Versetele: 1, 2
„Şi am văzut cînd Mielul a deschis pe cea dintîi din
cele şapte peceţi, şi am auzit pe una din cele patru fiinţe, zicînd cu glas ca
de tunet: Vino şi vezi! — 2. Şi m-am uitat şi iată un cal alb şi cel care
călărea pe el avea un arc; şi i s-a dat lui cunună şi a pornit ca un biruitor,
ca să biruiască."
Tîlcuire:
Prin calul alb se arată drepţii dinainte de potop. Prin arc îi arată pe
cei ce au fost omorîţi, săgetaţi.
Versetele: 3, 4
„Cînd a deschis pecetea a doua, am auzit, zicînd, pe a
doua fiinţă: Vino şi vezi! — 4. Şi a ieşit alt cal, roşu ca focul; şi celui care
călărea pe el i s-a dat să ia pacea de pe pămînt, ca oamenii să se junghie
între ei; şi o sabie mare i s-a dat".
Se vor separa drepţii de nedrepţi.
Verset: 5
„Şi cînd a deschis pecetea a treia, am auzit pe a
treia fiinţă, zicînd: Vino şi vezi! Şi m-am uitat şi iată un cal negru şi cel
care călărea pe el avea un cîntar în mîna lui".
Tîlcuire:
învăţătorii legii — Calul negru, care învăţau: ochi pentru ochi.
Verset: 6
„Şi am auzit în mijlocul celor patru fiinţe, ca un
glas care zicea: Măsura de grîu un dinar, şi trei măsuri de orz un dinar. Dar
de untdelemn şi de vin să nu te atingi".
Tîlcuire:
Cei ce înţeleg Vechiul Testament în chip spiritual sînt griul, dinarul
este Domnul, aceştia sînt vrednici să primească divanul vieţii veşnice. Prin
înfrînarea de vin înţelegem viaţa activă, prin untdelemn viaţa contemplativă.
Pe aceştia zice, care Ţi s-au dat Ţie prin faptele vieţii active şi
contemplative nu-i vei lăsa să vină Ia judecată.
Verset: 7
„Şi cînd a deschis pecetea a patra, am auzit glasul
fiinţei a patra, zicînd: Vino şi vezi!"
Tîlcuire;
Se referă la profeţii care au suferit pînă la venirea lui Hristos şi
pînă la înviere, care chiamă neamurile (Regi, 17, 34, 36). David simbolizează
pe Hristos. Prin leu şi prin urs înţelegem pe persecutorii bisericii. Prin
leu, împăraţii şi ceilalţi principi ai pămîntului, prin urs pe iudeii care au
persecutat biserica lui Dumnezeu.
Verset: 8
„Şi m-am uitat şi iată un cal galben vînăt şi numele celui care călărea
pe el era moartea. Şi iadul se ţinea după el şi li s-a dat lor puterea peste a
patra parte a pămîntului, ca să ucidă cu sabie şi cu foamete, şi cu moarte şi
cu fiarele de pe pămînt".
Tîlcuire:
Calul galben vînăt este Antihrist. Prin cele patru
părţi ale pămîntului înţelegem pămîntul lui Israel.
„Şi cînd a deschis pecetea a cincea, am văzut sub
jertfelnic, sufletele celor înjunghiaţi pentru cuvîntul lui Dumnezeu şi pentru
mărturia pe care au dat-o".
Pecetea a cincea, sub jertfelnic sufletele ceîor înjunghiaţi. Altarul
este Hristos Dumnezeu; sufletele sfinţilor sînt sub altar, căci membrele sînt
supuse capului, ca să fie unite; de aceea şi sufletele sfinţilor sînt cuprinse
în mărirea cerească, sînt subiectele mîntuirii lui Hristos, aşa precum este
legătura membrelor.
Versetele:
10, 11, 12
„Şi strigau cu glas mare şi ziceau: Pînă cînd, Stăpîne
sfinte şi adevărate, nu vei judeca şi nu vei răzbuna sîngele nostru, faţă de
cei care locuiesc pe pămînt, — 11. Şi fiecăruia din ei i s-a clat cîte un
veşmînt alb şi li s-a spus ca să stea în tihnă, încă puţină vreme, pînă cînd
vor împlini numărul şi cei împreună slujitori cu ei şi fraţii lor, cei care aveau
să fie omorîţi ca şi ei. — 12. Şi m-am uitat cînd a deschis pecetea a şasea şi
s-a făcut cutremur mare, soarele s-a făcut negru ca un sac de păr şi luna
întreagă s-a făcut ca sîngele".
Tîlcuire:
Scriptura zice: „Nu vei răsplăti răul cu rău"
(Rom. 17, 17) iar în evanghelie: „Rugaţi-vă pentru vrăjmaşii voştri" (Mt.
5, 44). Ce este această strigare a sfinţilor în locaşurile lor? Condamnarea
celor ce au vărsat sîngele lor este; va fi în ziua judecăţii, acelora ce au
dorit să comită ucideri. Aceştia vor fi pedepsiţi în ziua judecăţii Domnului,
aceasta este dorinţa pedepselor Sale.
„Li s-au dat veşminte albe" aceasta este mărirea
sufletelor sfinţilor, căci acum numai sfinţii Domnului poartă veşminte albe,
care şi-au chinuit trupul pe pămînt, ca să ajungă sufletul în mărirea şi
fericirea cea veşnică. Vor primi al doilea veşmînt, atunci după învierea
sufletelor cînd li se va da mărirea cerească fără trup şi trupurilor. „Să stea
în tihnă pînă se va împlini numărul". Sfinţii doresc judecata lui Dumnezeu
în care şi trupurile lor vor primi plata ostenelii, de aceea li se porunceşte
să mai aştepte un timp scurt, pînă ce se va împlini numărul celor aleşi. Aici
îi înţelegem pe toţi martirii şi sufletele drepţilor (Col. 3, 3). „Că sînteţi
morţi şi viaţa voastră este ascunsă cu Hristos (2 Tim. 3, 12) (Gal. 6, 14, 7).
Eu m-am răstignit. Toţi care vor să trăiască cucernic în Hristos vor fi
prigoniţi..
Prin pămînt, în acest loc îi desemnează pe iudei, s-a făcut „cutremur mare" cînd a fost
distrus acest neam de către romani în anul
70. Soarele îl desemnează pe acelaşi popor al iudeilor, Soarele s-a făcut negru ca un sac de păr, căci poporul iudeilor, care împotriva cunoaşterii lui Dumnezeu şi a păzirii Legii, a acoperit Soarele în lume, răspîndindu-se în lume între celelalte neamuri şi s-au făcut nesuferiţi tuturor oamenilor din cauza nedreptăţii lor. Sacul este acoperamîntul de pocăinţă şi arată că sînt păcătoşi. Soarele avea saci negri căci toate neamurile au fost năpădite de iudei. „Şi luna întreagă s-a făcut ca sîngele" aceiaşi semnificaţie are şi luna ca şi soarele, arătînd de altfel sinagoga. Luna prevestind schimbarea sîngelui, ceea ce este a lor, că iudeii au vărsat sîngele lui Hristos şi au vărsat sîngele sfinţilor Acestuia.
70. Soarele îl desemnează pe acelaşi popor al iudeilor, Soarele s-a făcut negru ca un sac de păr, căci poporul iudeilor, care împotriva cunoaşterii lui Dumnezeu şi a păzirii Legii, a acoperit Soarele în lume, răspîndindu-se în lume între celelalte neamuri şi s-au făcut nesuferiţi tuturor oamenilor din cauza nedreptăţii lor. Sacul este acoperamîntul de pocăinţă şi arată că sînt păcătoşi. Soarele avea saci negri căci toate neamurile au fost năpădite de iudei. „Şi luna întreagă s-a făcut ca sîngele" aceiaşi semnificaţie are şi luna ca şi soarele, arătînd de altfel sinagoga. Luna prevestind schimbarea sîngelui, ceea ce este a lor, că iudeii au vărsat sîngele lui Hristos şi au vărsat sîngele sfinţilor Acestuia.
Verset:
13
„Şi stelele cerului au căzut pe pămînt, precum smochinul îşi leapădă
smochinele sale verzi, cînd este zguduit de vijelie".
Tîlcuire:
Prin stele desemnează pe mai marii preoţilor, cărturari şi farisei.
Smochinul este pămîntul lui Israil, mare adevăr, arborele acesta-i lepădat cu
fructe fără rod, ca de un vînt puternic. Smochinul era bătut de vînt adesea şi
fructele inutile sînt aruncate jos, şi pămîntul iudeilor a fost inundat de
romani şi neamul inutil şi fără folos şi de Dumnezeu urit 1-a distrus, ca să
rămînă cei credincioşi. Stelele au căzut în număr mare pe pămînt, căci pe aceştia
chiar doctrina legii, poporul i-a considerat ca pe nişte stele şi au primit
aceiaşi pedeapsă ca şi celelalte mulţimi.
Verset:
14
„Iar cerul s-a dat în lături, ca o carte de piele pe care o faci sul şi
toţi munţii şi toate insulele s-au mişcat din locurile lor".
Tîlcuire:
„Atunci împăraţii pămîntului şi domnii şi căpeteniile şi (bogaţii şi
cei puternici şi toţi robii şi toţi slobozii s-au ascuns în peşteri şi în
stîncile munţilor. — 16. Strigînd munţilor şi stîncilor: Cădeţi peste noi şi
ne ascundeţi pe noi de faţa Celui Care şade pe tron şi de mînia Mielului. — 17.
Că a venit ziua cea mare a mîniei Lor, şi cine are putere ca să stea pe
loc?".
Tîlcuire: .
Prin regi, principi şi tribuni, îi înţelegem pe cei ce conduc
neamurile, pe bogaţi şi puternici, robi şi sclavi. Slobozi — înţelegem
cealaltă mulţime. „S-au ascuns în crăpăturile pămîntului" descrie căderea
Ierusalimului (anul 70). Iosif Flaviu o descrie în cartea „Despre războiul
iudaic". S-au ascuns toţi din cauza foametei, fricii şi mizeriei ce era.
Se vor ascunde de faţa lui Hristos Dumnezeu, căci şi Domnul pe cînd pătimea
le-a zis femeilor ee-1 plîngeau: „Fiice ale Ierusalimului nu mă plîngeţi pe
Mine". Dacă lemnul cel verde le strigă celor cu adevărat uscate şi le
zice: Dacă pe mine care sînt lemn după umanitate, însă verde după dumnezeire,
aceasta este: Dumnezeu şi Om, aceasta mi-o faceţi, atunci acelora ce sînt lemne
uscate şi fără de verdeaţă „ce le va fi?"
Verset: 1
„După aceasta, văzut-am patru îngeri, stînd la cele patra unghiuri ale
pămîntului şi ţinînd cele patru vînturi ale lui, ca să nu sufle vînt pe pămînt,
nici peste mare, nici peste vreun copac".
Tîlcuire:
Arată că Biserica se va aduna din cele patru unghiuri
ale pămîntului. Prin cei 4 îngeri desemnează 4 împăraţi: al Siriei, al Perşilor,
al Macedonenilor şi al Romanilor. Căci cele patru vor trece sub cea a
romanilor. Prin cei 4 îngeri, cei 4 soli romani se înţeleg, care îşi vor
cîştiga cele 4 regate. Prin cei patru îngeri toate neamurile le arată.
Prin vînturi se pun norii în mişcare, care udă faţa pămîntului spre
roadă. Prin cei 4 îngeri care ţin cele 4 vînturi se desemnează romanii care vor
stăpîni pămîntul şi vor răspîndi groază şi moarte şi vor omorî şi vor face să
se aşeze liniştea tuturor oamenilor.
Verset: 2
„Am văzut, apoi, alt înger care se ridica de la
răsăritul soarelui şi avea pecetea Viului Dumnezeu. Îngerul a strigat cu glas
puternic către cei patru îngeri; cărora li s-a dat să vatăme pămîntul şi marea".
puternic către cei patru îngeri; cărora li s-a dat să vatăme pămîntul şi marea".
Tîlcuire:
Acest înger Hristos este, despre care este scris: „Vouă care vă ţineţi
de Mine vă va răsări Soarele dreptăţii" (Maleahi 4, 2). De la răsărit a
venit soarele Hristos, care nu s-a născut din carne omenească, ci din carnea
Fecioarei a fost născut. Semnul adevăratului Dumnezeu este divinitatea, căci
S-a aşezat în carne avînd semnul viului Dumnezeu, căci chiar faptele Sale l-au
arătat ca Fiu Unic al Iui Dumnezeu „Căci lucrurile pe care Ie fac Eu ... "
(In. 10, 25).
Verset: 3
„Zicînd: Nu vătămaţi pămîntul, nici marea, nici copacii, pînă ce nu vom
pecetlui, pe frunte, pe robii Dumnezeului nostru".
Tîlcuire:
Strigarea lui Dumnezeu s-a făcut, căci înainte de venirea Sa, romanii
au cucerit tot neamul omenesc şi s-a făcut pace prin toate oraşele lumii:
„Răsări-va in zilele lui pacea şi dreptatea, cît va fi luna" (Ps. 71, 7),
pînă cînd se va sparge sămînţa credinţei prin toate neamurile, şi cei ce se vor
pecetlui cu semnul credinţei, sînt cei ce au fost orînduiţi pentru viaţa
veşnică.
Verset: 4
„Şi am auzit numărul celor pecetluiţi: o sută patruzeci şi patru de
mii de pecetluiţi, din toate seminţiile fiilor iui Israel".
Tîlcuire:
Prin cei 144 000 desemnează prezenţa Bisericii prin cei aleşi. Toţi cei
ce au păzit credinţa apostolilor şi i-au imitat vor fi aşezaţi în acest loc.
Cîţi vor fi cei care vor crede dintre neamuri, dacă dintre iudei sînt 144 000?
În numărul celor 12 seminţii ale lui Israil se înţeleg toţi aleşii.
Versetele:
5, 6, 7, 8
Iuda este prima seminţie, Veniamin le este tuturor superior.
Versetele:
9, 10
„După acestea, m-am uitat şi iată mulţime multă, pe care nimeni nu
putea s-o numere, din tot neamul şi seminţiile şi popoarele şi limbile, stînd
înaintea tronului şi înaintea Mielului, îmbrăcată în veşminte albe şi avînd în
mînă ramuri de finic. — 10. Şi mulţimea striga cu glas mare, zicînd: Mfntuirea
este de la Dumnezeul nostru, Care şade pe tron, şi de la Mielul".
Tîlcuire:
Mulţimea din faţa tronului sînt cei aleşi, care au lucrat numai în
Biserică în timpul vieţii. Prin hainele albe arată curăţia sufletelor, iar
prin ramurile de finic, că sînt biruitori; sînt martirii şi aleşii, care în
lume au luptat împotriva duşmanilor văzuţi şi nevăzuţi, şi rămînînd nevătămaţi
au primit împărăţia cerurilor. Mîntuirea este de la Dumnezeu; sfinţii lui
Dumnezeu nu se opresc de a-l lăuda pe Dumnezeu; nu este mare lucru a-1 lăuda pe
Dumnezeu pe cît le este sfinţilor de dulce a-1 vedea pe Dumnezeu, că îl şi
laudă pe Dumnezeu.
Versetele:
11, 12
„Şi toţi îngerii stăteau împrejurul tronului
bătrînilor şi al celor patru fiinţe şi au căzut înaintea tronului, pe feţele
lor, şi s-au închinat lui Dumnezeu, — 12. Zicînd: Amin! Binecuvântarea şi slava
şi înţelepciunea şi mulţumirea şi cinstea şi puterea şi tăria
—
Dumnezeului nostru, în vecii vecilor. Amin!"
. Tîlcuire:
Îngerii aceştia nu pot fi număraţi şi se spune că stau în jurul
tronului. Putem să-i înţelegem aici pe îngerii superiori. Îi înţelegem pe
aceia care sînt rînduiţi în lume la diferite slujiri, însă pe cei fără număr îi
înţelegem pe aceia care vorbesc cu Dumnezeu în cer. Aceasta arată că Dumnezeu
ţine lumea sub conducerea Sa, daca şi îngerii aceia se întreţin cu Dumnezeu.
Versetele:
13, 14
„Iar unul dintre bătrîni a deschis gura şi mi-a zis:
Aceştia care sînt îmbrăcaţi în veşminte albe, cine sînt şi de unde au venit?
—
14. Zis-am către el: Doamne, Tu ştii. El mi-a răspuns: Aceştia sînt cei
care vin din strîmtoarea cea mare şi şi-au spălat veşmintele lor şi le-au
făcut albe în sîngele Mielului".
A întreba şi a învăţa, prin Bătrîni se arată învăţătura Bisericii,
iar prin Ioan înţelegem ascultătorul adevărat. Minţile acestora sînt îndreptate
spre iubirea patriei cereşti şi mi-a zis: „Aceştia sînt cei care vin din
strîmtorare..." Aceasta arată că cei aleşi şi cei ce au lucrat în viaţă
trebuie să sufere pentru a putea ajunge In patria cerească în viaţa cerească şi
pentru a rămîne cu Dumnezeu. „Şi-au spălat veşmintele lor" adică sufletele lor în
această viaţă de toate păcatele ce îi înconjura. Prima dată prin Botez, apot
prin pocăinţă (Spovedanie) adevărată şi cu lacrimi, prin facerea milosteniei şi
prin celelalte lucruri bune. Ba chiar In sîngele Mielului s-au albit, căci sufletele
sfinţilor care înainte erau negre de păcate fără de voie, prin răscumpărarea
sîngelui lui Hristos, s-au înălţat peste patimile arzătoare.
Verset:
15
„Pentru aceea sînt înaintea tronului lui Dumnezeu,
slujind ziua şi noaptea în templul Lui; şi Cel Care şade pe tron înălţa-va
cortul Lui asupra lor".
Tîlcuire:
Adevăratul templu al lui Dumnezeu este cerul, care chiamă la slujirea
lui Dumnezeu prin iubire faţă de EI. Tronul lui Dumnezeu sînt sfinţii lui
Dumnezeu, ei sînt pe care şade Dumnezeu, locuieşte Dumnezeu deasupra Sfinţilor
Săi, căci pe aceştia i-a luminat cu lumina Sa, cei care au fost dispreţuiţi şi
omorîţi.
Verset: 16 •
„Nu vor mai flămînzi, nici nu vor mai înseta, nici nu
va mai cădea soarele peste ei şi nici o arşiţă".
Tîlcuire:
Nu vor mai flămînzi nici nu vor mai înseta de
dreptate: Domnul zice: „Fericiţi cei care flămînzesc şi însetoşază de
dreptate, că aceia se vor sătura" (Mt. 5, 6), vazînd că cei nedreptăţiţi
însetoşau după dreptatea veşnică. Sufletele Sfinţilor nu mai flămînzesc, nici
nu însetează, că dacă ar flămînzi, înseamnă că ar trebui să moară pentru a
primi viaţa cea veşnică. Nu va mai cădea soarele asupra lor, nici o arşiţă. Prin
soare înţelegem suferinţele de la oameni pe care le-au primit sfinţii. Prin
arşiţă înţelegem ispitele diavolului, sau poftele cărnii. Chiar sfinţii în
această viaţă au suferit cu răbdare şi au învins împotrivirile oamenilor
nedrepţi, au trecut peste ispitele diavolului, au învins dorinţele cărnii în sinea
lor, s-au aşezat în fericirea cerească unde nu mai este luptă, ci bucurie nesfirşită,
continuă.
„Căci Mielul, Cel Care stă în mijlocul tronului, îi va
paşte pe ei şi-i va aduce la izvoarele apelor vieţii şi Dumnezeu va şterge
orice lacrimă din ochii lor".
Tîlcuire;
Căci Mielul ce stă în mijlocul tronului e Dumnezeu, e regele sfinţilor.
Izvorul vieţii este Hristos (Ioan 2, 6), căci cine este fără El este mort, cine
este în El este viu. La izvoarele vieţii îi duce însuşi Hristos pe sfinţii Săi,
şi i-a dus totdeauna, ca să fie una cu El. Prin apele acelea îi înţelegem pe
sfinţi, ei înşişi din fîntînile vieţii, căci în ei este toată sfinţenia celor
aleşi: „Fără Mine nu puteţi face nimic,, (In. 15, 3).
Verset: 1
„Şi cînd Mielul
a deschis pecetea a şaptea, s-a făcut tăcere in cer, ca la o jumătate de
ceas".
Tîlcuire:
Desfacerea peceţii a şaptea se
referă la naşterea lui Hristos. Dumnezeu a lucrat 6 zile iar în a 7-a s-a
odihnit. Aşa că Iisus este odihna sfinţilor. Şi chiar aceia care sînt înfloriţi
din naşterea lui Hristos obţin o naştere spirituală. Cele 7 peceţi prin
desfacerea lor il arată pe Hristos, iar învăţaţii Bisericii au arătat-o prin
inspiraţia Duhului Sfînt. '
Prin „tăcerea" care s-a făcut, arată că S-a născut sub Octavian
August care este „pacea". S-a făcut tăcere o jumătate de ceas, acea pace
pe care a avut-o Biserica din partea paginilor, care a rămas scurt timp. Căci
prin împăratul Nero s-a întrerupt pacea şi Petru şi Pavel au fost omorîţi şi
încep toate persecuţiile creştine.
Verset: 2
„Şi am văzut pe cei şapte îngeri, care stau înaintea
lui Dumnezeu şi li s-au dat lor şapte trîmbiţe".
Tîlcuire:
Rînduiala îngerilor celor şapte este împărţită, căci
sînt trimişi să meargă înaintea îngerilor, să anunţe naşterea, care vor anunţa
venirea Acestuia.
„Şi a venit alt înger şi a stat la altar, avînd cădelniţă de aur, şi i
s-a dat lui tămîie multă, ca s-o aducă împreună cu rugăciunile tuturor
sfinţilor, pe jertfelnicul de aur dinaintea tronului."
Tîlcuire:
Îngerul acesta îl simbolizează pe Hristos, care a apărut în lume prin
întruparea tainică. Prin altar o desemnează pe Biserica cea de aur. A stat
înaintea altarului arată că acolo este Dumnezeu şi Biserica, care este formată
din apostoli şi credincioşi, îi cuprinde atunci pe toţi. Aveau cădelniţe: Sufletele
apostolilor erau în mîna lui Dumnezeu. De pe altarul cel de aur se înălţau rugăciunile
sfinţilor şi credinţa credincioşilor.
Verset: 4
„Şi fumul tămîiei s-a suit, din mîna îngerului, înaintea lui Dumnezeu,
împreună cu rugăciunile sfinţilor".
Tîlcuire:
Prin fumul aromatelor nu se arată numai rugăciunile credincioşilor, ci
şi faptele bune care urcă din Biserică înaintea lui Dumnezeu. Că fumul din
mîinile îngerilor se înălţa, arată că tot ce fac credincioşii buni, faptele lui
Dumnezeu le fac (2 în. 19, 5).
Verset: 5
„Apoi îngerul a luat cădelniţa şi a umplut-o din focul
jertfelnicului şi a aruncat pe pămînt; şi s-au pornit tunete şi glasuri şi fulgere
şi pămîntul s-a cutremurat".
Tîlcuire:
Prin
foc se înţelege Duhul Sfînt, îngerul este Hristos, cădelniţa este inima sfinţilor, se
umplu din focul altarului, se umplu de Duhul Sfînt, cînd după înălţarea Sa la 10 zile ne-a
trimis pe Duhul Sfînt şi a umplut inimile ucenicilor, dîndu-le ştiinţa tuturor limbilor. Prin
„tunete" se arată virtuţile apostolilor, prin glasuri — predica. Prin
tunete focul cel veşnic mai arată, prin pămînt putem înţelege întoarcerea
iudeilor la credinţă, care s-au întors prin predica Sf. Apostol Petru. Aceste
flăcări sînt Duhul Sfînt, care este pururea deasupra noastră a celor ce sîntem
pe pămînt
demni de mila lui Dumnezeu a Domnului nostru Iisus Hristos, ca să facem din
cele trupeşti pe cele spirituale. Harul Domnului nostru Iisus Hristos se
răspîndeşte.
Versetele:
6, 7
„Iar cei şapte îngeri, care aveau cele şapte trîmbiţe,
s-au gătit ca să trîmbiţeze. — 7. Şi a trîmbiţat întîiul înger, şi s-a pornit
grindină şi foc amestecat ca sînge şi au căzut pe pămînt; şi a ars din pămint a
treia parte, şi a ars din copaci a treia parte, iarba verde a ars de tot".
Tîlcuire:
Cei 7 îngeri se pregătesc să trimbiţeze, se arată începutul trîmbiţării
a predicării. Prin „grindină şi foc" arată ceea ce loveşte, cuvintele
sfinţilor bărbaţi, care au lovit inimile oamenilor. Prin foc îi arată pe Duhul
Sfînt care locuieşte în Sfinţii Săi, care le arată ce să vorbească. Prin sînge:
Legea lui Hristos o arată şi pe Hristos îi înţelegem. Prin a treia parte din
pămînt: îi înţelegem pe aceia ce au fost mîntuiţi prin învăţăturile şi
exemplele oamenilor buni, căci focul iubirii lui Dumnezeu prin teamă s-a
sălăşluit în ei, i-a alimentat şi i-a eliberat. Prin copaci îi înţelegem pe cei
aleşi. Prin iarba verde: cei aleşi care vor fi, dar şi pe cei pierduţi, ce vor
fi pierduţi. Prin iarba verde înţelegem pe cei ce au fost totdeauna verzi, tari
în credinţă.
Verset: 8
„A trîmbiţat, apoi, al doilea înger, şi ca un munte
mare încins de flăcări s-a prăbuşit în mare şi a treia parte din mare s-a prefăcut
în sînge.
Tîlcuire:
Al doilea înger a trîmbiţat, acesta este Moise. Şi ca un munte mare s-a
prăbuşit în mare ■— prin munte desemnează legea lui Moise.
Verset: 9
„Şi a murit a treia parte din făpturile cu viaţă în ele, care sînt în
mare, şi a treia parte din corăbii s-a sfărîmat".
Tîlcuire:
Prin sînge se curăţau de păcate în legea veche. Prin
mare se arată mulţimea păcătoşilor. Cei drepţi vor ieşi din apele păcatelor.
Prin Botez sau Pocăinţă (Spovădanie) îl vor omorî pe diavol, ca să trăiască în
Dumnezeu. Prin corăbii care au apele sub ele, se desemnează conducătorii
neamurilor. A treia parte din aceia au murit, aici îi arată pe aceia care au
fost drepţi dintre ei, care vor fi drept răsplătiţi aceia în care a murit
păcatul şi trăieşte numai Dumnezeu.
„Şi a trîmbiţat al treilea înger, şi a căzut din cer o
stea uriaşă arzînd ca o făclie, şi a căzut peste a treia parte din riuri şi
peste izvoarele apelor".
Steaua care arde sînt profeţii. A căzut peste rîuri şi peste izvoare —
cele 12 seminţii ale lui Israel, a treia parte din ei sînt pentru viaţa veşnică.
A căzut peste a treia parte a fluviilor, acei care au primit învăţăturile
profeţilor şi le-au păstrat în inimile lor fiind rîndîuiţi pentru viaţa veşnică.
Verset: 11 *
.
„Şi numele stelei se chiamă Absintos. Şi a treia parte din ape s-a făcut ca pelinul şi mulţi
dintre oameni au murit din pricina apelor, pentru că se făcuseră amare".
Tîlcuire:
Absintul este amar. Prin absint se desemnează anunţurile profeţilor,
care iritau poporul păcătos, vestindu-le că, dacă nu se vor pocăi vor fi daţi
spre pedepsirea duşmanilor şi vor fi duşi în robie. De nu se vor pocăi vor fi
pedepsiţi cu moarte veşnică. A 3-a parte din ape s-a făcut ca şi pelinul.
Amărăciunea pocăinţei aici sînt cei aleşi ce au simţit-o. Şi mulţi dintre
oameni au murit. Prin amărăciunea pocăinţei au murit ca să fie salvaţi de 1a
moarte.
Verset:
12
„Şi a trîmbiţat ai patrulea înger; atunci a treia
parte din soare a fost lovită şi a treia parte din lună şi a treia parte din
stele, ca să fie întunecată a treia parte a lor şi ziua să-şi piardă din lumină
a treia parte şi noaptea tot aşa".
Tîlcuire:
Al 4-lea înger este Hristos şi apostolii Săi. A fost lovită a treia
parte din soare. Soarele este poporul iudeu, luna este sinagoga, iar stelele
mai marii preoţilor şi fariseii. A treia parte din soare, sînt cei ce au crezut
în Iisus din poporul iudeu. Ca să-şi piardă lumina a treia parte, luna şi
stelele întunecate; cei dintîi dintre arhierei, pe preoţi şi pe farisei care
vor crede în Hristos îi arată aici. Căci chiar ei au fost întunecaţi de
diavolul ca să nu poată crede în Hristos.
Verset: 13
„Şi am văzut şi am auzit un vultur,
care zbura spre înaltul cerului şi striga cu glas mare: Vai, vai, vai celor
care locuiesc pe
pămînt, din pricina celorlalte
glasuri ale trîmbiţei celor trei îngeri, care sînt gata să trîmbiţeze!".
Tîlcuire:
Prin cer se arată Biserica. In acest loc vulturul este Hristos cu
apostolii Săi. Vulturul zboară în înaltul cerului. Hristos este primul la
iudei, iar apostolii prin Evanghelie în întreaga lume. Primii luptători cu
Biserica sînt ereticii (sectarii) apoi păgînii, iar al treilea luptător este
Antihrist la sfîrşitul lumii, cu care se va lupta poporul lui Dumnezeu. Vai
vouă celor ce locuiţi pe pămînt, căci necredincioşii nu ştiu nimic altceva
decît numai pămîntul, locuitorii pămîntului vor chema pe Judecătorul. Drepţii
însă care doresc cele cereşti, vor dori să locuiască în cer. (Filip. 3, 20).
Verset: 1
„Şi a trîmbiţat al cincilea înger, şi am văzut o stea căzută din cer pe
pămînt şi i s-a dat cheia fîntînii adîncului".
Îngerul al 5-lea este apărătorul credinţei celei adevărate, cînd va
lucra pentru apărarea credinţei în orice chip. Ereticii (sectarii) sînt
desemnaţi prin steaua care a căzut, vor cădea înaintea învăţaţilor şi a
înţelepţilor Bisericii. Cheia fîntînii adîncului; — ereticii sînt desemnaţi
prin cheia fîntînii adîncului, prin voinţa lor liberă şi nestabilă. Adînc —
inima acelor eretici o arată. Prin fîntînă desemnează gura acelora. Li s-a dat
ereticilor acelora cheia fîntînii adîncului, prin care Dumnezeu îngăduie să fie
eretici: „Trebuie să fie între voi erezii" (1 Cor. 9. 19).
Verset: 2
„Şi a deschis fîntîna adîncului şi fum s-a ridicat din
fîntînă, ca fumul unui cuptor mare, şi soarele şi văzduhul s-au întunecat de
fumul fîntînii."
Steaua care a căzut a deschis fîntîna adîncului, căci ereticii
mărturisind cele rele ce zac în inimile lor şi-au deschis gura lor. Ca fumul
unui cuptor mare. Fumul —- învăţătura ereticilor o arată, căci fumul îl suflă
vîntul, la fel şi doctrina ereticilor. Prin învăţătura Sfinţilor Părinţi, piere
ca fumul erezia. Prin cuptor; inimile necredincioşilor le arată (Osea, 7, 4).
Şi soarele şi văzdu-
huL s-au întunecat de fumul fîntînii. Prin Soare Hristos se înţelege. În acest loc însă membrele Lui, aceştia sînt propovăduitorii sfinţi. Prin aer este desemnat poporul credincios care este ţinta ereticilor. Se vor întuneca dacă nu vor putea învăţa poporul adevărul, căci nu se ascunde lumina sub obroc.
huL s-au întunecat de fumul fîntînii. Prin Soare Hristos se înţelege. În acest loc însă membrele Lui, aceştia sînt propovăduitorii sfinţi. Prin aer este desemnat poporul credincios care este ţinta ereticilor. Se vor întuneca dacă nu vor putea învăţa poporul adevărul, căci nu se ascunde lumina sub obroc.
Verset: 3
„Şi din fum au ieşit lăcuste pe pămînt şi li s-a dat lor putere precum
au putere scorpiile pămîntului".
Tîlcuire:
Fumul este învăţătura ereticilor, se va naşte mare mulţime de eretici.
Şi li s-a dat lor putere ca şi scorpiilor. Dumnezeu îngăduie răul ereziei
acestora, ca din răul lor să se vadă binele. Prin scorpioni îi înţelegem pe
demoni, veninul lor îl vor introduce în corpul oamenilor. Puterea lăcustelor;
este a ereticilor şi este la fel cu puterea scorpionului şi ei sînt demoni.
Verset: 4
„Şi li s-a poruncit să nu vatăme iarba pămîntului şi nici o verdeaţă şi
nici un copac, fără numai pe oamenii care nu au pecetea lui Dumnezeu pe
frunţile lor".
Tîlcuire:
Iarba sînt primii aleşi din primele timpuri, iar prin copaci pe
adevăraţii învăţători ai Bisericii îi arată. Dumnezeu nu le permite să vatăme
iarba şi copacii. Fără numai pe oamenii care nu au pecetea lui Dumnezeu.
Pecetea este iubirea (Dumnezeu este iubire — Ioan, 4, 8). Frunţile — prin ele
înţelegem mintea sănătoasă, căci ereticii nu au semnul Bunului Dumnezeu, adică
in inima lor nu este iubirea Sa.
Verset: 5
„Şi nu li s-a dat ca să-i omoare, ci ca să fie chinuiţi cinci luni; şi
chinul lor este la fel cu chinul de scorpie, cînd a înţepat un om".
Tîlcuire:
Nici oamenii nu pot omorî dacă nu le îngăduie
Dumnezeu. Prin cinci luni se înţelege tot timpul vieţii prezente, căci ea
constă din cinci etape: 1. — Etapa neputinţei; 2. — Copilăria; 3. — Adolescenţa;
4. — Tinereţea; 5. — Bătrîneţea, căci spune Sf. Grigorie: că cele 6 vîrste ale
lumii — Creaţia — sînt conforme cu vîrsta oamenilor. Bătrîneţea se împarte în
două părţi. Timp de cinci luni,
tot timpul vieţii vor fi chinuiţi nu numai singuri ereticii, ci şi toţi necredincioşii. Prin cinci luni înţelegem tot timpul acestei lumi.
tot timpul vieţii vor fi chinuiţi nu numai singuri ereticii, ci şi toţi necredincioşii. Prin cinci luni înţelegem tot timpul acestei lumi.
—
Prima lună: De la Crearea lumii pînă la potop;
—
A doua lună: De la Potop la Moise;
—
A treia lună: De la Moise la David;
— A patra lună: De la David
la Hristos;
—
A cincea lună: De la Hristos pînă la sfîrşitul lumii. În această
perioadă vor muri toţi cei care au născocit răul, rătăcirile. Prin scorpie
înţelegem demonii, căci scorpia înţeapă corpul şi apoi introduce veninul, la
fel şi diavolul prin mîniie sau prin mîndrie sau prin linguşire sau prin altă
mîngîiere trupească omoară mintea, ca prin această rană să ucidă sufletul.
Verset: 6
„Şi în zilele acelea vor căuta oamenii moartea şi nu o vor afla şi vor
pofti să moară: moartea însă va fugi de la ei".
Tîlcuire:
„Şi în zilele acelea vor căuta oamenii moartea". Se referă la cei
aleşi. In zilele Evangheliei, Harul va străluci pe întreg pămîntul. Pavel urma
moartea luptînd împotriva Bisericii. Au fost şi alţii care şi-au căutat moartea
luptînd împotriva Bisericii Iui Dumnezeu, făcind alt rău şi-ar fi găsit
moartea, dacă n-ar fi fugit de la ei, căci prin predicile lor sfinţii sînt
chemaţi îa viaţă. Vedem pe oarecare om părăsind mănăstirea şi întorcîndu-se în
lume, şi punîndu-se în serviciul oarecărui om ca să-şi adune bogăţii
pămînteşti. Dar pe acestea nu le-a primit şi nu l-au mulţumit şi dacă această
dorinţă nu şi-a putut-o împlini, părăseşte iar lumea şi se întoarce la
mănăstire şi îşi sfîrşeşte viaţa cu bine. Iată că-şi căuta moartea şi nu venea
şi-ar fi cumpărat moartea şi moartea a fugit de acesta (Osea 2, 6—7). Iubiţii
noştri sînt poftele cărnii. Mila lui Dumnezeu nu ne lasă să ajungem la
dorinţele noastre rele şi nefolositoare.
Verset: 7
„Iar înfăţişarea lăcustelor era asemenea unor cai pregătiţi de război.
Pe capete aveau cununi ca de aur, şi feţele lor erau ca feţele omeneşti".
Tîlcuire:
Prin „cai" sînt desemnaţi propovăduitorii sfinţi. Avacum ne spune
aceasta (Avacum 3, 15). Prin predicarea tuturor virtuţilor, sfinţii îl vor
învinge pe diavol, îl vor ucide. Prin „aur" se desem
nează înţelepciunea care va fi deasupra lor. Se desemnează înţelepciunea veacului acestuia, pe care o vor avea ereticii. (1 Cor 3, 19). Faţa lor era ca faţa oamenilor. Omul raţional este trupesc, prin faţa oamenilor putem înţelege Scripturile dumnezeieşti, pe care ereticii le studiază în felul lor simplu cu care le înţeleg. Că aveau faţă ca a oamenilor, însemnează că aveau Scripturile dumnezeieşti, însă se îndepărtează de adevăr căci nu le înţeleg după dreptate.
nează înţelepciunea care va fi deasupra lor. Se desemnează înţelepciunea veacului acestuia, pe care o vor avea ereticii. (1 Cor 3, 19). Faţa lor era ca faţa oamenilor. Omul raţional este trupesc, prin faţa oamenilor putem înţelege Scripturile dumnezeieşti, pe care ereticii le studiază în felul lor simplu cu care le înţeleg. Că aveau faţă ca a oamenilor, însemnează că aveau Scripturile dumnezeieşti, însă se îndepărtează de adevăr căci nu le înţeleg după dreptate.
Verset: 8
„Aveau păr ca femeile şi
dinţii lor erau ca dinţii leilor".
Tîlcuire:
„Aveau păr ca femeile", părul este oarecare înţelepciune lumească.
Prin femei înţelegem diferitele biserici. Aveau păr ca femeile, vor avea
turmele lor ca şi sfintele Biserici a lui Dumnezeu (şi se vor aduna la oarecare
sărbători) căci Biserica are adevăratele timpuri pentru săvîrşirea jertfei
divine, la fel vor avea şi ereticii un popor nesănătos, care se va aduna în
diverse locuri, dar nu la tainele divine, ci la sărbători diavoleşti. „Dinţii
lor erau ca dinţii leilor". Prin dinţi şi prin lei îi înţelegem pe
persecutorii Bisericii, prin lei pe împăraţi, prin dinţi pe acei ce se vor
lupta împotriva împărăţiei lui Dumnezeu (împărăţia sfinţilor lui Dumnezeu).
Dinţii ereticilor erau ca ai leilor, şi vor persecuta Biserica la fel ca şi
păgînii şi dacă vor putea se vor deda şi la teroare şi la chinuri, căci îşi vor
asocia oameni care să persecute Biserica lui Dumnezeu.
Verset: 9
„Aveau, apoi, platoşe ca platoşele de fier, iar
vuietul aripilor lor era la fel cu vuietul unei mulţimi de care şi de cai care
aleargă la luptă".
Tîlcuire:
Vuietul predicilor sfinţilor se va ridica împotriva diavolului, vor
sparge învăţătura falsă a ereticilor, alungîndu-l pe diavol.
Versetele:
10, 11
„Şi aveau cozi şi bolduri asemenea scorpiilor; şi
puterea lor este în cozile lor, ca să vatăme pe oameni cinci luni. — 11. Şi
aveau ca împărat al lor pe îngerul adincului, a cărui nume, în evreieşte, este
Abbadon, iar în elineşte are numele de Apollion".
Abbadon înseamnă ucigaşul, împăratul ereticilor, fiind însuşi diavolul.
Ucigaşul a tot binele este acesta.
Versetele:
12, 13
„Întîiul „vai" a trecut: iată vine încă un
„vai" şi încă unul după acestea. — 13. Şi a trîmbiţat al treilea înger.
Atunci am auzit un glas, din cele patru cornuri ale Jertfelnicului de aur,
care este înaintea lui Dumnezeu".
Tîlcuire:
Al şaselea înger însemnează pe morţi. Prin coarnele jertfelnicului,
este desemnată Biserica. 4 Coarne sînt cele 4 Evanghelii, o singură voce a
celor 4 evanghelii cu o singură învăţătură.
Verset:
14
„Zicînd către îngerul al şaselea, cel care avea
trîmbiţa: Dezleagă pe cei patru îngeri care sînt legaţi la rîul cel mare,
Eufratul".
Tîlcuire:
Cei 4 îngeri sînt cele 4 împărăţii.
Verset:
15
„Şi au fost dezlegaţi cei
patru îngeri, care erau gătiţi spre ceasul şi ziua şi luna şi anul acela, ca să
omoare a treia parte din oameni." ,
Tîlcuire:
Cei 4 îngeri au fost dezlegaţi, care au luat pacea şi au început să
persecute pe poporul lui Dumnezeu. Erau pregătiţi -— îi arată pe oamenii
necredincioşi cu voinţa lor. A 3-a parte sînt cei aleşi.
Verset:
16
„Şi numărul oştilor era de douăzeci de mii de ori cîte
zece mii de călăreţi, căci am auzit numărul lor".
Tîlcuire:
Prin oştiri îi arată aici pe persecutori.
Verset:
17
„Şi aşa am văzut, în vedenie, caii şi pe cei care
şedeau pe ei: călăreţii aveau platoşe ca faţa focului şi a iachintului şi a
pucioasei, iar capetele cailor semănau cu capetele leilor şi din gurile lor
ieşea foc şi fum şi pucioasă",
Prin „cai" îl arată aici pe poporul nesănătos, cei ce şedeau pe ei
sînt conducătorii pămînteşti. Prin capetele cailor îi desemnează pe împăraţii
romani, care sînt capul tuturor persecuţiilor. Foc, fum şi pucioasă — sînt învăţăturile
necredincioase ale acestora. Prin pucioasă — se arată hulele împotriva
împărăţiei Iui Hristos.
Verset:
18
„De aceste trei plăgi: de focul şi de fumul şi de
pucioasa care ieşea din gurile lor, a fost ucisă a treia parte din
oameni".
Tîlcuire:
Din aceste trei plăgi iese
mulţimea martirilor, a 3-a parte.
Verset: 19
„Pentru că puterea cailor este în gura lor şi în
cozile lor; căci cozile lor sînt asemenea şerpilor, avînd capete, şi cu acestea
vatămă".
Tîlcuire:
Puterea cailor este în gura lor. Dreapta doctrină a filozofilor o
aseamănă cu a şerpilor. Prin doctrina filozofilor au vrut să distrugă
creştinismul.
Versetele:
20, 21
„Dar ceilalţi oameni, care n-au murit de plăgile acestea, nu s-au
pocăit de loc de faptele mîinilor îor, ca să nu se mai închine demonilor şi
idolilor de aur şi de argint şi de aramă şi de piatră şi de lemn, care nu pot
nici să vadă, nici să audă, nici să umble. — 21. Şi nu s-au pocăit de uciderile
lor, nici de fermecătoriile lor, nici de desfrînarea lor, nici de furtişagurile
lor".
Tîlcuire:
Cei
salvaţi sînt cei aleşi. Ceilalţi ce nu s-au pocăit sînt păganii.
Verset: 1
„Şi am văzut alt înger puternic, pogorîndu-se din cer,
învăluit într-un nor şi pe capul lui era curcubeul, iar faţa lui strălucea ca
soarele şi picioarele lui erau ca stîlpii de foc".
Domnul este cel ce a coborît din cer prin norul întrupării. Capul Lui
— este dumnezeirea Lui înainte de întrupare. Faţa Lui strălucea ca soarele —
prin Soare, arată pe Dumnezeu, căci Soarele este văzut de toată lumea de toată
creatura Sa. Prin ceîe văzute se arată cele nevăzute. In inima sfinţilor
Hristos este Soarele. Picioarele Lui ca stîlpii de foc. Picioarele Lui sînt
Biserica, căci Duhul Sfînt răspîndeşte focul. Cele două picioare sînt poporul;
iudeii sînt un picior, iar neamurile al doilea picior — şi acestea două fac o
Biserică. Două picioare sînt două Testamente (Vechiul Testament — iudeii, iar
Noul Testament sînt neamurile).
Verset: 2
„Şi în mînă avea o carte mică, deschisă. Şi a pus
piciorul lui cel drept pe mare, iar pe cel stîng pe pămînt".
Tîlcuire: .
Prin piciorul cel drept îl arată pe Noul Testament, prin stîngul pe
Vechiul Testament. Prin mare înţelegem neamurile, iar prin pămînt îi înţelegem
pe iudei care păzind Legea au dat roade, şi prin Lege s-au eliberat de carne.
Piciorul drept pus pe mare ; Evanghelia pe care au respins-o iudeii, dar ea a
fost dată neamurilor. Piciorul stîng pus pe pămînt, cînd le-a dat Dumnezeu
evreilor legea Vechiului Testament, care este umbra celui Nou.
Verset: 3
„Şi a strigat cu glas puternic, precum răcneşte leul. Iar cînd a
strigat cele şapte tunete au slobozit glasurile lor".
Tîlcuire:
A strigat Hristos prin lege, la fel ca leul, i-a vorbit casei lui
Israel, apoi a strigat prin Evanghelie cum răcneşte leul, în toată lumea a
răsunat vocea Lui. A strigat Hristos prin lege, cele 7 tunete au fost auzite.
A strigat prin Evanghelie, sînt auzite cele 7 virtuţi. Cele 7 tunete prin ele
vrea să ne arate sublimitatea celor 7 virtuţi prin învăţătura Evangheliei.
Verset: 4
„Şi cînd au vorbit cele şapte tunete, voiam să scriu,
dar am auzit o voce care zicea din cer: Pecetluieşte cele ce au spus cele şapte
tunete şi nu le scrie".
Tîlcuire:
Vocea din cer este Iisus Hristos care a scris şi a
predicat. Să nu scrie vocea celor 7 tunete. Apostolii sînt desemnaţi prin cer,
primii vestitori ai virtuţilor şi practicanţii acestora.
„Iar îngerul pe care l-am văzut stind pe mare şi pe pămînt şi-a ridicat
mîna dreaptă către cer, — 6. Şi s-a jurat pe Cel care este viu în vecii
vecilor. Care a făcut cerul şi cele ce sînt în cer şi pămîntul şi cele ce sînt
pe pămînt şi marea şi cele ce sînt în mare, că timp nu va mai fi. — 7. Ci, in
zilele cînd va grăi al şaptelea înger — cînd va fi să trîmbiţeze — atunci
săvîrşită este taina lui Dumnezeu, precum bine a vestit robilor Săi,
proorocilor."
Tîlcuire:
S-a jurat Hristos care este viu, că în cei 7 îngeri se cuprind tainele
lui Dumnezeu (ca săvirşire), căci o evanghelie s-a prezis şi prin profeţi. „S-a
săvîrşit" căci a fost completat numărul aleşilor.
Verset: 8
„Iar glasul din cer, pe care-1 auzisem, iarăşi a
vorbit cu mine şi a zis: Mergi de ia cartea cea deschisă din mîna îngerului
care stă pe mare şi pe pămînt".
Tîlcuire:
Vocea aceasta i-a îndemnat pe toţi apostolii, Duhul Sfînt i-a insuflat
pe ei, ca să aleagă pe oamenii care vor urma pe Hristos şi vor primi învăţătura
Evangheliei.
Versetele: 9, 10
„Şi m-am dus la înger şi i-am zis să-mi dea cartea. Şi mi-a răspuns:
Ia-o şi mănînc-o şi va amărî pîntecele tău, dar în gura ta va fi dulce ca
mierea. — 10. Atunci am luat cartea din mîna îngerului şi am mîncat-o; şi era
în gura mea dulce ca mierea, dar, după ce am mîncat-o, pîntecele meu s-a
amărît".
Tîlcuire:
„la-o şi mănînc-o". Prin aceasta înţelegem inimile Apostolilor,
prin pîntece înţelegem că toate spurcăciunile păcatelor le va distruge din
trup. Ioan înainte de a scrie evanghelia era în Patmos. Adevărata carte:
scrisul celor divine, în gura lui era dulce, mintea se va îndulci. Pîntecele
însă este amar, aici se înţelege că, carnea trebuie să se distrugă. Căci
bărbaţii sfinţi s-au dedicat me- ditării Scripturilor dumnezeieşti, meditare
care a îndulcit mintea lor, dar a făcut-o amară trupului lor, supunîndu-1 prin
post şi priveghere; se arată şi celelalte răstigniri şi chinuri prin care au
supus carnea.
14 — Tîlcuirea Apocalipsei
„Şi apoi mi-a zis: Tu trebuie să proroceşti, încă odată, la popoare şi
la neamuri şi la limbi şi la mulţi împăraţi".
Tîlcuire:
Trebuia sa predice dupa ce se va întoarce din exil. Sfinţii Părinţi
arată că după întoarcerea din exil, Ioan evanghelistul a predicat în Efes.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu