doktoru

sâmbătă, 13 septembrie 2014

Sf.Proroc Ioil- Viata si Prorociile in comentariile Sf.Parinti


Sfântul Proroc Ioil



Cu totul înălţându-te, mărite provoace, către lumina cea mai presus de minte şi de cuget, ai tras de acolo darulprorociei şi ai propovăduit dreptatea.[1]

Măritul Proroc Ioil, fiul lui Petuel, este din seminţia lui Ruben. El provine din Bethomoron. Ioil este un nume destul de răspândit în rândul iudeilor, având o semnificaţie teologică profundă, dacă este să ne luăm după etimologia lui, care se poate interpreta în mai multe feluri: „iubirea lui Dumnezeu", „pârga Domnului", „Dumnezeu [Yahwe] este Domnul", „Yahwe este Dumnezeu" sau „Yahwe este Dumnezeul lui". Despre viaţa şi împrejură­rile în care a trăit Prorocul Ioil nu se cunoaşte nimic. Discursul său este unul caracterizat prin obiectivitate atunci când se referă la preoţi şi nu lasă indicii cu privire la posibilitatea ca Ioil să fi făcut el însuşi parte din tagma preoţească [cf. Ioil 1:13; 2:17]. în textul grecesc al Septuagintei, el este trecut al patrulea în şirul prorocilor.
Iconografia creştin-ortodoxă povăţuieşte ca de Dumnezeu inspiratul Pro­roc Ioil, acest bărbat de o credinţă neclintită, să fie reprezentat în bisericile dreptmăritoare cu plete şi barbă negre, lungi şi ondulate, barba separându-i-se la un moment dat în două porţiuni distincte. Este de înălţime medie, cu tră­sături ale feţei regulate şi cu un aspect general blajin. Sulul pe care-l ţine de obicei în mână poartă înscrisul: Din Sion Domnul va striga puternic şi din Ie­rusalim va slobozi tunetul Său [Ioil 4:16].' In Vieţile Sfinţilor se arată că, atunci când a murit, Ioil a fost înmormântat în patria sa.
Indicii pentru datarea scrierii
Referinţele la Tir, Sidon, Filistia şi la greci [cf. Ioil 3:6; 4:4-6][1] sunt insu­ficiente pentru a localiza în timp alcătuirea cărţii. Nu este menţionat nici un nume de rege, însă influenţa preoţiei este pregnantă. In mod evident, Tem­plul din Ierusalim era încă în picioare, iar rânduiala slujbelor se ţinea regulat [cf. Ioil 1:13-14; 2:15-17]. De asemenea, zidurile Ierusalimului se aflau la lo­cul lor [cf. Ioil 2:9]. Astfel, în mod tradiţional se consideră că această carte a fost scrisă în jurul anului 853 î.Hr. Duşmanii lui Iuda menţionaţi aici nu sunt identici cu cei din perioada Exilului, aşa ca babilonienii sau chaldeii, ci par a fi mai degrabă filistenii şi fenicienii [cf. Ioil 3:4; 4:3-4] sau egiptenii şi idumeii [cf. Ioil 3:19; 4:19] - aceştia intrând în conflict cu Iuda, într-un fel sau altul, în perioada anterioară Exilului. Cartea nu prezintă nici informaţii cronologi­ce de felul celor oferite în notele sau adăugirile prezente în alte texte profetice. De asemenea, trebuie menţionat că elementele de gândire specifice lui Ioil nu sunt defel incompatibile cu data timpurie a scrierii, cu toate că unii consideră că prorocul ar fi putut scrie cartea după revenirea din Exil, când se susţine că ar fi citat din surse anterioare Exilului.
Prin urmare timpul prorociei lui Ioil face subiectul multor dezbateri, iar efortul de datare nu este nici pe departe simplificat de particularităţile de stil, scriitura fiind marcată de ritmuri pronunţate, descrieri, repetiţii menite să re­liefeze anumite expresii şi paralele între situaţii similare. Stilul cărţii este alert, îngrijit, bogat în expresii frumoase - specialiştii considerând, de altfel, că în privinţa stilului, această scriere este una dintre cele mai elevate şi mai elegante dintre cărţile profetice.
In fapt, unele elemente expresive, ca de exemplu utilizarea cu o anumită periodicitate a unor fraze similare, sunt prezente şi la alţi proroci: la Isaia (cca 765 î.Hr.) şi Amos (cca 750 î.Hr.), bunăoară. Vezi, de pildă, Ioil 1:15 şi Isa­ia 13:6; Ioil 2:10 şl Isaia 13:10; Ioil 3:16; 4:16 şi Amos 1:2; Ioil 3:18; 4:18 şi Amos 9:13. Unii cercetători au depistat diverse elemente aramaice în tex­tul Cărţii lui Ioil. Dar, având în vedere istoria limbii aramaice şi uzul acesteia în Israel, în perioada anterioară Exilului, simpla prezenţă a unor aramaisme în oricare dintre cărţile canonice nu poate servi drept indiciu pentru datarea respectivei scrieri.
Chestiunea timpului prorociei lui Ioil se dovedeşte a fi cu atât mai dificilă, cu cât datele propuse de-a lungul istoriei variază între secolul al IX-lea î.Hr. şi epoca Macabeilor. Mulţi socotesc că scrierea ar trebui plasată undeva în vre­mea regelui Ioaş (cca 835-796 î.Hr.), mai precis în perioada când regele era încă minor, iar regenţa era asigurată de către marele preot Iehoiada[2].
Alexandru Mavrocordat, în- lucrarea sa intitulată Judaica, spune că activi­tatea prorocului ar fi ajuns la apogeu în timpul domniei în Regatul Iuda a re­gilor Ozia (791-739 Î.Hr.), Iotam (752-736 î.Hr.), Ahaz (736-720 î.Hr.) şi Iezechia (726/728-699 î.Hr.), respectiv în timpul domniei în Regatul Israel a regelui Ieroboam al II-lea (793-753 î.Hr.). Klemes, alcătuitorul de canoane[3], socoteşte că Prorocul Ioil ar fi fost contemporan cu Prorocul Amos.


Măritul Profet Ioil a prorocit despre o foamete ce se va abate asupra iu­deilor [cf. Ioil 1:10-12, 16-17, 18-20], despre oprirea jertfelor la Templu [cf. Ioil 1:9, 13; 2:14] şi despre Patimile Dreptului, prin care tot pământul se va restaura întru mântuire. Cartea profetică a lui Ioil are [în versiunile după Tex­tul Masoretic] trei capitole. Capitolul al doilea cuprinde vestea cea bună a întrupării Cuvântului lui Dumnezeu, vesteşte pogorârea Sfântului Duh, Pa­timile Mântuitorului şi Cea de-a Doua Venire şi mărturiseşte despre slava Bisericii. De asemenea, prorocul atrage poporului atenţia asupra faptului că păcatele săvârşite ar putea să-i pecetluiască robia în Babilon. Prorocul cheamă poporul la post [cf. Ioil 1:14], iar pe preoţi îi îndeamnă să se roage cu zdrobire de inimă şi cu lacrimi [cf. Ioil 2:17], pentru a dobândi mila lui Dumnezeu[4].
Cartea Prorocului Ioil mai învaţă şi despre purtarea de grijă a lui Dumne­zeu faţă de noi, oamenii, şi despre felul cum le rânduieşte Domnul pe toate. Astfel, prorocul vorbeşte despre suferinţa îndelungată şi despre milostivirea lui Dumnezeu [cf. Ioil 2:13, 17], despre dreapta judecată dumnezeiască [cf. Ioil 1:15; 4:1-8,-12, 13] şi despre bogata Lui îngăduinţă [cf. Ioil 2:23]. învă­ţăm din această carte că Domnul este singurul Dumnezeu [cf. Ioil 2:27], iar cuvântul ei ne îndeamnă la rugăciune adevărată şi la pocăinţă sinceră [cf. Ioil 1:13-14; 2:13]. Astfel, suntem povăţuiţi să-L chemăm în rugăciune [cf. Io­il 3:5]. Dacă rămânem nepocăiţi, vom avea parte de judecată [cf. Ioil 1:15]. Suntem învăţaţi despre faptul că Domnul Dumnezeu va revărsa Duh Sfânt peste fiii şi fiicele Lui [cf. Ioil 3:1] şi că Se va descoperi pe Sine prin aceştia [cf. Ioil 3:1-2].
Cuviosul Teofan (f 845), făcătorul de canoane, îl laudă pe proroc cântând: „împreună cu prorocii, ca un proroc, te veseleşti acum cu bucurie în lăcaşurile cele cereşti." Si în continuare: „Caută acum de Sus către noi, cei ce cu credinţă
                                                                                                                      
te mărim, grăitorule de cele dumnezeieşti, întru tot fericite."[5]
în cele ce urmează vom încerca să alcătuim un scurt comentariu la cartea de Dumnezeu inspiratului Proroc Ioil, după următoarele idei principale:
[Ioil 1:1-4; 2:1-25] '
Cartea lui Ioil debutează cu un avertisment în legătură cu judecata lui Dum­nezeu, judecată care se manifestă printr-o invazie de lăcuste - lăcustele fiind de­scrise în forme diferite şi în funcţie de evoluţia invaziei. Astfel, se vorbeşte despre: lăcuste mici (ebr. gazam), lăcuste mari (ebr. !arbeh), lăcuste zburătoare (ebr.yelek, yeleq), lăcuste - în general (ebr. hasiî)[6]. în această secţiune, prorocul arată modul în care cele mai neînsemnate creaturi de pe faţa pământului pot să ducă la bun sfârşit faptele măreţe ale lui Dumnezeu[7]. Sfântul Ioan Gură de Aur spune: ,Aşa se arată puterea lui Dumnezeu: prin cele neînsemnate fapte măreţe se lucrează. Căci spune Domnul: puterea Mea se desăvârşeşte în slăbiciune [II Corinteni 12:9]. într-adevăr, întreg Vechiul Testament este plin de relatări în care se vorbeşte des­pre mulţimi înfricoşătoare de barbari, puse pe fugă de ţânţari şi de muşte, iar sto­lurile de lăcuste sunt denumite marea oştire a Domnului [Ioil 2:25] ."[8]
A. Cuvântul Domnului care a fost către Ioil, fiul lui Petuel. Ascultaţi acestea, voi bătrânilor, luaţi aminte, voi toţi locuitorii ţării! Oare s-a mai întâmplat aşa în vre­mea voastră sau în zilele părinţilor voştri? Povestiţi-le feciorilor voştri, iar ei feciorilor lor, iar aceia neamului care va veni după ei! Ceea ce a rămas de la lăcustele mici au mâncat lăcustele mari, şi ceea ce a rămas de la cele mari au mâncat cele zburătoare, şi ceea ce a rămas de la cele zburătoare au prăpădit stolurile de lăcuste. [Ioil 1:1-4]
„Ioil, fiul lui Petuel - arată Fericitul Ieronim (cca 342-420) -, caracterizea­ză pământul celor douăsprezece triburi ca fiind pustiit de lăcuste mici, lăcus­te mari, lăcuste zburătoare şi de tot felul de alte lăcuste şi prevesteşte că, după împrăştierea neamurilor păcătoase, Duhul Sfânt Se va revărsa din nou peste slujitorii şi peste slujitoarele Sale [cf. Ioil 4:1] - acelaşi Duh Sfânt Care va să Se reverse în Sion peste cei o sută douăzeci de credincioşi adunaţi în încăperea cea de sus [cf. Faptele Apostolilor 1:13, 15]. Aceşti oameni credincioşi, rân­duiţi în trepte crescătoare de la unu la cincisprezece, alcătuiesc scara mistică la care se face aluzie în Psalmii cei numiţi ai treptelor [Psalm 120-134] (pentru că o sută douăzeci este suma numerelor de la unu la cincisprezece)."[9]
Sfântul Paulin (353/4-431), episcopul Nolei, vorbeşte despre insecte la figurat, ca reprezentând sufletul, mintea şi inima. Intr-o epistolă el afirmă: „Prin numirile acestor lăcuste trebuie să înţelegem diferitele pulsiuni şi por­niri ale omului. Unele dintre ele ne ating doar uşor inima, dar se lipesc de ea şi cresc acolo încetul cu încetul, iar dacă nu sunt aruncate pe dată, unele ca acestea pătrund în inima noastră şi ne secătuiesc sufletul cu totul. Căci iată cât de bine corespund toate viciile monstruoase, care ne cuprind inima, cu aceste creaturi care pustiesc toată recolta[10]. De pildă, dacă omul primeşte în cuget o dorinţă neîngăduită, dar alungă fară preget gândul la aceasta, atunci este ca şi omida care se pune pe o frunză, dar este scuturată de acolo. Dacă omul alun­gă gândul, dar acesta revine cu toate că este alungat în mod repetat, aceasta este deja asemenea lăcustei. Dacă gândul începe să petreacă mult timp în ini­mă, hrănindu-se şi apoi plecând, este asemenea unei gărgăriţe. Iar dacă gândul nu-şi ia zborul, ci ajunge să-şi facă sălaş, nu va mai putea fi scos niciodată de aici decât cu mare greutate, pentru că îşi face culcuş şi depune ouă."[11]
B. Şi vă voi da. ani de belşug în locul anilor în care au mâncat lăcustele mici, cele mari, cele zburătoare şi stolurile de lăcuste marea Mea oştire pe care am tri­mis-o împotriva voastră. [Ioil 2:25]
Fericitul Ieronim scrie: „Să fim cu luare-aminte, acum, şi la făpturile mici. Să lăsăm la o parte elefanţii, leii şi toate celelalte soiuri de animale; mă refer aici la micile insecte [...]. Dacă Dumnezeu a creat toate făpturile şi dacă pe toate le-a făcut spre folosul omului, atunci de ce oare a fost nevoie să mai fa­că purici şi gândaci? Voi căuta să răspund la această întrebare cât mai concis şi mai elocvent cu putinţă: pentru a-ţi sublinia cât de nevolnic eşti, o, omu­le. Tu, cel ce cugeţi doar la cele din înaltul cerului, caută în jos: de te pişcă un purice, începi să tremuri. De ce îţi ţii nasul pe sus şi cauţi să pătrunzi cerurile cu gândul tău? Iată, ai fost pişcat de un purice! Cât s-au mărit lucrurile Tale, Doamne! [Psalm 91:5] Mărunte la trup, ce-i drept, dar desăvârşit alcătuite. Fi­ecare în parte este de trebuinţă şi îşi are propriul rost şi propria utilitate."[12]
2.   Prorocul deplânge soarta Sinagogii [Ioil 1:8; 13]
A.  Sfântul Ambrozie (cca 339-397), episcopul Milanului, scrie într-o epis­tolă adresată unui om credincios: „într-adevăr, Domnul Dumnezeul nostru i-a încredinţat lui Ioil Prorocul cuvinte pline de însemnătate, atunci când i-a zis: Tânguieşte-te ca o fecioară încinsă cu sac, după bărbatul din tinereţea ei! [Ioil 1:8] - în vremea când prorocul se tânguia fie pentru Sinagoga care odinioară, asemenea unei fecioare fiind, fusese mireasă a Cuvântului lui Dumnezeu, fie pentru sufletul căzut din har [...]. Avem motive întemeiate să o considerăm vrednică de plâns, de vreme ce şi-a pierdut vrednicia de a-şi mai primi răspla­ta. Ea şi-a pierdut zestrea de virtute promisă Mirelui. [...] în alt loc, Domnul o osândeşte pentru vina de a-şi fi uitat făgăduinţa [cf. Osea 4:6], de a-şi fi uitat iubirea, de a se fi arătat nerecunoscătoare, de a fi ieşit din ascultare şi de a-şi fi pierdut afecţiunea cea dintâi, aceea de soţie virtuoasă."[13]
B.   Incingeţi-vă şi vă tânguiţi, voi preoţilor, izbucniţi în bocete, voi slujitori ai altarului! Intraţi în Templu şi petreceţi noaptea în sac de jale, voi slujitori ai lui Dumnezeu, căci prinosul şi jertfa cu turnare au fost îndepărtate din Templul Dumnezeului vostru!"[Ioil 1:13]
Sfântul Grigorie Teologul (cca 329/330-cca 390), patriarhul Constantinopolului, scrie: „Ioil îndeamnă la plâns şi tânguire, şi toţi slujitorii altarului vor ajunge să jelească în vreme de foamete. Vedeţi dar cât de departe este de el gândul de a ne îngădui să ne bucurăm de nenorocirea altora! După posti- rea unui post sfânt, chemarea la solemna adunare şi strângerea într-o obşte de prăznuire a celor înaintaţi în vârstă, a copiilor şi a celor în putere, noi înşine avem a ne smeri în sac şi în cenuşă, noi înşine avem a cădea cu faţa la pământ, căci câmpul a fost pustiit, iar jertfa de mâncare şi de băutură s-a îndepărtat de la casa Domnului, până la vremea când vom avea parte din nou de milostivi­re, prin lucrarea smereniei."[14]
3.  Învăţătură despre postul cel adevărat [Ioil 1:14; 2:12-13, 15-16]
A. Postiţi post sfânt, strângeţi obşte de prăznuire, adunaţi pe bătrâni, pe toţi locuitorii ţârii în templul Dumnezeului vostru şi strigaţi către Domnul, rugân- du-L [Ioil 1:14],
Sfântul Ioan Gură de Aur (cca 347-407) arată: „Auziţi numai cum în­deamnă prorocul la post: postiţi post sfânt - spune el [Ioil 1:14], Nu spune:postiţi de ochii lumii, ci îndrumă spre strângerea unei obşti de prăznuire: adu­naţi pe bătrâni.
Sfântul Grigorie cel Mare (cca 540-604), Dialogul, spune că „atunci când prorocul îndeamnă: postiţi post sfânt [Ioil 1:14], aceasta se referă la faptul că postul trupesc trebuie închinat Domnului ca o ofrandă, prin adăugare la aceas­ta a săvârşirii de fapte bune. Nu te mai mânia, lasă certurile deoparte. In zadar îţi munceşti trupul, dacă nu-ţi înfrânezi inima de la plăcerile cele trupeşti."[15]
B. Sunaţi din trâmbiţă în Sion, gătiţi postiri sfinte, prăznuiţi sărbătoarea cea pentru toţi! [Ioil 2:15]
Sfântul Atanasie cel Mare (cca 296-373), patriarhul Alexandriei (328), scrie: „Ascultă, ca în închipuire, cum sună prorocul din trâmbiţă; apoi, întorcându-te la adevăr, fii gata pentru cuvântul celui ce sună în trâmbiţă, căci iată ce spune el: Sunaţi din trâmbiţă în Sion, gătiţi postiri sfinte...! [Ioil 2:15] Trâmbiţa aceasta este o trâmbiţă care avertizează şi porunceşte fară ascunziş că, atunci când postim, trebuie să o facem cu multă evlavie. Căci nu toţi cei ce-L cheamă pe Dumnezeu fac aceasta cu evlavie sinceră, ci mulţi ajung să-L defaime; dar aceasta nu pe El II atinge - căci nu este cu putinţă -, ci pe ei în­şişi îi păgubeşte, secătuindu-le cugetarea la Domnul; Domnul este sfânt şi mi­nunată a făcut Domnul toată voia întru ei [Psalm 15:3] - întru cei ce cugetă la El cu evlavie. Sfântul Apostol Pavel spune şi el, la rândul lui, despre cei lipsiţi de evlavie: Tu, care te lauzi cu legea, II necinsteşti pe Dumnezeu, prin călcarea le­gii? [Romani 2:23] Drept aceea, pentru a se face deosebire de cei ce necinstesc postul, spune aici prorocul: gătiţi postiri sfinte. Căci mulţi, râvnind să posteas­că, se necinstesc pe ei înşişi în cuget şi în inimă, fie făcând rău aproapelui, fie îndrăznind să amăgească, fie, fară a mai adăuga alte cuvinte despre aceasta, ju- decându-şi aproapele şi lăudându-se pe sine - îşi aduc în felul acesta multă pa­gubă sufletului. Râvna postului nu i-a adus nici un folos fariseului, chiar dacă acesta postea de două ori pe săptămână [cf. Luca 18:12], din simplul motiv că îl judecă pe vameş şi se măreşte pe sine. Tot aşa, Cuvântul îi află vinovaţi pe fiii lui Israel pentru păcatul de a fi ţinut un post ca acesta."[16]
Sfântul Leon cel Mare (t 461), un propovăduitor al postului, afirmă că pro­rocii din vechime chemau la post şi că încă mai este trebuinţă de aceasta. într-o omilie, el spune: „Poate vă întrebaţi, iubiţilor, ce foloase aduce pentru noi pos­tul, în strădania de a ne atrage milostivirea lui Dumnezeu şi de a ne învrednici de îndreptarea slăbiciunilor noastre omeneşti. Ne este cunoscut, din învăţăturile sfinţilor proroci din vechime, că judecata cea dreaptă a lui Dumnezeu, a Cărui răzbunare s-a abătut fară preget asupra fiilor lui Israel, pentru păcatele acesto­ra, nu poate fi îmbunată decât numai prin postire. Despre aceasta vorbeşte Ioil Prorocul atunci când se adresează poporului: Şi acum, zice Domnul, întoarceţi-vâ la Mine din toată inima voastră, cu postiri, cu plâns şi cu tânguire. Sfâşiaţi inimile şi nu hainele voastre, şi întoarceţi-vă către Domnul Dumnezeul vostru, căci El este milostiv şi îndurat, încet la mânie şi mult Milostiv şi-I pare rău de râul pe care l-a trimis asupra voastră [Ioil 2:12-13]. Cuvântul acesta ar trebui să-1 avem în vedere şi să-1 împlinim şi astăzi, pentru că şi noi avem a vesti şi a mărturisi despre îndu­rarea tămăduitoare a Domnului şi, prin lucrarea cea sfinţitoare a evlaviei creşti­ne, să dobândim ceea ce au pierdut odinioară iudeii din vechime."[17]
Asftel, Cuviosul Teofan făcătorul de canoane cântă: „învăţându-ne din dogmele tale, înţelepte proroace, propovăduim postire şi slujbă cu bună cre­dinţă, mergând în casa Domnului."[18]
4. Îndemn la mărturisire şi la pocăinţă [Ioil 2:16-17]
Sfântul Ciprian ne îndeamnă cu stăruinţă: „Iubiţi fraţi, să ne mărturisim fiecare păcatele, cât încă mai suntem în lumea aceasta, cât încă mărturisirea noastră mai poate fi primită, cât încă iertarea şi dezlegarea păcatelor de către preoţi mai sunt bine-plăcute Domnului. Să ne întoarcem deplin cu inimile noastre către Domnul şi, pocăindu-ne de păcatele noastre cu pocăinţă since­ră, să avem parte de mila lui Dumnezeu. Să ne plecăm sufletul înaintea Dom­nului. Cu inimă frântă şi smerită să căutăm a dobândi iertarea de la Domnul. Toată nădejdea numai în El să ne-o punem. Căci El însuşi ne învaţă cum tre­buie să facem acestea: Intoarceţi-vă la Mine din toată inima voastră, cu postiri, cu plâns şi cu tânguire. Sfâşiaţi inimile şi nu hainele voastre şi întoarceţi-vă către Domnul Dumnezeul vostru, căci El este milostiv si îndurat, încet la mânie si mult Milostiv şi-I pare rău de râul pe care l-a trimis asupra voastră [Ioil 2:12-13]. Să ne întoarcem deplin cu inimile noastre către Domnul. Să-I domolim mânia prin postiri, plâns şi tânguire, căci El însuşi este Cel care ne mustră."[19]
Tâlcuind cuvintele: Ii [lui Dumnezeu] pare rău de răul pe care l-a trimis asu­pra voastră [Ioil 2:13] - Sfântul Ciprian ne încredinţează că „Domnul poate să-Şi arate îndurarea. Domnul poate reveni asupra judecăţii Sale. Milostivindu-Se, Domnul îl poate ierta pe cel care se pocăieşte, pe nevoitor, pe păcătosul care se roagă fierbinte. Pentru unul ca acesta, Domnul ia aminte la rugăciunile stăruitoare ale mărturisitorilor sau la cele săvârşite de către preoţi. Iar atunci când cineva izbuteşte, prin pocăinţă, să-L facă pe Domnul să-Şi schimbe sen­tinţa, atunci când Domnul îşi potoleşte mânia, atunci când cineva ajunge să domolească urgia dumnezeiască stârnită de păcatele noastre, El îl înarmează din nou pe cel înfrânt, dacă acesta încă mai poate purta arme; restaurează şi întăreşte sufletele în care credinţa încă mai poate fx revigorată."[20]
A.  Adunaţi poporul, vestiţi o adunare sfântă, strângeţi laolaltă pe bătrâni, aduceţi copiii şi pruncii care sug la sân; să iasă mirele din cămara lui şi mireasa din iatacul ei! [Ioil 2:16]. Sfântul Ioan Gură de Aur pune următoarea între­bare: „Pentru care motiv, mă întreb, sunt chemaţi până şi sugarii la pocăinţă? Dar oare nu este destul de clar că motivul este unul şi acelaşi? Căci de vre­me ce toţi cei ce au ajuns la vârsta bărbăţiei au stârnit mânia lui Dumnezeu, atunci doar pruncii şi sugarii, care sunt încă liberi de păcat, mai pot avea în­drăzneala să ceară iertare Celui ce a fost mâniat..."[21]
B.   Intre tindă şi altar să plângă preoţii, slujitorii Domnului, şi să zică: „Milostiveşte- Te, Doamne, către poporul Tău şi nu face de ocară moştenirea Ta ca să-şi bată joc de ea neamurile!" Pentru ce să se spună printre neamuri: „ Unde este Dumnezeul lor?" [Ioil 2:17].
Sfântul Grigorie Teologul povăţuieşte: „împodobiţi-vă sufletele cu lacrimi şi opriţi mânia Domnului, schimbându-vă viaţa. Postiţi post sfânt, strângeţi obşte deprăznuire- după cum ne îndeamnă Prorocul Ioil [Ioil 2:15]: adunaţi pe bă­trâni, copiii şi pruncii care sug la sân, a căror vârstă fragedă poate să afle trece­re pentru dobândirea milostivirii Domnului, vrednică fiind a se împărtăşi din dulceaţa iubirii dumnezeieşti. La aceste cuvinte aş putea să mai adaug şi cele ce sunt orânduite atât pentru mine, slujitor al lui Dumnezeu, cât şi pentru voi,cei ce ati fost aflaţi vrednici de-această cinste: anume că îndeolaltă trebuie să intrăm în casa Domnului şi să petrecem zi şi noapte în sac de jale, între tindă şi altar, arătând evlavie şi cu glas mare rugându-ne fară de încetare pentru noi în­şine şi pentru poporul întreg, nimic precupeţind, nici nevoinţă, nici un cuvânt din cele ce L-ar putea împăca pe Dumnezeu, zicând: Milostiveşte-Te, Doamne, către poporul Tău şi nu face de ocară moştenirea Ta [Ioil 2:17] şi toate celelalte,la rând. Noi, cei ce ne-am hărăzit slujirii lui Dumnezeu, trebuie să prisosim şi în nevoinţe, nu numai în rang; trebuie să învăţăm poporul prin însăşi persoa­na noastră despre cele ce ţin de pocăinţă, de îndreptarea răutăţilor, de suferinţa îndelungată a Domnului şi de încetarea urgiei asupra noastră."[22]
Zorindu-ne la pocăinţă, Sfântul Ioan Gură de Aur scrie: „Tânguieşte-te da­că ai păcătuit, însă nu pentru că ştii că vei fi pedepsit, căci nimic nu este aceas­ta, ci pentru că prin păcatul săvârşit ai supărat pe Stăpânul, Cel ce este atât de blând, atât de bun şi atât de iubitor şi atât de mult doreşte mântuirea ta, încât pe însuşi Fiul Său L-a dat pentru tine. Aşadar, pentru aceasta să te tânguieşti fară încetare [...], sfâşiindu-ţi inima şi nu hainele tale [cf. Ioil 2:13]."[23]
Misticul bizantin Sfântul Simeon Noul Teolog (949-1022) scrie şi el des­pre pocăinţă: „Să ne pocăim din inimă şi să alungăm de la noi nu doar faptele cele rele, ci şi gândurile cele viclene şi necurate, ştergându-le cu totul din ini­mile noastre, după cuvântul prorocului care zice: Sfâşiaţi inimile şi nu hainele voastre [Ioil 2:13] ."[24]
Cuviosul Teofan, ierarh şi făcător de canoane, slăvind prin cântare înde­lunga răbdare şi suferinţă, îngăduinţa şi înţelepciunea pe care le are Dom­nul pentru noi, scrie următoarele alcătuiri spre mărirea Prorocului Ioil: „Arătatu-ne-ai nouă, proroace, îndelungă răbdarea Atotţiitorului Stăpân şi ne-ai descoperit aievea bunătatea şi blândeţea Lui cele dumnezeieşti."[25] „Arătat-ai, mărite, aievea închipuirile pocăinţei, luând în chezăşia Sa Domnul cel mi­lostiv pre cei ce se apropie de Dânsul cu credinţă şi cântă: Binecuvântaţi şi-L preaînălţaţi întru toţi vecii."[26] „Scurta călătorie a mântuirii a arătat Ioil de de­mult prin pocăinţă, cu cuget dumnezeiesc."[27]
5. Întruparea [Ioil 3:16; 4:16]
Domnul va da strigăt din Sion şi glasul Lui Şi-l va înălţa din Ierusalim şi ce­rul şi pământul se vor clătina, dar Domnu-Şi va cruţa poporul şi-i va întări pe fiii lui Israel. [Ioil 3:16; 4:16][28]
Vorbind despre arătarea Cuvântului în Iudeea, Sfântul Irineu (cca 130-cca 236), episcop de Lyon, demonstrează că Ioil „precizează locul venirii Sale: Domnul va da strigăt din Sion şi glasul Lui Şi-l va înălţa din Ierusalim [Ioil 3:16; 4:16]. Iar aceasta înseamnă că dinspre regiunea aflată la sud de moş­tenirea lui Iuda va veni Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu adevărat, adică din Bethleem, acolo unde Domnul S-a născut şi de unde slava Lui se va răspândi peste întreg pământul [...]."[29]
Cuviosul Teofan vorbeşte şi el despre venirea lui Hristos prin cuvântul lui Ioil: „Mai înainte spuind prorocul credincioşilor, venirea lui Hristos a propo­văduit [Ioil 3:16; 4:16]: Că va veni şi va mântui neamul omenesc din înşelă­ciunea idolilor."[30]
A. Să iasă mirele din cămara lui şi mireasa din iatacul ei! [Ioil 2:16]. In legă­tură cu acest fragment, Sfântul Ciprian (t 258), episcop al Cartaginei, identi­fică mirele şi mireasa după cum urmează: „Hristos este Mirele, având Biserica drept Mireasă, iar din unirea aceasta se nasc fiii duhovniceşti."[31]
B.  Şi în vremea aceea, din munţi va curge must, văile vor fi pline de lapte, toa­te pâraiele din Iuda vor şerpui umplute de apă, iar din Templul Domnului va ieşi un izvor care va uda valea Şitim. [Ioil 3:18; 4:18] Aici, (gr.) schoinon (schoinos) cu sens de „spini, buruieni, stuf"[32].
1. Sfântul Chiril al Alexandriei (378-444) ne aduce aminte că „turma cre­dincioşilor are, în Sfintele Scripturi, o păşune împodobită cu felurite ierburi şi flori, drept călăuze înţelepte. Şi, plini de bucuria duhovnicească a dumnezeieştior învăţături şi îndreptări cuprinse în acestea, au parte cu toţii de petre­ceri în cămările cele dumnezeieşti [...]. Scrie Ioil Prorocul: din munţi va curge must, văile vor fi pline de lapte [Ioil 3:18; 4:18] - căci este în obişnuinţa Scrip­turilor să se refere la cei mai presus decât alţii, asemănându-i cu nişte munţi şi cu stânci, mai cu seamă dacă sunt dintre aceia a căror ascultare este învăţa­rea altora, căci unii ca aceştia sunt trataţi cu mult respect, dat fiind faptul că mintea lor se preocupă mereu cu cugetarea la cele înalte şi se îndepărtează de lucrurile cele pământeşti; de asemenea, Scripturile vorbesc despre învăţături­le ce izvorăsc din aceştia, asemănându-le cu apele, mustul şi laptele care curg din munţi"[33].
Cuviosul Teofan făcătorul de canoane cântă, în cuvinte melodios armoni­zate, izvoarele hrănitoare care ies din Casa Domnului: „Izvorul, care curge din Casa Domnului şi adapă, a ieşit precum ai zis mai înainte, prorocule cinstite. Râul desfătării a făcut roditor de grâu pârâul cel uscat, precum a zis mai îna­inte Ioil [cf. Ioil 3:18; 4:18], Binecuvântat eşti, Doamne, Dumnezeul părin­ţilor noştri."[34]
2.    Botezul. Cuviosul Teofan făcătorul de canoane compară râurile cu Apostolii şi cu Taina Sfântului Botez: „Măriţii Apostoli ai Domnului varsă râ­uri de minuni între iudei, precum a grăit mai înainte Ioil [cf. Ioil 3:18; 4:18]: adăpând pre cei ce strigă: Binecuvântaţi şi-L preaînălţaţi întru toţi vecii."[35]
3.  Valea trestiilor [Ioil 3:18; 4:18]. în Omilia despre Sfântul Botez, Sfântul Grigorie Teologul subliniază: „Binecuvântat este acela care, chiar dacă nu este decât o vale plină cu buruieni [cf. Ioil 3:18; 4:18], este scăldat în apele care ies din Casa Domnului. Căci astfel unul ca acesta devine pământ roditor şi ro­deşte din cele de trebuinţă pentru hrana omului, nu doar spini sau alte ierburi care nu sunt de nici un folos."
Fericitul Ieronim scrie: „Maria este [...] râul care udă valea şi o curăţă de spini şi de buruieni. Buruienile sunt păcatele din trecut, în care sufletul este prins şi înfăşurat [cf. Pilde 5:22], iar spinii sunt cei care au înăbuşit sămânţă semănată de către semănător [cf. Matei 13:7] ."[36]
A. Din Templul Domnului va ieşi un izvor [Ioil 3:18; 4:18]. Fericitul Ieronim afirmă: „Maria este grădina încuiată [...], fântâna acoperită şi izvorul pecetluit [cf. Cântarea Cântărilor 4:12], iar de aici izvorăsc apele care, după cum spune şi Ioil Prorocul, scaldă valea, curăţind-o de spini şi de buruieni [cf. Ioil 3:18; 4:18] ."[37]
Imnografia bisericească este bogată în creaţii în care Maica Domnului es­te numită „izvor de viaţă". Aşa, de pildă, irmosul: „Pe ceea ce este izvorul cel de viaţă primitor şi pururea curgător [cf. Ioil 3:18; 4:18], pe Născătoarea de Dumnezeu, credincioşii o mărim."[38]
B. Un tărâm sfânt. Nu te teme, tu ţară, bucură-te şi te veseleşte, căci Domnul a făcut lucruri mari! [Ioil 2:21], Fecioara de Dumnezeu Născătoare este descri­să de către Profetul Ioil ca o ţară, ca un tărâm sfânt, după Sfântul Andrei Criteanul (cca 660-740): „Pe ceea ce Daniel munte o a văzut şi Ioil pământ sfânt şi uşă neumblată, iar altul o a propovăduit ca izvor pecetluit şi dumnezeiască lână, pe Născătoarea de Dumnezeu Fecioara să o lăudăm."[39]
8. Mântuirea [Ioil 3:5; 2:32]
Sfântul Ioan Gură de Aur susţine că „Profetul Ioil propovăduieşte mântu­irea prin credinţă — căci el nu a trecut cu vederea acest subiect - atunci când zice: oricine va chema numele Domnului se va izbăvi [Ioil 3:5; 2:32; Faptele Apostolilor 2:21 ]"[40]. In altă parte el arată: „Oricine va chema, spune Profetul, însă chemarea aceasta nu trebuie să se facă oricum, căci scris este: nu oricine îmi zice: Doamne, Doamne, va intra în împărăţia cerurilor, ci cel ce face voia Ta­tălui Meu Celui din ceruri [Matei 7:21]. Ceea ce înseamnă că acela care chea­mă trebuie să cheme cu luare-aminte si cu evlavie lăuntrică, având o viată superioară celor ce urmăresc doar împlinirea binelui comun şi având încredin­ţarea că chemarea lui se împlineşte"[41].
Venerabilul Beda (cca 673-735) completează: „Hristos îşi întăreşte porun­cile afirmând fară echivoc că, oricât de bun şi de convingător ar fi un cuvânt, acesta nu aduce nici un folos dacă nu este sprijinit pe fapte. Domnul întreabă: pentru ce Mă chemaţi: Doamne, Doamne, şi nu faceţi ce vă spun? [Luca 6:46] Putinţa de a-L chema pe Domnul se vădeşte astfel a fi un dar de mare preţ, rodul bun al pomului celui bun. Căci oricine va chema numele Domnului se va izbăvi [Ioil 3:5; 2:32], Dar, oricine cheamă numele Domnului, însă cu toa­te acestea îi încalcă poruncile vieţuind fară purtare de grijă, în păcate şi desfrânări de tot felul, în mod vădit unul ca acesta nu va scoate din gură cuvinte de folos, pentru că tot cuvântul ieşit din gura lui nu provine din comoara cea bună a inimii sale; nu este asemenea unui smochin care aduce roade bune, ci asemenea unei tufe de spini care scoate drept rod o astfel de mărturisire - o conştiinţă tulburată şi săgetată de vicii şi nu una plină de dulceaţa iubirii lui Dumnezeu. Căci din prisosul inimii grăieşte gura lui [Luca 6:45]."[42]
9. Darurile Duhului Sfânt [Ioil 2:28-29; 3:1-2]
Sfântul Iustin Martirul (cca 100-cca 165), în convorbirea sa cu Trifon iu­deul în legătură cu absenţa prorocilor din vechime din rândul poporului iu­deu, afirmă că Scriptura „nu arată nicidecum că puterile acestea ale Duhului [...] vor veni asupra Lui [Hristos] ca şi cum El ar fi lipsit cu totul de ele, ci ca unele care vor trebui să-şi găsească sfârşitul în El, adică să-şi găsească împlini­rea în El, pentru ca în neamul vostru să nu mai fie proroci, după obiceiul cel vechi, fapt care se poate constata chiar de voi înşivă: căci, după El, nu a mai fost la voi nici un alt profet. Iar că, de asemenea, prorocii care au fost la voi, primind fiecare de la Dumnezeu o putere sau alta, au făcut şi au vorbit cele ce-am aflat şi noi din Scripturi, fiţi atenţi la cele ce vă spun eu acum: Solomon a avut duhul înţelepciunii, Daniel pe cel al înţelegerii şi al voinţei, Moise pe cel al puterii şi al evlaviei, Ilie pe cel al temerii şi Isaia pe cel al cunoştinţei. Ceilalţi au avut, iarăşi, o singură putere fiecare sau, în chip succesiv, una du­pă alta, cum au fost Ieremia, cei doisprezece (Proroci mici), David şi toţi cei­lalţi, în genere, care au fost proroci la voi. Apoi, [Duhul] S-a odihnit, adică a încetat, când a venit Acela [Hristos], după care ele trebuiau să înceteze de la voi, atunci când iconomia Lui cu privire la oameni s-a împlinit. Şi luând iarăşi odihnă în El, după cum se prorocise, ele aveau să devină daruri pe care le dă, din harul puterii Duhului Aceluia, celor ce cred în El, după cum ştie că este fiecare vrednic. Cum că s-a prorocit că acest lucru avea să se facă de El, după înălţarea Lui la ceruri, am spus-o şi mai înainte şi o spun iarăşi. Căci s-a zis: s-a înălţat întru înălţime, a robit robia şi a dat daruri fiilor oamenilor [Psalm 67:19]. Şi, iarăşi, într-o altă prorocie s-a zis: Şi va fi după acestea, că voi vărsa Duhul Meu peste tot trupul şi peste robii Mei şi peste roabele Mele şi vor proroci [Ioil 2:28/3:l]"[43].
Sfântul Chirii al Ierusalimului (cca 315-386), patriarh din anul 349, citea­ză Ioil 2:28; 3:1 ca pe una dintre „nenumăratele mărturii privitoare la Duhul Sfânt. Expresia aceasta, vărsa-voi [Ioil 2:28; 3:1], implică o bogăţie de daruri; pentru că Dumnezeu nu dă Duhul cu măsură. Tatăl iubeşte pe Fiul şi toate le-a dat în mâna Lui [Ioan 3:34-35]. Totodată, Tatăl dă Fiului şi puterea de a dărui harul Sfântului Duh oricui doreşte - Chiar şi peste robi şi peste roabe voi văr­sa Duhul Meu [Ioil 2:29; 3:2], Sfântul Duh nu Se supune persoanelor, căci El nu aleargă după măriri, ci caută evlavia sufletului. Fie ca bogatul să nu fie păr­tinit, iar săracul să nu fie trecut cu vederea, ci fiecare să se pregătească pentru primirea darurilor celor cereşti"[44].
Sfântul Grigorie Teologul mărturiseşte că „Duhul Sfânt S-a pogorât du­pă înălţarea la cer a Domnului Hristos, pentru ca noi să nu fim lipsiţi de un Mângâietor. [...] Pogorârea Duhului Sfânt a fost vestită de prorocii din vechi­me. [...] El a fost făgăduit mai întâi prin gura lui Ioil, care a spus: şi va fi după aceea, că voi vărsa Duhul Meu peste tot trupul, adică peste tot cel ce are credin­ţă, şi peste fii şi peste fiice [Ioil 2:28; 3:1] şi peste toţi ceilalţi; iar după aceasta, Duhul a fost făgăduit de către Iisus Hristos, slăvit fiind întru El şi slavă dând Acestuia [cf. Ioan 14:16]. Şi cât de generoasă a fost această făgăduinţă! Duhul Se va sălăşlui pe vecie şi va rămâne întru noi, întru cei aflaţi vrednici în veacul acesta şi în veacul ce va să vină, întru cei aflaţi vrednici pentru tărâmul acela, dacă II vom ţine prin vieţuirea noastră aici, şi dacă nu cumva II vom alunga de la noi prin păcat"[45].
Sfântul Ambrozie susţine că Duhul Sfânt vine numai de la Dumnezeu si nu Se împărtăşeşte deplin fiecărei persoane în parte, căci nimeni în afară de Mântuitorul nu este capabil să-L primească întru totul. „Cine, dar, ar putea avea îndrăzneala să mai spună că firea Sfântului Duh este creată, acea fire care, atunci când ne străluceşte în suflete, în lumina ei putem contempla frumuseţea adevărului dumnezeiesc, putem vedea distanţa dintre Creator şi creatură, pu­tem deosebi lucrarea de Autorul ei? Sau despre ce făptură va fi vorbit Domnul atunci când a spus: vărsa-voi Duhul Meu peste tot trupul [Ioil 2:28; 3:1]? Luaţi aminte că nu spune Duhul, ci Duhul Meu - căci noi nu suntem în stare să pri­mim Duhul Sfânt în deplinătatea Lui, ci doar atâta cât Stăpânul împarte pen­tru fiecare dintre noi, după cum El voieşte. Căci Hristos Iisus, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o ştirbire a fi El întocmai cu Dumnezeu, ci S-a deşertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor, şi la înfăţişare aflându-Se ca un om [Filipeni 2:5-7], pentru ca noi să-L putem cunoaşte şi primi cu mintea. Dar El, când S-a deşertat pe Sine, nu S-a lipsit de plinătatea Lui, ci aceasta s-a întâmplat în aşa fel, încât eu, care nu-I pot cuprinde plinătatea, să mă pot în­trepătrunde cu El după măsura mea. In acelaşi sens spune şi Tatăl că va vărsa Duhul Său peste tot trupul. Căci El nu-Şi varsă Duhul pe de-a întregul, ci tot ceea ce revarsă este cu îndestulare pentru toţi [...]. Astfel, Domnul revarsă Du­hul Său, iar iubirea lui Dumnezeu se revarsă îndeolaltă cu Duhul; iar în aceasta noi vedem şi recunoaştem unitatea lucrărilor care se fac prin har."[46]
Sfântul Ambrozie, la rândul său, subliniază faptul că Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh sunt una în sfat: „Duhul Sfânt este El însuşi putere (sau tărie) [cf. Isaia 11:2] [...] Şi, pentru ca să cunoaştem mai deplin că Duhul este tărie, trebuie să ştim că El ne-a fost făgăduit atunci când Domnul a spus: vârsa-voi Duhul Meu peste tot trupul [Ioil 2:28; 3:1]. Prin urmare Acela care ne-a fost făgăduit este El însuşi putere, după cum şi în Evanghelie Fiul lui Dumnezeu mărturiseşte: iată, Eu trimit peste voi făgăduinţă Tatălui Meu; voi însă şedeţi în cetate, până ce vă veţi îmbrăca cu putere de sus [Luca 24:49]. Evanghelistul afirmă fară ocoliş că Duhul este putere, Sfântul Luca arătând că El S-a pogorât cu putere multă, atunci când spune: din cer, fără de veste, s-a făcut un vuiet, ca de suflare de vânt ce vine repede, şi a umplut toată casa unde şedeau ei [Faptele Apostolilor 2:2] ,"[47]
v
Atunci când vorbeşte despre cele petrecute în ziua Cincizecimii, Sfântul Ioan Gură de Aur se apleacă şi el asupra mult discutatei prorocii a lui Ioil Pro­rocul [Ioil 2:28; 3:1]. Şi când a sosit ziua Cincizecimii, erau toţi împreună în acelaşi loc [Faptele Apostolilor 2:1]. Şi din cer, fară de veste, s-a făcut un vuiet, ca de suflare de vânt ce vine repede, şi a umplut toată casa unde şedeau ei [Fapte­le Apostolilor 2:2]. Şi li s-au arătat, împărţite, limbi ca de foc şi au şezut pe fi­ecare dintre ei [Faptele Apostolilor 2:3]. Spune Sfântul Ioan Gură de Aur: „Ia aminte la faptul că mereu se foloseşte comparaţia: ca de suflare..., ca de foc... - şi pe bună dreptate, pentru ca nu cumva să ne formăm o părere nepotrivi­tă şi rudimentară despre Duhul, ajungând să credem că ar avea caracteristici materialnice. De asemenea se spune: ca de suflare de vânt ce vine repede - deci nu a fost o suflare de vânt. Se spune: ca de foc - căci atunci când Duhul a fost să i Se descopere lui Ioan, El S-a pogorât peste capul lui Hristos în chip de porumbel; dar acum, când mai mulţi oameni urmau să fie împărtăşiţi şi să se convertească, S-a pogorât în chip de foc, şi a şezut pe fiecare dintre ei. Aceasta înseamnă că a rămas şi S-a odihnit pe fiecare dintre ei. Iar aşezarea şi odihna înseamnă, aici, caracterul permanent şi continuu al sălăşluirii.
S-a aşezat oare doar asupra celor doisprezece? Nicidecum; ci asupra tutu­ror celor o sută douăzeci. Căci Petru nu ar fi citat fără noimă mărturia Pro­fetului, care spune: după aceea, vărsa-voi Duhul Meu peste tot trupul, şi fiii şi fiicele voastre vor proroci, bătrânii voştri visuri vor visa, iar tinerii voştri vedenii vor vedea [Ioil 2:28; 3:1]. Şi încă: Şi s-au umplut toţi de Duhul Sfânt [Faptele Apostolilor 2:4], Căci, pentru ca această umplere să nu provoace doar spaimă, este şi cu Duh Sfânt şi cu foc. Şi s-au umplut toţi de Duhul Sfânt şi au început să vorbească în alte limbi, precum le dădea lor Duhul a grăi [Faptele Apostolilor 2:4]. Nici un alt fel de semn nu au primit ei, ci numai pe acesta mai întâi şi apoi nu a mai fost trebuinţă de alte semne. Şi a şezut pefiecare dintre ei - spune autorul. Bagă de seamă că nici unul dintre ei nu mai simte nevoia să jelească, de-acum, nici măcar cei care nu fuseseră aleşi dintru început, aşa ca Matia. Şi s-au umplut toţi de Duhul Sfânt, spune mai departe; nu că doar au primit Du­hul Sfânt, ci s-au umplut de El şi au început să vorbească în alte limbi, precum le dădea lor Duhul a grăi [Faptele Apostolilor 2:4],
Sfântul Afraat (prima jumătate a secolului al IV-lea) face următoarea re­marcă: „Apostolii spun că Domnul I-a încredinţat Duhul lui Hristos şi L-a împărtăşit prorocilor. Din aceasta noi putem să înţelegem că Hristos Se să­lăşluieşte în cei credincioşi; însă chiar dacă Se împarte oamenilor credincioşi, Hristos cu nimic nu este păgubit. Căci prorocii au primit Duhul lui Hristos, fiecare după a lui măsură. Acelaşi Duh Se revarsă şi astăzi peste tot trupul [cf. Ioil 2:28-29; 3:1-2], iar fiii şi fiicele prorocesc, bătrânii şi tinerii de asemenea, robii şi roabele deopotrivă. Ceva din Hristos este în noi înşine, însă Hristos este în ceruri, de-a dreapta Tatălui. Hristos însuşi a primit Duhul, însă nu cu măsură măsurat, ci din abundenţa şi în deplinătatea iubirii Tatălui, care L-a încredinţat întru totul în mâinile Lui şi I-a dăruit putere şi stăpânire peste toa­te comorile Sale."[48]
Venerabilul Beda (cca 673-735), într-o omilie la Cartea Faptele Sfinţilor Apostoli, scrie următoarele: „Verbul utilizat aici, a se vărsa, indică mărinimia cu care este făcut darul, căci harul Sfântului Duh, care până atunci era acor­dat numai prorocilor, de-acum se oferă tuturor, în tot locul, fară deosebire de sex, stare materială sau poziţie socială. Ceva mai încolo, prorocul lămureşte că se varsă peste tot trupul, aceasta însemnând că fiii şi fiicele voastre vor proroci [Ioil 2:28; 3:1] şi celelate."[49]
Sfântul Grigorie Palama (cca 1296-1359), episcop al Tesalonicului (1347), arată că „în Dumnezeu sunt trei realităţi, mai precis: esenţa, energia şi o Trei­me de ipostasuri divine [...]. Cei aflaţi vrednici de cunoaşterea lui Dumnezeu,astfel încât să se facă de un duh cu El (aşa după cum marele Pavel a spus: cel ce se alipeşte de Domnul este un duh cu El [I Corinteni 6:17]), nu se unesc cu Domnul în esenţă; şi de vreme ce toţi teologii mărturisesc prin cuvintele lor că Dumnezeu nu este cognoscibil în esenţă, iar unirea ipostatică urmează să fie afirmată numai si numai în Cuvântul si în Dumnezeu-Omul, urmează de aici că aceia care sunt aflaţi vrednici de a se uni cu Dumnezeu se unesc cu Dumne­zeu prin energii, iar Duhul Care mijloceşte această unire dintre cel ce se lipeş­te de Dumnezeu este una cu Dumnezeu, este energia necreată a Duhului şi nu esenţa lui Dumnezeu. [...] Căci Domnul a vestit dinainte prin gura prorocilor: vărsa-voi Duhul Meu peste toţi cei ce cred în Mine [cf. Ioil 2:28; 3:1].'M
Cu ocazia praznicului Pogorârii Sfântului Duh, Sfântul Cosma Melodul ne pune înainte următoarea alcătuire: „Din Duhul Tău ai vărsat din destul, peste tot trupul [cf. Ioil 2:28; 3:1], precum ai zis, şi toată lumea s-a umplut de cunoaşterea Ta, Doamne; că Fiu Te-ai născut din Tatăl, fară de stricăciune, şi Duhul nedespărţit purcede."[50]
11. Prorocii împlinite în mediul înconjurător [Ioil 2:30-31; 3:3-4]
                                                                                                                                    '
Şi vă voi arăta semne minunate în cer şi pe pământ: sânge, foc şi stâlpi de fum; soarele se va întuneca şi luna va fi roşie ca sângele, înainte de venirea zilei celei mari şi înfricoşătoare a Domnului [Ioil 2:30-31; 3:3-4].
Venerabilul Beda aminteşte, la rândul lui, cuvântul lui Ioil: vă voi arăta sem­ne minunate în cer şi pe pământ: sânge, foc şi stâlpi de fum [Faptele Apostolilor 2:19; Ioil 2:30-31, 3:3-4] - la care adaugă: „minuni în cer, care s-au vădit la Naşterea Domnului, când o nouă stea a răsărit [cf. Matei 2:2], şi la înălţarea Lui pe Cruce, când soarele a pălit şi cerurile s-au întunecat [cf. Matei 27:45]; semne pe pământ, ca atunci când Mântuitorul, strigând cu glas mare, Şi-a dat duhul, iar pământul s-a cutremurat, pietrele s-au despicat, mormintele s-au deschis şi multe trupuri ale sfinţilor adormiţi s-au sculat [cf. Matei 27:50-53].
Sânge, foc şi stâlpi de fum [Ioil 2:30; 3:3] - sângele din coasta Domnului, focul Duhului Sfânt şi stâlpul de fum care s-a ridicat din căinţă şi din lacrimi, căci aşa după cum fumul este produs de către foc, la fel şi în cazul de faţă fu­mul este rezultatul înflăcărării de către Duhul. Şi, de vreme ce sângele ţâşneşte cu putere din trupul mort al Domnului [cf. Ioan 19:34] - ceea ce este contrar firii trupurilor noastre putem deduce de aici că aceasta se întâmplă astfel,pentru ca noi să înţelegem că este vorba despre un semn. Ce fel de semn, dacă
nu unul referitor la mântuirea noastră si la viata care izvorăşte din moartea lui Hristos? Focul mai poate fi înţeles şi ca luminare a omului credincios, iar stâl­pul de fum ca semn al orbirii iudeilor, care văd, dar nu înţeleg nimic. Aceasta pentru că şi atunci când s-a dat Legea, Domnul Dumnezeu S-a pogorât în foc şi în fum [cf. Ieşirea 19:18], căci, prin strălucirea slavei arătării Sale, Domnul îi luminează pe cei smeriţi; iar cu fumul cel înţepător al rătăcirii, El îi orbeşte pe cei ce se lasă cuprinşi de mândrie."[51]
În Cartea Faptele Sfinţilor Apostoli aflăm următoarea descriere a reacţiei pe care au avut-o mulţimile la predica Sfântului Petru: Ei, auzind acestea, au fost pătrunşi la inimă şi au zis către Petru şi ceilalţi Apostoli: Bărbaţi fraţi, ce să facem? Iar Petru a zis către ei: Pocăiţi-vă şi să se boteze fiecare dintre voi în numele lui Ii­sus Hristos, spre iertarea păcatelor voastre, şi veţi primi darul Duhului Sfânt. Căci vouă este dată făgăduinţa şi copiilor voştri şi tuturor celor de departe, pe oricâţi îi va chema Domnul Dumnezeul nostru [Faptele Apostolilor 2:37-39]. La aceste cu­vinte, Venerabilul Beda face următorul comentariu: „Iată împlinirea prorociei lui Ioil! Luaţi aminte fa faptul că focul Sfântului Duh este urmat de stâlpul de fum, pentru că fumul ne aduce lacrimi în ochi. Cei care mai înainte râdeau şi se bucurau în starea ridicolă în care se aflau, acum plâng, îşi lovesc pieptul, se nevoiesc în rugăciune către Dumnezeu, astfel încât, ca oameni ce doresc mântui­rea, să se poată împărtăşi din sângele despre care, atunci când zăceau în întune­carea minţii, au cerut să fie asupra lor şi asupra copiilor lor [cf. Matei 27:25]. Şi în ziua aceea s-au adăugat ca la trei mii de suflete [Faptele Apostolilor 2:41]."[52]
În Duminica de după Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos, întreaga Biserică dreptmăritoare cântă: „Sângele şi focul şi fumegarea de fum sunt sem­nele pe care mai înainte le-a văzut Ioil pe pământ [cf. Ioil 3:3]; sângele este întruparea, focul dumnezeirea, iar fumegarea de fum Duhul Sfânt, Care S-a pogorât peste Fecioara şi a umplut lumea de plăcută mireasmă. Mare este tai­na întrupării Tale, Doamne, slavă Ţie!"[53]
12. Sfârşitul [Ioil 2:10; 3:4]
Înainte de venirea zilei celei mari şi înfricoşătoare a Domnului, soarele se va întuneca şi luna va fi roşie ca sângele [Ioil 2:10; 3:4].
Sfântul Chiril al Ierusalimului îi combate pe cei care spun că lumea va pie­ri cu totul. El susţine că Domnul va crea lumea din nou, „atunci când va veni întru slavă, în ziua cea de pe urmă. Căci lumea aceasta are început şi sfârşit, însă ea va fi făcută din nou [...]. Sfânta Evanghelie spune că soarele se va întu­neca şi luna nu va mai da lumina ei, iar stelele vor cădea din cer [Matei 24:29]. Dar noi să nu plângem pentru aceasta, de parcă numai noi ne-am cunoaşte atunci sfârşitul; şi stelele apun, însă după un timp răsar din nou. Dumnezeu va face cerurile să se cutremure nu ca să le distrugă, ci ca să le facă din nou, încă şi mai frumoase [...]. Privim spre înviere, cuprinzând aici restaurarea în­tregii creaţiuni."[54]
Sfântul Vasile (cca 330-379) întăreşte că „Domnul a prezis că la pieirea lu­mii au să se arate semne în soare şi lună şi stele: soarele se va preface în sânge, iar luna nu-şi va mai da lumina ei [cf. Ioil 2:11; 3:4]. Acestea sunt semnele
sfârsitului lumii."[55]
Sfântul Ioan Gur de Aur face următorul comentariu: „Prin expresia ziua cea mare şi înfricoşătoare a Domnului [Ioil 2:10; 3:4] înţelegem atât ziua Po­gorârii Duhului Sfânt (Cincizecimea), cât şi ziua când Domnul va veni din nou, la sfâsitul lumii."[56]
Drept pentru care Venerabilul Beda adaugă: „Cuvântul soarele se va întu­neca şi luna va fi roşie ca sângele, înainte de venirea zilei celei mari şi înfricoşă­toare a Domnului [Faptele Apostolilor 2:20; Ioil 2:10, 3:4] - este de înţeles cu referire pe de o parte, la cele întâmplate cu prilejul Patimilor Domnului [cf. Matei 27:45], iar, pe de altă parte, la ceva ce se va petrece în viitor, înainte de Ziua Domnului, adică înainte de ziua judecăţii."[57]
13. Ziua Domnului [Ioil 2:11]
Dar Domnul îşi face auzit glasul în fruntea oştirilor Sale, căci întinsă foarte este tabăra Lui şi puternic este cel ce împlineşte poruncile Lui. Ziua Domnului es­te mare şi înfricoşătoare foarte şi cine va putea sta împotriva ei? [Ioil 2:11]
Sfântul Vasile cel Mare arată despre aceasta următoarele: „Pentru ce căutaţi ziua Domnului? Aceea este întuneric şi nu lumină [Amos 5:18]. Negreşit întu­neric celor vrednici de întuneric. Scriptura cunoaşte şi ziua cea neînserată, cea continuă, cea fară de sfârşit, pe care Psalmistul a numit-o a opta pentru că se află în afara acestui timp săptămânal. încât fie de zici zi, fie de zici veac, vei exprima aceeaşi idee."[58]
Căci Ziua Domnului este mare şi înfricoşătoare foarte şi cine va putea sta îm­potriva ei? [Ioil 2:11] într-al loc, Sfântul Ambrozie scrie: „Vai de cei ce doresc Ziua Domnului! [Amos 5:18], căci se vorbeşte aici despre întuneric, nicide­cum despre lumină, căci vădit este că ziua - când cei aflaţi fară de pată vor străluci, iar cei osândiţi vor merge spre chinuri - este plină de întuneric pen­tru cei care se ştiu pe sine plini de răutate şi de nevrednicie. Pe lângă aceasta, Scriptura ne mai învaţă că în ziua cea veşnică a răsplăţii nu se cunoaşte trece­rea de la ziuă la noapte."[59]
Fericitul Ieronim remarcă ideea că „în ziua aceea viaţa fiecăruia în parte se va dezvălui pe de-a întregul; de aceea spune prorocul că [...] Ziua Domnului este mare şi înfricoşătoare foarte [Ioil 2:11]"[60].
14. Judecata viitoare [Ioil 3:1-2, 12; 4:1-2, 12]
A. Căci iată în zilele acelea şi în vremea aceea, când voi întoarce pe Iuda şi pe Ierusalim din robie, aduna-voi toate popoarele şi le voi coborî în Valea lui Iosafat şi Mă voi judeca acolo cu ele pentru poporul Meu şi pentru moştenirea Mea Isra­el, pe care au împrăştiat-o între neamuri şi ţara Mea au împărţit-o în bucăţi [Ioil 3:1-2; 4:1-2]. Valea lui Iosafat este de găsit, fară îndoială, dacă ne luăm după cele arătate în acest capitol, fie în apropierea Ierusalimului, fie chiar în interi­orul cetăţii. Valea aceasta, al cărei nume nu este menţionat nicăieri altundeva în Vechiul sau în Noul Testament, decât numai la Ioil 4:2 şi 4:12, semnifică locul unde Dumnezeu va judeca neamurile. Tradiţia Bisericii, potrivit lui Eu- sebiu (cca 290-cca 339/340) şi Fericitului Ieronim, identifică pe bună drepta­te locul acesta cu Valea Chedronului, aflată în partea de răsărit a Ierusalimului sau, mai precis, în partea de nord a Văii Chedronului [cf. II Regi 18:18] sau în Valea Şave [cf. Facerea 14:17][61].
în timpul Triodului, cu ocazia Duminicii înfricoşatei Judecăţi, Biserica în­treagă cântă: „în valea plângerii, în locul ce ai rânduit, când vei şedea, Milos­ tive, să faci judecată dreaptă, să nu vădeşti cele ascunse ale mele, nici să mă ru­şinezi înaintea îngerilor; ci Te milostiveşte, Dumnezeule, şi mă miluieşte."[62]
B. Să se trezească toate neamurile şi să vină în Valea lui Iosafat, căci acolo voi aşeza scaun de judecată pentru toate popoarele din jur [Ioil 4:12]. Vestind dinainte dreapta mânie a lui Dumnezeu, Sfântul Teofan arată: „Vestind mai dinainte cuvintele cele dumnezeieşti, de Dumnezeu insuflate, ai descoperit mânia cea cumplită şi pre dreptate, care s-a întâmplat din rea credinţa noro­dului celui ce cugetă cele deşarte."[63]


[1] In căzui Cărţii lui Ioil, numerotarea capitolelor diferă în funcţie de textul după care s-a tradus. Astfel, în versiunile realizate după Textul Masoretic, cartea are trei capitole, în vreme ce, în versiunile realizate după Septuaginta, cartea are patru capitole. Noi am urmat numero­tarea din versiunea sinodală a B.O.R. (n. tr.).
' „Joel, Book of", în voi. The Zondervan PictorialEncyclopedia ofthe Bible, s.v., ed. a V-a, ed. Merrill C. Tenney, Regency Reference Library, Grand Rapids, MI, 1976, p. 621.
[3] A trăit în sec. al Xll-lea, ca monah al Mănăstirii Sf. Mamas (n. tr.).
[4] Prophet Joel, October 19th, în voi. The Great Syanaxaristes ofthe Orthodox Church, voi. 10, arhim. Matthew Langes, Atena, 1978, p. 418; Sf. Nicolae Velimirovici, Prophet joel, Oc­tober 19th, în voi. The Prologuefrom Ochrid, voi. 4, trad. maica Maria, Lazarica Press, Birmin- gham, 1985, p. 84 [In lb. rom., vezi Proloagele de la Ohrida, Ed. Egumenită],
[5] Minei, 19 octombrie, Sf. Proroc Ioil, Utrenie, canon, peasna a 9-a, alcătuire a lui Teofan.
[6]       Encidopaedia Judaica, voi. 10, Keter Publishing House Ltd., Jerusalem, n.d., s.v. „Joel".
[7] Traducerea versetului Ioil 1:4 este dificilă din cauza termenilor utilizaţi pentru desemnarea lăcustelor, a căror echivalare în limba română sau în altă limbă modernă este anevoioasă. Din acest motiv, variantele propuse sunt diverse şi derutante uneori, astfel încât, de exemplu, tra­ducerea în limba română a lui D. Cornilescu transliterează pur şi simplu denumirile din Tex­tul Masoretic. Versiunile traduse după Septuaginta caută să identifice tipuri de insecte diferite, în prelungirea textului grecesc. în rândurile următoare, referitoare la comentariile patristice pe marginea Cărţii lui Ioil, vom constata că Părinţii care au studiat textul Septuagintei interpretea­ză în mod diferenţiat, în sens teologic, felurile vieţuitoarelor despre care vorbeşte Ioil (n. tr.).
[8] Sf. Ioan Gură de Aur, Homily VIII on Second Corinthians, în voi. Nicene and Post-Nicene Fathers ofthe Christian Church, voi. XII, ed. Philip Schaff D.D. LL.D, Eerdmans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1969, p. 320.
' Letters and Select ivorks: Letter LIII to Saint Paulinus, Bishop ofNola, în voi. Nicene and Post-Nicene Fathers ofthe Christian Church, voi. VI, trad. W.H. Fremantle, M.A., pr. G. Lewis, M.A., pr. W.G. Martley, M.A., Eerdmans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1983, p. 100.
[10]      Vezi mai sus, nota 2, p. 44 (n. tr.).
[11]      Epist. 39, Aper şi Amanda, în voi. Letters of Saint Paulinus ofNola: Letters 23-51, voi. 2, în ed. cit., pp. 199-201.
[12]      Fer. Ieronim, Horn. 21, Ps. 91(92), în voi. 1-59 On The Psalms, voi. 1, în Fathers ofthe Church, voi. 48, trad. Mărie Liguori Ewald, I.H.M., CUA Press, Washington D.C., 1981, pp. 167-168.
[13]      Sf. Ambrozie, Epist. 74 ad Irineus (cca 387), în voi. Fathers ofthe Churcb, voi. 48, trad. Mary Melchior Beyenka, O.P., CUA Press, Washington D.C., 1987, pp. 420-422.
[14]      Sf. Grigorie de Nazianz (Teologul), Orations, II, Apologie pentru fuga în Pont, în voi. Ni- cene and Post-Nicene Fathers, voi. VII, trad. C.G. Browne M.A.; J.E. Swallow M.A., ed. P. Schaff D.D.L.L., H. Wace D.D., Eerdmans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1974, p. 217.
[15]     Hom.il. 14, în voi. Forty Gospel Homilies, Cistercian Studies Series: One HundredTwen- ty-Three, trad. Doris David Hurst, Cistercian Publications, Kalamazoo MI, p. 107.
[16]     Ep ist. I, Pascală 39, în voi. Select Works and Letters, în voi. Nicene and Post-Nicene Fathers, voi. VII, trad. C.G. Browne M.A., ed. J.E. Swallow M.A., P. Schaff D.D.L.L.D., H. Wace D.D., Eerdmans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1974, pp. 507-508.
' Omil. LXXXVIII, în voi. Select Letters and Sermons, în col. Nicene and Post-Nicene Fa­thers, voi. XII, trad. rev. Charles Lett Feltoe, M.A., ed. B. Schaff & Wace, Eerdmans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1979, p. 198.
[18]      Minei, 19 octombrie Sf. Proroc Ioil, Utrenie, canon, peasna a 3-a, irmos, alcătuire a lui Teofan.
[19]      Tract. III. De Laps., 28, în col. Ante-Nicene Fathers, p. 445.
! Idem, ibidem, 36, p. 447.
[21] Predicile despre statui, III, în col. Nicene andPost-Nicene Fathers, voi. IX, trad. pr. W.R.W. Stephens, Eerdmans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1975, p. 358 [Pt. versiunea în lb. rom., vezi Sf. Ioan Gură de Aur, Predicile despre statui, III, în voi. Scrieri alese, I, trad. Şt. Bezdechi, Editura Sfintei Episcopii a Râmnicului-Noului Severin, R. Vâlcea, 1937 (n. tr.)].
[22]     Sf. Grigorie de Nazianz, Om. XVI, în voi. Nicene andPost-Nicene..., voi. VII, trad. C.G. Browne, ed. M.A. & E. Swallow, M.A., Schaff & Wace, Eerdmans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1974, pp. 251-252.
[23]     Sf. Ioan Gură de Aur, Omilia IV, la II Corinteni, în ed. cit., pp. 299-300.
[24]     Discourse VOn Penitence, trad. C.J. de Cantazaro, Paulist Press, NY, 1980, p. 91.
[25]     Minei, 19 octombrie, Sf. Proroc Ioil, Utrenie, canon, peasna a 3-a.
[26]     Ibidem, peasna a 8-a.
[27]     Ibidem, peasna a 9-a.
[28]     In cazul de faţă am redat traducerea în limba română a versetului din Ioil 3/4:16 după Biblia lui Anania, care se apropie mai mult atât de versiunea în limba engleză a Bibliei cita­tă aici de către autor, cât şi de versiunile Cărţii lui Ioil din Septuaginta, respectiv din Textul
Masoretic. In variantele sinodale ale Bibliei (1969 şi urm.), versetul este redat astfel: Din Sion Domnul va striga puternic şi din Ierusalim va slobozi tunetul Său: pământul şi cerurile se vor cu­tremura atunci [Ioil 4:16], De notat că aici lipseşte ultima parte a versetului (n. tr.).
[29]      Adv. Haeres., IILXX şi XXXII, în ed. cit., pp. 451, 509.
[30]      Minei, 19 octombrie, Sf. Proroc Ioil, Utrenie, canon, peasna a 5-a.
[31]      The Treatises of Cyprian, bk. II, Testimonies 19, în ed. cit., p. 523.
[32]      Aici, pentru „Valea Şitim", Septuaginta propune: „Valea stufului/buruienilor" (n. tr.).
[33]     Commentary on the Gospel of Saint Luke, cap. 8, Homil. 48, în ed. cit., p. 216.
[34]      Minei, 19 octombrie, Sf. Proroc Ioil, Utrenie, canon, peasna a 7-a.
[35]      Ibidem, peasna a 8-a.
[36]      Epist., XLVIII, în Nicene andPost-Nicene..., p. 78.
[37]      Ibidem.
[38]      Minei, 9 decembrie, Zămislirea Sfintei Ana, când a zămislit pre Preasfânta Fecioara, Născătoarea de Dumnezeu, Canonul întâi al Sfintei Ana, cântarea I, irmos, facere a lui An­drei Criteanul.
[39]     Ibidem, Canonul întâi al Sfintei Ana, cântarea a 9-a.
[40]     Apologist: Demonstration against the (Greek) Pagans that Christ is God, în ed. cit., p. 21.
[41]     Omilii la Faptele Sfinţilor Apostoli şi la Epistola către Romani, V, în voi. Nicene..., voi. XI, ed. P. Schaff, D.D.L.L.D., Eerdmans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1975, pp. 33-34.
[42]     Homilies on the Gospels, II, Homily 11.25 on St. Luke, trad. L.T. Martin & D. Hurst OSB, Cistercian Publications, col. Cistercian Studies, nr. 111, Kalamazoo, MI, 1991, pp. 259-260.
[43] Dialogue with Trypho, LXXXYII, în ed. cit., pp. 242-243; Writings ofSaint Justin Mar- tyr: Dialogue with Trypho, cap. 87, în The Fathers ofthe Church, voi. 6, trad. Thomas B. Fal- ls, D.D.Ph.D., CUA Press, Washington D.C., 1977, pp. 287-288 [Pentru versiunea în lb. rom., vezi Sf. Iustin Martirul şi Filosoful, Dialogul cu iudeul Trifon, II, LXXXVII, în ed. cit., pp. 196-197 (n. tr.)\.
[44]     Catechetical Lectures, XVII, în Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church, voi. VII, rev. trans. E.H. Gilford, D.D., ed. P. Schaff & Wace, Eerdmans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1974, p. 129 [Pentru versiunea în lb. rom. ne-am orientat după Sf. Chirii al Ie­rusalimului, Catehezele, partea I, XII, trad. Pr. D. Fecioru, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1943 (n. tr.)\.
[45]      Sf. Grigorie de Nazianz, Select Orations: The Last Farewell, în Nicene and Post-Nicene Fa­thers..., pp. 383-384.
[46]     Letters and Select Works: Ofthe Holy Spirit, I.VTII, în Nicene and Post-Nicene..., voi. X, trad. pr. DeRomestin M.A., ed. P. Schaff & Wace, Eerdmans, Grand Rapids, MI, 1979, pp. 105-106.
[47]     Idem, ibidem, II.II, p. 117.
[48]     Select Demonstrations, în Nicene and Post-Nicene Fathers ofthe Christian Church, voi. XI­II, ed. P. Schaff & Wace, Eerdmans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1976, p. 370.
[49]     Commentary on theActs oftheApostles, 2-.17, trad. L.T. Martin, Cistercian Studies Series, nr. 117, Cistercian Publications, Kalamazoo MI, 1989, pp. 31-32.
[50]     Duminica Rusaliilor, canon, cântarea a 6-a, facere a lui Cosma Melodul.
[51]      Beda Venerabilul, Commentary on the Acts of the Apostles, 2:17, în ed. cit., pp. 32-33.
[52]      Ibidem, 2:37-41, pp. 36-37.
[53]      Minei, 26 decembrie, Duminica dumnezeieştilor Părinţi, laude, alcătuire a lui Anatolie.
[54] CatecheticalLectures, VX, în ed. cit., p. 105 [Pentru versiunea în Ib. rom. vezi Sf. Chirii al Ierusalimului, Catehezele, ed. cit. (n. tr.)\.
1 On the Hexaemeron, IV, în voi. Fathers of the Church, voi. 46, trad. Agnes Clare Way, C.D.P., C.U.A. Press, Washington D.C., p. 90 [Pentru versiunea în lb. rom., vezi Sf. Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, VI.III, în voi. Scrieri, I, trad. Pr. D. Fecioru, PSB 17, Editura In­stitutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1986, p. 136 (n. tr.J],
[56]      Apologist., V, în op. cit., p. 211.
[57]      Commentary on the Acts of the Apostles, 2:20, în ed. cit., p. 33.
[58]     On the Hexaemeron, II, în voi. Fathers of the Church, voi. 46, trad. Agnes Clare Way, C.D.P., C.U.A. Press, Washington D.C., p. 35 [Pentru versiunea în lb. rom., vezi Sf. Vasile cel Mare, op. cit., II.VIII, p. 96 (n. tr.)].
[59]      Hexaemeron, în Fathers ofthe Church, voi. 46, trad. J.J. Savage, C.U.A. Press, Washin­gton D.C., p. 43.
[60]      60-96 On The Psalms, Hom. 69, Ps. 91 (92) , voi. 2, în The Fathers of the Church, ed. a 2-a, voi 57, trad. Mărie Liguori Ewald, I.H.M., Washington D.C., The Catholic University Press, 1966, p. 89.
[61]      Fer. Ieronim este citat cu această informaţie în articolul dedicat Profetului Ioil din voi. Commentary ofthe Old Testament, Minor Prophets, ed. cit., p. 220.
' TriodDuminica lăsatului sec de carne, cântarea a 3-a, sedealna, glas 6.
[63] Minei, 19 octombrie, Sf. Proroc Ioil, Utrenie, canon, peasna 1, alcătuire a lui Teofan.
1         Sf. Grigorie Palama, The One Hundred and Fifty Chapters, 75, Pontifical Institute of Mediaeval Studies andTexts 83, ed. & trad. R.E. Sinkewicz, Pontifical Institute of Mediae- val Studies, Toronto, Ontario, 1988, p. 171 [In 1b. rom. vezi Sf. Grigorie Palama, 150 Capete despre cunoştinţa naturală, despre cunoaşterea lui Dumnezeu, despre viaţa morală şi despre făptu­ire, 72, în Filocalia, VII, trad. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1977, (n. tr.)\.
2         1              The Painter's Manual ofDionysius ofFourna, trad. Paul Hetherington, Oakwood Publi- cations, n.d., p. 28 [Pt. versiunea în lb. rom., vezi Dionisie din Furna, Erminiapicturii bizan­tine, trad. C. Săndulescu-Verna, ed. a Il-a, Ed. Sophia, Bucureşti, 2000, p. 91 (n. tr.)\.
3        1              Sf. Ioan Gură de Aur, împotriva creştinilor iudaizanţi, I, în ed. cit., pp. 9-10.

 


[1] Minei, 19 octombrie, Sf. Proroc Ioil, Utrenie, canon, peasna a 5-a, alcătuire a lui Teofan. Pentru versiunea în lb. rom. s-a folosit Mineiul lunei octomvrie, ed. a Il-a, Tipografia Cărţilor Bisericeşti, Bucureşti, 1929 (n. tr.).