Sfântul Proroc Sofonie
Aproape este ziua cea mare a Domnului, aproape este şi zoreşte întruna [Sofonie 1:14].
Sfântul Proroc Sofonie
[Zephania] a fost fiul lui Cuşi, fiul lui Ghedalia, fiul lui Amaria,
fiul lui Iezechia, în zilele lui Iosia, fitul lui Amon, regele lui Iuda [Sofonie 1:1]. El era
din neamul patriarhului Simeon, fiul lui Iacov şi al Liei. S-a născut în
Muntele Savarata, cu aproximativ 600 de ani înainte de întruparea Domnului.
Autorii Sinaxarului opinează că numele lui ar însemna
„văzător" sau „cunoscător al tainelor lui Dumnezeu"[1].
In fapt, etimologia numelui său a făcut subiectul a numeroase discuţii. Unii
observă faptul că numele {Zephania, în forma lui ebraică)
conţine rădăcina sapan sau zaphan, „a ascunde, a ocroti,
a scuti", precum şi sufixul teoionc yah, pentru „Yahwe" -
de unde semnificaţiile posibile: „Yahwe a ascuns" sau „Yahwe a
ocrotit". Alţii pornesc de la observaţia că numele s-ar putea trage de la
rădăcina ţaphah, „a veghea", plus sufixul yah, de unde o altă
interpretare posibilă: „veghetorul lui Yahwe". Fericitul Ieronim (cca
342-420) derivă numele profetului de la ţaphah şi îl traduce prin speculator et
arcanorum Dei cognitor (lat.). Septuaginta redă numele profetului sub forma
de „Sofonie", numărându-1 al nouălea în lista Prorocilor mici[2].
Sfântul Teofan (f 845),
episcop al Niceii, imnograf şi mărturisitor, laudă virtuţile profetului în
cuvinte ca acestea: „Impodobindu-ţi sufletul tău cu podoabele faptelor bune,
vrednic te-ai fă.cut strălucirii Dumnezeiescului Duh, de la Carele şi cu darul
prorociei te-ai îmbogăţit."[3]
Cu prilejul zilei de pomenire a prorocului, citim despre el următoarele:
„Curăţindu-ţi mintea de înti- năciune, o ai făcut oglindă dumnezeiască,
primitoare de razele Dumnezeiescului Duh, şi acum ai ajuns către izvorul strălucirilor,
bucurându-te, înţelepte Proroace Sofonie."[4]
Prorocul Sofonie a fost înmormântat în pământul său, aşteptând învierea cea de
obşte.
În iconografie, Sofonie
este reprezentat ca un om bătrân, cu păr bogat. în unele privinţe, icoana sa
este asemănătoare cu aceea a Sfântului Ioan Teologul, având faţa rotundă, doar
barba prorocului este mai mare.
Sofonie a prorocit faptul că în scurt timp Ierusalimul
şi regatul Iuda vor fi cucerite. Alexandru Mavrocordat afirmă, în Judaica, descendenţa lui
Sofonie din seminţia lui Levi, precum şi faptul că era de sânge preoţesc. El a
fost învăţător al regelui Iosia (640-609), pe vremea când acesta nu ajunsese
încă la vârsta de 21 de ani; prorocul 1-a deprins pe rege cu evlavia faţă de
Dumnezeu şi cu respectul faţă de prevederile Legii. Cuvintele sale au pregătit
urechile tânăruilui ce avea să fie rege spre primirea cuvintelor Profetului
Ieremia. Klemes, făcătorul de canoane, arată că Sofonie a fost contemporan cu
Prorocii Ieremia şi Avacum (Habacuc)[5].
Dacă cineva ar dori să stabilească data scrierii
acestei cărţi excepţionale, fără îndoială va observa că, încă de la bun
început, se spune că prorocia aceasta s-a petrecut în zilele lui Iosia, fiul
lui Amon (642-640 î.Hr.), regele lui Iuda [Sofonie 1:1].
După domniile nefaste ale lui Manase (698-643 î.Hr.)
şi Amon, va urca pe tron regele Iosia, reformatorul. Poporul pe care era chemat
să-1 ocârmuiască era măcinat de apostazie, care se răspândise ca o plagă în
ultimii aproape 50 de ani. In fapt, una, dacă nu chiar două generaţii nu
apucaseră nici un alt regim decât acela al lui Manase, caracterizat în
principal prin încurajarea sincretismului religios. Baalismul şi alte practici
canaanite, care după ieşirea din robia egipteană fuseseră respinse de către
religia israelită, fuseseră acum reinstituite. Dar, în timpul domniei lui
Iosia, Prorocul Sofonie a început să dea glas avertismentelor lui Dumnezeu,
care vesteau că în scurt timp poporul va avea de suferit rigorile judecăţii
divine, care era iminentă. Căderea Samariei şi a Regatului de Nord (722 Î.Hr.)
erau două evenimente de înţeles încă de pe atunci ca două avertismente clare că
judecata lui Dumnezeu va avea loc.
Astăzi ne este cunoscut faptul că atât Manase, cât şi
Amon erau vasali loiali asirienilor, iar Iosia şi-a declarat independenţa.
Asurbanipal, regele Asiriei (669-633 î.Hr.), şi-a dat obştescul sfârşit, iar
fiul său, Asuretil-Ilani (633-622 î.Hr.), 1-a urmat curând, murind de tânăr. Pe
lângă aceasta, asirienii întâmpinau anumite probleme în raporturile lor cu
babilonienii şi în privinţa controlului asupra regiunilor vestice. Din acest
motiv, ei acordau o importanţă minoră relaţiilor cu iudeii. Astfel,' Iosia a
putut să purceadă la aplicarea reformelor sale de austeritate şi la ocuparea regiunilor
israelite pe care Asiria şi le anexase. Aici, principala preocupare a lui Iosia
a fost eradicarea cultelor şi practicilor de ritual păgâne, inclusiv a
obiceiurilor religioase asiriene. Astfel, a fost oprit cultul vechilor zeităţi
astrale, precum şi al celor canaanite [cf. IV Regi 23:4-25]. Practicarea
prostituţiei rituale şi altarele de jertfa idolatre au fost interzise, mai cu
seamă cel din Bethel. Ca urmare, cultul s-a centralizat în Ierusalim. însă
chiar dacă regele Iosia a izbutit să purifice rânduielile şi cultul de
elementele străine, nu la fel a fost şi cu inimile oamenilor.
Nu avem date
concludente cu referire la momentul exact când a predicat profetul, în timpul
acestor reforme. El a predicat împotriva nedreptăţilor sociale: Vai de cetatea
răzvrătită şi pângărită, cetatea asupririi! N-a luat aminte la nici un semn, şi
n-a primit nici o dojană; în Domnul nu şi-a pus nădejdea şi nici nu s-a
apropiat de Dumnezeul ei. Căpeteniile ei sunt, în mijlocul ei, lei care
răcnesc; judecătorii ei, lupi de seară care nu păstrează nimic pentru a doua
zi; prorocii sunt oameni uşuratici, vicleni; preoţii pângăresc cele sfinte şi
calcă legea [Sofonie 3:1-4].
Reformele lui Iosia nu au fost pe placul multora,
drept pentru care baalis- mul a persistat, sub diverse forme. Sofonie arată:
[...]
voi întinde mâna Mea împotriva lui Iuda şi împotriva tuturor locuitorilor din
Ierusalim şi voi distruge din locul acesta pe Baalpână la ultimele lui
rămăşiţe, numele slujitorilor săi, împreună cu al preoţilor; şi pe toţi cei ce
se închină, pe acoperişuri, oştirii cerului, şi pe toţi cei ce slăvesc pe
Domnul, dar se jură şi pe Milcom; pe cei ce se întorc de la Domnul, pe cei care nu-L caută
pe Domnul şi nu năzuiesc spre El [Sofonie 1:4-6].
Primul capitol din Cartea lui
Sofonie cuprinde cuvântul de judecată la adresa lui Iuda. În capitolul al
doilea, după un îndemn la pocăinţă, aflăm prorocii de judecată adresate
filistenilor [cf. Sofonie 2:4], moabiţilor [cf. Sofonie 2:9], amoniţilor [cf.
Sofonie 2:9], Damascului [cf. Sofonie 2:9], Etiopiei [cf. Sofonie 2:12]
şiAsiriei [cf. Sofonie 2:13]. Aceste prorocii au fost rostite în anul 612 î.Hr.
Cel de al treilea şi ultimul capitol al cărţii cuprinde un cuvânt de judecată
la adresa Ierusalimului, dar se încheie cu o prorocie despre slava viitoare.
Profetul Sofonie are un stil al scriiturii energic,
bogat în sugestii grafice, în care ameninţările şi făgăduinţele alternează. In
rândurile următoare, vom prezenta cuvintele prin care Sofonie a prorocit mântuitoarea
venire a Domnului nostru Iisus Hristos şi a vestit tuturor neamurilor mântuirea
[cf. Sofonie 2:11; 3:8-9]'. Vom indica prorociile mesianice, inclusiv cele
împlinite în vremea Mântuitorului, şi anume: răstignirea lui Hristos de către
iudei, precum şi locul şi timpul învierii. Totodată, vom sublinia prorociile
referitoare la Biserica neamurilor şi la marea zi a celei de a Doua Veniri a
Domnului.
1. Prorocii care s-au împlinit în vremea Domnului
Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
Între aceste prorocii includem: Intrarea Domnului în
Templu, Intrarea în Ierusalim la Duminica Floriilor, pilda cu ospăţul de nuntă:
A. Intrarea
Domnului în Templu [Sofonie 1:12]: Şi în ziua aceea, voi scormoni Ierusalimul
cu făclii şi voi pedepsi pe toţi cei care zac pe drojdia lor şi zic în inima lor: „Dumnezeu
nu face nici bine, nici rău!" [Sofonie
1:12]
Fericitul Ieronim (cca 342-420) scrie: „Domnul a
intrat în Ierusalim şi în Templu. A intrat înlăuntru şi, odată ajuns acolo, ce
a făcut? Caută de jur împrejur. In Templul iudeilor, El caută un loc unde
să-Şi plece capul, dar nu află... De ce se spune că a căutat cu privirea de jur
împrejur, spre toate cele ce se aflau acolo? Ii căuta pe preoţi. Dorea să petreacă
împreună cu ei, dar ei nu erau de găsit. Nu erau acolo. Domnul avea un respect
deosebit faţă de preoţi. Astfel, i-a căutat cu stăruinţă, aşa după cum stă
scris la Prorocul Sofonie: voi scormoni Ierusalimul cu făclii [Sofonie 1:12], Aşa a
căutat Domnul de jur împrejur, aprinzând faclia. A căutat în Templu, dar nu a
găsit ceea ce dorea. Pe când se lăsase seara, El tot mai căuta pretutindeni,
prin toate ungherele. însă chiar şi aşa, căutarea Lui a rămas fară rezultat.
Atâta timp cât a fost lumină, a şezut în Templu; dar seara, când s-a lăsat
întunericul şi umbrele ignoranţei s-au întins asupra Templului iudeilor, la
ceas de seară a purces spre Betania, împreună cu cei doisprezece [cf. Marcu
11:11], Mântuitorul a căutat, Apostolii au căutat. Dar în Templu nimic nu a
fost de găsit, astfel încât au plecat, părăsindu-1."[6]
B.
Intrarea Domnului în Ierusalim [Sofonie
3:14-19]. La vecernia praznicului Intrării Domnului în Ierusalim, în sfintele
noastre biserici se citeşte o paremie chiar din Cartea lui Sofonie:
Bucură-te, fiica Sionului, saltă de veselie, Is- raele; veseleşte-te şi te
bucură din toată inima, fiică a Ierusalimului! Căci Domnul a
înlăturatjudecăţile rostite împotriva ta şi a întors pe vrăjmaşii tăi. Domnul,
împăratul lui Israel, este în mijlocul tău; tu nu vei mai vedea nici o
nenorocire. In ziua aceea se va zice Ierusalimului: Nu te teme, Sioane, căci
mâinile tale nu vor slăbi. Domnul Dumnezeul tău este în mijlocul tău ca un
izbăvitor puternic. El Se va bucura foarte de tine şi în dragostea Lui va
tresălta şi va cânta de bucurie pentru tine. Voi strânge laolaltă pe cei ce
sunt întristaţi şi fară sărbători, şi vor fi iarăşi dintre ai tăi, deşi ocara
apasă asupra lor. Şi în ziua aceea voi stârpi pe toţi asupritorii tăi, voi izbăvi
pe cei care şchiopătează şi pe cei izgoniţi îi voi strânge de pe drumuri, şi îi
voi face de laudă şi cu nume, în ţinuturile în care fuseseră făcuţi de
ocară [Sofonie 3:14-19].
In Biserică se cântă, în cinstea Profetului Sofonie,
următorul condac, în care este preaslăvită intrarea triumfală a Domnului în
Ierusalim: „Arătatu-te-ai rază luminoasă prin Dumnezeiescul Duh, Proroace
Sofonie, glăsuind prin dumnezeiască arătare: Bucură-te foarte, fata Sionului,
vesteşte, fata Ierusalimului, iată împăratul tău vine, Cel ce
mântuieşte!"[7]
Sfântul Chirii al Ierusalimului (cca 315-386),
patriarh cu începere din anul 349, într-o cateheză despre Sfântul Botez citează
din cuvintele lui Sofonie în următorul context: „îmbărbătează-te, Ierusalime,
căci Domnul va şterge toate fărădelegile tale [cf. Sofonie 3:14-15]. Căci
Domnul va spăla necurăţenia fiicelor Sionului şi va şterge
fărădelegile din mijlocul lui prin duhul dreptăţii şi al nimicirii [Isaia 4:4]. Şi vă voi stropi cu
apă curată şi vă veţi curaţi de toate întinăciunile voastre şi de toţi idolii
voştri vă voi curăţi [Iezechiel 36:25]. îngeri vor juca de jur împrejurul
tău, cântând: Cine se înalţă din pustiu, sprijinită de-alsău drag? [Cântarea Cântărilor
8:5] Căci duhul care mai înainte a fost rob s-a apropiat acum de al său drag Stăpân.
Iar El, primind rugăciunea stăruitoare, spune: Cât de frumoasă
eşti tu, draga mea, cât de frumoasă eşti! [...] Dinţii tăi par turmă de oi
tunse, ce ies din scăldătoare făcând două şiruri strânse şi neavând nici o
ştirbitură [Cântarea Cântărilor 4:1-2] - adică având har îndoit, şi anume
desăvârşit fiind prin apă şi prin Duh, sau ceea ce se vesteşte atât prin
Vechiul, cât şi prin Noul Testament."[8]
C. Parabola
ospăţului de nuntă - Parabola aceasta este rostită de către însuşi Mântuitorul,
Care spune: [,..\intrând împăratul ca să privească pe oaspeţi, a
văzut acolo un om care nu era îmbrăcat în haină de nuntă, si i-a zis:
„Prietene,cum ai intrat aici fără haină de nuntă?" El însă a tăcut. Atunci
împăratul a zis slugilor: „Legaţi-l de picioare şi de mâini şi aruncaţi-l în
întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor.
Căci mulţi sunt chemaţi, dar puţini aleşi" [Matei
22:11-14].
Profetul Sofonie scria: Voi pedepsi pe
cei care sar peste prag şi umplu casa stăpânilor lor de silnicie şi viclenie [Sofonie 1:9]. Sfântul
Ioan Gură de Aur (cca 347-407) învaţă că aici se vorbeşte despre cei care
răspund chemării harului, dar nu-şi schimbă viaţa şi atunci rămân cu hainele
lor murdare de mai înainte, adică nu îşi împodobesc sufletele cu podoabele
virtuţilor şi ale faptelor bune, ci se murdăresc în continuare, fară nici o
grijă[9].
Sfântul
Grigorie cel Mare (cca 540-604) Dialogul, papă al Romei cu începere din anul
590, comentând parabola aceasta, afirmă: „La ce se referă oare, fraţilor,
veşmântul despre care se vorbeşte aici? Să însemneze aceasta că botezul credinţei
nu este cu putinţă, pentru că nimeni nu poate să intre în odaia de nuntă fară
botez şi fară de credinţă? De bună seamă, şi pentru că simplul fapt de a nu
crede te exclude imediat din Biserică. Atunci ce anume ar trebui să înţelegem
prin aceste veşmite? Nimic alta decât iubirea. Aşadar putem presupune că omul acesta
care intră la ospăţul de nuntă fară veşmânt adecvat este un membru al Bisericii
prin mărturisirea de credinţă, dar unul căruia îi lipseşte dragostea."[10]
2. Hristos este jertfa [Sofonie 1:7]
Tăceţi toţi înaintea Domnului Dumnezeu, că
aproape este ziua Lui, că Domnul a pregătit ospăţ şi a sfinţit pe cei
chemaţi ai Lui! [Sofonie 1:7]
Sfântul
Ciprian (t 258), episcop al Cartaginei, citează prorocia aceasta pe de o parte
pentru a scoate în evidenţă faptul că iudeii II vor răstigni pe Hristos pe
Cruce, dar şi, pe de altă parte, pentru a-I evidenţia jertfa[11].
3. Învierea [Sofonie 3:7-10]
Şi am zis: „Acum te vei teme de Mine şi te vei
lăsa învăţată şi locaşul tău nu va mai fi nimicit aşa precum am hotărât!"
Dar ei mai vârtos se sileau să facă fapte şi mai nelegiuite. Pentru aceasta,
aşteptaţi-Mă, zice Domnul, până în ziua când Mă voi scula ca mărturie! Căci
gândul Meu este să strâng laolaltă toate neamurile şi să adun regatele, ca să
vărs peste ele întărâtarea Mea şi iuţimea urgiei Mele. Şi tot pământul va fi
mistuit de văpaia mâniei Mele. Atunci voi da popoarelor buze curate, ca toate
să se-roage Domnului şi cu râvnă să-I slujească Lui. Din ţinuturile de
cealaltă parte a fluviilor Etiopiei, închinătorii Mei, risipiţii Mei, îmi vor aduceprinoase [Sofonie
3:7-10].
Sfântul Chiril al
Ierusalimului, referindu-se la învierea din morţi a Mântuitorului, scrie:
„Iată ce le spune Sofonie ucenicilor lui Hristos, preînchipuind pe Mântuitorul:
fiţi gata, staţi drepţi în zori de zi, căci toată recolta lor este călcată în
picioare [cf. Sofonie 3:7] - recolta, adică a iudeilor, din care nici măcar un
spic nu a mai rămas, nici măcar un ciorchine să le fie spre izbăvire; căci via
lor a fost tăiată. Vedeţi cum spune El ucenicilor: fiţi gata! Şi ei în zori
aşteaptă învierea.
Iar mai departe, în
acelaşi loc din Sfânta Scriptură, El continuă: Pentru aceasta,
aşteptaţi-Mă, zice Domnul, până în ziua când Mă voi scula ca mărturie! [gr.: eis hemera
anastaseos Mou eis martyrion] [Sofonie 3:8]. Vezi, prin urmare, că prorocul
a văzut înainte până şi locul învierii, care va fi supranumit Mărturie (gr. Martyry). Căci din care pricină
locul acesta de pe Golgota şi înviere nu este denumit la fel ca şi celelalte
biserici, o biserică, ci Mărturie? De ce? Probabil că din pricina
profetului, care a spus: [...\până în ziua când Mă voi scula ca
mărturie! [Sofonie 7:8]"[12]
Este ştiut că, în
trecut, o biserică înălţată pe mormântul unui martir se numea
„martiricon". Astfel, denumirea de „Martiricon" atribuită Bisericii
Sfântului Mormânt, care s-a construit pe mormântul Căpeteniei martirilor, este
cât se poate de adecvată. Există chiar şi unele dovezi că, la începuturi, se numea
„Marele martiricon" sau „Martiriconul Mântuitorului". Cu aproximativ zece
ani mai înainte ca Sfântul Chiril să-si fi sustinut catehezele în Ierusalim, Eusebiu,
în lucrarea intitulată Viaţa lui Constantin cel Mare, menţionează descoperirea
Sfântului Mormânt (326 î.Hr.) şi descrie evenimentul drept „minunata şi
preasfânta dovadă a aducătoarei de mântuire învieri"[13].
În continuare, Sfântul
Chiril învaţă: „Iar atunci cine este Acesta? Şi care este semnul Lui, al Celui
care Se ridică? Cuvintele profetului ce urmează în acel loc o spun lămurit: Atunci voi da
popoarelor buze curate... [Sofonie 3:9] - căci după înviere, atunci când Duhul
Sfânt a fost trimis, darul limbilor s-a dăruit oamenilor, pentru ca să-I
slujească Domnului cu râvnă [cf. Sofonie 3:9]. Şi ce alt indiciu ne mai oferă
acelaşi proroc, în afara faptului că ne spune că toţi îi vor sluji Domnului cu
râvnă? Din ţinuturile de cealaltă parte a fluviilor
Etiopiei, închinătorii Mei, risipiţii Mei, îmi vor aduceprinoase [Sofonie 3:10]— spune
el. în Faptele Apostolilor se scrie" că eunucul
etiopian venea de dincolo de fluviile Etiopiei [cf. Faptele Apostolilor 8:27].
Atunci când în două locuri din Scripturi este menţionat un loc anume, în chip
asemănător, iar când lucrul acesta este legat de semnele învierii, trebuie să
ştim că aceasta este spre întărirea credinţei noastre în înviere, prin urmare
să nu îngădui cumva ca un oarecine să te clintească şi să te împiedice a
mărturisi că Hristos a înviat din morţi [cf. II Timotei
2:8]."[14]
Iar Sfântul Ioan Gură
de Aur adaugă: „Sofonie a arătat limpede că toate aceste neamuri (sciţii,
tracii, mauritanii, indienii, sarmaţii, perşii) vor veni cu toţii să slujească
pe Domnul, atunci când spune: cu toţii vor veni să slujească Domnului cu râvnă
şi I se vor închina Lui, fiecare neam în pământul său [cf. Sofonie 3:9; 2:11],
Oamenii nu I se vor mai închina doar în Ierusalim, ci pretutindeni pe faţa
pământului. Nimeni nu va mai fi nevoit să urce la Ierusalim, ci fiecare va
rămâne la locul său şi aici va aduce slujire."[15]
„Vezi - întreabă
Sfântul Ioan Gură de Aur - cât de lămurit este că Domnul a respins pe iudei?
Vezi cât de lămurit este că El a făcut să strălucească slava creştinătăţii şi a
descoperit calea prin care aceasta va ajunge până la marginile lumii? Sofonie
ne-a lămurit despre cum va fi slăvit Domnul: fiecare Ii va sluji şi I se va
închina din locul său [cf. Sofonie 3:9; 2:11]
Sfântul Chiril al
Alexandriei (378-444) afirmă într-o omilie: „Domnul Dumnezeu, prin sfânta Sa
voie, a hotărât că Israel a căzut din puterea legământului prin care se ţinea
de Dumnezeu, iar în locul lui Israel au fost chemaţi şi primiţi păgânii, care
au fost aflaţi a avea inimile mai pregătite spre a primi credinţa în El - ceea ce
şi era de trebuinţă [...]. Pentru aceasta, aşteptaţi-Mă, zice Domnul,
până în ziua când Mă voi scula ca mărturie! Căci gândul Meu este să strâng
laolaltă toate neamurile [Sofonie 3:8]. Atunci când Hristos a înviat din
morţi, El a şi îndreptat judecata celor din cugetele celor ce se aflau în
rătăcire, spre fericirea şi spre mântuirea acestora. Căci El însuşi a poruncit
ucenicilor Săi: Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile,
botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, învăţându-le
să păzească toate câte v-am poruncit vouă [Matei 28:19-20]. Aşadar a fost voia cea
sfântă a lui Dumnezeu, rostită chiar prin gura Mântuitorului nostru Iisus
Hristos, ca păgânii să se bucure de cinste, iar Israel să fie lepădat şi scos
din iubirea şi din purtarea Lui de grijă."[16]
Sfântul Teofan cântă felul cum neamurile au
primit învăţătura cea mântuitoare, spunând: „Fiind îngăduit cu totul lui
Dumnezeu Atotţiitorului, obiceiurile rânduielii întrupării te-a învăţat pre
tine, cel ce ai învăţat după ico- nomie toate neamurile. Pentru aceasta te
lăudăm, prorocule, de Dumnezeu grăitorule."[17]
Şi încă: „[...]gură de Dumnezeu mişcată a Duhului te-ai arătat, vestind cele
descoperite ţie de la Dânsul şi arătând tuturor păgânilor mântuirea ceea ce
s-a dat şi împărăţia lui Hristos, prea cinstite, pre Carele roagă-L să mântuiască
si să lumineze sufletele noastre."[18]
4. Biserica neamurilor [Sofonie 2:11 ]
Atunci Domnul va fi înfricoşător pentru ei,
căci El va distruge pe toţi dumnezeii pământului şi înaintea Lui se vor
închina locuitorii ţinuturilor celor mai de departe, fiecare din
locul său, toate insulele neamurilor [Sofonie
2:11][19].
Fericitul Ieronim tâlcuieşte aici sensul cuvântului
„insule", arătând că se referă la biserici. ,Am putea să vorbim despre
biserici - spune el - ca despre nişte insule, cu atât mai mult, cu cât chiar
în Scriptură se spune că înaintea Domnului se vor închina toate insulele
neamurilor [cf. Sofonie 2:11], Dar de unde putem şti că prin insule se face
referinţă la biserici? Prorocul Isaia, la rândul său, vorbeşte în numele
Domnului şi se adresează locuitorilor unor insule sau ostroave [cf. Isaia
20:6]. Fie ca insulele să se bucure. Căci întocmai după cum insulele sunt
răspândite în mijlocul mării, tot aşa şi bisericile s-au întemeiat în mijlocul
lumii şi sunt lovite şi zdruncinate de valurile persecuţiilor. într-adevăr,
ostroavele acestea nu sunt cruţate de valuri nici măcar o singură zi, dar nu
se scufundă niciodată. Se găsesc în mijlocul mării, însă acolo ele sunt
limanuri, pentru că Hristos este temelia lor - Hristos, pe Care nimic nu poate
să-L clintească."[20]
Sfântul Ioan Gură de Aur observă, cu referire la
această prorocie a lui Sofonie, următoarele: „Ascultă-1 şi pe un alt profet
care vesteşte mai dinainte acelaşi lucru şi spune că slujirea lui Dumnezeu nu
se va mărgini la un singur loc, ci toţi oamenii îl vor cunoaşte pe Dumnezeu.
Sofonie grăieşte aşa: Domnul Se va arăta peste toate neamurile şi îi va
pierde pe toţi dumnezeii neamurilor şi fiecare om Ise va închina Lui din locul
său
[Sofonie 2:11]. Şi doar nu era îngăduit lucrul acesta! Moise poruncise ca
într-un singur loc să se aducă slujbă lui Dumnezeu. Când îi auzi pe proroci
prezicând şi vestind mai dinainte că oamenii de pretutindeni nu vor mai fi
siliţi să se adune într-un singur oraş, nici într-un singur loc, ci fiecare va
sluji lui Dumnezeu stând în casa lui, ne mai putem gândi oare la alt timp decât
la timpul de acum? Ascultă că şi Evanghelia şi Apostolul gândesc la fel cu
acest profet! El a spus: Se va arăta Domnul, Apostolul Pavel zice: Harul cel
mântuitor al lui Dumnezeu li S-a arătat tuturor oamenilor, învăţându-ne pe noi [Tit 2:11], Profetul
a spus: {...}între neamuri[...]; Apostolul: [...}peste toţi
oamenii [...] Acela: îi va pierde pe dumnezeii lor, acesta: învăţându-ne pe
noi ca, lepădând păgânătatea şi poftele lumeşti, sâ vieţuim cu cuminţenie şi cu
dreptate [Tit 2:11-12]. Iar Hristos spune samarinencei: Crede Mie,
femeie, că va veni vremea când nici pe muntele acesta, nici în Ierusalim nu vă
veţi închina Tatălui [...]. Duh este Dumnezeu, şi cei ce se închină Lui trebuie
să se închine Lui în duh şi în adevăr' [Ioan 4:21, 24]. Hristos a spus aceste cuvinte
ca să ne dezlege de nevoia păzirii locului şi ca să ne arate că va aduce o
slujire a lui Dumnezeu mai înaltă şi mai duhovnicească. Ar trebui ca, odată cu
acestea, să fie deja lămurit pentru toată lumea că iudeii nu vor mai avea nici
jertfa, nici preoţie, nici împărat."[21]
Într-altă parte, Sfântul Ioan Gură de Aur afirmă:
„După ce au fost duşi robi în Babilon, iudeii şi-au reconstruit Templul şi au
refăcut locurile de închinăciune, potrivit Legii. Acum însă puterea lui
Hristos, puterea care a întemeiat Biserica, a dărâmat şi a refăcut Templul, în
acelaşi timp. Prorocii lor au vestit mai dinainte aceasta si au arătat încă din
vremea lor că Dumnezeu va opri rânduielile iudeilor şi va institui o nouă
modalitate de închinăciune."[22]
Sfântul
Teofan cântă cum vom fi izbăviţi din robie şi de amăgirile demonilor: „Venit-a
împăratul tău, bucură-te, Sioane, şi te veseleşte văzându-L; şi lumea a luminat
cu strălucirile dumnezeirii Sale şi înşelăciunea drăcească a gonit."[23]
5. Ziua cea mare a Domnului [Sofonie 1:14-16]
Aproape este ziua cea mare a Domnului, aproape
este şi zoreşte întruna. Se aude venind ziua Domnului! Viteazul va ţipa
groaznic atunci. Zi de mânie este ziua aceea, zi de strâmtorare şi de jale, zi
de pustiire şi de nimicire, zi de întuneric şi de bezna, zi de nori şi de
negură; zi cu sunet de trâmbiţă şi de strigăte de război împotriva cetăţilor
întărite şi a turnurilor înalte [Sofonie 1:14-16].
Sfântul Paulin (353/4-431), episcopul Nolei, ne
încredinţează că „în ziua cea mare vom vedea trupurile despre care acum credem
că vor putrezi, înălţându-se în deplinătatea lor, la Dumnezeu [...]. Chiar şi
acele trupuri ale unor oameni care au fost mâncaţi de fiare şi prin acestea
s-au prefăcut în ţărână, chiar şi unele ca acestea se vor arăta neatinse, cu seva
de viaţă omenească în ele. [...] însă numai trupurile care au fost vase unor
suflete raţionale şi cugetătoare vor avea parte de experierea învierii, astfel
ca sufletul să se întoarcă în pământ, iar trupul să reînvie şi să-şi primească
veşmântul cel nepieritor. Tot aşa, după cum în viaţa aceasta mintea şi trupul
sunt legate îndeolaltă şi acţionează împreună, tot astfel vor fi legate şi în
veşnicie, însoţindu-se spre dobândirea răsplăţii cuvenite după faptele lor:
împreună vor avea parte fie de împărăţia luminii, fie de împărăţia focului.
Chiar dacă împărtăşim cu alte făpturi aceeaşi fire
trupească, când moartea îşi va afla sfârşitul, sufletele noastre nu se vor
întoarce la nimic. Ci, la chemarea trâmbiţei [cf. Sofonie 1:16; I Corinteni
15:42], fiecare ţinut al pământului va scoate trupurile noastre restaurate;
trupul, mintea şi sufletul fiecăruia dintre noi se vor reuni la un loc şi ne
vom înfăţişă înaintea Domnului în deplinătatea fiinţei noastre"[24].
Sfântul Grigorie cel Mare scrie: „Cu adevărat se apropie
Cel ce cutremură marginile pământului cu paşii Lui, Cel la vederea Căruia cerul
şi pământul se clatină. Despre aceasta grăieşte prorocul: puţin mai este şi
zgudui cerul şi pământul [cf. Agheu 2:7, 22; Evrei 12:26]. Tot omul va fi dus
la judecată; îngerii, arhanghelii, tronurile, începătoriile, stăpânirile I se
vor supune, spre pedepsirea răului şi spre răsplătirea binelui. Gândiţi-vă,
iubiţi fraţi, la spaima acelei zile, la spaima care îi va cuprinde pe toţi la
vederea Dreptului Judecător. Nu va mai fi izbăvire de pedeapsă pentru nimeni.
Ce ruşine vom încerca atunci, acolo, în priveliştea aceea a toată lumea,
îngeri şi oameni deopotrivă, pentru păcatele noastre! Prorocul, când a văzut
ziua aceasta, a spus: Zi de mânie este ziua aceea, zi de strâmtorare şi de
jale, zi de pustiire şi de nimicire, zi de întuneric şi de beznă, zi de nori şi
de negură; zi cu sunet de trâmbiţă şi de strigăte de război împotriva
cetăţilor întărite şi a turnurilor înalte [Sofonie 1:15-16]. Gândiţi-vă, iubiţi fraţi,
la asprimea de care vor avea parte inimile celor răi, căci va fi întocmai după
cum a văzut prorocul ziua aceea. Dar şi cât de mare va fi bucuria celor aleşi,
a celor aflaţi vrednici să se bucure de vederea Lui! Aceştia vor vedea
marginile pământului cutremurându-se, iar ei vor intra în cămara de nuntă a
Mirelui, se vor bucura si se vor veseli la nunta Mirelui, ei însisi fiind
mireasa. In cămara de nuntă a împărăţiei celei cereşti, noi îl putem vedea pe
Dumnezeu şi ne unim cu Dumnezeu printr-o unire care nu se mai poate desface,
pentru că este o unire întemeiată pe iubire. Apoi, uşa împărăţiei, care se va
fi deschis doar atunci şi numai pentru cei care şi-au lucrat pocăinţa, se va
închide peste cei ce plâng şi se tânguiesc. Căci pocăinţa acelora, adusă la
acea vreme târzie, va fi fară rod."[25]
Cu referire la cetăţile
întărite şi la turnurile înalte [Sofonie 1:16], Sfântul Grigorie cel Mare
învaţă: „Ce înseamnă, aici, cetăţile întărite, dacă nu sufletele
false, înconjurate de apărări mincinoase, care, de câte ori li se arată vreo
geşeală, nu se lasă pătrunse de săgeţile adevărului? Şi turnurile înalte sunt, oare, semnul
inimilor prefăcute? Inimi care, în prefăcătoria lor stricată, fac să se
reîntoarcă asupra lor însele, într-un oarecare chip, curăţia adevărului. Şi
ceea ce-i mai rău e că socotesc în gândurile lor, din cauza acelei vinovăţii a
prefăcătoriei, că au ajuns la culmea înţelepciunii.
Dar vine peste toate
acestea o zi plină de răzbunare şi pedeapsă, deoarece mânia lui Dumnezeu
zdrobeşte la Judecata de apoi inimile omeneşti care s-au închis prin apărări
împotriva adevărului şi dezvăluie ceea ce a fost ascuns prin prefăcătorie.
Atunci cetăţile înalte
vor cădea, fiindcă inimile nepătrunse de Dumnezeu vor
fi osândite. Vor fi
ruinate si turnurile cele înalte, atunci când inimile care s-au
înălţat din pricina înşelăciunii prefăcute vor fi
dărâmate de osânda cea dreaptă."[26]
Pre tine te rugăm, prorocule,
stând înaintea scaunului lui Dumnezeu, să te rogi cu deadinsul să ne dăruiască
luminare, nouă, celor ce lăudăm cu credinţă cinstită pomenirea ta.[27]
[2] C.F. Kell F., Delitzsch, „Zephaniah", în Commentary
on tbe Old Testament, ed. cit., pp. 100-102.
[6] Sf. Ieronim, Homily 82 on Mark
11:11-14, în voi. The Homilies ofSaint Jerome (Homi- lies 60-90), ed.
cit., p. 173.
[8] Sf. Chirii al Ierusalimului, Catechetical
Lectures, XIII, în ed. cit., pp. 17-18 [Pentru versiunea în lb. rom.
vezi Sf. Chirii al Ierusalimului, Catehezele, ed. cit. (n. tr.)\.
[10] Sf. Grigorie cel Mare, Parables
ofthe Gosple, trad. Nore Burke, Scepter Press, Chicago, IL, 1960,
pp. 41-42.
[12] Sf. Chirii al Ierusalimului, The Works
ofSaint Cyril of Jerusalem: Catechesis, II, în Fathers of
the Church, voi. 61, trad. Leo P. McCauley, S.J., Anthony A.
Stephenson, CUA Press, Washington D.C., f.a., p. 96 [Pentru versiunea în lb.
rom. am consultat Sf. Chirii al Ierusalimu-
[13] Life of Constantine, III, XXVIII, [în
lb. rom., vezi Eusebiu de Cezareea, Viaţa lui
Constantin cel Mare, III, 28, trad. Radu Alexandrescu, Editura Institutului
Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, PSB 14, Bucureşti,
1991, p. 138 (n. tr.J],
[14] Sf. Chirii al Ierusalimului, Catechesis, XIV, în ed. cit.,
p. 95 [în lb. rom., vezi Sf. Chirii al Ierusalimului, Catehezele, II, 1, ed. cit.,
pp. 65-66 (n. tr.)}.
[26] Sf. Grigorie cel Mare, TbeBook of
Pastoral Rule, XI, în Nicene..., voi. XII,
trad. James Barmby, D.D., ed. Schaff & Wace, Eerdmans Pub. Co., Grand
Rapids, MI, 1979, p. 34 [în lb. rom., vezi Sf. Grigorie cel Mare, Cartea
reguleipastorale, III: 11, trad. Pr. Prof. Alexandru Moisiu, Editura Institutului Biblic
şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1996, p. 114 (n. tr.J].
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu