Sfântul Proroc Miheia
Plin de duhovnicească
ştiinţă fiind, Miheie, şi de înţelepciune de la Dumnezeu, te-ai învăţat de la
cele viitoare ca un curat la minte, prea fericite. [1]
Sfântul Proroc Miheia
din Moreşet a fost unul dintre cei 12 Proroci mici. în Septuaginta, el este
numărat al treilea, iar în versiunea ebraică este al şaselea. Miheia şi-a
desfaşurat activitatea profetică înainte de anul 722 Î.Hr. Sfântul Ambrozie
(cca 339-397), episcop al Milanului (374), explică versetul de început
al cărţii profetului: Cuvântul Domnului care a fost către Miheia din
Moreşet în vremea domniei lui Iotam, Ahaz şi Iezechia, regii lui Iuda, când a
avut vedenie pentru Samaria şi Ierusalim [Mihea 1:1] — spunând: „Să vedem mai întâi ce
semnificaţie are numele Profetului Miheia [...]: Miheia înseamnă Cel care este de
la Dumnezeu sau, aşa cum aflăm într-alt loc, Cine este el,
fiul din Moreşet?- cu alte cuvinte, fiul moştenitorului. Şi cine altul
este moştenitorul,
dacă nu tocmai Fiul lui Dumnezeu, Care spune: Toate Mi-au fost
date de către Tatăl Meu [Matei 11:27]? Şi cine, Moştenitor fiind, doreşte ca
şi noi, la rândul nostru, să fim împreună moştenitori cu El? Drept aceea, bine
este să întrebăm: Cine este El ('Moştenitorul)t Căci nu este din
popor; dar Miheia a fost unul dintre cei aleşi să primească darul lui
Dumnezeu, unul dintre cei prin care ne vorbeşte Duhul Sfânt şi care a început
să prorocească în zilele regilor iudei Iotam (752-736), Ahaz (736-720) şi
Iezechia (729/8-699). Prin înşiruirea aceasta se arată evoluţia viziunilor,
care au început în timpul unor regi răi şi a ajuns până în timpul unui rege
bun."
Se ştie despre Profetul
Miheia că ţine de seminţia lui Efraim[1],
că era fiul lui Ioram şi că s-a născut în localitatea numită Morati (în LXX).
Eusebiu consideră că Morati se găsea la est de Elefteropolis (Beit Jibrinul de
astăzi, localitate aflată la nord-est de Hebron). Fericitul Ieronim (cca
342-420) îl plasează la est de Jibrin. Miheia a prorocit cu aproape şapte
secole înainte de venirea Mântuitorului. A fost contemporan cu Prorocii Isaia,
Amos şi Osea. Acest Profet Miheia nu trebuie confundat cu un profet cu acelaşi
nume, dar care era fiul lui Imla [cf. III Regi 22:8-26; II Cronici 18:7-25],
care a fost contemporan cu Prorocul Ilie şi a trăit în timpul domniei în Israel
a regelui Ahab (847-853), respectiv în timpul domniei în Iuda a regelui Iosafat
(872-847)[2].
Prorocul Miheia, pe
care-1 prăznuim în ziua de 14 august, este menţionat şi de către Prorocul
Ieremia, care spune: Atunci s-au ridicat unii din bătrânii poporului şi au
zis către toată adunarea poporului: „Miheia din Moreşetx a prorocit
în zilele lui Iezechia, regele lui Iuda, şi a zis către tot poporul iudeu: aşa
zice Domnul Savaot: Sionul va fi arat ca un ogor, Ierusalimul va ajunge o
movilă de dărâmături şi mufttele templului acestuia va fi un deal împădurit.
" Omorâtu-l-a oare pentru aceasta Iezechia, regele lui Iuda şi tot Iuda?
Au nu s-a temut el de Domnul şi nu s-a rugat Domnidui, ca să-Ipară rău de
nenorocirea pe care o rostise împotriva lor? Şi noi să ne împovărăm sufletele
noastre cu o nelegiuire aşa de mare! [Ieremia 26:17-19] Felul în care a murit
Profetul Miheia nu este cunoscut cu precizie, dar se ştie că a fost înmormântat
în satul său. In timpul domniei împăratului Teodosie cel Mare (cca 346/347-395),
moaştele Proro- cilor Miheia şi Avacum au fost aflate împreună, printr-o
tainică descoperire primită de către episcopul din Elefteropolis[3].
în anul 404 d.Hr., Fericitul Ie- ronim (cca 342-420) îi scria despre Moreşet
lui Eustochie următoarele: „In vechime era renumit pentru mormântul Profetului
Miheia, iar acum este renumit pentru biserica sa."[4]
Profetul Miheia a fost un bărbat curajos, cu o gândire
sănătoasă şi deosebit de credincios. El şi-a susţinut cu putere convingerile.
Din predicile sale putem constata că era de o moralitate superioară, că era
dedicat dreptăţii şi ajutorării celor aflaţi în nevoi. Iconografia
creştin-ortodoxă îl reprezintă bătrân, cu expresie blajină, cu barba lungă şi
albă şi cu plete bogate, cărunte.
Sub domnia lui
Tiglath-Pilesser al III-lea (745-727) - sau Tiglatfalasar, cum mai apare în
sursele babiloniene -, Asiria a cunoscut o perioadă de înflorire şi de
renaştere a puterii ei politice şi militare. In acelaşi timp, Israelul era
măcinat de lupte şi de discordii interne. Profetul Miheia a fost martor la evenimentele
care au condus la căderea Regatului de Nord şi la deportarea poporului în
robie. Regatul de Nord a fost atacat şi ocupat de către armatele lui Şalmanasar
al V-lea. Apoi, în anul 721, capitala Samaria a fost cucerită de către Sargon
al II-lea.
În
acelaşi timp, în Regatul de Sud, datorită demersurilor politice ale regelui
Ahaz, Iuda devenise un fel de satelit al asirienilor. Astfel, în anul 715, când
Iezechia a preluat tronul şi a introdus reformele sale religioase, Asiria a
reacţionat prompt şi ameninţător. Dar campania lui Senaherib de cucerire a
Ierusalimului a eşuat [cf. IV Regi 19:32-36; II Cronici 32:21; Isaia
37:33-37], căci Domnul Dumnezeu a spus: Eu voi păzi
cetatea aceasta, ca să o izbăvesc pentru Mine şi pentru David, robul Meu [IV Regi 19:34]. în
timpul nopţii, un înger al Domnului a lovit în tabăra asirienilor 185 000 de
oameni, iar în dimineaţa aceea erau peste tot numai trupuri moarte [cf. IV Regi
19:35]. Dar, la un secol după moartea lui Iezechia, babilonienii vor asedia
Ierusalimul şi îl vor cuceri.
1. Fărădelegi în plan religios şi social
[Miheia 2:1, 2, 9, 11;
3:9-12; 6:10-12]
Profetul Miheia a propovăduit într-o vreme când atât
Regatul de Nord, cât şi Regatul de Sud cunoşteau o perioadă de avânt economic,
pe de o parte, dar şi de o accentuată decădere spirituală, pe de altă parte.
Deosebirile dintre clasele sociale se adânceau tot mai mult, aristocraţia
bogată şi rapace înavunţindu-se pe spinarea şi de multe ori prin spolierea
fraţilor din clasele inferioare. Ţăranii se aflau cel mai adesea la cheremul
negustorilor. Nedreptăţile sociale nu reprezentau boala în sine, ci mai degrabă
simptomul unui cancer deosebit de periculos - atracţia şi acceptarea idolatriei
canaanite. Profetul Miheia i-a mustrat în repetate rânduri pe locuitorii
Samariei şi pe cei din Iuda, din pricina nebuniei idolatre de care se lăsaseră
cuprinşi.
Profetul a
condamnat adeseori opresiunea şi lăcomia celor din clasele avute, spunând: Vai de cei ce cugetă
gânduri silnice stând în aşternuturile lor şi de cei ce săvârşesc fărădelegea
la lumina zilei de îndată ce află prilej! Le plac ţarinile, pentru aceea le şi
răpesc; casele, de aceea le şi iau. Calcă silnic drepturile stăpânului şi ale
casei lui, ale omului şi ale moştenirii lui [Miheia
2:1-2]. Şi încă: Cei ce astăzi îmi cârmuiesc poporul zvârliţi vorfi
afară [...], din pricina a tot râul pe care-l izvodesc [Miheia 2:9].
Şi iarăşi: Oare voi scăpa din vedere casa celui fără de lege, comorile celui
păcătos şi efa cea mică blestemată? Oare voi ierta pe cel cu cântare nedrepte
şi cu greutăţi înşelătoare în sac? Că bogaţii din cetate sunt plini de silnicie
şi locuitorii grăiesc cuvinte mincinoase şi limba lor este numai
viclenie în gura lor [Miheia 6:10-12]. Iar păcatul îl condamnă în
cuvinte aşa ca acestea: [,..]din duhul tău s-a plămădit
minciuna; ea ţi-a picat în vin şi în băutură [Miheia
2:11]1.
Profetul dă
în vileag faptul că Sionul se înalţă cu sânge, cu fărădelegi şi cu plocoane: Ascultaţi acestea
voi, căpetenii ale casei lui Iacov, judecători ai casei lui Israel, voi cei ce
simţiţi scârbă pentru dreptate şi strâmbaţi ceea ce este drept, care zidiţi
Sionul cu fărădelegi şi Ierusalimul cu strâmbătăţi! Căpeteniile lor fac judecată
pentru plocoane, preoţii dau învăţătura legii pentru plată şi prorocii prorocesc
pentru bani şi se sprijină pe Domnul zicând; „Domnul este în mijlocul nostru şi
prăpădul nu va veni peste noi!" Deci, din pricina voastră, Sionul va fi
arat cu plugul ca o ţarină şi Ierusalimul va fi prefăcut într-un morman de
ruine şi muntele templului va ajunge o înălţime acoperită cu
pădure! [Miheia 3:9-12]
Sfântul Grigorie Teologul (cca 329/330-cca 390)
mărturiseşte: „ [...]mă înspăimântă şi Profetul Mihea; căci el este supărat pe
Sion că s-a zidit cu sânge - indiferent cum înţelegi acest sânge şi pe
Ierusalim, că s-a înălţat prin nelegiuire; este supărat pe conducătorii lui,
care judecă pentru daruri; pe preoţii săi, care învaţă pentru plată; pe
prorocii săi, care prorocesc pentru bani. Care poate fi urmarea acestor
lucruri? Sionul va fi arat ca un ogor, Ierusalimul va semăna cu coliba unui
păzitor de zarzavaturi, iar muntele pe care este templul va ajunge o dumbravă
de stejari [cf. Miheia 3:10-12], Miheia se tânguieşte apoi că s-au rărit cei
buni, au rămas doar ca spicele sau strugurii după cules, pentru că guvernatorii
cer daruri, iar judecătorii judecă după bunul lor plac [cf. Miheia 7:1-4],
Cuvintele lui sunt asemenea cu ale lui David, când zice: Mântuieşte-mă,
Doamne, că a lipsit cel cuvios! [Psalm 11:1]. De aici se vede că binele i-a
părăsit, ca şi cum ar fi fost ros de molii."[5]
Sfântul Ioan Gură de Aur (cca 347-407) scrie: „Ar fi
trebuit să alerge, ar fi trebuit să-şi ceară iertare pentru crimele săvârşite!
Dar nu, ei fac o crimă şi mai mare decât cea dinainte, alătură crimă de crimă;
si totdeauna crimele din urmă întunecă pe cele dinainte. Aceasta o arată şi
Hristos, spunând: Umpleţi măsura părinţilor voştri [cf. Matei 23:32].
Prorocii de demult le-au adus aceeaşi învinuire, la vremea lor, zicând: [...]Cei ce zidiţi
Sionul cu sângiuri [Miheia 3:IO]."[6]
Dar profetul nu era preocupat numai de fărădelegile
sociale din vremea sa, ci şi de cele săvârşite în plan religios. El dă seama,
astfel, de o trezvie morală profundă şi nu se dă în lături de la a prevesti distrugerea Ierusalimului,
drept pedeapsă pentru repetatele încălcări ale poporului şi ale conducătorilor
acestuia.
Iată un verset concis, dar care vădeşte esenţa adevăratei închinăciuni: Ţi s-a
arătat, omule, ceea ce este bun şi ceea ce Dumnezeu cere de la tine: dreptate,
iubire şi milostivire şi cu smerenie să mergi înaintea Domnului Dumnezeului tău! [Miheia 6:8]
2. Judecăţi la adresa poporului [Miheia 1:5-9, 16;
2:3; 6:13-16]
Mesajul Profetului Miheia conţine şi un avertisment
referitor la suferinţele şi la exilul pe care poporul le va avea de îndurat.
Iată câteva prorociri în acest sens:
A.
Distrugerea locurilor de cult idolatre şi a obiectelor
folosite în acest scop
Toate acestea vor fi
din pricina fărădelegii lui Iacov şi a păcatului casei lui Israel. Care este
fărădelegea lui Iacov? Oare nu Samaria? Şi care sunt înălţimile lui Iuda? Oare
nu Ierusalimul? Pentru aceasta voi preface Samaria într-o grămadă de pietre
adunate de pe câmp, când se sădeşte via; voi prăvăli în vale pietrele ei şi
temeliile ei le voi dezveli. Toate chipurile ei cele cioplite vor fi doborâte,
toată bogăţia adunată din preţul dtsfrânării va fi arsă în foc şi toate
chipurile ei de idoli le voi face una cu pământul; căci din plată de desfrânată
i-a adunat şi în plată de desfrânată se vor preface! [Miheia
1:5-7] Şi încă: Din această pricină Mă voi tângui şi voi urla, voi
merge desculţ şi gol; voi scoate urlete ca şacalii şi ţipete ca struţii; căci
rana ei este fără de leac, ajuns-a până în Iuda, atins-a porţile poporului Meu, până la
Ierusalim [Miheia 1:8-9].
B.
Dezastrul politic şi deportarea poporului
Fii pleşuvă şi te rade
pentru copiii tăi cei dragi, măreşte-ţi pleşuvia ca a vulturului, căci ei au
fost duşi în robie, departe de tine! [Miheia
1:16]
C. Vremuri de restrişte
pentru cei fară de lege
Pentru aceasta aşa
zice Domnul: Iată că Eu pun la cale pentru neamul acesta o nenorocire, de care
nu veţi putea să văferiţi grumazul vostru şi nu veţi mai călca mândri; căci
vremurile sunt rele [Miheia 2:3].
D.
Blestem asupra fertilităţii pământului
Şi Eu am început să te
bat şi să te pustiesc din pricina păcatelor tale. Vei mânca, dar nu te vei
sătura şi foamea va roade lăuntrul tău; vei pune la o parte, dar nu vei putea
scăpa nimic, şi ceea ce vei scăpa, voi trece prin ascuţişul săbiei. Tu vei
semăna, dar nu vei secera; vei călca în teasc smochine, dar nu te vei unge cu
untdelemn; vei face must, dar nu vei bea vin. Căci voi aţi luat aminte la
rânduielile lui Omri şi la toate faptele casei lui Ahab şi v-aţi purtat după
sfaturile lor, ca să vă dau pustiirii şi pe locuitorii tăi, batjocurii. Pentru
aceasta veţi avea în sarcina voastră ocara poporului Meu! [Miheia
6:13-16].
Cartea
Profetului Miheia cuprinde şi cuvinte de întărire a nădejdii în izbăvirea unei
rămăşiţe din popor: Te voi aduna pe tine, Iacove, tot, voi strânge laolaltă
ceea ce a mai rămas din Israel! II voi aduna ca pe oile ce sunt în mare primejdie,
ca pe o turmă în mijlocul unei nenorociri. Spăimântaţi, ei vor fugi departe de
locul prăpădului! [Miheia 2:12], Apoi: Pentru aceasta îi va
lăsa până în vremea când aceea ce trebuie să nască va naşte. Atunci, rămăşiţa
fraţilor săi se va întoarce la fiii lui Israel. El vafi voinic şi va paşte
poporul prin puterea Domnului, întru slava numelui Domnului Dumnezeului Său şi
toţi vor fi fără de grijă, iar El va fi mare, până la marginile pământului [Miheia
5:2-3]. Şi va mai fi restul lui Iacov, între popoare multe, ca un leu între
dobitoacele din pădure şi ca un pui de leu în turma de oi, care trece, calcă în
picioare şi pradă, fără ca nimeni să-i poată smulge prada. Mâna ta se va
ridica împotriva vrăjmaşilor tăi şi toţi asupritorii tăi vor fi nimiciţi! [Miheia
5:7-8]
Aceasta
a fost la venirea lui Hristos şi odată cu răspândirea Bisericii primare, care
a cuprins la -sânul ei atât pe iudei, cât şi pe elini, făcând din toţi un singur trup întru
Domnul Hristos, printr-un Nou Legământ: Dar iată legământul
pe care-l voi încheia cu casa lui Israel, după zilele acelea, zice Domnul: Voi
pune legea Mea înăuntrul lor şi pe inimile lor voi scrie şi le voi fi Dumnezeu,
iar ei îmi vor fi popor [Ieremia 31:33].
>
Stilul
Profetului Miheia, care a fost comparat adeseori cu stilul înalt şi cultivat
al lui Isaia, este în acelaşi timp clar şi distinct, bogat în metafore şi comparaţii
[vezi bunăoară Miheia 1:8, 16; 2:12-13; 4:9]. El vorbeşte despre un legământ
nou şi despre jertfa cea adevărată. In prorociile sale mesianice, Miheia se
referă la întrupare, la Bethleem, la patimile lui Hristos. De asemenea, mai
aminteşte şi de viitorul Bisericii, şi despre persecuţii.
1. Nou Legământ [Miheia 4:1-3; 6:15]
A. Tu vei semăna, dar nu
vei secera; vei călca în teasc smochine, dar nu te vei unge cu untdelemn; vei
face must, dar nu vei bea vin; şi vor pieri legiuirile poporului Meu [Miheia
6:15].'
Sfântul Chirii al Alexandriei (378-444) remarcă: „Acum
a venit şi vremea pentru ca acestea care erau preînchipuiri să înceteze şi
pentru ca învăţătura Legii, care s-a dat spre pregătirea celor din vechime, să
treacă, pentru ca ceva mai bun să se facă cunoscut - şi anume tocmai învăţătura
dată nouă prin Sfintele Evanghelii. [...] Cineva ar putea să întrebe de se va
fi făcut aceasta cu voia Celui care 1-a ales pe Moise şi i-a încredinţat
poruncile? .Iar eu voi răspunde: Da, de bună seamă. Şi la concluzia aceasta am
ajuns nu după capul meu, ci primind încredinţare din prorocirile Sfintei
Scripturi. Căci prin glasul lui Miheia a vorbit însuşi Domnul când a spus: vor pieri
legiuirile poporului Meu [Miheia 6:15]. Cum ar putea să piară legiuirile
poporului? Pentru că, aşa după cum am spus, li s-a pus capăt prin arătarea unul
legământ nou şi superior, pe care Fiul ni 1-a rânduit nouă, tuturor."[7]
B. Sfântul Irineu (cca 130-cca 236), episcopul
Lionului, notează faptul că iudeii s-au folosit de legea lui Moise până la
venirea Domnului; dar, „după venirea Domnului, legământul cel nou, care aduce
pacea şi legea dătătoare de viaţă, s-a instituit pe faţa întregului pământ.
După cum şi profetul arată: Şi în zilele cele de apoi, muntele templului
Domnului se va înălţa peste vârfurile munţilor şi mai sus decât dealurile şi
către el vor curge popoarele; popoare multe se vor îndrepta spre el zicând:
Veniţi să ne suim în muntele Domnului, în templul Dumnezeului lui Iacâv, şi El
ne va învăţa căile Sale, şi să mergem pe cărările Sale, că din Sion va ieşi
legea, şi cuvântul lui Dumnezeu din Ierusalim! El va fit judecător al multor
popoare şi dreptate va împărţi la neamuri puternice până departe, Acelea vor
preface săbiile lor în fiare de plug şi lăncile lor în cosoare. Şi nici un neam
nu va mai ridica sabia împotriva altuia şi nu se vor mai învăţa cum să se lupte [Miheia 4:1-3; cf.
Isaia 2:3-4], Prin urmare, dacă o lege nouă şi un cuvânt nou, ieşind din
Ierusalim, ajung să fie spre stăpânirea şi spre pacea neamurilor care au
primit cuvântul şi s-au încredinţat de nebunia credinţei lor de mai înainte,
atunci am putea socoti că profetul a vorbit despre altcineva. Dar dacă legea
libertăţii, care este cuvântul lui Dumnezeu vestit prin proroci şi propovăduit
în toată lumea de către Apostolii ieşiţi din Ierusalim, a pricinuit schimbări
atât de importante, încât neamurile acestea şi-au lepădat săbiile şi şi-au
prefăcut lănciile în pluguri, iar apoi toate armele menite să ucidă le-au
preschimbat în unelte de folos în vreme de pace şi chiar au pierdut meşteşugul
războiului, încât atunci când sunt loviţi ei întorc şi celălalt orbaz [cf. Matei
5:39], atunci prorocii nu au rostit toate aceste învăţături despre altcineva,
decât numai despre Cel care le-a şi dus la îndeplinire"[8].
2. Necesitatea unei jertfe adevărate [Miheia 6:6-8]
Profetul
Miheia spune poporului că Domnul nu va fi împăcat cu jertfe de ardere de tot,
ci prin îndreptarea obiceiurilor, prin lucrarea iubirii şi a milosteniei şi
prin respectarea căilor Lui [cf. Miheia 6:8]. El întreabă: Cu ce mă voi înfăţişa
înaintea Domnului şi mă voi pleca înaintea Dumnezeului Celui Prea- înalt?
Infăţişa-mă-voi cu arderi de tot, cu viţei de un an? [Miheia 6:6]
Şi continuă: Oare Domnului Ii vor plăcea miile de berbeci, zecile
de mii de râuri de untdelemn? Oare Ii voi da pe cel dintâi născut al meu ca
preţpentru fărădelegea mea şi rodulpântecelui meu pentru păcatul
sufletului meu? [Miheia 6:7] Şi apoi răspunde: Ţi s-a arătat, omule,
ceea ce este bun şi ceea ce Dumnezeu cere de la tine: dreptate, iubire şi
milostivire şi cu smerenie să mergi înaintea Domnului Dumnezeului tău! [Miheia 6:8].
La aceasta, Sfântul
Ioan Gură de Aur comentează: „Nu mai avem a aduce pentru jertfa oi şi ţapi,
nici sânge sau grăsime. Toate acestea s-au săvârşit; iar în locul lor avem
de-acum unele ca acestea: închinarea cea duhovnicească [Romani 12:1]. Jertfa
adusă duhovniceşte, prin duhul nostru. [...] Ceea ce s-a şi prorocit, de altfel,
în Vechiul Testament: dreptate, iubire şi milostivire şi cu smerenie să
mergi înaintea Domnului Dumnezeului tău! [Miheia 6:8]."'
Sfântul Ambrozie
întreabă: „Ce se cere de la tine, o, omule? Nimic alta decât numai să te temi
de Domnul, să umbli în căile Lui şi să-L urmezi pe El [cf. Deuteronom 10:12;
13:14]. Ştiind acestea, voi găsi oare trecere înaintea Lui, dacă aduc jertfe de
ardere de tot? [cf. Miheia 6:6] Domnul rămâne neîmpăcat, iar păcatele noastre
rămân nerăscumpărate, chiar dacă am aduce mii de ţapi şi de berbeci [cf. Miheia
6:7], dacă ţinem în continuare roadele fărădelegii - în schimb, harul lui
Dumnezeu se dobândeşte printr-o viaţă cuvioasă. Ţi s-a spus doar, o, omule, ce
este bine şi ce aşteaptă Domnul de la tine: lucrează dreptatea, dragostea, fa
fapte de milostenie şi fii gata să umbli în căile Domnului [cf. Miheia
6:8]."[9]
In alt loc, Sfântul Ambrozie susţine cu tărie că
„iudeilor nu li s-a cerut să jertfească animale, ci numai să cunoască binele şi
să se poarte potrivit cu aceasta. [...] Dar de vreme ce ei, slabi fiind în
vârtute, nu au ţinut porunca aceasta, Domnul spune: Vai mie! Căci am
ajuns ca după culesul fructelor de vară, ca după culesul viilor! Nu se mai află
nici un strugure de mâncare, nici o smochină timpurie pe care o doreşte
sufletul meu! [Miheia 7:1] Şi prorocul, când aude cuvintele acestea
ale Domnului, spune în cugetul său: Vai mie! Om cucernic nu mai este în ţară şi
nici un om drept pe pământ [Miheia 7:2]. Acestea sunt cuvintele care exprimă
milostenia Domnului pentru pedeapsa ce urmează păcatului şi întristarea Lui
pentru toate fărădelegile noastre"[10].
3. Întruparea [Miheia 1:3]
Căci iată, Domnul va
ieşi din locaşul Lui, Se va pogorî şi va păşi peste înălţimile pământului [Miheia
1:3].
Sfântul Ioan Damaschin (cca 675-cca 749) învaţă că
„Textele din Scriptură privitoare la Hristos se împart în patru categorii generale:
unele I se potrivesc înainte de întrupare, altele în unirea Cuvântului lui
Dumnezeu cu firea omenească, altele după unirea Cuvântului lui Dumnezeu cu
firea omenească şi altele după înviere. Textele care se potrivesc lui Hristos
înainte de întrupare sunt de sase feluri. Unele din acestea arată unirea firii
si deofiintimea lui cu Tatăl [cf. Ioan 10:30; 14:9; Filipeni 2:6; Evrei 1:3;
Isaia 9:6]. Alte texte arată desăvârşirea ipostasului lui Hristos [cf. Ioan
14:10]. Alte texte arată întrepătrunderea reciprocă a ipostaselor şi că El îşi
are temelia Sa indivizibilă în fiinţa Dumnezeirii, cum sunt expresiile:
cuvânt, înţelepciune, putere şi strălucire. Cuvântul îşi are temelia Sa
indivizibilă în minte - aici vorbesc de Cuvântul substanţial -, înţelepciunea -
de asemenea, puterea - în cel puternic, strălucirea în lumină şi izvorăsc din
ele. Alte texte arată raportul lui Hristos cu Tatăl, Care este cauza Lui [cf.
Ioan 14:28; 16:28; 6:57; 5:19]. [...] Alte texte sunt spuse în chip profetic.
Din acestea unele se raportează la cele viitoare, spre exemplu: Va veni în chip
văzut
[Psalm 49:3] şi textul din Zaharia: Iată împăratul tău vine la tine [Zaharia 9:9] şi
cuvintele spuse de Miheia: Iată Domnul pleacă din locul Lui şi Se va
coborî şi Se va urca pe înălţimile pământului [Miheia 1:3]. Alte
texte se raportează la cele viitoare, dar sunt spuse ca şi cum s-ar fi
întâmplat [cf. Baruh 3:38; Pilde 8:22; Psalm 44:6]"[11].
4. Bethleemul [Miheia 5:2/1]
Şi tu, Bethleeme
Efrata, deşi eşti mic între miile lui Iuda, din tine va ieşi Stăpânitor peste
Israel, iar obârşia Lui este dintru început, din zilele veşniciei [Miheia
5:2/1].
Sfântul Iustin Martirul (cca 100-cca 165) îi spune
iudeului Trifon că locul unde S-a născut Mântuitorul Hristos este prevestit în
Vechiul Testament: „Auzi în care parte a pământului S-a născut Domnul, precum a
prorocit Miheia când a spus: Şi tu, Bethleeme din pământul lui Iuda, nu
eşti cel mai mic dintre căpeteniile lui Iuda, căci din tine va ieşi Stăpânitor
peste Israel, iar obârşia Lui este dintru început, din zilele veşniciei [cf. Miheia 5:2/1;
Matei 2:6]. Este un sat cu numele acesta în pământul iudeilor, la 35 de stadii
de Ierusalim, în care S-a născut Iisus Hristos, după cum se poate vedea şi din
registrele de impozit din vremea lui Quirinius, primul vostru procurator din
Iudeea."[12]
Sfântul Irineu afirmă că „Miheia Prorocul ne spune că
locul unde Hristos va să Se nască era Bethleem, în Iudeea [...]. Dar Bethleem
este şi ţinutul lui David, deci se arată prin aceasta şi că El este din seminţia
lui David, nu doar pentru că S-a născut din Fecioara, ci şi pentru că S-a
născut în cetatea lui David: Bethleem"[13].
Sfântul Ambrozie interpretează aceasta spunând: „Cu
adevărat este Bethleem casa pâinii, care este casa lui
Hristos, Care S-a pogorât din ceruri ca pâine a mântuirii noastre [cf. Ioan
6:51], astfel încât nimeni să nu mai flămânzească,
ci
fiecare să dobândească hrana mântuirii si a vieţii celei veşnice."[14]
Sfântul Ioan Gură de Aur se referă la felul cum a
prorocit Miheia modul prin care Se va naşte Domnul: Profetul Miheia „a indicat
cu precizie locul unde Se va naşte Hristos - în Bethleemul Iudeii; căci
aceasta s-a scris despre El [cf. Miheia 5:2/1], iar Miheia atrage astfel
atenţia atât asupra dumnezeirii, cât şi asupra umanităţii lui Hristos. Când spune: obârşia Lui este
dintru început, din zilele veşniciei [Miheia 5:1], el dezvăluie existenţa Lui încă
de dinainte de timp; iar când spune: din tine va ieşi Stăpânitor peste Israel [Miheia 5:1], se referă
la naşterea lui Hristos în trup"[15].
Venerabilul Beda (cca 673-735) adaugă: „Este bine că
Domnul S-a născut în Bethleem, iar aceasta nu doar pentru a indica astfel
legătura cu arborele genealogic al monarhiei davidice, de vreme ce David
provenea de aici, ci şi pentru importanţa intrinsecă a numelui, care înseamnă Casa pâinii.'' Căci El însuşi despre
Sine a spus: Eu sunt pâinea ce s-a coborât din cer [Ioan 6:41]. Aceasta,
pentru că El a coborât din cer pe pământ, spre a ne dărui hrana vieţii cele
veşnice şi spre a ne desăvârşi cu dulceaţa veşniciei, din acest motiv pe bună dreptate se numeşte
locul naşterii Sale Casa Pâinii."[16]
Sfântul Grigorie Palama (cca 1296-1359), arhiepiscop
al Tesalonicului (1347), scrie următoarele: „Dumnezeu şi Tatăl, vestind de mai
înainte prin Miheia Prorocul naşterea după trup a Celuia Unuia-Născut şi vrând
să arate şi lipsa de început a dumnezeirii Lui, zice că şi ieşirile Lui sunt de
la începutul zilelor veacului [cf. Miheia 5:1]. Ieşirile acestea le-au tălmăcit
dumnezeieştii părinţi ca lucrări ale lui Dumnezeu. Căci acestea sunt lucrări şi
puteri ale Tatălui, ale Fiului şi ale Sfântului Duh, pe care cei ce se silesc
să cugete şi să susţină părerile celor rătăciţi în credinţă le înfăţişează ca
fiind create. Dar să ia în sfârşit aminte şi să ne spună cine este Cel ce e de la
început? Cine e Cel către Care zice David: Din veac şi până
în veac Tu eşti [Psalm 89:2]? Şi să înţeleagă cu înţelepciune, dacă
voiesc, că Dumnezeu, spunând prin prorocul că aceste ieşiri sunt de la început,
nicidecum n-a spus că au fost făcute sau create. Va- sile, Cuvântătorul de
Dumnezeu, de asemenea nu a zis că au fost făcute, ci că erau lucrările Duhului
dinainte de zidirea lumii inteligibile şi de dincolo de veacuri[17].
Căci numai Dumnezeu este lucrător şi atotputernic din veac, ca unul ce are
puteri şi lucrări dinainte de veci."[18]
Prorocia despre Bethleem este menţionată şi în Evanghelia după
Matei,
unde
se spune că iudeii au denaturat-o în faţa lui Irod. în Evanghelie citim: Iar când Irod a
văzut că a fost amăgit de magi, s-a mâniat foarte şi, trimiţând, a ucis pe toţi
pruncii care erau în Bethleem şi în toate hotarele lui, de doi ani şi mai jos, după
timpul pe care îl aflase de la magi [Matei 2:16]. Irod şi-a trimis oamenii nu
doar în Bethleem, ci în tot ţinutul împrejmuitor, în provincia Iudeea, din
pricina mai-marelui preoţilor şi a cărturarilor care au citat greşit atunci
când au spus că scris este că Mesia Se va naşte în Bethleemul
Iudeii
[Matei 2:6]. în realitate, Profetul Miheia se referise la un cătun
neînsemnat: tu, Bethleeme Efrata, eşti mic între miile lui Iuda [Miheia 5:2/1].
Astfel, din pricina faptului că versetul acesta a fost citat greşit înaintea
lui Irod, au murit 14 000 de copii, pe care Biserica îi prăznuieşte în fiecare
an în ziua de 29 decembrie[19].
Iar la tine, turnul de pază al turmei, colina
fiicei Sionului, la tine se va întoarce stăpânirea de odinioară, regatul cel
din Babilon, împărăţia fiicei Ierusalimului! [Miheia 4:8]
Fericitul Ieronim
socoteşte că aceasta se referă la turnul Migdal-Eder [cf. Facerea 35:21], adică
turnul de pază al turmei [cf. Miheia 4:8], lângă care Ia- cov îşi adăpa turmele
şi unde păstorii care privegheau pe timp de noapte au avut bucuria de a auzi
cuvintele: Slavă întru cei de Sus lui Dumnezeu şi pe pământ
pace, între oameni bunăvoire! [Luca 2:14].'
Beda Venerabilul, într-o omilie la Naşterea Domnului,
se referă la felul cum Maica Domnului păstra toate
aceste cuvinte, punându-le în inima sa [Luca 2:19] şi spune: „Iar tu, turn de pază
al turmei, înceţoşată fiică a Sionului, la tine ar fi trebuit să vină puterea
cea de mai înainte, împărăţia fiicei Ierusalimului [cf. Mihea 4:8]. A prins de
veste că puterile îngereşti, care sunt fiice ale cetăţii celei dintru înalturi,
s-au arătat păstorilor într-un loc care pe vremuri se numea turnul de pază
al turmei - aceasta din pricină că aici se adunau turmele de vite -, care se
găseşte la aproape doi kilometri la est de Bethleem, iar acolo, chiar şi în
ziua de astăzi, cele trei morminte ale celor trei păstori se pot vedea,
adăpostite fiind de o biserică. Aşa a cunoscut ea că Domnul a venit în trup, a
Cărui putere este veşnică şi una cu a Tatălui, şi că El va dărui fiicei Sale,
Biserica, împărăţia cerescului Ierusalim. Maria cugeta în inima ei asupra
lucrurilor acestora despre care citise că se vor întâmpla, şi le punea în
legătură cu cele despre care aflase că se întâmplaseră deja. Dar ea nu a
dezvăluit nimănui nimic din toate acestea, ci le-a tăinuit în inima sa."[20]
A. Casa lui Iacov L-a
mâniat pe Duhul Domnului: „ Oare Dumnezeu a pierdut răbdarea? Acestea sunt
lucrurile Sale?" Cuvintele Mele nu sunt ele, oare, binevoitoare pentru
cel ce umblă pe calea cea dreaptă? Ci voi, împotriva poporului Meu, staţi
într-ajutor vrăjmaşului lui. Mai înainte ca să năvălească Salmanasar voi jefuiţi ca la
război pe cei care merg cu încredere pe calea lor [Miheia
2:7-8].
Sfântul Hipolit (cca
170-cca 236) comentează: „Aşa grăieşte binecuvântatul Proroc Miheia: Casa lui Iacov
L-a mâniat pe Duhul Domnului. Acestea sunt îndeletnicirile lor. Nu sunt
oare cuvintele Domnului pe potriva lor? Au ei îndreptăţire? Dar ei s-au ridicat
cu duşmănie împotriva dorinţei Lui de pace şi a bunăvoinţei Lui şi nu I-au dat
cuvenita slavă [cf. Miheia 2:7-8]. Adică I-au pricinuit suferinţă în
trup."'
B. Poporul Meu! Ce ţi-am
făcut şi cu ce te-am împovărat? Răspunde-Mi! Eu sunt Cel care te-am scos din
ţara Egiptului şi din casa robiei te-am răscumpărat şi ţi-am trimis înainte
pe Moise, pe Aaron şi pe Mariam! [Miheia 6:3-4]
„Oricine poate să vadă, aici, vârtutea Domnului nostru
- exclamă Sfântul Ambrozie. Iată cum te îndeamnă la viaţa cuvioasă dându-Se pe
Sine ca pildă, căci El este virtuos chiar şi atunci când mustră. Invinuindu-i
pe iudei, El spune: O, poporul Meu, ce ţi-am făcut Eu ţie? Cu ce te-am mâhnit
Eu pe tine? Eu sunt Cel care te-am scos din ţara Egiptului şi din casa robiei
te-am răscumpărat şi ţi-am trimis înainte pe Moise, pe Aaron şi pe Mariam! [cf.
Miheia 6:3-4]"[21]
Sfântul
Ioan Gură de Aur spune: „Uite cum El, Cel umplut de ocări, stă de vorbă cu
noi." Şi adaugă: „Prin aceste cuvinte Domnul arată nerecunoştinţa
iudeilor; le arată că au răsplătit lui Dumnezeu cu rău, deşi s-au bucurat de
toate binefacerile."[22]
7. Convertirea neamurilor [Miheia 4:1]
Sfântul
Iustin Martirul se referă la prorocia lui Miheia despre convertirea neamurilor:
„Că neamurile aveau să se pocăiască de răutatea în care trăiau ca nişte
rătăciţi, auzind cuvântul propovăduit de Apostolii Lui din Ierusalim şi să
ajungă astfel, prin ei, la înţelegerea Lui, îngăduiţi-mi să vă arăt şi prin
câteva scurte cuvinte, luate din prorocia lui Miheia, unul dintre cei
doisprezece Proroci mici. Acestea sunt următoarele: Şi va fi în zilele
din urmă lămurit muntele Domnului gata pe vârful munţilor, ridicat el însuşi
deasupra colinelor, şi popoarele vor aşeza un râu pe el şi vor merge multe
neamuri şi vor zice: Veniţi să ne urcăm în muntele Domnului şi în casa
Dumnezeului lui Iacov şi ne vor lumina calea Lui şi vom merge pe cărările Lui.
Căci din Sion va ieşi Legea şi din Ierusalim, cuvântul Domnului. Şi va judeca
în mijlocul a multe popoare şi va vădi neamuri puternice, până departe. Şi vor
preface săbiile lor în pluguri şi lăncile lor în coase şi nu va mai ridica un
neam asupra altui neam sabia şi nu vor mai învăţa să se războiască. Şi va sta
bărbatul sub via lui şi sub smochinul lui şi nu va mai fi nimeni care să-l
înfricoşeze, căci gura Domnului Puterilor a grăit. Toate popoarele vor merge în
numele zeilor lor, iar noi vom merge în numele Domnului Dumnezeului nostru, în
veac. Şi va fi în ziua aceea că voi aduna pe cea necăjită şi pe cea alungată şi
pe cea pe care am făcut-o să sufere, le voi strânge laolaltă şi voi pune pe cea
necăjită, ca o rămăşiţă şi pe cea asuprită ca pe un neam puternic. Şi va
împărăţi Domnul peste ele, în Muntele Sion, de acum şi până în veac [Miheia
4:1-5]
La praznicul prorocului înzestrat cu dumnezeiasca
înţelepciune, cântăm: „Munte arătat şi preaînălţat ai numit propovăduirea
Mântuitorului, că era să se arate peste vârfurile munţilor, fericite,
cunoştinţa de Dumnezeu cea preaînaltă arătându-o; la care neamurile cu credinţă
strângându-se, cu osârdie aleargă şi cunosc calea Domnului şi se izbăvesc cu
mântuire veşnică."[23]
Sfântul
Grigorie de Nyssa (cca 335-cca 395) observă: „Spune Miheia că în zilele de pe
urmă se va arăta un munte pe vârful munţilor [cf. Miheia 4:1], iar prin aceasta
numeşte taina Evangheliei, ce se va arăta spre surparea puterilor
duşmane."[24]
8. Sfântul Botez [Miheia 7:19]
Şi milostiveşte-Te iarăşi spre noi şi
fărădelegile noastre calcă-le în picioare! Aruncă în adâncul
mării toate păcatele noastre [Miheia 7:19].
Sfântul Ambrozie scrie: „Tu nu ai luat aminte la mânia
Ta, ci ai aruncat toate fărădelegile noastre în adâncurile mării, aşa ca pe
egipteni, şi cu milostivirea Ta ne-ai dăruit îndoit, din preaplinul inimii
Tale, după cum este scris: Fericiţi cărora s-au iertat fărădelegile şi
cărora s-au acoperit păcatele [Psalm 31:1]. Pe unele dintre păcatele
acestea le-ai curăţit prin sângele Fiului Tău, pe altele le-ai trecut cu
vederea, astfel ca, prin fapte bune şi slavă aducând Ţie, să putem noi a ni le
acoperi. Expresia iertarea păcatelor se referă la iertarea
lor, căci El le şterge pe toate, iar cele de care nu-Şi aduce aminte sunt ca şi
cum nici nu ar fi existat. El trece cu vederea răutatea, însă noi, prin
mărturisirea păcatelor noastre şi prin acoperirea acestora cu fapte bune, le
punem în seama pricinuitorului a toată alunecarea, a celui ce ne îndeamnă mereu
la păcat. Nu tocmai aceasta face tot cel ce-şi mărturiseşte păcatul? Anume
recunoaşte că a fost amăgit de către ispititorul cel plin de toată răutatea,
care mereu ne stă împotrivă.
Pentru aceasta aduce sufletul mulţumire, că Domnul ne
iartă păcatele, le acoperă, iar nedreptăţile le aruncă în adâncurile mării [cf.
Miheia 7:19]. Iar aceasta se poate să se refere şi la botez, prin care
egiptenii fost-au înecaţi, iar evreii s-au ridicat iarăşi; şi prin aceasta, şi
lucrând cu înţelepciune şi cu fapte bune, păcatele lor trecute s-au acoperit
cu bogăţii şi prin milostivirea lui Dumnezeu, Care nu uită legământul încheiat
cu Avraam şi nu îngăduie să se piardă nici măcar unul dintre sufletele care-1
moştenesc pe Avraam."[25]
La
rândul său, Fericitul Ieronim afirmă că Miheia se referă, aici, la darul
Sfântului Botez[26].
9. Iertarea păcatelor [Miheia 7:18]
Sfântul Ambrozie susţine că „sufletul care nu a putut
să evite toate cursele diavolului, minunându-se mai la urmă de măreţia
lucrării lui Dumnezeu, odată ajuns în ceruri şi văzând de acolo pe diavol
târâdu-se pe pământ ca un şarpe, se va bucura spunând: Cine este
Dumnezeu ca Tine, Care ierţi fărădelegea şi treci cu vederea păcatele restului
moştenirii Tale? [Miheia 7:18] "[27].
Sfântul Ioan Gură de Aur spune: „Pentru ca să cunoşti
cât de mare minune este aceasta a iertării păcatelor [...], Prorocul Miheia
arată că a ierta păcatele este lucrarea lui Dumnezeu şi a nimănui altcuiva.
Căci a ridica sufletele şi a le aduce în împărăţie este mai mult decât a le
distruge şi a le da morţii. Iar Domnul a adus suflete în împărăţie şi a făcut
aceasta prin puterea Lui."[28]
Sfântul
Chirii al Alexandriei demonstrează că prorocii L-au recunoscut pe Hristos ca
fiind mai presus de ei şi decât Legea: „Adu-ţi aminte că unul dintre proroci a
vestit acestea despre El încă din vechime, când a spus: [,..}vor veni
tremurând către Domnul Dumnezeul nostru şi se vor înfricoşa de Tine. Cine este
Dumnezeu ca Tine, Care ierţi fărădelegea şi treci cu vederea păcatele restului moştenirii Tale?
Mânia Lui nu ţine totdeauna, căci El iubeşte îndurarea [Miheia
7:17-18]."[29]
10. Persecuţii la adresa
creştinilor [Miheia
4:6-7]
În ziua aceea, zice
Domnul, voi aduna laolaltă pe cei care o luaseră la fugă şi pe cei chinuiţi; şi
din cei şchiopi voi face un rest şi din cei ce au fost împovăraţi, un neam puternic [Miheia
4:6-7].
Sfântul
Iustin Martirul îi arată iudeului Trifon că este deja cunoscut faptul că
„nimeni nu există pe tot pământul care să ne înfricoşeze şi să ne robească pe
noi, care am crezut în Iisus [...]. Căci este un fapt cunoscut de toţi că,
atunci când suntem decapitaţi, răstigniţi, aruncaţi înaintea fiarelor, în lanţuri,
în foc şi în toate celelalte chinuri, noi nu ne îndepărtăm de la mărturisirea
noastră, ci că, dimpotrivă, cu cât astfel de chinuri ni se întâmplă mai mult,
cu atât şi numărul credincioşilor şi cinstiţilor de Dumnezeu, prin numele lui
Iisus, sporeşte. După cum atunci când cineva, tăind de la o vie părţile acelea
care poartă roadă, face acest lucru pentru ca via să dea alte ramuri şi,
într-adevăr, apar alte ramuri înfloritoare şi aducătoare de roadă, acelaşi
lucru se întâmplă şi cu noi. Căci via plantată de Dumnezeu şi de Mântuitorul
Hristos este poporul Lui. Cuvintele celelalte din prorocie se vor întâmpla la
cea de a Doua Venire a Lui. Astfel, cuvintele cea necăjită şi
cea alungată [Miheia 4:6] arată pe cei alungaţi din lume, căci, în
ceea ce vă priveşte pe voi şi pe toţi ceilalţi oameni, nu numai că fiecare
creştin este aruncat afară din proprietăţile lui, ci el este alungat chiar din
toată lumea, de vreme ce voi nu îngăduiţi nici unui creştin să trăiască. Şi,
cu toate acestea, voi ziceţi că cuvintele acestea s-au întâmplat poporului
vostru. Dar, dacă aţi fost daţi afară pentru că aţi luptat, atunci voi aţi
suferit acestea pe bună dreptate, după cum de altfel toate Scripturile stau
mărturie. Noi însă, fară să facem ceva de felul acesta, după ce am cunoscut
adevărul lui Dumnezeu, suntem arătaţi de Dumnezeu că vom fi luaţi de pe pământ
împreună cu prea-dreptul şi singur-nepătatul şi fară de păcat, Hristos. Căci,
prin Isaia,
strigă: Iată că dreptul a pierit şi nimeni nu pune la inimă
şi bărbaţii drepţi sunt luaţi şi nimeni nu înţelege [Isaia 57:1]"'.
11. Sfinţii [Miheia 4:4]
Fiecare va sta
liniştit sub viţa şi smochinul lui şi nimeni nu-i va înfricoşa, căci gura Domnului Savaot
a grăit! [Miheia 4:4]
Sfântul Ambrozie relatează: „Drepţii se vor odihni sub
vie şi sub smochin [cf. Miheia 4:4]. în aceasta, ei sunt asemenea îngerilor în
vremea de pace ce stă să vină."[30]
Iar mai încolo arată că putem interpreta sensul cuvântului smochin cu ajutorul altor
locuri biblice: „Scriptura ne încredinţează că sfinţii sunt cei care află
odihna sub viţa de vie şi sub smochin [cf. Miheia 4:4]. Solomon a spus: Cel ce păzeşte
un smochin mănâncă din rodul lui, iar cel ce păzeşte pe stăpânul său va fi
răsplătit cu cinste [Pilde 27:18]. Dreptul alege roadele - păcătosul se
mulţumeşte cu frunzele [cf. Facerea 3:8]. Dar ce este oare rodul? Citim: [..^roadele
Duhului sunt dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea
de bine, credinţa, blândeţea, înfrânarea, curăţia; împotriva unora ca acestea
nu este lege [Galateni 5:22-23]. Cel lipsit de roadă este lipsit
de bucurie. Cel care a încălcat porunca lui Dumnezeu nu a avut credinţă, iar
cel ce a mâncat din fructul oprit nu avea virtutea înfrânării."[31]
Sfântul
Ambrozie mai vorbeşte apoi şi despre interpretarea corectă a Scripturilor, pe
care iudeii au pierdut-o. El spune: „Nu ţi se pare că iudeii sunt asemenea
unora care încearcă să se acopere cu frunze ca şi cu nişte petice, atunci când
caută să interpreteze într-un sens material cuvintele Legii, care sunt duhovniceşti?
Interpretarea lor, sortită de-acum uscăciunii, pierde toată verdeaţa şi toată
dulceaţa roadelor. Dar este de bună seamă şi o interpretare corectă, anume
aceea care ne îndrumă spre pomii cei roditori, a smochinilor sub care drepţii
se odihnesc [cf. Miheia 4:4]. Oricine sădeşte pomul acesta în sufletul unui om va culege
roadele, după cuvântul lui Pavel: eu am sădit, Apollo a udat [I Corinteni 3:6]. Dar
interpretarea greşită nu va aduce nici un rod, nici nu va păstra
verdeaţa."[32]
12. Duşmanii omului - casnicii lui [Miheia 7:5-6]
Nu vă încredeţi în
prieteni şi în cel de aproape nu vă puneţi nădejdea şi de aceea care se
sprijină pe pieptul tău păzeşte cuvintele gurii tale! Căci feciorul defaimă pe
tatăl său şi fiica se scoală împotriva mamei sale; iar duşmanii omului sunt cei
din
casa lui [Miheia 7:5-6],
Fericitul Ieronim evidenţiază că „înaintea oamenilor,
dreptatea se întemeiază pe suspiciune - după cuvintele prorocului: să nu te
încrezi în prieten, în soţie, în fii, pentru că duşmanii omului sunt chiar cei
din casa lui [cf. Miheia 7:6], Iar ideea aceasta este confirmată şi prin
cuvântul Domnului [cf. Matei 10:36] "[33].
Sfântul Ioan Gură de Aur spune cu referire la cuvântul duşmanii omului vor
fi casnicii lui [Matei 10:36], următoarele: „In istoria poporului
iudeu s-a întâmplat un lucru asemănător. Erau proroci, dar erau şi proroci
mincinoşi; poporul se împărţea în tabere; casele se învrăjbeau; unii credeau în
proroci, alţii în proroci mincinoşi. De aceea profetul îi îndemna
zicînd: Nu vă încredeţi în prieteni, nici nu nădăjduiţi în
domnitori; ci şi de cea cu care te culci în pat păzeste-te, să nu-i încredinţezi ceva; si: Duşmanii bărbatului sunt bărbaţii din casa lui [Miheia 7:6]. Domnul a
spus cuvintele acestea ca să-i pregătească pe cei care vor primi învăţătura
Lui, să fie mai presus de toate. Nu-i rău să mori, ci să mori rău. De aceea şi
spunea: Foc am venit să aduc pe pământ [Luca 12:49]. Cu
aceste cuvinte voia să arate tăria şi căldura dragostei pe care o cerea. Pentru
că Domnul ne-a iubit foarte mult, de aceea vrea ca şi noi să-L iubim la fel.
Aceste cuvinte au întărit pe ucenici! Ele i-au făcut mai presus de toate! Dacă cei
care vor asculta de cuvântul vostru, le spune Hristos, vor dispreţui rudele,
copiii, părinţii, gândiţi-vă ce fel de oameni trebuie să fiţi voi, dascălii
lor! Greutăţile şi necazurile nu se vor opri la voi; se vor întinde şi la
ceilalţi. Am venit să aduc lumii mari bunătăţi, dar cer şi mare ascultare şi
multă dragoste."[34]
13. Vremurile de pe urma [Miheia 3:5-7]
Aşa zice Domnul
împotriva prorocilor care rătăcesc pe poporul meu, care, atât cât au în ce
să-şi înfigă dinţii, propovăduiesc pacea, dar împotriva celor care nu le aruncă
nimic în gură se pornesc cu război. Pentru aceasta va fii pentru voi noapte în
loc de vedenie şi întuneric în loc de prorocie! Soarele va apune peste proroci
şi ziua se va preface în întuneric! Văzătorii se vor face de ruşine şi
ghicitorii vor fi de ocară şi toţi îşi vor acoperi barba, căci nu vor avea nici
un răspuns de la Domnul [Miheia 3:5-7].
Sfântul Hipolit întreabă: „Ce înseamnă aşadar cele
spuse de către Miheia în prorocia aceasta? [cf. Miheia 3:5-7] Lucurile acestea
ni s-au spus dinainte, ca să avem cunoştinţă despre durerile care vor veni în
vremurile de pe urmă, despre neorânduiala şi despre felul de viaţă al oamenilor
care se va strica nespus, în aşa fel încât se vor urî unii pe alţii, se vor
pizmui, se vor lupta, se vor ridica unul asupra altuia, aceasta în vreme ce
păstorii nu se vor mai îngriji de turmele lor, iar poporul nu va mai ţine în
cinste pe preoţii săi."[35]
Sfântul
Efrem Şirul (cca 306-383), referindu-se la poporul Israel, arată că „se află în întuneric,
lipsiţi fiind de lumina prorociei. Căci spune Miheia: va fi pentru voi
noapte în loc de vedenie şi întuneric în loc de prorocie! Soarele va apune
peste proroci şi ziua se va preface în întuneric! [Miheia 3:6] "[36].
Cu
strălucirile dumnezeieştii insuflări celei de Sus fiind luminat, cele viitoare
le-ai vestit, văzându-le ca şi cum ar fi fost acum, vrednicule de minune.[37]
1 Morati, în LXX.
1 Sf.
Chirii al Alexandriei, Commentary on the GospelofSaintLuke, 19:127, în ed.
cit., p. 526.
1 Sf. Ioan
Gură de Aur, Homily on Hebrews, XI, în ed. cit.,
p. 42.
5 Greg. Omilii la
Evanghelii, 1:8:1, în Patrologia Cursus Completus. Series Latina, PL
76:1004 cit. în Beda Venerabilul, Homilies on the Gospels, 1:6, în
ed. cit., p. 56.
1 Fer.
Ieronim, Letter CVIII to
Eustochium, în ed. cit., p. 200.
1 Sf. Hipolit, Against the
Heresy of One Noetus, în voi. Fathers of
the Third Century, în An- te-Nicene Fathers, V, trad. pr.
Alexander Roberts D.D., ed. James Donaldson LL.D., Eerd- mans, Grand Rapids,
MI, 1986, p. 229.
1 Sf. Iustin Martirul şi Filosoful, Dialogue
with Trypho, CIX, în ed. cit., p. 253 [în lb. rom., vezi Sf. Iustin
Martirul şi Filosoful, Dialogul cu iudeul Trifon, I, CIX, în ed.
cit., p. 220 (n. tr.)].
' Sf. Iustin Martirul şi Filosoful, Dialogue
with Trypho, în ed. cit. [în lb. rom. vezi Sf. Iustin Martirul şi
Filosoful, Dialogul cu iudeul Trifon, II, CX, în ed.
cit., p. 221 (n. tr.J\.
[1] Sf. Epifanie, în col. Carpzovii,
Introducere, III, pp. 373-374; vezi şi Sinaxar, 14 august,
pomenirea Sfântului Proroc Miheia.
[2] Pentru că Miheia, fiul lui Imla, a mustrat pe
Ahab, regele Samariei, pentru păcatele sale, regele 1-a urât pe Miheia.
Cunoscând aceasta, profetul a plecat să-şi afle sălaşul în munţi, iar de aici a
continuat să-1 mustre pe rege, stârnind şi mai mult mânia regelui, care însă a
murit. După moartea lui Ahab, profetul a mustrat pe fiul acestuia, Ioram,
pentru fărădelegile sale şi pentru că el continua să umble în căile tatălui său.
Tânărul rege Ioram nu a suferit mustrările profetului, ci a pus să fie prins
şi închis, apoi 1-a condamnat la moarte prin spânzurare. Ioram a poruncit ca
rămăşiţele pământeşti ale profetului să fie azvârlite de pe o stâncă înaltă.
Dar poporul din împrejurimi a aflat şi a strâns
sfintele moaşte ale profetului, le-a îngropat cu cinste în ţinutul
lui de baştină, la Anakim. Mormântul lui este ştiut. Vezi The Old
Testament Pseudepigrapha, ed. cit., p. 391, precum şi notele aferente.
'
Pentru referinţele biblice din acest paragraf, vezi şi Biblia lui Anania (n. tr.).
[5] Sf. Grigorie de
Nazianz; Oration in Defence ofHis Flight to Pontus, în Nicene and
Post-Ni- ceneFathers, voi. VII, crad. C.G. Browne, M.A., ed.J. E. Swalow,
M.A., P. Schaff D.D., LL.D. H. Wace D.D., Eerdmans, Grand Rapids, MI, 1974, p.
217. [în lb. rom., vezi Sf. Grigorie din Nazianz, Cuvânt de
apărare pentru fuga în Pont, LVTII, în voi. Sf. Ioan Gură de Aur, Sfântul
Grigorie din Nazianz, Sf. Efrem Şirul, Despre
preoţie, trad. Preotul Profesor Dumitru Fecioru, Editura
Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1998, p. 208 (n. tr.)}.
[10] Idem, Letters,
Let. to Horontianus, în voi. Fathers of
the Church, voi. 26, trad. Mary Mel- chior Beyenka O.P., CUA
Press, Washington D.C., 1987, p. 238.
[11] Sf. Ioan Damaschin, Exposition
of the Orthodox Faith, IV.XVIII, în Nicene..., voi. IX, trad.
S.D.F. Salmond, D.D., F.E.I.S., Eerdmans, Grand Rapids, 1976. [în lb. rom.,
vezi Sf. Ioan Damaschin, Dogmatica, IV, XVIII, trad.
Pr. D. Fecioru, ed. a IlI-a, Ed. Scripta, Bucureşti, 1993, pp.
158-159 (n. tr.)\.
[15] Vezi Sf. Ioan Gură de Aur, Apologist:
Demonstration Against the (Greek) Pagans that Christ is God, în ed. cit. Fathers of
the Church, voi. 73, trad. Paul W. Harkins, CUA Press, Washington
D.C., 1985, p. 198.
[16] Ibidem.
[17] Acest
citat reprezintă o alăturare a două capete din De Spiritu
Sancto, 19:49.2-4, Sources Chretiennes 17bis,
cit. în Sf. Grigorie Palama, The One Hundred and Fifty Chapters, 72, ed. cit.,
pp. 167-169. [în lb. rom. vezi Sf. Grigorie Palama, 150 Capete despre
cunoştinţa naturală, despre cunoaşterea lui Dumnezeu, despre viaţa
morală şi despre făptuire, 70-71, în ed. cit., p. 474 (n. tr.)\.
[19] Pentru mai multe
informaţii despre aceasta, vezi „The Massacre of 14.000 Infants in Bethleem
and its Border", în voi. The Life of the Virgin Mary the Theotokos, Holy Apostles Con-
vent Publications, Buena Vista, CO, 1992, pp. 254-265.
[21] Sf. Ambrozie, Letters, Let. 62
a Brother to His Sister, în voi. Fathers of the
Church, voi. 26, p. 394.
[22] Sf. Ioan Gură de Aur, Homilies on
the Gospel ofMatthew, LXVIII, în ed. cit., p. 416 [In lb. rom., vezi Sf.
Ioan Gură de Aur, Scrieri III. Omilii la Matei (1-90), LXVTII.II, ed.
cit., p. 784 (n. tr.)\.
[24] Sf. Grigorie de Nyssa, „Prologue to Olympias", Commentary
on the Song of the Songs, în ed. cit., p. 38 [In
lb. rom., vezi Sf. Grigorie de Nyssa, „Cuvânt înainte către Olimpiada", Tâl- cuire
amănunţită la Cântarea Cântărilor, în ed. cit., pp. 116-117 (n. tr.)\.
[28] Sf. Ioan Gură de Aur, On the
Incomprehensible nature ofGod, X, în ed. cit., pp. 252-253 [In lb. rom., vezi
Sf. Ioan Gură de Aur, ed. cit. (n. tr.)\.
[30] Sf. Ambrozie, Paradise, 1, în The Fathers
of the Church, voi. 46, trad. John J. Savage, CUA Press, Washington
D.C., 1985, p. 288.
[34] Sf. Ioan Gură de Aur, Homilies on
the Gospel ofMatthew, XXXV, pp. 232-234 [în lb. rom., vezi Sf. Ioan Gură
de Aur, Scrieri, III. Omilii la Matei (1-90), XXXV, I, ed.
cit., p. 432 (n. tr.)}.
Excelentă sinteză.
RăspundețiȘtergere