292. «Cuvântul Moabului».
Adună
laolaltă cele despre Moab, ca să poţi înţelege sensul profeţiei împotriva lor.
Din Facere, cele despre Lot, care l-a născut
din fiica cea mare pe Moab, tatăl moabiţilor. Din [cartea] Numeri, cele după şarpele de aramă, căci «s-au sculat fiii lui Israel şi au tăbărât în
Obot. Şi sculându-se din Obot, au tăbărât în
pustiul, care este în faţa Moabului». [Sunt] încă cele
despre Balac, care era fiul Iui Sefor, regele
Moabului. Vrând ca prin blestem să-l distrugă pe Israel, a trimis la Valaam,
fiul lui Beor din Petor, ghicitorul, simbol al desfrâului şi al
idolatriei, prin care, spune, «S-a pângărit poporul
cu fiicele lui Moab şi i-au chemat la jertfele idolilor lor».
Cercetează
şi cele despre Rut, cea din sămânţa moabită care s-a lipit de
Israel, şi atât de mult a fost înnobilată, încât l-a născut din ea nu numai pe
David, ci şi pe Domnul nostru. Încearcă din toate părţile să
găseşti cuvântul Moabului, prin care Scriptura le arată pe unele ameninţător,
iar pe altele prin făgăduinţă. Dar toate sunt spuse cu ascundere, ca vălul
lăsat pe citirea Vechiului Testament să fie ridicat de la noi, dacă ne
întristăm cu adevărat întorcându-ne spre Domnul.
293. «Noaptea va pieri Moabul, căci noaptea va pieri zidul Moabului».
Pedeapsa
adusă noaptea este mai amară. Căci cel care suferă ziua ceva dintre cele
neaşteptate, are lumina însăşi alinare a celor făcute. Dar noaptea este un
lucru trist prin sine. Dacă se adaugă patimi şi nenorociri, [acestea] fac
[mai] mare creşterea durerilor. De aceea, închipuieşte-mi atacul de noapte al
vrăjmaşilor, asaltul neaşteptat, robia femeilor şi copiilor, jefuirea
averilor, uciderea celor care [le] cad în mâini, dărâmarea zidului,
incendierea cetăţii. «Noaptea va pieri zidul
Moabului». Căci lipsit de incinta zidurilor, în mod necesar şi cei care
aveau siguranţa de la acestea pier deopotrivă.
«De aceea, spune, întristaţi-vă
pentru voi înşivă. Căci va pieri şi Dibonul, unde este sanctuarul vostru. Acolo
vă veţi sui să plângeţi, întristaţi-vă pentru voi înşivă»
Fericit
cel care îşi are sufletul curat şi care nu are propriul motiv de tristeţe. Dar
pentru că iubirea nu caută ceea ce este al său, când un mădular suferă,
suferă împreună şi acesta, se întristează şi strigă, potrivit Apostolului,
care îi plângea pe mulţi dintre cei care păcătuiseră mai înainte şi nu se
pocăiseră. Acesta spune iarăşi: «Căci are îmi este
întristarea şi necurmată durerea inimii mele pentru fraţii mei, cei de un neam
cu mine după trup».
Dacă cineva nu este aşa, ci se tăvăleşte în propriile păcate, acesta să se
tânguiască pentru sine, fiind învins de către vrăjmaşul împotrivă căruia este
lupta. Tristeţea acestuia îl bucură pe cel care îl convinge pe el la simţire
prin cuvinte de învăţătură.
După
cum medicamentele care ard şi chinuiesc curăţă bubele, duhoarea din puroi,
rănile putrezite şi face trupurile mai potrivite pentru cicatrizarea locului,
mi se pare că un asemenea sens are [textul]: «întristaţi-vă
pentru voi înşivă», fiind spus către cei care se mândresc cu ceva înţelepciune.
Unii ca aceştia sunt întâistătătorii ereziilor, cei pierduţi noaptea, pentru că
«oricine face rele urăşte lumina şi nu vine la
lumină».
Şi pentru că cei care sunt în noapte, noaptea [şi] pier, [tot] noaptea piere şi
zidul lor, adică fortăreţele lor sofistice,
în care aşezându-se credeau că au de la ele suficientă siguranţă. Căci
dialectica ţine ereziile cunoaşterii mincinoase, ca un zid, care [odată] căzut,
sunt nevoiţi cei cuceriţi să ţipe. De aceea, «întristaţi-vă pentru voi înşivă», de vreme ce au
pierit.
294. Dar este vrednic de distrugere şi
Dibonul, unde a fost zidit templul vostru. Să observăm [cuvântul] Dibon, fiind
atenţi la tâlcuire. Dibon se tâlcuieşte „curgerea lor”. De aceea
după cum cuvântul adevărului este solid şi statornic, întemeiat, iar nu mişcător,
şi cel înrădăcinat în credinţă este comparat cu omul, care pune temelie pe
stâncă.
Şi mana se spune că era ca [un grăunte] de gheaţă a pământului,
cuvântul dumnezeiesc sugerând ceva strâns şi puternic prin fixare.
La fel învăţăturile potrivnice şi avocaţii lor convingători sunt schimbătoare
şi nestatornice, neputând să stea [în picioare]. Nici tatăl minciunii nu a stat
în adevăr.
De aceea, nestatornicia minciunii este numită „curgere”. Să se întristeze cei
care zidesc unele ca acestea, cei care au cuvinte nestatornice şi neîntemeiate
despre Dumnezeu.
Acesta
este jertfelnicul care a fost condamnat pentru pieirea Dibonului, al cărui
sanctuar a fost zidit. Suiţi-vă, deci, plângând, nu jertfind, ci pocăindu-vă
pentru cele pentru care v-aţi rugat vreodată în mod rău, pentru că rugăciunea
vi s-a făcut păcat. Cine slujeşte creaturii în locul Creatorului
şi nu se închină Fiului, şi nici prin Fiul Tatălui, ci îşi fixează propriile
învăţături şi îşi aduce jertfa de laudă pe jertfelnice străine, unul ca acesta
să strige, fiindcă tristeţea cea după Dumnezeu îi dă mântuire fără părere de
rău. Acestea sunt spuse nu doar celor care au ajuns în posesia unei păreri
despre Dumnezeu din învăţăturile eretice, dar sunt unii care acceptând lucruri
nestatornice, au nădejdea în unele ca acestea, neascultându-l pe
cel ce spune: «Bogăţia de ar curge, nu vă lipiţi
inima de ea». Dar fiind agitaţi de slava trupului, care
este iarbă, şi slava lor este ca floarea ierbii.
Asemenea este şi frumuseţea din trup (carne) şi sânge, de care se mândreşte
femeia răuvoitoare, comparată cu inelul din râtul unui porc.
Şi în general numele Dibon se potriveşte cu toate cele căzute, încât cineva ar
spune corect că cei căzuţi fie în vieţuire, fie în cuvânt au un jertfelnic pe
Dibon. De aceea, strigând să se suie cei care vreodată s-au mândrit cu aceasta.
295. «Pentru Nebo din Moab ţipaţi. Pentru tot capul pleşuv, pentru toate
braţele tăiate. În uliţele lui încingeţi-vă cu sac şi bâteţi-vă [pieptul] pe
casele lui şi în străzile lui ţipaţi toţi cu plângere. Căci au strigat Heşbon
şi Eleale, până la Iahaţ s-a auzit glasul lui (lor). De aceea coapsele Moabului
strigă, sufletul lui va cunoaşte. Inima Moabului strigă în sine până la Ţoar.
Căci este ca o junincă de trei ani, la urcarea Luhitului plângând către tine se
vor sui pe calea din Horonaim. Strigă zdrobire şi cutremur. Apa de la Nimrim va
fi pustiu, căci nu va fi iarbă verde. Şi aşa se va mântui? Căci voi aduce peste
vale arabi şi o vor cuceri. Căci strigătul a ajuns la hotarul Moabului, la
Eglaim ţipătul lui. Iar apa Dibonului se va umple de sânge. Căci îi voi aduce
peste Dibon pe arabi şi voi pierde sămânţa Moabului şi a lui Ariei şi voi
trimite rămăşiţa din Adama ca târâtoarele pe pământ».
Îi
îndeamnă la tristeţea cea după Dumnezeu pe cei care
au căzut din cauza gândurilor minţii omeneşti şi care nu s-au dedicat
ajutorului Duhului, ca să strige pentru pământul învăţătorilor nesănătoşi.
Căci mi se pare că Scriptura îi numeşte Nebo în enigmă pe aceştia, pentru că
Nebo se tâlcuieşte „şedere”. Căci sunt unii care şed
cu sofisme viclene şi prin cuvântările lor rele stau, stricând obiceiurile
bune. De aceea, trebuie să se pocăiască cei instruiţi
în învăţăturile lor cele rele şi să strige din cauza învăţăturii, de care s-au
mândrit.
Aceasta
este «pentru tot capul pleşuv»: să-i
înlăture pe învăţători şi să se facă goi de podoaba de la ei, să dărâme prin
traiul bun sfaturile acelea ale învăţăturilor practice [mincinoase], şi să le
taie, ca să zicem aşa, prin cuvântul sănătos, ca toate braţele să fie tăiate,
adică sfaturile practice să fie aduse la mustrare de cuvântul sănătos prin
separare (analiză) şi cercetare cu de-amănuntul a învăţăturilor rele. Iar
pentru că au fost conduşi prin pieţe de cei răi, porunceşte ca aceştia care au
ales viaţa încercată să-şi bată [pieptul] în pieţe, pocăindu-se de înşelarea
celor care i-au condus spre plăcere, bătându-şi [pieptul] în piaţă şi căutând
[calea] strâmtă şi îngustă, pentru ca pocăindu-se să se încingă cu sac şi să-şi
asume o înfăţişare de jale, ca şi cum şi-ar face coapsele să strige prin cele
văzute ale lor, în locurile în care au rătăcit lăsând urmele pocăinţei lor. Pe
orice casă şi în toate străzile li se porunceşte să ţipe cu plângere. Căci a
numit „case” cele înalte şi goale ale învăţăturilor, iar „străzi” ale Moabului
cele [care erau] ca separări (analize) ale sensurilor.
296. De aceea, dacă este cineva fie
semeţit pe înălţimi împotriva cunoaşterii lui Dumnezeu,
fie într-o separare (analiză) dialectică a cuvintelor şi problemelor, care par
să trateze în mod distinct despre fiecare dintre subiecte, [acela] să ţipe cu
pocăinţă, ca să se împlinească ceea ce s-a scris, Scriptura poruncind să se
strige în pieţe, pe case şi în toate străzile. Trebuie ca acestea să se
întâmple şi pentru că Heşbon a strigat. Căci Heşbon se tâlcuieşte „gând”,
Eleale „suişul lui Dumnezeu”, iar Iahaţ „poruncă ce a
fost”.
Deci,
«a strigat Heşbon», adică mărturiseşte clar
că învăţăturile moabiţilor sunt gânduri omeneşti, iar nu descoperiri ale
tainelor dumnezeieşti. «Şi Eleale». Şi el
strigă prin lucruri, că aceia care se dedau învăţăturilor [mincinoase] se
poartă neruşinat împotriva lui Dumnezeu şi [I] se împotrivesc. Aceasta este
„urcarea lui Dumnezeu”, ridicarea semeţiei pe înălţimi.«Şi Iahaţ». Chiar dacă pare că este o poruncă ce a
fost, nu este cu adevărat o poruncă, [ci] un comportament cu asprime faţă de
viaţă, pentru convingerea şi primirea învăţăturilor rele insinuate de către
cugetul rău. De aceea, mai înainte se spune: «Toate
braţele tăiate», pentru ca dacă vreun învăţător rău înşală cu credinţele
mincinoase sufletele celor care îl urmează şi pentru că ţine la o viaţă mai
aspră, cei care s-au pocăit pentru că s-au dedicat unui asemenea învăţător îşi
vor tăia braţele, adică felul de viaţă practic. Taie, ca să zicem aşa, pletele
acestuia şi le înstrăinează de corpul lor, pentru că drept cap îi au [acum] pe
întâi-stătătorii trupului Bisericilor. Şi totuşi, acum Iahaţ strigă, pentru
că asprimea arătată în trai este o momeală pentru convingerea de adevăr. Deci,
aceasta este cauza pentru care ţipă cu plângere, căci «au strigat Heşbon şi Eleale până la Iahaţ».
297. «De aceea coapsa Moabului strigă».
Coapsa
este luată în multe locuri drept procreare. Căci «era
încă în coapsele tatălui său - în mod clar Levi era [în coapsele] lui
Avraam - când l-a întâmpinat Melchisedec»,
şi: «să fie coapsele voastre încinse».
Considerăm că se spune în enigmă să [ne] limităm dorinţele slujitoare pentru
procreare.
De aceea plângerea pusă pe Moab, facându-se cauză a vieţii chibzuite, strigă
pentru ţipătul din Heşbon, din Eleale şi din Iahaţ. «Sufletul lui, spune, va
cunoaşte». Scriptura arată deja parcursul celor care au făcut cele
spuse înainte pentru pocăinţă.
«Inima
Moabului strigă în sine până la Ţoar».
Ţoarul este
acela unde Lot, plecând din Sodoma, a putut să ajungă. îngerii doreau să urce
în munte şi i-au zis: «Mântuieşte-ţi sufletul. Nu
te uita înapoi şi nu sta prin ţinuturile din preajmă. Mân- tuieşte-te în munte,
ca să nu fii prins împreună [cu ceilalţi]. Iar el le-a zis: Te rog, Doamne, să
nu mă cuprindă relele şi să mor. Iată cetatea aceasta este aproape, ca să fug
în ea. Oare nu e mică? Şi sufletul meu va trăi». De aceea s-a
chemat numele cetăţii Ţoar, adică „mică”.
De
aceea, inima Moabului strigă în sine până la Ţoar, care se află chiar în munţii
Palestinei. Deci, indicând pocăinţa fermă şi puternică sau plângerea grea din
cauza lovirii celor care au lucrat cu răutate, Scriptura ne arată distanţa până
la care se face auzit strigătul Moabului. Pocăinţa cere ca mai întâi cineva să
strige în sine şi să-şi zdrobească inima; apoi, să se facă şi un bun exemplu
pentru alţii, pregătindu-se să fie auzit şi făcând cunoscut modul pocăinţei.
Este
o junincă de trei ani, adică este desăvârşită ca vârstă. Căci juninca de trei
ani are deja puterea să fete şi să-şi pună grumazul la jug. Deci, ca să arate
că este propriu celor care se pot întoarce să fie desăvârşiţi după vârsta
omului şi să aibă raţiunea capabilă să se supună sub jugul adevărului, a spus
„junincă de trei ani”. De la cel care nu este încă desăvârşit între oameni după
vârstă, şi nici nu are mintea împlinită, ci este încă necopt din cauza micimii
(tinereţii), nu se cer faptele pocăinţei. De aceea şi în Facere, cerând Avraam semn de la Dumnezeu şi
spunând: «Stăpâne Doamne, după ce voi cunoaşte că
voi moşteni pământul? Dumnezeu i-a zis: Ia-mi o junincă de trei ani şi un
berbec de trei ani»,
prin cei trei ani arătând desăvârşirea animalelor şi capacitatea de a făta.
Turtureaua şi porumbelul nu sunt limitaţi la vârstă, pentru că aceste animale
încep să facă pui repede.
298. «La urcarea Iubitului plângând se vor sui».
Începutul
bucuriei este plângerea cea bună, iar al ridicării şi al urcuşului către cele
de sus este tristeţea cea după Dumnezeu. De aceea, şi Apostolul se bucură de
întristări, văzând că vorbele lui conduc spre simţire şi lucrează în ei
tristeţea cea după Dumnezeu, pocăinţa spre mântuire, fără
părere de rău. Cei care plâng pentru faptele rele şi gândurile lor rele nu vor
mai coborî, nici nu vor intra în cele mai de jos ale pământului, ci se vor urca
folosindu-se de tristeţea cea către Dumnezeu ca de o călăuzire în înălţarea în
sus.
«Strigă zdrobire şi cutremur». Mustrând şi ocărând, Scriptura zdrobeşte dorinţa cea rea şi produce
ca un cutremur gândurilor crescute rău ca să fie dezrădăcinate, iar cuvintele
sănătoase să fie puse în locul [lor]. De aceea, «inima
zdrobită şi smerită Dumnezeu nu o urgiseşte». Căci fiind
fixat obiceiul în a păcătui şi fără să fie cutremurat, păcătoşii nu pot nici
plânge, nici nu pot urca în sus. Dar fiind cutremurată starea netrebnică şi
sufletul suferind ca un cutremur şi o agitaţie din cauza învăţăturilor rele,
strigătul se face auzit, spre folosul celor care îl aud.
299. «Apa de la Nimrim va fi pustiu».
Apa credinţei mincinoase care
înainte curgea din plin şi mult spre vătămarea celor care o primeau va fi
nimicită, spune, şi va fi pustiu. Dar dacă ar fi să se ştie puterea numelui,
s-ar lua un imbold pentru a atinge mai bine cugetul minţii profetice şi cele
arătate de nume s-ar potrivi cu faptele. Atât că apa aceasta este opusă apei
odihnei, cu care Domnul îi creşte pe cei păstoriţi de
El, şi apei din care Domnul dă celor care cred în El, din care cel învrednicit
să bea are în el izvor de apă curgătoare spre viaţă veşnică.
Dar aşa de mizerabilă şi de vrednică de nimic este apa aceasta, încât nu face
să crească nimic, decât iarbă, dar şi aceasta nu va mai fi. Adică sufletele
crescute în slava aceasta vremelnică şi repede stinsă a lumii se vor ofili
repede, cuvântul care, ca să zic aşa, le adăpa fiind pustiit.
«Şi oare nu aşa se va mântui»? Scriptura arată că Moabul urmând să fie izbăvit va fi
mântuit pe oarecare căi şi metode, iar prin pedepse mai chinuitoare va fi
condus spre mântuire. Căci «Moabul va fi nimicit»
şi «Va pieri noaptea» şi altele câte s-au
spus, fac referire la faptul că acestea se fac pentru a o mântui.
«Căci voi aduce peste vale arabi». Cei dintâi vor fi mântuiţi prin plângere, iar
ceilalţi, care au o inimă nepocăită, prin nenorocirea adusă de arabi. Arabii
sunt „cei de seară”*. Sau poate că puterile asemănătoare
întunericului sunt numite aici „arabi”, prin care sunt trimise loviturile
pedepsitoare celor care au inima nepocăită.
«Căci strigătul a ajuns la hotarul
Moabului, la Eglaim ţipătul lui».
Hotarul Moabului se numeşte Eglaim. Oricum, se tâlcuieşte „care aparţine
berbecilor”, numit după animalul conducător şi stăpânitor.
Deoarece acelaşi poate fi şi limită a ţării şi început, hotarul Moabului îşi
ia aici denumirea de la început. Şi ţipătul lui le-a umplut pe toate.
300. Iarăşi numeşte apă învăţătura,
care spune că este plină de sânge, pentru că cei care tâlcuiesc s-au făcut
vinovaţi de moarte faţă de cei pe care îi învaţă. Se foloseşte atunci potrivit
pentru cuvintele nimicitoare şi care pierd sufletele de cuvântul profetic care
spune: «Iar apa Dibonului se va umple de sânge.
Căci îi voi aduce peste Dibon pe arabi şi voi pierde sămânţa Moabului»,
care nu trece la [fapte] mai bune, ci rămâne între cei care nu intră în
Biserica Domnului.
După
acestea spune «rămăşiţa din Adama - care
înseamnă „pământ virgin”***,
din care a fost făcut trupul lui Adam - voi trimite
ca târâtoarele pe pământ»,
adică rămăşiţa oamenilor care cugetă la cele pământeşti, de aceea se nasc
târâtoare şi [şerpi] veninoşi din răutăţile lor. Târâtoare pentru că au căzut
de la înălţimea pe care stăteau după starea cea dintâi, iar [şerpi] veninoşi
din cauza nimicirii însoţitorilor. Scriptura spune că pe aceştia îi trimite.
De aceea, după moabiţii dintâi, despre care se spun cele bune, dacă rămâne
cineva pe pământ, se aseamănă şarpelui, despre care se spune: «Vei mânca pământ toate zilele vieţii tale».
Acesta este trimis ca târâtoare. Mănâncă pământ cel care seamănă în trup şi
din trup (carne) seceră stricăciunea.
* Joc de cuvinte între arav „arab” şi erev „seară”.
*** Numele Adam
„om” este pus în legătură cu ’adama „pământ
roşiatic”.