301. «Oare nu este stâncă pustie muntele fiicei Sionului? Căci vei fi ca
puiul luat de la o pasăre care a zburat, fiică a Moabului. De aceea, Arnonule,
mai multe sfătuieşte. Faceţi-i acoperământ pentru plângere tot [timpul]. În
întunericul de miazăzi vor fugi; s-au tulburat. Să nu fi dus. Vor locui lângă
tine fugarii din Moab. Vă vor fi scăpare de la faţa celui care [vă] urmăreşte,
pentru că a fost luată alianţa ta şi conducătorul, care călca pământul, a
pierit. Şi se va ridica un tron cu milă şi va şedea pe el cu adevăr în cort
David,
Judecând şi căutând judecata şi grăbind la dreptate».
Cuvântul
este încă pentru Moab. «Oare nu este stâncă pustie
muntele fiicei Sionului»? Îl mustră pentru dispreţul lui, cu care a dispreţuit Sionul, insinuând că
muntele este o stâncă pustie, pentru că nici nu are o mărime remarcabilă, nici
nu poate permite foloasele din agricultură încât nu-i hrăneşte pe locuitori şi
nici pe cei care îl administrează.
Cel
care susţine acestea despre munte şi îl bârfeşte, îngâmfându-se cu aroganţă şi
pe sine semeţindu-se cu obrăznicie şi trufie, va fi asemenea unui pui părăsit
de pasărea care îl încălzea, când zboară speriată din cuib, lăsându-l singur pe
cel pe care l-a crescut. Una pleacă fugind, dar celălalt este uşor de prins de
cel care îl vrea. Căci vulturul sau alta dintre păsările mari care pot să se
înalţe cu mult de la pământ este în afara vătămării de la cei care încearcă
[să îl prindă], dar tu vei fi ca un pui, care are nevoie de ajutor străin
pentru hrană, care tocmai a ieşit din ou, [care] nu [are] corpul acoperit de
pene groase, ci are încă nevoie de un acoperământ de la alţii
ca să fie încălzit noaptea şi să nu fie ars [de soare] ziua. Deci, mama fiind
surghiunită, vei fi luat din cuib, fiind [prea] slab pentru apărare şi
neputincios pentru fugă. Dar acelaşi este şi cel care te ia din cuib şi cel
care o urmăreşte pe mama care te acoperea.
Este
clar că sufletele crescute de un duh rău şi nestatornic, când întâlnesc pe
cineva care le goneşte în chip nobil prin fapte bune şi prin chemarea numelui
lui Hristos, fiind pustiite printr-o bună pustiire, sunt mai uşor de câştigat
pentru creşterea în Hristos, care duce la desăvârşire. Vei fi, fiica Moabului,
pentru că ai fost mustrată pentru slăbiciunea ta, o rămăşiţă. Ce vei fi, fiica
Moabului? Ceea ce eşti, aceea vei fi arătată. Ai uitat de naşterea ta modestă,
căci te-ai născut dintr-un tată care a provenit dintr-o căsătorie luată prin
furt, căci mama s-a folosit de noapte şi de vin pentru furtul seminţei paterne.
De
vreme ce sfaturile cele dintâi nu te-au ajutat cu nimic, Arnonule, nici să
filosofezi multe despre învăţăturile împletite după toată filosofia, continuă,
dacă ţi se pare, cu [alte] sfaturi. Se pare că Arnonul este chemat în glumă şi
ironic la sfaturi fără sens, pentru ca săturându-se de sfaturile lui zadarnice
şi învăţând inutilitatea lor, să ajungă astfel la învăţătura sănătoasă.
Arnonul
este o localitate moabită şi [plecând] de la unul Scriptura ne arată întregul
loc al Arabiei. Dar numele Arnonului a fost preferat, datorită sensului tâlcuit
din el. Căci Arnon se tâlcuieşte „luminarea lor”. Pentru că mai
ales cei care suferă de părerea marii [lor] înălţări în înţelepciune cred că
mintea lor se află în lumină, fiind însă în adevăr întunecaţi cu cugetul şi
înstrăinaţi de Dumnezeu, se face cuvântul către cei care se cred în lumina
cunoştinţei.
303. Apoi
îndeamnă: «Faceţi-i acoperământ pentru plângere tot
[timpul]».
Nadab
şi Abiud, aducând foc străin la jertfelnic, au fost arşi. Şi cei
care nu primesc lumina adevărată, ci îl primesc pe cel care se schimbă în înger
de lumină, dacă îşi dau seama că sunt într-o iluzie a
cunoaşterii, fiind căzuţi de la adevăr, în mod necesar vor jeli. De aceea,
Scriptura transmite un îndemn către cei care poartă grijă de ei şi spune: «Faceţi-i acoperământ pentru plângere tot [timpul]».
Cei care produc tristeţe celor care au păcătuit, fie în viaţă, fie în
cunoaştere, ca unii să ajungă să plângă în mod fericit, aceştia fac acoperământ
pentru plângere. Eu însumi i-am văzut pe unii cuprinşi de tristeţe adâncă,
închizându-se în odaie şi blocând orice trecere a luminii şi, ca să zic aşa,
răzbunându-se pe ei înşişi prin petrecerea în întuneric.
304. «În întunericul de miazăzi vor fugi».
Se
pare că vremea de amiază a zilei are lumina mai strălucitoare şi mai clară.
Adevărul poate fi observat din zidirea lumii de către care sunt devotaţi cu
pricepere raţiunilor
din zidire, cei care trăiesc în lume şi sunt luminaţi în jur de înţelepciunea
lui Dumnezeu, dar suferă de necunoaşterea lui Dumnezeu, aceştia sunt cei care
se găsesc în întunericul de la miazăzi, pentru că lucrurile au o miazăzi, dar
în sufletele celor care nu cunosc se află întunericul. De aceea unii ca aceştia
fug în întunericul de la miazăzi, s-au tulburat, pentru că învăţăturile lor nu
diferă cu nimic de vedenia pe care şi-o închipuie cei care au înnebunit.
Iar
tulburarea este interpretarea întunericului de la miazăzi, pentru că cei
purtaţi de vreo patimă a gândurilor nici nu cred că soarele străluceşte, nici
că în aer este lumină. De aceea, este clar o tulburare şi o nebunie, când
lucrurile atât de vizibile ne vestesc puterea Făcătorului, să se îndrepte spre
idoli şi născociri, să le îndumnezeiască pe cele ce nu sunt şi adeseori prin
învăţături eretice să se ţină afară de la adevăr şi să petreacă în întuneric
ieşind, ca să zic aşa, din lumină.
«Să nu fi dus». Scriptura ne îndeamnă să nu fim duşi de [puterea de] convingere a
eterodocşilor. Căci este clar o nebunie să urmăm celor tulburaţi. Şi este
cunoscut că ei sunt tulburaţi. Sunt afară din calea care duce la Dumnezeu. Nu
te folosi de ei drept călăuze, ca să nu fii dus vreodată de ei spre râpă şi
groapă. «Dacă orb pe orb ar călăuzi, amândoi ar
cădea în groapă».
305. «Vor locui lângă tine fugarii din Moab».
După
acestea i se spune fiicei Sionului de către Dumnezeu cel bun şi iubitor de
oameni despre moabiţii care se întorc şi vor locui lângă ea, care fugind de
Dumnezeu cu mult timp înainte, se vor întoarce la Stăpânul lor. «Vor locui lângă tine fugarii din Moab». Şi
aceştia, spune, vor fi acoperiţi de voi, fără să sufere nimic de la faţa celui
care [îi] urmăreşte. Cei care erau cândva aliaţi, aceştia devin persecutori,
războindu-se cu el, din cauza întoarcerii la Dumnezeu cel adevărat. De aceea,
pentru că a fost ca puiul luat de la o pasăre care a zburat, a fost luat de la
stăpânirea cea rea şi a fost eliberat de conducătorul cel netrebnic, care a
pierit călcând totul prin semeţie şi tiranie.
Celui
care este luat [captiv] profeţia îi aduce cele bune care vor fi. Căci spune că
vor fi ridicate tronul şi împărăţia lui David. De aceea, pentru că toţi vor fi
împărăţiţi de Hristos, după ceea ce s-a spus: «Căci
El trebuie să împărâţească până ce va pune pe toţi vrăjmaşii Săi sub
picioarele Sale»,
spune că tronul va fi ridicat, când cele împărăţite vor cunoaşte ridicarea,
ceea ce se întâmplă nu prin vrednicia celor care urmează să fie împărăţiţi, ci
prin mila şi bunătatea lui Dumnezeu. De aceea, spune, va şedea în adevăr
David, adică Hristos cel tare cu mâna şi cu puterea. Şi va împărăţi în cort,
până ce judecând va face judecată asupra tuturor.
Scaunul,
într-adevăr, arată distrugerea minciunii. Va împărăţi până ce va face judecată.
înfăţişează dreapta judecată a Lui asupra tuturor, după care hotărăşte despre
fiecare nu la întâmplare, ci cercetând ceea ce este cuvenit şi potrivit, ca
judecata să-i aducă fiecăruia ceea ce îi este bun pentru scop, repede grăbind
şi presând dreptatea, dar nu fără grijă, nici încet, ci lucrând-o cu toată
strădania.
306. «Am auzit nesăbuinţa Moabului, nesăbuit foarte. Semeţia lui o voi
înlătura şi nesăbuinţa lui şi nebunia. Nu aşa este profeţia ta, nu este aşa. Va
ţipa Moabul, căci în Moab toţi vor ţipa. Pentru cei care locuiesc în Sedec [să
ai] cugetare şi să nu te ruşinezi. Câmpiile din Heşbon vor plânge».
Acestea
trebuie citite ca de la un alt început, pentru că nu ţin de cele de dinainte. În multe locuri Scriptura prin cele mai bune făcând ca ascultătorul să respire
şi să vadă bunătatea lui Dumnezeu şi scopul care va fi prin ea, reia pentru
întoarcerea noastră ameninţările şi cele despre pedepse. Fiindcă cei mai mulţi
avem nevoie de unele ca acestea, pentru ca, dispreţuind bogăţia bunătăţii şi a
îndelungii răbdări
după învârtoşarea noastră şi după inima nepocăită, să nu ne adunăm urgia în
ziua urgiei şi a arătării şi a dreptăţii lui Dumnezeu. Asemenea găsim şi la
Psalmist: «Bun este Domnul cu toţi».
Spunând multe despre bunătate, că îi sprijină pe cei ce cad, că dă hrana la
vreme,
nu se opreşte la acestea, ci adaugă: «Domnul îi
păzeşte pe toţi cei care îl iubesc, dar pe toţi păcătoşii îi va pierde».
Totuşi, aici cele spuse arătând multă bunătate celor care sau întors,
[Scriptura] se întoarce iarăşi de la alt început la cele amare.
«Am auzit nesăbuinţa Moabului». Aceste sunt spuse pentru conducătorul lumii acesteia, care prima dată
a instituit apostazia, că s-a răzvrătit împotriva Ziditorului, s-a purtat
înverşunat faţă de oameni şi i-a călcat cu nesăbuinţă şi semeţie. Acesta este
cel care i-a batjocorit pe cei din Biserică, ca fiind robiţi din cauza
necunoaşterii şi nefiind cu nimic deosebiţi de aceştia (de cei robiţi). Acela
este cel care lucrează în fiecare jignirea. Acesta este cel care îi convinge pe
unii întâi-stătători de erezii să vorbească nelegiuiri către înălţime,
iar dacă vreodată sunt de acord în cercetare, îi învaţă să nu încerce cuvântul,
ci să-l dispreţuiască pe cel care poate să respingă absurdul învăţăturilor lui***.
De aceea, tămăduindu-l pe acesta, Domnul spune: «Nesăbuinţa
lui o voi înlătura». Ca înlăturarea unei boli este [înlăturarea] patimii
rele a aroganţei. Dar şi «nesăbuinţa lui,
spune, şi nebunia lui». Aceste patimi sunt
proprii Moabului. Moabul este stăpânul averilor rele, al nesăbuinţei care
născoceşte [uneltiri] spre necinstea aproapelui, al nebuniei şi al mâniei care
rămâne şi stăruie.
307. Apoi adaugă: «Nu este aşa profeţia ta, nu este aşa».
[Pasajul]
acuză vechiul gând al Moabului, când profeţia lui Valaam nu i-a putut face
nimic lui Israel, de vreme ce Domnul Dumnezeu i-a întors gura de la blestem la
binecuvântare. «Nu este aşa, spune, profeţia ta, nu este aşa». Balac, fiul lui Sefor,
regele Moabului, a trimis la Valaam ghicitorul, ale cărui oracole îi erau în
mână, şi a zis: «Blestemă-mi poporul acesta».
Oracolele [însă] nu au ieşit aşa, căci Valaam a răspuns: «De ce să-l osândesc eu pe cel pe care Domnul nu-l
osândeşte? Şi de ce să-l blestem pe ce pe care nu-l blestemă Dumnezeu»?
Apoi prooroceşte ţipăt pentru Moab. Căci, spune: «va ţipa Moabul, căci în Moab toţi vor ţipa». De
aceea, pentru că ţipătul este un sunet de durere scos de cele mai multe ori de
către femei cuprinse de cea mai grea plângere, din faptul că spune: «va ţipa Moabul» arată că şi durerea lovirii, dar
şi slăbiciunea celor care suferă.
308. «Pentru cei care locuiesc în Sedec [să ai] cugetare».
Alţii
explică această spusă care nu este clară. Căci Symmachus spune: «Vorbiţi celor care se bucură pe zidul de cioburi».
Sunt unii care se semeţesc cu dialectica şi îşi înconjoară învăţăturile ca de
un zid nezdruncinat cu ajutorul ei. Totuşi, aceştia, deşi se bucură, se găsesc
pe un zid de cioburi. Şi ca să fie arătat ce este zidul de cioburi, a adăugat:
«Vorbiţi». Ce este mai uşor de luat decât un
ciob? Cei care se trufesc cu mituri ieftine şi care nu sunt vrednice de nici-un cuvânt, aceştia se bucură vorbind pe zidul de cioburi. Aceasta este «Pentru cei care locuiesc în Sedec [să ai] cugetare».
De
aceea este bună sârguinţa, să cugeţi la legea Domnului ziua şi noaptea, dar a
moabiţilor este rea, căci sârguinţa [lor] va fi pentru cei ce locuiesc în
Sedec. Cei care cugetă la cuvinte vrednice de ruşine nu vor fi ruşinaţi. De
aceea, «câmpiile din Heşbon vor plânge». Răzbunarea
pentru că nu s-au ruşinat este nerodirea câmpiilor Heşbonului. [Sedec] este
numele unei cetăţi moabite, care are spaţiu
liber în suburbiile care o înconjoară. Acestea, din
cauza cugetării rele a locuitorilor, vor fi neroditoare şi fără fructe, neproducând
niciun folos locuitorilor. Iar dacă trebuie să luăm un îndemn din înţelesul
termenului, Heşbon se tâlcuieşte „gând”. De aceea, mulţimile gândurilor
zadarnice, care sunt numite „câmpii”, vor plânge, pentru că răutatea
învăţăturilor necuvioase, ca să zic aşa, nu poate duce la nimic.
309. «Vița din Sibma, cei ce înghiţiţi neamurile, călcaţi viile lui până în Iazer.
Nu vă adunaţi. Rătăciţi în pustiu. Cei trimişi vor fi părăsiţi, căci au trecut
marea. Şi de aceea voi plânge, ca plângerea pentru Iazer, via din Sibma.
Heşbon şi Eleale au doborât copacii tăi, căci voi călca secerişul tău şi
culesul tău şi toate vor cădea. Şi se vor lua bucuria şi veselia din vii, şi în
viile tale nu se vor bucura şi nu vor călca vinul în teascuri, căci a încetat».
Mai înainte
s-a spus: «Câmpiile din Heşbon vor plânge». Acum se
adaugă şi «viţa din Sibma va plânge». Se spune că
este o viţă a fiecărui neam, precum este o viţă specială a Sodomei şi Gomorei.
De aceea, s-a scris că: «Din via Sodomei este via
lor şi mlădiţa lor din cea a Gomorei». Tot aşa este
şi o viţă a egiptenilor, pe care o loveşte Domnul, după cum se spune: «A nimicit cu grindină via lor şi duzii lor cu chiciură». Este şi o
viţă pe care a sădit-o Domnul: «Voi cânta
iubitului Meu cântarea iubitului Meu pentru via Mea. Vie a avut iubitul Meu pe
un deal (corn), în loc mănos (gras)».
Iarăşi,
vie este numită şi împărăţia lui Dumnezeu, după cum a înfăţişat Domnul prin
pilda lucrătorilor, care au luat via, dar nu au
produs roade. Căci, spune: «Se va lua de la voi
împărăţia cerurilor şi se va da neamului care va face roadele ei».
Ca şi cum ar fi spus: Cuvintele dumnezeieşti vor fi luate de la voi, Legea şi
Profeţii, pentru
că nu vă purtaţi după sfatul lor. Şi înţelesurile vor fi date unui neam, care
prin purtare face fructele lui. Ca şi aici, viţa este cuvântul adevărului,
după cum viţa Egiptului este cuvântul minciunii încetăţenite la egipteni,
fiindu-le dată de către stăpânitorul lumii acestui întuneric spre cultivare.
Via
sădită în Sodoma este lucrată prin obiceiul rău al vieţii de cei angajaţi acolo
de diavolul. De aceea, cei care au învăţat [cuvintele] aceluia şi au respins
învăţăturile Domnului s-au dezrădăcinat de la viţa adevărată a lui Dumnezeu,
Care spune: «Eu sunt viţa cea adevărată».
Au adus din Sodoma şi Gomora o mlădiţă, pentru care şi cultivă struguri de
fiere şi ciorchini amari; şi mânie de şerpi este vinul lor şi mânie de aspide
de nevindecat.
310. Şi de aceea viţa menţionată din
Sibma, pentru că Sibma se tâlcuieşte „întoarcere”, este probabil vreun
cuvânt aranjat, care pretinde că are o oarecare evlavie şi retragere de la
chemările cele rele, dar prin această aparenţă îi duce pe mulţi la propria
strâmbătate. Ai găsi multe [asemenea] cuvinte (discursuri) ale eterodocşilor
pentru întoarcere şi pentru îndemn la o viaţă rânduită. Dacă socotim că ele nu
întorc cu adevărat, ci sunt puse cu viclenie, arătate pentru credinţa în
Dumnezeu a celor mulţi, [atunci] spunem la rândul nostru potrivit că ţarina
unora ca aceştia este viţa din Sibma, adică nu despre credinţa în Dumnezeu,
nici despre învăţătura teologiei sănătoase, ci [sunt doar] unele sfaturi
despre nobleţe, despre nobleţe şi dărnicie. Aceasta este viţa din Sibma,
cultivată de moabiţi, care, făcând multe roade, se spune că înghite neamurile.
Întâi-stătătorii
învăţăturilor străine, prin dialectică, în care sunt antrenaţi, şi prin toată
puterea din cuvinte, cucerindu-i pe cei nefilosofi şi pe mulţi dintre oameni,
îi înghit, ca să zic aşa, pe cei prinşi. De aceea, către aceştia este cuvântul:
«Voi, care înghiţiţi neamurile». Nesocotind
asemenea cuvinte, călcaţi-i în picioare! Fiindcă nu veţi putea, ca ocupându-vă
cu ele, să vă adunaţi şi să vă uniţi cu Iazer, care se
tâlcuieşte „puternic”.
De aceea, nu puteţi primi puterea de la Duhul, apărută în cei care merg în mod
drept, decât dacă veţi călca viile din Sibma. Uitaţi de pustiul vostru şi nu
mai locuiţi în el, ci rătăcind de la el şi părăsindu-l, locuiţi în ţinuturi mai
bune.
311. «Cei trimişi vor fi părăsiţi».
Sunt
unii apostoli mincinoşi, lucrători vicleni, prefăcuţi ca Apostoli ai lui
Hristos; aceştia sunt părăsiţi de Dumnezeu. Să nu vă înşele ca având putere în
lucruri, căci sunt neajutoraţi şi părăsiţi. Aceştia au trecut ei înşişi marea.
Trebuie observat de ce se vorbeşte despre aceasta în pilde. Ei sunt părăsiţi pe
merit pentru aceasta, pentru că au făcut ceea ce este blamat, trecând marea. Mi
e pare că marea este luată drept ispitele amare, care se întâmplă celor încercaţi.
Căci asemenea este şi: «Am ajuns până la
străfundurile mării».
Atletul nu fuge nicidecum de împrejurări, nici nu trece marea, ci stă în
acelaşi loc cu ele şi suportă orice încercare. Dar cei care au legături cu
neamurile, ca să nu fie persecutaţi, să nu se lupte şi să sufere în dorinţele
trupului, dedaţi plăcerilor, aceştia au trecut marea.
După
aceasta se spune: «Şi de aceea voi plânge, ca
plângerea pentru Iazer, via din Sibma».
Poate că plângerea lui Iazer este plângerea puterii, cu care jelesc cei
puternici în chip fericit, suspinând pentru locuirea vremelnică în viaţă şi,
fiind îngreunaţi de ea, dorind în suflet să fie lăsaţi în curţile Domnului.
Sau poate, după cum vigoarea stinsă de boală este plânsă, pentru că nu mai este
la îndemână celui care o avea, la fel va fi şi plângerea viţei din Sibma, fiind
ofilită şi urmând să fie dată focului.
312. După aceasta
se spune către Moab: «Heşbon şi Eleale au doborât
copacii tăi».
Deci,
Heşbson şi Eleale au doborât copacii Moabului. Haide, atât cât se poate, să
înfăţişăm ce este arătat de acestea. Heşbon se tâlcuieşte „gânduri”, iar Eleale
„suişul lui Dumnezeu”. De aceea, viţa străină şi copacii pe care Tatăl ceresc
nu le-a sădit
sunt doborâte şi sădirea eterodocşilor este răsturnată de gândurile drepte şi
de urcuşul care ne ridică la Dumnezeu prin faptele bune. De aceea «fericit bărbatul care are ajutor de la Tine. Suişurile
Tale sunt în inima lui».
Cel care are în inima lui suişurile lui Dumnezeu şi îşi poartă de grija
gândurilor sale va fi în stare să răstoarne învăţăturile eterodocşilor, sădite
rău şi roditoare spre pieire.
Apoi
spune: «voi călca secerişul tău şi culesul tău şi
toate vor cădea». Căci de vreme ce grâul pe care îl seceră şi vinul pe
care îl strânge sunt opuse pâinii, care întăreşte inima omului, şi vinului,
care veseleşte inima omului,
bunul Dumnezeu le calcă în [picioare], neîngăduind să devină mâncare şi
băutură celor aduşi fără judecată din cauza necunoaşterii vătămării de la ei.
«De aceea, voi călca secerişul tău şi culesul tău
şi toate vor cădea». Acesta ne poate zidi şi în [sensul] trupesc
(literal), căci mulţi având în mâini strângerea roadelor, cele aşteptate se
[pot] prăpădi printr-o nenorocire subită - de la grindină sau de la vreo altă
plagă - din cauza nemulţumirii şi lăcomiei oamenilor, Dumnezeu neîngăduind să
le vină spre veselie.
313. «Şi se vor lua bucuria şi veselia din vii, şi în viile tale nu se vor
bucura şi nu vor călca vinul în teascuri, căci a încetat».
Deci,
au fost luate bucuria şi veselia din vii. Împărăţia lui Dumnezeu a fost luată
de la Israel şi a fost dată neamurilor, care au făcut roadele lui.
Dar textul poate fi înţeles şi după [sensul] trupesc, că toată veselia s-a
luat de la cei lipsiţi dintr-o dată de nădejdile pentru strângerea celor
cultivate. Sau, de vreme ce am spus că viţa este cuvântul mincinos, poate fi
înţeles că a fost luată bucuria făcută celor înşelaţi de orice cunoaştere
mincinoasă, ca de la via care produce o închipuire de bucurie, şi nu [o
bucurie] adevărată, ca să nu
mai fie înşelaţi. Căci cei care s-au minunat de acestea mai întâi nu se vor mai
bucura de cele respinse, nici nu vor mai cultiva strugurele moabit cei care au
învăţat vătămarea făcută de acesta celor care beau. Dar poate şi teascurile
sunt sufletele care acceptă învăţătura netrebnică.
314. «De aceea, pântecele meu va suna pentru Moab ca o alăută şi cele
dinlăuntrul meu sunt ca un zid pe care l-ai înnoit. Şi va fi că [îi] vei ruşina
pentru Mine, pentru că Moabul s-a trudit la jertfelnice şi va intra la cele
făcute de mâna sa, ca să se roage şi nu poate să-l scoată. Acesta este cuvântul,
pe care l-a grăit Domnul pentru Moab, când l-a grăit».
De
aceea, pântecele profetului va suna ca o alăută pentru Moab, adică în chip
armonios şi melodios va produce un sunet ritmat, datorită cunoştinţei Celui
care cântă la ea cu artă. Numeşte „pântece” ceea ce Psalmistul în altă parte a
numit „lăuntru”. Căci zice: «Binecuvântează
suflete al meu pe Domnul şi toate cele dinlăuntrul meu numele Lui cel sfânt».
Cine porunceşte lăuntrului său să binecuvânteze pe Domnul, dacă nu [Cel care
porunceşte] prin firea gândurilor care ies dinlăuntru? Grupul lor este dublu:
unele sunt netrebnice - ucideri, adultere, hoţii, mărturii mincinoase şi ochiul
rău, iar altele sunt de cinste şi mântuitoare - iubire de oameni, cumpătare,
comuniune şi grăire de bine, mărturiile după [voia lui] Dumnezeu, ochiul curat
şi cele asemenea acestora.
De
aceea, cel căruia toate cele dinlăuntru i se îndreptă spre pregătirea de a
binecuvânta numele cel sfânt al lui Dumnezeu, acela primeşte în chip bun
dispoziţia interioară de mulţumire [adusă] lui Dumnezeu. Şi Isaia a avut cele
dinlăuntrul său ca un zid, pe care l-a înnoit Dumnezeu. Căci aşa a fost
pregătit din harul cuvântului către el care i-a înnoit omul lăuntric. Gândurile
lui erau ca un zid nezdruncinat, ca să nu dea nicio [portiţă de] intrare
gândurilor rele, nici vrăjmaşilor adunaţi împrejur spre ocară. Este bine ca
socotind acestea, să ne străduim să spunem asemenea profetului: «pântecele
meu va suna
ca o alăută şi cele dinlăuntrul meu sunt ca un zid pe care l-ai înnoit».
«Şi va fi că [îi] vei ruşina pentru Mine,
pentru că Moabul s-a trudit la jertfelnice». Cuvântul este pentru acelaşi. Deci, ce vrea să spună ceea ce pare
îndrăzneţ: «Va fi că [îi] vei ruşina». De
aceea, spune: „Mi-ai dat dinăuntru gânduri statornice, ca pe cei care acum nu
s-au întors la Tine să-i ruşinez spre Tine prin mustrările adresate lor, prin
puterea gândurilor date mie”. Deci, a omis „pe ei”, pentru ca sensul celor
spuse să fie redat în mod sănătos: «Şi va fi că îi
vei ruşina pe ei pentru Mine». După cum cei care stau faţă în faţă la
război, cât par să fie egali, nu se întorc, nici nu se înclină, dar când cealaltă
parte se impune înaintea lor, întorcându-se fug, la fel şi sufletul instigat de
neruşinare stă, fără să se întoarcă, dar când este mustrat de cuvântul care îl
ocărăşte, se întoarce spre ruşine. Şi pentru că întoarcerea se face în cele
ascunse ale omului, se numeşte „ruşinare”. «De aceea, pântecele meu va suna şi cele dinlăuntrul meu sunt
ca un zid pe care l-a înnoit Dumnezeu», [spune] profetul, ca cei care
înainte nu erau întorşi la ruşinea de folos să se schimbe şi să se ruşineze,
ca să se teamă de Dumnezeu.
315. «Pentru că Moabul s-a trudit la jertfelnice şi va intra la cele făcute
de mâna sa, ca să se roage şi nu poate să-l scoată».
Isaia
prooroceşte aici nimicirea până la sfârşit a întregii idolatrii prin arătarea
Cuvântului, că zadarnice sunt toate chinurile pentru pregătirea templelor şi
inutile nădejdile spre cele făcute de mână. Căci, spune, se vor ruga şi nu vor
putea să-L scoată. Aceasta s-a împlinit acum la venirea lui Hristos. Căci
templele renumite stau pe post de ridicături, iar vicleşugurile de la demoni nu
mai sunt, puterea vrăjmaşă fiind pusă pe fugă de taina Crucii, care a fost
propovăduită la toată lumea.
«Acesta este
cuvântul pe care l-a grăit Domnul pentru Moab, când l-a grăit». Una ca
aceasta este epilog la întregul cuvânt vestit
împotriva Moabului. «Acesta este cuvântul pe care
l-a grăit Domnul». La început a fost aşezat textul care are astfel: «Cuvântul împotriva Moabului».
Se rezumă pentru întreaga parte a pericopei: «Acesta
este cuvântul pe care l-a grăit Domnul pentru Moab, când l-a grăit». Ce
este «când a grăit»? Arată raritatea
glasului lui Dumnezeu care a fost către moabiţi. Cu Israel [Dumnezeu] a vorbit
permanent, dar cu neamurile cel mai mult a tăcut, ca faţă de unii străini de
moştenirea Sa. Dar nu ascunde cuvântul de tot, ci şi acestora le dă să guste
din iubirea Sa de oameni, pentru ca prin experienţa în puţine [şi acestea] să
pornească spre dorirea celor desăvârşite. De aceea, pentru că vorbeşte rareori
moabiţilor, de aceea se spune: «Acesta este
cuvântul pe care l-a grăit Domnul pentru Moab, când l-a grăit».
316. «Şi acum spun: în trei ani, anii unui [lucrător] plătit, va fi
necinstită slava Moabului cu toată avuţia cea multă şi va rămâne foarte mic şi
necinstit».
Prin
acestea mi se pare că hotărăşte vremea pedepsei în Moab, pe care o numeşte
„trei ani ai unui [lucrător] plătit”. De aceea, pentru că întreaga fire a
timpului se divide în trei părţi, vrând să înfăţişeze împlinirea timpului, a
spus „trei ani”. «În trei ani, anii unui [lucrător]
plătit, va fi necinstită slava Moabului».
Cel plătit este blamat şi în Evanghelie de către Mântuitorul, Care spune: «Iar cel plătit şi care nu este păstor, nefiind oile lui,
vede lupul venind şi fuge, căci este plătit şi nu îi pasă de oi».
Cel ce locuieşte [vremelnic] şi cel plătit al unui preot nu vor mânca cele
sfinte, după Lege.
De
aceea, Moabul s-a angajat [cu plată] şi a devenit [lucrător] plătit. Căci nu
L-a iubit pe Dumnezeu, ci pentru închipuirea plăţilor şi nădejdea propriului
folos, iar nu din dispoziţia de a face, a făcut ce a făcut. Deci, în trei ani,
anii unui [lucrător] plătit, va fi necinstit. După cum păstorul plătit nu este
păstor, la fel nici cel ce face milostenie
ca să fie slăvit de oameni îşi primeşte răsplata şi nu este milostiv, nici
darnic. Şi cel cumpătat pentru favoarea omenească nu este cumpătat, neurmărind
virtutea, ci fiind vânat de slava ei. De aceea, cei care fac [bine] de faţadă
sunt necinstiţi la Dumnezeu.
Şi
Moabul în trei ani va fi necinstit, adică în întreaga măsură a timpului, cu
necinstea celui plătit, pentru că fapta de virtute nu îi este din dispoziţie,
ci prefăcută. Va fi necinstit «cu toată avuţia cea
multă». Căci pe cât îl înconjura aici renumele, pe atât după ce sunt
descoperite cele ascunse ale noastre i se va da plata ruşinii. Şi cel care
adună cu mâinile multă deşertăciune are mai multă materie de necinste adusă
asupra lui. Şi cel care îşi lucrează comori cu limbă mincinoasă le urmăreşte pe
cele zadarnice şi va merge în cursele morţii. «Şi
va rămâne foarte mic şi necinstit». Pedeapsa de aici este
binefacere a celor care s-au adunat pentru răutate.