206. «Şi a zis Domnul către mine: Ia-ţi un sul nou [şi] mare şi scrie în el
cu condei de om: degrabă la jaf să faci pradă, căci a sosit. Şi să-Mi faci
martori oameni credincioşi, pe Urie şi pe Zaharia, fiul lui Berechia. Şi m-am
apropiat de proorociţă şi a luat în pântece şi a născut un fiu. Şi mi-a spus
Domnul: Cheamă numele lui: degrabă pradă, curând jefuieşte. Pentru că înainte
să ştie pruncul să spună tată şi mamă, va lua puterea Damascului şi prăzile
Samariei [şi le va duce] înaintea regelui asirienilor».
Se pare că profetul,
poruncindu-i-se ceva, a făcut altceva. Căci ce are comun «ia-ţi
un sul nou mare» cu ceea ce este
adăugat: «Şi m-am apropiat de proorociţă şi a luat în pântece»? Ar spune cineva că adaosul nu este răspunsul la
[pasajul] anterior, ci este redat începutul propriu [al altui pasaj], celălalt
fiind încheiat. Căci chiar dacă nu s-a adăugat că a luat un sul nou şi mare,
[profetul] a ascultat însă şi a făcut ceea ce a fost poruncit. De aceea, se
consideră că «Şi m-am apropiat de proorociţă şi a luat în
pântece» este începutul unui alt [pasaj].
Căci dacă profetul ar fi
contrazis ceea ce a fost poruncit, s-ar fi scris împotrivirea [lui], ca la
Iezechiel, căruia i s-a poruncit să mănânce pâinea coaptă pe excremente
omeneşti. Acolo a refuzat, spunând: «Nicidecum, Doamne,
Dumnezeule al cerului, sufletul meu nu a fost întinat cu necurăţii, nici nu a
intrat în gura mea vreo carne spurcată».
De aceea i s-a permis să-şi facă pâinile în bălegar
de vite. Totuşi,
aici, pentru că nu există o respingere, tăcerea arată clar aprobarea, deşi nu
se mărturiseşte că a făcut ceea ce i s-a poruncit.
Ca şi Osea: «Mergi
dar, spune, ia-ţi o femeie desfrânată
şi copii de desfrânare». Apoi
Scriptura mărturisind despre el că a făcut ceea ce i s-a poruncit, adaugă: «Şi
a mers şi a luat-o pe Gomer, fiica lui Diblaim». Dar în altă parte găsim poruncile rostite, dar lucrarea nu este
mărturisită că s-a petrecut, fiind înţeleasă de către noi, prin supunerea celor
cărora s-a poruncit, ca la Iezechiel: «Şi tu culcă-te pe latura
stângă», şi iarăşi: «Culcă-te pe latura dreaptă». Nu s-a adăugat că s-a culcat pe partea dreaptă sau pe partea stângă,
ci s-a trecut sub tăcere, dar de către noi este înţeleasă supunerea profetului.
De aceea şi aici se poate răspunde
la ceea ce a fost întrebat de către noi, că poruncindu-i-se ceva nu a făcut
altceva, ci terminând aceea, ni se relatează [ca] de la un alt început cele
despre proorociţă.
207.
Poate că sulul nou şi mare
este un tip al Testamentului celui Nou şi Mare, scris cu condei omenesc, pentru
că vorbele Evangheliei au fost scrise în limbă omenească şi care poate fi
auzită de către mulţi. În ea a fost scris că a făcut pradă degrabă la jaf,
pentru că învăţătura Evangheliei s-a făcut repede şi mai iute decât orice fulger,
ajungând până la marginile lumii şi jefuindu-l pe stăpânul veacului acestuia,
strămutându-i la ascultarea de Hristos pe cei robiţi. Iar jaful este
împărţirea prăzii, pe care Dumnezeu a dat-o îngerilor care se îngrijesc de
neamul omenesc, spre păzire şi izbăvire. De aceea s-a scris, «degrabă
la jaf să facă pradă». Căci Evanghelia a sosit. Ceea ce era aşteptat din vechime din cer,
aceasta venind ni se binevesteşte nouă.
Iar martori ai celor scrise
în Evanghelie, spune, să fie Urie şi Zaharia. Urie este preot, reprezentând
simbolic Legea dată prin Moise, iar Zaharia este profet. Evanghelia este
alcătuită fiind mărturisită de Lege şi de Profeţi. Urie se tâlcuieşte „lumina
lui Dumnezeu”, iar Zaharia „pomenirea lui
Dumnezeu”, iar [ca]
fiu al lui Berechia, „binecuvântarea lui Dumnezeu”. Deci, cine se cuvenea să fie
oamenii credincioşi [şi] martori? Cel care este luminat de Dumnezeu şi are
pomenirea neîncetată a lui Dumnezeu.
208.
Deci, ce este: «Şi
m-am apropiat de proorociţă»? Adică „M-am apropiat
de proorociţă în duh şi prin cunoaşterea dinainte a celor ce vor fi. Căci am
înţeles şi, ca să zic aşa, am venit aproape de contemplarea profetică şi am
văzut zămislirea de către ea de departe, uitându-mă dinainte prin harisma
profeţiei, că a născut Fiu, despre care Domnul a spus că: Cheamă numele lui:
Degrabă pradă, curând jefuieşte. L-a prădat degrabă pe cel puternic, care îşi
păzea averile, pe cei vânduţi prin păcat şi ţinuţi în lanţurile
morţile. L-a prădat pe acela, l-a jefuit cu propriile puteri, dându-i pe cei
credincioşi în paza şi în grija sfinţilor îngeri, despre care şi El a spus:
«îngerii voştri întotdeauna văd faţa Tatălui Meu, Care este
în ceruri». Căci Acesta este şi Cel ce jefuieşte curând, despre Care s-a scris: «Suindu-Se
la înălţime, a robit robime şi a luat daruri în oameni».
Şi nimeni nu va contrazice
că proorociţa, la care a venit Isaia cu apropierea prin cunoaştere, este
[Fecioara] Maria, amintindu-şi de vorbele ei, pe care le-a rostit profetic.
Căci ce a spus? «Măreşte sufletul meu pe Domnul şi
s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu, Mântuitorul meu, că a căutat spre smerenia
roabei Sale. Căci, iată, de acum mă vor ferici toate neamurile». Şi fiind atent la toate cuvintele ei, nu vei ezita să o numeşti
proorociţă. Căci Duhul lui Dumnezeu a venit asupra ei şi puterea Celui
Preaînalt a umbrit-o.
Deci, ceea ce i s-a poruncit
să scrie în sulul acesta, [profetul Isaia] a văzut întâmplat când s-a apropiat
de proorociţă. Acolo se spune: «scrie cu condei de om, degrabă la jaf, să faci pradă», iar aici,
după ce a spus: «A luat în pântece şi a născut
fiu», a fost scris: «Şi mi-a spus Domnul: Cheamă
numele lui: Degrabă pradă, curând jefuieşte». Încât se
spune acelaşi [lucru] prin cuvinte şi noţiuni diferite şi în: «Ia-ţi un sul» şi în: «M-am apropiat
de proorociţă». Adaosul nu are nimic nepotrivit cu ceea ce este
anterior.
Iar Acesta, născut din
proorociţă, «a luat puterea Damascului şi prăzile
Samariei». «Puterea Damascului»
sunt cei care cred dintre neamuri, iar «prăzile Samariei», cei care au crezut din tăierea împrejur. Căci Damascul este metropola
Siriei, iar Samaria este a Israelului. Doar că poruncile şi faptele
de bărbăţie ale celui Născut din proorociţă îi sunt puse de Domnul în loc de
nume, pentru că şi numele Iisus I-a fost pus
de Domnul pentru mântuirea pe care ne-a dat-o de la Dumnezeu. «Căci,
spune, vei chema numele Lui Ii- sus, căci Acesta va izbăvi poporul Său de
păcatele lor».
209. «Şi a continuat Domnul să-mi vorbească încă: Pentru că poporul acesta
nu vrea apa Siloamului, care curge în linişte, ci vrea să îi aibă pe Reţin şi
pe fiul lui Remalia rege peste voi, de aceea, iată, Domnul va aduce peste voi
apa râului cea tare şi multă, pe regele asirienilor şi slava lui. Şi se va
sui în toată valea voastră şi va umbla peste tot zidul vostru şi va lua din
Iudeea pe omul care va putea să ridice capul sau va putea să săvârşească ceva.
Şi va fi tabăra lui ca să umple latul ţării tale».
Ce sens are ca Dumnezeul
tuturor să ameninţe poporul cu acestea pentru apa din Siloam? Cum de nu vrea
poporul apa din Siloam, despre care se relatează că nici nu aducea boală, nici
vreo vătămare nu producea celor care o foloseau? Apoi, ce urmare are [faptul]
că cel care nu doreşte apa Siloamului îi vrea pe Reţin şi pe fiul lui Remalia? Ce are în
comun apa neînsufleţită cu regele care stăpâneşte şi îi conduce pe supuşi?
Dar trebuie să auzim în mod
figurat (tropic) Siloamul, care se tâlcuieşte după învăţătura Evangheliei
„trimis”. Căci aşa
este tâlcuit în Evanghelia după Ioan: «Mergi de te
scaldă în Siloam, care este „trimis”». Deci, cine este cel trimis şi care curge fără zgomot, dacă nu Cel
despre care se spune: «Domnul M-a trimis şi Duhul Lui»? Şi iarăşi: «Nu
Se va certa, nici nu va striga, nici nu va fi auzit glasul Lui în pieţe». Într-adevăr, cei care nu-L primesc pe Cel trimis din ceruri,
dispreţuindu-I blândeţea, i-au atras pentru ei pe fiul lui Remalia, adică
raţiunea (cuvântul) care conţine învăţătura falsă, dar care vesteşte că este
produsă după dumnezeieştile Scripturi, şi pe Reţin, care se tâlcuieşte
„semeţit”, care îl semeţeşte pe ascultătorul [său] în afara credinţei cea după
Sfintele Scripturi şi îl îngâmfă şi îl îndepărtează de la temelia după
credinţă. Căci Aram se tâlcuieşte „semeţie”. Deci, pe cei care au dispreţ faţă
de cele pentru raţiunea statornică şi nu acceptă ceea ce este temeinic,
liniştit şi blând, ci le împletesc pe cele din afara credinţei cu
neînţelegerile din Scripturi, Scriptura îi ameninţă că va aduce apa cea tare şi
multă, pe regele asirienilor, adică pe stăpânitorul veacului acestuia.
Că Scriptura
îl ia adesea pe vrăjmaş drept asirian, se arată în următoarele, din acelaşi
profet: «Şi va fi, spune, când va împlini Domnul făcând toate în muntele Sionului şi în
Ierusalim, va căuta spre mintea cea mare, conducătorul asirienilor şi spre
înălţimea slavei ochilor lui. Căci a zis: Cu tărie voi face şi cu
înţelepciunea înţelegerii voi lua hotarele neamurilor şi puterea lor o voi
prăda şi voi zgudui cetăţile locuite şi lumea întreagă o voi lua cu mâna, ca
pe un cuib şi ca pe nişte ouă lăsate le voi ridica. Şi nu este cine să scape de
mine sau sa-mi graiasca împotriva».
210. Deci, se pare că şi acum îl numeşte pe conducătorul asirienilor apă
multă în chipul unui şuvoi, care îi mătură cu putere şi furie pe cei care-l întâlnesc. Cei care se învrednicesc să treacă fără vătămare prin
ispitirile lui, spun: «Prin şuvoi a trecut sufletul
nostru, apă nestăvilită». Şi Evanghelia pomeneşte în parabolă aceeaşi apă, comparându-l pe cel
care ascultă cuvintele şi nu le face cu omul care şi-a zidit fără temelie casa.
Dar venind, spune, şuvoiul, nu a rezistat, ci a căzut casa şi a fost mare ruina
casei aceleia. Această «apă
multă se va sui, zice, în
toată valea voastră». Văile sunt cavităţi ale pământului. Deci, cum se spune că apa nu
coboară, ci urcă? Pentru că orice smerire (înjosire) a oamenilor pentru păcat
este mai înaltă decât izvoarele de început, ca să zicem aşa, [adică] începuturile
răutăţii. Într-adevăr, de câte ori sunt predaţi puterilor potrivnice, [acestea]
vor umbla pe orice zid al celor care apostaziază, adică pe toate învăţăturile
sigure şi pe toate cele care păreau că sunt [locurile] lor sigure.
Din cauza apostaziei de la
Siloam şi înclinării către [faptele] nimicitoare ale regilor, Scriptura ameninţă
că «va fi luat din ludeea orice om care va putea să ridice capul
sau va putea să săvârşească ceva», adică pe cel care este semeţ cu contemplarea minţii şi care le
săvârşeşte cu fermitate pe cele care i se par lui conforme cu virtutea
practică, dar şi-a întins tabăra în latul ţării celor care nu au primit
Siloamul. Căci pentru că se dedau la drumul lat şi larg, devin vrednici să fie
tabăra puterii potrivnice, nefiind condamnaţi de nevoie, ci alegându-şi chiar
ei partea mai rea. Căci «precum n-au încercat să-L aibă pe
Dumnezeu în cunoştinţă, Dumnezeu i-a lăsat la mintea lor fără judecată, să facă
cele ce nu se cuvine».
211. «Cu noi este Dumnezeu! Înţelegeţi, neamuri, şi vă plecaţi! Auziţi până
la marginile pământului».
Într-adevăr, «Cu noi este
Dumnezeu» se referă la Mântuitorul. Căci aşa se numea mai înainte Cel născut
din Fecioara, în limba ebraică Emanuel, care se traduce: «Cu noi
este Dumnezeu»,
«înţelegeţi, neamuri, şi vă plecaţi». Mi se pare că glasul se ridică din marea bucurie a celor care recunosc
venirea lui Hristos, care înţeleg puterea Crucii, care este înfricoşătoare
pentru neamuri. De aceea, «înţelegeţi, spune, neamuri, şi vă plecaţi», pentru ca supuşi printr-o înfrângere [a inimii] bună şi folositoare
vouă, să fiţi robiţi în ascultarea lui Hristos şi, prin robia faţă de Hristos,
să deveniţi liberi de legea păcatului. Cum se supun neamurile? Dacă îl
recunosc pe Dumnezeu. Căci întunericul este înfrânt prin sosirea luminii şi
boala este învinsă prin venirea sănătăţii. Deci doar să cunoaşteţi adevărul,
neamuri, şi imediat veţi fi supuse înfrângerii izbăvitoare pentru voi.
«Auziţi până la marginile
pământului». Pe cine să asculte? Pe cei care vestesc Evanghelia. Căci, spune: «în
tot pământul a ieşit vestirea lor şi până la marginile lumii cuvintele lor».
«Cei puternici, plecaţi-vă», lăsaţi puterea trupului,
luaţi slăbiciunea cărnii (trupului), ca puterea lui Dumnezeu să se
desăvârşească în slăbiciune. «Căci
de vă veţi întări iarăşi, iarăşi veţi fi supuşi». Dacă vreodată dorinţa cărnii (trupului) se ridică iarăşi în tine,
sârguieşte-te să o înrobeşti, să o dobori şi să o supui duhului. «Şi
orice sfat veţi sfătui, îl va risipi Domnul, şi cuvântul pe care îl veţi grăi
nu va rămâne între voi, căci cu noi este Dumnezeu». Pentru că nimiceşte înţelepciunea celor înţelepţi
şi leapădă priceperea celor pricepuţi. Deci, îngerul de mare sfat desfiinţează
sfatul omenesc şi Dumnezeu Cuvântul leapădă cuvântul omenesc, din care «nimic, spune, nu vă va rămâne, căci cu noi este Dumnezeu». Este bine în timp de persecuţie să spunem cu curaj neamurilor: «Căci
de vă veţi întări iarăşi, iarăşi veţi fi supuşi».
Căci năpustindu-se în dăţi repetate asupra Bisericii lui Hristos, [tot] în
dăţi repetate vor cădea. După cum cei care prin adaosul de materie combustibilă
ridică şi mai mare văpaia, la fel cei care se sârguiesc mereu să distrugă
Biserica o aduc prin persecuţii la şi mai multă slavă şi putere.
212. «Aşa zice Domnul: Nu s-au supus mâinii celei tari şi cursului căii
poporului acestuia, spunând: Să nu zică greu, căci tot ce zice poporul acesta
este greu. Dar de frica lui să nu vă temeţi, nici să vă tulburaţi. Pe Domnul
însuşi sfinţiţi-L şi El să-ţi fie teama. Şi de vei te vei supune Lui, îţi va fi
spre sfinţire. Şi nu vă veţi apropia ca de piatra de poticnire şi nici ca de
piatra de cădere».
După ce s-a binevestit
cuvântul despre venirea lui Emanuel şi ca la o victorie împotriva neamurilor a
ieşit acel glas: «înţelegeţi, neamuri, şi vă
plecaţi. Cu noi este Dumnezeu», Scriptura adaugă
aceasta, condamnându-le pe neamuri: «Nu s-au supus mâinii celei
tari». Iar mâna cea tare este puterea creatoare a celor care sunt, prin care
a fost aşezată toată zidirea celor văzute şi a celor mai presus de cele
văzute.
Căci sunt două moduri în
care putem fi aduşi la cunoaşterea lui Dumnezeu şi la grija de noi înşine. Fie
ridicându-ne prin cele văzute de la noţiunile fireşti la Făcătorul, fie prin
învăţătura dată nouă de Lege. Dar aceştia se arată nesupuşi mâinii celei tari,
adică nu sunt conduşi din cele create către înţelegerea Celui care le-a făcut; [dar] şi
cursului, căii adică. Iar Calea este de fapt Domnul, Care spune: «Eu
sunt calea». El însuşi este Mâna lui Dumnezeu şi dreapta. Căci, spune, «dreapta
Ta, Doamne, s-a preaslăvit întru tărie», şi: «Eu cu mâna mea am întărit cerul». De aceea, sunt condamnaţi cei care nu cred în Domnul. Sau numeşte acum
curs calea vieţii acesteia, rânduită nouă după Lege. Că învăţătura se cheamă
cale este cunoscut din multe locuri, Domnul numindu-i pe învăţătorii Legii
călăuze oarbe. Şi: «în
calea mărturiilor Tale m-am desfătat», şi: «în calea Ta voi trăi», şi: «Fericiţi cei fără de prihană în cale».
Pe scurt, Scriptura este plină [de locuri în care]
urcuşul prin Lege al sufletului către desăvârşire este numit „călătorie”. Adaugă
şi cauza nesupunerii. Nu acceptă, spune, poruncile căii, pe care le proclamă
Scriptura şi nu li se supun, nepurtând greutatea celor poruncite.
213. Precum şi în Evanghelie iudeii neţinând învăţăturile Domnului, spuneau:
«Greu este cuvântul acesta. Cine îl poate asculta»? Este greu pentru desfrânat să fie cumpătat, este greu pentru beţiv să
se abţină, este greu pentru cel care ocărăşte să binecuvânteze. Şi în general,
oricărui grumaz care doreşte să fie liber jugul Legii i se pare greu, de aceea,
sunt mulţi cei duşi la pierzare prin calea cea netedă şi largă, dar sunt puţini
cei [duşi] în împărăţie, [cei mulţi] neputând purta greul şi chinul vieţii după
virtute. Căci răutatea momeşte prin netezimea plăcerii, pe când virtutea face
dificilă prin antrenamente aspre şi chinuri viaţa celor exersaţi. «Pentru
cuvintele buzelor tale eu am păzit căi aspre». „Căi aspre” numeşte poruncile date nouă pentru desăvârşirea
sufletelor noastre. Ce este mai greu decât, primind o lovitură peste obraz, să
îl întorci şi pe celălalt; fiind
jefuit, să nu ceri înapoi; târât în
tribunal, să-ţi dezbraci şi haina; fiind
ocărât, să binecuvântezi; fiind
defăimat, să rogi; să nu urăşti pe nimeni; să te rogi pentru cei care te prigonesc? Dar aceste
[lucruri] grele ne pregătesc pentru odihna din sânul plăcut al tatălui nostru,
Avraam. Pentru că «fericiţi cei ce plâng, că aceia se
vor mângâia. Fericiţi cei ce flămânzesc şi însetează de dreptate, căci aceia se
vor sătura». Şi aproape orice suferinţă de aici este pregătitoare pentru bunurile
veşnice. De aceea, «Mergând, mergeau şi plângeau,
aruncând seminţele lor». Căci necazurile de aici întâmplate datorită Legii lui Dumnezeu vor fi
sămânţă pentru bunurile viitoare. «Venind, au venit cu
bucurie, ridicându-şi snopii». Deci neamurile nu s-au supus cursului poporului, spunând: «Nu
mai spuneţi greu. Căci tot ce zice poporul acesta este greu». De aceea, cercetează-i pe cei care ascultă de idoli, din ce cauză nu
se apropie de învăţătura propovăduirii. Fiindcă cei mai oneşti recunosc că nu
suportă asprimea [Evangheliei].
214. Apoi
continuă: «Dar de frica lui să nu vă temeţi».
Dar aceasta se înţelege în
două feluri. Spune neamurilor: „Nu vă temeţi de teama de care vă temeţi acum în
chip neînvăţat, nedându-vă exerciţiului celor mai bune”, ca şi cum ar spune:
„Nu te teme de cumpătare, nu te teme de bărbăţie, nu te teme de dreapta
credinţă, nu fi înfricoşat de niciuna dintre virtuţi”. Sunt blânde, uşor
accesibile, aducătoare de bucurii, pregătitoare de viaţă. Sau, schimbând
cuvântul, se referă la popor: „Aceia susţin acestea despre voi, neprimind
unirea cu voi prin parcursul Legii. Dar voi nu vă temeţi de uneltirile
împotriva voastră a neamurilor, ci cugetaţi la Hristos, pe El sfinţiţi-L şi El
să-ţi fie teama”. Cel mai mare [lucru] pentru desăvârşire este să vă temeţi în
chip învăţat şi să nu vă înfricoşaţi de toate, îngrozindu-vă de cele care nu
trebuie. Căci Psalmul
condamnă unele ca acestea, spunând: «S-au temut cu teamă acolo
unde nu era teamă». Deci, sfmţeşte-L pe Domnul şi El să-ţi fie teama. Aşteaptă venirea
Aceluia, teme-te de judecata Aceluia. Este înfricoşător Cel care dă fiecăruia
după faptele lui. Este
înfricoşător Cel care la glasul trâmbiţei va veni din cer cu sfinţii îngeri. Este
înfricoşător Cel a cărui hotărâre este pedeapsa veşnică. Deci, de te vei supune Lui,
nu te vei apropia de El ca de piatra de poticnire şi nici ca de piatra de
cădere.
Scriptura cheamă limpede la
credinţa în Domnul nostru Iisus. Căci se spune despre aceasta: «Iată
pun în Sion o piatră de poticnire şi o piatră de sminteală». Cei orbi şi care nu pot vedea [obiectele] de lângă picioare se lovesc
de pietre. Şi cei care nu sunt siguri pe paşi alunecă pe pietre. Într-adevăr,
cel care nu s-a îngrijit de [partea] văzătoare a sufletului, nici nu
recunoaşte venirea Domnului prin învăţătura Scripturilor se împiedică de
predica Evangheliei. Iar cel care este uşor de răsturnat în credinţă se
sminteşte de Piatra Care este Hristos. Dar, se spune, tu, poporule,
de eşti supus şi sprijinit cu o credinţă deplină pe Domnul, nu te vei întâlni
cu cuvântul Lui ca şi cu o piatră de poticnire, nici nu te vei clătina pe el,
ca pe piatră de cădere. Dar poate că nebunia propovăduirii este o poticnire
pentru elini, care caută înţelepciunea, şi o piatră de sminteală pentru iudei,
care cer semne. De aceea spune Pavel că propovăduirea este iudeilor
sminteală, iar neamurilor nebunie. Dar celor
care se supun Domnului şi nu subjugă argumentelor logice simplitatea
propovăduirii, nici nu ispitesc adevărul prin semne, Hristos le este putere a
lui Dumnezeu şi înţelepciune a lui Dumnezeu.
215. «Atunci se vor vădi cei ce pecetluiesc legea, ca să nu înveţe. Şi va
zice: îl voi aştepta pe Dumnezeu, Cel care Şi-a întors faţa de la casa lui Iacob şi voi fi supus Lui».
Cuvântul este legat în
continuarea celor precedente. «Iată, Fecioara va lua în pântece
şi va naşte Fiu şi vor numi numele Lui Emanuel, care se tâlcuieşte: Cu noi
este Dumnezeu». Şi apoi, urmând, spune: «Cu noi este Dumnezeu.
înţelegeţi, neamuri, şi vă plecaţi». Apoi Scriptura
se referă la cei care nu primesc ceea ce este vestit prin Emanuel, ci resping
greutatea celor poruncite de El. «Atunci, spune, se vor vădi
cei ce pecetluiesc legea, ca să nu înveţe». Căci cuvântul învăţăturii fiind însămânţat în toţi, ei îşi îndreaptă
inimile pentru primirea învăţăturilor. Şi sunt ca un pământ roditor cei care
primesc cuvântul şi îl înrădăcinează în adânc şi nu îl înăbuşă cu spini, nici
nu-l lasă nepăzit, ca să fie uşor de jefuit de către diavol, ci aduc roadă
treizeci, şaizeci şi o sută. Dar sunt şi
unii care îşi închid deplin sufletul faţă de primirea cuvântului şi, ca să
zicem aşa, se leagă şi sunt pecetluiţi, ca să nu intre cuvântul adevărului. Se
spune, dar, că sunt pecetluiţi cei care se aseamănă formei vrăjmaşului şi nu
primesc ca Hristos să Se formeze în ei, cei care deformează chipul
Celui mai presus de ceruri şi se bucură doar de chipul celui pământesc.
Dar Legea este pecetluită de
neclaritate şi pentru că nu este uşor de înţeles celor care o întâlnesc, [chiar
şi] prin antrenamentul necesar de cercetare a Legii. Cel care nu se dedică
exerciţiului [duhovnicesc], nici nu
doreşte să-şi dezlege lanţul necunoştinţei se spune că pecetluieşte Legea,
[dar] acesta se va vădi în ziua revelaţiei. Căci «se
vor vădi cei ce pecetluiesc legea, ca să nu înveţe». Deci, cum pecetluiesc iudeii Legea, despre care se spune: Luaţi
cheile, dar voi nu intraţi, iar pe cei care pot să intre îi opriţi?
Pecetluieşte ca să nu înveţe cel care, sub pretextul păzirii a ceea ce este după
literă, nu revelează tainele din adânc. La ce spune, uită-te dacă nu sunt pe
faţă vorbe iudaice. «Îl voi aştepta pe Dumnezeu, Cel
care Şi-a întors faţa de la casa lui Iacob». Acestea spun iudeii: „Nu cred în Dumnezeu, nu îl primesc pe Emanuel.
Deşi acum sunt părăsit, voi aştepta cândva venirea lui Dumnezeu, Care Şi-a
întors faţa de la casa lui Iacob”.
216. «Iată eu şi pruncii, pe care mi i-a dat Dumnezeu. Şi vor fi semne şi
minuni în casa lui Iacob de la Domnul Savaot, Cel ce locuieşte în muntele
Sionului».
După ce nesupuşii sunt
blamaţi, însuşi Domnul vorbeşte apoi din partea Sa. Deci, aceia, spune, nu se
supun mâinii celei tari şi cursului căii poporului acestuia şi pretind că îl
aşteaptă pe Domnul, Care Şi-a întors faţa de la casa lui Iacob. Dar Eu pe cei
care au crezut în Mine, care tocmai au fost renăscuţi, dezbrăcându-se de omul
cel vechi şi îmbrăcându-se în cel nou, ca nişte copii
nou-născuţi, blânzi în purtare şi care nu au experimentat
răutatea, înţărcaţi apoi de la cuvintele introductive şi avansaţi la hrana mai
desăvârşită a tainelor; pe aceştia luându-i şi încălzindu-i la sânul îndurării
[Mele], îi aduc la Tatăl. Căci prin Mine este calea cunoaşterii către El. Nimeni
dintre cei care îşi amintesc de Epistola către Evrei nu va nega că din partea lui Hristos sunt cuvintele: «Căci
ducând pe mulţi fii la slavă, I se cădea Aceluia pentru Care sunt toate şi prin
care sunt toate, să desăvârşească prin pătimire pe începătorul mântuirii lor.
Pentru că şi cel ce sfinţeşte, spune, şi cei ce se sfinţesc, dintr-Unul sunt
toţi. Din această cauză, nu se ruşinează să-i numească pe ei fraţi, zicând:
Voi vesti fraţilor Mei numele Tău. Şi iarăşi: Iată eu şi pruncii pe care Mi i-a
dat Dumnezeu».
217. «Şi vor fi, spune, semne şi minuni
în casa lui Iacob».
Semne şi minuni puternice vor
fi săvârşite în casa lui Iacob de către aceşti copii renăscuţi de către
Hristos. Copii erau Apostolii, fiind prunci în răutate, care
vorbind mai întâi în limbi, deşi erau
oameni obişnuiţi şi
galileeni, au făcut văzută tuturor venirea Duhului şi distribuirea harismelor
făcută lor şi împărţirea limbilor. Apoi semnul
cunoscut, ologul care şedea la Poarta Frumoasă s-a făcut zdravăn pe picioare
prin chemarea numelui lui Hristos de către Petru şi Ioan, paşii săi fiindu-i
întăriţi. Cu aceasta s-a împlinit şi vechea profeţie,
că: «Atunci ologul va sări ca cerbul».
Semn era şi Dorcas (Tavita), ridicată din morţi. Semn
erau şi porţile de fier ale închisorii, care s-au deschis de la sine pentru
ieşirea lui Petru, cu lanţurile dezlegate şi alte
asemenea care s-au petrecut prin apostoli pentru arătarea dumnezeirii Celui
Unul-Născut. Toate aceste semne şi minuni sunt de la Dumnezeu Savaot, Care
locuieşte în muntele Sion. Este potrivit să înţelegi Dumnezeu Savaot ca Dumnezeul
oştirilor.
Dar cine altcineva este
Domnul oştirilor decât Cel numit arhistrategul puterii lui Dumnezeu,
de la Care semnele au fost date copiilor? [Faptul] că cei care au crezut în
Hristos sunt copii este arătat din ceea ce a răspuns Domnul către iudeii care
I-au spus: Nu auzi ce îţi spun aceştia? - cei care îl lăudau şi ziceau: Osana
întru cei de sus -, [anume] că: «Din gura pruncilor şi a
celor ce sug Ţi-ai pregătit laudă». Aici a spus „prunci” celor care tăiau ramurile palmierilor şi
întindeau hainele pe drum, celor care îl strigau şi îl slăveau. Dar şi
într-alt loc: «îţi mărturisesc Ţie, Părinte,
Doamne al cerului şi al pământului, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi
pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor», numind „prunci” pe cei învăţaţi în cuvânt şi care se învredniciseră
prin Duhul de revelarea tainelor.
Deci, «iată
eu şi pruncii» îi arată pe aleşii Lui, pentru că «Dumnezeu Şi-a ales pe cele
nebune ale lumii ca să îi ruşineze
pe cei înţelepţi». Oricine se dezbracă de omul cel vechi, stricat prin poftele amăgirii, şi se
îmbracă în cel nou, înnoit după chipul Creatorului, este un prunc după taina lui
Hristos.
218. «Şi de vor zice către voi: întrebaţi pe vrăjitorii ventriloci şi pe cei
ce vorbesc din pământ, pe cei ce grăiesc deşertăciuni, care grăiesc din
pântece. Nu întreabă un popor pe Dumnezeul său? De ce să întrebe pe cei morţi
despre cei vii? Căci a dat Legea spre ajutor ca să [nu] zică, precum este
cuvântul acesta, pentru care nu mai sunt daruri de dat. Şi va veni asupra
voastră foamete grea şi va fi că, dacă veţi flămânzi, vă veţi mâhni şi îi veţi
vorbi de râu pe conducător şi pe cele părinteşti. Şi vor căuta la cer sus şi pe
pământ jos vor privi. Şi, iată, lipsă strânsă şi întuneric, nevoie şi
strâmtorare şi întuneric, ca să nu vadă. Şi nu va fi lipsit cel care este în
lipsă până la un timp».
Cei care nu primesc cuvântul
Evangheliei, cei care dispreţuiesc propovăduirea ca pe o nebunie şi care se
smintesc de Cruce, când îi sfătuim să se întoarcă la cunoaştere, ne propun în
schimb îndemnuri din propria rătăcire, spunând: „Nu-L căutaţi pe Domnul, ci pe
vrăjitorii ventriloci, pe cei ce vorbesc din pământ, pe cei ce grăiesc
deşertăciuni”!
Şi experienţa este martoră a
acestui [lucru]. Căci cei care se ţin strâns de idoli şi ţin la vise, semne şi
ghicirea demonilor dispreţuiesc ei înşişi adevărul şi pe noi ne sfătuiesc să
căutăm unele ca acestea. De aceea, lucrările rătăcirii sunt făcute de către
demoni pentru pieirea celor ispitiţi. Acum îi învăluie în somn cu viziuni care
fie dau sfat despre vreo suferinţă trupească, fie prevestesc viitorul. Demonii
pot să vadă deodată unele ca acestea despre suferinţele trupului, pentru că văd
mai clar proprietăţile substanţelor şi percep calităţile plantelor şi pe cele
potrivite din ele pentru suferinţe.
Cât despre cele viitoare,
[demonii] adesea prevestesc cele ce deja s-au petrecut, dar ne sunt nouă
necunoscute, [iar ei] ni le vestesc drept viitoare. Ca atunci când cineva
dintre noi, care auzind de venirea cuiva, ar anunţa-o drept viitoare celui care
o aşteaptă, vânând [însă] slavă prin înşelăciune din faptul că pare a fi
profet, la fel şi demonii, făcând cunoscute cele decise, hotărârile lui
Dumnezeu, dau adesea de ştire celor uşor de dus în înşelare. La fel şi
vrăjitoarea ventrilocă i-a vestit lui Saul prin demoni înfrângerea viitoare.
Căci erau demoni cei care s-au prefăcut în chipul lui Samuel, care pentru că au
auzit condamnarea asupra lui Saul, au relatat ca proprie hotărârea anunţată de
Dumnezeu.
De aceea, neamurile ne
îndeamnă adesea la înşelările de la demoni, spunând: „Cercetaţi-i pe vrăjitorii
ventriloci, pe cei care vorbesc din pământ”! Nu îndrăznesc să spună că vorbele
lor sunt din ceruri. După cum şi în [cartea] Regilor aceea vorbind cu Saul i-a zis: «Văd dumnezei ridicându-se
din pământ». Astfel este concepţia ventrilocilor: promit să ridice sufletele celor
morţi pentru arătarea celor căutate. Apoi [Isaia] adaugă propria părere pe
care o are despre asemenea concepţii şi îi declară vorbitori în deşert,
spunând: «cei ce grăiesc deşertăciuni, care grăiesc din
pântece» sau de fapt care vorbesc din propria voinţă. Căci nu vorbeşte învăţat
din altă parte, ci plăsmuind minciuna în inima lui, ignorând voinţa celor care
privesc, spune cele de folos lui spre înşelarea celor necunoscători.
219. Sau poate vorbesc din pântece cei «al căror dumnezeu le este
pântecele», care lucrează orice pentru plăcerea mâncatului şi băutului. De aceea,
n-ar greşi cineva numind „ventriloci” şi vorbitori din pântece pe cei care îşi
aranjează învăţătura pentru a-şi umple stomacul şi se înconjoară cu o aparenţă
de cucernicie; cei care nu rostesc cuvintele din rânduială, aceştia grăiesc
deşertăciuni. [Aşa mi] se pare. Căci cel care nu face, şi învaţă, este nedemn
de crezare pentru folos. «Nu întreabă un neam pe dumnezeul
său», adică fiecare neam aduce dumnezeului
său cererea de a învăţa despre ceea ce doreşte. Trebuie ca citirea să fie
formulată interogativ pentru
claritatea cuvântului: «Oare nu întreabă un neam pe
dumnezeul său?», pentru ca cei care sunt în afara
cultului nostru să-şi prezinte întrebările urmând dumnezeilor, pe care îi
consideră a fi dumnezei. Căci considerându-i pe cei morţi dumnezei, pe aceştia
îi întreabă despre cei vii. [Isaia] îi numeşte morţi fie pe idolii
neînsufleţiţi, [care sunt] pietre şi lemne, bronz şi aur, fie îi numeşte morţi
pe cei care au lepădat prin apostazie viaţa cea adevărată. Sau poate întreaga
problemă a celor numiţi vrăjitori ventriloci se referă la morminte şi de acolo
îşi au puterea de înşelare. Apoi, indignată din cauza nechibzuinţei
idolatrilor, Scriptura spune: „De ce să întrebe pe cei morţi despre cei vii? De
ce tu, care ai suflet, te închini unei pietre? De ce tu, care ai raţiune,
întrebi un [obiect] mut? Rogi, oare, pentru copilul viu un [lucru] care nu are
viaţă, care este lipsit de viaţă, fără duh? Dacă mergi la un oracol şi
născoceşti purificări, [prin aceasta] mergi la cei morţi care şi-au pierdut
viaţa şi care urmează să-ţi producă şi ţie moartea din cauza neascultării”.
220. «Căci a dat Legea spre ajutor ca să [nu] zică, precum este cuvântul
acesta, că pentru el nu mai sunt daruri de dat».
Nu te îngrijora de viitor,
ci orânduieşte-ţi spre folos cele prezente. Ce folos este din faptul că
primeşti dinainte cunoaşterea? Dacă viitorul va fi bun, va veni şi dacă nu
este ştiut dinainte, iar dacă este trist, care îţi este câştigul să te oboseşti
dinainte cu tristeţea? Ai primit Legea pentru ajutor. O mare deschidere către
bine îţi era sădită şi din fire, dar pe aceasta Dumnezeu desăvârşind-o ţi-a
adăugat şi călăuzirea de la Lege. Vrei să ai încredere în cele viitoare? Fă
cele poruncite de Lege şi aşteaptă bucuria de cele bune. «Cinsteşte
pe tatăl tău şi pe mama ta ca să-ţi fie bine şi să fii mult timp pe pământul
pe care Domnul Dumnezeul tău ţi-l dă». Îţi doreşti cele bune? Fă cele poruncite. Nu întreba un ghicitor
despre sănătatea ta, ci încrede-te în doctor, care îţi propune cele pentru
sănătate, cărora tu însuţi eşti stăpân. De ce să
înveţi de la altul? Niciun ghicitor nu oferă nemurire, niciunul nu te duce la
cer, niciunul nu te duce cu îndrăzneală la Judecător, ci Legea şi păzirea
strictă a acesteia, pe care dacă o păzeşti, nu te îngrijorezi de viitor, ci
aştepţi răsplata.
«Căci a dat Legea spre ajutor ca să
[nu] zică, precum este cuvântul acesta, că pentru el nu mai sunt daruri de
dat». Această Lege nu este precum cuvântul vreunui vrăjitor ventriloc,
pentru că nu a fost inventată pentru înşelare ca aceea, ci este învăţătoare a
adevărului. Aceia ghicesc pentru bani, deşi este ridicol ca cei înşelaţi să le
mai plătească şi bani ca preţ al minciunii. Dar acest cuvânt, adică al Legii,
nu este aşa, încât să dai daruri pentru el. Nimeni nu plăteşte harul lui
Dumnezeu. Fiindcă, spune: «în dar aţi luat, în dar să daţi». Vezi cum s-a mâniat Petru pe Simon, care îi aducea bani pentru harul
Duhului. Căci spune: «Banii tăi să fie cu tine spre pierzare,
căci ai socotit că darul lui Dumnezeu se agoniseşte cu bani».
De aceea, cuvântul Evangheliei nu este ca vorbele
vândute de vrăjitorii ventriloci. Ce ar da cineva la schimb vrednic de
acestea? Ascultă-l pe David care era în
lipsă şi zicea: «Ce voi răsplăti Domnului pentru toate
câte mi-a dat mie»? De aceea, nu sunt daruri la
fel de valoroase pe care să le dai pentru harul Lui. Un singur dar este
vrednic, păzirea a ceea ce a fost dăruit. Cel care ţi-a dat comoara nu cere
preţul a ceea ce a fost dat, ci păstrarea vrednică a ceea ce este dat.
221. «Şi va veni asupra voastră foamete grea, spune, şi va fi că, dacă veţi flămânzi, vă veţi mâhni şi îi veţi vorbi de rău
pe conducător şi pe cele părinteşti».
Cel care administrează toate
pentru mântuire, Domnul, aduce uneori şi foamete spre folosul celor care sunt
instruiţi. Căci, spune: Te-am pedepsit şi te-am înfometat, ca să îţi fac bine. Acum numeşte
această foamete de neîmpăcat şi de neconceput „grea”. Căci [stările] de foamete sunt
diferite. Unele sunt doar prin lipsa grâului, altele prin lipsa celorlalte
trebuitoare hranei. Aceasta este o foamete grea, cea pe care Scriptura o
vesteşte, încât prin nevoie aduce mâhnire, care poate aduce mântuirea cea fără
părere de rău. Iar când se vor întrista după Dumnezeu, atunci vor vorbi de rău pe
conducător şi pe cele părinteşti.
Cine este acest conducător,
blamat de cei care sunt întristaţi într-un mod bun? În mod clar [este]
conducătorul lumii acesteia, pe care îl
vorbesc de rău din pocăinţă, când ajung la simţirea vătămării de la el.
Dar le blamează şi pe cele părinteşti. Cele părinteşti ale celor care trăiesc
în păcat sunt treburile vieţii, în care toţi iubitorii de slavă se amestecă.
Cele părinteşti sunt pentru păcătos faptele trupului, adulterul, desfrânarea,
necurăţia, necuviinţa, idolatria, patima, dorinţa rea. Cele părinteşti sunt
viclenia şi minciuna, uneltirile, înşelăciunile şi făţărniciile. Totuşi, cel
care se trezeşte, ca după o
beţie, din lucrurile lumii, îl va vorbi de rău pe conducătorul lui, care l-a
condus la lucrările pierzaniei. Dar va vorbi de rău şi pe cele părinteşti, în
care vieţuind, nu primeau Legea dată nouă de Dumnezeu spre ajutor. Nu poţi fi
sub împăratul adevărat, dacă nu vorbeşti de rău pe conducător. De aceea
Biserica te-a învăţat să spui: „Mă lepăd de tine, Satană”. Aceasta este vorbirea de rău
a conducătorului.
Dar ce este [vorbirea de
rău] a celor părinteşti? „Mă lepăd şi de lucrările tale”. Acestea sunt cele
părinteşti, lucrările diavolului. Fericit cel ce îl vorbeşte de rău pe
conducător în mod real. Pentru că se apropie apoi de cel adevărat şi se
luminează. Fericit cel care le blamează pe cele pământeşti de demult, căci îşi
va găsi patria, Ierusalimul cele de sus, care este mamă a celor care
se aseamănă fericitului Pavel. Cele părinteşti sunt şi obiceiurile rele
transmise nouă de la părinţi. Tatăl ţi-a
lăsat averile [dobândite] din lăcomie? Întoarce-le celui nedreptăţit, nu avea
pretenţii ca fiind ale tale proprii. Sunt moştenirea păcatului. Înrobind
nedrept, tatăl tău ţi-a lăsat un rob? Tu dă-i libertatea, îi vei face şi
aceluia (tatălui) chinul mai uşor şi ţie îţi vei pregăti adevărata libertate.
Apoi ce spune?
222. «Şi vor căuta Ia cer sus şi pe pământ jos vor privi. Şi, iată, lipsă
strânsă şi întuneric, nevoie şi strâmtorare şi întuneric, ca să nu vadă. Şi nu
va fi lipsit cel care este în lipsă până la un timp».
Vorbeşte despre aceştia,
aduşi la pocăinţă prin strâmtorare, pentru că vor privi la cer sus. Cei care
mai înainte erau încovoiaţi şi nu puteau să caute la cele înalte ale
contemplărilor dumnezeieşti, aceştia, dezlegaţi ca de un lanţ de aplecarea
către cele pământeşti, îşi rotesc privirea liberă către cer, contemplând firea
celor nevăzute şi raţionale şi
observând bine locul unde va trebui să-şi depună comoara. Apoi «şi
pe pământ jos vor privi». Cei până acum semeţiţi şi
care cugetau măreţ despre sine îşi vor recunoaşte micimea firii lor din
înrudirea cu pământul.
Minunează-te cu câtă grijă
se foloseşte Scriptura de aceşti termeni, închipuind un sens potrivit cu fiecare
lucru. Căci cerul şi pământul sunt scoase înainte pentru contemplaţie. De
aceea, despre cer spune: «vor căuta
la cer sus», iar despre pământ «vor privi
jos pe pământ». Apoi, după minunea priceperii
unora ca acestea, [oamenii] sunt uimiţi şi strâmtoraţi şi întunecaţi în cuget,
frica faţă de cele înţelese producându-le această mare tulburare. Căci, spune, «când
va sfârşi [ceva] omul, atunci [de fapt abia] începe şi când se va opri, atunci
va fi descumpănit». Nimeni nu ştie câte nu ştie, dacă nu gustă din cunoaştere. în plus,
Stăpânul cel bun le promite [lucruri] mai bune. Căci, spune, «nu
va fi lipsit cel care este în lipsă până la un timp». Această neştiinţă nu va cuprinde pentru totdeauna neamul oamenilor,
dar cel care acum caută adevărul acesteia, şi se zbate pentru găsirea
acesteia, va vedea atunci faţă către faţă şi va primi desăvârşirea
cunoaşterii, când va veni timpul restaurării tuturor. Căci aceasta este «până
la un timp».