255 «Vedenie împotriva Babilonului, pe care a văzut-o Isaia, fiul lui
Amos».
Această vedenie nu este
sensibilă, nici nu e contemplată prin ochii trupeşti, ci este pricepută cu
mintea, Dumnezeu luminând-o şi dăruindu-i să îl vadă. Ce este Babilonul şi cele
care i se vor întâmpla? Este evident că profeţii nu vorbeau în extaz. Căci cei
cuprinşi de duhuri rele, tulburaţi cu mintea, nu văd [în mod real] închipuirile
induse lor de demoni, ci văd greşit, după cum cei demonizaţi văd râuri, munţi
şi animale care nu sunt de faţă, par să li se înfăţişeze înainte culori şi să
le apară vederi de oameni, prieteni sau necunoscuţi, a căror vedere nu este
[însă] nimic [real], ci [doar] tulburare şi extaz al minţii răvăşite care şi-a
pierdut propria funcţie.
Totuşi, nu este aşa în cazul
sfinţilor. Însuşi Dumnezeu spune: «Am înmulţit viziunile». Dăruind o
viziune, Domnul nu orbeşte mintea, pe care o pregăteşte, ci o luminează şi o
face mai transparentă prin venirea Duhului. Căci de aceea profeţii sunt numiţi
„văzători”, pentru că
pătrunderea minţii le este sporită prin prezenţa Duhului Care îi luminează. «Cine l-a făcut pe cel care vede
şi pe orb»? „Cel care vede” este în mod clar profetul, pentru că poate prin
vederea bună a cugetului să prevadă viitorul, iar „orbul” este cel orbit de
răutate, ca ochii profani să nu vadă arătările celor fericiţi. De aceea Domnul
spune: «Spre judecată am venit în lumea aceasta, ca cei care nu
văd să vadă, iar cei care văd să fie orbi».
256. Ce este Babilonul, împotriva căruia este văzută vedenia? După istorie
pare că Babilon se cheamă locul unde a fost amestecată limba celor care ziceau: «Haideţi
să ne zidim cetate şi turn, al cărui vârf să fie până la cer». Totuşi, Dumnezeu, coborând acolo, le-a amestecat limbile; de aceea,
s-a chemat numele ei „amestec”. Locul Babilonului
este un loc al amestecului, nu numai al limbii, ci şi al învăţăturilor, ideilor
şi al minţii care crede că le vede pe acestea.
Deci, vedenia împotriva
Babilonului aduce ca o consolare pentru Israel, oprimat de babilonieni. Ca să
nu fie descurajaţi, nici să deznădăjduiască faţă de pronia lui Dumnezeu, ca şi
cum [El] i-ar fi părăsit, Isaia, prevestind în profeţie cele viitoare,
relatează că Babilonului i se vor întâmpla [evenimente] triste, ca [iudeii] să
nu fie copleşiţi de tristeţea celor prezente, ci să fie uşuraţi în aşteptarea
celor care se apropie. Căci nu mică mângâiere aduce celor apăsaţi răzbunarea
aşteptată după puţin [timp]. Iar numele tatălui lui Isaia este adăugat
profeţiei, nu ca să-l ştim în sine pe tatăl care a slujit la naşterea
fericitului, ci pentru că i-a fost aceluia învăţător pentru profeţie,
considerând ca el să întâlnească o educaţie şi o disciplinare mai sfântă, mai
curată şi mai aleasă decât a altora. De aceea Amos este scris alături ca un
însoţitor al profeţiei.
257. «Pe muntele neted ridicaţi semn, înălţaţi glas către ei, chemaţi cu mâna.
Deschideţi, stăpânitori! Eu îi voi orândui şi Eu îi voi conduce».
Arată cum este distrus şi
ruinat Babilonul şi este făcută captivă conducerea celor care produc
„amestecul”. De câte ori urcă cineva pe un munte care nu e abrupt, nici
povârnit, ci neted şi întins, [întâlneşte un munte care] are înălţime prin
înălţarea şi ridicarea de la pământ spre cer, dar [care] dă şi stabilitate
celor care stau pe el prin netezimea [pantei]. Căci unul colţuros şi rupt din
toate părţile face nesigure poziţiile celor care îl urcă. De aceea, ca să
cugetaţi cele înalte despre Dumnezeu şi să le afirmaţi sigur (fără eroare),
[atunci tu] să mergi pe munte datorită înălţimii, dar să rămâi neclintit datorită
siguranţei.
«Pe muntele neted ridicaţi semn,
înălţaţi glas către ei, chemaţi cu mâna». Cel care predică despre cruce cu glas mare, acela este cel care ridică
semn pe muntele neted. Cel care poate să slăvească sensul (cuvântul) Patimii,
acela împlineşte porunca profetică, nu petrecând în văi şi vâlcele, ci
urcându-se pe înălţimea Cuvântului şi prin înţelepciunea însăşi răsăândind
predica (kerygma) celor vestite cu limpezime şi claritate. Dar dacă după altă
versiune am citit: «pe munţii înnoraţi», este evident că înfăţişează înălţimea printr-un alt cuvânt. Căci
„înnorat” este numit [muntele] care are vârful mereu în nori, iar unul ca
acesta este înalt şi se ridică deasupra tuturor.
«Înălţaţi glas, spune, către ei», adică luaţi înălţimea glasului din voi înşivă; îndemnurile de
doxologie către Dumnezeu care se află în voi, pe acestea luaţi-le din
cugetările obişnuite. Să nu vă uitaţi în jos, nici să le cercetaţi pe cele
pământeşti. Căci aşa glasul celor care vorbesc de pe pământ, al vorbitorilor
în deşert, se face umil. Cel care vorbeşte cu tristeţe umilă şi cu groază
cumplită nu-şi înalţă vocea. Şi cel stăpânit de poftele trupului în timp ce
vesteşte cuvântul îşi are vocea umilă şi neputincioasă să pătrundă sus. De
aceea cum se înalţă glasul? Dacă eşti măreţ, când te ridici împotriva patimilor
şi când nu te supui ispitelor chiar în momentele ispitirii, ci îţi păstrezi
voinţa sufletului înălţată, atunci îţi înalţi glasul. Cheamă cu mâna cel care
prin fapte bune aduce mângâiere celor oprimaţi şi împlineşte milostenia cu
bucurie. Dacă vezi pe cineva împovărat de sărăcie, cheamă-l pe sărac cu mână milostivă. Căci milostenia prin fapte poate să
mângâie pe cel slăbit cu sufletul [mai mult] decât îndemnul prin cuvinte [ca
acela] să suporte sărăcia cu demnitate şi fără umilinţă.
258. «Şi deschideţi, spune, stăpânitori».
După chemarea cu mâna
urmează să deschidă mâna, ceea ce este obişnuit Scripturii să ia drept lucrarea
de milostenie, când spune: «Deschizând mâna Ta, toate se vor
umple de bunătate». De aceea, deschideţi casele voastre şi deschideţi străinilor şi
săracilor tezaurele averii. Nu ţineţi
la voi cele care vă sunt adăugate pentru mângâierea celor împovăraţi. Aceasta
să faceţi mai întâi, [voi], stă- pânitorilor, ca să convingeţi prin exemplu şi
poporul.
Dar poate să se înţeleagă
deschiderea Scripturilor şi arătarea celor încuiate, ca nimeni să nu fie
vinovat la judecata [ce se va face] fariseilor şi cărturarilor, care având
cheile împărăţiei, nici ei înşişi nu intră, iar pe cei care pot să intre îi
opresc. De aceea se
adresează stăpânitorilor care au cheile cunoştinţei. Ascultând de acest
cuvânt, Pavel a spus: «O, corintenilor, gura noastră s-a
deschis către voi».
259. «Eu îi voi orândui şi Eu îi voi conduce».
Noi trebuie să lucrăm ceea
ce ne este cu putinţă. Dar Cel care îi conduce este Domnul, Care îl aşază pe
fiecare în trupul Bisericii după vrednicia proprie.
«Uriaşi vor veni să împlinească
mânia Mea, bucurându-se şi dispreţuind deopotrivă». Scriptura ameninţă cu venirea unora răi şi răzvrătiţi împotriva lui
Dumnezeu trimişi pentru răzbunarea împotriva celor care au păcătuit. De aceea,
Cel care se îngrijeşte de cei ce se tem de El îi duce pe înălţimea tare a
muntelui şi îi pune în siguranţă prin netezimea vârfului. Le dă un semn [ca]
protecţie, sfatuindu-i ca prin fapte bune să-i cheme cu mâna pe cei oprimaţi,
să deschidă gura pentru învăţătura celor care învaţă, ca să fugă de năvălirea
uriaşilor.
Căci uriaşii, ca în multe
[locuri], sunt luaţi drept [ceva] rău. Poate că pe
uriaşii de aici Psalmul
îi numeşte mai clar îngeri răi, spunând: «Trimis-a peste ei urgia
mâniei Sale, mânie şi urgie şi strâmtorare, trimise prin îngerii cei rai».
De aceea, asemenea slujitori sunt meniţi celor care au făcut [fapte] vrednice
de pedeapsă, de vreme ce din multa lor cruzime nu au faţă de cei pedepsiţi
nicio compasiune şi nici nu pot să-şi asume milele îndurării, [ci] se bucură de oamenii biciuiţi şi îi
batjocoresc, făcând propria plăcere din chinul, durerea şi tristeţea celor
biciuiţi.
260. «Glasul multor neamuri pe munţi asemenea multor neamuri, glasul
regilor şi al neamurilor adunate».
Poate că glasul multor
neamuri pe munţi este glasul Bisericii. De aceea, ea a ales şi muntele neted,
ca să aibă loc liber pentru adunarea mulţimii celor care au urcat pe înălţimea
cunoaşterii lui Dumnezeu. A văzut în muntele neted mulţimea mare a celor adunaţi
din multe locuri şi a celor care scot un singur glas al credinţei. Şi Duhul
Sfânt spune prin profet: «Glasul multor neamuri pe munţii, pe care s-a înălţat semnul, asemenea multor neamuri». Iar glasul este unul, deşi pare ca glasurile multor neamuri. Este
unul, prin armonia credinţei, dar pare ca multe glasuri, pentru că a fost
împărţit în limbi de foc de către Duhul Sfânt peste fiecare dintre Apostolii
care urmau să semene Evanghelia la neamurile lumii.
«Glasul regilor, spune, şi al neamurilor adunate». Poate că trebuie să înţelegem prin „neamuri” pe noi cei care venim
de pretutindeni la chemare, iar prin „regi” pe cei aleşi din Biserică, pe care
Domnul îi numeşte «fiii împărăţiei». Sau poate că arată mulţimea uriaşilor, căci este glasul multor neamuri
şi glasul regilor. Pentru că bucurându-se şi dispreţuind [aceştia] aleargă spre
împlinirea mâniei Domnului, rânduiţi spre slujire, imită zgomotul multor
neamuri şi al unor regi semeţiţi în cuget, neştiind că sunt slujitori ai
pedepsei, temnicieri ai păcătoşilor. Căci nu prin propria putere, nici prin
demnitatea care le-ar aparţine aduc [ei] acestea celor vrednici.
261. «Domnul Savaot a poruncit neamului războinic, să vină dintr-un pământ
îndepărtat; de la marginea temeliei cerului Domnul şi cei înarmaţi ai Lui [vin]
să distrugă întreaga lume».
«Domnul
Savaot a poruncit neamului războinic».
Nu te teme de cel care
loveşte, ci cheamă-L pe Cel care porunceşte. Să înveţe idolatri, cei care spun
că aduc jertfe demonilor răi,împăcându-le răutatea.
Domnul le-a poruncit. Şi dacă îi slujeşti, şi dacă nu, celui ce i s-a poruncit
va face [aceasta] şi nu depăşeşte hotarul. Nici nu reduce din amar, nici nu
adaugă de la sine, ci neînduplecat se foloseşte de măsura permisă.
Deci «Domnul
Savaot a poruncit neamului războinic». Demonii cei răi au arme pregătite contra aşezării armelor celui
drept. Căci dreptul are scutul credinţei, dar scutul celui rău este scutul necredinţei;
acesta [are] sabia cuvântului, acela sabia lipsei de raţiune (de cuvânt);
acesta este apărat de armura dreptăţii, acela se înconjoară cu armura
nedreptăţii; în jurul capului acestuia este prins coiful mântuirii, pe acela
îl cuprinde coiful nimicirii; acesta are picioarele pregătite pentru
Evanghelia păcii, picioarele aceluia aleargă pentru vestirea
relelor. De aceea a poruncit Domnul unui neam războinic, înarmat cu aceste
arme.
Iar aceştia sunt dintr-un
pământ îndepărtat, ca să ştii că sunt străini de viaţa aceasta. Cei care
trudesc cu noi cele pentru mântuire, tovarăşii şi vecinii noştri, cei care ne
oferă ajutorul de aproape, [sunt] îngerii de pace. Dar cei folosiţi pentru
pedeapsă sunt aduşi de departe, Dumnezeu cel iubitor de oameni folosindu-Se de
cruzimea lor pentru vindecarea noastră, după cum medicul înţelept se foloseşte
de veninul viperei pentru însănătoşirea celor bolnavi. Căci unora ca aceştia le
este dat spre distrugere nu duhul, ci trupul, ca duhul să fie mântuit. Fighel şi
Ermoghen
au fost daţi satanei de către Pavel, nu spre pieire, ci ca să înveţe să nu
hulească. Deci cum
vine acest neam războinic din pământul de departe şi de la marginea cerului?
Din pământ, pentru că şi-a luat locul din jurul pământului şi s-a amestecat cu
patimile pământeşti, dar de la marginea cerului, pentru că
tocmai de acolo s-a petrecut căderea de la început.
262. «Strigaţi, căci aproape este ziua Domnului şi sfărâmare va veni de la
Domnul. De aceea, toată mâna va slăbi şi tot sufletul omului se va
înspăimânta».
Pentru că este expusă
ameninţarea ca Domnul însuşi să vină cu războinicii Lui ca să distrugă întreaga
lume, de aceea sunt poruncite ţipătul şi plânsul, ca Domnul să fie înduplecat
să-Şi întoarcă urgia adusă. Căci Domnul iubitor de oameni le face pe amândouă,
şi ameninţă cu [lucruri] înfricoşătoare, [dar] şi celor pocăiţi nu le aduce
[pedepsele] promise. Jeliţi şi plângeţi fiecare propriile păcate, ca să nu
înduraţi cele anunţate. Dacă Dumnezeu n-ar fi voit pocăinţa păcătosului, de ce
ar fi fost anunţată distrugerea după trei zile în Ninive? Dar pentru că Cel milostiv
le-a văzut frângerea [inimii], a abătut urgia şi a împrăştiat-o ca pe un nor.
De aceea, sfărâmare va veni
de la Domnul însuşi, Care În mod folositor le sfărâmă pe cele vrednice de
distrugere, după cum îl sfărâmă pe satan sub picioarele dreptului, şi sfărâmă
războaiele. Căci «Domnul care zdrobeşte războaiele,
Domnul este numele Lui» şi: «Domnul
sfărâmă cedrii Libanului», numindu-i „cedri ai Libanului”pe cei care se laudă, se prefac şi se
semeţesc împotriva adevărului. De aceea, pentru că sfărâmarea vine de la
Domnul, anticipând aceasta ei trebuie să-şi sfărâme inima arogantă, ca smerirea
ei să fie jertfă Domnului. Orice mână, chiar şi cea mai activă şi cea mai destoinică,
va slăbi faţă de Dumnezeu şi de faptele Lui. De aceea spune: «întăriţi-vâ,
mâini slabe şi genunchi slăbănogiţi». Nimeni să nu se încreadă în putere pentru a se păzi de războinicii
năvălitori, nimeni să nu nădăjduiască în iuţimea picioarelor, ca să poată fugi
de ziua sfărâmării, care va veni să nimicească întreaga lume.
.............................................................................................................................
cârâ»? De aceea, dacă cineva nu a
pus la zidirea vieţii sale lemne sau fân sau trestie, să-şi dorească ziua
Domnului, în care focul va lămuri ce fel este lucrul fiecăruia. Dar dacă
nimeni nu este curăţit de faptele neîngăduite, să se teamă de ziua aceea. Căci,
spune, «dacă lucrul cuiva, pe care l-a zidit, rămâne, va lua
plată. Dacă lucrul cuiva se va arde, el va fi păgubit. El, însă, se va mântui,
dar aşa ca prin foc».
263. «Se vor tulbura solii şi dureri îi vor cuprinde, ca ale unei femei care
naşte. Şi se vor plânge unul către celălalt şi se vor înspăimânta. Şi faţa lor
se va schimba ca flacăra».
Cine sunt solii tulburaţi
când îi surprinde ziua Domnului? Sunt, desigur, aceia despre care Domnul
vorbeşte tipic prin pildele pe care le-a spus când era lângă Ierusalim către
cei care credeau că împărăţia Domnului urmează să se arate. Căci spune: «Un
om nobil a plecat într-o ţară îndepărtată, ca să-şi ia împărăţie şi să se
întoarcă». Apoi, spunând despre cele zece mine, pe care le-a dat celor zece
slujitori ca să facă negoţ, a adăugat: «Dar cetăţenii lui îl urau
şi au trimis soli în urma lui, spunând: Nu voim ca acesta să domnească peste
noi». Deci, omul nobil este Cel care nu are cu nimeni altcineva comuniune a
neamului, decât cu Dumnezeu Cel ce este peste toţi. După cum numim „nobili” pe
cei din sânge domnesc, la fel cu adevărat nobil este Cel care îşi are existenţa din fiinţa Tatălui.
Căci se poate spune şi despre Mântuitorul că este om nobil. Nu doar după
dumnezeire este Domnul considerat nobil, posedând în Sine prin fire ceea ce
este curat, pur şi neamestecat, ci şi deplin după omenitate, fiind neam din
sămânţa lui David după trup.
Deci, merge într-o ţară
îndepărtată, nu atât de departe prin loc, cât prin aşezarea lucrurilor. însuşi
Dumnezeu este şi aproape de fiecare dintre noi, când
faptele bune ne oferă o apropiere de El, [dar] este şi departe, când prin
apropiere de pieire ne depărtăm de El. Acest nobil, privind lumea stăpânită de
păcat şi supusă tiraniei amare a duşmanului, milostivindu-Se din cauza
anarhiei, a acceptat să domnească peste ei. «Căci El trebuie să
domnească până ce va pune pe toţi duşmanii Săi sub picioarele Sale». De aceea, când a venit la locul acesta de pe pământ, ţara care era
îndepărtată de Dumnezeu, ca să ia împărăţia peste neamuri, după ceea ce se
spune în Psalm: «Cere de la Mine şi-Ţi voi da neamurile
moştenire», cei supuşi stăpânitorului veacului acestuia, nu numai oameni, ci şi
puterile adunate [în oşti] sub El, nu i-au primit împărăţia. Când El a dat
poruncile şi lucrarea lor şi îndemnat să nu stea fără să le lucreze pe acestea,
ci le-a certatat lucrarea, [ei] au trimis soli în urma Lui, refuzându-I
împărăţia.
264.
Deci, cine erau solii, dacă nu
cei care au înfăptuit moartea Mântuitorului? Cei care au considerat că prin
cruce rup împărăţia Acestuia peste lume, care îi spuneau lui Pilat: «Nu
scrie: Regele iudeilor, ci că Acela a zis: Eu sunt regele iudeilor». Dar deopotrivă răutatea celor care L-au oprit i-a judecat pe ei
înşişi, iar [aceştia] nu au împiedicat iconomia. Căci stăpânind [iarăşi]
împărăţia şi împărţind robilor după vrednicia fiecăruia lucrarea lor, le-a
poruncit ca aceia să fie chemaţi ca să ştie cum au făcut negoţ. Primului, care
a câştigat zece mine, i-a dat stăpânire peste zece cetăţi, iar celui de-al
doilea, care a adăugat cinci mine, i-a spus: «Fii
peste cinci cetăţi». Iar pe cel care a legat [mina] într-un ştergar fără nici un profit, a
poruncit să-l înlăture.
Când a rânduit cele pentru
iudei, «căci vremea este ca să înceapă judecata de la casa lui
Dumnezeu», atunci a poruncit ca duşmanii, care I-au refuzat împărăţia, să fie
aduşi în mijloc şi ucişi. Sunt mulţi,
bunăoară, care în viaţa aceasta nu vor ca Hristos să împărăţească peste
ei. Căci cei care supuşi desfrânării, cei stăpâniţi de mânie şi cei înrobiţi
de lăcomie nu vor ca Domnul să împărăţească peste ei, şi, pe cât [ţine] de
voia lor, îi refuză împărăţia. Despre aceştia spune Isaia că: «Se vor tulbura». Căci când văd la a doua venire pe Domnul, cei care au trăit în păcate
şi au dispreţuit modul evanghelic al împărăţiei desigur «se
vor tulbura solii şi dureri îi vor cuprinde, ca ale unei femei care naşte». înfăţişează prin durere ascuţimea suferinţei, care le înţeapă inima şi
le-o răneşte prin conştiinţa păcatelor. Căci durerea ascuţită este suferinţa
apărută în timpul naşterii în părţile vitale [femeilor] care nasc.
«Şi faţa lor se va schimba ca
flacăra». Este propriu celor rătăciţi şi celor căzuţi într-un pericol
neaşteptat să îşi schimbe culoarea feţei, înroşindu-se la înfăţişare şi
indicând suferinţa sufletului prin schimbarea arătată.
265. «Căci, iată, ziua Domnului vine cumplită, cu mânie şi cu urgie, ca
să facă lumea pustie şi să îi piardă pe păcătoşi din ea».
Mai sus a zis: «Ziua
Domnului este aproape», dar aici: «ziua
Domnului vine, ca să facă lumea pustie». Cel care
cercetează cu atenţie cele redate, va afla că pasajele nu relatează amândouă
despre aceeaşi zi. Cel de dinainte [vorbeşte] despre sfârşitul propriu fiecăruia,
pe care îl înfăţişează aproape, dar cel de faţă despre cel universal. Căci va
face lumea aceasta pustie, pentru că adaugă: «Şi
stelele cerului şi Orion nu îşi vor da lumina». Poate că aceea este numită „zi” în sens propriu, datorită unităţii de
stare; căci nu este întreruptă de noapte, nici seara nu o mărgineşte. Şi pentru
că în ea se arată cele ascunse ale întunericului, aceea este denumită în sens
propriu „zi”.
Iar noapte este viaţa
aceasta, în care faptele ruşinii sunt ascunse, de unde şi spune: «Noaptea
a trecut, ziua s-a apropiat». Ziua aceea este numită şi „cumplită” (nevindecată), fiind cu mânie şi
cu urgie, în care nu se mai
poate face ispăşire, nici chinurile aduse cu ea nu mai pot fi vindecate. Deci,
să nu ne păstrăm pentru acea zi mărturisirile, ci să luăm în seamă iconomia Scripturii,
care doreşte să nască frica de Dumnezeu şi să-i înveţe pe cei care o citesc să
lucreze până este zi. «Vine noaptea, când nimeni nu poate
să lucreze». Cel care umblă în lumina poruncilor lui Hristos, [acela] este în zi.
Cel care este lăsat întunericului veşnic va fi în noapte. În acea noapte nu mai
este faptă, nici mărturisire, ci mâinile şi picioarele sunt legate cu lanţurile
propriilor păcate. Căci «legându-l de mâini şi de picioare,
aruncaţi-l în întunericul cel mai din afară». Iar limba nu va mai grăi nici mărturisire, nici lauda lui Dumnezeu,
fiind ocupată cu geamătul făcut ei de chinuri. De aceea, va veni ziua aceea
cumplită.
266. «Căci stelele cerului şi Orion şi toată podoaba cerului nu îşi vor da
lumina şi se va întuneca soarele răsărind şi luna nu îşi va da lumina ei. Şi
voi porunci întregii lumi răutăţi şi celor necredincioşi păcatele lor»
Evident profetul descrie
sfârşitul şi schimbarea tuturor. Atunci lumina solară vă păli şi luna va fi un
corp neluminos, şi Orion, cel mai luminos dintre stele, nu va mai da lumină. «Stelele
cerului şi Orion nu îşi vor da lumina», nu pentru
că s-au întunecat prin strălucirea răsăriturilor soarelui. Aceasta se întâmplă
în ziua de azi şi este mărturisit de toţi cei care scrutează fenomenele din
cer, că astrele care se află în emisfera de deasupra pământului nu se sting, ci
sunt ascunse complet de razele solare printr-o luminare mai puternică, după cum
se întâmplă şi în nopţile cu lună plină, când strălucirea de la lună scânteiază
în jurul stelelor şi nu permite ca razele lor să lucească.
De aceea, nimic din aceste
fenomene conform naturii nu înfăţişează Scriptura, ci întunecarea completă a
stelelor şi preschimbarea tuturor. Este clar că Scriptura numeşte Orion
constelaţia celor douăzeci şi două de stele, pe care unii o numesc Plugarul; pe
acestea unii pricepuţi în acestea le
împart [în categorii] şi spun că patru sunt de mărimea a treia, nouă dintre ele
de [mărimea] a patra şi celelalte nouă de [mărimea] a cincea. Iar această
adunare de stele este situată în partea nordică, care este numită de către
Scriptură, ca un singur corp, Orion. Acestea se numesc astre, iar nu stele, pentru
că mulţimea astrelor indică o constelaţie, iar stea este numită fiecare în
parte.
Scriptura aminteşte şi de
Ursa Mare (Arcturus), steaua pe
care o vedem în mijlocul părţilor lui Orion, roşiatică. De asemenea, şi
Pleiadele sunt numite de Scriptură, ca şi de către cei din afară,
care în mod clar de la evrei s-au preocupat de multe [lucruri] ascunse. Şi în
Pleiade se arată şapte stele strânse şi înghesuite unele într- altele, iar nu
şase, cum cred unii; [ele] sunt dispuse în formă triunghiulară.
După cum aici găsim numele
lui Orion, tot aşa şi numele de Ursa Mare (Arcturus) şi Hesperus (Raliţa) şi
Pleiadele în Iov, care spune: «Cel
ce face Pleiadele şi Hesperus (Raliţa) şi Ursa Mare (Arcturus) şi cămările de
miazăzi». «Cel ce numără mulţimile stelelor şi le dă tuturor
numele» şi are numărul tuturor şi denumirile. Puţine sunt numirile de care şi
grecii se folosesc deopotrivă, iar celelalte sunt inventate de ei înşişi; cu
mii de termeni numesc stelele, atât pe cele fixe, cât şi pe cele rătăcitoare.
Le împart în douăsprezece părţi pe cele ale cercului zodiacal, prin care
soarele îşi face cursul, iar pe cele fixate în partea nordică şi sudică le
numesc după cum vor.
267. «Şi voi pierde, spune, nesăbuinţa celor
fărădelege şi nesăbuinţa celor semeţi o voi umili».
Este lucrarea bunului
Dumnezeu să le nimicească pe cele josnice, ca să restaureze creaţia Sa
curăţită de orice răutate şi scăpată de orice boală, să o readucă la cele după
fire. Căci se spune în altă parte: «Voi pierde înţelepciunea celor
înţelepţi şi priceperea celor pricepuţi o voi nimici», pentru că înţelepciunea lumii, înşelându-i pe cei care o primesc şi fiind
considerată adevărată, produce necunoaşterea învăţăturilor pentru mântuire. De
aceea, înţelepciunea care răstoarnă de la adevăr este nimicită, sofismele şi
demonstraţiile ei fiind destrămate, ca cel cuprins mai înainte de ea să fie
salvat de la înşelare şi de la învăţătura mincinoasă. După cum boala este
nimicită de medic şi întunericul este nimicit de soare, la fel este nimicită
de către bunul Dumnezeu nesăbuinţa celor fără de lege şi nesăbuinţa celor
semeţi este umilită.
De aceea şi Iacob, binecuvântându-i
pe fiii [săi] Simeon şi Levi, spune: «Blestemată să fie
nesăbuinţa lor, pentru că este îngâmfată, şi nebunia lor, pentru că s-a
întărit». Distruge deprinderea rea a blestemului, pentru ca ceea ce a rămas în
ei să fie vrednic de binecuvântarea patriarhului. Astfel şi Noe, cunoscând ce
i-a făcut fiul lui mai tânăr, a zis: «Blestemat [să fie] Canaan». Deşi Ham era cel care l-a mâhnit, totuşi nu l-a blestemat pe acela, ci
neamul lui şi fapta lui, pe care simbolic o numeşte Canaan, căci Canaan se tâlcuieşte
„ca o zguduitură”. Pentru că
deprinderea făcută în mişcare săvârşeşte patima, nu a blestemat starea, ci
fapta care este din ea. Căci este greu să fie păstrată în firea umană curăţia
inimii.
Este clar că nimicind
nesăbuinţa celor semeţi, nu distruge doar unul dintre rele, ci prin extindere
de la un păcat, ajunge să înţeleagă nesăbuinţa referitor la toate felurile de
răutate. Cei fără de lege se poartă nesăbuit faţă de templu, se poartă nesăbuit
faţă de aproapele, se poartă nesăbuit faţă de ceea ce este după chipul Ziditorului
şi prin chipul Ziditorului nesăbuinţa urcă la Ziditor. Căci după cum cel care
batjocoreşte un chip împărătesc este judecat ca şi cum ar fi greşit împotriva
împăratului însuşi, tot aşa în mod evident este tras la răspundere pentru păcat
cel care îl batjocoreşte pe cel după chipul [Ziditorului]. Dar înaintea tuturor
se poartă nesăbuit faţă de sine desfrânatul din cauza întinării, adulterul din
cauza faptei de ruşine, hoţul din cauza lucrării josnice, ruşinoase şi
ticăloase, mincinosul din cauza negării adevărului, sperjurul din cauza înstrăinării
de Dumnezeu. Orice păcat este nesăbuinţă şi odraslă a nesăbuinţei, care îl
cuprinde mai întâi pe nesăbuit.
Se va smeri nesăbuinţa celor
semeţi, pentru că semeţia este sora fărădelegii. Căci cel nedrept este semeţ
faţă de dreptate şi se trufeşte faţă de ea. Cel nestăpânit vorbeşte împotriva
cumpătării, când îl dispreţuieşte pe cel ce se cercetează cu acrivie în toate
şi îşi disciplinează până şi mişcarea ochilor; iubitorul de lux pe cel moderat
în trai; cel smintit râde de cei bogaţi în înţelepciune şi care şi-au adunat
asiduu învăţăturile de pretutindeni. De aceea, Domnul, împotrivindu-Se celor
semeţi şi
smerindu-i pe păcătoşi până la pământ, vesteşte smerirea nesăbuinţei
celor semeţi. Cel care îi smereşte pe cei semeţi îi scapă de asemănarea cu
diavolul, care este tatăl trufiei şi îi duce să înveţe de la Cel ce spune: «învăţaţi
de la Mine, că sunt blând şi smerit cu inima».
268. «Şi vor fi cei rămaşi mai scumpi decât aurul nelămurit şi
omul mai scump decât piatra din Sufir».
După ce au fost aduse mari
ispitiri şi au venit războinici care au distrus lumea, după ce a fost smerită
toată semeţia, atunci oamenii aflaţi dintre mulţi, care nu şi-au vătămat cu
nimic sufletul din părtăşia cu cei fără de lege, ci care au fost încercaţi prin
miile de ispitiri şi încercări, care şi-au dat cu acrivie dovada intenţiei lor
sunt mai de cinste decât aurul nelămurit şi decât orice piatră preţioasă, care
pare să se găsească în Sufir. Se pare că numeşte Sufir* o ţară din neamul indian, în
care se află pietre preţioase. Iar aurul nelămurit este
cel care nu are în el niciun amestec cu o materie străină, ci când se arată
deodată, convinge vederea ochilor că este încercat şi neamestecat cu bronz sau
cu vreun alt aliaj.
«Căci cerul
se va tulbura şi pământul se va cutremura din temeliile lui, de la mânia urgiei
Domnului Savaot, în ziua în care va veni mama Lui» .
Întreaga
zidire se mişcă împreună cu Stăpânul pentru răzbunare împotriva celor care au
păcătuit faţă de EI. Căci după
cum cerul se miră şi se cutremură faţă de încălcările legii neaşteptate ale
poporului, când l-au părăsit pe Domnul, la fel, când sunt îndeplinite
păcatele celor apostaţi şi vine timpul răsplătirii, se spune că se mânie şi se
ridică împreună cu urgia lui Dumnezeu.
Mânia
cerului trebuie înţeleasă ca [fenomenele] înfricoşătoare care se abat din el
asupra celor pedepsiţi, când se face întunecarea stelelor, soarele se va umbri
şi luna nu va mai fi luminată, când
trăsnete vor răzbate şi tunete cumplite vor bubui, când aerul de deasupra
capului va fi înnegurat, încât de pretutindeni va fi un chin nepotolit pentru
cei lăsaţi pradă urgiei. Căci zidirea, slujind Făcătorului, se încordează
pentru pedeapsa împotriva celor nedrepţi, dar se domoleşte pentru binefacerea
celor care au crezut în EI. Iar acestea
se întâmplă din cauza mâniei urgiei Domnului. Este obişnuit Scripturii să
numească „mânia urgiei” fumegare şi ca o aprindere a pedepsirii petrecute
pentru răsplătirea faptelor rele.
269. «Pământul se va cutremura din temeliile lui».
Arată că seismul nu va fi
unul uşor, nici obişnuit, când zguduitura se produce la
suprafaţă, ci va răsturna fundaţia lui şi tulburarea îl va cuprinde cu totul.
Temelia pământului nu este cunoscută firii omului, după cum învăţăm în Iov, unde Domnul spune: «Unde erai când Eu am întemeiat
pământul? Vesteşte-Mi, dacă ai pricepere. Cine i-a pus măsurile, dacă ştii? Sau
cine i-a pus deasupra sfoara [de măsurat]? Cine i-a fixat inelele? Cine este
cel care a pus peste el piatra unghiulară»?
Sau poate, după concepţia celor din afară, Domnul a întemeiat pământul în
centrul sferei care înconjoară lumea, ca el prin echilibru ţinându-se departe
din toate părţile în mod egal de cer, să stea fix şi să fie susţinut neclintit.
Iar dacă pământul este întărit aşa de ferm, în mod evident că, [odată] mişcat
din temelie, se va muta de pe locul pe care se află.
De vreme ce a te mânia este
propriu [fiinţelor] raţionale şi însufleţite, unii îşi închipuie deja că şi
cerul este însufleţit şi se folosesc de termen, ca şi cum [cerul] ar putea să
se ridice împreună cu Stăpânul în mânie. Dar una ca aceasta este o născocire
mitică. Fiindcă adesea [Scriptura] numeşte cer în mod metonimic fiinţele mai
presus de ceruri, după cum este obiceiul şi la noi să spunem: „întreaga cetate
a ieşit” şi „cetatea a cerut aceasta de la conducător”, căci spunem „cetate” în
loc de „locuitori”. De aceea, şi cerul se mânie, dacă puterile cereşti sunt în
acord cu urgia dreaptă a lui Dumnezeu. După cum se face bucurie în ceruri
pentru un păcătos care se pocăieşte, tot aşa şi mânia şi tristeţea
pentru cei apostaţi prin păcat de la Ziditor.
270. «Şi vor fi cei rămaşi ca o căprioară care fuge şi ca o oaie care
rătăceşte, şi nu va fi cel ce [le] adună ca omul să se întoarcă în poporul său
şi să alerge în ţara sa. Căci cine va fi capturat, va fi învins. Şi cei ce sunt
adunaţi, vor cădea de sabie. Şi pe copiii lor îi vor lovi în faţa lor, casele
lor le vor jefui şi pe femeile lor le vor lua».
La atacul duşmanilor, unii
care vin faţă în faţă cad în linia de bătaie, dar alţii scăpând, fug precum o
căprioară. [Aceasta] este un animal sperios şi fricos, care fuge mult prin
iuţimea picioarelor şi nu se opreşte. «Vor fi ca o căprioară şi ca o
oaie rătăcitoare». Căci oile nu au nicio pricepere proprie ca să pornească spre păşuni
mănoase, să se aşeze în locuri mai sigure sau să-şi caute de băut, dacă nu
este cineva păstor şi conducător peste ele. De aceea, cei de atunci vor fi fugari ca şi
căprioarele, dar neajutoraţi ca şi oile rătăcitoare, pentru că nu au
conducător. «Şi nu va fi cel ce [le] adună», ci cei fricoşi vor fi risipiţi de cei care îi urmăresc, iar cei
rămaşi vor fi învinşi de vrăjmaşi. Şi de s-ar aduna ca să stea laolaltă şi să
facă un grup de ajutor, vor cădea de sabie. Apoi descrie suferinţele jalnice
ale celor înrobiţi. Pe copiii lor îi vor lovi înaintea ochilor părinţilor şi
casele lor le vor jefui şi pe femeile lor şi le vor lua cu silnicie.
271. «Iată voi ridica împotriva voastră pe mezi, care nu ţin seama la
argint, nici nu au trebuinţă de aur. Săgeţile tinerilor le vor sfărâma şi de
copiii voştri nu le va fi milă, nici pe copiii tăi nu-i vor cruţa ochii lor».
Cu mult timp în urmă, după
cum ne-a transmis istoria, mezii au atacat stăpânirea asirienilor şi au ruinat
Babilonul. Profeţia lui Isaia este cu multe generaţii înainte de robia lui
Israel. Iarăşi, mulţi ani după Israel s-au arătat mezii, pornind război cu
asirienii. De aceea, este o consolare a celor luaţi prizonieri aşteptarea
răzbunării care îl va afecta după mult [timp] pe poporul care l-a oprimat pe Israel.
«Voi ridica, spune, împotriva
voastră pe mezi», care nu vor fi convinşi nici de
argint, nici de aur. Voi, babilonienilor, nu veţi putea prin abundenţa de bogăţie
să-i cumpăraţi ca să nu suferiţi. Căci nu sunt atraşi de averi, pentru că ei
înşişi sunt foarte bogaţi. De aceea, în războaie nu sunt abătuţi la jefuirea
morţilor, nici nu se ocupă de pradă şi [li] se pare nedemn să ia de la cei
captivi. Dar vor sfărâma arcurile tinerilor de la voi şi nu vor avea nicio
milă, nici cruţare pentru copii.
Iar numele mezilor tradus
înseamnă „din cel suficient”. Desigur,
Cel care este suficient în toate şi care poate să aducă cele după vrednicie,
Acela îi mişcă pe mezi. Sau poate pentru că Madai este fondatorul Mediei, iar acesta
se tâlcuieşte „măsurătoare”, se spune că
mezii sunt aduşi pentru pedepsirea după măsură a celor care au trăit în
răutate, pentru ca după măsura cu care fiecare dintre noi a măsurat, fie realizând
[fapte bune], fie păcătuind, după aceasta să fie primite fie cele de
răsplătire, fie cele de pedeapsă. Astfel sunt
mezii. Nu se vor milostivi de pruncii babilonienilor, nici nu vor accepta să-i
păstreze pentru ei.
Poate că Scriptura spune
acum „copii” la roadele şi la odraslele sufletului babilonienilor. Asemenea
cred că sunt şi copiii celui fericit de Psalm, în care înţelepciunea este femeie, pe care Domnul căutând-o, Şi-o ia
mireasă şi soţie, fiind îndrăgostit de frumuseţea ei. Cred că în Psalmul
CXXXVI se vorbeşte despre copiii aceştia: «Fiică
ticăloasă a Babilonului, fericit cel care îţi va răsplăti plata ta pentru ce
ne-ai răsplătit nouă. Fericit cel care va apuca şi va zdrobi pruncii tăi de
stâncă». Căci [Scriptura] prevede ziua răsplătirii, în care mezii, cucerindu-i
pe babilonieni, nu se vor milostivi, iar ochii lor nu-i vor cruţa nici pe
copiii acelora.
Observă că Psalmul nu îl fericeşte pe cel care îl ucide oricum pe copilul babilonian, ci
vrea mai întâi ca pruncii lor nou-născuţi să fie nimiciţi, nelăsându-i să
ajungă să crească, pentru ca să nu sporească mai mult în răutate. Iar în al
doilea rând că nu în orice fel sunt ucişi. Căci îl fericeşte pe cel care
învinge şi întrece cu înţelepciunea sa naşterea de prunci a minţii amestecate,
care se cheamă Babilon (amestecare), iar apoi îi izbeşte de stâncă. Iar Stânca,
şi în acest [pasaj], este Hristos. Cel care loveşte învăţăturile rele de cuvântul
adevărului, acela este cel care zdrobeşte pruncii babilonieni de piatră. De
aceea, dacă pruncii Babilonului sunt învăţăturile eterodocşilor, care tulbură
sufletul celui care [le] primeşte, copilul babilonian prins [trebuie] să fie
[foarte] bine zdrobit de stâncă.
272. «Și va fi Babilonul, care este
numit slăvit de împăratul caldeilor, în ce fel a prăpădit Dumnezeu Sodoma şi
Gomora. Nu va fi locuit timp de veacuri, nici nu vor intra în el multe
generaţii, nici arabii nu vor trece prin el, nici păstorii nu se vor odihni în
el. Şi se vor odihni acolo fiare, şi se vor umple casele de ecou. Şi se vor
odihni acolo sirene
şi demoni vor dănţui acolo. Şi onocentauri vor locui acolo şi arici se vor
cuibări în casele lor. Vine repede şi nu întârzie şi zilele ei nu zăbovesc».
Prin acestea relatează
umilirea Babilonului. Şi pentru că amintirea slavei de dinainte de acesta face
lucrarea mai cumplită, arată de la ce stare ajunge în asemenea schimbare. «Şi
va fi, spune, Babi lonul, care este numit
slăvit». Aceasta a devenit ca propriul supranume şi toţi îl numeau cu adaosul:
„Babilonul cel slăvit”. Împăratul caldeilor îl făcea renumit, pentru că,
prăpădindu-i pe mulţi, a mutat în el oastea celor cuceriţi şi l-a înconjurat cu
ziduri mari, a pregătit o forţă militară mare şi l-a ridicat prin construcţii
strălucitoare. Acesta va fi totuşi prăpădit «în ce fel
a prăpădit Dumnezeu Sodoma şi Gomora şi nu va fi locuit timp de veacuri». Probabil că a delimitat prăpădul ei şi pustiirea într-un timp anume,
de aceea nu a spus „şi va fi distrusă în veac”, ci a adăugat: «timp
de veacuri». Şi următoarele arată că a prevestit
pustiirea ei totală. «Nu vor intra în el multe
generaţii», ca şi cum pustiirea ar fi în multe generaţii, dar după acestea ar fi
iarăşi locuită.
273. «Nici arabii nu vor trece prin el, nici păstorii nu se vor odihni în
el».
Scriptura prezintă trista
pustiire, pentru că va fi un asemenea pustiu, încât nici păstorilor nu li se va
găsi adăpost în el, nici arabilor, locuitori ai pustiului. Cei care jefuind şi
prădând toate scormonesc cetăţile şi satele, aceştia nu intră din cauza
disperării lui că nici nu mai sunt locuitori, şi nici nu se mai găseşte ceva
pentru trai. Ci spune că va fi bârlog al fiarelor, iar casele se vor umple de
ecou.
Ecoul înseamnă pustiirea
extremă. Căci ecoul este un sunet care reverberează, venind iarăşi la cel care
l-a emis din [lucrurile] tari şi rezistente. Acesta se întoarce răsunător în
pustiuri, dar în cetăţile sau satele locuite, nu i se permite să meargă până
la capăt, fiind dispersat fie de aerul despicat de obiectele puse în cale, fie
de sunetul care se interpune pieziş. Totuşi, aici casele se vor umple de ecou.
Ecoul este simbol al pustiirii.
«Şi se vor odihni acolo sirene şi
demoni vor dănţui acolo. Şi onocentauri vor locui acolo şi arici se vor cuibări
în casele lor». Cuvântul din afară (păgân) transmite că sirenele sunt femei care cântă,
dar aici pare să fie numele unor demoni. De aceea Aquila numeşte „sirenele”
„struţi”. Este un
animal iubitor de singurătate, care sălăşluieşte de cele mai multe ori în
nisipurile cele mai neroditoare. De aceea Scriptura redă pustiul extrem prin
sălăşluirea struţilor. Iar pe „onocentaurii”, de care vorbesc cei Şaptezeci,
Aquila îi numeşte „păroşi”. Pare să
înfăţişeze un neam de demoni îmblăniţi şi întunecaţi la înfăţişare, a căror
faptă este [să umble] neliniştiţi, să nu stea deloc cu picioarele şi nici să
nu se folosească de cuget.
«Şi onocentauri vor locui acolo». Scriptura pare să înfăţişeze şi alt fel de demoni, pe care ceilalţi,
transpunând însăşi pronunţia ebraică, îl numesc siein. Dar acolo, spune, şi aricii îşi vor face sălaşu- rile. Pasajul
relatează că toate animalele singuratice vor locui Babilonul după pustiire.
274. «Vine repede şi nu întârzie şi zilele ei nu zăbovesc».
Spune că prăpădul
Babilonului este grabnic şi că nu este nicio amânare a celor ameninţate. De
vreme ce se ameninţă că Babilonul va fi distrus ca Sodoma, trebuie să ştim că
sunt multe pustiuri cu numele Sodoma. Căci numele însuşi se tâlcuieşte şi
„orbire” şi „pustiire”, şi „linişte adâncă” şi „asemănare”, „chemare” şi
„temeliile lor”. Iar Gomora
se traduce prin „măsură” şi „răzvrătire”". Dar nu cred că are
nevoie de toate [acestea] cel care vrea să interpreteze cum Babilonul va fi
distrus asemenea Sodomei. Căci se pare că Dumnezeu distruge, făcând bine celor
distruşi, după cum şi doctorul [distruge] orbirea. Iar distrugerea orbirii
este începutul vederii. Distruge pustiirea ca ridicând sterilitatea să le
dăruiască odraslele faptelor dreptăţii. Şi liniştea adâncă o distruge, ca să
pună în inimi cuvântul pentru a-L slăvi pe Dumnezeu.
De aceea, distrugând şi
Gomora, pentru că Gomora se tâlcuieşte deopotrivă „măsură” şi „răzvrătire”,
nimiceşte răzvrătirea şi tulburarea din ea, ca cei răzvrătiţi şi cei care sunt
într-o dispoziţie duşmănoasă păcii să se îmbuneze. Oricine acceptă chestiunile
despre naştere şi acordă întâietate necesităţii, sorţii şi destinului şi, cât
ţine de el, prin susţinerea acestora îi îndepărtează de credinţa în Dumnezeu şi
de la dreapta credinţă pe oameni, acela consideră slăvite lucrurile
babilonienilor. Căci astrologia este o invenţie a caldeilor, care spun că cele
ce sunt depind de ele însele şi nu de Dumnezeu şi supunând lucrurile mişcării
astrelor, resping pronia care administrează [nevoile] oamenilor, încât [după
părerea lor] nici rugăciunea, nici dreapta credinţă nu [mai] pot fi de niciun
[ajutor], şi chiar dacă par să fie, şi ele se supun raţiunii sorţii.
275-276. Numeşte Babilonul ceva slăvit cel care slăveşte bogăţiile lumeşti,
măririle, nobilimea după trup şi toate cele care sunt asemenea acestora. Căci
toate acestea sunt confuze pentru gânduri şi sunt vrednice să fie numite la fel
cu Babilonul. Domnul îl distruge şi îl face sălaş al demonilor sălbatici, fie
dacă vrei să-l înţelegi ca cetate, fie ca suflet amestecat. Căci pustiit de
locuirea lui Dumnezeu, trebuie să devină sălaş al duhurilor rele. Aici păstorul
nu se odihneşte. Căci nu I se potriveşte bunului Păstor să aşeze sălaşul, în
vreme ce turma încredinţată este nimicită. Ci, spune, [îşi fac sălaşul] sirene,
demoni, onocentauri şi arici. De aceea, când vezi un suflet confuz, să ştii că
acela s-a umplut de ecou, pentru că în el nu mai este nici cuvânt clar, nici
distinct, ci un zgomot fără sens iscat de patimi cuprinde [partea] conducătoare a
sufletului aceluia.
De aceea, pare că puterile
rele prin chemarea cu glasul, producând plăcere sufletelor, pe care le încântă
spre pieire, îi vânează pe cei care trec [prin viaţă]. Este necunoscut dacă
prin glas [apare] plăcerea sau dacă într-alt fel provocările şi insinuările
spre păcat se fac prin acei demoni, doar că cei fermecaţi de desfătare uită de
ridicarea spre patria adevărată. Iar dacă vezi pe cineva care vatămă auzul şi
îl întoarce de la adevăr, întorcându-l spre mituri şi neîncrezându-se în
cuvântul cel puternic, nici în mustrare, nesuportând nici critica severă care
îl duce pe ascultător la acrivie, dar fiind prieten cu cuvântul vestit pentru
bucurie şi plăcere, să ştii că unul ca acesta este ţinut de sirene, fiind
înşelat de vorbirea meşteşugită şi de laude.
Demonii, care produc în noi
diverse păcate, se spune că dansează, pentru că dansul este o mişcare felurită
a membrelor. Şi pentru că dansatorii preiau scena având în alte dăţi alte feţe, tot aşa şi
demonii, folosindu-se de noi ca de nişte măşti, acum dansează ca un furios,
acum ca unul care doreşte şi este agitat de plăcerea trupului, altădată ca un
mincinos. Şi astfel ne facem primitori ai lucrării felurite ale demonilor,
schimbându-ne după dorinţa acelora inima noastră şi mădularele
trupului. Deci, când vezi pe cineva acum cuprins de râs nestăpânit, acum
smerit de tristeţe, sfâşiat de urlete, plânsete şi bocete, gândeşte că în el
dansează cineva, schimbând alte şi alte înfăţişări. Şi acum intră o scenă cu
iubirea de arginţi, acum una cu slava deşartă, altă dată una cu trufia. Iar în
general dispreţuieşte neamul oamenilor cel care dănţuieşte şi saltă în
sufletele uşoare, uşor de condus şi uşor de mutat spre păcat.
Numele de „onocentauri” arată alcătuirea compusă şi stranie a animalului, doar dacă nu este şi el un fel de demon, care acum ne face să dăm atenţie celor omeneşti, acum ne târăşte spre patimile animalice. Iar „ariciul” este un animal care are în jur ţepi în loc de peri, greu de prins şi viclean. Toate acestea vin repede peste sufletul confuz şi nu este nicio întârziere a zilelor.