Din punct de vedere teologic, o descoperire dumnezeiască
îşi află temeiul pe împlinirea următoarelor condiţii:
Echilibrul
moral
Chezăşia de bună credinţă, de curăţenie, de minte
sănătoasă şi de echilibru sufletesc la persoana căreia i s-a făcut descoperirea
(Vasele alese sînt curate întru totul şi nu se dezmint cu nimic).
Desăvîrşita
concordanţă cu învăţătura Bisericii
Încadrarea desăvîrşită a unei
descoperiri în cuvîntul Sfintei Scripturi şi în învăţătura Bisericii; cu alte
cuvinte, revelaţia nu trebuie să cuprindă nici o învăţătură nouă, care ar putea
să se împotrivească cît de puţin celor vechi, adică celor cuprinse în Cărţile
Sfinte şi în toată Sfînta Predanie.
Această susţinere se întemeiază pe însuşi cuvîntul Mîntuitorului, care
spune: „Dacă o împărăţie este
dezbinată împotriva ei însuşi, împărăţia aceea nu poate dăinui".
Deci Dumnezeu nu va lucra niciodată împotriva Bisericii Lui, ceea ce ar fi o
aberaţie (de văzut Marcu 3, 24).
Pe de altă
parte, Apostolul Pavel vesteşte cu toată tăria:
„Dar chiar dacă noi înşine sau înger din cer ar veni
să propovăduiască o altă Evanghelie, deosebită de aceea pe care v-am
propovăduit-o noi, să fie anatema !" (Galateni 1,.8).
Puritatea
revelaţiei
Adevăratele revelaţii şi minuni
nu cuprind elemente care ne-ar putea prilejui un simţămînt de trufie.
Descoperirile dumnezeieşti nu ne ispitesc prin proslăvirea unor merite ale
noastre, şi nici prin făgăduinţe excepţionale de mărire pentru viaţa de
dincolo.
În schimb, adeseori, falsele revelaţii şi minuni ne stîrnesc gînduri de
mîndrie, atrăgîndu-ne în aceeaşi cale pierzătoare în care însuşi Satana a căzut[1].
Minunile poartă
pecetea Domnului
Dacă un pretins „iluminat" sau vizionar ar căpăta
darul de făcător de minuni, este nevoie ca toate acele minuni, semne deosebite,
vindecări sau sculări din morţi pe care le-ar face, să fie împlinite în numele
lui Iisus Hristos, iar nu într-un alt chip.
Astfel scrie şi
Sfîntul Ioan Evanghelistul în I-a sa Epistolă (4, 1-3):
„Să nu daţi crezare oricărui duh, ci să cercetaţi
duhurile dacă sînt de la Dumnezeu, căci au ieşit în lume mulţi prooroci
mincinoşi. Duhul lui Dumnezeu să-L cunoaşteţi după aceasta: orice duh care
mărturiseşte că Iisus Hristos a venit în trup este de la Dumnezeu; şi orice duh
care nu mărturiseşte pe Iisus, nu este de la Dumnezeu, ci este duhul lui
Antihrist,
de a cărui venire aţi auzit. El chiar este în lume acum".
Profeţiile sînt
insuflate de Duhul Sfînt
În sfîrşit, profeţiile care
eventual s-ar face de către un prooroc, în cazul unei descoperiri dumnezeieşti,
trebuie să fie izvorîte din Adevăr, căci Hristos este Adevărul. Această condiţie este întărită
de faptul că numai Dumnezeu are preştiinţa în veşnicie, a toată lumea văzută şi
nevăzută, şi că deci numai El, prin lucrarea Duhului Sfint, poate înştiinţa pe
prooroci despre vestirile viitoare.
În schimb, Satana se bizuie pe
ghicitorii sau pe preziceri, iar falşii profeţi, despre care vorbeşte Sfînta
Scriptură, sînt insuflaţi de această putere luciferică, sau de duhurile
pitoniceşti. Acesta este şi dedesubtul real al tuturor fenomenelor ocultiste,
produse întotdeauna prin asemenea manifestări demonice.
În linie generală, profeţiile
se integrează în planul universal al mîntuirii şi au totdeauna un substrat duhovnicesc,
iar prezicerile şi ghicitoriile se mărginesc la speculaţii exterioare, lumeşti
şi stîrnesc o vicioasă curiozitate a cunoaşterii în viitor prin ispitirea lui
Dumnezeu. În cazul manifestărilor demonice cu aparenţe angelice, prezicerile
unor falşi profeţi îmbracă forme religioase şi mistice, dar atunci cuprind
întotdeauna o învăţătură greşită sau o abatere de la calea dreptei credinţe.
Rezumînd cele de
mai sus, se pot susţine următoarele:
Pentru ca anumite
pretinse descoperiri dumnezeieşti să poată prezenta siguranţa deplină că sînt o
lucrare a lui Dumnezeu este nevoie ca tot conţinutul acelor revelaţii să se
încadreze în chip desăvîrşit în litera Sfintei Scripturi şi în Sfînta Predanie.
Nici un cuvînt să nu fie spus în plus sau în minus faţă de învăţăturile
Bisericii noastre Ortodoxe, şi nici o ciudăţenie să un apară din tot ceea ce se
vesteşte şi se face de către un asemenea iluminat.
Dar dacă asemenea presupuse
minuni se ridică pe o temelie şubredă, sau cuprind erezii şi sminteli, trebuie
să
ne ferim de ele ca de foc, ca de nişte curse diavoleşti, în care ne putem pierde mîntuirea. Totodată, avem datoria de a-i feri şi pe ceilalţi fraţi ai noştri, care sînt mai puţin pregătiţi duhovniceşte şi deci mai înclinaţi de a primi asemenea ispite, pentru ca nu cumva să se prăvălească ei într-o prăpastie de moarte.
ne ferim de ele ca de foc, ca de nişte curse diavoleşti, în care ne putem pierde mîntuirea. Totodată, avem datoria de a-i feri şi pe ceilalţi fraţi ai noştri, care sînt mai puţin pregătiţi duhovniceşte şi deci mai înclinaţi de a primi asemenea ispite, pentru ca nu cumva să se prăvălească ei într-o prăpastie de moarte.
Potrivit Sfintelor Scripturi, o
condiţie esenţială a mîntuirii este conlucrarea credinţei cu faptele. În acest
scop, faptele trebuiesc să fie vrednice şi izvorîte din dragoste, iar credinţa trebuie să fie
curată şi izvorîtă din adevăr.
Orice credinţă greşită pe care
ne-o însuşim este o rănire a sufletului şi reprezintă o periclitare a
mîntuirii. Cine se prinde într-o credinţă greşită, se îndepărtează de Dumnezeu;
şi pe măsură ce păcatul neascultării şi al trufiei sporeşte, se agravează şi
ruptura de har.
Un asemenea om poate fi socotit
căzut; şi ca o pasăre rănită, care are aripi, dar nu mai poate zbura, aşa şi
acesta, dacă nu se întoarce la adevăr se sileşte zadarnic să se înalţe, căci
cade mai rău. „Oamenii aceştia sînt nişte puţuri fără apă, nişte nori alungaţi
de furtună; lor le este păstrată negura întunericului" (2 Petru 2, 17).
Aceste abateri de la dreapta
învăţătură a sfintelor dogme şi rînduieli ortodoxe sînt erezii. Prin
susţinerile lor rătăcite, ereziile sînt credinţe deşarte, căci înlocuiesc
adevărul cu minciuna.
În genere orice fel de
participare sufletească la un cult al minciunii este o credinţă deşartă. Acest
cult al minciunii se poate întinde de la cea mai deplină formă a idolatriei,
pînă la cea mai uşoară formă a superstiţiei, sau pînă la cea mai subtilă eroare
teologică.
Originar, credinţa deşartă porneşte de la înzeirea
firii, însufleţită sau nu, a făpturii, luîndu-se făptura drept Dumnezeu[2].
Cînd însă omul, fără a da
închinare unor anumite făpturi, dar cu ajutorul lor caută a pătrunde în
cuprinsul ştiinţei lui Dumnezeu şi în iconomia proniei Lui, atunci credinţa
deşartă ia alte două feluri de manifestări:
ghicitoria şi farmecele.
În primul caz este vorba de o
iscodire a viitorului sau a unor lucruri ascunse pe căi neîngăduite şi
nelegiuite, iar în al doilea caz este vorba de folosirea unor mijloace magice
pentru a atinge anumite scopuri pămînteşti, prin punerea în acţiune a unor
puteri tainice care depăşesc sfera puterilor fireşti ale omului.
Şi într-un caz şi într-altul,
aceste păcate pot fi săvîrşite printr-o participare activă sau printr-o
participare pasivă a omului, după cum el săvîrşeşte asemenea practici sau se
mărgineşte numai să creadă şi să nădăjduiască în ele.
După cum s-a văzut şi în
capitolele precedente, formele de ghicitorie şi de fermecătorie variază şi ele,
de la cele mai grosolane mijloace de chiromanţie şi vrăjitorie, pînă la cele
mai iscusite pretinse profeţii şi minuni ale proorocilor mincinoşi.
Dacă în asemenea lucrări se
cere, cu bună ştiinţă, şi ajutorul duhurilor rele, atunci aceste practici iau
caracterul magiei negre şi se coboară pînă la cea mai de jos treaptă a
satanismului.
Unul dintre meşteşugurile
vrăjitoreşti cele mai des întrebuinţate pentru a face rău altuia cu puterea
demonului (maleficium), cunoscut în poporul nostru, este de pildă şi acela de a
înfige un cuţit în prag, spre a atrage prin aceasta moartea unei persoane ce se
află în altă parte. Prin unele locuri, poporul are deprinderea ca, în asemenea
cazuri, cînd cade cineva greu bolnav, ca din senin, „să-i stingă
frigările"12.
Sfînta Biserică a statornicit
aspre pedepse pentru acei care cad în păcatul vrăjitoriei. Ea osîndeşte de
asemenea citirea în stele, magnetizarea, adică hipnotismul, precum şi toate
formele de ghicitorii şi de descîntece.
Părinţii Bisericii îi numesc
vînzători de Hristos pe toţi nesocotiţii care se prind în ispita acestor
viclenii diavoleşti.
În Sinopsa Mitrop. Iacob 1. c. stă scris: „Oricine
crede
în visuri şi în farmece şi în vrăji şi în baere şi
într-alte lucruri diavoleşti, acela este fărădelege şi afară din Biserica lui
Hristos, că acestea sînt lucruri diavoleşti şi cine le crede sau le face, acela
merge cu diavolul în munca veşnică". Deopotrivă, Biserica învaţă pe
creştini să se ferească chiar şi de descîntecele în care s-ar folosi cuvinte
sfinte sau forme de ritual bisericesc.
O formă mai uşoară de credinţă
deşartă este aceea pe care o au mulţi creştini de a-şi lega sufletul de anumite
lucruri sau întîmplări deosebite, cărora - în afară de Biserică - le atribuie
daruri talismanice sau caractere de revelaţii.
/V
Închinarea adevărată pe care o
datorăm lui Dumnezeu este şi aici pîngărită de credinţa deşartă pe care o avem
în puterea presupusă a unor scorniri omeneşti.
Aşa fac, de pildă, unii care
poartă asupra lor anumite scrieri apocrife cum ar fi „Visul Maicii
Domnului" sau diferite „Epistolii" cu ziceri din Evanghelie (după
Sfîntul Ioan Hrisostom: cu care începe Evanghelia lui Ioan), atribuindu-se lor
o putere minunată şi binefăcătoare.
Mulţi cad într-o
credinţă deşartă, primind minuni neadevărate, cinstind moaşte neprimite de Biserică (Can. 34 al Sinod,
din Laodicea)
sau folosind rugăciuni străine şi nerecunoscute (Can. 91, 87
Catarg).
Aici este locul de a pomeni şi
despre unii credincioşi ortodocşi, care au cultul unor „sfinţi"
neortodocşi, apar- ţinînd unor obşti creştine eretice, căzute sub anatema
soboarelor din pricina
credinţei lor viciate.
În tratatul său „Teologia morală", răposatul mitropolit
şi reputat teolog Atanasie Mironescu scrie următoarele:
„Nu e nevoie de a dovedi că credinţa deşartă este în
sine un păcat greu. Astfel sînt îndeosebi ghicirea norocului şi farmecele de
orice fel. Totuşi, ele în cazuri particulare se vor judeca adesea în alt mod.
Trebuie a lua seama totdeauna
nu numai la firea unor asemenea fapte, ci şi la chipul în care se săvîrşesc,
adică la cunoştinţa şi gîndul din care pornesc. În obiceiurile poporului s-au
păstrat de pe vremea păgînilor unele lucruri, ce din începutul lor au fost
negreşit deşarte şi unite cu închinarea de idoli; poporul creştin nu are însă
nici o idee despre obîrşia şi păgînitatea acestor închipuiri şi obiceiuri, cu
atît mai puţin îi trece prin gînd că ele sînt credinţe deşarte. Mai curînd deci
trebuie a vedea în ele un lucru nebunesc şi nepriceput, decît o credinţă
deşartă ce atrage osîndă grea[3].
Fără îndoială, chemarea duhurilor şi a morţilor (spiritismul),
datul în cărţi, credinţa în visuri[4], chiromanţia,
descîntecele şi alte felurite vrăji, sînt păcate grele.
Dar a se servi de sorţi spre a împărţi oarecare lucruri între
mai multe persoane sau spre a curma o judecată după învoiala dintre părţi, nu e
nici un rău. Cazul de care e
vorba în Fapt. Apostolilor, adică aruncarea de sorţi, ce s-a făcut fără îndoială din insuflarea dumnezeiască, spre a cunoaşte voia lui Dumnezeu, nu poate fi urmat în viaţa de toate zilele, pentru că aceasta nu îndreptăţeşte o astfel de chemare extraordinară a Proniei dumnezeieşti.
vorba în Fapt. Apostolilor, adică aruncarea de sorţi, ce s-a făcut fără îndoială din insuflarea dumnezeiască, spre a cunoaşte voia lui Dumnezeu, nu poate fi urmat în viaţa de toate zilele, pentru că aceasta nu îndreptăţeşte o astfel de chemare extraordinară a Proniei dumnezeieşti.
Păcate grele sînt şi alte
feluri de fermecătorii la care se întrebuinţează mijloace deşarte spre a feri
oamenii sau animalele de vreun rău, precum şi spre lecuirea lor de boli sau
spre a înrîuri cu sila asupra voii cuiva şi a aţîţa în el patimi necurate[6]"
(„Teologia Morală", Atanasie Mironescu, Tip. Cărţilor Bisericeşti 1895,
pp. 475-480).
Din cele mai sus arătate s-a
văzut că multe sînt formele sub care se poate învălui credinţa deşartă. În
afară de cazurile mai grave de magie, în care Sinodul de la Ancyra îi
canoniseşte pe credincioşii penitenţi, vinovaţi de asemenea practici, sînt însă
foarte vinovate şi păcatele săvîrşite prin falsa credinţă în minuni neadevărate
şi, în genere, în vise şi în arătări neîntemeiate, chiar atunci cînd
acestea iau înfăţişări sfinte sau sînt însoţite de cuvinte evanghelice, căci şi aceste păcate pot fi pierzătoare de suflet.
acestea iau înfăţişări sfinte sau sînt însoţite de cuvinte evanghelice, căci şi aceste păcate pot fi pierzătoare de suflet.
În lucrarea proorocilor
mincinoşi, diavolul îşi dovedeşte identitatea, fie prin alterarea unor
învăţături ale Bisericii, fie prin introducerea unor practici vătămătoare cu un
caracter de credinţă deşartă.
Şi într-un caz
şi într-altul primejdia este aceeaşi.
Drept urmare, deoarece credincioşii nu pot bea
paharul Domnului şi al dracilor (I Corint. 10, 21), trebuie ca fiecare creştin
pravoslavnic să-şi observe bine drumul şi să se păzească de asemenea primejdii,
care îl înstrăinează de adevărata cinstire de Dumnezeu şi îi aduc moartea
duhovnicească.
[2] Pentru un creştin, acest păcat este socotit drept
apostazie, învăţătorii şi părinţii Bisericii îl osîndesc foarte greu.
Tertullian (De idolatr. c. 1.) îl numeşte fărădelegea cea mai
mare a neamului omenesc; comp. Cypr. Ep. 10; Grig. Nazianz Orat. 38, Lactanţiu
De instit. 1, 1.
[2] Comp. Eşir. 22, 18. A doua leg. 18, 10-12. Isaia 47, 9
ameninţă pe cei ce săvîrşesc asemenea păcate cu pierderea de copii şi cu
văduvia.
[4] Credinţa în visuri de asemenea, este eres păgînesc. A se vedea de
ex. Sueton vit. Aug. XCI, Pliniu C. tiner Ep. 1, 18, Valer. Max. lib. I, c. VII (ap. Lecky I, 320).
Înţ. Sirah învaţă că visurile pe mulţi au aruncat în rătăciri, c.
37 V. 1-2. Sf. Părinţi osîndesc pe cei ce se iau după visuri, ca pe nişte
închinători de idoli. Cir. Jerus Catih. I Mistag. c. 8.
Grig. c. m, Mor. în lob 1. VIII c. 13. Sînt însă şi visuri ce vin de la
Dumnezeu. Dar după Grigorie Nisul în cuv. despre facerea om. c. 13 rar se
întîmplă astfel de vise şi numai pentru pricini mari ce privesc binele obştesc şi atunci Dumnezeu arată cu dovezi sigure că El
a trimis visul. Despre visele ce arată
lucruri deşarte sau împing pe om a face cercetări deşarte sau străbate
viitorul, acestea nu vin de la Dumnezeu (Sir. 34, 1).
[5] Iezech. 21, 22-23. Aceasta se referă şi la eresul din poporul
nostru de a descoperi viitorul sau alte lucruri ascunse, prin mijlocul psaltirei
şi a cheii de la biserică sau prin deschiderea Bibliei.
[6] Între asemenea exemple se pot cita: aninarea de baiere
la gîtul copiilor şi al animalelor; purtarea unor ierburi la brîu ş.
a. Sf Chiril al Jer. 1. c. ; Grig. Nazianzul, cuvîntul despre botez, Vas. c. Mare Omil. la Psal. 54 zic că aceste credinţe deşarte sînt
rămăşiţele închinării la idoli, căci lucrurile ce se întrebuinţează la ele n-au
nici din firea lor, nici după rînduiala lui Dumnezeu sau a Bisericii vreo
putere pentru păstrarea vieţii sau pentru ferirea oamenilor şi a animalelor de
primejdii. Creştinul e dator a-şi pune în toate nădejdea în Dumnezeu. Sf. Ioan
Hrisostom, Omil. 8 în Ep. către Colos,
zice că a anina la gîtul unui copil astfel de baiere este idolatrie, chiar dacă s-ar chema la
ele numele lui Dumnezeu. Vezi şi can. 36 al Sinod,
din Laodicea. Aceasta se referă şi la aşa-zisul „făcut de dragoste",
precum şi la rugăciunile de blesteme, neprimite de Biserică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu