O altă figură cu totul aparte - de data
aceasta nu prin sfinţenie, ci prin tragism - între deţinuţii
penitenciarului-sanatoriu Târgu-Ocna a fost pastorul evreu R.W..
Într-o bună zi s-a anunţat la închisoare
sosirea unei dube noi. Încă de la poarta penitenciarului se auzeau ţipete ca de
pasăre rănită care ne înfiorau şi ne întrebam: ce poate fi? În fine, convoiul
jalnic şi-a făcut apariţia: doi deţinuţi rupţi, prăpădiţi, împleticindu-se,
târându-şi greu zdrenţele şi ciolanele, unul întins pe targă iar altul susţinut
pe umerii a doi bărbaţi. Acesta din urmă ţipa ca din gură de şarpe. Era un
bărbat înalt, blond, cu profil frumos, semitic, evreul W..
Purta un costum albastru de stofă care de sus
şi până jos era murdar şi infectat cu puroiul ce curgea din ganglionii de la
gât. Cămaşa albă putrezise şi hainele de asemenea. Avea caverne în ambii
plămâni. Avea abcese reci în omoplaţi şi coaste care şi acelea puroiau. Faţa şi
mâinile erau scorojite de un amestec de tegumente, puroi, sânge şi murdărie.
Era nebărbierit şi plin de mizerie pe cap. Cum făcea un pas, se mişca o coastă
ruptă ori un şold bolnav şi omul ţipa înfricoşător. Am desluşit printre
strigăte: „lisuse, lisuse!".
Când a intrat pe poarta ţarcului nostru, B.
l-a recunoscut şi a zis:
-
Bine ai venit, trimisul Domnului!
La care acesta a răspuns:
-
lată că mă întâmpină un înger al lui Dumnezeu! Lăudat
să fie!
- În veci! Amin!
Omul acesta venea de la beciul al doilea al
Securităţii, unde fusese ţinut doi ani izolat şi când s-a considerat că va
muri, a fost trimis spre înmormântare „umanitară" în sanatoriul
Târgu-Ocna. Văzând starea gravă în care se găsea, am intervenit să se evacueze
o rezervă şi l-am dus acolo. La început s-a mutat
cu el B. pentru a-l îngriji, apoi am venit eu, căci oboseala era epuizantă. W. nu credea că va mai trăi. Deşi era îngrozit şi crispat, totuşi i-a zis lui B.:
cu el B. pentru a-l îngriji, apoi am venit eu, căci oboseala era epuizantă. W. nu credea că va mai trăi. Deşi era îngrozit şi crispat, totuşi i-a zis lui B.:
- Du-mă în curte, să
vestesc legionarilor pe Domnul!
-
Dragul meu, i-a răspuns B., te cunosc bine şi-ţi ştiu
râvna, dar ai răbdare să-i cunoşti pe aceşti oameni şi apoi vei înţelege ce ai de
făcut.
- Adică?
- Aici se trăieşte o
viaţă creştină de cea mai autentică valoare. Vei vedea şi te vei convinge!
- Bine, atunci vreau să-i
cunosc!
- Ai răbdare. Mâine te
vom duce să-ţi facem o radioscopie. Te vei întâlni cu un om a cărui viaţă ne
este pildă multora dintre noi.
W. a căzut pe gânduri. Era nerăbdător.
Chinurile fizice îi dădeau şi o stare de agitaţie sufletească şi cerebrală.
Ţipa necontenit.
În seara aceea A. a luat iniţiativa unei
colecte de haine pentru a-l primeni pe W..
-
Măi neamule, măi fârtate, mă, care ai ceva de dat,
vino la nenea, e o ocazie unică, dai neică pentru un jidan!
Vesel şi glumeţ şi-a început treaba dar cu
toată discreţia, ca să nu se afle că „ajutorul legionar" funcţionează şi
pentru evrei. S-au strâns de toate: un costum de haine, cămăşi, ciorapi subţiri
de lână, lenjerie şi două pulovere de lână.
- Este suficient unul! Tu
deci să-l iei înapoi pe al tău!
- Ba tu să-l iei pe al
tău, căci eu mă eliberez peste şase luni!
-
Lasă-te, mă, cu gluma, după cinci ani de ocnă urmează
alţii nenumăraţi de muncă obligatorie. Aşa că eu dau, întrucât am două
pulovere.
-
Ai tu două pulovere, dar ai şi două caverne, plus 20
de ani de muncă silnică!
-
Tu întotdeauna o iei înainte ca baba în car! Cum e
ceva de dat, cum e ceva de făcut, tu ai şi sărit ars. Dar mai potoleşte-te,
că-ţi văd sufletul ieşind pe gură!
- Ba eu dau!
- Ba eu dau!
Mai în glumă mai în serios, deşi se iubeau
mult, prietenii se ciocneau pentru măsura dăruirii lor.
- I le vom da pe
amândouă, am conchis eu.
Şi aşa s-a făcut. Iar darul din dar se face şi
acel pulover în plus a încălzit oasele obosite ale multora, căci dăruit a fost
la rândul lui de W..
A doua zi A. cu încă doi băieţi s-au prezentat
cu un lighean cu apă fiartă, cu prosoape, scule de bărbierit şi pachetul de
schimburi.
-
Am venit să îndepărtăm amintirile de la Securitate! au
zis ei. Puteţi rezista la o baie bună?
- Voi încerca. Vă
mulţumesc.
-
Pentru smerenie, ar trebui să încep cu picioarele, dar
noi vom începe cu capul, căci el este stăpânul întregului trup. Şi dacă ţineţi,
mergem mai departe!
W. tuşea, expectora şi ţipa. Ochii îi erau
ieşiţi din orbite. Se agita necontrolat din cauza durerilor. Cu mari necazuri
au reuşit să-l spele pe cap, fără însă a scoate crustele, căci riscau să facă
răni. Cu cârpe ude i-au şters cât de cât trupul mizerabil, apoi picioarele.
Unghiile erau imense. Au trebuit tăiate de medic în etape. L-au îmbrăcat
frumuşel - desigur că nu era nimic nou, dar toate erau curate şi dăruite cu
dragoste. Apoi A. a luat briciul şi a început să-l pomădeze. Acolo singurul săpun
existent pentru rufe, piele, dinţi şi bărbierit era un calup infect făcut din
reziduri de petrol, care în loc să înmoaie, ustura pielea. W. tăcuse până
atunci dar nu s-a putut abţine să nu zică una. Şi a zis:
-
Uite, acum ai un jidan în mână, eşti cu briciul pe
beregata lui, de ce nu-l
tai?
A. a zâmbit şi i-a spus:
- Nu vreţi să vă cânt o
priceasnă? Uite, am să vă cânt „Ajutorul meu de la Domnul, cel ce a făcut cerul
şi pământul".
După ce a terminat priceasna, nu a lăsat
timpul să treacă şi a adăugat:
- Acum am să cânt „La
râul Babilonului, acolo am şezut şi am plâns când mi-am adus aminte de Sion. Să
se lipească limba mea de gâtlejul meu de voi uita de tine, lerusalime.
Aliluia!".
W. l-a întrebat:
- Oare cânţi pentru mine,
ori pentru că aşa crezi?
-
Dacă nu aş crede, nu aş cânta pentru nimeni, i-a spus
A..
-
Legionarii sunt creştini? a mai întrebat W..
- Am să vă povestesc azi
numai o întâmplare din Pateric şi lăsăm restul pe altădată.
Şi i-a povestit un moment frumos din „Vieţile
Sfinţilor". Apoi s-au despărţit, cu un fel de punte întinsă peste
prăpastie.
La amiază W. a fost dus cu targa la raze, apoi
l-au oprit pe coridor, la parter. Lângă el, pe o altă targă, era Valeriu. Doi
oameni cu ochi albaştri şi cu minţi sclipitoare. Doi iubitori ai lui Hristos.
Doi creştini martirizaţi, care cu ultimele eforturi făceau un gest de credinţă
şi jertfă de sine. Unul era român, altul era evreu, cu caracterele tipice ale
rasei lor. Discuţia a început direct, vie şi viguroasă.
- Mi s-a spus că eşti
creştin, a zis W..
- Ştiu că sunteţi pastor
protestant, a răspuns Valeriu.
- Dar cum poate un
naţionalist român să fie creştin? Hristos a înfrăţit toate neamurile, deci este
o contradicţie în definiţie dacă admitem creştin şi naţionalist!
-
Domnul pastor este evreu. Nu doreşte mântuirea evreilor?
Oare n-a iubit şi Domnul poporul evreu?
-
Desigur, a răspuns W.. Domnul s-a născut din seminţia
lui David de 7000 de ani şi eu mă trag din seminţia lui Israel şi-mi iubesc
neamul pentru a cărui mântuire însuşi Hristos a vărsat lacrimi.
-
Înţeleg deci că domnul pastor este un naţionalist, un
naţionalist evreu. Românii sunt şi ei naţionalişti. Noi ne-am născut prin fire
români dar prin Har şi prin Adevăr suntem creştini. Evreii nu sunt creştini
nici după 2000 de ani! Naţionalismul românilor nu este şovin, nici imperialist,
nici rasist, ci decurge firesc din îmbinarea dintre credinţă şi felul nostru
propriu de viaţă. Noi mergem înfrăţiţi cu toţi drept-credincioşii pe calea lui
Hristos către Înviere. Prin Hristos toate neamurile au format Noul Israel şi cu
această conştiinţă tratăm noi problema naţională, inclusiv problema evreiască.
- Atunci de ce sunteţi
antisemiţi?
-
Nu suntem antisemiţi. Toate relele care vin peste
poporul evreu sunt din vina lui. Nu înţelegeţi oare că ei ispăşesc Sîngele
nevinovat pe care l-au vărsat şi pe care continuă să-l urască? Noi iubim
poporul evreu şi-l dorim mântuit, dar trebuie să-i spunem Adevărul răspicat
azi, aşa cum şi Domnul i l-a spus atunci. Numai aşa îi aşteptăm pe evrei în
Noul Israel şi avem mare râvnă pentru pocăinţa lor.
-
Dar evreii au fost ucişi de legionari la abator,
spânzuraţi ca animalele!
-
Este o înscenare josnică! N-avem cunoştinţă ca cineva
să fi spânzurat evrei la abator. Şi sunt evrei care ştiu asta foarte bine!
-
Dar evreii ucişi în pădurea de la Jilava?
-
A fost un act necontrolat al unor oameni fanatici
într-o împrejurare socială tulbure. Dar dacă puneţi aceste crime pe seama
legionarilor, atunci nu trebuie puse pe seama tuturor evreilor crimele
săvârşite de Elena Lupescu ori de Ana Pauker şi toţi evreii stăpâni pe
Securitate?
- Văd că îţi iubeşti
neamul, a zis R.W..
-
Ne iubim neamul dar şi pe toţi oamenii din lume. Dorim
din suflet încreştinarea întregului popor evreu, dar asta depinde de el, nu de
noi. Ştim că există o „rămăşiţă" a evreilor care urmează pe Domnul. Aveţi
toată dragostea noastră în Hristos dar suntem trişti pentru că până şi atunci
când un evreu se încreştinează, în loc să vină la sursa directă, la Adevăr şi
la Har, o coteşte puţin, e puţin sectar, are ceva de cârtit, rămâne puţin în
afară de Dumnezeu.
W. i-a răspuns:
- Voi aveţi marele noroc
că v-aţi născut creştini şi când vă treziţi la Hristos, ştiţi unde să intraţi,
dar noi... Eu sunt evreu de sute de generaţii şi strămoşii mei au fost duşmanii
lui Hristos, deci când L-am aflat am fost pus în faţa dureroasei dileme de a nu
şti pe ce uşă să intru!
- Înţelegem drama de care
ne vorbeşte domnul pastor, dar dacă sunteţi cu adevărat însufleţit de credinţa
cea dreaptă, o veţi găsi în Ortodoxie. Poate că de aceea ne-am întâlnit aici...
- Vrei să mă faci ortodox?
-
E o poruncă sfântă!
-
Poate vrei să mă faci şi legionar? a întrebat maliţios
W..
-
Aş dori să nu fi auzit această remarcă. Înţeleg însă
perspectiva diferită din care privim lucrurile. Dar ţin să vă precizez că noi
nu ne găsim pe o poziţie politică sau naţionalistă, ci pe poziţia celei mai
autentice învăţături creştin- ortodoxe. De aici cheamă Domnul oile cele
rătăcite ale casei lui lsrael.
La aceasta W. a şoptit:
-
Evreii nu mai sunt israeliţi!
-
Pentru acest cuvânt aş dori să vă sărut! a răspuns
Valeriu.
W. a stat câteva clipe pe gânduri, apoi a
continuat:
-
Ştii că Jurnalul de la Jilava al lui Codreanu a
contribuit la încreştinarea mea? Un antisemit învaţă pe un evreu despre
creştinism! Este cu adevărat surprinzătoare întâlnirea noastră de astăzi!
- Şi o dorim rodnică! a
încheiat discuţia Valeriu.
Încet-încet R.W. a cunoscut atmosfera generală
din penitenciar. El era foarte greu de suportat, încât B. m-a rugat să-l
înlocuiesc. L-am îngrijit cu răbdare şi dragoste în perioada cea mai grea.
Băieţii au continuat să-l spele până ce l-au curăţat bine. Abcesele au fost
operate tot de un medicinist deţinut, cu toate condiţiile precare de acolo.
-
După eliberare am să-ţi fac un sanatoriu! i-a zis R.W.
drept mulţumire.
-
Nu mă lua pe mine pe ovreieşte! Voi nu ştiţi decât ochi
pentru ochi şi plată pentru plată! Mie nu-mi trebuie nici o răsplată.
- Atunci de ce mă
îngrijeşti?
-
Uite aşa, de dragul meseriei! Îţi place?
Sănătatea lui era încă departe de a se fi
restabilit. Îl îngrijeam pe cât îmi stătea în putinţă şi căpătase încredere în
mine. Omul acesta era adânc frământat sufleteşte. Avusese o viaţă plină de
cotituri neaşteptate şi încercările nu-l părăsiseră nici acum. Redau aici
câteva din mărturisirile pe care mi le-a făcut, căci personajul merită atenţie.
W. era fiul unei familii de evrei modeşti din
România. Tatăl lui murise de tânăr şi ei au rămas patru fraţi mărunţei pe capul
unei mame neajutorate. Din această cauză familia s-a mutat la lstambul, când W.
avea vreo 10-12 ani. În port acest copil al nimănui a cunoscut cele mai
mizerabile decăderi şi degradări umane. În scurt timp au revenit în Bucureşti.
Când W. avea 16 ani a plecat la Paris, fiind invitat de un unchi al său din
America. Acesta era un publicist. Venise din S.U.A. în Franţa pentru a ţine
nişte conferinţe comuniste. Atunci a cunoscut W., prin intermediul unchiului
său, pe ambasadorul URSS-ului la Paris.
- Tinere, i-a zis acesta,
avem nevoie de dumneata pentru România. Te voi trimite în URSS să faci o
Universitate politică. Apoi ţi se vor da misiuni de mare importanţă pentru
Revoluţia internaţională.
În scurt timp W. şi-a însuşit ideile
marxist-leniniste, care-i păreau familiare şi a plecat la Moscova. Timp de doi
ani a făcut o şcoală condusă de o evreică
comunistă. Acolo studiau oameni din toată lumea, cu toţii fiind pregătiţi pentru revoluţia din cele cinci continente, cu deosebire însă pentru cea din Europa. Chiar în timpul cursurilor a fost trimis peste Nistru, în România, cu misiuni subversive.
comunistă. Acolo studiau oameni din toată lumea, cu toţii fiind pregătiţi pentru revoluţia din cele cinci continente, cu deosebire însă pentru cea din Europa. Chiar în timpul cursurilor a fost trimis peste Nistru, în România, cu misiuni subversive.
Când a terminat şcoala a avut un rol
conducător în lupta ilegală a comuniştilor din România dintre 1930-1940. A fost
arestat şi condamnat. A executat pedeapsa la Doftana, unde se găseau cei câţiva
comunişti cunoscuţi în vremea aceea. Majoritatea trecuseră prin URSS. Erau
muncitori. Studiau marxism-leninismul. Foloseau cu predilecţie „Cursul scurt al
Istoriei Partidului" de Stalin. Relaţiile dintre deţinuţii comunişti erau
înveninate şi dure, căci îndoctrinarea în spiritul urei de clasă neavând acolo
cum să se manifeste, se declanşa într-un conflict sângeros între „tovarăşi".
Aveau bune legături cu exteriorul, chiar şi cu străinătatea, primeau „ajutorul
roşu" şi erau bine întreţinuţi. Provocau curent greve şi manifestaţii
rebele. În urma unei acţiuni de protest, W. a fost pedepsit la camera H. Era o
cameră umedă şi rece. După câteva zile l-a cuprins disperarea şi cu acest
prilej a făcut prima rugăciune din viaţa sa. „Dumnezeule, a zis el, eu ştiu că
Tu nu exişti, dar dacă exişti, scoate-mă de aici!". Şi a fost scos din
camera H nevătămat. W. nu avea nici o bază religioasă, nici mozaică cel puţin.
Era un fanatic revoluţionar comunist.
Prin anul 1939 s-a îmbolnăvit de plămâni şi a
fost eliberat din închisoare. A locuit o vreme în casa unei familii de
protestanţi din regiunea Braşovului. Soţia, şi ea activistă revoluţionară, nu era
cu el. De la acei ţărani simpli a luat W. Biblia şi a citit-o. I se părea că
intrase într-un univers binecunoscut şi familiar. Ţăranii nu au putut să-i dea
prea multe îndrumări dar a cunoscut un evreu care era pastor creştin. Acesta a
început să-i tălmăcească sensurile adânci ale Bibliei. Şi era suficient un
cuvânt ca W. să înţeleagă ideea în întregime, cu toate consecinţele şi
implicaţiile ei. Era atras, uimit şi convins. Deci a primit să fie botezat dar
botezul a fost luteran.
Mai târziu, când s-a întâlnit cu soţia şi
şi-au luat un apartament în oraş, într-o noapte W. i-a mărturisit că s-a
botezat. Ea a sărit ca arsă şi a strigat:
- Cum e cu putinţă?
Spune-mi că n-ai făcut tu blestemăţia asta!
El însă i-a răspuns:
- Am descoperit adevărul
şi L-am primit pe Hristos. Sunt creştin!
-
Dacă ai făcut asta, eu nu vreau să mai trăiesc! a zis
ea şi a alergat la fereastră să se arunce.
Cu greu a reuşit să o prindă şi să o calmeze.
A urmat o perioadă de insuportabilă tensiune care însă a sfârşit prin botezarea
ei.
-
Da, aici este rostul lui Israel. Hristosul a venit.
Prin Biserica creştină se va mântui poporul evreu. Misiunea lui se va împlini
prin creştinism, erau concluziile familiei convertite.
W. a învăţat cu uşurinţă ebraica veche, care
curgea de la sine. Vorbea de altfel şapte-opt limbi străine. Cu temperamentul
său impetuos şi cu inteligenţa sa strălucită s-a făcut repede cunoscut în
cercurile creştine din Bucureşti.
În 1940, când s-a instalat în România
guvernarea naţionalistă şi ocupaţia militară germană, pastorul comunităţii
evreieşti luterane organizate de Misiunea suedeză pentru încreştinarea evreilor
din România a dispărut misterios şi W. a ajuns pastor al acestei biserici.
Predica plin de înflăcărare. Veneau să-l asculte şi ortodocşi ori catolici, dar
cu deosebire neoprotestanţi. Evreii creştini erau atunci scutiţi de orice
suspiciune sau obligaţie şi îşi desfăşurau activitatea în deplină libertate.
W. ajunge să aibă relaţii ministeriale şi la
cele mai înalte nivele bisericeşti. Are un băiat şi pe un altul român îl
înfiază, crescându-i împreună. În 1944, când au sosit trupele sovietice în
România, W. împreună cu ai lui le-au ieşit înainte şi au împărţit ostaşilor
Biblii în limba rusă.
În 1946 a avut loc o conferinţă a
confesiunilor din România convocată de Ana Pauker, evreică şi conducătoare a
comuniştilor. Atunci a luat cuvântul rabinul şef Şafran, care a acuzat pe
creştini că-i prigonesc pe evrei şi a ameninţat cu răzbunarea, căutând în
acelaşi timp să nege dumnezeirea lui Hristos; ei, evreii, a spus Şafran, sunt
poporul ales!
Creştinii prezenţi acolo au îngheţat de frică.
Un mitropolit român a vorbit ca să nu tacă şi a spus de toate dar nu a
îndrăznit să-L apere pe Hristos şi nici pe români. Catolicii au fost demni dar
reţinuţi. Protestanţii au fost confuzi şi oscilanţi. În sală se găsea şi W.
împreună cu soţia sa care i-a zis:
- Tu trebuie să-i spui
rabinului adevărul. Cere deci cuvântul!
Cum şi el era reprezentant al mişcării
ecumenice, i s-a îngăduit să vorbească. A început prin a evoca originea sa
iudaică, apoi a mărturisit cum a ajuns creştin, în fine a trecut la atac
împotriva lui Şafran şi a păcatelor şi necredinţei poporului evreu, pe care
le-a dezvăluit cum numai un evreu poate să o facă.
-
Voi sunteţi vinovaţi! a strigat el. Păcatele voastre
au urcat până la cer. Voi urâţi, voi uneltiţi, voi împilaţi, voi minţiţi
împotriva lui Hristos şi a Bisericii Sale. Aţi pierdut dreptul de popor ales
prin uciderea lui Hristos şi nu vă rămâne decât să vă pocăiţi şi să vă
încreştinaţi! Căci Cel pe Care Îl prigoniţi este Cel vestit patriarhilor şi
prorocilor. În afara lui Hristos nu aveţi mântuire!
Rabinul făcea spume, Ana Pauker a dat ordin să
fie întreruptă radiodifuzarea discursului. Sala aplauda frenetic. Adevărul
ieşise la lumină prin W. Când a terminat cuvântarea era sleit, o putere mare
ieşise din el. Au venit ai lui şi l-au scos pe o uşă lăturalnică, fiindcă
evreii îl aşteptau să-l ucidă.
W. şi-a continuat activitatea pastorală în
cadrul Misiunii suedeze dar avea repetate neplăceri cu actele de huliganism ale
evreilor, care adesea invadau biserica provocând scandal. Mama şi fraţii săi au
plecat în Palestina, comunicându-i să nu vină acolo căci va fi distrus.
În 1948, într-o duminică, pe când se îndrepta
spre biserică, a fost oprit pe stradă şi dus cu maşina la Securitate. Acolo îl
aştepta colonelul Dulgheru, evreu şi el, care învârtind un pistol în mână i-a
zis batjocoritor:
- Ai sosit la timp şi la
timpul potrivit vei ţine predica la biserică.
A fost dus la subsolul 2 al Securităţii.
Acolo, izolat, cu aer rău, cu rezistenţa slăbită, s-a îmbolnăvit. Nu a fost
înregistrat cu numele lui, căci se interesau de el ambasadele străine, ci sub
numele de Vasile Georgescu. Deci Securitatea răspundea invariabil că nu exista
nici un arestat cu numele R.W.. Între timp i-au întemniţat şi soţia. I s-a
organizat apoi un proces secret şi a primit 20 de ani de muncă silnică. Aşa a
ajuns în 1950 la Târgu-Ocna.
După ce şi-a mai revenit puţin din starea
jalnică în care fusese adus, W. a fost mutat în camera 4, chiar în patul din
faţa lui Valeriu. Au urmat deci discuţii îndelungate între cei doi, în care
inteligenţa speculativă şi impregnată de materialism a pastorului era mlădiată
de gândirea lucidă, profundă dar smerită a lui Valeriu. Zi de zi W. iscodea tot
felul de chiţibuşuri, care erau de fapt izvorâte din frământările sale
interioare şi de fiecare dată Valeriu punea ordine în gândirea evreului. Aşa de
pildă într-o zi a întrebat:
- Oare cine e mai mare,
Hristos sau Marx? E mai bine cum a spus Iisus ori cum a spus Marx?
Deţinuţii din cameră, care se închinau lui
Hristos şi respingeau categoric marxismul, s-au simţit jigniţi şi mulţi i-au
pus la îndoială buna-credinţă. Dar Valeriu a intervenit cu blândeţe:
-
Fraţilor, acest om e chinuit de propriul său trecut.
Trebuie să-l înţelegem şi să-i dăm răspunsul care să-i lămurească problema.
Marx cutremură un secol. El aşează lumea pe făgaşul materialismului ateu, care
vede universul şi omul ca un mecanism. Aplicarea principiilor lui în societate
duce la robie, tiranie politică şi mutilarea spirituală a indivizilor. Iată ce
este Marx pentru omenire. Noi suntem datori să-i dăm o replică creştină, să
arătăm prin însăşi viaţa noastră ce înseamnă Hristos şi învăţătura Lui pentru
lume.
În altă zi W. a spus dintr-o dată:
-
Există totuşi antisemitism creştin!
Valeriu i-a răspuns:
-
Creştinii se găsesc pe poziţie de dragoste pentru
evrei dar nu şi pentru fărădelegile lor, acestea merg în faţa dreptei Judecăţi.
-
Dar s-au făcut crime şi abuzuri!
-
Din partea cui? Cine provoacă oare, creştinii pe evrei
ori evreii pe creştini? Oare apartenenţa la „seminţia sfântă" absolvă de
răspundere orice evreu de orice fapte? Iată, reeducarea din Piteşti a fost
condusă de Ana Pauker, colonelul Zeller şi alţi evrei. Vă solidarizaţi toţi cu
astfel de crime? E vremea să
5 ) J J
renunţaţi la solidaritatea în rău bazată pe orgoliul
rasial. Când va pătrunde în sufletele evreilor dragostea care-i animă pe
creştini, atunci se va putea discuta de la dragoste la dragoste şi adevărul va
ieşi la iveală ca untdelemnul deasupra
apei. Evreii s-au încătuşat sufleteşte şi mintal în sângele pe care l-au vărsat. Ei trebuie să se smulgă din duhul căruia singuri s-au înrobit. Atunci se va apropia ziua bucuriei pentru noi şi pentru voi.
apei. Evreii s-au încătuşat sufleteşte şi mintal în sângele pe care l-au vărsat. Ei trebuie să se smulgă din duhul căruia singuri s-au înrobit. Atunci se va apropia ziua bucuriei pentru noi şi pentru voi.
-
Oare Dumnzeu poate ierta poporul evreu? Nu crezi că
sângelui iudaic îi este refuzată mântuirea?
- Cred că pocăinţa
evreilor este o problemă duhovnicească şi nu rasială.
W. a rămas puţin pe gânduri, apoi a spus:
-
Nu toţi evreii sunt învederaţi anticreştini, nici
învederaţi rasişti, sunt mulţi de bună credinţă, mulţi capabili, cinstiţi, dar
ori sunt dezinformaţi, ori se lasă antrenaţi de ceilalţi, ori sunt terorizaţi.
Cunosc un rabin care s-a încreştinat de bună voie dar s-a întors la iudaism de
groază.
Valeriu a conchis:
- Ar trebui mai multă
strădanie creştină pentru întoarcerea evreilor!
În aceeaşi cameră era şi arhimandritul G.,
care-şi trăia ultimele zile de viaţă. El i-a spus lui Valeriu:
-
Admir răbdarea cu care-l trataţi pe acest pastor.
Poate este numai o risipă inutilă de dragoste şi inteligenţă. Nu-mi inspiră
încredere acest om. Dar e bine că faceţi ce faceţi.
Între timp W. continua cu atitudinile lui
oscilante. O dată un deţinut căruia i s-a adresat cu „tu" i-a răspuns tot
cu „tu", fapt care l-a revoltat pe pastor, deşi el fusese vinovat. Valeriu
i-a spus:
-
Rugăm pe domnul pastor să folosească aceeaşi termeni
cu care i se vorbeşte. Altfel riscă să se işte conflicte şi ele pot fi evitate
cu puţină smerenie şi bună-cuviinţă.
Altă dată doi dintre bolnavii din cameră l-au
rugat să înceteze puţin discuţia întrucât aveau nevoie de linişte dar el nu s-a
putut stăpâni şi a continuat. Cei doi l-au acuzat de lipsă de bun-simţ,
ipocrizie şi provocare.
- Ăsta e antisemitism! a
ripostat el.
-
N-am fost şi nu sunt antisemit, a răspuns un deţinut
mai glumeţ, dar dacă toţi evreii sunteţi aşa, încep să-i înţeleg pe antisemiţi!
Valeriu a încercat să liniştească atmosfera
dar n-a reuşit. Totuşi în ziua când au simţit că li se apropia sfârşitul, cei
care-l apostrofaseră pe W. au mers şi i-au cerut iertare, gest care l-a
împresionat profund. Simţea duhul sincer al acelor oameni. Stânjenit, şi-a
cerut şi el iertare şi aşa s-au despărţit împăcaţi.
După asta W. a zis:
-
Aici am cunoscut cu adevărat pe Hristos, aici am
întâlnit pe adevăraţii creştini. Lenin cu încă trei-patru tovarăşi au întocmit
într-un parc din Elveţia planurile prin care au răsturnat jumătate din Europa.
Eu, dacă aş avea o sută de oameni ca aceştia de aici, aş putea să schimb faţa
lumii!
Într-una din zile a fost adus la sanatoriu un
evreu talmudist cocoşat, foarte grav bolnav. Când a intrat în contact cu
atmosfera din camera 4, ura lui împotriva creştinilor s-a dezlănţuit violent:
-Voi, creştinii, sunteţi vinovaţi de pogromul
împotriva evreilor. Ne vom răzbuna după legea noastră!
-
Dimpotrivă, i s-a răspuns, creştinii sunt victimele
directe sau indirecte ale evreilor. Evreii au ucis pe Hristos şi-i prigonesc
şi-i ucid pe creştini ori de câte ori au ocazia în istorie, ca să ajungă ei
înşişi stăpânii lumii. Dar lumea modernă nu poate accepta guvernarea unui neam
străin care se consideră Israel.
-
Noi suntem Israelul prin alegerea divină!
-
Israelul este haric şi nu născut dintr-o anume
seminţie.
- Voi sunteţi antisemiţi
şi prin asta nesocotiţi legământul dat de Dumnzeu poporului evreu!
-
Antisemit nu a fost Hristos, ci Iuda, Ana, Caiafa şi
poporul care a cerut răstignirea. Antisemiţi nu sunt creştinii, ci evreii care
luptă împotriva evidenţei, căci ei ştiu bine că Hristos este Dumnezeu dar prin
Talmud şi Cabala au răstălmăcit învăţătura revelată a Vechiului Testament. Ei
se închină fie viţelului de aur împotriva Dumnezeului lui Moise, fie lui Satana
împotriva adevărului lui Hristos. Poporul evreu L-a dat pe Hristos dar e
incapabil să-L urmeze, căci el însuşi se consideră Hristos - iată culmea
demonismului la care a ajuns!
- Creştinii au colaborat
cu Hitler împotriva creştinilor! a strigat talmudistul.
-
Dar tot creştinii au fost marii martiri ai lagărelor
naziste! De altfel, nazismul a fost un iudaism relativ.
- Cum vine asta?
-
Evreii s-au declarat pe ei înşişi drept fiinţă sfântă,
însuşi Mesia, deci rasismul lor este absolut. Hitler a declarat pe arieni drept
rasa superioară, deci o formulă relativă. Mai mult, nici nazismul nu a fost
creştin, ci anticreştin. Hitler îi suspecta pe creştini de semitism.
- Creştinii nu i-au
apărat pe evrei împotriva nazismului!
- Creştinii i-au apărat
pe creştini şi pe evrei în măsura posibilităţilor istorice de atunci. Evreii
acuză pe creştini că i-au prigonit prin Hitler, dar asta este o dublă
ipocrizie: pe de o parte ei ştiu că nu se putea face mai mult atunci, pe de
altă parte vor să justifice uciderea creştinilor pe care ei o săvârşesc prin
comunism.
-
Dar evreii sunt victimele lui Stalin şi ale
comunismului!
-
Asta e o ipocrizie şi un tupeu tipic iudaic. Se ştie
bine că evreii au creat materialismul istoric, au condus revoluţia sovietică,
au dezlănţuit prigoana împotriva Bisericii creştine şi a tuturor oamenilor care
au refuzat comunizarea.
Aici W. a intervenit ferm în discuţie:
- Comunismul este
instrumentul de iudaizare a lumii.
-
Pentru această afirmaţie vei plăti scump! i-a strigat
înfuriat evreul talmudist.
W. însă a continuat netulburat:
- În lupta dintre Stalin
şi Troţki a învins Stalin, care s-a folosit de evrei. El le-a refuzat puterea
dar nu şi serviciile. Aşa că evreii au ales locul doi în
comunism şi nu l-au părăsit niciodată. Ei sunt calul troian al revoluţiei comuniste.
comunism şi nu l-au părăsit niciodată. Ei sunt calul troian al revoluţiei comuniste.
-
Fiinţa poporului evreu este sfântă şi va pieri oricine
se va atinge de ea.
-
Tocmai asta este greşeala rabinică, a spus W.,
rasismul de tip divin, dominaţia lumii de către evrei. Obsesia puterii mondiale
îi satanizează pe iudei! Dar lumea a ajuns la o stare de conştiinţă care nu mai
poate admite împărăţia universală a evreilor. Nici comuniştii, nici
capitaliştii nu sunt dispuşi să dea puterea în mâna evreilor.
-
Poporul evreu îşi dovedeşte mesianismul prin influenţa
lui mondială şi prin crearea statului lsrael, a replicat cocoşatul.
-
Nu cu puterea lui Dumnezeu au făcut ei aceste fapte,
ci ca Antihrişti ce s-au închinat lui Satana.
- Meriţi să fii ucis! a
strigat turbat talmudistul.
- Şi mama şi fraţii mei
mi-au spus la fel, a răspuns senin W..
După ce s-a mai liniştit, cocoşatul a reluat:
-
Evreii au fost capabili să creeze după 2000 de ani
statul israelit şi vor fi capabili să conducă lumea întreagă.
W. i-a răspuns:
-
Statul lsrael este o dovadă a vremurilor apocaliptice
de sfârşit de lume, de venire a doua oară a lui Hristos. Puterea vi se va lua.
lubesc poporul evreu, e poporul meu dar cred că numai prin Hristos se va
mântui. Locul evreilor va fi unul de cinste în creştinism. Acum însă când sunt
îmbătaţi de putere, ei nu pot vedea adevărul, nu se pot pocăi. Aş vrea să fiu
şi eu anatema ca Pavel, numai să pot mântui pe unii dintre ei!
-
Vom rezidi templul lui Solomon şi vom şterge orice
urmă de creştinism din lerusalim!
- Veţi fi din nou loviţi
cumplit, a zis W...
-
Ne vor apăra creştinii, a răspuns cu tâlc evreul
talmudist. Am reuşit să naştem un complex de vinovăţie în conştiinţa
creştinătăţii, care o paralizează şi prin care o vom supune.
- Vinovăţia este a
voastră, dar voi respingeţi Adevărul. Hristos încă vă mai întinde mâna prin
care vă puteţi salva. Şi va veni vremea prorocită în care evreii vor intra în
numărul creştinătăţii; atunci va fi slavă şi bucurie pe pământ.
- Avem o moştenire
comună, a încercat evreul să cotească discuţia.
-
Hristos ne desparte, i-a retezat-o W.. Chiar Moise şi
prorocii sunt ai noştri. Dacă aţi urma lui Moise aţi fi creştini!
-
Nu evreii, ci romanii L-au ucis pe Hristos, a insistat
talmudistul.
- Evreii L-au ucis prin
forma legală de atunci, deci prin romani. Nu romanii L-au urât pe Hristos, ci
evreii. Nu pe romani îi acuză Hristos, ci pe evrei.
-
Nu poporul evreu L-a ucis pe Hristos, ci căpeteniile
lui.
-
Poporul evreu, cu unele excepţii de credincioşi, şi-a
urmat conducătorii şi este vrednic de ei.
- Au trecut zeci de
generaţii de la Ana şi Caiafa, e vremea să se uite crima de atunci.
-
Urmăreşte ce fac evreii de atunci şi până azi
împotriva creştinilor şi a tuturor oamenilor şi vei înţelege de ce li s-a spus
că păcatul împotriva lui Hristos va fi iertat, dar păcatul împotriva Duhului
Sfânt nu li se va ierta. Evreii de azi sunt mai vinovaţi decât evreii care L-au
ucis pe Hristos!
Bolnavii din camera 4 ascultau uimiţi. W.
vorbea din propria lui otravă sufletească, de care acum se simţea eliberat.
Talmudistul s-a jurat să-l denunţe după eliberare la mai-marii comunităţii
evreieşti, care-l vor distruge. Însă în scurt timp a murit.
După această confruntare Valeriu i-a spus:
-
Domnul pastor cunoaşte foarte bine adevărul, rămâne
numai să se statornicească în el.
W. s-a înclinat uşor şi a rămas pe gânduri.
Cunoştea într-adevăr mai bine ca alţii problema evreiască şi raportarea ei la
creştinism. Avusese discuţii aprinse pe această temă cu fratele său, care era
mare maestru în Loja secretă iudaică, lojă ce controla masoneria
internaţională.
-
Cum vreţi voi, vreo 15 milioane de evrei, să guvernaţi
4 miliarde de neevrei? îl întrebase W..
Iar fratele i-a răspuns:
- Avem prozeliţi
suficienţi. Unii ştiu că ne sunt prozeliţi, alţii nu ştiu dar toţi sunt la
dispoziţia noastră şi noi vom fi dumnezeul lor. Noi am creat francmasoneria iar
prin comunism, capitalism, materialism şi umanitarism am dat deja o
spiritualitate iudaică întregii lumi. Lumea se iudaizează zi de zi. Evreii sunt
fermentul secolului XX.
-
Dar Hristos a venit! zicea W.
-
Nu a venit. Acela a fost un fur şi un trădător al poporului
ales.
-
De ce nu vine atunci Hristosul?
- Însuşi poporul evreu
este Hristosul!
Atunci W. a luat foc şi a început să-i
demonstreze fratelui său că poporul evreu e plin de nelegiuire şi păcat, încât
nu poate fi frumosul, sfântul şi desăvârşitul Hristos. Acela a fost şi rămâne
Iisus Hristos.
-
Vă urâm, i-a strigat fratele lui, şi tu eşti un
trădător al neamului nostru. Când vom rezidi templul lui Solomon, vom face în
cetatea Ierusalimului cea mai mare statuie din lume pe care vom scrie: „Să nu
uitaţi niciodată ce v-au făcut vouă creştinii!".
-
Pieirea ta prin tine, Israele! i-a replicat W.. Voi nu
mai aveţi cer, căci dincolo de pământ nu aveţi nici un ideal !
În ciuda atitudinii lui tranşante, W. era plin
de frământări. Drama lui se consuma lăuntric cu puterea unui foc mistuitor. O
dată când am venit să-i curăţ rănile mi-a spus :
-
Te rog să mă asculţi. Am de mărturisit lucruri grave
care trebuie cunoscute. Nu ştim care dintre noi va mai scăpa din temniţa asta.
Simt nevoia să vorbesc.
În timp ce-mi spunea acestea a intrat
politrucul strigând :
-
Hei, W., ce faci ? Te spovedeşti lui l.l.?
W. s-a înfuriat:
- De unde ştie ciobanul
ăsta că chiar vreau să mă spovedesc? Satana nu mă lasă să fiu deplin al lui
Hristos!
A trebuit să ne despărţim dar pe parcurs W. a găsit
prilejuri să-mi dezvăluie lucrurile care-l frământau. O făcea în funcţie de
conjunctura din penitenciar dar şi de mişcările lui sufleteşti. Uneori era cald
şi sincer, alteori suspicios şi închistat. Tot ce scriu aici sunt mărturisiri
directe pe care le am de la acest om.
Evreii, îmi spunea el, vor să stăpânească
lumea. Ei cred că sunt aleşii lui Dumnezeu. Cred că fiinţa lor naţională este
sfântă. Întrucât nu a apărut „Hristosul" pe care-l aşteaptă, au ajuns la
teoria că însăşi fiinţa rasială a poporului evreu, deci evreii înşişi în
totalitatea lor sunt „Hristosul". Drept urmare refuză să admită că au
păcate şi de aceea interzic orice critică, oricât de justificată împotriva
poporului evreu, acuzând de antisemitism şi făcând scandal şi vâlvă în lumea întreagă
că din nou sunt pradă pogromului. Pe lângă asta exagerează cu sută la sută
suferinţele şi jertfele pe care le-au dat în timpul războiulu dar uită rolul
lor din revoluţia bolşevică, în care holocaustul împotriva creştinilor nu are
asemănare. Ei acuză pe creştini de antisemitism pentru a nu fi ei acuzaţi de
anticreştinism. Consideră sfânt sângele lor şi-l răzbună cu unu la o sută.
După război evreii au crezut că a sosit
momentul revoluţiei internaţionale dar au trebuit să dea înapoi, căci s-a ivit
opoziţia americană. Acum s-au masat în America dar n-au părăsit nici
comunismul, căci joacă o carte dublă şi în final vor trece de partea celor care
vor învinge. Ei sunt acum singura forţă care are putere atât în comunism cât şi
în capitalism, ceea ce le dă un larg spaţiu de manevre. Bizara alianţă
comunisto-capitalistă este opera lor, căci capitaliştii evrei şi francmasoneria
iudaică au finanţat comunismul. Mai presus de toate evreii luptă pentru cauza
lor, şi deci sunt solidari între ei indiferent pe ce baricadă se găsesc.
Puterea lor este imensă. lnfluenţa lor e hotărâtoare atât la Kremlin cât şi la
Casa-Albă.
Este adevărat că a existat un conflict de
putere cu Stalin, dar nici Stalin nu i-a alungat pe toţi, nici ei n-au părăsit
niciodată puterea sovietică. Evreul Cuganovici a fost socrul lui Stalin. Când
au cerut să aibă şi ei parlamentari în Soviete, Stalin le-a spus :
-
Aduceţi-mi un singur evreu miner şi atunci voi vedea
dacă voi reprezentaţi clasa muncitoare. Voi nu puteţi fi reprezentaţi ca
naţiune, căci nu aveţi un teritoriu al vostru. Deci vă voi crea o ţară în
Siberia.
Ei n-au acceptat. La scurt timp a apărut o
carte la Editura Politică în care se spunea că poporul evreu şi-a îndeplinit
ultima misiune istorică prin contribuţia la Revoluţia bolşevică dar de aici
înainte el va trebui să se topească în masa proletariatului şi a popoarelor
internaţionale. Cartea nu a plăcut evreilor şi au reuşit să-l determine pe
Stalin s-o retragă din circulaţie. Dar ei nu s-au retras din U.R.S.S..
Influenţa lor s-a păstrat neştirbită în punctele cheie. În plus au izbutit să-i
iudaizeze pe comunişti, care gândesc şi acţionează ca evreii. De pildă ura
comuniştilor împotriva creştinilor este pur iudaică. Numai ei Îl urăsc pe
Hristos atât de absurd şi de total.
Evreii însă manevrează lumea şi prin alte
mijloace. Francmasoneria este dominată şi dirijată de ei. Capitalismul este în
cea mai mare parte controlat de finanţa evreiască. Influenţa lor politică este
covârşitoare. Sunt orbiţi de putere şi au o forţă revoluţionară care stârneşte
admiraţie, dar nu au har. În aceste condiţii este greu de crezut că se poate
aştepta de la ei umilinţa care i-ar încreştina.
Acum evreii discută cu Vaticanul şi cer să nu
se mai considere că poporul evreu L-a ucis pe Hristos, ci romanii şi câteva căpetenii
ale iudeilor. În felul acesta vor să schimbe adevărul evanghelic. Ei ignoră
faptul că de 2000 de ani nu fac altceva decât să-L urască pe Hristos şi să
uneltească împotriva tuturor oamenilor. Discuţiile de la Vatican nu sunt decât
o manevră politică. Evreii vor de fapt distrugerea Vaticanului şi a întregului
creştinism pentru a le putea prelua ei. Totuşi evreii radicali talmudici refuză
orice fel de încreştinare şi vor să iudaizeze lumea şi să se instaleze ca mari
pontifi. Dincolo de aceste orientări, evreii sunt solidari între ei în
atingerea scopului final. Duhul minciunii satanice îi stăpâneşte. Ei sunt acei
"câini scrijeliţi" cum îi numeşte Pavel, ei sunt duşmani ai tuturor
oamenilor. Şi totuşi dintre ei va ieşi o rămăşiţă care se va mântui prin Hristos.
Ultimul popor care se va încreştina sunt evreii. Suferinţe cumplite se deschid
în faţa istoriei.
3
Făcând aceste mărturisiri, R.W. era el însuşi
înfricoşat dar o făcea cu forţa pe care o exercita asupra conştiinţei sale
credinţa în Hristos. Căci dincolo de oscilaţiile sale, W. credea în Iisus şi
credea că numai prin El se va mântui poporul evreu. De fapt frământarea
fundamentală a acestui om era raportul dintre dragostea lui pentru neam şi
dragostea pentru Hristos. Acest conflict ieşea adesea la suprafaţă şi mulţi îl
suspectau şi-l acuzau dar Valeriu l-a apărat în faţa lor, făcându-i să
înţeleagă drama acestui om, dramă pe care noi românii nu o cunoaştem, căci
românul s-a născut creştin.
Încet-încet apele tulburi din sufletul lui W.
se limpezeau. Atmosfera de pace şi dragoste care domnea printre deţinuţii din
camera 4 era ca un balsam pe zbuciumările lui lăuntrice. Dar încă nu văzuse
tot. Urma să fie martorul unui gest care avea să-i salveze viaţa şi să-i facă
încă o dată dovada adevăratului creştinism.
În calculele tactice ale politrucilor din
Târgu-Ocna intrau şi elemente şocante. Aşa se explică faptul că au permis să
pătrundă în sanatoriu 10 grame de streptomicină pentru R.. A fost un adevărat
pelerinaj. Toţi bolnavii se duceau să o vadă ca pe un miracol iar medicii
săvârşeau un întreg protocol când o manevrau. R. a decis să dea această
streptomicină lui Valeriu.
- Îţi mulţumesc din
suflet dar nu o pot primi, de ea depinde sănătatea ta! ia zis emoţionat
Valeriu.
-
Eu nu sunt atât de grav bolnav şi condamnarea mea este
mică. Am toate şansele să supravieţuiesc. Deci te rog să o primeşti! a insistat
R..
B. a auzit şi a spus :
- Avem datoria să-l
salvăm pe W.! El este un apostol al lui Hristos şi poate fi de folos oamenilor.
Propun deci să-i dăm lui streptomicina.
Situaţia era delicată, căci atât pastorul cât
şi Valeriu erau primii candidaţi la moarte apropiată.
- O voi da lui Valeriu, a
hotărât stăpânul medicamentului.
Valeriu a ascultat liniştit şi a spus :
-
lată un prilej în care ne putem arăta dragostea pentru
poporul evreu, dincolo de atitudinea lui faţă de Hristos. Sunt deci de părere
să-i dăm lui W. streptomicina.
-
Nu! s-a împotrivit R.. Rămân la prima mea hotărâre.
Dorim să trăieşti, avem nevoie de astfel de oameni!
-
Bine, a zis Valeriu. Primesc streptomicina şi-ţi
mulţumesc. Sunt nevrednic de dragostea ta.
A luat deci streptomicina şi a dăruit-o la
rândul său lui W.. Era atât de ferm în gestul lui încât nici R. şi nici nimeni
nu a putut obiecta. Acele 10 grame de streptomicină au salvat viaţa lui W.. El
trăieşte iar Valeriu s-a stins din viaţă.
Spre sfârşitul anului 1951 credeam că Valeriu
îşi trăieşte ultimele zile de viaţă. Slăbise, era epuizat, nu se mai putea
hrăni. Era străveziu. Suferea îngrozitor şi necontenit. Dar prin nu ştiu ce
minune a primit un pachet de la familie în care erau şi 18 grame de
streptomicină. Mai primise ceva lenjerie, un pulover şi o haină, dar haina era
micuţă ca de copil. Valeriu a privit-o zâmbind şi a spus:
-
Cred că mama mea dragă s-a gândit că Domnul l-a ajutat
pe fiul ei să devină prunc, aşa după cum dorea şi de aceea mi-a trimis o haină
de copil!
Apoi a adăugat:
-
Oare cu ce sacrificii au putut surioarele mele sărace
şi singure să-mi facă rost de streptomicină? Ele nu ştiu că nu mai am mult de
trăit. Alergarea mea se sfârşeşte aici. Nimic nu mă mai poate salva acum, cel
puţin în condiţiile de aici. N u avem nici un semn că sfârşitul suferinţei
noastre se apropie şi nu cred că eu mai pot ajunge acolo. De aceea aş vrea să
salvăm viaţa cuiva care are şanse să trăiască. O fac cu toată libertatea
sufletească şi fără nici o părere
de rău. Vă rog să alegeţi voi bolnavul care are nevoie de cele 18 grame de streptomicină.
de rău. Vă rog să alegeţi voi bolnavul care are nevoie de cele 18 grame de streptomicină.
- Asta nu se poate! i s-a
răspuns categoric. Ţie ţi-a fost trimisă şi tu o vei face. Este o datorie,
indiferent de rezultate.
Au urmat zile de discuţii contradictorii pe
această temă. În cele din urmă, văzând că n-o scot la capăt cu el, i-am zis :
-
Vei face ascultare! Ţi-ai spus gândul dar nu ai
libertatea să hotărăşti în afara noastră. În numele lui Dumnezeu, al familiei
tale şi din ascultare faţă de noi vei face streptomicina!
Şi i s-a făcut. În scurt timp şi-a revenit
binişor. Ne bucuram toţi în jurul lui. Începuse să compună câteva
poezii-testament, căci voia ca tinerii să cunoască cele ce s-au petrecut în
temniţele acestui secol. A putut deci să-şi continue versurile.
La Crăciun era destul de înviorat. În noaptea
cântărilor îngereşti a compus un minunat colind al deţinuţilor din Târgu-Ocna.
În patul de alături îşi dădea sufletul arhimandritul G.. Venise în stare gravă
de la Canal, unde fusese unul dintre stâlpii rezistenţei. În seara aceea a
Naşterii Pruncului Iisus el a fost luat la cer. A plecat neclintit în credinţă.
Neavând cu ce-l îmbrăca, căci rufele sale erau ude de transpiraţie, Valeriu a
oferit hainele lui şi a păstrat pentru sine pe ale părintelui.
-
Acestea sunt hainele mele monahale! a zis el
emoţionat. Cu ele să mă înmormântaţi!
Noaptea aceea de Crăciun nu o voi putea uita
până la sfârşit. Umblam necontenit de la un bolnav la altul, luându-le pulsul
şi îngrijindu-i. Din când în când îmi mai aruncam privirea şi spre Valeriu. Era
vesel, fericit înlăuntrul său, cu pleoapele lăsate, cu capul plecat în piept.
Nici el nu se putuse odihni. După ce mi-am terminat treaba am simţit că mă
cheamă din priviri, că mă roagă să mă duc la el. M-a privit cu o pătrundere cum
încă nu simţisem până atunci. Şi-a făcut semnul crucii, apoi mi-a luat mâna. Un
fior adânc m-a cuprins. Era foarte concentrat, lucru neobişnuit la el, căci în
starea lui duhovnicească putea rămâne destins până şi în cele mai cumplite
tensiuni prin care ne era dat să trecem. Simţeam că are ceva să-mi
împărtăşească.
-
Ioane, tu îmi eşti cel mai bun prieten, mi-a zis. Dar
nu ca prieten vin la tine, ci ca să-ţi cer sfat, să mă supun ţie. Vrei să mă
asculţi?
-
Te ascult, am răspuns eu, dar nu ştiu dacă voi fi
vrednic de încrederea ce-mi arăţi.
Valeriu a plecat ochii şi mi-a spus liniştit:
- În noaptea asta am
privegheat. Aşteptam să vină cântecul colindei mele. Doream să fie foarte
frumos. Îl cântam în minte. Îl desluşeam din cerurile înalte din care cobora.
Cam greu pentru mine, căci nu cunosc notele muzicale şi trebuie s-o fac după
ureche. Eram deci treaz, lucid şi senin când deodată am văzut că am în mână
fotografia Setei (fata pe care o iubise). Uimit de întâmplare
am ridicat privirea şi la capul patului meu am văzut-o pe Maica Domnului îmbrăcată în alb, în picioare, vie, reală. Era fără Prunc. Prezenţa ei mi se părea materială. Maica Domnului era aevea lângă mine. Eram fericit. Uitasem totul. Timpul părea nesfârşit. Atunci Ea mi-a spus: "Eu sunt Mireasa ta! Să nu te temi. Să nu te îndoieşti. Biruinţa va fi a Fiului meu. El a sfinţit locul acesta acum pentru cele viitoare. Puterile întunericului cresc şi încă vor mai înspăimânta lumea dar vor fi spulberate. Fiul meu aşteaptă pe oameni să se întoarcă la credinţă. Azi sunt mai cutezători fiii întunericului decât fiii luminii. Chiar de vi se va părea că nu mai e credinţă pe pământ, să ştiţi că totuşi izbăvirea va veni, dar ca prin foc şi prin pârjol. Lumea mai are de suferit. Aici însă e multă credinţă şi am venit să vă îmbărbătez. Îndrăzniţi, lumea e a lui Hristos!". Apoi Maica Domnului a dispărut şi am rămas copleşit de fericire. M-am uitat în mână dar nu mai aveam nici o fotografie.
am ridicat privirea şi la capul patului meu am văzut-o pe Maica Domnului îmbrăcată în alb, în picioare, vie, reală. Era fără Prunc. Prezenţa ei mi se părea materială. Maica Domnului era aevea lângă mine. Eram fericit. Uitasem totul. Timpul părea nesfârşit. Atunci Ea mi-a spus: "Eu sunt Mireasa ta! Să nu te temi. Să nu te îndoieşti. Biruinţa va fi a Fiului meu. El a sfinţit locul acesta acum pentru cele viitoare. Puterile întunericului cresc şi încă vor mai înspăimânta lumea dar vor fi spulberate. Fiul meu aşteaptă pe oameni să se întoarcă la credinţă. Azi sunt mai cutezători fiii întunericului decât fiii luminii. Chiar de vi se va părea că nu mai e credinţă pe pământ, să ştiţi că totuşi izbăvirea va veni, dar ca prin foc şi prin pârjol. Lumea mai are de suferit. Aici însă e multă credinţă şi am venit să vă îmbărbătez. Îndrăzniţi, lumea e a lui Hristos!". Apoi Maica Domnului a dispărut şi am rămas copleşit de fericire. M-am uitat în mână dar nu mai aveam nici o fotografie.
Valeriu vorbea simplu, deschis, fără urmă de
părere de sine. Sufletul lui părea un potir din cel mai pur cristal, care se
învrednicise a-L primi pe Hristos. Cugetul lui smerit şi pacea cu care mi-a
vorbit mi-au dat certitudinea că nu fusese o înşelare. Mă simţeam cumva şi eu
sfinţit, înnoit, participând la minune. Cu intensitatea cu care ţâşnesc într-o
astfel de împrejurare luminile interioare, cu sfială dar şi cu convingere i-am
spus simplu: - Dumnezeu ne cercetează. Dacă noi putem cădea, El va birui. Ne
trebuie credinţă, şi acum putem avea mai multă. Să ne rugăm!
Am făcut împreună o scurtă rugăciune. Şi în
tăcerea camerei 4 pentru muribunzi sufletele noastre s-au făcut pentru o clipă
scară către cer.
N-a fost singura dată când Valeriu mi-a împărtăşit
astfel de trăiri înalte. Într-o altă zi, nu mult după Crăciun, m-a rugat din
nou să-l ascult şi mi-a spus:
- Azi noapte târziu mă rugam. Mă simţeam
mângâiat de Harul lui Dumnezeu şi mă bucuram în taină de darul ce mi s-a dat.
Eram treaz, conştient şi fericit. Deodată am simţit că ceva deosebit se petrece
cu mine, în afara voinţei mele. Începând de la extremităţile trupului sufletul
a început să mă părăsească. Nu numai că nu-mi era frică, dar ştiam că nu e
vorba de moarte şi cu cât sufletul părăsea trupul, cu atât trăirea mea
lăuntrică creştea. Sufletul a urcat uşor spre piept, spre gât, spre cap. Mă
simţeam fericit, curat, luminat de o lumină sfântă. Niciodată mintea mea n-a
fost mai înţelegătoare ca atunci. Ştiam că Domnul este cu mine. Eram fericit că
sunt în puterea Lui. Timpul parcă se dilatase. Nu mai simţeam durerea din trup.
Îmi priveam trupul fără să-l doresc şi fără să-l resping. Viaţa şi materia îmi
păreau minuni. Sufletul s-a apropiat iute de gură şi a ieşit din trup. Am ştiut
atunci că pot să merg fără opreliştea materiei oriunde aş fi dorit. Era
minunat! O bucurie nespusă m-a copleşit. Primul gând a fost să merg să-mi văd
familia dar mi-am amintit de sfaturile Părinţilor din Pateric, care poruncesc
să nu te încredinţezi lucrării duhurilor decât în stare de ascultare, ca să nu
te înşele diavolul şi să te piardă. Mi-a apărut în minte bătrânul schimnic care
avea un înger de lumină ce-i descoperea multe taine şi-l
ajuta să facă mari minuni, încât se dusese vestea despre el. Dar bătrânul ieşise de sub ascultarea stareţului şi a obştii şi se credea inspirat de însuşi Dumnezeu. Au fost zadarnice chemările la supunere din partea stareţului, căci el îi socotea pe toţi pizmătăreţi şi-i dispreţuia. Deci a venit la el îngerul şi i-a zis: „ Tu eşti cu adevărat fiul meu cel binecredincios. Am făcut multe minuni prin tine dar ei nu te cred, căci te urăsc. În noaptea aceasta îi vom încredinţa pentru totdeauna că eu sunt îngerul lui Dumnezeu şi tu eşti vasul Lui cel ales. Să-i chemi să vină la fântâna din curtea mănăstirii, în miezul nopţii, şi să fii şi tu acolo. Eu voi veni şi voi arăta puterea ce mi-a dat-o Dumnezeu". Deci în miezul nopţii s-a dus la fântână. Îngerul luminos a apărut şi intrând în fântână i-a spus: „Aruncă-te în fântână şi eu te voi scoate nevătămat înaintea lor, ca să vadă că eşti sfânt!". Bătrânul s-a aruncat în fântână şi a murit ca un ticălos. Deci amintindu-mi eu de acestea, a continuat Valeriu, m-am temut să nu cad în ispită şi am hotărât să mă întorc în trup. Acum, iată, mă supun ascultării. Spune-mi ce să fac şi aceea voi face!
ajuta să facă mari minuni, încât se dusese vestea despre el. Dar bătrânul ieşise de sub ascultarea stareţului şi a obştii şi se credea inspirat de însuşi Dumnezeu. Au fost zadarnice chemările la supunere din partea stareţului, căci el îi socotea pe toţi pizmătăreţi şi-i dispreţuia. Deci a venit la el îngerul şi i-a zis: „ Tu eşti cu adevărat fiul meu cel binecredincios. Am făcut multe minuni prin tine dar ei nu te cred, căci te urăsc. În noaptea aceasta îi vom încredinţa pentru totdeauna că eu sunt îngerul lui Dumnezeu şi tu eşti vasul Lui cel ales. Să-i chemi să vină la fântâna din curtea mănăstirii, în miezul nopţii, şi să fii şi tu acolo. Eu voi veni şi voi arăta puterea ce mi-a dat-o Dumnezeu". Deci în miezul nopţii s-a dus la fântână. Îngerul luminos a apărut şi intrând în fântână i-a spus: „Aruncă-te în fântână şi eu te voi scoate nevătămat înaintea lor, ca să vadă că eşti sfânt!". Bătrânul s-a aruncat în fântână şi a murit ca un ticălos. Deci amintindu-mi eu de acestea, a continuat Valeriu, m-am temut să nu cad în ispită şi am hotărât să mă întorc în trup. Acum, iată, mă supun ascultării. Spune-mi ce să fac şi aceea voi face!
Auzindu-l, m-am înfiorat. Am cerut trei zile
de răgaz pentru a mă ruga. După trei zile m-am dus la el şi i-am spus:
- Cred că este lucrarea lui Dumnezeu! Smerenia
ta e chezăşia adevărului şi a binelui. Te supui ascultării faţă de mine, dar eu
nu am astfel de trăiri, nu am nici cu cine să mă sfătuiesc, nu am nici cărţi
duhovniceşti să cercetez. Mă simt nevrednic de o astfel de cinste şi înfricoşat
de răspundere. Nu mă îndoiesc de minuni însă nu cred că ne sunt de neapărată
trebuinţă pentru mântuire. Dar slavă lui Dumnezeu pentru cele ce se petrec cu
noi, cu tine, prin El! Sfatul meu este să fii cu băgare de seamă. E bine cum ai
procedat! Să nu mergem prea departe cu perspectivele ce se deschid în acest
plan, căci nu suntem încercaţi. Să ne ferim de ispite!
Valeriu m-a ascultat atent şi a primit tot ce
i-am spus fără nici o umbră de tristeţe, îndoială sau împotrivire. A rămas
senin şi împăcat cu hotărârea mea şi tocmai această smerenie a lui m-a
încredinţat de starea de har în care se afla.
Tot cam în vremea aceea ştiu că mi-a povestit
mai multe vise ale sale dar din păcate nu am reţinut decât unul, şi acela
incomplet. Părea că se deschide înaintea ochilor un câmp plin de toate
frumuseţile şi roadele pământului în care munceau oameni ce nu aveau voie să
guste nimic. Dacă cineva ar fi cutezat să atingă un fruct oarecare, oricât de
mic, se declanşa o alarmă automată şi paznici cruzi şi fără suflet pedepseau şi
ucideau fără milă. Ştiind acest lucru, muncitorii renunţaseră să se atingă de
acele minunate bunătăţi. Apoi a sunat ora mesei. Muncitorii s-au împărţit în
nouă cete, care au venit rând pe rând la cazanul comun să primească raţia.
Prima ceată au fost paznicii, care erau sănătoşi şi rumeni. A doua erau
muncitorii atleţi şi puternici care depăşiseră normele. A treia ceată
muncitorii palizi, care depuneau cele mai mari eforturi. A patra ceată, slabi
şi gârboviţi, erau muncitorii obosiţi, istoviţi şi inapţi de munci grele. A
cincea erau copiii trudiţi şi aspri. A şasea ceată erau bătrânii, adunaţi
într-un convoi trist, gârboviţi, hămesiţi, speriaţi şi umiliţi. A şaptea ceată erau bolnavii descompuşi, chinuiţi, schilodiţi, jalnici, plângând şi jelind. A opta cuprindea experimentele de degenerare a oamenilor, încât apăreau creaturi diforme, hidoase, unele ţinute în borcane de protecţie. Cea din urmă ceată era însă şi mai monstruoasă, schelete între nebunie şi moarte, disperaţi, bezmetici, halucinanţi: erau toţi cei supuşi unor pedepse. La fiecare ceată exista o altă hrană. Primii au mâncat mult, gras şi dulce, apoi mâncarea s-a tot subţiat şi s-a făcut amară ca fierea, dar înfometaţii o mâncau cu disperare. Între cete nu existau legături. Femeile erau la un loc cu bărbaţii dar nu se mai deosebeau între ei. Câmpul râdea încărcat de roade. Muncitorii şi-au reluat lucrul.
într-un convoi trist, gârboviţi, hămesiţi, speriaţi şi umiliţi. A şaptea ceată erau bolnavii descompuşi, chinuiţi, schilodiţi, jalnici, plângând şi jelind. A opta cuprindea experimentele de degenerare a oamenilor, încât apăreau creaturi diforme, hidoase, unele ţinute în borcane de protecţie. Cea din urmă ceată era însă şi mai monstruoasă, schelete între nebunie şi moarte, disperaţi, bezmetici, halucinanţi: erau toţi cei supuşi unor pedepse. La fiecare ceată exista o altă hrană. Primii au mâncat mult, gras şi dulce, apoi mâncarea s-a tot subţiat şi s-a făcut amară ca fierea, dar înfometaţii o mâncau cu disperare. Între cete nu existau legături. Femeile erau la un loc cu bărbaţii dar nu se mai deosebeau între ei. Câmpul râdea încărcat de roade. Muncitorii şi-au reluat lucrul.
Cu fiecare zi ce trecea Valeriu se apropia de
moarte. În ultimele luni de viaţă a fost vioi, bucuros, a scris poezii şi ne-a
vorbit cu însufleţire. Se sedimentaseră în el toate ideile din trecut şi
formaseră o viziune închegată despre Biserică, lume şi viaţă. În ziua de
prăznuire a Întâmpinării Domnului din 1952 ne-a chemat pe mine şi pe Gheorghe
şi ne-a spus:
- Doresc mult să slujim Domnului întru totul
şi întru toate. Suntem fiii Bisericii şi nu ne vom despărţi de ea. Se deschide
o eră nouă în lume care trebuie umplută de duh, idei şi activităţi creştine.
Creştinismul reînvie, dar sarcinile creştinilor sunt mari. Este vremea unui nou
apostolat. Nu se poate trăi cu sufletul în înalt iar cu viaţa de zi cu zi în
egoiste şi mizerabile orânduiri sociale. Există o unitate şi continuitate în
lume şi în viaţă, deci să nu părăsim nici un plan al existenţei noastre, ci
prin toate, în toate să fim creştini. Duşmanii sunt mulţi din afară şi
dinlăuntru, dar să nu uităm că lupta noastră este cu domniile şi stăpâniile întunericului.
Lumea secolului nostru nu are nicăieri o înfăţişare creştină. Structura
sufletească a omului civilizat este lipsită de Dumnezeu. Biserica nu are
putere. Sunt deci de înfruntat forţe uriaşe, apocaliptice. Trebuie nebunia lui
Hristos pentru a reîncreştina lumea. Aici noi am descoperit pe Hristos,
Biserica şi creştinătatea. Purtăm în noi o experienţă atât de amarnică încât am
fost umpluţi cu lumină. Cred că suntem datori să făgăduim că vom sluji lui
Hristos şi oamenilor în modul în care am înţeles să o facem aici. Nu avem de la
cine lua binecuvântare, dar o cerem de sus.
Valeriu rostea cuvintele limpede şi liniştit,
încât lăsa impresia că nu din el, ci de la Hristos veneau îndrăzneala şi
puterea cu care vorbea. Am făcut împreună o foarte scurtă rugăciune prin care
am pecetluit pe Hristos în sufletele noastre şi peste viaţa noastră toată. Am
fost trei! Dintre ei am rămas în viaţă numai eu, căci Valeriu şi Gheorghe s-au
mutat la ceruri. Port această uriaşă şi sfântă povară. Cred că am trăit numai
pentru că Dumnezeu are un rost cu mine ca slujitor al Lui. Sunt conştient şi
responsabil pentru ceea ce scriu aici. Mă rog fierbinte lui Dumnezeu să-mi
ajute şi rog pe oameni să se oprească o clipă din iureşul ameţitor al vieţii şi
să cugete mai adânc la rostul lor.
Zilele se scurgeau lin. Valeriu era inundat de
o tainică bucurie lăuntrică. Chinul devenise mai blând. Înflorea pe faţa lui un
zâmbet aducător de lumină.
Răspândea în jur un duh de pace adâncă. Mergeam la el
cu încredere şi nădejde. Sufletele noastre se plecau pe pieptul lui şi primeau
putere şi întărire.
În noaptea dinspre 18 februarie am fost într-o
stare de trezie, fără frământări, fără nelinişti, ci priveghind fără să-mi fi
propus acest lucru. Dimineaţă eram deja îmbrăcat când temnicerul a deschis uşa.
Am plecat liniştit, chemat tainic de Valeriu. Simţeam înlăuntru că ceva se
petrece. Pe scări m-a întâmpinat un medic deţinut care mi-a zis:
- Vino, Valeriu nu mai
are puls! Azi se va sfârşi!
Nu am fost tulburat, nu m-am alarmat, nu am
simţit nici durere şi nici spaimă, mi se părea că totul e firesc şi am răspuns:
- Ştiu!
Când am ajuns la uşa camerei 4 Valeriu era tot
rezemat de marginea patului, cu capul plecat în piept, cu pleoapele lăsate şi
zâmbea fericit, deşi unde de durere încă îi mai brăzdau fruntea. M-a simţit şi
a deschis ochii:
-
Bine ai venit, a spus el. Azi să stai lângă mine. Se
termină alergarea!
-
Bine,Valeriu, i-am spus, voi fi aici tot timpul.
-
Să ai grijă să se plinească toate după cuviinţă. În
starea în care mă găsesc, eu pot uita ceva.
De fapt el n-a uitat nimic, ci m-a purtat şi
pe mine pe cărările lui. Pe la orele 9 a chemat preotul, s-a spovedit şi s-a
cuminecat strălucind de bucurie.
S-a dus vestea printre deţinuţi că va muri. În
cameră era atmosferă de reculegere. W., care de obicei era în vervă, acum se
aşezase moţ în pat şi cu ochii plini de uimire asista ca la o minune. Prietenii
au venit rând pe rând să-şi ia rămas-bun. Până şi „reeducaţii" se
îmblânziseră şi, impresionaţi, căutau şi ei să- l vadă. Iar temnicerul, care excela
prin răutate, în ziua aceea s-a făcut nevăzut încât nimic nu a tulburat
atmosfera de pace şi taină.
Valeriu îşi pierdea puterile din ceas în ceas
dar sufletul îi era tot mai viu şi mai tare. De câteva ori a cerut apă, de
câteva ori m-a rugat să-l masez pe spatele încovoiat. A vorbit de mai multe ori
şi de tot atâtea ori s-a odihnit cu capul plecat în piept. Câţiva prieteni i-au
cântat din melodiile sale. A ascultat şi parcă întruchipa el însuşi cântecul.
Apoi a mulţumit cu recunoştinţă băieţilor.
- Să daţi slavă lui
Dumnezeu toată viaţa! le-a spus el.
Unui tânăr de o rară curăţie i-a zis:
-
Tu eşti o floare! Dăruieşte tot parfumul sufletului
tău Celui ce ţi-a dat daruri atât de frumoase!
Altuia i-a spus:
-
Nu te teme să te încredinţezi lui Hristos, căci toate nelămuririle
tale vor primi răspuns şi vei înţelege viaţa şi lumea în Duhul Sfânt.
A venit şi un poet şi Valeriu l-a privit cu
dragoste:
- Tu ai talent, închină-l
lui Hristos! E nevoie de o cultură creştină. Poeţii au mari daruri şi mari
răspunderi. Slăviţi-L pe Dumnezeu şi toate lucrurile Lui!
Poetul a fost atât de emoţionat încât n-a
reţinut ce-i spusese. Uimit, a ieşit afară şi m-a chemat rugându-mă să-i repet
cuvintele lui.
A venit şi un medicinist protestant care-l
îngrijise în ultima vreme:
-
Domnule doctor, vă sunt recunoscător pentru dragostea
cu care m-aţi ajutat, l-a întâmpinat Valeriu. Noi doi am avut dese confruntări
teologice. Sfârşitul vieţii mele este o ultimă mărturisire ortodoxă. M-aş
bucura mult să reveniţi la Biserica cea adevărată.
Ori de câte ori începea să vorbească răspândea
din el putere şi aceasta mă mişca. Harul era în el iar eu mă împărtăşeam de
lumina lui. Totul se petrecea normal, simplu şi fără intenţie, ca o lucrare a
lui Dumnezeu.
A venit şi W., plin de fiori şi evlavie cum nu
era el de obicei:
-
Slavă Domnului că am ajuns aici! a zis. Dumnezeu m-a
adus aici pentru a mea mântuire. Aici L-am cunoscut curat pe Hristos. Îţi
mulţumesc pentru tot ce ai făcut pentru mine. Cuvintele pe care mi le-ai spus
nu vor rămâne fără rod, şi nici adevărul ortodox pe care mi l-ai descoperit.
lartă-mă pentru necazurile pricinuite. Roagă-te pentru mine, căci am nevoie de
această rugăciune. Doresc ca în Împărăţia lui Dumnezeu să intrăm pe aceeaşi
poartă!
Valeriu i-a răspuns:
-
Mă bucur că ne-am întâlnit. Vă înţeleg frământarea dar
vă rog să veniţi la Hristos ca Pavel, fără şovăială, fără ocolişuri, fără
rezerve. Să-L rugăm împreună pentru pocăinţa şi încreştinarea poporului evreu.
Nici un neam din lume şi în primul rând ei nu au mântuire decât în Hristos. Harul
Domnului să vă aducă la Adevăr.
W. era adînc mişcat. S-a înapoiat în patul lui
şi a continuat să-l privească pe Valeriu.
Pe la ora zece a fost vizita medicală. Era o
doctoriţă cu suflet bun, pe care însă nu avea voie să şi-l deschidă faţă de
noi. L-a privit pe Valeriu şi a înţeles şi ea că sosise ultima zi. Era vădit
impresionată. Valeriu i-a spus:
-
Vă mulţumim pentru toată grija ce ne-o purtaţi. Poate
că mâine va lipsi încă unul din camera 4. O ultimă rugăminte mai am pentru
bolnavii de aici. Dacă s-ar putea să funcţioneze în această cameră o lumină pe
timpul nopţii.
-
Lasă tu lumina! s-a răstit un sanitar politruc.
Valeriu i-a zis şi lui:
-
Nu vă supăraţi, dar această rugăminte vi-o adresăm şi
dumneavoastră, căci şi dumneavoastră vă îngrijiţi de-atâta vreme de noi!
Era tot mai epuizat. Gâtul nu putea să mai
susţină capul, deci l-am sprijinit eu cu mâna. Am trăit atunci o bucurie şi o
deplinătate cum rar am mai simţit. Cred că Hristos era prezent în Valeriu şi
numai aşa îmi pot explica starea lui de har, cât şi uimirea mea şi a
prietenilor care erau de faţă.
Cu ultimele puteri mi-a spus:
- În primul rând gândul
şi sufletul meu se închină Domnului. Mulţumesc că am ajuns aici. Merg la El
fără nici o îndoială. Sunt fericit să mor pentru Hristos.
Eu plec dar voi aveţi de purtat o cruce grea. Fiţi
tari în credinţă, căci Hristos va birui toţi vrăjmaşii. Îndrăzniţi şi
rugaţi-vă! Păziţi neschimbat Adevărul dar să ocoliţi fanatismul. Nebunia
credinţei este putere dumnezeiască dar tocmai prin aceasta ea este echilibrată
şi profund umană. Să-i iubiţi şi să-i slujiţi pe oameni. Au nevoie de ajutor,
căci furi şi tâlhari caută să-i înşele. Ateismul va fi învins, dar să fiţi
atenţi cu ce va fi înlocuit!
S-a oprit puţin ca să tragă aer în piept. Apoi
a continuat:
-
Vă mulţumesc din suflet pentru tot ce aţi făcut pentru
mine. Rostul suferinţei noastre este schimbarea la faţă a lumii. Creştinătatea
trebuie să pună un început nou, mai curat, mai aproape de Adevăr. Rog să mă
iertaţi... Să mă ierte orice om faţă de care am greşit cu ceva... Gândesc cu
multă dragoste la mama şi surioarele mele. Doresc să meargă pe calea Domnului.
Vă rog să aveţi grijă de ele...
Trecuse de orele 12. Afară ningea cu fulgi
mari, catifelaţi, care se zbenguiau în văzduh. Bolnavii au servit masa. Valeriu
via şi se stingea în acelaşi timp. Respira greu. Vorbea tot mai rar. Eu eram
tot mai profund mişcat.
-
Ioane, a zis el, să duceţi duhul mai departe! Aici a
lucrat Dumnezeu!
A urmat o pauză îndelungată. S-a congestionat
puţin la faţă şi apoi a redevenit senin, frumos, fericit. A putut să mai
rostească:
- S-a sfârşit!
A ridicat ochii albaştri spre cer şi am văzut
cum se descopereau în ei minuni tot mai adânci, tot mai uimitoare. Totul era
făcut din lumină nepământească dar real, un fel de realitate desăvârşită a
cărei vedere te face fericit. Plângeam în hohote. Şi-a dat sufletul către orele
13 în ziua de 18 februarie 1952. Clopotele de la Schit au prins să vestească.
Lacrimile mele au încetat. Valeriu era frumos, mai frumos ca oricând. Am stins
lumânarea mică ce fusese aprinsă în ultimele lui minute de viaţă. L-am îmbrăcat
cu hainele părintelui G.. În gură i-am pus, aşa cum mă rugase, o cruce mică de
argint pe care o salvase din toate percheziţiile („ca să fiu recunoscut!"
mi-a explicat el). A sosit targa. Toţi deţinuţii se aflau în curte în
aşteptare. Când am trecut cu el către poartă ne-am oprit iar ei s-au descoperit
şi s-au închinat. L-au luat în primire doi deţinuţi de drept comun care aveau
misiunea înmormântărilor. Două zile a fost ţinut în curtea mare, sub fulgii de
zăpadă şi a fost îngropat noaptea. O parte din lucruşoarele lui le-a luat
temnicerul dar multe au fost păstrate de prieteni ca amintire.
La mormântul lui nu a fost pusă nici o cruce şi nici
nu i s-a scris numele nicăieri. Vestea despre viaţa lui a străbătut toate
temniţele şi mulţi îl pomenesc cu evlavie. Amin.
Epilog
După ce Valeriu a plecat dintre noi, R.W. mi-a
cerut să-l botez ortodox cu numele de Valeriu. L-am amânat până în vară ca să-i
dau prilej să cugete bine. l-am explicat că nu trebuie să se grăbească,
întrucât consecinţele spirituale şi bisericeşti sunt mari. El însă dorea cu
ardoare viaţa în Hristos Cel Adevărat. Dorea să se mântuiască, fiindcă văzuse
aevea cum poate intra un om în Împărăţia veşnică. În urma stăruinţelor lui i-am
împlinit dorinţa. Datorită prigoanei în care trăiam acolo, nu am făcut public
acest act. O anume îngrijorare stăruia în sufletul meu şi căutam să-l ocrotesc
pe W.. Atâta vreme cât am fost împreună el creştea în adevăr, iubire şi
smerenie. Dar în toamna lui 1952 eu am fost expediat din Târgu-Ocna la
Caransebeş, apoi la Galaţi şi Aiud şi de atunci nu l-am mai văzut. Din puţinele
cercetări ce le-am făcut am aflat cu durere că nu s-a comportat ca un creştin
ortodox. A fost eliberat în 1955 şi până la rearestare a activat tot la
luterani şi neoprotestanţi.
În 1958 mie şi multor deţinuţi din Târgu-Ocna
ce fuseseră eliberaţi ni s-a intentat un monstruos proces, fiind acuzaţi de
organizare legionară contrarevoluţionară cu scopul de răsturna Republica. Eu
nici măcar nu fusesem liber. Nimeni nu se organizase. Nimic nu era adevărat din
acest proces, decât dragostea şi trăirea creştină din Târgu-Ocna, care avusese
ca centru de polarizare pe Valeriu. A fost arestat şi R.W. dar fiind evreu,
Securitatea nu l-a introdus în lotul nostru, ci în altul, al sectanţilor şi
tuturor ne-a dat pedepse maxime. Deci până în 1964 R.W. a fost iarăşi
întemniţat, de această dată la Gherla. A lăsat impresii contradictorii pe unde
a trecut, iscând admiraţie dar şi mai multă repulsie. Nu se declara ortodox.
După ce ne-am eliberat eram urmăriţi şi
terorizaţi şi nu ne-am întâlnit, deşi aş fi vrut mult să-l văd. Nu ştiu dacă el
şi-a dorit să mă vadă. La scurt timp americanii l-au cerut guvenului român şi a
plecat în S.U.A.. S-a stabilit undeva în California. Am auzit că a făcut
declaraţii anticomuniste în faţa Senatului american şi a creat o organizaţie
creştină cu care colindă toate ţările, fiind ascultat cu viu interes. Am auzit
de asemenea că ar fi scris mai multe cărţi. Nu le-am citit, dar intersându-mă
de ele am înţeles că a ascuns tot ce văzuse, trăise şi simţise în Târgu-Ocna. A
uitat adevărul ortodox. A uitat că a fost botezat. L-a uitat pe Valeriu. În tot
acest timp creştinii minunaţi pe care el i-a descoperit în Târgu-Ocna se sting
în temniţa cea mare a comunismului.
Când
am înţeles că în ţară nu puteam face absolut nimic, că duhul adevăratului
creştinism, pe care Valeriu ne rugase să-l ducem mai departe, nu putea fi nici
măcar mărturisit, am decis să apelez la R.W. ca să mă ajute, cu relaţiile pe
care le avea, să ajung în America. În acest scop am trimis pe cineva la el.
Prima reacţie a fost pozitivă. R.W. mi-a scris chiar două ilustrate dar apoi
brusc a refuzat orice ajutor şi orice contact cu mine. Mi-a comunicat doar
scurt că americanii nu mă vor acolo deoarece sunt fascist. Profund îndurerat de
evoluţia conştiinţei lui R.W., relatez toate acestea sincer şi obiectiv, ca un
document de memorat.