doktoru

duminică, 18 mai 2014

Mihail Urzica Minuni si false minuni 2



În legătură cu ivirea unor revelaţii se pot produce cazuri de vindecări de boli, semne cereşti sau vedenii, petrecute fie cu vizionarul căruia i s-a făcut descoperirea, fie cu alţi credincioşi. Dar asemenea fenomene nu pot însemna prin ele însele, şi de la prima vedere, un argument hotărîtor că „revelaţia" este cu adevărat de la Dumnezeu.
De fapt, Satana poate săvîrşi semne şi minuni mincinoase, nu numai cu un individ în parte, dar chiar şi cu un grup sau cu o mare mulţime. Aşa sînt cazurile petrecute cu Simon Magul, sau cu Apollonius din Tiana. Acesta este însă şi rostul pentru care am fost îndemnaţi prin Scripturi să cunoaştem bine duhurile de la cine sînt.
Manifestarea unor semne neobişnuite, cu aparenţe suprafireşti, nu constituie o dovadă suficientă că ar fi vorba de minuni.

Astfel, yoghinii indieni („L'Inde mysterieuse" Paul Brunton, Edition Payot) pot ghici faptele oamenilor, pot face descoperiri de la distanţă; pot muta obiectele din locul lor prin mijlocirea unor puteri nevăzute; pot provoca fenomene de „materializări" de apariţii luminoase şi de „dedublări"; pot merge prin foc fără să se ardă; se pot înălţa în văzduh; pot stîrni creşterea unui pom în cîteva ore; pot provoca înverzirea unui pom uscat, care propriu- zis nu sînt adevărate minuni, ci lucrări de vrajă satani- cească, despre care Hristos ne-a prevenit cu destulă grijă, ca să ne ferim.
Despre felurite semne şi false minuni pe care le poate întreprinde puterea Satanei, găsim diferite exemple şi în Sfînta Scriptură, Iată un caz:
Cînd Dumnezeu a voit să scoată pe poporul Israel din robia Egiptului, a dat putere mare, făcătoare de minuni, lui Moise şi lui Aaron, Deci ducîndu-se aceşti prooroci la Faraon pentru a-i întoarce inima neînduplecată, îi fac acestuia diferite semne de groază, care totuşi nu-1 clintesc din împietrirea lui. Astfel, Aaron şi-a aruncat toiagul înaintea lui Faraon şi înaintea slujitorilor lui; şi toiagul s-a prefăcut într-un şarpe. Dar Faraon a chemat pe nişte înţelepţi şi pe nişte vrăjitori, şi vrăjitorii Egiptului au făcut şi ei la fel prin vrăjitoriile lor.
„Toţi şi-au aruncat toiegele şi s-au prefăcut în şerpi". Acelaşi lucru s-a întîmplat şi cu apele rîului, pe care Aaron le-a prefăcut cu toiagul în sînge.
Dar „vrăjitorii Egiptului au făcut şi ei la fel prin vrăjito­riile lor" (Exodul 7, 11-12).
Deosebit de preţioasă ne este în această privinţă şi povestirea Sfîntului Ciprian, filosoful din Antiohia Siriei, care, înainte de a se fi convertit la creştinism, a fost unul dintre cei mai mari vrăjitori de pe timpul împărăţiei lui Decie.

Ca mare preot al zeităţilor Olimpului şi mare fer­mecător şi pierzător de suflete, ajunsese „prieten cre­dincios al stăpînitorului Iadului, cu care singur, faţă în faţă a vorbit şi de cinste mare la dînsul s-a învrednicit". De care lucru sfîntul a mărturisit zicînd: „Să mă credeţi pe mine ca pe acela ce singur pe diavol l-am văzut, pentru că prin jertfă l-am rugat pe el şi l-am sărutat şi am grăit cu dînsul şi cu acei care sînt la dînsul mai mari şi m-au iubit şi mi-au lăudat înţelegerea mea. Un pîlc de draci mi-a dat spre slujba mea. Chipul lui era ca o floare de iarbă, şi capul îi era încununat. Iar cînd se întorcea încoace şi încolo, se cutremura tot locul acela şi mulţi lîngă scaunul lui stau cu feluri de rînduieli".
Meşteşugurile diavoleşti ale lui Ciprian erau într-adevăr mai presus de orice închipuire.
Aflăm astfel, din „Vieţile Sfinţilor", că Sfîntul şi marele mucenic Ciprian, în timpul slujirii lui idolatre, „se
deprinsese a schimba văzduhul, a porni vînturi, a slobozi tunete şi ploi, a tulbura valurile mării, a duce vătămări şi răni asupra oamenilor".
Spre învăţătura drăcească se îndeletnicea cîte 40 de zile în post, şi după apusul soarelui mînca, dar nu pîine, nici altă hrană, ci numai ghindă de stejar. S-a deprins să facă fel de fel de vrăji şi de năluciri, „pînă şi morţii din mormînturi făcîndu-i să grăiască".
„Pe mulţi i-a învăţat la rele cu vrăjile sale: pe unii a zbura prin văzduh, pe alţii a înota în luntre pe nori, pe alţii i-a făcut a umbla pe ape şi mulţi la dînsul alergau întru nevoile lor, fiindcă le ajuta cu drăceasca putere de care era plin".
„Prin farmecele lui, diavolul s-a prefăcut în chipul fecioarei Justina şi aşa a mers la Aglaid, cel care în zadar o iubea pe Justina, ca să i se pară lui că adevărat Justina este. Iar cînd a intrat diavolul la Aglaid, în chipul Justinei, Aglaid a sărit de negrăită bucurie şi alergînd la ea, a cuprins-o şi o săruta zicîndu-i: «Bine ai venit la mine, preafrumoasă Justino»".
„Iar Ciprian a pus pe acela chip de pasăre şi făcîndu-1 ca să zboare prin văzduh, 1-a trimis la casa Justinei, ca să poată zbura prin fereastră în camera ei".
„Şi chiar Ciprian s-a putut preface în femeie şi în pasăre. Mai apoi, el a adus ispite asupra casei Justinei şi asupra caselor tuturor rudeniilor, ale vecinilor şi ale cunoscuţilor ei, precum oarecînd diavolul asupra dreptului Iov; le omora dobitoacele lor, pe slugile lor le lovea cu vătămări şi pe dînşii în necaz nemăsurat îi arunca.

Apoi a lovit şi pe Justina cu o boală încît zăcea pe pat şi plîngea maica sa pentru dînsa".
„Şi erau răni în dobitoace şi multe boli între oameni; şi a străbătut prin lucrarea drăcească auzul prin toată cetatea, pentru Justina care i se împotriveşte lui" (din „Viaţa Sfinţilor Mucenici Ciprian şi Justina", Editura Fîntîna Darurilor, Bucureşti după Minee).
Iată deci în ce cuprins nebănuit de manifestări se pot produce lucrările demonice spre a sminti lumea. Iar asemenea nemaipomenite semne pot fi făcute nu numai de vrăjitori şi magi, care din voia lor se pun în legătură cu Satana, ci şi de unii oameni demoniaci, care nu-şi dau seama că sînt stăpîniţi de o putere necurată şi îşi închipuie a-I sluji lui Dumnezeu prin anumite acţiuni ale lor. Şi tocmai pentru faptul că diavolul poate săvîrşi atîtea semne, cu aparenţe suprafireşti, sau poate tulbura pe oameni în atîtea chipuri, Biserica noastră, potrivit cu Sfînta Predanie şi cu puterea moliftelor Sfîntului Vasile cel Mare, se foloseşte de cunoscutele exorcisme de certare şi de îndepărtare ale diavolului de la anumiţi oameni, sau de la anumite locuri bîntuite de duhuri rele.
„Teme-te, (porunceşte preotul diavolului) fugi, fugi, depărtează-te diavole necurate şi spurcate, cel din cele de dedesubt, înrăutăţitule, înşelătorule, fără de chip, cel văzut pentru obrăznicie, nevăzut pentru făţărnicie, oriunde eşti, sau unde mergi, sau însuţi eşti Veelzevul, sau cel ce cutremuri, sau în chipul şarpelui, sau în faţă de fiara, sau ca aburul, sau ca fumul văzut, sau ca bărbatul, sau ca
femeia, sau ca jigania, sau ca pasărea, sau vorbitor noaptea, sau surd, sau mut,
sau cel ce înfricoşezi în călătorie, sau cel ce rumpi, sau cel ce bîntuieşti, sau în somn greu, sau întru boală, sau în neputinţă, sau care porneşti spre rîs, sau care faci lucrări iubitoare de dezmierdări, sau făcător de desfătare, sau otrăvitor, sau iubitor de neastîmpărare, sau vrăjitor cu stelele, sau vrăjitor de casă, sau fără de ruşine, sau iubitor de pricini, sau nestătător, sau care te schimbi cu luna, sau care te întorci în oarecare vremi, sau cel de dimineaţă, sau cel de miază-zi sau cel de miază-noapte, sau al vreunei fără de vremi oarecare, sau al revărsatului zorilor, sau după întîmplare te-ai întîlnit, sau de cineva eşti trimis, sau ai năvălit fără de veste, sau de eşti din mare, sau din rîu, sau din pămînt, sau din fîntînă, sau din surpătură, sau din groapă, sau din baltă, sau din trestie, sau din noroaie, sau de pe pămînt, sau din spurcăciune, sau din luncă, sau din pădure, sau din copaci, sau din păsări, sau din tunet, sau din acoperămîntul băii, sau din scăldătoarea apelor, sau din mormînt idolesc, sau de unde nu ştim, sau cunoscut sau necunoscut, şi din locul cel necercetat, depărtează-te şi te mută, ruşinează-te de chipul cel zidit şi înfrumuseţat cu mîna lui Dumnezeu..." (Evhologiu).
In sfîrşit este de reţinut şi un alt fapt însemnat. Pe măsură ce ne apropiem de sfîrşitul vremurilor, Satana este şi mai mult dezlegat: din lanţurile în care a fost ţinut pînă acum, pentru ca astfel, să se poată săvîrşi în lume, cu o putere mai mare, „taina fărădelegii" despre care vorbeşte
Sfînta Scriptură. Deci diavolul lucrează acum în lume cu o putere mai mare decît în trecut din pricina stării de păcat a lumii.
Dar, în afară de toţi apostaţii de toate felurile, sînt mulţi creştini care nu mai trăiesc în orbita Bisericii şi deci nu au o viaţă euharistică, sau care din cauza trufiei sau a altor păcate de moarte şi-au pierdut legătura harică cu Dumnezeu, sau care se împărtăşesc cu nevrednicie. Sînt oameni de la care s-a îndepărtat cu totul îngerul lor păzitor, aşa după cum au avut arătare şi unii Sfinţi, şi după cum lămurit ne spune Sfînta Scriptură:
„Duhul Domnului s-a îndepărtat de la Saul; şi a fost muncit de un duh rău, care era trimis de la Domnul. Slujitorii lui Saul i-au zis: lată că un duh rău de la Dumnezeu te munceşte" (I Samuel 16, 14-15). Asemenea este şi înţelesul rugăciunii din Psalmul al 50-lea: „Doamne nu mă lepăda pe mine de la faţa Ta şi Duhul Tău cel Sfînt nu-L lua de la mine". Astfel de oameni părăsiţi de Dumnezeu sînt luaţi în stăpînire de vrăjmaşul diavol.
Duhovniceşte sînt morţi toţi acei care se rup de Biserică, care nu trăiesc prin Sfintele Taine şi nu fac voia Domnului. Pe de altă parte, „oricine va vorbi împotriva Duhului Sfînt nu va fi iertat nici în veacul acesta, nici în cel viitor" (Matei 12, 32),
Aşadar, tocmai asemenea oameni lepădaţi de Dum­nezeu devin sculele Ispititorului. Şi tocmai cu ei se pot întreprinde cele mai mari farmece şi vrăjitorii. Adeseori,
fără ştiinţa acestora, puteri nevăzute îi pot călăuzi spre ţinte nebănuite, urmînd unor anumite porunci demonice. Intr-un acelaşi chip tainic, asemenea unelte demonice se pot îmbolnăvi sau se pot „vindeca" din senin, în cîte şi mai cîte feluri. Asupra lor, prin lucrarea Satanei, falşii prooroci pot exercita cu mare putere semne nemaipomenite. Sînt cazuri în care, fără greş, li se poate prezice acestora despre ziua şi chipul morţii lor. Şi, ca prin minune, lucrul se ade­vereşte... Cu cît apar însă mai impresionante asemenea întîmplări „suprafireşti", cînd astfel de sentinţe de moarte se rostesc ca un mijloc de pedepsire de către slujitorii Necuratului, împotriva acelora care ar fi batjocorit pretinsele lor minuni, iar boala sau moartea îi atinge pe acei nenorociţi, fără nici o pregetare, ca un trăznet !
Atari fenomene se petrec prin mijlocirea a feluriţi vrăjitori şi falşi profeţi, despre care demonologia vorbeşte cu destulă evidenţă[1].
În domeniul manifestărilor oculte, puse în mişcare prin acţiunea demonică, intervin în chip conştient sau inconştient şi anumite puteri psihice ale omului.
Fiinţa umană şi-a păstrat, şi după cădere, diferite facultăţi ascunse, extra-normale, care pot fi călăuzite şi folosite fie de către entităţi angelice, atunci cînd este vorba de oameni aflaţi în legătură harică cu Dumnezeu, fie de către entităţi demonice, atunci cînd este vorba de oameni ieşiţi de sub harul lui Dumnezeu. Nesfîrşit este numărul unor asemenea cazuri întîmplate în lume, în toate vremurile şi în toate locurile. O lucrare de demonism de mare răsunet, pomenită atît în Faptele Apostolilor, cît şi în Cazanie, este de pildă aceea petrecută cu Simon Magul. Împotriva acestui posedat au avut mult de luptat Sfîntul Apostol Petru şi Sfîntul Clement, pentru a convinge lumea despre falsele lui minuni.
Sînt şi unii falşi profeţi creştini, care împlinesc semne fantastice, în închipuirea că prin puterea lui Dumnezeu pot
săvîrşi acele lucrări. Un asemenea caz a fost în zilele noastre şi acela al călugărului Rasputin de la Curtea Ţarului Nicolae al II-lea, care a stîrnit mînia de sus asupra acelora care au crezut în semnele lui.
Dar falşi profeţi sînt uneori şi oameni de bună credinţă, convinşi că sînt trimişii lui Dumnezeu şi că slujesc Bisericii, fără a înţelege că sînt uneltele oarbe ale Necuratului şi că rătăcesc lumea de la Adevăr.
Despre mijloacele de identificare ale unor asemenea cazuri se va putea afla în cursul capitolelor următoare.
Cu privire la posibilităţile de vindecări de boli pe care le poate simula Satana, se ştie că suferinţe fizice reale sînt îndepărtate prin descîntece, deci pe o cale absolut demonică. Dar, totodată, se pot obţine false tămăduiri şi pe calea magnetismului animal, a hipnotismului sau a altor metode psihice, cum ar fi şi autosugestia preconizată de Coue sau „ştiinţa creştină" a protestantei Mary Backer Eddy.
E vorba deci de metode din domeniul „ocultismului", care nu au nimic de-a face cu adevăratele minuni împlinite prin puterea Duhului Sfînt, singurele admise şi recunoscute de Biserică în ordine duhovnicească.
Şi totuşi, asemenea cazuri impresionante de „vindecări" se împlinesc pe căi lăturalnice şi neîngăduite, spre buimăcirea multora, tocmai prin faptul că poartă toate aparenţele unor adevărate minuni.
În linie generală, se poate afirma că diferitele boli sau
tulburări mintale cum ar fi: nebunia, isteria, halucinaţia, somnambulismul, neurastenia, obsesiile şi maniile, sînt în mare parte produsul unor influenţe directe demonice, care se exercită asupra celor bolnavi. Tămăduirea firească a acestora atîrnă, în primul rînd, de exorcisme, de sfintele slujbe şi de Sfintele Taine ale Bisericii. Orice alte încercări nu pot aduce o reală izbăvire acelor suferinzi decît numai în mod aparent, cauza adîncă a răului rămînînd nevindecată. Pe de altă parte, pe terenul zdruncinat al acestor tulburări psihice, acţiunea demonică se poate şi mai mult exercita.
Pr. Serghei Bulgakov, cunoscutul teolog rus, spune:
„Ceea ce se numeşte halucinaţie poate să se considere - cel puţin cîteodată - ca o viziune a lumii spirituale, nu în partea ei luminoasă, ci în partea ei întunecoasă. În afară de această viziune directă, pe care o caută atît de mult ocultiştii, influenţa puterilor întunericului se exercită într- un chip imperceptibil, spiritual. Taina botezului este precedată de rugăciunile catehumenilor, care comportă patru rugări în care puterile demonice sînt exorcizate şi somate să iasă din noul botezat" (Ortodoxia - S. Bulgakoff - Tip. Arhidiecezană Sibiu, p. 161).
Dacă prin citirea moliftelor şi cu ajutorul lui Dumnezeu, se îndepărtează demonii de la oameni, între care şi de la aceia cu desăvîrşită înfăţişare de sănătate trupească, dar nesfinţiţi, în schimb, prin căderea şi recăderea multora în păcate, puterile demonice se cuibă­resc iar în creştinii descreştinaţi şi exercită asupra
acestora, în felurite şi viclene chipuri, o influenţă nefastă, care devine cu atît mai primejdioasă cu cît nu întîlnesc în calea lor nici o rezistenţă duhovnicească.
În diferite cazuri de îmbolnăviri şi „vindecări neo­bişnuite" cu înfăţişări miraculoase, se pot manifesta influenţele unor lucrări demonice într-un chip foarte ascuns şi primejdios. Aşa sînt toate pretinsele minuni petrecute cu proorocii mincinoşi care aparent caută să aducă lumea la credinţă, dar care, de fapt, aduc o credinţă greşită în mijlocul dreptcredincioşilor şi pierd lumea de la mîntuire. În această privinţă, desigur că drumul mîntuirii rămîne deschis pentru toată lumea, iar bunul Dumnezeu ar dori ca toţi să se pocăiască pînă la urmă. În gîndul acesta, noi nu trebuie să pierdem nădejdea pentru mîntuirea nimă­nui. Totuşi, în starea de negaţie în care s-ar afla cineva, faţă de adevărata Lumină, subjugat unor păcate grele sau prins în necredinţă sau într-o credinţă eretică, desigur că diavolul are o mare priză asupra aceluia, stăpînindu-1 cu deosebită putere.
Dar cum popoarele creştine căzute în protestantism s-au sărăcit duhovniceşte de harul lui Dumnezeu, este firesc ca înşelăciunile mari de credinţă, de felul pretinselor minuni, să se producă mai cu seamă în ţările pravoslavnice, unde lumea dispune de darurile mîntuitoare ale Sfintelor Taine, şi unde diavolul vrea să-i piardă pe cei binecredincioşi prin alte mijloace. Aşadar cetatea pe care vrăjmaşul o asediază cu mai multă putere, este tocmai aceea a dreptei credinţe în Iisus Hristos. În scopul unor sminteli şi al unor
erezii cît mai mari, Satana poate urzi o lucrare de pierzare fie de aici, fie de acolo, ridicînd pe cîte un prooroc mincinos, care, asemenea lupului răpitor în blană de oaie, cheamă lumea la pocăinţă, dar totodată strecoară în cuvîntul lui - fără să-şi dea seama - prin lucrarea unei puteri care îl depăşeşte, o învăţătură otrăvitoare, care îi poate prinde pe mulţi în undiţa Iadului, chiar şi pe unii dintre cei aleşi.
Pentru a întări asemenea „descoperiri" şi vedenii, în gîndul că ar fi de la Dumnezeu, Ispititorul caută să ne cîştige încrederea printr-un şir cît mai mare de false minuni. Asistăm, astfel, la multe „vindecări" petrecute cu numeroşi bolnavi, prin mijlocirea unui fals prooroc. Din punct de vedere medical, aceste vindecări sînt reale, se pot deci certifica, şi tocmai de aceea pot însemna pentru noi o chezăşie de adevăr. Aceasta este însă şi primejdia de pierzare pentru multă lume. Este deci necesar de a pătrunde în miezul acestor cazuri şi de a le cerceta în esenţa lor.
Aflăm astfel despre un mut care a căpătat graiul, despre un surd care a căpătat auzul, despre un paralitic care a putut să umble, despre un nebun care şi-a recîştigat minţile, şi altele asemănătoare, mergînd pînă la vindecări de anumite boli organice.
De un deosebit interes în toate aceste cazuri, ar fi însă fişa duhovnicească a fiecăruia dintre aceşti bolnavi vindecaţi, pentru a se putea cunoaşte îndeaproape care era trăirea lor cu Dumnezeu, atît înainte, precum şi după
vindecarea lor minunată. Interesează a şti: 1. Mediul de viaţă spirituală din care provine fiecare; 2. Curăţenia de credinţă de care este luminat acel suflet faţă de Biserică; 3. Trăirea lui creştină; 4. Frecvenţa împărtăşirii lui cu Sfintele Taine, în chip vrednic, sau dimpotrivă, absenţa lui de la viaţa euharistică, precum şi alte asemenea date.
Să ne închipuim cazul că cineva se naşte din desfrînare sau dintr-un incest, sau din oameni răi şi necredincioşi. Acest copil al păcatului creşte departe de Dumnezeu, iar cu vremea, prin propriile lui păcate, devine un vas necurat. Prin îngăduinţa lui Dumnezeu, diavolul îl ia în stăpînire, în parte sau cu totul; şi astfel, această fiinţă omenească poate căpăta un duh de orbire, un duh de muţenie, un duh de surzenie. De asemenea, un astfel de om poate deveni paralitic, epileptic, nebun. Deci duhuri rele îl pot stăpîni şi munci. El devine un posedat; este de la sine înţeles însă că nu toţi orbii, surzii şi muţii sînt posedaţi. Iar stăpînirea diavolului nu se întinde întotdeauna asupra sufletului cuiva, ci se poate mărgini numai asupra trupului lui.
Prin urmare, sînt cazuri de boli care se explică prin lucrarea duhurilor răului asupra oamenilor păcatului.
„Din pricina păcatelor mele mi se îmbolnăveşte trupul, slăbeşte şi sufletul meu" (Paraclisul Maicii Domnului. Pesna 9. Catavasie).
Sau: „Din pricina mîniei Tale, nu este sănătate în trupul meu, nu e pace în oasele mele din pricina păcatelor mele" (Psalmul 37, 3).
Aşadar, un demon poate ţine pe cineva într-o anumită infirmitate, provenită dintr-o stare de păcat.
Deci tocmai cu asemenea oameni Satana poate face lucrări de rătăcire în lume, sub înfăţişarea unor semne dumnezeieşti.
Cu unii ca aceştia se pot produce uneori „vindecări minunate", dar înşelătoare, sub chipul falşilor profeţi.
Fiind ştiut că lumea este în genere ispitită de a crede în diferite semne neobişnuite - indiferent de provenienţa lor - mulţi oameni bolnavi sînt înclinaţi de a atribui puteri tămăduitoare unor manifestări sau practici cu totul dubioase. Aşa se întîmplă şi cu peregrinarea pe la toate locurile unor pretinse arătări, prea puţin sau deloc verificate, de care se leagă atîtea suflete uşuratice, în dorinţa unor vindecări suprafireşti. Dar mulţi dintre aceştia uită cu desăvîrşire că, pentru vindecarea de boală, Sfînta Scriptură ne statorniceşte să chemăm preoţii Bisericii să ne ungă cu untdelemn sfinţit în numele lui Hristos şi să ne izbăvească de cel rău, prin lucrarea Duhului Sfînt, care se săvîrşeşte în Taina Maslului, ca şi prin atîtea ierurgii ale Bisericii, dinadins lăsate în acest scop (Iacov 5, 14).
În cazul unor asemenea false minuni, duhul răului care a chinuit cu vreo infirmitate pe unii dintre aceşti bolnavi, îşi schimbă de bună voie chipul de manifestare sub care se prezenta pînă atunci, încît, într-adevăr, lucru „suprafiresc", omul îşi capătă auzul, graiul, vederea... dar în schimb, mai tîrziu se va robi poate unor mari păcate sau erezii
pierzătoare de suflet, în care vicleanul va fi putut să-1 prindă cu mai mare putere.
Asemenea vindecări neobişnuite nu le face, prin urmare, diavolul în scopul binelui, ca să uşureze su­ferinţele oamenilor, ci în scopul unor digresiuni, ca să se creadă o minune ceea ce nu este minune, şi o lucrare dumnezeiască ceea ce este o înşelăciune satanică.
Dar o dată ce încrederea omului sau a mulţimii a fost cîştigată într-un asemenea chip, uşor îi va fi Ispititorului să infiltreze, într-un fel oarecare, şi o învăţătură sau o practică sau o credinţă greşită, care ne poate pierde de la mîntuire. în acest scop, prin anumite pretinse minuni, Satana încearcă uneori să smintească lumea şi cu anumite „învieri din morţi". În asemenea cazuri nu este însă vorba de o reală înviere din morţi, ci numai de o stare de catalepsie în care s-ar fi aflat un posedat timp de mai multe ore sau zile. Sînt astfel bine cunoscute cazurile atîtor fakiri, care, după ce cad într-o stare cataleptică şi par de-a binelea morţi, încît şi pulsul şi respiraţia nu le mai sînt percepute, se trezesc totuşi după un anumit răstimp, exact în vremea mai dinainte hotărîtă.
Pentru o mai mare încredinţare asupra celor de mai sus, găsim mult temei în cuvîntul unor sfinţi ai Bisericii cu privire la lucrările de rătăcire ale Antihristului. După cum se ştie, către sfîrşitul vremurilor, se va ridica omul fărădelegii, vasul cel prea spurcat, de care pomeneşte Sfînta Scriptură, şi în care se va sălăşlui Satana şi va lucra cu toată puterea lui, pentru a prigoni Biserica şi pe aleşii
Domnului. Va fi lupta ultimelor zvîrcoliri ale balaurului împotriva lucrării de mîntuire a Mîntuitorului. Antihristul va fi deci un om şi nu o nălucire. Tradiţia spune că va domni trei ani şi jumătate (timpul celor 42 de luni sau al celor 1240 de zile de care pomeneşte Daniil şi Apocalipsa) în care cerul se va închide şi nu va mai ploua şi se va usca tot pămîntul şi „va fi un necaz aşa de mare, cum n-a fost de la începutul lumii".
Dar pînă cînd omul fărădelegii se va ridica făţiş împotriva Bisericii, va face multe semne şi minuni aparente ca să „înşele, dacă va fi cu putinţă, chiar şi pe cei aleşi".
Sfîntul Apostol Pavel scrie către Timotei: „...în vremile cele de apoi se vor depărta unii de la credinţă, luînd aminte la duhurile înşelătoare şi la învăţăturile cele drăceşti" (I Timotei 4, 1).
Iar despre Antihrist, într-o profeţie atribuită Sfîntului Mucenic Ipolit, papă al Romei, aflăm următoarele:
„Pe lîngă aceasta va face şi minuni: pe cei leproşi va curaţi, pe cei bolnavi va tămădui şi draci va scoate, va spune înainte cele viitoare, va spune cele ce s-au făcut întru depărtare, va învia morţi, va lumina orbi şi alte minuni va face, toate acestea cu năluciri drăceşti" (Din „Sfârşitul Omului" p. 122, Sfînta Mînăstire Prodromul, Ed. Schitul Darvari, Bucureşti).
Deopotrivă prooroceşte şi Sfîntul Efrem Şirul:
„Va veni pîngăritul, ca un fur, ca să înşele pe toţi; fiind
smerit, liniştit, urînd cele nedrepte, despre idoli întorcîndu-se blagocestia mai mult cinstind, bun iubitor de săraci, peste măsură frumos, prea cu bună aşezare, lin către toţi, cinstind cu covîrşie pe neamul iudeilor. Iară întru toate acestea, va face semne, arătări şi înfricoşări cu multă stăpînire şi se va meşteşugi cu vicleşug ca să placă tuturor şi să fie iubit degrabă de mulţi şi daruri nu va lua, cu mînie nu va grăi, mîhnit nu se va arăta, şi cu chipul bunei rînduieli va amăgi lumea, pînă ce se va face împărat. Iară după aceasta se va înălţa inima lui, şi va vărsa balaurul amărăciunea sa, punînd înainte din Sion, veninul morţii, tulburînd lumea, va clăti marginile (pămîntului), va necăji toate, va pîngări suflete; nu ca un cucernic se va arăta, ci cu totul întru toate fără de omenie".
„Va amăgi lumea cu năluciri vrăjitoreşti: va muta munţii şi ostroavele; îşi va întinde mîinile lui şi va aduna mulţime de tîrîtoare şi păsări; aşişderea încă va păşi pe deasupra adîncului şi pe mare ca pe uscat va umbla; însă toate acestea vor fi năluciri. Şi mulţi vor crede întru el, şi-1 vor slăvi ca pe un Dumnezeu tare" (p. 149 din aceeaşi scriere).
Din descoperirea acestor profeţii rezultă că Antihristul va putea face, prin puterea şi lucrarea Satanei, multe semne şi minuni înşelătoare, pe care sfinţii le numesc năluciri. Astfel duhul răului, prin mijlocirea omului fărădelegii, va vindeca cu uşurinţă bolnavi, ba chiar şi pe cei leproşi, va lumina orbi şi va putea vesti lucruri viitoare.
E interesant de menţionat, în legătură cu aceste lucrări ale diavolului, întreprinse fie de-a dreptul, fie prin intermediul unor oameni prinşi în orbita lui, ce spune
Toma d'Aquino:
„...precum meşterul face un lucru care celorlalţi oameni li se pare minunat, astfel şi diavolul face ceva în chip firesc, care nouă ne poate părea că este minune; căci uşor îi este diavolului să însănătoşeze un bolnav, ori să tămăduiască o rană... folosind puterile ascunse care sînt în corpul omului" (Expositio in Ev. Mt. Antverpiae 1612, Parisis 1876, Catena Aurea quator Ev., Antverpiae 1612).
Acelaşi punct de vedere îl susţin şi mulţi alţi teologi occidentali, precum Caietanus, Jansenius, Arnold şi alţii.
Diavolul poate şti mai dinainte despre cele viitoare şi înştiinţîndu-i pe slujitorii săi, aceştia pot apărea astfel ca nişte profeţi. (Tot astfel şi Suarez în „De virtute religionis", lib. 2, cap. 8 şi 6 şi urm.; cap. 16 n. 6 urm. Knabenbauer Mt. II. 336).
Lucrările cu aparenţă suprafirească împlinite de demoni, deşi ies din ordinea normală obişnuită, se petrec totuşi în ordinea naturală a universului. J. v. Bonniot, „Wunder und Scheinwunder" Mainz 1889, L. Fonch. „Die Wunder des Herrn", I, ed. 2 p. 4).
Iată deci cum se pot produce înşelăciuni nebănuite în acest domeniu de manifestări zăpăcind lumea într-o măsură nemaipomenită şi depărtînd-o de la calea cea dreaptă.
Sub o formă sau alta, aparent sau neaparent, se pot produce cazuri de posesiuni demonice şi cu unii oameni presupuşi credincioşi şi vădit „bisericoşi".
În această privinţă, putem spune că se întîlnesc feluriţi ocultişti sau mediumi spiritişti care postesc şi se împărtăşesc regulat.
Întrucît însă ei nu mai stau sub ascultarea Bisericii, ci se abat de la cuvîntul învăţăturilor de mîntuire, posturile şi rugăciunile şi toate jertfele lor sînt întinate, iar ei se expun să-şi mănînce osînda veşnică prin împărtăşirea cu Sfintele Taine. Căci Jertfa celor răi este o scîrbă înaintea Domnului" (Solomon, Proverbe 21, 27). „Şi dacă cineva îşi întoarce urechea să nu asculte Legea, chiar şi rugăciunea lui este o scîrbă" (Proverbe 28, 9).
Urîciunea neascultării este atît de mare înaintea lui Dumnezeu, încît Duhul Sfînt îi mustră cu asprime şi pe preoţii care s-au abătut din calea cea sfîntă.
„Căci buzele preotului trebuie să păzească ştiinţa şi din gura lui se aşteaptă învăţătură, pentru că el este un sol al Domnului oştirilor. Dar voi v-aţi abătut din cale, aţi făcut din Lege un prilej de cădere pentru mulţi..." (Maleahi 2,
7).
„Dacă nu veţi asculta, dacă nu vă veţi pune inima ca să daţi slavă numelui Meu, zice Domnul oştirilor, voi arunca în voi blestemul..." (Maleahi 2, 2).
Din păcate, în zilele noastre, nu se dă totdeauna însemnătatea cuvenită unor asemenea probleme, iar ade
seori, mulţi dintre noi, ne arătăm mai îngăduitori cu
păcatele oamenilor, decît cu oamenii ca penitenţi.
Sînt, prin urmare, unii credincioşi răzvrătiţi, care deşi se socotesc fii ai Bisericii Ortodoxe, îşi leagă totuşi mintea şi sufletul de anumite credinţe eretice; sînt spiritişti, „spiritualişti", teosofi, masoni, ocultişti, care se strecoară prin fraudă ca să primească Sfînta împărtăşanie[2].
Pe de altă parte, „...acest soi de draci nu iese afară decît cu rugăciune şi cu post" (Matei 17, 21). Iar adevăratul post şi adevărata rugăciune presupune o stare de smerenie, de lepădare de sine şi de sărăcie cu duhul. Cine este smerit este în totul ascultător Bisericii, Sfintelor Canoane şi tuturor rînduielilor. Cine este smerit, nu se socoteşte nici înţelept, nici ales, nici „iniţiat", nici mîntuit. Smeritul primeşte şi ascultă întreg cuvîntul dreptei credinţe, fără a se situa în afara sobornicităţii. El nu răstălmăceşte Scriptu­rile şi hotărîrile Sfintelor Sinoade ecumenice într-o altă înţelegere decît aceea pe care a hotărît-o Biserica. El nu se întovărăşeşte cu ereticii şi cu necredincioşii, iar dacă ar voi să-i cîştige la adevăr, după prima şi a doua mustrare, el se îndepărtează de cel ce se împietreşte în neprimirea Adevărului.
În haosul acesta al tuturor abaterilor şi al neascultării de Lege, se pot afla uneori şi preoţi: nu e pădure fără uscături... Şi asemenea căderi pot lua diferite înfăţişări: de la nerespectarea rînduielilor bisericeşti şi a Canoanelor
ecumenice, pînă la cazul unor preoţi caterisiţi pentru erezii, pentru îndeletniciri neîngăduite sau pentru alte grave abateri.
Oricît de excepţionale şi anormale ar apărea aceste întîmplări, faţă de cinstitul şi venerabilul nostru Cler, este nevoie să ne folosim şi de aceste dureroase exemple în scopul de a lămuri anumite idei. Dacă aceşti slujitori ai Altarului, în săvîrşirea unor acte de care se fac vinovaţi îşi dau seama, în parte sau în totul, despre acele călcări de la legea lui Dumnezeu, ei îşi vor da socoteala înaintea Judecătorului de faptele lor, dar, întru cît provin dintr-o stare a păcatului, ei au căzut în orbita unei acţiuni de posesiune.
Deci nu este de mirare dacă puterea demonică care lucrează în împlinirea unor false minuni, poate acţiona şi asupra unor slujitori ai Altarului şi mai cu seamă asupra acelora căzuţi într-o alterare de credinţă şi de duhovnicie.
Bineînţeles însă că întrucît un preot nu este caterisit, pentru anumite grave abateri, actele lui sfinţitoare nu sînt viciate de păcatele lui personale, atît timp cît acele Sfinte Taine şi ierurgii sînt împlinite după toată rînduiala Bisericii noastre Ortodoxe.
Pe de altă parte, dacă vicleanul diavol poate să dispună - în parte sau total - de viaţa unor oameni aflaţi în păcate şi în neascultare faţă de Dumnezeu, nu-i este îngăduit ca să facă acelaşi lucru şi cu cei credincioşi care împlinesc cu toată supunerea sfintele şi dumnezeieştile porunci. Pe cei
drepţi Domnul îi ocroteşte în chip deosebit şi numai uneori îi lasă într-o luptă mai grea cu Satana, în mijlocul unor ispite mai mari, ca o încercare şi spre o mai mare învrednicire a lor.
Spune Domnul, către Moise: „Dacă veţi asculta aceste porunci, dacă le veţi păzi şi împlini, Domnul Dumnezeul tău va ţine faţă de tine legămîntul şi îndurarea cu care s-a jurat părinţilor tăi. El te va iubi, te va binecuvînta şi te va înmulţi...".
„Domnul va depărta de tine orice boală; nu-ţi va trimite nici una din acele molime rele din Egipt, pe care le cunoşti, ci va lovi cu ele pe toţi cei ce te urăsc" (Deuteronom 7, 12-15).
Cu privire la diferite cazuri de „vindecări minunate" petrecute pe la locurile unor pretinse revelaţii, este interesantă afirmaţia răposatului profesor dr. G. Marinescu, din articolul său apărut în ziarul „Universul" (52.275.6) sub titlul „Miracolul de la Maglavit".
„În calitatea mea de elev al creatorului neurologiei moderne, J. M. Charcot, mi-a fost dat să văd - spune răposatul om de ştiinţă - asemenea cazuri la Salpetriere şi am putut eu însumi vindeca diferite manifestări de orbire, surditate, paralizii... şi chiar prin izolare am vindecat o epidemie de corea ritmică isterică. Deci orice neurolog şi psihiatru care cunoaşte influenţa autosugestiei şi a tratamentului moral a asistat la asemenea minuni sau le-a făcut el însuşi",
Mărturia de mai sus are, din punctul nostru de vedere, o singură valoare: se constată putinţa unor pretinse „vindecări imediate" a diferite manifestări de orbire, surditate, paralizii şi chiar a unor boli epidemice pe cale de autosugestie şi hipnotism, deci nu prin tratamente şi intervenţii normale ale medicinei, ci pe căi psihice, vicioase şi neîngăduite de Biserică. Asemenea cazuri de vindecări excepţionale, în care anumiţi psihiatri pot porunci orbului să vadă şi paraliticului să umble, iar poruncile lor sînt împlinite, sînt socotite de medicină drept „minuni ale ştiinţei", în timp ce prin înfăţişarea lor ar putea apărea ca minuni dumnezeieşti,
Cu toate acestea, despre ce lucrare suprafirească poate fi vorba aici ? Ne aflăm de la început în faţa unui simulacru de minuni, căci nu într-o stare de amorţire sau de subjugare a conştiinţei s-au făcut minunile dum­nezeieşti, ci dimpotrivă, într-o stare de mare trezire şi de lumină a sufletului.
Dar marii psihiatri şi neurologi ai centrelor de experienţe psihice, absorbiţi prea mult de exclusivitatea unei ştiinţe profane, din care lipseşte Hristos şi Legea lui Dumnezeu, nu-şi dau seama că puterea autosugestiei, a „paselor magnetice" şi a tuturor metodelor ocultiste prin care se pot obţine vindecări neobişnuite, îşi găseşte originea în domeniul satanismului.
Prin tratamente hipnotice şi „fluidice", care nu au nimic de-a face cu temeiul adevăratei credinţe creştine, este de la sine înţeles că nu Duhul Sfînt lucrează asupra acestor
bolnavi, ci puteri străine şi potrivnice, care ne expun să cădem pradă Satanei.
Căci nu prin ispitirea lui Dumnezeu se poate provoca producerea minunilor. Iar putinţa eventuală de vindecare pe cale spirituală nu o putem avea decît numai prin Biserică, şi numai cu ajutorul lucrării Duhului Sfînt. Drept urmare, nu toate vindecările cu înfăţişări suprafireşti sînt minuni, iar asemenea cazuri sînt dubioase şi trebuie luate sub toată rezerva.
Vindecări neobişnuite, cu aparenţe suprafireşti, se pot produce şi într-un chip mult mai ispititor decît în cazul fenomenelor de ocultism. Este vorba anume de categoria oamenilor credincioşi şi de intervenţia puterii rugăciunii. Diferiţi bolnavi incurabili dobîndesc astfel tămăduirea deplină în cel mai scurt timp, cu ajutorul rugăciunii. Asemenea vindecări excepţionale par întru totul minuni, ceea ce se şi întîmplă în realitate de multe ori cu atîţia oameni evlavioşi. Dar, din păcate, şi în asemenea cazuri ne putem afla, adeseori, pe un acelaşi teren vicios şi într- un domeniu de acţiune satanică. Căci, după cum este ştiut, nu este destul a avea credinţă pentru a fi mîntuit, şi nu e destul a ţine posturi şi a face rugăciuni pentru a întreţine legătura harică cu Dumnezeu. Ispitele Satanei pot veni în orice chip asupra noastră, iar pentru cei credincioşi aceste ispite apar tocmai pe planul credinţei, cu dogme noi înşelătoare şi cu semne, revelaţii şi minuni mincinoase,
În felul acesta, multe semne şi fapte neobişnuite ne pot părea minuni, dar în realitate ele nu sînt decît nişte
înşelăciuni satanice.
Dacă nu ne aflăm sub aripa ocrotitoare a Sfintei şi dreptmăritoarei Biserici Ortodoxe, singura adevărată şi dacă nu trăim o viaţă euharistică şi împlinitoare a voii Domnului, şi dacă nu sîntem întru totul ascultători faţă de cuvîntul Bisericii, sîntem cetăţi neapărate faţă de vrăjmaşul diavol, care ne poate birui şi prinde în orice cursă a lui.
În lucrarea sa, „L'homme, cet inconnu" (Paris, Plon), dr. Alexis Carrel scrie printre altele:
„Concepţia noastră actuală despre influenţa rugăciunii asupra stărilor patologice se întemeiază pe observarea bolnavilor vindecaţi aproape instantaneu de boli de tot felul, ca de exemplu de tuberculoză osoasă şi peritoneală, de abcese reci, de răni supurante, de lupus, de cancer etc. Procesul vindecării variază puţin de la un bolnav la altul. Adesea se simte o mare durere căreia îi urmează deodată sentimentul vindecării complete. În cîteva secunde, în cîteva minute, cel mult în cîteva ceasuri, rănile se cicatrizează, simptomele generale dispar, pofta de mîncare revine. Singura condiţie indispensabilă a acestui fenomen este rugăciunea, dar nu e nevoie ca bolnavul însuşi să se roage sau să aibă credinţă religioasă, ci este de ajuns să se roage altcineva în jurul lui".
Rugăciunile de care pomeneşte dr. Carrel se referă însă la o credinţă foarte liberă, care poate atinge toată gama ereziilor, şi care nu are nimic de-a face cu temeiul
duhovnicesc al Bisericii noastre Ortodoxe.
Căci dacă necredincios este oricine are părtăşie cu diavolul prin fapte urîte, de asemenea, „necredincios este acela care nu crede potrivit predaniei Bisericii Soborniceşti'... („Dogmatica" Sfîntului Ioan Damaschin, p. 253, Editura Librăria Teologică Bucureşti).
Dar dr. Alexis Carrel, a cărui lucrare a avut un mare răsunet în lume, îşi lămureşte într-un alt capitol, cu şi mai multă precizie, gîndurile sale despre credinţă.
„Căutarea lui Dumnezeu - spune dînsul - este o întreprindere personală. Datorită unei activităţi a propriei conştiinţe, omul tinde către o realitate nevăzută care se află în lumea materială şi se extinde dincolo de ea. El se îndreaptă către cea mai îndrăzneaţă aventură pe care poate să şi-o îngăduie.
Putem să-1 considerăm ca pe un erou sau ca pe un nebun. Dar nu trebuie să ne întrebăm dacă experienţa mistică este adevărată sau falsă, dacă este o autosugestie, o halucinaţie, sau dacă reprezintă o evadare a sufletului în afara dimensiunilor lumii noastre şi o legătură cu o lume superioară. Să ne mărginim să avem o concepţie operatorie. Ea este eficace prin ea însăşi. Ea dă ce i se cere de către cel ce o practică. Ea îi dă renunţarea, pacea, bogăţia lăuntrică, puterea, dragostea, pe Dumnezeu. Ea este tot atît de reală ca şi inspiraţia estetică. Pentru mistic, ca şi pentru artist, frumuseţea pe care o contemplă este singurul adevăr" (Op. cit., p. 160).
Iată deci în ce perspectivă de „spiritualitate" ne aflăm...
Se pot spune cam aceleaşi lucruri şi despre adepţii rătăcirii curentului denumit „Christian Science" din Statele Unite, a cărui întemeietoare este protestanta Mary Backer Eddy şi care obţin în mod obişnuit vindecări nemaipomenite de tuberculoză, cancer sau alte boli organice, prin stăruinţa în rugăciuni. În realitate scientiştii sînt nişte eretici, foarte grav abătuţi de la calea Adevărului. Ca adepţi ai unor învăţături neîngăduite de adevărata Biserică, nu cu puterea Duhului Sfînt se săvîrşesc asemenea „minuni", ci cu puterea mascată a Satanei. Şi totuşi, asemenea pretinse „minuni" se produc în văzul lumii, iar vindecările acelor bolnavi sînt certificate de medici şi sînt înregistrate de analizele laboratoarelor şi de plăcile radiografice (exemple şi documente de acest fel se pot afla în mare număr în colecţiile revistei „Christian Science" sau prin publicaţiile periodice psihiste, „spiritualiste" sau teosofice).
Aşadar, dacă asemenea cazuri se pot întîmpla, ele nu se înscriu însă nicidecum în cuprinsul unor lucrări harice şi nu pot constitui un drum aparte de mîntuire, separat de acela al Bisericii adevărate.
Iar dacă rugăciunea este de cel mai mare folos pentru viaţa fiecărui creştin şi pentru mîntuirea lui şi a lumii, totuşi nu orice rugăciune poate avea o însemnătate duhovnicească numai pentru faptul că este o „rugăciune".
Căci, „dacă cineva îşi întoarce urechea ca să nu asculte
Legea, chiar şi rugăciunea lui este o scîrbă" (Pilde 28, 9).
„Dumnezeu este Duh; şi cine se închină Lui trebuie să I se închine în duh şi în adevăr" (Ioan 4, 24).-
Iar Psalmul 67, v. 7, spune: „El scoate pe cei din cătuşe la fericire, iar pe cei neascultători îi lasă în pustiul arzător".
Din clipa în care ieşim din făgaşul cuvîntului lui Dumnezeu şi mergem pe căi dubioase, care nu mai sînt acelea ale dreptei credinţe, înseamnă că nu mai ascultăm de Lege. Aşa se întîmpla cu toţi ereticii şi cu toţi cei robiţi păcatelor, care rămîn şi se complac în fărădelege.
Bineînţeles că în cazurile de boală care s-ar ivi între noi, bine este a ne ruga şi a posti pentru tămăduirea noastră sau a aproapelui, dar totodată bine este ca cel bolnav, după îndemnul Sfintei Scripturi „să cheme preoţii Bisericii să se roage pentru el, ungîndu-1 cu untdelemn în numele Domnului" (Iacov 5, 13-15).
Căci Biserica noastră Ortodoxă, în instituirea celor şapte Sfinte Taine, prevede pentru cauze de boală ajutorul Sfîntului Maslu, precum şi pomenirile de la sfintele slujbe.
Din cele mai sus expuse se poate trage încheierea că simpla constatare a unor vindecări neobişnuite, produse în anumite împrejurări ciudate, nu este o dovadă definitivă că s-a petrecut o adevărată minune.
Dealtfel, diavolul, pentru a înşela lumea şi a o îndepărta de la adevărata cale a mîntuirii, poate face şi alte semne excepţionale. Puterea Necuratului - prin îngăduinţa lui
Dumnezeu şi în scopul de a se încerca credinţa creştinilor - săvîrşeşte înşelăciuni mari şi în legătură cu Sfînta Aghiasmă, înfăţişîndu-ne în anumite cazuri „ape nestricătoare" şi „tămăduitoare de boli" ca şi cum ar fi fost „sfinţite" pe alte căi decît acelea ale ierurgiilor împlinite prin preoţi.
Dar semnele, ca şi vindecările suprafireşti, se pot produce numai în numele lui Iisus Hristos şi într-un anumit cuprins de condiţii duhovniceşti, precum şi sub o verificată chezăşie harică a Bisericii.
Aşadar, nu este de ajuns de a se pomeni numele Domnului în săvîrşirea unor pretinse minuni sau lucrări dumnezeieşti, pentru a avea încredinţarea de autentică sfinţenie a acelor acte.
5
/V                                  ___________
În „Faptele Apostolilor" (19, 13-20) ni se confirmă lucrul acesta prin următoarele:
„Nişte exorcişti iudei, care umblau din loc în loc, au încercat să cheme numele Domnului Iisus peste cei ce aveau duhuri rele, zicînd: «Vă jur pe Iisus, pe care-L propovăduieşte Pavel, să ieşiţi afară !» Cei ce făceau lucrul acesta erau şapte feciori ai lui Sceva, un preot iudeu din cei mai de seamă. Duhul cel rău le-a răspuns: «Pe Iisus Îl cunosc, şi pe Pavel îl ştiu; dar voi cine sînteţi ?» Şi omul în care era duhul cel rău a sărit asupra lor, i-a biruit pe amîndoi şi i-a schingiuit în aşa fel că au fugit goi şi răniţi din casa aceea".
Totodată, e bine să se ţină seamă şi de faptul că, avînd
diavolul putinţa să se înfăţişeze oamenilor în chipuri de sfinţi, de îngeri sau de arhangheli de lumină, el pomeneşte uneori de numele Domnului Iisus Hristos pentru a cîştiga mai uşor în cursele lui de rătăcire a încrederii unor credincioşi creştini puţin încercaţi.
Dar în asemenea cazuri interesează în primul rînd să se ştie care este temeiul duhovnicesc al acelor lucrări, pentru ca să se poată cunoaşte esenţa lor.
Tămăduirile, ca rezultat al unor minuni, urmăresc scopuri spirituale, situate pe planul mîntuirii, iar nu numai un rost mărginit, pămîntesc şi privind exclusiv starea trupească.
Numeroase cazuri de vindecări cu caracter „suprafi­resc" s-au putut înregistra în ultimii ani, prin diferite locuri, devenite foarte cunoscute prin pretinsele lor descoperiri dumnezeieşti.
Şi pe acestea s-a pus tot temeiul de credinţă şi s-a fixat centrul de greutate al „revelaţiilor" acelor locuri.
Din păcate însă, aceste vindecări, certificate chiar de medici, nu prezintă elementele hotărîtoare pentru a confirma autenticitatea acelor cazuri ca minuni, ci mai degrabă stîrnesc suspiciunea prin condiţiile în care s-au produs. Pentru lămurirea şi dovedirea acestei afirmaţii este destul a observa că nu în numele lui Iisus Hristos s-au făcut toate acele vindecări, ci într-un chip cu totul străin de Biserică. În mod general, aceste vindecări s-au produs prin simpla „punere a mîinilor" pe capul bolnavilor, fără
nici o pomenire de Hristos, amintind fără voie de „pasele magnetice" şi „fluid" ale ocultiştilor; ba chiar s-au produs vindecări şi prin folosirea picăturilor scurse din anumite crengi uscate ale unor plute sau sălcii.
În schimb, toţi sfinţii făcători de minuni, cînd au să- vîrşit vreo tămăduire, în numele lui Hristos au împlinit-o.
Sfîntul Apostol Petru îl vindecă pe ologul din faţa Templului cu cuvintele: „În numele lui Iisus Hristos din Nazaret, scoală-te şi umblă !" (Faptele Apostolilor 3, 6).
Asemenea se întîmplă şi cu ologul din Enea, cînd Petru rosteşte cuvintele: „Iisus Hristos te vindecă. Scoală-te şi fă-ţi patul!" (Faptele Apostolilor 9, 34).
Sfîntul Apostol Pavel scoate un duh de ghicitorie din roaba din Filipi, zicînd duhului: „În numele lui Iisus Hristos, îţi poruncesc să ieşi din ea !" (Faptele Apostolilor 16, 18).
Pe de altă parte, toate vindecările întîmplate pe la diferite locuri cu arătări, au avut un caracter mărginit şi strict pămîntesc. Tămăduirile de bolnavi pe care la făcea Mîntuitorul, nu au urmărit un scop material, cu gîndul unei exclusive vindecări trupeşti, ci au ţintit către un scop mult mai adînc.
Din fiecare vindecare făcută, Mîntuitorul a voit să scoată o parabolă, o învăţătură de mîntuire. Deci accentul nu cădea niciodată pe cele materiale, ci pe cele du­hovniceşti şi nici pe cele temporale, ci pe cele veşnice.
De altfel, vătămarea noastră trupească, în afară de unele
foarte rare cazuri de semne dumnezeieşti, cum e de pildă cazul lui Iov, îşi are ca obîrşie păcatul, după cuvîntul care spune: „Pentru păcatele noastre se îmbolnăveşte trupul şi slăbeşte sufletul" (Paraclisul Maicii Domnului).
Sau: „Din pricina mîniei tale, nu este sănătate în trupul meu; nu e pace în oasele mele din pricina păcatelor mele" (Psalmul 37).
Prin urmare, ne izbăvim de rău, chiar şi de răul material, curăţindu-ne întîi de păcate. Şi patru sînt Sfintele Taine care ne pot curaţi de păcate: Botezul, Spovedania, Împărtăşania şi Maslul.
Aşadar, nu putem dobîndi în mod obişnuit sănătate sau vindecare de boală, prin nici o „minune", atît timp cît nu sîntem împăcaţi cu Dumnezeu; iar împăcarea cu Dumnezeu nu o putem face decît la preot, singurul care are puterea sfinţitoare de a săvîrşi şi administra dumnezeieştile Taine. Curăţindu-ne de păcate, putem nădăjdui şi în vindecarea noastră trupească. Căci se cuvine „să căutăm mai întîi împărăţia Cerurilor, iar toate celelalte ni se vor da nouă" (Luca 7, 31). Biserica cunoaşte, desigur, şi căi neobişnuite de lucrare a harului lui Dumnezeu, spre tămăduirea şi spre ajutorarea oamenilor, dar bineînţeles că tot în măsura în care ei se împacă cu Dumnezeu. În această categorie intră moaştele sfinţilor, icoanele făcătoare de minuni, veritabilele locuri de pelerinaje şi altele. Dar toate aceste centre de lucrare harică se găsesc în orbita duhovnicească a Bisericii, care le deţine, garantîndu-le natura dumnezeiască.
Cînd Mîntuitorul a tămăduit pe bolnavul de la scăldătoarea Betesda i-a spus: „Iată că te-ai făcut sănătos; de acum să nu mai păcătuieşti ca să nu ţi se întîmple ceva mai rău" (Ioan 5, 14). Dar în acest caz bolnavul se pocăise şi căpătase îndurarea Domnului, deşi a fost prevenit să nu mai păcătuiască. În schimb, care este starea duhovnicească a atîtor bolnavi care, tămăduindu-se pe căi profane sau aparent „miraculoase" de suferinţele lor, nu-L caută totuşi pe Domnul şi nu se pocăiesc de păcatele lor ? Oare nu se vor primejdui aceştia prin alte necazuri şi nenorociri mai mari, între care cea mai mare este osînda veşnică şi izgonirea de la faţa lui Dumnezeu ?
Din toate vindecările şi minunile Domnului pre­cumpăneşte preocuparea de a scoate în lumină sensul mîntuirii. Pentru adeverirea acestei susţineri, este doveditor cazul slăbănogului din Evanghelie, care voind să audă cuvîntul lui Dumnezeu, a fost coborît în mijlocul adunării, prin acoperişul casei de către însoţitorii lui.
Dar, cînd le-a văzut credinţa, Iisus a zis: „Omule, păcatele îţi sînt iertate".
Aşadar, Mîntuitorul nu s-a gîndit să-i dea sănătatea trupească, ci mîntuirea sufletului.
Cît despre vindecarea trupească a slăbănogului pe­trecută de abia după aceea, această tămăduire nu a fost un scop, ci numai un mijloc. A fost prilejul prin care Hristos a făcut dovada tuturor celor de faţă, care cîrteau, că nu este mai greu de a spune: „Păcatele îţi sînt iertate" decît a
zice: „Scoală-te şi umblă" (Luca 5, 17-26).
Iată deci că elementul spiritual şi nu cel material a precumpănit în această lucrare dumnezeiască ca de altfel în toate pildele pe care ni le-a dat Mîntuitorul.
De asemenea, toate minunile săvîrşite prin Sfinţi au urmărit acelaşi ţel.
Cît despre împrejurarea că şi prin ţările Apusului sînt anumite locuri de pelerinaj unde lumea se duce cu nădejdea tămăduirilor de boli, nu este cazul aici de a ne ocupa şi de a preciza în ce măsură acele minuni sînt într- adevăr semne de la Dumnezeu sau dacă nu sînt, în realitate, înşelăciuni satanice. Să ne ocupăm întîi de noi.
De altfel, anumite locuri de pelerinaj din Apus, devenite vestite pentru darul vindecărilor, sînt legate şi de unele învăţături noi, eretice, apărute în catolicism şi întărite tocmai pe asemenea căi „suprafireşti". Aşa s-a întărit dogma neprihănitei zămisliri a Sfintei Fecioare Maria cu totul respinsă de Biserica dreptmăritoare Ortodoxă pentru multe şi binecuvîntate motive, dogmă rătăcită care a fost combătută dintru început chiar şi de unii dintre cei mai mari teologi apuseni cum au fost scolasticii Toma d'Aquino şi Bernard precum şi fericitul Augustin.

Căutînd să imite în totul lucrarea lui Dumnezeu pentru a tulbura lumea şi a o îndepărta de la Adevăr, adeseori diavolul insuflă pe anumiţi oameni posedaţi sau căzuţi din dreapta credinţă - fie pe cale directă fie pe cale de magie - cu diferite preziceri şi ghicitorii, prezentate sub înfăţişarea unor adevărate profeţii.
În lumea cea nevăzută, demonii au o deosebit de les­nicioasă putinţă de comunicare şi de informare între ei, pentru care spaţiul şi materia nu le sînt piedică. Ne ve­dem astfel cu mult depăşiţi în posibilităţile noastre de cunoaştere asupra oamenilor şi a lumii, posibilităţi de care dispun în schimb, în orice clipă, puterile nevăzute şi deci şi îngerii cei răi.
Să ne închipuim o pildă: în tehnica modernă există posibilitatea transmiterii cuvîntului şi a imaginii la distanţă; ce ar fi însemnat dacă, în veacurile trecute, oarecare oameni năstruşnici ar fi avut la îndemînă asemenea mijloace iscusite şi le-ar fi folosit în taină ? În acest chip, multe şi felurite fapte petrecute la mari depărtări s-ar fi putut vesti drept profeţii, în chiar clipa

împlinirii lor, pe cine ştie ce loc al pămîntului. Şi fiecare le-ar fi putut verifica în fapt. Dar dacă în acelaşi chip s-ar fi transmis şi imaginea unor astfel de fapte, precum şi diferite sunete şi voci omeneşti, cu cît mai mult asemenea lucrări nu ar fi putut avea înfăţişarea unor profeţii sau semne minunate ! Transmiterea de gînduri, de fapte sau de imagini de către puterile nevăzute, poate fi însă cu mult mai subtilă şi mai înşelătoare decît aceea săvîrşită prin unele biete aparate pămîntene. Aşadar, cu atît mai mult, asemenea vestiri sau prevestiri ne pot cuceri, cînd îmbracă forme neasemuit mai complicate şi mai abstracte.
Adeseori falsele profeţii se pot împlini, dar de cele mai multe ori nu se împlinesc şi rămîn de minciună, căci Satana este tatăl minciunii. În tot cazul, ghicitoria faptelor prezente poate fi mult mai uşor practicată de şarpele cel viclean decît vederea în viitor. Întrucît însă uneori anumite preziceri făcute de către falşii profeţi s-ar putea adeveri cu toată precizia în viitor, faptul nu trebuie să surprindă de­loc, ţinînd seama că şi diferiţi chiromanţi, cărturărese, sau alte soiuri de ghicitori, pot prevesti viitorul, şi adeseori previziunile lor se împlinesc. Şi totuşi, de bună seamă, că nu cu puterea Duhului Sfînt se împlinesc aceste preziceri, ci cu puterea diavolească, cu care cineva este pus în legătură de multe ori fără să-şi dea seama.
Căci, după cum se ştie, nu este îngăduit a-L ispiti pe Dumnezeu. În această privinţă Domnul ne spune: „Să nu
fie la tine nimeni care să-şi treacă pe fiul sau pe fiica lui prin foc, nimeni care să aibă meşteşugul de ghicitor, de
cititor în stele, de vestitor al viitorului, de vrăjitor, de descîntător, nimeni care să întrebe pe cei ce cheamă duhurile sau dau cu ghiocul, nimeni care să întrebe pe morţi. Căci oricine face aceste lucruri este o urîciune
înaintea Domnului' (Deuteronom 18, 10-12).
Dar anumite prevestiri de natură demonică se pot face şi fără a recurge la anumite practici vrăjitoreşti, cum ar fi citirea în stele sau în ghioc sau vorbirea cu morţii, ci printr-o insuflare lăuntrică a unor anumiţi oameni posedaţi, din partea unui duh pitonicesc. Asupra unor asemenea manifestări se pot face următoarele presupuneri:
1.    După toate probabilităţile, Ispititorul dispune de o anumită facultate psihică, proprie demonilor, ţinînd seamă că şi demonii care au fost înainte îngeri de slavă şi-au păstrat şi după cădere o parte din înzestrările lor.
2.  În săvîrşirea prezicerilor, Ispititorul se poate folosi de combinarea unor elemente actuale, însă necunoscute nouă, proiectînd consecinţele probabile ale lor în viitor.
El poate prevesti de exemplu despre îmbolnăvirea sau moartea cuiva, despre o călătorie neprevăzută pe care am face-o, despre o pagubă sau alte fapte, ţinînd seama că diavolul se poate încunoştiinţa înaintea noastră despre anumite elemente şi indicii care ar putea provoca acele întîmplări.
3.  În sfîrşit, unele preziceri pot fi explicate ca o urmare a unui plan pe care Satana 1-a urzit să-1 împlinească cu anumite persoane aflate în raza lui de acţiune şi pe care el
le stăpîneşte - în parte sau total -şi cărora le poate insufla voinţa lui.
Pentru sprijinirea acestor afirmaţii ne vom folosi de un caz din Biblie.
În urma unor abateri de la poruncile lui Dumnezeu, Saul a căzut în neascultare. Din pricina acestor păcate
„Duhul Domnului s-a îndepărtat de la Saul; şi a fost muncit de un duh rău, care era trimis de la Domnul. Slujitorii lui Saul i-au zis: Iată că un duh rău de la Dumnezeu te munceşte" (I Samuel 16, 14-15).
Drept urmare, Saul rămîne descoperit duhovniceşte şi are de luptat cu ispite şi mai mari. Căci dacă nu a împlinit el voia Domnului atît timp cît Duhul lui Dumnezeu era mereu cu el, cu atît mai greu i-ar fi venit să se facă ascultător sfintelor porunci cînd fusese dat în stăpînirea unui duh rău care îl muncea.
Cu toate acestea Dumnezeu încă nu-1 părăseşte de tot. „Şi cînd duhul trimis de Dumnezeu venea peste Saul, David lua harfa şi cînta cu mîna lui; Saul răsufla atunci mai uşor, se simţea uşurat şi duhul cel rău pleca de la el" (I Samuel 16, 23).
Dar Saul cade în alte şi mai grele păcate. Unelteşte moartea lui David, a binefăcătorului său. În aceste îm­prejurări, „Filistenii s-au strîns şi au tăbărît la Sihem".
„La vederea taberei Filistenilor, Saul a fost cuprins de frică şi un tremur puternic i-a apucat inima.
Saul a întrebat pe Domnul şi Domnul nu i-a răspuns
nici prin vise, nici prin urim, nici prin prooroci". (I Samuel 28, 4-6).
Deci Dumnezeu îl părăsise.
Fiind părăsit de Domnul, duhul răului îl ia în stăpînire. Şi rodul acestei stăpîniri demonice se şi arată.
Saul, care mai înainte vreme „îndepărtase din ţara. pe cei ce chemau morţii şi pe cei ce ghiceau", pentru că asemenea deprinderi erau urîciuni blestemate de Dum­nezeu, ajunge să zică slujitorilor lui:
„Căutaţi-mi o femeie care să cheme morţii, ca să mă duc s-o întreb". Slujitorii lui i-au zis: „Iată că în En-Dor este o femeie care cheamă morţii". Atunci Saul s-a schimbat, a luat alte haine şi a plecat cu doi oameni. Au ajuns la femeia aceea noaptea. Saul i-a zis: „Spune-mi viitorul chemînd un mort şi scoală-mi pe cine îţi voi spune. Scoală-mi pe Samuel". Cînd a văzut femeia pe Samuel a scos un ţipăt mare...
Samuel a zis lui Saul: „Pentru ce m-ai tulburat chemîndu-mă ?". Saul a răspuns: „Sînt într-o mare strîmtoare: Filistenii îmi fac război şi Dumnezeu S-a depărtat de la mine; nu mi-a răspuns nici prin prooroci, nici prin vise. Şi te-am chemat să-mi arăţi ce să fac". Samuel a zis: „Pentru ce mă întrebi pe mine cînd Domnul S-a depărtat de la tine şi S-a făcut vrăjmaşul tău ? Domnul îţi face aşa cum îţi vestisem din partea Lui; Domnul a rupt împărăţia din mîinile tale şi a dat-o altuia, lui David. N-ai ascultat de glasul Lui, de aceea îţi face Domnul aşa astăzi.
Şi chiar Domnul va da pe Israel împreună cu tine în mîinile Filistenilor. Mîine tu şi fiii tăi veţi fi împreună cu mine şi Domnul va da tabăra lui Israel în mîinile Filistenilor" (I Samuel 28, 7-19).
Această prezicere s-a şi întîmplat în acelaşi fel şi în acelaşi răstimp vestit de vedenia cu chipul lui Samuel.
„Astfel au pierit în acelaşi timp şi în aceeaşi zi, Saul şi cei trei fii ai lui, cel ce-i purta armele şi toţi oamenii lui" (I Samuel 31, 6).
Dar motivul acestei pedepse este următorul: „Saul a murit pentru ca s-a făcut vinovat de fărădelege faţă de Domnul, al cărui cuvînt nu 1-a păzit şi pentru că a întrebat şi cerut sfatul celor ce cheamă morţii" (I Cronici 10, 13).
Drept urmare, dacă Saul n-a putut primi răspuns de la Domnul pe căi binecuvîntate şi îngăduite, adică prin vise, prin urim sau prin prooroci, este de la sine înţeles că nu prin căi neîngăduite ar fi putut căpăta lumina lui Dumnezeu.
Deci prevestirea care i se făcuse de către acea vedenie cu chipul lui Samuel, prin mijlocirea unei vrăjitoare sau după limba ocultiştilor de azi, a unui „medium", a fost în realitate o lucrare diavolească. Şi totuşi, prevestirea s-a împlinit întocmai, falsificîndu-se lucrarea lui Dumnezeu.
De îndată ce Saul, care era vinovat pentru atîtea fărădelegi, a căzut în grava ispită de a vorbi cu morţii, de a practica necromanţia, atît de înrudită cu spiritismul
modern de care se fac vinovaţi şi atîţia dintre fraţii noştri - ademeniţi de mirajul unor fenomene „oculte" - de bună seamă că Satana 1-a stăpînit şi mai îndeaproape pe Saul, putînd dispune de viaţa lui, prin voia lui Dumnezeu şi pentru călcarea poruncii pe care a dat-o Domnul. Cît despre faptul că vedenia lui Samuel era în realitate o nălucire satanicească, iată ce susţine Sfîntul Grigorie de Nyssa, în epistola sa despre pitonisă (Traducere de dl. dr. Ene Branişte după textul grecesc din Migne, P. G. t. XLV, col. 108-113):
„Cu privire la Samuel, unora din cei dinainte de noi le-a plăcut să socotească drept adevărată evocarea sufletului lui Samuel de către acea vrăjitoare. Eu însă, avînd în vedere prăpastia pe care Evanghelia o înfăţişează cu atîta tărie între cei răi şi cei buni, după cum a zis patriarhul (Avraam) sau, mai degrabă, Domnul patriarhului - încît este cu neputinţă celor osîndiţi să se suie la odihna celor drepţi[3], iar celor sfinţi să coboarela ceata celor răi - nu accept că ar fi adevărate astfel de păreri, fiind învăţat să cred că numai Evanghelia e demnă de crezare. Aşadar, fiindcă Samuel e mare între sfinţi, iar vrăjitoria e un lucru blestemat, nu cred că Samuel care stă într-o astfel de odihnă ar fi străbătut - nici de voie, nici fără voie -acea prăpastie de netrecut către cei nelegiuiţi; fără de voie, căci
n-ar fi putut demonul să străbată prăpastia şi să strămute pe sfîntul aşezat în ceata celor sfinţi; iar de voie n-ar fi făcut aceasta, prin aceea că nici n-ar fi voit şi nici n-ar fi putut să se amestece cu cei răi. Căci celui ce este între cei buni, nu-i este cu voie strămutarea de la cele în care se află, la cele potrivnice. Dar chiar dacă cineva ar admite că ar fi voit, natura prăpastiei nu permite trecerea".
„Ce socotim noi deci despre acestea ? Duşman al firii omeneşti este vrăjmaşul obştesc a toate, căruia tot gîndul şi toată rîvna îi este să rănească pe om chiar la inimă. Dar ce altă rană împotriva oamenilor e mai mare, ca aceea de a-i îndepărta de la Dumnezeu, făcătorul de viaţă şi de a trece de bunăvoie la pieirea morţii ? Pentru că cei iubitori de cele trupeşti au rîvna de a avea încă din această viaţă o oarecare cunoştinţă despre cele viitoare, prin care ei nădăjduiesc fie înlăturarea celor rele, fie dobîndirea celor plăcute. De aceea, ca să nu se îndrepte oamenii spre Dumnezeu, înşelătorul neam al demonilor a născocit o sumedenie de chipuri de cunoaştere a viitorului: augurii, ghicire prin simboluri, oracole, aruspicii, necromanţia, extazul demonic, posesiunile, inspiraţiile şi altele multe de acestea. Şi orice fel de ghicire din vreo înşelăciune ar socoti cineva că e adevărată, acel înşelător demon apare spre îndreptăţirea înşelătoarei păreri a celui amăgit".
„Deci o specie a înşelăciunii acesteia era şi aceea a ventrilogilor, a căror vrăjitorie se credea că are puterea de a atrage sufletele celor răposaţi iarăşi la viaţa de mai înainte. Fiind deci Saul în deznădejdea salvării, fiindcă toţi
străinii se ridicaseră cu război împotriva sa şi venindu-i ideea că Samuel l-ar putea învăţa vreun mijloc de scăpare, demonul ce sălăşluia în ventrilogă şi care înşela de obicei pe acea femeie, se înfăţişa în ochii femeii ca o umbră în diverse chipuri, deoarece nimic nu-i apărea lui Saul din cele ce vedea femeia. Căci îndată ce se apuca de vrăjit, se şi iveau spectrele în ochii femeii, iar demonul crea credinţa că apariţiile acelea sînt adevărate (reale). Şi mai întîi faptul că persoana lui a fost ghicită deşi era travestit sub exteriorul hainei, mai ales aceasta a făcut pe Saul să creadă că femeia nu se poate înşela întru nimic, o dată ce haina lui particulară, cu care se înfăţişa, nu derutase puterea vrăjitorească. Spunînd deci ea că vede nişte zei coborînd şi un om drept îmbrăcat în manta, cum vor putea oare stabili slujitorii ştiinţei ceea ce e istoric ? Căci dacă într-adevăr Samuel este cel văzut, atunci şi ceilalţi văzuţi de vrăjitoare sînt într-adevăr zei. Dar Scriptura numeşte pe demoni zei:
„Căci toţi zeii neamurilor sînt demoni" (Ps. XCV, 5), deci ar putea fi şi sufletul lui Samuel cu demonii ? Doamne fereşte! Ci demonul care se arăta totdeauna de obicei vrăjitoarei a luat cu el şi alte duhuri ca să înşele atît pe femeie cît şi pe Saul cel amăgit de ea; şi a făcut ca demonii să fie socotiţi zei de către ventrilogă, iar el, însuşi demonul, s-a dat drept persoana căutată a lui Samuel şi a simulat glasul aceluia şi - pe cît era posibil să se creadă din aparenţe - a dat răspunsul aşteptat din înlănţuirea faptelor, în chip de profeţii. A mărturisit însă - deşi fără să
vrea - adevărul că e demon, zicînd că: „Mîine tu şi Ionatan cu mine..." (I Imp. 28, 19). Căci dacă într-adevăr ar fi fost Samuel, cum ar fi suferit să stea alături de el unul încercat în toate răutăţile ? Ci e limpede că în locul lui Samuel apărînd demonul acela rău, n-a minţit zicînd că el va fi cu Saul".
Iar dacă Scriptura zică că: „Şi a zis Samuel...", să nu neliniştească pe cititor cuvîntul acesta, ci să înţeleagă: „cel ce era socotit Samuel". Căci găsim pretutindeni în Scriptură obiceiul de a se pune ceea ce se pare în loc de ceea ce este; aşa de exemplu cazul cu Balaam, care zice odată că: „Voi auzi ce va vorbi în mine Dumnezeu"... (Num. XXII, 17); dar, după acestea zice că: „ştiind Balaam că era plăcut lui Dumnezeu să nu blesteme pe Israeliţi, n-a mai plecat - ca de obicei - în întîmpinarea ghicitorilor"; căci cel neprevenit şi aici ar crede că adevăratul Dumnezeu îi vorbeşte lui Balaam. Într-adevăr, contextul arată că Scriptura a numit astfel pe cel socotit de Balaam, Dumnezeu, iar nu pe cel ce este într-adevăr Dumnezeu. Aşadar şi aici, cel crezut Samuel, simula vorbirea adevăratului Samuel, deoarece demonul imita foarte bine profeţia ghicind din cele posibile (Migne. Tom. XLV, col. 108-113).
Cu privire la cele de mai sus, se pot da multe pilde şi din împrejurările vieţii noastre contemporane din care rezultă că felurite preziceri diavoleşti se pot împlini întocmai sub chipul unor adevărate profeţii.
Iată astfel un caz:
Pe diferite căi şi în felurite chipuri se făcuseră anul trecut diferite „profeţii" despre un prăpăd mare care urma să se abată peste omenire „într-o toamnă", ba chiar unele preziceri pomeneau de desfăşurarea unui catastrofal război în toamna anului 1939[4]
Dacă prezicerile făcute în acest sens s-au putut împlini, nu înseamnă totuşi că a fost vorba de adevărate profeţii, insuflate din preştiinţa lui Dumnezeu, ci de o lucrare ascunsă şi ticluită a Satanei, prin mijlocirea unor slujitori ai lui, pentru a sădi astfel ispita în lume.
Într-adevăr, în ziua de 1 septembrie 1939, adică tocmai odată cu începerea unui nou an bisericesc, omenirea a alunecat într-un cumplit război.
Dar dacă Dumnezeu nu ar fi îngăduit să se dezlănţuie prăpădul, ca o pedeapsă pentru fărădelegile lumii, ale întregii omeniri, de bună seamă că prezicerile falşilor profeţi ar fi rămas de minciună ca în atîtea alte împrejurări.
La toate acestea se mai poate adăuga: după cum îngerii buni cunosc toate acţiunile şi faptele oamenilor, tot astfel şi îngerii răi ne cunosc acţiunile noastre, ale fiecăruia dintre noi.
Iar noi, pe cale lăuntrică, primim inspiraţii şi de la îngerii buni şi de la cei răi.
Sufletul oamenilor este ca o antenă de radio care prinde toate felurile de unde. Rămîne însă la libera noastră alegere de a învîrti şurubul aparatului într-un sens sau într- ahul, pentru a asculta unul sau altul din „posturile de emisie".
În măsura în care ne vom însuşi insuflările Ispititorului, vom fi în raza lui de acţiune şi vom urma voinţei lui.
În cîmpul misticii, după cum unii adevăraţi sfinţi şi cuvioşi, ca vase alese ale lui Dumnezeu, pot primi insuflări de la Duhul Sfînt, pentru a pătrunde în adîncul Sfintelor Scripturi sau pentru a face anumite profeţii sau a cunoaşte gîndurile şi faptele tăinuite ale unor oameni, ca o lucrare de slavă pentru Dumnezeu, tot asemenea şi falşii profeţi, sub stăpînirea unei puteri pitoniceşti, pot vorbi cu multă uşurinţă, pot face prevestiri, pot ghici faptele şi păcatele oamenilor şi pot săvîrşi atîtea semne care produc sminteală în lume.
Spune astfel Sfîntul Părinte Ioan Damaschin:
„Nici îngerii lui Dumnezeu, nici demonii nu cunosc cele viitoare; cu toate acestea proorocesc.
Îngerii proorocesc pentru că Dumnezeu le revelează şi le porunceşte să proorocească. Pentru aceea se realizează toate cîte spun ei.
Dar şi demonii proorocesc: uneori pentru că văd cele ce se întîmplă departe, alteori prin conjunctură. Pentru aceea de multe ori mint şi nu trebuiesc crezuţi chiar dacă uneori spun adevărul. Ei cunosc şi Scripturile.
Li s-a îngăduit să ispitească pe om, dar nu au putere să forţeze pe cineva. Căci noi avem facultatea de a primi ispita sau de a nu o primi" (p. 65-66, Dogmatica „Izvoarele Ortodoxiei" - Ed. Librăriei Teol. Buc).
Felurite sînt însă cazurile prin care duhurile pitoniceşti se pot manifesta prin anumiţi oameni posedaţi. Pentru a menţine într-un cuprins de cazuri culese din actualitate, voi cita cîteva din zilele noastre:
O telegramă publicată în ziarul „Universul" din 15 noiembrie 1937 relatează:
„Amintiri din altă viaţă"
„Un copil de şase ani din Simla India a uimit pe cei din jurul său cu povestirile lui din «viaţa sa anterioară». El pretinde că a trăit cîndva în localitatea Poona, şi că părinţii săi de atunci erau originari din Patan, un sat din statul Baroda... El a dat apoi amănunte precise asupra locurilor, unde a trăit şi spusele sale au putut fi verificate, cînd mama sa a vizitat împreună cu dînsul satul Patan.
Aici copilul i-a arătat o casă, spunîndu-i că era proprietatea unchiului la care şedea pe atunci. Şi aceste spuse au fost confirmate de actualii locatari ai casei.
Deocamdată amănuntele asupra acestui caz curios se opresc aici.
Trebuie să relevăm însă că în ultimii ani s-au mai semnalat 2-3 cazuri de acelaşi fel şi în special interesant a fost acela al unei fetiţe de vreo zece ani care începu într-o zi să spună că în ea s-a reîncarnat sufletul unei surori mai
mari, moartă cu mulţi ani în urmă.
Amănuntele pe care le dădea această copilă asupra vieţii aceleia a cărei «reincarnare» susţinea că e - erau de o precizie uimitoare, căreia nu i s-a putut găsi nici o explicaţie".
Iută. acum şi alte exemple:
„Un caz curios la Constanţa"
„Un vagabond face impresionante calcule matematice pe străzi".
Constanţa 23 august 1938 (din acelaşi ziar).
„Mai mulţi locuitori constănţeni, cum şi vilegiaturişti, ne semnalează un caz din cele mai rare, înregistrat pe străzile oraşului nostru, aproape în fiecare zi.
Un necunoscut, după îmbrăcăminte vagabond şi care refuză să-şi dea numele, fie pe la colţurile străzilor, fie în autobuze sau localuri publice, în schimbul unor sume, date după plăcere, face calcule matematice din cele mai grele, din memorie.
Astfel, numitul înmulţeşte numere de milioane, scade, adună şi împarte, iar rezultatul este întotdeauna riguros exact.
Ceea ce putem menţiona, e că acest necunoscut, în timpul cît face aceste calcule foarte grele întreţine con­versaţii cu cei care îi dau problemele spre rezolvare".
Privit sub unghiul fenomenelor „oculte", desigur că şi acest caz nu apare întru nimic nou. Cel mult, duhul
ghicitoriei de care este stăpînit acest zdrenţăros vagabond, făcînd calcule complicate cu o precizie de maşină de calculat, a fost speculat în vederea unui scop remunerativ, aşa cum ar face orice chiromantă de profesie.
Un fapt asemănător îl relatează şi venerabilul părinte D. Lungulescu, din Craiova, despre un cioban, cu totul analfabet, care, spre buimăcirea tuturor, putea răspunde oricînd şi într-o clipă, asupra datei exacte la care trebuia să cadă Paştele în orice an. Şi întotdeauna răspunsurile lui erau nedezminţite, potrivit cu verificările care se făceau.
Un alt caz asemănător s-a petrecut recent cu o fetiţă din Budapesta, care susţinînd că îşi aduce aminte de o viaţă a ei anterioară, trăită în Spania, a început dintr-odată să vorbească la perfecţie limba spaniolă, iar toţi cei din jurul ei rămăseseră încremeniţi, pentru faptul că niciodată acea fetiţă nu avusese prilejul să audă un singur cuvînt spaniol.
După cum se vede, din punctul de vedere al feno­menelor, plutim în plin ocultism.
Dar tocmai faptul de a putea extrage din aceste cîteva exemple de mediumi, o concluzie precisă, ne interesează în primul rînd.
Drept vorbind, din însăşi susţinerea ideii „reîncarnării", care este una dintre cele mai cunoscute peceţi satanice, de împotrivire la învăţăturile creştine de mîntuire, se înţelege că numai un duh pitonicesc a putut să lucreze în toate aceste suflete pomenite, pentru a predispune astfel mintea lumii spre concepţiile primejdioase ale falsului
„spiritualism" modern.
În acelaşi domeniu de ocultism sînt bine cunoscute şi prezicerile răposatului Bert Reese, mort acum cîţiva ani la New-York. Acest om misterios ghicea orice lucru cu o precizie uimitoare.
Una din cele mai neînchipuite „profeţii" ale lui a fost aceea pe care a făcut-o arhiducelui Leopold Ferdinand al Austriei, spunîndu-i că în curînd nu va mai fi nici arhiduce şi nici măcar membru al Casei Imperiale. „Văd pe Alteţa Voastră, îi spuse el, ca mic impiegat de bancă".
Şi într-adevăr, prezicerea lui Reese se împlini aidoma, iar după războiul trecut Leopold-Ferdinand ajunse agent de schimb la Viena.
Un caz asemănător de îndrăcire cu aparenţă angelică şi cu manifestări pitoniceşti este şi acela al micii prezicătoare din Pennsylvania:
„O profetă precoce"
„Faith Hope Charity din Trucksville, Pennsylvania, n­are decît patru ani şi jumătate, dar cuvintele pe care le rosteşte ea sînt ascultate cu respect de toţi ai casei şi trîmbiţate apoi în toată America.
Abia începuse să gîngurească şi primele ei vorbe fură o profeţie. Ea vesti cu cîteva ceasuri mai înaintea moartea unui prieten al familiei. De atunci ea a prezis lucruri extraordinare printre care izbucnirea războiului şi atentatul asupra ducesei de Kent.
Într-o zi a prezis că şcoala din localitate va arde şi astfel
s-au putut lua măsurile necesare pentru prevenirea focului care totuşi a izbucnit, dar nu s-a putut întinde.
Mama acestui copil-minune, ori de cîte ori ea face vreo profeţie, are grijă s-o autentifice în toată regula, pentru a evita eventuale contestări.
Cît pentru mica prezicătoare, ea nici nu are idee de importanţa lucrurilor pe care le spune, dar cînd e întrebată ce se va face cînd va fi mare, răspunde, foarte convinsă: magiciană". („Universul", nr. 101, 12/IV/1940).
În sfîrşit, pentru o mai bună documentare asupra acestui subiect, sînt vrednice de luat în seamă şi următoarele cazuri de previziune:
Se ştie că „rabdomancia", care era cunoscută din timpuri străvechi, a revenit iarăşi la modă, sub numele de „radiestezie". Această putere de a descoperi lucrurile ascunse şi în special cursurile şi izvoarele de apă, presupune la acel care o manifestă existenţa unui al şaselea simţ.
În Memoriile secrete ale Marinei franceze de la sfîrşitul secolului XVIII se găsesc amănunte interesante asupra operei surprinzătoare a nauscopului, individ care vede navele de la mari distanţe; Baltinean semnala prezenţa vaselor de la mii de kilometri.
Astfel se spune între altele, că acest Baltinean, făcînd experienţe din ordinul guvernului într-o perioadă de timp de două luni, semnalase 216 nave, neînşelîndu-se decît de
4 sau 5 ori şi atunci din pricina întîrzierii provocate de furtuni.
Alt nauscop faimos a fost mulatrul Lislet-Geoffroy, care da indicaţii exacte asupra dimensiunilor, formei şi a roţilor navelor aflate la mari distanţe.
O altă formă a radiesteziei e aşa numita „telestezie", fenomen care constă în a percepe de la distanţă şi a descoperi obiectele, fără a fi nevoie de a se duce la locul unde se găsesc, ci prin simpla examinare a unei hărţi topografice sau a unei fotografii a localităţii. Se afirmă că unii radiestezişti operînd cu pendulul asupra unor hărţi topografice au însemnat pe ele locul exact unde se găseau izvoare subterane. Ceva mai mult, rezultatele obţinute de la doi operatori, care au lucrat fără să ştie unul de altul, s­au dovedit perfect identice. Asemenea constatări sînt de natură să uimească chiar şi pe cei mai sceptici dintre oameni.
Din toate cazurile şi exemplele de mai sus citate, se poate constata în cîte feluri lucrează duhurile de ghicitorie asupra unor oameni posedaţi, care s-au rupt din legătura harică cu Dumnezeu.
Faptul că asemenea semne reapar în vremurile de faţă, din ce în ce mai des, îşi găseşte explicaţia în însăşi starea de păcat în care se află omenirea.
O asemenea decădere duhovnicească prilejuieşte Sa­tanei toate posibilităţile de a lucra asupra lumii, prin îngăduinţa lui Dumnezeu.
În cuprinsul acestor acţiuni intră şi fenomenele de ghicitorie ale falşilor profeţi, care atît de uşor pătrund în starea lăuntrică a multor oameni, încît, sub aparenţele unor minuni sau a unor descoperiri dumnezeieşti, zăpăcesc lumea şi o îndepărtează de la adevărata credinţă.


Cînd după 4 ani, Mrs. Osborne fu apucată de dorul casei, un vrăjitor o anunţă că dorinţa ei s-ar putea satisface fără ca să fie nevoită să facă o astfel de călătorie. Cu alte cuvinte, el o asigură că prin ajutorul magiei ar putea să facă să-şi revadă patria. După puţin, ea nu-şi mai putu da seama de ceea ce se întîmpla în jurul ei, dar se văzu la Londra pe stradă, văzu animaţia mare din capitala Angliei, oamenii pe care îi cunoştea şi în fine... după 2 ore se întoarce iarăşi în lumea africană. Mai văzuse - în această plimbare închipuită la Londra - multe lucruri noi, de care era complet străină, neavînd nici o cunoştinţă despre existenţa lor şi despre care, acum cînd se află la Londra, s-a convins că într-adevăr n-au fost vedenii şi există în realitate. Mrs. Osborne a fost personal martoră la această întîmplare, care pînă în clipa de faţă n-a putut fi explicată în nici un fel".
[2] Dar „cine mănîncă pîinea aceasta sau bea paharul Domnului în chip nevrednic, va fi vinovat de trupul şi sîngele Domnului" (I Corinteni 11, 27).
[3] E vorba, bineînţeles, de neputinţa în care se află un suflet osîndit de a se ridica prin propriile sale puteri la odihna drepţilor. În această privinţă, învăţătura sobornicească a Sfintei noastre Biserici Ortodoxe despre posibilitatea schimbării în mai bine a stării sufletelor din iad prin puterea mânuitoare a rugăciunilor Bisericii însăşi, este categorică.
[4] Asemenea prevestiri au fost puse în circulaţie fie de unii pretinşi iluminaţi, fie de anumiţi ocultişti. E de menţionat în legătură cu aceste tendenţioase tentative de „propagandă" demonică, cartea de mare răsunet a lui G. Barbarin: „Le secret de la grande Pyramide", (Paris, Adyar. 1936).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu