doktoru

marți, 6 mai 2014

CUVIOSUL MAXIM GRECUL SCRIERI DOGMATICO-POLEMICE 4



Al doilea cuvânt, tot către cei binecredincioşi, împotriva câinelui Mahomed; tot aici şi cuvânt despre sfârşitul acestui veac
Atât cât m-a ajutat harul lui Dumnezeu care mă învaţă de sus să lupt cu acest necredincios hulitor al lui Hristos şi diavol văzut, adică împotriva ticălosului Mahomed, eu am luptat. Acum, însă, mă voi îndrepta cu cuvântul către cei binecinstitori, nu ca un învăţător care este mai presus de ei sau ca unul ce este pus peste ei de sus, ci ca cel mai mic şi mai neputincios frate al lor şi împreună cu ei păzitor al dogmelor neîntinatei credinţe creştine date de Dumnezeu. Şi le voi aminti lor şi, în parte, şi mie însumi, ceea ce ne poate întări şi menţine în credinţa în Hristos, adevăratul Dumnezeu şi Mântuitorul nostru, în nădejdea şi dragostea Lui, şi ceea ce ne poate păzi nevătămaţi de neorânduielile care ne lovesc în aceste vremuri şi, ca să spun aşa, de întunericul cel cumplit şi lipsit de lumină. Astăzi, mai mult ca oricând, se cuvine ca eu să spun împreună cu Fericitul Prooroc şi Împărat David: Tu, Doamne, ne vei păzi şi ne vei feri de neamul acesta în veac (Ps. 11, 8). De ce? Pentru că nelegiuiţii mişună pretutindeni (Ps. 11, 9).
Oriunde îţi aţinteşti privirea pe pământ, pretutindeni vezi că întunericul relei credinţe a ismaelitenilor potrivnici creştinismului se înmulţeşte şi îi întunecă pe toţi. Începând din vremea lui Heracle, regele grec, el a continuat până în vremurile acestea şi cu siguranţă va continua şi în vremurile următoare, precum am aflat din dumnezeiasca Scriptură, până la arătarea lui Antihrist, luptătorul de Dumnezeu, care nu este foarte departe, ci se află oarecum la uşă, precum ne învaţă Scriptura, care spune clar că în veacul al optulea va fi orânduirea tuturor, adică va înceta puterea grecească, va începe chinul adus de Antihrist, potrivnicul lui Dumnezeu, şi va avea loc a doua venire înfricoşătoare a Mântuitorului Hristos pe pământ[1].
Iar faptul că această orânduire a tuturor credincioşilor este aproape, reiese atât din multele lămuriri şi dovezi clare ale Scripturii cât, mai ales, din ceea ce scrie Fericitul Apostol Pavel în a doua Epistolă către Tesaloniceni, arătând ce semne vor fi înainte de a doua venire a Domnului: Să nu vă amăgească nimeni, cu nici un chip; căci ziua Domnului nu va sosi până ce mai întâi nu va veni lepădarea de credinţă şi nu se va da pe faţă omul nelegiuirii, fiul pierzării. Potrivnicul, care se înalţă mai presus de tot ce se numeşte Dumnezeu, sau se cinsteşte cu închinare, aşa încât să se aşeze el în templul lui Dumnezeu, dându-se pe sine drept dumnezeu (2 Tes. 2, 3-4).
Lepădarea de credinţă, adică prăbuşirea popoarelor din neîntinata şi dreapta credinţă creştină în diferitele erezii urâte de Dumnezeu şi în necredinţa agarenilor potrivnică lui Hristos, poate fi aşteptată, văzută sau auzită, vreodată mai mult decât astăzi? Unde sunt astăzi cei care strălucesc prin buna credinţă şi cinstire dumnezeiască? Unde sunt frumuseţea şi slava credincioşilor: în Ierusalim, în Alexandria, în Egipt, în Libia şi în Antiohia? Unde este acea înflăcărare şi acea râvnă dumnezeiască a Părinţilor noştri purtători de Dumnezeu şi întocmai cu Îngerii, care străluceau prin post în Tebaida de Sus şi în diferite ţări şi munţi? Unde sunt înălţimea de neatins a bunei credinţe şi lauda tuturor popoarelor apusene? Unde este Sfânta şi Apostoleasca Biserică a vechii Rome? Astăzi toate acestea, precum vedem, fie se află în stăpânirea agarenilor necredincioşi, fie sunt pustiite de ei, altele au devenit nepotrivite şi cu totul nefolositoare din pricina diferitelor erezii urâte de Dumnezeu, a căror căpetenie este chiar acea veche Romă care a fost înainte cea mai strălucitoare şi mai vestită în buna credinţă şi în toată înţelepciunea şi vieţuirea vrednică de cinstire, iar după ea şi toată Italia.
Mergi cu privirea cea tainică, suflete, în India, în Etiopia şi în toate colţurile lumii. Pretutindeni vei găsi urâţenia şi ticăloşia tuturor ereziilor. În unele locuri vei vedea şi reaua credinţă a agarenilor, care a ademenit popoarele de acolo şi le-a atras la sine. Pe cine? Pe acele popoare credincioase din Răsărit, în care s-a aprins de la început, prin dumnezeieştii Apostoli, lumina bunei credinţe, care a ajuns şi până la noi, europenii. Oare nu pe toate acestea întunericul agarean fie le-a atras la sine, fie le-a făcut netrebnice, le-a strâmtorat şi le-a pervertit sufleteşte şi le perverteşte neîncetat prin diferite feluri? Oare pot să spun mai mult decât toate schimbările şi întâmplările însemnate care au avut loc înainte pe pământ? Unde sunt înălţimea şi slava neasemuită a împăraţilor creştini care s-au aflat la putere, slăviţi prin toată înţelepciunea, virtutea, legile cele bune şi credinţa cea ortodoxă, care au domnit în slăvita cetate a marelui Constantinopol? Unde este acea lumină catolicească a bunei credinţe care, asemeni soarelui, a luminat tot pământul prin arhiereii cei întocmai cu Îngerii? Nu au fost, oare, toate acestea înrobite şi supuse acum mulţi ani de ismaeliteni?
Şi nu există pentru noi nici o izbăvire de nicăieri, ci, dimpotrivă, tot ce ne priveşte pe noi merge spre mai rău, iar tăria lor devine tot mai puternică şi mai mărită. Să înţelegem aşadar cât de rele au devenit lucrurile pentru noi, sărmanii greci, cum am pierdut noi toate acele bunătăţi. Unde sunt astăzi acele minuni ale Preacuratei Născătoare de Dumnezeu, care întrec orice minte şi cuvânt, care s-au săvârşit în această cetate, izbăvind-o, mai presus de orice nădejde, de atacurile dese ale barbarilor? De ce s-au stins acum toate acestea? De ce nu se mai ridică astăzi Ocrotitoarea cetăţii şi Stăpâna ei în apărarea şi izbăvirea ei? Este evident că din pricina fărădelegilor neîndreptate pe care au îndrăznit să le facă înainte, în această cetate, strămoşii noştri.
Oare nu aşa spune dumnezeiescul Psalm despre iudeii care trăiau în necinste asemenea nouă: într-adevăr pe drumuri viclene i-ai pus pe ei şi i-ai doborât când se înălţau. Cât de iute i-ai pustiit pe ei! S-au stins, au pierit din pricina nelegiuirii lor. Ca visul celui ce se deşteaptă, Doamne, în cetatea Ta chipul lor de nimic l-ai făcut (Ps. 72, 18-20)? Însă, încetând să plâng necazurile noastre, mă voi întoarce la cele înfăţişate înainte şi vom înţelege din alte cugetări dumnezeieşti că orânduirea tuturor, adică sfârşitul acestui veac, nu este departe, ci aproape, şi că ticălosul Mahomed este chiar proorocul cel mincinos pomenit în dumnezeiasca Apocalipsă şi premergătorul lui Antihrist - potrivnicul lui Dumnezeu. Să ne îndreptăm atenţia asupra următorului lucru:
Domnul nostru Iisus Hristos, precum se spune în Sfânta Evanghelie, când i-a învăţat pe ucenicii Lui şi i-a întărit în credinţa şi iubirea Lui, iar prin ei pe toţi credincioşii şi a fost întrebat de ei: Spune nouă când vor fi acestea şi care este semnul venirii Tale şi al sfârşitului veacului?, El, după ce le-a proorocit nenorocirile şi neorânduielile care vor lovi omenirea înainte de venirea Lui înfricoşătoare şi de sfârşitul acestui veac, a adăugat, zicând: Atunci mulţi se vor sminti şi se vor vinde unii pe alţii; şi se vor urî unii pe alţii. Şi mulţi prooroci mincinoşi se vor scula şi vor amăgi pe mulţi (Mt. 24, 10-11). Prin acestea Stăpânul i-a arătat pe începătorii diferitelor erezii care au apărut în Biserica Lui şi care au fost: Simon vrăjitorul, Marchion, Manent, Origen, Arie, Macedonie, Nestorie, Serghie şi ticăloşii iconoclaşti; toţi aceştia au pricinuit, prin diferite mijloace, necazuri şi suferinţe Bisericii Soborniceşti a lui Hristos şi au atras o mulţime nenumărată de ortodocşi la ereziile lor. Apoi a adăugat, zicând: Şi se va propovădui această Evanghelie a împărăţiei în toată lumea spre mărturie la toate neamurile; şi atunci va veni sfârşitul (Mt. 24, 14). Pentru ce se va propovădui spre mărturie? Pentru ca cei ce aud şi cred să se mântuiască, iar cei ce nu cred să fie osândiţi la dreapta judecată, neavând nici o îndreptăţire pentru necredinţa lor.
Iar Evanghelia Împărăţiei lui Dumnezeu s-a propovăduit demult în toată lumea şi martorul credincios al acestui lucru este Apostolul Pavel, care spune despre ceilalţi Apostoli -spre osândirea iudeilor celor necredincioşi: Dar întreb: Oare n-au auzit? Dimpotrivă: In tot pământul a ieşit vestirea lor şi la marginile lumii cuvintele lor (Rom. 10, 18), adică ale Apostolilor lui Hristos.
Apoi, după ce le-a proorocit cele despre întunecarea soarelui şi a lunii, căderea stelelor şi clătinarea puterilor cereşti, le-a făcut cunoscut momentul sfârşitului veacului şi cel al venirii Sale printr-o pildă, zicând: învăţaţi de la smochin pilda: Când mlădiţa lui se face fragedă şi odrăsleşte frunze, cunoaşteţi că vara este aproape. Asemenea şi voi, când veţi vedea toate acestea, să ştiţi că este aproape, la uşi (Mt. 24, 32-33).
Vorbind despre smochin, Stăpânul, după cum mi se pare mie, nu se referă la acest pom roditor; căci ramurile acestui pom sunt moi, fac roade şi odrăslesc frunze în tot timpul anului. Ci, prin smochin, El numeşte în chip tainic Biserica Lui cea Sfântă, Sobornicească şi Apostolească, care s-a răspândit pe tot pământul. Prin mlădiţa cea roditoare numeşte cuvântul de învăţătură sau propovăduirea Evangheliei, prin care binecredincioşii creştini de pretutindeni se luminează şi învaţă de la împuterniciţii Bisericii lui Hristos, de la arhierei, prin care acest smochin tainic devine purtătorul de roade al Pomicultorului său ceresc, şi pentru aceasta primeşte întotdeauna binecuvântare duhovnicească de sus şi nădăjduieşte neîncetat spre mai bine.
Dacă această mlădiţă va fi moale, adică învăţătura nu va avea tărie şi statornicie şi nepărtinire, după cuvântul dumnezeiescului Apostol, care spune: Propovăduieşte cuvântul, stăruieşte cu timp şi fără de timp, mustră, ceartă, îndeamnă, cu toată îndelunga-răbdare şi învăţătura. ...fă lucru de evanghelist (2 Tim. 4, 2; 5), atunci ramurile ei vor odrăsli numai frunze, ceea ce înseamnă că nu vor aduce rod de fapte bune sau, mai bine zis, vor dispreţui şi vor încălca dumnezeieştile porunci ale Evangheliei din pricina nepăsării totale a păstorilor şi nu vor primi de sus binecuvântare duhovnicească, ci, dimpotrivă, vor auzi: De acum înainte să nu mai fie rod din tine în veac! (Mt. 21, 19).
În ce altă vreme a fost mlădiţa acestui smochin tainic şi dumnezeiesc mai moale şi a odrăslit mai multe frunze decât acum, când nu există nimeni care să îi mustre şi să îi înveţe aşa cum se cuvine pe cei neobrăzaţi, să îi încurajeze pe cei fricoşi, să îi apere pe cei neputincioşi şi să aibă grijă de ei, când nu există nimeni care să îi dea în vileag pe cei ce se împotrivesc cuvântului bunei credinţe, să îi oprească pe cei neruşinaţi, să îi întoarcă pe cei rătăciţi la adevăr şi la cinstita vieţuire creştinească.
Nu există nimeni care de dragul curăţiei desăvârşite să se îndepărteze de rangurile preoţeşti sau care să caute aceste ranguri după râvna dumnezeiască pentru a-i îndrepta pe oamenii care trăiesc în fărădelegi şi necuviinţe. Dimpotrivă, astăzi găseşti mulţi care îndrăznesc să capete ranguri. Toţi sunt gata să cumpere aceste ranguri ca să trăiască mereu în mulţumire, slavă şi în toată liniştea. Vremurilor de astăzi li se cuvine cel mai mult cugetarea dumnezeiască: Toţi s-au abătut, adică s-au ferit de calea cea mântuitoare a poruncilor Evangheliei şi a învăţăturilor Apostolilor şi Părinţilor; împreună netrebnici s-au făcut (Ps. 13, 3), adică au devenit netrebnici şi cu viaţa şi cu cuvintele şi cu faptele. Despre ceea ce urmează eu tac, cruţându-i pe cei ce se mânie împotriva cuvântului şi a curajului şi a râvnei pentru adevăr.
O, cum va putea cineva să plângă cu vrednicie această întunecime în care a căzut neamul nostru? Nelegiuiţii mişună pretutindeni ca leii care urlă, şi îi amăgesc prin orice mijloc şi îi răpesc de la Dumnezeu pe cei binecredincioşi, ducându-i tatălui lor, diavolului, în dar, ceea ce iubeşte el cel mai mult. Păstorii noştri au devenit mai nesimţitori decât pietrele, socotind că pentru ei este de ajuns să răspundă la vremea încercării cu faptul că au putut să se mântuiască pe ei înşişi. Ei dispreţuiesc cu bună ştiinţă şi nu înţeleg glasul cel dumnezeiesc, care spune: Eu sunt păstorul cel bun. Păstorul cel bun îşi pune sufletul pentru oile sale. Iar cel plătit şi cel care nu este păstor, şi ale cărui oi nu sunt ale lui, vede lupul venind şi lasă oile şi fuge; şi lupul le răpeşte şi le risipeşte, iar sângele lor îl voi cere din mâinile păstorilor. Înfricoşătoare este această ameninţare pentru voi, o cinstiţi păstori, şi plină de toată groaza!
Ascultaţi-l şi pe Sfântul Apostol Pavel care vorbeşte clar despre voi şi despre răspunsul pe care va trebui să îl daţi nemitarnicului Judecător: Ascultaţi pe mai-marii voştri şi vă supuneţi lor, fiindcă ei priveghează pentru sufletele voastre, având să dea de ele seamă, ca să facă aceasta cu bucurie şi nu suspinând, căci aceasta nu v-ar fi de folos (Evr. 13, 17).
Dar să ne întoarcem iarăşi la cele dinainte. Căderea popoarelor, proorocită de dumnezeiescul Apostol, din propovăduirea evanghelică în diferite erezii ticăloase şi în credinţa cea rea a urmaşilor agarenilor, în parte a avut loc deja, iar în parte vedem că se întâmplă în fiecare zi; de asemenea, vedem că mlădiţa smochinului tainic a devenit mai moale decât uleiul, precum se spune în proorocie, şi nu aduce roade, ca înainte, ci odrăsleşte frunze. Văzând aceasta, ce altceva să mai aşteptăm dacă nu sfârşitul tuturor, după cuvântul dumnezeieştii Scripturi.
Cu deosebire vedem că asuprirea agarenilor, care a început din vremea regelui Heraclie, a supus o mare parte şi cele mai bune ţări ale lumii şi le supune neîncetat prin îngăduinţa judecăţilor nepătrunse ale lui Dumnezeu, iar împărăţia împăraţilor ortodocşi s-a împărţit în multe părţi şi a fost nimicită de agareni deja de mulţi ani, neprimind nici un ajutor de nicăieri. Dimpotrivă, rămăşiţele stăpânirii romane din Apus, împărţindu-se în multe regate şi state, trăiesc neîncetat în duşmănie între ele şi regii apuseni luptă unul împotriva altuia, asemenea împăraţilor, domnitorilor şi cnejilor noştri europeni dinainte, grecilor, bulgarilor şi sârbilor, pe care i-a zdrobit în întregime, cu îngăduinţă de sus, ismaeliteanul cel rău şi necredincios. Şi s-a împlinit cuvântul Apostolului, care spune: Iar dacă vă muşcaţi unul pe altul şi vă mâncaţi, vedeţi să nu vă nimiciţi voi între voi (Gal. 5, 15).
Acelaşi Apostol arată şi dumnezeiescul glas al Stăpânului, zicând: Orice împărăţie care se dezbină în sine se pustieşte (Mt. 12, 25). Căci, aşa cum mulţi oameni îşi urează unul altuia pace în Dumnezeu şi buna înţelegere Îl sădeşte şi Îl ţine în ei pe Hristos, Care este Pacea Însăşi şi Care îi educă şi îi binecuvântează şi îi înmulţeşte, după dumnezeiasca cugetare care spune: Că unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor (Mt. 18, 20), tot aşa, dacă mulţi oameni se află în discordie şi luptă unul împotriva altuia din pricina mândriei, a iubirii de stăpânire şi a iubirii de argint, dezbinarea îl sădeşte în ei pe însuşi luptătorul de Dumnezeu şi ucigătorul de oameni, diavolul. Iar ei, îndrumaţi în chip nevăzut de el, nu mai încetează să lupte cu îndârjire unul împotriva altuia, ca fiarele sălbatice, până când unii vor fi nimiciţi definitiv de alţii. Aşa au fost toate acestea şi aşa se săvârşesc în fiecare zi prin judecăţile nepătrunse ale lui Dumnezeu.
De aceea este bine şi mântuitor pentru noi şi bineplăcut Celui de Sus să alungăm din gândurile noastre orice slăbiciune şi deznădejde dăunătoare sufletului, dar mai ales speranţele deşarte care ne amăgesc şi potrivit cărora aşteptăm să se statornicească din nou puterea împărătească în Constantinopol. Trebuie ca noi să ne trezim din somnul cel îndelungat al nepăsării şi trândăviei noastre celei mari şi să dăm ascultare cuvântului propovăduitorului care spune: Deci luaţi seama cu grijă, cum umblaţi, nu ca nişte neînţelepţi, ci ca cei înţelepţi. Răscumpărând vremea, căci zilele rele sunt (Efes. 5, 15). Şi tot el spune iarăşi: căci noaptea e pe sfârşite, adică întunericul îndelungat al amăgirii viclenilor diavoli, care a stăpânit neamul omenesc până la venirea în trup a Domnului nostru Iisus Hristos, a trecut şi a pierit definitiv la arătarea Vieţii şi Luminii Pururea Fiitoare, iar ziua este aproape (Rom. 13, 12), adică a strălucit lumina cea neapusă a neîntinatei vederi a lui Dumnezeu, când a strălucit Soarele dreptăţii, şi s-a răspândit pe tot pământul şi l-a luminat.
De aceea să lepădăm lucrurile întunericului, care sunt adulter, desfrânare, toată necurăţia trupească, destrăbălarea, nedreptatea, cămătăria şi orice încălcare a poruncilor dumnezeieşti ale Mântuitorului Hristos (Gal. 5, 19). Le numeşte lucrurile întunericului nu pentru că ele se săvârşesc în întuneric, căci şi în timpul zilei oamenii desfrânează, fură şi fac fărădelegi prin diferite alte mijloace, ci pentru că ele ne aruncă pe noi, săvârşitorii lor, în întunericul veşnic din cele mai de jos ale pământului. Şi să ne îmbrăcăm cu armele luminii (Rom. 13, 12), ceea ce înseamnă cu cele patru mari virtuţi sufleteşti, care sunt (Înţ. lui Sol. 8,7): chibzuinţa, dreptatea, bărbăţia - nu aceea care nimiceşte trupurile şi tăria cetăţilor, ci puterea sufletească şi răbdarea în diferitele necazuri şi suferinţe pricinuite nouă de diavoli şi de oamenii vicleni - şi curăţia care ne păzeşte în toată sfinţenia şi cuviinţa şi ne uneşte cu Sfinţii Îngeri. De asemenea, să ne îmbrăcăm şi cu celelalte fapte bune, care se nasc din ele: cu înfrânarea, blândeţea, smerita înţelepciune, credinţa, nădejdea şi dragostea, care este împlinirea legii.
Înarmându-ne cu aceste arme duhovniceşti, să pornim la luptă împotriva relei credinţe a agarenilor, al cărei începător şi născocitor este chiar ticălosul diavol, care urăşte binele şi care s-a sălăşluit cu totul în ticălosul Mahomed. Să nu ne lăsăm înşelaţi de fericirea lor, de biruinţele vestite şi de prosperitatea lor (exterioară). Nu în acestea şi nici în cele asemănătoare lor constă adevărul credinţei în Hristos Dumnezeu! Mult mai slăviţi şi minunaţi decât ei şi mai fericiţi în biruinţe vestite au fost Alexandru Macedon şi cezarul August, care a fost stăpânul întregii lumi, de asemenea şi ceilalţi împăraţi romani care au trăit după el; însă din aceasta nu reiese că ei au fost binecredincioşi, căci ei au fost slujitorii viclenilor diavoli şi ai idolilor lor.
Prigonitorii lui Hristos au fost nişte fiare, la fel ca şi ticălosul Mahomed de astăzi, care ne prigoneşte prin orice mijloc şi ne înrobeşte lui, însă acest lucru se săvârşeşte cu îngăduinţa lui Dumnezeu, pentru păcatele noastre, iar nu din pricina vreunei bune-credinţe de-a lui. Nicidecum să nu înţelegem aşa! Căci cum poate fi socotit binecredincios acela care pe Însuşi Dumnezeu, Cel ce L-a trimis pe Fiul Său Unul Născut, Iisus Hristos, nu vrea a-L cunoaşte, aşa cum vesteşte dumnezeiescul glas, zicând: Cel ce nu cinsteşte pe Fiul, nu cinsteşte pe Tatăl Care L-a trimis. Acesta înseamnă că cel ce Îl respinge pe Fiul, Îl respinge şi pe Tatăl Care L-a trimis şi răstălmăceşte mântuitoarele Lui porunci şi mărturiseşte că Hristos nu este Fiul lui Dumnezeu şi nu este Dumnezeu, ci Îl numeşte robul şi făptura lui Dumnezeu.
Aşadar, nu pentru vreo bună-credinţă s-a ridicat el la o asemenea înălţime a slavei pământeşti şi se ridică neîncetat, tot aşa cum nu din această pricină s-au şi înălţat împăraţii greci şi romani pomeniţi mai sus, ci acest lucru se săvârşeşte după judecăţile nepătrunse ale lui Dumnezeu, Care a creat şi călăuzeşte în chip preaînţelept toate cele văzute şi cele nevăzute. Să nu ne îngrozim, pentru Dumnezeu, de acest lucru şi să nu ne întristăm pentru că ne aflăm de atâţia ani în robia lor şi nu există nici o apărare de nicăieri pentru noi, nici ajutor, şi să nu ne socotim părăsiţi de Dumnezeu, Mântuitorul nostru. Căci nici creştinii care au trăit înaintea noastră, aflându-se timp de 318 ani sub stăpânirea tiranilor potrivnici lui Hristos, a grecilor, romanilor şi iudeilor, şi care au fost prigoniţi de ei şi prin toate mijloacele asupriţi şi chinuiţi, nu s-au întristat şi nu s-au descurajat, ci, dimpotrivă, s-au bucurat şi s-au veselit că au îndurat prigoniri pentru Hristos şi pentru credinţa în El şi că şi-au sleit trupurile lor prin toate chinurile. Ei s-au întărit prin credinţa în El şi prin nădejde şi prin dragoste, amintindu-şi cu credinţă fermă şi neîndoielnică făgăduinţele Domnului şi Dumnezeului nostru Iisus Hristos, care spune: Fericiţi cei prigoniţi pentru dreptate, că a lor este împărăţia cerurilor. Fericiţi veţi fi voi când vă vor ocărî şi vă vor prigoni şi vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră, minţind din pricina Mea. Bucuraţi-vă şi vă veseliţi, că plata voastră multă este în ceruri (Mt. 5, 10-12). De asemenea, au înţeles şi porunca Fericitului Iacov, fratele Domnului, care spune: Mare bucurie să socotiţi, fraţii mei, când cădeţi în felurite ispite (Iac. 1, 2).
Păstrând aceste făgăduinţe dumnezeieşti, fericiţii creştini dinainte, fiind prigoniţi de cei rău credincioşi, chinuiţi în diferite feluri şi asupriţi şi lipsiţi de bunuri şi de averi, nu s-au întristat, ci, dimpotrivă, I-au mulţumit Mântuitorului Hristos pentru că i-a învrednicit să sufere pentru slava Lui cea dumnezeiască. De aceea şi Hristos, la rândul Lui, i-a proslăvit nu numai în ceruri, făcându-i egali cu sfinţii Îngeri şi încununându-i cu cununile slavei veşnice, ci şi pe pământ a proslăvit cinstitele lor moaşte prin darul tuturor vindecărilor şi prin diferite minuni. Astfel le-a şi făgăduit Dumnezeul şi Stăpânul lor prin Proorocul Său, zicând: pe cei ce Mă preamăresc îi voi preamări, iar cei ce Mă necinstesc vor fi ruşinaţi. Însă Psalmul duhovnicesc a glăsuit cu mult timp înainte despre ei: Iar eu am cinstit foarte pe prietenii Tăi, Dumnezeule,şi foarte s-a întărit stăpânirea lor. Şi-i voi număra pe ei şi mai mult decât nisipul se vor înmulţi (Ps. 138, 17-18).
De aceea şi noi, fraţilor, ca urmaşi ai acelor fericiţi creştini şi moştenitori ai credinţei lor în Hristos, adevăratul nostru Dumnezeu, fiind părtaşi ai aceloraşi prigoniri şi suferinţe pe care ei le-au îndurat, să nu începem să ne tânguim şi să ne descurajăm când suntem prigoniţi de cei rău credincioşi şi asupriţi în diferite feluri pentru credinţa în Hristos. Ci, urmând râvna credinţei în Hristos, dragostea fierbinte şi dorinţa bunurilor veşnice a acelor bărbaţi întocmai cu Îngerii, să ne bucurăm şi să ne veselim cu tot sufletul şi să Îi mulţumim Mântuitorului Hristos pentru toate suferinţele noastre pe care le îndurăm pentru slava Sfântului Său nume.
Să îl ascultăm pe cel mai mare Apostol care spune: Iubiţilor... întrucât sunteţi părtaşi la suferinţele lui Hristos, bucuraţi-vă, pentru ca şi la arătarea slavei Lui să vă bucuraţi cu bucurie mare. De sunteţi ocărâţi pentru numele lui Hristos, fericiţi sunteţi, căci Duhul slavei şi al lui Dumnezeu se odihneşte peste voi; de către unii El se huleşte, iar de voi se preaslăveşte (1 Petru 4, 12-14).
Să spunem şi noi împreună cu aceia care, asemenea nouă, sunt lăsaţi în voia necazurilor prin judecăţile cele drepte ale Stăpânului tuturor: De către glasul celui ce ocărăşte şi cleveteşte, de către faţa vrăjmaşului şi prigonitorului. Acestea toate au venit peste noi şi nu Te- am uitat şi n-am călcat legământul Tău. Şi nu s-a dat înapoi inima noastră; iar paşii noştri nu s-au abătut de la calea Ta, că ne-ai smerit pe noi în loc de durere şi ne-a acoperit pe noi umbra morţii. De am fi uitat numele Dumnezeului nostru şi am fi întins mâinile noastre spre Dumnezeu străin, oare, Dumnezeu n-ar fi cercetat acestea? Că El ştie ascunzişurile inimii. Că pentru Tine suntem ucişi toată ziua, socotiţi am fost ca nişte oi de junghiere. Deşteaptă-Te, pentru ce dormi, Doamne? Scoală-Te şi nu ne lepăda până în sfârşit. Pentru ce întorci faţa Ta? Uiţi de sărăcia noastră şi de necazul nostru? Că s-a plecat în ţărână sufletul nostru, lipitu-s-a de pământ pântecele nostru. Scoală-Te, Doamne, ajută-ne nouă şi ne izbăveşte pe noi, pentru numele Tău (Ps. 43, 18-28).
Să Îl preamărim pe pământ prin toate faptele cele drepte, prin vieţuire demnă de laudă şi prin răbdarea în necazurile ce vin peste noi, ca şi El, la rândul Lui, să ne preamărească pe noi în ceruri. Să nu stăm departe de nevoinţele şi cununile muceniceşti, ci să ne aflăm chiar în arena mărturisirii lui Hristos, dacă cugetăm drept. Prin multe necazuri ni se cuvine nouă să intrăm în Împărăţia cea cerească. Căci nimeni, stând şi dormitând, nu capătă biruinţă, precum spune Sfântul Vasile cel Mare. Şi Sfântul Apostol Pavel spune: Iar când se luptă cineva, la jocuri, nu ia cununa, dacă nu s-a luptat după legile jocului (2 Tim. 2, 5). Iată acum vreme potrivită, iată acum ziua mântuirii (2 Cor. 2, 6). Fraţilor, nu fiţi copii la minte. Fiţi copii când e vorba de răutate. La minte însă, fiţi desăvârşiţi (1 Cor. 14, 20).
Să ne învrednicim şi noi de desăvârşirea acelor bărbaţi fericiţi, de slava lor nepieritoare şi de cununile lor, în Hristos Iisus, Domnul nostru, Căruia I se cuvine toată slava, cinstea şi închinăciunea, împreună cu Tatăl Său fără de început şi cu Preasfântul şi Preabunul şi de Viaţă Făcătorul Său Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.


[1] După gândirea Sfântului Dimitrie Rostov, prin veacul al optulea trebuie să înţelegem opt mii de ani, la jumătatea cărora trebuie să aşteptăm a doua venire a lui Hristos, căci se spune: la miezul nopţii va veni Mirele. Dumnezeu, poate, însă, după cuvintele aceluiaşi Sfânt, să prelungească venirea Sa şi după miezul nopţii [n. tr.].