Va fi vorba, în cuprinsul
celor ce urmează, despre o încercare de pătrundere în domeniul unor fenomene
psihice cu înfăţişare mistică, dar care nu poartă cu sine caracterele unor
adevărate semne dumnezeieşti.
În legătură cu aceste
cercetări, fixîndu-se pe cît cu putinţă punctele marginale care există între
revelaţie şi mistificare satanică, voi căuta, după cît îmi vor ajuta puterile
şi cu ajutorul lui Dumnezeu, a lămuri cîteva din cele mai însemnate cazuri de
pretinsă teofanie petrecute în ultimii ani la noi în ţară. Iată cîteva:
Cazul din Cuca-Argeş (Ion Popa
Gheorghe,
1919-1923);
Cazul din Cassota-Buzău
(Bănică Doleanu, 1928);
Cazul din Maglavit (Petrache
Lupu, 1935);
Cazul din Tudor
Vladimirescu-Tecuci (Vasilica Barbu, 1937).
Cu privire la natura acestor
manifestări şi fenomene neobişnuite, sobomicitatea Bisericii noastre Ortodoxe
încă nu s-a pronunţat, iar patriarhatele Răsăritului şi Muntele Athos s-au
ţinut în cea mai mare rezervă, astfel câ părerile teologilor au rămas împărţite
chiar la noi în
ţară. Discuţia în jurul acestor întîmplări nu este deci închisă, iar problema nu şi-a găsit rezolvarea definitivă.
ţară. Discuţia în jurul acestor întîmplări nu este deci închisă, iar problema nu şi-a găsit rezolvarea definitivă.
Drept urmare, orice contribuţie documentară care s-ar
aduce în această privinţă, în scopul unor noi precizări, trebuie să fie
socotită ca folositoare şi binevenită, atîta timp cît asemenea contribuţii se fac
cu bună credinţă, în frica de Dumnezeu şi pe temeiurile misticii şi dogmaticii
ortodoxe.
Mihail Urzica
PARTEA ÎNTÎI
Pentru cine crede în Dumnezeu
şi în darurile mîntuitoare ale Bisericii este firească şi credinţa în atotputerea Făcătorului: căci Cine a
rînduit legile firii le poate şi birui, fiindcă El le stăpîneşte. El poate
săvîrşi orice minune între care cea mai mare - de la Creaţie, de la Întrupare
şi de la Înviere - este Prefacerea Sfintelor daruri la fiecare Sfîntă
Liturghie.
Pentru cine crede în Dumnezeu,
toate minunile Sfintelor Scripturi sînt cele mai neclintite adevăruri ale
Istoriei umane, după cum neîndoielnică este împlinirea profeţiilor, după cum
sigură va fi şi Parusia, a doua venire a Domnului nostru lisus Hristos, pe
norii văzduhului, în toată slava Lui cerească, atunci cînd vor învia morţii şi
se va arde cu foc tot pămîntul, întru pregătirea şi pornirea înfricoşatei
judecăţi a lumii.
Minuni, ca semne supralumeşti,
precum şi revelaţii, ca vestiri dumnezeieşti, s-au petrecut în Vechiul
Testament, după cum, în multe şi felurite chipuri, s-au petrecut şi în tot
cursul erei creştine.
Minuni s-au sâvîrşit prin
sfinţii şi marii cuvioşi creştini, despre care „Vieţile Sfinţilor" ne aduc
o bogată mărturie, după cum minuni s-au împlinit în tainice chipuri cu feluriţi
smeriţi credincioşi, cu ajutorul proniei cereşti, şi pentru slava numelui lui
Dumnezeu.
În cuprinsul fără de margini al
unor posibilităţi de înfăptuiri suprafireşti, minunile se pot împlini în cer
sau pe pămînt, în orice loc, în orice vreme şi în orice fel.
Minuni se petrec aşadar şi în
zilele noastre. Dar alături de adevăratele minuni dumnezeieşti, se petrec
adeseori şi felurite semne satanice sub aceeaşi înfăţişare a suprafirescului.
Dintre acestea, unele se recunosc şi se identifică, iar multe trec neobservate
sau sînt nesocotite.
Revelaţiile, minunile şi
semnele suprafireşti sînt întotdeauna împlinite de Dumnezeu sau de puterile
cereşti şi de sfinţi, ca mijlocitori între Dumnezeu şi oameni, dar cu ştiinţa
şi voia Lui.
Biserica dreptmăritoare ne
învaţă însă că, în afară de îngerii buni, sînt şi îngeri răi sau demoni, care
acţionează în felurite chipuri asupra noastră.Ortodoxia recunoaşte, prin
urmare, influenţa lumii nevăzute asupra lumii văzute într-un mod cu totul real,
deci nu în sensul unei exegeze alegorice. În această înţelegere, drept
credincioşii venerează pe Sfinţii Îngeri şi le caută ocrotirea, în schimb, ei
duc război duhurilor rele şi se feresc de ele. Şi cu cît omul are o viaţă mai duhovnicească,
cu atît el devine mai simţitor şi mai limpede văzător al acţiunilor făpturilor
neîntrupate, bune sau rele.
Din păcate însă, numeroase
suflete s-au împietrit şi au devenit neprimitoare faţă de sensul minunilor şi
străine de adevărata mistică.
După învăţătura Bisericii
noastre Ortodoxe, la începutul zidirii celor nevăzute, demonii au fost îngeri
luminaţi şi de aceeaşi fire cu toţi ceilalţi îngeri. Ei au fost creaţi în stare
de har şi hărăziţi spre multă slavă în împărăţia cerească. Dar, prin păcatul
trufiei, de care s-a făcut vinovat Lucifer, căpetenia acestor cete îngereşti -
asemuindu-se el cu Dumnezeu, Făcătorul lui şi al tuturor celor văzute şi
nevăzute - i s-a tras prăbuşirea, atît lui cît şi tuturor îngerilor care l-au
urmat.
Din această mare încercare,
abătută în locurile cele prea înalte, s-au putut cerne, înaintea lui Dumnezeu,
îngerii buni de îngerii răi. Celor buni li s-a rînduit răsplata fericirii
veşnice şi celor răi osînda muncilor veşnice.
Arhanghelul Mihail a ieşit
atunci cu cetele lui îngereşti întru întîmpinarea celor răzvrătiţi şi i-a
biruit. Lucifer a fost izgonit din împărăţia de slavă şi a căzut în văzduh şi
pe pămînt, în întunericul spiritual, împreună cu toţi demonii săi.
Fiind duhuri neîntrupate,
aceste făpturi care s-au îndepărtat de la starea lor naturală bună, şi s-au
apropiat de o stare împotriva naturii, rea, nu se mai pot pocăi, ci şi- au
făcut parte de osînda veşnică a iadului.
„Căci n-a cruţat Dumnezeu pe îngerii care au păcătuit,
ci i-a aruncat în adînc, unde stau înconjuraţi de întuneric, legaţi cu lanţuri şi păstraţi pentru Judecată" (II Petru 2, 4).
ci i-a aruncat în adînc, unde stau înconjuraţi de întuneric, legaţi cu lanţuri şi păstraţi pentru Judecată" (II Petru 2, 4).
Şi astfel, dreptatea lui
Dumnezeu este împăcată şi împlinită, căci toate puterile cereşti, toţi îngerii,
ca de altfel însuşi omul, au fost creaţi în principiul liberei alegeri a
binelui şi a răului şi li s-a dat inteligenţă proprie cu toate facultăţile
necesare pentru a rămîne în Dumnezeu şi deci în lumină şi în cinste.
„Aşadar, cu toate că demonii
erau de aceeaşi natură cu îngerii, totuşi au devenit răi, închinîndu-şi de bună
voie voinţa lor de la bine spre rău". („Dogmatica" Sfîntului Ioan
Damaschin. Despre diavol şi demoni).
Drept urmare, tocmai prin
faptul că libera alegere a fost pîrghia creaţiei în înzestrarea tuturor
făpturilor superioare, cărora li s-a dat răspunderea acţiunilor lor, prin
păcatul neascultării, demonii şi-au pierdut starea de har şi s-au rupt de
Ziditorul lor.
Din clipa căderii lor, Satana
şi demonii lui nu mai pot duce război cu Sfinţii îngeri din ceruri dar, în
schimb, într- o zvîrcolire de forte oarbe, aceste duhuri rele caută mereu a
zădărnici planurile Făcătorului şi a duce o luptă de nimicire împotriva Omului, centrul creaţiei. Din vîrtejul
acestor ispite care se abat mereu, necruţătoare, asupra neamului omenesc, se va
putea discerne, pînă la urmă „grîul" de „neghină", alegîndu-se fiii
lui Dumnezeu de o parte, faţă de fiii Satanei, de alta.
După unele tradiţii ale
Bisericii, oamenii mîntuiţi vor lua, la Judecata cea Mare, locurile pierdute de
îngerii răi în Împărăţia lui Dumnezeu.
Deoarece însă numai prin mîntuire omul poate deveni
moştenitor al Împărăţiei cereşti, iar mîntuirea nu o putem dobîndi decît prin
Biserică, Satana a căutat de la început să ducă aprig război nu numai omului ca
făptură, dar şi Bisericii - Mireasa Domnului Hristos - ca deţinătoare a Sfintelor
Taine. Deci
scopul vicleanului ispititor, vrăjmaşul lumii şi al lucrărilor lui Dumnezeu,
este de a distruge Biserica. În cursul celor 20 de veacuri de cînd am fost
răscumpăraţi prin Sîngele Domnului, diavolul a izbutit să rupă numeroase ramuri
din trunchiul Bisericii Soborniceşti şi Apostolice, prin atîtea secte, schisme
şi erezii diferite, care au stîlcit sau au părăsit adevăratele dogme şi taine
mîntuitoare.
Spiritualitatea lumii creştine
a degenerat astfel mereu pînă la nivelul coborît al mentalităţii rezultate din
actualele forme ale masoneriei, ale marxismului şi ale ateismului.
Acest proces de destrămare
continuă însă şi acum, cu o violenţă din ce în ce mai mare, pentru că şi
vrăjmaşul cel nevăzut ştie că nu mai are decît puţină vreme. Astfel încît se
întreabă însuşi Mîntuitorul: „Cînd va veni Fiul Omului, va găsi El oare
credinţă pe pămînt ?" (Lc. 18, 8). Cu toate acestea, Domnul singur ne
încredinţează cu hotărîre: „...nici porţile iadului nu vor birui Biserica"
(Matei 16, 18).
În faţa unei asemenea dramatice
lupte, în care se află în primejdie Biserica şi mîntuirea lumii, cu atît mai
mult dreptmăritorii creştini cu bună judecată trebuie să stea de veghe, cu
toată grija, pentru a stăvili şi îndrepta răul care încearcă să atace curăţia
credinţei noastre ortodoxe, sub
~
orice chip s-ar
produce aceasta.
În lupta atît de înverşunată pe
care diavolul o duce împotriva Bisericii şi a lumii, fără să ţină seama de nici
un fel de mijloace, este firesc că duhul răului nu cruţă pe nici un om pentru
a-1 cîştiga de partea lui.
În căile de nepătruns ale
judecăţilor dumnezeieşti, diavolul poate fi lăsat uneori în libertate, cu voia
lui Dumnezeu, pentru a pune stăpînire pe unii oameni, în parte sau cu totul,
spre o pedepsire a lor, spre o încercare a lor, sau spre adeverirea unor
lucrări ascunse cu rosturi mai adînci în ordinea spirituală.
Asemenea acte de posesiune pot
să provoace două feluri de manifestări: unele cu înfăţişări demonice
(îndrăciţii şi obsedaţii), iar altele cu înfăţişări angelice (falşii profeţi şi
falşii făcători de minuni).
Diavolul poate să subjuge pe
asemenea oameni cu o putere care îi depăşeşte, le stăpâneşte facultăţile
psihice, simţurile şi organele, iar cei îndrăciţi pot deveni astfel foarte uşor
uneltele oarbe ale unor scopuri satanice.
Prin tulburarea facultăţilor
lor psihice, diavolul le poate produce unele manifestări neobişnuite ca:
vedenii, semne, vise şi arătări „minunate" care nu sînt, de fapt, decît
năluciri demonice.
Despre felurite cazuri de
îndrăciţi ne vorbeşte, în multe locuri, Sfînta Scriptură. Sînt bine cunoscute
atîtea împrejurări din Evanghelii, prin care Domnul Hristos a izgonit dracii
din atîţia posedaţi. Asemenea şi din vieţile multor sfinţi şi din istoria
Bisericii, se cunosc fel de fel de forme de stăpîniri demonice.
În chip obişnuit, Dumnezeu ne-a
lăsat ca arme de apărare împotriva diavolului semnul crucii, postul şi
rugăciunea; iar pentru împrejurări neobişnuite, ie-rurgiile Bisericii,
exorcismele, precum şi unele Sfinte Taine, între care, mai ales, este Sfîntul
Maslu.
Felurite sînt chipurile în care
diavolul se poate manifesta prin mijlocirea unui îndrăcit. Iată cîteva:
1. Îndrăcitul poate fi lovit de o
infirmitate organică, fără cauză aparentă şi „din senin": surzenie,
orbire, muţenie, ologeală sau altele.
2.
Îndrăcitul poate dispune de forţe şi de însuşiri aparente care depăşesc
în chip nemăsurat puterile şi aptitudinile lui fireşti.
3. Îndrăcitul poate cunoaşte,
dintr-o dată, lucruri pe care nu le-a cunoscut înainte, atît în domeniul ştiinţelor
şi al istoriei, cît şi al Sfintelor Scripturi.
4.
Îndrăcitul poate vorbi şi scrie în limbi felurite cu multă uşurinţă şi
fără să fi cunoscut acele limbi.
5.
Îndrăcitul poate face prevestiri, ghiceşte faptele şi gîndurile
oamenilor şi vede în ascuns.
6.
Îndrăcitul poate prilejui în jurul lui felurite semne şi fenomene cu
caracter neobişnuit (mutări şi ridicări de obiecte, zgomote, năluciri, apariţii
luminoase).
7.
Îndrăcitul poate cădea în stări cataleptice asemănătoare cu moartea.
Spre lămurirea unor fenomene de
esenţă demonică va fi interesant de relevat cazul cunoscut al celor doi copii
îndrăciţi din Ilfurt (Alsacia), petrecut pe la 1865 şi întărit de felurite
documente verificate, aflate în Arhivele Episcopiei din Strasburg. În cartea
parohului Sutter din Wickerschwihr (Alsacia), sub titlul „Dracul" tradusă
în româneşte de Soc. Bonaventura (Serafica, Roman) aflăm următoarele:
„De mai multe ori unul din copiii îndrăciţi prevesti
moartea cîtorva persoane" (p. 46).
„Vorbea de fapte petrecute cu
douăzeci, treizeci şi chiar o sută de ani mai înainte şi aşa de limpede,
lămurit şi sigur, încît îţi venea să crezi că fusese de faţă la ele. Dar şi de
întîmplările proaspete avea o cunoştinţă cum numai diavolul poate avea"
(p. 47).
„Uneori îndrăciţii povesteau fapte întîmplate la
începutul lumii şi întru totul după Biblie" (p. 52).
„Multe amănunte, chiar necunoscute, despre crimele
îngrozitoare petrecute în trecut în Ilfurt, au fost date pe faţă de cei doi copii îndrăciţi, şi în scurt timp lumea a trebuit să se convingă că pentru ei nimic nu putea fi ascuns" (p. 53).
îngrozitoare petrecute în trecut în Ilfurt, au fost date pe faţă de cei doi copii îndrăciţi, şi în scurt timp lumea a trebuit să se convingă că pentru ei nimic nu putea fi ascuns" (p. 53).
„Diavolul se înfuria pe oricine
arăta compătimire şi interes pentru cele două victime şi-i făcea rău la orice
prilej. În două nopţi el distruse albinele din 20 de stupi de pe la vecinii lui
Brobeck. Toate albinele erau cu capul rupt ! Declarînd Satana - prin gura
îndrăciţilor - că el era făptuitorul, dl. Brobeck chemă pe preot ca să
binecuvînteze stupii şi roiurile noi şi puterea duhului distrugător fu
nimicită".
„Satana avea o ura neîmpăcată
pe dl. Tresch, care venea aproape zilnic să viziteze pe cei doi îndrăciţi.
Odată el abia părăsise odaia, că diavolul şi răcni ca spre uşurare: « Am de
reglat o socoteală mare cu acesta ! ». Şi puţin după aceea una din vacile d-lui
Tresch îşi rupse un picior. «Iată un bun început !, strigă el, însă vom mai
vedea şi altele!». De fapt, după cîteva zile, doi viţei ai lui pieriră fără să
bolească deloc. «Iată un alt dar pentru el - rînji diavolul - însă nu va fi
cel din urmă». Trecu un timp şi coborînd pe scări, căzu şi-şi rupse o mînă; şi în aceeaşi clipă, foarte fericit şi cu glas
batjocoritor, diavolul a povestit despre aceste fapte celor care erau atunci în
jurul copiilor. Unul după altul, i se îmbolnăviră apoi domnului Tresch: calul,
cîinele şi o capră, de nişte boli necunoscute" (p. 59).
Cu cei doi îndrăciţi, se
întîmplau adeseori felurite fenomene despre care documentele pomenesc, între
altele, următoarele:
„Uneori li se strîngeau
picioarele într-un chip grozav şi apoi li se legau cum s-ar lega cu nişte
funii, fără ca cineva să le poată deznoda; apoi, deodată trebuiau să le desfacă
şi să le ridice, ca două aripi, cu iuţeala fulgerului. Nici o putere omenească
nu era în măsură să-i îndrepte pînă cînd diavolul nu lăsa în pace pe sărmanele
victime. Dacă stăteau pe scaun, scaunul era ridicat în aer de mîini nevăzute.
Căzînd nu li se întîmpla nici un rău".
„Copiii se căţărau pe copaci ca
nişte pisici (de comparat cu somnambulii) şi se puteau prinde chiar şi de
crengile cele mai subţiri, fără teamă că se vor rupe".
„În odaia lor erau chinuiţi de
o căldură cumplită, ce nu se putea suferi nici în toiul iernii. Dacă mama
copiilor, care dormea în aceeaşi odaie cu îndrăciţii, se scula înăduşită de
căldura prea mare şi stropea cu apă sfinţită patul copiilor, arşiţa scădea
într-o clipă şi devenea normală".
„Uneori nişte mîini nevăzute
scoteau perdelele de la ferestre şi acestea se deschideau cu repeziciune ameţitoare,
deşi erau bine închise; altă dată duhul cel rău răsturna şi tîrîia încoace şi
încolo prin odaie mese, scaune şi alte mobile; altă dată chiar casa întreagă
era zguduită ca de un cutremur puternic" (p. 64).
„Chipul lui Teobald, unul din
îndrăciţi, se schimbase atît de mult, încît nu putea trece neobservat. Era
palid şi foarte slab, ca o fiinţă prea repede crescută; ochii mari şi negri
aveau o expresie de şovăială şi de nelinişte; faţa îi era suptă ca după o oboseală
lungă şi pe deasupra era cu desăvîrşire surd, din clipa îndrăcirii lui. În general stătea tăcut şi
liniştit. Nu trebuia să-i vorbeşti de biserică şi, cu atît mai puţin, să
încerci să-1 duci. Chiar dacă i se legau ochii şi se făceau diferite ocoluri,
de îndată ce se ajungea în apropierea bisericii, începea să se zbată ca un drac
în aghias-mă şi să urle ca un cîine. Iar dacă cineva încerca să-1 ducă înăuntru
cu de-a sila, cădea la pămînt ca o bucată de lemn, iar faţa i se făcea
înfricoşătoare".
„Furia îi ajungea apoi la culme
dacă vreunul îl stropea cu aghiasmă şi nu-şi căpăta liniştea decît
îndepărtîndu-se de sfîntul locaş" (p. 104).
Cu privire la asemenea reacţii,
este însă locul de observat că nu toţi îndrăciţii se comportă în acest fel faţă
de cele sfinte.
Aşadar, criteriul de
identificare a unor posedaţi nu poate fi întemeiat pe asemenea fapte de ordin
exterior.
Cartea autorului Sutter, din
care s-au făcut pomenirile de mai sus, înşiră încă multe date şi împrejurări
interesante în legătură cu cei doi îndrăciţi, care după multe suferinţe, au
putut fi izbăviţi de duhurile rele prin ajutorul unor repetate şi îndelungate
exorcisme.
În domeniul demonologiei,
alături de atîtea speţe ciudate de îndrăciri, este interesant cazul Mariei des
Vallees din Normaudia, bogat în multe manifestări şi subtilităţi psihice care
atacă toată gama demonismului: de la anumite fenomene fizice dezordonate şi
vătămătoare, pînă la unele stări extatice cu inspiraţii de aparenţă profetică
(Les Revelations de Marie des Vallees, Emil Dermenghem, Ed. Plon-Nourrit
Paris).
Fapte mai recente, aparţinînd
acestui domeniu, s-au petrecut în anii trecuţi şi la noi în ţară, în comuna
Talpa din Bucovina, cu fata Eleonora Zugun, asupra căreia ziarele din acea
vreme au făcut multă vîlvă. După ce s-au desfăşurat şi cu această copilă tot
felul de fenomene demonice care rămîneau fără lămurire pentru atîta lume,
psihiatri străini s-au ocupat de ea dar fără rezultat, iar diferite cercuri
spiritiste au căutat s-o capteze ca medium. Se pare însă că, după multe
suferinţe, Dumnezeu a izbăvit de cel rău acest suflet trudit, redîndu-i în urmă
tămăduire deplină.
Desigur multe sînt manifestănle
care se observă în diferitele cazuri de îndrăciri. Din asemenea încercări,
Dumnezeu voieşte să ne întoarcă gîndul spre lucrarea Sa şi spre adevărurile
răscumpărării noastre.
Căci dacă stăpînirea unor
duhuri rele poate fi atît de grozavă pentru nişte oameni pe pămînt, ce va
însemna oare scrîşnirea dinţilor în muncile iadului pentru cine va fi zvîrlit
acolo fără nădejde de mîntuire !
Dacă însă subjugarea sufletească şi trupească a unor oameni îndrăciţi
devine manifestă oricui, în schimb
5 ~
stăpînirea minţii sub puterea demonică este mai greu
de observat, dacă nu pătrundem dincolo de cele văzute cu ochii pămînteşti.
Totodată, se poate observa că
dacă cazurile de demonism cu astfel de stăpîniri trupeşti sînt destul de rare,
deoarece diavolul nu voieşte să se dezvăluie prea deseori în chip vădit, în
schimb cazurile de subjugare a minţii sînt foarte numeroase, din pricina stării
de păcat de moarte în care trăieşte atîta lume.
Asupra manifestărilor demonice
în chip angelic, care pot fi şi ele foarte variate, se va insista mai mult în
cuprinsul viitoarelor capitole.
Întrucît spiritismul ne
înfăţişează o metodă de a comunica cu duhurile, această practică este
deopotrivă de osîndită de Biserică, prin chiar textele Sfintei Scripturi şi
Sfinte Canoane, deoarece se întemeiază pe aceeaşi acţiune demonică care a
generat totdeauna fenomenele de necromanţie.
Iată însă că această nouă
rătăcire porneşte din America, adică din Apus, de unde au venit şi toate
celelate erezii moderne.
Spiritismul iese la iveală la
Hydesville (prov. Arcadia) în America de Nord, din casa familiei Fox,
apartinînd
sectei metodiştilor.
Deci această lucrare cu
aparenţe suprafireşti ia naştere din mijlocul unor eretici, căzuţi din harul
lui Dumnezeu, Este vrednic de luat în seamă istoricul acestui gen de manifestări
oculte.
Într-una din zilele lunii
decembrie ale anului 1847, în casa Fox au început să se petreacă diferite
fenomene ciudate. În cartea „History of Modern American Spiritualism" de
Emma Hardinge, se povesteşte:
„Se auzeau lovituri în pereţi,
în pardoseli şi zgomote curioase; deşi uşile şi ferestrele erau bine închise şi
nimeni nu se afla prin acele încăperi decît locatarii casei, ei constatau că
mobilele erau zvîrlite pe jos şi dezordonat aruncate. Dealtfel, chiar în văzul
lor, mobilele erau agitate de o mişcare oscilatorie ca şi cum ar fi fost
legănate de valuri, ca şi cum ar fi fost însufleţite de o stranie viaţă".
„Se auzeau paşi pe parchet; cele două fete ale soţilor Fox erau atinse
de unele mîini reci invizibile".
„În februarie acelaşi an, viaţa
deveni de nesuportat. Nopţile se scurgeau fără somn şi nici zilele nu erau
lipsite de tulburări. Aceste fenomene erau atribuite diavolului".
„Cea mai mică dintre fete -
Kate Fox - observînd că toate zgomotele care se produceau nu îi cauzau nici un
rău, începuse să se familiarizeze cu ele, iar într-o seară ajunse chiar să
glumească cu autorul lor invizibil. Pocnind de mai multe ori din degete ea
spuse: «Domnule măscărici, fă ca şi mine». Acelaşi zgomot a fost repetat de
îndată şi într-un acelaşi număr de pocnete. Cîteva alte încercări succesive
confirmară această experienţă".
„Strîngîndu-se laolaltă restul
familiei şi vecinii, s-a continuat această primă «şedinţă de spiritism» cu
diferite întrebări la care personajul nevăzut răspundea foarte corect prin
diferite lovituri".
„La întrebarea dacă era un om,
nu s-a primit nici un răspuns; în schimb s-au auzit mai multe lovituri repezi
cînd s-a pus întrebarea dacă era un spirit".
Iată deci originea spiritismului.
Într-un răstimp de cîteva zile
de la această întîmplare sa descoperit mediumnitatea de care se bucura mai cu
deosebire fetiţa Kate Fox, precum şi mijlocul de comunicare între lumea
materială şi cea „spirituală" prin folosirea alfabetului obţinut prin
„rappings", indicîndu-se fiecare literă cu un anumit număr de lovituri. De
abia mai în urmă, alte mijloace de comunicare mai iscusite au putut să apară,
sub forma celebrelor „planşete".
Cercuri spiritualiste s-au
constituit repede sub recomandarea spiritelor din casa Fox şi numeroşi mediumi
apărură de pretutindeni.
Aceste „meetings" cu
aparenţe nevinovate erau invadate de membrii diferitelor secte. Unii dintre
aceştia susţineau
că mişcarea spiritistă indică începutul mileniului sau chiar sfîrşitul lumii.
Pentru convingerea mulţimii,
care în mare parte se arăta potrivnică acestor manifestări
„supraomeneşti", familia Fox a dat diferite probe publice mai cu seamă la
Rochester, sub controlul anumitor comisii anchetatoare, care au constatat
existenţa fenomenelor. (De observat că pînă şi metoda de convingere a lumii, prin
asemenea demonstraţii publice, este o metodă în realitate demonică).
În scurtă vreme, Nordul
Americii se cufundă în plin spiritism. De îndată au apărut şi marii lui
susţinători: Edmonds cu lucrarea „The American Spiritualism" şi dr.
Robert: Hore, profesor la Universitatea din Pennsylvania
cu lucrarea lui de mare răsunet „Experimental Investigation of the Spirit Manifestations"[1].
cu lucrarea lui de mare răsunet „Experimental Investigation of the Spirit Manifestations"[1].
Cît despre locuitorii Americii
de Nord, s-a constatat încă de la începutul spiritismului că autohtonii, adică
Pieile Roşii, erau cei mai neîntrecuţi mediumi. Faptul excepţionalei lor
mediumnităţi nu poate mira deloc dacă ţinem seama că aceşti indieni au rămas
pînă azi subjugaţi formelor vrăjitoreşti pe care le deţin prin tradiţie de la
strămoşii lor.
Pretinsele comunicări ale celor
vii cu morţii, precum şi diferite practici folosite în acest scop erau bine
cunoscute şi vechilor evrei, care le deţineau de la egipteni. Acest fel de
necromanţie alcătuia într-o largă măsură baza unor practici magice care au
rămas în uz, în anumite cercuri rabinice, pînă în zilele de azi.
Dar practicile acestor lucrări
de magie îşi găseau îndepărtate fire de legătură şi în India. Iată de ce
această ţară, devenită mai tîrziu colonia de căpetenie a Marii Britanii a putut
alimenta magia în ţările anglo-saxone, protestante şi eretice şi mai ales în
metropolă.
De altfel, „Societatea
Teosofică", cu un număr considerabil de aderenţi, alcătuită în multe loje
răspîndite în Indii, Europa, America şi Australia, îşi are sediul principal la
Adyar în India.
Aceşti teosofi[2]
pretind că primesc îndrumări secrete de la o anumită „frăţie" tibetană de
thaumaturgi. De cele mai multe ori, teosofii sînt şi spiritişti.
Deformînd anumite doctrine
hinduse (de inspiraţie nu mai puţin demonică), spiritiştii susţin nu numai
nemurirea ci şi reîncarnarea sufletelor. Prin această susţinere, ei
admit trecerea succesivă a sufletului prin mai multe vieţi terestre pentru a
realiza deplina lui purificare şi desăvîrşire. Dar printr-o astfel de
pierzătoare şi blestemată
credinţă, diavolul falsifică sensul şi mijloacele adevărate ale mîntuirii şi, totodată, stabileşte un întreg sistem de teocosmogonie contrar temeiurilor revelate ale Sfintei Scripturi.
credinţă, diavolul falsifică sensul şi mijloacele adevărate ale mîntuirii şi, totodată, stabileşte un întreg sistem de teocosmogonie contrar temeiurilor revelate ale Sfintei Scripturi.
În afară de vorbirea comună cu
„morţii", faţă de care demonii mistifică, în spiritism, pînă şi scrisul,
individualitatea, glasul şi toate aparenţele proprii unei persoane decedate, se
mai pot obţine, prin mediumi, vorbirea în limbi străine, se pot face preziceri
şi felurite dezvăluiri ale unor lucruri necunoscute şi se pot provoca apariţii
de
corpuri „fluidice" înfăţişînd arătările unor presupuse persoane
răposate, cu care „cercul" este în comunicare, sau presupuse arătări de
sfinţi, de îngeri şi de alte puteri cereşti.
În cartea „Nouvelle experience
sur la force psychique" (Librairie de sciences psychologiques, 5 rue des
Petits- Champs) cunoscutul om de ştiinţă şi cercetător psihic William Crookes
împarte diferitele fenomene spiritiste în următoarele clase:
1.
Mişcări de corpuri grele prin contact direct dar fără nici o sforţare
mecanică (de ex. paharul sau „uija" planşetelor spiritiste se mişcă
singure).
2.
Fenomene de „percusiune" - adică producere de loviri sau de simple
atingeri pe corpul nostru sau în genere orice fel de loviri, pe cale nevăzută -
precum şi producere de sunete de aceeaşi natură.
3.
Alterarea greutăţii corpurilor. (Prin anumite procese psihice diferite
corpuri pot deveni mai uşoare sau mai grele; în anumite împrejurări greutatea
lor devine atît de mare, încît nu mai pot fi urnite din loc. Asemenea cazuri se
pot întîmpla şi cu anumiţi oameni cu înclinări mediumnice).
4. Mişcări de obiecte grele
aşezate la o oarecare distanţă de medium şi deci produse fără nici un contact
asupra lor.
5.
Ridicări de corpuri grele deasupra pămîntului prin puteri nevăzute.
6.
Ridicarea de la pămînt a unor corpuri omeneşti şi plutirea lor în
văzduh. (W. Crookes menţionează că a constatat personal trei asemenea cazuri de
înălţări în aer).
7.
Mişcări independente de mici obiecte fără contactul nimănui.
8. Apariţii luminoase.
9.
Apariţii de mîini luminoase printr-o proprie luminozitate sau
vizibilitate la lumina obişnuită.
10.
Scriere directă (în unele şedinţe şi fără intervenţia nimănui,
comunicările ce se transmit de „spirite" şînt scrise direct, fără ca
nimeni să atingă condeiul).
11. Forme şi figuri de vedenii.
12.
Cazuri particulare de fenomene din care se deduce acţiunea unei
inteligenţe exterioare.
13. Manifestări diferite într-un
caracter mai complex de semne.
Cercetători şi referenţi ai unor fenomene ca cele menţionate de William
Crookes în clasificarea sa. sînt şi alţi oameni de ştiinţă: Wallace, Cox, Luys,
Dumont- Pellier, Bernheim, Liebault, Richet şi alţii.
Dar în afară de catalogarea
unor asemenea variate fenomene spiritiste, este necesar a preciza că sînt mai
multe feluri de mediumi, prin mijlocirea cărora se pot produce astfel de manifestări.
Sînt mediumi inspiraţi, mediumi somnambuli, vindecători de boli, mediumi
pictori, muzicanţi, literaţi, precum şi încă alte feluri.
După natura acţiunii lor, mediumii se pot împărţi în două categorii:
mediumi cu efecte fizice şi mediumi cu efecte intelectuale şi „mistice".
Între înşelătorii din „odăiţele
ascunse" de care pomeneşte Evanghelia (Matei 24, 26) sînt unii care se
rup cu totul de orice religie: aceştia reprezintă latura spiritiştilor-
teosofi; în schimb, sînt alţii care rămîn afiliaţi Bisericii lor respective,
fie ea ortodoxă, fie catolică, fie anglicană, fie reformată...
Asemenea cercuri spiritiste cu
caracter religios au luat la noi în ţară numele de „spiritualiste"[3]
în sensul că adepţii lor condamnă spiritismul obişnuit ca o lucrare demonică,
în timp ce sînt convinşi că ei se învrednicesc de revelaţii dumnezeieşti.
„Spiritualiştii" sînt în genere fervenţi practicanţi ai Bisericii, ei nu
„cheamă morţii", dar în
schimb, se adună deopotrivă în şedinţe ascunse, pentru a avea, prin mediumi comunicări „la planşetă", din partea unor presupuşi sfinţi ortodocşi (sau neortodocşi) cărora le urmează toate îndemnurile.
schimb, se adună deopotrivă în şedinţe ascunse, pentru a avea, prin mediumi comunicări „la planşetă", din partea unor presupuşi sfinţi ortodocşi (sau neortodocşi) cărora le urmează toate îndemnurile.
Ei cred în reîncarnare şi se
întemeiază pe multe credinţe deşarte; îşi fac o falsă închipuire a Sfintei
Treimi, pe care o concep nu într-o înţelegere ipostatică şi unitară, ci într-o
succesiune de valori descrescînde de la Tatăl pînă la Duhul Sfînt; ei
subestimează valoarea dogmelor pentru credinţă; micşorează cu răstălmăciri
arbitrare sfintele canoane ecumenice; sînt neascultători Bisericii Ortodoxe,
avînd împărtăşire duhovnicească cu toţi ereticii; ei cred cu uşurinţă în dogme
străine şi osîndite de Biserica noastră; au cultul unor „sfinţi" şi
„moaşte" străine de dreapta credinţă; au mare înclinare de a crede în
orice semne şi minuni înşelătoare ale unor falşi profeţi; ei se cred aleşi şi în toată aparenţa de
smerenie sînt trufaşi, ca şi învăţătorul lor Satana, crezîndu-se chemaţi spre
„misiuni" şi „revelaţii" înalte pe care Domnul le-a pregătit pentru
ei. Prin comunicările primite, aceşti „spiritualişti" sînt îndemnaţi să
fie milostivi, să întreprindă lucrări de binefacere, să trăiască în cumpătare.
Drept urmare, pe mulţi momeala aceasta frumoasă îi atrage şi îi cîştigă,
încredinţîndu-i că ,,roade-le sînt bune" şi că deci şi „pomul e bun".
Ei nu vor însă să înţeleagă că prin rătăcirea lor s-au
sinucis duhovniceşte şi că semănătura lor nu e grîu ci neghină, deoarece
ei aduc stricare dreptei credinţe şi
învăţături mincinoase. Pe cîtă vreme Sfînta Scriptură spune: „Dacă vă propovăduieşte cineva o Evanghelie, alta decît aceea pe aţi primit-o să fie anatema !" (Galateni 1,9).
învăţături mincinoase. Pe cîtă vreme Sfînta Scriptură spune: „Dacă vă propovăduieşte cineva o Evanghelie, alta decît aceea pe aţi primit-o să fie anatema !" (Galateni 1,9).
Deci, dacă n-ar fi decît
învăţătura drăcească a reîncarnării, care se propovăduieşte de către aceşti
trufaşi rătăciţi, şi încă este o pîngărire a Evangheliei !
Prin aceeaşi întunecată
lucrare, anumite cercuri „spiritualiste" pretind că au comunicări de la
Mîn-tuitorul sau chiar că El însuşi li se arată în chip luminat, acolo, în
acele „odăiţe ascunse", unde Domnul Hristos ne-a îndemnat să nu ne ducem
şi să nu credem, căci sînt lupi în blană de oaie care vor să ne piardă. Iar în
această înşelăciune, mediumii lor, sub călăuzirea puterii satanice, scriu
comunicări cu conţinut religios, vestesc lucruri viitoare, împart sfaturi
moralizatoare şi pictează icoane.
Cît despre aceste
„icoane", ele se „sfinţesc" acolo, la aceeaşi planşetă diabolică, de
presupusa mînă a Mîntuitorului. Asemenea pîngăriri sînt ţinute apoi în mare
cinste cu candela aprinsă şi cu încredinţarea că Domnul Şi-a zugrăvit chipul
Său după asemănarea Lui.
Unul dintre precursorii
„doctrinei" spiritismului, Emanuel Swedenborg, ca răspuns la întrebarea
139 din catehismul său spune: „Eu cred că noi sîntem acum ajunşi la timpul
venirii lui Hristos, la începutul Bisericii noi, care se cheamă «Noul
Ierusalim». Această venire nu e personală, ci spirituală, şi este constituită
de revelaţia Sfîntului Duh, a cuvîntului Său dumnezeiesc".
„Eu, Iisus - le spune o
comunicare - am apărut în 1861 şi declar că noua iconomie care se cheamă venirea Domnului este începută". „Ea fu
inaugurată în 1874 şi atunci se adeveriră cuvintele profetului: « Domnul va
veni pe
nourii cerului cu mii de îngeri»; «prin mediumi, noi vindecăm bolnavii şi alungăm
duhurile rele»". (Din Conradi 77. Gesu Christo-ritorne-ra ? Quando ?
Come ? Perche ? Ed. S. Firenze 1927).
Şi Conradi adaugă: „Asemenea
manifestări spiritiste, minunate şi ciudate au fost constatate de fizioiogi,
chimişti, fizicieni, matematicieni, naturalişti etc.
Asemenea lucrare întunecoasă, asemenea putere
diabolică este acum răspîndită în toată lumea şi a îmbolnăvit cu arta sa
blestemată 20 de milioane de oameni" (aceeaşi lucrare, p.
78).
Despre aceştia, ca şi despre
toţi sectanţii se poate spune: vor „cădea" în cursa Satanei „cei sortiţi
pieirii" deoarece „n-au primit iubirea adevărului ca să se
izbăvească". Pentru aceea le trimite Dumnezeu lucrarea înşelăciunii.
Această apostasie este a acelora care nu sînt tari în credinţa adevărată şi se
lasă uşor ispitiţi de cel rău.
În încheierea acestui capitol
se cuvine să se pom nească ceva şi despre magnetismul animal şi despre
sugestie, de care s-au ocupat cu precădere medici de seamă din diferite ţări,
dar care au pornit în cercetările lor de la aceleaşi puncte vicioase ca şi în
celelalte fenomene psihice, în care Adevărul revelat prin Biserică este ocolit,
sau chiar pîngărit.
Această nouă formă de
manifestare a puterilor necunoscute ale omului a stîrnit în ultimele decenii
un deosebit interes pentru toţi cercetătorii de fenomene metapsihice.
Felurite experienţe medicale,
cu rezultate foarte neînţelese pentru cei neduhovniceşti şi pentru cei străini
de toate firele demonologiei, au putut tulbura multe minţi. Între aceste
experienţe se pot cita unele exemple devenite clasice. Aşa este cazul
provocării unor arsuri sîngerînde, fără nici o substanţă vesicantă, asupra unei
persoane hipnotizate şi supusă unei simple sugestii.
Deopotrivă s-au stabilit
rezultate contrarii cînd, în aceeaşi stare hipnotică, şi tot prin sugestie,
s-au putut împiedica orice efecte pe care trebuia să le producă în mod natural
aplicarea unei substanţe vezicante pe braţul unei persoane. Pentru ca
experienţa să fie mai concludentă, s-a aplicat concomitent pe celălalt braţ al
persoanei în cauză aceeaşi substanţă vesicantă, fără însă ca sugestia să se
exercite şi faţă de acea parte a corpului; drept rezultat, „revulsivul" a
stîrnit acolo o adevărată inflamaţie cu serozităţi şi cu o mare iritare a
epidermei, în timp ce nimic nu se producea pe primul braţ.
Martorii acestei experienţe au
fost profesorii Beaunis şi Bernheim de la Facultatea de medicină din Nancy,
împreună cu doctorii Brulard şi Liebeault („Causerie Scientifique" de
Victor Meunier - Rappel, Paris).
În alte cazuri şi cu aceleaşi
procedee s-au putut provoca asupra unor persoane supuse sugestiei hipnotice,
stări de beţie, de veselie nemăsurată sau de mare îndurerare etc.
Sînt cunoscute şi experienţele
făcute cu schimbarea personalităţii cuiva, mergînd pînă acolo încît „o tînără
femeie s-a putut crede general, iar un bărbat în toată firea s-a putut crede
doică".
...„De pe urma unor asemenea
experienţe se văd oameni umblînd în patru labe şi lătrînd ca nişte cîini, iar
alţii mieunînd ca nişte pisici, deoarece li s-a sugerat gîndul că ei sînt
într-adevăr cîini sau pisici. , Multora li se poate sugera ideea că au comis o
crimă pe care sînt în stare să o declare şi să-şi ia pedeapsa" (Din
aceeaşi „Causerie Scientifique", Paris).
Dacă asemenea experienţe sînt
menite să înjosească personalitatea omului şi să o falsifice pînă la cele mai
dezgustătoare forme demonice, ispita unor asemenea „cercetări ştiinţifice"
i-a călăuzit pe unii psihiatri la aplicarea magnetismului în formă de sugestie
în felurite cazuri de vindecări de boli, fie de natură nervoasă, fie organică.
Deci folosindu-se anumite
puteri psihice ascunse în om, pentru scopuri care par bune, dar stingîndu-se
pînă la o totală atrofiere personalitatea omului, care se supune unor asemenea
practici, de fapt se aduce în joc intervenţia aceloraşi agenţi demonici ca şi
în celelalte îndeletniciri psihice, iar rezultatele obţinute oricît ar fi de minunate, nu
sînt totuşi minuni, ci
satanisme.
Cît despre lămurirea unor
asemenea „minuni" ale psihismului, desigur că nu de la ştiinţele fizice,
biologice sau medicale se va putea aştepta vreo dezlegare, ci numai de la demonologie, care la lumina învăţaturilor
Bisericii Ortodoxe, ne poate dezvălui sorgintea reală din care provin astfel de
fenomene.
Iar Biserica Ortodoxă este
singura biserică adevărată şi mîntuitoare, din toate cultele creştine, care
poate filtra şi clasa în chip desăvîrşit toate aceste fenomene, deoarece este
singura alcătuire sobornicească şi apostolică care păstrează nealterate toate
Sfintele Taine şi toată Siînta Predanie, prin dogmele, rînduielile şi canoanele
Sfintelor Sinoade ecumenice.
Biserica fixează însă şi aspre
canonisiri împotriva tuturor înşelătorilor sau săvîrşitorilor acestor
urîciuni.
„Spiritismul - scrie Ierom,
Nicodim Sachelarie în «Pravila bisericească»4 - este o născocire
diavolească care înşeală minţile cele necredincioase şi nesupuse poruncilor lui
Dumnezeu.
Oare sufletele oamenilor (după moarte) le-a lăsat Dumnezeu să umble fără nici
un rost? Numai diavolului i-a îngăduit Dumnezeu să umble ca un leu căutînd pe
cine să înghită" (I Petru 5, 8; Iov 2, l-10).
Pentru aceasta Dumnezeu a
poruncit: «Numai Eu sunt Domnul ! Să nu vă duceţi la cei ce cheamă sufletele
5
morţilor, nici la vrăjitori, ca să-i întrebaţi şi să
fiţi părtaşi cu ei, fiindcă numai Eu sînt Domnul Dumnezeul vostru»" (Lev.
19, 31).
„Şi dacă vi se va spune, zice
Isaia: «întrebaţi pe cei ce cheamă morţii şi pe cei ce spun viitorul şi
bolborosesc», răspundeţi: nu va întreba oare un popor pe Dummezeul său ? Va
întreba el pe cei morţi pentru cei vii?" (Is. 8, 19).
„El este o amăgire diavolească,
«Şi nu este de mirare căci chiar Satana se preface în înger de lumină... iar
slujitorii lui se prefac în slugi ale vieţii cuvioase. Sfîrşitul lor va fi
pierzarea»" (II Cor. 11, 14; Ef 6, 12).
„Cel ce nu se leapădă de această înşelăciune nu poate fi primit la
Sfintele Taine şi se canoniseşte ca şi vrăjitoria..." (Afurisania pe 20 de
ani).
Tot astfel şi cu privire la
hipnotism, despre care se spune:
„Hipnotismul este o fază a
vrăjitoriei, iar nu a ştiinţelor psihologice cum ar pretinde unii. Cine îl
practică se canoniseşte ca şi vrăjitoria" (Din aceeaşi ediţie, p. 155).
„Am
văzut mrejele Satanei întinse peste toată faţa pămîntuluî" Sfîntul şi
Marele Pafnutie
În babilonia pe care îngerul
căzut a căutat să o provoace în lume, în toate domeniile de gîndire, ca un
surplus al ereziilor fără de număr apărute în credinţă de atîtea veacuri, sînt
de reţinut şi rătăcirile care au ieşit de pe urma unor teorii
„ştiinţifice". Aşa de pildă: teoria darwinistă a descendenţei omului din
maimuţă sau susţinerea existenţei
5 5 5 5
omului pe pămînt de mai multe sute de mii de ani, deci
împotriva adevărului biblic, precum şi afirmarea apariţiei iniţiale a omului pe
cale naturalistă şi nu dintr-o spiţă unitară, adamica şi genetică.
În psihologie s-a alterat
concepţia conştiinţei umane prin noţiunea inconştientului, ajungîndu-se la
aberaţia psihanalizei freudiste.
În ştiinţele fizice şi
chimico-biologice s-a ajuns la cultul materiei ca generatoare a vieţii primare
(teoria monerelor);şi odată cu afirmarea că „în natură totul se
transformă şi nimic nu se pierde"
s-a admis nemurirea materiei, dar s-a tăgăduit veşnicia duhului.
În sociologie s-a introdus
„contractul social" cu toate urmările lui: căsătoria în scop naturalist şi
deci nu tainic şi spiritual; divorţul din ce în ce mai nestăvilit;
masculinizarea femeii, libera cugetare în credinţă, iar apoi avortul autorizat
pentru diferite cauze cu aparenţă de îndreptăţire şi sub o altă formă
sterilizarea în scopuri rasiale, ideea socială comunistă şi altele.
În economia politică s-a ajuns
la teoria distrugerii supraproducţiei naturale în scopul speculării valorii ei
(în Brazilia se aruncă cafeaua în mare ca să se menţină preţul cafelei în
Europa; prin diferite porturi mediteraneene se distrug milioane de portocale,
ca să nu scadă costul acestor exotice în ţările importatoare; întinderi de vii
rămîn neculese ca să nu se deprecieze vinul marilor producători viticoli; zeci
de mii de oi sînt uneori omorîte în Australia, ca să nu se concureze lîna din
centrele textile britanice).
În igienă se introduce ideea de
contagiune pînă şi cu privire la cele sfinte şi în toate domeniile se observă
aceeaşi părăsire a sensului adevărat al existenţei şi al vieţii, faţă de
viziunea Sfintei Scripturi.
„Vai lumii din pricina
prilejurilor de păcătuire ! Fiindcă nu se poate să nu vină prilejuri de
păcătuire, dar vai de omul acela prin care vine prilejul de păcătuire !"
(Matei 18, 7).
„Voi prăpădi înţelepciunea
celor înţelepţi - spune Domnul - şi voi nimici priceperea celor
pricepuţi"; iar Apostolul Pavel adaugă: „Unde este înţeleptul? Unde este
cărturarul? Unde este vorbăreţul veacului acestuia? N-a prostit Dumnezeu
înţelepciunea acestei lumi? Căci întrucît lumea, cu înţelepciunea ei, n-a
cunoscut pe Dumnezeu în înţelepciunea lui Dumnezeu, Dumnezeu a găsit cu cale să
mîntuiască pe cei ce cred prin nebunia propovăduirii Crucii" (1 Corinteni
1, 19-21).
O anumită stare haotică în
gîndirea şi simţirea ultimelor decenii este de observat şi într-un alt cîmp de
manifestări. Sub aceeaşi ascunsă lucrare demonică apare astfel noua artă
deformistă - smulsă din rădăcinile ei fireşti - cu tendinţe „futuriste",
„dadaiste" şi „supermoderniste", şi cu o notă de „scandal" care se întîlneşte atît
în arhitectura vremii, cît şi în artele plastice. Deopotrivă se caracterizează
şi muzica nouă, prin elementele ei împrumutate din elucubraţiile negrilor sau
moda femeiască decăzută sub orice nivel de bun simţ şi ajungînd pînă la
caricaturizarea genului uman...
În Babelul cel nou s-au încurcat nu numai limbile oamenilor, dar şi
simţirile şi credinţele lor.
Iată însă că, prin întronarea
mentalităţii evului modern, problemele de existenţă ale vieţii devenind din ce
în ce mai complicate, lumea a căzut în materialismul cel mai înverşunat.
Totodată, prin ceea ce tehnica
a înfăptuit mai „senzaţional", ştiinţele pozitive au împins lumea într-o
măsură şi mai mare spre cel mai absurd raţionalism.
Materialismul, conlucrînd cu raţionalismul, într-o
~ 5 ~
acţiune comună de dezagregare a spiritului omenesc, a
ucis credinţa în mare parte. Deci, toată această lume dezrădăcinată sub impulsul
Satanei, din legăturile ei spirituale, s-a îndepărtat de ideea creştină prin
cele două virusuri ale evului nou: materialismul şi raţionalismul. Drept o
urmare firească, lumea modernă a devenit din ce în ce mai înclinată de a cădea
în ateism sau de a primi idolatria.
Căci cine se îndepărtează de
Hristos este îmbrăţişat de Satana.
S-a ajuns astfel la felurite
chipuri de tăgăduire a credinţei şi de batjocorire a Bisericii, iar în ultimele
vremuri s-a instituit o organizaţie foarte activă a „Uniunii mondiale a
ateilor". Pe de altă parte, teosofia, spiritismul şi neopăgînismul,
combinate cu toate formele de ocultism şi de magie, au ieşit la iveală de
pretutindeni şi sînt în mare cinste printre toţi creştinii descreştinaţi.
Anumiţi oameni cu renume şi-au dat
girul lor, fără rezerve, tuturor acestor manifestări, prin simplul fapt al
constatării fenomenelor, şi le-au prezentat ca pe nişte adevărate „revelaţii
ale ştiinţei". Printre marii savanţi susţinători a întunecoaselor
speculări şi practici psihice
se enumără: Crookes, Russel-Walace, Zoellner, dr. Schrenck-Notzing, Flammarion, Lombroso, Edison şi alţii.
se enumără: Crookes, Russel-Walace, Zoellner, dr. Schrenck-Notzing, Flammarion, Lombroso, Edison şi alţii.
Ca rezultat al unor asemenea tendinţe, se scriu o
5 ~
sumedenie de
cărţi cu conţinut ocultist, se întemeiază de
5 5 ~
către Ch. Richet, o nouă ştiinţă denumită
„metapsihică", iar de curînd se înfiinţează o nouă catedră de spiritism la
„Trinity College" din Cambridge. În sfîrşit, „misterele" şi magiile
Tibetului şi Indiei devin izvorul de inspiraţie al tuturor „iniţiaţilor".
"" 5 5
Asistăm la o îngrozitoare recădere a
lumii în vrăjitorie. Din fericire însă „nici porţile iadului nu vor birui
Biserica", iar mărturisitorii lui Hristos, în duhul Adevărului, vor rămîne
pînă la sfîrşit.
Iată, deci, că într-o asemenea
vreme de mare decădere duhovnicească pentru toată omenirea, în care păcatul a
sporit atît de mult sub toate formele, dar în care începe să se înfiripe şi o
frumoasă trezire de credinţă dreptmăritoare, s-au ivit şi continuă să se
ivească fel şi fel de arătări şi semne fantastice, care stîrnesc o neobişnuită
vîlvă şi frămîntă nenumărate suflete. De aceste „minuni" petrecute şi la
noi în ţară, unii s-au îndoit, alţii s-au lepădat; dar mulţi au crezut în ele.
Îndoiala multora a fost cauzată de
5
două fapte: pe de o parte de neîncrederea în buna
credinţă a diferiţilor vizionari, bănuindu-i pe aceştia de minciună, pe de altă
parte, de gîndul că aceşti vizionari ar fi fost nişte isterici sau maniaci,
care au căzut în prada unor halucinaţii.
5
În sfîrşit, este şi o categorie
a ateilor şi a zeflemitorilor, a acelor oameni învîrtoşaţi, care nu cred în
minuni şi care hulesc Duhul Sfînt.
Se pare, totuşi, că cei cu
chemare teologică nu s-au întrebat îndeajuns dacă toate aceste pretinse minuni
nu ar fi fost cazuri de o închipuită teofanie, deci de o lucrare luciferică şi
nu de o descoperire dumnezeiească.
Sînt bine cunoscute tuturor
împrejurările în care, în ultimii ani, s-au produs cele mai însemnate dintre
aceste „minuni", precum şi elementele de căpetenie care le-au constituit.
Povestirile repetate ale
vizionarilor, cărţile tipărite în acest scop şi toate mărturiile credincioşilor
care au luat cunoştinţă de aceste „descoperiri", chiar la locurile
arătărilor, sau „minunile" petrecute în aceste împrejurări, formează
documentul de cunoaştere al tuturor acestor cazuri.
Să pătrundem deci, cu toată
nepărtinirea, în miezul acestor întîmplări neobişnuite, pentru a cunoaşte din
ce izvoare
pornesc ele, căutînd să ne bucurăm de biruinţa Adevărului, iar nu de
biruinţa părerilor noastre. Mai presus de orice să fie Hristos, care este
Adevărul, iar nu şarpele care se ascunde în noi sub chipul „amorului
propriu" sau al unor false credinţe.
De fapt, prin cele de faţă nu
se va pune în discuţie dacă vizionarii de care ne ocupăm ar fi nişte mincinoşi
sau nişte oameni de rea credinţă sau nişte halucinaţi,
ci faptul dacă ei înşişi nu au
fost înşelaţi de o lucrare a ispititorului, pe temeiul credinţei şi al
Scripturilor, scoţîndu-se astfel în lume felurite învăţături greşite şi
nepotrivite. Căci pot fi unii oameni foarte evlavioşi care, fiind ispitiţi prin
mincinoase revelaţii, de şarpele cel bătrîn, nu-şi dau seama de această
înşelăciune şi, din cauza unei lipse de orientare duhovnicească, devin ei
înşişi scula răului într-o acţiune antichristică, fiind totuşi încredinţaţi că
pe Dumnezeu Îl slujesc.
Sînt numeroase cazurile de
acest fel, care se întîlnesc în viaţa celor mai cuvioşi trăitori creştini, de
care atîtea cărţi ale Bisericii sau ale tradiţiei noastre duhovniceşti, ne fac
cu prisosinţă pomenire. Aici este însă şi partea de grijă a celor cu răspundere
pentru credinţa noastră, ca să ştie să lămurească bine, şi fără greş, toate
cazurile de închipuită teofanie, pentru a nu le lăsa la voia întîmplării, ca să
devină o primejdie pentru obştea ortodoxă.
În toate aceste întîmplări cu
„minuni", dar mai cu seamă după „revelaţia" de la Maglavit, aproape
toţi ceilalţi vizionari care s-au ridicat de pe întinsul ţării, au pretins că
L-au văzut pe Dumnezeu-Tatăl sau pe Sfînta Treime, sau pe Hristos, sau pe Maica
Domnului, sau pe alţi Sfinţi, şi au îndemnat lumea să se lase de faptele rele
şi să ia drumul Bisericii. Orice îndemn spre pocăinţă este desigur bun şi
folositor. Întrucît, însă, aceste cazuri de pretins misticism se întemeiază pe o reală
descoperire dumnezeiască, rămî- ne de văzut.
Rîvna şi strădania unor
vizionari, care fără de încetare îşi vestesc solia, poate fi cu totul deosebită
şi pilduitoare, dar nu reprezintă decît o valoare relativă faţă de miezul lucrării. Căci
hotărît este că simplul fapt de a întoarce pe cîte unii oameni la credinţă nu
este o garanţie de solie dumnezeiască, atîta timp cît şi „diavolul are credinţă
de se cutremură" şi totuşi nu se mîntuie. Deci scopul este ca să se
întoarcă lumea la Dumnezeu, în toată ascultarea Sfintei Biserici şi în
împlinirea sfintelor porunci.
Pe măsură ce anumite lucrări de
rătăcire îmbracă forme de credinţă şi de evlavie, iar anumite semne
neobişnuite, cu aparenţă de teofanie, se prezintă în formă „evanghelică"
şi se ascund îndărătul Bisericii, ele devin şi mai primejdioase pentru viaţa noastră
duhovnicească.
Cu o asemenea momeală s-au
desprins din trunchiul Bisericii Soborniceşti şi Apostolice sumedenie de
suflete, în rătăciri şi secte atît de felurite şi de veninoase. Cu aceeaşi
momeală Satana cheamă necontenit lumea în adîncul Gheenei, prin glasul ademenitor
al multor falşi profeţi. Şi mulţi se prind şi cad în cursă.
Cele spuse de astfel de
„profeţi" - ei înşişi de bună credinţă, dar înşelaţi - sînt de multe ori
lucruri bune şi folositoare; ele cuprind citate biblice, îndemnuri morale şi
par izvorîte din inspiraţia Duhului Sfînt. Dar ce folos? Căci esenţial este ca tot ceea ce formează obiectul unei
descoperiri
dumnezeieşti să fie curat şi sfînt, fară nici o abatere şi fară nici un element
dubios, pentru ca nimic să
nu iasă din cuvîntul Scripturii şi din brazda Sfintei Predanii şi nimic să nu deformeze dreapta credinţă.
nu iasă din cuvîntul Scripturii şi din brazda Sfintei Predanii şi nimic să nu deformeze dreapta credinţă.
Apărînd însă puncte dubioase,
atît din cuprinsul unor pretinse revelaţii, cît şi din lucrările de
„minuni" săvîrşite de unii vizionari, sîntem datori să fim cu cît mai
multă luare aminte faţă de aceste întîmplări, deoarece eticheta unui produs ne
poate înşela asupra provenienţei lui reale. Toţi cunoaştem cazul atîtor
fabricate „străine" care, purtînd o pretinsă „marcă autentică",
provin totuşi din cine ştie ce loc al ţării noastre şi izbutesc să înşele pe
mulţi oameni simpli.
Din moment ce se constată o
abatere într-un caz de manifestare mistică, este de prisos să mai susţinem că
respectiva „minune" poate fi de la Dumnezeu. Cu asemenea mistificări, ne
aflăm într-o mare primejdie pentru credinţa cea adevărată. Propriu zis, nu este
destul a ne afla în faţa unor semne neobişnuite pentru a le chezăşui drept
minuni, adică, drept o adevărată lucrare dumnezeiască. Pentru că semne
neobişnuite pot fi făcute uşor prin puterea celui rău. Şi nu este o dovadă
suficientă cînd, în urma unei lucrări aşa-zise „suprafireşti", un om cu
totul redus şi incult vorbeşte ca din Sfînta Scriptură, pentru a crede că
însuşi Duhul Sfînt grăieşte prin gura aceluia. Căci şi diavolul cunoaşte
Scriptura. Iar toate ereziile de credinţă care s-au produs în decursul atîtor
veacuri, au fost provocate tot de ispitele Necuratului, pe temeiul Sfintelor
Scripturi.
Ne spune în această privinţă
chiar Mîntuitorul: „Se vor scula mulţi prooroci mincinoşi şi vor înşela pe
mulţi" (Matei 24, 11). „Atunci dacă vă va spune cineva: Iată, Hristosul
este aici sau acolo, să nu-1 credeţi. Căci se vor scula hristoşi mincinoşi şi
prooroci mincinoşi; vor face semne mari şi minuni pînă acolo încît să înşele,
dacă va fi cu putinţă, chiar şi pe cei aleşi. Iată ce v-am spus mai înainte.
Deci, dacă vor zice: Iată-L în pustie (vedenii sataniceşti şi înşelători antichristice) să
nu va duceţi acolo
!
Iată-L în odăiţe ascunse (fenomene spiritiste) să nu credeţi /" (Matei 24, 23-26).
Cînd este vorba însă că îi va
înşela, de va fi cu putinţă, chiar şi pe cei aleşi, se înţelege de la sine că
nu cu ispite grosolane îi va momi vicleanul pe aceşti binecredincioşi, ci cu
însăşi Sfînta Scriptură şi cu învăţătura Bisericii. De altfel, cînd a cutezat
Satana să-L ispitească în pustie pe însuşi Domnul Hristos, I-a vorbit tot din
Scriptură, ca un iscusit învăţat.
Mîntuitorul ne-a prevenit deci
despre aceste diferite vedenii care aveau să se întîmple, prin pustie sau prin
odăiţe ascunse, sub chipul unor hristoşi mincinoşi. Iată însă că şi Apostolul
Pavel ne atrage aceeaşi luare aminte:
„Şi nu este de
mirare, căci
chiar Satana se preface într- un înger de lumină. Nu este deci mare
lucru, dacă
şi slujitorii
lui se prefac în slujitori ai neprihănirii' (II Cor. 11, 14-15).
Totodată, în Apocalipsă (13,
13-14) ni se vesteşte răspicat: „Săvîrşea semne mari, pînă acolo că făcea chiar
să se coboare foc din cer pe pămînt, în faţa oamenilor. Şi amăgea pe locuitorii
pămîntului prin semnele care i se dăduse să le facă în faţa fiarei...".
După cum se vede, mare este
puterea Satanei, cînd Dumnezeu îi dă îngăduinţa de a face asemenea lucrări şi
lesne este ca semnele ispititorului să fie luate drept minuni dumnezeieşti,
pentru a ne atrage în mrejele lui pierzătoare.
Astfel că nu este destul a
vorbi sau a face minuni în numele lui Hristos, pentru a fi într-adevăr ai lui
Hristos. Se cuvine deci să ne călăuzim paşii cu mare băgare de seamă pentru a
nu ne lăsa înşelaţi de un duşman atît de temut şi de iscusit care, ca un mare
strateg, ne întinde curse de moarte.
La aceste consideraţii s-ar
putea însă replica; oare dacă ştim că lupi răpitori vor veni în blană de oaie,
trebuie să ne temem şi de oile adevărate? Dacă vor veni hristoşi mincinoşi şi
tot felul de înşelăciuni satanice, trebuie să ne îndoim şi de adevăratele
minuni dumnezeieşti? Oare să credem că Domnul îşi va îngrădi puterea de a se
mai descoperi aleşilor Săi prin vise sau vedenii minunate? Desigur că nu!
Dar dacă este totuşi cu putinţă
ca minuni reale să se întîmple cu vasele alese ale Domnului, potrivit cu
profeţiile lui Ioil (2, 28-32), este în schimb nevoie, pentru buna noastră
încredinţare, ca toate aceste manifestări
dubioase să fie trecute
printr-un filtru desăvîrşit, în care criteriul să fie nu numai elementul
suprafiresc şi Scriptura, dar şi toată Sfînta Predanie a Bisericii Soborniceşti
şi Apostolice.
Pentru cine crede în Dumnezeu
şi în Atotputernicia Lui, nu este păcat a respinge o minune îndoielnică; dar a
o primi prea repede, şi cu riscul de a fi înşelat, este fără îndoială un păcat,
care poate sminti şi pe alţii. A respinge o minune este un lucru plăcut
înaintea lui Dumnezeu, cînd nu numai din prudenţă, dar şi din smerenie credinciosul nu o primeşte. A
te lăsa însă ispitit de orice semne neobişnuite este o dovadă de uşurătate, de
deşertăciune şi de trufie.
Aceste susţineri sînt făcute cu
multă temeinicie de diferiţi sfinţi ai Bisericii, iar fericitul Nicodim Aghioritul - vrednicul scriitor şi
cărturar athonit al veacului al XVIII- lea - ne recomandă cu toată stăruinţa
ca, în cazul cînd Ispititorul ne-ar ataca vreodată „cu mincinoase arătări, cu vederi şi cu prefaceri în
înger de lumină", să respingem aceste vedenii fără nici o şovăială.
„Schimbă-te, ticălosule, în
întunericul tău. Nu-mi trebuiesc arătări", spune acest cuvios teolog.
Apoi adaugă
următoarele: „Chiar dacă din multe indicii, vei cunoaşte că aceste semne sînt
adevărate şi vin de la Dumnezeu, totuşi fugi totdeauna de ele şi cît poţi,
alungă- le departe de tine. Nu te teme că nu-i place lui Dumnezeu această întoarcere.
Dacă aceste vederi ar fi de la Dumnezeu, ştie să ţi le cureţe şi nu-i va părea
rău dacă nu
le primeşti. Căci Cel ce dă har celor smeriţi, nu-1 ia de la ei, pentru tot ce fac din smerenie" („Războiul cel nevăzut", p. 148, trad. Protos. Nicodim Ioniţă, Biblioteca misionarului ort. nr. 6, Chişinău).
le primeşti. Căci Cel ce dă har celor smeriţi, nu-1 ia de la ei, pentru tot ce fac din smerenie" („Războiul cel nevăzut", p. 148, trad. Protos. Nicodim Ioniţă, Biblioteca misionarului ort. nr. 6, Chişinău).
Deosebit de vrednice de luat
aminte apar, în această privinţă, şi sfaturile duhovniceşti ale Sfîntului
cuvios Grigorie Sinaitul, unul dintre întemeietorii isihasmului athonit şi un
mare trăitor creştin al Răsăritului. În „Praecepta Mesichastas" (Migne P.
G. t. CL, col. 1329-1345), el spune următoarele:
„Să nu primeşti nicidecum (ca revelaţie) orice închipuire
care vine din simţuri sau raţiune sau din afară sau dinăuntru, sau chiar chipul
lui Hristos, sau al vreunui înger, sau forma unui sfînt, sau lumină
nălucindu-se în minte şi luînd vreo înfăţişare, pentru că însăşi mintea, prin
natura sa proprie, are puterea de imaginaţie şi uşor poate să-şi reprezinte
chipuri către care sînt atraşi (sau pe care le doresc) cei ce nu observă cu
de-amănuntul acest lucru, vătămîndu-se pe sine. Pentru aceasta ia aminte să nu te încrezi în
ceva, consimţind degrabă chiar de ar fi lucru bun, înainte de cugetarea
celor încercaţi şi după multă cercetare, ca să nu păgubeşti şi să fii cu
multă băgare de seamă, păstrîndu-ţi întotdeauna mintea limpede, fără vreun chip
sau vreo formă".
„Căci adesea ceea ce a fost
trimis de la Dumnezeu spre ispitire, pentru cinste pe mulţi a vătămat; fiindcă Domnul voieşte
să încerce
unde înclină libertatea noastră".
„Cel ce a văzut ceva cu
mintea sau cu simţurile, chiar de ar fi de provenienţă divină şi va primi fără
de cercetarea celor încercaţi, lesne se înşală sau se va înşela ca un lesne
primitor.
Căci Dumnezeu nu se mînie faţă de cel care se observă pe sine însuşi în chip
amănunţit, de teamă ca să nu rătăcească, chiar dacă nu ar primi astfel ce vine
de la El, fără întrebare şi multă cercetare, şi-1 laudă mai degrabă ca pe un
înţelept, deşi S-a mîniat pentru unii".
„Nu trebuie să întrebi pe toţi,
ci pe unul căruia i s-a încredinţat şi conducerea altora şi care străluceşte
prin viaţă. Căci mulţi neîncercaţi
au vătămat pe mulţi alţi nepricepuţi, a căror osîndă o vor avea după moarte. Fiindcă nu toţi pot călăuzi pe
alţii. Fiecare a dobîndit cunoştinţă proprie şi înţelegere naturală sau
practică sau instruitoare, dar nu toţi dobîndesc pe cea a duhului".
Pentru aceasta a
zis şi înţeleptul Sirah (Is. Sirah 6, 6):
„Să ai mulţi dintre cei ce
trăiesc în pace cu tine, iar «sfetnicii tăi dintr-o mie unul». Nu mică este
lupta de a afla călăuza care nu rătăceşte, nici în fapt nici în cuvinte şi nici
în gînduri. În acestea se vede că cineva este nerătăcit cînd ar avea şi fapta
şi înţelepciunea mărturisită din Sfînta Scriptură, înţelegînd cu măsură în cele
ce trebuie să înţeleagă".
„Căci nu puţină sforţare
trebuie să depui ca să dobîndeşti adevărul pe faţă şi să scapi de cele
potrivnice harului,
pentru că diavolul obişnuieşte mai ales la începători să arate sub forma
adevărului rătăcirea lui,
înfaţişînd cele viclene ale
lui ca duhovniceşti".
„Aşadar, din lucrare vei putea
cunoaşte lumina care a strălucit în sufletul tău dacă este a lui Dumnezeu sau a
lui Satan. Lăptuca sălbatică este asemenea picridei la vedere şi oţetul este
asemenea vinului la înfăţişare, dar prin gust, gîtlejul le cunoaşte şi face
deosebirea fiecăruia; tot astfel şi sufletul dacă va băga de seamă, cu ajutorul
simţului mintal, va cunoaşte darurile Duhului şi nălucirile Satanei".
Întemeiaţi pe aceleaşi percepte
duhovniceşti, ne învaţă şi fericiţii cuvîntători de Dumnezeu Calist şi Ignatie,
spunîndu-ne:
„Liniştindu-te şi voind a fi
singur cu Dumnezeu împreună, să nu primeşti niciodată orice ai vedea simţit sau de
gînd sau materialnic înlăuntrul tău, sau din afară, chiar şi în chip al lui
Hristos sau obraz de înger sau Sfînt sau închipuire de lumină, nălucindu-se în
minte, ci rămîi necrezînd sau îngreunîndu-te de aceasta, chiar dacă ar fi fost
bună, mai
înainte de a întreba pe cei iscusiţi. Pentru că acest lucru este foarte de
folos şi prea iubit lui Dumnezeu şi prea bine primit. Întotdeauna păzeşte
mintea ta nevătămată, nevopsită, nefăţuită, fără chip, fără formă, nefelurită,
fără cîtăţime" (Din Filocalia, cap. 73, după o veche traducere în
manuscris de la Muntele Athos).
Tot astfel spune între altele şi dumnezeiescul Diadoh în aceeaşi
Filocalie la cap. 74:
„Este cu neputinţă ca cineva să
guste din dumnezeiasca bunătate întru simţire, după cum este cu neputinţă ca şi
amărăciunea dracilor să o urce cu simţire, dacă nu va
amărăciunea dracilor să o urce cu simţire, dacă nu va
adeveri deplin prin sine că Darul e sălăşluit întru
adîncul inimii".
„Iar duhurile cele rele petrec
în jurul mădularelor inimii, lucru pe care dracii nu voiesc să fie crezut de
oameni, pentru ca nu cumva mintea cunoscînd acestea cu de amănuntul să nu se
înarmeze împotriva lor".
„Acum ai şi pentru acest lucru
sfătuire destulă şi îndestulează-te; dar după ce ai aflat miere, mănîncă puţin,
ca nu cumva, umplîndu-te de saţ, să ţi se aplece şi să le verşi".
E interesantă în această
privinţă şi lămurirea adusă despre vedenii şi de către unii comentatori mai
noi, între care îl menţionăm, de pildă, pe Ierom. Nicodim Sachelarie, care în
„Pravila Bisericească"[4]
scrie următoarele:
„Vedeniile sînt arătări
percepute aievea de ochiul minţii, fie în stare de funcţionare normală a
organismului, fie într-un somn complet sau pe jumătate, fie in extaz ".
„Vedeniile bune se descoperă oamenilor sfinţi iar uneori chiar şi celor
obişnuiţi".
„Numai atunci Dumnezeu învredniceşte de vedenii pe cineva cînd voieşte
să lucreze faptele mîntuirii atît pentru
cel ce are vedenia sau şi pentru alţi oameni" (Fac. 12, 1-4; 17, 1-22; Is. 6, 1-12; Fapte 16, 9; Sf. Isac Sirul 32, 35; Num. 22 şi 23).
cel ce are vedenia sau şi pentru alţi oameni" (Fac. 12, 1-4; 17, 1-22; Is. 6, 1-12; Fapte 16, 9; Sf. Isac Sirul 32, 35; Num. 22 şi 23).
„Vedeniile sînt posibile şi
astăzi şi sînt credincioşi care se învrednicesc cu adevărat să aibă adevărate
vedenii bune,
însă ele sînt cazuri rare, suportate de oameni care au ajuns la un mare nivel de
viaţă duhovnicească susţinut de o deosebită luminare harică şi de o rugăciune
permanentă".
„Vedeniile înşelătoare sînt
acelea născocite de diavolul, prin îngăduinţa lui Dumnezeu, din pricina
nesincerităţii omului şi a păcatelor tăinuite. El angajează starea sufletelor
bolnave, nesincere, neascultătoare şi cuprinse de urîciune faţă de tot ceea ce
nu este pe placul lor, indiferent de binele în sine".
„Celor înşelaţi, diavolul le
dă chiar imbold de efort ascetic, de credinţă şi de fapte bune, mai ales acelora
care dispun de un firesc potolit, înfăptuind astfel o evlavie diabolică cu care se
sileşte să înşele chiar şi pe cei aleşi" (Pateric, cap. VII).
„Vedeniile nu se produc la
cheremul omului şi nici nu se face o meserie din ele, cum este înşelăciunea
spiritistă, ci ele sînt mai presus de voinţa omului, iar felul de înfăptuire şi
scopul lor este în mîna Proniei dumnezeieşti. Omul este numai un receptacol
umilit pururea de neputinţa sa şi cu cît se învredniceşte de mai mari descoperiri, cu atît mai mult se
cunoaşte pe sine că nu este nimic prin
sine însuşi, cufundîndu-se
într-un adînc de smerenie".
„Duhovnicul chiar cînd are
toate probabilităţile adevăratei vedenii, să nu se entuziasmeze în faţa credinciosului,
ci cu blîndeţe să-1 sfătuiască la umilinţă şi la o iubire larg cuprinzătoare,
fiindcă pentru cel curat nu-i nimic spurcat, şi să-i cerceteze cît mai
des starea sa sufletească' (I Cor, 2, 15; II Cor. 12, 1-12).
„Iar în cazurile cînd lucrurile
sînt nelămurite, să aibă modestia (duhovnicul) de a nu se pronunţa nici
într-un fel".
[1] Adepţii
spiritismului s-au înmulţit în mare număr în toată lumea. Ei au asociaţii de
studii şi cercetări, societăţi de ajutor şi de binefacere, şi au luat din zi în
zi o dezvoltare mai mare, cîştigînd teren în toate cercurile sociale. La 1896
în cartea sa „Le spiritisme" (Fakirisme occidental), Dr. Paul Gibier
scria: „În Franţa numărul spiritiştilor este mai mic decît în Anglia şi
America, dar credem a nu exagera afirmînd că la Paris sînt aproximativ o sută
de mii" (p. 35, Ed. Oct. Doin Paris). Ziare spiritiste, reviste şi alte
foi periodice se tipăresc în toate ţările din lume cu o sporire din ce în ce
mai mare. Din cîte se ştie, 13 reviste şi ziare de acest fel sînt publicate în
limba franceză, 27 în englezeşte, 36 în spaniolă şi aşa mai departe. România
are şi ea două periodice spiritiste cunoscute sub numele de „Astralis" la
Craiova şi „Revista Spiritistă" a cercului Haşdeu la Bucureşti.
Dintre aceste publicaţii, unele îmbracă o haină
ştiinţifică cum sînt „Proceedings" ale „Societăţii de cercetări
psihice" din Londra.
Iar între membrii acestei societăţi se întîlnesc adeseori
numele cele mai ilustre ale ştiinţei engleze sau mondiale, conlucrînd unii cu
alţii pe acest teren al fenomenelor psihice, mesmerice şi „spiritualiste".
Societatea are o organizaţie de mari proporţii, cu membri asociaţi şi membri
corespondenţi, cu foarte numeroşi auditori, cu proprietăţi şi fonduri mari, cu
filiale şi multe ramificaţii.
Un grup de savanţi redactează de asemenea şi în Germania
o revistă „Sphynx" de acelaşi gen.
În vremea de faţă numărul spiritiştilor din toată lumea
poate atinge cifra impresionantă de cel puţin 20 de milioane.
[2] Adepţii teosofiei
nu îşi propovăduiesc învăţătura lor mulţimilor, cît mai ales celor mai distinşi
oameni ai societăţii din toate naţiunile. Ei fac abstracţie de religie şi îşi
suprapun „doctrina" peste toate adevărurile revelate ale Sfintelor
Scripturi.
[4] „Pravila
Bisericească" Ierom. Nicodim Sachelarie, Seminarul Monahal Cernica, 1940
(pp. 319-321).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu