Rod Dreher, scriitor din Philadelphia- De la romano-catolicism la Ortodoxie
Rod Dreher, scriitor din Philadelphia- De la romano-catolicism la
Ortodoxie
Am venit la ortodoxie in 2006 un om frant. Am fost un practicant sincer
si un romano-catolic convins multi ani la rand dar credinta mea a fost
zguduita in mare parte de ceea ce am descoperit lucrand ca reporter si
investigand scandalul legat de abuzul sexual. Presupunerea mea
dintotdeauna a fost ca ale mele convingeri teologice mi-ar proteja
miezul credintei de orice incercare dar informatiile pe care le aveam si
care ma chinuiau mi-au diminuat puterea de a crede in pretentiile de
adevar ecleziale ale Bisericii Romane. Pentru sotia mea si pentru mine
Protestantismul nu era o optiune, dat fiind ceea ce cunosteam despre
istoria bisericii si date fiind convingerile noastre despre teologia
sacramentala. Ne-a mai ramas Ortodoxia ca singur liman la care putem
trage in urma furtunii ce ameninta sa ne darame credinta.
Adevarul
este ca tanjeam deja de o vreme dupa Ortodoxie din aceleasi motive
pentru care eu, ca tanar, mi-am gasit calea in Catolicism. Mi s-a parut o
stanca de stabilitate intr-o marea turbulenta a relativismului si
modernismului care acaparau crestinismul apusean. Si in vreme ce
Biserica Catolica a dat la o parte atat de mult din mostenirea sa
liturgica si artistica in violenta Consiliului al doilea al Vaticanului,
cea Ortodoxa si-a pastrat-o. Cu ceva ani inainte de a intra in
Ortodoxie, eu si sotia mea am vizitat niste prieteni ortodocsi in
parohia lor din Maryland. Ca niste catolici morali si conservatori in
ceea ce priveste ritualul liturgic ce eram am fost miscati de ceea ce am
vazut acolo si chiar invidiosi. A trebuit sa plecam mai devreme si s-o
pornim in graba la drum pentru a ajunge catre cea mai apropiata parohie
catolica pentru a ne indeplini indatoririle duminicale. Contrastul
dintre dezordonatele proceduri liturgice de la Doamna noastra de la
Pizza Hut, biserica la care am reusit sa ajungem, si ceea ce am vazut la
parohia ortodoxa ne-a facut sa plangem. Dar uratenia estetica, chiar si
un simtamant de dezolare spirituala nu inlatura adevarul si noi stiam
ca trebuie sa stam cu adevarul – si prin urmare cu Roma – in ciuda
tuturor acestor lucruri.
Daca Catolicismul in America ar fi fost
sanatos poate ca am fi putut sta mai tari in timpul proceselor de abuz
sexual. Dar sotia mea si cu mine ne ingrijoram deja de ceva vreme cum
aveam sa crestem copii crestini data fiind lejeritatea invataturii
morale din parohiile catolice. Noi ne consideram „catolici ortodocsi”
insemnand ca noi chiar credeam ceea ce Catolicismul spune si ne sarguiam
sa traim dupa aceste invataturi. Dadeam gres – toata lumea da gres –
dar idee e ca asteptam de la biserica sa ne dea invataturi morale
limpezi si sa ne ajute sa ne traim credinta cu integritate si bucurie.
Iata care era problema: este foarte putina ortodoxie in Biserica
Catolica din Statele Unite si, la nivel de parohie, aproape nici un fel
de recunoastere a conceptului de „credinta dreapta”. Nu era ca si cand
as fi vrut sa-i dau afara pe toti cei care nu se ridicau la inaltimea
trairii invataturii catolice – ar fi trebuit sa fiu primul caruia sa-i
fie aratata usa daca asta era cazul – doar ca nu distingeam nicio
directie si nicio convingere reala ca parohiile si comunitatile
parohiale exista pentru alt motiv decat acela de a ne complace intr-o
paruta stare de bine. Desi atunci nu aveam un termen cu care sa descriu
situatia, eram istovit pana la pamant de acea forma artificiala de
crestinism pe care sociologul Christian Smith o numeste „Deismul
moralist terapeutic”. Eram atat de golit de deznadejde din pricina
tuturor acestor lucruri ca si catolic incat atunci cand au batut acele
vanturi tari legate de scandalurile privind abuzul sexual, structura
credintei mele catolice nu a rezistat.
Spun toate astea nu pentru
a discredita Biserica Romano-Catolica – pe care inca o iubesc si careia
nu-i pot fi suficient de recunoscator pentru faptul ca m-a facut sa
cunosc vechiul crestinism sacaramental – ci pentru a infatisa de ce
Ortodoxia a fost atat de atractiva pentru mine. Cand l-am intervievat
pentru carte mea, „Crunchy Cons”, prietenul meu, Hugh O’Beirne, un
convertit de la Catolicism la Ortodoxie, mi-a spus ca pentru un catolic,
istovit de razboaiele culturale ce au loc inlauntrul Catolicismului
american, e o usurare binecuvantata sa afle ca in Ortodoxie nu exista
astfel de „razboaie”. Tipurile de probleme care separa multe alte
biserici americane nu sunt nici pe departe atat de disputate in practica
ortodoxa. Desi ar fi ridicol sa pretindem ca aceste conflicte nu exista
in parohiile ortodoxe, ele pur si simplu nu starnesc asemenea valva.
Si
apoi mai este liturghia si muzica. Nimic nu este comparabil cu acestea
in alte biserici. Este coplesitor de frumoasa si profunda si este in cea
mai mare parte aceeasi Sfanta Liturghie pe care Sfantul Ioan
Chrisostom, patriarhul Constantinopolului din secolul cinci, a scris-o.
Frumusetea acestei liturghii este de-a dreptul emotionanta si evlavia pe
care o inspira este intaritoare. Si desi duc dorul unor imnuri vechi
cunoscute (in slujbele ortodoxe cantam psalmi si rugaciuni), sunt multe
de spus pentru faptul ca nu mai trebuie sa rabd sa ascult „On Eagle’s
Wings” (Pe aripile vulturului) si alte imnuri specifice cultului Catolic
american.
Principalul motiv pentru care Ortodoxia este atat de
atractiva pentru convertiti, cel putin pentru acest convertit, este
seriozitatea cu care trateaza pacatul. Nu vreau sa spun ca e o religie
dura – e departe de asa ceva! – doar ca Ortodoxia ia foarte in serios
stricaciunea firii umane. Ortodoxia n-o sa-ti spuna ca esti bine. De
fapt, iti va cere sa te numesti pe tine asa cum Sfantul Pavel se numea,
„cel mai mare dintre pacatosi.” Si Ortodoxia iti va spune Veste cea
Buna: ca Hristos a murit si a inviat ca si tu sa ai viata. Dar ca sa ai
viata, va trebui sa mori tie iar si iar. Si ca nu va fi fara durere, ca
nu poate fi, altfel nu va fi adevarat.
Din pricina tuturor
acestora, in pofida frumusetii impresionante si a bogatiei sarbatorilor,
Ortodoxia este mult mai austera si solicitanta decat majoritatea
bisericilor crestine americane. Liturghiile lungi, desele rugaciuni,
asprimea posturilor – toate solicita in mod serios credinciosul, in
special americanii comozi din clasa de mijloc ca mine. Ne scot din noi
insine si ne cheama la pocainta. Ortodoxia nu e interesata sa ne faca sa
ne simtim confortabil in starea de pacatosenie. Nu vrea nici mai mult
nici mai putin decat ca noi sa devenim sfinti.
E obisnuit printre
convertitii americani ca barabtii sa fie mai intai atrasi de Ortodoxie
si apoi ca sotiile lor sa ii urmeze. Nu e greu de vazut de ce. Multi
barbati sun satui de un crestinism usurel, burghez care nu le cere prea
mult. Barbatilor le plac provocarile si chiar asta le ofera Ortodoxia.
Nu
va lasati inselati. Ortodoxia nu e, in adancul ei, despre reguli si
practici. Cu cat sporesc in ortodoxie cu atat mai clar imi este ca
Ortodoxia este o cale. Nu este o institutie, un set de doctrine sau o
colectie de ritualuri, desi le contine pe toate trei. Este mai degraba o
modalitate de a privi lumea si locul individului in lume si o
traiectorie catre sfintenie care este, in mod paradoxal, atat foarte
veche cat si actuala, cel putin pentru sensibilitatile apusene. Este
calea catre libertate.
Desigur, exista posibilitatea sa fie si
viata parohiala plictisitoare, mohorata in ortodoxia americana, cel mai
adesea in parohiile mai vechi si care sunt orientate etnic, care se vad
pe sine putin mai mult decat comunitatea la rugaciune. Si pentru ca
bisericile ortodoxe sunt pline cu americani obisnuiti, sunt, de
asemenea, pline cu probleme americane obisnuite. Oricine vine intr-o
biserica ortodoxa si se astepta la perfectiune va fi dezamagit. Ceea ce
veti gasi este adevarul si frumusetea prezentate intr-o forma care poate
taia respiratia pentru americanul modern si o Cale veche fondata pe
stabiltate doctrinara, realitate sacramentala si misticism crestin
practic – un misticism care a fost marginalizat in mai toate celelalte
biserici americane.
Am gasit in Ortodoxie ceea ce credeam ca voi
gasi cand am devenit catolic. Sunt recunoscator lui Dumnezeu ca mi-a dat
o a doua sansa in Ortodoxie si mi-a aratat Calea pe care am cautat-o
toata viata mea. Cand am venit la usa bisericii pentru prima data, un
dezastru spiritual, credeam ca nu voi putea sa rabd aceste liturghii
lungi, aceste rugaciuni intense, aceste prosternari, posturile aspre si –
cum sa ma exprim? – ciudatenia crestinismului ortodox intr-un context
american. Au trecut cinci ani si nu-mi pot imagina cum am putut trai
fara ele. Nu poti sa intri in Ortodoxie prin lectura. Trebuie sa vii si
sa vezi.
Rod Dreher, Martie 17, 2011, The Washington Post
Traducere pentru Familia Ortodoxa de Alexe Constinel
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu