Arheologia este ştiinţa care se ocupă cu studierea trecutului istoric
al omenirii, pe baza rămăşiţelor materiale ale vechilor culturi scoase la
suprafaţă prin săpături. Nu numai inscripţiile, ci chiar şi cioburile au grai
pentru arheologi. Ele spun cărei civilizaţii aparţineau.
Biblia e o carte foarte veche. Întrucât ştiinţa aceasta studiază trecutul,
voi chema arheologia să depună mărturie dacă Biblia este adevărată sau nu.
Arheologia dă grai pietrelor. Domnul Iisus spunea odată duşmanilor Săi,
care îi cereau să oprească pe copiii ce cântau laude: "Dacă aceştia vor
tăcea, pietrele vor striga" (Luca 19:40). Azi, fiindcă mulţi au încetat de
a-L slăvi pe Hristos, iar unii chiar dacă îi cântă laude cu buzele, îl
tăgăduesc prin traiul lor păcătos, există pietre care îl mărturisesc, care îl
proslăvesc pe Dumnezeu. Da, există pietre care vorbesc despre El şi Cuvântul
Lui, mai puternic decât cei mai talentaţi predicatori.
Dovezile pe care le dă arheologia cu privire la Biblie sunt foarte
multe. Credeţi-mă, eu personal am rămas uimit de mulţimea lor, când am cercetat
îndeaproape acest domeniu. Vă mărturisesc că pentru mine este folositor studiul
acesta şi sper că va fi la fel pentru toţi cititorii.
O relatare a Bibliei pe care foarte mulţi o puneau la îndoială, iar
alţii o tăgăduiau şi o ironizau, a fost POTOPUL. Capitolele 6 - 9 din Geneza se
ocupă cu descrierea lui. "Cum s-ar putea să fie adevărat aşa ceva?"
ziceau scepticii. Cu toate că ne despart câteva mii de ani de acel eveniment,
noi vrem să ştim dacă a fost sau nu potopul. Vrem să ne convingem dacă e
adevărat ce spune Biblia sau e minciună. Cum putem şti aşa ceva? întrebăm
arheologia, ea ne poate lămuri.
Arheologia a scos la lumină o seamă de istorisiri ale potopului.
Potopul e pomenit în vechile scrieri caldeene, chineze, mexicane, greceşti,
egiptene şi feniciene. Iar la multe popoare, care nu cunoşteau tehnica
scrisului, cunoştinţa despre potop a rămas pe cale de tradiţie, adică s-a
transmis oral din tată în fiu. În Germania, Dr. Johannes Riem a făcut un studiu
aprofundat asupra tradiţiei potopului la multe popoare şi rezultatul l-a
consemnat în cartea sa: "Die Sintflut in Sage und Wissenschaft". în
introducere, el zice: "Dintre toate tradiţiile, nici una nu e atât de
generală, atât de răspândită pe pământ... ca tradiţia potopului". Iar Dr.
Richard Andree, alt învăţat german, a colectat 88 de tradiţii diferite ale
potopului: 20 din Asia, 5 din Europa, 7 din Africa, 10 din Australia şi 46 de
la popoarele din America. Faptul că sunt diferite, ar putea obiecta cineva,
arată că nu sunt adevărate. Da, ele sunt diferite, spune şi autorul, însă toate
au trei lucruri comune: 1) Toate mărturisesc că a fost un potop de ape pe
pământ, care a nimicit omenirea. 2) Toate afirmă că mijlocul de salvare a fost
o corabie. 3) Toate spun că o sămânţă de oameni a fost salvată de la nimicire;
unele chiar precizează cifra de opt.
Arheologia a scos la suprafaţă mai multe tăbliţe de teracotă, un fel de
plăci de lut, care erau scrise când erau moi, apoi se puneau la uscat, iar după
aceea se aşezau în bibliotecă. După mii de ani, cu ajutorul hârleţului şi a
târnăcopului, arheologia a reuşit să scoată de sub dărâmături, tăbliţe pe care
sunt relatări în legătură cu potopul.
O expediţie arheologică sub conducere lui
A.H.Layard a făcut săpături la Ninive între anii 18451847 şi a dezgropat unul
din palatele lui Sanherib. Layard a adus mult material arheologic pentru Muzeul
Britanic. Camera Comunelor a votat suma de 3.000 lire pentru muzeu şi Layard a
fost trimis din nou pentru excavaţii. Între anii 1849-1851, el dezgroapă alt
palat al lui Sanherib şi palatul lui Asurbanipal. Un îmbelşugat material
arheologic a fost adus la Muzeul
Britanic. După mai mulţi ani, un tânăr geniu, George Smith, funcţionar
la muzeu şi cunoscător al scrierii cuneiforme, a fost însărcinat cu sortarea
materialului şi cu copierea inscripţiilor de pe tăbliţele cele mai importante
pentru cercetătorii străini. Lucrând astfel, într-o zi, dădu peste un fragment
de tăbliţă pe care erau următoarele cuvinte:
"Corabia s-a oprit pe muntele Nisir. Eu am trimis un porumbel, şi
el s-a dus. Porumbelul a mers şi s-a întors şi un loc de odihnă nu a găsit şi
s-a reîntors".
Smith şi-a dat seama de asemănarea acestor rânduri cu relatarea
potopului din Geneza. Numaidecât a început să caute după cealaltă bucată ruptă
a tăbliţei. Căutând, a găsit alte două tăbliţe, cu alte relatări tot despre
potop. El a anunţat marea lui descoperire la 30 dec.1872, înaintea Societăţii
Biblice de Arheologie din Londra. Aceasta a fost ceva senzaţional nu numai
pentru bărbaţii de ştiinţă, ci chiar şi pentru public în general.
Până atunci se cunoştea o versiune babiloneană a potopului, descrisă de
istoricul Berosus, un contemporan cu Alexandru Macedon. Toţi presupuneau însă
că Berosus a împrumutat istoria potopului de la evreii care au fost în
captivitatea babiloneană. Iată că acum se găsi o descriere a potopului, care
era mult mai veche ca perioada captivităţii şi care se asemăna până în cele mai
mici detailii cu istorisirea biblică.
Imediat după anunţarea acestei descoperiri, proprietarii ziarului
"Daily Telegraph" din Londra au pus la dispoziţia lui George Smith
suma de 1.000 lire însărcinându-l să meargă la Ninive să caute celelalte
fragmente de tabliţe, spre a întregi această versiune asiriană a potopului.
Conform cu Enciclopedia Americană, 1946, vol. 2 pag. 433, George Smith
a mers la Ninive şi a făcut săpături arheologice în anul 1873. Munca lui a fost
încununată de succes prin descoperirea fenomenală a unei imense biblioteci cu
30.000 de tăbliţe şi cilindri, care au aparţinut colecţiei împăratului
Asurbanipal, 668-626 î.d.Cr. , ultimul mare înpărat al Asiriei. Tot materialul
descoperit l-a adus Muzeului Britanic. Această descoperire a dat un imbold
deosebit arheologiei. El a fost trimis încă în trei expediţii. Cea din urmă n-a
reuşit s-o ducă la sfârşit, căci moare de febră la Alepo în 19 aug.1875.
Între tăbliţele descoperite, mai multe cuprind anumite versiuni ale
potopului. O tăbliţă spune că toată omenirea a fost nimicită de potop; se
precizează că a fost nimicită din cauza păcatelor, cu excepţia celor care s-au
refugiat în corabia unuia numit Phitutroth. Doar acesta împreună cu câteva
persoane şi cu câteva animale au scăpat. Deci, este un fel de Noe caldeian. Mai
spune că potopul a pustiit şapte zile, iar după ce s-a terminat pustiirea, cei
din corabie au dat drumul la trei păsări ca să cerceteze pământul: un corb, o
rândunică şi un porumbel. Observaţi cum se aseamănă relatarea caldeiană cu cea
biblică?
Să luăm o altă tăbliţă din biblioteca lui Asurbanipal. Tabliţa este
înscrisă la Muzeul Britanic sub nr.3375. Ea spune că dumnezeii, la un sfat, au
hotărât potopul şi au cerut lui Karitadra să-şi facă o corabie destul de mare
pentru el, familie şi animale. Când corabia a fost gata, au intrat în ea, au
închis uşa şi îndată a început potopul, care a distrus omenirea.
Pe alte tăbliţe s-a găsit un poem epic, care vorbeşte despre un
personaj numit Ghilgameş. Poemul a fost scris pe 12 tăbliţe cu un total de vreo
3.000 rânduri din care noi avem abia vreo jumătate. Acest poem a fost tradus şi
în româneşte şi editat la Bucureşti. Poemul a fost scris în cuneiformă cu mult
înainte de scrierea Genezei de către Moise. În rândurile 132 şi 133 din acest
poem se spune:
"Am
privit deasupra apelor, era linişte,
Şi toată omenirea
era întoarsă în ţărână".
Şi în acest poem sunt multe asemănări cu
istorisirea biblică: îndrumarea dată, pregătirea corabiei, potopul cu furtună,
nimicirea oamenilor, păstrarea vieţii, oprirea corăbiei pe un munte, trimiterea
de păsări pentru cercetarea pământului, aducerea unei jertfe de mulţumire şi că
această jertfă a fost acceptată, dându-se asigurarea că nu va mai fi un alt
potop.
În descrierea
potopului de către Berosus apar cam aceleaşi lucruri. Iată o parte din
relatarea lui:
„În timpul domniei lui Xisutros, al zecelea împărat al Babilonului, a
fost un mare potop. Înainte de a veni potopul, zeul Cronos a apărut regelui în
vis şi l-a înştiinţat că pe ziua a 15-a a lunii Daisios, toţi oamenii vor pieri
prin potop. El i-a spus... să-şi facă o corabie şi să intre în ea cu familia
sa, cu prietenii săi cei mai dragi, să depoziteze în corabie provizii de
mâncare şi băutură, să determine animale sălbatice, păsări şi patrupede, să
intre... Xisutros a ascultat şi a clădit o corabie... A adunat tot ce i s-a
poruncit şi s-a îmbarcat cu soţia, cu copiii şi cu prietenii săi cei mai
intimi. Potopul a venit".
Şi în această descriere, corabia s-a oprit pe un munte în Armenia, el a
dat drumul la păsări şi a adus jertfă de mulţumire.
Ziarul "Buffalo Courier Express" a descris cum o expediţie
recentă a lui Dana şi Ginger, într-o regiune neexplorată din Mexic, au găsit o
veche descriere Mayaa potopului. Unele detalii ale acestei istorisiri, ce era
cunoscută de vechile triburi de băştinaşi ai Americii Centrale, sunt puţin
fantastice, totuşi elementele de bază sunt comune cu cele biblice: că a fost un
potop care a acoperit tot pământul; că potopul a nimicit oamenii şi
vieţuitoarele; că un om cu familia sa a fost salvat într-o corabie, împreună cu
animale şi păsări; că la sfârşitul potopului s-a dat drumul la păsări şi chiar
nici frunza de măslin nu a fost omisă.
Povestiri despre potop s-au găsit la vechii locuitori ai Sudanului,
Africa, la indigenii din Alaska, din Hawaii din Groenlanda, din Sumatra,
Borneo, Polinezia, Micronezia, Melanezia, Noua Guinee, la tribul Batac, la
chinezi, la indieni, la egipteni şi la greci.
Apoi potopul se constată din termenii folosiţi în precizarea timpului.
Istoricul antic Berosus şi scrierile cuneiforme pomenesc de 10 monarhi, care au
trăit „Înainte de potop", deci se afirmă că a existat potopul.
Cercetătorii Bibliei fac legătură între aceşti 10 monarhi şi cap.5 din
Geneza, unde sunt înşiraţi cei 10 patriarhi de la Adam la Noe.
Ceva mai mult, Berosus susţine că scrisul a fost inventat nu după potop
ci înainte de potop. Pe o tăbliţă cu scriere cuneiformă se păstrează relatarea
cu privire la un împărat, care avea mare plăcere să citească scrierile rămase
"dinaintea potopului". Împăratul Asurbanipal, care a înfiinţat
vestita bibliotecă de la Ninive, aminteşte de "inscripţiile din timpul
dinaintea potopului".
Deci, termenii
„Înainte de potop", "scrieri dinaintea potopului",
"inscripţii din timpul dinaintea potopului" găsiţi pe tăbliţele
dezgropate de arheologie, dovedesc că a fost potopul.
Ceea ce spune Biblia e confirmat şi de săpăturile făcute de arheologi
în solul pământului. Descoperiri deosebit de interesante şi izbitoare, cu mare
câştig pentru adevărul Bibliei, au fost făcute în anul 1929, când trei echipe
de savanţi în arheologie au făcut săpături în Mesopotamia. Materialul
documentar scos la suprafaţă stabileşte că în trecutul îndepărtat, un mare
potop de ape a îngropat toată civilizaţia. S-au descoperit sute de scule şi
obiecte cu o vechime de circa trei mii de ani înainte de împăratul Dariu.
O expediţie arheologică condusă de Sir C.Leonard
Woolley a făcut săpături la vechea cetate Ur în Caldeea, la vreo 18 km
depărtare de locul unde se crede că a fost grădina Eden. După ce au coborât cu
săpăturile la peste 20 m adâncime, au dat peste un strat de noroi aluvial.
Acest strat e de aproape trei metri grosime. În stratul acesta nu s-a găsit nici
o urmă de civilizaţie. Până la el s-au găsit cioburi, unelte, obiecte, la fel
şi sub el, dar nimic în el. Dr. Woolley, examinând vestigiile civilizaţiei
găsite sub depozitul de noroi aluvial, care erau cu totul deosebite de cele de
deasupra acestui strat, a exclamat: "Trebuie să fi fost o dezlănţuire
năpraznică, grozavă şi definitivă, care a rupt continuarea istoriei
anterioare".
Altă expediţie a făcut săpături la cetatea Fara. Aceasta era sub
conducerea lui Dr. E.Schmidt de la Universitatea din Pennsylvania. Cetatea Fara
este la vreo 75 km mai la nord pe valea Eufratului. Se presupune că aici a
trăit Noe şi şi-a făcut corabia. Expediţia lui Dr. Schmidt la fel a găsit
stratul de noroi aluvial, care era compus dintr-o amestecătură de pământ galben
şi nisip. Sub strat s-au găsit cărbuni de lemn şi cenuşă, vase decorate
artistic, schelete, sigilii cilindrice, unelte de casă, toate având aparenţa că
populaţia lovită pe neaşteptate de o mare catastrofă, "a fugit grăbită în
dezordine, părăsind case şi toate cele aparţinătoare".
Cealaltă echipă de arheologi sub conducerea prof.Dr. S.Langdon de la
Universitatea din Oxford a făcut săpături la cetatea Chiş, vreo 150 km în sus
pe Eufrat. Şi aici s-a găsit stratul de noroi aluvial în grosime de 1,65 m fără
nici un fel de obiecte. Astfel, hârleţul şi lopata au dat grai pământului, care
mărturiseşte că a existat potopul.
În legătură cu potopul, ing.Theodor Thaut, cercetător ştiinţific la
Institutul de Fizică Atomică al Academiei R.S.România, într-un documentar
intitulat "Potopul: mit şi ipoteză ştiinţifică" spune: "...şi
totuşi potopul biblic a existat. Este vorba nu atât de un "potop"
(termenul e incorect, ci de o catastrofă ce a cuprins, la vremea aceea, aproape
întreaga suprafaţă terestră; un cataclism cu cutremure şi erupţii vulcanice, cu
inundaţii, cu deplasarea uscatului, cu mişcări ale continentelor şi scufundarea
unor întregi regiuni ale globului".
"Numărul argumentelor ştiinţifice, care confirmă potopul biblic,
începând cu mitologia comparată şi terminând cu metodele moderne, nucleare, de
măsurare a vârstelor diferitelor vestigii ce susţin teza, este din ce în ce mai
mare".
„În ce priveşte faptul în sine, (eliberat fireşte de aura mitului) s-ar
părea că nu mai există suspiciuni".
După ce face o analiză a mitologiei comparate, continuă:
"Argumentele ştiinţifice care susţin ideea "potopului" pot fi
dispuse în mai multe grupe. Una din acestea îl constitue domeniul ştiinţelor
exacte: climatologia, hidrografia şi arheologia".
Deci, ceea ce veacuri de-a rândul a fost tăgăduit de unii, în numele
ştiinţei, cu scopul de a compromite Biblia, de a arăta că e o carte cu minciuni
ce nu pot fi crezute, azi este confirmat ca adevăr, de ştiinţele exacte ale
secolului al douăzecilea.
Biblia este stânca
neclintită de la malul mării. Cu cât este mai lovită de valuri, cu atât devine
mai sclipitoare în bătaia soarelui. Cu cât unii luptă împotriva ei, cu atât
adevărul ei străluceşte mai mult.
Arheologia depune mărturie că
potopul a existat, deci Biblia este adevărată.
Un alt text din Biblie de care scepticii au râs şi şi-au bătut joc,
este cel din Geneza 19:12-29, care descrie nimicirea Sodomei şi a Gomorei,
împreună cu alte două cetăţi, din pricina păcătoşeniei. Nimicirea afost prin
pucioasă şi foc, iar soţia lui Lot, care n-a ascultat de porunca Domnului, ci
s-a uitat înapoi, a fost prefăcută într-un stâlp de sare.
Unora li se părea prea de tot această relatare. Cu toate că acest text
şi-a primit adeverirea din gura Domnului Iisus (Luca 17:28,29,32), pentru ei
n-a avut mare importanţă. Dar iată că descoperirile arheologice au înăbuşit
sarcasmul lor.
În anul 1928, Dr. Kyle a condus o expediţie
arheologică la locul vechilor cetăţi Sodoma şi Gomora. Regiunea este situată
lângă Marea Moartă. Făcând săpături au descoperit un zăcământ de sare. Stratul
de sare se întinde pe o lungime de 10 km şi are o grosime în unele locuri de 50
cm. Deasupra stratului de sare este un strat de pucioasă. De notat e că toată
partea locului are zăcăminte de asfalt, de smoală la suprafaţă. În Geneza 14:10
citim: "Valea
Sidim era acoperită cu fântâni de smoală". Valea Sidim era în
partea de sud a Mării Moarte, mai jos de peninsula Lisan, parte acoperită azi
de apele mării.
Arheologul Howard F.Vos spune: "E clar că un belşug de material
combustibil era în jurul cetăţilor din câmpie. Şi nu există motive de îndoială
cu privire la relatarea din Geneza despre foc, fum gros şi ploaia de pucioasă,
probabil ca un rezultat al unei explozii, care a aruncat în aer materialul
inflamabil şi l-a aprins. Fie că un fulger a atins această regiune şi a
aprins-o provocând explozii, fie că un cutremur a creat o reacţie în
lanţ." Având în vedere că zona era bogată în păcură, smoală şi sulf, nu a
fost nici o greutate ca Dumnezeu s-o nimicească prin foc.
O altă mărturie despre nimicirea Sodomei e o tăbliţă scrisă în
acadiană, descoperită de arheologi. Ea sună astfel: "Din mijlocul
adâncimii cerului s-a pogorât furtuna; din mijlocul tăriei se ivi pedeapsa
meritată. Sabia fulgerului a tocat pământul ca pe nişte iarbă. În cele patru
vânturi, vâlvăia fulgerul, asemenea focului, distrugând totul. El a lovit pe
oameni în oraşele lor, a nimicit trupurile lor. În oraş şi în ţară s-a
instaurat jalea. Pe cel liber şi pe rob l-a lovit el deopotrivă. El a umplut
pământul de durere; în cer şi pe pământ a bântuit el asemenea unei grozave
furtuni şi totul a fost făcut scrum".
Istoricul evreu Iosif Flaviu, în cartea sa "Războaiele
iudaice" spune: "Provincia din preajma lacului Sodomei era cândva o
ţară binecuvântată prin rodnicia sa şi se împodobea cu multe oraşe, dar acum
este cu totul arsă. Se spune că pentru nelegiuirile locuitorilor ei, a fost
distrusă de fulger. Chiar şi până azi se pot vedea unele rămăşiţe ale focului
ceresc şi urmele a cinci oraşe. Până şi în fructe se arată cenuşa: după
exterior şi culoare, ele par adevărate fructe, dar îndată ce le sfărâmi cu
mâna, ele se prefac în cenuşă". Flaviu face aluzie la aşa numitul
"măr al Sodomei", care pe din afară e ca merele, dar miezul e ca un
fel de cenuşă.
Istoricul Tacitus la fel confirmă nimicirea descrisă în Biblie. El
zice: "Şesul vecin cu Marea Moartă, cândva roditor şi populat cu oraşe
mari, a fost nimicit prin fulger, urmele căruia se vede pe pământul ars, azi cu
totul neroditor".
La fel şi geograful Strabo
pomeneşte nimicirea Sodomei în lucrarea sa "Geografia" XVII, 2, 44.
Pe vremea lui Iosif Flaviu ruinele nu erau acoperite de apă. Pe vremea
stăpânirii romane, un drum trecea din apus înspre răsărit, pe la sudul Mării
Moarte pe unde e peninsula Lisan, deci aproape pe la jumătatea ei. Cu vremea
apele au crescut şi au acoperit partea de teren dinspre sud. În 1960, Dr. Ralph
E.Baney în urma unor cercetări care au durat trei luni, a anunţat că a
identificat Sodoma şi Gomora cu rămăşiţele lor sub apele din partea de sud a
Mării Moarte".
Aceste confirmări arată că
Biblia este adevărată.
Multă vreme împărăţia hetiţilor a constituit pricină de aprinse
discuţii şi controverse. Biblia vorbeşte despre "fiii lui Het", ei
fiind proprietarii peşterii Macpela pe care o cumpără Avraam spre a îngropa pe
Sara (Geneza 23:3). În Geneza 26:34 ni se spune că Esau s-a căsătorit cu una
din "fetele lui Het". Chiar şi mai târziu avem menţiuni despre acest
popor. În armata lui David găsim pe Ahimelec Hetitul şi pe Urie Hetitul. În 1 împăraţi
10:29 ni se spune că Solomon făcea comerţ aducând cai din Egipt "pentru
toţi împăraţii hetiţilor". Deci, poporul era mare şi avea mai mulţi
împăraţi. Pe vremea lui Elisei, când sirienii au despresurat Samaria şi au
fugit, au zis: „Împăratul lui Israel a tocmit împotriva noastră pe împăraţii
hetiţilor".
Cum în manualele de istorie antică, înainte nu
se pomenea nimic despre hetiţi, foarte mulţi necredincioşi râdeau de Biblie că
vorbeşte despre un popor care n-a existat şi încă afirmă că avea mai mulţi împăraţi.
Împotriva acestora nu aveai cu ce te apăra. Ei afirmau sus şi tare că Biblia nu
e adevărată.
În secolul trecut, arheologia a descoperit câteva scrieri asiriene şi
câteva scrieri hieroglifice aparţinătoare dinastiei a optsprezecea a Egiptului,
precum şi tăbliţele de la Tel-el-Amarna, care pomenesc despre hetiţi.
Tel-el-Amarna e o localitate la aproape 160 mile sud de Cairo. Înainte
se numea Aketaton şi a fost capitala Egiptului pe vremea lui Amenhotep IV, care
a domnit între anii 1387-1366 î.d.Cr. Aici în 1887, în mod întâmplător, o
ţărancă a descoperit 300 tăbliţe cu scriere cuneiformă în limba acadiană,
reprezentând corespondenţa diplomatică dintre regii hetiţi şi canaaniţi, care
erau tributari Egiptului şi faraonilor. Documentele reflectează condiţiile
existente în Palestina, pe vremea cuceririi Canaanului de către evrei sub
Iosua.
Cercetări arheologice cu privire la hetiţi au fost făcute între anii
1820-1830, dar fără rezultate. Misionarul William Wright din Damasc şi
orientalistul A.H.Sayce au fost primii care, cu ajutorul monumentelor risipite,
au reuşit să dea o imagine slabă a acestui popor. Lucrarea lui Wright
intitulată "Imperiul hetiţilor" a apărut în 1884.
Săpăturile arheologice făcute sub îndrumarea germanului Hugo Winckler
în anii 1906-1907, lângă localitatea numită azi Bogaz-Koi, la răsărit de
Ankara, în Turcia asiatică, au scos la suprafaţă ruinele marelui oraş Hattuşaş,
fosta capitală a hetiţilor. Aici au dat şi peste arhiva imperială cu vreo
20.000 documente cuneiforme. Dar miile de texte erau într-o limbă necunoscută
şi nu puteau fi înţelese. După multă muncă, doi savanţi au reuşit să descifreze
acest scris. Unul era elveţian E. Forrer, celalalt ceh, B. Hrozny.
Datorită acestor documente, astăzi se ştie că împărăţia hetiţilor se
întindea în regiunea de nord a Siriei. Prin sec. al XVII-lea î.d.Cr. pornesc o
serie de războaie şi ajung până înspre Mesopotamia. Ocupă chiar Babilonul prin
1650 şi îl jefuesc. Culmea puterii o ating sub împăratul lor Suppiluliuma,
1388-1347 î.d.Cr. , când forţează chiar pe Egipteni să se retragă din Siria.
Din documente ştim că împărăţia hetiţilor avea în fruntea sa pe marele
împărat, iar sub el erau regi mai mici peste provincii. Deci, Biblia avea
dreptate când vorbea la plural de "regii hetiţilor". Dărâmăturile
hetiţilor mărturisesc că Biblia e adevărată.
Multă vreme criticii Bibliei s-au poticnit în Avraam, omul care se muta
cu cortul din loc în loc. Ei spuneau că Avraam nu este un personaj istoric, ci
doar mitologic. Deci, toate relatările despre el nu sunt adevărate, ci legende
ticluite de mintea omenească. Ei susţineau că nivelul de viaţă şi civilizaţie
redat în Biblie în legătură cu viaţa lui Avraam, era mult mai ridicat decât cel
real în acea vreme. Avraam călătoreşte din Ur la Haran, de la Haran la Hebron
în Canaan. Aici face afaceri cu hetiţii, face tratate cu filistenii, formează
alianţe militare cu amoriţii, se luptă cu împăraţii din îndepărtatul Şinear şi
Elam, este întâmpinat de împăratul Salemului, călătoreşte în Egipt, toate
acestea arată un nivel mai înalt de civilizaţie decât cel din epoca
patriarhală. Afirmând că Avraam este o persoană legendară, concluzia logică
urmează, că Biblia nu este adevărată. Se poate? Cine are dreptate: Biblia sau
criticii? Vrem să cunoaştem adevărul. Dar cum îl putem afla? Recurgem la
arheologie şi-i cerem să ne spună ea cum stau lucrurile. Şi ea ne spune. Sapa
şi lopata au scos adevărul la suprafaţă şi în legătură cu viaţa lui Avraam.
În conformitate cu Geneza 11, Avraam s-a născut în cetatea Ur din
Caldeea. Aici şi-a petrecut copilăria şi tinereţea până după căsătorie. Deşi
Urul a fost oraş de seamă, el a dispărut din istorie, după Cir, adică prin
secolul al VI-lea î.d.Cr. , ca rezultat al schimbării albiei fluviului Eufrat.
Nu s-a mai ştiut nici locul unde a fost.
În 1854 J.E.Taylor a făcut săpături arheologice la Tell Muquyyar, 150
mile nord-vest de Golful Persic şi a descoperit vechea cetate Ur. În 1918,
H.R.Hall, sub auspiciile Muzeului Britanic, a făcut săpături la Ur. Între anii
1922-1934, eforturi comune au fost depuse de Muzeul Britanic şi Muzeul
Universităţii din Filadelfia, cu echipe de cercetători sub conducerea
vestitului arheolog Sir Leonard Woolley. Cele mai spectaculare descoperiri au
fost făcute în mormintele
împărăteşti. Sir Woolley a trasat istoria cetăţii Ur de la cel de-al patrulea mileniu înainte de Cr. până către anul 300 î.d.Cr.
împărăteşti. Sir Woolley a trasat istoria cetăţii Ur de la cel de-al patrulea mileniu înainte de Cr. până către anul 300 î.d.Cr.
Aceste săpături au scos la lumină că cetatea Ur avea o civilizaţie
foarte avansată. Templele, palatele, casele şi mormintele dezgropate arată că,
cu 2500 de ani î.d.Cr. , ei aveau instrumente muzicale, aveau bijuterii,
felurite unelte, căruţe şi animale de povară, arme de aramă. Cunoşteau
prelucrarea metalelor, a pietrelor preţioase; făceau comerţ cu aramă, pe care o
aduceau din munţii Anatoliei, cu aur, cu fildeş, cu anumite pietre şi cu lemn.
Aveau unele fabrici sau ateliere unde produceau textile, metale şi bunuri de
consum. Din fericire pentru arheologie, cei din Ur întocmeau documente pentru
toate tranzacţiile lor. Astfel s-au găsit facturi sau scrisori de trăsură, acte
de împrumuturi, contracte, sentinţe judecătoreşti, dări de seamă, jurnale de
casă, precum şi lecţii de şcoală. Educaţia a atins un înalt nivel de
dezvoltare. Se cunoştea tabla înmulţirii şi a împărţirii, extragerea rădăcinii
pătrate şi a cubului şi se făceau exerciţii de geometrie. Casele erau cu două
etaje şi aveau câte 10 până la 20 de camere.
Sir Woolley spune: "Conţinutul mormintelor ilustrează o stare
foarte înaltă de dezvoltare a societăţii de tip urban, a societăţii în care
arhitectul era familiar, cu toate principiile de bază ale construcţiei
cunoscute nouă azi... meşteşugarii în metal posedau o cunoştinţă a metalurgiei
şi o dibăcie tehnică căreia puţini îi puteau rivaliza; negustorii îşi purtau
mărfurile până departe şi ţineau evidenţe scrise de tranzacţiile lor; armata
era bine organizată şi biruitoare; agricultura era prosperă şi marea bogăţie a
dat loc luxului... şi cum s-a demonstrat deja... această civilizaţie avea
vechime de mai multe secole".
Astfel aceste descoperiri arheologice, au spulberat obiecţiile
criticilor. Avraam nu e o persoană legendară, ci istorică. El a crescut în
mijlocul unei civilizaţii avansate. În trăirea ca nomad, el aplică totuşi
cunoştinţele care şi le însuşise la Ur. A preferat să trăiască în corturi,
"mărturisind prin aceasta că e străin şi călător pe pământ".
Discordanţa dintre cort şi civilizaţie a dispărut cu ajutorul târnăcopului şi a
hârleţului. Ştiinţa şi-a spus cuvântul. Biblia a spus adevărul despre Avraam.
Nici relatarea biblică cu privire la Iosif în Egipt nu a fost crezută
de mintea ascuţită a criticilor. Şi aceasta, cu atât mai mult că numele lui
Iosif nu e pomenit în scrierile egiptene.
Biblia ne spune că Iosif, fiind vândut de fraţii săi, negustorii
ismaeliţi l-au dus în Egipt. Ajuns ca sclav în casa lui Potifar, datorită
comportării sale şi binecuvântării lui Dumnezeu, stăpânul îl face şef peste
toţi ceialalţi sclavi din casa sa. Fiindcă nu consimte să trăiască în adulter
cu stăpâna, e aruncat în închisoare.
Arheologia recunoaşte că asemenea cazuri s-au petrecut în Egipt. Soţia
lui Potifar nu a fost singură în felul acesta. Povestirile egiptene arată multe
cazuri asemănătoare. Unul similar e redat într-un document arheologic ce poartă
denumirea "Istoria celor doi fraţi". Asemănarea e atât de
remarcabilă, încât crezi că e exact acelaş caz.
Biblia spune că Iosif în închisoare s-a întâlnit cu "mai marele
paharnicilor" şi cu "mai marele pitarilor" lui Faraon; că mai
marele paharnicilor visase că înaintea lui era o viţă cu trei mlădiţe, pe care
erau struguri, că paharul lui Faraon era în mâna lui şi că a luat struguri pe
care i-a stors şi a dat paharul lui Faraon.
Criticii au râs zicând: "Nu vedeţi că nu se potriveşte? Cine
storcea strugurii chiar în faţa faraonului? Datoria lui era să aducă paharul cu
băutură, nu să stoarcă acolo strugurii".
Dacă întrebăm arheologia, ea ne dă lumină şi asupra acestui caz.
Egiptologii au constatat exactitatea obiceiurilor din Egipt cu cele relatate în
Geneza cap. 45-50. Profesorul Yahuda, care a făcut un studiu special al acestor
asemănări din literatura egipteană şi Biblie, le consemnează în două lucrări:
"The language of the Pentateuh în its Relation to Egyptian"
apărută la Londra în 1933 şi "The Accuracy of the Bible" (Exactitatea Bibliei), apărută tot la Londra în 1934. În Egipt era titlul de "căpetenie a străjerilor", rang pe care îl avea Potifar. La fel era "mai marele paharnicilor" şi "mai marele pitarilor".
apărută la Londra în 1933 şi "The Accuracy of the Bible" (Exactitatea Bibliei), apărută tot la Londra în 1934. În Egipt era titlul de "căpetenie a străjerilor", rang pe care îl avea Potifar. La fel era "mai marele paharnicilor" şi "mai marele pitarilor".
Apoi inscripţiile egiptene spun că mustul era băutura preferată a
faraonilor din acea epocă, iar paharnicul trebuia să stoarcă strugurii nu
într-un vas, ci direct în pahar înaintea lui Faraon. Sau găsit chiar şi
anumite scene desenate pe mai multe pietre de mormânt, care îl arată pe
paharnic storcând mustul înaintea lui Faraon, deci exact cum spune Biblia.
În Geneza 41:14 citim că "Iosif s-a ras". Inscripţiile
egiptene spun că nu era îngăduit să te prezinţi în faţa Faraonului nebărbierit.
Amănuntul e mic, dar de mare importanţă.
Biblia spune că în urma explicării visurilor lui Faraon, Iosif a fost
ridicat la cea mai înaltă treaptă. Arheologia confirmă că în Egipt, visurilor
li se dădea mare importanţă. Între scrierile egiptene s-a găsit un papirus care
spune: "Un străin a fost ridicat la rangul cel mai înalt în Egipt".
Cei mai mulţi cercetători susţin că relatarea e făcută cu privire la Iosif. În
colecţia M.Allemant este un inel de iaspis negru, gravat cu un şarpe înaripat
şi două semne semitice; pe partea opusă este o inscripţie evreiască. Datează
din vremea hicşoşilor. Se susţine că ar fi inelul lui Iosif.
Biblia vorbeşte despre cei şapte ani de foamete din Egipt. O inscripţie
descoperită de arheologi menţionează foametea de şapte ani. La fel în mormântul
El Kab este o inscripţie a guvernatorului Baba, care se crede că însuşi
faraonul Apepi III, domnitorul din timpul lui Iosif, a poruncit să fie scrisă:
"Am adunat grâu, ca prieten al Dumnezeului secerişului, după ce fusesem
foarte băgător de seama la timpul semănatului. Şi acum în timpul foametei, care
durează de mai mulţi ani, eu împărţesc grâu prin oraş, fiecărui lovit de
foamete". Bingsch susţine că este vorba de foametea pomenită în Geneza. La
fel crede şi profesorul Kittel. Iar în 1947, mai multe reviste anunţau o nouă
descoperire arheologică în Egipt. S-a găsit un templu pe a cărui lespezi erau
menţionaţi cei şapte ani de foamete din Egipt şi se spune că s-a datorat lipsei
de inundaţii a Nilului.
Biblia spune că Iosif şi-a adus fraţii cu familiile şi pe bătrânul
Iacov în Egipt, aşezându-i în ţinutul Goşen. Denumirea semitică a unor oraşe
din Egipt ca: Sucot, Baal-Ţefon, Migdol, Zilu, confirmă această aşezare. Un
papirus, cam fragmentat, are înscris un raport al grănicerilor de prin anul
1210, care au permis unor semiţi să treacă frontiera în Egipt. El spune:
"Am permis tranzitul unor beduini din Edom prin fortăreaţa Merneptah... În
Teku spre lacurile de la Pitom din Merneptah... ca să-şi susţină viaţa lor şi a
turmelor în domeniul lui Faraon, bunul soare al oricărei ţări." Ceva care
ilustrează acelaş adevăr este o sculptură pe mormântul lui Khnumhotep la Beni
Hasan. Acesta a fost un dregător sub Senworset al II-lea. Scena reprezintă un
grup de imigranţi semiţi coborând în Egipt, sub conducerea "Şeicului
ţinuturilor de sus, Ibşe". Atât numele cât şi feţele îi arată ca semiţi.
În Geneza 50:2 citim că la moartea lui Iacov, Iosif a poruncit
doctorilor lui să îmbalsămeze pe tatăl său. Arheologia adevereşte că lucrul
acesta se practica în Egipt.
Toate aceste date arheologice
mărturisesc că istoria lui Iosif este reală, deci Biblia e adevărată.
Totuşi unora le vine greu să o creadă. Mai ales
ridicarea în rang a lui Iosif şi aşezarea evreilor în ţinutul Goşen, cea mai
mănoasă regiune din Egipt, le pare absurdă. Dar trebuie ţinut cont de
realitatea istorică. Egiptul în această perioadă era condus de dinastia hicşoşilor,
a regilor păstori. Ei nu erau de rasă hamită ca egiptenii, ci erau semiţi, care
au pus mâna pe tronul Egiptului. Cei şase monarhi care au condus pe rând
Egiptul au purtat nume egiptene. Conform analelor egiptene, ei au venit din
răsărit sub Salatis, primul lor rege, şi au cucerit Memfisul, supunând Egiptul.
Singura dare de seama detailată despre ei, este un pasaj dat de Iosif Flaviu
dintr-o lucrare a lui Maneto, scriitor antic, lucrare pierdută azi. Ei vorbeau
limba semită, ca şi evreii, aveau fizionomia feţei ca ei şi se ocupau cu
creşterea oilor. Din această cauză, egiptenii urau păstorii (Geneza 46:34).
Numai cine nu cunoaşte istoria se poticneşte. Biblia este adevărată.
Biblia vorbeşte despre horiţi. Prima pomenire a acestui popor o găsim
în Geneza 14:6, unde ni se spune că au fost bătuţi de Chedorlaomer şi împăraţii
aliaţi cu el. După Geneza 36:20 şi mai ales după 1 Cronici 1:38, la simpla
privire, ar părea că horiţii se trag din Esau, dar ei au fost vechii locuitori
ai Seirului unde s-a aşezat Esau, iar mai târziu, urmaşii lui au izgonit pe
horiţi (Deuteronom 2:12,22).
Câteva mii de ani nu s-a ştiut nimic despre acest popor. Istoria nu
vorbea nimic despre ei. Mulţi au râs de Biblie şi spuneau că vorbeşte de
popoare care n-au existat, de hetiţi, de horiţi.
În secolul nostru, arheologia a confirmat şi acest adevăr al Bibliei.
Între anii 1925-1931, Şcoala Americană de Cercetări Orientale din Bagdad,
împreună cu Universitatea Harvard au făcut săpături într-un deal la Yoghlan
Tepe, vreo 150 mile nord de Bagdad. Aici au dat peste cetatea Nuzi, care a fost
locuită de vechii horiţi sau huriani. Înainte de horiţi, cetatea se numea Gasur
şi a fost locuită de subariani. Aici au fost descoperite mii de texte scrise pe
tăbliţe cu scriere cuneiformă. Tăbliţele de la Nuzi ne arată că horiţii nu erau
semiţi. Ei apar la orizontul istoriei cam pe la anul 2400 î.d.Cr. Din regiunea
de sud a Caucazului, ei au migrat în părţile de nord- est a Mesopotamiei. Alte
tăbliţe cu texte horite au fost dezgropate la Arrapka, modernul Kirkuk, la vreo
nouă mile la est. Toate aceste tăbliţe nu numai că arată existenţa poporului
hurian, dar aruncă o lumină deosebită asupra vieţii patriarhale descrisă în
Geneza. Ele vorbesc despre posibilitatea de a face pe un sclav moştenitorul
averii, cum zicea Avraam despre Eliezer; arată că în contractul de căsătorie pe
lângă mireasă se dădea şi o sclavă, cum a dat Laban (Geneza 29:24,29);
precizează posibilitatea vinderii dreptului de întâi născut, cum făcuse Esau;
explică că necunoscuţii "terafimi" erau un fel de zeităţi mici ale
familiei, de mărimea bibelourilor de azi; stabilesc că soţia avea dreptul de
soră şi că în anumite împrejurări era numită aşa, cum spusese Avraam despre
Sara. Documentele de la Nuzi sunt de o deosebită valoare pentru confirmarea
adevărului biblic.
Un alt popor necunoscut de care vorbea Biblia au fost amoriţii.
Săpăturile făcute de Andre Parrot sub auspiciile Muzeului Luvru începute în
1933, întrerupte din cauza războiului şi continuate între 1951-1956, la cetatea
Mari, modernul Tell-el-Hariri, pe Eufrat, au scos la lumină temple, statui,
palatul regal cu 300 de camere precum şi biblioteca regală compusă din vreo
douăzeci mii de tăbliţe. Ele sunt scrisori ale împăraţilor, corespondenţa
diplomatică şi cronici. Documentele sunt scrise în vechiul dialect babilonean.
Palatul regal de la Mari, contemporan cu prima dinastie a Babilonului,
a fost de o mărime împunătoare. Sala tronului cu specimene de pictură rară,
apartamentele împăratului, birourile administrative, şcoala scribilor, toate
sunt o minunăţie. E considerat cel mai bine păstrat dintre toate palatele din
Orientul mijlociu. Palatul a fost clădit de amoriţi.
Descoperirea arheologică de la Mari, are o deosebită valoare pentru
cercetătorul Bibliei. Denumirea "Habiru" (evreul) pe care o avem în
Biblie în legătură cu Avraam (Geneza 14:13), se întâlneşte frecvent în
scrisorile de la Mari. Numele lui Nahor (Geneza 24:10) e menţionat mai de multe
ori în aceste scrisori. El era bine cunoscut împăratului. Documentele
precizează că împăratul Samşi-Adad I al Asiriei, 1748-1716 î.d.Cr. era
contemporan cu împăratul Hamurabi al Marelui Babilon, al cărui cod de legi s-a
descoperit la Susa în 1901. Datorită acestor scrisori s-a stabilit că Hamurabi
e Amrafel din Geneza 14:1, rezolvându-se astfel o veche enigmă. Descoperirea de
la Mari dă multă lumină asupra vieţii din perioada patriarhală şi asupra
istoriei amoriţilor. Astfel acest popor mare de care vorbeşte Biblia, este
confirmat de arheologie.
O altă descoperire importantă s-a făcut la Ugarit, modernul Raş Samra,
din Fenicia de altă dată. Cetatea a fost necunoscută până în 1928, când un
ţăran arându-şi holda, a scos cu
plugul la suprafaţă anumite antichităţi, la Minet el-Beida. Anul următor, la 2 apr.1929, aici au început excavaţiile sub conducerea lui Claude F.Schaffer. După o lună s-au mutat la Ras, Samra şi la 20 Mai au fost dezgropate primele tăbliţe. Săpăturile au continuat între 1929 şi 1937. Între două mari temple, unul dedicat lui Baal şi altul lui Dagon, s-a descoperit o bibliotecă cu sute de tăbliţe cu texte religioase feniciene. Ele arată o mare asemănare între stilul şi vocabularul fenician şi cel evreesc.
plugul la suprafaţă anumite antichităţi, la Minet el-Beida. Anul următor, la 2 apr.1929, aici au început excavaţiile sub conducerea lui Claude F.Schaffer. După o lună s-au mutat la Ras, Samra şi la 20 Mai au fost dezgropate primele tăbliţe. Săpăturile au continuat între 1929 şi 1937. Între două mari temple, unul dedicat lui Baal şi altul lui Dagon, s-a descoperit o bibliotecă cu sute de tăbliţe cu texte religioase feniciene. Ele arată o mare asemănare între stilul şi vocabularul fenician şi cel evreesc.
Textele de la Ugarit arată imoralitatea în cultul şi viaţa
canaaniţilor. Criticii Bibliei spuneau că nu e adevărată afirmaţia, că din
cauza păcătoşeniei mari, popoarele canaanite au fost date spre nimicire.
Nelegiuirea amoriţilor care nu şi-a atins vârful pe vremea lui Avraam,
arheologia arată că a ajuns la culme spre, sfârşitul perioadei patriarhale.
Documentele acestea mărturisesc că Biblia este adevărată, deci Dumnezeu este
drept în judecăţile Sale.
Multă vreme criticii Bibliei au spus că această parte a Bibliei e prea
subiectivă. Fiind scrisă de Moise, cartea Exodul caută să defăimeze pe
egipteni, dar că robia nu a fost aşa aspră. Spre a face mai izbitoare
dezrobirea lor, Moise a căutat să dea fondului o culoare mai întunecată decât
era în realitate.
Faţă de aşa afirmaţii nu aveai cu ce te apăra. Nici o altă scriere nu
vorbea nimic despre Israel în Egipt, iar toate semnele văzute pe unele
monumente de acolo, erau nepricepute de egipteni şi cu atât mai puţin le
pricepeau europenii.
Trebuie să ştiţi că Egiptul a fost un mare tezaur de documente
arheologice. Aici sunt ruinele marelui templu de la Karnak, templele şi
palatele de la Medina, Luxor, Teba, Memfis, On, cetatea soarelui, Nof, Dendrah,
Abu-Simbel. În Egipt au fost marile grânare de la Pitom şi Ramses, marile
piramide cu camerile lor tainice, obeliscurile şi sfincşii, mormintele cu
inscripţii şi labirintul; aici se găseau tăbliţe scrise şi papirusuri. Dar
toate erau mute. Nimeni nu putea descifra cele scrise. Vechii preoţi şi scribii
egipteni au murit şi au dus cu ei în groapă taina acestui scris. Scrierea
hieroglifă era scrierea ideografică sacră şi oarecum oficială a vechilor
egipteni. Ea este compusă din figuri desenate. Propriu zis nu se scria, ci se
desena. Prin mileniul al treilea a apărut scrierea hieraică. Ea folosea semne
care semănau pentru câtva cu figura. Era un fel de simplificare a
hieroglifelor. Ea a fost folosită mai ales în documentele comerciale. Scrierea
demotică a apărut prin secolul al VIII-lea î.d.Cr. Ea este mult mai
simplificată şi se scria cursiv, dar aproape că nu mai seamănă cu hieroglifa.
Toate aceste trei feluri au încetat prin secolul al V-lea d.Cr.
În 1798, Napoleon
Bonaparte, în dorinţa de noi cuceriri, a pornit spre Egipt. Deşi acea campanie
s-a încheiat cu un eşec militar, pentru arheologie ea a adus o biruinţă
deosebită.
În 1799, inginerul Bonssard în timp ce făcea nişte săpături la gurile
Nilului, aproape de Rosetta, a dat peste o piatră curioasă. Ziarul
"Courier de l'Egypte" din 15 sept.1799, anunţa această descoperire:
„În cursul lucrărilor de fortificare pe care cetăţeanul d'Hautpoul, comandant
de batalion de pionier, le-a intreprins pe actualul Fort Julien... s-a găsit
sub dărâmături o piatră de granit negru, foarte dur, cu o granulaţie extrem de
fină... Una din feţe este lustruită şi poartă trei inscripţii, separate net
unele de altele prin câte un rând gol".
"Prima, cea de sus, este scrisă în hieroglifă. Ea cuprinde 14
rânduri, dar o parte din inscripţie lipseşte, un colţ al pietrei fiind rupt. A
doua, cea de la mijloc, se crede că este scrisă în siriană, aceasta numără 32
de rânduri. A treia, ultima, este grecească. Ea constă din 54 de rânduri,
săpate foarte clar, care s-au păstrat, ca şi celelalte de deasupra, extrem de
bine.
"Generalul
Menon a pus să se traducă în parte inscripţia grecească... ea oferă cheia
descifrării hieroglifelor".
Descifrarea lor însă nu s-a făcut până în 1822, când Francois
Champolion a reuşit să găsească taina acestui scris. Piatra din Rozetă cu
inscripţiile respective a fost ridicată de preoţii egipteni adunaţi la Memfis
în anul 195 î.d.Cr. , în care îl lăudau pe Ptolemeu Filopater, care pusese în
funcţie canalele Egiptului. Făceau aceasta căci le iertase anumite dări
cultice.
De la data descifrării hieroglifelor, Egiptul a început să-şi aducă
tributul său Bibliei. Documentele sale au căpătat grai şi au început să
mărturisească că Biblia este adevărată.
Secolul al XIX-lea a fost un secol de mari descoperiri în ale
arheologiei. Cetăţi, care până atunci au zăcut veacuri de-a rândul sub nisipul
vremii, au fost scoase la lumină. Şi cioburile pământului s-au ridicat să
astupe gura criticilor răuvoitori.
Au fost găsite scrieri pe granit, scrieri pe alabastru, pe lemn, pe
argilă, pe papirus. S-au descoperit inscripţii pe pereţii templelor, pe ale
palatelor dezgropate, pe monumente, pe statui, pe lespezi, pe suluri, pe
cilindrii şi chiar pe cărămizile din ziduri. În mod direct sau indirect, ele
atestă adevărul Bibliei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu