Fiindcă am adus mărturie la
capitolul întâi pe Prorocul Iezechiel,
prin care grăieşte Duhul Sfânt de zice: Iezechiel Cap. 20 Stih
25. "Şi eu am dat lor porunci, şi dreptăţi întru care nu vor trăi, şi voi
pângări pe ei întru obiceiurile lor." Această prorocire est lucru minunat
că Dumnezeu este aşa de Sfânt şi milostiv şi voieşte ca toţi oamenii să se
mântuiască, şi pe toţi îi cheamă către cunoştinţă, şi zice: "Veniţi către
mine toţi cei osteniţi, şi împovăraţi şi eu vă voi odihni pe voi", Matei
Cap. 11 Stih 28. Şi mai vârtos că prin însuşi proorocul acela, adică prin
Iezechiel Cap. 33 Stih 12 zice: "Nu voesc moartea păcătosului, ci să se
întoarcă păcătosul din calea sa cea rea, şi să fie viu." La fel şi
înţeleptul Solomon zice la înţelepciunea sa, Cap. 1 Stih 13. "Că Dumnezeu
n-au făcut moarte, nici se bucură Dumnezeu de pieirea celor vii: cum dară se
poate să zică Dumnezeu "că nu am dat lor porunci bune ", şi altele?
Pentru aceea dară sunt silit a mai descoperi o taină, care de
puţini oameni va fi fiind ştiută, ca să nu se smintească cineva, că Mântuitorul
zice: Matei Cap. 18 Stih 60. "Amar celui ce se sminteşte, dar mai amar
aceluia prin care se face sminteala." Înţelepciune Cap. 60 Stih 14.
"Fără de vicleşug am învăţat, fără de zavistie dau şi altuia din ce am
luat, avuţia ei nu ascund. Psalm 39 Stih 12. Iată buzele mele nu voi opri a
bine vesti dreptatea lui Hristos întru adunare mare şi ascultă cu amândouă
urechile o, cititorule.
Mai întâi să ascultăm ce grăieşte Duhul Sfânt prin glasul
Proorocului Ieremia: Cap. 2 Stih 12. "S-au spăimântat cerul, şi s-au
înfricoşat pământul, că două răutăţi au făcut norodul meu. Pe mine, izvorul
apei vieţii m-au părăsit şi şi-au săpat loru-şi gropi care nu vor putea ţine
apa," adică, pe Hristos, izvorul apei vieţii celei veşnice l-au părăsit:
Geneza Cap. 37 Stih 24. "Şi pe Iosif, fratele lor, l-au aruncat în groapă
deşartă fără apă. Cum şi pe Prorocul Ieremia l-au aruncat într-o groapă deşartă
neavând apă" Cap. 38 Stih 6. La fel să vedem la Prorocul Ammos: Cap. 2
Stih 6. "Acestea, zice Domnul, trei fărădelegi ale lui Israel şi pentru a
patra nu voi întoarce. Căci au vândut cu argint pe cel drept, şi pe cel sărac
l-au vândut pentru încălţăminte:" Matei Cap. 26 Stih 15 adică pe Hristos
cel drept l-au vândut Iuda, pe treizeci de arginti, şi pe Iosif cel sărac l-au
vândut pe el fraţii lui pentru încălţăminte. Căci cu douăzeci de arginţi, care
au luat ei pentru Iosif, şi-au cumpărat încălţăminte, aşa scrie în cartea
evreiască.
Arătat este că fraţii cei care au avut parte din vânzarea lui
Iosif, nu sau învrednicit mai pe urmă fiii lor, ca să primească pe Hristos: şi
au rămas în rătăcirea cea jidovească până în ziua de astăzi.
Acum să luăm aminte câţi fraţi şi care au fost la vânzarea lui
Iosif.
Mie mi se pare că zece au fost, adică: Ruvim, Simeon, Levi,
Iuda, Isahar, Zavulon, Dan, Nethalim, Gad, Asir, aceşti zece au vândut pe
Iosif, iar Veniamin cel mai mic au fost acasă cu tată-său Iacob: şi Efraim, şi
Manasi, n-au fost încă născuţi. Şi aceste trei neamuri adică: Veniamin, şi
Efraim, şi Manasi au primit pe Hristos la patruzeci de ani de la răstignirea
lui Hristos până la venirea lui Tit, pentru care an au zis Dumnezeu mai înainte
către Prorocul Iezechiel: Cap. 4 Stih 6. "Şi tu vei dormi pe mâna ta cea dreaptă
40 de zile, ca să ridici nedreptatea lui Israel, o zi pentru un an am pus
ţie" Şi pentru acele trei neamuri s-au rugat mai înainte Prorocul David:
la Psalm 74 Stih 2. " Cela ce şezi pe Heruvimi arată-te lui Efraim şi lui
Manasi" şi nu te mira că David pomeneşte mai înainte de Manasi pe Efraim,
Geneza Cap. 41 Stih 15. Şi Manasi întâiul născut era, nu te mira, că şi aceasta
este o taină a Duhului Sfânt descoperită lui David: "că tot neamul lui
Efraim vor primi pe Hristos" la Numerii Cap. 32 Stih 33. "Iar din
neamul lui Manasi numai jumătate au primit pe Hristos: iar cealaltă jumătate pe
care au aşezat-o Moise împreună cu neamul lui Ruvim, şi cu neamul lui Gad,
dincoace de Iordan, această jumătate au rămas în rătăcire" Iosua Cap. 22
Stih 7. Şi pentru aceea pomeneşte David: mai înainte pe Efraim, cum şi la
rânduiala steagurilor au pus mai înainte neamul lui Efraim, decât al lui
Manasi, cum şi la înoirea jertfelnicului: la Numerii Cap. 10 Stih 22.
La fel şi când au adus Iosif pe
Manasi, şi Efraim, Cap. 7 Stih 48. către Iacob, tată-său ca săi blagoslovească
înaintea morţii lui, au pus Iosif pe Manasi de-a stânga lui Israel, şi pe
Efraim de-a dreapta lui Israel: Geneza Cap. 48 Stih 13. "Dară Israel au
pus mâinile sale cruciş ca să vină dreapta pe capul lui Efraim, şi stânga pe
capul lui Manasi şi au zis Iosif: nu aşa că Manasi este întâiul născut.
Răspunde Patriarhul Iacob: ştiu fiule că Manasi este întâi născut trupeşte, dar
duhovniceaşte va fi Efraim mai mare, că au văzut bătrânul cu Duhul că Efraim cu
tot neamul său va primi pe Hristos: iar Manasi numai jumătate."' Şi pentru
aceea au pus Iacob mâinile sale cruciş, că de atunci au închipuit crucea lui
Hristos: cum zice Scriptura, şi au pus pe Efraim înaintea lui Manasi, adică: la
steaguri, şi la înoirea jertfelnicului: la fel şi Moise la a doua Lege Cap. 33
Stih 17. "Când au blagoslovit cele douăsprezece neamuri ale lui Israel
înaintea morţii lui zice: acestea sunt zecile de mii ale lui Efraim, şi acestea
sunt miile lui Manase" vezi luminare a Duhului Sfânt, cum aşa luminat au
văzut Moise, şi Iacob, că tot neamul lui Efraim va primi pe Hristos: şi Manasi
numai jumătate şi pentru aceea zice: miile lui Manasi, iar Efraim zice zecile
de mii. La fel şi Prorocul Isaia cel cu Duh mare, mai lămurit zice: Cap. 9 Stih
6. "Prunc s-au născut nouă Fiul şi s-au dat nouă, adică Hristos, a cărui
stăpânire s-au făcut peste umărul lui, adică cinstita cruce, care stăpâneşte
peste vrăjmaşii cei văzuţi şi cei nevăzuţi, care au purtat-o Hristos pe umărul
său, până la Golgota. Sfetnic minunat, Domn păcii, ce tot norodul lui Efraim va
cunoaşte", Stih 9. Iată şi Isaia foarte luminat au arătat, că tot neamul
lui Efraim au primit pe Hristos: şi ascultă ce grăieşte Duhul cel Sfânt prin
glasul
lui Ieremia pentru Efraim: Cap. 36 Stih 6.: "Că este zi
de chemare, celor ce răspund, în măgurile lui Efraim", adică chemare către
Hristos. Cum zice Hristos, "cine nu va fi chemat de la Tatăl meu nu va
veni către mine" Ioan Cap. 6 Stih 44. Şi chemarea aceasta care zice
Ieremia, peste măgurile lui Efraim, va să zică Tatăl cheamă, Hristos Fiul său
pe tot neamul lui Efraim, şi de aceea mai adaugă Prorocul şi zice: "Să ne
sculăm şi să ne suim la Sion către Domnul Dumnezeul nostru" La fel şi
puţin mai sus zice: Ieremia Cap. 30 Stih 6. "întrebaţi şi vedeţi, de s-au
născut Fiul" şi mie mi se pare când au fugit Hristos de la jidovi, şi s-au
dus la un munte aproape lângă o cetate, ce se chema Efraim, poate tot acel
munte au fost de care pomeneşte şi Ieremia aici măgură. Şi iată ce mai zice
Duhul Sfânt prin Ieremia Cap. 31 Stih 9. Că m-am făcut lui Israel tată, şi
Efraim cel întâi născut al meu este. Şi iarăşi, "Fiu iubit Efraim plăcut
este mie, pentru că sunt cuvintele mele întru El, îmi voi aduce aminte de El şi
voi milui pe El" Zice şi Prorocul Osie: "Întoarce-se-va Efraim, şi se
va sătura de grâu şi va înflori ca viia pomenirea lui, ca vinul Libanului"
Cu aceste cuvinte închipuieşte prorocul, că Efraim se va întoarce de la
păcatele sale către Hristos: şi se va sătura de trupul şi de sângele lui
Hristos: că grâul şi vinul însemnează tainele lui Hristos şi zice prorocul, că
va înflori Efraim, Geneza Cap. 41 Stih 15. "Căci Efraim în limba
evreiască, înseamnă "roditor", iar Manasi, "uitare", că
numai jumătate din neamul lui Manasi au primit pe Hristos, cum am arătat şi mai
sus.
Iată că am zis că Efraim se va întoarce de la păcate. Să ştii
că mai înainte de venirea lui Hristos neamul lui Efraim s-au închinat la idoli,
nu zic eu, ci prorocul este de faţă, adică Osie care zice: Cap. 9. Stih3.
"Că a înmulţit jertfelnice spre păcat", şi iarăşi: "N-au locuit
Efraim în pământul Domnului, ci au locuit în Egipt, şi necurat au mâncat"
adică: jertfa idolească. Iar după ce au venit Hristos: s-au întors ei de la
idoli, şi au primit pe Hristos: şi s-au săturat de tainele lui Hristos: la fel
şi pentru neamul lui Veniamin din mijlocul Ierusalimului, care s-au ivit de la
miază noapte, şi zdrobire mare se face, că Ieremia au văzut mai înainte cu
Duhul" Cap. 6 Stih l. "Că satana se va ridica de la întunericul
iadului, care se numeşte miază noapte, şi va intra în Iuda Iscariotul şi în
Arhiereii jidoveşti, şi în toată adunarea lor, ca să răstignească pe Hristos:
şi cheamă Duhul Sfânt prin glasul lui Ieremia pe neamul lui Veniamin, ca să
iasă din Ierusalim, ca să nu fie la sfatul lor, că nici la vânzarea lui Iosif,
încă n-au fost Veniamin la sfatul lor", cum zice Hristos: Matei Cap. 7
Stih 20. " Cu ce măsura veţi măsura, cu aceea vi se va măsura vouă sau
pentru bine, sau pentru rău."
Iată, cu ajutorul Sfintei
Troiţe, am arătat prin multe şi luminate mărturii, cum cei zece fraţi care au
fost la vânzarea lui Iosif, nu au învrednicit neamurile lor, ca să primească pe
Hristos, şi au rămas în rătăcire, până în ziua de astăzi, însă Iuda al patrulea
fecior, al lui Iacob, că el au izbăvit pe Iosif de moarte, că ei au vrut să-l
omoare. Şi
Iuda au zis: Geneza Cap. 37 Stih
26. "Ce folos de vom ucide pe fratele nostru" şi de aceea s-au
învrednicit, nu numai ca neamul lui să-l primească pe Hristos, ci însuşi
Hristos s-au întrupat din neamul lui Iuda, cum zice Duhul Sfânt prin David:
Psalm 59 Stih 7. ,,Al meu este Galaad şi al meu este Manasi. Şi Efraim tăria
capului meu, Iuda Împăratul meu" Adică: împărat al împăraţilor, Hristos
s-au născut din neamul lui Iuda. Şi ascultă ce zice Patriarhul Iacob, tatăl său,
către El, când au vrut să moară: Geneza Cap. 49 Stih 8. "Iuda pe tine te
vor lăuda fraţii tăi, mâinile tale peste spatele vrăjmaşilor tăi"
Adică: se va naşte Hristos din neamul Iudei, care va pune
mâinile sale peste puterea întunericului, când va scoate sufletele oamenilor
din iad. Mai adaugă, şi zice: "se vor închina ţie, fiii tatălui tău"
Adică: se vor închina la Hristos care va ieşi din neamul Iudei. Vezi luminarea
Duhului Sfânt: nu zice Patriarhul "închina-se-vor ţie fraţii tăi"
zice "fiii tatălui tău". Căci au văzut bătrânul cu Duhul Sfânt, că
ceilalţi fraţi nu vor primi pe Hristos: numai neamul lui Efraim, şi al lui
Veniamin, şi jumătate din neamul lui Manasi. Iar ceilalţi, n-au primit pe
Hristos: nu numai cei care s-au născut din slujnice, din Valla, şi din Zelfana,
Geneza Cap. 30 Stih 4. adică: Dan, Neftalim, Gad, Asir, n-au primit pe Hristos:
ci şi cei care s-au născut cu Iuda, dintr-o maică, din Liia, Geneza Cap. 29
Stih 32. adică: Ruvim, Simeon, Levi, încă n-au primit pe Hristos: şi pentru
aceea a zis Iacob că "se vor închina fiii tatălui tău", şi n-au zis
"fraţii tăi". Şi ascultă ce mai adaugă Iacob: Geneza Cap. 49 Stih 9.
"Puiul de leu, Iuda, din vlăstare, Fiul meu, te-am înălţat" căci n-au
lăsat să-l ucidă fraţii pe Iosif. "Culcându-te ai adormit ca un Leu, şi ca
un pui de Leu cine Te va scula?" Aici au prorocit Iacob pentru moartea lui
Hristos. Căci atunci când zice, "culcându-te ai adormit ca un Leu",
arată că trupul lui Hristos se va odihni în Mormânt, şi la urmă zice: "şi
ca un pui de Leu cine te va scula", arată că Hristos se va scula din
somnul acesta dimpreună cu trupul, ca un pui de Leu degrab şi uşor, şi nu va fi
trebuinţă ca altul să-l scoale pe El, ci singur se va scula ca un Dumnezeu.
Cum şi David zice: la Psalm 26
Stih 11. "Deşteaptă-te Mărirea mea, deşteaptă-te Psaltire, şi alăuta mea,
deştepta-mă-voi dimineaţa" Care prorocire aşa se înţelege: când zice
"deşteaptă-te Mărirea mea", Tatăl zice către Hristos: că mărirea
Tatălui este Fiul. După ce zice Tatăl, grăieşte şi Duhul Sfânt către Trupul lui
Hristos: "deşteaptă-te, Psaltire, şi alăută, ca să mai răsune prin ţine
cuvinte dulci, şi duhovniceşti." Şi răspunde Hristos: "Deştepta-mă-voi
dimineaţa", şi cu adevărat au înviat Hristos dimineaţa. Cum zice David la
alt loc
9
spre faţa lui Hristos: la Psalm
5 Stih 3. "Dimineaţa vei auzi glasul meu, dimineaţa voi sta înaintea
ta" Şi iarăşi: Psalm 77 Stih 71. "Şi sau deşteptat Domnul ca cel ce
doarme greu şi ameţit de vin" Zice Solomon, la Cântarea Cântărilor Cap. 5
Stih 3. "Eu dorm şi inima mea priveghează." Zice şi Prorocul Ieremia
spre faţa lui Hristos: Cap. 31 Stih 26. "Pentru aceea m-am sculat, şi am
văzut, şi somnul meu dulce mi s-au făcut."
Acum să ne întoarcem, iarăşi la cuvântul nostru unde
blagosloveşte Iacob pe Fiul său Iuda, zice: Geneza 49 Stih 12. "Nu va
lipsi preoţia din capul meu, nici împărăţia din coapsa mea nu va lipsi"
adică: Preoţia şi Împărăţia, din Iudeea nu va lipsi, zice, până va veni Hristos
care este aşteptarea neamurilor, şi jidovilor, precum de faţă vedem, că de cum
au venit Iisus Hristos îndată au lipsit de la dânşii Împărăţia şi Preoţia.
O, Patriarhule! O, bătrânule, Iacobe! au ştiai tu că neamul
jidovesc este tare la cerbice? Din început necredincios, cum au zis şi Moise
către el: La a doua lege Cap. 9 Stih 24.
Că însuşi Moise zice: la a doua Lege Cap. 19 Stih 12.
"Prin două, sau prin trei mărturii, mai dă-le lor şi alt semn, ca să
cunoască cine este cel aşteptat de neamuri, de aici înainte care va lega la
viţă mânzul său, şi la rădăcina vitei va lega asinul său"
"Au n-au aflat ucenicii lui Hristos, asinul şi mânzul
legaţi la viţă?" Matei Cap. 21 Stih 2. Şi mai adaugă şi alt semn de zice:
"Spăla-va în vin haina lui, şi în sânge de struguri veşmântul lui. Căci
l-au îmbrăcat pe Hristos cu o haină roşie", Matei Cap. 27 Stih 28. Şi
cuvântul acela, care zice Iacob, că va spăla în sânge de struguri veşmântul
său, de atunci l-au închipuit Patriarhul, că din vinul acela care se jertfeşte
în Sfântul Altar, se preface în Sângele lui Hristos.
La fel şi Moise, înaintea morţii lui, blagosloveşte cele
douăsprezece neamuri ale lui Israel. Zice pentru Iuda: la a doua Lege Cap. 33
Stih 7. "Ascultă, Doamne, glasul lui Iuda, şi vino la norodul lui"
adică: se roagă Moise ca Hristos, să se întrupeze din neamul lui Iuda. Căci n-
au lăsat Iuda pe ceilalţi fraţi să-l ucidă pe Iosif măcar că şi Ruvim, cel
întâi născut, au zis: "să nu-i luăm viaţa", Geneza 35 Stih 21, numai
că din împreunarea cu Valla, ţiitoarea lui Iacob, nu s-au învrednicit să se
nască Hristos, din neamul lui. Şi ascultă ce zice Iacob către fiul său Ruvim:
la Geneza 49 Stih 3.4. "Ruvim, cel întâi născut al meu, tu, tăria mea, şi
începutul fiilor mei, cumplit te-ai purtat, că te-ai suit în patul tătâne-tău,
şi atunci ai spurcat aşternutul pe care te-ai suit" De aceea nu s-au
învrednicit Ruvim să se întrupeze Hristos din neamul său. Măcar că şi Iuda au
păcătuit cu noru-sa, Thamar, Geneza 38 Stih 18, 26. Însă şi-au mărturisit
păcatul şi au zis: "s-au îndreptat Thamar mai mult decât mine" Geneza
29, Stih 35. Că mare este, iubiţii mei, mărturisirea, cuvântul Iuda, însemnând
în limba evreiască mărturisirea". Cum şi Iuda vânzătorul s-au mărturisit,
de au zis către Arhierei: "Greşit-am de am vândut sânge nevinovat",
Matei Cap. 27 Stih 4. Dar, pentru că s-au spânzurat, singur s-au osândit, iar
de ar fi zis: "Doamne iartă-mă!" i-ar fi iertat Domnul. Ca şi Petru
care de 3 ori s-au lepădat de Hristos, şi la urmă s-au pocăit, şi au plâns cu
amar, Matei Cap. 26 Stih 74 şi Domnul l-au iertat.
Şi ascultă ce zice Dumnezeu către Iezechiel, Cap. 37 Stih 16,
fiul omului, ia-ţi ţie un toiag şi să scrii pe dânsul pe Iuda împreună cu fiii
lui Israel, care au venit la El. Şi vei lua al doilea toiag,
şi vei scrie pe El pe Iosif (şi va fi toiagul lui Efraim) şi pe toţi fiii lui
Israel care au venit la El". La fel zice Dumnezeu prin Osie Prorocul. Cap.
6 Stih 4. "Ce-ţi voi face fie, Efraime: ce-fi voi face fie Iudo? Iar mila
voastră ca norul de dimineaţă". Arătat este că acele două neamuri, au zis
către fraţii săi: Geneza 37 Stih 27. "Veniţi să-l vindem pe El", iar
Efraim încă nici nu era născut atunci; pentru ce dar s-au întrupat Hristos din
neamul lui Iuda, şi nu din neamul lui Efraim. Ascultă ce zice Prorocul Osie
Cap. 4 Stih 18, "părtaşul idolilor lui Efraim au pus lui piedici"
Arătat este că neamul lui Efraim mai înainte de venirea lui Hristos s-au
închinat la idoli, pentru aceea nu au învrednicit să se întrupeze Hristos din neamul
lui. Iar neamul lui Iuda n-au primit a se închina la idoli, pentru aceea s-au
învrednicit de s-au născut Hristos din neamul lui Iuda, precum scrie la cartea
întâi Paralipomena, Cap. 5 Stih l. ,,Şi Ruvim, cel întâi născut al lui Israel,
după ce s-au suit el în patul tătâne-său, nu s-au mai socotit cel întâi născut.
Şi Iuda au fost puternic între fraţii săi, şi înţelept." După cum aflăm,
steagul cu oastea lui Iuda mergea în faţa oastei lui Ruvim, chiar dacă el a
îndemnat pe fraţii săi ca să-l vândă pe Iosif, că vânzarea lui Iosif au fost
plănuită de mai înainte, ca să nu moară mai pe urmă Iacob cu toţi fiii lui de
foame, cum zice şi David la Psalm 104 Stih 17. "Trimis-au înaintea lor un
om, rob s-au vândut Iosif, cum şi însuşi Iosif mai pe urmă zice către fraţii lui:
să nu vă pară rău că maţi vândut, că Dumnezeu m-a trimis înaintea voastră spre
viaţă" Geneza 45 Stih 5.
Şi ascultă cât de luminat au văzut mai înainte David, că
Hristos se va naşte din neamul lui Iuda şi nu din neamul lui Efraim, de zice:
la Psalm 77 Stih 73. "Şi au lepădat lăcaşul lui Iosif şi seminţia lui
Efraim n-au ales, şi au ales seminţia lui Iuda": adică, nu s-au întrupat
Hristos din neamul lui Efraim, care lăcaşul lui Iosif se numeşte, ci sau
întrupat Hristos din neamul Iuda. Şi vezi cum Prorocul Zaharia încă foarte
luminat descoperă, şi zice: Zaharia Cap. 10 Stih 6. "Şi voi întări casa
lui Iuda, şi casa lui Iosif voi miluit" şi cu adevărat s-au întărit, că
din neamul Iuda s-au născut Hristos, piatra cea tare care zice Dumnezeu prin
glasul lui Isaia: Cap. 28 Stih 16. "Şi voi pune temelie la Sion piatră de
mult preţ şi casa lui Iosif o voi milui, că Efraim şi jumătate din neamul lui
Manasi au primit pe Hristos" cum am arătat mai sus. Şi vezi pronia lui
Dumnezeu cum încă din început au păzit Dumnezeu aceste două neamuri, al lui
Iuda şi al lui Efraim, că şase sute de mii din norodul lui Israel au ieşit din
pământul Egiptului, Numerii Cap. 14 Stih 32. "Numai Iisus, Navi şi Halav
s-au învrednicit de a intra în pământul făgăduinţei" Numeri Cap. 14 Stih
30. "Navi au fost din neamul lui Efraim" Numeri Cap. 13 Stih 9.
"Şi Halav au fost din neamul lui Iuda", şi încă din început s-au
arătat semn bun la neamurile acestea că "din doisprezece iscoditori ce au
trimis Moise ca să iscodească pământul făgăduinţei" Numeri, Cap,14 Stih 6.
"numai Navi şi Halav au oprit pe Israeliteni de păcat, şi au potolit
răutăţile" Sirah Cap. 46 Stih 10. Iată prin multe mărturii am
arătat, cum că neamul lui Iuda şi neamul lui Efraim, şi neamul lui Veniamin, şi jumătate al lui Manasi, au primit pe Hristos. Iar cei patruzeci de ani, îngăduiţi celorlalţi de Dumnezeu, de la răstignire, au rămas în rătăcire, de atunci şi până azi.
arătat, cum că neamul lui Iuda şi neamul lui Efraim, şi neamul lui Veniamin, şi jumătate al lui Manasi, au primit pe Hristos. Iar cei patruzeci de ani, îngăduiţi celorlalţi de Dumnezeu, de la răstignire, au rămas în rătăcire, de atunci şi până azi.
Însă, cerul şi pământul vor trece, iar cuvintele Domnului nu
vor trece. Matei Cap. 24. Stih 35. zice: "încă am oi care nu sunt din
staulul acesta, şi le voi aduna şi voi face o turmă şi un Păstor." La fel
zice şi Prorocul Iezechiel, Cap. 34 Stih 16. "Aşa zice Domnul: oaia cea
pierdută voi afla, pe cea rătăcita voi înturna, şi pe cea zdrobită voi lega, şi
pe cea leşinată voi întări, şi pe cea tare voi păzi, şi le voi paşte pe ele cu
judecată" Această Prorocire aşa se înţelege: patru legi sunt pe pământ:
creştini, agarieni, jidovi, şi închinători la idoli. Şi aceste patru legi, se
împart în multe credinţe.
Creştinii
se împart, adică: în papistaşi, luterani, lipoveni, şi altele. Dar credinţa cea
adevărată este pravoslavnică.
La fel şi agarienii, sunt în patru credinţe. Ismailiteni,
Ilieni, Moabitani şi Ibrailieni, închinătorii la idoli sunt de şapte feluri,
precum au fost şi mai demult: Hananei, Hevei, Evusei, Gergesei, Vasei, Ferezei,
Hettei, Amorei. Exod 33 Stih 2. Şi aceste şapte feluri de închinători de idoli
se află acum într-un loc, unde n-au ajuns semnul cinstitei cruci adică în
India. Iar unde au ajuns semnul cinstitei cruci, acolo nu se află idoli. Căci
mai înainte au prorocit Zaharia, Cap. 13 Stih 2. "Hristos îi va pierde pe
toţi idolii"
La fel şi jidovii sunt de două feluri de credinţe, iar legi
sunt patru precum am zis mai sus: Şi grăieşte Duhul Sfânt prin glasul
Prorocului Ieremia Cap A Stih 6. de zice: "oi părinte s-au făcut norodul
meu". Cum şi Hristos zice către ucenicii săi: "Mai vârtos vă duceţi
către oile cele pierdute ale casei lui Israel" Matei Cap. 10 Stih 6. Şi
zice Prorocul: "Aşa zice Domnul: Pe cea pierdută o voi afla la vremea de
apoi, când se va face o turmă, şi un Păstor". Atunci vor veni şi jidovii,
prin Sfântul Botez, cum şi au început a veni în toate zilele. "Iar Cea
rătăcită o voi înturna" zice: aceia sunt agarienii, şi dintre dânşii vor
veni către credinţa pravoslavnică. "Şi pe cea zdrobită voi lega",
aceştia sunt închinătorii de idoli, zdrobiţii cu Duhul, iar la vremea de apoi,
vor veni şi dintr-ânşii către Hristos prin Sfântul Botez, "Pe cea leşinată
voi întări" este pentru eretici, căci măcar mărturisesc ei pe Hristos dar
cu inima leşinată, şi nu cum se cade. Cum grăieşte Duhul Sfânt prin glasul lui
Isaia Cap. 29 Stih 12. pentru eretici: "Şi au zis Domnul, aproape este
norodul acesta de mine cu gura lor, şi cu buzele lor mă cinstesc, iar inima lor
departe este de la mine, şi în zadar mă cinstesc, şi în zadar cred întru mine,
învăţând porunci omeneşti", adică: poruncile Papei. Iar la vremea de apoi
va întări Hristos şi pe dânşii, câţi vor veni la credinţa cea adevărată, a
pravoslaviei, care este insuflată de Duhul Sfânt, şi prin sfintele şapte
soboare zice: soborul cel dintâi, "Legea Domnului fără prihană care
întoarce sufletele" Psalm 18. Soborul al doilea,
"Mărturia Domnului credincioasă care înţelepţeşte pruncii" Stih 9. Soborul al treilea, dreptăţile Domnului drepte, cele ce veselesc inima" Soborul al patrulea "Porunca Domnului strălucită, care luminează ochii" Soborul al cincilea, "frica Domnului curată care rămâne în veacul veacului" Soborul al şaselea, "Judecăţile Domnului adevărate în dreptate împreună". Iar pentru soborul al şaptelea: mai adaugă şi zice: "Dorite sunt mai mult decât aurul, şi decât piatra scumpă, şi mai dulci decât mierea şi fagurul". Căci aşa s-au aşezat credinţei pravoslavnice cum au hotărât soborul al şaptelea. Şi mai adaugă şi zice David: "când va păzi acestea omul, multă răsplătire va avea de la Dumnezeu." "Iar pe cea tare o va păzi" zice Prorocul. Se înţelege pe pravoslavnici va păzi Dumnezeu de înşelăciunea lui Antihrist, cum au văzut Sfântul Ioan la Apocalipsis, căci la vremea de apoi, când va ieşi Antihrist, el atunci va înşela în toate limbile, numai pe cei ce vor avea semnul cinstitei cruci, adică: pravoslavnicii care n- au stricat botezul şi sfântul mir prin faptele lui Antihrist, de aceia nu va putea să se atingă.
"Mărturia Domnului credincioasă care înţelepţeşte pruncii" Stih 9. Soborul al treilea, dreptăţile Domnului drepte, cele ce veselesc inima" Soborul al patrulea "Porunca Domnului strălucită, care luminează ochii" Soborul al cincilea, "frica Domnului curată care rămâne în veacul veacului" Soborul al şaselea, "Judecăţile Domnului adevărate în dreptate împreună". Iar pentru soborul al şaptelea: mai adaugă şi zice: "Dorite sunt mai mult decât aurul, şi decât piatra scumpă, şi mai dulci decât mierea şi fagurul". Căci aşa s-au aşezat credinţei pravoslavnice cum au hotărât soborul al şaptelea. Şi mai adaugă şi zice David: "când va păzi acestea omul, multă răsplătire va avea de la Dumnezeu." "Iar pe cea tare o va păzi" zice Prorocul. Se înţelege pe pravoslavnici va păzi Dumnezeu de înşelăciunea lui Antihrist, cum au văzut Sfântul Ioan la Apocalipsis, căci la vremea de apoi, când va ieşi Antihrist, el atunci va înşela în toate limbile, numai pe cei ce vor avea semnul cinstitei cruci, adică: pravoslavnicii care n- au stricat botezul şi sfântul mir prin faptele lui Antihrist, de aceia nu va putea să se atingă.
Cum au zis Dumnezeu pentru stricarea Ierusalimului: "să
nu vă milostiviţi, nici spre bătrâni, nici spre tineri", şi altele:
Iezechiel Cap. 9 Stih 6.
"Iar de cei ce au semnul, să nu vă atingeţi de ei"
au zis Ioan. La fel şi Prorocul Aggeu arată, Cap. 2 Stih 7. "Că la vremea
de apoi se va face o turmă şi un păstor", şi mai zice: "Aşa zice
Domnul a tot ţiitorul,
încă o dată voi clătina cerul şi pământul, şi marea, şi
uscatul, şi voi clătina toate neamurile. Şi vor veni cele alese ale tuturor
neamurilor, şi voi umple casa aceasta de mărire", zice Domnul a tot
ţiitorul.
Arătat este că la vremea de apoi vor primi şi ceilalţi jidovi
sfântul botez, însă un neam din cele douăsprezece ale jidovilor, trebuie să
rămână în rătăcire până la sfârşitul lumii. Pentru care neam zice Hristos:
"Până nu va trece cerul şi pământul, nu va trece din rudele acestea",
Matei Cap. 24 Stih 34. adică: neamul acesta din care s-au tras Iuda vânzătorul.
Cum şi David pentru acest neam zice la Psalm 108 Stih 12. "Stingă-se
numele lui întru un neam, adică: neamul lui Iuda, cu tot neamul său să se
stingă" precum şi mai jos zice: la Psalm 124 Stih 3. "Că nu va lăsa
Domnul toiagul, adică neamul păcătoşilor peste soarta drepţilor, ca să nu-şi
întineze drepţii mâinile lor intru fărădelegile păcătoşilor"
Zice şi Iezechiel, Cap. 21 Stih 16. "De aceea bate din
palme de bucurie, că s-au îndreptat neamurile, adică au primit sfântul botez.
Şi de se va pierde un neam, nimica nu va fi, pagubă nu este" zice Domnul.
"Aşa şi pentru neamul acesta" zice Dumnezeu prin glasul lui Ieremia,
Cap. 2 Stih 20-22. "Şi mă voi judeca cu voi, şi cu fiii fiilor voştri mă
voi judeca". Apoi: "Că din veac ai zdrobit jugul tău, şi ai zis: nu
voi sluji ţie" Şi iarăşi: ,,de te vei spăla şi cu silitră, spurcatu-te-ai
înaintea mea", zice Domnul. Ieremia Cap. 5 Stih 27. Şi mai apoi: ,,Şi la
norodul aceasta s-au făcut inima neascultătoare, indiferentă şi s
au abătut din calea cea dreaptă şi s-au dus." Din nou zice Ieremia Cap. 6 Stih 1. "Argint aruncat, chemaţi pe ei că i-au izgonit Domnul". Şi la Ieremia Cap. 17 Stih 1. "Păcatul lui Iuda scris este cu condei de fier, şi cu unghie de diamant săpat pe lespezile inimilor lor, şi asta nu se va uita."
au abătut din calea cea dreaptă şi s-au dus." Din nou zice Ieremia Cap. 6 Stih 1. "Argint aruncat, chemaţi pe ei că i-au izgonit Domnul". Şi la Ieremia Cap. 17 Stih 1. "Păcatul lui Iuda scris este cu condei de fier, şi cu unghie de diamant săpat pe lespezile inimilor lor, şi asta nu se va uita."
Aceste blesteme toate s-au zis pentru neamul din care s-au
născut vânzătorul Iuda. Cum şi Sfântul Ioan zice neamul acela: Cap. 2.
"Ocară celor ce le spun jidovi, şi ei spun că nu-i aşa, ci adunarea
satanei sunt ei, cu adevărat. Că precum din zece cete de îngeri, o ceată s-au
făcut diavoli, aşa şi din zece neamuri, ale căror strămoşi au vândut pe Iosif,
unul va rămâne împreună cu satana fără de sfârşit"
Acum să vedem, care neam din cele zece, n-au nădejde de
mântuire; mie mi se pare că neamul lui Simeon, este neamul cel lepădat, şi nu
zic eu din priceperea mea, de vreme ce patriarhul Avraam zice: Geneza 18 Stih
27. "Şi eu sunt praf, şi cenuşă", şi împăratul şi Prorocul David zice
la Psalm 21 Stih 6. "şi eu sunt vierme şi nu om" Şi înţeleptul
Solomon, fiul lui David zice la Pilde Cap. 30 Stih 2. "Că mai neînţelept
sunt decât toţi oamenii, şi înţelepciune omenească nu este în mine", dar
eu ticălosul ce să mai zic, că nici ca viermele măcar nu sunt, de aceea nu pot
să zic că scriu aceste cuvinte din înţelepciunea mea, ci din sfânta şi dumnezeiasca
Scriptură, scriu acestea aici, că auzind pe Domnul zicând la Ioan Cap. 5,
Stih39. "Cercetaţi Scriptura?! veţi afla viaţa", adică pe Hristos vom
afla, care zice: "Eu sunt calea şi adevărul, şi viaţa" Ioan Cap. 14
Stih 6. La fel către ucenici zice: "Nu este adevăr ascuns care să nu vi se
descopere vouă" Luca, Cap. 12 Stih 2.
Şi am încercat şi eu nevrednicul, şi am aflat în Sfânta
Scriptură, cum că neamul lui Simeon din început n-au ascultat de Dumnezeu. Mai
întâi la pricina lui Iosif, Simeon a zis să-l omorâm pe el şi aducem mărturie
că Simeon şi Levi, au stat să-l omoare pe el: că zece fraţi au fost ei, Ruvim,
Simeon, Levi, Iuda, Isahar, Zavulon, aceşti şase fraţi au fost dintr-o mamă,
din Lia, Geneza 39 Stih 32 Şi patru fraţi au fost născuţi din slujnice, adică:
Dan, şi Nethalim, din Valla, Gad şi Assir, din Salfana. Geneza 30 Stih 5. Şi se
vede că au fost doi fraţi, care au vrut să omoare pe Iosif, că Scriptura zice
că "au zis unul către altul"
Acum să luăm seama, Isahar şi
Zavulon n-au putut să grăiască înaintea fraţilor celor mari. La fel Dan,
Nethalim, Gad, Assir cu atât mai mult n-au putut să grăiască, pentru că ei erau
fii din slujnice;
nici Ruvim cu Iuda, fiindcă ei amândoi au zis, să nu vărsăm
sângele tatălui nostru: numai Simeon, cu Levi au fost!
La fel la Sihem, tot Simeon şi Levi au făcut atâta ucidere,
Geneza 34 Stih 25. Şi la vânzarea lui Iosif, Simeon au fost mai vinovat decât
Ruvim, căci Simeon l-au legat pe Iosif.
La
fel şi pentru uciderea ce au făcut ei la Sihem, Simeon au rămas în păcat, iar
Levi s-au pocăit când au ascultat pe Moise şi au ucis Levi
trei mii de suflete, Geneza 42 Stih 24. Cum zice Moise: "cel ce au zis tatălui său şi mamei sale, nu v-am văzut". Exod 32 Stih 28. "Şi nici pe fraţii săi nu i-au cunoscut, şi pentru că a vrut să uite lumea pentru Dumnezeu, şi-au ucis în inima lui şi pe părinţii lui, şi pe fraţii lui", a doua Lege Cap. 33 Stih 9.
trei mii de suflete, Geneza 42 Stih 24. Cum zice Moise: "cel ce au zis tatălui său şi mamei sale, nu v-am văzut". Exod 32 Stih 28. "Şi nici pe fraţii săi nu i-au cunoscut, şi pentru că a vrut să uite lumea pentru Dumnezeu, şi-au ucis în inima lui şi pe părinţii lui, şi pe fraţii lui", a doua Lege Cap. 33 Stih 9.
De aceea s-au învrednicit mai pe
urmă neamul lui Levi ca să slujească înaintea jertfelnicului lui Dumnezeu. Cum
grăieşte Duhul Sfânt prin glasul Prorocului Malahie Cap. 3 Stih 3, şi zice:
"Şi voi curăţa ca aurul şi ca argintul pe fii lui Levi: şi vor aduce
Domnului jertfa întru dreptate" A doua Lege Cap. 33 Stih 11. "Aşa şi
Moise blagosloveşte pe Levi de zice: Blagosloveşte Doamne tăria lui Levi, şi
lucrurile mâinilor lui le primeşte, şi cei ce-l urăsc pe el să nu se ridice
împotriva lui" Au rămas dar Simeon neamul cel lepădat, cum şi Ieremia Cap.
8 Stih 14, plânge pentru ei zicând: "Că Dumnezeu ne-au lepădat pe noi, şi
ne-au adăpat pe noi cu apă cu fiere" Dumnezeu însuşi zice prin Ieremia:
Cap. 9 Stih 14. "Iată eu îi hrănesc pe ei cu durere, şi nevoie, şi vom
adapă pe ei cu apă cu fiere" La fel aflăm, la Numeri Cap. 25 Stih 14.
"Şi pe Zamvri cel ce au curvit cu Hazvi, mediiana, Finees l-au ucis împreună
cu Hazvi, că au fost în neamul lui Simeon, mai mare." Şi pentru el zice
Iezechiel: Cap. 21 Stih 25. Şi tu pângărit eşti şi fără de lege, povăţuitor al
lui Israel". Şi pentru neamul acesta al lui Simeon zice Ieremia: Cap. 9
Stih 3. "Că din rele la rele au ieşit, şi pe mine nu m-au cunoscut, zice
Domnul" Şi iarăşi: Ieremia Cap. 4 Stih 22. "Fii fără de minte sunt,
meşteri sunt a face rău, iar a face bine nu au cunoscut", şi iarăşi:
Ieremia Cap. 13 Stih 23. "De va schimba arapul pielea sa, şi pardosul împestriturile
sale, atunci şi voi veţi putea face bine". Zice şi Isaia Cap. 48 Stih 8,
pentru neamul lui Simeon: nici din început ai cunoscut, nici ai ştiut, nici eu
am deschis urechile tale, că am cunoscut că defăimând vei defăima, şi încă din
pântece fărădelege te vei chema", cum zice şi David: la Psalm 57 Stih 3.
"înstrăinat este acest neam de la Domnul şi toate blestemele acestea s-au
împlinit în ziua de astăzi, şi fiii fiilor lor, împlinesc răutăţile
răutăţilor", cum zice Isaia: Cap. 14 Stih 29. "Că din sămânţa
şarpelui vor ieşi pui de aspidă", iarăşi: Isaia Cap. 17 Stih 10.
"Pentru aceea vei sădi răsad necredincios, şi sămânţă necredincioasă"
Şi iarăşi: Isaia Cap. 29 Stih 4. "Că zămislesc durere, şi au născut
fărădelege." Zice, şi David: Psalm 7 Stih 12. "Iată au chinuit cu
nedreptate, şi au zămislit durere, şi au născut fărădelege" Şi ascultă cum
David blesteamă neamul acesta din care s-au tras Iuda vânzătorul şi zice: la
Psalm 8 Stih 32. "Adauge fărădelege, peste fărădelegea lor şi să nu intre
întru dreptatea ta, şteargă-se din cartea celor vii, şi cu drepţii să nu se
scrie" Cum zice şi Ieremia: Cap. 17 Stih 13. "Toţi cei ce te părăsesc
pe tine să se ruşineze, departe pe pământ să se scrie, că au părăsit izvorul
vieţii, pe Domnul." La fel grăieşte Duhul Sfânt, prin glasul lui Moise,
zicând pentru neamul acesta: la a doua Lege Cap. 32. "Acestea toate s-au
adunat la mine, şi s-au pecetluit în visteriile mele" Adică fărădelegile
lor s-au pecetluit până la judecata cea înfricoşată. Cum şi Prorocul Isaia mai
lămurit zice:
Cap. 30 Stih 11. "Cei ce zic, Prorocilor luaţi de la noi
cărarea aceasta (adică cărarea cea strâmtă care duce la împărăţia cerurilor),
şi luaţi de la noi pe cuvântătorul lui Israel", adică pe Hristos pe care
n-au vrut nicidecum să-l primească, fiindcă îi învăţa pe dânşii să umble pe
cărarea cea strâmtă care duce pe oameni la împărăţia cerurilor. Mai adaugă
Prorocul şi zice: Stih 13, pentru aceea păcatul acesta va fi al vostru,"
zice Domnul cel Sfânt al lui Israel: "Ca un zid care cade îndată, şi
căderea lui ca o zdrobitură a unui vas de lut, cât să nu se afle întru el hârb
cu care să aduci foc, sau să iei puţină apă" Zice şi Ieremia: Cap. 24 Stih
9. "Şi voi da peste voi ocară veşnică, şi necinste veşnică ce nu se va
uita" Şi iarăşi: "Şi-i voi risipi la toate împărăţiile pământului,
vor fi spre ocară, şi spre pildă, şi spre ură, şi spre blestem în tot
locul."
Şi cu adevărat s-au împlinit la dânşii toate. Şi patriarhul
Iacob, când au blagoslovit pe toţi cei doisprezece fii ai săi, zice către
Simeon, şi Levi, Geneza Cap. 49 Stih 5. "Fraţii care au împlinit
nedreptatea voii sale." Adică uciderea la cetatea Sihem, "în sfatul
lor să nu vină sufletul meu", adică la sfatul acela, când se vor sfătui
Arhiereii şi cărturarii, să-l omoare pe Iisus: Matei Cap. 27. Precum şi
Prorocul Ieremia mai înainte au prorocit pentru sfatul acela de zice spre faţa
lui Hristos: Cap. 18 Stih 27. "Şi tu, Doamne, ai cunoscut tot sfatul lor
cel spre moarte asupra mea: să nu ierţi nedreptăţile lor, şi păcatele lor să nu
le ştergi de la faţa ta". La acest sfat se roagă bătrânul Iacob, ca să nu
vină sufletul său la adunarea lor, când se vor aduna cărturarii, şi bătrânii la
Caiafa, asupra lui Hristos. Matei Cap. 26 Stih 57. Zice: "să nu se razime
ficaţii mei" adică: "să nu fie pomenirea mea acolo" zice
Patriarhul Iacob, lui Simeon, şi Levi. Căci Arhierei au fost din neamul lui
Levi, şi bătrânii cu cărturarii, şi cu Iuda vânzătorul, din neamul lui Simeon
au fost. Însă Levi s-au pocăit cum am arătat mai sus. Şi iată şi mai adaugă
Iacob pentru neamul lui Simeon: Geneza 9 Stih 37. "blestemată să fie mânia
lor că este îndărătnică". Cum zice şi Moise: la a doua Lege Cap. 32 Stih
43."Mânia lor este din balaur, şi de aspidă nevindecată, împărţi-voi pe ei
întru Iacob, şi voi risipi pe ei întru Israe1. Căci ereticii se numesc cu
numele Iacob, şi pravoslavnicii se numesc cu numele Israel.
Cu
ajutorul lui Iisus voi arăta la capitolul al treilea, prin multe şi luminate
mărturii, că ereticii se numesc Iacob, iar pravoslavnicii Israel
Aşa şi aici unde zice Patriarhul că va împărţi neamul lui
Simeon în Iacob şi în Israel. Va să zică şi sub împărăţiile ereticilor, şi sub
împărăţia pravoslavnicilor, adică: în toată lumea. Cum şi Moise zice: la a doua
Lege 28 Stih 64 : "Şi te va împrăştia pe tine Domnul Dumnezeul tău în
toate neamurile, de la o margine a pământului până la cealaltă margine a
pământului".
Şi cu adevărat în toată lumea sunt risipiţi neamul lui Simeon.
Şi vezi luminare a Duhului Sfânt, Moise mai înainte au văzut prin Sfântul
Duh: că neamul lui Simeon vor fi risipiţi sub toate
împărăţiile. S-au mirat Moise cum poate un neam numai să ajungă la toate
împărăţiile. Pentru aceea la a doua Lege 33 Stih 6, unde blagosloveşte Moise
cele 12 neamuri ale lui Israel zice: "Ruvim să trăiască şi să nu moară, şi
Simeon să fie întru număr mare". Şi la Iuda zice: "Să intre Hristos
în neamul Iuda", cum s-au şi născut. Iar la Ruvim zice să trăiască
(trupeşte), şi să nu moară nici în viaţa veşnică. Iar pentru Simeon zice Moise,
să fie mare întru număr ca să poată încăpea la toate împărăţiile.
Iar cu ajutorul lui Hristos am arătat prin multe mărturii, cum
că neamul lui Simeon au rămas sub urgie dumnezeiască. Şi pentru dânşii au zis
Dumnezeu prin glasul lui Iezechiel: Cap. 20 Stih 25. "Şi eu am dat lor
porunci rele şi dreptăţi întru care nu vor trăi în viaţa veşnică, şi voi
pângări pe ei, întru obiceiurile lor". De aceea să nu se mire nimeni, şi
aceşti jidovi de acum, care sunt în toată Europa, sunt din neamul lui Simeon,
din care au fost şi Iuda vânzătorul. Acest neam este blestemat de la Dumnezeu
şi de la toţi Prorocii, şi nicicum nu poate să ajungă la învăţătura cea
adevărată, măcar că vedem, acum în zilele noastre, că vin mulţi dintre jidovi,
către Sfântul Botez. Dară aceştia sunt cei care se mai trag din celelalte
neamuri, cum zice Prorocul Isaia Cap. 10 Stih 22. "Şi de va fi norodul lui
Israel, ca nisipul mării, rămăşiţă, se va mântui", adică cele care se trag
din seminţiile cele bune, şi au scăpat diavolului, acestea acum prin pronia lui
Dumnezeu, vin către Sfântul Botez. Şi de aceea zice Isaia, ca nisipul (mării)
de va fi norodul lui Israel, şi nu zice, ca stelele cerului, că marea nu ţine
întru sine nimic, ci le aruncă la mal şi sunt oameni care caută lângă mal în
nisip, şi află unii câte un galben, sau câte un mărgăritar. Aşa sunt şi aceştia
care vin către Hristos acum, din neamul jidovesc, care au rămas din neamurile
cele bune, cum am zis şi mai sus.
Că şi la sfânta Evanghelie scrie, când au venit Domnul la
Muntele Măslinilor, şi au flămânzit, şi au căutat la un smochin ca să afle rod
şi rod n-au aflat, şi altele Matei Cap. 21 Stih 19. Şi să nu le spunem toate
aici, că nu este nici loc, nici vreme.
Iar la Capitolul al patrulea, cu ajutorul lui Hristos, voi
scrie despre smochinul acela mai pe larg. Însă aici, pentru că am pomenit din
prorocirea lui Isaia, ce zice că rămăşiţa se va mântui, voi zice şi despre
smochin pe care Hristos l-au blestemat, că n-au aflat rod întru el. Tâlcuieşte
Sfântul Ioan Gură de Aur, cum că jidovii sunt smochinul acela care nu face rod,
adică fapte bune, şi Hristos l-au blestemat ca să nu facă rod.
Iar un învăţător de jidovi m-au întrebat: "Cum zici că nu
face neamul jidovesc rod, că vedem pe jidovi în toate zilele venind la credinţa
creştinească", şi eu i-am răspuns de la Isaia, cum am pomenit mai sus şi
au tăcut învăţătorul. Şi atunci s-au împlinit cuvântul Psalmistului care zice:
"s-au astupat gura celor ce grăiesc
nedreptate". Psalm 62 Stih l6. În Hristos Iisus, Domnul nostru, căruia se cuvine cinste, slavă, şi închinăciune acum şi pururea, şi în vecii vecilor. Amin.
nedreptate". Psalm 62 Stih l6. În Hristos Iisus, Domnul nostru, căruia se cuvine cinste, slavă, şi închinăciune acum şi pururea, şi în vecii vecilor. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu