Dinastia lui Omri se termină cu Ioram fiul lui Ahab, care este omorât
de Iehu, unul din căpeteniile sale. El primise ungerea de împărat din partea
unui trimis al lui Elisei (2 împăraţi 9 şi 10). Astfel el începe o nouă
dinastie care va da cinci împăraţi peste Israel între anii 842 şi 745 î.d.Cr.
Iehu este singurul împărat din Israel şi Iuda a cărui pictură o avem
astăzi. Salmanaser al III- lea domnea peste Asiria la urcarea pe tron a lui
Iehu. Se pare că fără lupte, Iehu a consimţit să plătească tribut Asiriei.
Spre a reda biruinţele celei de a 31 expediţie militară a sa,
Salmanaser a ridicat Obeliscul negru la Kala (Nimrud). Obeliscul este tăiat din
marmoră neagră. Are o înălţime de 1,89 m, lăţimea celor patru feţe la vârf este
de 0,457 m, iar la bază de 0,609 m. Jumătatea de sus are cinci rânduri de scene
şi inscripţii. Jumătatea de jos este numai cu inscripţii. În total pe obelisc
se află 210 rânduri scrise. Azi el se găseşte în Muzeul Britanic sub nr. 98.
Pe obelisc se pomeneşte despre "Casa lui Omri". Omri a fost
împăratul lui Israel care a zidit Samaria şi chiar ceialalţi succesori pe
tronul Samariei, străini de familia lui Omri, sunt numiţi ca fii ai lui Omri.
Aşa avem cazul lui Iehu. În scenele de pe obelisc, se zugrăveşte primirea
tributului. În rândul al doilea de scene, sunt persoane care poartă tributul şi
Iehu plecat în faţa lui Salmanaser, iar inscripţia spune: "Tributul lui
Iehu fiul lui Omri, argint, aur, cupe de aur, pahare de aur, ligheane de aur,
ulcioare de aur, plumb, un sceptru împărătesc, o suliţă". Obeliscul negru
a fost găsit de arheologul Sir Henry Layard în anul 1840 la Nimrud.
Tot pe obeliscul negru se mai află pomenit şi numele lui Hazael din
Damasc. De fapt împotriva lui venise Salmanaser să lupte în această a 31-a
expediţie militară a sa. Această biruinţă a determinat ridicarea obeliscului.
Pomenirea lui Hazael ca împărat al Siriei confirmă spusele Bibliei în 2
împăraţi 8:15.
Tiglat Pileser al III-lea a domnit în Asiria între anii 745-727 î.d.Cr.
El a inaugurat o nouă politică agresivă în Asiria. Domnia lui a fost pe vremea
lui Azaria (Ozia) şi Ahazia, împăraţi în Iuda, iar Menahem şi Peca în Israel.
Cu ei are de-a face, de aceea numele lor abundă în documentele asiriene. El nu
a fost de viţă împărătească, ci probabil un general. În analele sale nu-şi
pomeneşte nici tata, nici mama. El a restaurat palatul lui Salmanaser al
III-lea la Kalchi. Pe zidurile camerelor a pus plăci de marmoră frumos gravate
cu inscripţii, unde sunt descrise luptele sale.
Afară de acestea mai avem analele sale scrise pe tăbliţe de lut, unde
sunt relatate campaniile sale militare în ordine geografică. Apoi alte tăbliţe
suplimentare conţin liste de ţările cucerite, fără detaliile luptelor.
Tiglat Pileser spune că în al cincilea an al
domniei, deci pe la 741 î.d.Cr. , fiind angajat în război în partea de sud a
Siriei, a avut de înfruntat o armată puternică sub comanda lui Azaria,
împăratul lui Iuda, mare monarh, a cărui oaste se spune în 2 Cronici 26:6-15 că
era de 307.500 de oameni.
În
anul 738, ca un rezultat al campaniilar sale, analele spun: "Nouăsprezece
districte aparţinând Hamatului, împreună cu oraşele din hotarele lor, situate
la marea soarelui apune (Marea Mediterană) care în necredincioşia lor s-au
revoltat contra lui Azaria, eu le-am realipit la teritoriul ţării lui Asur;
ofiţerii mei, guvernatorii mei i-am pus peste ei." Un aIt fragment dintr-o
inscripţie spune:
„În cursul campaniei mele am
primit tributul regilor: (Azaria iudeul)"
Tiglat
Pileser III înainte s-a numit Pul. Cu acest nume îl găsim înscris şi pe
paginile Bibliei. În acelaşi an (738), Tiglat Pileser a atacat şi Palestina. În
2 împăraţi 15:19-20 găsim scris: "Pul, împăratul Asiriei a venit în ţară.
Şi Menahem a dat lui Pul o mie de talanţi de argint, ca să-l ajute să-şi întărească
domnia. Menahem a ridicat argintul acesta de la toţi cei cu avere din Israel,
ca să-l dea împăratului Asiriei; i-a pus să dea fiecare câte cincizeci sicli de
argint. Împăratul s-a întors înapoi şi nu s-a oprit atunci în ţară".
Iar analele lui Tiglat Pileser
spun:
"A
primit tributul lui Kuştaşpi din Kamuk, a lui Rezon din Damasc, a lui Menahem
din Samaria, a lui Hiram din Tir".
Între
anii 734-732, împăratul Reţin al Siriei şi Pecah împărăratul lui Israel, s-au
suit împotriva Ierusalimului. Atunci Ahaz a cerut ajutorul lui Tiglat Pileser.
Acesta a trimis armatele şi a bătut Damascul, apoi au coborât spre sud au
cucerit o seamă de cetăţi din Galileea şi Galaad, iar pe locuitori i-a dus în
captivitate. O revoltă pro-asiriană în Samaria condusă de Osea îl răpune pe
Pecah (2 împăraţi 15:27-30). Tiglat Pileser însă spune în aqnalele sale:
"Ei
l-au răsturnat pe împăratul lor Pecah şi eu am pus în locul lui pe Ozia ca
împărat peste ei". Relatările din anale despre Azaria, despre Menahem,
despre Reţin, despre Pecah, despre Ozia, despre Ahazia mărturisesc că Biblia
este adevărată.
În
2 împăraţi 15:29 citim: "Pe vremea lui Pecah, împăratul lui Israel, a
venit Tiglat Pileser, împăratul Asiriei şi a luat Iionul, Abel-Bet-Maaca,
Ianoah, Chedeş, Haţor, Galaad şi Galileea, toată Ţara lui Neftali şi pe
locuitori i-a dus în prinsoare în Asiria".
Evidenţele arheologice despre
extinderea stăpânirii lui Tiglat Pileser asupra Palestinei confirmă spusele
Bibliei. În anale este menţionat:
„...
hotarele Bit-Humriei (adică ale casei lui Omri, Israel)... Întinsa ţară a lui
Neftali, în totalitatea ei, le-am adus în hotarele Asiriei".
Salmanasar
al V-lea este pomenit în 2 împăraţi 17:3; 18:9. El a fost fiul lui Tiglat
Pileser al III- lea. Osea împăratul lui Israel, avea de plătit un tribut mare
Asiriei, aur în valoare de aproximativ 200.000 dolari şi argint în valoare de
2.000.000 dolari, sume enorme. Din această cauză, a trimis soli la faraonul
Egiptului şi i-a cerut sprijinul. Asigurat fiind de sprijin, n-a mai plătit
tributul datorat Asiriei. Salmanasar prinzând de veste, în anul 725 a venit cu
armatele împotriva Samariei pe care a asediat-o. Împăratul Osea a fost prins se
pare în afara cetăţii şi a fost deportat înainte de căderea Samariei. Asediul
Samariei a durat trei ani.
De
la Salmanasar al V-lea nu avem anale. La fel şi inscripţiile sunt puţine. S-a
găsit doar o greutate de cântar cu numele său, o piatră de hotar datată în
timpul domniei sale şi listele asiriene eponim, care sunt liste de împăraţii
Asiriei cu scurte notiţe în care sunt menţionate campaniile militare conduse de
monarhi. Aici a arătată urcarea pe tron a lui Salmanasar al V- lea în anul 727
î.d.Cr. şi se pomeneşte o campanie împotriva unei cetăţi a cărei nume este
lipsă, porţiunea fiind spartă. Cronicele babiloniene cu privire la acel an spun
că Salmanasar "a
frânt cetatea Samarain. Este important de notat că denumirea Samaria din Ezra 4:10, în ebraica se pronunţa "Samrain" ca şi în cronicile babiloniene.
frânt cetatea Samarain. Este important de notat că denumirea Samaria din Ezra 4:10, în ebraica se pronunţa "Samrain" ca şi în cronicile babiloniene.
În cartea proorocului Isaia 20:1 ni se pomeneşte cumva în treacăt
despre Sargon. „În anul când a venit Tartan la Asdod, trimis de Sargon,
împăratul Asiriei să bată Asdodul şi l-a luat".
Despre Sargon nu
se mai pomenea nicăieri nimic. Acest fapt a determinat pe necredincioşi să
spună că Sargon n-a existat, ci este un nume mitologic şi că Biblia conţine
legende.
Arheologia a venit şi a curmat şi această acuză faţă de Bilie cu
privire la Sargon. În anul 1842, săpăturile arheologice au scos la lumină
palatul lui Sargon şi apoi în 1872, descoperindu-se biblioteca lui Asurbanipal;
au fost găsite şi analele lui Sargon.
Azi ştim că el a existat, că după moartea lui Salmanaser al V-lea în
dec.722, el a ocupat tronul Asiriei şi a domnit până în vara anului 705, când a
fost asasinat de unul din proprii săi soldaţi. El a stabilit capitala
împărăţiei la Khorsabad, câţiva kilometri mai sus de Ninive.
Între anii 1808-1820, un englez numit C.J.Rich, care a trăit o viaţă
cam romantică în părţile răsăritului, ca ofiţer, scriitor şi secretar de
ambasadă, un aventurier, a poposit la Bagdad. Aici a început să cerceteze cu
mare interes mormanele de dărâmături din împrejurimi. A adunat o seamă de
cioburi şi bucăţi de tăbliţe cu inscripţii pe care le-a predat Muzeului
Britanic.
În mod practic, cercetările lui Rich n-au avut nici o valoare. Sir
Henry Layard, un arheolog de seamă, vizitează ruinele de acolo prin anul 1840.
În anul 1842, Franţa a trimis un consul la Mosul, numit P.E.Botta. Prin
instruire şi înclinaţie fiind arheolog, el a observat la răsărit de Mosul un
şir de dealuri artificiale, un fel de îngrămădiri de moloz. El a crezut că sunt
ruinele cetăţii Ninive.
Acestea i-au stârnit atât de mult curozitatea, încât a angajat dintre
localnici o companie de săpători. În timp ce săpau, oamenii au observat grija
cu care Botta examina şi aduna fiecare ciob sau bucăţică de cărămidă, care
purta ceva semne pe ea.
De fapt, ţăranii din împrejurimi i-au adus o mulţime de fragmente de
alabastru şi de tăbliţe. Unul din ei l-a întrebat că de ce examinează şi
păstrează cu atâta grijă toate cioburile. Botta ia răspuns că el caută
sculpturi vechi. Atunci unul din ţăranii săpători l-a sfătuit să facă cercetări
în molozul pe care este zidit satul lor, căci în timp ce el a săpat pentru
temelia casei sale, a găsit aşa ceva. I s-a spus că satul lor se numeşte
Korsabad şi se află la vreo 20 km nord-est de Mosul. Botta şi-a transferat
săpătorii la noul loc.
După o scurtă examinare a dâmbului curios, au început săpăturile. Nu
mult de la suprafaţă, au dat de vârful unui perete. S-a făcut curăţirea lui şi
în curând Botta s-a aflat într-o cameră de proporţii uriaşe. Toţi pereţii erau
căptuşiţi cu lespezi de alabastru, pe care se distingea o excelentă panoramă: o
bătălie, figuri de luptători, asediu, alai triumfal, scene de vânătoare.
Alături de scene erau şiruri de caractere scrise, ca cel de pe
tăbliţele de cărămidă. În cea mai straşnică excitare de bucurie, Botta a trecut
cu săpătorii în a doua cameră de dimensiuni asemănătoare, cu ornamentaţii şi
figuri. Botta făcuse o mare descoperire. Era un palat imperial.
Mai târziu s-a constatat că era cel mai măreţ
palat pe care l-a văzut lumea, palatul lui Sargon al II-lea, împăratul Asiriei
pomenit în Isaia 20:1. Peste 100 coloşi din acest palat şi un mare număr de
plăci de alabastru se află azi în Muzeul Britanic, dar una din cele mai mari
colecţii de antichităţi asiriene, o comoară nepreţuită, a fost dată de Botta
Muzeului Luvru din Paris. Când am vizitat acest muzeu în 1967, în sălile
120-122 am văzut porţiuni şi obiecte din palatul lui Sargon de la Korsabad.
Acestea mărturisesc că el a existat, deci Biblia este adevărată.
La fel, Analele lui Sargon confirmă cucerirea Samariei în anul 721
î.d.Cr. şi ducerea Israeliţilor în robie, precum şi colonizarea Samariei. Dar
să-l lăsăm pe Sargon să ne istorisească:
"Eu am asediat cetatea Samaria; 27.290 locuitori ai ei i-am adus
captivi, cincizeci de care am luat pentru mine, dar rămăşiţei (poporului) i-am
permis să-şi reţină posesiunile lor. Eu am numit un guvernator al meu peste ei
şi le-am impus tributul pe care mi-l plătea fostul rege".
Iată şi relatarea biblică: "Şi împăratul Asiriei a străbătut toată
ţara şi s-a suit împotriva Samariei, pe care a împresurat-o timp de trei ani.
În al nouălea an al lui Osea, împăratul Asiriei a luat Samaria şi a dus pe
Israel în robie în Asiria, l-a pus să locuiască la Halah şi Habor lângă râul
Gozan şi în cetăţile mezilor" (2 împăraţi 17:5,6). Deşi în v.3 este
pomenit Salmanasar, scriitorii recenţi îl identifică pe Sargon cu „Împăratul
Asiriei" din v.6". Căci de fapt Salmanaser începuse asediul, dar
Sargon a capturat Samaria şi a dus poporul în robie. Astfel, relatarea biblică
cu cea din anale se completează una pe alta în ce priveşte numărul
prizonierilor şi locul unde au fost duşi şi sunt identice în ce priveşte
asediul, cucerirea şi ducerea în robie.
În legătură cu coloniştii
aduşi în Samaria, pomeniţi în 2 împăraţi 17:24, analele 94-99 spun:
"Triburile din Tamud şi Hadid, Marsiman şi Chaiapa, arabii,
îndepărtaţii locuitori ai pustiei, de care nici un înţelept şi nici un şcolar
n-a ştiut, care niciodată n-au plătit nici un tribut nici unui rege, eu în
slujba lui Asur, domnul meu, i-am bătut; restul din ei, i-am dus şi i-am aşezat
în Samaria".
Un taur înaripat din piatră ce stătea la intrare în palatul lui Sargon
a fost găsit de Chiera cu ocazia excavaţiilor făcute în 1929. El a fost tăiat
dintr-un singur bloc de piatră. Are o lungime de 4,58 m şi tot atât în
înălţime, iar în greutate este de 40 de tone. Din fericire, a fost spart şi
astfel a putut fi transportat în bucăţi la Universitatea Chicago, cea mai mare
cântărind 19 tone. Azi poate fi văzut la Muzeul Institutului Oriental Chicago.
Descoperirile recente a unor liste asiriene de împăraţi arată că
Sargon, acesta este de fapt Sargon al III-lea, deoarece au mai fost alţi doi
Sargon înaintea lui.
Toate aceste evidenţe arheologice despre Sargon, confirmă existenţa
lui, aşa cum afirmă Biblia. Chiar şi textul din Isaia 20:1, singurul text ce
vorbea despre Sargon, înainte de descoperirea documentelor arheologice, azi
este confirmat de analele lui Sargon. Cu privire la revolta din Aşdod în 712
î.d.Cr. , Sargon spune:
"Azuri, regele Aşdodului, a plănuit să nu mai plătească tributul
şi a trimis mesageri de ostilitate faţă de Asiria la toţi regii din vecinătatea
sa... am mers... Împotriva Aşdodului, reşedinţa sa regală, l-am asediat şi am
cucerit cetăţile Aşdod, Gat şi Aşdudimmu".
Oare nu este minunat cum în vremurile din urmă, vremuri ale
necredinţei, Dumnezeu a dat grai pietrelor şi cioburilor, ca să confirme
adevărul Bibliei? Oricine vrea să-l tăgăduiască pe Sargon, are de luptat cu
taurul înaripat de patruzeci de tone al lui Sargon, care susţine că Biblia este
adevărată.
Documentele arheologice care confirmă relatările Bibliei pentru acest
timp sunt numeroase şi importante. Eu voi reda doar câteva.
Tributul plătit de împăratul Ezechia lui Sanherib este arătat în 2
împăraţi 18:14 "Şi împăratul Asiriei a cerut lui Ezechia, împăratul lui
Iuda, 300 talanţi de argint şi 30 talanţi de aur".
Asasinarea lui Sargon a făcut ca fiul său Sanherib, să ocupe tronul
Asiriei. Că fiul a avut vreun amestec în uciderea tatălui nu se ştie, dar este
semnificativ faptul că numele tatălui nu e
pomenit nicidecum în cronicile fiului. Sanherib este cel mai pomenit împărat al Asiriei în Biblie. Inscripţiile lui Sanherib spun următoarele în legătură cu tributul lui Ezechia:
pomenit nicidecum în cronicile fiului. Sanherib este cel mai pomenit împărat al Asiriei în Biblie. Inscripţiile lui Sanherib spun următoarele în legătură cu tributul lui Ezechia:
„În adaus la cei 30 talanţi de aur şi 800 talanţi de argint, pietre
preţioase, antimoniu, bijuterii, tăbliţe mari de gresie,... fildeş, arţar,
cutii de lemn, tot felul de comori scumpe... pe care le-au adus după mine la
Ninive, cetatea mea împărătească".
Cele două relatări sunt identice cu privire la numărul talanţilor de
aur, dar diferă la numărul talanţilor de argint. Biblia spune 300, analele spun
800. Să fie o minciună sau o greşală de scris? Nici una, nici alta. Ezechia a
dat 300 talanţi de argint şi scriitorul atât a scris. Sanherib a cântărit
argintul şi a găsit 800 talanţi de argint, iar scribul atât a scris. Vă
întrebaţi cum se poate aşa ceva? Oare s-or fi înmulţit pe drum? Nu nu a fost
nici o minune. Lipsa de cunoştinţă ne-ar face să acuzăm Biblia că nu este
adevărată. Dar ştiinţa arheologiei ne descurcă. Se ştie că talantul era o
măsură de greutate. Arheologul Schrader ne spune că în timp ce talanţii de aur,
ca greutate, erau la fel cei din Iuda cu cei din Asiria, talanţii de argint din
Asiria erau mai mici, mai uşori. Astfel, cei 300 talanţi de argint din
Ierusalim, făceau 800 talanţi în Asiria.
Un basorelief pe un perete dezgropat din palatul său din Ninive îl
reprezintă pe Sanherib stând pe tron şi primind oameni care îi aduc daruri. În
partea din faţă a capului este incripţia:
"Sanherib împăratul lumii, împăratul Asiriei stând pe tronul său
şi prada cetăţii Lachiş este adusă înaintea lui". Scena şi inscripţia se
păstrează în Muzeul Britanic.
Palatul lui Sanherib, o capodoperă a Asiriei, a fost dezgropat de
arheologul Sir A.Layard. După dezgroparea palatului lui Sargon de către Botta,
Camera Comunelor din Londra a votat suma de 3.000 lire în favoarea Muzeului
Britanic pentru cercetări arheologice şi săpături în părţile răsăritului.
Layard a fost însărcinat cu aceste cercetări. El a început săpăturile în dealul
de lângă Mosul, unde săpase Botta, înainte de a se muta la Korsabad. Munca
sistematică şi energică a lui Layard a fost răsplătită prin descoperirea
cetăţii Ninive, care zăcea ascunsă sub dărâmături de mai bine de 2.000 de ani
şi nimeni nu mai ştia unde a existat ea altădată. Aici el a dezgropat un alt
palat măreţ, care s-a constatat că a fost al lui Sanherib. Palatul avea 71
camere de diferite dimensiuni şi era ornamentat cu picturi şi sculpturi, scene
şi inscripţii. Ele arată măreţia Ninivei şi sunt o confirmare a celor spuse de
Biblie în Iona şi Naum despre această cetate.
Împresurarea Ierusalimului descrisă în 2 împăraţi 18:1737 la fel este
confirmată în analele lui Sanherib ce se găsesc înscrise pe o prismă hexagonală
de lut, găsită de colonelul Taylor în anul 1830 la Ninive. Cilindrul are o
înălţime de 37 cm., iar pe cele şase feţe ale sale se află înscrise isprăvile
lui Sanherib din prima parte a domniei lui. Este cel mai bine păstrat document.
El poartă denumirea de "Cilindrul lui Taylor" şi se află în Muzeul
Britanic sub nr.55-10-3-1. Iată un extract:
"Cum Ezechia iudeul nu a vrut să se supună jugului meu, 46 din
cetăţile sale mai puternice, înconjurate cu ziduri şi nenumărate sate mai mici
din aropierea lor, eu le-am cucerit... Pe el însuşi l-am făcut prizonier în
Ierusalim, reşedinţa împărătească, ca pe o pasăre în colivie".
Analele nu pretind că Sanherib ar fi cucerit Ierusalimul, ci că doar
l-a asediat. La fel ele nu pomenesc nimic despre a doua expediţie militară
împotriva Ierusalimului, care s-a sfârşit cu dezastru. Aceasta nu ne surprinde,
căci aşa era practica în răsărit să se înscrie numai biruinţele, nu şi
înfrângerile. Textul biblic spune că într-o noapte „Îngerul Domnului a ieşit şi
a ucis în tabăra asirienilor o sută optzeci şi cinci mii de oameni. Şi când
s-au sculat dimineaţa, iată că toţi aceştia erau nişte trupuri moarte"
(Isaia 37:36). Herodot se pare că ne dă o confirmare (II, 141) când spune:
"Sanherib, împăratul asirienilor şi arabilor" a condus o mare armată
împotriva Egiptului. Lucru pomenit şi în 2 împăraţi 19:9. Tirhaca deşi era
dintr-o dinastie etiopeană, el a domnit şi peste Egipt. Documentele egiptene
arată clar lucrul acesta. Se pare că aceasta a avut loc în timp ce Ierusalimul
era asediat, o parte din trupe au plecat împotriva Egiptului. Herodot spune că "o
mulţime de şobolani noaptea au ros toate curelele de la arcuri şi de la tolbele
cu săgeţi ale duşmanilor, precum şi toate curelele cu care ţin scuturile
lor... dimineaţa următoare s-a început lupta şi un mare număr din ei a căzut căci nu aveau arme cu ce să se apere". Asirienii puşi pe fugă de egipteni se pare că au revenit la cartierul lor de la Ierusalim. Pe de altă parte se ştie că şobolanii sunt purtătorii microbului ciumei, care într-o singură noapte a putut decima 185.000 ostaşi, despre care Biblia spune că au fost ucişi de îngerul Domnului, căci Domnul "din vânturi îşi face îngerii lui şi din flăcări de foc, slujitori ai Lui" (Evrei 1:7).
lor... dimineaţa următoare s-a început lupta şi un mare număr din ei a căzut căci nu aveau arme cu ce să se apere". Asirienii puşi pe fugă de egipteni se pare că au revenit la cartierul lor de la Ierusalim. Pe de altă parte se ştie că şobolanii sunt purtătorii microbului ciumei, care într-o singură noapte a putut decima 185.000 ostaşi, despre care Biblia spune că au fost ucişi de îngerul Domnului, căci Domnul "din vânturi îşi face îngerii lui şi din flăcări de foc, slujitori ai Lui" (Evrei 1:7).
Despre moartea lui Sanherib, Biblia spune: "Pe când se închina în
casa dumnezeului său Nisroc, Adramalec şi Şareţer, fiii săi, l-au ucis cu sabia
şi au fugit în ţara Ararat. Şi în locul său a domnit fiul său Esar Hadon"
(2 împăraţi 19:37; Isaia 37:38).
În cronicile babiloniene este notat acest eveniment, fără să se dea
numele fiului care l-a ucis. Iar o inscripţie de la Esar-Hadon spune: „În luna
Nisanu, pe o zi favorabilă, supunându-mă înaltei porunci, mi-am făcut intrarea
plină de veselie în palatul împărătesc, teribilul loc unde îi aşteaptă soarta
pe regi. O hotărâre fermă a venit peste fraţii mei. Ei au uitat de dumnezei şi
sau întors la faptele lor de violenţă, complotând răul... Spre a câştiga
domnia, l-au ucis pe Sanherib, tatăl lor". Unii sunt de părere că Sanherib
îl denumise pe Esar-Hadon ca moştenitor al tronului, din cauza aceasta
ceialalţi doi l-au asasinat pe tatăl lor.
În legătură cu numele Tartan şi Rabşache pomenite în 2 împăraţi 18:17,
constatăm din documentele asiriene că nu erau nume proprii, ci ranguri
militare. În asiriană "tartanu" însemna al doilea în comanda
armatelor, primul fiind împăratul, deci era echivalent cu rangul de general,
iar "rab-şaqu" însemna ofiţerul şef.
În ce priveşte luxul şi moda vremii lui Ezechia atacată vehement de
proorocul Isaia (3:16-24), este confirmată de descoperirile arheologice. S-a
constatat că aveau parfumuri, anumite soluţii pentru păr, pentru ondulaţii,
foloseau ruj de buze, purtau podoabe scumpe, aveau oglinzi şi anumite spatule
şi instrumente de înfrumuseţare. M.G.Kyle descriind excavaţiile de la Kiriat
Sefer a remarcat că femeile de atunci doar că aveau denumirile diferite pentru
cosmeticile lor, pe care le folosesc extremistele modei moderne. Rareori a fost
o zi, când să nu fi găsit instrumente de ale răsfăţatelor doame în timpul
săpăturilor. Unul din excavatori a zis: "Se pare că fiecare evreică din
oraş avea aşa scule".
Biblia ne spune că Ezechia a făcut iazul şi canalul de apă şi a adus
apele Ghihon în cetate (2 împăraţi 20:20; 2 Cronici 32:30). Aceasta ca să aibă
apă în caz de asediu. Din 2 Cronici 32:1-4 se pare că lucrările au fost făcute
în timp ce Sanherib se lupta cu celelalte cetăţi din Iuda. Apele au fost
adunate în cetate printr-un tunel săpat în stâncă, ce dă în lacul Siloam. În
secolul trecut acest canal-tunel a fost descoperit şi apoi a fost explorat de
Dr. Robinson, Sir Charles Wilson şi Sir Charles Warren. Şi acesta confirmă
adevărul Bibliei.
Succesorul lui Ezechia a fost Manase. El şi-a început domnia în anul
687 î.d.Cr. Istorisirea biblică ridică două probleme, care nu ar putea fi
explicate fără arheologie. Ele au pricinuit încurcături multora. Ei spuneau că
nu se poate să fie adevărat ce spune Biblia.
Despre Manase vorbesc mai multe documente arheologice. O listă asiriană
a lui Esarhadon de împăraţii tributari cărora le-a cerut ajutor pentru
construirea unui palat, îl pomeneşte şi pe Manase:
"Am chemat pe regii ţării Hatti şi a regiunilor de peste râu: pe
Balu, împăratul Tirului, pe Manase, împăratul lui Iuda".
Documentul arată că Manase a existat şi că a fost împărat al lui Iuda.
O tăbliţa a lui Asurbanipal conţine lista a 22 împăraţi, între care e şi
Manase.
Manase a fost un împărat ce s-a dedat la păcat
şi a făcut mult rău. Uneori din părinţi credincioşi, ca Ezechia, ies copii
foarte răi, ca Manase. În 2 Cronici 33:11 citim: "Atunci
Domnul a trimis împotriva lor pe căpeteniile oştirii împăratului
Asiriei, care l-au legat cu lanţuri de aramă, şi l-au dus la Babilon".
Aici se ridică prima problemă: De ce Manase e dus la Babilon şi nu la Ninive,
capitala Asiriei? Să fie o greşală a scribului? Multă vreme necredincioşii au
râs de acest verset. Cum se poate ca prizonierul împăratului Asiriei să fie dus
în Babilon? Şi credincioşii nu puteau da nici o explicaţie. Dar iată că a venit
arheologia şi a lămurit enigma. Nu este nici o greşală în textul biblic.
Lucrurile s-au petrecut întocmai. Numai lipsa de cunoştinţă îi face pe unii să
tăgăduiască adevărul Bibliei.
Există un document asirian denumit "Cilindrul Rassam", care
în col. a III-a, rândurile 96-108, spune cum sub domnia lui Asurbanipal au fost
câteva răscoale: cea a fratelui său Samaş-sum- ukin, care domnea peste Babilon
şi cea a ţărilor din apus. Cronicile lui Asurbanipal menţionează că dintre
toate popoarele Palestinei, nimeni nu a avut mai mare importanţă ca regatul lui
Iuda, cu Ierusalimul, capitala sa puternic fortificată, iar ca rege având pe
Manase, vasalul de odinioară al lui Esarhadon. Scrierile cuneiforme spun că şi
Manase a fost cuprins în această răscoală. De aceea a fost prins şi dus în
lanţuri.
De ce a fost dus însă la Babilon şi nu la Ninive, cronicile ne spun că
după răscoala fratelui său, Asurbanipal a refăcut palatul din Babilon şi îşi
mutase temporar reşedinţa acolo. Iată ce spun tăbliţele:
„... prin rituri ale văzătorilor şi prezicătorilor mi s-a descoperit să
reclădesc Babilonul şi să restaurez Esagila (templul zeilor) şi m-au determinat
să dau poruncă scrisă în privinţa aceasta... Am somat pe toţi meşteşugarii mei
şi pe tot poporul Babilonului. I-am pus să care cu coşul şi am pus brigadieri
peste ei. Eu am clădit Babilonul din nou, l-am mărit, l-am înălţat, i-am dat
splendoare".
Deci, Biblia nu a greşit spunând că Manase a fost dus la Babilon.
Împăratul Asiriei fiind la Babilon, era natural ca prizonierul să fie dus
acolo.
A doua problemă o avem în 2 Cronici 33:14-20, unde ni se spune că
Manase, ca împărat la Ierusalim a făcut întărituri, că a înlăturat dumnezeii
străini din Casa Domnului, că a aşezat din nou altarul Domnului, că a poruncit
lui Iuda să slujească Domnului, că a murit şi a fost îngropat la Ierusalim. Cum
se poate aşa ceva? Oare nu este aici o contrazicere? Nu a fost dus Manase în
lanţuri în Babilon? Cine poate crede ce spune Biblia?
Da, e adevărat că Manase a fost dus în Babilon, dar tot atât de
adevărat este că s-a reîntors la Ierusalim şi a împărăţit mai departe. Această
afirmaţie a Bibliei este confirmată de practica împăraţilor Asiriei, precum şi
de lista de împăraţi tributari ai lui Asurbanipal. Din documentele arheologice
ştim că asirienii obişnuiau să repună în domnie pe anumiţi împăraţi, după un
timp de prizonierat. Un caz similar a fost al faraonului Neco, care l-a fel
fost prins şi dus în robie şi apoi a fost repus pe tron. Iar documentul
arheologic denumit "Prisma lui Asurbanipal" ce dă o listă de 22 regi
vasali din ţările de apus, îl menţionează din nou şi pe Manase ca rege tributar.
Lista e diferită de cea a lui Esarhadon, fiind mai târzie, conţine alte
nume".
Biblia ne dă explicaţia în v. 12:13: "Când a fost la strâmtoare
s-a rugat Domnului Dumnezeului său şi s-a smerit adânc înaintea Dumnezeului
părinţilor săi. I-a făcut rugăciuni şi Domnul, lăsându-se înduplecat, i-a
ascultat cererile şi l-a adus înapoi la Ierusalim în împărăţia sa. Şi Manase A
CUNOSCUT CĂ ESTE DUMNEZEU".
Când i-a mers bine, Manase a trăit în toate păcatele. A trebuit să fie
smucit, pus în lanţuri, să ajungă în strâmtorare spre a-şi da seama de vina sa
şi să se pocăiască. Iar după aceea a primit din nou tronul şi a fost o
binecuvântare pentru popor. Cu câţi nu trebuie Dumnezeu să lucreze la fel şi
astăzi? O, binecuvântată e nuiaua care întoarce îndărătnicii la Dumnezeu!
Biblia este adevărată. Inscripţiile scoase de
sub dărâmături au rezolvat problemele neînţelese în legătură cu Manase.
Adevărul rămâne adevăr chiar şi când nu-l pricepem. Adevărul trebuie crezut.
Ţara lui Israel a fost înfrântă cu totul sub Sargon, împăratul Asiriei,
iar locuitorii au fost duşi în robie. În locul lor au fost aduşi colonişti,
care prin încuscrirea cu rămăşiţa lui Israel au dat naştere poporului
samaritean. Captivitatea lui Israel a început în anul 722 î.d.Cr. Captivitatea
lui Iuda s-a făcut pe etape între anii 606-586 sub Nebucadneţar, împăratul
Babilonului şi a durat 70 de ani, până în 536 î.d.Cr. Arheologia are o mare
mulţime de documente din această perioadă, documente care confirmă cele
relatate în Biblie.
Dintre toţi împăraţii străini, Nebucadneţar este cel mai des pomenit în
Biblie, de peste 150 de ori. El a domnit vreo 43 de ani, între 604-561 î.d.Cr.
El a fost fiul lui Nabopolasar, rege al Babilonului cu recunoaşterea împăratului
Asiriei.
Imperiul asirian cu toate rânduelile lui din cale afară de precise, cu
toate sumele mari ce le primeau ca tribut şi cu toate oştirile numeroase se
prăbuşeşte. Hoarde de sciţi - după spusele lui Herodot - năvăliseră în valuri
asupra provinciilor asiriene. Sub spectrul unui imperiu în declin, Asurbanipal
moare în anul 626 î.d.Cr. Asur-etil-ilani îi devine succesor, dar ştim foarte
puţin despre el.
În anul următor, 625, Nabopolasar devine împărat al Babilonului, cu
încuviinţarea Ninivei. El năzuia spre independenţă. Spre a ajunge la aceasta el
nu se răscoală, ci duce tratative cu Ciaxare, împăratul mezilor, care nutrea
aceleaşi gânduri. Alianţa se ratifică prin căsătoria lui Nebucadneţar cu fiica
lui Ciaxare, prinţesa Mediei. În urma acestei alianţe, cu multă precauţie, ei
au făcut pregătirile şi într-o zi au scuturat jugul asirian.
Nebucadneţar a fost făcut părtaş la domnie, coregent cu tatăl său. El
conduce lupta de la Carchemiş în 606 î.d.Cr. Împotriva lui Faraon Neco al
Egiptului. Ieremia vorbeşte de această luptă în cap. 46:1,2. Ioiachim,
împăratul lui Iuda, îl ajutase pe faraon împotriva lui Nebucadneţar.
Nebucadneţar a fost biruitor, a luat pradă de la egipteni, dar nu l-a cruţat
nici pe Ioiachim. Trupele lui au trecut pe la Ierusalim şi un prim lot de
prizonieri sunt duşi în captivitatea Babilonului, împreună cu vasele sfinte de
la templu. Printre cei duşi a fost şi Daniel cu ceialalţi trei tineri
credincioşi (Daniel 1:1,2).
Întronarea lui Nebucadneţar s-a făcut pe data de 6 sept.605. Ultimele
tăbliţe de la Nabopolasar sunt cu data de mai şi august 605. Iar primele două
de la Nebucadneţar le avem cu data de august şi septembrie 605. In.Cr.
În ce priveşte
lupta de la Carchemiş pomenită în Biblie, este confirmată de Iosif Flaviu,
redând mărturia istoricului antic Berosus.
Ştim că deportarea lui Iuda s-a făcut în trei rânduri: în 606, 597 şi
586. Ioiachim a fost lăsat ca împărat, dar supus Babilonului. El a murit în
anul 597 î.d.Cr. În locul lui a domnit fiul său Ioiachin, timp de trei luni şi
zece zile, căci sosise Nebucadneţar a doua oară la Ierusalim. Probabil fiindcă
Ioiachim nu mai voise să plătească tributul datorat. Împăratul a fost dus în
Babilon ca prizonier (2 împăraţi 24:8-17).
Două tăbliţe cu inscripţii babilonene susţin cele spuse de Biblie.
Prima vorbeşte despre acest atac al lui Nebucadneţar. Ea spune:
„În al şaptelea an, luna Kislev, împăratul
Akadului şi-a trecut în revistă trupele şi a pornit spre ţara Hatti, a tăbărât
împotriva cetăţii lui Iuda, iar în luna Adar ziua a doua a pus mâna pe cetate
şi a capturat pe împărat. El a desemnat ca împărat pe unul pe care el l-a ales,
a primit un bogat tribut, şi le-a trimis toate la Babilon".
A doua provine din arhivele dezgropate în Babilon de excavatorul german
Koldewey. Aici erau sute de bonuri de ulei pentru diferiţi captivi din cetate.
Numele Yaukin (Ioiachin), împăratul lui Iuda, apare pe trei din acestea. Una
din ele se referă şi la cei cinci fii ai săi. Iată fragmentul:
„...10 (raţii ulei) lui Ia-ku-u-ki-nu (Iaukin) fiul împăratului lui
Ia-ku-du (Iuda), 2 şi jum. pentru cei cinci fii ai împăratului lui Ia-ku-du
(Iuda)".
Cu cel de-al doilea lot de captivi, a fost dus în robie şi proorocul
Ezechiel. În cap.1:1 el ne spune locul unde au fost aşezaţi evreii:
"...eram între prinşii de război de la râul Chebar". Fiindcă nu s-a
mai ştiut nimic de Chebar, criticii au atacat spusele lui Ezechiel. Mulţumită
săpăturilor arheologice efectuate la Nippur, vreo 60 mile mai la sud de
Babilon, azi ştim aria unde au fost aşezaţi captivii. În anul 1899, Universitatea
Pennsylvania a făcut excavaţii la Nippur. În ruinele din partea de nord-vest,
s-a descoperit o cameră cu 730 de tăbliţe cu inscripţii. Ele datează de pe
vremea lui Artaxerxe, 465-424, iar altele de pe vremea lui Darius al II-lea,
423-404. Ele aparţineau unei familii Maraşu. Două dintre tabliţe vorbesc depre
navigaţia pe "naru Kabari" sau "nehar kebar" ceea ce
înseamnă "râul Kebar". Era un canal navigabil ce pornea din partea de
nord a Babilonului şi ducea o parte din apele Eufratului pe la Nippur şi se
unea iarăş cu Eufratul la sud de cetaten Ur. Deci au fost înlăturate şi
îndoielile cu privire la râul Chebar. Azi ştim locul unde au fost deportaţi
Evreii din ţara lui Iuda. F.F.Bruce e de părere că ei au fost supuşi la muncă
forţată în sistemele de irigare ale Babilonului.
În locul lui Ioiachin, Nebucadneţar a pus ca împărat peste Iuda pe
Zedechia, unchiul lui Ioiachin. El domneşte între 597-586 î.d.Cr. Cu el are
mult de-a face proorocul Ieremia. În cap.34:6.7 citim că cetăţile Lachiş şi
Azeca "erau cetăţile care mai rămăseseră" necucerite de Nebucadneţar,
pe vremea lui Zedechia. Pentru mulţi afirmaţia aceasta a lui Ieremia părea de
necrezut. „Cum se putea ca ele să fi rezistat armatelor Babilonului?" se
întrebau scepticii şi criticii Bibliei.
Azi însă ştim că Ieremia a scris adevărul. Cetatea Azeca a fost
dezgopată de o echipă a Fondului de Explorare a Palestinei condusă de Frederick
K.Bliss în anul 1898. S-a constatat că a fost o fortăreaţă puternică cu 8
turnuri. Iar cetatea Lachiş a fost dezgropată de Expediţia Arheologică
Wellcome-Marston. Lucrările au început în 1933 sub conducere lui J.L. Starkey.
În 1938, Starkey a fost ucis de bandiţi arabi. El a fost înlocuit de Lankester
Harding şi Charles H.Inge. Cetatea era situată la 48 km sud-vest de Ierusalim,
dominând vechiul drum ce lega Babilonul şi Siria cu Egiptul. Fortăreaţa avea
ziduri duble şi porţi triple. Ca suprafaţă, în vremea ei de înflorire avea o
arie mai mare decât Ierusalimul şi decât Meghido. La săpături au fost găsite
într-un strat de tăciuni şi cenuşă un număr de 18 scrisori pe tăbliţe de lut.
Ele dau lumină asupra perioadei lui Ieremia. Ele erau scrise de un ofiţer
Hoşayahu, aflat la un post de observare situat la vreo 6 km către Yaoş,
guvernatorul militar al cetăţii. În scrisoarea nr.4 se spune:
"Facă Iehova ca domnul meu, în această vreme, să audă veşti de
bine... Cât despre Semachiah şi Semaia au fost luaţi şi duşi în capitală
(Ierusalim)... Şi să ştie domnul meu că noi suntem în stare de veghe şi ne
uităm după semnalele de focuri de la Lachiş, în conformitate cu indicaţiile
date mie de domnul meu, căci noi nu putem vedea Azeca".
Scrisoarea nr.6 conţine expresia biblică din Ieremia 38:4
"...moaie inima oamenilor de război". Scrisorile dau o seamă de nume
pe care le găsim şi în cartea lui Ieremia: Ghemaria, Iaazania, Neria, Matania
şi chiar Ieremia. Haupert susţine că nici o altă descoperire arheologică
recentă nu are o legătură mai directă cu Biblia ca scrisorile de la Lachiş.
Cel de-al treilea
lot de prizonieri duşi în Babilon a fost după dărâmarea Ierusalimului în anul
586 î.d.Cr. În ce priveşte aceste evenimente sunt recunoscute de toţi ca
adevărate.
Ceea ce stârneşte împotrivire este o altă latură a vieţii lui
Nebucadneţar. În cartea lui Daniel la cap. 4:29-33 ni se spune: "După 12
luni, pe când se plimba pe acoperişul palatului împărătesc din Babilon,
împăratul a luat cuvântul şi a zis: "Oare nu este acesta Babilonul cel
mare, pe care mi l-am clădit eu, ca loc de şedere împărătească prin puterea
bogăţiei mele şi spre slava
măreţiei mele?" Nu se sfârşise încă vorba aceasta a împăratului şi un glas s-a pogorât din cer şi a zis: "Află, împărate Nebucadneţar, că ţi s-a luat împărăţia!" Chiar în clipa aceea, s-a împlinit cuvântul acela asupra lui Nebucadneţar. A fost izgonit din mijlocul oamenilor".
măreţiei mele?" Nu se sfârşise încă vorba aceasta a împăratului şi un glas s-a pogorât din cer şi a zis: "Află, împărate Nebucadneţar, că ţi s-a luat împărăţia!" Chiar în clipa aceea, s-a împlinit cuvântul acela asupra lui Nebucadneţar. A fost izgonit din mijlocul oamenilor".
Cercetările arheologice atestă că ceea ce a fost Ramses al II-lea
pentru Egipt - împăratul constructor - a fost şi Nebucadneţar pentru Babilon.
El a dat o măreţie deosebită Babilonului. A ridicat falnice palate, măreţe
temple, puternice întărituri cu turnuri, precum şi renumitele grădini
suspendate, care constituiau una din cele 7 minuni ale lumii. W.Schneider spune
că "nici vechea Romă cu peste un milion de locuitori nu egala nici pe
departe Babilonul în privinţa întinderii". Istoricul grec Herodot a spus:
"Babilonul nu este numai mare, ci şi un oraş de o splendoare neîntâlnită
de mine la alte cetăţi". Atacul criticilor nu a fost împotriva cuvintelor
"Oare nu este acesta Babilonul cel mare"., ci împotriva afirmaţiei
lui Daniel că a fost izgonit.
E adevărat că istoria nu pomeneşte nimic despre aceasta. Şi cum e
natural, nici cronicile lui. Rawlinson ne spune însă de o inscripţie, puţin cam
mutilată, care dă de înţeles cele afirmate de Daniel. Inscripţia spune:
"Pentru patru ani reşedinţa împărăţiei mele nu a desfătat inima
mea; în nici una din posesiunile mele nu am ridicat nici o clădire importantă
prin puterea mea. Nu am înălţat clădiri în Babilon pentru mine şi pentru fala
numelui meu. În închinăciune înaintea lui Marduc, dumnezeul meu, nu am cântat
laudele sale, nu am procurat jertfe pentru altarul său şi nu am curăţit
canalele".
Această înşirare de omisiuni indică suspendarea pentru un timp a
lucrărilor marelui împărat. Cum pot fi împăcate cele două relatări cu privire
la timp? Biblia vorbeşte de şapte vremi, iar inscripţia de patru ani. Deci,
este o nepotrivire. Şi totuşi, Biblia este adevărată. Ea nu vorbeşte de ani, ci
de vremi. În Babilon anul are două anotimpuri sau două vremi; şapte vremi fac
trei ani şi jumătate. Aceasta se pare că este perioada cât împăratul a fost ca
nebun, până i-a venit mintea la loc, cum scrie Daniel. Inscripţiile pomenesc
patru ani, timp în care nu a lucrat.
O remarcabilă
precizare găsim la marele istoric al Babilonului Berosus, care spune că
împăratul Nebucadneţar "a căzut într-o stare de sănătate infirmă",
înainte cu ceva de moarte.
Un alt scriitor antic, Abydenus spune: "...După aceasta, caldeenii
zic că Nebucadneţar, urcându-se pe acoperişul palatului său, a fost cuprins de
o inspiraţie divină şi a izbucnit în vorbire, după cum urmează:
"Eu, Nebucadneţar, vă prezic vouă, o, Babilonieni, nenorocirea
care stă să cadă peste voi, pe care Bel, strămoşul meu şi regina Beltis,
amândoi nu sunt în stare să convingă soarta să se abată. Un catâr persan va
veni, ajutat de dumnezeii săi şi va aduce robia peste voi, cu complicele său un
Med, mândria asirienilor. O, de ar veni un vârtej sau un potop să-l înghită,
să-l nimicească cu desăvârşire, mai înainte de a pune acest jug pe oamenii
ţării mele... Şi eu aş fi fost mult mai fericit de mi-aş fi încheiat viaţa mai
înainte ca aceste gânduri să-mi fi intrat în cap." După ce a proorocit
astfel, deodată a dispărut din vedere".
Pasajul e foarte grăitor şi are puncte comune cu Daniel. Locul pe
acoperiş, puterea de a profeţi, dispariţia sa dinaintea oamenilor coincid în
totul. În plus, unii istorici ai Babilonului vorbesc că pe timpul boalei lui,
împărăteasa a condus treburile împărăţiei în numele lui.
Palate dezgropate,
inscripţii, tăbliţe scoase din cenuşă, bonuri de raţii de ulei pentru
prizonieri, corespondenţă militară, cărămizi şi cioburi scoase de târnăcop la
lumină, au căpătat grai pentru oamenii de ştiinţă şi graiul lor confirmă
adevărul Bibliei.
Întrebarea este cum privesc eu această Carte?
Care este atitudinea mea faţă de ea? Care este mărturia mea prin grai şi prin
trai despre Biblie? Când alţii lovesc cu târnăcopul în solul inimii mele găsesc
ei mărturii că Biblia este adevărată? O confruntare între spusele Bibliei şi
documentul vieţii mele face să strălucească mai mult adevărul ei sau îl
întunecă?
În cartea lui
Daniel cap. 5:1 citim: „Împăratul Belşaţar a făcut un mare ospăţ celor o mie de
mai mari ai lui".
Raţionaliştii şi criticii multă vreme au spus că aceste cuvinte nu corespund
adevărului. Ei spuneau că Belşaţar n-a existat, deci e doar un personaj
mitologic. Afirmaţia lor şi-o bazau pe faptul că după moartea lui Nebucadneţar
a urmat la tron Nabonidus, că în timpul domniei lui Babilonul a fost ocupat de
medo-perşi, că Nabonidus nu a fost omorât cum se relatează despre Belşaţar
(Daniel 5:30), ci a fost luat captiv. Prin aceasta căutau să arate că Biblia nu
este adevărată.
Cei credincioşi nu aveau cu ce să se apere de aceste atacuri. Chiar
dacă nu puteau explica această nepotrivire dintre istorie şi Biblie, totuşi ei
credeau că Biblia este adevărată.
Dar a venit o zi când savanţii în ale arheologiei au făcut lumină şi în
privinţa aceasta. O foarte simplă descoperire făcută în Babilonul de jos a unei
inscripţii, cu o rugă a lui Nabonidus, explică în mod satisfăcător aceste
contradicţii dintre istorie şi Biblie. Inscripţia spune:
"Şi în inima
lui Balşaţar, fiul meu cel mai mare, urmaşul meu, sădeşte teama de marea ta
dumnezeire! Fă-l să nu păcătuiască! Fă-l să fie satisfăcut cu plinătatea
vieţii!"
Alte tăbliţe găsite în vechea Babilonie şi depozitate în Muzeul
Britanic au fost examinate de Dr. Theophilus G.Pinches, proeminent asiriolog
din Londra. Pe una este pomenit numele lui Belşaţar, pe alta este pomenit şi
Nabonid şi Belşaţar, alta se referă la Belşaţar ca fiul împăratului, iar alta
ce cuprinde un contract, are jurământul luat în numele lui Nabonid şi Belşaţar.
În Babilon, jurământul se lua în numele împăratului. Cum se poate ca Babilonul
să fi avut doi împăraţi deodată? Da, căci şi Nebucadneţar a fost împărat cu
tatăl său.
Cronicile lui
Nabonid ne spun că în anul 556 î.d.Cr. el a încredinţat domnia fiului său,
Belşaţar. Următorul text arată explicit că înainte de a face o expediţie
militară în părţile apusene spre a potoli o răscoală şi spre a cuceri cetatea
Tema, împăratul a făcut lucrul acesta:
"O tabără a încredinţat-o fiului său mai mare, întâiului născut
trupele ţării le-a alăturat lui. El ia dat mână liberă, i-a încredinţat lui
domnia. Apoi el a întreprins o campanie la mare distanţă, puterea ţării Akkad a
înaintat cu el spre Tema... a ucis pe prinţul din Tema ... apoi şi-a stabilit
domiciliul lui în Tema".
Raymond P.Dougherty, fost profesor de asiriologie la Universitatea
Yale, spune că în partea din urmă a domniei sale, Nabonid a petrecut timpul în
Arabia cu scopul de a consolida acea parte a imperiului. De aceea a încredinţat
domnia lui Belşaţar. Cronicile lui Nabonid scrise în anul al şaptelea, (col. II
ob. 1, 5, 10, 19, 23) deci pe la 549 î.d.Cr. , precizează:
„...Împăratul a fost în
cetatea Tema, fiul împăratului, nobilii şi trupele sale erau în ţara
Akkad".
Acelaş lucru se spune şi în anul al nouălea, al zecelea şi al
unsprezecelea. Millar Burrows de pe lângă Şcoala de Cercetări Orientale spune:
"Soluţia acestei discrepanţe aparente a fost găsită când s-au descoperit
evidenţele că în partea din urmă a domniei sale, Nabonid a trăit în Arabia şi a
lăsat administraţia guvernării fiului său Belşaţar". Astfel înţelegem de
ce spune Biblia că lui Daniel i s-a dat "locul al treilea în cârmuirea
împărăţiei", căci primul era Nabonid, Belşaţar al doilea şi Daniel al
treilea.
Dar zilele lui Belşaţar au fost numărate, cum îi citise Daniel scrierea
de pe perete. În noaptea de ospăţ şi orgii, trupele medo-persane ale lui Cir
intră în Babilon şi ocupă cetatea fără vărsare de sânge, căci "poporul
Babilonului, ca un singur om, întreagă ţara Sumerului şi Akkadului, nobilii şi
cei mari s-au proşternut înaintea lui, i-au sărutat picioarele, s-au bucurat de
suveranitatea lui." spune cilindrul cu analele lui Cir. Iar Istoria
Universală, apărută la Bucureşti,
confirmă adevărul spus de Biblie cu privire la sfârşitul lui Belşaţar: "Nabonid a fost făcut prizonier şi apoi trimis în exil în Carmania, Balthazar a fost ucis".
confirmă adevărul spus de Biblie cu privire la sfârşitul lui Belşaţar: "Nabonid a fost făcut prizonier şi apoi trimis în exil în Carmania, Balthazar a fost ucis".
Iată cum
evidenţele arheologice fac lumină şi spulberă toată tăgăduirea scepticilor.
Încă odată Biblia s-a dovedit că este adevărată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu