John Lincoln Downie: un american devenit Creştin Ortodox
John Lincoln Downie s-a născut în Beaverfalls, Pennsylvania, în anul
1971. După studiile efectuate la Geneva College, în cadrul Facultăţii de
Biologie şi Filosofie (1989-1992) şi o perioadă de intense căutări
spirituale s-a convertit la Ortodoxie.
A vieţuit în Sfântul Munte Athos la mânăstirea Cutlumuş vreme de doi ani
(1999-2001). A venit apoi în România, unde a studiat la Facultatea de
Teologie Ortodoxă a Universităţii din Bucureşti (2001-2006), devenind
masterand în Teologie Biblică în cadrul aceleiaşi Facultăţi din 2006.
Lucrarea sa de licenţă a tratat despre „Raţiunile lucrurilor create potrivit Părintelui Dumitru Stăniloae”.
Am copilărit într-un mic orăşel din Pennsylvania, fiind născut în sânul
unei familii reformate prezbiteriene. Am urmat o şcoală privată
protestantă. Copilăria mea a fost aproape idilică. Sunt cel mai tânăr
dintre cei 5 fraţi ai mei. Ne-am înţeles foarte bine între noi, fiind în
acelaşi timp foarte diferiţi. Întreaga mea familie este o familie
protestantă liniştită. Eu, în perioada colegiului, am devenit oarecum
rebel. Revolta mea nu era întru totul rea. M-am revoltat împotriva a
ceea ce se chema “succes” în societate şi împotriva materialismului care
a cuprins acum America întreagă.
- Cum aţi cunoscut Ortodoxia?
Uneori simt că aş putea vorbi o săptămână întreagă despre cum am
cunoscut Biserica Ortodoxă, însă încerc să fiu concis. Tatăl meu, bine
informat şi, în general, o persoană cu vederi largi, a văzut că mă
zbăteam pe multe căi. El a observat totuşi că citeam şi devenisem
interesat de scrierile Părinţilor Bisericii (Sf Atanasie cel Mare, Sf
Ignatie al Antiohiei) şi de Istoria Bisericească a lui Eusebiu de
Cezareea, cărţi pe care tocmai le adusese “pe lăngă casă”. El mi-a dat o
carte scrisă de către un protestant despre Biserica Ortodoxă, iar
aceasta mi s-a părut foarte interesantă şi destul de precisă. Cartea se
numeaEastern Orthodoxy — a Western Ferspective. Desigur că ea conţinea
câteva greşeli în ceea ce priveşte ortodoxia, însă, cu toate acestea,
mi-a stârnit îndeajuns interesul pentru a vizita cea mai apropiată
mănăstire ortodoxă, care nu era alta decât ctitoria comună a părintelui
Roman Braga şi a Principesei Ileana a României (Maica Alexandra). Eram
pentru prima oară într-o biserică ortodoxă şi am simţit dintr-o dată
plinătatea păcii şi a gravităţii care domneau aici. Din acel moment am
căpătat un mare respect pentru Biserica Ortodoxă şi am constatat, deşi
încă neclară în mintea mea, o mare diferenţă între aceasta şi Biserica
Catolică. Încetul cu încetul, în decursul a 2-3 ani, m-am îndrăgostit
pur şi simplu de slujbele bisericeşti ortodoxe şi am simţit o dorinţă
puternică să experimentez cât de puţin viaţa monahală, pe de o parte
pentru că nu eram prea copt în acel moment şi, pe de altă parte, din
cauză că toţi apropiaţii mei erau protestanţi ori catolici, în timp ce
eu mă simţeam în firea mea ortodox. Fiind foarte mişcat de viaţa
monahală, am mers în Athos, sperând să-mi adâncesc viaţa duhovnicească
şi, în acest demers, am fost încurajat de către monahii athoniţi să
primesc botezul. Fusesem botezat în tinereţea mea ca protestant, dar
când am devenit ortodox în Arnerica, mi s-a spus, cu îngăduinţă, să
primesc doar Mirungerea. A fost o cumpănă pentru mine, dar în cele din
urmă am hotărât că mă voi boteza. Am locuit la mănăstirea Cutlumuş, unde
am stat ca dokimos (încercat şi acceptat), iar părinţii m-au botezat în
mare în locul numit Kaliagra, care înseamnă “loc bun de pescuit”. Ce
pot să spun? Părinţii sunt cu adevărat oameni sfinţi. Am fost foarte
întristat să-i părăsesc, dar în acelaşi timp nu m-am simţit în stare să
devin un monah athonit. Acum nădăjduiesc şi mă rog ca, atunci când va
veni timpul să părăsesc această lume, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfănt să aibă
milă de mine şi să-mi mai îngăduie să gust din acel har şi din acea
pace. Vă mărturisesc că, o săptămână după ce am primit botezul la Athos,
am fost în cer. Vă rog să vă rugaţi pentru mine, deoarece acum sunt
departe cu trăirea de acel har.
- Ce ne puteţi spune despre convertirea dumneavoastră?
Eu cred într-o convertire continuă. Aceasta durează toată viaţa. Este un
proces de trecere de la moarte la viaţă. Din nou simt că aş putea să
merg la nesfârşit. Atâtea şi atâtea lucruri au conlucrat cu harul lui
Dumnezeu să mă aducă la hotărârea de a deveni ortodox! Dar am devenit eu
cu adevărat ortodox? Când îmi privesc viaţa mea, nu cred că aş putea să
mă numesc pe mine creştin. Cred toate, dar numai cu mintea mea. Inima
mea este foarte departe de Dumnezeu. Bste ortodox cineva a cărui inimă
este rece şi lipsită de lumina harului? Mă rog să mă convertesc deplin
înainte de moarte. Ca să fiu puţin mai concret, când am început să
înţeleg rugăciunea şi să mă rog mai mult, am realizat că tradiţia
ortodoxă a păstrat şi a trăit cea mai adâncă experienţă cu putinţă a
rugăciunii. Ea singură în afara tuturor celorlalte Biserici, proclamă că
Dumnezeu a devenit om pentru ca omul să poată deveni Dumnezeu. Doar ea
mărturiseşte că teolog este acela care se roagă cu adevărat. Numai ea ne
învaţă că trebuie să ne eliberăm pe noi înşine de propriile
preconcepţii despre Dumnezeu pentru a ne apropia de El. Numai Biserica
Ortodoxă ne învaţă că mintea are nevoie să fie unită cu inima. Toate
aceste lucruri sunt clar bazate pe Sf. Scriptură şi, din punct de vedere
istoric, numai Biserica Ortodoxă le păstrează fără greşeală.
-Întâlnirea dumneavostră cu mănăstirea Maicii Alexandra credeţi că v-a
dat un imbold spre a cunoaşte mai mult ortodoxia românească? Cum aţi
ajuns în România?
Aceasta este O altă întrebare grea şi mi-ar trebui mult timp ca să
răspund. Însă voi fi scurt şi la obiect. Am întâlnit câţiva români pe
când eram în Grecia, şi am simţit dorinţa să vizitez România, ori chiar
să merg să studiez teologia aici. Am rămas impresionat de ceea ce
suferise Biserica sub comunism şi doream să mă apropii de sfinţi
adevăraţi. Auzisem despre Părintele Cleopa şi Părintele Sofian, precum
şi despre N. Steinhardt — creştini adevăraţi.
- Cum vedeţi acum lucrurile în România?
Am fost bine primit la Facultatea de Teologie. În primul an am stat la
cămin, iar colegii mei au fost la înălţime. Nu am mai cunoscut alţi
români cu care să mănânc atâţia cartofi prăjiţi… oamenii au fost foarte
ajutători şi m-au încurajat. Pentru mine a fost o emoţie de nedescris să
am profesori ai căror părinţi spirituali au fost în puşcării pentru
dragostea lor faţă de Hristos. Am fost uluit pur şi simplu. L-am văzut
pe Părintele Sofian, am stat puţin de vorbă şi cu Părintele Iustin
Pârvu. Am profesori care i-au avut duhovnici pe Părintele Stăniloae şi
pe Părintele Sofian. Uneori sunt supărat, nu pot să pricep cum mulţi nu
înţeleg ce mare cinste este să ai astfel de oameni în mijlocul tău!
Părinţii Galeriu, Stăniloae, Sofian, Cleopa, Ilie Lăcătuşu, Arsenie Boca
nu au murit — ei sunt cu Dumnezeu! Nu mă bucur că ei sunt români, ci mă
bucur că ei sunt Sfinţi.
- Se poate face o comparaţie între societatea americană creştină şi lumea ortodoxă românească?
Nu vreau să accentuez diferenţele, oamenii sunt oameni peste tot în
lume, dar cred că nu-i aşa de greu să spunem că, spiritual vorbind,
România este bogată, în timp ce America este săracă. Materialismul este
foarte avansat acolo. În şcolile publice nu se poate vorbi despre Iisus
Hristos. Dacă cineva ar dori să-L întâlnească pe Iisus Hristos, în
America, are mii de posibilităţi să se rătăcească şi să ajungă aiurea.
Succesul financiar este extrem de tentant, însă lumea afacerilor din
America este foarte necredincioasă. Asta ca o ironie. Este o foarte mare
putere, o rea gândire care a pătruns America, şi ea poate să fie mai
rea decât comunismul. În ateismul comunist se spunea: “Dumnezeu nu
există, n-ar trebui să credeţi în El”. În America se spune: “Nu este o
problemă dacă Dumnezeu există ori dacă El nu există, toate religiile
sunt la fel, ceea ce este important este dragostea – dacă gândiţi că
religia dumneavoastră este cea adevărată, probabil că sunteţi un
fanatic”. În comunism, creştinii au fost crunt persecutaţi, ceea ce
demonstrează că liderii ţărilor comuniste au realizat puterea religiei.
În America, religiei nu i s-a permis să facă diferenţe. Guvernul spune
că este “neutru”. Românii se întorc acum către Dumnezeu pentru că nu au
altceva, dar iată că ei au lucrul cel mai important! Un adevărat test
pentru Romănia va fi atunci când, după intrarea în UE, îşi va mai putea
păstra credinţa ortodoxă?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu