În Exodul 1:8 citim: "Peste Egipt s-a ridicat un nou înpărat, care
nu cunoscuse pe Iosif," iar în v.11 "Şi au pus peste ei isprăvnicei
ca să-i asuprească prin munci grele".
Împăraţii hicşoşi au stăpânit Egiptul între secolele XVIII şi XVI. Ei
au dat două dinastii: pe a XV-a şi a XVI-a. Ei au avut capitala la Avaris.
Egiptul de sus, înspre izvoarele Nilului, era condus de prinţi egipteni, care
au fost tributari hicşoşilor. Ei aveau capitala la Teba. Unul dintre aceştia,
Kamose s-a răsculat împotriva lui Apopi al III-lea şi a cucerit Egiptul,
lăsându-i doar capitala Avaris. Urmaşul lui Kamose, Ahmose I, întemeietorul
dinastiei a XVIII i-a izgonit pe hicşoşi din Egipt. Această dinastie era hamită
şi ura pe semiţi. Ea avea ca moto: "Egiptul pentru egipteni".
Duşmănia împotriva hicşoşilor s-a răsfrânt asupra evreilor care au primit favoruri
de la hicşoşi şi asupra tuturor străinilor.
Că în Egipt s-a ajuns la grea suferinţă sub noua dinastie, se constată
dintr-o descriere a lui Eber. El spune: "Sub un sicomor stufos, un
vânzător de ale mâncării, de băuturi spirtoase şi de afide pentru răcorirea
apei, şi-a aşezat masa sa şi alăturea cu ea o ceată de barcagii şi vizitii,
răcneau şi se ciorovăiau pentru ceva. Marinarii stăteau lungiţi pe bordul
vapoarelor şi pe maluri la umbra palmierilor. Alţii, sub razele dogoritoare ale
soarelui, de care se apărau acoperindu-şi faţa cu o parte de pânzătură, care le
slujea drept haină. Pe alăturea treceau arestaţii şi sclavii, arşi de soare,
negrii, încovoiaţi sub sarcinile grele pe care trebuiau să le ducă la
destinaţie: în temple pentru jertfe sau la negustorii de diferite mărfuri.
Pietrarii cărau bucăţi de piatră aduse din pietrăriile Kenu sau Suan,
dirijându-le pe taluzi de lemn spre locul unde urma să se construiască un nou
templu sau un nou palat. Lucrătorii udau cu apă tălpigile, ca să nu se aprindă
prin frecare sub greul pietroaielor. Toţi aceşti lucrători erau mânaţi cu
cravaşa de către isprăvnicei şi cântau cântecele lor de muncă grea. Dar glasul
lor suna a apăsare şi răguşit. Abia în timpul repausului, când se strânseseră
cu toţii, se mai însufleţiră puţin.
Roiuri dese de muşte câineşti, urmăreau aceste grupe suferinde de
muncitori, car,e cu o răbdare apatică şi apăsătoare, suportau atât înţepăturile
muştelor cât şi loviturile supraveghetorilor".
În Biblie se spune că evreii au fost supuşi la munci grele de facerea
cărămizilor şi că aveau o anumită normă pe care trebuiau să o îndeplinească.
Arheologia confirmă aceasta. Pe un alt document denumit "Papirus
Anastasius" se spune aşa:
"Doisprezece pietrari, afară de oamenii
care se ocupau cu facerea cărămizilor în oraşele lor, au fost aduşi aici să
lucreze la zidirea caselor. Să facă fiecare din ei, numărul hotărât de
cărămizi, în fiecare zi. Ei nu trebuiau să slăbească munca la casa nouă. Pentru
aceasta, eu mă supun poruncii date mie de stăpânul meu".
Se pare că documentul aparţine unui ispravnic pus să supravegheze.
Peste Israel supraveghiau nu numai ispravnicii egipteni, ci şi logofeţi evrei.
Ca să-i stăpânească mai bine, Faraon corupe pe unii dintre evrei şi îi numeşte
logofeţi peste fraţii lor. Ce dureros e să vezi cum pentru bani, oamenii devin
unelte împotriva fraţilor lor! După ce nu li s-a mai dat paie pentru cărămizi
şi astfel nu s-a putut face norma stabilită, logofeţii aceştia au ajuns să fie
bătuţi şi ei. Aşa citim în Exod 5:14-18: "Au bătut chiar pe logofeţii
copiilor lui Israel, puşi peste ei de isprăvniceii lui Faraon. "Pentru
ce", li se zicea, "n-aţi isprăvit ieri şi azi, ca mai înainte,
numărul de cărămizi care vă fusese hotărât?"
Munca de facerea cărămizilor era grea şi neîndeplinirea normei atrăgea
bătaia celui în cauză şi uneori şi a logofătului evreu, ca acesta să fie mai
fără milă şi să-i forţeze pe cei daţi în grija sa la muncă. Pe un monument de
la Adel Curah se vede o scenă cu cărămidari la locul de muncă. Unii rup
pământul, alţii aduc apă, alţii frământă, alţii pun în forme, iar alţii
răstoarnă formele. Tabloul arată şi doi isprăvnicei. Unul cu o cravaşă în mână,
aplică lovituri pe spinarea goală a unui cărămidar. În Egipt fiind cald,
muncitorii nu purtau cămăşi. Celălalt isprăvnicel sau logofătul şade pe un
pietroi, cu toiagul lui ameninţător, împotriva oricui nu-şi face norma.
În Exod 1:13.14 ni se spune: "Atunci egiptenii au adus pe copiii
lui Israel la o aspră robie. Le- au făcut viaţa amară prin lucrări grele de lut
şi cărămizi şi prin tot felul de lucrări de pe câmp; şi în toate muncile
acestea pe care-i sileau să le facă, erau fără nici un pic de milă".
Biblia vorbeşte despre aceste munci forţate, iar documentele arheologiei
confirmă că ele existau şi arată că se purtau fără milă.
Un tablou din Benhatan arată o altă scenă de pedepsire. Un muncitor,
care nu lucrase cum trebuia şi cât trebuia, e întins cu faţa la pământ, alţi
doi îl ţin de mâni şi unul de picioare, iar isprăvnicelul îi brăzdează spatele
cu lovituri.
Se pare că cel care a asuprit mai crunt pe Israel a fost faraonul
Ramses al II-lea. E bine de ştiut că la egipteni, ca şi mai târziu la
babiloneni, cărămizile purtau pecetea împăratului. În Muzeul Britanic se găsesc
patru cărămizi cu pecetea lui Tutmes al III-lea şi câteva cu a lui Ramses al
II-lea.
De fapt, cele mai multe clădiri au fost făcute sub Ramses al II-lea. De
la el se găsesc cele mai multe cărămizi. El clădise cetăţile Pitom şi Ramses.
Aceste cetăţi au fost căutate de arheologi şi au fost dezgropate. Ceva curios,
s-a constatat că un mare număr de cărămizi nu mai aveau paie, mai ales la
cetatea Pitom. Deci, cărămizi fără paie, aşa cum spune Biblia. Câteva din
acestea se găsesc la Muzeul Britanic înregistrate sub nr.60-20. Ele poartă
sigiliul lui Ramses. El a fost un împărat care şi-a depus străduinţele pentru
construcţii. El a zidit palate, temple, magazii; a construit canale şi a
ridicat obeliscuri. Din 32 obeliscuri câte au fost găsite în Egipt, 21 au fost
făcute de Ramses II. Din 8 temple clădite în Teba, 7 au fost construite în
întregime sau parţial de Ramses. El a domnit între anii 1290-1224 î.d.Cr.
Cetăţile Pitom şi Ramses au fost cetăţi magazii sau hambare.
Săpăturile efectuate la Tel-el-Mascuta în anul 1883 sub supravegherea
arheologului Eduard Nevin au descoperit cetatea Pitom din Goşen. Dezgroparea ei
confirmă că a fost clădită de Ramses al II-lea, că avea magazii mari cu ziduri
groase de doi metri şi jumătate până la trei metri, că o parte din cărămizi
erau cu paie, iar altă parte fără paie. Deci relatarea biblică este adevărată.
Sub domnia hicşoşilor, evrei au dus-o bine, s-au
îmbogăţit şi s-au înmulţit nespus de mult. După alungarea lor, noul Faraon dă
ordine moaşelor să omoare copii de parte bărbătească ai evreilor. Cum aceasta
nu a dat rezultatele dorite, Faraon porunceşte evreilor săşi arunce în râu toţi
copiii ce se vor naşte, lăsând în viaţă doar fetele. Parcă nu ajungea jalea
adusă asupra lui Israel prin muncile grele, ci a trebuit ca şi femeile să-şi
aibă partea lor de jale.
Pe un document se află înscris un imn de biruinţă închinat faraonului
Menefta, în care se spune că "nu a lăsat nici o sămânţă în Israel".
Menţiunea e în rândul al doilea de jos. Aceasta e cea mai veche menţiune în
documentele străine despre Israel.
În familia lui Amram şi Iochebed s-a născut un fiu. Era drăguţ la
înfăţişare şi n-au vrut să-l omoare. Mama se dovedeşte eroină. E mai de grabă
gata să calce porunca împăratului decât să-şi arunce odrasla în râu. Ea l-a
păstrat ascuns trei luni.Sf Apostol Pavel in epistola sa către Evrei ne
destăinuieşte că a făcut aceasta prin credinţă. După trei luni, fiindcă nu-l
mai putea ţine ascuns, a făcut un sicriaş de papură, l-a uns cu lut şi smoală,
a pus copilaşul în el şi l-a aşezat între trestiile râului, în locul unde avea
obiceiul să se scalde fiica lui Faraon. Când aceasta vine la râu, aude plânsul
copilaşului, porunceşte uneia din servitoare să-l aducă şi îl ia să-l crească
ca fiu al ei. Nu se vede aici mâna călăuzitoare a lui Dumnezeu? Oamenii nu
pricep multe, dar El îşi îndeplineşte planurile Lui.
După Maneto, Moise s-a născut la Heliopolis, aproximativ prin 1520
î.d.Cr. Întrebarea care se ridică în mintea noastră este: Cine a fost această
fiică a lui Faraon? Moise, căci el scrie Exodul, nu ne dă amănunte. Întrebăm
arheologia dacă are vreun document care să ne lămurească, şi ea ne spune că
are.
În dinastia a XIX a fost un faraon Tutmes I. Omul acesta a avut ca
întâi născut, de la prima soţie, o fiică. De la a doua soţie a avut doi băieţi.
Legile Egiptului cereau că dacă primul născut e fiică, să se căsătorească cu
fratele vitreg, astfel ei să fie împărat şi ea împărăteasă. Aşa s-a făcut şi în
cazul acesta. Hatshepsut s-a căsătorit cu Tutmes II, care după moartea tatălui
a luat domnia, dar n-a trăit multă vreme şi a murit. Fiica lui Faraon a fost o
femeie energică. Din trăsăturile ei, care se păstrează redate pe bustul ei ce
se găseşte într-un muzeu, se constată că avea trăsături asemănătoare cu ale
grecilor. Ea a fost o femeie foarte înţeleaptă şi a condus treburile Egiptului
timp de 20 de ani.
Ea a ridicat două obeliscuri. Prin inscripţiile de pe ele, ea
proslăveşte lucrările tatălui ei, Tutmes I. Ele au fost ridicate la Teba. Unul
din obeliscuri a fost făcut bucăţi, celălalt există. E înalt de vreo 30 metri
şi este tăiat din stâncă, o singură bucată. Se susţine că este cel mai frumos
obelisc de pe faţa pământului. E înscris cu hieroglife şi cu scene. Meşterii au
început să- l lucreze în al 15-lea an al domniei ei şi a fost isprăvit în anui
al 17-lea. Pe acest obelisc sunt înscrise şi o parte din faptele ei. Ea se
intitulează "Femeia împărat", „Împărăteasa Egiptului de sus şi de
jos," precum şi "Fiica lui Faraon". Deci, denumirea pe care o
găsim în Biblie "Fiica lui Faraon", o găsim şi pe obeliscul din Teba.
Pentru ca să aibă mai multă autoritate, ea purta haine bărbăteşti şi
chiar o barbă din perucă. O mare parte din cercetători susţin că ea l-a crescut
pe Moise, că fiind prea bine cunoscută, nu a fost necesar să-i dea numele.
Biblia spune că "Moise a învăţat toată înţelepciunea
Egiptului" (Faptele apostolilor 7:22). Arheologia vine şi confirmă că
Egiptul avea universităţi de seamă. Una din ele a fost Universitatea din On. On
sau Heliopolis cum se mai numea, era cetatea soarelui sau a zeului Ra, situată
la nord-est, cam vreo 16 km de la Cairo. Aici a fost şi Iosif ca sclav la
Potifar. Unii sunt de părere că în anumite ramuri ale ştiinţei, nici studenţii
de azi nu învaţă ce au învăţat studenţii de atunci ai Egiptului. Lopuhin, un
scriitor religios rus, spune că universitatea aceasta a fost "Oxfordul
Egiptului".
După o descriere a geografului Strabo (63 î.d.Cr. - 21 d.Cr.), ştim că
la On era un mare centru al zeului Ra, zeul soare, că spre poarta mare era o
alee de sfincşi, deasupra porţii fluturau steaguri roşii şi albastre; că atât
înaintea porţii, cât şi îndărătul ei, pe două rânduri erau chipuri de piatră a
razelor soarelui. Se mai aflau obeliscuri şi un izvor sfânt. El a fost la
Heliopolis în anul 24 î.d.Cr.
Stiinţele care se studiau erau multe şi felurite. De exemplu: istoria,
geografia, medicina, chimia, geometria, matematicile, astronomia, dreptul, etc.
În medicină.erau destul de avansaţi, ştiau chiar să înlocuiască anumite
mădulare cu proteze. Apoi preparatele lor de
îmbălsămare au rămas neîntrecute. Nici ştiinţa noastră de astăzi nu poate face ce au făcut ei. La fel se studia literatura şi compoziţia. La Teba era o bibliotecă cu 20.000 volume. Pe o inscripţie se aflau cuvintele: "Pentru vindecarea sufletului". Astfel că nu e de mirare că Moise s-a priceput să compună cele cinci cărţi cu proză şi poezie. Iar tăbliţele de la Tel-el-Amarna arată că prinţii din vremea lui Moise cunoşteau scrierea hieroglifă, cuneiforma acadiană şi cuneiforma ugaritică, care e aproape identică cu ebraica.
îmbălsămare au rămas neîntrecute. Nici ştiinţa noastră de astăzi nu poate face ce au făcut ei. La fel se studia literatura şi compoziţia. La Teba era o bibliotecă cu 20.000 volume. Pe o inscripţie se aflau cuvintele: "Pentru vindecarea sufletului". Astfel că nu e de mirare că Moise s-a priceput să compună cele cinci cărţi cu proză şi poezie. Iar tăbliţele de la Tel-el-Amarna arată că prinţii din vremea lui Moise cunoşteau scrierea hieroglifă, cuneiforma acadiană şi cuneiforma ugaritică, care e aproape identică cu ebraica.
Descrierea ieşirii din Egipt făcută de Moise în "Exodul", a
fost atacată vehement de mulţi critici. Aceasta fiindcă cronicile egiptene nu
vorbesc nimic despre exodul lui Israel. După cum am mai pomenit însă, Egiptul
nu are o istorie a lui. Singura lucrare istorică de care avem cunoştinţă a fost
"Egiptica" scrisă pe la anul 240 î.d.Cr. de preotul Maneto, dar care
este pierdută. Anumite citate din ea au fost păstrate în lucrările altor
scriitori, precum şi o listă a treizeci dinastii de împăraţi. Deşi anumite nume
şi cifre au fost copiate greşit, ea a fost documentul de bază care a slujit la
refacerea istoriei Egiptului. Celelalte amănunte pentru recostituirea istoriei
au fost culese din "Geografia Universală" a lui Strabo, din „Istoria
Naturală" a lui Pliniu cel Bătrân, din tratatul de geografie a lui
Ptolomeu şi din inscripţiile dezgropate de arheologie. Toate aceste inscripţii
laudă isprăvile faraonilor şi nu redau înfrângerile lor. Exodul a fost o
înfrângere pentru egipteni, un popor s-a eliberat din robia lor, aşa că era
natural să nu fie înscris pe monumentele lor.
E Biblia adevărată? Din moment ce nu avem o istorie a Egiptului care să
confirme exodul, cum putem verifica cele spuse de Moise? Şi în privinţa aceasta
ne adresăm arheologiei să ne lămurească. Din tezaurul vechii civilizaţii a
Egiptului, ea deţine anumite documente ce ne pot da o lumină oarecare.
Fapt cunoscut şi precis este că Israel a fost în Egipt. Tot atât de
cunoscut şi precis e şi faptul că Israel a ieşit din Egipt. Doar felul cum a
ieşit este pus în discuţie. Enciclopedia Britanică spune în privinţa aceasta:
"Rezultatul general al cercetărilor ştiinţifice privitoare la faptele
materiale ale exodului este dublu. În primul rând se stabileşte evenimentul;
totul confirmă raportul biblic, că într-adevăr a fost o scăpare a lui Israel
din Egipt. În al doilea rând, rezultatul ne duce la concluzia că acest
eveniment a fost mai puţin important în vechiul Orient apropiat, locul unde s-a
petrecut, decât pare că implică relatarea biblică".
Eu nu caut să apreciez importanţa ieşirii, ci să analizez dacă
relatarea ieşirii, dată de Moise, este adevărată sau nu. În Exod 7-12, ni se
spune că Faraon nu a vrut să dea voie lui Israel să plece şi prin 10 plăgi,
Dumnezeu a forţat pe Faraon să îngăduie plecarea lor. Criticii de obicei fiind
necredincioşi, resping minunea, iar cele zece plăgi fiind minuni, nu sunt gata
să le accepte. Totuşi să stăm puţin şi să analizăm spre a vedea dacă s-au putut
petrece aşa minuni.
Prima plagă a fost prefacerea apei în sânge (Exod 7:19-25). Pentru
oamenii de ştiinţă de azi, aceasta nu este ceva inexplicabil. Ei au analizat
chiar şi zăpada roşie şi i-au găsit explicaţia. Nilul a mai fost roşu şi altă
dată. Partea de sus a râului e numită Nilul Alb, apoi la Kartum, primeşte apele
Nilului Albastru, iar de la sud-est primeşte apele râului Atbara. De la Nilul
Albastru, curge printre nişte pământuri fine roşii la Sennaar şi cu cât apele
sunt mai umflate, cu atât rup mai mult pământ şi sunt mai roşii. Relatarea lui
Moise nu e absurdă. Ehrenberg, după minuţioase cercetări microscopice, susţine
că a fost nu numai o schimbare a culorii, ci şi a compoziţiei chimice,
determinată de plante criptogamice şi infuzorii, ceea ce a cauzat moartea
peştilor. Fenomenul a fost natural. Minunea constă în aceea că a fost săvârşit
la cuvântul lui Dumnezeu prin Moise. Prin această plagă, Dumnezeu loveşte în
zeitatea lor principală, în Osiris, căci egiptenii considerau Nilul ca o
personificare a lui Osiris.
A doua plagă au fost broaştele (Exod 8:1-15). Că
asupra Egiptului au mai fost năvăliri de broaşte, se constată din faptul că
aveau pe zeiţa Hekt căreia se rugau să fie feriţi de ele. Zeiţa era
reprezentată cu cap de broască. Dar în cazul acesta, ea s-a dovedit
neputincioasă. Pieirea deodată a broaştelor, ca şi apariţia lor, se face la
termenul hotărât de Moise. Aici e minunea.
Moartea şi
putrefacţia lor rapidă, oamenii de ştiinţă susţin că s-ar fi datorat unei
infecţii cauzate de bacilus antracis.
A treia plagă au
fost păduchii. Ei erau consideraţi necuraţi. Ei au întinat şi pe preoţi şi
chiar boul Apis, socotit sfânt de egipteni.
A patra plagă a fost musca câinească. Egiptul a mai fost atacat de
roiuri mari de muşte. De aceea şiau făcut zeii-muşte care să-i apere. Dar
zeii-muşte nu pot opri această plagă, nici nu pot să o înlăture.
Plaga a cincea, ciuma vitelor, a şasea vărsatul negru, a şaptea piatra
şi focul şi a opta lăcustele au nenorocit economia Egiptului. Zeii care
trebuiau să asigure belşugul, s-au arătat nevrednici, n-au putut împiedeca
urgiile lui Iehova. Persoane de specialitate afirmă că ciuma vitelor ar fi fost
provocată de bacilus antracis cu care au fost infectate păşunile prin moartea
broaştelor, căci textul din Exod 9:3, face precizarea că plaga va atinge vitele
de pe câmp. Belşugul mare de ploi care a determinat revărsarea Nilului, a creat
în Etiopia şi Sudan condiţii pentru dezvoltarea roiurilor dense de lăcuste,
care au apărut prin luna martie. În Egipt, lăcustele nu constitue un miracol.
Faptul că au fost anunţate şi că în noaptea aceea a suflat vântul de răsărit,
care a adus lăcustele, aşa cum spusese Moise, aceasta constitue minunea. Zeul
Hapi na adus belşugul, ci ruina.
Plaga a şasea a fost vărsatul negru. El a atins pe oameni. Se susţine
că ar fi fost provocat de microbi purtaţi de musca câinească de la plaga a
patra. Pielea corpului se umplea de băşici usturătoare. Pliniu cel Bătrân
vorbeşte despre boli de piele specifice Egiptului.
Plaga a noua a fost întunericul de trei zile. Ea a fost împotriva lui
Ra, zeul soarelui. Trei zile a fost întuneric gros. Nu e vorba de o eclipsă de
soare aşa de lungă, ceea ce pare imposibil de crezut pentru mulţi. Fenomenul a
fost determinat de kamsin, o furtună de praf. În urma marilor inundaţii, care
au adus un praf fin de pământ roşu, prin luna martie se ivesc furtuni ce ridică
în văzduh acest praf. Atunci aerul devine gros şi întunecă soarele, totul se
face beznă. Durata fenomenului relatată în Exodul e cea mai lungă cunoscută.
Descrierea acestei plăgi nu este absurdă. Astfel de întunecimi s-au mai
întâmplat în Egipt. Documentele arată groaza ce cuprinde îndeosebi pe călătorii
prin deşert când kamsinul sau simunul începe să ridice praful şi nisipul
pustiei. Atunci toţi stau în locurile lor, exact cum spune Biblia. Numai cine
nu cunoaşte aceste anomalii ale climei Egiptului, râde de descrierea lui Moise,
dar prin aceasta îşi dovedeşte ignoranţa sa. Adevărul rămâne în picioare.
Plaga a zecea a fost moartea întâilor născuţi. Ea a adus jalea asupra
egiptenilor şi bucuria eliberării pentru copiii lui Israel. Chiar primul născut
a lui Faraon a fost lovit de îngerul morţii. Un document arheologic spune că
Menefta, şi-a pierdut fiul în vârstă de 18 ani. Lucrul acesta este notat pe un
mormânt la Tanis, pe care cercetătorul Brugsch îl pune în legătură cu lovirea
întâilor născuţi ai Egiptului, iar adevăratul mormânt al său se află neterminat
la Teba.
Câteva tăbliţe găsite la Ghebal, reprezintă grupul regal, iar
inscripţia dedesubt spune: "Moştenitorul tronului întregii ţări, scribul
împărătesc, şeful soldaţilor, marele fiu... preaiubitul fiu al lui Menefta a
murit". Mulţi cercetători biblici susţin că Menefta a fost faraonul de pe
vremea ieşirii lui Israel din Egipt.
Toate cele zece plăgi au fost folosite de Dumnezeu spre umilirea
Egiptului şi eliberarea lui Israel din robie. Prin faptul că fiecare plagă a
fost anunţată mai dinainte, a convins pe Faraon că Dumnezeu este Stăpânul
fenomenelor naturii şi l-a obligat să dea voie lui Israel să plece. Vestea
despre aceste plăgi s-a răspândit şi la alte popoare. Filistenii zic mai
târziu: "Vai de noi! Cine ne va izbăvi din mâna acestor Dumnezei
puternici? Dumnezeii aceştia au lovit pe egipteni cu tot felul de urgii în
pustie" (1 Samuel 4:8).
E Biblia
adevărată? Documentele arheologice arată că e adevărată.
După ieşirea din Egipt şi trecerea Mării Roşii, copiii lui Israel s-au
îndreptat spre Canaan, "ţara în care curge lapte şi miere". Denumirea
aceasta pomenită des în Biblie, se găseşte şi la vechi scriitori egipteni. Ea
este folosită în povestea lui Sinuhe, călătorul, datată pe la 1900 î.d.Cr. şi
în descrierea campaniilor lui Faraon Pepi I, pe la 2350 î.d.Cr. Documentele
arheologice care vorbesc despre această perioadă sunt multie. Din ele vom alege
câteva care înlătură unele critici mai importante aduse Bibliei.
Încă înainte de a intra în Canaan, Biblia spune că Israel a ajuns să
aibă un cod de legi scrise. Mulţi critici care au studiat aceste legi, au
susţinut că nu se poate ca aceste legi să fi fost pe vremea lui Moise, ci doar
mult mai târziu, însă scriitorul le-a pus pe seama lui Moise, ca poporul să le
preţuiască mai mult. Ei îşi fundamentau această susţinere pe faptul că Israel a
fost un popor înapoiat, o adunătură de sclavi, incapabili de formularea unor
aşa legi; iar pe de altă parte, atât fondul cât şi forma unor aşa legi aparţin chiar
la alte popoare perioadei împăraţilor lui Israel.
Da, e adevărat că Israel a fost un popor de sclavi, aceasta însă din
cauza că duşmanii i-au înjosit la această treaptă. În scurgerea istoriei s-au
văzut prinţi care au fost puşi să tragă la galere şi generali care au fost
ciobani la oi. Nu întotdeauna slujba pe care o face cineva poate servi drept
criteriu de stabilire a culturii lui. Apoi, ei n-au ţinut seama că Moise a
învăţat "toată înţelepciunea Egiptului". Ba mai mult, el afirmă că
le-a primit de la Dumnezeu. Oare a fost imposibil ca El să dea aşa legi pe
vremea aceea?
Săpăturile arheologice făcute între anii 1929-1937 la Ras Shamra pe
coasta Siriei în dreptul Ciprului au scos la lumină un cod de legi civile şi
religioase ale fenicienilor, scrise în ugarită cu vreo sută de ani înainte de
cucerirea Canaanului". Un alt cod de legi cu vreo patru sute de ani mai
vechi, a fost găsit în săpăturile de la Suza în 1901 de către Jacques de
Morgan. Era faimosul cod de legi al lui Hamurabi. Astfel, obiecţia criticilor a
fost spulberată.
Biblia spune că
Israel a avut un chivot pe care l-au făcut în pustie şi când porneau la luptă
duceau şi chivotul cu ei. Diodorus ne spune că aşa făceau şi fenicienii.
În Numeri 20:17; 21:22 şi Deuteronom 2:27 se vorbeşte despre "drumul
împărătesc", pe care voiau să-l folosească în trecere prin ţara
amoriţilor. Astăzi se ştie că a existat un aşa drum. Era o şosea ce făcea
legătură între Egipt, Etiopia şi alte ţări din Africa, cu împărăţia hitiţilor,
a asirienilor şi a babilonieilor. Şoseaua trecea pe la răsăritul Mării Moarte,
prin Iordania spre Damasc. Anumite săpături făcute au scos la suprafaţă mai
multe fortăreţe din Epoca Bronzului, care erau înşiruite pe această şosea.
Aceasta arată că drumul exista prin anul 2000 î.d.Cr. deci, cu mult înainte de
Moise.
În Numeri 13:28-29 ni se spune de către cele 12 iscoade, că ţara Canaan
era locuită de mai multe popoare. Documentele din Palestina de pe acea vreme,
poartă în înscripţiile lor nume de persoane, care ne dau o idee generală, de
originea etnică felurită a acestor persoane. Şi azi, în multe cazuri, numele
îţi sugerează naţionalitatea persoanei respective. Astfel Popescu ştii că e
roman, Castalini e italian, Schmidt e german, Iuhasz e maghiar, Rubinstein e
evreu. Tot aşa numele din inscripţii confirmă, că Palestina era locuită de mai
multe popoare.
În Iosua 6 ne este descrisă cucerirea Ierihonului. Săpăturile
arheologice făcute aici au constatat că era una din cele mai vechi cetăţi. Un
turn de piatră, cu scări interioare şi cu case de jur-âmprejur, verificate cu
ajutorul carbonului 14, arată o vechime de 7000 de ani î.d.Cr. Săpăturile prof.
John Garstang între 1930-1936 au arătat că Ierihonul a fost dărâmat şi
reconstruit în mai multe rânduri. El le-a dat denumiri alfabetice. Astfel până
la anul 3000, el a
numit-o cetatea A., care a fost dărâmată. Cetatea B. a fost clădită la 2500 şi a fost distrusă în anul 1700. Cetatea C. a fost mai mare decât cele anterioare, a avut palate frumoase şi a fost împrejmuită cu un zid de piatră. Ea a fost distrusă prin anul 1500. Cetatea D. a fost reconstruită prin anul 1500. Palatele au fost reclădite. Cetatea era apărată de ziduri duble făcute din cărămidă. Zidul interior era la o distanţă de 5 m de celălalt, avea o grosime de 4 m şi o înăţime de 10 m. Suprafaţa era mai mică, doar vreo şase acri, aproximativ 25.000 mp. Din această cauză, au ajuns să folosească şi spaţiul dintre ziduri, clădind şi acolo case. Aşa se explică coborârea celor două iscoade peste zid din casa lui Rahav (Iosua 2:15). Zidurile cetăţii D. poartă armele unei distrugeri violente. Zidul exterior s-a prăbuşit spre interior acoperind casele dintre ziduri. Cenuşa, cărămizi arse înroşite, precum şi lemne arse, arată că cetatea a fost dărâmată şi arsă cu foc, aşa cum spune în Iosua 6:24. Cetatea a fost reclădită pe la 860 î.d.Cr.
numit-o cetatea A., care a fost dărâmată. Cetatea B. a fost clădită la 2500 şi a fost distrusă în anul 1700. Cetatea C. a fost mai mare decât cele anterioare, a avut palate frumoase şi a fost împrejmuită cu un zid de piatră. Ea a fost distrusă prin anul 1500. Cetatea D. a fost reconstruită prin anul 1500. Palatele au fost reclădite. Cetatea era apărată de ziduri duble făcute din cărămidă. Zidul interior era la o distanţă de 5 m de celălalt, avea o grosime de 4 m şi o înăţime de 10 m. Suprafaţa era mai mică, doar vreo şase acri, aproximativ 25.000 mp. Din această cauză, au ajuns să folosească şi spaţiul dintre ziduri, clădind şi acolo case. Aşa se explică coborârea celor două iscoade peste zid din casa lui Rahav (Iosua 2:15). Zidurile cetăţii D. poartă armele unei distrugeri violente. Zidul exterior s-a prăbuşit spre interior acoperind casele dintre ziduri. Cenuşa, cărămizi arse înroşite, precum şi lemne arse, arată că cetatea a fost dărâmată şi arsă cu foc, aşa cum spune în Iosua 6:24. Cetatea a fost reclădită pe la 860 î.d.Cr.
Wolf Schneider în cartea sa "Omniprezentul Babilon", ce se
află tradusă şi în limba romană, spune că "de la săpăturile efectuate
acolo în 1956, Ierihonul este considerat cea mai veche aşezare de tip orăşenesc
din lume". În ce priveşte posibilitatea ca acele ziduri să fie dărâmate
fără mână omenească, autorul susţine că Iosua a avut cutremurul ca aliat. El
zice: "Cum de sau surpat zidurile Ierihonului ne-o spune Werner Keller în
cartea sa "Und die Bibel hat doch recht" ("Biblia are totuşi
dreptate"): "Din cauza unui cutremur de pământ, fenomen frecvent în
împrejurimile Mării Moarte... Ceea ce au găsit arheologii referitor la
catastrofa naturală care i-a venit în ajutor lui Iosua, ca şi la faptele acestuia
din urmă, sunt pietre crăpate, dărâmături de ziduri înnegrite, lemn carbonizat
şi moloz".
Săpături făcute la Betel, Debir, Lachiş şi Haţor, arată că şi aceste
cetăţi au fost arse pe aceeaşi vreme. Un alt amănunt interesant este secarea
Iordanului, care a avut loc când poporul a trecut pentru cucerirea Ierihonului.
Iosua primise porunca de trecere a Iordanului, din partea Domnului, cu
prevestirea că apele de sus se vor opri şi că poporul va putea trece. Şi aşa
s-a întâmplat. Textul spune: "Poporul a ieşit din corturi ca să treacă
Iordanul... Când preoţii, care duceau chivotul, au ajuns la Iordan, şi când li
s-au muiat picioarele în marginea apei - căci Iordanul se varsă peste malurile
sale în tot timpul secerişului - apele care se pogoară de sus sau oprit, iar
cele ce se pogorau spre marea câmpiei, care este Marea Sărată, s-au scurs de
tot. Poporul a trecut în faţa Ierihonului". (Iosua 3:14-16). Toţi
necredincioşii au râs de această relatare şi spuneau că este imposibil să
creadă aşa ceva. Aceasta însă din pricina lipsei de cunoştinţă. În istorie se
cunosc încă alte trei cazuri când Iordanul s-a oprit. În unele locuri patul
albiei Iordanului se îngustează între 30 şi 45 metri. Unele cutremure de pământ
cauzează alunecări de teren, care blochează cursul râului. Aceasta după
confluenţa cu râul Iabboc. În noaptea precedentă lui 8 dec.1267, apele
Iordanului au fost blocate timp de 16 ore. Alt caz similar s-a petrecut în 1906
şi în 1927, când apele au fost oprite 21 ore şi jumătate. Deci cele relatate de
Iosua nu sunt o poveste, ci o realitate.
Săpăturile arheologice făcute în Palestina, arată că cele mai multe
cetăţi au fost arse în aceeaşi perioadă, ceea ce coincide cu ocuparea ţării de
către evrei. Câteva, între care Meghido şi Betşan, arată că au fost stăpânite
de canaaniţi până ceva mai târziu. Dar şi aceasta nu tăgădueşte, ci confirmă
adevărul Bibliei arătat în cartea Judecători cap.1:21-36, căci Israel n-a
izgonit pe toţi canaaniţii la ocuparea Canaanului.
Canaaniţii aveau o civilizaţie mult mai
înaintată decât a evreilor. Lucrul acesta se vede desluşit cu ocazia
săpăturilor arheologice. Arhitectura canaanită a fost mult avansată.
Dezgropările făcute la Meghido, Betşan şi Salmona, în partea de nord, arată o
stare înfloritoare, aveau chiar palate bogat ornamentate. Casele clădite de
evrei au fost rudimentare, sărace. Cele două nivele de culturi sunt foarte
distincte. Lucrul este explicabil, căci Israel era un popor abia scăpat din
sclavie. Totuşi lipsa de cultură nu a împiedecat pe Dumnezeu să le dea Ţara
promisă. Documentele dezgropate la Ras Şamra, arată viaţa religioasă, zeii şi
zeiţele, templele, ritualurile, imnurile religioase, precum şi prostituţia,
stricăciunea mare de la temple. Chiar imediat după moartea lui Iosua, pe vremea
judecătorilor, Israel fusese atras de cultul Baalilor (Judecători 2:11-13).
Templul lui Baal Berit, scos la suprafaţă cu ocazia săpăturilor la
Sihem, confirmă istoria lui Abimelec, fiul lui Ghedeon (Judecători 9:4).
Evidenţele arată că el exista pe vremea judecătorilor. Era o construcţie masivă
de vreo 25 m pe 21 m, împrejmuit de un zid de vreo 5 m grosime.
Alte informaţii folositoare, ne sunt date de săpăturile de la Ghibea.
Ruinele dezgropate, pot fi văzute la vreo 10 km nord de Ierusalim. Ele
demonstrează că vechiul oraş fusese zidit pe sol virgin, prin secolul al
XIII-lea î.d.Cr. şi a durat până în secolul următor, când a fost distrus prin
foc. Aceasta confirmă cele relatate în Judecători 20:37-40. Cetatea a fost
reclădită prin secolul al XI-lea, în zilele lui Saul.
Partea de
sud-vest nu a fost cucerită de Israel, ea a rămas în stăpânirea filistenilor.
Ei se trag din Casluhimi, fiul lui Miţraim (Egipt), fiul lui Ham (Geneza
10:14). Avraam şi Isaac au avut de-a face cu filistenii. La ieşirea din Egipt,
Israel mai bine face un ocol mare decât să dea prin ţara filistenilor (Exod
13:17). Iar când s-au aşezat în Canaan, Iosua evită confruntarea între trupele
sale şi cele ale celor cinci domnitori ai filistenilor. Cetăţile lor mai de
seamă erau: Gaza, Aşdod, Ascalon, Gat şi Ecron (Iosua 13:2,3). Săpăturile
arheologice efectuate în această parte au scos la lumină anumite lucruri, care
confirmă cele scrise în Biblie. În Judecători 16:21 ni se spune că Samson a
fost "legat cu nişte lanţuri de aramă". Săpăturile de la Gherar,
lângă Gaza şi de la Tell Qasile, lângă Tell Aviv, au dat lumii prilejul să
cunoască topitoriile de fier şi aramă ce le aveau filistenii, precum şi
atelierele de prelucrare a metalelor. Pe vremea lui Saul, filistenii deţineau
monopolul fierului şi a prelucrării lui. „În toată ţara lui Israel nu se găsea
nici un fierar... şi fiecare om din Israel se pogora la filisteni ca să-şi
ascută fierul plugului, coasa, securea şi sapa" (1 Samuel 13:19,20).
Săpăturile au arătat de asemenea, că unele case mari erau clădite în jurul unui
mare hol central, care avea stâlpi de sprijinire a etajului şi a acoperişului.
Pe aceşti stâlpi îi pomeneşte Biblia în legătură cu moartea lui Samson.
"Şi Samson a îmbrăţişat amândoi stâlpii de la mijloc pe care se sprijinea
casa, şi s-a rezemat de ei; unul era la dreapta lui şi altul la stânga lui...
S-a plecat cu toată puterea şi casa a căzut peste domnitori şi peste tot
poporul care era acolo" (Judecători 16:29,30). Deci şi ruinele
filistenilor le confirmă Biblia.
A fost o vreme când aşa numita „Înalta critică germană" a căutat
să obiecteze la o seamă de împăraţi pomeniţi în Biblie şi să spună că sunt
persoane mitologice, deoarece ei n-au găsit pomenit nicăieri numele acestor
împăraţi.
Iov spunea: "Vorbeşte pământului şi te va învăţa." De aceea
chemăm pământul cu minele lui, cu secretele îngropate în pulberea lui, să ne
înveţe adevărul, să ne dea dovezi spre convingerea noastră, ca să nu fim
necredinciosi, ci credincioşi.
Primul împărat al lui Israel a fost Saul. El şi-a avut reşedinţa la
Ghibea lui Beniamin, câţiva kilometri mai la nord de Ierusalim. Căci pe vremea
lui Ierusalimul era stăpânit de iebusiţi. În 1922, 1923 şi 1933 o echipă sub
conducerea Profesorului W.F.Albright a făcut săpături la Tell el Ful, vreo 5 km
nord de Ierusalim. Aici au descoperit citadela lui Saul de la Ghibea. De aici
el a condus pe Israel până la moartea sa în lupta cu filistenii.
La Betşan arheologii au dezgropat un mare templu
al lui Dagon şi unul al Astarteii. Biblia spune că filistenii au pus armele lui
Saul în templul Astarteii la Betşan (1 Samuel 31:10). Ruinele confirmă că era
un aşa templu, că Biblia a spus adevărul.
David a fost al doilea împărat al lui Israel. Încă din tinereţe, el a
fost mare cântăreţ la harfă şi compozitor. De la el avem cei mai mulţi psalmi.
La fel ni se spune că el a organizat cântul la Casa Domnului, punând la o parte
pentru slujba aceasta un număr de 288 corişti şi orchestranţi (1 Cronici
25:1-7).
Criticismul modern a tăgăduit multă vreme lucrul acesta. Ei spuneau că
nu se poate ca muzica să fi fost aşa de dezvoltată. Dar cercetările arheologice
confirmă relatarea biblică. Muzicienii palestinieni au fost bine cunoscuţi în
antichitate, chiar cu mult înainte de David. Ei sunt arătaţi, încă de prin
secolul al XIX-lea, pe monumentele din Egipt şi Mesopotamia. Semiţii, când
coborau în Egipt, îşi duceau şi instrumentele cu ei. Basorelieful de la Beni
Hasan, arată clar lucrul acesta. Iar epica religioasă descoperită la Ras Samra,
arată că încă pe la 1400 î.d.Cr. , deci cu aproape 400 de ani înainte de David,
la Ugarit, cântăreţii religioşi formau o clasă specială. Astfel, părerea că era
imposibil ca la acea dată să fi fost cântăreţi organizaţi în coruri, a fost
spulberată.
O altă confirmare arheologică este a iazului de la Gabaon. În 2 Samuel
2:12-16 citim că armata lui David, sub comanda lui Ioab şi cea a lui Işboşet
sub comanda lui Abner, s-au întâlnit la iazul din Gabaon, azi El-Jib. În timpul
săpăturilor arheologice din 1956, 1957 şi 1959, sub conducerea lui James
B.Pritchard din partea Muzeului Universităţii Pennsylvania, s-a descoperit
iazul de la Gabaon, la vreo 10 km nord de Ierusalim. Iazul era săpat în stâncă
şi avea un diametru de 11,3 m şi o adâncime de 10,8 m. Acest bazin era făcut
pentru adunarea apei. Pe fundul bazinului au fost găsite mânere de mari
ulcioare, pe care este scrisă inscripţia locului "Gbn" adică Gabaon,
căci este ştiut că scrierea evreiască este lipsită de vocale. Iazul era în
folosinţă de pe la anul1200 î.d.Cr. Deci, exista pe vremea lui David, aşa cum
spune Biblia.
Descoperirile arheologice în legătură cu perioada domniei lui Solomon
sunt remarcabile. Profesorul Albright spune în volumul său că "vremea lui
Solomon a fost cu siguranţă cea mai înfloritoare perioadă în istoria
Palestinei".
Fiind o vreme de pace, eforturile au fost depuse în domeniul
construcţiilor. Mai de seamă a fost castelul său din pădurea Libanului şi
templul de la Ierusalim. Biblia spune că meşterii au fost fenicieni din părţile
Tirului. Arhitectura, stâlpii, capitelurile proto-ionice, detaliile, motivele
sculptate, toate arată o puternică influenţă feniciană. Arheologii R.S.Lamon şi
G.M.Shipton, care au condus excavaţii în Palestina între anii 1925-1939 afirmă:
"Această evidenţă se acordă bine cu tipul de construcţie a templului lui
Solomon din Ierusalim, cum este descris în 1 împăraţi 7:12".
O afirmare a Bibliei ce n-a fost crezută de unii, a fost cea cu privire
la grajdurile lui Solomon. În 1 împăraţi 4:26 citim: "Solomon avea
patruzeci de mii de iesle pentru caii de la carăle lui." El şi-a format o
considerabilă forţă de care de război. Iar din 1 împăraţi 10:28,29 ştim că
importa cai din Egipt, pentru el şi pentru împăraţii hitiţilor. Săpăturile arheologice
efectuate la Meghido, vreo 32 km sud-est de Carmel, azi Tel el-Mutesellim, au
dat la iveală grajdurile mari ale lui Solomon. Aici a fost un complex de
clădiri cu două rânduri de stâlpi de piatră având între ei un pasaj de trei
metri. Alte grajduri asemănătoare au fost găsite şi la Taanac, Haţor, Tel
el-Hesi şi Ghezer.
La fel,
săpăturile făcute de Nelson Glueck la Tel el Keleifeh, Elatul de azi, au
confirmat, că aici Solomon
avea turnătoriile de aramă.
Înainte se numea Eţion Gheber.
Tot aici era şi portul pentru flota sa, căci
Solomon "avea pe mare corăbii din Tars" (1 împăraţi 10:22). O seamă
de bucăţi de parâme dezgropate, precum şi alte indicii, arată că a fost un port
mare pe vremea lui Solomon.
Cu prilejul unor construcţii la Milo, Solomon a dat supravegherea
lucrărilor lui Ieroboam. Într-o zi, ieşind din Ierusalim, a întâlnit pe
proorocul Ahia din Silo, îmbrăcat cu o haină nouă. Proorocul şi-a apucat haina
şi a rupt-o în douăsprezece bucăţi şi a zis lui Ieroboam: "Ia-ţi zece bucăţi!
Căci aşa vorbeşte Domnul, Dumnezeul lui Israel: "Iată, voi rupe împărăţia
din mâna lui Solomon şi-ţi voi da zece seminţii... aceasta pentru că M-au
părăsit" (1 împăraţi 11:30-33). Din cauza trăirii nepotrivite a lui
Solomon, Dumnezeu hotărăşte ruperea împărăţiei. Solomon caută să pună mâna pe
Ieroboam să-l omoare, dar el fuge la împăratul Egiptului şi cere azil politic.
El rămâne la Şişac până la moartea lui Solomon. Aceasta spune Biblia.
Pentru unii
necredincioşi asta părea de necrezut. Solomon avea de soţie pe fiica lui
Faraon, iar Ieroboam fuge de Solomon tocmai la faraon. E posibil aşa ceva?
Documentele arheologice spun că este posibil. Faraonul, care avea fiica
căsătorită cu Solomon, a fost detronat de Sişac. Cu el începe o nouă dinastie
în ţara Egiptului, dinastia a XXII-a. La acest faraon găseşte adăpost Ieroboam
de mânia lui Solomon. Deci, pricina de poticnire este spulberată. Biblia e
adevărată.
Biblia vorbeşte despre năvălirea lui Şişac în Palestina. La 1 împăraţi
14:25-26 citim: „În al cincilea an al împărăţirii lui Roboam, Şişac, împăratul
Egiptului, s-a suit împotriva Ierusalimului. A luat vistieriile Casei Domnului
şi visteriile casei împăratului, a luat tot. A luat toate scuturile de aur pe
care le făcuse Solomon".
Năvălirea lui Şişac în Palestina nu e o poveste, ea este confirmată de
documente arheologice. Pe zidul de sud al curţii marelui templu de la Karnak,
există un tablou care îl arată pe Şişac. Împăratul e făcut ca un gigant. În
mâna stângă ţine capetele unor frânghii, de care sunt legaţi şiruri întregi de
prizonieri. Captivii sunt legaţi la gât unul de altul. În mâna dreaptă ţine un
toiag. Cel care lucrase tabloul, acoperise partea de jos a corpului fiecărui
prizonier cu un scut, pe care a scris ţara de unde este prizonierul.
Datorită acestei sculpturi, astăzi noi ştim că Şişac a cucerit 133
cetăţi, dintre care cele mai însemnate sunt: Gaza, Adulam, Bethoron, Aialon,
Ghibeon, Sunem, Iuda-Melec sau Ierusalimul. Templul de la Karnak, în sus pe
Nil, adevereşte că Biblia este adevărată. Altă evidenţă arheologică este o
stelă frântă a lui Şişac, ce a fost dezgropată la Meghido. Ea indică cucerirea
acestei fortăreţe de către Şişac.
Printre alte amănunte despre Ahab, istorisirea biblică spune că şi-a
zidit un palat de fildeş (1 împăraţi 22:39). Iar după vreo sută de ani,
proorocul Amos prevesteşte surparea. În cap.3:15 zice din partea Domnului:
"Voi surpa casele de iarnă şi casele de vară; palatele de fildeş se vor
duce." Aceasta sugerează un lux exorbitant. Un obiect de fildeş este
scump, dar un palat de fildeş? Pilda împăratului a fost urmată şi de alţi
bogătaşi ai Samariei. Ba, Amos ne spune că şi mobilierul îl aveau de fildeş. În
cap.6:4 citim: "Ei se culcă pe paturi de fildeş...
Mulţi au tăgăduit aceste afirmaţii ale Bibliei. Li se păreau prea
exagerate. Dar excavaţiile arheologice efectuate la Samaria în anii 1908-1910,
de Universitatea Harvard, sub direcţia lui G.A.Reisner, D.G.Lyon şi C.S.Fisher,
continuate între anii 1931-1933, tot de Universitatea Harvard, în colaborare cu
Universitatea din Ierusalim şi cu Şcoala Britanică de Arheologie din Ierusalim
sub direcţia lui J.W.Crowfoot, au scos la suprafaţă palate, cisterne şi
fortificaţii de pe vremea lui Ahab. De sub dărâmături, au adus la lumină plăci
de fildeş, cu care erau căptuşite aceste palate şi părţi de mobilă. Pe fildeş
sunt gravate trestii de papirus, flori de lotus, lei,
tauri, sfincşi, zei egipteni, ca Isis şi Horus. Aceasta indică nu numai luxul mare pe vremea lui Ahab, ci şi depărtarea mare de Dumnezeu. Rămăşişele de fildeş scoase de sub dărâmături, confirmă spusele Bibliei.
tauri, sfincşi, zei egipteni, ca Isis şi Horus. Aceasta indică nu numai luxul mare pe vremea lui Ahab, ci şi depărtarea mare de Dumnezeu. Rămăşişele de fildeş scoase de sub dărâmături, confirmă spusele Bibliei.
Apoi numele lui Ahab îl găsim pomenit în analele lui Salmanaser al
III-lea, cu privire la bătălia de la Karkar în 853 î.d.Cr. El spune că aici a
întâlnit o coaliţie de 12 împăraţi pe care i-a biruit. El dă o listă a forţelor
coalizate. Iată un extras din Anale:
"Am plecat din Argana; m-am apropiat de Karkara. Am distrus, am
dărâmat şi am ars cu foc Karkara, reşedinţa sa împărătească. Spre a-l ajuta, el
a adus 1.200 care de război, 1.200 cavalerişti, 20.000 soldaţi Adad'idri
pedestrii din Damasc; 700 care de război; 700 cavalerişti, 10.000 pedeştrii
irhuleni din Hamat; 2000 care de război, 10.000 pedeştrii ai lui Ahab
israelitul; 500 soldaţi din Que".
Aceste anale se află pe
aşa-numita "Inscripţia Monolită", ce se găseşte în Muzeul Britanic.
Biblia vorbeşte despre supremaţia lui Israel pe vremea lui Ahab asupra
Moabului. În 2 împăraţi 3:4 citim: "Meşa, împăratul Moabului, avea turme
mari şi plătea împăratului lui Israel un bir de o sută mii de miei şi de o sută
mii de berbeci cu lâna lor". Iar în 2 împăraţi 1:1 şi 3:5 ni se spune că
la moartea lui Ahab, Moab s-a răsculat împotriva lui Israel.
Scepticii ziceau că aceste lucruri le scriu evreii, ca să se laude, dar
n-au fost reale. Ei n-au avut o aşa supremaţie. Nu credeau că moabiţii au
plătit bir lui Israel. Nimeni nu a putut convinge pe aceşti sceptici că Biblia
este adevărată. Nu exista nici o altă dovadă. Iată însă că într-o zi s-a
descoperit tocmai mărturia lui Meşa, împăratul Moabului cu privire la adevărul
celor relatate în Biblie. Mărturia este înscrisă pe piatra moabită.
În august 1868, F.A.Klein, un misionar german la Ierusalim, a vizitat
localitatea Dibon din Moab, cam la vreo 12 mile în răsăritul Mării Moarte.
Cetatea Dibon este pomenită în Isaia 15:2. Cu ocazia acestei vizite, misionarul
a descoperit o piatră neagră de bazalt având o înălţime de 1,20 m, lăţime vreo
70 cm, iar grosimea de 34 cm. Pe ea se afla o inscripţie scrisă pe 34 rânduri.
Fără să-şi dea seama de valoarea inscripţiei, Klein a copiat câteva şire şi a
vrut să cumpere piatra pentru muzeul din Berlin. După un an de negocieri,
piatra era să fie a autorităţilor germane pentru suma de 400 dolari. Rezidentul
francez a trimis să ia pe hârtie o imprimare a inscripţiei de pe piatră şi a
oferit localnicilor suma de 1.800 dolari să-i dea lui piatra. În mod natural,
văzând că li se oferă o sumă aşa de mare, localnicii au bănuit că piatra are
puteri miraculoase. Atunci guvernatorul din Nabulus a pretins-o pentru el.
Teama că le-o ia guvernatorul şi ei nu vor primi suma, i-a determinat pe arabi
să facă un foc mare sub ea, şi când a fost încinsă, au turnat apă rece peste
ea. Aceasta a făcut ca piatra să se spargă în bucăţi, pe care le-au împărţit
între ei ca amulete. Spargerea pietrei părea o pierdere ireparabilă pentru
ştiinţa arheologiei. După câtva timp, Clermond Ganeau, dragomanul consulatului
francez, a reuşit să adune cele mai multe bucăţi din lespedea cu inscripţie. Cu
ajutorul hârtiei pe care imprimase inscripţia înainte de sfărâmare, el a reuşit
să refacă piatra moabită. Azi ea poate fi văzută în Muzeul Luvru din Paris.
Scrierea este ebreo-feniciană. Traducerea inscripţiei a fost făcută de Dr.
Ginsburg, M.Ganneau şi profesorul Schlottman. În înscripţie se află numele lui
Omri, care a subjugat pe moabiţi. La fel este pomenit şi Ahab, dar nu pe nume,
ci îi spune "fiul lui Omri". După moartea lui Ahab, Meşa n-a mai vrut
să plătească tributul. Împăraţii aliaţi ai lui Israel, Iuda şi Edom au pornit
să bată Moabul. Moabiţii s-au adunat în cetatea lor Kir-Haraset. Aici Mesa
oferă pe zid ca ardere de tot lui Chemoş, zeul Moabului, pe însuşi fiul său. La
vederea acestui fapt, Israel părăseşte Moabul. În comemorarea acestei izbăviri,
Meşa a ridicat monumentul cunoscut sub numele de "Piatra moabită".
Iată în traducere câteva rânduri care ne interesează:
"1. Eu, Meşa fiul lui Chemoş-Melec, regele
Moabului, dibonitul
2. Tatăl meu a domnit treizeci de ani peste Moab
şi eu am domnit după tatăl meu.
3. Eu am pregătit acest monument pentru Chemoş la
Korka...
4. Fiindcă el m-a mântuit de toţi împăraţii şi
mi-a dat biruinţă asupra adversarilor mei.
5. Omri regele lui Israel a umilit pe Moab mulţi
ani, căci Chemoş a fost supărat pe ţara sa.
6. Fiul său l-a urmat şi el de asemenea a zis:
"Eu voi umili pe Moab.
7. Pe vremea mea a vorbit el (astfel), dar eu am
biruit asupra lui şi asupra casei lui, în timp ce Israel a pierit pe
veci".
În şirurile următoare, Meşa se laudă cu luptele sale şi cu cetăţile pe
care le-a reclădit. Piatra Moabită ne spune că Biblia este adevărată, că ei,
moabiţii, au fost tributari lui Israel, ba precizează mai jos că au fost
umiliţi timp de patruzeci de ani, că Meşa a fost acela care s-a răsculat
împotriva lui Israel.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu