doktoru

duminică, 27 aprilie 2014

ÎNFRUNTÂND DIAVOLUL ŞI VRĂJITORIA-Arhim. Vassilios Bacoiannis 2



Diavolul Posedare sau Boală mentală? Stăpânitorul acestei lumi
Invitaţie la diavol Arme împotriva diavolului Exorcismul


27


Cea mai bună dovadă a existenţei diavolului este persoana demonizată. Pentru oricine nu crede în existenţa diavolului, noi afirmăm: „Veniţi şi vedeţi. Veniţi şi vedeţi diavolul viu înlăuntrul persoanei demonizate".
Suferinţă
Posedaţii (atunci când îi apucă convulsiile) devin de nerecunoscut: faţa li se schimonoseşte, capul li se suceşte, gura li se cască larg. Limba le iese afară, iar victimele urlă. Este într-adevăr o privelişte îngrozitoare.
Aflat în această stare, un demonizat este capabil de a vă descoperi toate „isprăvile" [adică păcatele]. Şi nu la modul general şi vag, ci exact, cu detalii. Fără a vă cunoaşte, el vă poate spune, de exemplu, numele pe care-l purtaţi, unde eraţi şi ce făceaţi cu o seară în urmă şi cu cine eraţi. (E demn de luat în seamă faptul că, dacă v- aţi spovedit unui preot, demonizatul nu mai este capabil să facă aceasta.)[1]
Întrebări
    Cum ajung să vă cunoască secretele?
    Din ce pricină păcatele spovedite nu pot fi văzute?
Tremurul
Totuşi, în timpul convulsiilor, ei manifestă alte simptome.
    La Dumnezeiasca Liturghie simt de parcă ar fi luat foc (deşi atunci când văd foc nu simt acest lucru).
    Înaintea Preasfintei Cruci se simt de parcă ar fi tăiaţi în bucăţi (deşi atunci când văd cuţitul măcelarului nu se tem).
    Atunci când un preot face semnul crucii asupra lor cu „copia" folosită de el la Dumnezeiasca Liturghie pentru a tăia Agneţul, ei simt de parcă carnea le este sfâşiată. Un preot a făcut acest lucru, iar demonizatul a urlat: „De ce-mi înfigi acea lance în carne? De ce scoţi lancea şi-mi sfâşii carnea?" (Deşi aceeaşi persoană putea atinge tăişul unui cuţit ascuţit fără a urla).
   Atunci când privesc sfintele moaşte, simt de parcă ar fi aruncaţi în foc.
Întrebări
    De ce se tem demonizaţii de Dumnezeiasca Liturghie şi nu se tem, în schimb, de chirurgia cardiacă?
     De ce se tem de Preasfânta Cruce, care, în fond, se compune numai din două bucăţi de lemn şi nu se tem de cuţitul măcelarului?
   Cum se face că, atunci când li se face semnul crucii, simt de parcă ar fi tăiaţi pe
viu?
     Cum se face că se tem de moaştele sfinţilor, precum de Sfântul Gherasim, un sărman monah lovit de sărăcie, care era plin de dragoste şi, cu toate acestea, nu se tem de rămăşiţele criminalului Lenin, care a măcelărit milioane de compatrioţi?
„Ceva...."
Toate cele de mai sus ne arată că ceva se întâmplă cu persoana demonizată, care este vădit deranjată de Sfânta Cruce, de Dumnezeiasca Liturghie şi de moaştele sfinţilor noştri. Iar acest „ceva" este tocmai lucrul care vă poate descoperi păcatele ascunse, în cazul în care nu le-aţi mărturisit.
Pentru noi, creştinii, acest „ceva" este diavolul. Dar despre necredincioşi, ce să spunem? Oare pun pur şi simplu totul pe seama parapsihologiei şi termină cu toată povestea?
Există, desigur, acei oameni de ştiinţă care afirmă că toate acestea vor fi într-o zi explicate de zeiţa „ştiinţei". Sunt siguri de asta. Deşi poate că nu va fi cazul, deoarece e ceva de domeniul viitorului, şi, atunci, de ce sunt aşa de siguri? Ce fel de logică este aceasta? Dar n-are rost să ne batem capul prea mult. Dacă în viitor ştiinţa va demonstra că acest ceva este într-adevăr diavolul, oare atunci vor crede?
Demonizaţii demonstrează exact cum se manifestă sălbăticia diavolului şi cu câtă cruzime îi chinuie pe oameni. Iată câteva ipostaze:
Tatăl al cărui fiu era demonizat I-a zis lui Hristos: Şi oriunde-l apucă, îl aruncă la pământ şi face spume la gură şi scrâşneşte din dinţi şi înţepeneşte. Şi am zis ucenicilor Tăi să-l alunge, dar ei n-au putut (Marcu 9, 18). Unii „atotcunoscători" explică acest fapt prin a spune că băiatul era epileptic. Dar la fel era şi Iulius Cezar, care a trăit înainte de Hristos. Oamenii din lumea veche cunoşteau diferenţa dintre epilepsie şi demonizare. Nu erau atât de „înapoiaţi", cum ne place nouă să spunem.
Un alt demonizat nu stătea niciodată pe acasă, ci pribegea în locuri pustii şi cimitire. Vară sau iarnă, el mergea complet dezbrăcat (cf. Luca 8, 27-39).
Un altul se arunca în foc pentru a fi ars, în vreme ce altul se arunca în apă (Matei 17, 16).
Cei doi demonizaţi din ţinutul Gadarenilor erau „foarte cumpliţi". Erau atât de sălbatici şi agresivi încât nimeni nu se putea apropia de ei. Erau o povară pentru vieţile oamenilor.
Dacă un criminal este arestat de către poliţie şi încătuşat la mâini, atunci, indiferent de cât de puternic este, nu poate rupe legăturile. Cum s-ar spune, mâinile lui sunt legate. Dar acest lucru nu se aplică şi în cazul demonizaţilor. Dacă au cătuşe la mâini, chiar dacă sunt imobilizaţi, ei ar fi în stare să rupă cătuşele. Sfântul Luca ne spune în Evanghelia sa că demonizatul din Gadara era legat în lanţuri şi în obezi, (...)
sfărâmând legăturile, era mânat de demon, în pustie.
Era complet imobilizat, dar, în ciuda acestui fapt, el rupea lanţurile!
Nu omul a fost acela care a rupt lanţurile, ci diavolul care sălăşluia în om. Aceasta demonstrează foarte clar faptul că diavolul are puteri supraumane. Astfel că el poate lucra semne şi minuni. Dacă ar vrea, el ar putea:
   Să aducă un uragan pentru a distruge case şi a dezrădăcina copaci.
   Să stârnească o furtună în stare să scufunde toate vasele din zonă.
   Să înece oamenii şi animalele.
   Să producă un cutremur în stare să dărâme sate şi oraşe.
Dar nu o face. De ce? Oare nu i-ar place să vadă totul răsturnat? Cu siguranţă că da, dacă ar putea. Este împiedicat de face acest lucru de Dumnezeu. Dacă Dumnezeu n-ar ţine sub control furia drăcească, i-am vedea pe draci jucându-se cu pământul ca şi cu o minge.
Urâtorul de oameni diavol nu se luptă cu arme văzute şi care fac zgomot (pietre, bâte etc.), ci cu arme silenţioase, nevăzute. UNA dintre acestea sunt GÂNDURILE. El ne vâră gânduri rele în minte pentru ca noi să le punem în practică. Dacă gândurile rele nu prind rădăcină[2], el se va lupta cu noi, chipurile, cu gânduri presupus bune, pentru a ne înrobi voia.
Acestea fiind spuse, o oarecare nelinişte trebuie că ne cuprinde, clipă în care trebuie să ne întrebăm:
      Oare prin ceea ce aveţi în minte, se află şi seminţe înţelegătoare sădite de diavol? Nu cumva vi se spune cu înşelăciune, că acestea sunt, chipurile, gânduri bune?
    Nu cumva, propria ta filozofie de viaţă şi de moarte (pe care o crezi corectă) este în realitate o schemă de gândire provenită de la diavol?
     Nu cumva chiar gândurile voastre asupra unor teme duhovniceşti, ca creştini ortodocşi, sunt, în realitate, gânduri de la diavol? Probabil.
De un lucru puteţi fi sigur: diavolul nu a făcut o excepţie din VOI.
Cu siguranţă că este cu putinţă ca o persoană bolnavă psihic sau care suferă de nervi să manifeste aceleaşi simptome întâlnite la persoană demonizată.
De exemplu:
Este cu putinţă ca persoana demonizată să nu voiască să zică „Doamne miluieşte" sau să meargă la biserică, să se spovedească sau să se împărtăşească. (Un necredincios ar putea de asemenea să refuze aceste lucruri, dar aceasta nu înseamnă că necredinciosul este demonizat.)
Este posibil, conform psihiatrilor, ca cineva care este bolnav psihic, atunci când este pus în faţa Sfintei Cruci sau a moaştelor sfinţilor sau când participă la Dumnezeiasca Liturghie, să strige: „Mă arde, mă arde", fără a se înţelege că este demonizat. Cunoaştem asemenea cazuri. Orice păcate pe care le vor fi săvârşit, afirmă în continuare psihiatrii, în combinaţie cu conştiinţa lor slăbită, ar fi suficiente pentru a-l face pe suferind să se simtă ca şi cum el sau ea ar arde, atunci când ar fi puşi faţă în faţă cu obiectele sfinţite ale credinţei noastre.
Închipuiţi-vă un caz în care un suferind are nevoie de îngrijirea atentă a unui medic specialist, iar noi încercăm să facem ce putem prin exorcism!
Atunci când asupra unei persoane bolnave psihic se citesc rugăciunile exorcizării[3], acea persoană simte o anumită uşurare de moment, deoarece „ceva" s-a făcut pentru a-i uşura boala. Din nefericire, acest lucru poate fi luat ca semn sau simptom că suferindul este posedat.
Posedarea este una, iar boala psihică este alta. Ele pot prezenta, la exterior, aceleaşi simptome, dar aceste simptome pricinuiesc comportamente fundamental diferite.
Atunci când persoanele demonizate sunt puse în faţa sfintei cruci sau în faţa moaştelor unui sfânt, sunt cuprinse de o „criză" sau devin de nerecunoscut. Capul li se suceşte, limba le iese afară şi încep să urle. Este reacţia Satanei. Dar oamenii bolnavi psihic reacţionează în mod diferit. Nu sunt nici tulburaţi, nici înfăţişarea nu li se schimbă. Îşi menţin permanent o faţă umană.
În plus, în timpul „crizelor", posedaţii:
   Rup lanţuri, scapă din legături etc.
   Descoperă „secrete".
Aceste lucruri sunt imposibil de realizat de către cei bolnavi psihic.
Vrăjitoria poate produce aceleaşi simptome ca cele pricinuite de unele probleme psihice.
Un soţ care a fost vrăjit nu se poate bucura de relaţii conjugale cu partenera lui, şi invers. Acelaşi lucru se poate întâmpla şi cuiva care are o problemă psihologică de acest gen.
Cineva aflat sub puterea unei vrăji îşi poate pierde apetitul, suferind apoi din pierderea greutăţii. Acest lucru se întâmplă şi cuiva care are o problemă psihologică.
Cum putemface diferenţa?
Dacă cel suferind continuă să rămână membru al Bisericii, având o viaţă liturgică conştientă, atunci problema pe care o are nu se datorează vrăjii. Vrăjitoria nu afectează creştinii curaţi şi conştienţi de menirea lor. Problema este de ordin psihologic şi necesită asistenţa unui medic specialist.
Dacă persoana se află în afara Bisericii şi trăieşte în păcat, atunci boala se poate datora vrăjitoriei, deşi, din nou, nu trebuie să ignorăm aspectul psihologic. Dar un diagnostic corect va necesita o cooperare între un preot şi un medic specialist cu frica lui Dumnezeu.


Prinţul[4] acestei lumi (Ioan 12, 31)
Trăim într-o lume păcătoasă. Se comit zilnic o mie şi una de rele (hoţii, spargeri, crime), şi nu numai într-un singur loc, ci pe tot pământul. Se întâmplă atât de des încât aceste lucruri au devenit ceva obişnuit.
Toate acestea nu se întâmplă de ieri sau de azi. Întotdeauna a fost aşa, de la începutul omenirii până în zilele noastre. Cu alte cuvinte, de-a lungul miilor de ani care au trecut de la cădere încoace n-a existat nici o perioadă în care dragostea, dreptatea, pacea şi bunăvoirea să domine în această lume. Astfel stând lucrurile, s-ar părea că prinţul acestei lumi nu este altul decât diavolul. El este stăpânitorul acestei lumi! (Cf. Ioan 12, 31; Efes. 6, 12)
Ei bine, el pare că este, dar nu este.
Să nu uităm că diavolul este cel ce introduce ideile răului în minţile noastre. De aici încolo, noi, în mod individual, suntem cei care le punem în aplicare. Pentru a fi mai clar: diavolul îţi pune în gând (îţi şopteşte) să furi. Dar tu eşti acela care plănuieşte unde, când, cum şi ce ai de gând să furi. Poţi plănui un lucru astăzi, mâine altul, iar în altă zi cu totul altceva. Mai mult, se poate să fi gândit în amănunt planurile şi să fi început deja hoţia, dar, cu toate acestea, pe cale să te fi gândit la altceva, iar în cele din urmă să anulezi toată operaţiunea. Mergi acasă, faci planuri noi. Acum, ce-ar fi dacă ai porni din nou, dar acum ai fura de-adevăratelea? Cine te-a făcut să furi, diavolul sau tu însuţi? Oare el ţi-a întocmit planurile, cel care ţi-a întins mâinile să iei ceva ce nu-ţi aparţine? Sau tu ai fost acela?
Tu conduceai jocul. Tu ai furat, nu diavolul.
La fel se întâmplă şi în orice altă acţiune în care te angajezi, precum şi în orice lucru rău pe care-l faci. Tu-l faci. La fel se aplică şi prietenului tău, cunoştinţelor tale şi oamenilor de care n-ai auzit niciodată. Cu alte cuvinte, nu diavolul este cel ce face rău, ci tu, prin slăbiciunea ta. Dacă diavolul l-ar fi făcut, tu ai fi nevinovat şi atunci desigur că n-ai mai fi pedepsit. Indiferent ce crime ai comis, te vei duce în Rai. Şi numai diavolul se va duce în iad.
Am văzut cum diavolul îi chinuie pe cei demonizaţi. Dar mai este un lucru asupra căruia nu am insistat, şi anume faptul că el nu-şi chinuie victimele zi şi noapte, ci numai la anumite intervale. În cele mai multe cazuri el le lasă în pace şi nu le deranjează. De ce? De unde atâta milă, atâta compătimire?
Nu o face din milă, nici din compasiune, ci din slăbiciune. Cu alte cuvinte, el nu- şi chinuie victima ori de câte ori are chef, ci numai atunci când îi îngăduie Dumnezeu. Fără îngăduinţa lui Dumnezeu, diavolul nu poate necăji pe nimeni. Înainte să-l chinuie pe Dreptul Iov, el a trebuit să ceară îngăduinţă de la Domnul (cf. Iov. 2, 2).
Nu le poate tulbura nici pe dobitoacele necuvântătoare fără a cere îngăduinţă de la Domnul! Amintiţi-vă de momentul când dracii au cerut voie Domnului să intre în porcii gadarenilor. Şi, odată ce au intrat, porcii nu numai că au luat-o la fugă, ci au alergat către stânci, aruncându-se în mare de pe un ţărm înalt (cf. Marcu 5, 13). Iată nebunia!
Diavolul n-are nici o socoteală de încheiat cu porcii, dar cu oamenii are, în special cu creştinii, fiindcă ei cred în Hristos, Care este vrăjmaşul lui. Dacă diavolul i-a nimicit pe porci atât de repede, imaginaţi-vă cât de mult ar vrea să-i nimicească pe oameni. Şi-ar dori cu tot dinadinsul să intre în fiecare dintre noi, să ne facă să alergăm către stânci, să sărim în mare şi să ne găsim pierzarea, astfel încât să nu mai rămână nimeni pe pământ, şi în special nici un creştin, care să se închine vrăjmaşului său Hristos.
Dar, cu toate acestea, ÎN TOATE TIMPURILE oamenii - între care şi creştini - au supravieţuit. Astfel că Domnul a toate restrânge libertatea diavolului. În acest caz, cine este în realitate prinţul acestei lumi?
Deoarece Dumnezeu ţine sub control „atotputernicia" diavolului, înseamnă că El Însuşi este atotputernic şi că, astfel, este mai puternic decât diavolul. De aceea:
El este capabil în orice moment să facă lucruri extraordinare. El poate face să se înfricoşeze tot pământul timp de mai multe ore cu numai o privire, iar tot pământul să se plece în faţa Lui ca Domnului şi Dumnezeu. El îl poate împiedica pe hoţul aflat pe cale să fure. Acelaşi lucru se poate întâmpla şi cu criminalul ş.a.m.d, astfel încât răul să dispară de pe pământ o dată pentru totdeauna. El ar putea face pământul un adevărat paradis.
Dar Dumnezeu nu face aceasta. El poate, dar nu vrea - în timp ce diavolul vrea, dar nu poate! Nu vrea, pentru că este un Dumnezeu bun. El vrea să facem bine în mod liber, nu ca o constrângere impusă. El lasă totul în seama noastră.


9
Atunci când vreţi să invitaţi o cunoştinţă de-a voastră la o nuntă, la un botez sau la altceva, îi trimiteţi o invitaţie. Invitaţia e un mod de a arăta că doriţi ca acea persoană să fie prezentă.
Invitaţiile mai sunt trimise şi de diavol.
„ Obiecte fermecate cu noroc"
Există „specialişti" care confecţionează sau fac rost de asemenea obiecte, rostind asupra lor invocaţii către diavol. Oamenii creduli poartă astfel de obiecte şi, ignoranţi cum sunt, îl invită pe diavol în sufletele lor.
În aceeaşi categorie de obiecte se înscriu şi oasele de lilieci, potcoavele de cai, pentagrama şi altele.
Jocurile
Având o experienţă bogată în spate, Doreen Irvine, fosta regină a magiei negre, afirmă că există jocuri, precum cel cu planşeta de spiritism, care sunt foarte periculoase pentru copii. Sean Seller, fost satanist, vorbeşte şi el din experienţă, zicând că există lucruri precum bijuteriile sau jocurile care, din nefericire, sunt adesea considerate inofensive. Această remarcă merită luată în seamă. Iată doi oameni care iniţial lucrau pentru Satana şi care ne spun din experienţă că nu toate jocurile sunt ceea ce par a fi.
Acum câţiva ani, un atenian a vizitat India. La întoarcere, el i-a adus unui prieten, ca suvenir, un joc specific băştinaşilor de acolo. Într-o zi, pe când acest prieten se uita cu curiozitate la el, acesta a făcut un zgomot ciudat şi, deodată, Satana însuşi i-a apărut înainte!
Bijuteriile
Sean Seller ne spune că în spatele fiecărui idol cinstit în India se află câte un diavol ascuns.
Ce este crucea? Este ceva neînsufleţit (lemn, metal etc.) de o formă anume. Dar această formă este ceea ce-l respinge pe diavol. Tot astfel, şi idolul este un obiect neînsufleţit de o formă anume. Şi la fel cum forma crucii îl respinge pe diavol, forma idolului îl atrage. În acelaşi fel, bijuteriile în formă de idoli îl atrag şi ele pe diavol.
Există femei pline de mândrie deşartă care, pentru a crea un „efect", îşi decorează casele cu tot felul de obiecte de provenienţă necunoscută. Cum pot fi sigure că prin aceste obiecte banale nu-l invită pe diavol în casele lor?
Sfântul Ioan Gură de Aur este foarte clar în această privinţă: „... dar dacă-ţi vei împodobi casa altfel (într-un mod necreştin), chemi pe diavol şi ceata lui".[5]
Meditaţia
Chiar şi meditaţia practicată de maeştrii guru şi adepţii mişcării New Age este o invitaţie către diavol. Prin „rugăciune" şi concentrare, ei comunică cu el. De pildă, în toamna lui 1989, o tânără fată mi-a relatat următoarele.
Ea fusese înşelată de un grup de tineri, adepţi ai unui maestru guru. În timp ce stăteau cu picioarele încrucişate şi cu mâinile deschise, în poziţie de meditaţie, ea dădea un test. Avea cu ea un Nou Testament şi spunea rugăciunea Tatăl nostru, în tăcere şi în duh de pocăinţă şi zdrobire. Urmarea a fost că nimeni din acel grup n-a mai putut să se concentreze sau să mediteze! Liderul grupul a simţit că ceva nu e în regulă, n-a mai putut suporta şi a renunţat la ea.
Noul Testament, Cuvântul lui Dumnezeu, alături de rugăciunea Domnească (Tatăl nostru), a rupt invitaţia pe care aceştia o trimiteau diavolului prin meditaţia lor.
Blasfemia
Sfântul Ioan Gură de Aur învaţă şi el că blasfemia este o altă formă de a-l invita pe diavol: „Limbajul vulgar de asemenea întunecă mintea şi-i invită pe demoni".[6]Cântecele cu versuri dubioase şi anumite genuri de muzică sunt şi ele invitaţii adresate diavolului.
Dacă-i spui cuiva să se ducă d... , aceasta este o invitaţie către diavol.
Un locuitor al satului Ahaia, Grecia, mi-a relatat următoarele.
Fiica lui căsătorită, care trăia în apropiere de oraşul Patras, şi-a pierdut minţile şi i-a spus fiului ei să se ducă la dracu. Satan le-a apărut imediat în casă. De la mijloc în jos, el avea trup de om, iar de la mijloc în sus trupul unui ţap complet negru, cu coarne! Iar gura îi era deschisă.
Un alt martor ocular mi-a relatat că, în satul lui, un părinte a devenit foarte nervos şi i-a spus copilului său: „Să te ia dracul!". Şi, deodată, în faţa lor a apărut un diavol. „M-aţi chemat şi am venit", i-a el spus tatălui.
Studierea cărţilor magice
În vremea Sfântului Dionisie din Olimp[7], trăia în Verria un creştin foarte învăţat. Într-o zi i-a căzut în mână o carte despre magie. Din pură curiozitate, a început să citească invocaţii către diavol. Urmarea a fost că, în acea noapte, a văzut în vis un demon uriaş.
-   „Am venit pentru că m-ai chemat - zise demonul. Haide acum. Închină-te în faţa mea, dacă vrei să-ţi slujesc."
-   „Mă închin numai Domnului meu şi numai pe El Îl slăvesc", a răspuns înfricoşat creştinul.
- „Dacă nu vrei să mi te închini, de ce m-ai chemat?", a întrebat cu furie demonul, care începuse să-şi bată fără milă victima.
Creştinul s-a sculat cu o transpiraţie rece. A simţit pe faţă o durere de nesuportat. A început să strige şi să urle de durere. Starea lui se înrăutăţise. Faţa lui se umflase şi se schimonosise, încât ochii de abia se mai vedeau. În final, a fost vindecat cu rugăciunile Sfântului Dionisie din Olimp.[8]
Experiment
Recent (1988, august), într-o suburbie a oraşului Patras din Grecia, s-au întâmplat următoarele:
O elevă de liceu a auzit că este posibil să-l aducă pe diavol în casa ei prin simpla aprindere a unei lumânări, prin legarea Sfintei Scripturi cu o frânghie şi prin ţinerea lor cu susul în jos, rostind apoi nişte „rugăciuni". Dacă Scriptura începea să se legene înainte şi înapoi, acela ar fi fost un semn că Satana era pe cale. Tânăra de 16 ani a urmat întocmai „ritualul" prescris. Într-adevăr, Scriptura ce stătea atârnată a început să se legene, din masă a început să curgă sânge şi, deodată, diavolul şi-a făcut apariţia.
Magia
Orice fel de magie, oricât de „nevinovată" şi nevătămătoare" ar părea (vrăjile etc.), aceasta nu este altceva decât o chemare a Satanei. Din cartea Minunile Doamnei noastre Eikosfinissa am aflat că o femeie din Atena, o oarecare d-nă Xanthaki, avea probleme cu soţul ei. Acesta o înşela. Pentru a da o soluţie problemei, ea a făcut o vizită unei „femei cumsecade" care era medium. Aceasta din urmă i-a citit formule magice şi i-a dat nouă boabe de năut ca să-şi pună în casă, astfel încât soţul ei să-şi vină în fire. (Cât infantilism!) Femeia a făcut cum i s-a spus. Dar de atunci încolo, în fiecare seară, ea avea coşmaruri. Visa pe un sălbatic cu trăsături hidoase (diavolul), care-i tot spunea: „O să te ucid". În cele din urmă s-a vindecat prin mijlocirea Maicii Domnului.
Domnul a zis: Acest neam de draci nu iese decât numai cu rugăciune şi cu post (Matei 17, 21). Postul priveşte trupul, rugăciunea - sufletul. Astfel că avem un trup şi un suflet, o întreagă persoană pornită împotriva diavolului.
Postul
Puterea diavolului stă în pântece. Cu alte cuvinte, atunci când oamenii beau şi mănâncă fără măsură, acest lucru devine o armă în mâinile diavolului, care se întoarce împotriva lor. Astfel, postul îl dezarmează pe diavol. Aceasta o mărturiseşte şi imnograful, care scrie: „Căci nici nebuneştile năvăliri ale dracilor nu îndrăznesc să se apropie de cei ce postesc" (Triod, Vecernia din Lunea Săptămânii Lăsatului de Sec de Brânză).[9] În vieţile sfinţilor putem găsi multe întâmplări în care diavolul este pus pe fugă cu arma postului.
Rugăciunea
Hai să ne aducem aminte de duhul rău care a intrat în panică la auzul numelui lui Iisus. Mediumul, deşi se afla în „transă", s-a prăbuşit de pe scaun, iar apoi şi-a pierdut cunoştinţa.
Este cunoscut faptul că, de regulă, demonizaţii nu pot rosti numele „Hristos". Atunci când vorbesc despre Domnul, zic doar „El" sau „Acela", dar nu „Hristos".
Cereţi unui demonizat să rostească cuvântul „Hristos" şi veţi vedea că va refuza cu siguranţă.
Numele Domnului are mare putere prin rugăciunea „Doamne Iisuse Hristoase...". El îi înfricoşează şi îi cutremură pe draci.
Apa care a fost binecuvântată de un preot prin rugăciuni speciale este un receptacul al dumnezeiescului har şi, ca atare, este foc care îi arde pe draci.
În 1926, un demonizat a vizitat Sfânta Mănăstire Dionisiu din Sfântul Munte. Părintele Visarion, un monah de la mănăstire, i-a dat un pahar cu apă, în care a turnat în taină nişte agheasmă.
-   „Ia de bea puţin, ca să-ţi potoleşti setea", i-a zis acesta.
Demonizatul a luat paharul şi nici n-a apucat să-l pună la gură, că a urlat:
-   „M-ai ars, monahule!"
După care a scuipat apa din gură.[10]
Un locuitor din provincia Ahaia, din Grecia, mi-a zis că, odată, a stropit un demonizat cu agheasmă. Acesta a început imediat să ţipe: „M-ai ars! M-ai ars!".
În 1970, un ocultist din Tibet a vizitat Atena. Pe când mergea pe stradă, a văzut, prin iconomie dumnezeiască, diavoli care se ataşau de oameni. Un diavol era pe gât, altul la urechi, altul la nas, altul la gură şi aşa mai departe. Dar ocultistul a mai văzut ceva care l-a pus pe gânduri, şi anume faptul că diavolii nu se puteau apropia de preoţi. Se purtau prin preajma acestora, îi încercuiau pentru a găsi o „deschizătură", dar nu era cu putinţă.
-    „Cine sunt aceşti oameni cu bărbi şi veşminte negre?", a întrebat ocultistul un trecător.
-     „Sunt preoţi ai Bisericii noastre - a explicat celălalt. Şi dacă vrei să vezi mai mulţi, şi încă mai ceva decât aceştia, du-te la Sfântul Munte."
S-a dus la Sfântul Munte, unde monahii l-au îndrumat către Părinte Paisie (f 1994). Ca urmare, ocultistul şi-a dat seama de unele lucruri. S-a pocăit. S-a botezat. A devenit creştin şi a luat numele de Teodor.
De ce nu puteau diavolii să se apropie de preoţi? Pentru că aparţineau preoţiei lui Hristos. Şi, prin această slujire, ei săvârşesc tainele, care, aşa cum vom vedea, îi fac pe draci să se cutremure.
Părinţii noştri s-au luptat cu diavolul cot la cot. Adesea ei vorbeau cu el şi-i aflau tainele. Într-una din aceste discuţii, diavolul a fost silit să-i mărturisească unui ascet: „De trei lucruri mă tem. Primul, de ceea ce creştinii îşi atârnă de gât (Crucea). Al doilea, de baia pe care o fac în biserică (spovedania), şi al treilea, ceea ce mănâncă şi beau în biserică (Sfânta Împărtăşanie)". Şi acum luaţi aminte la aceasta: atât de tare se temeau de aceste trei lucruri încât nici nu voia să le pomenească direct. Iar diavolul a adăugat ascetului: „Mai presus de toate mă tem de ceea ce creştinii mănâncă şi beau în biserică, bineînţeles, cu condiţia să o facă cu cuget curat".
Atunci când ne împărtăşim, diavolii ne privesc ca pe nişte lei care varsă foc pe nări, zice Sfântul Ioan Gură de Aur.[11] „Ca leii care suflă foc, aşa ne despărţim de [duhovniceasca] masă, devenind înfricoşători pentru diavoli."
„De trei lucruri mă tem", zice diavolul. Cu toate acestea, să nu uităm că toate aceste lucruri sunt pietre de temelie ale Creştinismului. Este ca şi cum diavolul ar spune că din toate credinţele (Budism, Islam etc.) el se teme numai de Creştinism, căci numai creştinii au armele potrivite pentru a lupta împotriva lui[12].
Aceasta înseamnă că numai Creştinismul îl poate lega pe diavol de mâni şi de picioare. În celelalte religii el are mână liberă de lucru şi metode diferite. Că toţi


dumnezeii oamenilor sunt draci[13]; iar Domnul cerurile a făcut (Ps. 95, 5). Şi încă: Au jertfit diavolilor şi nu lui Dumnezeu (Deut. 32, 17).
O altă armă foarte importantă împotriva diavolului este exorcismul.
Conform Sfinţilor Părinţi, diavolul sălăşluieşte în centrul sufletului omului nebotezat.[14] Prin exorcism, el este izgonit din inimă, iar omul este eliberat.[15]„Depărtează-te de la el/ea, duh rău, necurat care te ascunzi în inimă."[16] Vedem că exorcismul este pentru diavol o experienţă teribilă. El este silit să se depărteze de victimă. Că-i place sau nu, se depărtează.
Deoarece rugăciunile de exorcizare de la Botez au ca scop mântuirea noastră, Sfântul Simeon al Tesalonicului sfătuieşte ca ele să fie spuse clar şi nu numai o dată. Căci altfel e cu putinţă ca diavolul să găsească o altă cale de a-l necăji pe creştin.
În Biserica creştină primară, citirea rugăciunilor de exorcizare era o rânduială foarte importantă; aceasta se săvârşea separat.
   Existau preoţi special desemnaţi, care citeau rugăciunile, „exorciştii".
   Erau citite de mai multe ori: „Topiţi-vă în rugăciunile de exorcizare", îi îndemna Sfântul Chiril al Ierusalimului pe cei ce se catehizau în vederea Botezului.
    Catehumenii îşi acopereau ochii şi feţele, ca să nu-şi distragă atenţia (aşa cum se întâmplă şi astăzi la hirotonia unui diacon, care-şi acoperă capul şi faţa cu un „prosop").
Biserica noastră foloseşte rugăciunile de exorcizare ale Sfinţilor Vasile cel Mare şi Ioan Gură de Aur. Ele se citesc celor care suferă de demonizare sau blestem.
Răposatul părinte Porfirie, care cunoştea multe lucruri despre demoni, obişnuia să spună despre rugăciunile de exorcizare următoarele:
   Nu trebuie citite decât dacă există un motiv serios şi întemeiat.
   Trebuie citite în şoaptă (fără ca cei de faţă să audă).
    Cei auto-proclamaţi exorcişti şi cei care citesc în public cu voce tare rugăciunile de exorcizare trebuie aspru mustraţi.
      Când rugăciunile de exorcizare nu se citesc la momentul potrivit, atunci diavolul atacă victima, preotul şi pe cei prezenţi.
Satana înfuriat
Atunci când rugăciunile de exorcizare sunt citite asupra cuiva care încă nu este botezat, Satana se înfurie. Ceva asemănător se întâmplă şi atunci când sunt citite cuiva care este demonizat. Diavolul, care este „bombardat" de rugăciuni, este provocat să se depărteze de victimă. Lui i se cere să facă ceva neplăcut. De aceea, el devine foarte nervos.
Victima
Furiosul diavol îşi epuizează victima! O chinuie îngrozitor. O schimonoseşte şi o face să se zbată în convulsii.
Preotul exorcist
În decembrie 1966, o doamnă s-a dus la o biserică din Patras, unde i-a cerut preotului (care ulterior a povestit întâmplarea) să-i citească molitfele Sfântului Vasile cel Mare. Preotul s-a arătat dispus şi a făcut aşa cum i s-a cerut.
Pe când preotul se întorcea acasă, în jurul său au început să cadă pietre. S-a uitat înapoi, dar n-a văzut pe nimeni. Apoi, la miezul nopţii, s-a întâmplat ceva teribil. Întreaga casă a început să se cutremure. Farfuriile şi paharele din chiuveta din bucătărie au început să fie azvârlite de perete şi sparte. Dulapurile din casă s-au prăbuşit la pământ. Preotul şi-a pus imediat epitrahilul, a citit rugăciunile începătoare (Sfinte Dumnezeule.), iar lucrarea celui rău s-a oprit.
Este limpede. Demonii s-au înfuriat din pricina molitfelor şi au atacat „vinovatul".
Privitorii
În vremea Sfântului Ioan Gură de Aur, cei demonizaţi erau aduşi la Dumnezeiasca Liturghie. Unii creştini vorbeau între ei, nefiind atenţi la Liturghie. Sfântul Ioan, care cunoştea foarte bine vicleniile diavolilor, se adresa turmei sale astfel: „Nu vă temeţi, acum că faceţi acest zgomot, că unul din aceşti draci s-ar putea năpusti asupra voastră, găsindu-vă sufletul pustiu, ca o casă fără uşă, şi că ar putea intra în voi? Chiar dacă nu vă pasă de fraţii voştri demonizaţi, fie-vă milă de voi. Închideţi uşa sufletului împotriva oricărui demon rău".[17]
Prin urmare, atunci când participaţi la un exorcism fără atenţia cuvenită, v-aţi putea demoniza chiar şi voi înşivă!
Învăţăm din experienţa Sfinţilor Părinţi că ceea ce-i scoate pe draci afară din oameni este smerenia.
Era un tată a cărui fată era demonizată.[18] El a dus-o la un pustnic pentru a-i reda sănătatea sufletească. De îndată ce fata l-a văzut pe pustnic, a început să-i dea acestuia palme peste faţă. El nu numai că nu a reacţionat în vreun fel, ci, după porunca Domnului, şi-a întors şi celălalt obraz. Această atitudine a sa (smerenia) a
fost o lovitură în demon. A început deodată să strige: „Sunt scos afară din porunca Domnului". Fata demonizată s-a făcut bine. După aceasta, bătrânii au dat slavă lui Dumnezeu zicând: „Nimic nu nimiceşte mai mult mândria diavolului ca smerenia".[19]
Un demonizat a venit la un bătrân pentru a se vindeca.[20] Dar, fiindcă bătrânul s­a văzut pe sine nevrednic, a refuzat. Totuşi, la stăruinţele rudelor celui bolnav, el s-a înduplecat:
-   „Ieşi afară din făptura lui Dumnezeu", i-a zis el demonului.
-   „Ies - zice demonul -, dar spune-mi, cine sunt oile şi cine caprele?"
-   „Eu sunt dintre capre - zise bătrânul cu zdrobire. Cât despre oi, Dumnezeu este Cel ce le cunoaşte."
-   „Smerenia ta mă scoate afară!", s-a tânguit demonizatul, iar apoi s-a vindecat.
Atunci când au adus un demonizat la Sfântul Antonie cel Mare, acesta, deşi era privit ca mare sfânt, s-a considerat nevrednic de a scoate demoni. Astfel că l-a trimis pe demonizat la ucenicul său, Avva Pavel cel Simplu. Pe când ucenicul se străduia să-l scoată afară pe demon, acesta s-a depărtat strigând: „Smerenia lui Antonie mă scoate afară!".


[1] Diavolul nu mai are nici o putere deoarece cel spovedit s-a „baricadat" în spatele harului Duhului Sfânt, în timp ce persoana nespovedită, adică cel din tabăra dracilor, care s-a făcut sălaş şi aliat al lor, se află „la mâna lor" [n. tr.].
28
[2] Gândurile bune prind rădăcină dacă stăm de vorbă sau ne însoţim cu ele; însoţirea cu ele e foarte adesea sinonimă cu acceptarea lor, care e una cu înrădăcinarea în minte; cel luminat de Dumnezeu îşi dă seama rapid de natura acestor gânduri. Gândurile rele se resping, fie prin înlocuirea lor cu gânduri bune - prin oferirea lor lui Dumnezeu, ca „ardere de tot" -, fie prin rugăciune, fie prin lupta directă împotriva lor, care însă, după predania Bisericii, este specifică celor sporiţi în războiul duhovnicesc [n. tr.].
[3] Molitfele Sfântului Vasile cel Mare, Slujba Sfântului Maslu [n. tr.].
[4] Conducător, domn, stăpânitor [n. tr.].
[5]  Omilia 83 la Matei.
[6]  Omilia 32, 33 la Ioan.
[7]   Sfântul Cuvios Dionisie din Slatina [Tesalia], prăznuit la 24 ianuarie, nevoitor în Olimp [n. tr]. 36
[8] Este descris aici numai un mod prin care diavolul poate veni la om. În Ortodoxie, nici măcar numele lui nu se recomandă a se rosti. A-i rosti numele înseamnă a-l băga cumva în seamă, pe el, cel ce se chinuie în singurătatea încremenirii în rău. În Ortodoxie în general şi în evlavia populară în special s-au folosit diferite eufemisme pentru a evita rostirea numelui care poate foarte uşor degenera într-o invocaţie. Pentru a-l chema în sufletul nostru, nu este nevoie de invitaţii speciale. Toţi cei care drăcuie sau folosesc numele vrăjmaşului în glumă, cu răutate faţă de cineva sau în alte scopuri, altele decât cele legate de apropierea de Dumnezeu şi cunoaşterea Lui, se trezesc, fie că simt sau nu acest lucru, cu vrăjmaşul „pe cap", făcându-se robi ai săi, aşa cum a arătat pilda de faţă. Pe scurt, hotărârea de face rău, sau înclinaţia spre păcat, este totuna cu chemarea vrăjmaşului în ajutor; nimeni nu poate face rău fără ajutorul acestuia [n. tr.].
[9] Referinţă neidentificată ca atare în Triodul românesc [n. tr.]. 38
[10] Cf. Arhim. Ioanichie, Bătrâni Athoniţi [în greacă], p. 164.
[11]  Omilia 46, 3 la Ioan.
[12]  Tradiţia Bisericii nu o dată a afirmat că în spatele credinţelor şi ideilor necreştine se află diavolul, căruia i se pleacă adepţii acestora. Acest lucru atât de evident este trecut cu vederea de foarte mulţi creştini de astăzi [n. tr.].
[13] Cf. Biblia de la 1914: în Septuaginta: daimo,nia. În traducerea Bibliei sinodale, este redat prin idoli termen care corespunde altui cuvânt grecesc ei;dwla. (chip, imagine, idol etc.), destul de diferit, dar strâns legat de acesta [n. tr.].
40
[14] Mai exact, în cazul Botezului e vorba de un exorcism comun, mai bine zis o lepădare, în care pruncul se leapădă prin gura naşului de Satana, acesta fiind izgonit de preot prin puterea Duhului Sfânt. Ce se întâmplă mai departe ştie fiecare. Cei care cred că Botezul alungă toate problemele o dată pentru totdeauna trebuie să ştie că pierderea harului de la Botez prin păcat deschide din nou Satanei poarta către suflet, fapt care necesită un nou Botez - Spovedania! [n. tr.].
[15]  Mai exact: mântuit, ca unul ce-L primeşte pe Hristos prin Euharistie şi pe Sfântul Duh prin Mirungere [n. tr.].
[16] Rugăciunea a III-a.
[17] Despre Dumnezeu Cel necuprins, Cuvântul 4.
[18] Everghetinosul, vol. I, p. 660.
42
[19] A reacţiona cu rău la un rău ce ţi se face înseamnă a stârni şi mai mult răul din celălalt şi el pe cel din tine. Scopul celuilalt e, aşa-zicând, nebunia, prostia, un scop fără de ţel am spune. Grav este că reacţiile de genul acesta au devenit ceva „normal" [n. tr.].
[20] Everghetinosul, vol. II, p. 672.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu