TRADUCERE ŞI NOTE DE Pr. Prof. OLIMP N. CĂCIULA
DIALOGUL
CU IUDEUL TRYFON191 (PARTEA ÎNTÎIA)
Pentru ce Iustin
s-a făcut creştin. Pe cînd mă plimbam într-o zi,
dis-de- dimineaţă, pe cărările Xistului[1], întîlnindu-mă cu
cineva, care era însoţit de mai mulţi alţi tovarăşi; acesta îmi zise:
—Bucură-te, filozofule !
Şi, zicînd acestea,
întorcîndu-se din cale, s-a alăturat mie şi odată cu el s-au întors din cale şi
s-au alăturat mie şi ceilalţi tovarăşi ai lui. La rîndul meu, adresîndu-mă lui,
i-am zis:
—
Ei, ce este?
—
Am învăţat la Argos, de
la Corint Socraticul, că nu trebuie să dispreţuim şi nici să trecem cu vederea
pe cei ce poartă o astfel de haină, ci, dimpotrivă, să ne dăm toată osteneala
să stăm de vorbă cu ei, doar-doar, din această convorbire ar putea rezulta
vreun folos, fie pentru unul, fie pentru altul. Căci este un lucru deopotrivă
de bun, chiar dacă numai unul din amîndoi ar putea dobîndi vreun folos. De
aceea, cînd văd pe cineva purtînd o astfel de haină, mă apropii de el cu multă
plăcere. Şi tot de aceea te-am întîmpinat şi pe tine, acum, cu aceeaşi plăcere.
Cît priveşte pe tovarăşii mei, aceştia mă urmează, aşteptînd să audă şi ei, de
la tine, ceva bun şi folositor.
— Dar cine eşti tu, oare, prea puternice printre muritori ?[2],
i-am zis eu atunci, glumind în felul acesta cu el. . .
Şi el mi-a spus, cît se poate de
simplu şi numele şi neamul lui:
—
Mă numesc Tryfon şi sînt
ebreu din circumciziune. Am fugit de
războiul care are loc acum în Palestina[3] şi am petrecut multă vreme în Grecia şi, mai ales, la Corint.
războiul care are loc acum în Palestina[3] şi am petrecut multă vreme în Grecia şi, mai ales, la Corint.
—
Dar ce-ai putea folosi
tu, oare, mai mult, de pe urma filozofiei, decît de pe urma legiuitorului tău
şi a profeţilor ? i-am zis eu, atunci.
—
Cum ? zise la rîndul lui
acela, filozofii nu vorbesc, oare, tot timpul despre Dumnezeu şi discuţiile lor
nu se învîrtesc întotdeauna în jurul monarhiei şi al proniei ? Oare sarcina
filozofiei nu este tocmai aceea de a cerceta cele cu privire la Dumnezeu ?
—
Da, i-am zis eu; şi noi
credem la fel. Dar cei mai mulţi nici măcar nu s-au gîndit dacă este numai un
singur Dumnezeu, sau dacă sînt mai mulţi şi dacă Dumnezeu poartă de grijă
fiecăruia dintre noi, în parte, sau nu, ca şi cum cunoştinţa aceasta nu ar
contribui cu nimic la fericire. Dimpotrivă, ei se încearcă să ne convingă că
Dumnezeu poartă de grijă numai de univers, de genuri şi de specii, dar că de
mine şi de tine şi de fiecare în parte nu poartă grijă, fiindcă dacă ar purta,
atunci noi nu am mai fi siliţi să ne rugăm Lui toată ziua şi toată noaptea.
Unde-i poate duce pe unii ca aceştia o astfel de părere, nu este greu de
înţeles. într-adevăr, cei care învaţă asemenea lucruri îşi iau îngăduinţa şi
libertatea de a vorbi, de a urma şi de a face orice voiesc, fiindcă ei nu se
tem nici de pedeapsă şi nici nu nădăjduiesc vreun bine de la Dumnezeu. Căci cum
ar putea face altfel[4],
ei, care zic că lucrurile sînt aceleaşi întotdeauna şi că, iarăşi, eu şi tu
trăim la fel, ca unii care nu putem deveni nici mai buni, nici mai răi ? Alţii,
învăţînd că sufletul omenesc este nemuritor şi netrupesc, socotesc că atunci
cînd fac vreun rău nu vor avea nici o pedeapsă (căci ceea ce este netrupesc nu
poate pătimi) şi că n-au nevoie de nimic de la Dumnezeu, întrucît sufletul este
nemuritor.
Atunci Tryfon, zîmbind cu
înţeles, a zis:
—
Dar tu ce crezi despre
toate acestea ? Spune-ne ce părere ai tu despre Dumnezeu şi care este filozofia
ta ?
II.
Iţi voi spune, i-am zis
eu, care este părerea mea. într-adevăr filozofia este lucrul cel mai mare şi
mai vrednic de Dumnezeu. Ea singură poate să ne înalţe pînă la Dumnezeu şi să
ne apropie de El, iar sfinţi, cu adevărat, sînt numai aceia care-şi deprind
mintea cu filozofia. Ce este, însă, filozofia şi pentru care motiv a fost ea
trimisă oamenilor, este un lucru necunoscut de mulţi. Dealtminteri, pe bună
dreptate, fiindcă ştiinţa aceasta fiind una
singură, dacă toţi ar cunoaşte rostul ei, atunci nu ar mai fi unii platonicieni, alţii stoici, alţii peripateticieni, alţii teoreticieni şi alţii pitagorei. Cum s-a făcut că filozofia a devenit o fiinţă cu mai multe capete, vă voi spune îndată.
singură, dacă toţi ar cunoaşte rostul ei, atunci nu ar mai fi unii platonicieni, alţii stoici, alţii peripateticieni, alţii teoreticieni şi alţii pitagorei. Cum s-a făcut că filozofia a devenit o fiinţă cu mai multe capete, vă voi spune îndată.
S-a întîmplat că, după cei dintîi care au venit în contact cu filozofia,
cei care le-au urmat n-au mai cercetat nimic cu privire la adevăr, ci, fiind
cuprinşi de admiraţie faţă de resemnarea, de înfrînarea şi de cuvintele
încurcate ale acestora, au socotit adevăruri numai lucrurile acelea, pe care
fiecare le-a învăţat de la dascălul lui şi, la rîndul lor, au transmis mai
departe, celor de după ei, aceste învăţături, aşa cum le-au primit şi altele
proprii asemănătoare cu cele dintîi, numindu-le pe toate, la un loc, cu numele
părintelui de la început al lor. De aceea şi eu, dorind, la început, să mă
alătur unuia dintre aceştia, m-am încredinţat unui stoic[5] . Şi, stînd destulă
vreme la el, dacă am văzut că nu mi se mai spunea nimic despre Dumnezeu (căci
nici el, de altfel, nu ştia prea multe lucruri, zicînd că o asemenea învăţătură
nici nu este necesară), l-am schimbat pe acesta şi am venit la un altul, care
se numea peripatetician şi care, după cîte se credea, era un bărbat grozav de
luminat. Acesta, îngăduindu-mă pe lîngă el cîteva zile, mi-a pretins apoi să-i
fixez onorariul, pentru ca venirea noastră în contact să nu rămînă fără de
folos. Din cauza aceasta, socotind că un asemenea om nu poate fi nicidecum un
filozof, l-am părăsit.
Dar, fiindcă sufletul meu nu-mi dădea pace, dorind să asculte
continuu despre ceea ce formează în chip propriu şi deosebit obiectul
filozofiei, am venit la un pitagoreu, care era pe atunci în mare vază,
ocupîndu-se mult de tot cu filozofia. Apoi, vorbind cu el şi arătîndu-i că
vreau să devin auditorul şi discipolul lui, mi-a zis: ,,I-a spune-mi: ai urmat
cursurile de muzică, de astronomie şi de geometrie ? Crezi că poţi contempla
ceva din cele ce alcătuiesc fericirea, dacă n-ai învăţat, mai întîi, lucrurile
acestea, care smulg sufletul din limitele sensibilului şi-1 fac folositor
lucrurilor intelectuale, pentru ca să poţi vedea, în felul acesta, ce este în
sine frumosul şi ce este binele ?" Lăudîndu-mi, cît se poate de mult
aceste materii de învăţămînt şi spunîndu-mi că ele sînt cu cît se poate de
necesare, m-a respins, în cele din urmă, cînd a auzit că nu am cunoştinţă de
ele. Am fost nemulţumit, după cum era şi natural, văzîndu-mi nădejdea
spulberată şi aceasta cu atît mai mult, cu cît îmi închipuiam că acesta era un
om cu adevărat cunoscător. Pe de altă parte, gîndindu-mă, iarăşi, la timpul pe
care aveam să-1 întrebuinţez pentru însuşirea materiilor acelora de
învăţămînt, nu mă puteam hotărî să fiu atît de mult amînat. Găsindu-mă, astfel,
într-un asemenea impas, am
socotit cu cale să mă duc şi la platonicieni, căci şi aceştia aveau un frumos renume. Şi cum nu de multă vreme venise în oraşul nostru[6] un bărbat înţelept şi foarte distins printre platonicieni, am petrecut laolaltă cu el de foarte multe ori şi am progresat astfel, pe calea aceasta, apropiindu-mă din ce în ce mai mult de el. înţelegerea lucrurilor netrupeşti mă încînta foarte mult, iar teoria ideilor dădea aripi judecăţii mele. De aceea, socoteam că nu avea să treacă prea multă vreme, pînă să devin înţelept şi, în neghiobia mea, nădăjduiam să văd pe Dumnezeu faţă către faţă: căci acesta este scopul filozofiei lui Platon.
socotit cu cale să mă duc şi la platonicieni, căci şi aceştia aveau un frumos renume. Şi cum nu de multă vreme venise în oraşul nostru[6] un bărbat înţelept şi foarte distins printre platonicieni, am petrecut laolaltă cu el de foarte multe ori şi am progresat astfel, pe calea aceasta, apropiindu-mă din ce în ce mai mult de el. înţelegerea lucrurilor netrupeşti mă încînta foarte mult, iar teoria ideilor dădea aripi judecăţii mele. De aceea, socoteam că nu avea să treacă prea multă vreme, pînă să devin înţelept şi, în neghiobia mea, nădăjduiam să văd pe Dumnezeu faţă către faţă: căci acesta este scopul filozofiei lui Platon.
III.
Pe cînd mă găseam astfel,
părîndu-mi-se că port în mine o mare linişte şi voind să fug şi mai mult de
orice urmă omenească[7],
m-am dus într-un sat nu departe de mare. în timp ce mă apropiam de locul acela,
în care ajungînd, aveam să fiu numai eu cu mine însumi, un bătrîn respectabil,
cu înfăţişarea destul de frumoasă, cu chip blînd şi cuvios, venea pe urma mea,
numai la cîţiva paşi depărtare. întorcîndu-mă spre el şi oprindu-mă din cale,
l-am fixat cu privirea straşnic. El mi-a zis:
—
Mă cunoşti ?
I-am spus că nu.
—De ce, atunci, mi-a zis el, te uiţi aşa la mine ?
—
Mă mir, i-am răspuns eu,
că te-ai întîmplat să fii în acelaşi loc cu mine. Căci nu m-am aşteptat să văd
pe nimeni aici.
—
Eu caut nişte oameni
de-ai mei, mi-a zis acela, care au plecat de la mine, ca să se ducă într-altă
parte. Am venit să văd, dacă nu cumva se vor arăta pe undeva. Dar tu, mi-a zis
el, ce cauţi pe aici ?
—
Simt o plăcere deosebită,
i-am răspuns eu, să mă ocup cu astfel de îndeletniciri. Căci aici pot să stau
de vorbă cu mine însumi, nefiind alte lucruri care să mă împiedice, aşa cum se
întîmplă de obicei. Nişte astfel de locuri sînt cît se poate de prielnice
pentru meditaţie.
—
Aşadar, tu eşti un om
iubitor de meditaţie, mi-a zis el, şi nu eşti un om iubitor de faptă şi de
adevăr, după cum nu încerci să fii un om mai mult practic decît un sofist ?
—
Dar, i-am răspuns eu, ce
lucru poate fi mai de seamă, pe care l-ar putea săvîrşi cineva, decît să surate
că raţiunea este mai presus de toate
celelalte şi lăsîndu-se astfel stăpînit şi condus de raţiune, să poată vedea rătăcirea altora şi îndeletnicirile lor, anume că ei nu săvîrşesc nimic sănătos şi plăcut lui Dumnezeu? Fără de filozofie şi fără de raţiunea cea dreaptă, nimeni nu poate dobîndi înţelepciunea. Pentru aceasta, tot omul trebuie să se îndeletnicească cu filozofia şi să socoată lucrul acesta ca fiind cel mai de seamă şi mai vrednic din toate, şi că celelalte nu sînt decît de o a doua şi a treia mînă, devenind lucruri moderate şi vrednice de acceptat numai în legătură cu filozofia şi că fără de ea, sau fără ca filozofia să urmeze în chip natural celor care se ocupă cu aceste lucruri, ele devin împovărătoare şi nişte lucruri de rînd.
celelalte şi lăsîndu-se astfel stăpînit şi condus de raţiune, să poată vedea rătăcirea altora şi îndeletnicirile lor, anume că ei nu săvîrşesc nimic sănătos şi plăcut lui Dumnezeu? Fără de filozofie şi fără de raţiunea cea dreaptă, nimeni nu poate dobîndi înţelepciunea. Pentru aceasta, tot omul trebuie să se îndeletnicească cu filozofia şi să socoată lucrul acesta ca fiind cel mai de seamă şi mai vrednic din toate, şi că celelalte nu sînt decît de o a doua şi a treia mînă, devenind lucruri moderate şi vrednice de acceptat numai în legătură cu filozofia şi că fără de ea, sau fără ca filozofia să urmeze în chip natural celor care se ocupă cu aceste lucruri, ele devin împovărătoare şi nişte lucruri de rînd.
—Aşadar, filozofia duce la fericire ? a reluat acela.
—Da, am răspuns eu, ea şi numai ea singură.
—
Dar ce este oare
filozofia şi în ce constă fericirea Ia care duce ea ? Dacă nu te împiedică ceva
să-mi răspunzi, răspunde-mi!
—
Filozofia, am reluat eu,
este ştiinţa fiinţei şi cunoaşterea adevărului, iar încoronarea unei astfel de
ştiinţe şi de înţelepciuni este fericirea.
—Dar ce numeşti tu Dumnezeu ? mi-a zis el.
—
Dumnezeu este aceea ce
este întotdeauna acelaşi şi care este în acelaşi fel; El este cauza fiinţei
tuturor celorlalte.
In felul acesta i-am răspuns eu,
iar el, auzind aceasta, m-a întrebat din
nou:
—
Dar ştiinţa nu este,
oare, un nume -comun al mai multor lucruri deosebite ? Căci în toate
meşteşugurile, cel care cunoaşte pe vreunul dintre acestea se numeşte om de
ştiinţă. Aşa se întîmplă cînd este vorba de meşteşugul armelor, al conducerii
şi tot aşa şi în arta medicinii. Cît priveşte, însă, lucrurile dumnezeieşti şi
cele omeneşti, nu se întîmplă la fel. Căci putem spune, oare, că există o
ştiinţă care să ne procure cunoştinţa lucrurilor dumnezeieşti şi a celor
omeneşti şi care să ne arate dumnezeirea şi dreptatea pe care acestea o conţin
în ele ?
—Desigur, i-am răspuns eu.
—
Dar ce ? A cunoaşte pe om
sau pe Dumnezeu este acelaşi lucru cu a cunoaşte muzica, aritmetica,
astronomia, sau altceva dintre acestea?
—Nicidecum !
—
Prin urmare, mi-a zis
acela, n-ai răspuns bine, fiindcă la cunoştinţa acelora ajungem prin
învăţătură, sau printr-o continuă îndeletnicire cu ele, pe cînd la cunoştinţa
celorlalte ajungem prin intuiţie. Dacă ţi-ar spune cineva că un animal, care
trăieşte în India, nu este asemănător cu nici unul din toate celelalte, ci că
este în cutare şi cutare fel, că este în multe chipuri şi culori, dacă nu l-ai
văzut sau nu-1 vei vedea mai întîi, nu vei putea spune nimic despre el, de nu
vei fi auzit vorbind despre el pe cineva care 1-a văzut.
—
Negreşit că nu, am zis
eu.
—
Atunci, cum ar putea
vorbi, precum se cuvine, filozofii despre Dumnezeu, sau cum vor putea ei spune
ceva adevărat despre El, dacă nu există o ştiinţă a Lui şi dacă nu L-au văzut
şi nici nu L-au auzit vreodată ?
—
Dar, părinte, am reluat
eu, ei nu văd pe Dumnezeu cu ochii, aşa cum văd celelalte animale, ci Dumnezeu
poate fi înţeles numai cu mintea, după cum zice Platon[8] , iar eu sînt de
aceeaşi părere cu el.
—
Are, oare, mintea
noastră, a zis el, o astfel de putere, ba încă o putere atît de mare, sau nu
percepe fiinţa decît prin simţuri ? Sau, ca să vorbim mai lămurit, va putea ea
să vadă vreodată pe Dumnezeu, cîtă vreme nu este împodobită de Duhul Sfînt[9]
?
—
Platon zice, am reluat
eu, că în felul acesta este puterea de a vedea a minţii şi că ea ne-a fost dată
pentru a putea privi, prin curăţia ei însăşi fiinţa aceea, care este cauza
tuturor celor intelectuale, care nu are culoare, nici formă, nici mărime, nici
altceva care se poate vedea cu ochiul, fiinţa aceea, zice tot el, care este mai
presus de orice fiinţă, care nu se poate spune, nici povesti şi care este numai
frumuseţe şi bunătate, găsindu-se deodată în sufletele cele bune de la natură,
printr-o înrudire oarecare şi prin iubirea lor de a o vedea.
—
Dar ce înrudire avem noi
cu Dumnezeu ? m-a întrebat el. Sau şi sufletul este de natură dumnezeiască şi
nemuritor şi deci, o parte din acel spirit împărătesc ? Şi, în felul în care
vede acela pe Dumnezeu, ne este oare şi nouă cu putinţă, să cuprindem cu mintea
noastră pe Dumnezeu şi, de aici, să fim fericiţi ?
—Desigur, am răspuns eu.
—
Dar, a întrebat el, toate
sufletele care sînt în diferitele animale îl pot cuprinde, sau altul este
sufletul omului, altul acela al calului şi altul acela al asinului ?
—Nu, am răspuns eu; ci toate sînt aceleaşi în toate.
—
Vor vedea, sau au văzut,
oare, şi caii şi asinii pe Dumnezeu ?
—
Nu, am răspuns eu; cum de
altfel nici cei mai mulţi dintre oameni, ci numai aceia care trăiesc întru
dreptate şi care sînt curăţiţi prin dreptate şi prin toate celelalte virtuţi.
—
Prin urmare, a zis el,
cineva nu vede pe Dumnezeu din cauza înrudirii şi nici pentru că este spirit,
ci pentru că este virtuos şi drept.
—
Da, am răspuns eu, dar şi
pentru că are cu ce să înţeleagă pe Dumnezeu.
—
Dar ce, caprele şi oile
sînt oare nedreptăţite ?
—Nu se face nici o nedreptate nimănui, am zis eu.
—
Deci, după cuvîntul
tău,şi aceste dobitoace vor vedea pe Dumnezeu ?
—Nu, căci trupul lor, fiind astfel de la natură, le este o
piedică.
—
Dacă aceste dobitoace ar
avea glas, cunoaşte că ele ar defăima şi mai mult trupul nostru. Dar să lăsăm
acum acestea şi să zicem că este aşa precum glăsuieşti tu. Spune-mi, însă, un
lucru: sufletul vede pe Dumnezeu atunci cînd este încă în trup, sau numai după
ce se desface de acesta ?
—
îi este cu putinţă să
ajungă la aceasta, am răspuns eu, şi atîta vreme cît se găseşte în chip
omenesc, dar mai ales, după ce s-a desfăcut de trup şi se găseşte singur, poate
să atingă ceea ce este mai presus de orice timp[10].
—
Oare, îşi mai aduce
aminte el de aceasta, venind iarăşi într-un om ?
—Cred că nu, am răspuns eu.
—
Dar atunci ce folos au
sufletele care îl văd, sau cu ce se deosebeşte sufletul care-L vede, de acela
care nu-L vede, dacă nu-şi aduce aminte nici măcar de faptul că L-a văzut ?
—
Aici nu pot spune nimic,
am zis eu.
—
Dar sufletele cele
nevrednice de o astfel de privire, ce vor pătimi ?
—
Ele sînt închise în
trupurile vreunor fiare, iar pedeapsa lor constă tocmai în aceasta.
—
Ştiu ele, însă, că din
cauza aceasta se găsesc în nişte astfel de trupuri şi deci, că au păcătuit cu
ceva ?
—Cred că nu.
—
Atunci, nici ele nu
folosesc nimic de pe urma pedepsei, după cîte se pare. Ba, aş putea spune chiar
că nici măcar nu sînt pedepsite, de vreme ce ele nu pricep această pedeapsă[11]
.
—Negreşit că nu !
—
Aşadar, sufletele nici nu
văd pe Dumnezeu şi nici nu rătăcesc în alte trupuri. Căci, dacă ar fi aşa, ele
ar şti că sînt astfel pedepsite şi s-ar teme, mai departe, de a păcătui, chiar
şi numai din întîmplare. Dar că ele pot înţelege că există Dumnezeu şi că
dreptatea şi pietatea sînt ceva frumos, aici sînt şi eu de aceeaşi părere, a
zis el.
—Bine zici, i-am răspuns eu.
V.
Deci, filozofii aceia nu ştiu nimic despre aceste lucruri;
căci ei nu pot spune nici măcar ce este sufletul.
—
Se pare că nu.
—
Nu trebuie să spunem nici
măcar că sufletul este nemuritor, căci ceea ce este nemuritor este totodată şi
nenăscut.
—
După unii filozofi,
numiţi platonicieni, sufletul este într-adevăr nenăscut şi nemuritor.
—
Dar poate că tu zici că
şi lumea este nenăscută ?
—
Sînt unii care zic aşa,
dar eu nu sînt de părerea aceasta.
—
Foarte bine faci ! Că ce
rost ar avea ca un trup, atît de solid, care are duritate şi care este compus,
care se schimbă pierind şi născîndu-se zi de zi, să socotim că n-a fost făcut
de la început de cineva, iar dacă lumea este născută, în chip necesar că şi
sufletele au fost făcute şi că ele nu există cu de la sine putere ? Căci ele au
fost făcute pentru oameni şi pentru celelalte animale, dacă, după cum spui tu,
au fost făcute fiecare în parte, iar nu fiecare cu trupul lui propriu.
—Aşa mi se pare şi mie că este drept.
—Prin urmare, sufletele nu sînt nemuritoare.
—Nu, fiindcă am văzut că şi lumea este născută.
—
Dar eu nu spun nicidecum
că toate sufletele mor; căci pentru cei răi, aceasta ar fi cu adevărat un
profit. Dar atunci cum ? Sufletele celor pioşi rămîn într-un loc meu bun, iar
cele nedrepte şi rele într-unui mai rău, aşteptînd acolo vremea judecăţii.
Astfel, sufletele cele vrednice de Dumnezeu nu vor mai muri, pe cînd celelalte
vor fi pedepsite, atîta vreme cît Dumnezeu voieşte ca ele să existe şi să fie
pedepsite.
— Ce spui tu acum nu este, oare, acelaşi lucru cu acela pe care
Platon îl lasă să se înţeleagă, despre lume, în Timaeos, spunînd că ea este
strică- cioasă întrucît este făcută, dar că ea nu va fi distrusă şi nici nu-şi
va găsi soarta morţii, din cauza voinţei lui Dumnezeu ? Şi crezi că se poate
spune acelaşi lucru şi despre suflet şi, în genere, despre toate celelalte ?
Căci toate cele ce sînt după Dumnezeu, sau care vor fi vreodată, au natura
stricăcioasă şi, ca atare vor dispărea şi nu vor mai fi. Singur Dumnezeu este
nemuritor şi nestricăcios şi tocmai pentru aceasta este Dumnezeu, în vreme ce
toate celelalte, care vin după El, sînt născute şi stricăcioase. Pentru aceasta
sufletele vor şi muri şi vor fi şi pedepsite; căci dacă ar fi nenăscute, ele
n-ar mai păcătui şi n-ar mai fi pline de nebunie, nici n-ar mai fi şovăitoare
şi cutezătoare, nici n-ar mai locui de bună voie în porci, în şerpi şi în
cîini, nici n-ar mai fi îngăduit ca să fie constrînse, de vreme ce-ar fi
nenăscute. Căci ceea ce este nenăscut este asemănător cu ceea ce este nenăscut
şi este deopotrivă şi
acelaşi cu el, neputîndu-se deosebi unul de altul nici în ceea ce priveşte puterea, nici în ceea ce priveşte cinstea. De aici urmează că nici nu sînt multe cele ce sînt nenăscute. Căci, dacă ai socoti că între cele ce sînt nenăscute ar exista vreo deosebire şi ai cerceta mai bine, n-ai putea găsi cauza deosebirii, ci, • ducîndu-te cu mintea la nesfîrşit, aceasta în cele din urmă, se va opri obosită, la ceva care este nenăscut şi vei sfîrşi prin a zice că acesta este cauza tuturor. Oare aceasta au scăpat-o din vedere Platon şi Pitagora, bărbaţii aceia înţelepţi, care au devenit pentru noi un fel de zid şi de sprijin al filozofiei ? [12]
acelaşi cu el, neputîndu-se deosebi unul de altul nici în ceea ce priveşte puterea, nici în ceea ce priveşte cinstea. De aici urmează că nici nu sînt multe cele ce sînt nenăscute. Căci, dacă ai socoti că între cele ce sînt nenăscute ar exista vreo deosebire şi ai cerceta mai bine, n-ai putea găsi cauza deosebirii, ci, • ducîndu-te cu mintea la nesfîrşit, aceasta în cele din urmă, se va opri obosită, la ceva care este nenăscut şi vei sfîrşi prin a zice că acesta este cauza tuturor. Oare aceasta au scăpat-o din vedere Platon şi Pitagora, bărbaţii aceia înţelepţi, care au devenit pentru noi un fel de zid şi de sprijin al filozofiei ? [12]
VI.
Puţin îmi pasă de Platon, de Pitagora şi, în genere, de
oricare altul, care gîndeşte la fel. Că adevărul acesta este, află-1 de aici:
sau sufletul este viaţă, sau el are viaţă. Dacă este viaţă, atunci el ar trebui
să facă pe altcineva să trăiască, iar nu pe sine însuşi, după cum şi mişcarea
face să se mişte un alt lucru, iar nu pe sine însăşi. Faptul că sufletul
trăieşte, nimeni n-ar putea tăgădui. Dacă trăieşte, însă, el trăieşte nu pentru
că este viaţă, ci pentru că se împărtăşeşte din viaţă şi, ceea ce se împărtăşeşte
din ceva este cu totul altceva decît aceea din care se împărtăşeşte. Sufletul
se împărtăşeşte din viaţă, pentru că Dumnezeu voieşte ca el să trăiască. Şi ca
atare, sufletul nu se va mai împărtăşi din viaţă, cînd Dumnezeu va voi ca
sufletul să nu mai trăiască. Căci sufletul nu trăieşte prin el însuşi, cum
trăieşte Dumnezeu. Ci — după cum nu este cu putinţă ca omul să trăiască
continuu şi nici ca sufletul să fie continuu la un loc cu trupul şi atunci cînd
trebuie ca armonia aceasta să se desfacă, sufletul părăseşte trupul şi omul nu
mai există — tot astfel şi atunci cînd sufletul nu trebuie să mai existe,
spiritul vivificator[13]
pleacă din el, iar sufletul nu mai există, ci se întoarce iarăşi acolo de unde
a fost atras[14].
VII.
Atunci, la ce dascăl se va mai duce cineva în cazul acesta,
sau unde va mai găsi vreun folos, dacă nici la aceştia nu se găseşte adevărul ?
—
Cu mult mai înainte de aceşti aşa-zişi filozofi, au fost nişte oameni fericiţi,
drepţi şi iubitori de Dumnezeu, care au vorbit în Duhul Sfînt şi care
au arătat cele viitoare, care se întîmplă acum: aceştia sînt profeţii. Numai aceştia au văzut şi au spus oamenilor adevărul, netemîndu-se şi neascultînd de nimeni. Ei nu au fost învinşi de dorinţa de slavă, ci au spus numai ceea ce au auzit şi au văzut, fiind plini de Duhul Sfînt. Scrierile lor se păstrează chiar şi acum şi, îndeletnicindu-se cineva cu ele, dacă crede în ele, poate folosi foarte mult: atît cu privire la începuturi, cît şi cu privire la sfîrşit şi la toate cele ce trebuie să ştie un filozof. Ei nu vorbesc cu dovezi, căci sînt nişte martori vrednici ai adevărului, mai presus de orice dovadă. Cele ce s-au întîmplat, însă, sau se întîmplă şi acum, silesc pe orişicine să fie de acord cu cele grăite de ei. Chiar şi numai pentru minunile pe care le-au săvîrşit, ei pot fi socotiţi drepţi, atunci cînd au slăvit pe Făcătorul tuturor, Dumnezeu şi Tatăl şi au vestit pe Hristos, Care avea să vină de la El şi Care avea să fie Fiul Lui. Lucrul acesta nici nu l-au făcut şi nici nu-1 fac profeţii mincinoşi, care sînt plini de duhul cel necurat şi rătăcitor şi care, deşi îndrăznesc să săvîrşească oarecare minuni, spre uimirea oamenilor, slăvesc, în schimb, duhurile rătăcirii şi pe demoni[15] . Roagă-te, deci, mai presus de toate, să ţi se deschidă porţile luminii, căci toate acestea nu pot fi văzute şi nici înţelese de toţi, dacă Dumnezeu şi Hristosul Lui nu dă cuiva să înţeleagă.
au arătat cele viitoare, care se întîmplă acum: aceştia sînt profeţii. Numai aceştia au văzut şi au spus oamenilor adevărul, netemîndu-se şi neascultînd de nimeni. Ei nu au fost învinşi de dorinţa de slavă, ci au spus numai ceea ce au auzit şi au văzut, fiind plini de Duhul Sfînt. Scrierile lor se păstrează chiar şi acum şi, îndeletnicindu-se cineva cu ele, dacă crede în ele, poate folosi foarte mult: atît cu privire la începuturi, cît şi cu privire la sfîrşit şi la toate cele ce trebuie să ştie un filozof. Ei nu vorbesc cu dovezi, căci sînt nişte martori vrednici ai adevărului, mai presus de orice dovadă. Cele ce s-au întîmplat, însă, sau se întîmplă şi acum, silesc pe orişicine să fie de acord cu cele grăite de ei. Chiar şi numai pentru minunile pe care le-au săvîrşit, ei pot fi socotiţi drepţi, atunci cînd au slăvit pe Făcătorul tuturor, Dumnezeu şi Tatăl şi au vestit pe Hristos, Care avea să vină de la El şi Care avea să fie Fiul Lui. Lucrul acesta nici nu l-au făcut şi nici nu-1 fac profeţii mincinoşi, care sînt plini de duhul cel necurat şi rătăcitor şi care, deşi îndrăznesc să săvîrşească oarecare minuni, spre uimirea oamenilor, slăvesc, în schimb, duhurile rătăcirii şi pe demoni[15] . Roagă-te, deci, mai presus de toate, să ţi se deschidă porţile luminii, căci toate acestea nu pot fi văzute şi nici înţelese de toţi, dacă Dumnezeu şi Hristosul Lui nu dă cuiva să înţeleagă.
VIII.
Spunînd acestea şi alte multe de felul acestora pe care nu mai
este timpul să le înşir acum aici, a plecat, poruncindu-mi să urmez aceste
lucruri, şi nu l-am mai văzut, de atunci. Iar mie, mi s-a aprins deodată un foc
în suflet şi m-a cuprins o mare dragoste de profeţi şi de bărbaţii aceia, care
sînt prietenii lui Hristos. Şi, gîndind la cuvintele lui, găseam că aceasta
este singura filozofie sigură şi aducătoare de folos. în felul acesta şi pentru
aceasta sînt filozof. Şi aş voi ca toţi, dobîndind aceeaşi dispoziţie pe care o
am eu, să nu vă depărtaţi de cuvintele Mîntuitorului. Căci ele au în sine ceva
de temut şi sînt în stare să îmblînzească pe toţi cei care ies din ideea cea
dreaptă, fiind o odihnă cît se poate de plăcută pentru cei ce se dedau
studiului lor. Dacă, deci, te îngrijeşti şi tu de tine şi dacă voieşti să
ajungi la mîntuire şi ai încredere în Dumnezeu, ca unul care, în definitiv, nu
eşti străin de aceste lucruri, se cuvine ca şi tu, cunoscînd pe Hristosul lui
Dumnezeu şi devenind desăvîrşit, să fii fericit.
Spunînd acestea, prea iubitul meu[16] , cei care erau
împreună cu Tryfon au început să rîdă, iar el, zîmbind, mi-a zis:
— Toate celelalte despre care ai vorbit, le accept şi-ţi admir
zelul tău
pentru tot ceea ce este dumnezeiesc, dar ar fi fost mai bine, dacă ai fi rămas la filozofia lui Platon, sau a altcuiva, practicînd resemnarea, înfrînarea şi cumpătarea, decît să te înşeli cu nişte cuvinte mincinoase şi să urmezi unor oameni de nimic. Căci dacă ai fi rămas în felul acela Ia filozofie şi dacă ai fi trăit fără de pată, ai fi avut nădejdea unei sorţi mai bune. Părăsind însă pe Dumnezeu şi nădăjduind în om, ce mîntuire îţi mai poate rămîne ? Dacă acum vrei să mă asculţi şi pe mine (căci de acum te socot prieten), mai întîi circumcide-te, apoi păzeşte, după cum este legiuit,, sabatul, sărbătorile, lunile cele noi ale lui Dumnezeu şi, într-un cuvînt, fă tot ceea ce este scris în Lege, şi atunci poate că vei găsi milă înaintea lui Dumnezeu. Hristos, însă, chiar dacă s-a născut şi se va fi găsind pe undeva, este un necunoscut şi el însuşi nu se cunoaşte, nici nu are vreo putere, pînă cînd, venind Ilie, nu-1 va unge şi nu-1 va face cunoscut tuturor. Voi, însă, primind un zvon zadarnic, v-aţi făurit un Hristos, iar din cauza lui, sînteţi nimiciţi acum prosteşte.
pentru tot ceea ce este dumnezeiesc, dar ar fi fost mai bine, dacă ai fi rămas la filozofia lui Platon, sau a altcuiva, practicînd resemnarea, înfrînarea şi cumpătarea, decît să te înşeli cu nişte cuvinte mincinoase şi să urmezi unor oameni de nimic. Căci dacă ai fi rămas în felul acela Ia filozofie şi dacă ai fi trăit fără de pată, ai fi avut nădejdea unei sorţi mai bune. Părăsind însă pe Dumnezeu şi nădăjduind în om, ce mîntuire îţi mai poate rămîne ? Dacă acum vrei să mă asculţi şi pe mine (căci de acum te socot prieten), mai întîi circumcide-te, apoi păzeşte, după cum este legiuit,, sabatul, sărbătorile, lunile cele noi ale lui Dumnezeu şi, într-un cuvînt, fă tot ceea ce este scris în Lege, şi atunci poate că vei găsi milă înaintea lui Dumnezeu. Hristos, însă, chiar dacă s-a născut şi se va fi găsind pe undeva, este un necunoscut şi el însuşi nu se cunoaşte, nici nu are vreo putere, pînă cînd, venind Ilie, nu-1 va unge şi nu-1 va face cunoscut tuturor. Voi, însă, primind un zvon zadarnic, v-aţi făurit un Hristos, iar din cauza lui, sînteţi nimiciţi acum prosteşte.
IX.
îngăduie-ţi-se ţie, omule
şi iartă-ţi-se ţie, i-am zis eu atunci, că nu ştii ce vorbeşti. Ai ascultat de
nişte dascăli care nu pricep Scripturile şi vorbeşti, la voia întîmplării, ceea
ce-ţi vine în minte. Dacă ai voi să primeşti, însă, discuţia cu privire la
aceasta, cum că, adică, nu sîntem în rătăcire şi că nu vom înceta niciodată de
a mărturisi acest lucru, chiar dacă se vor purta asupra noastră toate
defăimările oamenilor şi chiar dacă tiranul cel mai crud ne-ar sili la aceasta,
îţi voi arăta numaidecît, că noi n-am crezut în nişte basme zadarnice şi nici
în niscaiva cuvinte lipsite de dovadă, ci în nişte cuvinte pline de Duh Sfînt,
izvorîtoare de putere şi înfloritoare de har.
Cei ce erau cu el,
izbucniră iarăşi în hohote de rîs şi începură să vorbească cuvinte urîte,
pentru care motiv ridicîndu-mă, eram gata s-o iau din loc. Dar el, apucîndu-mă
de haină, mi-a zis să nu plec, mai înainte de a îndeplini ceea ce am făgăduit.
— Dar atunci, am zis eu,
tovarăşii tăi să nu mai facă gălăgie şi nici să nu mai vorbească atît de urît;
ci, dacă vor, să asculte în linişte, iar dacă vreo treabă mai de seamă îi
împiedică, să plece. Apoi noi, retrăgîndu-ne undeva şi odihnindu-ne, să
terminăm discuţia.
Tryfon a găsit cu cale şi
el că e bine să facem aşa. De aceea, îndreptîn- du-ne am luat-o către centrul
stadionului Xistos. Doi dintre tovarăşii lui, bătîndu-şi joc de noi şi luînd în
rîs rîvna noastră, au plecat. Cînd am ajuns în locul acela, către care ne
îndreptam, unde şi de-o parte şi de alta, sînt nişte bănci de piatră, cei ce
erau împreună cu Tryfon, aşezîndu-se pe una din aceste bănci şi unul din ei
aducînd vorba despre războiul cel din Iudeea, au început cu toţii să vorbească
despre acest război.
X.
Atacurile împotriva
creştinilor. După ce aceştia au terminat discuţia
lor, am început, iarăşi, să le grăiesc:
—
Bărbaţi prieteni, nu
cumva mai este şi alt motiv pentru care ne defăimaţi, în afară de acela că nu
trăim după Lege, nu ne circumcidem trupul la fel cu strămoşii voştri şi nu
păstrăm sîmbăta, ca voi? [17]
Sau şi viaţa şi moravurile noastre sînt defăimate de voi ? Vreau să spun: nu
cumva aţi crezut şi voi, despre noi, cum că am mînca oameni şi că, după
băutură, stingînd luminile, ne tăvălim în amestecuri neîngăduite ? Sau ne
condamnaţi numai pentru faptul că credem în învăţăturile noastre şi că nu
credem, într-o învăţătură, după voi adevărată ?
—
Faptul acesta ne miră, a
zis Tryfon. Cît despre celelalte, despre care vorbesc alţii, ele nu sînt
vrednice de crezare, căci sînt prea departe de natura omenească. De altfel,
ştim că şi preceptele voastre din aşa-numita Evanghelie, sînt atît de minunate
şi de mari, încît îmi vine să cred, că nimeni nu poate să le păzească, căci am
avut toată grija ca să mă îndeletnicesc şi cu ele[18] . Mă surprinde,
însă, mai ales faptul, că voi, numindu-vă pioşi şi socotind că vă deosebiţi de
alţii, neseparîndu-vă însă întru nimic de ei, nici nu arătaţi o viaţă deosebită
de aceea a neamurilor, prin faptul că nu păziţi nici sîmbetele, nici
sărbătorile şi nici nu aveţi circumciziune, ci, punîndu-vă nădejdile într-un om
răstignit, aveţi credinţa să dobîndiţi totuşi vreun bine de la Dumnezeu, cu
toate că nu îndepliniţi poruncile Lui. Sau poate n-aţi citit că ,,se va nimici
sufletul acela din neamul lui, care nu se va circumcide în ziua a opta"[19]?
Şi tot asemenea s-a spus şi despre cei de alt neam şi despre sclavii cumpăraţi
cu bani. Deci, voi, dispreţuind de-a dreptul acest aşezămînt, nu voiţi să
ţineţi seama de el şi nici de cele ce decurg din el. Dimpotrivă, încercaţi să
ne convingeţi că cunoaşteţi pe Dumnezeu, cu toate că nu faceţi nimic din cele
ce fac cei ce se tem de Dumnezeu. . . Dacă ai de spus ceva întru apărare faţă
de acestea şi dacă poţi arăta în ce fel nădăjduiţi ceva cu toate că nu păziţi
Legea, te-am asculta cu multă plăcere şi, în acelaşi chip am putea discuta
împreună şi asupra celorlalte puncte de vedere. '
[1] După indicaţiile lui Eusebiu (Hist. Eccl. IV, XVIII, 6), aici ar fi
vorba despre „Xistul" (stadionul^ de la Efes. A se vedea şi Dialog. IX, 3.
[3] Este vorba de războiul declanşat de Bar-Kochebas, în timpul
împăratului Hadrian (132—135). Potrivit acestei informaţii, Dialogul (nu
alcătuirea lui în scris), se pare că a avut loc între anii 132—135.
1-2.
[5] Potrivit cu „Acta mart. Just. et
soc.", sfîntul Iustin Martirul vorbeşte şi prefectului Rusticus despre această
odisee filozofică a sa.
[6] Se pare că aici este vorba despre Naplusa, locul de origine al
sfîntului Iustin. După alţii ar fi vorba tot despre Efes. Unul din motivele de
seamă care au îndemnat pe sfîntul Iustin să vină la credinţa creştină a fost şi
constanţa martirilor în credinţa lor (vezi Apolog. II, XII, 1). Despre această
constanţă în credinţă, el vorbeşte în mai multe rînduri. Astfel: Dialog. XXXIV, 8; XLVI, 7; XCVI,
2; CX, 4; CXII, 2; CXXXI, 2.
[9] Şi după sfîntul Irineu, Adv. Haeres. IV, XX, 6 şi 8 (P.G. VII,
1036—1038) condiţia de a vedea pe Dumnezeu este aceea de a avea în sine pe
Duhul Sfînt.
[10] Sfîntul Iustin vorbeşte mereu ca un platonician. A se vedea Phedon, 66, ed. Didot, I, p. 51 şipassim.
[11] Deopotrivă cu sfîntul Iustin, la rîndul lor şi sfîntul Irineu şi
Tertulian combat metempsihoză şi cu acelaşi argument, scos din necunoştinţă pe
care o avem despre ea.
C 7 — Apologeţi de limbă
greacă
[12] Argumentul acesta a fost reprodus de sfîntul Irineu, Adv. Haeres., II, XVI, 3 (P. G. VIII,
760). .... . .
[13] De aici nu se poate trage concluzia că sfîntul Iustin ar fi
distins în om: spiritul, sufletul şi trupul (teoria trihotomistă). El rămîne
pretutindenea un partizan al dihoto- mismului; a se vedea: Dialog. CV, 3—4; Apolog. I, 8, 4 şi Apolog. II, 10, 1.
[14] Eccl. 12, 7.
[16] Aici este vorba despre
Marcus Pompeius, căruia i-a fost dedicat acest dialog (cf. Dialog. CXLI, 5 şi I, 1).
[17] Acestea erau, la vremea aceea, acuzaţiile cele mai curente
aduse de iudei împotriva creştinilor. Sfîntul Iustin s-a plîns adesea
împotriva lor (A se vedea: Apolog. I, X, 6; XXII, 2 şi mai ales XXVI, 7; si Apolog. II, XII, 1, iar mai ales Dialog. XVII, 3 şi CVIII, 2). ' " ...
[18] Trifon vorbeşte aici întocmai ca scriitorii creştini. A se vedea
Minucius Felix, Octavius (XXX), P.L.,III,301si Tertullianus,/lpo/oifefîcum
VII si VIII, P.L., 1,308 şi urm.
[19] Fac. 17, 14. ' '