doktoru

joi, 6 martie 2014

Din Sfantul Ioan Gura de Aur Omilii la Matei Fragmente



OMILIA LXXIV

I
Hristos nu spune: „Vai" pentru câ fariseii şi cărturarii zidesc mormintele profeţilor, nici pentru câ osîndesc pe părinţii lor, ci pentru că şi prin cele ce fac şi prin cele ce spun săvîrşesc o faptă şi mai rea, deoarece se prefac numai câ-şi osîndesc părinţii. Că osîndirea rostită de ei era numai o făţărie o spune evanghelistul Luca: „Căie şi încuviinţaţi fapta şi le zidiţi şi mormintele"[1]. „Vai vouă", le spune Hristos, că zidiţi mormintele profeţilor, iar părinţii voştri i-au ucis. Deci mărturisiţi şi încuviinţaţi faptele părinţilor voştri; că ei i-au ucis, iar voi le zidiţi mormintele"[2]. Prin aceste cuvinte Hristos le osîndeşte gîndul cu care zideau ei mormintele profeţilor că nu le zideau ca să cinstească pe cei ucişi, ci ca să se laude cu aceste ucideri. Se temeau ca nu cumva prin dispariţia cu vremea a mormintelor să se piardă şi dovada şi amintirea unei fapte atît de îndrăzneţe. Cu aceste gînduri zideau mormintele profeţilor; înălţau morminte strălucitoare, ca şi cum ar fi înălţat semne de biruinţă. Se împodobeau deci şi se făleau cu nelegiuirile părinţilor lor. Hristos le spune: „Nelegiuirile puse la cale de voi astăzi arată că şi voi săvîrşiţi aceeaşi faptă ca şi părinţii voştri. Chiar dacă spuneţi contrariul, chiar daca-i osîndiţi, chiar dacă ziceţi, de pildă: „N-am fî fost părtaşi cu ei dacă am fi trăit în zilele lor", totuşi vorbele voastre vădesc gîndul vostru! "Hristos a spus acestea în chip învăluit ca într-o ghicitoare, dar totuşi le-a spus.
După ce a spus: „Şi ziceţi: „Dacă am fi fost în zilele părinţilor noştri, n-am fi fost părtaşi cu ei la sîngele profeţilor", a adăugat:
„Aşadar mărturisiţi voi înşivă că sunteţi fiii celor ce au ucis pe profeţi'.
Dar are cineva vreo vină, mi s-ar putea spune, că este fiul unui ucigaş, cînd nu este părtaş la gîndul tatălui său?
- Nu, n-are nici o vină. Dar Hristos le adresează aceste cuvinte tocmai pentru a arăta înrudirea dintre ei şi părinţii lor în ce priveşte răutatea. Asta o arată şi prin cele ce spune mai departe, că a adăugat:
„Şerpi, pui de vipere!"[3]
„După cum puii de vipere, spune Hristos, seamănă cu părinţii lor din pricina otrăvii ucigătoare din ei, tot aşa şi voi semănaţi cu părinţii voştri din pricina gîndului vostru ucigaş".
Apoi după ce a dezvăluit gîndul cărturarilor şi al fariseilor, gînd necunoscut mulţimilor, Domnul îşi întemeiază spusele Sale pe faptele ce aveau să le săvîrşească şi pe care le vor cunoaşte mai tîrziu cu toţii.
Intr-adevâr, dupacea spus: „Aşadar mărturisiţi voi înşivă că sînteţi fiii celor ce au ucis pe profeţi", pentru a le arăta că vorbeşte de înrudirea de răutate cu părinţii lor şi că minţeau cînd spuneau: „N-am fi fost părtaşi cu ei", Domnul a adăugat:
„Umpleţi, dar, şi voi măsura părinţilor voştri"[4].
Negreşit nu le porunceşte să facă asta, ci le arată mai dinainte ce are să se întîmple, adică uciderea Lui. De aceea după ce i-a mustrat şi le-a arătat că mint cînd spun pentru a se apăra că „n-am fi fost părtaşi cu ei" - într-adevăr, cînd n-au cruţat pe Stăpîn, cum ar fi cruţat pe slugile Stă­pînului? -, Domnul Se foloseşte de nişte cuvinte şi mai pline de dispreţ, numindu-i şerpi şi pui de vipere şi le spune:
„Cum veţi scăpa de osînda gheenei"[5], cînd îndrăzniţi să faceţi aceste fapte, cînd le tăgăduiţi, cînd vă ascundeţi gîndul? Apoi îi mustră şi în alt chip, spunîndu-le:
„Voi trimite la voi profeţi, înţelepţi şi cărturari; şi pe unii dintre ei îi veţi ucide şi-i veţi răstigni şi-i veţi biciui în sinagogile voastre"[6].
Ca să nu spună cărturarii şi fariseii: „Da, am răstignit pe Stăpîn, dar vom cruţa pe slugile Sale, dacă vom trăi pe vremea aceea", Domnul le spune: „Iată vă trimit şi pe slugile Mele, profeţi şi ei; dar nici pe aceştia nu-i veţi cruţa". A grăit aşa ca să le arate că nu e deloc ciudat să fie ucis de fiii acelora care au ucis pe prooroci, că şi ei sînt nişte ucigaşi şi nişte vicleni; viclenia le umple sufletele lor şi-i întrec pe părinţii lor în nele­giuiri. în afară de cele spuse le mai arată că sînt şi tare iubitori de slavă deşartă. Cînd cărturarii şi fariseii spun: ,,Dacă am fi fost în zilele părinţilor noştri, n-am fi fost părtaşi cu ei", apoi o spun ca să se laude; filozofează numai cu cuvîntul, dar cu fapta fac cu totul altceva.
„Şerpi, pui de vipere", cu alte cuvinte, copii răi din nişte părinţi răi şi mai răi decît cei ce i-au născut. Le arată că ei îndrăznesc să facă nele­giuiri mai mari decît părinţii lor şi prin aceea că le săvîrşesc după nele­giuirile săvîrşite de părinţii lor, dar şi prin aceea că sînt cu mult mai cumplite decît nelegiuirile acelora, cu toate că spun că niciodată n-ar fi făcut astfel de fapte. Ei merg pînă la sfîrşit şi pun cunună răutăţilor. Părinţii lor au ucis slugile care veniseră în vie; ei L-au ucis pe Fiul şi pe cei care i-au chemat la nuntă[7].
Domnul a spus toate aceste cuvinte cărturarilor şi fariseilor ca să le taie orice înrudire cu Avraam şi ca să le arate că înrudirea aceasta nu le aduce nici un cîştig dacă nu săvîrşesc faptele lui Avraam. De aceea a şi adăugat: „Cum veţi scăpa de osînda gheenii, cînd faceţi fapte la fel cu cei care au ucis pe profeţi?". Cu aceste cuvinte le aduce aminte şi de învi­nuirile lui Ioan Botezătorul; că şi Ioan tot aşa i-a numit; şi el le-a amintit de judecata ce va să fie.
Dar pentru că pe ei nu-i înfricoşa deloc judecata şi iadul şi din pricină că nu credeau, dar şi din pricină că iadul şi judecata aveau să fie mai tîrziu, Hristos îi înfricoşează cu pedepse pe lumea aceasta şi le spune:
,De aceea iată Eu trimit la voi profeţi şi cărturari şi pe unii din ei îi veţi ucide, îi veţi răstigni şi-i veţi biciui, ca să vină peste voi tot sîngele drept vărsat pe pămînt, de la sîngele lui Abel cel drept pînă la sîngele lui Zaharia, fiul lui Barahia, pe care l-aţi ucis între templu şi altar. Amin zic vouă că vor veni aces­tea toate peste neamul acesta"[8].
II
Iată cu cîte argumente caută Hristos să-i ferească de pedeapsa ce-i ameninţă! Le-a spus: „Osîndiţi faptele părinţilor voştri, pentru că spu­neţi: „N-am fi fost părtaşi cu ei"; iar cuvintele acestea ar fi fost îndestulă­toare să-i pună pe drumul cel drept. Apoi le-a spus: „Deşi-i osîndiţi, totuşi şi voi faceţi fapte mai rele decît ei". Şi aceste cuvinte ar fi fost îndestulătoare să-i facă de ruşine. In sfîrşit le-a spus: „Faptele voastre nu vor rămîne nepedepsite". Şi-i înfricoşează nespus amintindu-le de iad. Dar pentru că pedeapsa din iad avea să fie pe lumea cealaltă, i-a ame­ninţat şi pe lumea aceasta cu pedepse, zicînd: „Că vor veni toate acestea peste neamul acesta". A adăugat şi grozăvia pedepsei, spunîndu-le că vor su­feri nişte pedepse cum n-au mai fost pe lume. Dar nu s-au făcut mai buni.
Iar dacă cineva m-ar întreba: „Pentru ce vor suferi nişte pedepse cum n-au mai fost pe lume?", îi voi răspunde că au şi săvîrşit nelegiuiri cum n-a săvîrşit nimeni altul pe lume, că nu s-au înţelepţit din cele petrecute în trecut. Sau n-ai auzit pe Lameh spunînd: ,Dacă pentru Cain răzbunarea va fi de şapte ori, apoi pentru Lameh răzbunarea va fi de şaptezeci de ori cîte şapte"[9] ? Cu alte cuvinte, Lameh spune aşa: „Eu merit mai mari pedepse decît Cain".
-     Pentru ce?
-     Deşi Lameh n-a omorît pe fratele său, totuşi a fost pedepsit mai cumplit pentru că nu l-a înţelepţit pilda lui Cain. Acelaşi lucru îl spune Dumnezeu şi în altă parte: „Eu sînt Cel Ce pedepsesc pe copii pentru păcatele părinţilor, care Mă urăsc pe Mine, pînă la al treilea şi al patrulea neam"[10]. Dumnezeu nu vrea să spună aici că au să fie pedepsiţi alţii pentru păca­tele altora, ci că vor suferi pe bună dreptate aceeaşi pedeapsă ca şi înaintaşii lor, pentru că nu s-au făcut mai buni, deşi au avut înaintea lor pilde de păcătoşi pedepsiţi.
Uită-te că la timp potrivit a pomenit Hristos de Abel, arătînd că şi uciderea lui Abel se datoreşte tot invidiei. „Ce mai puteţi spune, cărtu­rarilor şi fariseilor? le grăieşte Hristos. N-aţi ştiut, oare, ce-a păţit Cain? A privit, oare, Dumnezeu cu linişte la cele ce s-au petrecut? Nu l-a pedepsit, oare, pe Cain cu cea mai cumplită pedeapsă? N-aţi auzit cîte au păţit părinţii voştri care au ucis pe profeţi? N-au fost daţi la nenumă­rate chinuri şi munci? Pentru ce, dar, nu v-aţi făcut mai buni? Dar pentru ce vorbesc eu de chinurile părinţilor voştri şi de cele ce-aţi păţit? Tu, care osîndeşti pe părinţii tăi, pentru ce faci fapte mai rele decît ei? Voi înşivă aţi hotărît: „Pe cei răi cu rău îi va pierde!" Ce iertare veţi mai avea deci cînd săvîrşiţi astfel de fapte, după ce aţi pronunţat o astfel de sentinţă?
-     Dar cine este Zaharia de care vorbeşte Domnul?
-     Unii spun că este tatăl lui Ioan Botezătorul; alţii spun că este un profet; alţii spun că este un preot care avea două nume, pe care Scrip­tura îl numea şi Iodae. Tu însă uită-te la aceea că nelegiuirea lor era îndoită. Nu numai că omorau pe sfinţi, dar îi omorau şi în loc sfînt.
Cu aceste cuvinte Hristos a înfricoşat şi pe cărturari şi pe farisei, dar a mîngîiat şi pe ucenicii Săi, arătîndu-le că şi drepţii de mai înainte de dînşii au suferit la fel. Pe cărturari şi farisei îi înfricoşa, prezicîndu-le că după cum părinţii lor au fost pedepsiţi, tot aşa şi ei vor suferi cele mai groaznice pedepse. De aceea îi numeşte pe trimişii Săi „profeţi, înţelepţi şi cărturari", luîndu-le cu asta cărturarilor şi fariseilor orice cuvînt de apărare. „Nu puteţi spune, le zice Domnul, că „ne-am smintit, pentru că ne-ai trimis la noi apostoli dintre păgîni". Nu! V-aţi purtat aşa pentru că sînteţi nişte ucigaşi, pentru că vi-i sete de sînge!" De aceea le-a şi spus mai dinainte: „Pentru asta trimit profeţi şi cărturari". Aceeaşi învinuire le-au adus-o toţi profeţii, zicînd: „Singiuri cu singiuri amestecă'" şi că sînt băr­baţii sîngiurilor. De aceea Dumnezeu a poruncit în Vechiul Testament să I se aducă sînge ca jertfă; a vrut să arate că dacă sîngele de animale este atît de preţios, apoi cu mult mai mult sîngele omului. Acest lucru îl spune şi lui Noe: „Voi răzbuna tot sîngele vărsat". Şi poţi găsi nenumă­rate locuri asemănătoare în care Dumnezeu le porunceşte să nu ucidă; aceasta e şi pricina că le-a poruncit să nu mănînce animale sugrumate. O, iubire de oameni a lui Dumnezeu! Deşi Dumnezeu ştia de mai înainte că au să rămînă tot neîndreptaţi, totuşi El face cele ale Lui. „Ii trimit, spune Dumnezeu, deşi ştiu că au să fie ucişi!" Deci Hristos le dovedeşte şi cu aceste cuvinte că degeaba au spus: „N-am fi fost părtaşi cu părinţii noştri". Că şi ei, cărturarii şi fariseii, au ucis pe profeţi chiar în sinagogi şi n-au respectat nici locul, nici vrednicia persoanelor şi nici n-au ucis nişte oameni oarecare, ci profeţi şi înţelepţi, ca să nu-i mai mustre. Prin profeţi şi înţelepţi Hristos înţelege pe apostoli şi pe urmaşii acestora; că mulţi din ei profeţeau.
Apoi, voind să le mărească frica, spune: „Amin, amin zic vouă, că vor veni acestea toate peste neamul acesta". Cu alte cuvinte spune aşa: ,Voi întoarce totul peste capetele voastre şi Mă voi răzbuna cumplit". într- adevăr, un om care a văzut mulţi păcătoşi şi nu s-a cuminţit, ci săvîr­şeşte şi el iarăşi aceleaşi păcate, şi nu numai pe acelea, ci şi altele cu mult mai mari, este drept să fie pedepsit mai greu decît aceia. După cum dacă omul acela ar fi voit să se facă mai bun, prin pildele celor de dinaintea lui, ar fi avut mult de cîştigat, tot aşa, pentru că a rămas neîn­dreptat, merită o pedeapsă mai mare, că n-a cules nici un rod, deşi s-a bucurat de mai multă învăţătură prin pilda celor care mai înainte au păcătuit şi au fost pedepsiţi.
III
Hristos îşi îndreaptă, apoi, cuvîntul către Ierusalim, voind cu aceasta să înveţe tot pe ascultătorii Săi şi spune:
„Ierusalime, Ierusalime!"
-     Ce vrea să spună Domnul prin această repetare a numelui Ierusalimului?
-    Vrea să arate că-I este milă de Ierusalim; că-1 nefericeşte şi că-1 iubeşte mult. Ca faţă de o iubită, iubită cu nesaţ, dar care are să fie pedepsită pentru că a întors spatele iubitului, aşa se justifică şi Hristos în faţa Ierusalimului, vrînd să-1 pedepsească. Aşa face Domnul şi în profeţie, cînd spune: „Am zis: ,Întoarce-te la Mine şi nu s-a întors"[11].
Apoi, după ce a chemat cetatea Ierusalimului, îi vorbeşte şi de cri­mele ei.
„Care omori pe profeţi şi ucizi cu pietre pe cei trimişi la tine; de cîte ori am voit să adun pe fiii tăi şi n-ai voit"[12].
Prin aceste cuvinte Hristos se justifică înaintea Ierusalimului şi-i spune: „Cu toate că te-ai purtat aşa, totuşi Eu nu Mi-am întors faţa de la tine, n-am încetat a te iubi; chiar aşa, am vrut să te atrag spre Mine; nu o dată şi de două ori, ci de nenumărate ori. De cîte ori am voit să adun pe fiii tăi, cum adună cloşca puii săi, şi n-ai voit". A grăit aşa ca să arate că tot­deauna din pricina păcatelor lor s-au risipit fiii Ierusalimului. Dragos­tea Sa de Ierusalim o înfăţişează Domnul prin imaginea cloştii. Că înflăcărată e dragostea cloştii pentru puii ei! Imaginea aceasta a aripilor este foarte des întrebuinţată de profeţi. O găsim şi în Cîntarea lui Moise[13] şi în Psalmi[14]. Prin aripi se arată acoperămîntul lui Dumnezeu şi marea Lui purtare de grijă. „Dar n-aţi vrut!", le spune Domnul ierusalimlenilor.
„Iată se lasă casa voastră pustie![15],adică lipsită de ajutorul Meu". Deci Hristos a fost acela Care şi mai înainte era în fruntea ierusalimlenilor; El i-a ţinut, El le-a purtat de grijă; deci Hristos a fost Acela Care i-a pedepsit totdeauna. Acum le pune înaintea ochilor o pedeapsă de care s-au temut totdeauna nespus de mult; iar pedeapsa aceasta este pieirea totală a statului iudaic.
„Că zic vouă: De acum nu Mă veţi mai vedea pînă cînd veţi spune: bine­cuvîntat este Cel Ce vine întru numele Domnului"[16]
Şi aceste cuvinte sînt cuvintele unui îndrăgostit care iubeşte tare, care caută să-i mişte nu numai cu cele petrecute în trecut şi să-i atragă, ci şi cu cele ce vor fi în viitor. Că aici Hristos vorbeşte de ziua viitoare a celei de a doua veniri.
-     Ce dar? Nu L-au mai văzut iudeii pe Hristos după ce a rostit aceste cuvinte?
-    N-a spus asta! Cînd Domnul a spus: „De acum"n-a, arătat momen­tul în care a vorbit, ci tot timpul pînă la răstignire.
Pentru că fariseii şi cărturarii îl acuzau totdeauna că este împotriva lui Dumnezeu şi vrăjmaş lui Dumnezeu, Hristos îi îndeamnă să-L iubească; le arată că este de acord cu Tatăl şi că El este Cel Care a grăit prin prooroci. De aceea Se foloseşte de aceleaşi cuvinte ca şi profeţii.
Prin aceste cuvinte Hristos a făcut aluzie şi la învierea Lui şi la a doua Sa venire. Le arată chiar celor care nu cred deloc în El că atunci, la a doua Sa venire, se vor închina Lui negreşit.
-     Şi cum le-a arătat?
-     Făcîndu-le o mulţime de profeţii: că va trimite profeţi; că-i vor omorî; că-i vor ucide în sinagogi; că iudeii vor suferi cele mai groaznice pedepse; că va rămîne casa lor pustie; că vor îndura necazuri şi nenoro­ciri cum n-au mai fost niciodată mai înainte. Toate aceste profeţii erau în stare să-i convingă de a doua Lui venire chiar pe cei mai încăpăţînaţi şi pe cei mai chiţibuşari oameni. Să-i întrebăm pe aceştia: A trimis Hris­tos profeţi şi înţelepţi? Au fost aceştia ucişi în sinagogi? A rămas casa lor pustie? Au venit toate acele pedepse peste neamul acela? Negreşit! Nimeni nu se va împotrivi. Aşadar, după cum toate acestea s-au împli­nit, tot aşa se vor împlini şi celelalte profeţii ale Lui; şi atunci, la a doua Sa venire, se vor închina negreşit înaintea Lui. Dar atunci orice cuvînt de apărare le va fi fără de folos, după cum fără de folos le-a fost căinţa pentru pieirea statului lor.


[1]     Luca 11, 48.
[2]     Luca 11, 47-48.
!>. Matei 23, 33.
(>. Matei 23, 32.
[5]    Matei 23, 33.
H.  Mutei '23, 34.
!). Matei 21, :Ci 44; 22, 2-14.
[8] Matei 214, 144 .'Ui.
I I. Fac. 4, 24.                                                                                                                                                                 '
[10] leş. 20, 5.
i:\. Maici 21, 41.
[11]    Ier. 3, 7.
[12]    Matei 23, 37.
li). Deut. 32, 11.
[14]      Ps. Hi, 8; 54, (i; 60, 4; 62, 8; 90, 4.
[15]     Matei 23, 38.
[16]     Matei 23, 39.