XC.
Atunci, a zis
Tryfon, învaţă-ne şi pe noi din Scripturi, pentru ca să ne încredinţăm şi noi.
Noi ştim că El avea să pătimească şi să fie „dus ca o oaie"[1]
, dar dovedeşte-ne, cum că El avea să se şi răstignească şi să moară
atît de ruşinos şi de necinstit, prin moartea cea blestemată de lege[2] , căci noi nici măcar nu putem să ne apropiem cu gîndul de această idee.
atît de ruşinos şi de necinstit, prin moartea cea blestemată de lege[2] , căci noi nici măcar nu putem să ne apropiem cu gîndul de această idee.
— Tu ştii, i-am răspuns eu, că
tot ce-au spus şi au făcut profeţii, după cum voi înşivă aţi mărturisit, au
descoperit în parabole şi semne, pentru ca cele mai multe dintre ele să nu poată
fi înţelese de toţi, ascunzînd astfel adevărul în ele, pentru ca cei care caută
să-1 găsească şi să-1 înveţe, să-şi dea osteneală în vederea acestui lucru.
La aceasta, ei
au zis:
— Am recunoscut cele ce zici tu
acum.
— Ascultă, deci, am adăugat
eu,şi cele ce urmează: Moisi, cel dintîi, prin semnele pe care le-a făcut, a
arătat că blestemul acesta al crucii era numai ceva aparent.
—Dar care sînt semnele acelea de care vorbeşti? au zis
ei .
—
Cînd poporul, am continuat eu, lupta împotriva lui Amalec, iar fiul lui
Navi, supranumit cu numele de Iisus, se găsea în fruntea luptei, Moisi însuşi
se ruga lui Dumnezeu, avînd mîinile întinse, de o parte şi de alta, în timp ce
Or şi cu Aaron i le ţineau astfel ziua întreagă, pentru ca nu cumva Moisi
obosind, mîinile să-i cadă în jos. Căci, dacă din semnul acesta care imita
crucea scădea ceva, după cum se scrie în cărţile lui Moisi[3] ,
poporul era învins, iar dacă rămînea în starea aceasta, în tot timpul acesta
Amalec era învins şi, dacă avea putere asupra lui, prin cruce o avea. Iar
poporul nu devenea mai tare pentru că Moisi se ruga astfel, ci pentru că numele
lui Iisus era în fruntea luptei, iar el făcea numai semnul crucii. Şi cine
dintre voi nu ştie că pe Dumnezeu îl îmblînzeşte mai mult decît orice
rugăciunea însoţită de plîngere şi de lacrimi, aceea pe care o face cineva,
atunci cînd prostemîndu-se la pămînt, îşi pleacă genunchii ? Cu toate acestea,
aşa cum s-a rugat atunci cînd a stat pe piatră, nu s-a mai rugat altă dată nici
Moisi şi nici vreun altul; iar piatra, după cum am dovedit mai înainte, este şi
ea un simbol cu privire la Hristos[4].
XCI.
Arătînd şi într-alt fel
puterea tainei crucii, Dumnezeu a spus prin Moisi, în binecuvîntarea cu care a
binecuvîntat pe Iosif: „Prin binecuvîntarea
Domnului este pămîntul său, din
anotimpurile cerului şi din rouă, din izvoarele cele de jos ale abisurilor, din
schimbările după anotimp ale roadelor soarelui; din adunarea laolaltă a
lunilor, din vîrfurile munţilor, din crestele dealurilor, din rîurile cele
veşnice şi din plinirea fructelor pămîntului. Şi să vină asupra capului lui
Iosif şi asupra creştetului său cele plăcute Celui ce S-a arătat în rug.
întîi-născut slăvit întru fraţi, frumuseţea Lui ca aceea a taurului, coarnele
Lui întocmai ca coarnele rinocerului: întru ele va împunge neamurile, pînă la
marginea pămîntului"[5].
Nimeni n-ar putea spune şi dovedi că „coarnele rinocerului" (care, de
altfel nu are decît un singur corn) s-ar putea referi la un alt lucru sau la o
altă formă, decît numai la figura care înfăţişează crucea. Căci crucea este un
lemn drept, la care, atunci cînd se adaugă un alt lemn lateral, partea de sus
se vede ridicată întocmai ca un corn, în timp ce marginile celelalte, care sînt
de o parte şi de cealaltă, se văd ca două coarne, legate de un singur corn. De
altfel, şi lemnul care este înfipt la mijloc şi pe care sînt suiţi cei
răstigniţi, iese în afară, ca un corn şi se înfăţişează şi el ca un corn aşezat
laolaltă şi înfipt dimpreună cu celelalte coarne.
în ceea ce priveşte cuvintele:
întru ele va împunge neamurile pînă la marginea pămîntului[6] ,
ele arată tocmai lucrul care se întîmplă acum în toate neamurile. Căci oamenii
din toate neamurile fiind împunşi, cu alte cuvinte, fiind pătrunşi de pocăinţă,
prin taina aceasta au venit la închinarea
adevăratului Dumnezeu, de la idolii şi demonii cei zadarnici, în timp
ce acelaşi semn se vede spre nimicirea şi condamnarea celor necredincioşi, în
acelaşi chip în care s-a întîmplat poporului celui ieşit din Egipt, că prin
semnul întinderii mîinilor lui Moisi şi prin numirea cu numele lui Iisus a
fiului lui Navi, Amalec a fost învins, iar Israel s-a arătat biruitor. Tot ca
figură şi ca semn, de altfel, a fost şi ridicarea crucii aceleia care s-a făcut
împotriva şerpilor care muşcau pe Israel, pentru mîntuirea celor ce aveau să
creadă[7]
că încă de atunci s-a propovăduit prin Cel ce avea să fie răstignit moartea
şarpelui şi mîntuirea celor muşcaţi şi care se refugiau la Cel ce a trimis în
lume pe Fiul Său, Care avea să fie răstignit[8].
Căci Duhul profetic nu ne-a învăţat să credem în şarpe, prin Moisi, fiindcă
arată că, la început, el a şi fost blestemat de Dumnezeu[9] ;
iar în Isaia se arată că El va fi ucis ca un vrăjmaş, cu marea sabie care este
Hristos[10]
.
XCII.
In legătură cu
observanţele legale. Deci, dacă cineva nu a primit de la Dumnezeu harul de
a înţelege cele spuse şi săvîrşite de profeţi, el nu va folosi nimic, dacă va
crede că spune cuvintele şi faptele profeţilor şi dacă, cu toate acestea, nu-şi
va putea da seama de ele. Dar, oare, pentru cei mulţi nu se va părea că sînt
chiar de dispreţuit cuvintele acestea, cînd vor fi rostite de către cei ce nu
le înţeleg ? Căci, dacă cineva ar voi să vă cerceteze pentru ce Enoch şi Noe,
dimpreună cu copiii şi alţii care au fost la fel cu aceştia, au bineplăcut lui
Dumnezeu, cu toate că nu erau în circumciziune şi nici nu sărbătoreau sîmbăta
şi pentru care motiv Dumnezeu a socotit de bine, ca, după atîtea generaţii,
prin alte porunci şi legiuiri să se îndreptăţească ceilalţi, şi anume: cei de
la Avraam, pînă la Moisi, prin circumciziune, iar cei de după Moisi, atît prin
circumciziune, cît şi prin alte porunci, adică prin păzirea sîmbetei, prin
jertfe, libaţiuni şi ofrande,— ce veţi putea răspunde voi, decît că, aşa cum am
spus-o mai înainte, din cauză că Dumnezeu, în calitate de cunoscător al celor
viitoare, a ştiut că poporul vostru avea să devină vrednic de a fi izgonit din
Ierusalim şi că nimănui nu-i va mai fi îngăduit să intre acolo ? Căci, după cum
am spus-o mai înainte, voi nu sînteţi de recunoscut după nimic altceva, decît după
tăierea împrejur cea trupească. Dar nici Avraam nu a fost mărturisit de
Dumnezeu, ca drept, pentru circumciziune, ci pentru credinţa lui, căci mai
înainte de a se circum- cide s-a spus despre el astfel: „Şi Avraam a crezut lui
Dumnezeu şi i s-a socotit lui spre îndreptăţire" [11] .
Pentru noi, deci, care în
necircumciziunea trupului nostru credem în Dumnezeu prin Hristos şi care am
primit numai circumciziunea aceea care ne foloseşte, adică circumciziunea
inimii, noi nădăjduim că ne vom arăta drepţi şi bineplăcuţi lui Dumnezeu,
deoarece El însuşi ne-a dat mărturia aceasta prin cuvintele profeţilor. Iar
dacă vi s-a poruncit să păziţi sîmbăta şi să aduceţi ofrande şi dacă Domnul v-a
îngăduit să aveţi un loc, în care să invocaţi numele lui Dumnezeu, a făcut aceasta,
după cum s-a spus: pentru ca nu cumva devenind idololatri şi neaducîndu-vă
aminte de Dumnezeu, să deveniţi necredincioşi şi atei, aşa cum v-aţi arătat
întotdeauna a fi. Cum că pentru aceasta v-a dat Dumnezeu poruncile cu privire
la sîmbete şi la ofrande, v-am dovedit-o prin cele arătate de mine mai înainte.
Cu toate acestea aş voi să reiau aproape toate cele spuse de mine pînă acum,
pentru cei ce au venit aici abia astăzi. Căci, dacă nu ar fi aşa precum spun
eu, atunci ar însemna ca Dumnezeu să fie calomniat că nici nu ar cunoaşte cele
viitoare, nici nu ar învăţa pe toţi să cunoască şi să săvîrşească aceleaşi
lucruri
drepte (căci şi mai înainte de Moisi a fost un mare număr de generaţii omeneşti) şi atunci nu ar mai fi adevărat cuvîntul care zice că: „Dumnezeu este adevărat şi drept şi toate căile Sale sînt judecăţi şi nu este nedreptate întru El" 70 s. Dar, deoarece cuvîntul este adevărat, Dumnezeu nu voieşte ca voi să fiţi întotdeauna atît de neînţelepţi şi de egoişti, pentru că El vrea ca să vă mîntuiţi dimpreună cu Hristos, Cel care este atît de bineplăcut lui Dumnezeu şi care a fost mărturisit de sfintele cuvinte profetice, aşa cum am arătat mai înainte, cînd am dovedit lucrul acesta.
drepte (căci şi mai înainte de Moisi a fost un mare număr de generaţii omeneşti) şi atunci nu ar mai fi adevărat cuvîntul care zice că: „Dumnezeu este adevărat şi drept şi toate căile Sale sînt judecăţi şi nu este nedreptate întru El" 70 s. Dar, deoarece cuvîntul este adevărat, Dumnezeu nu voieşte ca voi să fiţi întotdeauna atît de neînţelepţi şi de egoişti, pentru că El vrea ca să vă mîntuiţi dimpreună cu Hristos, Cel care este atît de bineplăcut lui Dumnezeu şi care a fost mărturisit de sfintele cuvinte profetice, aşa cum am arătat mai înainte, cînd am dovedit lucrul acesta.
XCIII.
Căci Dumnezeu a arătat la tot
neamul oamenilor să cunoască cele ce sînt drepte întotdeauna şi pentru oricine,
cu alte cuvinte, toată dreptatea, şi de aceea tot neamul omenesc cunoaşte că
adulterul, curvia, uciderea de oameni şi toate celelalte de felul acestora sînt
nişte lucruri rele. Şi chiar dacă toţi oamenii ar face nişte astfel de lucruri,
pentru faptul că ei ştiu că săvîrşesc nedreptatea cu aceasta, ei nu sînt
eliberaţi de vină, decît aceia care sînt plini de duhul cel necurat şi care,
corupţi de o creştere rea şi de obiceiuri şi legi rele, au pierdut noţiunile
naturale, sau, ceva mai mult, şi le-au stins sau continuă să le aibă
înmormîntate în sufletele lor. Unii ca aceştia pot fi văzuţi că nu voiesc să
sufere de la alţii, ceea ce ei înşişi fac altora şi că defăimează cu conştiinţa
plină de vrăjmăşie pe alţii pentru aceleaşi lucruri pe care le săvîrşesc ei
înşişi. Din cauza aceasta mi se pare că s-a spus într-un chip cît se poate de
frumos de către Domnul şi Mîntuitorul nostru Iisus Hristos, că în două porunci.se împlineşte toată dreptatea şi pietatea[12] ,
iar acestea sînt: „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta şi din
toată puterea ta şi pe aproapele tău (să-1 iubeşti), ca pe tine însuţi" [13]
. Cel ce iubeşte pe Dumnezeu din toată inima şi din toată puterea, plin fiind
de idei pioase nu va cinsti pe nimeni altul ca Dumnezeu; el va cinsti totodată,
şi pe îngerul[14]
acela cu voinţa lui Dumnezeu, şi Care este iubit de însuşi Domnul şi Dumnezeul
nostru. Iar cel ce iubeşte pe aproapele ca pe sine însuşi bunurile pe care şi
le-ar voi lui i le va voi şi aceluia; căci nimeni nu-şi voieşte lui cele rele.
Deci, cel ce iubeşte pe aproapele va dori şi va lucra în aşa fel, ca să se
întîmple şi aproapelui aceleaşi lucruri, ca şi lui însuşi. Cît priveşte
aproapele omului, acesta nu este nimeni altul, decît fiinţa raţională[15]
care simte deopotrivă cu el, cu alte cuvinte, omul. Astfel, principiul oricărei
dreptăţi fiind dublu: Dumnezeu şi oamenii, Cuvîntul spune că numai acela care
iubeşte pe Dumnezeu din toată inima şi din toată puterea lui şi pe aproapele ca
pe sine însuşi este cu adevărat drept.
Voi, însă, v-aţi arătat că nu
aţi avut niciodată prietenie sau iubire nici faţă de Dumnezeu, nici faţă de
profeţi şi nici faţă de voi înşivă, ci, după cum s-a dovedit, v-aţi găsit
întotdeauna şi idololatri şi ucigători ai celor drepţi, încît aţi mers pînă acolo,
că v-aţi pus mîinile şi pe Hristos însuşi şi chiar şi pînă astăzi continuaţi să
rămîneţi în răutatea voastră, blestemînd şi pe aceia care vă fac vouă dovada că
Cel răstignit de către voi este Hristos. Ceva mai mult: voi pretindeţi să
dovediţi că Acela a fost răstignit ca un vrăjmaş al lui Dumnezeu şi ca un
blestemat, în vreme ce această faptă este numai fapta pornirii voastre nebune.
Avînd toate motivele, prin semnele săvîrşite de Moisi, să înţelegeţi că El
este, nu voiţi; ci, ceva mai mult, socotind că puteţi dovedi că noi sîntem fără
de raţiune, discutaţi tot ceea ce vă trece prin cap, cu toate că voi sînteţi
aceia care nu mai aveţi ce să spuneţi, atunci cînd vă găsiţi în discuţie cu un
creştin dîrz.
XCIV.
Spuneţi-mi, aşadar, oare nu
Dumnezeu a fost acela care a poruncit prin Moisi, să nu se facă de către voi,
nicidecum, nici chip, nici asemănare, nici a celor din cer de sus, nici a celor
de pe pămînt[16]
şi, cu toate acestea, în pustiu, El a fost acela care a făcut să se ridice,
prin Moisi» şarpele de aramă, pe care l-a aşezat ca semn[17]
prin care erau mîntuiţi cei muşcaţi de şarpe[18]şi
că pentru aceasta, El nu poate fi învinuit de nici o nedreptate ? Căci, după
cum am spus, prin aceasta el a propovăduit o taină, prin care a nimicit puterea
şarpelui, care a lucrat şi călcarea săvîrşită de Adam şi a dăruit mîntuirea
celor ce cred în Acesta[19],
Care avea să fie răstignit prin semnul acesta, de muşcăturile şarpelui, care
sînt faptele cele rele, idololatriile şi alte nedreptăţi. Căci, dacă nu ar
trebui să se înţeleagă aceasta, atunci spuneţi-mi, pentru care motiv Moisi a
ridicat şarpele de aramă ca semn poruncind ca cei muşcaţi să privească la el,
iar cei muşcaţi se vindecau cu toate că El a poruncit ca, întru nimic, să nu se
facă vreo asemănare a cuiva ?
La acestea unul
dintre cei ce veniseră a doua zi, a spus:
— Ai grăit adevărat, aşa că noi
nu putem da nici un motiv. Eu, bunăoară, am întrebat de multe ori pe dascălii
noştri şi nimeni nu mi-a motivat aceasta. Aşa că spune mai bine tu cele ce
zici, iar noi îţi vom da ascultare ca unuia care ne dezvăluieşti acum o taină,
spunîndu-ne totodată şi cauzele pentru care învăţăturile profeţilor sînt
nesocotite.
Eu i-am răspuns:
—
După cum Dumnezeu a poruncit să se facă semnul cel prin şarpele de
aramă şi nu poate fi învinuit de aceasta, tot astfel şi în lege stă blestemul
împotriva oamenilor celor răstigniţi. Dar blestemul nu stă şi împotriva
Hristosului lui Dumnezeu, prin Care mîntuieşte pe toţi cei ce săvîrşesc fapte
vrednice de blestem.
Căci, după Legea lui Moisi, tot neamul omenesc se găseşte sub blestem,
întrucît se zice că: „Blestemat este tot cel ce nu stăruieşte întru cele scrise
în cartea Legii, pentru ca să le facă pe ele"[20].
Şi nimeni nu a îndeplinit cu exactitate toate cele de acolo (cred că nici voi
nu puteţi tăgădui aceasta), ci toţi au păzit, mai mult sau mai puţin, unii
decît alţii, cele poruncite acolo. Iar dacă cei de sub legea aceasta se arată
că sînt sub blestem din cauză că nu au păzit toate cele din lege, atunci, oare,
nu se vor arăta că sînt, cu atît mai mult sub blestem toate celelalte neamuri,
care sînt şi idololatre, corupătoare de copii şi care săvîrşesc totodată şi
toate celelalte rele ? Deci, dacă Părintele tuturor a voit ca Hristosul Său să
primească pentru toţi oamenii, din tot neamul[21],
blestemele tuturor, ştiind că după ce El va fi răstignit şi după ce va muri, îl
va învia, pentru ce atunci vorbiţi de El, Care a binevoit să pătimească toate
aceste după vrerea Tatălui, ca de un blestemat şi nu vă plîngeţi,mai degrabă,
pe voi înşivă ? Căci dacă atît Tatăl Său, cît şi El însuşi au lucrat în aşa fel
ca să sufere toate acestea pentru neamul omenesc, voi însă, n-aţi făcut aceasta
ca unii care slujeaţi vrerea lui Dumnezeu, după cum nici atunci cînd aţi omorît
pe profeţi, n-aţi săvîrşit un lucru pios[22]. Şi
să nu zică cineva dintre voi că, dacă Tatăl a voit ca El să pătimească acestea
pentru ca prin moartea Lui să vină vindecarea neamului omenesc[23],
noi nu am greşit cu nimic. Căci, dacă pocăindu-vă de păcatele pe care le-aţi
făcut
şi cunoscînd că El este Hristos şi păzindu-I poruncile, veţi zice acestea, atunci, după cum v-am spus şi mai înainte, veţi avea iertarea păcatelor. Dacă însă veţi continua să-L blestemaţi pe Acela, ca şi pe noi care credem în El, iar atunci cînd aveţi putere, veţi continua să ne ucideţi, cum, oare, nu vi se va cere vouă socoteală ca unor nedrepţi, ca unor păcătoşi şi ca unora ale căror inimi sînt cu totul învîrtoşate, pentru faptul că aţi pus mîinile voastre pe El ?
şi cunoscînd că El este Hristos şi păzindu-I poruncile, veţi zice acestea, atunci, după cum v-am spus şi mai înainte, veţi avea iertarea păcatelor. Dacă însă veţi continua să-L blestemaţi pe Acela, ca şi pe noi care credem în El, iar atunci cînd aveţi putere, veţi continua să ne ucideţi, cum, oare, nu vi se va cere vouă socoteală ca unor nedrepţi, ca unor păcătoşi şi ca unora ale căror inimi sînt cu totul învîrtoşate, pentru faptul că aţi pus mîinile voastre pe El ?
XCVI.
Cine sînt adevăraţii
blestemaţi ?
Căci, ceea ce s-a spus în lege: „Blestemat[24]
este cel ce atîrnă pe lemn"[25],
întăreşte nădejdea noastră care depinde de Hristos cel răstignit, nu fiindcă
Dumnezeu ar blestema pe Acest Răstignit, ci numai întrucît Dumnezeu a prezis
ceea ce avea să se săvîrşească de către voi şi de către cei asemenea vouă, care
nu aţi ştiut că Acesta este cel ce este mai înainte de toţi şi veşnicul lui
Dumnezeu preot[26]
şi împărat şi Hristos. Faptul acesta îl puteţi vedea voi înşivă, cu proprii
voştri ochi; căci voi înşivă blestemaţi în sinagogile voastre pe toţi cei care
prin El au devenit creştini, în timp ce celelalte neamuri execută acest blestem
în faptă, ucigînd pe cei care doar mărturisesc despre ei că sînt creştini. Şi,
cu toate acestea noi zicem tuturor acestora: „Voi sînteţi fraţii noştri"[27],
recunoaşteţi, mai degrabă, adevărul lui Dumnezeu. Dar pentru că nici aceia,
nici voi, nu vă încredeţi nouă, ci dimpotrivă vă luptaţi ca să ne faceţi să
tăgăduim numele lui Hristos, noi preferăm să fim omoriţi şi răbdăm, fiind
convinşi că toate bunurile, pe care ni le-a făgăduit Dumnezeu, prin Hristos, ni
se vor da nouă. Pe lîngă acestea, noi ne rugăm, ca voi să fiţi miluiţi de
Hristos, deoarece El ne-a învăţat să ne rugăm şi pentru vrăjmaşi, zicînd: „Fiţi
buni şi milostivi[28]
ca şi Tatăl vostru cel ceresc" [29] .
Căci vedem că Dumnezeu cel atotputernic este bun şi milostiv, făcînd să răsară
soarele Lui şi peste cei nemulţumitori şi peste cei drepţi şi făcînd să plouă
şi peste cei cuvioşi şi peste cei răi[30] ,
pe care, aşa cum a învăţat, pe toţi va avea să-i judece.
XC VII.
Alte profeţii referitoare
la cruce.
Dar nici faptul că profetul Moisi, atunci cînd Or şi Aaron i-au ţinut mîinile
ridicate în sus şi a rămas pînă seara în chipul acesta, nu a fost fără
însemnătate. Căci şi Domnul a rămas pe lemn aproape pînă seara, iar către seară
L-au îngropat[31]
, pentru ca apoi să învieze a treia zi. Acest lucru a fost grăit şi prin David,
în felul acesta: „Cu glasul meu către Domnul am strigat şi m-a auzit din
muntele cel sfînt al Lui. Eu m-am culcat şi am adormit; sculatu-m-am că Domnul
m-a ajutat" [32]
. Tot astfel, prin Isaia s-au rostit, despre chipul cum avea să moară, următoarele
cuvinte: „Mi-am întins mîinile peste un popor neascultător şi potrivnic, asupra
celor ce merg pe o cale care nu este cea bună" 72 7 . Şi că
avea să învieze, însuşi Isaia a zis: „Mormîntul Lui s-a luat din mijloc" [33]
şi: „Da-voi pe cei bogaţi în schimbul morţii Lui" [34] .
Tot astfel şi David, în psalmul al douăzecişiunulea, într-o parabolă tainică a
spus, printre altele, cu privire la patimă şi cruce: „Străpuns-au mîinile Mele
şi picioarele Mele, numărat-au toate oasele Mele; iar ei au înţeles şi au
privit asupra Mea. împărţit-au hainele Mele loruşi şi pentru cămaşa Mea au
aruncat sorţi" [35].
Căci atunci cînd L-au răstignit pe cruce, vîrînd cuiele, I-au străpuns mîinile
şi picioarele, iar cei ce L-au răstignit, au împărţit între ei hainele Lui,
aruncînd zarurile[36],
pentru ca, după aruncătura zarurilor, să vadă fiecare ceea ce ar voi să aleagă
dintre ele[37]
. Voi spuneţi însă că psalmul acesta nu a fost spus cu privire la Hristos,
fiind întru totul orbiţi şi neputînd înţelege, că nimeni în neamul vostru nu a
fost numit vreodată împărat sau Hristos[38] şi
căruia de viu să i se fi străpuns mîinile şi picioarele şi să moară prin
această taină, adică prin răstignire, decît numai acest Iisus.
XC VIII.
însemnătatea psalmului
XXI. Vă
voi înfăţişa acum tot psalmul, pentru ca să auziţi atît pietatea Lui faţă de
Părintele Său, cît şi modul în care El pune toate în raport cu Părintele Său,
întrucît îi cere ca, prin El, să fie mîntuit de moarte, arătînd totodată în
psalm, cine erau aceia care s-au ridicat împotriva Lui şi dovedind cu aceasta,
că El a fost om cu adevărat, pătimind totul în chip sensibil. Psalmul este
acesta: „Dumnezeule, Dumnezeul meu, ia aminte la mine. Pentru ce m-ai părăsit ?
Departe de mîntuirea mea cuvintele greşelilor mele. Dumnezeul meu, ziua voi
striga înaintea Ta şi nu mă vei auzi; noaptea, şi nu-mi va fi mie spre
necunoştinţă. Iar Tu locuieşti întru cel sfînt, lauda lui Israel. întru Tine au
nădăjduit părinţii noştri; ei au nădăjduit, iar Tu i-ai smuls pe ei. Către Tine
au strigat şi au fost mîntuiţi. întru Tine au nădăjduit şi nu au fost ruşinaţi.
Eu sînt, însă, un vierme, iar nu un om; ocara oamenilor şi dispreţul poporului.
Toţi cei ce mă privesc mă iau în derîdere; ei au vorbit cu buzele, mişcîndu-şi
capul: „el a nădăjduit întru Domnul, smulgă-1 pe el, mîntuiască-1 pe el, pentru
că pe el îl voieşte". Că Tu eşti cel m-ai smuls din sînul maicii mele,
nădejdea mea, de la sînul maicii mele; către Tine m-am avîntat din sînul maicii
mele; din pîntecele ei, Tu eşti Dumnezeul meu. Nu Te depărta de la mine, căci
necazul este aproape şi nu este cine să-mi ajute. înconjuratu-m-au viţei mulţi,
tauri graşi m-au cuprins de jur-împrejur. Deschis-au gurile lor asupra mea, întocmai
ca un leu răpitor şi răcnitor. Ca o apă s-au revărsat şi s-au împrăştiat oasele
mele. Inima mea s-a făcut întocmai ca o ceară, care se topeşte în lăuntrul
pîntecelui meu; uscatu-s-a ca o scoică puterea mea, iar limba mi s-a lipit de
grumazul meu; coborîtu-m-ai în ţărîna morţii. Că m-au înconjurat cîini mulţi,
adunarea celor răi m-a cuprins de jur-împrejur. împuns-au mîinile şi picioarele
mele, număratu-mi-au toate oasele mele; ei m-au observat şi m-au privit.
împărţit-au hainele mele loruşi şi pentru cămaşa mea au aruncat sorţi. Iar Tu,
Doamne, nu îndepărta ajutorul Tău de Ia mine; ia aminte la ajutorarea mea.
Smulge din sabie sufletul meu şi din laba cîinilor sufletul meu cel
unul-născut. Mîntuieşte-mă din gura leilor şi din coarnele rinocerilor umilinţa
mea. Povesti-voi numele Tău fraţilor mei, în mijlocul bisericii Te voi lăuda.
Cei ce vă temeţi de Domnul, lăudaţi-L; toată sămînţa lui Iacov, slăviţi-L; să
se teamă de El toată sămînţa lui Israel" [39] .
XCIX.
După acestea, am adăugat:
— Că tot acest psalm a fost spus cu privire la
Hristos, vă voi dovedi iarăşi prin cele ce vă voi explica mai departe.
Cuvintele care s-au spus la început: „Dumnezeule, Dumnezeul meu, ia aminte la
mine. Pentru ce m-ai părăsit ?" [40]
s-au spus de mai înainte, despre ceea ce urma să se spună de către Hristos.
Căci, pe cînd Se găsea răstignit pe cruce, El a zis: „Dumne
zeule, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit ?" [41] . Iar cuvintele care urmează: „Departe de mîntuirea mea cuvintele greşelilor mele. Dunflnezeul meu, ziua voi striga înaintea Ta şi nu mă vei auzi; noaptea, şi nu-mi va fi mie spre necunoştinţă" [42] , s-au spus şi acestea, în conformitate cu ceea ce avea să facă. Deoarece, în ziua în care avea să fie răstignit, luînd pe trei dintre ucenicii Săi în muntele, care se cheamă al Măslinilor, şi care se găsesc în imediata apropiere a templului din Ierusalim, S-a rugat, zicînd: „Părinte, de este cu putinţă, treacă paharul acesta de la Mine" [43] , după care, rugîndu-Se, în continuare, a zis: „Dar nu după cum voiesc Eu, ci, după cum voieşti Tu" [44] , arătînd cu aceasta că El a fost, cu adevărat, un om pătimitor. Dar, pentru ca nu cumva să poată spune cineva: aşadar, El nu cunoştea că avea să pătimească, adaugă imediat în psalm: „şi nu-mi va fi mie spre necunoştinţă". Căci, după cum lui Dumnezeu nu-I era întru necunoştinţă, atunci cînd a întrebat pe Adam unde este[45] şi nici atunci cînd a întrebat pe Cain, unde este Abel[46], ci a făcut aceasta pentru a vădi pe fiecare cine este şi pentru a ajunge şi la cunoştinţa noastră a tuturor, prin aceea că faptele acestea au fost trecute în scris; tot asemenea şi aici, a arătat că Lui nu-I va fi întru necunoştinţă, ci că vor fi numai întru necunoştinţă acelora care socoteau că El nu este Hristos şi-şi închipuiau că-L vor omorî şi că El va rămîne ca un om comun în infern.
zeule, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit ?" [41] . Iar cuvintele care urmează: „Departe de mîntuirea mea cuvintele greşelilor mele. Dunflnezeul meu, ziua voi striga înaintea Ta şi nu mă vei auzi; noaptea, şi nu-mi va fi mie spre necunoştinţă" [42] , s-au spus şi acestea, în conformitate cu ceea ce avea să facă. Deoarece, în ziua în care avea să fie răstignit, luînd pe trei dintre ucenicii Săi în muntele, care se cheamă al Măslinilor, şi care se găsesc în imediata apropiere a templului din Ierusalim, S-a rugat, zicînd: „Părinte, de este cu putinţă, treacă paharul acesta de la Mine" [43] , după care, rugîndu-Se, în continuare, a zis: „Dar nu după cum voiesc Eu, ci, după cum voieşti Tu" [44] , arătînd cu aceasta că El a fost, cu adevărat, un om pătimitor. Dar, pentru ca nu cumva să poată spune cineva: aşadar, El nu cunoştea că avea să pătimească, adaugă imediat în psalm: „şi nu-mi va fi mie spre necunoştinţă". Căci, după cum lui Dumnezeu nu-I era întru necunoştinţă, atunci cînd a întrebat pe Adam unde este[45] şi nici atunci cînd a întrebat pe Cain, unde este Abel[46], ci a făcut aceasta pentru a vădi pe fiecare cine este şi pentru a ajunge şi la cunoştinţa noastră a tuturor, prin aceea că faptele acestea au fost trecute în scris; tot asemenea şi aici, a arătat că Lui nu-I va fi întru necunoştinţă, ci că vor fi numai întru necunoştinţă acelora care socoteau că El nu este Hristos şi-şi închipuiau că-L vor omorî şi că El va rămîne ca un om comun în infern.
C.
Cuvintele care urmează în
psalm: „Iar Tu locuieşti întru cel sfînt, lauda lui Israel" [47]
, au arătat că El va face un lucru vrednic de laudă şi de admiraţie, urmînd
ca, după ce avea să fie răstignit, să învieze a treia zi din morţi, lucru pe
care El l-a primit de la Tatăl[48]
. Faptul că Hristos se numeşte şi Iacov şi Israel, l-am dovedit. In afară de
aceasta, am mai dovedit că nu numai în binecuvântarea lui Iosif şi a lui Iuda
au fost propovăduite în taină cele cu privire la El, ci şi în Evanghelie[49]
este scris că a zis: „Toate Mi s-au
dat Mie de Tatăl şi nimeni nu cunoaşte pe Tatăl, decît numai Fiul şi nici pe Fiul, decît numai Tatăl şi cei cărora le va descoperi Fiul" 74 s. El ne-a descoperit nouă toate cele cîte, de altfel, le-am înţeles şi din Scripturi, prin harul Său, cunoscînd că El este Cel Întîi-născut al lui Dumnezeu şi mai înainte decît toate făpturile[50] şi totodată fiu al patriarhilor, întrucît, întrupîndu-Se prin Fecioara, care era din neamul lor, a îngăduit să fie om de rînd lipsit de cinste şi pătimitor74 7 . De aceea şi în cuvintele Lui, atunci cînd a vorbit despre pătimirea Lui, a zis: „Că Fiul omului trebuie să pătimească multe şi să fie lepădat de farisei şi de cărturari, să Se răstignească şi a treia zi să învieze" [51] . Fiu al omului S-a numit aici pe El, ca unul care Se născuse din Fecioara, care era, după cum am spus, din neamul lui David, al lui Iacov, al lui Isaac şi al lui Avraam, sau, din cauză că Avraam însuşi era tatăl acestora enumeraţi mai înainte, din care şi Maria îşi trage neamul[52] . Căci noi ştim că acei cărora li se nasc fete sînt în acelaşi timp şi părinţii copiilor care se nasc din fiicele lor. De altfel şi unul dintre ucenici, care se chema mai înainte Simon, cunoscîndu-L pe El Fiu al lui Dumnezeu, după descoperirea pe care i-o făcuse Tatăl, a fost supranumit de El Petru[53] , îl avem apoi numit Fiu al lui Dumnezeu, în Memoriile Apostolilor, iar numindu-L Fiu, noi înţelegem că El este mai înainte de toate făpturile şi că a ieşit din puterea şi voinţa Tatălui, (El care în scrierile profeţilor este numit şi înţelepciune[54], şi ziuă[55] , şi răsărit[56] , şi sabie[57] , şi piatră[58] , şi toiag[59] , şi Iacov[60] , şi Israel[61] , şi în multe alte chipuri), şi că S-a făcut om, prin Fecioara, pentru ca, pe aceeaşi cale prin care a luat început neascultarea cea de la şarpe, să-şi ia şi sfîrşitul. într-adevăr, după cum Eva, fiind fecioară şi fără de pată şi primind întru sine cuvîntul şarpelui, a născut neascultarea şi moartea[62] , tot astfel şi Fecioara Maria, atunci cînd îngerul Gavriil i-a binevestit că: „Duhul Domnului va veni asupra ei şi puterea Celui
dat Mie de Tatăl şi nimeni nu cunoaşte pe Tatăl, decît numai Fiul şi nici pe Fiul, decît numai Tatăl şi cei cărora le va descoperi Fiul" 74 s. El ne-a descoperit nouă toate cele cîte, de altfel, le-am înţeles şi din Scripturi, prin harul Său, cunoscînd că El este Cel Întîi-născut al lui Dumnezeu şi mai înainte decît toate făpturile[50] şi totodată fiu al patriarhilor, întrucît, întrupîndu-Se prin Fecioara, care era din neamul lor, a îngăduit să fie om de rînd lipsit de cinste şi pătimitor74 7 . De aceea şi în cuvintele Lui, atunci cînd a vorbit despre pătimirea Lui, a zis: „Că Fiul omului trebuie să pătimească multe şi să fie lepădat de farisei şi de cărturari, să Se răstignească şi a treia zi să învieze" [51] . Fiu al omului S-a numit aici pe El, ca unul care Se născuse din Fecioara, care era, după cum am spus, din neamul lui David, al lui Iacov, al lui Isaac şi al lui Avraam, sau, din cauză că Avraam însuşi era tatăl acestora enumeraţi mai înainte, din care şi Maria îşi trage neamul[52] . Căci noi ştim că acei cărora li se nasc fete sînt în acelaşi timp şi părinţii copiilor care se nasc din fiicele lor. De altfel şi unul dintre ucenici, care se chema mai înainte Simon, cunoscîndu-L pe El Fiu al lui Dumnezeu, după descoperirea pe care i-o făcuse Tatăl, a fost supranumit de El Petru[53] , îl avem apoi numit Fiu al lui Dumnezeu, în Memoriile Apostolilor, iar numindu-L Fiu, noi înţelegem că El este mai înainte de toate făpturile şi că a ieşit din puterea şi voinţa Tatălui, (El care în scrierile profeţilor este numit şi înţelepciune[54], şi ziuă[55] , şi răsărit[56] , şi sabie[57] , şi piatră[58] , şi toiag[59] , şi Iacov[60] , şi Israel[61] , şi în multe alte chipuri), şi că S-a făcut om, prin Fecioara, pentru ca, pe aceeaşi cale prin care a luat început neascultarea cea de la şarpe, să-şi ia şi sfîrşitul. într-adevăr, după cum Eva, fiind fecioară şi fără de pată şi primind întru sine cuvîntul şarpelui, a născut neascultarea şi moartea[62] , tot astfel şi Fecioara Maria, atunci cînd îngerul Gavriil i-a binevestit că: „Duhul Domnului va veni asupra ei şi puterea Celui
Prea înalt o va umbri, din care cauză şi Sfîntul, care
Se va naşte din ea, va fi Fiul lui Dumnezeu" [63] ,
primind credinţa şi bucuria, a răspuns: „Fie mie după cuvîntul tău"[64].
în felul acesta S-a născut prin ea Acesta, despre Care am arătat că s-au spus
atîtea în Scripturi şi prin care Dumnezeu nimiceşte pe şarpe, ca şi pe îngerii
şi oamenii cei asemănători cu el şi prin care liberează de moarte pe cei răi,
care se pocăiesc şi care cred în El.
CI.
Cuvintele care urmează în
psalm şi în care se zice: „Intru Tine au nădăjduit părinţii noştri; ei au
nădăjduit, iar Tu i-ai smuls pe ei. Către Tine au strigat şi au fost mîntuiţi.
Intru Tine au nădăjduit şi nu au fost ruşinaţi. Eu sînt, însă, un vierme, iar
nu un om: ocara oamenilor şi dispreţul poporului" [65] ,
arată că El mărturiseşte de părinţi pe toţi aceia care au nădăjduit în Dumnezeu
şi au fost mîntuiţi de El şi care au fost şi părinţii Fecioarei, prin care S-a
născut, făcîndu-Se om. Mai arată, de asemenea, că şi El însuşi va fi mîntuit de
acelaşi Dumnezeu, nelăudîndu-Se cîtuşi de puţin că ar face ceva cu voinţa sau
cu puterea Lui. De altfel, pe pămînt acest lucru a făcut. Căci, atunci cînd
cineva I-a zis: „învăţătorule bun", i-a răspuns: „Pentru ce Mă numeşti bun
? Numai unul singur este bun, Tatăl Meu cel din ceruri" [66]
. Iar prin cuvintele: „Eu sînt însă un vierme, iar nu un om: ocara oamenilor şi
dispreţul poporului", El a vestit de mai înainte, cele ce se vede că au şi
fost şi I s-au întîmplat Lui. Căci El este o ocară, pretutindeni, pentru noi
oamenii care aveam să credem în El; „dispreţul poporului", fiindcă
dispreţuit şi necinstit de poporul vostru, El a pătimit toate cele ce aţi
hotărît voi cu privire la El. Cuvintele care urmează: „Toţi cei ce mă privesc,
mă iau în derîdere; ei au vorbit cu buzele, mişcîndu-şi capul: „el a nădăjduit
întru Domnul, smulgă-1 pe el, mîntuiască-1 pe el, pentru că pe el îl
voieşte" [67]
, arată, de asemenea, că El a vestit de mai înainte cele ce aveau să I se
întîmple. Căci cei ce L-au văzut răstignit, îşi mişcau fiecare capetele, îşi
schimonoseau buzele[68]
şi umflîndu-şi nările între ei, ziceau în batjocură cele ce sînt scrise şi în
Memoriile Apostolilor Lui: „El zicea că este
Fiul lui Dumnezeu, coborîndu-Se acum, să meargă,
mîntuiască-L pe El Dumnezeu" [69] .
CIL
Cuvintele care urmează în
psalm: „Nădejdea mea, de la sînul maicii mele, către Tine m-am avîntat din
sînul maicii mele, din pîntecele ei, Tu eşti Dumnezeul meu. Nu Te depărta de la
mine, căci necazul este aproape şi nu este cine să-mi ajute. înconjuratu-m-au
viţei mulţi, tauri graşi m-au cuprins de jur-împrejur. Deschis-au gurile lor
asupra mea, întocmai ca un leu răpitor şi răcnitor. Ca o apă s-au revărsat şi
s-au împrăştiat oasele mele. Inima mea s-a făcut întocmai ca o ceară, care se
topeşte în lăuntrul pîntecelui meu; uscatu-s-a ca o scoică puterea mea, iar
limba mea s-a lipit de grumazul meu" [70] ,
au fost o vestire de mai înainte a celor ce s-au întîmplat. într-adevăr:
„Nădejdea mea de la sînul maicii mele", prin aceea că, de îndată ce S-a
născut în Bethleem, după cum am spus mai înainte, Irod împăratul, aflînd de la
magii din Arabia, cele referitoare la El, a voit să-L ucidă, iar Iosif, după
porunca lui Dumnezeu, luîndu-L pe El şi pe maica Lui, a plecat în Egipt. Căci
Tatăl, Care L-a născut, a hotărît ca numai după ce Cuvîntul cel de la El[71]
avea să propovăduiască, să fie supus la moarte. Dacă, însă, cineva ar zice: Nu
putea, oare, Dumnezeu, să ucidă mai degrabă pe Irod ? Răspund de mai înainte:
Nu putea, oare, Dumnezeu, chiar de la început să facă să dispară şi şarpele şi
să nu mai spună: „Vrăjmăşie voi pune între el şi femeie şi între sămînţa lui şi
sămînţa ei"? [72]
. Nu putea El, oare, să facă de îndată mulţime de oameni ? Dar, pentru că ştia
că este bine să se întîmple astfel, El a făcut atît pe îngeri, cît şi pe oameni
liberi[73]
în ceea ce priveşte săvîrşirea dreptăţii şi a hotărît şi vremea pînă cînd a
ştiut că este bine ca ei să se folosească de libertate. Şi, fiindcă de asemenea
a ştiut că este bine, El a făcut judecăţi universale şi parţiale, păstrînd, cu
toate acestea şi pe mai departe libertatea. Pentru aceasta, atît la facerea
turnului (Babei),
cît şi la amestecarea şi schimbarea limbilor, cuvîntul zice acestea: „ Şi a zis Domnul: Iată că toţi sînt un neam şi o buză şi au început să facă acestea. Şi acum nu va lipsi nimic de la ei, din cele ce s-au încercat să facă"[74].
cît şi la amestecarea şi schimbarea limbilor, cuvîntul zice acestea: „ Şi a zis Domnul: Iată că toţi sînt un neam şi o buză şi au început să facă acestea. Şi acum nu va lipsi nimic de la ei, din cele ce s-au încercat să facă"[74].
Cît priveşte cuvintele:
„Uscatu-s-a ca o scoică puterea mea, iar limba mi s-a lipit de grumazul
meu", au fost de asemenea o vestire de mai înaihte a celor ce aveau să se
întîmple, după voinţa Tatălui, în timpul Lui. Căci tăria cuvîntului Lui
puternic, cu care El vădea întotdeauna pe fariseii şi cărturarii care discutau
cu El şi în genere pe dascălii din neamul vostru, s-a întrerupt, întocmai ca un
izvor puternic şi abundent, a cărui apă a fost întoarsă, atunci cînd a tăcut şi
nu a mai voit să răspundă nimănui nimic înaintea lui Pilat, după cum se arată
în Memoriile Apostolilor Lui[75]
şi pentru ca şi ceea ce s-a spus de Isaia, atunci cînd a zis că: „Domnul îmi dă
limbă, ca să cunosc, atunci cînd trebuie să spun vreun cuvînt" [76]
. Iar atunci cînd zice: '„Tu eşti Dumnezeul meu, nu te îndepărta de la
mine", face aceasta învăţîndu-ne că toţi trebuie să nădăjduim în Dumnezeu,
Care a făcut toate şi numai de la El să cerem mîntuire şi ajutor — şi ne arată
că nu trebuie să socotim că putem fi mîntuiţi, aşa cum socotesc ceilalţi
oameni, din cauza neamului, sau a bogăţiei, sau a puterii, sau a înţelepciunii,
lucru pe care voi toţi l-aţi făcut întotdeauna, uneori con- struindu-vă un
viţel de aur, la care să vă închinaţi şi întotdeauna arătîndu-vă
nerecunoscători, ucigători ai drepţilor şi orbiţi de neamul vostru. Căci dacă
Fiul lui Dumnezeu Se arată spunînd că El putea să fie mîntuit, nu pentru faptul
că era Fiu, nici pentru acela că era puternic sau înţelept, ci pentru că era
fără de păcat, după cum de altfel şi Isaia spune, că El nu a păcătuit nici
măcar cu vorba „căci El nu a făcut nelegiuire şi nici vicleşug cu gura" [77]
şi că fără de Dumnezeu nu putea să fie mîntuit, cum atunci voi, ca şi ceilalţi
care aşteaptă să fie mîntuiţi fără de nădejdea aceasta, nu socotiţi cît de mult
vă înşelaţi ?
CUI.
Cele ce se spun mai departe,
în psalm: „Căci necazul este aproape şi nu este cine să-mi ajute.
înconjuratu-m-au viţei mulţi, tauri graşi m-au cuprins de jur-împrejur.
Deschis-au gurile lor asupra mea, întocmai ca un leu răpitor şi răcnitor. Ca o
apă s-au revărsat şi s-au împrăştiat oasele mele" [78] ,
au fost deopotrivă o vestire de mai înainte a ceea ce avea să I se întîmple
Lui. Căci în noaptea aceea[79]
cînd au venit pe muntele Măslinilor asupra Lui cei din neamul vostru7 7 7
, care fuseseră trimişi de farisei şi de cărturari şi care erau aţîţaţi de
învăţătura lor, L-au înconjurat de jur-împrejur. Pe aceştia cuvîntul i-a numit:
„viţei cu coarne şi pierduţi de mai înainte" [80] .
Cînd El zice: „Tauri graşi m-au cuprins de jur-împrejur", El a prezis că
aceştia aveau să procedeze întocmai ca viţeii, atunci cînd El avea să fie dus
înaintea dascălilor voştri; iar dacă cuvîntul îi numeşte pe aceştia cu numele
de tauri, este deoarece ştim că taurii sînt cauza pentru care există viţeii.
Căci după cum taurii sînt părinţii viţeilor, tot astfel învăţătorii voştri au
fost cauza pentru care copiii lor au ieşit pe muntele Măslinilor pentru ca să-L
prindă pe Hristos şi să-L aducă la ei[81] .
Cuvintele: „Şi nu este cine să-mi ajute", arată deopotrivă aceea ce s-a
întîmplat. Căci nimeni, nici măcar un singur om nu s-a găsit ca să-I vină în
ajutor ca unuia care era fără de păcat[82].
Iar cuvintele: ,,Deschis-au gurile lor asupra mea, întocmai ca un leu răpitor
şi răcnitor", arată pe împăratul iudeilor, care era atunci şi care se
chema Irod, fiind succesorul celuilalt Irod, care ucisese pe toţi pruncii
născuţi la Bethleem, în vremea aceea cînd S-a născut El, socotind că printre ei
avea să fie negreşit şi Acela despre care îi vorbiseră magii, cei veniţi din
Arabia. El nu cunoştea voinţa Celui mai puternic decît toate, Care poruncise
lui Iosif şi Măriei ca să pornească în Egipt, luînd cu ei, pruncul, şi să
rămînă acolo, pînă ce iarăşi le va descoperi lor, să se întoarcă în ţara lor.
Astfel, pornind, ei au rămas acolo pînă ce Irod care ucisese pruncii la
Bethleem a murit şi a fost urmat la tron de Archelau[83].
Dar acesta s-a sfîrşit mai înainte ca Hristos să ajungă să fie răstignit,
atunci cînd s-a împlinit cu privire la El iconomia cea după voinţa Tatălui. Iar
Irod, urmînd la tron după Archelau şi luînd puterea care-i era încredinţată
lui, a primit de la Pilat ca dar pe Iisus legat[84] ,
iar Dumnezeu ştiind de mai înainte că avea să se întîmple aceasta, a zis
astfel: „Şi l-au dus pe el în Asiria, ca dar de găzduire împăratului" [85]
. Sau, prin cuvintele: „leu răpitor şi răcnitor" a numit pe diavolul[86]
, pe care Moisi îl numeşte şarpe şi care la Iov[87] şi
la Zaharia[88]
se cheamă diavol, iar de către Iisus este arătat ca „satana" [89]
, indicînd astfel numele compus pe care l-a dobîndit, după fapta pe care a
făcut-o: căci „sataz", in limba iudeilor şi a syrienilor înseamnă
„apostat", iar „nas" este numele din care vine tîlcuirea „şarpe"
şi este acelaşi lucru cu „sata", în limba tîlcuită a ebreilor, iar din
amîndouă acestea rezultă un singur nume „satanas"[90].
Diavolul acesta, de îndată ce Iisus a plecat de la rîul Iordanului după ce
glasul cel din cer îi spusese: „Fiul Meu eşti Tu; Eu astăzi Te-am născut"[91]'
se spune în Memoriile Apostolilor că s-a apropiat de El şi L-a ispitit pînă
acolo, încît I-a zis: „Închină-Te mie !" Dar Iisus i-a răspuns: „Mergi
înapoia Mea, satana; să te închini Domnului Dumnezeului tău şi numai Lui singur
să-I slujeşti !"7,0. Căci, după cum înşelase oarecînd pe Adam,
el socotea că ar putea să încerce ceva şi de data aceasta cu Iisus. Mai
departe, cuvintele: „Ca o apă s-au revărsat şi s-au împrăştiat oasele mele.
Inima mea s-a făcut întocmai ca o ceară care se topeşte în lăuntrul pîntecelui
meu", erau o profeţie a ceea ce I s-a întîmplat Lui în noaptea aceea, cînd
au ieşit asupra Lui pe muntele Măslinilor, ca să-L prindă. Căci în Memoriile,
care am spus că au fost alcătuite de apostolii Lui şi de cei care au urmat
acelora[92],
se scrie că sudoarea II cuprinsese ca nişte broboane de sînge, pe cînd Se ruga
şi zicea: „Treacă, dacă este cu putinţă, paharul acesta" [93]
. Inima Lui era deci plină de groază, iar oasele Lui, la fel. Şi inima Lui era
la fel ca o ceară care se topeşte în lăuntrul pîntecelui, pentru ca să ştim că
Tatăl a voit ca Fiul Său să fie, cu adevărat,în nişte astfel de pătimiri pentru
noi şi să nu zicem că Acela, fiind Fiul lui Dumnezeu, nu simţea nimic din cele
ce se făceau şi se în- tîmplau asupra Lui. Tot astfel, cuvintele: „uscatu-s-a
ca o scoică puterea mea, iar limba mi s-a lipit de grumazul meu", erau o
profeţie, după cum am spus mai înainte, a tăcerii Lui (nerăspunzînd nimic
nimănui, El care vădea mai înainte drept nebuni pe toţi învăţătorii voştri).
CIV.
Apoi, cuvintele:
„coborîtu-m-ai în ţărîna morţii. Că m-au înconjurat cîini mulţi[94]
, adunarea celor răi m-a cuprins de jur-împrejur. Impuns-au mîinile şi
picioarele mele, număratu-mi-au toate oasele mele; ei m-au observat şi m-au
privit. Impărţit-au hainele mele loruşi şi pentru cămaşa mea au aruncat
sorţi" [95],
după cum am mai spus, au fost o profeţie cu privire la moartea, la care avea
să-L condamne adunarea celor răi, pe care-i numeşte „cîini", dar îi arată
totodată şi vînători, căci înşişi conducătorii cîinilor se adunaseră
deopotrivă, luptîndu-se ca El să fie condamnat. Lucrul acesta se găseşte scris
şi în Memoriile Apostolilor, că s-a întîmplat astfel79s. Am arătat
apoi deopotrivă cum după răstignire, cei ce L-au răstignit au împărţit hainele
Lui între ei. î
CV.
Cuvintele care urmează în
psalm: „Iar Tu, Doamne, nu îndepărta ajutorul Tău de la mine; ia aminte la
ajutorarea mea. Smulge din sabie sufletul meu şi din laba cîinilor pe cel
unul-născut[96]
al meu. Mîntuieşte-mă din gura leului şi din coarnele rinocerilor umilinţa
mea" [97]
, sînt de asemenea o învăţătură şi o profeţie a celor ce I se întîmplau şi
aveau să I se întîmple Lui. După cum am aflat din Memoriile Apostolilor, v-am
arătat mai înainte, că El era Unul-născut al Tatălui tuturor, Care S-a născut,
în chip deosebit din El, Cuvînt şi Putere[98] şi
mai pe urmă născut om, prin Fecioara. Tot cuvintele acestea prezic de asemenea
că El avea "să moară răstignit. Căci „smulge din sabie sufletul meu şi din
laba cîinilor sufletul meu cel unul-născut. Mîntuieşte-mă din gura leilor şi
din coarnele rinocerilor umilinţa mea", lasă să se înţeleagă pătimirea
prin care avea să moară, adică cum că avea să fie răstignit. Astfel, după cum
am explicat mai înainte „coamele rinocerilor" sînt numai o figură a
crucii. Iar dacă, mai departe, cere să-I mîntuiască sufletul din sabie, din
gura leilor şi din laba cîinilor, face această cerere, pentru ca nimeni să nu
mai stăpînească asupra sufletului Său şi pentru ca şi noi, atunci cînd ne găsim
pe pragul ieşirii din viaţă, să cerem aceleaşi lucruri lui Dumnezeu, Care poate
să împiedice pe orice înger neruşinat şi rău, să ia sufletul nostru. Iar că
sufletele rămîn (şi după despărţirea de trup), v-am dovedit-o din aceea că şi
sufletul lui Samuel, la cererea lui Saul, a fost chemat de către ventrilocă7®9.
Se vede, deci, că toate sufletele drepţilor şi profeţilor de felul acesta, se
găseau sub stăpîni- rea unor astfel de puteri, cum era şi aceea care se
mărturiseşte din fapte că era în ventrilocă. Din cauza aceasta, Dumnezeu ne
învaţă şi prin Fiul Său ca să ne luptăm din răsputeri să devenim drepţi şi, la
ieşirea noastră din viaţă, să cerem ca sufletele noastre să nu fie supuse unei
asemenea puteri. Căci dîndu-Şi duhul pe cruce, El a zis: „Părinte, în mîinile
Tale îmi încredinţez duhul Meu"[99] ,
iar lucrul acesta l-am aflat deopotrivă din Memoriile Apostolilor. Deci,
îndemnînd pe ucenicii Săi ca să depăşească felul de viaţă al fariseilor — iar
dacă nu vor face astfel, să ştie că nu vor fi mîntuiţi — se scrie în Memoriile
Apostolilor că le-a grăit astfel: „Dacă dreptatea voastră nu va întrece cu mult
pe aceea a cărturarilor şi fariseilor, nu veţi intra întru împărăţia
cerurilor" [100].
CVI.
Şi, fiindcă ştia că Tatăl Său
îi va da Lui toate cîte avea să ceară şi că-L va învia din morţi[101]
, El a îndemnat pe toţi cei ce se tem de Dumnezeu, să laude pe Dumnezeu,
pentru că a mîntuit tot neamul oamenilor credincioşi, prin taina Acestui
Răstignit. Şi stînd în mijlociii fraţilor Lui, adică al Apostolilor[102]
, care — după ce a înviat El din morţi şi au fost încredinţaţi de El, cum şi
mai înainte de pătimire le spusese, că trebuia să pătimească acestea şi că şi
în profeţi erau prezise acestea — s-au pocăit pentru că se îndepărtaseră de El
atunci cînd fusese răstignit[103]
, şi petrecînd laolaltă cu ei, a preamărit pe Dumnezeu[104] ,
aşa cum se arată scris şi în Memoriile Apostolilor şi, cu acestea a lămurit şi
cuvintele care alcătuiesc restul psalmului. Căci cuvintele acestea sînt
următoarele: „Povesti-voi numele Tău fraţilor mei, în mijlocul Bisericii Te voi
lăuda.Cei ce vă temeţi de Domnul, lăudaţi-L; toată sămînţa lui Iacov,
slăviţi-L; să se teamă de El toată sămînţa lui Israel" [105]
.
Faptul că se spune că unul
dintre apostoli, Petru, a fost în mod deosebit, numit de către El — şi acest
lucru tot în Memoriile Apostolilor se scrie că s-a întîmplat[106]
, dimpreună cu faptul că şi alţi doi fraţi, care erau fiii lui Zevedeu au fost
supranumiţi cu numele de Voanerghes, ceea ce înseamnă „fiii tunetului",
era semnul că El a fost acela prin care supranumele de Israel a fost dat lui
Iacov şi cel de Iisus, lui Ausis, cu care nume poporul care mai rămăsese din
cei ce ieşiseră din Egipt a şi intrat în pămîntul făgăduit patriarhilor. Cum că
El avea să răsară ca o stea pentru neamul lui Avraam, Moisi însuşi a arătat
prin aceste cuvinte: „Va răsări o stea din Iacov şi un conducător din
Israel"[107].
Iar o altă Scriptură zice: „Iată un bărbat; Răsăritul este numele lui"[108].
Căci la naşterea Lui răsărind pe cer o stea, cum se scrie în Memoriile
Apostolilor Lui[109],
magii din Arabia care au luat cunoştinţă din aceasta au venit şi I s-au
închinat Lui.
CVII.
Profeţii despre înviere. Despre faptul că a treia zi
după răstignire avea să învieze, în Memoriile Apostolilor se scrie că cei din
neamul vostru, discutînd cu El, au zis: „Arată-ne un semn". Şi le-a
răspuns lor: „Neamul rău şi adulter cere semn şi nu li se va da alt semn, decît
semnul lui Iona" [110].
Spunînd deci aceste cuvinte tainice, ascultătorii puteau să înţeleagă că, după
ce va fi răstignit, El va învia a treia zi. El a arătat neamul vostru ca fiind
mai rău şi mai adulter decît acela al cetăţii ninivitenilor care, după ce le-a
propovăduit Iona, cel dat afară a treia zi din pîntecele peştelui celui mare,
că după (patruzeci şi trei) zile[111]
vor pieri cu toţii laolaltă, au proclamat post pentru toate vieţuitoarele,
fără excepţie, pentru oameni şi animale, cu îmbrăcarea sacului şi îndelungate
suspine şi cu pocăinţa adevărată a inimilor lor şi îndepărtarea de la toată
nedreptatea, crezînd că Dumnezeu este milostiv şi iubitor de oameni faţă de
toţi cei ce se pocăiesc de răutate; aşa încît însuşi împăratul cetăţii aceleia
şi boierii ei, îmbrăcînd deopotrivă sacul, au stăruit în post şi rugăciune,
izbutind, cu aceasta, ca cetatea lor să nu fie distrusă[112].
Dar Iona, întristîndu-se din cauză că cetatea nu a fost distrusă a (patruzeci
şi) treia zi, după cum propovăduise el, Dumnezeu,
prin iconomia vrejului, pe care i l-a răsărit din pămînt şi sub care Iona stînd, se umbrea de arşiţă (vrejul, era un vrej de dovleac, care crescuse deodată, nefîind nici sădit, nici udat de Iona, ci răsărind deodată pentru a-i procura umbră) şi prin iconomia cealaltă a uscării lui, care l-a îndurerat pe Iona, l-a mustrat că nu este drept ca să fie necăjit din cauză că cetatea Ninivei nu a fost distrusă, zicînd: „Tu te-ai mîhnit pentru vrejul, pentru care nici n-ai obosit, pe care nici nu l-ai hrănit şi care, într-o noapte a venit şi într-o noapte a pierit. Iar Eu, oare, nu te voi cruţa Ninive, cetatea cea mare în care locuiesc mai mult de douăsprezece zeci de mii de bărbaţi care nu ştiu să facă deosebire între cele de-a dreapta şi cele de-a stînga lor şi numeroase turme?"[113].
prin iconomia vrejului, pe care i l-a răsărit din pămînt şi sub care Iona stînd, se umbrea de arşiţă (vrejul, era un vrej de dovleac, care crescuse deodată, nefîind nici sădit, nici udat de Iona, ci răsărind deodată pentru a-i procura umbră) şi prin iconomia cealaltă a uscării lui, care l-a îndurerat pe Iona, l-a mustrat că nu este drept ca să fie necăjit din cauză că cetatea Ninivei nu a fost distrusă, zicînd: „Tu te-ai mîhnit pentru vrejul, pentru care nici n-ai obosit, pe care nici nu l-ai hrănit şi care, într-o noapte a venit şi într-o noapte a pierit. Iar Eu, oare, nu te voi cruţa Ninive, cetatea cea mare în care locuiesc mai mult de douăsprezece zeci de mii de bărbaţi care nu ştiu să facă deosebire între cele de-a dreapta şi cele de-a stînga lor şi numeroase turme?"[113].
CVIII.
Cei din neamul vostru au cunoscut cu toţii cele ce s-au
făcut de către Iona, iar Hristos, strigîndu-vă vouă că vă va da semnul lui
Iona, v-a îndemnat ca cel puţin, după învierea Lui din morţi, să vă pocăiţi de
relele pe care le-aţi făcut şi să plîngeţi înaintea lui Dumnezeu, pentru ca,
atît neamul cît şi cetatea voastră să nu fie luate în stăpînire străină şi
distruse, aşa cum vedeţi că au fost distruse. Dar voi, nu numai că nu v-aţi
pocăit, atunci cînd aţi aflat că a înviat din morţi, ci, după cum am spus, aţi
ales bărbaţi unul şi unul pe care i-aţi trimis în toată lumea81 s,
pentru a propovădui că o nouă erezie fără de Dumnezeu şi nelegiuită care se
pune la cale de către un oarecare înşelător, Iisus Galileanul, pe Care noi
răstignindu-L, ucenicii Lui L-au furat noaptea din mormîntul în care a fost
aşezat după ce a fost dat jos de pe cruce, şi înşeală pe oameni zicînd că s-a
sculat din morţi814 şi că s-a înălţat la cer[114].
Voi H acuzaţi de asemenea că ar fi învăţat şi învăţăturile pe care le arătaţi
întregului neam omenesc ca atee, nelegiuite şi nepioase, pentru a vă răzbuna
împotriva celor ce mărturisesc pe Hristos ca învăţător şi Fiu al lui Dumnezeu.
Pe lîngă acestea, cu toate că cetatea voastră este luată în stăpînire străină
şi pămîntul vostru pustiit, voi nu vă pocăiţi, ci îndrăzniţi chiar să-L
blestemaţi pe Acela şi pe toţi cei ce cred în El. Noi însă nu vă urîm nici pe
voi, nici pe aceia care, din cauza voastră, au astfel de idei împotriva
noastră; ci, dimpotrivă, ne rugăm ca, chiar dacă vă veţi pocăi acum, să găsiţi
cu toţii milă la Dumnezeu, Părintele cel Prea îndurat şi Mult Milostiv al
tuturor.
CIX.
Adevăratul popor al lui Dumnezeu. Că neamurile aveau să se
pocăiască de răutatea in care trăiau, ca nişte rătăciţi, auzind cuvîntul
propovăduit de apostolii Lui din Ierusalim şi să ajungă astfel, prin ei, la
înţelegerea Lui, îngăduiţi-mi să vă arăt şi prin cîteva scurte cuvinte, luate din
profeţia lui Miheia, vinul dintre cei doisprezece (profeţi mici n. tr.). Acestea sînt următoarele:
„Şi va fi în zilele din urmă lămurit muntele Domnului gata pe vîrful munţilor,
ridicat el însuşi deasupra colinelor, şi popoarele vor aşeza un rîu pe el şi
vor merge multe neamuri şi vor zice: Veniţi să ne urcăm în muntele Domnului şi
în casa Dumnezeului lui Iacov şi ne vor lumina calea Lui şi vom merge pe
cărările Lui. Căci din Sion va ieşi Legea şi din Ierusalim, cuvîntul Domnului.
Şi va judeca în mijlocul a multe popoare şi va vădi neamuri puternice, pînă
departe. Şi vor preface săbiile lor în pluguri şi lăncile lor în coase şi nu va
mai ridica un neam asupra altui neam sabia şi nu vor mai învăţa să se
războiască. Şi va sta bărbatul sub via lui şi sub smochinul lui şi nu va mai fi
nimeni care să-1 înfricoşeze, căci gura Domnului Puterilor a grăit. Toate
popoarele vor merge în numele zeilor lor, iar noi vom merge în numele Domnului
Dumnezeului nostru, în veac. Şi va fi în ziua aceea că voi aduna pe cea necăjită
şi pe cea alungată şi pe cea pe care am făcut-o să sufere, le voi strînge
laolaltă şi voi pune pe cea necăjită, ca o rămăşiţă şi pe cea asuprită ca pe un
neam puternic. Şi va împărăţi Domnul peste ele, în muntele Sion, de acum şi
pînă în veac" [115].
[1] Is. 53, 7.
[2] Comp. Deut. 21, 23;Gal. 3, 13.
[3] leş. 17, 9 şi urm.
[4] Sfîntul Iustin combină aici figura lui Moisi, care
îngenunchiat pe piatră se ruga cu mîinile întinse cruce, cu figura lui Iisus
Navi, care se găsea în fruntea luptei împotriva lui Amalec, pentru ca să arate
mai pregnant cum Iisus Hristos este învingătorul demonului, prin moartea pe cruce.
O astfel de combinaţie, cu unele variante mai întîlnim, de asemenea, şi la alţi
apologeţi.
[5] Deut. 33, 13-17.
[6] Deut. 33, 17.
[7] Cf. In. 3, 15.
[8] Cf. In. 3, 14-16.
[9] Fac. 3, 14.
[10] Is. 27, 1.
[11] Fac. 15,6;Comp. Rom. 4,
10.
[12] Mt. 22,40.
[13] Lc. 10, 27; Comp. Mt. 12,30,31.
[14] Titlul de „înger" este dat lui Hristos şi în capit. LX,
5;CXXVI, 6;CXXVII, 4 din Dialog., precum şi în Apolog. I, VI, 2 şi în Apolog. I, LXIII, 5, dar, după cîte
se pare Iustin nu atribuie lui Hristos „natura îngerească" ci numai funcţia,
deoarece Hristos este mai presus de îngeri, ca Unul care este „Dumnezeu".
[15] Definiţia aceasta pare a fi stoică nu numai în ce priveşte
gîndirea, ci şi originea.
[16] leş. 20, 4.
[17] Sensul de „semn" este sinonim cu acela de „cruce". A
se vedea şi capit. XI, 1; XCI, 4; CXII, 1; CXXXI, 4 din Dialog., precum şi cap. LX, 3 din Apolog. I.
[18] Num. 21,8-9.
[19] Cf. In. 3,15.
[20] Deut. 27, 26; Gal. 3, 10.
[21] Ca şi în capit. LXXX1X, 3 şi CXVI1, 3 din Dialog., sfîntul Iustin
înfăţişează aici suferinţele şi moartea lui Hristos ca fiind o „expiaţie
penală". Este o idee şi o precizie nouă, faţă de ideile care se găsesc în
genere în epistola către evrei. A se vedea J. Riviere, Le Dogme de la
Redemption, Paris, 1905, p. 114—115.
[22] Cf. Mt. 23, 31;Lc. 13,34.
[23] Is. 53,5.
[24] Sfîntul Iustin citează acest text nu în felul în care el apare
în
Septuaginta („Blestemat de Dumnezeu este . . ."), ci aşa cum textul a trecut la
scriitorii creştini de la început şi cum îl găsim şi în epistola către
galateni, 3, 13 („Blestemat este tot cel spînzurat pe lemn"). Ieronim
consideră cuvintele „de Dumnezeu", din Gal. 3, 13 (P.L. XXVI, 301 sq.), ca
o interpretare iudaică.
[25] Deut. 21, 23; Gal. 3, 13.
[26] Cf. Ps. 109, 4.
[27] Is. 66,5.
[28] Textul evanghelic nu are în locul acesta decît: „fiţi
milostivi".
[29] Lc. 6,35-36.
[30] Mt. 5,45.
[31] Mt. 27, 57;Mc. 15,42. "
[32] Ps. 3, 5-6.
[33] Is. 57,2.
[34] Is. 53,9.
[35] Ps. 21, 16-18.
[36] Se pare că locul acesta este citat din memorie. Expresia:
„aruncînd zarurile" este extrem de rară. O mai întîlnim în Evanghelia
apocrifă după Petru, 21 şi 12 (A se vedea Harnack, Texte und
Untersuchungen IX, 2, p. 9, 10).
[37] Mt. 27, 35; In. 20,25.
[38] Tertullianus în Adv. Jud., X (P.L.II, 629), face aceeaşi imputare cu privire la
„haeretica duritia" a iudeilor şi dă o interpretare asemănătoare psalmului
21.
[39] Ps. 21,2-23.
[40] Ps. 21,2.
[41] Mt. 27, 46; Mc. 15, 34.
[42] Ps. 21,2-3.
[43] Mt. 26,39.
[44] Ibidem.
[45] Fac. 3,9.
[46] Fac. 4, 9.
[47] Ps. 21,4.
[48] In. 10, 18.
[49] Sfîntul Iustin întrebuinţează de două ori cuvîntul
„evanghelie" la singular, aici şi în cap. X, 2 al Dialogului, pentru ca să arate
izvoarele istoriei lui Hristos. O dată îl întrebuinţează la plural
„evanghelia" (Dialog. LXVI, 3), unde el este sinonim cu termenul, mult mai
familiar lui, „Memoriile Apostolilor". Cu toate că el cunoaşte şi
Evanghelia a IV-a, nu o citează niciodată la rubrica „Memoriile
Apostolilor". Citează mai ales pe Matei, adesea pe Luca şi mai rar pe Marcu.
De multe ori citatele acestea sînt un amalgam din Matei şi Luca, cuprinzînd şi
elemente pe care le găsim în Evangheliile apocrife (după Petru, după Toma, după
cea a Ebioniţilor, după Protoevanghelia lui Iacov).
[50] Col. 1,15-16.
[51] Mc. 8,31 ;Lc. 9,22.
[52] Lc. 3, 38.
[53] Mt. 16, 15-18.
[54] Pilde 8, 1 urm.
[55] Este numele dat lui Hristos şi de Clement Alexandrinul, în Stromate, VI, XVI, 145 (C.G.S., 2,
506). In legătură cu aceste titluri date lui Hristos, a se vedea mai departe şi
cap. CXXVI, 1 din Dialog.
[56] Zah. 6, 12.
[57] Is. 27, 1.
[58] Dan. 2, 34.
[59] Is. 11,1.
[60] Ps. 23,6.
[61] Ps. 71,18.
[62] Cf. Iac. 1, 15.
[63] Lc. 1,26,35.
[64] Lc. 1, 38. Paralela dintre Eva şi Sfînta Fecioară Maria o mai
găsim şi la Irineu III, XXII, 4 (P.G. VII, 959) şi V, XIX, 4 (Ibidem, 1175) şi
la Tertullianus, De carne Christi, XVII (P.L. II, 782).
[65] Ps. 21,5-7.
[66] Mt. 19, 16—17;Mc. 10, 17-18; Lc. 18, 18-19.
[67] Ps. 21,8-9.
[68] Faptul acesta nu se găseşte istorisit de sinoptici. El
repezintă, desigur, realizarea profeţiei din psalmul 21.
[69] Mt. 17, 40-43; Mc. 15, 29-30; Lc. 23, 35.
[70] Ps. 21, 10-16.
[71] „Cuvîntul" arc în teologia biblică sensuri multiple. El
poate să fie atît „Fiul şi Cuvîntul lui Dumnezeu", adică Domnul Iisus
Hristos, fie pur şi simplu o voinţă exprimată în grai viu a Tatălui. Aici este
luat în sensul întîi. în legătură cu aceasta, a se vedea şi Apologia I, LIII, 6 şi Dialogul, XIX, 6.
[72] Fac. 3, 15.
[73] Liberi de a lua o hotărîre bună sau rea, liberi de a săvîrşi o
faptă bună sau rea. Iar aturici cînd au luat o hotărîre nimeni şi nimic nu-i
putea face să nu o ducă la îndeplinire. Exemplul prim şi cel mai clar constă în
neascultarea lui Adam din rai, de porunca lui Dumnezeu, iar cel de al doilea,
acela cu ocazia ridicării turnului Babei (Fac. 11,6 sq.).
[74] Fac. 11,6.
[76] Is. 50,4.
[77] Is. 53,9.
[78] Ps. 21, 11-15.
[79] Mt. 26,30.
[80] leş. 19, 29.
[81] Mt. 26, 3,47.
[82] Mt. 26, 56; Mc. 14, 50-52.
[83] Comp. Mt. 2, 1-23.
[84] Comp. Lc. 22, 7-8.
[85] Osea, 10, 16.
[86] Sinonimia cuvintelor diavol, şarpe, satan (demon), o găsim şi
în
Apolog. I. XXVIII, 1 (Cf. Apoc. 20, 2). *
[87] Iov, 1,2.
[88] Zah. 3,1-2.
[89] Mt. 4, 10.
[90] Ibidem.
[91] Comp. Lc. 3, 22.
[92] S-ar părea că aici sfîntul Iustin vorbeşte despre cei doi
apostoli şi evanghelişti Matei şi Ioan şi despre ceilalţi doi discipoli ai
apostolilor, evangheliştii Marcu şi Luca. Se ştie însă că sfîntul Iustin mai
citează şi alte fapte sau cuvinte evanghelice care reprezintă izvoare diferite
de cele ale evangheliilor sinoptice. Âşa că, din locul acesta nu se poate trage
concluzia decît că, dintre Evangheliile pe care le cunoaşte, sfîntul Iustin
atribuie pe unele apostolilor, iar pe altele, discipolilor apostolilor. Despre
„sudoarea de sînge" vorbeşte numai evanghelistul Luca.
[93] Mt. 26, 39; Lc. 22,42.
[94] Interpretarea care vede în „taurii" şi „cîinii" mulţi
din psalmul 21, 13, 16 pe iudeii persecutori ai lui Iisus, se găseşte şi în Constituţiile
Apostolice V, XIV, 10 (ed. Fuck, p. 275).
[95] Ps. 21, 16-19.
[96] în originalul grecesc „pe cea una născută a mea", prin
faptul că cuvîntul suflet (psychi) este de genul feminin.
[97] Ps. 21,20, 22.
[98] Comp. In. 1, 18.
[99] Lc. 23, 46.
[100] Mt. 5,20.
[101] Comp. In. 13,3;Mt. 11, 26-27; 16, 21.
[102] Comp. Lc. 24, 36; In. 20, 17.
[103] Lc. 24, 25-26, 44-46, 50.
[104] Mt. 26, 30;Mc. 14, 26.
[105] Ps. 21,22-23.
[106] Comp. Mc. 3, 16-17.
[107] Num. 24, 17. Cu acest citat din Numeri, adus aici spre
confirmarea vers. 23 din psalmul 2,1 se termină exegeza psalmului, începută la
cap. XCVIII.
[108] Zah. 6,12.
[109] Comp. Mt. 2, 2,9, 10.
[110] Mt. 12, 39; 16, 1,4.
[111] După textul ebraic al Vechiului Testament, Iona intrind în
cetatea ninivitenilor a anunţat acestora că „după patruzeci de zile"
cetatea lor le va fi distrusă, dacă nu se vor pocăi. Septuaginta, de textul
căreia se conduce sfîntul Iustin, arată că numai după „trei zile". Faptul
că în textul de mai sus avem „după (patruzeci şi trei) zile" se datoreşte
probabil unei glose marginale, care a voit să arate că deşi în unele texte se
spune „după patruzeci de zile", în altele se spune numai „după trei
zile".
[112] Comp. Iona, 3, 5—9.
[113] Iona, 4, 10—11.
[114] Comp. Mc. 16, 10; Fapte, 1, 10—11.
[115] Mih. 4,1-7.