„Şi ieşind Iisus din templu S-a dus;şi s-au
apropiat de El ucenicii Lui, ca să-I arate clădirile templului; iar El răspunzînd
le-a zis lor: „Vedeţi toate acestea? Amin, amin, zic vouă! Nu va rămîne aici
piatră pe piatră care să nu se risipească'"
Mai înainte Domnul spusese: „Se lasă
casa voastră pustie" şi prezisese că vor veni o mulţime de nenorociri
peste iudei; ucenicii, după ce au auzit acestea, oarecum miraţi, s-au apropiat
de Hristos şi I-au arătat frumuseţea templului; erau nedumeriţi cum au să piară
atîtea frumuseţi, atîta bogăţie şi atîta varietate arhitectonică. Acum Hristos
nu le mai vorbeşte de pustiirea templului, ci prezice completa lui dărîmare. Le
spune: „Vedeţi toate acestea?le admiraţi şi vă miraţi de
ele? Nu va rămîne piatră pe piatră!"
Poate că cineva m-ar întreba:
- Dar cum au rămas atunci
ruinele templului?
- Şi ce-i cu asta? Ruinele
templului nu zădărnicesc hotărîrea Domnului. Hristos a spus acestea pentru a
arăta pustiirea desăvîrşită sau a templului sau a locului în care se afla
templul. Sînt însă părţi din templu care au fost distruse pînă în temelii. În
afară de acestea, putem să spunem că pe temeiul celor ce s-au întîmplat chiar
cei mai cîrcotaşi oameni trebuie să se convingă că vor pieri desăvîrşit şi
resturile de templu care au mai rămas.
„Şi, şezind El pe Muntele Măslinilor, s-au apropiat ucenicii îndeosebi,
zicînd: „Spune-ne nouă cînd vor fi acestea? Şi care este semnul venirii Tale şi
al sfirşitului veacului?"
Ucenicii s-au apropiat de El îndeosebi, pentru că aveau
să-L întrebe despre aceste lucruri; doreau cu înfocare să afle ziua venirii Lui
că pofteau tare să vadă slava aceea care era pricină a nenumărate bunătăţi.
Două lucruri îl întreabă: întîi, „Cînd vor
fi acestea?", cu alte cuvinte, cînd va fi distrus templul; şi apoi: „Care
este semnul venirii Tale?". Evanghelistul Luca spune că I-au pus numai o singură
întrebare: despre distrugerea Ierusalimului,
pentru că socoteau că atunci va fi şi venirea Lui. Evanghelistul Marcu însă
spune că nu L-au întrebat toţi despre sfîrşitul Ierusalimului, ci numai Petru
şi Ioan, pentru că ei aveau mai multă îndrăznire.
- Ce le-a răspuns Iisus?
„ Vedeţi să nu vă amăgească cineva! Că mulţi vor veni
în numele Meu, Zicînd: ,Eu sînt Hristos" şi pe mulţi îi vor amăgi. Veţi
auzi de războaie şi de veşti de războaie. Vedeţi să nu vă spăimîntaţi; că
trebuie să fie toate acestea; dar încă nu-i sfîrşitul".
Ucenicii cînd au auzit de pedeapsa ce avea să vină
asupra Ierusalimului o socoteau ca o pedeapsă care nu-i privea; socoteau că ei
au să fie în afară de orice tulburare; visau numai bunătăţi şi se aşteptau să-i
întîmpine cît de curînd aceste bunătăţi. De aceea Hristos le prezice iarăşi
greutăţi şi necazuri; îi face să fie gata de luptă; le porunceşte să-şi
îndoiască privegherea, ca nici să nu fie amăgiţi de înşelăciunea celor care
caută să-i înşele şi nici să nu fie striviţi de greutatea nenorocirilor ce vor
veni. „îndoit va fi războiul, le spune Domnul; veţi avea de luptat şi cu
înşelătorii şi cu duşmanii. Dar războiul cu înşelătorii este cu mult mai
cumplit pentru că atacă într-o vreme cînd stările de lucruri sînt tulburi şi
amestecate şi cînd oamenii sînt înfricoşaţi şi îngrijoraţi". Într-adevăr
mare a fost atunci tulburarea! Imperiul roman era în floarea puterii lui;
oraşele erau cucerite unele după altele; oştirile şi armele erau în mişcare;
se credea cu uşurinţă orice. Hristos însă le-a vorbit numai de războaiele din
Ierusalim, nu de războaiele din afara Palestinei, de pe întinsul pămîntului.
Ce i-ar fi interesat pe ucenici războaiele din alte părţi? De altfel Hristos
nici n-ar fi spus o noutate dacă ar fi vorbit de nenorocirile din lumea largă,
cînd ştiut este că astfel de nenorociri se întîmplă totdeauna. Războaie,
răscoale şi lupte au fost şi mai înainte; dar Hristos le vorbeşte de războaiele
iudaice, care vor veni nu peste multă vreme. Puterea romană era de altfel o
grijă pentru iudei. Hristos deci le prezice şi aceste războaie, pentru că şi
acestea erau în stare să-i tulbure pe ucenici. Le arată apoi că şi El îi va ataca
pe iudei şi va porni cu război împotriva lor; nu le vorbeşte numai de lupte, ci
şi de plăgi trimise de Dumnezeu, foamete, ciumă, cutremure, arătîndu-le că El a
îngăduit ca războaiele acestea să vină peste ei; mai mult, că aceste războaie
nu sînt ca războaiele obişnuite de mai înainte dintre oameni, ci războaie pornite din
urgie dumnezeiască. De aceea nu S-a mărginit să spună că vor veni războaie,
nici că vor izbucni dintr-o dată, ci că vor fi însoţite de semne. Dar ca să nu
spună iudeii că sînt de vină creştinii de toate aceste nenorociri, Hristos a
spus-o mai dinainte şi a prezis şi pricina nenorocirilor lor: ,,Amin zic
vouă, că vor veni toate acestea peste neamul acesta", ca să le aducă aminte de
crima pe care o vor săvîrşi iudeii. Apoi, pentru ca să nu socotească ucenicii
Lui, la auzul acestui roi de nenorociri, că are să fie zdrobită predicarea
Evangheliei, a adăugat: „ Vedeţi să
nu vă spăimîntaţi, că trebuie să fie toate acestea", adică „toate cîte le-am
prezis. Atacul încercărilor n-are să pună capăt spuselor Mele, ci va fi
tulburare şi zăpăceală mare. Dar prezicerile Mele nu vor fi clătinate cu
nimic".
Apoi, pentru că spusese iudeilor: „Nu Mă
veţi mai vedea pînă cînd nu veţi zice: binecuvîntat Cel Ce vine întru numele
Domnului", şi pentru că ucenicii
socoteau că odată cu distrugerea Ierusalimului va fi şi sfîrşitul lumii, Iisus
le îndreaptă această idee greşită şi le spune: ,Dar încă
nu-i sfîrşitul". Că bănuiala ucenicilor era asta, pe care am spus-o
eu, o afli chiar din întrebarea lor. Căci ce-au întrebat? „Cînd vor
fi acestea?", cu alte cuvinte: „Cînd va fi dărimat
Ierusalimul?" şi: „Care
este semnul venirii Tale şi al sfirşitului veacului?"Hristos însă n-a răspuns
îndată la întrebarea aceasta, ci mai întîi le-a vorbit de cele ce erau mai
grabnice şi pe care trebuia să le afle mai întîi. Că n-a vorbit îndată nici de
Ierusalim, nici de venirea Lui cea de a doua, ci de nenorocirile care aşteptau
la uşă. De aceea îi şi face gata de luptă, spunîndu-le: „Vedeţi
să nu vă amăgească cineva; că mulţi vor veni în numele Meu zicînd: ,, Eu sînt
Hristos". Deci după ce le-a trezit atenţia ca să asculte cuvintele Lui - că le
spusese: „ Vedeţi să nu vă amăgească cineva " -, după ce i-a făcut gata de
luptă, după ce i-a făcut să fie veghetori şi după ce le-a vorbit mai întîi de
hristoşii mincinoşi, atunci le vorbeşte şi de nenorocirile Ierusalimului; şi,
ca totdeauna, pe temeiul faptelor trecute îi încredinţează de cele ce se vor
întîmplă în viitor chiar pe cei mai grei de cap şi mai cîrcotaşi.
II
Precum am spus mai înainte, prin războaie şi veşti de
războaie Hristos înţelege tulburările ce vor veni peste iudei. Apoi, pentru că
ucenicii credeau că după acel război va veni sfîrşitul lumii, iată cum îi
întoarce de pe calea cea greşită, spunîndu-le: „Dar încă
nu-i sfîrşitul", „că se va scula neam peste neam şi împărăţie peste
împărăţie".
Vorbeşte despre începuturile nenorocirilor iudeilor.
Adică al celor ce li se vor întîmpla.
La timp potrivit a vorbit şi
de necazurile ce vor veni peste ucenici,pentru că necazurile sînt mai uşoare cînd sînt
împărtăşite de toată umea. Dar nu numai prin aceasta le uşurează necazurile, ci
şi prin adaosul: „Pentru numele Meu", că a spus:„Veţi fi urîţi de toţi pentru numele Meu. Atunci se
vor sminti mulţi şi se vor vinde unii pe alţii; şi se vor scula mulţi hristoşi
mincinoşi şi profeţi mincinoşi şi vor amăgi pe mulţi. Şi din pricina
înmulţirii fărădelegii se va răci dragostea multora; dar cel care va răbda
pînă la sfirşit, acela se va mîntui".
Atunci e mai mare nenorocirea cînd este şi război
între cei de acelaşi neam; că atunci mulţi ajung fraţi mincinoşi. Ai văzut că
războiul este întreit din partea înşelătorilor, din partea duşmanilor şi din
partea fraţilor mincinoşi? Iată că şi Pavel se plînge de aceleaşi lucruri, spunînd: „Din
afară lupte, dinăuntru temeri"; şi:
„Primejdii între fraţii cei mincinoşi"; şi iarăşi: „Că unii
ca aceştia sînt apostoli mincinoşi, lucrători vicleni, care iau chip de
apostoli ai lui Hristos". Apoi iarăşi, ceea ce-i mai
groaznic decît toate, e că în nenorocirile acestea nu vor avea nici mîngîierea
dragostei. Apoi, pentru a le arăta că pe omul curajos şi răbdător nimic din
acestea nu-l va vătăma, le spune: „Nu vă temeţi, nici nu vă tulburati! Dacă
veti arăta răbdarea cuvenită nu veti fi biruiţi de nenorociri! Iar dovada
lămurită este că Evanghelia va fi propovăduită pe întreaga faţă a pămîntului.
Aşa că voi veţi fi mai presus de necazuri şi nenorociri". Dar ca să nu-L
întrebe ucenicii: „Cum vom trăi, cum vom scăpa din toate aceste necazuri şi
nenorociri?", Domnul le-a spus mai mult decît întrebaseră ei: „Veţi şi
trăi şi veţi şi propovădui pretutindeni". De aceea a şi adăugat:„Şi se va
propovădui Evanghelia aceasta în toată lumea spre mărturie tuturor neamurilor.
Şi atunci va veni sfirşitul".
Adică sfîrşitul Ierusalimului. Că a vorbit de
sfîrşitul Ierusalimului. Şi că Evanghelia a fost propovăduită înainte de
căderea Ierusalimului,ascultă ce spune Pavel: În tot pămîntul
a ieşit vestirea lor"; şi iarăşi: Evanghelia fiind
propovăduită la toată făptura cea de sub cer". Şi-1 vezi pe Pavel alergînd
din Ierusalim pînă în Spania.
Dacă un singur apostol a străbătut atîta parte a lumii, gîndeşte-te cît pămînt
au străbătut ceilalţi apostoli! Că tot Pavel, scriind altora, spunea iarăşi de
propovăduirea Evangheliei că „aduce roadă şi creşte în toată zidirea cea de sub
cer".
-
Ce înseamnă: „Spre mărturie tuturor neamurilor?"
- Înseamnă: Evanghelia a fost
propovăduită pretutindeni, dar n-a fost crezută pretutindeni. De aceea Hristos
a spus: „Spre mărturie celor ce n-au crezut", adică spre mustrare şi
învinuire; „Spre mărturie", adică cei care au crezut vor
da mărturie împotriva celor care n-au crezut şi-i vor osîndi. De aceea
Ierusalimul a fost dărîmat după ce a fost propovăduită Evanghelia în toată
lumea, tocmai pentru ca nerecunoscătorii iudei să nu mai aibă nici o umbră de
apărare. Căci ce iertare mai pot avea cei care au văzut puterea Lui strălucind
pretutindeni şi cuprinzînd în scurtă vreme întreaga lume, dar ei stăruiesc încă
în încăpăţînarea lor? Că a fost propovăduită atunci Evanghelia pretutindeni,
ascultă ce zice Pavel: Evanghelia
fiind propovăduită la toată făptura cea de sub cer".
Acesta
este şi cel mai mare semn al puterii lui Hristos, că în douăzeci sau treizeci
de ani cuvîntul Evangheliei a ajuns pînă la marginile lumii. „După aceasta va
veni sfîrşitul Ierusalimului", spune Hristos. Că lucrul acesta a vrut să-1
spună, o arată cuvintele Sale următoare. Şi ca să-i încredinţeze de pieirea
Ierusalimului, citează profeţia lui Daniel, zicînd:„Cînd veţi vedea urîciunea pustiirii, ce s-a zis prin
proorocul Daniel,
stînd în locul cel sfînt. Cine citeşte să înţeleagă" .
I-a trimis la Daniel. Hristos numeşte „urîciune" statuia celui care a cucerit
atunci cetatea Ierusalimului, pe care cel ce a pustiit cetatea şi templul a pus-o înăuntrul
templului. De aceea a şi numit-o „a pustiirii".
Apoi, ca ucenicii să afle că toate acestea se vor întîmplă chiar în
timpul vieţii unora din ei, a spus: „Cînd
veţi vedea urîciunea pustiirii".
III
Din cele întîmplate poţi admira puterea lui Hristos şi
curajul apostolilor Lui, că au propovăduit Evanghelia în nişte vremuri ca
acelea, în care se ducea război împotriva poporului iudeu, în care iudeii erau
socotiţi nişte răzvrătiţi, în care cezarul a poruncit ca toţi iudeii să-fie prigoniţi.
S-a întîmplat atunci cu apostolii ce s-ar petrece cu nişte oameni care n-au
condus niciodată o corabie şi nici n-au văzut marea, dar cărora li s-a poruncit
să se aşeze la cîrma unei corăbii, să o conducă şi să poarte război pe mare,
cînd marea îşi înalţă de pretutindeni valurile, cînd se întunecă tot văzduhul,
cînd corăbiile se îneacă una după alta, cînd sus pe punte toţi se răzvrătesc,
iar jos din mare năvălesc fiarele mării, care împreună cu valurile înghit pe
călători; cînd trăsnete se slobod din înaltul cerului, cînd piraţii năvălesc,
cînd corăbierii îşi întind unii altora curse; şi s-ar porunci unor astfel de
oameni ca pe o vreme ca aceea să scufunde şi să biruie un stol nenumărat de
corăbii încărcate cu oştire, care vin împotriva corăbiei lor. Da, apostolii
erau urîţi de neamuri ca iudeii; erau omorîţi cu pietre de iudei ca vrăjmaşi
ai religiei lor. Loc de linişte nu era pentru ei. Pretutindeni numai prăpăstii,
stînci primejdioase, piedici în oraşe, în sate, în case. Orice om ducea război
împotriva lor; şi voievodul şi generalul şi omul de rînd; toate neamurile,
toate popoarele. Şi era atîta tulburare cît nu se poate zugrăvi cu cuvîntul.
Poporul iudeu era foarte urît în imperiul roman pentru că pricinuise
imperiului o mulţime de necazuri; prQpovăduirea Evangheliei însă n-a fost
întru nimic vătămată de aceasta; Ierusalimul fusese cucerit şi ars, iar
locuitorii supuşi la nenumărate munci; apostolii însă, care erau în Ierusalim,
au introdus în imperiul roman legi noi şi aceste legi au biruit legile romane.
Ce lucruri noi şi nemaiauzite! Romanii au biruit atunci nenumărate zeci de mii
de iudei, dar n-au pulut birui doisprezece oameni, care au luptat cu ei, goi şi
fâra arme. Ce cuvînt ar putea înfăţişa minunea aceasta?
Un învăţător trebuie să aibă
două însuşiri: una, să fie vrednic de credinţă; alta, să fie iubit de ucenicii
lui; în afară de aceste însuşiri şi pe lîngă acestea se mai cere ca învăţăturile
lui să fie bine primite şi să fie predate într-un timp lipsit de tulburare şi
răzvrătire. Pe vremea apostolilor însă, cînd au propovăduit Evanghelia, toate
acestea erau împotrivă. Nici apostolii nu păreau să fie vrednici de credinţă,
că îndepărtau pe oameni de la cele ce păreau a fi bună credinţă; nu erau nici
iubiţi, ci dimpotrivă urîţi, că făceau pe oameni să se lepede de cele ce
iubeau: de obiceiuri, de datinile strămoşeşti, de legi. Apoi poruncile lor erau
grele, iar faptele de la care îi abăteau pe oameni, pline de plăcere. O mulţime
de primejdii, nenumărate primejdii de moarte îndurau şi apostolii şi cei care
credeau în cuvîntul lor; iar în afară de asta timpul era plin de greutăţi, de
războaie, de răscoale, de tulburări. Numai acestea şi ar fi fost în stare să
zădărnicească totul, fără să mai fi fost şi greutăţile de care am vorbit mai
sus. Potrivită vreme este acum să spunem: „Cine va
grăi puterile Domnului?
Cine va face auzite toate laudele Lui?" Dacă iudeii, cu toate
minunile făcute, nu l-au ascultat pe Moise să părăsească o ţară în care erau
supuşi la frămîntarea lutului şi facerea cărămizilor şi erau chinuiţi şi
omorîţi în fiecare zi, ce i-a convins pe cei care au crezut în cuvintele
apostolilor să se lepede de o viaţă lipsită de griji şi să îmbrăţişeze o altă
viaţă plină de primejdii, de sîngiuri, de moarte, şi aceasta cînd cei ce
predicau această viaţă erau iudei, străini de neamul lor şi cumplit duşmăniţi
din toate părţile? Să nu aduci în mijocul popoarelor, nici în mijocul oraşelor,
nici în mijocul oamenilor, ci într-o casă mică pe un om urît de toţi cei din
casă şi să încerci cu ajutorul acestuia să abaţi pe tată, pe soţie şi pe copii
de la tot ce iubesc ei, oare nu l-ai vedea siîşiat înainte de a deschide gura?
Oare nu-1 vor omorî cu pietre înainte de a câlca pragul casei, dacă intrarea în
casă a unui astfel de om dă naştere la ceartă şi bătaie între bărbat şi femeie?
Iar dacă acest om mai este şi uşor de dispreţuit, dacă mai dă şi porunci grele,
dacă mai şi porunceşte celor ce trăiesc în huzur şi desfrînări să filozofeze,
să trăiască adică cumpătat, dacă în afară de acestea mai are de luptat şi cu o
mulţime de duşmani care îl covîrşesc, nu-i aşa că toţi vor căuta să-1 ucidă? Ei
bine, ceea ce este cu neputinţă să se întîmple într-o singură casă, aceea
Hristos a săvîrşit în întreaga lume, aducînd pe apostoli, pe doctorii lumii,
printre prăpăstii, printre rîpi, printre stînci primejdioase, în timp ce
războiul cuprinsese şi pămîntul şi marea.
Iar dacă vrei să afli mai bine toate acestea, adică foametea, ciuma,
cutremurele şi toate celelalte nenorociri, citeşte istoria în care Iosif[1]
a scris despre acestea şi vei cunoaşte totul cu de-amănuntul. De aceea şi
Hristos spunea: „Nu vă spăimîntaţi, că trebuie să se întîmple toate
acestea"; şi: „Cel ce va răbda pînă la sfîrşit, acela se va
mîntui"; şi: „Se va propovădui Evanghelia aceasta în toată
lumea".
De frica nenorocirilor prezise apostolii erau abătuţi şi descurajaţi, de aceea
Domnul îi întăreşte, spunîndu-le că, chiar dacă ar veni peste ei mii de
nenorociri, Evanghelia trebuie să fie propovăduită pretutindeni în lume şi
numai după aceea va veni sfîrşitul.
[1] Iosif Flaviu, istoric iudeu, născut în Ierusalim pe la 37. mort în
anul 100. în timpul asediului lui Vespasian era în Ierusalim, aşa că a fost
martor al împlinirii profeţiei Mîntuitorului. Iosif Flaviu a
scris: Războiul iudaic. Antichităţile iudaice,.
Autobiografia.