Binecuvântează, Stăpâne.
Arhiereul (sau starețul):
Binecuvântat este Dumnezeul nostru, acum și pururea și în vecii vecilor!
Strana: Amin. Împărate ceresc… Sfinte Dumnezeule… (rugăciunile începătoare).
Doamne miluiește (12 ori). Veniți să ne închinăm…
Apoi Psalmul 74
Mărturisi−ne−vom Ție, Dumnezeule, mărturisi−ne−vom Ție și vom chema
numele Tău, povesti−voi toate minunile Tale. Când voi lua vreme, eu
dreptatea voi judeca. Topitu−s−au pământul și toți cei ce locuiesc pe
dânsul: eu am întărit stâlpii lui. Zis−am celor fărădelege, nu faceți
fărădelege și celor ce greșesc, nu vă înălțați cornul. Nu vă ridicați
asupra înălțimii cornul vostru și nu grăiți împotriva lui Dumnezeu
nedreptate. Că nici de la răsărituri, nici de la apusuri, nici de la
munți pustii. Că Dumnezeu judecător este: pe acesta smerește și pe
acesta înalță. Că paharul este în mâna Domnului, cu vin neamestecat,
plin de amestecătură și au abătut din aceasta în aceasta, însă drojdiile
lui nu s−au deșertat, bea−vor toți păcătoșii pământului. Iar eu mă voi
bucura în veac, cânta−voi Dumnezeului lui Iacov. Și toate coarnele
păcătoșilor voi zdrobi și se va înălța cornul dreptului.
Slavă…, Și acum… Aliluia (trei ori).
Apoi diaconul zice ectenia mare:
Cu pace Domnului să ne rugăm.
Pentru pacea de sus și pentru mântuirea sufletelor noastre, Domnului să ne rugăm.
Pentru pacea a toată lumea și pentru bunăstarea sfintelor lui Dumnezeu Biserici și pentru unirea tuturor, Domnului să ne rugăm.
Pentru sfântă Biserica aceasta și pentru cei ce cu credință, cu
evlavie și cu frica lui Dumnezeu intră într−însa, Domnului să ne rugăm.
Pentru Înalt Preasfințitul Arhiepiscopul și Mitropolitul nostru sau
Episcopul nostru (N) și pentru cinstita preoție și întru Hristos
diaconie și pentru tot clerul și norodul Domnului să ne rugăm.
Pentru cei binecredincioși conducători ai României, pentru sănătatea și mântuirea lor, Domnului să ne rugăm.
Pentru orașul și țara aceasta, pentru toate orașele și satele și
pentru cei ce cu credință viețuiesc într−însele, Domnului să ne rugăm.
Pentru buna întocmire a văzduhului, pentru înbelșugarea roadelor pământului și pentru vremi cu pace, Domnului să ne rugăm.
Pentru cei ce călătoresc pre ape, pre pământ, pre uscat și prin aer,
pentru cei bolnavi, pentru cei ce se ostenesc, pentru cei robiți și
pentru mântuirea lor, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să caute cu ochi milostiv la sfânta Sa Biserică și să o
păzească pe ea nevătămată și nebiruită de eresuri și de credințe
deșarte, și cu pacea Sa să o îngrădească, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să potolească dezbinările ei și cu puterea Sfântului Duh să
îi întoarcă pe toți care s−au abătut de la cunoștința adevărului și să
îi numere cu turma Sa aleasă, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să lumineze cu lumina înțelepciunii Dumnezeiești cugetele
care s−au întunecat cu necredința, iar pe credincioșii săi să−i
întărească și neclintiți în ortodoxie să−i păzească, Domnului să ne
rugăm.
Pentru ca să se izbăvească ei și noi de tot necazul, mânia, primejdia și nevoia, Domnului să ne rugăm.
Apără, mântuiește, miluiește și ne păzește pre noi, Dumnezeule, cu darul Tău.
Pre Preasfânta, curata, prea binecuvântata, slăvita, stăpâna noastră
de Dumnezeu Născătoarea și pururea Fecioara Maria,cu toți sfinții
pomenind−o.
Pre noi înșine și unul pre altul, și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Ecfonis: Că Ție se cuvine toată slava, cinstea și închinăciunea,
Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.
Amin.
Apoi: Dumnezeu este Domnul, și S−au arătat nouă… glasul 4
Mulțumiți fiind noi, nevrednicii, robii Tăi, Doamne, pentru
binefacerile Tale cele mari, ce ni s−au făcut nouă, slăvindu−Te Te
lăudăm, bine Te cuvântăm, mulțumim, cântăm și preaslăvim a Ta bună
milostivire, și ca niște robi cu dragoste strigăm Ție: Făcătorule de
bine, Mântuitorul nostru, slavă Ție.
Slavă…, glasul al−3−lea
De binefacerile Tale și de daruri, învrednicindu−ne în dar ca niște
robi netrebnici Stăpâne, alergând cu osârdie către Tine, mulțumire după
putere Îți aducem și slăvindu−Te pe Tine, ca pe Făcătorul de bine și
Ziditorul strigăm: Slavă Ție, preaîndurate Dumnezeule.
Și acum…, glasul al−4−lea
Precum a înălțimii de sus podoabă, și pe cea de jos frumusețe ai
arătat− o sfintei sălășluiri a slavei Tale, Doamne, întărește−o pe
aceasta în vecii vecilor și primește pentru Născătoarea de Dumnezeu,
rugăciunile noastre pe care neîncetat Ție ți le aducem, Viață și Înviere
a tuturor!
Diaconul: Să luăm aminte!
Arhiereul: Pace tuturor!
Citețul: Și duhului tău!
Diaconul: Cu înțelepciune, să luăm aminte!
Prochimen, glas al 4−lea:
Răsădiți fiind în casa Domnului, în curțile Domnului Dumnezeului nostru vor înflori.
Stih: Veselise−va dreptul de Domnul și va nădăjdui întru El.
APOSTOLUL (cap. 16, stih.: 17−20)
Din Epistola către Romani a sfântului apostol Pavel, citire!
Fraților, vă îndemn să vă păziți de cei ce fac împerecheri și
sminteli împotriva învățăturii, care voi v−ați învățat; și vă feriți de
ei. Că unii ca aceia Domnului nostru Iisus Hristos nu slujesc, ci
pântecelui lor; și prin cuvinte bune și prin cuvântare de bine, înșală
inimile celor proști. Că ascultarea voastră la toți a ajuns. Și mă bucur
drept aceea de voi; și voiesc să fiți înțelepți spre bine, și proști
spre rău. Iar Dumnezeul păcii să zdrobească pre satana sub picioarele
voastre curând. Darul Domnului nostru Iisus Hristos cu voi!
Aliluia (de trei ori)
EVANGHELIA (cap. 18, stih.: 10−18)
Din sfânta Evanghelie de la Matei citire!
Zis−a Domnul: Căutați să nu defăimați pre vreunul dintr−acești mai
mici; că zic vouă: că Îngerii lor în ceruri pururea văd fața Tatălui
meu, care este în ceruri. Că au venit Fiul Omului să mântuiască pre cel
pierdut. Ce vi se pare vouă? De va avea un om o sută de oi și se va
rătăci una dintr−însele, au nu lasă pre cele nouăzeci și nouă în munți,
și mergând caută pre cea rătăcită? Și de i se va întâmpla să o găsească
pre ea, amin grăiesc vouă, că se bucură de dânsa mai vârtos decât de
cele nouăzeci și nouă, ce nu s−au rătăcit. Așa nu este voia înaintea
Tatălui vostru celui din ceruri, ca să piară unul dintr−acești mici. Și
de îți va greși ție fratele tău, mergi și−l mustră pre dânsul între tine
și între el singur; deci, de te va asculta, ai dobândit pre fratele
tău. Iar de nu te va asculta, mai ia împreună cu tine încă pre unul sau
doi, ca prin gura a două sau a trei mărturii să stea tot graiul. Iar de
nu−i va asculta pre ei, spune−l soborului; și de nu va asculta nici de
sobor, să−ți fie ție ca un păgân și vameș. Amin grăiesc vouă: oricâte
veți lega pre pământ, vor fi legate în cer; și oricâte veți dezlega pre
pământ, vor fi dezlegate în cer.
Slavă Ție Doamne, slavă Ție!
Apoi ectenia:
Miluiește−ne Dumnezeule după mare mila Ta, rugămu−ne Ție auzi−ne și ne miluiește.
Încă ne rugăm pentru Înalt Preasfințitul Arhiepiscopul și
Mitropolitul nostru sau Episcopul nostru (N), pentru cinstita preoțime
și întru Hristos diaconime, pentru tot clerul și poporul, milostive
Doamne, auzi−ne și ne miluiește.
Cela ce nu voiești moartea păcătoșilor, ci aștepți întoarcerea și
pocăința lor, întoarce−i pe toți cei rătăciți la Sfânta Ta Biserică,
rugămu−ne Ție, Milostive Doamne, auzi−ne și ne miluiește.
Cel ce ai zidit această lume spre slava Ta, fă ca și cei ce se
împotrivesc cuvântului Tău să se întoarcă și împreună cu toți
credincioșii, cu credință adevărată și bine cuvântare, pe Tine,
Dumnezeul nostru, să Te proslăvească, rugămu−ne Ție, Atotputernice
Făcătorule, auzi−ne și ne miluiește !
Cel ce ne−ai dat nouă porunca Ta ca să Te iubim pe Tine,Dumnezeul
nostru, și pe aproapele nostru, fă ca mâniile, dușmăniile, supărările,
camăta, încălcările de jurământ și alte fărădelegi să se stingă, iar
dragostea adevărată să împărățească în inimile noastre, rugămu−ne Ție,
Mântuitorul nostru, auzi−ne și cu milostivire ne miluiește.
Ecfonis: Auzi−ne pe noi Dumnezeule Mântuitorul nostru, nădejdea
tuturor marginilor pământului și a celor ce sunt pe mare departe și,
milostive Stăpâne, milostiv fii pentru păcatele noastre și ne miluiește
pe noi. Că milostiv și iubitor de oameni Dumnezeu ești și Ție slavă
înălțăm: Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii
vecilor.
Strana: Amin.
Diaconul: Domnului să ne rugăm.
Strana: Doamne, miluiește.
Și cel mai mare, citește următoarea rugăciune:
Dumnezeule preaînalte și Ziditorule a toată făptura, Cela ce umpli
toate cu slava Ta și pe toate le ții cu puterea Ta, Ție, Izvorului a
toate darurile Domnului nostru aducem mulțumire noi, nevrednicii, că nu
Te întorci de la noi pentru fărădelegile noastre, ci ne arvunești pe noi
cu îndurările Tale. Tu spre mântuirea noastră ai trimis pe Unul născut
Fiul Tău și ai binevestit nemăsurata Ta pogorâre către neamul omenesc:
că cu vrere nu voiești moartea păcătosului, și aștepți să ne întoarcem
la Tine și să fim mântuiți: Tu, pogorând spre neputința firii noastre,
ne întărești pe noi cu Atotputernicul Har al Sfântului Tău Duh, ne
mângâi cu mântuitoarea credință și cu nădejdea desăvârșită a veșnicilor
bunătăți și povățuindu−i pe aleșii Tăi în Sionul cel de sus, ca pe
lumina ochiului îi păzești. Mărturisim Doamne, marea și neajunsa Ta
iubire de oameni și milostivire. Dar văzînd alunecările multora, cu
osârdie Te rugăm, Atotbunule Doamne: caută la Biserica Ta și vezi că
deși de am primit cu bucurie bunăvestirea Ta, dar spinii deșertăciunii
și ai patimilor o fac pe dânsa puțin−roditoare, iar în alții și fără de
rod, și, înmulțindu−se fărădelegile unii prin eresuri, alții prin
dezbinare se împotrivesc adevărului Tău evanghelicesc, se îndepărtează
de moștenirea Ta, se leapădă de Harul Tău și se răpun spre judecata
preasfântului Tău Cuvânt. Preamilostive și Atotputernice, nu Te mânia
până în sfârșit, Doamne! Fii milostiv, Te roagă Biserica Ta, știindu−Te
pe Tine ocârmuitorul și săvârșitorul mântuirii noastre, Iisuse
Hristoase, fii nouă milostiv, întărește−ne pe noi cu puterea Ta în
Dreapta Credință, luminează ochii celor ce rătăcesc cu lumina Ta
dumnezeiască, ca să înțeleagă adevărul Tău: înmoaie înăsprirea lor și
deschide−le auzul, ca să audă glasul Tău și să se întoarcă către Tine,
Mântuitorul nostru. Îndreptează, Doamne, fărădelegile lor și viața lor
străină de buna cuviință creștinească fă ca toți întru sfințenie și fără
de prihană să viețuim, și așa mântuitoarea credință să se înrădăcineze
și purtătoare de rod în inimile noastre să fie. Nu întoarce fața Ta de
la noi, Doamne, dă−ne nouă bucuria mântuirii Tale dă Doamne și
păstorilor Bisericii Tale râvnă sfântă, și cu duhul Evangheliei dospește
grija lor pentru mântuirea și întoarcerea celor rătăciți. Ca așa fiind
toți povățuiți, să ajungem unde este credința desăvârșită, împlinirea
nădejdii și dragostea adevărată și acolo cu preacinstitele cete ale
puterilor cerești să Te preaslăvim pe Tine, Domnul nostru, pe Tatăl, și
pe Fiul și pe Sfântul Duh, în vecii vecilor. Amin.
Apoi se cântă de trei ori pe glasul al 7−lea:
Cine este mare ca Dumnezeul nostru? Tu ești Dumnezeu Carele faci minuni!
Ziua Ortodoxiei prăznuind, o, neam drept−slăvitor! Să−L slăvim cel
mai mult pe Pricinuitorul tuturor bunătăților, pe Dumnezeu, Carele este
binecuvântat întru toți vecii. Acesta este Dumnezeul nostru, Carele
rânduiește și întărește moștenirea Sa iubită Sfânta Biserică, pe
strămoșii care au căzut prin călcarea poruncii mîngîindu−i cu cuvântul
Său nemincinos, a cărei temeliea pus−o încă în rai. Acesta este
Dumnezeul nostru, Carele povățuindu−ne către acea făgăduință
mântuitoare, nu fără de mărturii Sieși o lasă, ci vrând să se
săvârșească mântuirea, vestit-a mai înainte întâi prin strămoși și
prooroci, în multe chipuri arătând−o. Acesta este Dumnezeul nostru, Care
de multe ori și în multe feluri a grăit părinților prin prooroci, în
zilele din urmă a grăit nouă prin Fiul, Care și veacurile Le−a făcut,
vestindu−ne bunăvoința Tatălui pentru noi, ne−a deschis tainele cerești,
ne−a încredințat cu puterea Sfântului Duh despre adevărul buneivestiri,
a trimis pe apostoli în toată lumea ca să propovăduiască Evanghelia
Împărăției, a întărit−o pe aceasta cu multe puteri și minuni. Acestei
descoperiri mântuitoare urmând, de această veste bună ținându−ne,
Aici clerul împreună cu norodul binecredincios mărturisește cu glas biruitor:
Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotțiitorul, Făcătorul cerului și al
pământului, văzutelor tuturor și nevăzutelor. Și întru Unul Domn Iisus
Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul−Născut, Care din Tatăl S−a născut mai
înainte de toți vecii. Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu
adevărat, născut, nu făcut, Cel de o ființă cu Tatăl, prin Care toate
s−au făcut. Care pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire S−a
pogorât din cer și S−a întrupat de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioara
și S−a făcut om. Și S−a răstignit pentru noi în zilele lui Pilat din
Pont, a pătimit și S−a îngropat. Și a înviat a treia zi după Scripturi.
Și S−a suit la ceruri și șade de−a dreapta Tatălui. Și iarăși va să vie
cu slavă să judece viii și morții, a Cărui împărăție nu va avea sfârșit.
Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viață Făcătorul, Care din Tatăl
purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și slăvit,
Care a grăit prin prooroci. Întru una, sfântă și sobornicească și
apostolească Biserică. Mărturisesc un Botez întru iertarea păcatelor.
Aștept învierea morților. Și viața veacului ce va să vie. Amin.
Apoi cu glas înalt diaconul rostește:
Aceasta este credința apostolească!
Aceasta este credința strămoșească!
Aceasta este credința dreptslăvitoare!
Această credință lumea a întărit!
Încă și soboarele sfinților părinți și predaniile și scrierile lor
împreună−glăsuitoare cu Dumnezeiasca descoperire, le primim și le
întărim. Chiar dacă și acestei pronii a Domnului pentru noi și
mântuitoarei descoperiri dușmanii Ortodoxiei i se împotrivesc, pomeni−va
atunci Domnul ocara robilor Săi: slava hulitorilor o a ocărât−o și pe
cei îndrăzneți și vrăjmași Dreptei Credințe fricoși și grabnici la fugă
i−a arătat. Precum pe cei care își cucernicesc a lor minte întru
ascultarea Dumnezeieștii descoperiri și care s−au nevoit pentru aceasta,
îi fericim și îi lăudăm: iar pe cei care se împotrivesc acestui adevăr
și care nu s−au pocăit Domnului, Carele așteaptă întoarcerea și pocăința
lor, urmând Sfintei Scripturi și Predaniei Bisericii dintru început
ținându−ne, îi lepădăm și îi dăm Anatemei.
De aceea într−un glas zicem:
1. Celor ce mărturisesc întruparea Cuvântului prin cuvinte, cu gura, în inimă și minte, în scris și în icoane:
Veșnică să le fie pomenirea!
2. Acelora ce cunosc deosebirea după firi ale unuia și aceluiași
ipostas al lui Hristos și îi recunosc însușiri atât create cât și
necreate, văzute și nevăzute, ca pătimitor și nepătimitor, mărginit și
nemărginit cei ce atribuie naturii dumnezeiești cele necreate, iar
naturii omenești celelalte însușiri, printre care și mărginirea, și
proclamă aceasta atât în vorbă cât și în icoane:
Veșnică să le fie pomenirea!
3. Acelora care crezând și mărturisind, propovăduiesc cuvintele
Evangheliei în scrieri, în fapte și în forme, și adună acestea într−o
singură datorie ce cuprinde atât propovăduirea prin cuvinte, și întărire
sigură a adevărului prin icoane:
Veșnică să le fie pomenirea!
4. Acelora care își sfințesc buzele prin cuvânt, și celor ce se
sfințesc prin auzirea acestor cuvinte, cunoscând și propovăduind, ca și
ochii celor ce se sfințesc prin sfintele icoane, conducând astfel mintea
către cunoașterea de Dumnezeu, ca și prin bisericile sfințite, sfintele
vase și alte sfinte comori:
Veșnică să le fie pomenirea!
5. Acelora ce cunosc faptul că toiagul și tablele, chivotul și
candela, năstrapa și altarul înfățișau și prefigurau pe Prea Sfânta
Fecioara Maria, Maica Domnului și de asemenea că aceste lucruri o
prefigurau, iar ea nu s−a prefăcut în ele, căci era fecioară și după
naștere a rămas fecioară, și prin urmare Fecioara trebuie să fie
înfățișată în icoane și nu preînchipuită în chipuri (tipuri):
Veșnică să le fie pomenirea!
6. Acelora ce cunosc, primesc și cred în vedeniile proorocești,
cărora însuși Dumnezeu le−a dat formă și chip, pe care corul proorocilor
le aduc și le tâlcuiesc și care, întăriți de predania scrisă și
nescrisă a Apostolilor, următoriPărinților, înfățișează cele sfinte în
icoane și le cinstesc:
Veșnică să le fie pomenirea!
7. Proorocului Moise, și tuturor proorocilor și drepților din Vechiul
Testament care au proorocit despre întruparea, nașterea, răstignirea,
învierea și înățarea Mântuitorului Iisus Hristos:
Veșnică să le fie pomenirea!
8. Gherman, Tarasie, Nichifor și Metodie, Fotie adevărații
mărturisitori și arhierei ai lui Dumnezeu, și toți patriarhii,
arhiereii, cuvioșii, stareții, mucenicii, împărații sfinți și pe toți
care au propovăduit ortodoxia, îi lăudăm ca pe niște frați și ca pe cei
ce dorim să îi avem ca pe părinții noștri, spre slava și cinstea
adevăratei credințe pentru care au luptat ei, și grăim:
Veșnică să le fie pomenirea!
Așa cum au văzut proorocii, cum au propovăduit Apostolii, cum a
primit Biserica, cum au dogmatisit învățătorii, cum înțelege împreună cu
ei lumea locuită “oikumene”, cum luminează harul, cum lămurește
adevărul, cum a fost erezia izgonită, cum ne întărește înțelepciunea să
proclamăm, cum a adeverit Hristos, tot așa gândim și noi, vorbim,
propovăduim, Îl slăvim pe Hristos ca pe adevăratul Dumnezeu, și pe
sfinții Săi, în cuvinte, în scrieri, în gânduri, în jertfe, în biserici,
în icoane, slujind și preaînălțându−L pe Unul Dumnezeu și Domn, și
cinstindu−i pe sfinți din pricina Domnului lor ca pe cei ce sunt aproape
de El și îi slujesc, și le dăm cinstirea cuvenită.
Aceste binecuvântări au ajuns până la noi, ca de la părinți la fiii
ce sunt râvnitori pentru credința lor, iar blestemele îi covârșesc pe
ucigașii de părinți, care disprețuiesc poruncile Stăpânului. De aceea,
noi, în comuniunea evlaviei, le aruncăm obștește blestemul pe care și
l−au atras asupra lor.
1. Celor care tăgăduiesc ființarea lui Dumnezeu și spun că această
lume de la sine s−a făcut și toate cele dintr−însa fără Pronia lui
Dumnezeu și din întâmplare se fac: cum ar fi evoluționismul, precum că
omul se trage din maimuță sau alte ideologii străine celei creaționiste:
Anatema.
Poporul: Anatema!
2. Celor ce nebunește grăiesc că nu a trebuit pentru mântuirea
noastră și spre curățirea păcatelor noastre să vină în lume Fiul lui
Dumnezeu în trup și să primească patimă de bunăvoie, moarte și înviere:
Anatema!
Poporul: Anatema!
3. Celor care nu cred și nu mărturisesc că într−un singur ipostas al
persoanei Mântuitorului Iisus Hristos sunt două firi, omenească și
dumnezeiască, neamestecate, neschimbate, neîmpărțite și nedespărțite
precum monofizismul: Anatema!
Poporul: Anatema!
4. Celor care îndrăznesc să grăiască că Preacurata Fecioara Maria
Născătoarea de Dumnezeu nu a fost înainte de naștere, la naștere și după
naștere Fecioară: Anatema!
Poporul: Anatema!
5. Celor care nu cred că Duhul Sfânt i−a înțelepțit pe prooroci și
apostoli și printr−înșii ne−a vestit nouă calea adevărată spre pocăință
și a întărit aceasta cu minuni, și Carele acum în inimile
dreptcredincioșilor creștini viețuiește și îi povățuiește la orice
adevăr: Anatema!
Poporul: Anatema!
6. Celor care nu primesc harul izbăvirii propovăduit în Sfânta
Evanghelie ca singurul mijloc de curățire, luminare și desăvârșire
înaintea lui Dumnezeu: Anatema!
Poporul: Anatema!
7. Celor care cred în REÂNCARNARE și tăgăduiesc nemurirea sufletului,
sfârșitul veacului, judecata ce va să fie și răsplata veșnică pentru
faptele bune în ceruri, iar pentru păcate osândire: Anatema!
Poporul: Anatema!
8. Celor care cutează a strecura în Simbolul Credinței o a doua
purcedere, și din Fiul, a dumnezeirii Duhului Sfânt, arătând prin
aceasta două cauze în unitatea ființială a Treimii, precum erezia
Filioque: Anatema!
Poporul: Anatema!
9. Celor ce stăruie în erezia iconoclastă și hulesc sfintele icoane
pe care Sfânta Biserică le primește spre amintirea lucrărilor lui
Dumnezeu și a bineplăcuților Lui, spre trezirea evlaviei celor ce le
privesc pe ele și a dorinței de a urma sfinților,și celor care le numesc
pe acestea idoli: Anatema!
Poporul: Anatema!
10. Celor care tăgăduiesc vreuna din cele șapte Sfinte Taine ale
bisericii lui Hristos: botezul, mirungerea, pocăința, Sfânta
Împărtăşanie, preoția (hirotonia), cununia și Sfântul Maslu: Anatema!
Poporul: Anatema!
11. Celor care tăgăduiesc cele șapte sfinte soboare ecumenice și
sfintele soboare locale ale sfinților părinți și predaniile lor care
sunt într−un duh glăsuitoare cu Dumnezeiasca descoperire, și de sfânta
Biserică cea una dreptslăvitoare și sobornicească cu binecuvântare
păstrate: Anatema!
Poporul: Anatema!
12. Celor care predică sau contribuie direct sau indirect la
promovarea pan−ereziei Ecumenismului, adică la crearea unei baze care să
cuprindă toate dogmele și religiile, în care adevărul relevat va fi
complet relativizat și pus la același nivel cu orice înșelăciune și
concepție omenească și drăcească și care cultivă așa−numitele teorii: a
mădularelor bolnave, a celor două biserici surori, a celor doi plămâni
ai bisericii (Catolicismul și Ortodoxia), precum si teoria ramurilor în
conformitate cu care diferitele confensiuni ar fi ramuri ale aceluiaș
copac al Bisericii, iar fiecare ramură deține o parte a adevărului și
așa împreună alcătuiesc totalitatea Bisericii: Anatema!
Poporul: Anatema!
13. Celor care mențin ideologia serghianismului care a subjugat și
subjugă biserica lui Hristos sistemului ateu comunist și încalcă
sfintele canoane, tradiția patristică și dumnezeieștile dogme, și
distrugând întreaga creștinătate, cred că salvează biserica lui Hristos:
Anatema!
Poporul: Anatema!
14. Tuturor ideologiilor care luptă împotriva adevăratei biserici
ortodoxe prin care vine mântuirea omului, precum: new−age, yoga,
teosofia, spiritismul, vrăjitoria, francmasoneria, ocultismul,
satanismul care prin ecumenism pregătesc venirea lui Antihrist: Anatema!
Poporul: Anatema!
15. Fiecărei inovații și acțiuni potrivnice Predaniei Bisericii și
învățăturii lăsate de către sfinții Părinți: mediatizarea și legiferarea
imoralității Sodomei și Gomorei, precum și sinuciderea conștientă
discret numită eutanasie: Anatema!
Poporul: Anatema!
Iar celor care se nevoiesc pentru Ortodoxie în cuvânt, scrieri,
învățături, suferințe și viață bineplăcută lui Dumnezeu, ca unor
apărători și lucrători ai dreptei credințe, împreună cu Biserica lui
Hristos, săvârșind pomenirea de peste an, strigăm: Sfinte
binecredinciosule și întocmai cu apostolii împărat Constantin și maica
ta Elena, dreptslăvitorilor împărați ai Răsăritului Creștinesc:
Teodosie, Iustinian și ceilalți drept−credincioși împărați și împărătese
ale Împărăției Creștinătății Răsăritului, rugați−vă lui Dumnezeu să ne
lumineze calea în această lume plină de deșertăciuni cu viața voastră
pilduitoare de slujitori ai lui Dumnezeu cu osârdia voastră
dregătorească de mare folos pentru întărirea Bisericii lui Hristos!
Sfinte Nicodim de la Tismana, sfinte Paisie de la Neamț, sfinte patriarh
Nifon al Constantinopolului, sfinte ierarh Ghelasie de la Râmeț, Sfinte
Ioan Iacob din pustia Hozevei, Sfinte Ioane Maximovici și Sfinte
Glicherie de la Slătioara rugați−vă lui Dumnezeu Cel Unul în Treime să
ne ferească de nenumăratele și feluritele ispite ale vremurilor de
astăzi care se abat peste noi, nevrednici de a ne numi creștini ai
vremurilor de pe urmă, din pricina puținătății noastre duhovnicești și
asupra bunelor rânduieli ale vieții creștinești în Una, Sfântă,
Sobornicească și Apostolească Biserică a lui Hristos! Dreptslăvitoarea
Biserică a lui Hristos, cu slavă aducîndu−și aminte de cei ce s−au
nevoit în evlavie și aceasta spre urmare arătând tuturor fiilor ei,
dreptslăvitorilor creștini, asemenea are datoria să laude nevoințele
acestora care prin mântuitoarea credință și faptele bune, pregătindu−se
de fericirea veșnică, întăresc Ortodoxia.
Apoi cel mai mare rostește:
Tuturor sfințiților Arhierei ortodocși dreptslăvitori, mulți ani trăiască (de trei ori).
Înalt Preasfinției Sale, Mitropolitul (sau episcopul) (N), mulțiani trăiască (de trei ori).
Preasfințiților mitropoliți ortodocși, arhiepiscopi și episcopi și la tot clerul bisericesc, mulți ani trăiască (de trei ori).
Preasfânta Treime, pe aceștia îi preaslăvește și îi întărește până la
sfârșit în dreapta credință. Prin disputele, luptele și învățăturile
lor pentru adevărata credință până la moarte, cerem lui Dumnezeu ca să
ne călăuzească și să ne întărească până la sfârșit și să ne rugăm ca să
fim arătați ca următori a vieții lor insuflate de Dumnezeu.
Iar pe răzvrătiții și hulitorii dreptslăvitoarei credințe și ai
Bisericii Tale Hristoase Dumnezeul nostru și pe cei care nu sunt în
supunerea ei, întoarce−i și fă ca să vină la cunoștința adevărului Tău
veșnic, pentru rugăciunile Preasfintei Stăpânei noastre Născătoarea de
Dumnezeu și pururea Fecioara Maria a dumnezeieștilor îngeri și ale
tuturor sfinților. Amin!
După această rugăciune, cel mai mare zice:
Pre Tine Dumnezeule, Te lăudăm, pre Tine, Doamne, Te mărturisim, pre
Tine, preaveșnicule Părinte, tot pământul Te slăvește. Ție toți îngerii,
Ție cerurile și toate puterile, Ție Heruvimii și Serafimii cu
neîncetate glasuri Îți strigă: Sfânt, Sfânt, Sfânt Domnul Dumnezeu
Savaot, plin este cerul și pământul de mărirea slavei Tale. Pre Tine Te
laudă preaslăvita ceată a apostolilor, pre Tine Te lăudă mulțimea
proorocilor, pre Tine Te laudă prealuminata oaste a mucenicilor, pre
Tine în toată lumea Te mărturisește sfânta Biserică, pre Părintele
slăvirii celei neajunse, pre Cel închinat Unul−Născut Fiul Tău și pre
Sfântul Mângâietorul Duh. Tu ești Împăratul slavei Hristoase, Tu ești al
Părintelui pururea fiitor Fiu. Tu spre izbăvirea omului, luând fire de
om, nu Te−ai îngrețoșat de pântecele Fecioarei, Tu, stricând boldul
morții, ai deschis credincioșilor cereasca împărăție. Tu de−a dreapta
lui Dumnezeu șezi întru slava Părintelui și credem că vei veni
Judecător. Pre Tine dar, Te rugăm, ajută robilor Tăi, pre care i−ai
mântuit cu cinstitul Tău Sânge. Învrednicește−i a împărăți împreună cu
sfinții Tăi întru veșnica Ta slavă. Mântuiește, Doamne, poporul Tău și
binecuvântează moștenirea Ta, îndreptează−i și îi înalță pre dânșii în
veci. În toate zilele Te vom binecuvânta pe Tine și vom lăuda numele Tău
în veac și în veacul veacului. Învrednicește−ne, Doamne, în ziua
aceasta fără de păcat să ne păzim noi. Miluiește−ne pe noi, Doamne,
miluiește−ne pe noi. Fie mila Ta, Doamne, spre noi, precum am nădăjduit
întru Tine. Spre Tine, Doamne, am nădăjduit, să nu ne rușinăm în veci.
Amin.
Apoi strana cântă troparul praznicului:
Preacuratului Tău chip ne închinăm, Bunule, cerând iertare de
greșalele noastre, Hristoase Dumnezeule: că de voie ai binevoit a Te sui
cu trupul pe cruce, ca să izbăvești din robia vrăjmașului pe cei pe
care i−ai zidit. Pentru aceasta cu mulțumire strigăm Ție: toate le−ai
umplut de bucurie, Mântuitorul nostru, Cel ce ai venit să mântuiești
lumea.
Și se cântă imnul sfântului Ambrosie al Mediolanului, iar în timpul
acestei cântări arhiereul sau starețul, împreună cu toată sfințita
adunare, sărută sfintele icoane de pe analoguri.
După această rugăciune, cel mai mare zice:
Preotul: Slavă Ție Hristoase Dumnezeule, nădejdea noastră, slavă Ție!
Strana: Slavă… Și acum… Doamne miluiește (de 3 ori), Întru numele Domnului, părinte, binecuvintează! și apolisul:
Cel ce a înviat din morți, Hristos, adevăratul Dumnezeul nostru,
pentru rugăciunile prea Curatei Maicii Sale, ale prea cuvioșilor și de
Dumnezeu purtătorilor părinților noștri și ale tuturor sfinților, să ne
miluiască și să ne mântuiască pe noi ca un bun și de oameni iubitor!
Strana: Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu