POVESTE PENTRU MARELE COSTANDIN
ÎMPĂRAT
Odată, oarecându,
bătându-să împăratul Costantin cu perşii, îl biruiră perşii şi-i sparseră
oştile şi i le risipiră. Decii puseră străji şi prinseră şi pre fericitul
Costantin împărat, şi porunciră să-l păzească foarte tare, că vrea să-l junghe
şi să-l facă jertvă spurcaţilor lor dumnezei. Decii, daca-l prinseră, nu mai
avură nici o grijă, ci numai ce era tot veseli şi juca. Apoi merseră şi întrară
în capişte toţi perşii cei mari şi cei viteji, că aşa le iaste obiceiul lor,
când vor să facă jirtvă, mergu în capişte fără arme, iar armele le pun departe.
Iar Dumnezeu, carele nu pesteşte,
nici nu e a nu griji de îngăduitorii săi, degrabu făcu
izbândă. Că ostaşii lui Costantin, carii fură goniţi cu el dimpreună, ştiind
pre împăratul lor rob şi gătit de junghere, merseră într-ascunsu şi făcură
năvală de luară armele perşi lor şi intrară într-înşii şi, năvălind, luară
întâi pre Costantin împăratul lor. Decii începură a tăia pre perşi fără milă.
Iar domnii şi mai marii perşilor, deaca văzură un lucru ca acela îngrozit şi
fără veste, îndată se întoarseră şi cu multe plecăciuni să plecară şi să jurară
că altă dată nu să vor mai scula cu oşti asupra lui Costantin, şi făcură pace
şi legătură tare într-înşii. Şi să întoarse Costantin cu mare bucurie în
Galilea Vretaniei.
Iar după acestea primbându-se odinioară
Constantin împărat şi cu oştile sale pre câmpu şi chemând pre Dumnezeu cu
cugetul într-ajutor, iată i să arătă semnul lui Dumnezeu pre ceriu, când fu
vreme de amiază-zi, şi străluci mai vârtos decât soarele, şi era închipuit
semnul sfintei cruci şi făcut tot de stele. Şi era scris cu slove leteneşti
împrejuru-i, şi acele slove scriia zicându aşa: „Costandine, cu acesta semnu
vei birui!". Iar el nu să pricepu ce va să poată fi acest semnu şi întrebă
şi pre ceia ce era cu dânsul, zicându: „Au doar vedeţi şi voi cevaşi?? Iar ei
toţi mărturisiră că au văzut acel semnu minunat. Deacii, când fu noapte, i să
arătă Domnul nostru lisus Hristos şi cu acel semnu ce-l văzuse ziua la câmpu,
pre ceriu, în vis şi-i zise: „Să faci semnul care l-ai văzut şi ţi s-au arătat
pre cer şi să înveţi să-l poarte în fruntea oştilor tale. Deacii nu vei birui
numai pre Maxentie şi pre oştile lui, ce şi pre alţi vrăjmaşi ai tăi, pre toţi
îi vei pune suptu picioarele tale, şi încă şi dracii să vor înfricoşa de dânsul".
Aşa i să arătă chipul sfintei cruci.
Deacii, deaca se făcu ziuo, să sculă împăratul
şi spuse boiarilor săi acea vedere cu mare bucurie şi veselie, şi fiind ei toţi
acolea, chemă împăratul zlătarii cei mai meşteri şi făcu pre o hârtie semnul
cinstitei cruci, care i să arătase pre ceriu, şi le dede să o facă de aur.
Deacii ei o luoară şi o făcură cât mai degrab', şi o împodobi împăratul tot cu
mărgăritariu şi cu pietri scumpe şi cu alte meşterşuguri, şi o puse într-o
suliţă înaltă, cum şi în ziua de astăzi fac împăraţii creştini şi o poartă în
fruntea oştilor. Şi-şi puse marele Costandin totă nădejdea într-însa. Deacii, deaca să întări împăratul cu acestu semnu, tote războaele le biruia. Deacii porunci la spurcatul Maxentie să să gătească de războiu, să să bată amândoi. Deacii să gătiră şi începură a se lovi oştile. Iar pre muncitoriul Maxentie îl coprinsă o frică şi o groază mare de oştile fericitului Costandin împărat şi începu a fugi cu o semă de oameni ai săi. Iar dumneziescul împărat Costandin îl goniia. Iar el fugind, căzu în cursele sale carele le tocmise pentru înşălăciunea lui Costandin. Că făcuse acel împărat muncitoriu, Maxentie, un pod preste o apă mare, cu meşteşug hiclean, şi cugeta să înşale pre Costandin împărat, ca trecându-l el pre dânsul să să rumpă şi să să înece bunul şi credinciosul împărat Costandin. Iar durerea lui să întoarse spre capul lui, şi nedreptatea lui să pogorî spre creştetul lui. Că sângur acel ticălos Maxentie şi cu ticăloşii lui oameni, fiind de împăratul Costandin goniţi şi apropiiaţi fiind, numai ce-i fu a da pre acel pod, ce făcuse cu vicleşug, iar podul, cu voia lui Dumnezeu, să rumse şi să înecă ocaianicul Maxentie şi cu toţi oamenii săi, câţi era cu dânsul. Şi să umplu şi pre dânsul cuvintele Scripturii, carele zice: „Pre cai şi pre cei ce încălecase i-au înecat în mare". Şi să umplu acea apă mare de oameni şi de cai morţi. Şi să umplu şi cuvintele prorocului, carele au zis: „Săpă groapa şi căzu într-însa cel ce o făcuse?.
fruntea oştilor. Şi-şi puse marele Costandin totă nădejdea într-însa. Deacii, deaca să întări împăratul cu acestu semnu, tote războaele le biruia. Deacii porunci la spurcatul Maxentie să să gătească de războiu, să să bată amândoi. Deacii să gătiră şi începură a se lovi oştile. Iar pre muncitoriul Maxentie îl coprinsă o frică şi o groază mare de oştile fericitului Costandin împărat şi începu a fugi cu o semă de oameni ai săi. Iar dumneziescul împărat Costandin îl goniia. Iar el fugind, căzu în cursele sale carele le tocmise pentru înşălăciunea lui Costandin. Că făcuse acel împărat muncitoriu, Maxentie, un pod preste o apă mare, cu meşteşug hiclean, şi cugeta să înşale pre Costandin împărat, ca trecându-l el pre dânsul să să rumpă şi să să înece bunul şi credinciosul împărat Costandin. Iar durerea lui să întoarse spre capul lui, şi nedreptatea lui să pogorî spre creştetul lui. Că sângur acel ticălos Maxentie şi cu ticăloşii lui oameni, fiind de împăratul Costandin goniţi şi apropiiaţi fiind, numai ce-i fu a da pre acel pod, ce făcuse cu vicleşug, iar podul, cu voia lui Dumnezeu, să rumse şi să înecă ocaianicul Maxentie şi cu toţi oamenii săi, câţi era cu dânsul. Şi să umplu şi pre dânsul cuvintele Scripturii, carele zice: „Pre cai şi pre cei ce încălecase i-au înecat în mare". Şi să umplu acea apă mare de oameni şi de cai morţi. Şi să umplu şi cuvintele prorocului, carele au zis: „Săpă groapa şi căzu într-însa cel ce o făcuse?.
Iar cetăţenii din Roma, deaca văzură aşa, ei să
umplură de veselie şi cu multă bucurie îşi înălţa mâinile cătră cer. Şi merse
împăratul Costandin în Roma cu multă slavă şi, deaca-l văzură ei, îi eşiră
înainte toţi domnii cetăţii şi boiarii, mumânile şi fetele, preoţii şi
călugării şi călugăriţele cu feţele vesele şi cu suflete curate. Şi da mâna cu
dânsul şi slobozea glasuri de mulţumire acelui semnu purtătoriu de biruinţă şi
împăratului, pentru căci îi izbăvi dă răul şi vicleanul Maxentie muncitoriul.
Deacii, deaca făcură aşa, iar împăratul dărui Romei iar cinstea şi slobozeniia
care o avusese mai denainte vreme, şi zise să-şi facă toţi oamenii semnul
sfintei crucii. Şi rădică în mijlocul cetăţii o cruce mare
şi o scrise cu slove leteneşti, zicându: „Aceasta au slobozit cetatea noastră din munciri şi o au izbăvit".
şi o scrise cu slove leteneşti, zicându: „Aceasta au slobozit cetatea noastră din munciri şi o au izbăvit".
Iar după acestea, porunci pretutindinea să
strângă moaştele mucenicilor foarte cu cinste şi să le îngroape, şi gonirea
care era asupra creştinilor să să contenească şi să să slobozească toţi
creştinii dă prin temniţe şi de pre la închisori. Iar limbile câte eraîmpregur,
până la ochean, deaca auziră aşa, toţi priimiră acea învăţătură cu dragoste şi
să împodobiia cu numele crucii. Şi deşchise împăratul cămărăle cu avuţiia cea
împărătească şi o împărţi toată săracilor, şi începu a zidi biserici creştineşti
pretutindenea şi le dăruia moşii şi avuţii tuturor, ca un trimisu al lui
Dumnezeu şi cercetător, care slujiia şi cu învăţăturile şi cu lucruri. Şi toate
câte poruncea împăratul şi învăţa, era bune şi cu ispravă. Şi adunară săborul
slugile lui Dumnezeu în Efes şi în hotarăle lui, şi pacea lui Dumnezeu şi dede
acel loc bisericilor. Şi câţi i să închina din limbi şi i să pleca lui, toţi
lăcuia în locurile lor; iar câţi nu-l asculta, nici i să pleca, el îi gonea den
lăcaşurile lor. Aşa şi într-acesta chip îngăduia lui Dumnezeu acestu împărat
credincios, şi cererea şi pohtirea bisericilor nici cum nu o înfrângea. Pentru
aceia şi de la Dumnezeu i să da plată, că toate neamurile păgâneşti le supuse
supt dânsul. Şi deaca birui pre toţi împrejurenii săi şi-i supuse suptu
biruinţa sa, deacii îl chema oamenii toţi „biruitoriu". Acestea văzându
romanii, să bucura şi să veselea foarte. Şi, odată, să împodobiră toţi şi
făcură praznicul lui Dumnezeu în 7 zile şi ziseră: „Acesta iaste praznicul
biruinţei". Şi crezură şi cinstitei cruci, şi cu toată inima i să închina
şi o săruta, şi pre Costandin, cel ce iaste de-a pururea pomenit biruitoriu, îl
slăviia.
Deaciia împăratul Costandin căzu în boala care să
cheamă mişălie1, iar dohtorii câţi era, toţi să nevoia, cine cu ce ştiia,
ca să vindece pre împăratul. Şi munciră câtăva vreme cu meşteşugurile lor şi nu
putură folosi nimic. Deacii ziseră să strângă coconaşi mititei mici, mulţi,
vrând să-i junghe pre toţi
Adică lepră.
şi să le sprijinească sângele într-un vas mare, şi să
să scalde împăratul într-acel sânge de coconi mici, şi să va curăţi de mişălie.
Şi strânseră atâţea coconi să-i junghe. Iar împăratul Costandin venea de la
vânat şi văzu atâtea mumâni plângându şi văetându-se pentru coconaşii lor, şi
întrebă ce poate să fie acea gâlceavă şi vaete mari, ce fac acele fămei acolo.
Iar slugile îi spuseră, zicând: „Poruncit-au dohtorii să adunăm coconi mitutei
mulţi şi să-i junghe, şi să sprijinească sângele într-un vas mare, şi să te
scalzi măria-ta într-acel vas mare cu sânge, şi te vei curăţi". Iar
împăratul, deaca auzi aşa, i să făcu milă de coconi şi de mumânile lor, şi dede
pre toţi coconii în braţele mumânelor lor, şi zise: „Mai bine să pătimescu eu
tot aşa rău cu această boală, decât să moară atâţea coconi şi să să topească
mumânele lor, de jale şi de dor, şi să fiu eu vinovat a atâta moarte". Iar
noaptea i să arătă în vis Petru şi Pavel, apostolii lui Hristos, şi-i ziseră:
„Noi suntem Petru şi Pavel, apostolii lui Hristos, şi ne-au trimis Dumnezeu
să-ţi dăm botezul mântuirii. Deci să trimiţi să chemi pre Silivestru papa, să
te îmbăieze în baia botezului şi ţi să va curăţi mişăliia dupre trup, ce o ai
pre tine, şi toate păcatele tale, şi vei fi vrednic şi harnec şi împărăţiei
ceriului". Şi într-aceste cuvinte să deşteptă împăratul şi văzu doftorul
său gătindu dohtorii, după cum îi era obiceiul şi orânduiala. Iar el zise cătră
dânsul: „De acum să nu mai vii la mine cu dohtorii şi cu meşteşuguri omeneşti,
că-mi va ajuta mâna lui Dumnezeu, carea ţine toate". Şi îndată trimise la
fericitul Silivestru, şi veni de-l boteză. Iar deaca-l boteză şi ieşi din
crestelniţă, rămase stricăciunea dă pe trupul lui în apă ca nişte solzi de
peşte, iar el fu sănătos şi curăţit, şi ieşi vesel cu trupul şi cu sufletul. Şi
să boteză cu dânsul şi Crisp, fie-său cel mai mare, şi să îmbrăcară amândoi în
haine albe, slăvindu şi mulţumindu lui Dumnezeu pentru atâtea bunătăţi ce să
învredniciră. Şi fiind fericitul Costandin biruitoriu şi ţiitoriu Romei, mulţi
pizmaşi de-ai adeverinţei să apropiia de dânsul, şi de multe ori cu multe
felini i de otrăvi îl adăpa, iar el fiind cu mila lui Dumnezeu acoperit şi
umbrit, nimic nu-i strica nici să
bolnăvea.
Deci, după acestea, iar să ridică cu Lichinie,
ginerile lui Chesar, asupra lui Maximian. Şi făcură oşti pre mare şi pre uscat,
foarte mari şi grele. Iar Maximian, deaca auzi aşa, îşi puse nădejdea în vrăji
şi în farmece, şi găti şi el oşti grele. Şi aşa-i părea şi cugeta că are pre
Costandin prinsu şi cu toate oştile, dinpreună cu Lichinie, în mâinele lui. Şi să
găti tare împotriva lor, şi le eşi înainte. Şi cum văzu spurcatul Maximian
semnul sfintei cruci că-l duc înaintea oştilor, îndată zise vitejilor săi să-l
săgete cu săgeţi, să-l lovească şi să-l strice. Şi aşa merseră oştile una spre
alta până să apropiară bine, şi semnul sfintei cruci tot îl purta înainte.
Deci, cum începură a să lovi, îndată cuprinse groaza şi frică pre ceia ce să
nădăjduia spre vrăjile lor şi di spaimă mare îşi lepădă Maximian şi caftanul
cel împărătescu, gravaniu, den spinare, şi fugi. Şi iată, cel ce să nădăjduia
spre vrăji şi pre mulţimea oştilor sale, cum fugi şi fu lipsit de toate şi fu
gonit den sat în sat. Iar spurcaţii săi dumnezei şi vrăjitorii, ca nişte
mincinoşi şi înşălători, toţi fură tăiaţi şi fărâmaţi. Şi se povesteşte că
atâta moarte şi tăiare s-au făcut atunci, cât n-au fost altă dată de'nceputul
lumii.
Şi-i era voia lui Costandin să prinză şi pre
Maximian, iar Dumnezeu nu vru, ci porni altă mânie pre dânsul, că căzu într-
altă urgie şi mânie mai mare, că de viu i să împuţiră toate mădularele lui şi i
să târiia tote dânlăuntrurile pre pământu. Deacii îi săriră ohcii amândoi şi fu
orbu, şi-i căzu toată carnea dupre oase şi aşa, întru această groaznică şi
cumplită mânie a lui Dumnezeu, câtăva vreme pătimind, muri. Şi-i merse sufletul
la un loc cu idolii săi, în munca cea netrecătoare. Şi aşa fură idolii stricaţi
şi răsipiţi dentre dânşii, şi să făcu pace şi linişte mare în lume, şi să
tocmiră toate cu blândeţe. După acestea, fu Costandin împărat a toată lumea şi
singur biruitoriu, că păgânătatea o strică de tot şi arătă tuturor semnul şi
biruinţa crucii.
Şi era o cetăţue mitutea, care o cema Viza,
care o zidise Manasiia, împăratul ludei, în zilele lui, şi-i pusese numele
Vizantiia, şi numai într-aceia lăcuia câţiva păgâni foarte răi şi
iuţi, şi pre aceia nimeni niciodată nu-i supusese supt dânşii. Iar împăratul Costandin merse şi la dânşii să-i bată şi săi supue suptu ascultarea lui, iar ei încă să gătiră de războiu şi să loviră cu Costandin, şi-l biruiră şi-i uciseră atâtea oşti. Iar a doao zi, iar merse Costandin spre dânşii cu războiu, iar ei îl înfrânseră iarăşi şi-l biruiră. Deacii seara, deaca începu a înnopta, era împăratul Costandin afară şi să mira cum şi ce va să facă, şi era încungiurat de cugete şi de nepricepere. Iar el îşi aruncă ochii în sus cătră cer şi văzu pre ceriu scrise slove de stele, şi acele slove zicea aşa: „Chiamă-mă în ziua grijii tale, şi te voi izbăvi şi mă vei proslăvi". Iar împăratul să mira şi de aceasta, şi iar nu se pricepea ce va să fie. Şi mai căută şi a doa oară spre ceriu şi văzu o cruce făcută de stele pre ceriu şi scrisă cu slove, şi acele slove zicea aşa: „Cu acestu semnu vei piiarde pre toţi vrăjmaşii tăi".
iuţi, şi pre aceia nimeni niciodată nu-i supusese supt dânşii. Iar împăratul Costandin merse şi la dânşii să-i bată şi săi supue suptu ascultarea lui, iar ei încă să gătiră de războiu şi să loviră cu Costandin, şi-l biruiră şi-i uciseră atâtea oşti. Iar a doao zi, iar merse Costandin spre dânşii cu războiu, iar ei îl înfrânseră iarăşi şi-l biruiră. Deacii seara, deaca începu a înnopta, era împăratul Costandin afară şi să mira cum şi ce va să facă, şi era încungiurat de cugete şi de nepricepere. Iar el îşi aruncă ochii în sus cătră cer şi văzu pre ceriu scrise slove de stele, şi acele slove zicea aşa: „Chiamă-mă în ziua grijii tale, şi te voi izbăvi şi mă vei proslăvi". Iar împăratul să mira şi de aceasta, şi iar nu se pricepea ce va să fie. Şi mai căută şi a doa oară spre ceriu şi văzu o cruce făcută de stele pre ceriu şi scrisă cu slove, şi acele slove zicea aşa: „Cu acestu semnu vei piiarde pre toţi vrăjmaşii tăi".
Deacii Costandin îndată-şi scoase cuţitul şi
făcu o cruce de lemnu şi o puse într-o prăjină lungă şi zise să meargă cu dânsa
tot înaintea oştilor. Iar a doao zi iar să loviră oştile, şi-i birui Costandin
şi-i sparse de tot, şi nu mai fu acea cetate samovolnică, ci fu supusă suptu
Costandin, şi plecă toată lumea supt biruinţa lui.
Iar când vru să meargă de la sfântul şi a toată
lumea săbor cel dentâi patriarhul Macarie la Ierusalim, iar fericitul Costandin
împărat îi zise să caute locul învierii Domnului nostru lisus Hristos şi locul
ţestului, Golgotha, aşijderea şi făcătoriul de viaţă lemnu. Şi zise împăratul
să meargă şi sfânta a lui mumă Elena, şi dede pre seama ei toată oblăduirea
împărătească dentr-acolo. Iar preste puţină vreme, văzu sfânta Elena în vis o
lumină, şi era acea lumină foarte luminoasă şi strălucea atâta cât nu poate
omul să spue. Şi-i zise acea lumină: „Să mergi în Ierusalim şi să cauţi să afli
făcătoarea de viaţă cruce şi mormântul şi locurile cele sfinte foarte cu
de-adinsul, care le-au ascunsu şi le-au îngropat jidovii de pizmă". Iar
ia, cum sădăşteptă, îndată spuse iubitului său fiiu, marelui Costandin împărat,
acea vedere. Iar împăratul, deaca auzi aşa, să umplu de bucurie şi fu foarte
voiuos să să afle acelea toate, şi găti pre mumă-sa cu atâta
cinste cum să cade mumei unui împărat, şi-i dede avuţie multă şi o trimise la Ierusalim. Iar fericitul Macarie, patriarhul Ierusalimului, deaca auzi că vine sfânta Elena, muma marelui Costandin împărat, eşi în timpinareaei cu mare cinste. Şi, deaca veniră şi intrară în cetate, începură cu multă nevoinţă şi osteneală a căuta acele lucruri sfinte şi minunate dumnezieşti, şi să nevoia cu ajun şi cu post şi cu rugăciuni pentru dânsele, şi cu tot de-adinsul căuta. Pentru aceia şi Dumnezeu, care iaste Domn minunilor, nu apesti mult să nu auză rugăciunea lor şi să le vază ostenelele lor, ci descoperi fericitului Macarie în vis toate pre amăruntul. Iar Adrian împărat făcuse capişte mare deasupra sfântului a lui Dumnezeu mormântu, foarte frumoasă, şi o împodobise cu multe lucruri scumpe, şi făcuse idol pre spurcata şi pângărita dumnezăoae Afrodita şi o pusese în- tr-însa. Iar sfânta şi împărăteasa Elena, avându puterea şi biruinţa împărăţiei în mâna ei, zise, dinpreună cu fericitul Macarie, de sparse şi răsipiră acea capişte de tot. Şi fusese acea capişte foarte cu nişte merşterşuguri frumoase şi minunate; iar deaca o sparseră şi săpară mult în pământ, iată să ivi sfântul mormântu şi locul ţestului, şi lângă aceştia aproape, mai spre răsărit puţinei, aflară şi 3 cruci îngropate. Deacii săpară iar mult şi aflară şi cinstitele piroane cu care ucigaşii de Dumnezeu jidovii înpironase pre cruce dumnezeescul trup al Domnului nostru lisus Hristos. Apoi nu putea cunoaşte carea era crucea pre care să răstignise Hristos, şi era pentru acel lucru sfânta Elena foarte tristă şi în grijă mare. Iar Dumnezeu dede minte şi cuget ca acesta dumneziescu şi minunat patriarhului Macarie. Că era o jupâneasă mare şi de neam vestit bolnavă spre moarte, şi trăgea numai să-i iasă sufletul. Iar patriarhul luo crucile câte trele şi merse cu dânsele la acea jupâneasă şi puse lângă dânsa crucile pre rând câte una. Iar cum puse crucea care fusese a lui Hristos, într-acela ceas să sănătoşi acea jupâneasă şi să sculă ca din morţi, lăudând şi slăvind pre Dumnezeu. Iar preafericita Elena, deaca văzu aşa, se umplu de bucurie nespusă şi cântă lui Dumnezeu cântec de laudă şi zise: „O, prea dulce lisuse, cum eu fiind neharnică
cinste cum să cade mumei unui împărat, şi-i dede avuţie multă şi o trimise la Ierusalim. Iar fericitul Macarie, patriarhul Ierusalimului, deaca auzi că vine sfânta Elena, muma marelui Costandin împărat, eşi în timpinareaei cu mare cinste. Şi, deaca veniră şi intrară în cetate, începură cu multă nevoinţă şi osteneală a căuta acele lucruri sfinte şi minunate dumnezieşti, şi să nevoia cu ajun şi cu post şi cu rugăciuni pentru dânsele, şi cu tot de-adinsul căuta. Pentru aceia şi Dumnezeu, care iaste Domn minunilor, nu apesti mult să nu auză rugăciunea lor şi să le vază ostenelele lor, ci descoperi fericitului Macarie în vis toate pre amăruntul. Iar Adrian împărat făcuse capişte mare deasupra sfântului a lui Dumnezeu mormântu, foarte frumoasă, şi o împodobise cu multe lucruri scumpe, şi făcuse idol pre spurcata şi pângărita dumnezăoae Afrodita şi o pusese în- tr-însa. Iar sfânta şi împărăteasa Elena, avându puterea şi biruinţa împărăţiei în mâna ei, zise, dinpreună cu fericitul Macarie, de sparse şi răsipiră acea capişte de tot. Şi fusese acea capişte foarte cu nişte merşterşuguri frumoase şi minunate; iar deaca o sparseră şi săpară mult în pământ, iată să ivi sfântul mormântu şi locul ţestului, şi lângă aceştia aproape, mai spre răsărit puţinei, aflară şi 3 cruci îngropate. Deacii săpară iar mult şi aflară şi cinstitele piroane cu care ucigaşii de Dumnezeu jidovii înpironase pre cruce dumnezeescul trup al Domnului nostru lisus Hristos. Apoi nu putea cunoaşte carea era crucea pre care să răstignise Hristos, şi era pentru acel lucru sfânta Elena foarte tristă şi în grijă mare. Iar Dumnezeu dede minte şi cuget ca acesta dumneziescu şi minunat patriarhului Macarie. Că era o jupâneasă mare şi de neam vestit bolnavă spre moarte, şi trăgea numai să-i iasă sufletul. Iar patriarhul luo crucile câte trele şi merse cu dânsele la acea jupâneasă şi puse lângă dânsa crucile pre rând câte una. Iar cum puse crucea care fusese a lui Hristos, într-acela ceas să sănătoşi acea jupâneasă şi să sculă ca din morţi, lăudând şi slăvind pre Dumnezeu. Iar preafericita Elena, deaca văzu aşa, se umplu de bucurie nespusă şi cântă lui Dumnezeu cântec de laudă şi zise: „O, prea dulce lisuse, cum eu fiind neharnică
şi
nevrednică, iar tu m-ai învrednicit la atâtea minuni şi mile!".
Deacii să auzi vestea aceasta pretutindenea şi
să adună mult nărod de oameni şi zise să vază acea cruce sfântă şi făcătoare de
viaţă. Iar fericitul Macarie patriarhul să sui pre amvon şi rădică sfânta cruce
a lui Hristos în sus şi o arătă de o văzu tot nărodul. Iar sfânta Elena luo o
parte oarece din cinstita cruce şi cu cinstitele piroane de le ţinea la dânsa,
cu multă frică şi cu multă cinste, că vrea să le trimiţă fie-său Costandin la
Vizantiia. Iar ceialaltă cruce, de care luase, Elena împărăteasa o dede lui
Macarie patriarhul şi zise să o arate tuturor năroadelor câte vor veni să o
vază. Şi zise deacii împărăteasa să zidească biserică în locul unde se află
sfânta cruce, aşijderea şi pre sfântu mormântu a lui Hristos, iar alta în locul
ţestului şi alta în Ghethsimaniia, în numele sfintei maicii lui Dumnezeu, unde
iaste mormântul ei. Şi zic mulţi că acolo iaste locul Văii Plângerii şi pârâul
Chedrului şi valea Asafatului şi grădina în care fu Hristos vândut şi locul în
care să rugă Hristos în noaptea care-l vindea. Deacii merse sfânta Elena spre
răsărit şi să urcă în muntele Emonului, den care fu Domnul Hristos ridicat şi
înălţat cu un nor la ceriu, şi zidi şi acolo biserică. După aceasta merse la
mormântul lui Lazar, la Vithaniia, şi stătu den afară de cetate, ca la 2
poprişti, şi plânse cu lacrăme ca de foc şi să rugă mult acolo, şi zidi şi
acolo biserică, în numele sfântului Lazar cel drept. Apoi merse la apa
Iordanului, unde omorî Dumnezeu păcatul cel mare a toată lumea, şi zidi şi
acolo biserică foarte minunată. Deacii trecu Iordanul şi află peştera în care
lăcuise cinstitul şi sfântul Ioan Predteciu, şi făcu şi într-însa biserică pre
numele lui Ioan Predteci. Aşijderea zidi biserică şi în locul cela unde să luo
Mie prorocul ca la ceriu, în numele prorocului. Şi mai merse 4 zile şi ajunse
la oraşul Tiveriei, şi află locul carele-i zicea locul a 12 scaune, unde şăzuse
Domnul Hristos şi înmulţi pâinea, de sătură din 5 pâini şi 5 peşti 5.000 de
oameni, făr' de muieri şi făr' de copii. Şi încungiură sfânta Elena toate
hotarăle Tiveriei şi porunci de zidi biserică în numele şi în slava Domnului
nostru lisus Hristos. Aşijderea merse şi la locul cela
ce tămădui Hristos pre muiarea ceia ce-i curgea
sânge, şi zidi acolo biserică în numele cinstitei cruci. Deacii merse la Marea
Teveriadului, unde mersese ucenicii la vânătoare de peşte, iar Hristos, după
înviiare, li să arătă şi acolo, când puseră peştii pre cărbuni şi prinseră 153
de peşti, şi zidi şi acolo biserică în numele apostolilor. Iar de acolo, mai
merse ca la 2 poprişte şi găsi unde fusese casa Măriei Magdaliniei, şi zidi şi
acolo biserică. Deacii întră în cetatea Tiveriei şi află casa soacrei lui Petru
şi zidi şi acolo biserică în numele sfântului apostol Petru. Deacii să urcă în
muntele Thavorului şi află locul unde să închipui Domnul nostru lisus Hristos,
şi zidi biserică şi acolo. Iar de-acolea merse în Nazaret, unde aduse Gavriil
arhanghel preacuratei fecioarei Măriei glas de bucurie (şi-i spuse că va să să
nască dintr-însa cuvântul lui Dumnezeu cu trup), şi acolo iar zidi biserică în
numele maicii lui Dumnezeu. Aşijderea făcu biserică şi în locul casei în carea
făcu Hristos apa vin. Iar de acolea merse în Vithleemul jidovescu (unde să
născuse trupeşte Domnul nostru lisus Hristos), şi zidi acolo biserică mare în
făptură de cruce, cu strane în numele lui Hristos, Dumnezeul nostru. Şi iar
zidi biserică în locul care fură ucişi de Irod cei patrusprăzece mii de
coconaşi mititei, şi-i puse hramul în numele lor. într-acestaşi chip şi în
locul carele spuse îngerul păstorilor veste bună şi să bucurară cu bucurie
mare, şi zidi biserică în numele preacuratei de Dumnezeu născătoarei şi a lui
losif, logodnicul ei. Deacii să sui şi în sfântul Sion, carele iaste spre amiiază-zi,
şi acolo zidi fericita Elena biserică naltă şi mare şi o învăli cu plumbul, şi
făcu curţile Caiafei biserică în numele sfinţilor şi mai marilor apostoli Petru
şi Pavel. Şi nu făcu numai aceste biserici, ci şi altele multe pren multe
locuri, în valea leremiei prorocul şi la fântâna Siloamului şi la Lithostroton.
Aşijderea zidi biserică şi sfântului Chira şi lui loan, şi iarăşi la stejariuI
Mamvriei zidi biserică, şi la locul olariului.
Deacii, deaca isprăvi sfânta Elena ţmpărăteasa
acestea toate şi le tocmi cum să cade, muma marelui Costandin împărat dede
acestor biserici multe oraşe şi sate şi alte avuţii multe. Iar sfintele
icoane le ferecă tot cu argint şi le polei şi le împodobi cu pietri scumpe şi cu mărgăritar. Aşijderea le dede vase sfinte şi scumpe acelor biserici şi alte avuţii, şi galbeni de aur mulţi le împărţi. Şi dede şi săracilor milă. Şi dărui pre sfântul şi marele patriarh Macarie cu multe daruri împărăteşti, şi să întoarse iar la fie- său, marele şi credinciosul împărat Costandin.
icoane le ferecă tot cu argint şi le polei şi le împodobi cu pietri scumpe şi cu mărgăritar. Aşijderea le dede vase sfinte şi scumpe acelor biserici şi alte avuţii, şi galbeni de aur mulţi le împărţi. Şi dede şi săracilor milă. Şi dărui pre sfântul şi marele patriarh Macarie cu multe daruri împărăteşti, şi să întoarse iar la fie- său, marele şi credinciosul împărat Costandin.
Iar împăratul
Costandin, deaca văzu aşa, să bucură foarte şi să veseli, şi luo acea parte ce
era luată den sfânta cruce şi o sărută şi o puse într-o lăcricioară aur. Iar
din piroanele acelea îşi ferecă cu 3 coiful câtvaşi, iar unul şi-l puse la
gherdanul de la raftul calului, şi să umplu cuvântul carele au zis prorocu: „în
zilele acelea va fi sfinţirea Dumnezeului atotţiitoriului la raftul calului
împăratului II. Şi să veselea împăratul de acelea foarte şi să bucura şi făcea
praznice şi mulţumiia lui Dumnezeu, căruia îl făcuse şi-l dăruise cu atâta
bine. Şi să osteni cu dor şi cu pohtă jijjâ-ltă, carea avea pertHjiâ-semnul şi
aj^oriul crucii în toate războaele sale. Şi făcu 3 cruci pre numărul ce i să
arătase în oşti, că întâi i să arătasă la Roma, a doao la Vizantiia, iar a
treia oară, când făcu pod preste Dunăre. Şi-i puse numele cei dintâi , iar cei
de a doao , iar a treia
Iar Eraclie mpărat le
puse numele anikitos (ce să zice nebiruit), care stau şi până în ziua de astăzi
pre un stâlpu. Şi zic mulţi că să pogoară şi acum îngerul lui Dumnezeu de trei
ori într-un an la acel stâlpu, de cădeşte acele 3 cruci şi cântă cântarea
heruvimilor, în luna lui mai, în 7 zile, şi în luna lui septemvrie în 14 zile,
şi când iaste a treia săptămână din postul cel mare.
Deacii, de atunci
porunci împăratul să nu să mai răstignească vinovaţii pre cruce, că crucea
iaste blagoslovită, iar nu iaste blestemată, că Hristos pre cruce au dăruit
spăseniia tuturor oamenilor. Drept aceia cine va răstigni vinovatul pre cruce,
să să omoare şi acela.
Iar fericita Elena,
muma împăratului Costandin, lăcui câtăva vreme cu fie-său; de-acii să duse la
Roma şi acolo trăi puţinei tot în viaţă bună şi cinstită, şi să prestevi, fiind
de 80 de ani, şi- şi tocmi toate lucrurile în urmă bine şi cum să cade.
Iar bunul şi credinciosul împărat Costandin,
deaca birui toate ţinuturile şi le supuse supt ascultarea lui, şi să umplu
toate bisericile de pacea cea dumnezeiască, îi părea foarte bine. Şi zise
boiarilor săi: câţi să vor apuca di cărţi şi vor ceti scripturile şi
învăţăturile dumnezeeşti, să-şi înalţe firea şi cugetul cătră vederea
dumnezeiască şi să ia aminte ce zic scripturile. Şi, cănd vor sta spre rugă,
să-şi rădice mâinile cătră ceriu şi de acolo de la cer să-şi ceae ajutor.
Aşijderea puse lege şi obicei să sărbeze dumineca, că iaste ziua dintâi a
săptămânii, întru care ne-au dăruit Dumnezeu izbăvire. Iar pre preoţi şi pre
diaconi îi cinsti cu cinste mare şi-i învăţă să facă dumineca slujbă mai multă
şi rugăciuni mai cuvioase pretutindenea, decât în cele zile. Aşijderea să
postească vinerea, pentru pomenirea morţii Domnului nostru lisus Hristos. Şi
zise să meargă toţi oamenii la biserici să să roage şi, deaca vor întră în
biserică, să îngădu iască până vor sfârşi slujba, să nu iasă.
Iar pre slujitori şi pre oamenii cei de oaste
îi învăţa aşa: cînd vor fi în oaste, iar ei să iasă la un câmpu curat şi să
tacă toţi şi să să roage lui Dumnezeu încitişor, iar cu toată inima. Şi pre
Dumnezeu să-l ştie şi să-l crează, că el iaste dătător de bine. Şi când să vor
ruga, să-şi rădice mâinile cătră ceriu şi să zică: „Pre tine singur te ştim
Dumnezeu şi împărat, pre tine singur te mărturisim că eşti ajutătoriu, de la
tine cerem cele ce suntu de biruinţă să luom, cu tine am biruit vrăjmaşii cei
puternici, de la tine cunoaştem, că ne iaste mila şi începutul bunătăţilor şi
pre tine ne vom nădăjdui şi în veacul ce va să fie. Toţi suntem robii tăi,
pentr-aceia ţie ne rugăm să păzeşti pre împăratul nostru cu îndelungată viaţă
şi biruitoare". Aşa puse lege şi obiceiu să facă toţi ostaşii şi să să
roage lui Dumnezeu. Iar el singur să închidea câte într-o cămară şi vorbiia cu
Dumnezeu şi să ruga să dobândească binele cel ce va să fie. Iar când era zile
mari şi praznice dumnizieşti, atuncea ajuna mai mult şi să postea şi cu tot
sufletul şi cu toată tări ia făcea rugăciuni sfinte. Iar în luminata noapte a
sfintelor Paşti, toată noaptea priveghea şi învăţa de punea făclii mari prin
toate turnurile şi pren toată cetatea, de ardea toată
noaptea. Deacii, deaca să făcea ziuo, în ziua de Paşti împărţea milă tuturor limbilor şi tuturor oamenilor şi da tuturor den dăstul.
noaptea. Deacii, deaca să făcea ziuo, în ziua de Paşti împărţea milă tuturor limbilor şi tuturor oamenilor şi da tuturor den dăstul.
Iar când fuse odată, chemă pre toţi arhiereii
la masă şi zise cătră dânşii aşa: „Eu mila şi cu ajutoriul lui Dumnezeu a atâta
milă şi cinste m-am învrednicit, cât n-au avut nici un împărat câţi au fost mai
nainte de mine, şi atâta chibzuială am dobândit, cât n-au avut altul. Şi după
acestea m-am învrednicit de m-am îndulcit şi de a voastră blagoslovenie a
atâţea părinţi sfinţi şi a atâtea chipuri îngereşti şi a atâtea slugi ale lui
Dumnezeu. Ci pentru căci nu iaste altă rânduială mai aproape, pre după îngeri,
de Dumnezeu, decât rânduiala preoţiei, drept aceia pohtescu şi eu şi dorescu
ca, de ar putea fi putinţă, de voi să mă alătur şi eu şi să fiu părtaş darului
preotescu". Iar ei îi răspunseră cu feţe vesele şi cu suflete bucuroase şi
cu blânde cuvinte ziseră: „O, împărate, pre tine Dumnezeu te-au pus arhiereu,
să socoteşti toate şi să bagi seama de cei mai mici, ca de ceia ce-ţi sunt daţi
de Dumnezeu pre seama ta, şi cât vei putea să-ţi petreci traiul şi viaţa cu
bună credinţă şi cu curăţie, şi vei lua dintr-însele cununa cea cinstită a
sfinţilor, care iaste neschimbată şi netrecătoare".
După aceia făcu obicei şi lege, nici cum
creştinul să nu fie slugă sau rob la ovreiu, ci să fie toţi ertaţi şi slobozi.
Aşijderea cei ce nu vrea să să însoare, ci vor vrea să petreacă în curăţie şi
în juniia lor, să să hrănească din biserici şi dintr-ale bisericii să li să dea
cele ce le vor trebui. Iar bisericilor le da de la împăratul încă şi mai multu
decăt le trebuia, unele ori le da moşii, alte ori avuţie. Aşijderea miluia şi
săracii şi mişălii şi văduvele, şi le da şi haine şi bucate şi arginturi
tuturor den dăstul. Şi avea în gând totdeauna frica şi judecata lui Dumnezeu şi
cu învăţăturile sale, ca cu nişte săgeţi, pătrundea şi rănea inimile oamenilor
celor răi şi lacomi. Şi să nevoia să aducă pre toţi întru frica lui Dumnezeu.
Şi când mergea departe într-alte ţări păgâne,
el să ruga episcopilor şi arhiereilor să meargă cu dânsul, că nu vrea cât de
puţintel să să despartă de dânşii. Şi purta biserica lui Dumnezeu tot cu
dânsul, că nu vrea nici la război să se lipsească
de darul bisericii. Iar arhiereilor le părea bine de aceasta şi nu voia nici ei nimic să să dezlipească de dânsul; că vedea că-şi pleacă împăratul cinstea împărăţiei sale de tot şi şi-o supune supt dumnezeiasca biserică.
de darul bisericii. Iar arhiereilor le părea bine de aceasta şi nu voia nici ei nimic să să dezlipească de dânsul; că vedea că-şi pleacă împăratul cinstea împărăţiei sale de tot şi şi-o supune supt dumnezeiasca biserică.
Şi-şi învăţa împăratul feciorii săi să se ţie
de credinţa cea bună şi adevărată, iar de învăţăturile cele rele şi de erese să
să întoarcă şi să să ferească foarte tare. Iar mai vârtos să-şi pue toată
nădejdea şi să crează în Hristos, cu tot sufletul şi aceluia să se închine şi
aceluia să slujască şi pre acela să-l ţie făcător şi tocmitoriu a toată
făptura. Aşijderea îi învaţă şi de altele de toate.
Şi împărăţi ani 32, fără 2 luni, iar toată
viaţa lui fu 66 de ani şi îşi petrecu toată viaţa sa cu cinste şi cu curăţie şi
cu bunătăţi. Iar chipul lui era aşa; pre toţi lumina cu bărbăţiia sa, şi era
viteaz, ascuţit la minte, la cuvântu pi Iciuitoriu, judecător drept, în
milostenie gata, la obraz frumos, în credinţă tare şi neclătit, cu căutare
frumoasă, cu firea veselă, mijlociu cu statul, supţire la grumazi, rumen la
obraz, părul capului cam rar, cu barba nu foarte multă, frumos la ochi. Şi era
tuturor oamenilor drag şi era blându, bunişor, smerit, duios şi iubitoriu de
oameni. Iar era şi batjocorit şi grăit de rău de ceia ce nu umbla pre dreptatea
lui Dumnezeu, ce numai în faţă să arăta creştini şi credincioşii, iar lucrurile
lor era tot rele şi păgâneşti. Şi le era picioarele iuţi şi alergătoare întru
toate cărările lor spre dosăzi şi spre vărsări de sânge. Deci, cât împuta
aceştea împăratului pentru lucrurile sale cele bune, el atâta să făcea mai
înţeleptu şi mai bun şi mai blând. Şi nu vrea nici cum să să întocmească şi să
să împotrivească lucrurilor şi vorbelor lor cele rele şi îndrăcite. Şi ajunse
pre aceia curând urgiia şi mâniia lui Dumnezeu şi periră. Iar împăratul păzea
însuşi oamenii săi foarte bine şi făr' de vătămare, şi tocmai legea lui
Dumnezeu foarte bine şi bisericile. Şi îşi aşăză domnii şi boiarii şi altele
toate le alcătui toate foarte bine şi frumos, care cu nevoe să vor uita, că
sunt spre folosinţa tuturor oamenilor. Deacii, odată, având el întâmplare bună
şi văzând pre toţi adunaţi împrejurul lui pentru învăţătura, că cu tot sufletul
pohtiia, când va fi aproape de petrecaniia sa, să
vază lângă sine pre toţi domnii şi boiarii săi, să-i înveţe şi să le spue ce locuri de minunate suntu păzite şi tocmite de Dumnezeu celor buni şi celor ce-l iubescu, ce frumuseţi, ce plată, ce cunuci, ce cinsti, ce bucurii şi ce lăcaşuri. Aşijderea şi pre cei ce fac rău şi umblă fără dreptate, ce răutăţi îi aşteaptă, ce munci, ce ispitiri drăceşti. Şi învăţă pre toţi într-un chip de toate de acestea, cela ce iaste întocma cu apostolii, fericitul Costandin.
vază lângă sine pre toţi domnii şi boiarii săi, să-i înveţe şi să le spue ce locuri de minunate suntu păzite şi tocmite de Dumnezeu celor buni şi celor ce-l iubescu, ce frumuseţi, ce plată, ce cunuci, ce cinsti, ce bucurii şi ce lăcaşuri. Aşijderea şi pre cei ce fac rău şi umblă fără dreptate, ce răutăţi îi aşteaptă, ce munci, ce ispitiri drăceşti. Şi învăţă pre toţi într-un chip de toate de acestea, cela ce iaste întocma cu apostolii, fericitul Costandin.
Iar când să pricepu că i să apropie ceasul să meargă
cătră Dumnezeu, i să bucură sufletul foarte şi tocmi toate lucrurile
împărăteşti pre rând, şi-i opri cu învăţătura mare, zicând: „După petrecaniia
mea, să nu fie în urmă niscare plângeri sau niscare mestecături, că mie îmi
pare bine căci mă dăsparţu dintr-acest trup şi mă duc să mă lăcuescu cu
Hristos". Iar domnii şi boiarii lui, deaca auziră aşa şi deaca văzură că i
s-au apropiat ceasul morţii, sloboziră glas de vaete şi plângere mare, atâta
cât să umplu tot văzduhul şi slava ceriului. Iar Costandin zise cătră dânşii cu
glas blândecel şi de mângâiare, grăind: „Acum v-aţi dăstoinicit vieţii cei de
veci, acum aţi aflat calea credinţei cei adevărate, deci într-aceasta să
lăcuiţi şi într-însa să vă întăriţi, şi să fie cu voi Dumnezeul păcii". Şi
să pristăvi sfântul şi marele Costandin împărat în ziua de praznicul
Rusaliilor, cându s-au pogorât duhul sfântu în chip de foc spre sfinţii
apostoli, când fu soarele amiază-zi. Şi fu sufletul lui luat şi priimit de Hristos,
pre care-l şi iubiia, iar trupul, căci fu din pământu, să lăsă pre pământu
rudeniilor şi oamenilor lui celor pământeşti. Deaca i să duse sufletul cătră
adeverinţa cea curată şi luo plata cea bună, ca un lucrător harnec şi vrednic
platei sale. Iar slugile sale, deaca văzură lucrul carele ei nu să nădăjduia,
îşi spărgea hainele şi-şi zmulgea părul şi-şi plângea pustiirea lor, căci au
rămas de păstoriul cel bun şi de stăpânul cel blându şi milostiv. Şi să făcu
atâta plângere de năroade, cât să umplu aerul de tânguiala lor, şi ajunseră
suspinile lor pân' la ceriu. Deacii merseră toate oştile şi-i luară trupul de-l
băgară într-un coşciug, care îl făcuse el încă în viiaţa sa, şi căzu tot
nărodul cât era acolo în genuche şi i să închina ca unui viu şi săruta
coşciugul
şi zicea: „Dupre Dumnezeu, noi pre acesta sărutăm, ca
pre un dătăror de binele nostru. Că acesta ne-au scos den-tunerec la lumina cea
dreaptă a adeverinţii şi toată cinstea ce i să cădea, fiind mortu, ei îi făcea
ca unui viu. Deacii făcură bani şi scriseră într-înşii numele lui şi chipul, ca
cum ar fi înălţat în ceriu. Atâta cinste-i făcură domnii şi boiarii în urmă,
pentru dragostea ce avusese cătră dânsul. Aşa fu viaţa marelui Costandin şi
dreptăţi ca acestea făcu.
Vezi, iubitul mieu fiiu, că Costandin, marele
împărat şi îngăduitoriul lui Dumnezeu, bărbatul cel sfânt si slăvit, carele fu
mai mare înaintea lui Dumnezeu pentru bunătăţile lui decât toţi împăraţii den
veac, şi pentru dreptăţile lui i să arătă semnul crucii lui Dumnezeu făcut pre cer
de stele, în vreme de amiază- zi, şi strălucea mai vârtos decât soarele, şi era
scris cu slove leteneşti, şi acele slove să înţelegea aşa: „Costandine, cu
aceasta vei birui". Şi i să întâmplă de-i fu arătată ăntâi, când vru să să
bată cu Maxentie împărat. Deacii, deaca muri şi să sfârşi Maxentie înecat, iar
el mărturisi semnul sfintei cruci pretu- tindinea, şi făcu cruce mare şi o puse
în mijlocul cetăţii Romei şi o scrise cu slove leteneşti, aşa zicând, adecă:
„Aceasta au izbăvit cetatea noastră den muncă".
Vezi mulţămirea împăratului, carea dede lui
Dumnezeu pentru arătarea ce i-au arătat şi pentru alte bunătăţi ce-i da, pentru
toate îi mulţumiia cu credinţă şi-l lăuda. Şi atâta era care iaste acum între
sfinţi, marele împărat Costandin, întru toate bunătăţile şi curăţiile
desăvârşit, cât văzuşi că, odată, şăzându la masă cu arhiereii, îi rugă cu mare
voire şi pohtă, ca să cheme şi pre dânsul darul duhului sfânt şi să-l facă
preot. Deacii, cându să bătea cu turcii de la Vizantiia, el căută spre ceriu şi
văzu scris ceriul cu stele, şi zicea acele scripturi aşa: „Chiamă în ziua
grijii tale şi te voi izbăvi şi mă vei proslăvi". Aşa şi tu, fătul mieu,
să chemi pre Dumnezeu şi în vremile cele bune şi de pace, şi în vremile cele de
grijă, şi să te păzeşti în curăţie. Deacii-ţi va ajuta Dumnezeu întru toate, ca
şi cum auzişi
că au ajutat marelui împăratului şi blândului
Costandin şi a altora a mulţi au ajutat, carii au făcut voia lui. Pentru
aceasta, fiind împăratul Costandin în nedomirire, să mira ce va să fie acele
cuvinte, ce fură semnate pre cer; şi mai căuta şi a doa oara spre cer şi văzu
cruce făcută de stele pre cer şi scrise slove, şi zicea aşa: „Cu acest semnu
vei birui pre toţi vrăjmaşii tăi". Iar el, numaidecât îl luo, cuţitul, şi
făcu o cruce de lemnu şi o puse într-o prăjină naltă şi zise să o ducă tot
înaintea oştilor. Deacii, a doao zi dimineaţa, cum să loviră oştile, îndată
fură turcii biruiţi. Iar măcar deşi fu Costandin prinsu de turci întâi şi vrură
să-l junghe şi să-l facă jirtvă spurcaţilor lor idoli, iar fu degrab' scos,
si-l izbăvi Dumnezeu din mâinele lor. Că zice apostolul, că ştie să mântuiască
Dumnezeu pre cei drepţi, iar pre cei păcătoşi să-i muncească în ziua mâniei. Că
iată, Dumnezeu îi zise: „Chiamă-mă în ziua grijii tale şi te voi izbăvi şi mă
vei lăuda". Şi iarăşi mai iaste scris în Sfânta Scriptură şi zice:
„înălţa-voi pre cei ce mă vor înălţa". Că cât fură slugile lui Costandin
împărat de biruite de păgâni de la război şi goniţi şi răsipiţi şi tăiaţi de
perşi, iar ei ştiind pre stăpânul şi împăratul lor prinsu şi rob şi scos spre
junghere, numaidecât să adunară iarăşi într-ascunsu şi năvăliră de apucară
armele perşilor şi întrară într-înşii, şi luară întâi pre Costandin împăratul
lor între dânşii. Deacii începură făr' de milă a tăia pre perşi.
O, mare înţelepţie a slugilor celor drepte şi
credincioase, cum atunce scăpase şi fugise den periciune şi iarăşi într-aceia
dată merseră şi-şi dederă viaţa morţii, pentru stăpânul lor cel drag! Dreptu
aceia iaste fericit şi de Dumnezeu şi de oameni, cela ce-şi pune sufletul
pentru priiatenul său, şi vor avea şi plată mai mare de la Dumnezeu ceia ce-şi
pun capetele pentru stăpânii lor. Iar cel ce nu se va nevoi să slujască
stăpânului şi domnului său cu credinţă şi cu dreptate, acela iaste osândit de Dumnezeu.
Că să cade omului să slujască cu frică şi cu cutremur Dumnezeului său, căruia
l-au făcut şi l-au zidit. Aşijderea să
Cu sensul de
împotriveşte.
Slavonism.
slujască şi domnu-său, că iaste zis: „Cel ce să
potriveşte1 stăpânului, acela lui Dumnezeu să potriveşte".
Dar cine iaste cel ce să potriveşte stăpânului său?
Iaste cel ce să rădică cu ficleşug asupra domnului său. Şi unul ca acesta să
împotriveşte1 cu luda vânzătoriul. Că să sculă luda cu nebunie şi
cu pizmă nebunească şi vându pre Hristos, stăpânul şi Dumnezeul său. Drept
aceia fu judecat pre dreptate şi pre vina sa, că fu lepădat den ceata
apostolilor şi den slava lui Dumnezeu, ca şi diavolul. Că el încă să trufi şi
vru să fie mai mare decât Dumnezeu care-l făcuse, şi zise: „Merge-voi şi-mi voiu
pune scaunul deasupra norilor şi voi fi întocma lui Dumnezeu". Pentru
aceia să făcu drac întunecat şi fu lepădat den ceriu, si-l aşteaptă acum focul
gheenii cel nestinsu. Aşijderea să sculă Adam, omul cel dintâi, spre domnie şi
spre împărăţie, şi vru să fie Dumnezeu pre pământ, iar el nu fu. Că de la
Dumnezeu să dă împărăţiia şi domniia, şi pre pământu, şi în ceriu. Pentru aceia
fu osândit şi aruncat întru întunerecele iadului, până ce veni Hristos, şi fu
legat cu legături nedezlegătoare. lată că zice că au fost şi Adam legat numai
până la venirea lui Hristos şi osândit în muncă, iar roada lui şi după venirea
lui Hristos va fi osândită şi aruncată în focul cel nestinsu. însă carii vor
face rău şi vor umbla denafară de lege înaintea lui Dumnezeu şi înaintea
împăraţilor şi a domnilor dupre pământ? Pentru că zice Dumnezeu cătră Samuil
prorocul: „Suitu-s-au strigarea şi suspinile săracilor înaintea mea, deci pasă
şi le pune împărat". Aşijderea zice şi de domni şi de împăraţi, că de vor
fi ei aleşi şi puşi de Dumnezeu şi de vor face voile şi poruncile lui cu
adevărat, deacii şi Dumnezeu de-a pururea şi în tot locul va fi cu dânşii. Şi
măcar de le-ar fi toată lumea pizmaşi şi să să scoale cu vrăjmăşii şi cu oşti
asupra lor, nimic nu le va strica, ci încă mai multu vor aţâţa mâniia lui
Dumnezeu şi vor aprinde focul cel de veci în capetele lor şi în cestu veac şi
în cel ce va să fie.
Cu sensul exact contrar limbii
actuale, se potriveşte, se aseamană.
CUPRINS
— învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie
—
Pentr-aceia nimini să
nu îndrăznească, nici slujitoriu, nici ţăran, nici nimeni să-şi rădice firea şi
gândul, cu meşteşug hiclean, dintru îndemnarea diavolului, spre împăratul şi
spre domnul şi stăpânul lor. Că cel ce să va ispiti a-şi rădica mâna asupra
stăpânului său fără dreptate şi asupra domnului său, carele iaste îngăduitoriu
şi unsul lui Hristos Dumnezeu, acela cu adevărat de pripă îşi va aduce mâniia
lui Dumnezeu cea dreaptă spre nedreptul lui cap, şi urgiia Dumnezeului celui
viu să va pogorî pre dânsul. Că împărăţiia şi domniia a împăraţilor şi
domnilor, care iaste pre împăraţii şi domnii cei credincioşi şi drepţi, aceia
iaste împărăţie şi domnie cerească. Şi Domnul,
fiiul
lui Dumnezeu, va fi lor împărat şi va judeca lumea pre dreptate.
Dreptu aceia, fieştecărui împărat sau domn căruia i să
dă împărăţiia şi domniia, den mila lui Dumnezeu să dă şi să trimete pre cine-i
iaste lui voia. Că împărăţiile şi judecăţile ale lui Dumnezeu sântu, şi pentru
aceia să dau împărăţiile de la Dumnezeu, ca să judece pre oamenii săi cu
dreptate, iar pre cei răi, carii fac fărdelege, să-i judece cu caznă şi cu
certare. Pentru că nimunui, niciodată, n-au împărţit, nici i-au dat Dumnezeu să
facă lucruri rele şi nedrepte, nici i-au trimis cugete spurcate, nici în inima
nimunui n-au sădit Dumnezeu cugete şi gânduri hiclene. Ce tot cu meşteşugul
diavolului să aţâţă acestea toate. Că tot diavolul, toate lucrurile cele rele,
cu îndemnarea lui să fac, iar nu cu socoteala lui Dumnezeu. Că de Saul diavolul
să apropie şi-i aţâţă gându rău şi-l îndemnă ca să ucidă pre împăratul şi
îngăduitoriul lui Dumnezeu, pre David. Iar apoi el însuşi fu ispitit de mâniia
lui Dumnezeu şi să lăsă el însuşi în ţapa lui, şi i se pătrunse inima de arma
sa, şi aşa rău să sfârşi.
AICI S-AU SCULAT AVESALOM ASUPRA
TĂTÂNE-SĂU, LUI DAVID
Aici s-au sculat
aşijderea Avesalom asupra tătâne-său, lui David, să-i ia împărăţiia, fiind
îndemnat de diavolul. Pentru aceia muri şi el săgetat pren inimă şi rău să
sfârşi, cum vei
vedea
mai nainte scris pre scurt.
Când vru Avesalom să să scoale spre împărăţie,
el zise cătră Ahitofel, svetnicul său cel mare: „Sfătuiţi-vă acum, să vedem ce
vom face!". Iar Ahitofel zise: „Pasă dă te culcă şi tu cu posadnicile
tătâne-tău, lui David, care le-au lăsat să-i păzească casa, şi vor auzi toţi
israilitenii că ţe-ai bătut joc de dânsul şi deacii vor fi cu tine". Iar
Avesalom tinse zăvese în divanul cel mare al lui David şi merse de să culcă cu
posadnicile tătâne- său înaintea tuturor isrăilitenilor. Că aşa era sfatul lui
Ahitofel cătră Avesalom mai nainte de David, ca când ar întreba cineva de
cuvântul lui Dumnezeu. Deacii zise Ahitofel cătră Avesalom: „Să-mi aleg cu mine
12.000 de oameni şi să mergu cu dânşii la noapte să gonescu pre David, până îl
voi ajunge. Deacii oştile lui fiind toate ostenite, vor fugi şi să vor răsipi,
iar împăratul David va rămânea singur şi-l voi ucide. Şi voi întoarce toate
oştile lui, de vor veni la tine, ca cum să întoarce o nevastă cătră bărbatul
său. Căci că tu numai sufletul lui vei şi pohteşti, iar alalţi oameni vor avea
toţi pace. Şi plăcu acestu sfat lui Avesalom şi zise: „Chemaţi şi pre Husie
Arahiin, să vedem şi el ce sfat ne va da". Şi deaca-l chemară zise
Avesalom: „lată cum sfătui Ahitofel; fi-va după sfatul lui şi face-vom după
zisa lui, au ba? Zi şi tu cum te pricepi". Husie Arahiil zise cătră
Avesalom; ?Nu iaste bun acest sfat ce au sfătuit Ahitofel. Crezi, tu bine ştii,
că tată-tău şi toţi oamenii lui suntu toţi viteji buni şi hrăbori la război, şi
dârji ca ursoaicele cele fătate, şi ageri ca cerbii. Şi tată-tău iaste om războinic
şi nu-şi va piiarde oamenii săi aşa lesne. Că iată, el acum să va fi ascunsu
vre într-un munte sau vre într-un loc cu oştile lui, şi va fi el în fruntea
oştilor. Deacii, cându vor ajunge oştile tale la David, iară oştile lui vor
auzi gomot şi gâlceavă de la străji, şi vor sări degrab' şi vor peri toţi cei
ce vor merge să-l gonească den oştile tale. Şi David are inimă cade leu zburdat
şi ştie tot Israilul că iaste tată-tău viteazu şi oştile cele viteze toate
suntu cu dânsul". Iar Ahitofel era om iscusit şi chibzuit foarte şi
sfetnic bun spre toate lucrurile, şi spre cele bune şi spre cele rele. Pentru
aceia să temea David
de meşterşugurile lui şi trimise într-ascunsu pre Husie sfetnicul
de meşterşugurile lui şi trimise într-ascunsu pre Husie sfetnicul
său iscoadă la Avesalom, ca să strice sfatul lui
Ahitofel, cum le şi strică. Că zice Scriptura că, de-au fost sfaturile lui
Ahitofel bune şi de izbândă asupra lui David, iar iată că să strică, că n-au
fost acel sfat cu socotinţa lui Dumnezeu, nici cu voia lui. Pentru aceia
Dumnezeu îl strică. Că iar mai zice Scriptura: Orce sfat veţi sfătui,
strica-l-va Dumnezeu, de-l veţi sfătui rău". Şi „ce veţi cere pre
nedreptate, voi nu veţi lua, că aţi cerşut rău" şi ce cuvinte veţi vorbi
şi veţi sfătui, nu vor fi stătătoare întru voi. Că Dumnezeu iaste care dă sfat
spre toate lucrurile cele bune, şi acela face împărăţiile, şi el pune împăraţi.
Pentru aceia pricepeţi toţi şi vă plecaţi, că Dumnezeu stă şi ajută robilor şăi
şi nimeni nu să va putea potrivi slavei lui Dumnezeu. Auziţi până la marginile
pământului, că Dumnezeu iaste cu noi, cu împăraţii şi cu domnii, carii suntem
robii lui cei puternici. Dar plecaţi- vă, că măcar de-aţi şi avea putere, iar
Dumnezeu, deaca nu va fi în sfaturile voastre cele nedrepte, iar veţi fi
ruşinaţi şi biruiţi. Că cei ce să vor nădăjdui pre Dumnezeu, aceia nu să vor
teme, nici vor griji de frica voastră. Că acela iaste apărător şi sprijinitoriu
celor ce să tem de dânsul. Şi zice că cel ce să va nădăjdui spre dânsul, el îi
va fi întru sfinţire, pentru că toţi, fieştecare, cine la ce slujbă sau cinste
va fi rânduit şi tocmit de Dumnezeu, şi deaca-şi vor pune cugetele pre dânsul
şi gândul, şi să aştepte cu credinţă ajutor de la el, spăsise-va şi să va
mântui de toţi vrăjmaşii lui cei văzuţi şi cei nevăzuţi. Şi mai zice:
„Nădăjdui-mă-voi spre dânsul, şi pentru dânsul mă voi spăsi". Că Dumnezeu
cel tare şi cel adevărat, acela va spăsi pre unsul său şi îngăduitoriul lui den
mâinile tuturora vrăjmaşilor lui. Că tot lucrul carele nu-l iubeşte Dumnezeu,
nici îl voiaşte, măcar deşi începe omul a-l face, tot nu-l sfârşaşte, ci curând
şi degrab' să strică. Pentru aceia, cel ce va să facă ceva preste voia lui
Dumnezeu, el cade şi să răsipeşte şi i să zdrobescu oasele şi capul de piatra
împiedecării.
Acum trebue să ne apucăm iar de cuvântul ce am
lăsat înapoi. Că zice Avesalom şi toţi israilitenii: „Mai bun iaste sfatul
lui Husie decât a lui Ahitofel. Şi porunci Dumnezeu să să strice sfatul a lui Ahitofel, cel bun, ca să aducă toată răutatea asupra a lui Avesalom. (Că cum sfătuise şi zise Ahitofel, aşa vrea fi şi fost. Iar căci nu fu cu voia lui Dumnezeu, pentr-aceia-l şi strică cu porunca sa.) Iar Ahitofel, deaca văzu că nu lăsară pre voia lui, nici să umplu sfatul său, să sculă şi să duse în curtea sa, şi deaca întră în casă-şi, scoase pre toţi afară şi să sugrumă el însuşi şi muri. Şi-l îngropară în mormântul tătâne-său. Iar David veni în Manaim, iar Avesalom trecu Iordanul denpreună cu toţi israilitenii.
lui Husie decât a lui Ahitofel. Şi porunci Dumnezeu să să strice sfatul a lui Ahitofel, cel bun, ca să aducă toată răutatea asupra a lui Avesalom. (Că cum sfătuise şi zise Ahitofel, aşa vrea fi şi fost. Iar căci nu fu cu voia lui Dumnezeu, pentr-aceia-l şi strică cu porunca sa.) Iar Ahitofel, deaca văzu că nu lăsară pre voia lui, nici să umplu sfatul său, să sculă şi să duse în curtea sa, şi deaca întră în casă-şi, scoase pre toţi afară şi să sugrumă el însuşi şi muri. Şi-l îngropară în mormântul tătâne-său. Iar David veni în Manaim, iar Avesalom trecu Iordanul denpreună cu toţi israilitenii.
la aminte acum şi vezi: cel ce să scoală asupra
împăratului şi unsul lui Dumnezeu, fără porunca celui de sus, nu-i va strica
nimic, nici îi va face nici un rău, ci mai vârtos îşi va omorî sufletul şi şi-l
va piiarde.
Şi fu când să apropie ziua să să lovească
oştile lui David cu ale fie-său, lui Avesalom, porunci împăratul David lui loav
şi lui Aves şi lui Efteev, zicând: „Să păziţi, să nu cumva să ucideţi pre
fie-meu Avesalom!" Şi auzi toată tabăra când zise împăratul domnilor să nu
omoară pre Avesalom, fiiul său. Şi eşi toată tabăra într-o dumbravă împotriva
lui Israil şi fu război în dumbrava lui Efram. Şi piereră acolea israilitenii
de oştile lui David 20.000 de oamini. Deacii să răshirară oştile pre luncă şi
să umplu lunca de oameni tăiaţi, şi fu mai multă moarte decât întâi. Iar
Avesalom fugi de oştile tătâne-său şi-şi apucă mâşcoiul şi încălecă, şi fugea
pre luncă pentre nişte copaci deşi. Şi, iată, fugind el aşa, îl apucă de părul
capului o ramură de un stăjariu şi mâşcoiul trecu, iar Avesalom rămase
spânzurat de păr într- acea ramură de stăjariu. Iar o slugă de-ale lui David îl
văzu spânzurând de acel copaci şi merse de spuse lui loav, zicând: „Eu am văzut
pre Avesalom spânzurat de păr de un copaci". Iar loav îi zise: „Dar deaca
l-ai văzut, căci nu l-ai dat jos şi să-l fi ucis? Iar eu ţe-aş fi dat 50 de
sicle de argint şi un brâu". Iar sjuga aceia zise: „Măcar de mi-ai fi dat
şi o mie de sicle de argint, încă nu voi pune mâna mea pre feciorul
împăratului. Că am auzit că au poruncit împăratul ţie şi lui Aves şi lui
Efteev, zicând: „Să
păziţi, să nu ucideţi cumva pre fie-mieu Avesalom!". Deci nu să cade să să facă nedreptate sufletului său, că nici un lucru nu să poate ascunde înaintea împăratului. Iar tu stai împotriva lui". Iar loav zise: „lată, eu voi merge, nu voi sta înaintea ta". Şi luo loav în mâna sa 3 săgeţi şi le înfipse în inima lui Avesalom, încă stând el spânzurat de acel stejar, şi era până atuncea tot viu. Şi să răpeziră 10 slugi de-ale lui loav, care-i purta armele lui, şi-l uciseră pre Avesalom de-l omorâră. Şi trâmbiţă loav cu trâmbiţa, şi să întoarseră oşti le den goana lui Israil, şi luo loav trupul lui Avesalom şi-l aruncă într-o peşteră mare.
păziţi, să nu ucideţi cumva pre fie-mieu Avesalom!". Deci nu să cade să să facă nedreptate sufletului său, că nici un lucru nu să poate ascunde înaintea împăratului. Iar tu stai împotriva lui". Iar loav zise: „lată, eu voi merge, nu voi sta înaintea ta". Şi luo loav în mâna sa 3 săgeţi şi le înfipse în inima lui Avesalom, încă stând el spânzurat de acel stejar, şi era până atuncea tot viu. Şi să răpeziră 10 slugi de-ale lui loav, care-i purta armele lui, şi-l uciseră pre Avesalom de-l omorâră. Şi trâmbiţă loav cu trâmbiţa, şi să întoarseră oşti le den goana lui Israil, şi luo loav trupul lui Avesalom şi-l aruncă într-o peşteră mare.
Aicea încă să umplu cuvântul prorocului, care
zise: „Săpă groapă omului şi mai vârtos împăratului celui drept, şi căzu el
însuşi în groapa care o făcuse altuia".
Pentru aceia, iubiţii mei, sunteţi datori şi ni
se cade să ne ferim de toate pizmele şi mozaviriile şi de alte răutăţi, de
toate. Că să ştiţi cu adevărat, că tot omul, măcar domn, măcar boiar, măcar
înţelept, măcar neştiut, măcar bogat, măcar sărac, „ori ce va sămăna, aceia va
şi secera" şi cine cum îşi va lega sarcina, aşa o va şi duce. Că tot omul
din lucrurile sale să va îndrepta, şi din lucrurile sale să va osândi. Dar
lucrurile cele bune care sunt? Iaste
credinţa, năcOjdea şi
dragostea, şi a
erta greşalele celor ce greşescu şi pacea lui Dumnezeu, care iaste legătura cea
desăvârşită, denpreună cu alte bunătăţi, cu toate. Dar lucrurile cele rele sunt
acestea: curviia, necurăţiia, ficleşugul şi a nu erta greşalele vecinilor, şi
cine să mânie în zadar şi pentru nimic, care iaste legătura înfăşurării vrajbii
şi a altor răutăţi, a tuturora. Că acestea au învăţat Dumnezeu în Sfânta
Evanghelie şi au zis: „De veţi erta oamenilor greşalele lor, şi voao vă va erta
tatăl vostru cel cerescu, iar de nu veţi erta oamenilor greşalele lor, nici
tatăl vostru cel cerescu nu va erta greşalele voastre". Dar, de vreme ce
au poruncit Dumnezeu să să iarte greşalele celor ci au greşit, dar cu cât mai
vârtos să fie ertaţi cei nevinovaţi şi să n-aibă nici o învăluială, nici să
aibă mâinie şi pizmă cineva pre altul pentru lucru di nimic, şi mai ales pre
împăratul şi pre domnul său. Acela ce judecată va să aibă, sau
ce răspunsu şi a ce muncită muncă, şi mai cumplită va fi vinovat unul ca acela?
ce răspunsu şi a ce muncită muncă, şi mai cumplită va fi vinovat unul ca acela?
Dreptu aceia, să cade să arătăm şi să spunem
mai ales şi mai chiar dragostei voastre cele ce au zis Dumnezeu. Că Petru zise:
„Doamne, dar de câte ori, deaca-mi va greşi fratele mieu, îl voi erta, au doar
de 7 ori?". Iar lisus zise lui: „Nu-ţi zic ţie de 7 ori, ci de 70 de ori
câte 7 ori". Drept aceia, aseamănă împărăţiia ceriului cu un împărat care
vrea să-şi ia seama cu datornicii. Deacii, cum începu a socoti şi a-şi lua
seama, iată aduseră la dânsul un datornic, care era datoriu un întunerec de
talanţi şi, neavând de unde să-i dea, porunci împăratul să-l vânză şi pre el,
şi pre muiarea lui, şi pre copiii lui, şi alt tot ce va fi având. Iar acel rob
datoriu căzu la picioarele lui şi-i zise: „Doamne, aşteaptă-mă şi-ţi voiu plăti
tot". Deacii împăratului acela i să făcu milă de acel rob şi-l lăsă şi
încă-i ertaă şi datoriia toată. Iar robul acela, deaca eşi afară, află pre un
vecin al lui, care-i era datoriu 100 de bani şi-l apucă de-l sugrumă,
zicându-i: „Plăteşte-mi ce-mi eşti datoriu". Iar vecinul lui căzu la
picioarele lui şi i se ruga, zicând: „Aşteaptă-mă, că-ţi voi plăti tot".
Iar el nu vru, ci-l duse de-l băgă în temniţă, până să va plăti de datorie. Iar
soţiile lui, văzând acelea ce fură, să întristară foarte şi merseră de spuseră
stăpână-său toate câte fură. Atuncea chemă pre dânsul domnu său şi-i zise:
„Slugă hicleană, eu toată datori ia ţe-am ertat, căci m-ai rugat, dar ţie nu ţi
să cădea să-ţi fie milă de vecinul tău, cum îmi fu mie milă de tine?" Şi
să mânie pre dânsul domnu-său şi-l dede armaşilor, până va plăti toată
datoriia. Aşa şi tatăl mieu cel cerescu va face voao, de nu veţi erta fieştecarele
fratelui său din inimile voastre greşalele lor. Privegheaţi dar, că nu ştiţi în
ce ceas va veni Domnul nostru. Şi să ştiţi şi aceasta, că de-ar fi ştiut
stăpânul casei ce în vreme va veni furul, ar fi priveghiiat şi n-ar fi lăsat
să-i sape casa. Pentr-aceia fiţi gata şi voi, că într-acela ceas va veni fiiul
omenescu, în care voi nu vă veţi nădăjdui. Că mulţi sunt chemaţi, iar puţini
aleşi.
CUPRINS
— învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie
—