doktoru

duminică, 15 iunie 2014

Tîlcuire la Apocalipsa - Sfîntul Andrei Arhiepiscopul Cezareii Capadociei - Continuare 3



Verset: 1
„După aceasta am văzut patru îngeri, stînd la cele patru unghiuri ale pămîntului şi ţinînd cele patru vînturi ale lui, ca să nu sufle vînt pe pămînt, nici peste mare, nici peste vreun copac".
.                                                    Tîlcuire :
Deşi unii au spus că aceasta le-a făcut de mult romanii evrei­lor, că socoteau că cei patru îngeri ai lui Dumnezeu închipuiau, că cei ce vor fi ispitiţi nu vor putea să scape de mînia lui Dumne­zeu, nici pe pămînt, nici pe mare. Dar cu cit mai greu va fi aceasta întru venirea lui Antihrist, nu numai într-o parte a pămîntului evreiesc, ci în tot pămîntul, în unghiurile căruia vor sta patru îngeri împlinind voia lui Dumnezeu, slujbele date lor iar nouă neştiute. Ţinerea vînturilor arată şi liniştirea bunei întocmiri a făpturii şi nouă ne arată scăparea celor răi. Pentru că cu vîntu­rile se hrănesc pomii ce sînt pe pămînt şi înfloresc şi pe mare umblă corăbiile cu vînt.
Verset: 2
„Am văzut, apoi, alt înger care se ridica de la răsăritul soa­relui şi avea pecetea Viului Dumnezeu. îngerul a strigat cu glas puternic către cei patru îngeri, cărora li s-a dat să vatăme pămîn­tul şi marea"
Tîlcuire:
,,Şi am văzut alt înger de la răsăritul soarelui, care avea (Iezechiel 9) pecetea viului Dumnezeu" acest lucru 1-a văzut şi lezechiil care a văzut un om îmbrăcat în alb, adică în haină lungă albă şi care însemna frunţile (pecetluia) ce suspinau, ca să nu piară drepţii cu cei nedrepţi pentru neştiinţă. Pentru că nici în­gerii de multe ori nu ştiu bunătăţile cele ascunse ale sfinţilor.
Marginal: Adică s-au pecetluit şi s-au însemnat credincioşii lui Hristos care au scăpat de bătăile romanilor cînd s-a stricat Ierusalimul.
Aceasta i s-a arătat fericitului, cînd a văzut puterea cea înaltă ce le poruncea acelor sfinţi îngeri muncitori, ca să nu le facă nimic celor păcătoşi pînă ce nu vor cunoaşte pe slujitorii adevărului, care se vor despărţi prin pecetluire. Iar aceasta s-a făcut prin multe părţi prin cei ce crezuseră în Hristos şi care au scăpat de dărîmarea Ierusalimului de către romani cînd au fost multe milioane, precum spune marele lacob către dumnezeiescul Pavel.Mulţimea cea multă însă va fi pe vremea lui Antihrist cînd vine acesta, cînd pecetea Crucii celei de viaţă făcătoare va despărţi ne­credincioşii de cei credincioşi, care fără de sfială şi cu îndrăzneală vor purta semnul Iui Hristos înaintea pagînilor (se vor însemna cu semnul Crucii) pentru aceia zice îngerul:
Verset: 3                                       *
„Zicînd: Nu vătămaţi pămîntul, nici marea, nici copacii, pînă ce nu vom pecetlui, pe frunte, pe robii Dumnezeului nostru".

Tîlcuire:
Marginal: Cînd îl bate Dumnezeu pe om pentru păcate şi cele­lalte făpturi pătimesc împreună cu omul.
In ce chip s-a făcut făptura pentru noi tot aşa cînd ne mun­cim noi şi ea se împărtăşeşte de bătăile acestea, precum şi atunci cînd se slăvesc sfinţii, împreună se veseleşte făptura. Pentru aceasta învăţăm că şi celor ce fac bine le trebuieşte ajutorul înge­rilor cu pecetea Duhului cea dată nouă mai înainte de aducerea ispitelor.
Marginal: Ajutorul îngerilor este foarte folositor în ispite.
Căci se vede din lucrare cînd le cerem ajutorul îngerilor, iar cei ce nu le cer ajutor rămîn neajutoraţi pentru că nu cer ajutor.
Marginal: De către îngeri, căci singuri nu vor să facă bine, de aceia cer ajutor de Ia îngeri.
Verset: 4
„Şi am auzit numărul celor pecetluiţi: 144.000 de pecetluiţi, din toate seminţiile fiilor lui Israil".
Verset: 5
„Din seminţia lui Iuda 12.000 de pecetluiţi"
Text Box: t*Text Box: 51Tîlcuire;
Închipuirea numelor celor 12 patriarhi. Iuda se tîlcuieşte măr­turisire, aici sînt arătaţi cei ce se mîntuiesc prin mărturisirea lui Hristos cel răsărit din Iuda.
Verset: 5
„Din seminţia lui Ruben, douăsprezece mii"
Tîlcuire:
Ruben, fiul vedeniei se tîlcuieşte, prin care se închipuiesc cei
ce au agonisit vedenia duhovnicească prin curăţia inimii.
Verset: 5
„Din seminţia lui Gad, douăsprezece mii"
Tîlcuire:
Gad, ispită se tîlcuieşte, prin care se arată cei ce se încunu­nează prin răbdarea ispitelor ca şi Iov.
Tîlcuire:
Verset: 6
„Din seminţia lui Aşer, douăsprezece mii"
Aşer, se tîlcuieşte fericire, prin care pentru viaţa cea vrednică sînt arătaţi cei ce moştenesc fericirea Stăpînului şi cei ce se în­vrednicesc a sta de-a dreapta Stăpînului Hristos şi se numesc fiii luminii şi ai zilei.
Verset: 6
„Din seminţia lui Neftalim douăsprezece mii"
Tîlcuire:
Neftalim, rugăciune se tîlcuieşte, prin care se însemnează cei
ce se lipesc de Dumnezeu cu rugăciunea neîncetată.                                    '
Verset: 5
„Din seminţia lui Manase, douăsprezece mii"
Tîlcuire:
Manase, se tîlcuieşte uitare, adică cei ce uită cele de pe urmă şi casele părinţilor pentru dragostea lui Dumnezeu.
Verset: 7
„Din seminţia lui Simeon, douăsprezece mii"
Tîlcuire:
Simeon ascultare se tîlcuieşte, adică cei ce se îndreptează prin ascultarea dumnezeieştilor porunci.
Tîlcuire:

Verset: 7
„Din seminţia lui Levi, douăsprezece mii"
Tîlcuire:
Levi, primit se tîlcuieşte, prin care se înţeleg cei primiţi de Hristos pentru viaţa lor cea sfîntă, însă Levi al optulea s-a pus arătînd că preoţia cea adevărată (faţă în faţă cu Hristos) după a opta zi a învierii va fi.
Verset: 7
„Din seminţia lui Isahar, douăsprezece mii"
Tîlcuire:
Isahar, plată se tîlcuieşte, adică cei ce iau plată de la Dumne­zeu pentru că vieţuiesc în fapte bune.
Verset: 8
„Din seminţia lui Iosif, douăsprezece mii"
Tîlcuire:
Iosif, adăugire se tîlcuieşte (înmulţire sau creştere) adică cei ce primesc cele ce sînt de trebuinţă lor pentru ca apoi să li se adauge împărăţia cerului.
Verset: 8
„Din seminţia Iui Zabulon, douăsprezece mii"
Tîlcuire:
Zabulon, locaşul puterii, sau bună mireasmă se tîlcuieşte, prin care se înţeleg cei întăriţi peste puteri prin sălăşluirea lui Hristos şi care s-au făcut bună mireasmă Lui, precum zice Pavel (II Cor. 2).
Verset: 8
„Din seminţia Iui Veniamin, douăsprezece mii"
Tîlcuire:
Veniamin se tîlcuieşte fiul durerii sau fiul zilei, sau fiul lu­ceafărului de dimineaţă, adică cei ce împlinesc numărul cu dureri de inimă, ori credincioşii cei din evrei, ce au scăpat atunci din ro­bia romanilor sau care este lucru mai credincios, cei ce se vor mîntui prin credinţă dintre evrei, atunci la sfîrşitul lumii, de vre­me ce, cum zice Apostolul Ia Rom. 11: După intrarea plinirii nea­murilor tot Israilul se va mîntui. Şi amindouă sînt primite. (Vezi că după ce se va plini numărul celor mîntuiţi din neamuri, tot Isra­elul se va mîntui, adică toţi care vor crede de atunci înainte în

Hristos. Iar cînd zice că o rămăşiţă se va mîntui, arată că numai cei ce vor crede înainte de venirea a doua a Domnului se vor mântui, nu şi cei ce n-au crezut şi au murit. Insă mi se pare că rîvnă a tocmirii arată din fiecare seminţie, înmulţirea seminţiei Apostolilor prin cei 12 înmulţindu-se în numărul cel deplin ai miilor şi aşa plinind miile ce s-au zis. (Prin 12 000 se înţeleg toţi cei credincioşi şi care au venit prin propovăduirea Apostolilor şi a Prorocilor.
Marginal: Adică patriarhii Legii Vechi. Fiecare Apostol avind cîte 12 000 de pecetluiţi, prin care se înţeleg toţi cei pe care i-au adus la credinţă.
De vreme ce ucenicii au fost ai seminţiei celei căzute pe pămînt pentru iubirea de oameni, care a crescut roadă de multe feluri a mîntuirii a toată lumea. Şi să se ştie aceasta că neamul lui Dan nu s-a pus împreună cu celelalte, pentru aceasta, că din el se va naşte Antihrist, ci în locul lui s-a pus seminţia lui Levi, deşi aceia este preoţească de demult şi nu vine la număr.
Iar tîlcuirea numerilor poate asemăna fiecărei seminţii vreo înţelegere cuvioasă oarecare, precum se pune întru cei de aproape. Pe Iosif 1-a pus în locul lui Efrem, feciorul său.
Marginal: Iar Manase în rînd se pune, căci Levi se pune în locul lui Dan, iar Dan se scoate.
Şi cu cuviinţă şi numărul acestora întocmai s-a pus precum s-a spus şi pentru cele 12 căpetenii evreieşti de demult şi pentru oamenii ce s-au pus în locul lor, peste tot pămîntul, adică dumne­zeieştii Apostoli precum s-a scris şi prin ei evreii cei risipiţi pe pămînt în vremurile de apoi se vor munci (evreii fiind de partea lui Antihrist).
PENTRU POPORUL CEL FĂRĂ DE NUMĂR DIN NEAMURI
ÎMBRĂCAT IN HAINE ALBE
Versetele: 9, 10
„După aceea, m-am uitat şi iată mulţime multă, pe care ni­meni nu putea s-o numere, din tot neamul şi seminţiile şi popoa­rele şi limbile, stînd înaintea tronului şi înaintea Mielului, îmbră­cată în veşminte albe şi avînd în mînă ramuri de finic".
Tîlcuire:
Aceştia sînt cei de care zice David: „Psalm 138 — Şi-i voi nu­măra pe ei şi mai mult decît nisipul se vor înmulţi" sînt cei ce s-au luptat muceniceşte pentru Hristos şi care se vor mai lupta încă
bărbăteşte în vremile cele de apoi, din tot neamul şi seminţia şi care şi-au vărsat sîngele lor pentru Hristos şi şi-au albit astfel hainele bunătăţilor lor şi le vor mai albi. Ţinînd în mîini ramu­rile de finic simbolizează biruinţele cele prea drepte şi albe ale inimilor care le sînt de mare folos. Înaintea tronului Iui Dumne­zeu, adică al odihnei lui Dumnezeu dănţuind ei şi ca nişte slugi bine pricepute aducînd mărire dătătorului de biruinţe peste draci.
Marginal: Şi împrejurul scaunului de heruvimi şi 24 de bătrîni şi toţi se înţeleg că sînt.
Versetele: 11, 12
„Şi toţi îngerii stăteau împrejurul tronului bătrînilor şi al ce­lor patru fiinţe şi au căzut înaintea tronului, pe feţele lor, şi s-au închinat lui Dumnezeu. Zicînd: Amin! Binecuvîntarea şi slava şi înţelepciunea şi mulţumirea şi cinstea şi puterea şi tăria — Dumnezeului nostru în vecii vecilor. Amin!"
Toţi îngerii stăteau împrejurul tronului şi al bătrînilor. Iată o biserică a îngerilor şi a oamenilor.
Marginal: Biserică în ceruri au şi o laudă: lauda lui Dumnezeu.
Şi cei ce se arată de mult înfricoşaţi oamenilor celor asemenea cu îngerii, precum ştim din Daniil, atunci împreună cu slujitorii, cu oamenii vor fi. Şi după înţelegerea oarecăror sfinţi, se arată întru sine în trupurile lor, pentru scrierea împrejur în Ioc.
Marginal: îngerii se arată în trupuri nu fireşti, precum oame­nii in trup ci-şi iau trup, precum ştie Dumnezeu, schimbăcios. Insă „scriere împrejur" este a trupului firesc ce are lungime, lăţime, adincime, pe care o putem cuprinde noi, pentru aceia vrea Dum­nezeu de se scriu împrejur şi îngerii, ca să-i putem vedea.
Şi după altă înţelegere, că nu este deosebire în trei părţi, în lung, :în lat şi în adînc (lucru ce este firesc lucrurilor), pentru aceia nu se arată în firea lor, ci precum voieşte Dumnezeu aşa se schimbă îngerii şi se scriu împrejur. Împrejurul oricum al Heru­vimilor şi al bătrînilor stînd, arată prin stare mărimea cinstei cu care slăvesc ceia ce se închipuiesc prin numărul bătrînilor, de la care toţi să trimită lui Dumnezeu mulţumită pentru biruinţa cea cuvioasă ce a făgăduit-o întru noi.
Verset: 13
„Iar unul din bătrîni a deschis gura şi mi-a zis: Aceştia care sînt îmbrăcaţi în veşminte albe, cine sînt şi de unde au venit?"
Tîlcuire:
Şi a răspuns unul din bătrîni... Îndeamnă cu întrebare pe fe­ricitul cel ce i s-a arătat spre dobîndirea celor ce a văzut (Ioan). Iar el cu neştiinţa se înţelepţeşte punînd-o înainte, se învaţă de la cele ce i s-au arătat.
Versetele: 14, 15
„Zis-am către ei: Doamne, Tu ştii. El mi-a răspuns: Aceştia sînt cei care vin din strîmtorarea cea mare şi şi-au spălat veş­mintele lor şi le-au făcut albe în sîngele Mielului. Pentru aceea sînt înaintea tronului lui Dumnezeu, slujind ziua şi noaptea în templul Lui; şi Cel Care şade pe tron înălţa-va cortul Lui asupra lor;"
Tîlcuire:
Şi mi-a zis mie ... Fericiţi sînt care vor lua roadă, pentru oste­nelile lor cele trecătoare odihnă veşnică şi care vor împărăţi îm­preună cu Hristos pentru că au pătimit împreună cu Dînsul şi cei ce-i vor sluji Lui pururea. Spunînd aici „ziua şi noaptea" arată neîncetare, că acolo noapte nu va fi, ci o zi continuă care în locul soarelui celui firesc va fi luminată cu soarele cel mai presus de fire cu Soarele Dreptăţii. Prin aceiaşi noapte se înţeleg şi tainele cele ascunse şi cunoştinţele cele adinci, iar ziua le arată pe cele arătate şi lesne de înţeles. Iar Biserica Acestuia (templul) este toată făptura cea înnoită cu Duhul şi mai ales ceia ce au păzit arvuna Duhului întreagă şi neatinsă cum s-au făgăduit, şi cu această arvună au trăit şi au petrecut.
Verset: 16
„Nu vor mai flămînzi, nici nu vor mai înseta, nici nu va mai cădea soarele peste ei şi nici o arşiţă".
Tîlcuire:
Adevărat este că pîinea cea cerească şi apa vieţii vor avea. Şi de ia ispitele cele arătate prin „soare" şi prin „arşiţă" nu vor mai pătimi durere, nici întristare, că vremea luptelor va trece.
Verset: 17
„Căci Mielul, Cel Care stă în mijlocul tronului, îi va paşte pe ei şi-i va aduce la izvoarele apelor vieţii şi Dumnezeu va şterge orice lacrimă din ochii lor".

Zicînd: „Îi va paşte pe ei" arată că cei ce vor fi păscuţi de că­tre Hristos atunci, nu se vor mai teme de năvala lupilor. Pentru că atunci lupii se vor trimite în focul cel nestins. Cei păscuţi de Hristos vor fi lîngă cele curate şi prea desfătate izvoare ale cu­noştinţei de Dumnezeu celei mai presus de fire. Prin apă s-a ară­tat turnarea cea de prisosit a Duhului lui Dumnezeu, precum a spus Domnul, despre cei ce vor crede în El după dreptate: „Că izvoare de apă vie vor curge din pîntecele lui" cu care sfinţii se vor adăpa atunci de prisos întru bucurie şi întru veselie fără de sfîrşit. Aceasta va fi după ce se va strica cunoştinţa cea din parte, cînd vor dobîndi desăvirşirea şi se vor dezbrăca de stricăciunea schimbării.
DEZLEGAREA PECEŢII A ŞAPTEA, CARE ARATĂ IN CE CHIP PUTERILE CEREŞTI ADUC LUI DUMNEZEU RUGĂCIUNILE
SFINŢILOR CA NIŞTE MIRESME
Versetele: 1, 2
„Şi cînd Mielul a deschis pecetea a şaptea, s-a făcut tăcere în cer ca la o jumătate de ceas. Şi am văzut pe cei şapte îngeri, care stau înaintea lui Dumnezeu şi li s-au dat lor şapte trîmbiţe".
Tîlcuire:
Numărul de şapte îngeri prin sfîntul acesta se ia, ca cel ce se uneşte cu veacul acesta şi cu Sîmbăta şi cu odihna sfinţilor şi drept curge. Prin desfacerea peceţii a şaptea dezlegarea vieţii pămînteşti se închipuieşte, cînd şapte îngeri vor sluji prin munci asupra oamenilor care vor fi vrednici de certare şi de muncă. Iar „tăce­rea" arată buna rînduiala a îngerilor şi temerea de Dumnezeu şi neştiinţa celei de a doua veniri. Iar: „jumătate de ceas" arată scur­tarea vremii bătăilor şi arătarea împărăţiei Iui Hristos pe pămînt.
Verset: 3
„Şi a venit alt înger şi a stat la altar, avînd cădelniţă de aur".
Tîlcuire:
Şi a venit alt înger şi a stat la altar ... Deşi se schimbă în ma­terii şi în închipuiri, peste fire sînt cele ce se pot vedea de sfinţi
atît altarul, cît şi cădelniţa şi orice se spune. Deci înaintea unui astfel de jertfelnic stînd îngerul şi cădelniţa cu tămîie fiind, a adus lui Dumnezeu rugăciunile sfinţilor, ca nişte tămîieri. Prin acestea cereau să micşoreze Dumnezeu chinurile păgînilor din muncă şi a celor fără de lege din veacul viitor după sfîrşitul a toa­tă lumea. Şi ca să dea prin venirea Sa plată celor ce s-au ostenit şi aşa vorbeşte de cele viitoare.
Verset: 3
„Şi i s-a dat lui tămîie multă, ca s-o ducă împreună cu rugă­ciunile tuturor sfinţilor, pe jertfelnicul de aur dinaintea tronului".
Tîlcuire:
Altarul cel de aur este Hristos, în care s-a pus toată puterea de slujbă sfîntă şi s-a întărit să aducă jertfele mucenicilor, al că­ror chip a fost altarul lui Moisi ce i s-a arătat în munte prin cort. Iar tămîierile sînt rugăciunile sfinţilor, care sînt bună mireasma Iui Dumnezeu. Zicînd: înaintea tronului, spune că sînt înaintea sfintelor puteri cele preaînalte ale lui Hristos, pentru vărsarea în ele a dragostei dumnezeieşti celei arzătoare şi a ştiinţei celei cu­rate şi prea alese, aceasta o arată prin tîlcuirea numelor, a pute­rilor celor preaînalte ce sînt aproape de Dumnezeu.
Versetele: 4, 5
„Şi fumul tămîiei s-a suit, din mîna îngerului, înaintea lui Dumnezeu, împreună cu rugăciunile sfinţilor. Apoi îngerul a luat cădelniţa şi a umplut-o din focul jertfelnicului şi a aruncat-o pe pămînt; şi s-au pornit tunete şi glasuri şi fulgere şi pămîntul s-a cutremurat".
Tîlcuire:
Fumul tămîiei s-a suit. Rugăciunile sfinţilor ce se aduc prin; îngeri sînt primite şi umplînd cădelniţele din focul cel de muncă 1-a făcut să se verse pe pămînt, precum i s-a arătat de demult lui Iezechiil, cum că a luat unul din Heruvimi din focul acesta şi s-a dat îngerilor ce au fost trimişi să-i ucidă pe locuitorii din Ierusa­lim. Chipul acestui înger îl poartă fiecare arhiereu (episcop) ca un mijlocitor între Dumnezeu şi oameni, care înalţă rugăciunile unora şi milostivirile altora cu rugăciunea, iar pe cei păcătoşi îl mustră sau cu cuvîntul sau cu certări mai grele. Şi s-au făcut gla­suri şi tunete, prin aceasta arată toate groasele cele dinaintea sfâr­şitului. Precum se cunoşteau şi în muntele Sinai semnele venirii lui Dumnezeu, care pe toţi îi vor îngrozi şi-i vor aduce la întoar­cere pe cei mai pricepuţi.
„Iar cei şapte îngeri, care aveau cele şapte trîmbiţe, s-au gătit ca să trîmbiţeze".
Tîlcuire:
Iar pe noi cei pecetluiţi cu cinstit şi scump numele lui Hristos şi care dorim mărirea sfinţilor şi-i cerem scăpare ca nişte bolnavi din patimile viitoare, cele rele, iubitorul de oameni Dumnezeu, cel ce ceartă, să nu ne dea morţii păcatului precum s-a scris, ci să facă bune zilele cele rele ale muncii de veci, cînd i se va săpa groapă scornitorului păcatului, locul cel neluminat şi prea de­desubt al gheenei. Şi să ne facă sălaş împreună cu sfinţii, unde va fi locaşul tuturor celor ce se vor veseli împreună cu singur Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Dumnezeul nostru, căruia se cu­vine toată mărirea, cinstea şi închinăciunea, împreună eu Tatăl şi cu Prea Sfîntul Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
DESPRE CEI ŞAPTE ÎNGERI DINTRE CARE TRlMBIŢlND CEL DINTÎI S-AU COBORÎT PE PĂMlNT GRINDINĂ, FOC ŞI SÎNGE
Verset: 7
„Şi a trîmbiţat întîiul înger, şi s-a pornit grindină şi foc ames­tecat cu sînge şi au căzut pe pămînt; şi a ars din pămînt a treia parte, şi a ars din copaci a treia parte, iar iarba verde a ars de tot",
Unora li s-a părut că acestea închipuiesc munca păcătoşilor în gheenă şi se zice pentru durerile cele ce se vor simţi acolo. Noi socotim mai ales aceasta, cum că nu a treia parte din cei ce se vor munci, va fi în veacul cel viitor din toată firea omenească, ci mult mai mulţi. Pentru că zice (Matei 7) largă este calea care duce la pietre, dar mult mai multe bătăile cele dinaintea sfîrşitului ce se arată aici. Însă grindina închipuieşte că din cer se vor pogorî după judecata cea dreaptă nişte munci ca acestea. Iar focul amestecat cu sînge arată cele ce se fac în toate zilele prin mîinile paginilor, sfărâmările cetăţilor şi arderea lor cu foc şi uciderea oamenilor. De unde vedem că mai puţin de a treia parte din făpturile de pe pămint au fost cuprinse şi omorîte, pentru că războaiele nu nu­mai îi pierd pe oameni, ce le distrug şi cele pe pămînt. Şi fericitul Ioan cînd zice că va veni foc şi sînge şi fumegare de fum mai înainte de ziua cea mare a doua, întăreşte înţelegerea noastră şi tînguirea de cele ce s-au spus.
DESPRE AL DOILEA ÎNGER ŞI PIERDEREA CELOR DIN MARE ŞI ÎNSUFLEŢITE (VII)
Versetele: 8, 9
„A trîmbiţat, apoi, al doilea înger, şi ca un munte mare în­cins de flăcări s-a prăbuşit în mare şi a treia parte din mare s-a prefăcut în sînge. Şi au murit a treia parte din făpturile cu viaţă în ele care sînt în mare şi a treia parte din corăbii s-a sfărîmat".
Tîlcuire:
Şi marea cu cele ce sînt ea (unii au înţeles) cum că va arde cu foc pentru aceasta am socotit că arată vremea de după înviere.
Marginal: Prin mare, lumea se înţelege, precum mai jos care va arde pe (cei păcătoşi adică) în gheenă împreună cu diavolul, care ca un munte de foc arzînd şi acum se aruncă în mare, adică e aruncat în lume de arde cu focul ispitelor pe cei ce nu pot birui vicleniile lui şi atunci cu toţi ai lui va fi aruncat în gheena, care este arătată prin mare . ..
Însă pomenirea numai de a treia parte, nu aşa ni s-a arătat nouă ca adevărată, de vreme ce (precum s-a zis) mai mulţi vor fi cei ce se vor munci decît cei ce vor scăpa de muncă.
Însă după altă înţelegere, nu este rău de se va numi viaţa de acum „mare", ca să se întărească aceasta şi cum că a treia parte din cele ce sînt în ea, o spune pentru adîncul judecăţilor lui Dum­nezeu, care pe unii cu adevărat curînd îi munceşte, iar pe alţii îi aşteaptă să se întoarcă şi să se pocăiască. Iar prin „munte mare" îl înţelegem pe diavolul (precum au înţeles şi alţi dascăli) pe care-l arde şi acum cu focul mîniei împotriva noastră şi va fi ars apoi în gheenă (diavolul). Acesta, diavolul în vremea puterii lui libere a treia parte în mare (adică din lume) din corăbii şi din insule şi din cele ce sînt însufleţite care înoată le strică şi pierde, precum i-a făcut de mult şi lui Iov. Că diavolul este vrăjmaş şi pedepsitor după judecata cea dreaptă a lui Dumnezeu. Pentru că aceluia că­ruia i se pleacă cineva şi se supune, aceluia îi este rob, după spusa Apostolului. Apoi mai înţelegem că li se aduce moartea sufle­tească celor ce hulesc în marea lumii cu cuvintele şi cu faptele lor.
DESPRE AL TREILEA ÎNGER ŞI DESPRE AMĂRĂCIUNEA APELOR
V"
Versetele: 10, 11
„Şi a trîmbiţat al treilea înger, şi a căzut din cer o stea uriaşă, arzînd ca o făclie, şi a căzut peste a treia parte din rîuri şi peste
izvoarele apelor. Şi numele stelei se chiamă Absintos (Pelin). Şi a. treia parte din ape s-a făcut ca pelinul şi mulţi dintre oameni au murit din pricina apelor, pentru că se făcuseră amare."
Unii zic că prin Absintos (Pelin) ce are amărăciunea, durerea ce va să fie a păcătoşilor ce se vor munci în gheenă o arată aici, care pentru mulţime (ce este lucru adevărat) ape se chiamă. Noi socotim că prin aceasta se însemnează şi durerile care sînt în vre­mea aceasta de acum. Şi steaua arată sau că din cer vin acestea (adică duhurile) asupra oamenilor, sau că prin acestea se arată diavolul, de care zice Isaia (14, 12) cum ai căzut din cer stea de di­mineaţă? Căci acesta care-i adapă pe oameni prin dulceaţă cu răz­vrătire tulburată şi amară şi se slobozeşte de aduce bătăi asupra oamenilor (însă nu asupra tuturor, ci numai peste a treia parte, pentru multă răbdarea lui Dumnezeu) şi pentru că nu cred că va fi răsplătire în veacul cel viitor punînd ca pricinuitor al morţii lor sufleteşti pe diavolul. De vreme ce amare lucruri vor veni asupra acelora ce se vor afla înaintea sfîntului, din care cele ce se văd au curs mai înainte şi mai ales la început întîmpinînd pe Domnul, aşa cum le-a arătat el. Dacă nu voim să ne osîndim pe noi înşine este de nevoie după zisa Apostolului: (I Cor. 11, 31—32) „Că de ne-am fi socotit noi pe noi înşine nu ne-am fi osîndit. Dar fiind judecaţi de Dumnezeu sîntem certaţi" ca să luăm cu mulţumită darurile sale, precum vedem pe cei pricepuţi ce sînt bolnavi trupeşte, că ei rabdă cînd îi taie şi îi ard doftorii, şi cu du­rere îi tămăduiesc pe ei. Ci dea Dumnezeu ca şi noi sufleteşte vindecîndu-ne şi neaducînd nici o materie pentru hrana cuptorului Gheenei ce arde cu foc, să nu ne osîndim cu lumea, ci să împărăţim în veci cu Hristos, căruia i se cuvine toată slava, cinstea şi închinăciunea şi mărirea împreună cu Părintele Lui cel fără de început şi cu Prea Sfîntul Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!
DESPRE AL PATRULEA INGEE ŞI ÎNTOARCEREA LUMINĂTORILOR
Verset: 12
„Şi a trîmbiţat al patrulea înger; atunci a treia parte din soare a fost lovită şi a treia parte din lună şi a treia parte din stele, ca să fie întunecată a treia parte a lor şi ziua să-şi piardă din lumină a treia parte şi noaptea tot aşa".
Tîlcuire:
Acestea socotim că sînt tot la fel ca şi cele ce s-au zis de pro­rocul loil despre soare şi lună, ce s-au tîlcuit mai dinainte, după răspunsul Stăpînului pentru sfîrşit (loil 2).
Marginal: Aceasta a tîlcuit-o Hristos atunci cînd l-au întrebat Apostolii despre sfîrşitul veacului. Iar ziceau pentru a treia parte a luminătorilor şi a stelelor, că arată a treia parte din cursul zilei şi a nopţii, că se cunoaşte, că nici atunci, nu va aduce Dumnezeu mînie neamestecată.
Marginal: Prin curgerea zilei şi a nopţii a treia înţelegere se închipuieşte, milostivirea ce se înţelege prin cuvîntul ce zice că nici atunci... şi a... Paharul neamestecat se înţelege mînia cea de­săvârşită.
Şi slobozind să simtă durere cei răniţi, a treia parte ce este curgere a vremii, pe ascuns îi chiamă pe aceia la pocăinţă, lăsînd mai multă parte, că cine va putea suferi paharul cel neamestecat al mîniei lui Dumnezeu!
Verset: 13
„Şi am văzut şi am auzit un vultur, care zbura spre înaltul cerului şi strigă cu glas mare: Vai, vai, vai celor care locuiesc pe pămînt, din pricina celorlalte glasuri ale trîmbiţei ceîor trei în­geri, care sînt gata să trîmbiţeze!"
Tîlcuire:
„Vai, vai, vai celor ce locuiesc pe pămînt" prin aceasta se arată împreună pătimirea şi iubirea de oameni a dumnezeieştilor în­geri, cărora după urmarea lui Dumnezeu le pare rău de păcătoşii ce se vor munci. Şi cu mult mai mult de aceia, care nici după bă­tăi nu se întorc, cărora mai ales acest amar le slujeşte că pe pă­mînt locuind şi gîndind numai de cele pămînteşti, miroseau pulbe­rea în locul unsorii ce s-a vărsat pentru noi. Iar celora ce sînt în ceruri pricina cununilor celor neveştejite şi a răsplăţilor şi a da­rurilor le sînt durerea de jos şi greutăţile.
DESPRE AL CINCILEA ÎNGER ŞI DESPRE LĂCUSTE
ŞI DE CHIPUL LOR
Versetele: 1} 2, 3, 4, 5
„Şi a trîmbiţat al cincilea înger, şi am văzut o stea căzută din cer pe pămînt şi i s-a dat cheia fîntînii adîncuîui". 2. „Şi a deschis
fîntîna adîncului şi fum s-a ridicat din fîntînă, ca fumul unui cup­tor mare, şi soarele şi văzduhul s-au întunecat de fumul fîntînii". 3. „Şi din fum au ieşit lăcuste pe pămînt şi li s-a dat lor putere precum au putere scorpiile pămîntului". 4. „Şi li s-a poruncit să
nu vatăme iarba pămîntului şi nici o verdeaţă nici un copac, fără numai pe oamenii care nu au pecetea lui Dumnezeu pe frunţile lor." 5. „Şi nu li s-a dat ca să-i omoare, ci ca să fie chinuiţi cinci luni; şi chinul lor este la fel cu chinul de scorpie, cînd a înţepat pe om".
Marginal: Acestea ce le înţeleg alţii, nu le socoteşte Sfîntul Andrei să fie adevărate, pentru aceia arată adevărul mai jos, că acestea nu vor fi după judecată ci mai înaintea sfîrşitului pe vre­mea lui Antihrist, cînd se vor împuţina zilele.
Tîlcuire:
Oarecare zic, că steaua care a căzut din cer pe pămînt sau în valea Iui Iosafat ce a rămas la judecată, este îngerul lui Dumne­zeu ce se va pune peste munci, iar fîntîna adîncului e gheena, din care fumul ce va ieşi va lucra de nu vor mai vedea soarele cei ce se vor munci acolo, nici văzduhul, iar lăcustele, viermii, de care zice prorocul: „Viermele lor nu va muri". Iar „Să nu strice iarba pămîntului, ci numai pe oameni să-i muncească", o spune pentru că se vor slobozi făpturile din stricăciunea aceasta la care sînt supuse acum. Iar ceia ce zice cinci luni, aceia o vreme hotărîtă zice că se vor munci foarte tare şi groaznic, iar după aceia mai slab şi în veci. Iar eu mărturisesc că „steaua" este îngerul lui Dumnezeu, care după slobozenia lui Dumnezeu îi va scoate pe viclenii draci cei judecaţi şi-i vor da adîncului. Pe care Hristos după ce s-a întrupat i-a legat, ca mai înainte de sfîrşit lucrînd faptele lor să dobîndească după aceia o munca fără de sfîrşit.
Marginal: Dracii acum sînt legaţi ca să nu fie daţi adîncului, iar după judecată vor fi aruncaţi în munca cea de veci (adînc). Iar „fumul" este întunericul înmulţirii lor ce va merge înaintea faptelor lor celor viclene, cărora după ce se vor arăta, li se va da putere să-i mănînce pe oameni.
Iar „întunecarea soarelui şi a văzduhului" arată întunecarea sufletului oamenilor acelora, care se îndulcesc de lumină sau arată dragoste arzătoare în dureri şi în necazuri. Că întunericul celor ce sînt în dureri lumină se socoteşte. Iar lăcustele cele înţelegă­toare care vor veni peste oameni după asemănarea scorpiilor, ara­tă că lîngă sfîrşit, ascunsă va fi moartea cea vătămătoare de su­flete din cauza faptelor rele, care fapte rele vor fi pe fruntea ce­lor neînsemnaţi cu pecetea lui Dumnezeu şi a celor neluminaţi cu luminarea crucii, celei de viaţă făcătoare. Căci nu luminează prin
Duhul Sfînt lumina lor mintea oamenilor spre slava lui Dumne­zeu (Mt. 5).
Iar munca cea de cinci luni, socotim că închipuie sau împuţi­narea vremii (Mc. 13) („Că de nu s-ar împuţina zilele acelea nu s-ar mîntui tot trupul, după cuvîntul lui Iisus") sau o vreme oare­care încincită pentru cinci simţuri prin care intră păcatul în om sau o vreme hotărîtă şi numai de Dumnezeu singur ştiută.
Verset: 7
„Şi în zilele acelea vor căuta oamenii moartea şi nu o vor afla şi vor pofti să moară; moartea însă va fugi de ei" Lc. 23.
Tîlcuire:
„Vor căuta oamenii moartea" prin aceasta se însemnează mă­rimea necazurilor, pentru că cei ce sînt în necazuri au obicei a chema moartea... Dar poftind-o ei, ea nu vine deşi sînt în neca­zuri, aceasta este judecata lui Dumnezeu, prin care se judecă lu­crul ce este de folos, ca prin amărăciunea ispitelor celor cu durere, să urască oamenii păcatul ca pe unul ce chiamă şi produce moartea.
Versetele: 7, 8, 9
„Iar înfăţişarea lăcustelor era asemenea unor cai pregătiţi de război. Pe capete aveau cununi ca de aur, şi feţele lor erau ca fe­ţele oamenilor". 8. „Aveau păr ca femeile şi dinţii lor erau ca din­ţii leilor" 9. „Aveau, apoi, platoşe ca platoşele de fier, iar vuietul aripilor îor era la fel cu vuietul unei mulţimi de care şi de cai care aleargă la luptă".
Tîlcuire:
„Înfăţişarea lăcustelor era asemenea unor cai pregătiţi de răz­boi". Prin toate acestea şi prin cele ce se vor spune după acestea, lăcustele ce s-au numit, unii au tîlcuit să fie îngerii lui Dumne­zeu, ce se vor pune peste munci, fiind puse cu închipuire. Sau pentru înfricoşata şi groaznica judecată, sau pentru grabnica şi cumplita muncă, ce li se va da celor osîndiţi în gheenă.
Iar mie mi se pare eă prin lăcustele acestea mai vîrtos se în­ţeleg viclenii draci, care sînt gata la război împotriva noastră. Pe capul lor cununi de aur purtînd, purtînd ei biruinţele lor cele peste noi, socotind ei că biruindu-ne pe noi prin dulceaţă se încu­nunează cu biruinţă, iar zalele de fier, arată împietrirea inimii lor. „Glasul (vuietul) aripilor lăcustelor celor înţelegătoare, se asea­

mănă cu glasul căruţelor de război, socotim că este amărăciunea cea înaltă a lor. Şi iată că se luptă cu noi de sus, după zisa lui Da­vid (Psalm, 55).
Versetele: 10, 11, 12
„Şi aveau cozi şi bolduri asemenea scorpiilor; şi puterea lor este în cozile lor, ca să vatăme pe oameni cinci luni". 11. Şi aveau ca împărat al lor pe îngerul adîncului, al cărui nume, în evreieşte, este Abaddon, iar în elineşte Apollion". 12. „Întîiul" vai" a tre­cut: iată vine încă un „vai" şi încă unul, după acestea".
Marginal: Cînd zice că avea împărat pe îngerul, se înţelege că şi dracii au mai mari peste ei şi au şi ei cete, că din toate cetele au căzut. Abaddon sau Apollion, închipuieşte pierzător, căci dracul pe mulţi din multe neamuri îi pierde.
Tîlcuire:
Iar coadele lor asemenea cu ale şerpilor care nasc moartea su­fletului, pentru că păcatul plinindu-se, naşte moartea, prin care vine munca de cinci luni asupra oamenilor şi aceasta pentru îm­puţinarea vremii care are asemănare cu veacul cel viitor. Şi noi am spus că cinci arată pentru cele cinci simţuri ale omului.
Marginal: Prin cinci luni închipuieşte vremea, cîtă vreme este omul în păcat şi nespovedit.
Iar prin împăratul lor pe diavolul trebuie să-1 înţelegem, care îi pierde pe cei ce i se pleacă cu adevărat lui, asupra căruia ridicînd război vom dobîndi pace, căci vor mai urma după acest vai încă două amaruri.
ÎNGERUL AL ŞASELEA ŞI DESPRE ÎNGERII LEGAŢI LA EUFRAT
Versetele: 13, 14, 15, 16
„Şi a trîmbiţat al şaselea înger. Atunci am auzit un glas, din cele patru cornuri ale jertfelnicului de aur, care este înaintea lui Dumnezeu. 14. Zicînd către îngerul al şaselea, cel care avea trîm­biţă : Dezleagă pe cei patru îngeri care sînt legaţi la rîul cel mare, Eufratul." 15. „Şi au fost dezlegaţi cei patru îngeri, care erau gă­tiţi spre ceasul şi ziua şi luna şi anul acela, ca să omoare a treia parte din oameni". 16. „Şi numărul oştirilor era de douăzeci de mii de ori cîte zece mii de călăreţi, căci am auzit numărul lor".
Text Box: 65Tîlcuire:
5 — Tîlcuîrea Apocalipsei
Aceşti patru îngeri zic unii fie Mihail şi Gavriil şi Uriil și Rafail legaţi spre veselia vederii lui Dumnezeu, zic că se vor dez­lega la ziua judeţului cu îngeri fără de număr spre pedeapsa pa­gînilor prin care a treia parte se va pierde. Iar mie mi se pare că aceştia sînt preaviclenii draci, care au fost legaţi la venirea lui Hristos, care după porunca lui Dumnezeu au ieşit de la altarul ceresc (al cărui chip era cortul cel vechi) şi au căzut şi de dumne­zeiescul înger se vor dezlega ca să tulbure neamurile. Şi pe creş­tini îi va tulbura încît şi aceştia se vor scula unul asupra altuia pentru ca să se arate cei lămuriţi şi credincioşi şi ca să se învred­nicească cei vrednici de o şi mai mare răsplătire şi de locaşurile cele de sus ca nişte grîu copt şi curat. Iar pleava, necredincioşii şi cei prea păcătoşi şi care nu s-au pocăit ca să dobîndească după dreptate, aici fiind munciţi prin draci, însă la judecată o pedeapsă mai milostivă.
Zicînd că „sînt legaţi la Eufrat" nu este lucru strein, de vreme ce unii în adînc, iar alţi draci în porci s-au trimis, iar alţii în alte locuri după plăcerea lui Dumnezeu. Aici la Eufrat pînă la o vreme au fost pedepsiţi, căci după războiul ce-1 vor da asupra oameni­lor, dracii în veci se vor munci. Şi de crezut este, că pentru aceasta se face pomenire de Eufrat, căci din acele părţi va să iasă Anti­hrist. Iar de mulţimea dracilor nu trebuie să ne îndoim de vreme ce toţi sfinţii spun: că plin este văzduhul de draci. Se arată a treia parte din cei ucişi am zis mai înainte.
Versetele: 17, 18, 19.
„Şi aşa am văzut, în vedenie, caii şi pe cei care şedeau pe ei călăreţii aveau platoşe ca faţa focului şi a iachintului şi a pucioa­sei, iar capetele cailor semănau cu capetele leilor şi din gurile lor ieşea foc şi fum şi pucioasă. —19. „Pentru că puterea cailor este în gura lor şi în cozile lor; căci cozile lor sînt asemenea şerpilor, avînd capete, şi cu acestea vatămă". —
Tîlcuire:
Prin „cai" cu adevărat socotesc să se înţeleg sau oamenii cei plecaţi spre femei şi cei dobitoceşti sau dracii cei mai de jos şi cei stăpîniţi de alţii.
Marginal: Adică dracii cei din cinul cel mai mare, îi stăpînesc şi pe oamenii cei supuşi lor şi pe dracii cei din cinul mai de jos.
Iar călăreţii, cei ce-i stăpînesc pe ei, au acest obicei nu numai prin slujitorii dintre ei (draci), ci şi prin oamenii cei răi ca prin organe ale lor (dracilor) le fac amăgituri şi ispite oamenilor celor de un fel cu ei. (Oameni stăpîniţi de draci îi stăpînesc pe alţi oameni).
Iar zalele cele ca focul şi ca iachintul şi ca iarba pucioasă soco­tim că închipuie, că duhurile cele viclene au fire din văzduh şi lucrări arzătoare ca şi focul.
Marginal: Dracii îşi slujesc unul altuia spre amăgirea oame­nilor.
Iar capetele cailor ca ale leilor, închipuiesc firea lor cea aducă­toare de moarte şi sălbatică, iar focul ca şi fumul şi ca şi pucioasa ce iese din gurile lor, cu care spune că au fost omorîţi a treia parte din oameni, ori închipuieşte păcatele ce ard roadele inimii prin bîntuielile dracilor cele aducătoare de moarte şi prin învăţăturile şi îmboldirile sau arderile cetăţilor şi vărsările de sînge, ce aduc prin slobozenia lui Dumnezeu prin năvălirile barbarilor (păgîni- lor) prin care nu mai puţin decît a treia parte din oameni au murit. Cozile lor numeşte asemenea şerpilor şi cu capete de şerpi, pentru că ascuţişurile drăceşti ale semănăturilor lor şi ale îndem­nurilor lor, este păcatul cel aducător de otravă şi de moartea sufletului.
Versetele: 20, 21
„Dar ceilalţi oameni, care nu au murit de plăgile acestea, nu s-au pocăit de loc de faptele mîinilor lor, ca să nu se mai închine demonilor şi idolilor de aur şi de argint şi de aramă şi de piatră şi de lemn, care nu pot nici să vadă, nici să audă, nici să umble". 21 — Şi nu s-au pocăit de uciderile lor, nici de fermecătoriile lor, nici de desfrînarea lor, nici de furtişagurile lor".
Tîlcuire:
„Dar ceilalţi oameni care nu au murit..." Aceasta se leagă de ceea ce s-a zis că de aceste trei bătăi au murit a treia parte din oameni şi pune în mijloc şi aceasta: „Şi ceilalţi cîţi s-au învredni­cit iertării şi n-au suferit moartea, au rămas nepocăiţi şi totuşi n-au părăsit slujba idolilor, nici uciderile, nici curviile, nici furti­şagurile nici vrăjitoriile lor nu le-au părăsit ci stau supuşi aces­tora." Se arată de aici că mînia se aduce împotriva a toată lumea, pentru că amăgirea se pune şi se poartă nebuneşte şi este ames­tecată cu neamurile care deşi cunosc adevărul totuşi se închină idolilor, iar alţii se închină făpturii în locul Făcătorului. Unii măr­turisesc că ştiu pe Dumnezeu, iar prin fapte îl tăgăduiesc şi se arată cu chip de creştini, dar tăgăduiesc puterea credinţei şi slu­jesc lui Mamona, prin iubirea de argint, care este o închinare la idoli. Iar noi care arătăm prin fapte credinţa întreagă şi adevă­rată în Dumnezeu, să n-auzim acel glas înfricoşat zicînd: (Matei 25) „Adevăr, adevăr zic vouă, nu vă cunosc pe voi lucrătorilor ai fărădelegii duceţi-vă de la Mine". Ci să auzim acel fericit glas şi
dorit, Matei 25: „Veniţi binecuvântaţii Părintelui Meu, de moşte­niţi împărăţia cea pregătită vouă de la întemeierea lumii" cu darul şi cu iubirea de oameni şi cu îndurările lui Hristos Dumne­zeul nostru, care a răbdat crucea de bunăvoie pentru noi, cu care împreună zic: Tatălui mărire şi Sfîntului şi de viaţă Făcătorului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu