doktoru

joi, 11 septembrie 2014

Sf.Proroc Naum-Viata si Prorociile in comentariile Sf.Parinti


Sfântul Proroc Naum




Nor luminos te-ai arătat, Naume, proroace al lui Dumnezeu, picând ploaia cunoştinţei de Dumnezeu...[1]


Sfantul Proroc Naum, al cărui nume înseamnă „mângâiere", este origi­nar din Elcheseea, localitate aflată de cealaltă parte a Iordanului, apro­ximativ în dreptul Vegavariei (Batarim, cf. Mineiul pe 1 decembrie). Ferici­tul Ieronim (cca 342-420) identifică această localitate cu oraşul El Kauze din Galileea. El scrie: „Elcoş se afla în Galileea, de vreme ce până în ziua de astăzi se cunoaşte acolo o localitate care se cheamă Elchesem (alţii o numesc Elche­seea), foarte mică, într-adevăr. Printre ruinele aflate aici se conservă doar ur­me neînsemnate ale vestigiilor de odinioară; unele dintre ele se pot vedea, iar ghidul meu în acel ţinut mi le-a şi arătat Eusebiu (cca 260-cca 340) şi Sfântul Chirii al Alexandriei (378-444) sunt şi ei de acord că profetul este ori­ginar din Galileea. Naum se trage din seminţia lui Simeon şi a propovăduit între anii 665 şi 660 î.Hr.
Atunci când Iona (cca 760-755) a predicat ninivitenilor, aceştia s-au pocă­it. Dar, cu trecerea timpului, cangrena morală s-a extins şi a corodat profund bazele societăţii. Ninivitenii au uitat de mesajul Prorocului Iona, au uitat de mila pe care le-a arătat-o atunci Dumnezeu şi s-au întors la răutăţile lor de mai înainte. S-au aflat vinovaţi de cruzime nesăbuită, de înşelăciune, de ne­cinste în practicile lor negustoreşti, de rea-credinţă în treburile politice şi di­plomatice. Prin aceasta, ei în repetate rânduri au contrariat şi chiar au stârnit mânia celorlalte neamuri. Profetul Naum a fost trimis să le vestească dreapta judecată a lui Dumnezeu, să-i avertizeze în acest sens şi să-i îndemne la pocă­inţă şi la o schimbare profundă de atitudine. De aceea, cartea profetului înce­pe cu aceste cuvinte: Prorocie despre Ninive. Cartea vedeniei lui Naum cel din Elcoş. Domnul este un Dumnezeu zelos, Domnul Se răzbună, El cunoaşte mânia. Domnul Se răzbună pe potrivnicii Săi şi împotriva duşmanilor Săi sta neîndu­plecat [Naum 1:1-2].
Sfântul Grigorie Teologul (cca 329/330-cca 390) scrie: „Naum din Elche­sem s-a cutremurat înaintea Mea, când a fost să vestească povara ninivitenilor. Domnul este un Dumnezeu zelos, El cunoaşte mânia. Domnul Se răzbună pe po­trivnicii Săi [cf. Naum 1:1-2] şi îşi tratează duşmanii cu severitate, astfel încât nu mai rămâne loc de răzbunare asupra celor răi."[1] Cu toate acestea, Sfântul Teofan, imnograf şi episcop de Niceea (t 845), aduce slavă Domnului pentru răbdarea şi pentru îngăduinţa Lui, în cuvinte ca acestea: „Ca un văzător de cele dumnezeieşti, ai prevăzut osânda răsplătirii împotriva vrăjmaşilor păgâni, care defăimau dumnezeiasca îndelungă-răbdare, îngăduirea şi bunătatea, pen­tru răutatea lor cea nevindecată."'
Naum Prorocul le-a dat chiar şi un semn ninivitenilor, despre cele ce aveau să li se întâmple dacă nu vor arăta roadele pocăinţei. Cetatea lor va fi distru­să prin revărsarea de ape şi prin urgia focului. Dacă ninivitenii nu s-ar fi po­căit în vremea Prorocului Iona, acelaşi fel de pedepse s-ar fi abătut asupra lor. Toate acestea se vor întâmpla deodată cu un cumplit cutremur de pământ. Profetul întreabă: împotriva furiei Lui cine stă şi cine poate să stăvilească iuţimea urgiei Lui? [Naum 1:6] Sfântul Chiril al Alexandriei scrie: „Dar mânia lui Dumnezeu nu se abate asupra nici unuia dintre cei drepţi, căci Dumnezeu nu este nedrept, ci numai asupra acelora ale căror păcate sunt nenumărate şi in­tolerabile, a căror răutate a trecut peste orice limite."[2]
Flavius Josephus (37 sau 38 d.Hr.) arată: „Toate prezicerile privitoare la Ninive s-au adeverit întocmai, după 115 ani."[3] Lacul din vecinătatea Ninivei s-a revărsat şi a inundat cetatea. Pe lângă aceasta, un incendiu adus de vânt dinspre pustie a devastat cartierele superioare ale oraşului, care nu fuseseră afectate de ape. Istoricul grec Strabo (cca 63 î.Hr.) relatează dezastrul petrecut la Ninive, apreciind că niciodată în istorie nu s-a mai întâmplat ca o cetate să fie distrusă complet şi într-o clipită[4].
Naum scrisese: S-a sfârşit! Ea este prinsă şi dusă în robie. Slujnicele ei scot sus­pine ca porumbeii şi se bat în piept. Ninive este ca un iaz de apă pe vremuri! Lo­cuitorii ei fug. „Staţi, opriţi-vă!" Nici unul nu se întoarce. „Prădaţi aurul! jefuiţi argintul", căci fără sfârşit sunt comorile ei: tot felul de bogăţii de lucruri scum­pe. Ea este pustiită, jefuită şi prădată!... Inimi frânte, genunchi care se încovoaie, coapse care tremură de groază şi feţele tuturor sunt îngălbenite de spaimă. Unde este culcuşul leilor, peştera puilor de leu în care leul, leoaica şi puiul de leu se în­vârteau şi nimeni nu îndrăznea să-i tulbure? Leul, care sfâşia şi sugruma prada pentru pui şi leoaice, îşi umplea de pradă peştera şi culcuşurile lui de vânat? „Ia­tă, sunt împotriva ta!", zice Domnul Savaot. „Voi arde cu foc carele tale; pe puii tăi de leu sabia îi va străpunge; voi stârpi din ţară prada ta şi nu se va mai auzi glasul solilor tăi!" [Naum 2:8-14]
Naum a prorocit toate acestea şi le-a consemnat în cartea sa profetică, o carte alcătuită din trei capitole. Este a şaptea dintre cele 12 cărţi ale Prorocilor numiţi „mici". Fragmentul pe care l-am citat mai sus, de vreme ce prevesteş­te căderea măreţei capitale asiriene, Ninive, este probabil că va fi fost alcătu­it înainte de anul 612 î.Hr., într-o perioadă când imperiul era frământat de rivalităţile dintre mezi şi chaldei. Până în anul 609 î.Hr., grandiosul Imperiu Asirian dispăruse de pe hartă. S-a emis ipoteza că Naum ar fi putut să-şi scrie cartea cândva între anii 663 şi 654 î.Hr. Aceasta, pentru că el menţionează căderea Tebei [cf. Naum 3:8-10], eveniment petrecut în anul 668/667 î.Hr., iar despre căderea Ninivei (612 î.Hr.) se vorbeşte ca despre un eveniment care urmează să se întâmple.
Prorocul mai prevesteşte şi eliberarea Iudeii: El îi va stârpi cu totul, fiind­că urgia nu vine de două ori. Căci se încâlcesc unii într-alţii ca mărăcinii, când se îmbată la ospeţele lor; pentru aceasta mistuiţi vor fi ca paiele uscate [Naum 1:9-10], Vestirea judecăţii lui Dumnezeu asupra duşmanilor lui Iuda repre­zintă, pentru poporul lui Dumnezeu, o adevărată mângâiere, căci opresiunea inamică asupra iudeilor a fost îndelungă şi chinuitoare. Dominaţia asupra lor nu a constat doar într-o politică de aservire, ci şi în impunerea unui tribut îm­povărător. Se ştie că Asiria şi-a pierdut dominaţia asupra teritoriilor din răsă­rit în timpul domnieilui Iosia, rege al Iudeii între anii 640 şi 609 î.Hr. Când Naum a scris această prorocie, Iuda se afla încă sub stăpânire asiriană. Unul dintre motivele verdictului atât de aspru asupra Ninivei rezidă şi în cruzimea sălbatică a armatelor asiriene: Unde este culcuşul leilor, peştera puilor de leu în care leul, leoaica şi puiul de leu se învârteau şi nimeni nu îndrăznea să-i tulbure? Leul, care sfâşia şi sugruma prada pentru pui şi leoaice, îşi umplea de pradă peş­tera şi culcuşurile lui de vânat? [Naum 2:12-13] Asirienii, chiar dacă odinioară fuseseră curajoşi şi sălbatici ca şi leii, de-acum vor dispărea pentru totdeauna.
Un alt motiv al căderii îl reprezintă viciile şi patimile care mistuiau cetatea: Vai de cetatea cea vărsătoare de sânge, plină de minciună şi de silnicie, din care nu se mai curmă jaful! [...] Numai din pricina multelor desfrânări ale celei des­frânate, frumoasă la chip şi meşteră-în farmece, care duce în robie neamurile prin desfrânările ei şi popoarele prin fermecătoriile ei! [Naum 3:1-4] Drept răsplată pentru acestea, Ninive se va vădi ca o cetate stăpânită de duhul josnic al des- frânării şi va fi expusă, asemenea unei femei adultere, spre batjocură şi insultă, înaintea neamurilor pe care le avusese în stăpânire. Domnul Dumnezeu cel îndelung răbdător şi mult milostiv a suferit îndeajuns acestea şi a aşteptat în­delung îndreptarea ninivitenilor, doar că ei au uitat de efectele pocăinţei stră­moşilor lor din trecut şi au persistat în căile lor păcătoase. Domnul Se răzbună pe potrivnicii Săi şi împotriva duşmanilor Săi stă neînduplecat. Domnul este în- delung-răbdător şi mult-milostiv, dar nepedepsit nimic nu lasă. In vifor şi în fur­tună îşi face loc, norii sunt pulberea de sub picioarele Lui [Naum 1:2-3].


În prima jumătate a secolului al VH-lea î.Hr. asirienii dominau scena poli­tică internaţională. Asurbanipal (660-626 Î.Hr.) cucerise Egiptul de două ori: în 669 î.Hr. şi în 663/661 î.Hr. A avut o domnie lungă, însă aceasta a fost urmată de o perioadă de instabilitate dinastică între cei doi fii ai săi. în acest timp, Nabopalasar (625-605) s-a proclamat rege al Babilonului. Consolindându-şi această poziţie, a atacat şi a cucerit cetăţile fidele Asiriei, de pe cu­prinsul Babiloniei. În anul 616 obţinuse independenţa faţă de Asiria. În anul 614 Asurul a fost cucerit de către mezi, sub comanda lui Cyaxares. Urmare a acestei cutremurătoare înfrângeri suferite de către asirieni, Nabopalasar se va alia cu Cyaxares împotriva Asiriei. în anul 612 Ninive fusese distrusă. Mulţi istorici consideră, până în ziua de azi, căderea Asiriei ca pe una dintre cele mai mari enigme ale istoriei. Atât datorită factorilor menţionaţi aici, cât şi datori­tă dezastrului abătut asupra Ninivei [cf. Naum 1:8; 2:8; 3:8, 15], colosul asi­rian a dispărut pur şi simplu de pe hartă, sucombând cu totul în obscuritate, încă înainte de 609 î.Hr.
În tot acest timp, Regatul de Sud, Iuda, se afla sub domnia regelui Manase (698-643 î.Hr.), care era vasal Asiriei. A fost o vreme de amară tristeţe atunci când Manase a introdus în regatul său cultul unor zei asirieni [cf. IV Regi 21:1-18], precum şi alte obiceiuri şi practici revoltătoare. Când Manase a fost prins rob şi dus în lanţuri în Babilon [cf. II Cronici 33:11], el s-a pocăit şi a căutat să-şi răscumpere apostazia şi faptele reprobabile de mai înainte [cf. II Cronici 33:10-13, 15-17]. Din nefericire, fiul său, Amon (642-640), a fă­cut fapte de urâciune înaintea lui Dumnezeu [cf. IV Regi 21:20]. Următorul rege, Iosia (640-609), a iniţiat o reformă religioasă de proporţii. În timpul cât a fost el rege, cultul lui Baal a fost oprit şi suzeranitatea asiriană a fost abolită. În fapt, reformele lui Iosia au avut o influenţă benefică, extinzându-se chiar şi dincolo de hotarele regatului, în Israel [cf. IV Regi 23:15 sq.\ II Cronici 34:6 sq.] :în Samaria au fost dărâmate altarele idoleşti.
Cu privire la caracterul Prorocului Naum, în sfintele slujbe alcătuite cu prile­jul prăznuirii lui, Sfântul Teofan spune că, „prin împărtăşirea făcătorului de viaţă şi Dumnezeiescului Duh", Naum, mai înainte curăţindu-se, a devenit „luminat văzător de Dumnezeu[5]. Sfântul Teofan mai arată prin cântare şi faptul că prorocul a dus o viaţă curată, prin darul Sfântului Duh. El a izbutit să-şi supună tru­pul sub stăpânirea minţii şi drept urmare a dobândit o inimă curată şi pregătită să primească dumnezeieşti descoperiri dintru cele înalte[6]. De asemenea, păstrându-şi gândul neamestecat cu chipurile cele de jos, s-a făcut pe sine primitor curat Dumnezeiescului Duh, primind luminat strălucirile Lui şi luminând pe toţi[7].
Prorocul Naum a trecut la cele veşnice în pace şi a fost înmormântat în pă­mântul său. în iconografia creştin-ortodoxă este reprezentat ca un bătrân. Vom încheia această succintă schiţă biografică a profetului cu frumoasele cuvinte ale Sfântului Teofan: „Pre pământ ai avut vieţuire adevărat întocmai cu a îngerilor şi acum te-ai sălăşluit în ceruri, împreună cu cetele îngereşti, apropiindu-te de raza cea cu trei lumini; din carea umplându-te, caută spre cei ce te laudă pre tine."[8]
Pe lângă prorociile ameninţătoare la adresa Ninivei şi cele despre eliberarea Iudeii, se mai cunosc o seamă de prorocii, care însă nu se regăsesc în chip vădit în toate ediţiile Sfintei Scripturi[9]. Acestea se referă în chip minunat la răspân­direa Evangheliei, la primirea Duhului Sfânt de către ucenicii Mântuitorului, la întruparea Domnului, la înviere şi la înălţare, la distrugerea stăpânirii lui Satan. Pentru a le putea vedea şi pe acestea, în cele ce urmează ne vom folosi de textul Septuagintei.
1. Apostolii propovăduiesc Evanghelia la toate neamurile [Naum 2:1 ]
Iată că pe munţi sunt picioarele celui ce bine-vesteşte, ale celui ce vesteşte pacea! Prăznuieşte, Iuda, sărbătorile tale, împlineşte făgăduinţele tale, că nu va mai tre­ce pe la tine duşmanul cel înverşunat! El este cu totul pierdut! [Naum 2:1]
Fericitul Ieronim (cca 342-420) arată despre proroc următoarele: „Naum, mângâietorul neamurilor, mustră cetatea cea vărsătoare de sânge [Ninive: Na­um 3:1], iar după surparea acesteia exclamă: Iată că pe munţi sunt picioarele celui ce bine-vesteşte, ale celui ce vesteşte pacea! [Naum 2:1]"[10]
Domnul Dumnezeu trimite asupra Ninivei o oştire numeroasă, pentru a răz­buna ocările la care fusese supus Iuda. Ninive este cucerită, iar locuitorii ei fug sau sunt duşi în robie. Comorile cetăţii sunt jefuite şi nici o urmă din această ce­tate, odinioară atât de strălucită, nu mai rămâne. Iuda aude vestea cea bună, că tiranul său a fost învins si nimicit. Vestea biruinţei asirienilor este adusă: Si iată ce a poruncit Domnul pentru tine: „Nu vor mai fi urmaşi cu numele tău; din casa dumnezeilor tăi voi sfărâmă chipurile cioplite şi turnate şi mormântul tău îl voi pre­găti, căci de puţin preţ ai fost!" [Naum 1:14] De bună seamă că prorocul începe descrierea împlinirii acesteia cu un apel adresat Iudeii de a ţine praznice de bu­curie. Parte din aceasta se regăseşte şi în cuvântul lui Isaia [cf. Isaia 52:7], ca de­scriere a mântuirii mesianice şi a Evangheliei. Versetul acesta este un bun exem­plu despre modalitatea utilizată de către Naum pentru a se corela cu cele spuse în cartea lui Isaia şi pentru afinitatea pe care o manifestă faţă de acest proroc.
Sfântul Efrem Şirul (cca 306-383) interpretează versetul acesta spunând: „Pacea se vesteşte şi păgânilor [Naum 2:1]." Cu privire la praznice şi la cele hărăzite pentru Iuda, el explică: „Mielul adevărului a venit şi a pus capăt ve­chilor rânduieli şi legăminte, plinind rostul acestora." Şi continuă: „Care este puterea împărăţiei? Care este puterea preoţiei? De ce să nu se ţină acestea pe mai departe? Pentru că, dacă s-ar ţine, s-ar strica. Căci toată puterea acestei împărăţii şi a acestei preoţii va înceta [cf. Isaia 60:12]."[11]
Prin aceasta Naum, la fel ca şi Prorocul Isaia, preînchipuie Evanghelia. „Bărbatul care caută adevărul este vrednic de cinste nu pentru frumuseţea pi­cioarelor sale - spune Sfântul Ambrozie al Milanului (cca 339-397) -, ci pen­tru iuţimea şi pentru darul picioarelor sale, după cum şi Scriptura ne învaţă: Cât de frumoase sunt pe munţi picioarele trimisului care vesteşte pacea, ale solu­lui de veste bună! [Isaia 52:6-7; Naum 2:1; Romani 10:15]. Prin urmare descalţă-te de sandale, pentru ca picioarele tale să fie frumoase şi potrivite pen­tru predicarea Evangheliei."[12] Sfântul Ambrozie îşi continuă ideea într-o altă lucrare: „Prin urmare cunoaşte-te pe tine însuţi şi cunoaşte natura frumuseţii tale şi păşeşte înainte, căci picioarele tale au fost dezlegate din legături, pentru ca să nu mai fi îngreunat de acoperămintele trupului, pentru ca trupul să nu-ţi mai împiedice înaintarea şi nici legăturile lui să nu-ţi mai oprească cugetarea la cele înalte, iar frumuseţea picioarelor tale să iasă la iveală. Căci astfel sunt cei pe care Dumnezeu îi alege să vestească împărăţia cerurilor. [...] Ia aminte la Moise [cf. Ieşirea 3:5], care atunci când a fost trimis să cheme poporul la împărăţia lui Dumnezeu, a început prin a se desface din legăturile cărnii şi a păşi având picioarele sale duhovniceşti goale."[13]
De altfel, prima parte a acestui verset [Naum 2:1] este parafrazată şi în No­ul Testament [cf. Romani 10:13-15]: Oricine va chema numele Domnului se va mântui [Ioil 2:32], Dar cum vor chema numele Aceluia în Care încă n-au cre­zut? Şi cum vor crede în Acela de Care n-au auzit? Şi cum vor auzi, fără propo­văduitor? Şi cum vor propovădui, de nu vor fi trimişi? Precum este scris: „Cât de frumoase sunt picioarele celor ce vestesc pacea, ale celor ce vestesc cele bune!" [cf. Naum 2:1; Isaia 53:7].
Lucrarea de propovăduire a Apostolilor este prevestită, de asemenea, prin acest cuvânt - arată Sfântul Ioan Gură de Aur: „După înviere şi după înălţa­rea la ceruri, Domnul îi va trimite pe Apostolii Săi, precum Isaia mai înainte a vestit [cf. Isaia 52:7]. Luaţi numai aminte la care anume parte a corpului se referă, în cuvântul lui de laudă. Tocmai la picioare, la picioarele care i-au pur­tat pe Apostoli pretutindeni. Mai mult decât atât, David arată el însuşi felul şi izvorul puterii acestora, precum şi biruinţa lor: Domnul va da cuvântul celor ce vestesc cu putere multă [Psalm 67:12]."[14]
2. Sfârşitul praznicelor şi jertfelor iudaice [Naum 2:1]
Sfântul Atanasie cel Mare (cca 296-373), patriarh al Alexandriei (328), arată că va veni o vreme când umbra va lua sfârşit, adică prevederile Legii ce­lei vechi, praznicele şi jertfele, „căci mielul cel adevărat va fi fost jertfit, adică Domnul nostru Iisus Hristos"[15]. Săvârşitu-s-a, luatu-s-a. A plecat de la tine cel ce sufla în faţa ta, cel ce s-a ridicat spre înfruntare [Naum 2:1]. Sfântul Atanasie şi Sfântul Chirii al Ierusalimului (cca 315-386) comentează versetul în versiu­nea aceasta, a Septuagintei, chiar dacă textul diferă sensibil de cel ebraic.
De altfel, Sfântul Atanasie continuă în epistola sa, explicând acest verset profetic din cartea lui Naum [2:1]: „Şi acum băgaţi de seamă că cetatea, du­pă venirea Mântuitorului nostru, a ajuns la un sfârşit, iar pământul iudeilor s-a pustiit [...]. în mod necesar, orice umbră trebuie să înceteze. Iar lucrurile acestea nu de la mine le învăţ, ci prin glasul cel sfânt al prorocului, care mai înainte de mine şi de noi toţi învăţa, spunând: Iată că pe munţi sunt picioarele celui ce binevesteşte, ale celui ce vesteşte pacea! [Naum 2:1] Şi care este vestea de pace, dacă nu chiar cea exprimată prin cuvintele pe care îndată le şi rosteşte: Prăznuieşte, Iuda, sărbătorile tale, împlineşte făgăduinţele tale, că ele nu vor mai avea început. Săvârşitu-s-a, luatu-s-a. A plecat de la tine cel ce sufla în faţa ta, cel ce s-a ridicat spre înfruntare! [Naum 2:1]? Dar cine este Cel despre care se spu­ne că S-a ridicat spre înfruntare? Un bărbat care să le spună iudeilor că toată slava deşartă a umbrei îşi va vădi deşertăciunea [...], va lua sfârşit, se va rispi. Căci nimic nu s-a adus la bun sfârşit înainte de venirea Lui. Dar, de îndată ce El S-a ridicat, toate acestea au încetat. Cine a fost deci Acela, o, iudeilor? Da­că aţi spune că Moise, răspunsul ar fi de bună seamă greşit; căci poporul nu ajunsese încă în pământul unde li se poruncise să săvârşească aceste rânduieli.Dacă aţi răspunde că Samuel sau vreunul dintre proroci, tot ar fi departe de adevăr; căci pe atunci toate acestea se săvârşeau în Iudeea, iar cetatea era nedă­râmată. Căci era de trebuintă ca rânduielile să fie săvârsite în cetatea intactă.
Dacă prin urmare, iubiţilor, nici unul dintre aceste răspunsuri nu este corect, atunci cine s-a ridicat? Dacă doriţi cu adevărat să aflaţi adevărul şi să îndepăr­tau de la voi scornelile iudaice, căutati la Mântuitorul. El S-a ridicat, El S-a înălţat, El a suflat asupra lor şi a zis: Luaţi Duh Sfânt [Ioan 20:22]. Căci de îndată ce acestea s-au împlinit, totul a fost dus la bun sfârşit, căci altarul era dărâmat, iar catapeteasma templului se sfâşiase. Şi, chiar dacă cetatea nu se dă­râmase încă, urâciunea pustiirii era gata să se aşeze în locul de cinste, iar oraşul si toate vechile rânduieli să-si afle sfârsitul..."[16]
3. Domnul suflă asupra ucenicilor Săi [Naum 2:1]
Sensul şi însemnătatea acestui gest al Domnului, de a sufla asupra uceni­cilor Săi, sunt lămurite într-o cateheză de-a Sfântului Chirii al Ierusalimului: „Hristos a instituit legătura frăţească a Duhului între Apostoli; căci scris este: Şi zicând acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt; cărora veţi ier­ta păcatele, le vorfi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute [Ioan 20:22-23]. În fapt, aceasta a fost a doua oară când a suflat asupra omului - prima oară a fost spre alungarea păcatelor aducătoare de moarte [cf. Facerea 2:7] pentru ca să se împlinească Scriptura care zice: Săvârşitu-s-a, luatu-s-a. A plecat de la tine cel ce sufla în faţa ta, cel ce s-a ridicat spre înfruntare [Naum 2:1]. Dar de unde S-a ridicat El? Din iad; iar aceasta Evanghelia ne învaţă, anume că, după în­viere, Mântuitorul a suflat asupra lor. Şi chiar dacă avea să o sădească în ei, El o sădeşte cu generozitate, spre rodire. Şi le spune lor: Gata sunt să vă dăruiesc chiar acum, dar vasele voastre nu pot să ţină; luaţi deocamdată numai atâta har cât vi se poate, dar gătiţi-vă pentru mai mult. Şi iată, Eu trimit peste voi fă­găduinţă Tatălui Meu; voi însă şedeţi în cetate, până ce vă veţi îmbrăca cu putere de Sus [Luca 24:49]. Primiţi numai în parte acum, pentru ca mai apoi să vă puteţi bucura de desăvârşire. Căci cel ce primeşte, adeseori, se bucură de dar numai în parte; însă cel ce are desăvârşirea se bucură pe deplin. Nu vă temeţi de săgeţile şi de armele celui viclean; căci voi aveţi puterea harului Sfântului Duh. Dar să luaţi aminte la cele spuse mai sus, că Duhul Sfânt nu Se împarte, ci numai harul se dăruieşte prin El. Prin urmare, Iisus S-a înălţat la ceruri şi astfel a împlinit făgăduinţa. Căci El a spus: Şi Eu voi ruga pe Tatăl şi alt Mân­gâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac [Ioan 14:16]."[17]
4. Întruparea [Naum 2:7-8]
Ipostasul s-a descoperit. în Septuaginta citim: ...porţile cetăţii s-au deschis şi casele regeşti s-au prăbuşit şi ipostasul s-a văzut [gr. he hypostasis apekalyfthe]... [Naum 2:7-8]. Sfântul Ambrozie redă termenul grecesc he hypostasis prin lati­nescul substantia­* chiar dacă, în Septuaginta, (lat.) substantia este mai degra­bă (gr.) hyposteema, Sfântul Ambrozie identifică totuşi în aceasta o prorocie referitoare la arătarea lui Hristos. Termenul grecesc apekalyfthe (verbul apoka- lypto la indicativ, aorist, diateza pasivă) poate să însemne atât „s-a descoperit, s-a arătat", cât şi „s-a făcut cunoscut" sau „s-a văzut". „Fiul nu este făcut şi nici nu este vreo lucrare de-a Tatălui, ci El este Cuvântul cel născut din Puterea cea veşnică. [...] Nu este nici făcut, nici creat, ci născut din Tatăl, fară ca la naş­terea Lui să fi fost de faţă vreo fiinţă creată, care să poată aduce mărturie. [...] Nu s-a spus oare în cuvânt că porţile cetăţii s-au deschis[18] şi casele regeşti s-au prăbuşit şi s-a văzut substanţa? [Naum 2:6 Vulg.]."[19]
„Pe lângă aceasta, continuă Sfântul Ambrozie, în limba greacă locul acesta este după cum urmează: casele regeşti s-au prăbuşit. Ce case regeşti, dacă nu ale lui Satana, despre care Domnul a spus: cum va dăinui împărăţia lui? [Matei 12:26] (în limba latină, cuvântul regnum este folosit atât pentru dominaţie, stăpânire, în sens larg, cât şi în sens de împărăţie). Aşadar noi citim aici despre casele regeşti ale diavolului, ca despre nişte munţi înalţi şi, prin urmare, des­pre prăbuşirea acestora din inimile celor credincioşi, astfel încât adevărul iese la iveală, adevărul că Hristos, Fiul lui Dumnezeu, este de o fiinţă si veşnic cu Tatăl [...]. S-a descoperit aşadar că în Hristos firea lui Dumnezeu este prezen­tă, precum şi în cuvintele celor care L-au văzut şi au mărturisit: Tu eşti Fiul lui Dumnezeu [Luca 4:41] - căci cu puterea dumnezeiască, şi nu cu cea omeneas­că, le-a poruncit El demonilor [...].
Să nu trecem cu vederea că, într-alt loc, referindu-se la slăbiciunile firii omeneşti, spre a arăta că a luat asupra Sa neputinţele cele trupeşti şi şovăielile minţii noastre, Domnul a spus prin gura prorocului: Aminteşte-Ţi ce anume e fiinţa Mea [gr. hypostasis moy] [Psalm 88:47]' - pentru că Fiul lui Dumnezeu vorbea aici despre firea cea omenească."[20]
Sfântul Teofan, referindu-se la vederea dumnezeiască a lui Hristos de către profet, spune: „Aflând viaţă fară prihană şi curată, te-ai învrednicit de lucrarea şi de luminarea Sfântului Duh, Proroace Naume prea cinstite."[21]
5. Judecata [Naum 1:9]
Ce puneţi la cale împotriva Domnului? El îi va stârpi cu totul, fiindcă urgia nu vine de două ori [Naum 1:9].
Fericitul Ieronim dă unui orb următoarea povaţă: „Precum Lazăr, în vre­mea vieţii sale [cf. Luca 16:25], a primit pe cele rele, tot aşa şi eu cu bucurie voi răbda chinurile de acum, ca să nu pierd bucuria slavei viitoare. Căci urgia nu vine de două ori [Naum 1:9]."[22]
Într-o omilie, Fericitul Ieronim învaţă: „Fericit bărbatul care îşi primeşte pedeapsa în viaţa aceasta, căci Domnul nu pedepseşte de două ori pentru ace­laşi lucru [cf. Naum 1:9 Vulg.]. Mare este mânia Domnului asupra celor pe care nu-i pedepseşte aici-, pentru că aceasta înseamnă că ne păstrează ca pe vi­ţeii ţinuţi pentru junghiere."[23]
Din fragmentele mai sus citate din Cartea lui Naum şi din viziunile prorocului, remarcăm că acestea nu se subordonează stilului clasic al contempora­nilor săi, Prorocii Isaia şi Miheia, nici prin forţă, nici prin unicitate, nici prin elocvenţă, nici prin formă.
Naume de Dumnezeu insuflate, bucurându-ne fericim Darul cel dumnezeiesc al minţii tale, celei ce dumnezeieşte s-a cârmuit de Dumnezeu şi s-a luminat cu Darul lui, de Dumnezeu primitule.
Glăsuind în sufletul tău, Darul Duhului de sus,
proroace, dupre vrednicie a suflat întru tine lucrarea prorocească, şi ţi-a pregătit limbă insuflată de Dumnezeu, vrednicule de laudă.[24]


[1]       Minei, 1 decembrie, Sfântul Proroc Naum, Utrenie, canon, peasna 1, Slavă...
1 Sf. Grigorie de Nazianz, Cuvântări alese: Omilia XVI, în voi. Nicene and Post-Nicene Fa- thers, voi. VII, trad. C.G. Browne, M.A. & E. Swailow, M.A., ed. Schaff & Wace, Eerdmans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1974, pp. 252-253.

[2] Sf. Chiril al Alexandriei, Commentary on the GospelofSaintLuke, 22:145, în ed. cit., p. 578.
[3]  Flavius Josephus, The Antiquities of the Jeivs, 9:11, în voi. The Works of Josephus, trad. William Whiston, Hendrickson Pub. Peabody, MA, 1988, p. 262. [Pentru versiunea în lb. rom. vezi Flavius Josephus, Antichităţi iudaice, voi. 1, IX, XI, 1, trad. Ion Acsan, Ed. Hasefer, Bucureşti, 1999, p. 540 (n. tr.)\.
[4] Cf. Art. „Naum", în A Dictionary of the Bible, ed. cit.
[5] Cf. Minei, 1 decembrie, Sfântul Proroc Naum, Utrenie, canon, peasna a 3-a.
[6]        Vezi ibidem, peasna a 5-a.
[7] Vezi ibidem, sedealna.
[8] Vezi ibidem, peasna a 9-a.
[9] Autorul menţionează aici, ca exemplu, King James Version (n. tr.).
[10]      Fer. Ieronim, Ep. 53, în voi. The Church Fathers on the Bible, ed. cit., p. 170.
[11]      SaintEphrem's Commentary on Tatian's Diatessaron, ed. cit., pp. 192-193.
[12]      Sf. Ambrozie, Seven ExegeticalWorks: Flightfrom the World, în ed. cit., p. 301.
[13]      Idem, ibidem, p. 21.
[14]     Sf. Ioan Gură de Aur, Apologist: Demonstration Against the Pagans, V, în ed. cit., p. 210.
[15]     Sf. Atanasie cel Mare, Select Works and Letters, Ep. I, Easter 329, în ed. cit., p. 509.
[16]      Idem, ibidem, pp. 508-509.
[17]      Sf. Chiril al Ierusalimului, Catechetical Lectures, XVII, în ed. cit., p. 127 [Pentru versiu­nea în lb. rom. vezi Sf. Chirii al Ierusalimului, Catehezele, ed. cit. (n. tr.)].
[18]      De asemenea, expresia „porţile cetăţii s-au deschis" se poate referi şi la răspândirea Evan­gheliei de către Apostoli.
[19]      Sf. Ambrozie, Select Works and Letters: Ofthe Chxistian Faith, III:XIV, în ed. cit., PP. 258-259.
1*       Majoritatea versiunilor contemporane ale Bibliei în limba română caută să realizeze în acest caz o sinteză între Textul Masoretic şi Vulgata, soluţia fiind astfel destul de îndepărtată de textul de referinţă din acest comentariu. O excepţie notabilă este Biblia lui Anania, care propune ca soluţie: s-a văzut [pentru gr. apekalyfthe] din ce erau făcute [pentru gr. he hyposta­sis}. Vezi Naum 2:8 în Biblia iui Anania. Ca simplă notă informativă: Biblia lui Şerban (1688) propunea ca soluţie: statul [pentru gr. he hypostasis] să descoperi [pentru gr. apekalyfthe] — a se nota preferinţa pentru forma de indicativ, perfect simplu a verbului în cazul traducătorilor în limba română de la 1688 (n. tr.).
1 Sf. Ambrozie, op. cit.
[21]     Minei, 1 decembrie, Sfântul Proroc Naum, Utrenie, canon, peasna a 5-a.
[22]      Fer. Ieronim, Letters and Select Works, Let. LXVII to Castrutius, a blind man of Panonia (397AD), în ed. cit., p. 140.
[23]     Idem, Homily 51 on the Psalm 140/141, în ed. cit., p. 348.
[24]     Minei, 1 decembrie, Sfântul Proroc Naum, Utrenie, canon, peasna 1.





[1] Minei, 1 decembrie, Sfântul Proroc Naum, Vecernie, scihiră pe glas 3.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu