doktoru

vineri, 16 ianuarie 2015

Psalmul 23 - în tâlcuirea Sf.Părinți




Psalm al lui David, al uneia din sâmbete.

          Acest psalm este al uneia din sâmbete, adică prooroceşte despre ziua duminicii întru care a înviat Domnul, că pe aceasta şi Evangheliştii au numit-o arătat una a sâmbetelor. Însă psalmul acesta duce şi către sfârşit, şi pentru înălţarea Domnului.

1.    Al Domnului este pământul şi plinirea lui,
„Atunci, zice, s-a făcut parte a Domnului după apropiere tot pământul, cu toate cele ce le curpinde, când Domnul sculându-Se din mormânt în ziua cea numită cu numele Domnului, S-a arătat ucenicilor Săi şi a zis: Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer şi pe pământ” (Mt. 28: 18). Că, din ziua aceea, pământul s-a făcut al Domnului, care pământ mai-nainte era stăpânit de demoni. Deci pretutindeni şi în toate părţile pământului, după ce propovăduirea Evangheliei a alergat până la marginile lumii, în locul capiştilor idoleşti s-au zidit toate lăcaşele lui Dumnezeu. Iar plinirea pământului sunt oamenii care-l umplu pe acesta, iar partea celor care au crezut în Hristos a fost arătată de la tot neamul oamenilor, căci nu toţi oamenii s-au făcut ai Domnului; iar prin numele cuprinzător [universal] al pământului, a cuprins împreună şi ostroavele, căci şi acestea sunt pământ[1].
lumea şi toţi cei ce locuiesc în ea.
Aceasta zicere tălmăceşte pe cea de mai sus, căci zicând acolo pământ, acelaşi lucru îl zice şi aici: cei ce locuiesc în ea. Însă se înţelege şi într-alt fel: „Că deşi nu tot pământul şi toţi oamenii s-au făcut apropiaţi ai Domnului, totuşi, pe lângă creştinii care au crezut, s-a arătat că toţi s-au făcut apropiaţi ai lui Hristos, căci creştinii care au crezut s-au încredinţat desăvârşit că Hristos este Domn şi Făcător al tuturor oamenilor şi al pământului.

2.    Acesta pe mări l-a întemeiat pe el, şi pe râuri l-a gătit pe el.
Trebuie să ştim că Marele Vasile, zicând că temelia pământului este singura poruncă stăpânească a lui Dumnezeu, şi nu apa sau altă stihie, voieşte ca prin această zicere psalmică să lămurească şi poziţia* apei care s-a făcut la începutul zidirii făpturii. Deci zice arătătorul de cele cereşti că aceasta se află pe pământ ca atârnată, ţinându-se împreună, fără a curge într-o parte. Zice încă că aceasta s-a numit aici apă şi mări şi râuri din pricina marii mulţimi, căci şi Moise a numit-o adânc, din pricina adâncimii, după cum este scris: Şi întuneric era deasupra adâncului (Fac. 1: 2). Iar Sfântul Ioan Gură de Aur dovedeşte prin această zicere că apa este sub pământ şi, prin urmare, pământul se află deasupra apei, ca pe o temelie, iar aceasta nu este de mirare, că Hristos, ca Dumnezeu-Cuvânt, a fost Cel care a întemeiat pământul dintru început: Că toate, zice, printr-Însul s-au făcut (In. 1: 3) [2]. Apoi, David adaugă şi chipul întemeierii pământului cel minunat, adică cum Domnul l-a întemeiat deasupra mărilor şi a râurilor, însă David nu zicea aceasta de obşte [dându-i o valoare universală], căci, de ar fi fost aşa, trebuia ca apa să fie mai jos decât pământul. Dar Moise a învăţat că pământul este mai jos decât apa, deci este vădit că David zice aceasta din parte: adică, deoarece în multe părţi ale pământului adânci şi prăpăstioase se află şi curg oarecari părţi de mare, pe care şi Moise le-a numit mări cu numele obştesc al mării [propriu-zise], căci zice că: ...adunarea apelor a numit-o mări (Fac. 1: 10). Şi nu pentru că toată marea este sub pământ. Iar despre râuri ce să mai zicem? Că ele, afundându-se şi îngropându-se în pământ prin multe locuri, iarăşi izbucnesc deasupra pământului. Însă cu adevărat este lucru de mirare cum atâta greutate de pământ şi atâţia munţi mari şi dealuri, întărindu-se peste nişte părţi ca acestea de apă, nu se afundă, ci rămân întemeiate deasupra lor, ţinându-se împreună prin singură Pronia Făcătorului; iar l-a gătit zice în loc de „l-a împodobit”, ori „l-a întărit” [3].


3.    Cine se va sui în muntele Domnului? Sau cine va sta în locul cel sfânt al Lui?
Socotesc că David zice acest cuvânt referindu-se la preoţii cei sfinţiţi, arătând cum se cuvine să fie ei preoţi cu adevărat. Prin munte al Domnului să înţelegi orice locaş al Domnului, pentru înălţimea şi osebirea lui, iar, după altă tâlcuire, aceasta se zice deoarece un munte este înviforat din toate părţile de furtunile şi lovirile vrăjmaşilor credinţei. Iar prin loc sfânt să înţelegi Sfântul Altar şi Jertfelnicul din fiecare dumnezeiesc locaş. Şi vezi scumpătatea [acrivia] zicerii, că a zis se va sui, deoarece înaintea intrării fiecărui locaş dumnezeiesc se obişnuieşte a se face oarecari trepte, pentru ca prin acestea să se arate înălţarea de la pământ a bisericii. Unii înţeleg prin munte al Domnului înălţimea faptelor bune, pe care Hristos le-a poruncit prin Evanghelie să le lucrăm, iar loc sfânt, făgăduita împărăţie a cerurilor. Ori munte se mai înţelege şi altfel - înălţimea dreptelor dogme ale teologiei despre Hristos şi ale celor despre înomenirea Lui * [4].

4.    Cel nevinovat cu mâinile şi curat cu inima,
După ce mai sus Proorocul a alcătuit cuvântul în chip întrebător, aici dă răspuns. Prin mâini a arătat faptele, iar prin inimă a arătat gândurile şi cugetările, deci zice că: „Cel ce se va sui în muntele Domnului şi va sta în locul cel sfânt este cel care şi faptele le are neprihănite - căci se zice că cel nevinovat este fără prihană - şi cugetările curate, iar cel ce nu se află în acest fel să nu se suie în muntele Domnului, nici să stea în locul cel sfânt al Lui, chiar de s-ar socoti el cumva vrednic de a se sui şi a sta”. Însă vezi, o cititorule, cum le-a unit David împreună pe amândouă, atât faptele bune, cât şi cugetările cele curate, pentru că una fără cealaltă nu foloseşte la nimic[5].

care nu şi-a luat în deşert sufletul său,
„Cel ce care se va sui în muntele Domnului, zice, este cel care nu şi-a luat sufletul de la Dumnezeu pentru lucruri zadarnice.” Ori se înţelege şi astfel: „Care nu şi-a întrebuinţat sufletul său la lucruri rele, pentru că, după Apostolul, sufletul s-a zidit pentru lucruri bune, adică pentru a face lucruri bune”[6].
şi nu s-a jurat întru vicleşug aproapelui său.
„Cel ce se va sui în muntele Domnului, zice, nu face jurăminte cu vicleşug şi cu minciuni, fiindcă acela care face jurăminte voieşte să amăgească fie pentru datoria de care vrea să scape, fie pentru ca să ia ceva de la altul, fără a-i rămâne dator.” Aceste cuvinte le-a zis David şi în Psalmul 14. Vezi acolo despre jurământ câte mai pe larg am zis la stihul: Cel ce se jură aproapelui său şi nu se leapădă.
5.    Acesta va lua binecuvântare de la Domnul,
„Cel ce păzeşte, zice, cele mai sus zise, acesta va lua harul şi darul de la Domnul în viaţa aceasta, adică cel bun cu faptele şi curat cu cugetările, cel despărţit de cele deşarte şi cel ce nu jură minciuni.” [7]

şi milostenie de la Dumnezeu, Mântuitorul său.
„Cel ce lucrează cele de mai sus, zice, va lua milă de la Domnul în viaţa aceasta, căci tot omul şi cel mai drept are trebuinţă de mila lui Dumnezeu, pentru că, de nu va uni Dumnezeu cu oamenii dreapta Sa milă şi îndurarea, nu se va îndrepta înaintea Lui nimeni din cei vii, precum a zis David în altă parte (Ps. 142).” Căci care din faptele omului se pot arăta vrednice a fi pe potriva împărăţiei Cerurilor? Negreşit, nici una.
6.    Acesta este neamul celor ce-L caută pe Domnul,
„Acest neam, zice, al celor ce vieţuiesc după plăcerea lui Dumnezeu şi păzesc bunătăţile cele de mai sus, acesta cu adevărat este neam de oameni care caută pe Domnul, adică care-L iubesc”, pentru că cel ce iubeşte, acela şi caută:
al celor ce caută faţa Dumnezeului lui Iacov.
Dumnezeul al lui Iacov este numit de către evrei, că este Dumnezeu-Tatăl, iar faţă a lui Dumnezeu-Tatăl este Dumnezeu-Fiul: Că cel ce M-a văzut pe Mine, a văzut pe Tatăl (In. 15: 9). Iacov este pomenit de David adeseori în psalmi, pentru că a fost părintele celor douăsprezece seminţii ale evreilor. Ori se înţelege şi într-alt fel, anume că neamul unora ca aceştia caută să vadă pe Dumnezeu în veacul viitor, când drepţii Îl vor vedea pe Dumnezeu faţă către faţă, precum zice Pavel(cf. ICor. 13: 12).
          Diapsalma.

Despre aceasta am zis în Precuvântare', vezi acolo, la capitolul 7.
7.    Ridicaţi căpetenii porţile voastre,
David prooroceşte de aici înălţarea Domnului la ceruri, căci aduce în mijloc [în prim plan] pe îngerii care slujeau pe Hristos atunci când El se afla pe pământ, şi zice: „Că aceştia, suindu-se la ceruri cu Hristos, Care Se înălţa, unii mergeau înainte, iar alţii porunceau celor ce păzeau intrarea cerurilor să ridice porţile, adică zicând: «Voi, cei ce stăpâniţi porţile cerurilor[8], ridicaţi-le pe acestea pe care le stăpâniţi»”. Însă nu a zis „deschideţi-le”, ci „ridicaţi-le cu totul, ridicaţi-le din mijloc”, arătând prin această zicere slava cea neîncăpută a lui Hristos, în care El voia să intre, iar prin porţi se cuvine să înţelegem străjile şi gărzile cele îngereşti.

şi vă ridicaţi porţile cele veşnice,
A numit porţi veşnice străjile care veşnic vecuiesc; ori le-a zis veşnice pentru că din veac nu s-au deschis niciodată, căci au fost încuiate şi atunci când S-a coborât Domnul, tăinuindu-Se de toate puterile cele din cer[9].
şi va intra împăratul slavei.
Împărat al slavei şi Domn al slavei este numit Hristos, ca un preaslăvit şi un dătător al slavei, şi ca Cel ce împărăţeşte şi domneşte peste toţi cei slăviţi.
8.     Cine este acesta împăratul slavei?
Auzind cuvintele îngerilor care porunceau de jos, îngerii cei mai de sus, stăpânitorii uşilor cerului al doilea, adică al tăriei, s-au nedumerit, fiindcă ei ştiau doar un singur împărat al slavei, pe Dumnezeul Cel în trei Ipostasuri, despre Care nădăjduiau că locuieşte în locul cel mai presus de ceruri, sau altfel: că şi în biserică, mintea trupului lui Hristos îi făcea să se uimească, pentru aceasta întrebau şi ei pe cei ce porunceau, zicând: „Cine este acest împărat al slavei? Despre care ziceţi?”[10]

Domnul Cel tare şi puternic, Domnul Cel tare în războaie.
Prin aceste cuvinte, ei răspund către cei de mai sus; îngerii cei de jos le porunceau lor şi ziceau că: „Domnul pe Care voi Îl ştiţi, Acesta este tare şi puternic”, şi iarăşi zic: „Domnul este cel puternic în războaie”, iar repetarea Domnul şi a zicerii puternic îi face pe îngerii cei mai de sus să cunoască pe Cel ce este primit sus; în acelaşi timp, repetarea măreşte [accentuează] şi biruinţa pe care a făcut-o Cel ce S-a înălţat împotriva tiranului Diavol, căci, pe acesta luptându-l, l-a doborât, iar prin Cruce, ca şi cu o suliţă, l-a zdrobit şi l-a omorât.
9.    Ridicaţi căpetenii porţile voastre, şi vă ridicaţi porţile cele veşnice şi va intra împăratul slavei.
Căpeteniile cerului al doilea, adică ai tăriei, auzind cele ce au zis îngerii care L-au slujit pe Hristos, şi înţelegând şi bucurându-se pentru mântuirea oamenilor, au lăsat străjile ce le aveau, şi poruncesc şi ei prin aceste cuvinte stăpânitorilor porţilor cerului întâi, adică ale celui mai presus de tărie.
10.    Cine este acesta împăratul slavei?
Auzind îngerii cerului întâi zisele cuvinte ale celor ai cerului celui mai de jos, adică ale îngerilor stăpânitorilor tăriei, care le porunceau, asemenea şi aceia se nedumeresc, pentru aceasta şi întreabă pe cei ce le porunceau cu zisele cuvinte:
Domnul puterilor, Acesta este împăratul slavei.
Acest răspuns îl dau îngerii tăriei către îngerii cerului întâi, zicând că Domnul puterilor şi Dătătorul puterilor, Acesta este împăratul slavei, ori şi Stăpânul puterilor, acesta este Cel pe Care noi L-am numit împărat al slavei.
          Se cuvine a şti că evreii potrivesc psalmul acesta, ca şi pe cel de mai sus, la iudeii care erau robi în Babilon: pe cel dintâi îl potrivesc momentului când iudeii s-au întors din Babilon în Ierusalim, fiindcă acela povesteşte pricini de bucurie, iar pe acesta îl potrivesc [perioadei] când ei încă erau în robia din Babilon, o dată pentru că îi mângâia pentru lucrurile triste din robie, şi a doua pentru că învaţă a nu se întrista din pricina înstrăinării locului în care se aflau, deoarece Dumnezeu este Domn a tot pământul, şi că fiecare, în orice loc s-ar afla, li poate bine-plăcea lui Dumnezeu. Însă iudeii se sfădeau asupra aşezării psalmilor, căci de ar fi fost aşa precum zic ei, trebuia ca psalmul cel dinaintea acestuia să se pună după acesta, fiindcă povesteşte cele de bucurie de după robie. Se sfădesc însă şi din pricina cuvintelor acelui psalm, căci acolo unde se arată că mila lui Dumnezeu a rămas peste iudei în toată viaţa lor, precum zice acel psalm: Şi mila Ta, zice, mă va urma în toate zilele vieţii mele. Dar ce porţi veşnice are Ierusalimul, precum se zice în psalmul acesta? Ca să nu mai pomenesc şi celelalte mărturii ***.







[1]  Iar altul zice că: „De vreme ce unii au zis că zidirea este nepricinuită şi pururi veşnică, iar alţii că este făcută de un ziditor rău, iar alţii cum că a fost zidită de altul, iar acum este ţinută de cel rău, pentru aceasta zicând David că pământul şi plinirea lui sunt ale Domnului, şi deci nu numai singură Iudeea a lepădat toată reaua socotinţă şi a arătat că tot pământ este şi acum şi dintru început al Domnului, şi nu doar pământul, ci şi plinirea acestuia, adică toate cele ce sunt pe pământ şi într-însul. Iar aceasta a zis-o din pricina socotinţelor elinilor, căci ei ziceau că vietăţile şi sadurile şi celelalte ce sunt pe pământ nu au fost zidite de unul singur, ci de mai mulţi. David pomeneşte cu deosebire de parte cea locuită, despărţind-o de celălalt pământ şi punând-o de-o parte. Deci pământul este al Domnului, iar oamenii, nici ai lor stăpâni fiind, deşi aud că al Domnului este pământul, socotesc că ei sunt cei ce stăpânesc pământul, [dar o fac] din multa lor deşertăciune [a cugetărilor]; de vreme dar ce pământul este al Domnului şi cele ce sunt într-însul, nici cel ce rămâne fără patrie şi avuţii nu trebuie să se întristeze, nici nesăţiosul şi mândrul să-şi înalţe sprânceana, ci să cunoască că pe cele străine le ţine (La Nichita)”. [Suntem străini pe pământ, nimic nu este propriu-zis al nostru, totul e dăruire de la Dumnezeu pentru noi, de la noi către Dumnezeu, de la [noi şi] Dumnezeu către oameni. Lipsurile pe care le întâmpinăm au o cauză pe care cei conştienţi de menirea lor dumnezeiască o cunosc, şi deci nu le sunt pricină de tristeţe, căci, în cele din urmă, totul e al Domnului. Acumularea ce bogăţie în mod egoist a dus numai la vrajbă între oameni. Cine poate înţelege oare cele mai simple lucruri?]

* poziţia, situaţia.

[2]   Aici se vede a fi o lipsă, care s-ar putea plini astfel: Lui îi era cu putinţă să întemeieze pământul cu porunca Sa, fie deasupra apei, fie şi fără de apă, ca Unul ce este Atotputernic. Pentru că chiar de am presupune că apa este sub pământ, chiar şi aşa s-ar ţine de dumnezeiasca poruncă, şi este asemenea cu a zice că pământul nu se întemeiază pe nimic, după ceea ce este scris la Iov: Cel ce spânzuri pământul pe nimic (Iov 26: 7).

[3]   Iar dumnezeiescul Chiril: „A înţeles prin râuri în mod alegoric pe Apostoli, care se revarsă prin râuri gândite în lumea cea de sub cer, şi cuvântul cel din cer şi din început îl aduc celor de pe pământ”. Alţii însă tâlcuiesc tot alegoric zicerea: prin lume (v. 1) înţeleg Biserica, iar prin mări, fie colimvitrele [cristelniţele] cele de Botez, fie ispitele - ca unele ce sunt sărate - căci prin ispite a întărit Domnul Biserica; iar râuri - darurile cele dulci ale Sfântului Duh, iar pe Biserică a gătit-o şi a împodobit-o ca să primească pe Duhul cel Sfânt, de la Care, ca dintr-un izvor, curg darurile cele de multe feluri (La Nichita)”.

* Hristologia şi antropologia.

[4]  La Teodorit, munte nu este numit cel al Sionului de pe pământ, ci pe cel ceresc, pe care l-a arătat Fericitul Pavel: Ci v-aţi apropiat de muntele Sion şi de cetatea Dumnezeului celui viu, de Ierusalimul cel ceresc (Evr. 22: 12).

[5]   Pentru aceasta şi Sfântul Chiril zice că: „Pe cel curat de toate, pe acela îl ridică Cuvântul în muntele lui Dumnezeu, care nici cu cunoştinţa, nici cu mintea, nici cu faptele până în sfârşit nu şi-a stricat sufletul, rămânând în cele rele”. Şi Marele Vasile: „Iată că, prin puţine graiuri, a arătat desăvârşita surpare a păcatului celui ce se săvârşeşte cu fapta şi cu mintea”.

[6]   Iar altul zice: „Îndoit este înţelesul cuvântului deşertăciune, că deşert înseamnă şi zadarnic şi ceea ce este de prisos, precum zicem: cutare se osteneşte în deşert; deşert se numeşte cel vătămător, după cum este scris: Dar deşerţi sunt fiii oamenilor, mincinoşi simt fiii oamenilor; în balanţă, toţi împreună sunt deşerţi (Ps. 61: 9). Prea bun lucru este însă a nu lua cineva sufletul său spre lucruri zadarnice, ori spre lucruri de prisos, ori vătămătoare (La Nichita)”.

[7]    Altul însă zice: ,Acesta va lua binecuvântare de la Domnul, adică laudă şi binecuvântare, căci va auzi la dumnezeiasca judecată împreună cu cei cu fapte asemenea: Veniţi binecuvântaţii Părintelui Meu. Va lua încă de la Dumnezeu şi milostenie, că şi cei ce pe toate le-au făptuit, şi conştiinţa o au bună şi curată, cu milă şi cu dar se mântuiesc. Pentru care pricină? Pentru ca nimeni să nu se fălească că are inima curată, dar nici să se înfăţişeze cineva zicând că este curat de păcat; deci zice că milostenia va fi însoţită de binecuvântare, nelăsând să se înrădăcineze întru noi vreo mândrie oarecare”. A zis însă şi Teodorit: „Foarte potrivit a conjugat milostenia cu binecuvântarea, fiindcă cele socotite de oameni răsplătiri se dau oamenilor numai pentru dumnezeiasca iubire de oameni, căci toate dreptăţile oamenilor sunt nimic pe lângă darurile date de Dumnezeu, necum pe lângă cele ce vor să fie, care covârşesc şi gândul omenesc”.

[8]  Prin „cer” se cuvine să înţelegem aici văzduhul, ori vântul cerului, cel ce este mai jos decât tăria, precum o arată tâlcuitorul mai jos.

[9]   Cum că îngerii cunoşteau taina dumnezeieştii înomeniri, vezi întrebarea şi răspunsul 42 ale dumnezeiescului Maxim la sub-însemnarea stihului: Şi a plecat cerurile şi S-a pogorât al Psalmului 17, unde se zice că nu cunoşteau chipul [modul săvârşirii] tainei. Zice însă şi Teodorit: „Şi poruncesc a se deschide porţi veşnice, care niciodată nu s-au deschis pentru oameni, căci nimeni nu a trecut vreodată prin acelea, nici Marele Ilie nu s-a înălţat la cer, ci spre cer”.

[10] Grigorie Teologul însă zice: „Deci cu adevărat se nedumeresc primitorii îngeri, adică cei mai de sus (din pricina trupului şi a semnelor patimilor, cu care, necoborându-Se împreună, Se întoarce împreună cu ele); şi pentru aceasta întreabă: cine este Acesta? Iar aceia, lăsându-L înainte, răspund că [este] Domnul Cel tare şi puternic în război, întru toate cele ce pururea le-a făcut şi le face, şi întru biruinţa aceasta de acum pentru omenire”. Şi altul încă zice: „De vreme ce Domnul, înălţându-Se la cer, a suit împreună şi trupul cel pământesc, se mirau dar cereştile puteri văzând trup suindu-se la cer, şi întrebau de cele ce primeau: «Cine este Acesta ce vine din Edom, adică de la cele pământeşti, şi din Vosor, adică din trup?». Iar cele ce îl aduceau şi mergeau înaintea Lui zic: «Ridicaţi porţile, căci mare este, (...) porţile voastre nu încap pe Hristos, să se facă dar mai multe, ca pe Cel ce vine de la pământ să-L primească mai înalt» (La Nichita)”. Iar Teodorit zice: „Şi rogu-vă, nimeni să nu se minuneze [nedumerească] auzind de neştiinţa puterilor celor nevăzute, că n-au ştiut nici mai-nainte, nici nu le ştiu pe toate, ci numai dumnezeiasca fire are această cunoştinţă. Iar îngerii şi arhanghelii şi celelalte adunări ale nevăzutelor puteri ştiu câte pot să înveţe. (...) Că nimic nu este mai nepotrivit a nu şti puterile cele de sus şi taina înălţării lui Hristos, fire omenească văzând ele, iar pe Dumnezeirea cea ascunsă într-însa nevăzând-o. Iar dacă de aceasta se va îndoi cineva (că adică îngerii nu ştiau taina înălţării), la fel: să se socotească şi aici că aşa e forma cuvântului şi că cei ce întrebau nu au întrebat neştiind, ci ca prin propovăduirea aceasta să-i înveţe pe toţi stăpânirea Celui ce Se înălţa”.


  *** Însemnează, că dumnezeiescul Chiril al Ierusalimului zice că: ,,Ridicaţi căpetenii porţile voastre o zicea Duhul cel Sfânt, poruncind îngerilor să deschidă porţile cerului”. Iar Grigorie al Nyssei zice: „Tu, rogu-te, însă vezi că de două ori zice ridicaţi porţile şi, cu îndoirea întrebării, îndoită dă răspunderea, şi învaţă-te pricina: că Acela ce S-a suit, Acela este Care S-a şi coborât, deci prin cea dintâi zicere a poruncit să se ridice porţile, ca să arate coborârea [ înseamnă şi întoarcere] Celui Unul Născut, iar după iconomie, ca să arate şi suirea Lui, urmează aceleaşi glasuri şi grăbeşte ridicarea porţilor, ca Cel ce S-a coborât fără trup Să Se înalţe cu trup (La Nichita)”.