Fiara a patra și cornul cel mic-Antihristul [Daniel 7:15-28]
Pentru aceasta, eu, Daniel, am fost tulburat cu duhul meu şi vedeniile pe care le-am avut mă înspăimântau. M-am apropiat atunci de unul din cei de faţă şi l-am rugat să-mi spună adevărul privitor la toate acestea. Şi el mi-a vorbit şi mi-a făcut cunoscut înţelesul acestor lucruri. „Aceste fiare, patru la număr, înseamnă că patru regi se vor ridica pe pământ, şi sfinţii Celui Preaînalt vor primi regatul şi îl vor ţine în stăpânire în veci şi în vecii vecilor. " [Daniel 7:15-l8]
După aceasta l-am rugat să-mi spună adevărul despre fiara a patra, care se deosebea de toate celelalte şi care era afară din cale de înspăimântătoare, cu dinţi de fier şi cu gheare de aramă şi care mânca, sfărâma, iar ceea ce rămânea călca în picioare; şi despre cele zece coarne care erau pe capul său şi despre celălalt care creştea şi înaintea căruia au căzut cele trei şi avea ochi şi gură care grăia lucruri mari şi care era mult mai mare decât celelalte. M-am uitat, şi cornul acela purta război cu cei sfinţi şi i-a biruit, până ce a venit Cel vechi de zile şi a făcut dreptate sfinţilor Celui Preaînalt, până ce s-a împlinit vremea şi împărăţia a ajuns sub stăpânirea sfinţilor [Daniel 7:19-22].
El a răspuns astfel: „Fiara a patra înseamnă că un al patrulea rege va fi pe pământ, care se va deosebi de toate celelalte regate, care va mânca tot pământul, îl va călca în picioare şi îl va zdrobi. Şi cele zece coarne înseamnă că din acest regat se vor ridica zece regi, şi un altul se va scula după ei; el se va deosebi de cei dinaintea lui şi va doborî la pământ trei regi. Şi va grăi cuvinte de defăimare împotriva Celui Preaînalt şi va asupri pe sfinţii Celui Preaînalt, şi îşi va pune în gând să schimbe sărbătorile şi legea, şi ei vor fi daţi în mâna lui o vreme şi vremuri şi jumătate de vreme. Şi judecata se va face şi i se va lua stăpânirea, ca să-l nimicească şi să-l prăbuşească pentru totdeauna. Iar regatul şi stăpânirea şi mărirea regilor de sub ceruri se vor da poporului sfinţilor Celui Preaînalt; împărăţia Lui este împărăţie veşnică şi toate stăpânirile Îi vor sluji Lui şi pe El Îl vor asculta. " [Daniel 2:23-27]
Iată sfârşitul vorbirii mele cu el. Pe mine, Daniel, gândurile mele m-au înfricoşat foarte şi faţa mi s-a schimbat şi am păstrat cuvântul în inima mea [Daniel 7:28].
Cinstindu-l pe proroc, Sfântul Ioan Gură de Aur notează:
„Daniel arată cinstea de care vor avea parte cei drepţi, atunci când scrie: [...}a venit Cel vechi de zile şi a făcut dreptate sfinţilor Celui
Preaînalt, până ce s-a împlinit vremea şi împărăţia a ajuns sub stăpânirea sfinţilor [Daniel 7:22], Iar judecata se va face prin foc. Maleahi
spune: Căci El este ca focul topitorului şi ca
leşia nălbitorului [Maleahi 3:2], Iar
apoi drepţii se vor cinsti. Şi Daniel vorbeşte despre înviere atunci când
spune: Şi mulţi dintre cei care dorm în ţărâna
pământului se vor scula, unii la viaţă
veşnică, iar alţii spre ocară şi ruşine veşnică [Daniel 12:2]".
Răspunsul
Arhanghelului Gavriil cu privire la apariţia celui de-al unsprezecelea corn,
care creştea, şi care este unul şi acelaşi cu cel fară de lege [cf. II Tesaloniceni
2:8-9], va fi lămurit de către Sfântul Chiril (cca 315-386), patriarh al
Ierusalimului (cu începere din anul 349):, Antihristul va veni după căderea Imperiului
Roman şi atunci când sfârşitul lumii va fi aproape. Zece regi ai romanilor se
vor ridica împreună, domnind în locuri diferite, dar în acelaşi timp. După
aceştia, un al unsprezecelea, Antihrist, va pune stăpânire prin fapte necurate
şi prin vrăjitorie peste puterea Romei şi va birui pe trei dintre regi, în faţa
sa, iar ceilalţi şapte i se vor închina lui [cf. Daniel 7:24]. La început se va
arăta şi se va purta ca un conducător bine cumpănit şi binevoitor. Prin fapte
amăgitoare şi folosindu-se de puterile sale vrăjitoreşti, îi va înşela pe
iudei, astfel încât aceştia vor crede că el este mult aşteptatul Mesia. Dar
după o vreme va săvârşi atâta fărădelege şi nedreptate, încât va covârşi toată
fărădelegea şi toate nedreptatea care s-a săvârşit mai înainte de el, de când
există lumea şi pământul. Împotriva tuturor oamenilor, dar a creştinilor mai cu
seamă, va fi de o cruzime, de o ferocitate si de o neîndurare cum nu s-a mai
văzut. După trei ani şi jumătate de răutăţi, va fi nimicit prin pogorârea plină
de slavă şi de putere a Unuia-Născut Fiul lui Dumnezeu, Domnul Dumnezeul şi
Mântuitorul nostru Iisus Hristos. El va nimici Atihristul cu suflarea gurii
Sale şi îl va arunca pe vecie în focul gheenei.
Învăţătura
noastră nu este vreo invenţie sau vreo închipuire, căci ea se desprinde din
Sfintele Scripturi, şi mai cu seamă din prorocia lui Daniel [...]. Va birui
trei regi. În mod evident, aceştia trei sunt dintre cei zece, iar ei vor fi detronaţi şi de bună seamă că el va domni alăturându-şi-i pe ceilalţi
şapte. Şi va grăi cuvinte de defăimare împotriva
Celui Preaînalt - spune Gavriil. Hulitor şi unul care
încalcă legea este cel ce nu a primit domnia de la părinţii săi, ci a apucat-o
cu ajutorul vicleşugurilor sale vrăjitoreşti.
Putem
oare să vedem caracterul faptelor sale? Lămureşte-ne pe noi, dreptule Pavel! Şi atunci se va
arăta cel fără de lege, pe care Domnul Iisus îl va ucide cu suflarea gurii Sale
şi-l va nimici cu strălucirea venirii Sale. Iar venirea aceluia va fi prin
lucrarea lui satan, însoţită de tot felul de puteri şi de semne şi de minuni
mincinoase [II Tesaloniceni 2:8-9]. Prin aceasta se
referă la Satana şi la faptul că se va folosit de acesta ca de un instrument al
său. Dându-şi seama că judecata şi condamnarea lui este iminentă şi că nu mai
are scăpare, el nu mai face război prin intermediul altora, nu se mai foloseşte
de slujitorii săi, aşa ca până acum, ci o face făţiş, cu semne şi minuni
mincinoase; căci tatăl minciunii va grăi în cuvinte amăgitoare şi plăsmuiri,
spre a-i face pe oameni să creadă că văd morţi care înviază, dar aceasta nu se
va întâmpla în realitate; că văd şchiopi care umblă sau orbi care primesc
vederea, dar nimic dintre toate acestea nu se va întâmpla cu adevărat.
Tot
Pavel ne învaţă că omul păcatului, fiul pierzării, este Potrivniculcare se înalţă mai presus de tot ce se numeşte Dumnezeu, sau
se cinsteşte cu închinare, aşa încât să se aşeze el în templul lui Dumnezeu,
dându-se pe sine drept dumnezeu [II Tesaloniceni
2:4], Care templu? El se referă la Templul iudeilor, cel ce a fost dărâmat.
Domnul opreşte ca acesta să fie templul nostru (din Ierusalim)! [...] El va
crea iluzia că este din seminţia lui David şi că a venit spre restaurarea
Templului lui Solomon. Antihrist va veni atunci când din Templul iudeilor nu va
mai rămâne piatră pe piatră, după cum Mântuitorul însuşi a prevestit [Matei
24:2] [...].
Dar adaugă Daniel: M-am uitat, şi
cornul acela purta război cu cei sfinţi şi i-a biruit [Daniel 7:21]. Şi într-altă parte: Şi în vremea aceea se va scula Mihail, marele voievod care ocroteşte pe
fiii poporului tău, şi va fi vreme de strâmtorare cum n-a mai fost de când
sunt popoarele şi până în vremea de acum. Dar în vremea aceea, poporul tău va
fi mântuit şi anume oricine va fi găsit scris în carte [Daniel 12:1], El este balaurul cel cumplit, fiara cea de
temut şi cu neputinţă de a fi biruită de către om, gata să ucidă şi să
înfulece. Multe locuri din Sfânta Scriptură vorbesc despre aceasta, dar pentru
moment ne vom mulţumi despre aceasta cu cele deja arătate [...].
Dar Antihristul nu va domni decât trei
ani şi jumătate; afirmaţia aceasta nu se bazează pe vreo scriere oarecare
apocrifă, ci pe Cartea lui Daniel
Prorocul, care spune: o vreme şi vremuri
şi jumătate de vreme [Daniel 7:25]. O vreme este răgazul de timp de un an, în care puterea lui Antihrist va spori; dar vremuri înseamnă încă doi ani de nedreptăţi,
de unde rezultă un total de trei ani; iar jumătate de vreme
este şase luni. În alt loc, Daniel foloseşte aceleaşi cuvinte: a jurat pe Cel ce este viu în veci: «Va mai ţine o vreme, vremuri şi
jumătate de vreme...» [Daniel 12:7]. Unii (şi anume Sfântul
Hipolit) se poate să fi interpretat în acelaşi sens şi următoarele: Şi din vremea când va înceta jertfa cea de-a pururi şi va începe urâciunea pustiirii vor fi o mie două sute nouăzeci de
zile [Daniel 12:11]; şi
cuvântul: Fericit va fi cel ce va aştepta şi va ajunge
la o mie trei sute treizeci şi
cinci de zile
[Daniel 12.12]. Aşadar, se poate că va fi trebuinţă, atunci, să fugim şi să ne
ascundem."
În rândurile de mai jos redăm cuvântul
profetic al Sfântului Efrem Şirul, referitor la cele ce se vor întâmpla după
căderea Romei, la venirea lui Antihrist: „După ce nedreptatea se va înmulţi şi
toată făptura se va pângări, atunci se va face judecata dumnezeiască, neamurile
vor pieri, iar bărbatul nedreptăţii va fi dat la iveală, amăgitorul oamenilor
şi pricina a toată tulburarea de pe pământ.
În ziua aceea, fiul pierzării se va arăta
pe pământ şi toate vor fi cuprinse de haos şi de neorânduială, tulburarea se va
întinde pretutindeni. Soarele se va întuneca, stelele se vor desprinde şi vor
cădea din ceruri. Luminătorii cereşti se vor stinge şi întunericul va acoperi
tot pământul. Pământul se va cutremura atunci din temelii [...]. Izvoarele şi
fântânile vor seca; valurile se vor fi mistuit în adâncurile mărilor, iar
peştii vor pieri cu totul. Ocârmuitorii vor înceta să mai facă judecată, iar
preoţii se vor cutremura în altarele lor. Cei tari îşi vor pierde puterea.
Toate vieţuitoarele de pe pământ vor fi cuprinse de toropeală. Mâinile tuturor
vor atârna fără de vlagă. Cel rău se va pregăti şi venind va intra în
Ierusalim. El va construi şi va Înălţa Sionul, se va face pe sine ca Dumnezeu
şi intrând se va aşeza În Templu [cf. II Tesaloniceni 2:4].
Iudeii se vor strânge În jurul lui, îi
vor da slavă şi se vor aduna să-i fie alături. El va rosti cuvinte de hulă,
spunând despre sine: Eu sunt Tatăl şi
Fiul, cel dintâi şi cel de pe urmă şi nu este alt Dumnezeu în afară de mine. Dar în ceasul acela zece mii de iudei se vor lepăda de el şi îi vor
răspunde: Tu eşti amăgitorul lumii. Căci Acela
pe care părinţii noştri L-au legat pe cruce pe Golgota, Acela a mântuit toată
făptura şi S-a Înălţat la Cel care L-a trimis. Cuprins de furie, cel rău va da poruncă deîndată ca toţi cei ce îl
tăgăduiesc să fie ucişi de sabie. Şi din această pricină toţi vor prinde frică
de el şi nu vor mai cuteza să-l tăgăduiască.
Apoi, va începe să facă semne amăgitoare
şi minuni mincinoase în cer şi pe pământ, în mări şi pe uscat. Va chema ploaia
şi va ploua. Va porunci seminţelor să răsară si seminţele vor răsări. Dar
acestea toate nu le va face întru adevăr, ci prin farmece. Va potoli valurile,
iar acestea se vor linişti; vânturile îi vor da ascultare. Va face ca roadele
să stea în pomi şi va scoate apă din pământ. Va vorbi leproşilor, iar aceştia
se vor curăţi; orbilor, iar aceştia vor vedea; surzilor, iar ei vor auzi;
muţilor, şi vor vorbi.Va face toate
semnele pe care Domnul nostru le-a săvârşit în lumea aceasta. Dar nu va învia
morţii; căci putere asupra duhurilor el nu are.
Fulgerele vor fi
slujitorii lui şi vor vesti venirea lui. Demonii vor fi puterea lui;
conducătorii acestora îi vor fi ucenici. Pe ei îi va trimite în tinuturi îndepărtate
şi le va da puterea de a tămădui şi aşa vor amăgi ei lumea întreagă. Apostolul
a scris deja despre acestea, să ne fie nouă spre luare-aminte [cf. II
Tesaloniceni 2:2-4].
Iar când blestematul acesta va fi fost
venit si se vor face semne si minuni mincinoase, poporul se va aduna la un loc
şi vor veni cu toţii să vadă dumnezeul şi mulţime multă se va alătura lui şi
oamenii în număr mare se vor lepăda de adevăratul Dumnezeu, iar cei din
mulţimea aceasta îi vor chema şi pe ai lor să laude pe fiul pierzării. Dar vor
cădea unii peste alţii şi se vor ridica unul asupra altuia cu săbii şi se vor
nimici unii pe alţii. Însă cei aleşi vor zbura de la faţa lui, spre vârfurile
munţilor şi pe stânci şi tulburare va fi în tot pământul, aşa cum nu s-a mai
văzut de când e lumea [cf. Matei 24:21]. Inimile oamenilor se vor umple de
spaimă şi confuzia îi va cuprinde pe toţi, din pricina dezordinii acesteia.
Copiii se vor lepăda de părinţii lor şi se vor lua după cel rău. Preoţii vor
părăsi altarele şi se vor face vestitori ai acestuia. Unii se vor ascunde în
morminte şi îşi vor căuta adăpost printre cei morţi, spunând că morţii sunt
fericiţi, pentru că au fost ţinuţi departe de asemenea necurăţii [...].
Enoh şi Ilie
vor fi trimişi să-l înfrunte pe cel rău, printr-o întrebare plină de blândeţe.
Aceşti sfinţi bărbaţi vor veni înaintea lui şi, spre a-l vădi pe fiul pierzării
înaintea mulţimilor strânse în jurul său, vor întreba: Dacă tu eşti cu adevărat Dumnezeu, arată-ne ceea ce îţi cerem acum. În
ce loc anume stau ascunşi Enoh şi Ilie, cei din vechime? Şi îndată cel rău va da răspuns sfinţilor: De voiesc să-i caut în ceruri, în adâncurile mării, toate sălaşurile şi
ascunzişurile sunt deschise înaintea ochilor mei. Căci nu este alt Dumnezeu
afară de mine; iar eu pot să fac orice, în cer şi pe pământ. Atunci ei vor răspunde fiului pierzării: De eşti tu Dumnezeu, cheamă morţii şi ei vor învia. Căci scris este În
cărţile Prorocilor şi în cele ale Apostolilor că Hristos, când va să vină, va învia
morţii din morminte. De nu ne vei arăta aceasta, atunci noi vom trage concluzia
că Cel ce a fost răstignit este mai mare decât tine; căci El a înviat morţii
şi El Însuşi S-a înălţat la ceruri întru slavă. Auzind acestea, cel rău, cuprins de mânie împotriva
sfinţilor, va pune mâna pe sabie şi într-o clipită le va tăia amândurora
capetele.
Atunci, din tării se vor ridica Gavriil
şi Mihail, mai-marii cetelor celor cereşti; ei se vor pogorî şi îi vor readuce
pe sfinţi la viaţă. Arhanghelii se vor apropia şi îl vor înşfăca pe blestematul
acela. Atunci se va auzi porunca Domnului din ceruri şi El va surpa toată
puterea blestematului aceluia şi a tuturor slujitorilor lui. Şi într-o clipită
Arhanghelii îl vor prăvăli în gheena. Şi toţi cei ce au crezut în el vor fi
aruncaţi pe urmele lui, în mijlocul focului. Apoi Domnul Se va pogorî dintru
cele înalte, întru slava cea de temut a sfinţilor Săi Îngeri şi arhangheli, iar
carul Său se va opri între pământ şi ceruri. El va grăi către mare, iar marea
va seca şi peştii din mijlocul ei vor pieri. Cerurile şi pământul vor trece şi întuneric
va fi pretutindeni. Domnul va trimite foc pe pământ, vreme de patruzeci de
zile, şi îl va curăţi de toată nedreptatea şi de toată necurăţia păcatului.
Şi se va pregăti un divan, iar Fiul va
sta de-a dreapta şi douăsprezece tronuri vor fi, pentru cei doisprezece
Apostoli, precum şi aşezăminte împodobite pentru martiri şi un palat pentru
sfinţi. Îngerii vor suna din trâmbiţele lor şi morţii se vor ridica din
morminte. Iar când îngerii îi vor aduna laolaltă pe toţi fiii lui Adam, grâul
se va aduna în hambare, iar neghina se va da focului. Cei buni vor intra în
împărăţie, iar cei răi În gheena. Drepţii se vor înălţa în ceruri, iar
păcătoşii vor arde în foc. Martirii vor intra în cămara de nuntă, iar cei răi vor
fi izgoniţi afară, în întuneric. Dar domnia lui Hristos va fi veşnică, iar El
va fi împărat în vecii vecilor."
Vedenia berbecului şi a ţapului şi interpretarea Arhanghelului Gavriil
[Daniel 8]
În anul al treilea al domniei regelui Belşaţar mi s-a arătat mie, lui Daniel, o vedenie, afară de cele ce mi se arătaseră la început. Şi m-am uitat în vedenie şi, când priveam, parcă eram în capitala Suza, care este în ţara Elamului şi, stând cu privirea aţintită, eram pe fluviul Ulai [Daniel 8:1-2].
Elam
sau, în limba greacă, Elymas, se afla în vestul satrapiei persane Suza, aflată
la poalele înălţimilor Iranului şi la începutul văii Tigrului şi Eufratului, între
Persia şi Babilon. Odată cu al treilea an al domniei lui Belşaţar, dinastia
lui Nabucodonosor s-a stins. Prorocului Daniel i se descoperă cele ce se vor întâmpla
în cel de-al doilea şi în cel de-al treilea imperiu al lumii prin vedenia unui
berbec, a unui ţap şi a unui corn care creştea. I se arată biruinţa grecilor şi
înfrângerea perşilor, precum şi tirania lui Antioh Epifan. Este important de
observat că în capitolele 7 şi 8 ale Cărţii lui Daniel sunt menţionate două coarne, care simbolizează două persoane
distincte. Cornul din capitolul 7 va ieşi din regatul al patrulea. Va fi un al
unsprezecelea corn, din care va răsări arborele celor zece coarne. Acesta
simbolizează persoana care îi va persecuta pe cei ce vor crede în Dumnezeu,
vreme de 42 de luni sau trei ani şi jumătate. Părinţii Bisericii consideră că
acesta este Antihristul. Cornul cel mic, despre care se vorbeşte în capitolul
8, iese din regatul al treilea. Şi va mai fi un al cincilea corn, ieşit dintr-unul
dintre cele patru. Acesta se referă la persoana care va persecuta poporul lui
Dumnezeu vreme de 2300 de zile, adică mai bine de şase ani. În general se
consideră că ar fi vorba despre Antioh al IV-lea Epifan, care a pângărit
Templul din Ierusalim.
Sfântul Afraat scrie: „Berbecul
simbolizează pe regele mezilor şi al perşilor, şi anume pe Darius; iar ţapul pe
Alexandru, fiul lui Filip, Macedoneanul. Căci Daniel a văzut berbecul pe când
se afla în Suza, la palat. [...] Şi de ce a văzut el că ţapul a rupt ambele
coarne ale berbecului? De bună seamă pentru că a luat în stăpânire ambele
regate peste care a domnit, prin luptă: cel mai mic, al mezilor, precum şi pe
cel mai mare, al perşilor. Dar când a venit Alexandru cel Mare, acesta l-a înfrânt
pe Darius."
Sfântul Hipolit consimte şi adaugă: „Prin berbecul lovind cu coarnele la apus, la miazănoapte
şi la miazăzi [Daniel 8:4], se
referă la regele Darius al perşilor, care a cucerit toate neamurile, căci nici o fiară nu-i putea sta împotrivă şi nimeni nu scăpa de asuprirea
lui [Daniel 8:4], Iar prin ţapul care venea de la apus pe deasupra feţei pământului [Daniel 8:5] se referă la Alexandru Macedon, regele
grecilor. Iar când spune despre ţap că a lovit berbecul şi
i-a sfărâmat cele două coarne, iar berbecul nu mai avea putere să i se
împotrivească; şi l-a aruncat la pământ şi
l-a călcat în picioare şi nimeni n-a scăpat pe berbec [Daniel 8:6-7] - aceasta exprimă întocmai ceea ce s-a şi
întâmplat."
Mai departe, Sfântul Hipolit învaţă:
„Apoi, după înălţarea ţapului - sugerată prin faptul că cornul acestuia creşte
-, i se rupe cornul; iar de sub acesta ies alte patru coarne, Îndreptate spre
cele patru vânturi din ceruri. Căci Alexandru, după ce s-a făcut pe sine
stăpân peste toată Persia şi pe toţi locuitorii Persiei i-a făcut supuşi ai
săi, a murit, dar nu înainte de a-şi fi împărţit regatul în patru principate,
după cum s-a arătat mai sus."
Apoi „s-a ridicat Antioh, cel supranumit Epifan; acesta era din seminţia lui
Alexandru. După ce a domnit peste Siria, a luat în stăpânire Întreg pământul
Egiptului, a urcat la Ierusalim, a intrat în Templu, a luat toate odoarele din
Casa Domnului, candelabrul de aur, masa, altarul şi pe mulţi i-a ucis. [...]
Aşa s-a Întâmplat că locul de închinăciune a rămas deşert, vreme de trei ani
şi jumătate, până la două mii trei sute
de seri şi de dimineţi [Daniel 8:14]; până
ce s-a ridicat Iuda Macabeul, după moartea tatălui său, Matia, şi s-a răsculat
împotriva lui Antioh, i-a distrus întăriturile, taberele, a eliberat cetatea, a
recucerit Templul şi l-a resfinţit, făcând toate cele cuvenite, după Lege.
Arhanghelul Gavriil i-a descoperit toate acestea profetului, aşa după cum le-am
înţeles şi noi şi după cum s-au şi întâmplat şi au fost istorisite lămurit în
Cărţile Macabeilor".
Sfântul Efrem Şirul scrie: „Profetul a
vestit dinainte pustiirea cetăţii [cf. Daniel 8:11-l2] şi soarta regilor ce au
să vină. Şi că va rămâne pustie şi dărâmată, până la împlinirea judecăţii.
[...] Prin urmare cetăţii i s-a făcut deja judecata: iar aceasta se poate întâmpla
oricând şi de-acum nu mai poate fi schimbată. Jertfele nu mai sunt de
trebuinţă, de vreme ce jertfa Aceluia care S-a jertfit pe Sine însuşi a fost o
dată pentru totdeauna [cf. Evrei 7:27]."
Şi am auzit un sfânt care grăia, şi un alt sfânt a zis către cel ce grăia: „Până când va dura vedenia şi jertfa de fiecare zi nu se va mai aduce şi un păcat al pustiirii va fi pus în loc şi templul şi oştirea vor fi călcate în picioare?" Atunci el i-a răspuns: „Până la două mii trei sute de seri şi de dimineţi; după aceasta templul îşi va avea din nou rostul lui" [Daniel 8:13-l4]. [...] Iar vedenia despre seri şi despre dimineţi, care a fost spusă, este adevărată; tu însă pecetluieşte vedenia, că se va întâmpla după multe zile [Daniel 8:26].
Sfântul Hipolit spune că, aici, seară înseamnă „pe cale de
a lua sfârşit". Iar dimineaţă se referă la Ziua Învierii - „Căci atunci va fi începutul
unei noi ere, aşa după cum pământul este începutul unei zile noi. Iar cele două mii trei sute de [...] dimineţi sunt lumina lumii. Căci odată cu venirea luminii (adică
a lui Hristos) în lume, Templul este curăţit, aşa după cum se spune în
prorocie. Şi nu se poate curăţi altfel decât prin distrugere."
Atunci am auzit un glas de om deasupra fluviului Ulai, glas care striga şi spunea: „Gavriile, tâlcuieşte celui de acolo vedenia!" [Daniel 8:16] .
În
comentariul Fericitului Ieronim aflăm următoarele: „Iudeii afirmă că glasul
care-l trimite pe Gavriil la Daniel, spre a-i lămuri viziunea, ar fi al lui
Mihail. Şi pe bună dreptate este trimis Gavriil spre lămurire, căci Gavriil
este însărcinat să poarte grija bătăliilor şi a întrecerilor, iar viziunea
aceasta se referă tocmai la bătălii şi la întreceri între regi, ba chiar şi la
succesiunea domniilor şi a regatelor. Căci în limba noastră Gavriil se
tălmăceşte: puternicul lui Dumnezeul.
Sfântul Chiril al Ierusalimului ne
spune că atunci „când Gavriil, care este slugă a lui Dumnezeu, s-a arătat lui
Daniel [cf. Daniel 8:16-l7], [acesta] îndată s-a spăimântat şi a căzut cu faţa
la pământ; şi profetul n-a îndrăznit să-i răspundă, până ce îngerul a fost
silit să se prefacă asemenea fiului omului. Dacă atunci când se arată Gavriil
i-a cuprins frica pe proroci, oare când S-ar arăta Dumnezeu, aşa cum este, n-ar
muri cu toţii? Este cu neputinţă deci să vedem cu ochii trupului firea cea
dumnezeiască. Dar putem să ne facem o idee despre puterea Sa, din lucrările
cele dumnezeieşti.
Şi eu, Daniel, am fost istovit de puteri şi am căzut bolnav câteva zile. Dar m-am sculat şi am avut grijă de lucrurile regelui. Am rămas uimit de cele ce am văzut şi n-am putut să le Înţeleg [Daniel 8:27].