1.
Strigă acum, de te va auzi cineva, dacă vei vedea pe
vreunul dintre sfinţii îngeri. Şi
prin aceasta se arată superioritatea lui Dumnezeu. Fiindcă era normal ca Iov să
îşi cerceteze situaţia, vezi ce spune Elifaz: Nu-mi spune mie aceasta. Mare
este Dumnezeu, face multe lucruri pe care nu le ştim. Mare este josnicia
noastră. Noi zăcem undeva departe. Dar de ce vorbesc despre El, când şi despre
slujitorii Lui pot spune acelaşi lucru? Prin urmare, ceea ce El face, face
bine.
2.
Pe cel nebun îl ucide mânia, pe cel rătăcit îl omoară
râvna. Dar înţeleptul le
cercetează pe acestea toate cu luare aminte, pe când cel nebun nu priveşte la
nimic dintre acestea. Sau că Dumnezeu îl ucide prin mânie
pe nebun, iar pe cel rătăcit îl omoară râvna, adică râvna lui
Dumnezeu. Mânia ucide pe cei nebuni. Mi se pare mie că pe cei păcătoşi. Pe cel nebun mânia îl ucide, nicidecum pe cel înţelept.
Căci la cel înţelept nici nu este mânie. „Dar mânia îi pierde şi pe cei
înţelepţi", se spune în altă parte, atunci nebunia cu cât mai mult îi
pierde.
3.
Am văzut pe nebun prinzând rădăcină, dar îndată casa
lor le-a fost înghiţită. Şi vezi
cum îşi ia de mai înainte precauţii. Să nu-mi spui mie că adeseori au şi copii.
Dar nu vreme îndelungată. Fiindcă era posibil ca cineva să spună: Cum?
Dacă Iov era păcătos cum de se bucura de atâtea bunătăţi? Da, zice: am văzut pe cei nebuni prinzând rădăcină. Vezi că nebun
îl numeşte pe păcătos? Şi aceasta prin iconomia lui Dumnezeu, astfel încât să
nu îi nimicească imediat pe păcătoşi, ci să le dea răgaz pentru pocăinţă sau
alţii să nu facă binele cu sila.
4.
Departe să fie
fiii lor de mântuire, să fie batjocoriţi la porţile celor mai mici . Adică să fie risipiţi, împrăştiaţi. Şi nu va fi cel ce
izbăveşte.
5.
Cele pe care
aceia le vor secera, drepţii le vor mânca. Aceia nu vor fi izbăviţi din rele şi
puterea lor să sece. Adică să fie vlăguită puterea lor.
Totodată, acestea sunt cuvintele unui exaltat.
6.
Căci nu din pământ iese necazul, nici din munţi nu
răsare chinul .Căci povara aceasta
este în oameni. Vezi cum iarăşi este obligat să arate că cele spuse sunt
conforme cu firea, ca să nu îi critice cineva cuvântul. Căci, zice, „aşa este
firea oamenilor. Pământul nu hrăneşte nimic mai murdar şi mai jalnic decât
omul". Adică nu trebuie să ne mirăm de asta, nici să fim surprinşi. Pentru
aceasta existăm, ca să suferim şi să facem şi pe alţii să sufere. Aceasta o
spune şi Profetul. „Şi ceea ce este mai mult decât aceştia, osteneală şi
durere." Şi iarăşi, Iacov: „Puţine şi grele au fost zilele vieţii
mele".
7.
Dar omul se naşte în suferinţă . Este un
lucru firesc, zice: este cu neputinţă să scăpăm de suferinţă şi de nenorocire.
Ca să nu zică iarăşi cineva că Iov era drept, Elifaz zice: „este drept, dar firea omenească este astfel încât să suporte
chinurile". Vezi bine: ca să dovedească faptul că Iov nu era fără prihană,
insistă asupra firii. Şi pe cei ce locuiesc în case de lut.
Şi iarăşi: „Ce oare? Nu cumva este vreun muritor curat înaintea
Domnului?". Iarăşi zice că nu este cu putinţă să ieşi din această viaţă
fără suferinţă. Omul, zice, în durere se naşte. Căci nu cele fără simţire, nici
animalele necuvântătoare vor simţi deznădejdea, ci aceasta se află numai la
oameni. Cercetează firea noastră comună şi vei vedea că aşa este.
8.
Iar puii vulturilor zboară în înălţimi . Adică sunt nepăsători şi fără grijă. Ce oare? Se
bucură de mai mare grijă din partea lui Dumnezeu? Nicidecum. Fiindcă nici
pământul, nici munţii nu se bucură, deoarece sunt părtaşe lipsei de simţire, şi
mie mi se pare că şi această zburătoare este nesimţitoare, fiind băutoare de
sânge şi mâncătoare de carne.
9.
Cu toate acestea, eu mă voi ruga Domnului, pe Domnul
Atotstăpânitorul voi chema. Şi
când lucrurile stau astfel, zice, nu voi deznădăjdui ca tine, ci aştept,
recunoscând pe Stăpânul. Tu te răzvrăteşti, dar eu aştept pe Dumnezeu, chemându-L
pururea, nu deznădăjduind. Căci Dumnezeu ştie întotdeauna să întoarcă lucrurile
la cele contrare. Sunt în mijlocul relelor, dar Dumnezeu poate să mă facă să
fiu în cele bune aşa cum m-a adus de la acelea în situaţia asta. Pe Domnul Atotstăpânitorul, adică pe Cel ce stăpâneşte
toate timpurile şi locurile şi lucrurile. Apoi istoriseşte despre puterea Lui,
care se întinde la fiecare făptură, şi le spune mai întâi pe genuri, apoi pe
specii.
10.Pe Cel ce face lucruri mari şi de nepătruns, slăvite
şi minunate, cărora nu este număr, pe Cel ce dă ploaie pe faţa pământului şi trimite apă celor de
sub cer. Ceea ce este prima dovadă
a binefacerii Lui, care susţine viaţa noastră şi semnul schimbării situaţiei.
11.
Pe Cel ce îi ridică pe cei smeriţi, şi ridică la
mântuire pe cei ce au pierit.
Acest exemplu, considerat aparte, prezintă două aspecte, unul văzut şi unul
nevăzut, dar este un exemplu mai propriu [lui Dumnezeu].
12.
Pe cel ce destramă voile celor vicleni. Adică pe Cel ce schimbă, pe Cel care întoarce voile
celor vicleni. Şi mâinile lor nu vor face ceva adevărat.
Cât despre cei ce nu fac ceva adevărat, şi aceasta este lucrarea puterii şi
iconomiei lui Dumnezeu, faptul de a putea prinde viclenia şi de a o face
nebună. Căci aşa cum a putea învinge trupuri puternice este fapta lui Dumnezeu,
tot aşa este fapta lui Dumnezeu a avea stăpânire peste sufletele viclene.
13.
Cel ce prinde pe cei înţelepţi în laţul înţelepciunii
lor. Adică Cel ce învinge, Cel ce
stăpâneşte. Planurile celor unel- titori le-a răsturnat.
Adică le-a făcut neputincioase. Elifaz insinuează acestea împotriva lui Iov, ca
şi când Iov s-ar lăuda şi ar fi iubitor de slavă. Apoi spune cu ce rele îl
încinge Dumnezeu.
14.
Ziua vor da de
întuneric şi în miezul zilei bâjbâie ca noaptea. Să piară în război! Şi că Dumnezeu face dimpotrivă cu cei neputincioşi. Şi cel
neputincios să scape din mâna celui puternic, să aibă nădejde cel neputincios,
iar gura celui nedrept să fie astupată! Acestea face Dumnezeu pentru ca şi cel neputincios să
nădăjduiască cele bune şi nici cel puternic să se mândrească. Şi fiindcă mai
sus a zis: „strigă, de te va auzi cineva"", ca să nu socoteşti prin
faptul că nu este ascultat, că sunt lucruri care scapă proniei, el zice: „Nu
astfel, ci Dumnezeu, deşi nu este văzut, face multe lucruri". Şi Elifaz
vorbeşte mult despre aceasta, astfel încât să îl doboare pe Iov. Căci dacă
Dumnezeu are obiceiul să îi înalţe pe cei neputincioşi, să îi smerească pe cei
înălţaţi, să îi mustre pe cei vicleni, înţelege de aici concluzia(concluzia
sugerată de intervenţia lui Elifaz este că dacă Dumnezeu pedepseşte pe cei
mândri şi mustră pe cei vicleni, şi dacă Iov este cel pedepsit, rezultă că este
şi el din categoria celor mândri sau vicleni). Apoi, pentru a nu-şi face cuvântul nesuferit, zice că acesta nu este
numai un mod de a pedepsi pe cei vicleni, ci sunt şi situaţii în care pedeapsa
se face în folosul celor pedepsiţi, sau mai degrabă nu aceasta spune, ci că
oricât de răi ar fi, prin pedeapsă, cei vicleni se folosesc.
15.
Fericit este omul, zice, pe care l-a certat
Domnul pe pământ. Certarea Celui Atotputernic n-o dispreţui. De
aceea au şi dobândit iertarea de la Veghetorul lor, fiindcă au răbdat asemenea
pedepse. Apoi vorbeşte despre puterea lui Dumnezeu de a întoarce la o situaţie
contrară, că pedeapsa ne foloseşte şi Dumnezeu iarăşi poate schimba durerea, de
îndată ce aceasta şi-a făcut efectul. Ca să nu spună cineva: „Dacă leacul este
folositor, totuşi este şi amar şi nu îl pot răbda", zice: „Dar nu este
neîncetat chinul, ci, de îndată ce şi-a făcut efectul, Dumnezeu îl
îndepărtează. Nu cumva te lasă să ai nevoie de un alt medic? Gândeşte-te că El
este Celce vindecă. Este evident că şi acum, tocmai fiindcă te îngrijeşte, te
face să suferi".
16.
Căci El te face să suferi şi iarăşi te ridică. El te-a
lovit şi mâinile Lui te vor vindeca.
Dacă El este Cel ce dezleagă chinurile şi Cel ce te duce la cele contrare şi
te face să te bucuri de cea mai adâncă pace, nici acestea nu le face cu o
intenţie diferită, ci cu acelaşi scop.
17.
De şase ori te va scăpa din necazuri, iar a şaptea
oară, nu se va atinge de tine răul.
Adică nu face acestea mereu, ci la început te lasă să primeşti încercarea, dar
după aceea nu mai îngăduie nici ispita.
18.
Pe timp de foamete te va izbăvi de moarte, şi la vreme
de război te va izbăvi din mâinile fierului, de biciul limbii te va ascunde şi
nu te vei mai înfricoşa de relele ce vin. Nu neînsemnat este acest lucru, ci foarte mare. „De la bărbatul ce
vorbeşte nu vine nici un bine". Nu este nimic mai rău decât limba plină
de toată uneltirea şi clevetirea. Aceasta este mai greu şi mai nesuferit decât
orice cuţit. Nu te vei înfricoşa, zice. Adică nu
numai că nu vei suferi, ci nici nu te vei mai
înfricoşa de nenorocire, că va veni nenorocirea, de cei nedrepţi şi cei
nelegiuiţi vei râde. Şi aceasta cu cât mai mare lucru este. Nu
numai faptul de a fi în siguranţă, ci şi de a-şi râde de cei nedrepţi. Şi
pentru ce vorbesc despre oameni, când nici fiarele nu vor mai fi înfricoşătoare
pentru tine...
19.
De fiarele
pământului nu te vei spăimânta. Fiarele sălbatice vor fi în pace cu tine şi
vei cunoaşte că în pace va fi sălaşul tău,și veghe peste bunăcuviinţa
ta şi nu vei da greş, apoi vei cunoaşte că va fi în pace casa ta. „Casa ta, zice, se va bucura de pace multă. Nimic nu
este asemenea cu acest lucru, a avea pace în casă. Ce folos că eşti slobozit
din războaiele din afară, dacă cele dinlăuntrul casei tale sunt pline de
tulburare?".
20.
Iar cele de trebuinţă nu vor lipsi din cortul tău. Nu
vor lipsi, adică nu vei întâmpina
nici o dificultate, nici nu vei pătimi ceva înfricoşător. Apoi fericirea se va
întinde şi asupra urmaşilor şi moartea nu va veni mai înainte de vreme.
21.
Vei cunoaşte că mulţi vor fi urmaşii tăi, fiii tăi vor
fi ca iarba câmpului, vei pleca în mormânt ca grâul copt, secerat la vreme sau
ca grămada de grâne strânsă la vreme. Iată, acestea aşa le-am cercetat, acestea
sunt cele pe care le-am auzit. Iar tu cunoaşte-te în sinea ta dacă ai săvârşit
ceva. Vezi cum a întors tot
folosul celor spuse şi ce lovitură grea a dat? Cum şi în ce chip? Arătând că
Iov nu era dintre cei îndreptaţi, nici între cei care au nădejde. Şi ceea ce a
spus a aplicat persoanei lui Iov, deşi cuvântul este spus în general, căci
zice: „Acestea am văzut şi am auzit. Şi dacă aceasta nu ţi s-a întâmplat ţie şi
încă rămâi în chinuri, atunci tu singur trebuie să ştii răutatea ta".
Capitolul VI
1.
Luând cuvântul, Iov a zis: O, dacă cineva, cumpănind,
ar cântări mânia mea, de mi-ar lua chinurile şi le-ar pune laolaltă pe cântar,
mai grele sunt decât nisipul de pe ţărm. Este obiceiul la cei ce trec prin mari dureri să dorească să ştie cei
prezenţi, cu exactitate, mărimea chinurilor care îi cuprind. Aceasta o face şi
Iov sub formă de rugăciune când zice: O, dacă cineva ar
cântări..., în loc de: De-ar putea
cântări... Iată, aici numeşte mânie deznădejdea şi în multe
locuri din Scriptură vom găsi aceasta, ca atunci când zice: „Cel ce cutremură
pământul şi care întărâtă pe regi.. ,",
adică cel ce întristează. Ceea ce spune aceasta este: „Voi vă arătaţi înţelepţi
în necazurile altora şi, stând departe de nenorocirile mele, îmi daţi sfaturi
în timp ce sunteţi în multă siguranţă". Acest răspuns este împotriva
cuvântului acela care spunea: „tu dădeai învăţătură multora", „ai încins
cu curaj genunchii cei neputincioşi", „Dar acum a venit peste tine
nenorocirea şi tu te-ai pierdut cu firea". Pentru ce zice: „Te-ai pierdut
cu firea"? „Voiam ca nenorocirea mea să devină vădită şi aţi fi ştiut dacă
a mai suferit cineva asemenea nenorociri. Dar vezi şi aici nefericirea mea.
Prin aceleaşi fapte prin care trebuia să dobândesc iertare, sunt de neiertat.
Mărimea nenorocirii nu numai că nu pledează pentru mine, nici măcar nu mă lasă să par vrednic de milă, ci
însăşi nenorocirea mea mai mult mă osândeşte. Prin cele pentru care trebuia să
fiu miluit, prin acelea sunt urat şi condamnat şi nu pot dobândi milă, orice aş
spune". Dovadă este faptul că Elifaz atribuia nenorocirea lui Iov
necucerniciei despre care spunea: „Au fost vreodată
oamenii adevăraţi scoşi din rădăcină?". Aşa cum şi despre
fericitul Pavel ziceau barbarii că „pe acesta, deşi a scăpat din mare, dreptatea
nu l-a lăsat să trăiască". Căci oamenii, şi mai ales mulţimea norodului
de rând, judecând evenimentele cu simplitate şi la întâmplare, nu îşi sprijină
judecata pe faptele fiecăruia, ci judecă pornind de la pedepsele pe care le
văd. Fiindcă Elifaz zicea: „Ce muritor este curat înaintea lui Dumnezeu?",
de aceea Iov zicea: „Nu pot răspunde nimic, nici nu pot spune că am pătimit
asta şi asta, fără să fi greşit cu nimic. Căci împotriva mea vorbesc pedepsele
înseşi. Aş putea totuşi să îl învinuiesc pe Cel Puternic, adică să îl
contrazic".
2.
Dar, pe cât se pare, cuvintele mele sunt prosteşti.
Căci săgeţile Domnului sunt în trupul meu şi mânia lor îmi bea tot sângele,
când încep să vorbesc, ele mă împung.
Ce înseamnă aceasta? „Nu numai că mă împung prin faptul că sunt înfipte în trupul
meu, ci mă depărtează şi de o judecată dreaptă." Pentru ce spune: când încep să vorbesc ele mă împung[...], şi pare să
spună şi contrariul: Când mă împung, vorbesc?
Aproape că pledează pentru cuvintele de mai înainte pentru care şi-a blestemat
ziua în care s-a născut. Căci nu spun acestea din răutate, nici degeaba, nici
din simplitate, ci îmboldit de durere. Cine este atât de nebun, încât să vrea
să se tânguiască degeaba? Pentru
că Elifaz zicea: „Mustrarea celui Atotputernic n-o dispreţui ",
aşa cum prietenii lui aduceau în discuţie necuvântătoarele vorbind despre
puterea leului, la fel face şi Iov.
3.
Ce oare? În zadar zbiară măgarul sălbatic sau când
caută hrană? Mugeşte oare boul lângă ieslea cu nutreţ, având hrană ?
Bine zice: lângă iesle, fiindcă în altă parte mugeşte. Şi iarăşi: Se mănâncă pâinea fără sare? Este vreun gust în vorbele goale? Aşa
cum măgarul nu zbiară degeaba şi nici boul nu mugeşte lângă iesle şi aşa cum nimeni
nu mănâncă pâinea fără sare, nici nu ia aminte la vorbele goale (aduce mai ales
exemplele cele mai cu neputinţă) la fel şi eu, zice Iov, nu m-aş tângui astfel,
dacă nu aş fi silit de împunsătură. Aşa cum este neplăcut să mănânci pâinea
fără sare, la fel şi mie îmi este neplăcut să mă tânguiesc şi să mă chinui şi
să spun vorbe de prisos. Cine ar vrea să se tânguiască prosteşte? Ce plăcere
este în nişte vorbe deşarte? (Căci gustul este plăcerea). Plecând de la un
exemplu mai depărtat, ajunge la unul mai apropiat, de la măgar la pâine: [...]
Dacă ar fi fost vreun cuvânt adevărat în vorbele tale, nici unul dintre
relele acestea nu ţi s-ar fi întâmplat. De aceea spune acum Iov: Pe cât se pare, cuvintele mele sunt prosteşti.
4.
Nu poate să se odihnească sufletul meu. Pentru ce? Văd că mâncarea mea
miroase urât, ca duhoarea de leu. Nu îi erau de ajuns rănile şi
puroiul, ci se adaugă şi alte pedepse. De la boală întreaga simţire i s-a
vătămat, încât până şi mâncarea i-a devenit o pedeapsă. Mirosul urât al rănilor i-a luat dis-cernamântul
simţurilor. Ce poate fi mai greu decât această pedeapsa? Nici somnul nu îl
odihnea, nici hrana nu îl hrănea.Ca duhoarea de leu, zice. Căci acest animal miroase
groaznic de rău. Fiindcă în alte privinţe, leul are o superioritate naturală
faţă de celelalte animale; în privinţa mirosului, Dumnezeu l-a făcut mai puţin
înzestrat decât pe celelalte.
5.
De mi-ar da, de
ar ajunge rugăciunea mea, şi de mi-ar da Domnul nădejdea mea. Să mă rănească,
dar să nu mă nimicească până în sfârşit. Să-mi fie mormânt oraşul meu pe ale
cărui ziduri zburdam. Este o singură dezlegare din aceste chinuri,
moartea. Ce înseamnă zburdam? „Eram bucuros şi
încrezător".
6.
Să nu mă cruţe, căci n-am minţit în cuvintele
Dumnezeului cel sfânt al meu. „Să
nu mă cruţe, adică, de contrazicerile cu voi, zice, căci nu mă ştiu să fi făcut
nimic din ceea ce spuneţi. Dar nu spun aceasta, ci spun că sunt biciuit cu
pedepse mai mari decât poate suporta firea noastră, că mărimea chinurilor
întrece puterea trupului". Dar tu ia aminte cum peste tot şi văzând o
asemenea nevoie, nu a răbdat nicidecum să ajungă la istorisirea faptelor lui
bune, ci le ascunde şi el, care îşi vestea adesea cu multă îndrăznire păcatele
în adunare mare şi în strălucit teatru, trece sub tăcere faptele bune, chiar
aflându-se în mijlocul unei asemenea nevoi. Căci nu spune că, drept fiind, a
pătimit acestea, ci că nu poate purta, după cum şi David spunea: „Miluieşte-mă,
că neputincios sunt". Acest cuvânt este al celor ce nu au îndrăznire şi
care se refugiază în slăbiciunea firii. Căci faptul că spune neputincios sunt,
nu sunt „de piatră", nu arată că este pedepsit pe nedrept, ci recunoaşte
că pe drept, dar că nu poate suporta şi de aceea cere să dobândească iertare.
7.
Care este puterea mea, zice, de îndur,
sau care este timpul meu că sufletul meu rabdă? Ce
înseamnă: Care este timpul meu? Adică „viaţa mea
e scurtă", zice. Poate fi vreo schimbare mare? Oare pot nădăjdui că voi
trăi multă vreme? Care este puterea mea, de îndur?
Prin urmare, nu rabdă din puterea lui, ci din evlavie şi frică de Dumnezeu.
Căci dacă ar fi vrut, nu ar fi răbdat, ci s-ar fi distrus pe sine însuşi,
încât, dacă nu din altă parte, învaţă cel puţin de aici evlavia bărbatului,
fiindcă om fiind, a răbdat mai mult decât pietrele pentru frica lui Dumnezeu,
îşi lasă situaţia sa şi propriul sfârşit pe seama rugăciunii şi nu pe seama
curajului său.
8.
Sau este de aramă carnea mea, sau nu în El m-am
încrezut? Dar ajutorul este departe de mine, m-a lepădat mila, şi cercetarea
Domnului m-a trecut cu vederea.
Fiindcă Elifaz îl îndeamnă să cheme pe Domnul Atotţiitorul, Iov răspunde: sau nu în El mi-am pus încrederea? Gândeşte-te că nu la
începutul nenorocirii vorbeşte astfel, ci după ce a trecut mult timp, la
sfârşitul luptelor.
9.
Cei de aproape ai mei nu s-au îngrijit de mine. Ca un
şuvoi ce seacă sau ca un val au trecut pe lângă mine. Cei ce mă cinsteau acum
au căzut asupra mea. Şi acesta
este semnul părăsirii de Dumnezeu, faptul de a fi dispreţuit de casnicii săi
în mijlocul atâtor pătimiri. Căci când cineva este lepădat şi lipsit de
ajutorul de la El, toate îi sunt duşmane şi potrivnice. Nimeni nu m-a cunoscut
în nenorocirea mea, dar aceasta nu este important. Cei ce mă cinsteau
au căzut acum asupra mea. Aceasta este cu mult mai cumplit: a
călca în picioare un om care deja zace la pământ Mie mi se pare că face aluzie chiar la
prietenii lui.
10. Cu zapada sau gheaţa întărită când se topeşte la căldură şi nici nu se
mai cunoaşte că era, la fel şi eu sunt părăsit de toţi, am pierit şi am ajuns
fără adăpost. Adică nu a rămas nici o amintire, nici o
rămăşiţă a fericirii de altădată. Acestea sunt mai cumplite decât orice
nenorocire. De mi-ar lua chinurile şi le-ar pune laolaltă pe
cântar. Şi încearcă să descrie aceste chinuri. Văd că mâncarea mea miroase urât, ca duhoarea de leu. „Mă
rog să mor şi nu mor, pătimesc acestea, om fiind, iar nu piatră, om cu viaţă
scurtă, nu mă bucur de ajutorul de sus. Unii dintre casnicii mei mă trec cu
vederea, alţii mă calcă în picioare. Nu a rămas nici o amintire din fericirea
de mai înainte".
11.
Vedeţi căile temaniţilor şi cărările necredincioşilor,
cei ce vedeţi pătrunzător. Ruşinaţi-vă, cei ce vedeţi. Datornici vor fi cei ce
se încred în cetăţi şi în avuţii.
„Priviţi, zice, şi vedeţi, adică amintiţi-vă situaţia voastră, viitorul este
necunoscut şi toţi suntem în aceeaşi situaţie, acestea socotiţi-le şi voi
despre voi înşivă şi reprimaţi orice cuget mândru".
13. Ce oare? Nu cumva v-am cerut eu ceva sau am nevoie de putere de la voi care să mă mântuiască din mâinile celor răi sau să mă izbăvească din mâna celui puternic? Adică: nu aveam nevoie de voi mai înainte, nici acum nu am, ci voi de la voi înşivă aţi venit ca să mă mângâiaţi. Pentru ce faceţi cele ale unor duşmani?
14. Învăţaţi-mă, iar eu voi tăcea. Dacă am rătăcit, spuneţi-mt. Şi totuşi nici aşa nu refuz să învăţ, numai dacă puteţi spune ceva folositor, dar voi tăcea dacă veţi spune ceva ce trebuie. Căci aceia nu aveau nişte învinuiri vădite, ci judecau pur şi simplu, prin presupuneri. Şi fiindcă era vădit că viaţa lui era plină de virtute, prietenii lui Iov presupuneau că nu era astfel, din pricina pedepselor.
15. Dar pe cât se pare, vorbele unui om adevărat sunt fără nici un preţ. Dar nu este cu putinţă să lupt bine, fiindcă nenorocirea mea vorbeşte împotrivă-mi, sau fiindcă, cele drepte grăind şi vorbind cu îndrăzneală, nu este suferit celor ce ascultă. Căci cuvintele dreptului nimeni nu le ia în seamă. Spune aceasta ca pe un proverb general valabil, nu numai din cauza nenorocirii.
16. Căci nu cer de la voi nici cuvânt, nici putere, nici învinuirea voastră nu va opri cuvintele mele. Mai mult, cer ca nici pe cele viitoare să nu le judecaţi după cele prezente, cu cât mai mult cele de acum. Căci nu cer de la voi nici cuvânt, nici putere, nici învinuirea voastră nu va opri cuvintele mele, nici nu voi mai răbda vorbăria voastră, totuşi voi cădeţi asupra orfanului săriți asupra prietenului vostru'’. „Nu nenorocirea, nici prietenia nu vă înduioşează", zice. Totuşi, dacă vreţi, să revenim asupra cuvântului: „Nu cer ...". „Chiar dacă vă aşezaţi în partea opusă, vă voi răspunde, căci nu mă ştiu [vinovat] cu nimic".
Capitolul VII
1.
Oare nu-i o încercare viaţa omului pe pământ? Acelaşi lucru îl spunea şi Elifaz. Omul, zice, în durere se naşte.
Ce înseamnă aceasta pentru Iov? Fiindcă se întâmplă că pătimeşte acestea nu
numai de la nedreptate, ci de la firea însăşi. Aşa şi Dumnezeu a statornicit ca
viaţa omului să fie ostenitoare. Dar a adăugat pe pământ,
nicidecum în ceruri. Şi viaţa lui ca plata unui simbriaş plătit cu
ziua. Vorbeşte de osteneală aici. Căci aşa cum acela munceşte şi
se osteneşte toată ziua, la fel şi viaţa este scurtă şi ostenitoare, neadunând
nimic mare. Căci aşa cum simbriaşul acela plătit toată ziua trudeşte şi la urmă
nu culege mare lucru, la fel şi omul. Nu este numai plin de osteneli, ci şi de
primejdii.
2.
Sau ca o slugă ce se teme de stăpân şi care a dat de
umbră. Chiar dacă mă odihnesc
puţin, zice, aşa cum răsuflă şi slujitorul, nu este fără frică răgazul, nici
cu îndrăznire, tot aşa de multe sunt asalturile din toate părţile. Mie mi se
pare că vorbeşte aici de un sclav fugar. Căci aşa cum sclavul fuge de stăpânul
său, aşa şi omul este mereu în agonie. Sau ca simbriaşul
care îşi aşteaptă plata. Numai în acel moment se odihneşte.
3.
Aşa şi eu am aşteptat luni deşarte, în agonie, în suferinţă, cu frică. Aceasta nu o
spune despre toate, ci numai cu privire la sine. Nopți de chinuri mi-au fost date, dacă mă culc, iarăşi
zic:Când vine ziua?". Când mă
trezesc, iarăşi zic: „Când vine seara?". Plin
sunt de chinuri de seara până în zori, trupul meu se amesteca cu putreziciunea
viermilor, mă topesc scrijelind crustele de pământ şi de puroi, fiindcă viaţa omului pe pământ este
o încercare. Aşa şi eu am aşteptat luni
deşarte. Pentru ce
spune „deşarte"? „Fiindcă m-am muncit şi plată nu am primit, fiindcă sunt
în nenorocire şi nu am nici un sfârşit bun, luptând atât de mult cu arşiţa şi
cu sudoarea." Nopţi
de chinuri îmi sunt date. Mai mult
decât atât. Era nefericit tot timpul. Nici lumina odată cu ivirea zorilor nu-l
mângâia, nici noaptea nu îi aducea odihnă. „Fiecare timp, de zi sau de noapte,
îmi este nesuferit. Caut numai slobozirea din relele prezente, ceea ce,
desigur, este caracteristic pentru cel nefericit." Apoi spune şi
nenorocirea: mă
topesc scrijelind crustele de pământ şi de puroi. Căci
acum nu se mai scarpină cu un ciob, pe cât mi se pare mie, nenorocit fiind, ci
face aceasta cu pământ.
4.
Viaţa mea e mai iute ca un alergător, a pierit în
deşartă nădejde. Fiindcă se spune
în Scriptură: „Aşteaptă pe Domnul" şi El îţi va răsplăti, nimic nu îmi
rămâne din viaţă, atât de repede trec, mai înainte chiar de a mă arăta, aşa de
scurt este timpul nostru. Nu se poate spune că m-am bucurat multă vreme de
viaţă sau că mă voi bucura, cât timp pătimesc aceste chinuri. Am pierit în deşartă nădejde, aşteptând vreo schimbare
sau dezlegare.
5.
Adu-ţi aminte că suflare este viaţa mea. Vezi cum nu cere să fie izbăvit nicidecum prin
faptele lui bune, ci fiindcă este om vremelnic.
Şi nicidecum nu se va mai
întoarce ochiul meu să vadă binele.
Vorbeşte de întoarcerea de aici. Mie mi se pare că Iov nu cunoaşte dogma
învierii. Dacă ar cunoaşte-o, nu ar mai purta toate atât de greu. Căci aceste
cuvinte aveau acest scop: acestea le cugeta, acestea le medita şi le avea în
minte.
6.
Nu mă va lua în
seamă ochiul Celui ce mă vede, ochii Tăi sunt [aţintiţi] spre mine, dar eu nu
mai sunt, ca un nor măturat de pe cer, căci dacă omul coboară în locaşul
morţilor, nu se va mai ridica de acolo, nici nu se mai întoarce la casa lui,
încă nici locul lui nu se mai cunoaşte. De aceea nu voi mai pune frâu gurii
mele, nici minţii mele, ci voi grăi silit de duhul meu. Vezi mai întâi cum ştia să îşi facă recunoscute propriile cuvinte. Şi
aproape cere scuze de la judecătorii lui şi cere să se bucure de iertare,
fiindcă nu el, ci necazul este cel care vorbeşte acestea.
7.
Deschide-voi gura
mea apăsat de amărăciunea sufletului. Oare sunt eu marea sau balaurul, că ai
rânduit peste mine pază? „Adică, de te foloseşti de atâta străjuire
în privinţa mea". Pază numeşte frica.
8. Eu am zis: mă va alina patul meu; voi grăi cu mine
însumi deoparte în culcuşul meu. [...] Adică, „voi
primi alinare de la somn".
9.
Pentru ce mă înspăimânţi cu vise şi mă îngrozeşti cu
vedenii? Şi aceasta era lucrarea
diavolului. Căci Dumnezeu nu aducea asupra lui nimic dintre acestea, ci toate
erau prin mâna diavolului.
10.
Vei despărţi
viaţa mea de suflarea mea, sufletul meu de trup, oasele mele de moarte. Căci nu
voi trăi în veac ca să rabd îndelung,depărtează-te de mine că viaţa mea-i deşartă. Numai nu spune: „Nimiceşte-mă!". Iată, acestea
sunt cuvinte de nesuportat. Ce au ele de nesuportat? Spune nenorocirea lui şi
cere moartea şi osânda. Nu voi trăi în veac, zice, ca să rabd îndelung. Vezi cum i se ia şi această
nădejde. Care este timpul meu că sufletul meu rabdă?
Vezi că, dintre toate, aceasta îl tulbură cel mai mult, faptul de a nu nădăjdui
nici o schimbare, fie şi una de scurtă durată. Căci nu voi trăi în
veac, zice, astfel încât, dacă ar fi ştiut [că trăieşte până în
veac], ar fi răbdat îndelung. Depărtează-Te de
mine, deşartă este viaţa mea. Aceasta pare grav, dar să cercetăm.
Ce înseamnă ceea ce şi David spune: „Depărtează de la mine biciul tău".
Căci deşartă este viaţa mea. Este de ajuns
ca şi această viaţă să-mi fie spre pedepsire. Nu cumva sunt eu ceva, ca să
sufăr acestea? Cele ale noastre se aseamănă cu umbra şi cu visul.
11. Ce este omul, că l-ai
preamărit pe el sau că ai luat aminte la el? Şi aceasta este dovada că l-ai preamărit pe el. Căci
omul este cu totul vrednic de a fi pedepsit sau de a fi în cugetul lui
Dumnezeu: „Ce este omul, că-Ţi aminteşti de el?". Însuşi faptul de a-i
cere socoteală şi a-l pedepsi este o dovadă a faptului că omul este ceva.
12. Sau că îl cercetezi
în zori, adică îl aperi pe el, şi până la vremea odihnei
îl judeci. Adeseori îl aperi. Vezi cum amestecă
cuvintele, unele sunt cuvinte ale bunăvoinţei, altele ale pedepsei. Mie mi se
pare că spune acestea potrivit cu ntensitatea durerilor. Ce
înseamnă până la vremea odihnei? Adică: „Porunceşti să
mor şi să mă odihnesc", mi se pare mie.
13. Până când nu mă vei lăsa, nici nu-mi vei da drumul. Precum David spunea: „Până când, Doamne, mă vei uita până în sfârşit? Până când vei întoarce faţa Ta de la mine? Până când voi grămădi sfaturi în sufletul meu, durere în inima mea ziua şi noaptea?". Până când voi înghiţi în durere saliva mea? Adică până ce voi fi secătuit până în sfârşit şi până ce voi fi un mort viu.
14. Dacă am păcătuit, ce pot eu să-Ţi fac Ţie? Adică ce trebuie să fac de acum înainte? Păcatul a trecut. Vezi ce dispoziţie are, fiindcă spune că dă socoteală pentru păcate el, care este mărturisit de Dumnezeu, drept, fără prihana. Ce înseamnă: Ce pot eu să-Ţi fac Ţie? Ce trebuie să fac acum să nu mai fie păcatul ca să Te îmbunez şi să mă împac cu Tine?
15. Cel ce cunoşti cugetele oamenilor. Pentru ce m-ai pus pe mine învinuitor al Tău? Nu fiindcă el însuşi îl învinuieşte, departe de asta, ci fiindcă cele întâmplate dau naştere la multă învinuire împotriva lui Dumnezeu. De aceea spune: Cel ce cunoşti cugetele oamenilor. Chiar dacă nu vorbesc, Tu ştii cele ascunse ale lor, că gândesc în sinea lor: „un astfel de om a pătimit asemenea lucruri". Or, acestea nu sunt cuvintele unui om care se îndreptăţeşte pe sine. Căci nu a spus că sunt drept, ci că aveau despre mine o părere bună, şi acum, prin cele ce pătimesc eu, Te învinuiesc pe Tine.
16. Sunt eu o povară pentru Tine? Mare este greutatea cuvintelor, zice, şi a hulei.
17. Şi pentru ce nu dai uitării păcatul meu? Vezi cum dreptul mărturiseşte că a păcătuit? Şi pentru ce nu cureţi fărădelegea mea ?
18.Acum mă voi duce în pământ, în zorii zilei nu mai sunt. „însăşi firea mea va cunoaşte, zice, propriul sfârşit şi poate că mâine nu voi mai fi, adică aşa de repede voi pieri. Pentru ce nu ai uitat un om atât de neînsemnat ca mine?
■Capitolul VIII
1. Luând cuvântul Baldad Sauhitul, zice: Până
când vei mai vorbi aşa? Suflarea gurii tale e plină de cuvinte. Nu cumva
Domnul, judecând, face nedreptate sau Cel ce a făcut toate va răsturna
dreptatea? A spus oare Iov acestea, „Pătimesc pe nedrept"?
Vezi cum în nici un chip nu îşi ating ţinta pe drept? Fiindcă Iov nu a spus
nicidecum aceasta, ci s-a refugiat la slăbiciunea firii, zicând: Nu cumva sunt eu marea sau balaurul? Nu cumva puterea mea este puterea
pietrelor? Ce este viaţa mea? Nu voi trăi până în
veac ca să rabd îndelung. Ba încă îşi mărturiseşte şi păcatele: Pentru ce, zice, nu dai uitării
fărădelegea mea? „Dacă nu pentru mine, cel puţin pentru
Tine." Dacă am greşit, ce pot să-Ţi fac eu Ţie.
Ca şi când un sărac care nu are nimic, mâncând toate bunurile sale, ar spune
creditorului său: „Ce pot să-Ţi fac? Pot eu să-ţi dau banii înapoi?".
Apoi, şi în privinţa vorbăriei, Baldad se condamnă pe sine, neştiind că celor
ce sunt în dureri le aduce oarecare alinare să vorbească, după cum spune Iov
însuşi: „Voi vorbi silit fiind. Şi totuşi şi pe acestea le-am spus din necesitate.
De aceea am cerut moartea, pe care nici nu ar fi îndrăznit să o ceară să vină, dacă nu o impunea necesitatea" Vezi,
aşadar, de câtă evlavie dă dovadă. Astfel, cuvântul lui nu este fără scop. Nu cumva Domnul, judecând, face nedreptate. Şi totuşi Iov
nu a mărturisit propria lui dreptate, ci a zis: Pentru ce nu dai
uitării fărădelegea mea?. Şi spune că viaţa omului este o
încercare pe pământ. Nu cumva Domnul, judecând, face nedreptate
sau Cel ce a făcut toate va răsturna dreptatea? Vezi ce spune, că
dreptatea însoţeşte pe Creator. Şi totuşi, chiar dacă nimic din cele spuse nu
se referă direct la Iov, să vedem ce vrea să spună. Nu vezi, zice, câtă dreptate
este în creaţie, câtă bună rânduială? Cum toate sunt rânduite şi bine
statornicite? Aşadar, Cel ce a păzit dreptatea la toate cele necuvântătoare şi
buna rânduială poate să răstoarne dreptatea în ceea ce te priveşte? De altfel,
pentru cine le-a creat pe toate? Nu pentru tine, omule? Apoi Cel ce a creat
toate pentru tine nu ţi-a dat şi dreptatea? Cel ce te-a făcut pe tine din
iubire de oameni şi Care a făcut atâtea pentru tine, dacă Şi-a manifestat
bunătatea în lume, dă dovadă şi de putere cu privire la lume. Adeseori, noi
răsturnăm dreptatea din neputinţă, dar El, zice, pe toate le-a făcut.
Cel atât de înţelept, atât de drept, atât de puternic, avea să fie nedrept?
2. De au păcătuit fiii tăi înaintea Lui, El a trimis fărădelegea lor în
mâinile lor. Pentru ce îi jeleşti pe fiii tăi, zice? Şi totuşi
Iov nicăieri nu pomeneşte de fiii săi, nici de avuţiile lui. Vezi şi aici
înţelepciunea lui. Şi totuşi cine nu i-ar jeli? Dar nicăieri în cuvântul său
nu îl vezi pe el spunând aceasta, ci că nu poate suporta chinurile. Dar ei îi
amintesc mereu nenorocirea lui şi în modul cel mai amar cu putinţă, zicând nu
numai că au murit, ci că au murit pentru păcate. Nu le era de ajuns să îşi spună acestea în sinea lor? În zadar şi de prisos au
fost atâtea jertfe: Nu cumva feciorii mei să fi cugetat rele împotriva
lui Dumnezeu. Vezi cum moartea lor îl topea pe cel care se
îngrijea atât de virtutea sufletului lor? Din nou o altă presupunere pe seama
lui Iov. Dumnezeu este drept. Nu ar fi oare cu putinţă să fie şi drept, şi
pedeapsa să nu fie dată întotdeauna pentru păcate, ci pentru a pune la
încercare, ca în cazul lui Iov? Oare numai prin păcate se explică pedepsele?
3.
Dar tu,
zice, scoală-te dis-de-dimineaţă, rugându-te către Domnul
Atotţiitorul. Arată că aceia au păcătuit mai cumplit decât el.
Şi vezi cum îl îndeamnă şi cum îi dau sfaturi; şi aceasta este greu.
4.
Dacă eşti curat şi adevărat, îţi va asculta
rugăciunea. Dacă este curat,
pentru ce a pătimit acestea? Aşadar, ştiţi că, şi curat fiind, poţi suferi
acestea. Şi nici nu este ascultată întotdeauna rugăciunea celui curat şi
sincer. Sunt şi cazuri când cer lucruri nefolositoare.
5.
Fiindcă Iov
zicea: „Scurt este timpul meu", Baldad zice: Cele dintâi ale
tale vor fi puţine, dar cele de pe urmă, nespus de mari. Adică
Dumnezeu te poate aduce la o fericire mai mare decât cea dintâi.
6. Întreabă generaţia dinainte, cercetează la neamul
părinţilor. Căci noi suntem de ieri şi nu ştim. Umbră este viaţa noastră pe
pământ. Dar ei nu te vor învăţa, nu îţi vor vesti cunoaşterea înţelepciunii,
nu te vor învăţa cuvinte din inimă? Oare creşte trestia fără apă sau se înalţă
rogozul fără umezeală încă având rădăcină? Şi nici o iarbă nu este strânsă mai
înainte să bea apă.Iar dacă nu bea,se usucă.Ceea ce spune
aceasta este: „Fiindcă noi suntem vremelnici, să-i întrebăm pe bătrâni şi
aceştia voi vesti că aşa cum este cu neputinţă ca iarba să crească fără
umezeală, la fel este cu neputinţă ca ceva să rămână fără dreptate".
Astfel nici hulitorii nu vor rămâne.
7. Aşadar, astfel vor fi cele de pe urmă ale tuturor
celor care uită pe Dumnezeu, căci nădejdea necredincioşilor va pieri, casa lui
va fi nelocuită, casa lui şi calea lui. Cortul lui va ajunge pânză de păianjen.
Dacă se sprijină pe casa sa, ea nu stă, dacă se ţine de ea, nu rezistă.
Umezeală este departe de soare şi de putreziciune vlăstarul lui va trece. Pe o
adunătură de pietre se va culca şi în mijlocul stâncilor va trăi. Dacă va fi
înghiţit, locul acela îl va tăgădui. Nu ai mai văzut asemenea lucru, aşa este
nimicirea nelegiuitului. Din pământ altul va odrăsli. Căci Domnul nu va lepăda
pe cel fără răutate. Însă nici un dar de la nelegiuit nu va primi. Vezi cum şi aici l-a lovit pe Iov, fiindcă era firesc să aibă
încredere în jertfe. Dar tu vezi cum sub pretextul unui îndemn îl loveşte. Ei
care îi spun să nădăjduiască în Dumnezeu, tot ei spun că nu este nici o
nădejde.
8.
Dar gura celor adevăraţi o va umple de râsete şi
buzele lor de veselie, iar vrăjmaşii lor se vor îmbrăca cu ruşine şi locaşul
nelegiuitului nu va mai fi. Ceea
ce era cazul lui Iov. Cu cât erau acestea mai greu de purtat decât rănile? Ce
boală, ce rană? A auzi că este nelegiuit, că este plin de mii de rele, că dacă
nu ar fi aşa, nu ar pătimi acestea. Frumoasă mângâiere, nu-i aşa?
Capitolul IX
1.Luând cuvântul, Iov
zice: Cu adevărat ştiu că aşa este. Câtă înţelepciune în aceste cuvinte! Ştiu şi eu,
zice, că necredincioşii vor pieri, iar drepţii nu. Vezi cum nicăieri Iov nu îl
acuză pe Dumnezeu de nedreptate? Cu adevărat ştiu că
aşa este.
Şi conştiinţa mea este de acord cu cele spuse. Cum va fi un muritor
drept înaintea lui Dumnezeu? Şi dă răspuns nu numai la aceasta, ci apără şi
scopul lui. Căci la ceea ce spunea Elifaz că dreptul se izbăveşte, iar
păcătosul se pierde, Iov răspunde: Ştiu, zice, ştiu că pentru păcate pătimesc
acestea. Vezi înţelepciunea lui, cum nu este deloc mândru?
2.Şi cunosc şi distanţa
dintre mine şi Dumnezeu. Căci dacă va voi să se judece cu El, nu va lua aminte
la el ca să-i răspundă lui un cuvânt între o mie. Vezi mulţimea dreptăţii?
Dacă Dumnezeu ar spune o mie de cuvinte, condamnându-ne pe noi, nu putem sta
împotriva nici unuia, ci ne covârşeşte prin mii de judecăţi.
3. Căci este înţelept în
cuget, puternic şi mare. Şi pe bună dreptate. Căci fiind înţelept, lucrează
mii de binefaceri. Dar dacă eşti necredincios, o, omule, să urmărim
raţionamentul până la capăt. Dacă Dumnezeu va rosti o mie de cuvinte, nu vom
putea răspunde împotrivă nici unuia singur. Vezi cuvintele înţelepciunii!
Fiindcă zicea dreptul acesta: „Şi dreptul în bunătăţi va fi". Care
drept?, zice. Cine va fi aflat drept la Dumnezeu ? Ca să-i răspundă lui un cuvânt între o mie.
Ceea ce și Profetul spunea: „Că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea
Ta"'’. „De Te vei uita la fărădelegi, Doamne, Doamne, cine va
suferi?" Şi vezi cum se încrede în cuvântul Domnului. Adă în mijloc pe
orice om vrei, fie din Vechiul Testament, fie din cel Nou. Îl vrei pe Pavel cu
care nimeni nu este asemenea? Este cea mai înaltă treaptă a virtuţii. Dumnezeu
l-a făcut pe om din nimic; după ce l-a făcut, i-a dat legea, pentru el a făcut
cerul. Sau mai degrabă, să luăm în discuţie firea comună. Dumnezeu a făcut
firea omenească. Pentru ce? Numai din bunătate, precum şi pe toate celelalte. A
creat lumea pentru el şi pe toate celelalte pentru el. Dumnezeu a dat porunca.
Omul a călcat-o. Apoi iarăşi a trimis pe Fiul Său, iarăşi nu L-a ascultat.
Iarăşi i-a dat pocăinţa, iarăşi nu a ascultat. Iarăşi l-a ameninţat cu gheena,
iarăşi nu a ascultat. Şi pentru ce voia să îl mântuiască? Dacă vrei, să îl cercetăm
pe Pavel. Ascultă pe el ce zice: „Totuşi am fost miluit, căci, în necredinţa
mea, am lucrat din neştiinţă". Apoi mărturiseşte, după ce a fost chemat,
de câtă purtare de grijă s-a bucurat. Sau mai degrabă pentru ce spunem acestea?
Căci nu este cu putinţă a le exprima în cuvinte.
4.Apoi ca să nu
expunem în amănunt ceea ce a spus, Iov îl confirmă la modul general: Cine, ţinându-se tare împotriva Lui, a rămas? Atât de
puternic este. Apoi îşi confirmă cuvântul din experienţă. „Mare este
Dumnezeu", zice. Omul este nimic şi vezi cât de înalt se exprimă.
5.Cel ce cutremură munţii şi ei nu ştiu. Cutremură munţii, fără ca ei să ştie, zice, precum şi
David zicea: „Cel ce Se atinge de munţi şi fumegă". Aici vorbeşte despre puterea Lui, că
poate toate - despre puterea Lui pedepsitoare. A mărturisit dreptatea Lui,
mărturiseşte acum şi puterea.
6.
Cel ce răstoarnă
munţii în mânia Lui, Cel ce cutremură din temelii cele de sub cer, şi stâlpii
lui se clatină, Cel ce spune soarelui să nu mai răsară şi el nu răsare, Cel ce
pune pecete peste stele. Vezi cum mărturiseşte cât de mare este
puterea Lui şi purtarea Lui de grijă? Nu numai că soarele îl ascultă, ci arată
şi măreţia puterii Lui şi asupra stelelor.
7.
Acelaşi lucru
face şi acelaşi lucru îl arată în continuare, pe Creator, iarăşi: Cel ce a întins cerul singur, ceea ce spune şi Isaia. Cel ce umblă pe mare ca pe uscat. Aici este şi o
profeţie. Cel ce face Pleiadele, Luceafărul de seară şi
cămările de miazăzi, Cel ce face minuni mari şi de nepătruns, slăvite şi
mărite, care nu au număr, cele pe care noi nu le ştim. Nu este
evident că nimeni nu va putea sta împotriva Unuia Care este atât de înţelept şi
atât de drept? Vezi că nu vorbeşte nicăieri de fire, ci de energia Lui. Apoi
vorbeşte de nevăzutul Lui.
8.
Dacă trece pe deasupra mea, eu nu-L văd, dacă trece pe
lângă mine, nici nu ştiu. Dacă se îndepărtează, cine-L va întoarce sau cine-I va
spune: „Ce ai făcut?". Căci El însuşi Şi-a abătut mânia . Şi este puternic şi nu are pe nimeni asemenea cu El. Lui se pleacă balaurii de sub cer. Astfel încât nu pot să
îşi depăşească locurile lor, nici să se ridice şi să stea drept, fiindcă El priveşte
marea, fiind în mijlocul ei. Pe bună dreptate aminteşte de balauri, fiindcă,
pornind de la ei, descrie puterea Lui. Cine,ținându-se tare împotriva Lui, a rămas ?
Adică a sta împotriva Lui şi a-L huli. Iov ştie şi el acelaşi lucru, şi nu ar
pătimi şi el acestea? Şi chiar dacă pentru scurtă vreme hula lui i-ar fi
îngăduită, nu va rămâne. Apoi vorbeşte despre puterea şi despre invizibilitatea
lui Dumnezeu.
9.
Dar dacă mă ascultă şi dacă judecă vorbele mele pe
care le-am grăit cu El, chiar dacă aş fi drept, nu mă va auzi: voi cere judecata
Lui! Ceea ce spune aceasta este:
„Dacă aude şi face cercetare cuvintelor mele - căci aceasta înseamnă dacă judecă, dacă mă va chinui şi va cere socoteală -, nu
voi fi aflat vrednic nici să fiu auzit, chiar de aş fi drept. Şi dacă va
cerceta cuvintele mele, chiar de aş fi drept, nu sunt vrednic să fiu auzit de
El".
10.Dacă voi căuta să
fiu mântuit prin iubirea de oameni, dacă îl voi chema
şi mă va auzi, nu ştiu. Adică: nu cred că a auzit
glasul meu. Nu cumva mă va strivi în întuneric ? Nicidecum.
Expresia în întuneric aceasta vrea să spună:
„Că Dumnezeu are multă putere, că orice ar face, nu este nimeni care să îi
stea împotrivă, neştiind nici cum piere". Aceasta înseamnă ceea ce spune:
fiindcă Baldad spunea mereu: „Scoală-te dis-de-dimineaţă, rugându-te către
Domnul Atotţiitorul şi te va auzi", de unde vine faptul că dacă nu mă aude
când sunt drept, dacă cercetează cuvintele mele, nu ştiu că sunt drept. Iar
dacă îl chem, nu ştiu dacă m-a auzit. Din cele prezente nu ştiu să presupun
acestea.
11.Dar multe răni mi
le-a făcut degeaba.- Dar tu degeaba mi-ai spus să îi prăpădesc tot avutul. Pentru ce, aşadar, te miri, dacă Dumnezeu însuşi a spus aceasta şi Iov însuşi zice degeaba, nu fiindcă nu am păcătuit, ci fiindcă nu se va câştiga
nimic mai mult din pedeapsa lui?
12.Nu mă lasă să răsuflu. Adică sunt plin de multe chinuri. M-a umplut de amărăciune, că stăpâneşte cu putere. Cine poate sta
împotriva judecăţii Lui? Nu spune numai că stăpâneşte cu putere,
ci că este puternic să facă orice voieşte.
13.
Chiar dacă aş fi
drept, gura mea va fi nelegiuită. Căci înaintea lui
Dumnezeu sunt judecat. Chiar dacă aş fi fără prihană, strâmb voi
fi dovedit. Căci dacă am fost nelegiuit nu ştiu în sufletul meu, afară numai că
mi se ia viaţa. Vezi cum afirmă covârşirea dreptăţii lui
Dumnezeu şi slăbiciunea noastră, noi care nici păcatele noastre nu suntem în
stare să le vedem?
14.
De aceea am zis: pe cel mare şi puternic îl pierde
mânia şi cei răi mor de moarte cumplită, iar drepţii sunt batjocoriţi, căci au
fost daţi în mâinile celui nelegiuit.
Adică: înaintea lui Dumnezeu orice om este nedrept. Dar este o diferenţă: cel
puternic este prins în însăşi răutatea lui, cel rău şi viclean va pieri.
Dreptul, când vrea Dumnezeu să îl cerceteze, iese de batjocură, ca unul care nu
numai că suferă chinuri, ci este şi mustrat prin pedepse. Ceea ce spune aceasta
este: când Dumnezeu Se pune în mişcare şi vrea să îl cerceteze, nu dreptatea îl
apără, nici răutatea nu îi stă împotrivă, nici puterea, nici nimic altceva nu
îl poate ajuta. Căci au fost daţi în mâinile celui nelegiuit.
Adeseori Dumnezeu procedează astfel: nu prin pedeapsă, ci prin faptul că îi
predă celui nelegiuit, astfel îi face vrednici de râs.
l5. El acopera cu val faţa judecătorilor, iar dacă nu El, atunci cine? Viaţa
mea e mai iute decât un alergător. Vezi: neîncetat revine la
vremelnicie, apoi expune cât este de vremelnic omul, încât nici bine nu apare,
că se stinge. Aşa este viaţa omului în tot veacul, mai înainte de a apărea,
dispare.
16.A trecut şi nu am văzut.
Lasă corăbiile vreo urmă în calea lor sau vulturul care zboară căutăndu-şi
prada? Căci dacă vorbesc, voi uita că vorbesc. Adică până şi amintirea mi-a pierit, nici nu mai ştiu
că vorbesc. Atât de mare este durerea în mine. Chiar în momentul în care
vorbesc, uit, atât de mare este furtuna. Ce este această încercare? Iar tu,
când mă auzi zicând ceva îndrăzneţ, vezi furia furtunii şi a naufragiului. Şi
apoi te miri că un suflet atât de deznădăjduit a spus vreun cuvânt nepotrivit
şi tu te compari cu el? Pentru ca nimeni să nu îl condamne pe Iov, de aceea, la
început şi la sfârşit, judecata lui Dumnezeu a stat apărându-l şi nu numai că
nu l-a depărtat pe Iov de plângerile lui, ci i-a atribuit şi cinstea dreptului.
17.
Ştiu că nu o să mă laşi nepedepsit. Fie spune aceasta: chiar dacă voi fi eliberat de
pedeapsă, pedeapsa a deschis toate gurile împotriva mea, fie zice că nu va
înceta să mă pedepsească, ci mă va pedepsi încă.
18.
Dacă sunt nelegiuit, de ce nu mor. Vezi cum nu neagă faptul că este păcătos? De ce nu mor? Este întrebarea nu a unui om care
învinuieşte, ci a unuia care caută. „Nu cunosc iconomia lui Dumnezeu",
zice.
19.
Dacă mă voi spăla
cu zăpadă şi mă voi curăţi cu mâini curate, m-ai cufunda în tină şi s-ar scârbi
de mine veşmântul meu.Adică eu sunt pentru toţi un exemplu de nelegiuire. Trebuia atunci ca
cel rău să fie dat pierzării, ca să nu fie învăţător pentru alţii. Dacă voi
deveni mai curat ca soarele, tot aş avea pată, zice, nu una obişnuită. S-ar scârbi de mine veşmântul meu. Ce să mai spun de
oameni, când şi veşmântul meu mă urăşte? Ceea ce spune aceasta este: că şi cel
mai de aproape al meu, şi acesta mă urăşte. Nu pentru pedeapsă se întoarce de
la mine, ci se întorc de la mine ca de la un blestemat şi spurcat, ca de la un
necurat, ca de la cel mai de pe urmă dintre toţi oamenii. Care este câştigul
Lui aducând asupra mea o asemenea judecată?
20.
Tu nu eşti un om ca mine Căruia să-I pot răspundă, zice. Ceea ce spune aceasta este: dacă cel ce
pedepseşte ar fi om, pedeapsa lui nu ar fi condamnat cu totul pe cel ce pătimea
rău, ci aş putea să fiu judecat înaintea lui şi să-i arăt că este nedrept
condamnându-mă. Dar fiindcă eşti Dumnezeu, este cu neputinţă acest lucru, ci
este de ajuns să fiu pedepsit şi să suport cea mai de pe urmă judecată.
21. Ca să venim împreună la judecată, o, de-ar fi un
mijlocitor între noi, unul care să cerceteze şi să judece între noi amândoi. De
două lucruri am nevoie: să depărteze de la mine varga Lui şi frica Lui să nu mă
mai tulbure! Atunci nu m-aş mai teme de El, ci voi grăi, căci nu mă ştiu
vinovat de nici o nedreptate.Capitolul X
1.
Mă istovesc în sufletul meu, suspinând în mine însumi,
vărsa-voi înaintea Lui mânia mea, cuvintele mele le voi grăi, cuprins de
amărăciunea sufletului. Şi totuşi
tot el spunea mai sus: nu va lua aminte la el ca să-i răspundă lui
un cuvânt între o mie. Cum, aşadar, vorbeşte aici Iov? În amărăciunea sufletului, zice. Astfel încât nu ale lui
sunt cuvintele acestea, ci ale amărăciunii, atât cât se poate spune ce
înseamnă aceasta din meditaţiile lui Iov. „Dacă ar fi cineva care să judece
între noi". Nu ca să îi cerceteze viaţa şi să arate că a suferit pe
nedrept toate - aceasta nu o spune, fiindcă prin cele spuse mai înainte adeseori
zicea că „pentru fărădelege" suferea -, ci pentru că necazul, fiind
stăruitor, îl face să se clatine. Ca atunci când spune Isaia: „Tu Te-ai mâniat
şi noi am rătăcit", şi iarăşi când zice: „Pentru ce ne-ai lăsat pe noi să
rătăcim de la calea Ta?". „De aceea mă tem", zice, „să nu cad sau să
mă abat. Mi-e teamă ca nu cumva, constrâns fiind, să hulesc sau să mă
sinucid".
2. Şi voi spune către Domnul: Nu mă învăţa să hulesc şi
pentru ce mă judeci astfel; sau este bine pentru Tine dacă voi fi nelegiuit? Că
ai lepădat lucrurile mâinilor Tale. Nu a zis că ai lepădat pe drept, pe cel virtuos, ci lucrurile mâinilor
Tale. La sfatul celor nelegiuiţi ai luat aminte. Căci dacă Tu mă
pedepseşti pe mine pentru păcate, cum iei aminte la aceia?
3.
Oare priveşti în
jos aşa cum vede un muritor sau vezi cum vede omul? E oare omenească viaţa Ta,
sau anii Tăi, ca ai omului? Cum nu cere
Dumnezeu pedeapsă pentru toate păcatele? Căci aceasta înseamnă a judeca.
4.
Căci ai căutat cu dinadinsul fărădelegea mea şi ai
urmărit păcatele mele. Vezi că nu
pentru aceasta cere Iov judecată, ca unul care a lucrat curat, ci fiindcă acest
necaz nu îmi foloseşte la nimic, ci mă tem să nu mă vatăme. Că ai căutat cu dinadinsul fărădelegea mea şi ai urmărit păcatele mele.
5.
Căci ştiu că nu am hulit, dar cine poate să mă scoată
din mâinile Tale ? Eu, zice, nu ştiu să fi făcut vreo nelegiuire, dar
se poate întâmpla să fi nelegiuit fără să ştiu. Cine poate să mă
scoată din mâinile Tale?, adică: „atunci când Tu pedepseşti,
nimeni nu poate să se îndreptăţească. Mai este oare nevoie să o spun?".
Apoi spune: „Suntem lucrurile mâinilor Tale, chiar dacă suntem păcătoşi".
6.
Mâinile Tale m-au făcut şi m-au zidit. După aceea,
schim- bându-Te, m-ai lovit. Adu-Ţi aminte că din lut m-ai plăsmuit, dar în
ţărână iarăşi mă întorci. Astfel,
îl imploră din pricina nimicniciei firii: sunt nimic prin fire şi fiindcă un
astfel de sfârşit mă aşteaptă, nu este de ajuns pedeapsa care vine după aceea?
7.
Nu m-ai turnat Tu
ca pe lapte şi nu m-ai închegat ca pe caş? În piele şi în carne m-ai îmbrăcat.
Din oase şi din vine m-ai ţesut. Viaţă şi milă ai pus peste mine. Adică: Cel ce ai arătat atâta iubire de oameni, atâta înţelepciune. De aceea vorbeşte câte
puţin despre alcătuirea omului, ca să arate că, făcându-l din nimic pe om, acum
dispreţuieşti atâta purtare de grijă, atâta înţelepciune? Arată că nimic este
omul.
8. Grija Ta mi-a păzit suflarea. Nu este de
ajuns această fire, ci trebuia multă grijă faţă de noi. Toată viaţa m-am
bucurat de purtarea Ta de grijă.
9.
Acestea avându-le în mine însumi, ştiu că poţi toate,
că nimic nu Iţi este cu neputinţă.
Vezi că „ceea ce se poate cunoaşte despre Dumnezeu este cunoscut de ei?".
Că era de ajuns numai creaţia noastră pentru a-mi arăta deja ce este Dumnezeu
şi puterea Lui, şi nu numai cerul. Căci faptul că ne-a creat astfel pornind de
la o sămânţă şi că ne-a ţinut în viaţă şi că nu ne lasă să cădem în pericole
este de ajuns ca să arate tăria lui Dumnezeu, precum şi puterea Lui de a-l ţine
pe păcătos şi a nu-l pedepsi, după cum şi a pedepsi şi osândi un drept.
10.
Căci de păcătuiesc, Tu mă păzeşti, iar de fărădelegea
mea nu mă laşi fără vină. „Ca să
nu socoteşti că paza este mântuirea", zice, „poţi să mă păzeşti, deşi sunt
condamnat".
11.
Dacă sunt
nelegiuit e vai de mine, iar dacă sunt drept nu pot să-mi ridic capul, căci
plin sunt de ocară. „Nu-mi ajunge pentru mântuire
dreptatea", zice.
Sunt prins în capcană ca leul spre junghiere, şi iarăşi
schimbându-Te, mă dai pieirii groaznic, reînnoind peste mine pricina mea, şi cu
mânie mare m-ai copleşit şi ai adus asupra mea ispite. Pentru ce m-ai scos din
pântecele maicii mele şi pentru ce nu am murit îndată? Ochiul [Tău] nu m-ar fi
văzut şi aş fi fost ca şi cum n-aş fi. Pentru ce nu am trecut din pântecele
maicii mele în mormânt? Oare nu e scurtă
vremea vieţii mele? Îngăduie-mi să mă odihnesc puţin, mai înainte de a mă
duce în pământ, de unde nu mă voi întoarce, în ţinut întunecat şi înnegurat,
în ţinutul întunericului veşnic, unde nu este lumină şi nici nu se vede viaţă
de muritori. Capitolul XI
1.Luând cuvântul
Sofar mineul, zice: Cel ce vorbeşte multe să şi asculte la
rându-i. Iată că şi acesta îl învinuieşte pe Iov de vorbărie.
Căci Baldad zicea: Suflarea gurii tale e plină de cuvinte.
Iar Sofar: Cel ce vorbeşte multe să şi asculte la rându-i. Şi
vorbăreţul va crede că e drept. „Nu cumva fiindcă poţi
vorbi", zice „deja eşti şi drept?". Apoi iarăşi aduce vorba despre
fire. Oare este binecuvântat cel născut din femeie, care
are viaţă scurtă? Fiindcă este fiul unei femei, cum poate fi
drept?
2.Nu înmulţi cuvintele. Adică nu spune multe cuvinte sau nu este cine să-ţi răspundă ? Fie spune
aceasta: Nu cumva nu este cine să-ţi răspundă?
Adică, noi. Fie nu este nimeni care să ştie relele tale, afară numai de
Dumnezeu, Care dacă voia să te certe, erai deja mort. Vezi cum, deşi Iov nu
spune nicăieri că suferă pe nedrept şi că nu are păcate, ei îi reproşează
mereu aceasta?
4.
Dar cum ar vorbi Domnul către tine şi cum îşi va
deschide buzele către tine? Atunci îţi va vesti puterea înţelepciunii Sale că
îndoită va fi pentru tine. Dacă ar
fi cu putinţă ca Dumnezeu să-ţi răspundă, fiindcă îndoită va fi
pentru tine puterea înţelepciunii Lui, atunci ai cunoaşte că pe
drept suferi. O parte a frazei este greşită, cealaltă prezintă o afirmaţie
dreaptă. Căci a spune: „Dacă ar fi cu putinţă ca Dumnezeu să-ţi răspundă (căci
este mult mai bun decât tine şi înţelept), ţi-ar arăta că este bine ca tu să
suferi acestea", este corect spus. Dar a spune că atunci vei cunoaşte că au venit peste tine de la Domnul cele cuvenite
pentru câte ai păcătuit, nu mai este corect. Fiindcă Iov zicea: Dacă ar fi cineva care să judece între noi amândoi, Sofar
zice: „Dimpotrivă, dacă ar fi cineva, ţi-ar arăta contrariul". Dar Iov nu
a spus aceasta că nu sufăr pe drept, ci că sufăr la gândul unui rău viitor, că firea mea este slabă şi că sunt lucrul mâinilor Lui. Dar Sofar vorbeşte ca şi cum
Iov ar fi spus că sufăr pe nedrept. Dar Iov nu a zis astfel, ci că mă tem să nu
păcătuiesc.
5. Apoi zice: Nu cumva ai găsit tu urma Domnului sau ai ajuns tu la capătul celor pe
care le-a făcut Atotţiitorul? Adică: nu cumva poţi cunoaşte
înţelepciunea şi calea Lui? Şi totuşi Iov, anticipând, a mărturisit acestea mai
înainte şi a vorbit multe despre puterea şi înţelepciunea Lui, despre necuprinderea
firii Lui şi despre curăţia Lui, încât ceea ce spune Sofar este de prisos.
6. Înalt este cerul,adânc este pământul şi ce vei face
tu? Fie spune aceasta: „Şi ce poţi face tu asemenea cu acestea? Fie spune că aşa cum tu eşti
o făptură umilă în univers şi nu poţi face nimic, «pe cât este de departe cerul de pământ», aşa eşti
tu faţă de Dumnezeu. Căci Dumnezeu ştie toate".
7.
Sau despre cele
mai adânci decât cele din locaşul morţilor ce ştii? Sau cunoşti tu lucruri mai
mari decât întinderea pământului sau decât lărgimea mării? Dacă răstoarnă
toate sau le adună pe toate, cine-l
va spune: Ce ai făcut? Căci El cunoaşte faptele nelegiuiţilor şi, dacă vede
ceva greşit, nu trece cu vederea. Dar omul, zice, degeaba înoată în cuvinte,
muritorul născut din femeie e asemenea măgarului din pustiu. Şi bine zice: Asemenea măgarului din pustiu care neîncetat zbiară. Cu nimic nu diferă cuvintele noastre de glasul
acela fără sens, care zbiară la întâmplare şi prosteşte. Noi hulim toate, în
privinţa a toate, pe toate le învinuim. Iarăşi îl îndeamnă să ia seama la viaţa
lui. Şi totuşi aceasta nu foloseşte la nimic, zice. De aceea spunea: dacă
sunt drept, nu pot să-mi ridic capul. Care este folosul,
zice? Iată, sunt drept, zice, dar înaintea Lui sunt necurat.
9. Rugăciunea ta, zice, ca luceafărul
de dimineaţă şi de la amiază viaţă îţi va răsări ţie, încrezător vei fi pentru
că ai nădejde, după grijă şi nelinişte ţi se va arăta pacea. Te vei linişti şi
nu va mai fi cel ce te războieşte, mulţi schimbându-şi gândul se vor ruga de
tine şi mântuirea îi va părăsi pe ei, căci nădejdea lor va pieri, ochii
necredincioşilor se vor topi, căci în Dumnezeu este înţelepciune şi putere.
Capitolul XII
1. Luând cuvântul,
Iov a zis: Nu cumva voi singuri sunteţi oameni sau cu voi se
va sfârşi înţelepciunea? Fiindcă spun cele evidente şi clare.
Vezi cum vorbele lui Iov de la început sunt mai binevoitoare, dar cele de la
urmă nu mai sunt astfel. De aceea spune: când încep să
vorbesc, ele [săgeţile Domnului] mă împung.
„Dar voi puteţi să vă luaţi înţelepciunea şi să vă duceţi." Observă,
aşadar, cum mereu, la începutul cuvintelor sale - fiindcă după acestea are a
spune lucruri grele, pentru ca să nu le condamni -, cum mereu mai întâi îşi împlineşte
datoria faţă de Dumnezeu şi zice că este mare şi minunat şi nu face nici o
nedreptate. Nu cumva voi singuri sunteţi oameni sau odată cu voi
se va sfârşi înţelepciunea? „Nu cumva, fiindcă am căzut în
nenorocire, mi-am pierdut şi mintea?"Şi eu am o inimă ca şi
voi.
2. Căci omul drept şi fără prihană a ajuns de ocară. La
vremea rânduită mi s-a pregătit să cad în mâinile altora şi casele mele să fie
prădate de nelegiuiţi. Aici spune
că este drept, nu mărturisind prin aceasta desăvârşirea virtuţii lui, ci
faptul că nu a nedreptăţit pe nimeni, faptul de a nu avea pe nimeni care să-l
învinovăţească. Casele mele să fie prădate de nelegiuiţi
[...]. Trebuia să fie astfel. Aceasta a fost rânduit de sus. Totuşi,să nu socotiţi că acestea se vor opri la mine. Căci dacă eu, care nu am
nedreptăţit cu nimic pe nimeni, pătimesc acestea, cu cât mai mult cel rău!
3.
Cu toate acestea, nimeni să nu creadă că, rău fiind,
va rămâne nepedepsit, toţi cei care îl mânie pe Domnul. Cum nu va face Domnul
cercetare lor? „Limpede
este", zice, „şi mărturisit de toţi". Nu este limpede pentru toţi că
cel rău trebuie să fie cercetat de Dumnezeu? „Aceasta", zice, „este
limpede nu numai omului, ci şi necuvântătoarelor şi chiar şi pământului neînsufleţit."
4. Dar întreabă dobitoacele, zice, dacă-ţi vor spune, sau păsările cerului, dacă îţi
vor vesti ţie, povesteşte pământului, dacă îţi va vorbi, şi îţi vor lămuri
peştii mării, cine nu a ştiut dintre toate acestea că mâna Domnului le-a făcut
pe ele, că în mâna Lui este suflarea tuturor vieţuitoarelor şi duhul oricărui
om? „Pentru ce, aşadar, vă comportaţi ca şi cum aţi fi
spus ceva mare şi minunat?" Trebuie deci ca un asemenea om să piară şi
nimeni nu o ignoră şi toţi ştim aceasta că în mâna Lui este
suflarea tuturor oamenilor. Vezi cum nu numai
creaţia, ci şi pronia mărturiseşte că pe toate le ţine Dumnezeu şi că menţine
viaţa şi suflarea oamenilor, încât poate, când vrea, să le pedepsească.
5.
Mintea deosebeşte cuvintele şi cerul gurii gustă
mâncarea. Adică, dacă
necuvântătoarele ştiu acestea, cu cât mai mult noi, care avem minte şi nu numai
gâtlej pentru a mânca precum acelea. Fie spune aceasta: „Fiindcă eu nu sunt
fără de minte, ştiu acestea. Căci aşa cum Dumnezeu ne-a dat cerul gurii pentru
a discerne gustul mâncării, la fel ne-a dat mintea pentru a discerne judecăţile
noastre, şi vreme pentru a afla cunoştinţa. Căci acestea, potrivit firii, ţin
de minte şi de cerul gurii, dar aflarea înţelepciunii ţine de timp".
6. În timp îndelungat se află înţelepciunea şi
într-o viaţă îndelungată,
ştiinţa Aici spune că mintea este naturală, ca şi ac- liimea de ,i manca.
Şi începându-şi cuvântul, Iov zice: Nu cumva voi
singuri sunteţi oameni. „Atâta timp cât şi eu sunt om",
zice, „pot înţelege cele pe care şi voi le înţelegeţi". în timp îndelungat se află înţelepciunea. Mie mi se pare
că îi admonestează. „Să nu socotiţi", zice, „că puteţi afla totul. Căci
dacă avem o minte care discerne, totuşi avem nevoie de mult timp ca să
aflăm".
7. La El, zice, este înţelepciunea şi puterea, la El sunt sfatul şi priceperea.
Căci toată înţelepciunea este la Dumnezeu, din- tr-odată, şi este acolo în
afara timpului. [...] Nu cumva, fiindcă ştim acestea, ştim totul? Ştiu că cei
răi vor fi pedepsiţi. Dar iată că şi eu, drept fiind, sunt pedepsit, încât e
nevoie de timp ca să aflăm acestea, aducând multe exemple asemănătoare. Vezi
cât de mare este experienţa Scripturilor? Ceea ce au dobândit bătrânii din
experienţa faptelor, aceasta şi tu, tânăr fiind, ai dobândit din belşug din
istorisirea faptelor. Multe au pătimit aceia, multe au văzut. Şi tu multe vei
vedea, dacă vei vrea să parcurgi Scripturile cu multă atenţie. De aceea cineva
zicea: „Orice istorisire sfântă să o asculţi". „Povestirea bătrânilor nu
o trece cu vederea". „Că şi aceştia au învăţat de la părinţii lor".
Dar nu ai nevoie nici de timp. Dacă Dumnezeu vrea să îţi dea înţelepciunea, nu
ai nevoie de timp.
8.
Apoi vorbeşte despre puterea Lui pedepsitoare. Dacă El surpă, cine va zidi la loc? Dacă va închide
câte-un om, cine va deschide? Dacă opreşte apa, El va usca pământul, dacă o
dezlănţuie, îl pierde, răsturnăndu-l. La El este tăria şi puterea, la El
ştiinţa şi priceperea.
9.
Apoi şi despre înţelepciune: Pe sfătuitorii pământului îi duce în robie şi îi
scoate din minţi pe judecătorii pământului. Pe regi El îi aşază pe tronuri şi
le încinge coapsele cu cingători. Cel ce pe preoţi îi trimite în robie, pe cei
puternici ai pământului îi răstoarnă, Cel ce împacă buzele credincioşilor şi a
cunoscut priceperea bătrânilor, Cel ce varsă necinste peste căpetenii, iar pe
cei smeriţi i-a tămăduit. „Nu sunt acestea", zice, „dovezi de
înţelepciune? Ştiu eu că cele mai multe dintre ele sunt lucrări minunate ale
lui Dumnezeu."