1.
Dar acum au râs de mine cei mai mici dintre ei. Ce sunt cele prezente faţă de acestea? Au râs de mine cei mai mici dintre ei. Acum mă mustră în parte cei ai
căror părinţi îi dispreţuiam, pe care nu îi socoteam vrednici nici de câinii
turmelor mele . Nu fiindcă era înfumurat, nici mândru,
îi compară pe oameni cu câinii, ci aici face aluzie la oamenii vicleni şi spurcaţi.
Căci pe unii ca aceştia îi socotea ca nimic. De aceea zice:
2. Şi tăria mâinilor lor la ce mi-ar fi folosit? La
aceştia a pierit ce-au făptuit, luptă în lipsă şi în foame cei care ieri fugeau
în loc fără de apă, în întristare şi nenorocire, cei care înconjurau sărăturile
cu zgomot şi ienuperii erau mâncarea lor, fără cinste şi dispreţuiţi, lipsiţi
de orice bine, cei care mestecau de foame mare rădăcini de copac s-au ridicat
împotriva mea tâlhari, ale căror case erau scobituri de stânci, în mijlocul
stâncilor răsunătoare vor striga, cei care trăiau în tufişuri sălbatice, fii ai
celor fără de minte, cu nume de necinste şi faimă stinsă de pe pământ. Vezi şi altă virtute: Ceea ce spunea profetul: „Defăimat să fie
înaintea Lui cel ce vicleneşte, iar pe cei ce se tem de Domnul îi
slăveşte". Fără de cinste, zice, şi
dispreţuiţi, lipsiţi de orice bine, cei care au mestecat rădăcini de copac. Este încă altă răutate faptul de a se arăta astfel în sărăcie: săraci,
fără cetate, fără vatră, neavând a se făli nici cu o fericire lumească, nici cu
vreo virtute a sufletului.
3.
Dar acum eu sunt alăuta
lor şi pe mine mă au de batjocura lor, scârbindu-se,
au stat departe de mine, de la faţa mea nu şi-au cruţat
scuipatul. Deschizându-Şi tolba, m-a rănit şi pe faţa mea a pus frâu, s-au
ridicat împotriva dreptei vlăstarului meu. Şi-a întins piciorul lui şi a
deschis către mine căile pierzaniei lor, şters-au cărările mele. Vezi care sunt cele pentru care se întristează cel mai mult? A se
vedea pe sine batjocură a unor astfel de oameni. Tâlhari îi numeşte şi
vicleni, oameni spurcaţi şi fără de lege ne-au făcut pe noi pricină de
batjocură şi de pomină.
4.
Apoi spune nenorocirea, o amplifică iarăşi, se
tânguieşte că Dumnezeu a făcut aceasta. M-a dezbrăcat de veşmântul meu, cu săgeţile Lui m-a străpuns, a făcut
cu mine ce a vrut, mă zvârcolesc în chinuri, se întorc asupra mea dureri,
nădejdea mea s-a risipit ca vântul, ca norul a trecut mântuirea mea. Şi acum
viaţa mea se va scurge din mine, zile de chin mă cuprind. Noaptea oasele mele
se zdrobesc, vinele mi se risipesc. Cu multă putere Dumnezeu mi-a smucit
veşmântul, m-a strâns ca gulerul tunicii. M-a socotit ca lutul, în pământ şi
cenuşă a pus partea mea. Am strigat către Tine şi nu m-ai auzit, ei s-au
ridicat şi m-au pândit. Au venit asupra mea fără milă, de mână puternică sunt
biciuit, mi-ai rânduit chinuri şi m-ai aruncat departe de mântuire. Ştiu că
moartea mă va zdrobi, căci casa oricărui muritor este pământul. Căci, dacă ar
fi de folos, aş putea să-mi fac singur seama sau să cer altuia să îmi facă
aceasta. Vezi că acel aş putea nu o spune din pricina neputinţei, ci fiindcă este ceva interzis?
6.Am suspinat văzând un om
în necaz". „Deşi eram în
bogăţie, nu am făcut nimic asemenea cu voi, nu m-am bucurat", zice, „de
nenorocirile altuia, precum sufăr eu acum."
7.
Şi mă aşteptam să fiu în bunătăţi şi iată, m-au
întâmpinat mai degrabă zile rele, pântecele meu clocoteşte şi nu va tăcea, m-au
ajuns zile de sărăcie, suspinând umblu fără oprelişte. Stătut-arn în adunare
strigând, m-am făcut frate cu şacalii, tovarăş cu struţii. Căci mărimea chinurilor care l-au împresurat l-au
constrâns să se tânguiască şi să plângă. „Nici chiar dacă vreau, nu pot să
tac", zice. Stătut-am în adunare strigând:
nefiindu-i ruşine de nimeni dintre cei prezenţi, nici ruşinându-se de mulţimea
adunării. Aceasta este din cauza mărimii nenorocirii. „Am căzut în sălbăticia
păsărilor", zice. „Mi-am uitat propria fire, situaţia mea nu este mai bună
decât a lor." Aceasta o spune şi David: „Asemănatu-m-am cu pelicanul din
pustiu; ajuns-am ca bufniţa din dărâmături".
Capitolul XXXI
1. Legământ am făcut cu ochii mei să nu-i ridic asupra unei fecioare şi
Dumnezeu a împărţit de sus şi moştenirea este a Celui Puternic din înălţime.
Vai şi pierzanie celui nedrept şi nimicire pentru cel ce face fărădelege! Nu va
vedea El calea mea şi nu îmi vor fi număraţi paşii mei? Dar dacă aş fi umblat
cu cei batjocoritori, dacă s-ar fi grăbit piciorul meu spre vicleşug....
într-adevăr, câtă exactitate! „Nu poate, nu poate cineva să spună că,
folosindu-mă de bogăţie şi de bunătăţile de mai înainte spre trândăvie şi
risipă, acum dau socoteală şi sunt doborât, fiindcă Dumnezeu îmi aplică leacul
corespunzător.Căci pe cel ce iubeşte râsul şi care se dedă desfătării şi pe
iubitorul de distracţii pe bună dreptate cineva l-ar pune într-o situaţie
contrară, aducându-l într-o stare jalnică, predându-l unei vieţi pline de plâns
şi întristare. Dar cel ce de la început fugea de ospeţe, îndepărta pe jucători
şi comedianţi ce motiv ar avea să cadă într-o viaţă tristă şi întunecată? Vezi
că se împlinea cu Iov spusa din psalm: „Şi vă bucuraţi de El cu cutremur".
Deşi a întins o masă îmbelşugată şi se bucura de multă prosperitate, trăind în
desfătare neîncetat, nu a pătimit nimic asemănător cu ce a păţit poporul
evreilor, într-o singură zi, în pustie. Nu a zis: „dacă am râs", ci dacă am umblat cu cei ce râd, „nici nu m-am împărtăşit
de aceeaşi cale cu ei". Deşi ce lege îi interzicea aceasta? Dacă s-ar fi grăbit piciorul meu spre vicleşug. „Nu poate
cineva spune că, dacă nu am urmărit trândăvia, risipa şi o viaţă plină de plăceri, ci, dimpotrivă, am fost auster şi sever,
am căzut totuşi în răutăţi diferite
de viaţa aceea, adică în răutate şi viclenie. Ci m-am ţinut departe de fiecare
dintre acestea."
2.
Să fiu aşezat pe cântar drept?. „Viaţa mea are atâta rigoare, până în cele mai mici
amănunte, câtă dreptate este în cumpăna unui cântar. Nu am neglijat nici cel
mai neînsemnat lucru. Pentru acestea nu chem drept martor un om", zice,
„care poate să mărturisească strâmb, şi care nu cunoaşte multe lucruri, ci pe
Dumnezeu, Care ştie exact toate cele ascunse, Căruia nimic dintre ale noastre
nu poate să-I rămână ascuns".
3.
Căci ştie Domnul nevinovăţia mea, dacă s-a abătut
piciorul meu din calea Lui sau dacă inima mea a urmat ochiul meu. Şi aceasta este un lucru neînsemnat? Este mare lucru
pentru vremurile acelea, dacă nu chiar şi pentru vremurile de astăzi, în
sfârşit, este mare lucru nici să nu pofteşti şi nu mai puţin important decât
aceasta este, dacă ai primit pofta, să nu adaugi la poftă şi fapta. Dar,
mergând mai departe, spune ceva şi mai important încă decât aceasta, şi anume
că nici ochii nu au pătimit aşa ceva.
4.
Şi dacă m-am atins cu mâinile de daruri . Şi pe Dumnezeu îl cheamă drept martor, şi pe sine se
blestemă.
5.
Să semăn, zice, şi alţii să mănânce, să ajung fără rădăcină pe
pământ, dacă a urmat inima mea femeia altui bărbat sau de am stat la uşa ei, să
placă atunci şi femeia mea altuia, copiii mei să fie umiliţi. Nu a zis: „ochiul meu", ci „nici inima mea". „Nu am
îngăduit nici minţii mele să se întineze, darmite trupului
meu." Ceea ce spune şi Hristos: „Oricine se uită la femeie,
poftind-o, a şi săvârşit adulter cu ea în inima lui".
6.Este urgia poftei nestăpânite a pângări femeia altui
bărbat. Foc ce arde va fi din toate părţile şi unde pătrunde, mistuie din
rădăcini. Pentru ce spune şi pedeapsa? „Ştiam", zice
„mărimea răutăţii. Am cercetat cu de-amănuntul mărimea acestei insulte." Dacă am simţi şi noi mărimea acestei insulte nu am mai
păcătui. Dacă lacomul ar şti chinul şi sfârşirea pe care o simte săracul
asuprit, nu ar mai face ceea ce a făcut ci, dacă frica de Dumnezeu nu îl va
retine, mila care vine din fire îl va face să se plece. O ştie, dar nu cum o
ştie cel ce suferă nedreptatea. „Dar eu ştiam insultele nu mai puţin decât le
cunoşteau cei nedreptăţiţi." „Ceea ce urăşti tu însuţi aceea nimănui să nu
faci." „Toate câte voiţi să vă facă vouă oamenii, aceea faceţi şi voi lor."
De aceea, fiindcă nedreptăţim pe alţii, deşi Dumnezeu ne-a îndemnat de mii de
ori, fără să poată face nimic, adeseori ne face şi pe noi să experimentăm
aceleaşi lucruri, ca să învăţăm şi să aflăm prin cele ce suferim cât de
înfricoşătoare este suferinţa pe care o provocăm. Se spune că aceasta s-a
întâmplat şi cu Ilie şi că de aceea Dumnezeu a îngăduit să fie în foame.
Aceasta s-a întâmplat şi cu Iona. De aceea Dumnezeu, în chip foarte potrivit îl
admonestează zicând: „Ţie ţi-a părut rău pentru vrej [...], dar Mie cum să
nu-mi fie milă de cetatea cea mare a Ninivei cu mai mult de o sută douăzeci de
mii de oameni". Aceasta s-a întâmplat şi cu Ieremia. Căci ce spune? „Îi va nimici pe aceştia Dumnezeu", şi apoi îi blestemă. Mie mi pare că
Iov povesteşte şi pedeapsa, şi suferinţa pentru a îndepărta lauda, fiindcă
zice: „N-am făcut nimic mare, nefăcând adulter şi o aşa de mare fărădelege.
Căci se dezrădăcinează casa în care intră".
7.
Ai văzut
înfrânarea lui, vezi adică şi smerenia. Dacă am dispreţuit
judecata slujitorului meu sau a slujnicei mele când ei se judecă împotriva mea.
„Nici rob, nici liber nu a fost nedreptăţit de mine."
8.
Ce voi face de îmi va cere socoteală Domnul? Dacă mă
va cerceta ce răspuns să-I dau? Oare nu şi eu am fost făcut în pântece, cum a
fost făcut şi el. Căci în acelaşi pântece am fost făcuţi. Vezi cum peste tot retează orice laudă şi lasă la o
parte amintirea faptelor bune? „Nu am făcut nimic deosebit", zice.
„Aceasta însăşi firea o cere. Avem toate în comun, însăşi naşterea, însăşi ieşirea,
toate sunt în comun, eu nu sunt mai însemnat decât firea acelora."
9.
Dar cei neputincioşi, de orice au avut nevoie, n-au
dus lipsă şi ochiul văduvei nu l-am făcut să plângă. Vezi cum nu era îngâmfat, cum era smerit, cum era
doctorul tuturor şi liman tuturor, scăpare pentru toţi cei aflaţi în necaz şi
strâmtoare. De orice aveau nevoie, adică nu de una
da şi de alta nu, ci de orice, chiar dacă era plin de pericole, chiar dacă era
scump sau nesigur. Şi vezi: îi ajuta pe aceştia de la care nu aştepta nimic în
schimb, pe văduve, pe orfani şi pe cei neputincioşi. Şi că nici nu o făcea din
ostentaţie sau din iubire de slavă, ci pentru Dumnezeu, este limpede din faptul
că nu a voit să vorbească despre asta până în acel moment, deşi între timp a rostit lungi discursuri şi discuţia a durat mult timp.
Este limpede şi din faptul că îndrepta până şi greşelile care nu aveau pe nici
un om martor, mă refer la greşelile făcute cu gândul de către fiii lui. Dacă a urmat inima mea femeia altui bărbat. Deşi nu are
vreun om drept martor pentru aceasta, ci îl are martor numai pe ochiul cel
neadormit, totuşi şi acele virtuţi tot pentru El le-a împlinit. Este evident că
şi pe acestea le-a împlinit pentru El. Şi ochiul văduvei
nu l-am înlăcrimat, dispreţuindu-l, trecându-l cu vederea, şi lăsându-l
în plânsete.
10.Şi dacă îmbucătura mea am măncat-o singur şi nu am dat şi orfanului din ea, pe care din tinereţe i-am hrănit ca un tată, şi din pântecele maicii lui l-am călăuzit, şi dacă l-am dispreţuit pe cel gol care pierea şi nu l-am îmbrăcat şi dacă cei neputincioşi nu m-au binecuvântat, şi dacă din lâna mieilor mei nu s-au încălzit umerii lor, dacă am ridicat mâna asupra orfamdui crezând că am mult sprijin de partea mea, atunci umărul meu să se desprindă din încheietura lui şi braţul meu să se zdrobească de la cot. Căci frica de Domnul mă ţinea şi din pricina puterii Lui nu voi răbda, dacă am pus aur în pământ şi dacă mi-am pus încrederea în piatra preţioasă şi dacă m-am bucurat când multă bogăţie am strâns, dacă mi-am pus mâna pe avuţii fără număr. Deşi ce păcat este acesta? Vezi că nu era ataşat de bogăţii? Vezi-l pe el meditând şi cugetând la vremelnicia, efemeritatea, durata scurtă şi trecătoare a lucrurilor omeneşti.
11.Iarăşi îndepărtează lauda. Ca să
nu creadă că face ceva mare, vezi ce spune: Sau nu vedem soarele care străluceşte eclip- sându-se
şi luna dispărând. Şi aceasta nu ţine de ei. „Această lumină", zice, „piere, dispare şi nu se
mai vede. Vezi care este cauza schimbării astrelor." Aşadar, ne este
de ajuns pentru înțelepţire creaţia şi nu numai cunoştinţa de Dumnezeu. Când
vezi cât de mare este soarele, admiră-L pe Creator. Când vezi că se
eclipsează, meditează la perisabilitatea lucrurilor omeneşti. Dacă ceea ce
este mai strălucitor decât toate de pe pământ poate dispărea, se micşorează
şi are sfârşit, cu cât mai mult toate celelalte? Dacă ceva atât de folositor
şi necesar şi fără de care viaţa nu este cu putinţă primeşte schimbare, cu
cât mai mult cele ce sunt de prisos şi care nu sunt necesare pentru noi?
12.
Dacă a fost înşelată în ascuns inima mea şi dacă
mâna, punându-mi-o pe gură, am sărutat-o, aceasta să îmi fie socotită ca o
mare fărădelege, fiindcă am minţit înaintea Domnului Celui Preaînalt. Unii spun că aici se
vorbeşte despre idolatrie, dar eu nu cred. Căci nu a pus aceasta printre cele
mai mari fapte ale sale, ci mie mi se pare că aşa păţesc cei împătimiţi pentru
ceva, când obiectul patimii lor lipseşte, îşi sărută mâinile, fie că este
vorba despre bogăţie, fie despre lucruri pe care le admiră. Că am minţit, zice, înaintea Domnului
Preaînalt. Acum zicând că am minţit înaintea Domnului
Preaînalt, aceasta înseamnă a minţi înaintea
lui Dumnezeu: faptul de a se ataşa de lucrurile omeneşti.
13.Dacă m-am
bucurat de căderea vrăjmaşului meu şi dacă am zis în inima mea bine, bine,
atunci să audă urechea mea blestem împotriva mea, să repete neîncetat poporul
nenorocirea mea. Prin fapte Iov împlinea spusa aceea: „Nu te bucura
când cade vrăjmaşul tău şi, când se poticneşte, să nu se veselească inima ta".
14.
Apoi şi faţă de
slujitorii lui cât de blând se purta. Dacă adeseori au
spus slujnicele mele: „Cine ne va da nouă să ne săturăm din cărnurile
lui?" Căci eram foarte bun. De aici vine toată bunătatea,
când cineva arată iubire faţă de supuşii lui şi nu este violent.
16.Dacă am îngăduit ca cel neputincios să plece de la uşa mea cu mâinile
goale. Nu a zis: „Am dat celui ce mi-a
cerut, ci am dăruit chiar celui ce nu voia să primească". Îi constrângea
chiar pe cei care, odată intraţi, voiau să treacă neobservaţi. Căci ştia că
bogăţia înseamnă responsabilitate. Aşadar, câtă râvnă pun săracii de acum să-i silească pe cei care
dau şi care pot să le întindă o mână de ajutor, atâta râvnă punea Iov atunci
pentru a-i sili pe cei nevoiaşi să primească. „Ofeream adăpost oricui avea
nevoie. Împărţeam cu ei acelaşi acoperiş. Şi nu doar atât: văzându-i în piaţă,
comună făceam casa, comună masa, toate în comun. Socoteam că sunt un iconom
al celor aflaţi în nevoie, nesocotind lucrurile mele drept ale mele, ci le
socoteam ale Stăpânului. «Domnul a dat», aşadar trebuie să împart cu toţi
robii Lui." Era o împărţire de mijloace de trai. Căci primindu-i, nu se
îngrijea numai de ei, ci le dădea mijloace de trai pentru a face faţă lipsei
care urma după aceea, astfel încât să nu se bucure numai de o mângâiere
prezentă, ci să aibă şi o nădejde pentru viitor. Dar noi, dimpotrivă, chiar
când aceştia ne stau înainte îi alungăm. Şi vezi nu spune ceea ce dădea, ci
fiind în mijlocul necazului, îşi ascunde faptele, ca să depărteze lauda. Nu plecau de la uşa
mea cu mâinile goale.
Capitolul XXXII
1.
Şi a încetat Iov să vorbească. Au tăcut şi cei trei
prieteni ai lui. La acestea nu au răspuns nimic aceia. A tăcut Iov, dân- du-le lor
prilej să vorbească. Fiindcă el L-a chemat martor pe Dumnezeu şi s-a blestemat
pe sine însuşi, au închis gura. Şi nu i-au mai răspuns lui Iov, căci Iov era drept
înaintea lor. Şi-au schimbat părerea pe care o aveau la început, încât se văzură
siliţi acum să-l condamne pe Dumnezeu şi să se pronunţe împotriva Lui. Vezi în
fiecare situaţie lipsa de măsură: au condamnat şi pe Iov, şi pe Dumnezeu şi
s-au pronunţat şi împotriva unuia şi a altuia. Dumnezeu nu spune nimic în
apărarea Sa, dar pentru Iov lasă deoparte propria Lui apărare. „Ai luat aminte
cu cugetul tău la robul Meu Iov", dar cu privire la Iov zice că: „Nu aţi
vorbit bine împotriva robului Meu Iov". Deşi Cel care era cel mai
nedreptăţit aici este Dumnezeu însuşi. Şi totuşi Dumnezeu nu Se pune pe Sine
înainte, ci vorbeşte în apărarea lui Iov şi zice că ei trebuie să îl împace şi
să aducă jertfe.
că este nelegiuit. Nu fiindcă s-a arătat pe sine drept s-a mâniat
Elius, ci că s-a arătat astfel înaintea Domnului, fiindcă Îl cheamă pe El drept
martor şi fiindcă i se părea că se judecă împotriva lui Dumnezeu. Căci a se
îndreptăţi pe sine nu este nimic deosebit. Dar a se îndreptăţi pe sine, ca şi
cum s-ar judeca cu Dumnezeu, acest lucru era nepotrivit. „Nu te face pe tine
drept înaintea lui Dumnezeu." Şi totuşi şi aceştia s-au mâniat
din acelaşi motiv şi ziceau: „Nu cumva va fi vreun muritor drept înaintea
Domnului?". Aşadar, ce a spus Elius mai mult decât ei? Căci şi aceia îi
reproşau lui Iov acelaşi lucru. Dar dacă este adevărat acest lucru, ce mare
necucernicie din partea lui Iov, dacă socotea că este mai drept decât Dumnezeu.
Ce s-a întâmplat deci? Iov nu gândea astfel. Aşa a înţeles Elius, dar nu cu
această idee a vorbit Iov, că este mai drept decât Dumnezeu, ci că aceste
nenorociri erau aduse de Dumnezeu asupra lui. Totuşi nu îl învinuieşte pe
Dumnezeu de nedreptate. Elius a înţeles astfel. Dar pe bună dreptate Elius le
aduce învinuiri celor trei prieteni că au trădat şi negat partea lui Dumnezeu.
3.
Dar Elius s-a abţinut până să dea răspuns lui Iov,
fiindcă ceilalţi erau mai bătrâni de zile decât el. Şi a văzut Elius că nu este
răspuns în gura celor trei bărbaţi şi s-a stârnit mânia lui. Bine a zis s-a abţinut,
arătând că, deşi se mânia, nu a îndrăznit să spună nimic, până ce Iov nu şi-a
epuizat toate argumentele. Totuşi admiră înţelepciunea lui Elius, cum de la
început a ascultat cu atenţie, cum şi-a păstrat locul potrivit lui.
4. Luând cuvântul Elius, fiul lui Barahiil, fiul lui
Buzi, zice: Sunt mai tânăr ca vârstă, iar voi sunteţi mai bătrâni. De aceea am tăcut. temându-mă să vă arăt ştiinţa mea. „Ca nu cumva să spună cineva şi pentru ce nu ai
luptat de la început cu noi pentru Dumnezeu, din pricina vârstei m-am abţinut
şi aşteptam să aud de la voi ceva nobil şi minunat." Vezi cum nu era
iubitor de slavă, vezi cum le dădea întâietate celorlalţi, cum a arătat că nici
acum nu ar fi vorbit dacă aceia nu l-ar fi pus în situaţia de a o face.
5.
Mi-am spus: vârsta e cea care vorbeşte, la vârsta lor
înaintată, nu cunosc înţelepciunea? Şi nu era aşa. Dar este un duh în muritori,
şi suflarea Celui Atotputernic este cea care mă învaţă . Din ambele părţi intuim inteligenţa lui, atât din
tăcerea lui, cât şi din vorbirea lui. Căci nici nu a sărit mai înainte de
vremea potrivită să spună ceva dintre acestea, nici nu a tăcut atunci când s-a
ivit prilejul să vorbească.
6.
Apoi, face şi un
raţionament drept: Nu cei cu ani mulţi sunt înţelepţi, nici cei
bătrâni ştiu să judece. Căci nu este obligatoriu ca numai cei
bătrâni să fie înţelepţi, ci se poate auzi ceva înţelept şi de la un tânăr.
Dacă timpul te face înţelept, Dumnezeu cu cât mai mult.
7. De aceea am zis: Ascultaţi şi vă voi vesti vouă ceea
ce ştiu eu, plecaţi urechea la cuvintele mele, căci vă voi spune dacă ascultaţi.
Iată, am auzit cuvintele voastre, am luat aminte până am priceput [ce spuneţi],
până ce am cercetat cuvintele voastre şi până v-am înţeles, şi iată că nu era
nimeni între voi care să îl contrazică pe Iov, să răspundă cuvintelor lui. Fie spune aceasta: „niciodată când l-aţi contrazis nu aţi făcut-o cum
trebuie", fie le reproşează faptul că după aceea au tăcut. Dar
ca să nu spuneţi: „am găsit înţelepciunea, luând partea Domnului", aţi îngăduit unui om să rostească asemenea vorbe. Sun
înspăi mântat, n-au mai răspuns, cuvântul lor l-au socotit învechit, au aşteptat.
Căci nu au mai vorbit, fiindcă s-au oprit, n-au mai răspuns.
8.
Luând cuvântul Elius, a zis: „Iarăşi voi vorbi, căci
sunt plin de cuvinte. Căci mă omoară duhul din pântecele meu. Căci pântecele
meu e ca un burduf plin cu must, legat la gură, sau ca o trâmbiţă de-aramă
astupată, care deodată izbucneşte.
Arată că demult, chinuindu-se astfel, aştepta să vorbească şi că se stăpânea şi
era pe punctul de a izbucni, astfel încât a avut nevoie de multă răbdare. Ceea
ce este mai cu seamă lucrarea înţelepciunii de a-ţi putea reţine cuvintele şi
a pătimi aceasta, a fi aprins astfel, din râvnă pentru Dumnezeu.
Capitolul XXXIII
1.
Totuşi,
zice, ascultă, Iov, cuvintele mele şi la vorbirea mea ia
aminte, căci iată, am deschis gura mea. Curată este inima mea în cuvinte şi
priceperea buzelor mele va cugeta cele curate. Adică vrea să
spună, că nu din invidie, nici din zavistie spune acestea. Astfel încât, chiar
dacă cei trei prieteni au spus acelaşi lucru cu el, poate nu au făcut-o cu
acelaşi gând, nici ca să-L apere pe Dumnezeu. Fiindcă şi Iuda şi cei unsprezece
au spus acelaşi lucru despre alabastru, dar nu cu acelaşi gând, nu cu aceeaşi
intenţie. Astfel încât să nu cercetăm cuvintele, ci cugetul cu care vorbeşte
fiecare, cum cei dinaintea lui căutau să îl doboare pe Iov, dar el dimpotrivă.
Şi vezi bine, mai apoi acesta spune multe dintre cele pe care însuşi Dumnezeu
le va spune, pentru ca Dumnezeu să fie apărat mai bine, când Iov va auzi de la
cel împreună rob cu el aceleaşi lucruri pe care le va auzi apoi de la Stăpânul.
Aceasta facem şi noi cu robii noştri. Când oamenii din casa noastră îi învinuiesc,
atunci mai ales şi noi adăugăm la cele spuse pe seama lor, căci slujitorul nu
poate învinui pe aceia că fac aceasta din nedreptate.
2.
Duhul dumnezeiesc
e Cel ce m-a făcut, suflarea Celui Atotputernic e cea care mă învaţă. Dacă
poţi, dă-mi răspuns la acestea. Aşteaptă, stai tu în faţa mea şi eu în faţa ta,
din lut ai fost făcut tu ca şi mine, din acelaşi lut am fost plămădiţi. Fiindcă Iov zicea: „Dacă ar fi cineva care să judece între noi",
şi: „Eu sunt doar un om", „iată, eu sunt în faţa ta, din acelaşi lut suntem alcătuiţi".
3.
Frica de mine nu te va tulbura, nici mâna mea nu va fi
grea asupra ta. Acestea le spunea
despre Dumnezeu. Totuşi tu ai vorbit în urechile mele, glasul
cuvintelor tale l-am auzit. Fiindcă tu zici: „curat sunt, nu am greşit cu
faptele mele, fără de prihană sunt, căci nu am făcut fărădelege, dar El a găsit
pricină împotriva mea". Fiindcă Iov zicea despre Dumnezeu:
„Nu mă va auzi", Elius îi răspunde aceasta: „Îi reproşezi că nu a ascultat
îndreptăţirea ta. De unde reiese, spune mie, că nu a auzit? Pedepseşte şi
ceartă. Aceasta este lucrarea Lui, astfel încât să îi facă pe oameni mai buni.
Adeseori pe mulţi îi dă unei boli grave şi totuşi pe omul slăbit de o asemenea
neputinţă, nimeni nu va putea să îl nimicească şi de ar fi mii de
îngeri aducători de moarte".
Capitolul XXXIV
1. Apoi, după multe
altele, zice: Crezi tu că Domnul
face lucruri nepotrivite sau că Cel Atotputernic va tulbura dreptatea? A făcut
pământul. Ce oare? Este Cel ce a făcut cele de sub cer şi toate de acolo. Căci
dacă ar vrea să-Şi reţină şi să-Şi retragă la El Duhul, ar muri tot trupul
laolaltă, iar muritorul se va întoarce în pământ, de unde a şi fost plămădit.
2.
Spui că în chip
nedrept şi cu uşurinţă Cel Atotputernic va tulbura dreptatea.
Sfântul Pavel zice: „Căci atunci cum va judeca Dumnezeu lumea?".
3.
Vezi cum şi din
altă parte Elius înfăţişează dreptatea lui Dumnezeu? „A făcut pământul" şi
cerul şi pe toate celelalte. Nu cumva lucrările lui sunt străine de El, ca să
ne nedreptăţească pe noi? El cruţă cele ce sunt ale Lui. „Tu cruţi toate
făpturile, fiindcă toate sunt ale Tale, Stăpâne, iubitorule de suflete."
Nu numai fiindcă sunt ale Lui, ci fiindcă El însuşi le ţine, le este Stăpân.
Căci aceasta se întâmplă până şi oamenilor răi. Căci nici aceia nu vor să
nedreptăţească, chiar dacă supuşii ar răbda. Căci este obiceiul tuturor a cruţa
pe cei ce sunt ai lor, pe cei ce le aparţin. Când este însuşi Creatorul,
însuşi Atotţiitorul, cum „tulbură dreptatea" în toată lumea, de vreme ce
El a împrăştiat atâta strălucire peste lume? Dar nici nu poţi spune că nu
nedreptăţeşte din slăbiciune. Căci I-ar fi atât de uşor să îi piardă pe toţi
oamenii,încât I-ar ajunge
numai să vrea şi nimic nu L-ar putea împiedica. Dar nimic asemănător nu s-a
văzut în trecut. [...]
4.
Dacă nu te-ai convins, ascultă acestea, Iov, ia aminte
la glasul cuvintelor mele. Vezi, tu nu crezi că Cel ce urăşte fărădelegile şi
Cel ce îi pierde pe cei răi este veşnic, este drept? Ai văzut? Că este drept nu a îndrăznit să tragă
concluzia. Din multă evlavie a evitat cuvântul. Nu numai din creaţie, nu numai
din făptură, nici pornind de la puterea Lui trebuie să presupunem acestea, ci
de la însăşi firea şi de la lucrările înseşi. Este prin fire urâtor al răului
şi iubitor de oameni. Nu ca noi, care nu ne depărtăm de cele rele din ură
pentru răul în sine, ci din teama de viitoarea osândă. De unde vine atunci? Din
faptul că urăşte fărădelegile şi îi pierde pe cei răi. Fiindcă
este veşnic. Bine face că vorbeşte despre veşnicia Lui,
ca să nu-I mai ceară lui Dumnezeu socoteală în fiecare zi, pentru fiecare
lucru din cele întâmplate. Adeseori, Dumnezeu rânduieşte ceva a cărui săvârşire
necesită să se întindă pe o durată mai mare de timp. Nu te avânta mai dinainte
spre sfârşit, nici nu căuta să afli, mai înainte ca totul să se fi împlinit,
dreapta judecată a lui Dumnezeu, fiindcă nimic mai mult nu vei câştiga din
avântul tău. De aceea zice: veşnic şi drept. Tot timpul
trecut mărturiseşte aceasta despre El. Nu cumva S-a schimbat El astăzi?
5.
Nelegiuit este cel ce spune unui împărat: Eşti
călcător de lege. Adică pentru
îndrăzneala lui va fi pedepsit. Nu este fără primejdie lucrul, când este vorba
despre un împărat. Aici mi se pare mie că semnifică şi altceva, că împăratul nu
este supus legilor, ci este mai presus de ele, fiindcă el însuşi este cel care
face legile, aşadar, pe bună dreptate este vinovat cel ce spune dătătorului de
lege „calci legea". E ca şi cum cineva ar spune olarului şi artizanului: „Rău ai făcut". Împăratul îşi
este sieşi lege.
6.
Cel care nu s-a ruşinat de faţa Celui Preamărit, care
n-a dat cinste oamenilor şi nici n-a căutat la faţa lor. Chiar dacă tu nu ştii, dar trebuie să cedezi în faţa
Lui şi în faţa slavei Lui, fără a încerca să înţelegi toate. Căci cel ce
ispiteşte pe Dumnezeu nu îl cinsteşte pe Dumnezeu. Vezi şi Pavel ce spune:
„Dând slavă lui Dumnezeu şi fiind încredinţat că ceea ce i-a făgăduit are
putere să şi facă". De unde să fie încredinţat, spune mie? Căci urmarea
lucrurilor contrazic, cele contrare firii.
7.
În zadar le va fi lor strigarea şi rugămintea omului,
căci s-au purtat în chip nelegiuit cu cei lepădaţi şi cu cei neputincioşi. „Rugăciunea ta însăşi te învinuieşte. Căci cel care
spune împăratului: «eşti călcător de lege», chiar dacă se roagă, în zadar se
roagă."
8.
Apoi vorbeşte
despre cunoştinţa lui Dumnezeu, că El cunoaşte toate. Căci El însuşi este văzător al tuturor oamenilor, nimic din ceea ce fac
nu îi scapă, nici nu este loc unde să se ascundă cei ce fac fărădelege. Căci
Domnul vede toate, Cel ce pătrunde taine slăvite şi minunate, cărora nu este
număr, Cel ce cunoaşte faptele lor şi îi va întoarce noaptea şi ei vor fi
smeriţi. Dar tu, bagă de seamă cum în nici un chip nu încearcă să
îl lovească pe Iov, precum ceilalţi, ci zice numai că Dumnezeu este drept şi nu
spune nicăieri că Iov ar fi răpit bunurile orfanilor şi ale văduvelor. Vezi cum
ştie să mustre, fără să învinuiască?
9.Apoi, după multe alte lucruri, zice: Dar Iov nu a vorbit
cu pricepere, cuvintele lui nu sunt întru ştiinţă .
Aceasta arată indulgenţă şi iertare. Dar ceilalţi ziceau: „Până când vei mai
vorbi aşa? Suflarea gurii tale e plină de cuvinte".
Capitolul XXXV
1.
Luând cuvântul
Elius, a zis: Ce cuvânt voi aduce la judecată? Cine eşti tu că zici: „Drept
sunt înaintea lui Dumnezeu"? Sau vei spune „Ce pot să-I fac Lui dacă
păcătuiesc?". Eu îţi voi da răspuns, ţie şi celor trei prieteni ai tăi.
Priveşte către cer şi vezi! Ia aminte la nori, cât sunt de departe de tine. Adică dacă nu prin raţionamente, atunci învaţă prin cele văzute, cât de
departe este El de tine, cu cât mai înalt este faţă de tine.
2.
Dacă ai păcătuit, ce îi vei face Lui? Chiar dacă ai
făcut multe nelegiuiri, ce îi poţi face? Adică pe El nu îl vei nedreptăţi, nici nu îi vei folosi, drept fiind.
Fiindcă Iov zicea: „Dacă am păcătuit ce pot să-Ţi fac Ţie?". „Ce îţi voi
face?", zice. „Pentru ce ai spus aceasta? Nu cumva Dumnezeu, ca un
nedreptăţit, se preocupă de tine care ai păcătuit? Nu cumva ca Unul care a
suferit vreo vătămare?"
3.
Şi dacă eşti
drept, ce îi vei da Lui, zice, sau ce va primi El din
mâna ta? Împotriva unui om asemenea ţie este nelegiuirea ta? Şi fiului omului
dreptatea ta. Cei ocărâţi de mulţime vor striga. Vor striga din pricina
braţului multora. Şi nu a zis: Unde este Dumnezeu, Cel ce m-a făcut?„Nu vezi", zice, „înălţimea cât este de mare? Cel ce
rânduieşte străjile de noapte". „Vezi tu",
zice, „în cer, astrele, ca nişte oşteni, urmând fiecare rânduiala sa? ". Adică „Nu vezi că toate sunt rânduite ca
într-o oştire, fiecare lucru fiind la locul şi fiecare lucru fiind în rânduiala
ce i se potriveşte? Nici un lucru dintre toate câte există nu depăşeşte propria
limită, nici nu sare în locuri străine. Aşa cum, atunci când străjile veghează
toate când oamenii dorm, nimeni nu atacă. Vezi fiarele sălbatice. Când umblă
ele, atunci oamenii dorm. Nu trebuie să invadeze cetăţile, nu trebuie să îi
piardă pe oameni, căci aceştia dorm biruiţi de somn".
Capitolul XXXVI
1.
Continuând, Elius adăugă: Aşteaptă încă puţin ca să te
învăţ. Căci mai am un cuvânt de spus. Aducându-mi de departe ştiinţa, dar prin
faptele mele voi spune lucruri drepte, după adevăr, şi nu cuvinte nedrepte, dar
tu pricepi în chip nedrept. Adică: „voi spune cele drepte bazându-mă pe înseşi
faptele: acestea nu sunt nici vorbe, nici înşiruiri de cuvinte".
2.Apoi, după multe
alte lucruri, continuă: Ci păzeşte-te să nu săvârşeşti nedreptăţi\...]. Nu a zis că
„ai făcut". [...] Amin- teşte-ţi, aşadar, Iov, că mai mari sunt faptele
Lui decât cele pe care le-au început oamenii. Tot omul a văzut în sinea lui
câţi muritori au fost străpunşi. Adică: „Pier în
fiecare zi, pe câţi îi nimiceşte!".
3.
Sunt numărate la El şi picăturile de ploaie. Aici arată purtarea de
grijă, pronia. Iar norii au umbrit nenumăraţi muritori. A rânduit un
ceas vitelor şi ele ştiu rânduiala culcuşului. Deşi sunt lipsite de
raţiune, cunosc acestea din fire. Deschide cuvântul despre cele de care va
vorbi şi Dumnezeu.
4.
De toate acestea nu se uimeşte mintea ta? Nu a zis că nu se miră, ci
că nu se uimeşte. Căci, într-adevăr, este uimire şi înfricoşare. Cum se face că
dobitoacele cele fără de minte păzesc atâta bună rânduială? Ca să afli că şi tu
eşti condus nu de raţiune, ci de Cel ce ti-a dat raţiunea
Capitolul XXXVII
1. Şi după multe alte lucruri zice: Ca să-şi cunoască
tot omul slăbiciunea sa. „De aceea", zice, „sunt atât de
mari creaţiile Lui, de aceea caldul şi recele, de aceea nestatornicia
vânturilor". Nu era posibil să facă un amestec perfect ? Dumnezeu nu a
făcut aşa, pentru ca din toate părţile să împiedice mintea să se înalţe pe
sine şi să se răzvrătească. Ca să-şi cunoască tot omul slăbiciunea sa.
„Şi gerul de la faţa Lui cine-l va suferi?" Şi toată făptura pentru
aceasta a fost creată şi toate pentru aceasta s-au făcut. Fiindcă la început,
mândria a îndepărtat de la noi încrederea în Dumnezeu, pe toate le-a făcut
Dumnezeu ca să le îndrepte spre contrariul mândriei şi făptura, şi alcătuirea
trupului, şi petrecerea vieţii, astfel încât acestea toate sunt făcute pentru
smerenie, ca să învăţăm cumpătarea şi ca să ne cunoaştem slăbiciunea noastră.
Ca să spunem precum Avraam: „Eu sunt pământ şi cenuşă". Ca să spunem
precum David: „Eu sunt vierme şi nu om", ca să spunem precum Apostolul:
„Iar la urma tuturor, ca unui născut înainte de vreme, mi s-a arătat şi
mie". Dumnezeu l-a creat pe om slab şi el se crede puternic. De aceea
devine încă şi mai slab. Uneori Dumnezeu arată şi puterea Lui, şi slăbiciunea
noastră, alteori numai puterea Lui. Nu fiindcă vrea să ne întristeze pe noi, să fie admirat de noi,
ci sunt şi situaţii în care vrea să ne dezlege mintea.
2.
Şi după multe
altele zice: Dar veşmântul tău este fierbinte, totuşi este
linişte pe pământ. Fie spune aceasta: „acum eşti în chinuri, dar
după aceea te vei odihni" - şi aceasta ţine de înţelepciunea lui Dumnezeu
de a fi prevăzut moartea ca dezlegare şi limită a relelor omeneşti -, fie
spune: „Chiar în rele fiind, rămâi totuşi în afara luptei şi a războiului şi a
tulburării, şi în acest mod te pedepseşte".
3.
Pentru ce? Învaţă-mă ce îi vom spune Lui şi vom înceta
a spune multe. Adică: „Pentru ce
s-au întâmplat acestea? Nu cumva putem noi să îl întrebăm pe El? Nu mai spun
nimic, numai să putem afla acestea".
■Capitolul XXXVIII
1. După ce şi-a încetat Elius vorbirea lui, a zis Domnul lui Iov prin vijelie
şi prin nori. Mie mi se pare că a pus atunci deasupra dreptului
acestuia un nor pentru a-i înălţa mintea şi pentru a-l convinge că „de sus
venea glasul, de pe chivotul legii". Fiindcă norul este simbolul cerului,
e ca şi cum Dumnezeu voia să pună cerul deasupra lui Iov, ca şi cum Şi-ar fi
adus tronul Lui aproape de Iov. Asta mi se pare mie că a fost şi „pe
munte" când s-a pus deasupra un „nor", ca să aflăm că „de sus venea
glasul". Să ascultăm cu atenţie, fiindcă Stăpânul tuturor este Cel care
vorbeşte. Să vedem cum îl îndeamnă pe Iov. Oare o face cu tot atâta vehemenţă
ca oamenii? Nicidecum. Aflăm acum, iubite, cea mai limpede dezlegare la toate
acele probleme de mai înainte, pe care le ridica Iov insistent şi a căror
soluţie ne-am chinuit să o aflăm. Să vedem ce îi reproşează!
2.
Cine este acesta care îşi ascunde sfatul de Mine, care
îşi reţine cuvintele în inimă şi crede că le tăinuieşte de Mine? Vezi ce face? Mie mi se pare, judecând după aceste
cuvinte, că altceva intra în mintea lui Iov. Fiindcă Iov avea în minte mai
multe lucruri, dar nu îndrăznea să le dea pe faţă, Dumnezeu începe de aici să îl ridice şi arată că poartă de grijă şi proniază în
lucrurile omeneşti şi că le ştie limpede pe toate. Astfel încât începe prin
acele prime probleme care sunt mai de neiertat. Căci dacă cele pe care a
îndrăznit să le spună sunt atât de împovărătoare şi grave cu cât mai mult cele
ascunse? De aceea aplică leacul mai întâi celor ascunse. Cine este acesta?, zice. În acelaşi timp, de la început,
arată care este distanţa care ne desparte de Dumnezeu. „Cine este cel ce
încearcă să se ascundă de Mine, Cel ce cunosc cu exactitate cele
ascunse?". Nu cumva fiindcă nu le-ai spus pe acestea [cu voce tare] ele nu
sunt cuvinte? Cuvântul s-a născut şi s-a alcătuit, chiar dacă tu îl ascunzi.
Vezi cât de blând este, cum încearcă să îndrepte şi să convingă?
3.
Încinge-ţi coapsele ca un bărbat: Eu te voi întreba,
iar tu să-Mi dai răspuns. Fiindcă
Iov era doborât de deznădejde, îl ridică pe el prin cuvintele Sale, astfel
încât să ia aminte la cele spuse, şi îşi exprimă cuvântul sub formă de
întrebare, ceea ce este modul cel mai convingător. Mai ales arată că El le face
pe toate cu înţelepciune şi cu pricepere, că nu era cu putinţă ca Cel ce le-a
făcut pe toate cu atâta înţelepciune şi pricepere să-l neglijeze pe om, pentru
care a zidit toate, chiar atunci când acela rău pătimeşte, cum era cazul lui
Iov. „Ce spui?", zice.
4. Unde erai când puneam temelie pământului? Spune-mi
dacă poţi pricepe. Cine a pus măsurile lui, dacă ştii? Sau cine a întins
frânghia peste el? Pe ce stau înfipte inelele lui? Cine i-a pus piatra din
capul unghiului ? „Ce spui?",
zice. „Cu atâta exactitate am întemeiat pământul pentru tine, şi pe tine,
pentru care am făcut pământul, te voi trece cu vederea?" De aceea Dumnezeu
nu vorbeşte atât despre înţelepciunea plăsmuirii,despre creaţie potrivit
cu pregătirea ei, ci arată, pornind de la pământ, de la cer, că
„dacă lumea se bucură, din pricina ta, de atâta purtare de grijă, cu cât mai
mult tu". Unde erai când am pus temeliile pământului?
Se adresează aici tuturor acelora care cer socoteală şi explicaţii asupra
evenimentelor şi nu întrezăresc măreţia înţelepciunii Lui. „Cine M-a îndemnat?
Cine M-a sfătuit? Cine M-a ajutat?". Nu a spus: când am făcut pământul, ci: când am pus
temeliile pământului. Căci însuşi faptul de a sta ferm era o
mare iscusinţă, neavând temelie, nici fundaţie, nici stâlpi de susţinere. Să
cumpăneşti o asemenea greutate şi să o fixezi temeinic, astfel încât în atâta
timp să nu se clatine! Cine a pus măsurile lui, zice, dacă ştii? Sau: Cine a întins
frânghia peste el? Aflăm că negrăite cu adevărat sunt tainele şi
ceea ce spune către Iov este spus nu atât către el, cât către noi. Încinge-ţi ca un bărbat coapsele tale! De fapt şi noi
avem nevoie de râvna şi trezirea aceasta. Cine a pus măsurile
lui? Aşadar, acestea nu au fost fixate simplu, nici la întâmplare,
nici în deşert, ci Dumnezeu a urmărit un scop potrivit cu anumite limite. Le-a
făcut astfel ca cel mai bun arhitect, căci trebuia ca pământul să fie atât de
mare, nici mai mare, nici mai mic. Dar de ce nu ne este nouă cu putinţă a
vedea, ci numai Făcătorului? A făcut pământul cu atâta exactitate, ca şi cum ar
fi întins o frânghie şi mie mi se pare că, dacă i s-ar mai adăuga ceva, ar fi
nepotrivit, iar dacă i s-ar lua ceva, ar deveni nefolositor. Căci aşa cum, dacă
la proporţia mădularelor noastre s-ar mai adăuga ceva, nu numai că s-ar vătăma
frumuseţea întregului trup, dar s-ar împiedica și folosul lui, la fel mi se pare
mie că, dacă s-ar adauga fie numai si un cot pământului întreg, s-ar distruge
în întregime, cu atâta precizie au fost luate măsurile lui. Şi pământul nu ar
putea sta altfel decât cum l-a făcut Dumnezeu. Asta nu înseamnă că Dumnezeu a
luat aceste măsuri cu adevărat sau că a întins vreo sfoară, ci vrea să spună că
nu este cu putinţă să se ia vreo măsură sau să se întindă vreo sfoară, ci că a
fost făcut cu atâta precizie câtă ar fi fost dacă s-ar fi aplicat acestea, sau
mai degrabă cu mult mai mare precizie decât atât. În acelaşi timp ni se arată
nouă prin aceste imagini înţelepciunea Lui, prin imagini cunoscute nouă. Pe ce stau înfipte inelele Lui? Mai întâi spune că
pământul este suspendat. Ce inele susţin pământul? Iarăşi nu ca şi cum ar
exista cu adevărat nişte inele, ci că atât de sigură este soliditatea
pământului, ca şi cum ar exista nişte inele înfipte sus care l-ar susţine.
Fiindcă inelul ţine corpul suspendat în aer şi ceea ce este suspendat în aer nu
este fix, de aceea zice înfipte. Cine i-a pus piatra cea din capul
unghiului? Căci pământul stă ferm, ca pe nişte temelii,
sprijinindu-se în siguranţă pe fundaţia lui, prin voia lui Dumnezeu. „În
mâinile Lui sunt toate marginile pământului".
5.
Când au fost făcute stelele, M-au lăudat cu glas mare
toţi îngerii Mei. De aici se arată
limpede că îngerii sunt cele dintâi făpturi ale acestei lumi. Şi M-au lăudat cu glas mare, adică au fost plini de uimire
la vederea lor.
6.
Am ferecat marea
cu porţi când se zbuciuma şi când ieşea din pântecele maicii sale. Adică: „Atunci când a fost creată, Tu ai împrejmuit-o? Pentru
ce?", zice. Când se zbuciuma. Ca să arate
că marea a apărut treptat şi că nu a fost adusă la fiinţă aşa
dintr-odată. Trimite ascultătorul la istorisirea lui Moise. Ca şi cum s-ar fi
născut, marea mai întâi s-a revărsat, apoi s-a format şi s-a adunat . Dar ca să nu socoteşti că este
ceva natural ca marea să fie conţinută în ţărmurile ei, Dumnezeu a lăsat mai
întâi să se întâmple contrariul, îngăduind ca apa să se reverse pe toată faţa
pământului. Acelaşi lucru a făcut şi cu alte elemente. Căci prin rânduiala care
avea să fie după aceea, a arătat starea de mai înainte, ca în cazul pământului.
Prima alcătuire a elementelor a arătat că pământul, în contact cu apele, era
noroi; marea a arătat că apa, nefiind conţinută, avea să se răspândească peste
tot, pretutindeni în lume. Dumnezeu a arătat că şi mai înainte de seminţe îi
era cu putinţă să creeze toate şi a arătat acest lucru când şi fără nuntă i-a
adus la fiinţă pe cei întâi zidiţi, protopărinţii noştri. Şi a arătat şi că
dacă nu ar fi pus rânduială focului, ar fi ars toate. A arătat aceasta când „a
plouat foc din cer". Şi pe vremea potopului, fiindcă nimeni nu a fost de
faţă la prima punere în rânduială, a făcut o alta. Nu că marea ar avea vreo
mamă, nici că ar ieşi din vreun pântece.
7.
Şi i-am pus norul veşmânt. „Nici aceasta să nu o socoteşti ca pe ceva natural -
vaporii care urcă din ape. Şi acest lucru este din porunca Mea", zice.
8.
În ceaţă am înfăşat-o. Pentru ce spune: am înfăşat-o? Oare
aşa cum scutecele sunt folositoare pentru prunc, la fel şi pentru mare? Sau că
de la început a fost aşa, fie că marea este astfel reţinută, fie arată faptul
minunat că apa este înconjurată de aer şi că este conţinută nu numai
de pământ, ci şi de aer,ca să nu poată trece dincolo de limitele ei, nici în înălţime, nici
în lungime. Dar care este folosul [ceţii]? Mare este înţelepciunea aici. Căci
nu spune numai aparenţa, ci însuşi corpul de apă - care are ceaţă mereu - şi
mai ales marea.
9.
I-am pus hotare înconjurând-o cu încuietori şi porţi. Iarăşi arată că marea stă aşa de sigur ca şi cum ar
fi legată. Prin aceasta arată că marea este sigură, iar prin ceea ce urmează
arată uşurinţa cu care i-a impus limite.
10.
I-am zis: Pân-aici vei veni şi nu vei trece şi
valurile tale în tine se vor sparge.
Atât de sigur o reţine ca prin nişte încuietori, cu atâta uşurinţă îi pune
limite, ca şi cum i-ar porunci. I-am zis
şi nu a răspuns împotrivă, fiindcă aceasta se întâmplă nu numai când nu este
silită de vreo constrângere, ci şi când este agitată cu putere şi cu violenţă.
De aceea nu a lăsat-o să fie liniştită, nici blândă, ca să propovăduiască
puterea lui Dumnezeu, firea luptând mereu împotriva poruncii, dar porunca
fiind pururi biruitoare. Dacă apa ar fi fost blândă, mulţi ar fi socotit buna
ei rânduială ca aparţinând firii apei. Dar acum, când este tulburată, agitată
fiind dinlăuntrul ei, şi neputând să depăşească limitele, prin tulburarea ei,
propovăduieşte puterea lui Dumnezeu. Şi valurile tale
în tine se vor sparge.
11.
Iarăşi, pornind
de aici, îl trage pe Iov spre cer, după ce mai întâi a vorbit despre lucrurile
de pe pământ. Oare în vremea ta am rânduit lumina zorilor?
Căci este şi o lumină de noapte, lumina lunii. Luceafărul de
dimineaţă a văzut locul lui, cel dintâi dintre stele.
Vezi şi acolo buna
rânduială. Din exemplul apelor ai învăţat că şi în cer lucrurile nu sunt
rânduite prin puterea naturii, ci prin pronia lui Dumnezeu. Căci dacă în firea
apei, atât de dezordonate, atât de mare este buna rânduială, atâta
regularitate, când vei vedea aceasta şi în cer, adu-ţi aminte de Cel care este
pricina fenomenelor.
12.
Ca să cuprindă marginile pământului. Adică pentru a
înconjura. Ce înseamnă ca să cuprindă? Că, oriunde ar
fi, trimite lumina de acolo în toată lumea şi celor de la marginile
pământului, astfel încât nu este nimic de mirare pentru soare, de vreme ce
acelaşi lucru se întâmplă şi cu stelele. Şi care este câştigul?
13.
Şi îi scutură pe nelegiuiţi de pe el. Vorbeşte despre tâlhari, despre prădătorii de
morminte şi despre toţi ceilalţi care profită de noapte pentru a-şi ascunde
propria răutate. Şi apoi ceea ce e mai mare decât toate:
14.
Sau tu, luând ţărână, ai plăsmuit o fiinţă vie şi,
făcând-o cuvântătoare, ai pus-o pe pământ. Ceea ce arată limpede că celelalte făpturi nu au aceasta. Căci după ce
i-a dat un suflet, Dumnezeu nu i-ar fi dat omului un asemenea glas ritmat şi
armonios. Vezi că nu mărturiseşte aceasta nici astrelor, nici altor făpturi?
Apoi zice:
15.
Ai îndepărtat tu de la nelegiuiţi lumina şi ai zdrobit
tu braţul celor mândri? Ajuns-ai tu la izvorul mării? Iarăşi mută cuvântul la mare, nu ca şi cum marea ar
avea vreun izvor, ci fiindcă nu seacă niciodată de parcă ar avea izvor.
16 Apoi vorbeşte despre nesfârşirea ei. Ai umblat tu pe cărările adâncului ? Nu spun numai că tu
nu poţi face nimic din ceea ce Eu am făcut, ci că nici nu ştii cum le-am făcut
şi nici nu poţi să ştii aceasta, nici să le cercetezi pe ele cu amănunţime. De
aceea îl învaţă pe Iov distanţa care îl separă de El.
17.
Ţi se deschid ţie, cu frică, porţile morţii? Acestea sunt cele nevăzute. Şi pe acelea le arată de
la cele văzute. Adică: „Eu am putere asupra vieţii şi asupra morţii. Locaşul
morților este o închisoare care este a Mea".
18.
Paznicii iadului, văzându-te, se îngrozesc? Ştii tu
lărgimea de sub cer? Vesteşte-mi câtă este? În ce loc îşi are sălaş lumina? Şi
care este locul întunericului? Oare Mă vei putea duce în hotarele lor şi dacă
tu ştii cărările lor, atunci ştiu că atunci te-ai născut şi că numărul anilor
tăi este mare. „Vesteşte-Mi
Mie", zice, „de unde vin lumina şi întunericul. Dar pentru ce vorbesc
despre elemente? Spune pe cele privitoare la tine însuţi. Când te-ai născut?
Sigur că ştia asta, pentru că a aflat-o de la alţii. Dar care îţi este durata
vieţii? Nici măcar pe cele privitoare la tine însuţi nu le ştii".
19.
Ai ajuns până la vistieriile zăpezii, ai văzut
vistieriile mării ? Nu
fiindcă ar exista cu adevărat nişte vistierii, ci arată că aceste elemente sunt
gata pregătite la îndemâna Lui, ca şi când le-ar scoate dintr-o vistierie
oricând vrea aceasta.
20.
Le-ai pus tu deoparte pentru ceasul vrăjmaşilor tăi şi
pentru zi de război şi de lupta ?
Vezi că asta vrea să arate prin ele oportunitatea lor, ca unele care au loc la
vremea potrivită şi nu la întâmplare.
21.
Apoi vorbeşte şi despre toate celelalte, mă refer la
ploaie şi la grindină şi, opusul lor, vântul de miazăzi.De unde purcede îngheţul sau se împrăştie vântul de
miazăzi la cele de sub cer, cine a pregătit ploii torenţiale curs, o cale
pentru uragan, ca să plouă pe pământul pe care nu se află om, în pustie unde nu
se află nimeni, ca să sature loc pustiu şi nelocuit şi să-l facă să răsară
iarba ? Vezi că Dumnezeu este puternic nu numai într-o
parte, ci în toate?
22.
Cine este părintele ploii? Cine a născut stropii de
rouă, din pântecele cui iese gheaţa ? Nu fiindcă ar ieşi din
pântecele Lui, să nu fie! Dar ce are a face aici naşterea şi pântecele? Ca şi
atunci când zice despre mare: „Când maica sa îi dădea naştere", nu spunea
că marea are vreo maică, aşa şi aici. Nu fiindcă marea ar ieşi din vreun
pântece, ci voia să arate prin asta plăsmuirea ei şi pricina care a produs-o,
la fel şi aici. Pentru ce atunci se foloseşte aici neîncetat de numele de
naştere? Mie mi se pare că vrea să semnifice prin aceasta cauza primă şi unică
şi faptul că făpturile au fost plăsmuite mai înainte de a fi fost desăvârşite,
astfel încât chiar dacă spune acestea despre Fiul, ele se raportează la El cu
prisosinţă. Căci acolo unde este Fiul
este şi expresia am născut, sau Fiul Unul născut şi altele asemenea. Dar aici nu este
nimic din acestea.
23.
Faţa nelegiuiţilor cine a topit-o ? Vezi cum amestecă aici creaţia? Ce folos am eu din
înţelepciunea privitoare la creaţie? Arată
pronia Lui întinsă pretutindeni şi
cum a întemeiat lucruri pe care cugetul
nu poate să le descopere.
24.
Ai priceput tu legătura Pleiadelor? Ştii tu? Adică ce necesitate, ce legătură face ca acele astre
să se adune împreună?
25.
Ai deschis tu îngrădirea Orionului-„Faţa
nelegiuiţilor cine a topit-o?"? Ca să poată acesta să treacă. Apoi zice:
26.
Vei trimite fulgerele şi ele se vor duce. Îţi vor
spune ţie „ce este?"- „Faţa adâncului cine a întărit-o"?. Până
aici Dumnezeu vorbeşte despre lucrurile din cer, cele prin care pedepseşte şi
cele prin care ne face bine. Vezi că şi fulgerele răspund? Nu fiindcă fulgerele
pot vorbi şi spun: „Ce este?", ci că toate, ca nişte fiinţe însufleţite,
astfel ascultă de Dumnezeu. Şi când vrea să înfăţişeze diversitatea plăsmuirii
lor, vorbeşte despre naştere şi despre pântece. Dar când vrea să vorbească
despre dispoziţia lor către El şi despre desăvârşirea lor, le înfăţişează ca pe
unele ce îl ascultă pe El şi ca pe unele pe care le cheamă. Dar pentru ce nu
se înfăţişează Dumnezeu pe Sine ca pe un artizan, ci mai degrabă ca un tată?
Pentru că arta firii este cu mult superioară artei meşteşugăreşti, fiindcă este
dumnezeiască.
27.
Cine a dat femeii înţelepciunea ţesutului şi ştiinţa
de a broda? Vezi dar şi folosul.
La cele mari amestecă pe cele mai mici. Căci nu este o înţelepciune dobândită,
fiind atât de deosebită. Căci nu mic este folosul ei. Lucrările acestei arte ar
fi ele atât de deosebite, dacă nu ar fi un dar de la Dumnezeu? Şi vezi care sex
l-a dobândit!
28.
Cine este Cel ce
numără norii plini de înţelepciuni şi cerul
l-a plecat spre pământ? Vezi că cerul se uneşte cu pământul? Căci
aceasta înseamnă l-a plecat.
29.
S-a revărsat pulberea ca ţărâna. Face aluzie la subţirimea cerului care la Isaia se
spune că va trece „ca un fum".
30.
L-ai lipit tu ca pe un cub de pietre? Zicând că emisfera cerului e ca un cub, a înfăţişat tăria lui, stabilitatea lui şi
forma lui. Sau a vrut să arate că, de sus, bolta cerului nu este astfel, ci
patrulateră.
31.
Vei vâna tu pentru lei mâncare, vei sătura tu
sufletele balaurilor ? Pentru ce
spune aceasta? „Fiindcă dacă Eu am atâta grijă de lucrurile nefolositoare - de
cele care nu vă slujesc nici unui folos - oare nu cu atât mai mult voi avea
grijă de voi? Căci ce folos are leul pentru om?" Înfăţişează aici cele pe
care le-a pus în firea animalelor pentru a le hrăni.
32.
Căci sunt plini de frică în culcuşurile lor. Deşi nu se adună în turme, nici nu pasc, ci caută
mereu ascunzişuri şi adăposturi, nu mor totuşi de foame. Stau în păduri la pândă.
33.
Cine a gătit
corbului mâncare, căci puii lui au strigat către Domnul, rătăcind, căutând
hrană. Se spune, în sfârşit, că acest neam de pasari nu îsi hrăneşte puii, ci aceştia, de la ei înşişi, fiind mari,
işi procură hrana. „Dar pe puii lor cine îi hrăneşte?", zice. Nu este aici
ceea ce zice cuvântul lui Dumnezeu şi Evanghelia: „Păsările cerului nu seamănă,
nici nu seceră şi Tatăl vostru cel ceresc le hrăneşte". Vezi cum cuvântul
lui Dumnezeu urmează pe cele mai nefolositoare şi mai necurate dintre
necuvântătoare, vrând să arate din belşug pronia lui Dumnezeu revărsată peste
făpturi, fiindcă şi în Evanghelii tot despre pronie este cuvântul. „Priviţi la
păsările cerului", zice. Şi iarăşi „Priviţi la iarba câmpului care astăzi
este şi mâine se aruncă în cuptor, Dumnezeu astfel o îmbracă; oare nu cu mult
mai mult pe voi, puţin credincioşilor?" Mie mi se pare că Iov
gândea în sinea lui că lucrurile se petrec aşa pur şi simplu şi la voia
întâmplării şi că nu este mare grija lui Dumnezeu. Pentru a răspunde la acest
gând şi-a alcătuit Dumnezeu discursul, zicând că are grijă de întreaga lume şi
că proniază toate. De aceea vorbeşte despre făpturile Lui şi despre
îmbrăcămintea lor.
Capitolul XXXIX
1.
Păzit-ai tu chinurile naşterii la căprioare ? Bine a zis pa- zit-ai,
fiindcă acest animal este pururea pe fugă, în frică şi în spaimă, sărind şi
săltând, cum de nu avortează şi cum naşterea vine la vreme deplină?
2.
Ai numărat lunile lor până la fătare? De chinurile de
la naştere le-ai dezlegat? Le-ai hrănit tu puii lor fără teamă? Spe- rios este acest animal, cum atunci puii lor,
deşi nu au siguranţă la picioare, sunt fără frică? Cine veghează asupra lor?
Vezi că de la fire nu sunt abandonaţi. Nici leul, cu toată puterea lui, nu o
poate stăpâni, nici căprioara nu se lasă prinsă. Cu toate acestea, animalul
acesta este sperios.
3.
Apoi după
acestea spune: Cine este Cel ce a lăsat liber măgarul
sălbatic? Cine a hotărât astfel? Cine a pus legile naturii? Căci
legile sunt permanente, ele nu se strică. Acest animal este puternic şi
neîmblânzit. Chiar dacă de mii de ori te vei strădui, nu îl vei avea sub mâna
ta. „Dacă Domnul Savaot a hotărât, cine îl va putea împiedica?". Vezi că
pe toate le proniază şi, dacă El vrea, toate se supun şi ne ascultă, iar dacă
El nu vrea ca ele să ne asculte, chiar dacă ne-am strădui cu mii de
meşteşuguri, nu vom folosi nimic, nu vom obţine nimic în plus. Pentru ce
atunci, chiar dacă vrem, nimic nu dobândim? Pentru ca atunci când vei vedea un
animal mai domesticit să admiri docilitatea lui deprinsă.
Dumnezeu a lăsat multe în afara puterii noastre, pentru ca, in cele ce
suni supuse nouă, să nu admiri propria ta înţelepciune, nici să socoteşti că
ascultarea lor vine din meşteşugul tău. Apoi mută cuvântul la animalele mai
folositoare omului, amintind de docilitatea calului, şi vorbeşte multe despre
acest animal, cât de mândru este, cât de neastâmpărat, despre capacitatea lui
de luptă, cum îl poate izbăvi pe om de primejdie. Vezi că fiecare dintre aceste
două animale este mândru, şi calul, şi măgarul, dar unul este supus, celălalt
nu.
4.
Apoi vorbeşte
despre disciplina calului. Aude glasul trâmbiţei şi recunoaşte semnalul luptei:
Dar la sunetul trâmbiţei va spune: înainte! De departe adulmecă lupta.
5.
Apoi vorbeşte
despre şoim, despre vultur şi despre acvilă. Oare din ştiinţa ta
s-a oprit şoimul, desfăcându-şi aripile, nemişcat, căutând spre miazăzi? La
porunca ta se înalţă acvila, şi vulturul, aşezăndu-se peste pui, îşi face sălaş
pe piscul stâncii şi în ascuns? De acolo îşi caută hrană, de departe ochii lui
privesc, iar puii lui îşi moaie ciocul în sânge, unde sunt stârvuri, acolo şi
ei se află îndată. Cum se opreşte şoimul, rămânând suspendat în
aer? Cum îl hrăneşte Dumnezeu? Vezi cum prin puţine exemple spune multe
lucruri? Pentru care pricină nu aminteşte despre bou, nici despre oi, de nici
una dintre acestea? Ci vorbeşte numai despre cele ce nu sunt de nici un folos şi
care par să existe fără rost. Ca să arate că dacă este atâta înţelepciune şi
pronie întru acelea şi dacă pronia Lui se manifestă cu atât mai mult în cele ce
par să nu folosească la nimic, dacă în animalele carnivore este oarecare
înţelepciune raţională care vine din instinctul firii, care este în fiecare,
şi presimţirea luptei la cal, şi adulmecarea stârvurilor la vulturi, şi iarăşi
faptul că vulturul se menţine în văzduh, [cu cât mai mare este pronia
privitoare la noi!].
Capitolul XL
1. Luând cuvântul, Iov zice Domnului: Pentru ce mă mai
judec încă, certat şi mustrat fiind de Dumnezeu, auzind acestea eu care sunt
nimic. Ce răspuns să dau la acestea? Voi pune mâna peste gura mea. Am vorbit o
dată, a doua oară nu voi mai adăuga. Pentru ce, zice, mă mai judec încă? De la bun început cedează întâietatea. „Sunt biruit", zice. „La
Tine este dreptatea. Pentru ce continui judecata mai departe?" Ce se
poate răspunde la acestea?
2.
Dar încă răspunzând Domnul, a zis lui Iov din nor: Nu,
ci încinge-ţi coapsele ca un bărbat: Eu te voi întreba, iar tu răspun- de-Mi! Vezi, cei care au îndrăznire prin îndreptăţirile lor
abundente nu îi lasă pe adversarii lor să scape nici cu fuga, astfel încât
victoria lor să fie covârşitoare. Apoi Dumnezeu se apără împotriva lui Iov. „Că
Mă îngrijesc de om este limpede din aceste exemple şi [e limpede] pentru ce am
adus asupra ta această încercare".
3.
Nu depărta judecata Mea, nici nu socoti că M-am purtat
cu tine astfel pentru alt motiv decât ca tu să te arăţi drept. Fie vorbeşte de purtarea Lui prezentă: „Nu ca să te
condamn spun acestea, ci ca să te arăt drept". Fie vorbeşte despre încercările
de mai înainte, numind „purtare" îngăduinţa Lui: „Nu socoti că Eu am
rânduit să fie astfel pentru alt motiv". Nu a zis „ca să fii drept",
ci ca să te arăţi drept, cum şi erai de fapt, ca să înveți și pe alţii.
Sau vorbeşte despre purtarea prezentă. „De
aceea am spus acestea, pentru ca prin aceste cuvinte, tu să te arăţi drept, iar
nu ca să te condamn." Apoi iarăşi îşi măsoară puterea cu el şi îi arată
ura Lui faţă de cei răi, spunând: „Sunt puternic şi acţionez şi Mă folosesc de
puterea Mea împotriva celor răi".
4.
Sau braţul tău este ca braţul Domnului, glasul tău
tună ca al Lui ? „Nu cumva tună
glasul tău precum glasul Meu?" Pe tot îngâmfatul
smereşte-l, pe cel mândru stinge-l. Tunetul nu este pentru a
impresiona şi celelalte, ci pentru cunoştinţa de Dumnezeu. Vezi prin câte
argumente îl convinge de micimea firii lui şi nu spune că tu eşti smerit,
afirmând: „Eu sunt mare şi tu nu poţi face ceea ce pot Eu".
5.
Apoi zice: Sau fiarele sălbatice, lângă tine, pasc iarbă ca şi boii ?
Ceea ce este minunat aici e ca fiara sălbatică nu este mâncătoare de carne.
Apoi vorbeşte despre două specii de animale sălbatice, una care trăieşte pe
pământ, alta în apă sau în mare. Şi nu ignorăm faptul că mulţi socotesc că despre
diavolul sunt spuse acestea, înţelegând textul prin anagogie. Dar trebuie mai
întâi să ne îngrijim de sensul literal, istoric, şi apoi, dacă este de folos
ascultătorului, să nu trecem cu vederea nici sensul anagogic. „Toate spre
zidire să se facă"".
6.
Apoi spune: Ajungând pe muntele abrupt, a adus veselie dobitoacelor din Tartar.
Adică, fiarele sălbatice au ridicat capul, când acest animal s-a retras spre
înălţimi. De aceea le-a făcut aşa de mari pe aceste două fiare, ca să înveţi că
poate să facă multe asemenea cu acestea. Dar nu face. Pentru că le-a făcut pe
toate numai spre folosul tău. Vezi cum aceşti animale păzesc propriile legi.
Căci partea de mare care nu este navigabilă, pe aceea o cutreieră. Care este
folosul lor, poate ar zice cineva? Mai degrabă nu cunoaştem negrăitul folos al
acestor animale, dar dacă e să spunem ceva, vom spune că ne conduc pe noi la
cunoaşterea lui Dumnezeu. Aşa cum şi la stele, unele sunt mai multe la un loc,
altele mai puţine, unele mai mari, altele mai mici, aşa şi la fiare. Dacă
Dumnezeu nu ar fi făcut decât fiare mari, ai fi zis că nu putea să facă mici,
iar dacă ar fi făcut numai mici, ai fi spus dimpotrivă, că nu putea face mari.
Iarăşi dacă le-ar fi făcut pe toate blânde, domestice, ai fi zis că nu poate
face sălbatice. Este multă diversitate în făpturi, în cele neînsufleţite, ca
şi în cele înzestrate cu simţire, în cele raţionale şi în cele fără raţiune.
Dar ce rost are creaţia unor făpturi pe care noi nu le cunoaştem, cum nu cunoaştem
aceşti monştri? Dar cei care plutesc pe mare ştiu şi o vestesc şi celor care nu
ştiu. Cei care s-au aventurat în locuri pustii nu ignoră acestea.
7.
Apoi zice: Oare se hrănesc cu el neamurile şi îl împart seminţiile fenicienilor?
Adică: „Atât de mare este mărimea trupului, încât poate ajunge unui întreg
popor". Căci nu spune acestea ca şi cum faptul are să se întâmple
într-adevăr, iar de fenicieni a pomenit din pricina comerţului.
* Capitolul XLI *
1. Apoi după acestea
zice: Luând cuvântul, Iov a zis Domnului: Ştiu că Tu poţi toate
şi că Ţie nimic nu îţi este cu neputinţă. Cine este cel ce îşi ascunde sfatul
lui de Tine? Şi cine, reţinându-şi cuvintele, crede că se ascunde de Tine?
2.
Apoi zice: Până acum cu auzul urechii am auzit despre Tine, dar acum Te-am văzut
cu ochii mei. Nu fiindcă a văzut cu ochii într-adevăr, ci fiindcă
a înţeles mai limpede încă.
3.
De aceea mă dispreţuiesc şi mă topesc. Mă socotesc
praf şi cenuşa. Aceasta este ceea
ce îi spunea Dumnezeu: „Crezi că M-am purtat cu tine astfel pentru alt motiv
decât ca tu să te arăţi drept?", „pentru ca să spui astfel de cuvinte, iar
nu ca să te osândesc". Căci este o apărare pentru toate cele dinainte.
Nici nu spune acestea după ce a fost slobozit din necaz, ci aflându-se încă în
chinuri, Iov şi-a cântat lauda. „Nu voi mai adăuga nimic în favoarea mea",
zice. „Voi cere iertare pentru cele de mai înainte. Şi de acestea eu sunt
nevrednic." Ce face atunci Dumnezeu? Când Iov s-a osândit pe sine, atunci
Dumnezeu i-a făcut dreptate. Şi ce spune? A spus prietenilor lui că trebuie să
se dezlege de păcatul lor şi îl numeşte neîncetat pe Iov robul său.
4.
Şi a fost că după
ce a vorbit Domnul cuvintele acestea către Iov, a zis Domnul lui Elifaz
Temanitul: ai păcătuit tu şi cei doi prieteni ai tăi. Nu aţi grăit înaintea Mea
nimic adevărat, precum
robul Meu Iov. Neîncetat îl numeşte pe el robul Lui, arătând că
toate cele de mai înainte sunt şterse, încât Iov a spus adevărul, când a
vorbit despre faptele lui bune, dar voi, osândindu-l pe el, nu aţi grăit adevărul.
5.
Şi acum,
zice, luaţi şapte viţei şi şapte berbeci şi mergeţi la
robul meu Iov şi el va aduce jertfă pentru voi. Nu ar fi poruncit
aceasta dacă era Legea, ci Iov însuşi devine preot când aceia au adus jertfele.
Mai înainte adusese jertfe pentru copiii lui, acum aduce jertfe pentru
prietenii lui. Vezi cum îl arată că nu ţine minte răul. Dumnezeu îi face pe
prietenii lui Iov să fie martori ai virtuţii bărbatului şi arată mărimea
păcatului lor prin mărimea jertfei cerute. Căci nu ar fi avut nevoie de atâtea
victime, dacă nu ar fi fost mari păcatele care trebuiau să fie dezlegate.
6.
Şi arată
totodată că nici jertfa nu era de ajuns. Căci dacă nu era
el, nu v-aş fi tămăduit de păcatul vostru. Prin aceasta, arată că
i-a dezlegat şi pe ei. V-aş fi nimicit pe voi, de nu
era el. Căci nu aţi spus nimic adevărat împotriva robului
meu Iov. Vezi că, deşi au vorbit cu râvnă, au fost mustraţi
totuşi că nu au spus nimic adevărat, sau mai degrabă că nu au vorbit cu râvna
cea după Dumnezeu. Căci atunci ar fi fost iertaţi. Aşa încât pe bună dreptate
Iov îi învinuieşte. Din aceasta aflăm că cel ce condamnă pe cei drepţi nu mic
păcat are de plătit.
7. Au auzit, zice, toţi
fraţii şi surorile lui toate cele întâmplate lui şi au venit la el şi toţi câţi
îl ştiau pe el mai înainte de aceasta, mâncând şi bând la el, l-au mângâiat şi
se mirau de toate relele pe care le-a adus asupra lui Domnul şi fiecare i-a
dăruit câte o mieluşea şi o bucată de aur de patru drahme neînsemnată. Dovadă şi semn de schimbare. Pe cel cinstit de Dumnezeu, ca de un
împărat,
oamenii au obiceiul să îl cinstească
şi ei. Şi toate ale lui s-au schimbat şi toate ale sale
îndoite le-a avut.
8. I s-au născut lui şapte fii şi trei fiice. Apoi şi numele lor le a pus după cele întâmplate: Pe una
a numit-o Ziua, pe alta Casia şi pe cealaltă Cornul Amalteei.