Capitolul XIII
1.
Iată, acestea
toate le-a văzut ochiul meu şi urechea mea le-a auzit şi ştiu tot atâtea câte
ştiţi şi voi. Şi deşi sunt mai tânăr decât voi, nu sunt mai nepriceput ca voi. „Ce oare? Chiar dacă sunt
mai tânăr", zice, „ştiu acestea limpede".
2.
Şi totuşi eu către Domnul voi vorbi, îmi voi apăra
dreptatea înaintea Lui, dacă va voi.
Vezi, este tocmai ceea ce am spus. „Nu socotiţi", zice, „că am spus ceva
greu şi împovărător, din neştiinţă le spuneam. Căci eu ştiu ce am spus. Totuşi
nu voi încerca să vorbesc către Dumnezeu (oare cu un om vorbesc?), către
Dumnezeu Care cunoaşte cele ascunse ale cugetului. Este mai bine pentru mine,
zice, să fiu judecat de Dumnezeu decât de voi".
3.
Căci voi sunteţi
doctori nedrepţi ai nedreptăţii, toţi vindecători ai răutăţii. O, de aţi
amuţi, vi se va întoarce vouă în înţelepciune. Când cineva
vorbeşte fără sens, mai bine tace şi tăcând va fi mai înţelept decât vorbind.
4.
Ascultaţi deci apărarea gurii mele, luaţi aminte la
judecata buzelor mele. Nu înaintea Domnului vorbiţi, nu înaintea Lui spuneţi
vicleşug? Bine vorbiţi. Ceea ce
spune aceasta este: „Nu socotiţi că Dumnezeu ascultă cele ce spuneţi? Fiindcă
vorbiţi cu vicleşug. Nu vorbiţi cu o intenţie bună, ci voiţi numai să mă loviţi
şi să răniţi cinstea mea. Chiar dacă vorbele voastre par drepte, ele nu vin dintr-un cuget drept. Vorbele voastre
nu caută să îndrepte, să dea învăţătură, nici să facă mai bun - nu învăţaţi un
neştiutor -, ci ele caută să abată la pământ".
5.
Veţi da oare înapoi? Fiţi voi înşivă judecători, bine
ziceţi. Căci dacă v-ar urmări pe voi, chiar dacă, făcând toate, v-aţi aşezat
de partea căii Lui, nu mai puţin vă va mustra pe voi. Dacă v-ar urmări pe voi, zice. „Acum, voi, cei care vorbiţi, dacă faptul s-ar
judeca despre voi, nu aţi mai spune acestea. Adică dacă voi aţi fi în locul meu
şi vi s-ar cerceta în amănunt faptele voastre, nu aţi mai fi judecători ca
acum. Sau iată, vă spun acestea altfel, nu puteţi să fiţi judecători ai
cuvintelor mele, voi care spuneţi acestea. Chiar dacă aţi spune mai multe decât
acestea şi veţi face toate aşa fel încât să fiţi de partea Lui, nu mai puţin vă
va mustra pe voi şi va cere seamă şi socoteală de la voi."
6.
Iar dacă în
ascuns sunteţi părtinitori cu El, înfricoşările Lui nu vă vor răscoli? Groaza
Domnului va cădea peste voi şi fala voastră se va face precum cenuşa, iar
trupul vostru precum lutul. Tăceţi ca să vorbesc. Adică: „Tăceţi, şi îmi voi potoli mânia", Vezi că nu erau cuvintele unuia care se îndreptăţeşte, ci erau oarecum
o mângâiere pentru chinul lui?
7.
Şi îmi voi potoli mânia, luându-mi carnea în dinţi. „Aşa cum cei care se muşcă pe ei înşişi au o oarecare
mângâiere, precum cei care îşi muşcă carnea lor, în chinurile lor, au o
oarecare mângâiere, aşa şi eu, spunând acestea. Oare nu trebuie să avem milă
de aceia mai degrabă decât să le cerem socoteală? Sau îi vom numi mâncători de
oameni? Nicidecum, ci plângem şi ne tânguim".
8.Sufletul meu il voi pune în mâinile mele, dacă Cel Puternic Işi pune mâna peste
mine, fiindcă a şi început. Ia aminte mai presus de toate la
acest cuvânt: Sufletul meu îl voi pune în mâinile mele.
„Adică mă voi nimici pe mine însumi. Precum cei ce se distrug pe ei înşişi, aşa
şi eu îmi găsesc mângâiere: aceasta îmi este mie mângâiere. Dacă nu mă
nimiceşte Dumnezeu, aceasta este mângâierea mea, să vorbesc".
9.
Totuşi, zice, voi vorbi şi vă voi mustra pe voi înaintea Lui şi
aceasta îmi va fi spre mântuire, căci nu va intra înaintea Lui vicleşug. Adică: „Aceasta îmi va fi mângâiere". Căci nu va
intra înaintea Lui vicleşug. „Vezi că nu
vorbesc ca voi, una spunând şi alta având în cuget? Ştiu că nu este înşelătorie
la El".
10.
Ascultaţi
cuvintele mele căci vă voi vesti dacă veţi asculta. Iată eu sunt aproape de
judecata mea. „Vreau să fiu judecat. Nu refuz
judecata."
11.
Eu ştiu că voi fi
arătat drept. Cine este cel ce se va judeca cu mine, că acum voi tăcea şi voi
înceta. De două lucruri am nevoie. Atunci de la faţa Ta mă voi ascunde. Depărtează
mâna Ta de la mine şi frica Ta să nu mă mai lovească. Apoi mă vei chema şi eu
Te voi asculta. Vei vorbi şi eu îţi voi da răspuns. Iarăşi spune acelaşi lucru. „Nu mă înfricoşa, nu îmi aduce înainte
măreţia Ta de Dumnezeu şi voi fi judecat. Am păcătuit, şi eu spun aceasta. Dar
primesc în schimb pedepse cu mult mai mari", zice.
12.
Câte sunt
păcatele mele şi fărădelegile mele care sunt? Arată-mi! „Pentru ce am fost tratat astfel?"Pentru ce Te
ascunzi de mine şi mă socoteşti ca pe un potrivnic al Tău sau mă vei socoti ca
o frunză bătută de vânt, sau mi Te împotriveşti ca ierbii purtate de o adiere ? „Pentru ce nu faci, zice, lucrurile clare?
Pentru ce nu spui: pentru cutare lucru te pedepsesc." Nu mică
mângâiere este pentru cei pedepsiţi să afle pricina pedepsei lor. De aceea
spune şi acesta: „Arată-mi păcatele mele, dar Dumnezeu nu are a i le
arăta". Dar ce zice? „Crezi că m-am purtat cu tine aşa cu alt scop decât
pentru a te arăta drept?" Sau mă vei socoti
ca o frunză bătută de vânt, adică „nu iei aminte la mine, mă dispreţuieşti,
scuipi asupra mea". Aici pe ei îi învaţă. Sau mi Te
împotriveşti ca ierbii purtate de o adiere?
13.
Mi Te împotriveşti, că ai scris împotriva mea toate
relele mele şi m-ai înconjurat cu păcatele tinereţii. Înţelege că se ştia pe sine păcătos şi vrea să
dobândească iertarea invocând vârsta, sau că vrea să se arate pe sine păcătos
din pricina vârstei.
Capitolul XIV
1.
Căci muritorul născut din femeie, este astfel şi prin naştere, este plin de urgie, adică de deznădejde, nu de
întristare.
2.
Sau ca floarea, abia înflorită s-a şi veştejit, trece
ca umbra şi nu stă. Nu şi acestuia i-ai cerut socoteală şi nu l-ai făcut şi pe
el să intre la judecată înaintea Ta?
Vezi cum vrea să fie eliberat nu prin faptul că este drept, ci prin nimicnicia
firii. Trebuia oare ca acesta, care azi este şi mâine nu va mai fi, să fie cercetat,
zice, acestuia să i se ceară socoteală?
3.
Cine va fi curat de întinăciune? Nimeni, chiar dacă şi
o singură zi ar fi viaţa lui pe pământ. Numărate sunt lunile lui la El. Pus-ai
lui un timp şi nu îl va trece. Depărtează-Te de la mine, ca să mă liniştesc şi
să mă bucur de viaţă ca un simbriaş.
Vezi iarăşi cum scapă la fire, „fiindcă nici nu este cu putinţă", zice,
„să fie cineva curat. Nu numai din pricina nimicniciei, nici numai din pricina
scurtimii vieţii sau din pricina descurajării de care este plină viaţa
noastră, ci fiindcă nici nu este cu putinţă să fie cineva curat". Depărtează-Te de mine, zice, ca să mă liniştesc
şi să mă bucur de viaţa mea ca un simbriaş. Vorbeşte iarăşi
despre vremelnicia vieţii, osteneala şi nenorocirea ei. „Porunceşte ca eu, cel
muncit şi nenorocit, să fiu în linişte." Apoi, arată că cel mai nenorocit
dintre toate făpturile este omul, [mai nenorocit] şi decât pomii, râurile şi
marea.
4.
Este nădejde
pentru un copac, dacă este tăiat, iarăşi va înflori şi lăstarul lui nu va
pieri. Căci dacă rădăcina lui ar îmbătrâni în pământ şi trunchiul lui pe pietre
se usucă, de la mireasma apei va înflori şi va da rod ca şi cum ar fi atunci
sădit. Dar omul când moare se nimiceşte, şi muritorul, odată căzut, nu va mai
fi. Apoi zice: Cu timpul marea se
împuţinează, iar râurile, lipsite de apă, vor seca, dar omul odată adormit, nu
se mai scoală şi nu se mai ridică până ce cerul nu se învecheşte, şi nu se vor
mai trezi din somnul lor. Aceasta o spune
fiindcă nici marea, cu timpul, nu pătimeşte soarta omului, ci acestea sunt
nemuritoare, aşa cum spun unii autori din afara credinţei creştine. Atâta timp
cât râurile vor curge şi va fi umbra copacilor, nici marea, nici râul nu vor
înceta să existe. Numai omul rabdă o astfel de soartă. Ah! Dacă ar fi cu
putinţă să murim şi iarăşi să înviem, dar nu este aşa.
5.
Dacă m-ai păzi în
locaşul morţilor, zice, de m-ai ascunde până ce
se va potoli mânia Ta şi de mi-ai rândui un timp în care să-Ţi aminteşti de
mine. Dacă un om moare, va mai trăi oare, odată ce şi-a sfârşit zilele vieţii
sale? Aş aştepta eu atunci până ce iarăşi voi fi? Apoi mă vei chema şi eu voi
asculta. Lucrul mâinilor Tale să nu îl treci. „Aşadar, nu este
cu putinţă să aştepţi. Căci dacă ar fi aşa, aş aştepta până ce iarăşi voi
învia. De m-ai ascunde în locaşul morţilor şi eu aş aştepta până ce voi deveni astfel şi, chemându-mă, Te voi
asculta, dar nu este cu putinţă aceasta. Ce oare? Chiar dacă nu este cu putinţă
nimic dintre acestea, nu mă lepăda, fiindcă sunt lucrul mâinilor Tale."
6.
Dar Tu mi-ai
numărat faptele şi nu ţi-a scăpat nici unul din păcatele mele, mi-ai pecetluit
păcatele mele într-un sac şi ai însemnat și dacă am făcut ceva fără
voie". „Vreau să fiu izbăvit
pentru aceasta", zice, „pentru faptul că sunt lucrul mâinilor Tale şi
nicidecum pentru dreptatea mea, nici pentru faptul că îţi pot cere dreptate sau
pentru că ai uitat greşelile mele. Căci nu este cu putinţă să ascund de tine
ceva din relele mele."
■Capitolul XV
1. Luând, cuvântul Elifaz temanitul, a zis: Ce răspuns plin de înţelepciunea
duhului va da înţeleptul? Îşi va sătura chinul pân- tecelui mustrând cu cuvinte
deşarte, cu vorbe care nu au nici un folos ? Cel mai cumplit lucru dintre toate este faptul că sub
pretextul cuvintelor evlavioase şi sub formă de mângâiere diavolul i-a înarmat
pe ei să îl rănească pe Iov. Şi vezi cu câtă violenţă se folosesc de cuvânt,
batjocorindu-l pentru nebunia lui. Fiindcă Iov a zis: „Şi eu am o inimă"
şi „nu se sfârşeşte cu voi înţelepciunea", „şi ştiu tot atâtea câte ştiţi
şi voi. Şi deşi sunt mai tânăr decât voi, nu sunt mai nepriceput ca voi".
De îndată, pornind chiar de la aceste cuvinte, Elifaz îl atacă pe el şi zice: Ce răspuns plin de înţelepciunea duhului va da înţeleptul?
„Iată", zice, „ce răspuns dă înţeleptul şi cel ce pretinde că ştie toate."
Dar el m-a săturat de chinul pântecelui meu.
Adică: îi spune lui cuvinte de mângâiere şi totuşi este plin de suferinţă. „Nu
este nimic sănătos în această îndreptăţire", zice Elifaz. „Toate sunt
confuze şi pline de îndrăzneală", zice. Vezi cât este de iubitor de slavă
şi la ce se pune împotrivă? Fiindcă a spus: „nu se sfârşeşte cu voi înţelepciunea",
vrea să îi întoarcă înapoi cuvântul şi să arate că Iov nu ştie nimic mai mult
decât ei.
2.
Fiindcă şi tu ai
depărtat de la tine frica şi ai ţinut asemenea cuvinte înaintea Domnului.
Fiindcă eşti vinovat prin cuvintele gurii tale și nu ai deosebit cuvintele celor puternici, te mustră pe tine gura ta şi nu eu. Buzele
tale mărturisesc împotriva ta. Ce oare, zice ? Nu cumva ai fost tu cel dintâi
om sau ai fost rânduit tu întâistătător? Ai auzit tu porunca Domnului? Sau a
venit la tine înţelepciunea? Ce ştii tu pe care noi să nu ştim? Sau ce spui tu
şi noi să nu spunem? Şi între noi este un bătrân şi un [om] vechi [de zile],
mai îngreunat de zile decât tatăl tău. Puţin ai fost biciuit pentru câte ai
păcătuit. Ai vorbit cu mândrie şi fără de măsură. Numai nu spune: „Nu cumva tu exişti mai înainte de
toate, ca să fi învăţat prin lungimea timpului. Sau ai auzit ceva de la
Dumnezeu? În privinţa cunoştinţei nu eşti cu nimic mai presus de noi".
Fiindcă Iov zicea: „în timp îndelungat se află înţelepciunea". „Aşadar,
nu eşti prins în plasă? Căci nu eşti pe lume de multă vreme, nici nu te-ai
născut mai înainte de lume." Dar Iov a zis aşa fiindcă aceia se mândreau. Puţin ai fost biciuit pentru câte ai păcătidt. Fiindcă
Iov zicea: „Câte sunt păcatele mele şi fărădelegile mele care sunt?
Arată-mi!". Elifaz, exagerând şi el, zice: „Nici o mică parte nu ai
ispăşit".
3. Apoi iarăşi îl atacă.
Nu cumva Iov a zis: „fără prihană sunt înaintea lui Dumnezeu"? Ci a spus,
dimpotrivă, „că ai scris împotriva mea toate relele mele", că păcatele
mele le-ai păstrat în amintirea Ta. Pentru
ce a îndrăznit, zice, inima ta sau spre ce ai
aţintit ochii tăi, că ai izbucnit mânia ta înaintea Domnului şi ai scos din
gură asemenea cuvinte? Cine, muritor fiind, va fi fără prihană, sau cine,
născut din femeie, va fi drept, dacă Dumnezeu nici în sfinţii Săi nu se încrede
şi cerul nu este curat înaintea Lui şi stelele nu sunt fără prihană. Apoi zice:Vai, spurcat şi necurat
este omul care bea nedreptatea ca apa". Vezi cum l-a lovit pe el, cum arată că răutatea lui
este în fire.
4. Îţi voi vesti ţie - dar
tu ascultă-mă - cele pe care le-am văzut. Îţi
voi vesti ţie cele pe care înţelepţii le-au vestit şi părinţii lor nu le-au
ascuns - căci numai lor le-a fost dat pământul şi cel de alt neam nu a venit
asupra lor. Toată viaţa celor nelegiuiţi este în nelinişte, anii daţi celui
puternic sunt număraţi, frica Lui este în urechile lui. Când i se pare că este
în pace, atunci va veni nenorocirea asupra lui. Să nu creadă că se va întoarce
din întuneric, căci deja este hărăzit ascuţişului fierului. Este dat nimicirii
şi este rânduit mâncare vulturilor, ştie în sinea lui că va rămâne stârv. Fiindcă Iov zicea: „în timp îndelungat se află înţelepciunea",
Elifaz îi răspunde: cele pe care le-au spus părinţii lor şi nu
le-au ascuns de la ei înşişi şi nu a venit
nici unul de alt neam asupra lor. Adică, înţelepţii
care se bucură de pace o transmit şi urmaşilor lor. Cel de alt neam
nu a venit asupra lor. Adică nu au răbdat nici război, nu au văzut
nici luptă, nici nu au devenit răzvrătiţi, ci au stat cu vitejie şi bărbăţie şi
au biruit şi au stăpânit cu putere şi tărie, bucurându-se de multă pace. Toată
viaţa celor nelegiuiţi, zice, este în nelinişte şi când vor fi în pace, conştiinţa lor va fi neliniştită. Anii
daţi celor puternici sunt număraţi, adică celor
nedrepţi. Căci tiranii sunt vremelnici. Când par să fie în pace,
atunci vine nenorocirea asupra lor, încât să afle că
războiul vine de sus şi că nici nu va fi pentru el schimbare din chinuri. Şi
este rânduit spre mâncare vulturilor. Deja este hărăzit ascuţişului fierului. Vezi că şi moartea lui e vrednică de plâns, căci nu vine după legea
firii, ci prin violenţă, prin război şi luptă şi după moarte, nu are nici
mormânt, nici înmormântare şi nu numai că va rămâne neîngropat, ci şi hrană
vulturilor.Știe în sinea lui că va
rămâne stârv. Conştiinţa acestui
fapt este și mai grea, când i se anunţă de mai înainte şi i se vesteşte de mai
înainte.
5.
Şi ziua
întunecată îl va prinde în vârtej, necaz şi strâmtorare îl vor împresura, ca
pe o căpetenie ce cade-n primul flanc, că a ridicat mâinile împotriva Domnului,
împotriva Domnului Atotţiitorul şi-a întărit cerbicea, a alergat înaintea Lui
cu mândrie, la adăpostul grosimii scutului său, că şi-a ascuns faţa sub
grăsimea lui. Căci aşa cum căpetenia este strălucitoare şi
vestită şi, stând într-un loc expus pericolului, piere degrabă, aşa cum
căpetenia conducându-i pe ceilalţi, cade înaintea altora, la fel şi acesta.
Vezi ce exemplu i-a dat! La ce i-a folosit lui conducerea şi puterea, de vreme
ce a ridicat mâinile împotriva Domnului?
6.
Apoi, de aici, rosteşte blesteme care se împliniseră
deja oricum. Căci după ce a zis: Şi
şi-a pus o fâşie pe coapsă, lauda lui este hula, să locuiască în cetăţi pustii
şi să intre în case nelocuite şi ceea ce acela a pregătit, alţii vor lua. Nici
să nu se îmbogăţească, nici să nu rămână averile lui, nici să-şi mai arunce umbra
pe pământ, nici să scape de întuneric, vlăstarul lui să-l veştejească vântul,
şi să-i cadă floarea, să nu creadă că va rămâne, căci deşert îi va fi sfârşitul, a adăugat: Mlădiţa lui mai înainte de vreme se va
strica, şi vlăstarul lui nu se va acoperi de flori, să fie cules ca agurida mai
înainte de vreme, să cadă ca floarea de măslin. Căci moartea este mărturie
pentru cel nelegiuit. Focul va arde casele celor ce primesc daruri şi în
pântece vor zămisli dureri, deşert îi va fi sfârşitul, iar pântecele lui va
purta chin. Peste tot înfăţişează ceea ce este în pregătire şi
ceea ce încă nu s-a împlinit:Căci moartea este mărturie
pentru cel nelegiuit.Adică: mustrare,
condamnare, mărturie pentru ceilalţi oameni, că astfel trebuie să pătimească
toate cel nelegiuit şi iarăşi mărturie pentru cel
nelegiuit, adică este limpede, este evident tuturor, nimănui nu
este necunoscut.
Capitolul XVI
1.
Luând cuvântul, Iov a zis: Am auzit multe asemenea,
voi toţi mângâietori ai răutăţilor.
Fiindcă Elifaz a vorbit astfel ca şi cum ar fi spus ceva deosebit şi ca şi cum
ar fi istorisit o povestire din vechime, şi ca şi cum Iov şi-ar relua
istorisirea de la început. „Nu sunt acestea evidente?", zice. „Totuşi,
fiindcă vorbiţi superficial şi spuneţi ce vă trece prin minte şi nu vă măsuraţi
cuvintele, nu vă mâniaţi împotriva mea, dacă eu am vorbit din suflet".
2.
Ce oare, nu cumva este vreo rânduială în vorbele în
vânt? Sau ce te va tulbura că răspunzi? Şi eu pot vorbi ca voi. Dacă sufletul
vostru ar fi în locul sufletului meu, atunci aş sări la voi cu vorbe, aş
clătina din cap împotriva voastră. De-ar fi putere în gura mea, nu aş cruţa
mişcarea buzelor mele. „Aş vrea ca
voi să fiţi în locul meu şi în situaţia mea şi aş putea să clatin din cap şi să
fac şi eu cele ce faceţi voi: atunci veţi şti să nu faceţi pe înţelepţii în
relele altora. Totuşi voi vorbi şi acum căci acest lucru îmi aduce mângâiere,
dacă voi vorbi îmi alin durerea", zice, „dacă voi tăcea, chinurile nu îmi
vor fi cu nimic mai slabe şi mai mici."
4.
Dar acum a făcut din mine un nebun istovit, putred şi
ai pus mâna pe mine, minciuna mea mi s-a făcut spre mărturie şi s-a ridicat
împotriva mea, în faţa mea a răspuns împotrivă. Întru urgie m-a doborât la
pământ. A scrâşnit din dinţi asupra mea. Săgeţile tâlharilor au
căzut peste mine. Cu săgeţi a lovit ochii mei şi cu arcul său a sărit asupra
mea. Cu lovitură ascuţită mi-a lovit genunchii, toţi laolaltă s-au năpustit
asupra mea, căci Domnul m-a dat în mâna celui nedrept, la cei nelegiuiţi m-a
aruncat. Pe mine, care eram în pace, m-a spulberat, luându-mă de păr, m-a
smuls. M-a pus pe mine ca pe o ţintă. M-au înconjurat cu suliţele lor,
ţintindu-mi rărunchii fără să mă cruţe, risipit-au pe pământ viaţa mea, m-au
doborât, lovitură după lovitură, s-au năpustit asupra mea cei puternici. „Nu e de ajuns că
sunt pedepsit", zice, „ci par şi nebun sau vrea să spună că şi-a ieşit
din minţi." Apoi îl prezintă pe Dumnezeu în chip omenesc, luptând
împotriva lui cu mânie.
5.
Sac am cusut pe pielea mea, puterea mea au stins-o în
ţărână . Adică: „M-a înnegrit din pricina răutăţilor sau al sacului
care îl încinge".
6.
Pântecele meu s-a mistuit de plâns, pe pleoapele mele
este umbra morţii. Nici o nedreptate nu era în mâinile mele, dar rugăciunea
mea era curată. Pământul să nu acopere sângele trupului meu. Acesta este
obiceiul celor ce se află în chinuri, să nu îşi ascundă relele lor. „Sunt atât
de departe de a avea ceva pe conştiinţă, încât vreau ca toţi să vadă cele ce
sufăr."
7.Să nu fie nici un loc pentru
strigătul meu. Nici strigătul meu să nu îl ascunzi. Şi acum, iată, în cer este
martorul meu, Cel ce mă cunoaște pe mine este întru cele înalte. Să ajungă
rugăciunea mea catre Domnul, înaintea Lui să lăcrimeze ochiul meu. Numai nu spune:
să asculte acestea Dumnezeu, să vadă acestea Dumnezeu.
8.
Să fie apărarea mea înaintea Domnului şi fiul omului
înaintea aproapelui său. Adică: „sunt la judecată cu El". Iarăşi
aceleaşi.
Capitolul XVII
1. •Pier purtat de vânt, mă rog pentru mormânt şi nu îl dobândesc, cerşesc ostenindu-mă şi ce voi face? Străinii mi-au răpit avutul. Cine este acesta? Să fie legat de mâna mea. Căci inima lor şi-au ascuns-o de înţelepciune, de aceea nu-i vei înălţa pe ei. Va vesti rele unora. Ochii mei s-au topit după fiii mei. M-ai făcut de pomină între neamuri, râs m-am făcut pentru ei. S-au înceţoşat de mânie ochii mei, am fost împresurat foarte de toţi. Mirare i-a cuprins despre mine pe cei adevăraţi, căci cel fără de lege s-a ridicat împotriva dreptului. „Nici măcar nu pot spune - lucru comun celor nenorociţi - că sunt miluit, ci dimpotrivă, sunt luat în râs de oameni fără de minte. Cei drepţi sunt uimiţi de mine. Cum poate un credincios să îşi ţină calea lui?".
Capitolul XVIII
1.
Luând cuvântul Baldad sauhitul, zice: Până când nu vei
înceta? Opreşte-te, ca să vorbim şi noi. Pentru ce noi am tăcut ca dobitoacele
înaintea ta? Mânia te-a cuprins.
Vezi-i pe ei gata să îl judece. Vezi cum vor să îi închidă gura. Nu acesta este
obiceiul celor care mângâie, ci dimpotrivă, al unora care întărâtă şi
batjocoresc. Opreşte-te, zice, ca să vorbim şi noi. Căci pentru ce aţi venit? Nu ca să
vorbiţi şi voi. Pentru ce am tăcut ca dobitoacele înaintea
ta? Vezi iubirea de slavă? Socotesc tăcerea o ruşine şi cea din
urmă prostie. Iarăşi, nu astfel sunt cei ce mângâie. „Va face", zice, „mai
mult el singur decât noi, care suntem mai mulţi, învingându-ne şi biruindu-ne
pe noi în cuvânt?" Vezi-i pe toţi aceştia învinuind lungimea cuvântului.
Vezi cum îl insultă şi îl acuză.
2.
Ce oare,
zice, dacă tu mori, nelocuite vor fi cele de sub cer? Sau
se va cutremura pământul din temelii? Fiindcă neîncetat se
tânguia astfel, zicea mereu: vreau să mor. Ce mângâiere este aici? Cum altfel
l-ar fi doborât? Nu cumva zice că nelocuite vor fi
cele de sub cer sau a amintit astfel de sfârşit, ca şi cum ar fi
contribuit prin ceva mare la această viaţă care ne este comună. Şi totuşi,
dimpotrivă, zice, fiindcă omul este nimic, nici nu este vrednic de vreo
pomenire. Pentru ce spui acestea? Apoi şi el aşa pur şi simplu şi în van îi
osândeşte pe nelegiuiţi pentru a-şi susţine presupunerea. Căci nu puteau să îl
învinuiască pe Iov că a făcut ceva rău. Dar vezi răutatea! Căci zicând că mari rele se întâmplă celor nelegiuiţi, înşirau
relele pe care le răbda Iov şi împleteau nenorocirile lui cu discursul lor, ca
şi cum ar fi vrut să arate că la el fac aluzie. Vezi şi priveşte cum vorbeşte
şi despre alţii şi despre el.
3.
Şi lumina celor
nelegiuiţi se va stinge. Fiindcă odinioară era în bunăstare. Şi
nu se va mai înălţa flacăra lor. Lumina lui va fi întuneric în sălaşul lui,
lampa de deasupra lui se va stinge. Să vâneze cei mai de pe urmă oameni avutul
lui. Or, şi aceasta i s-a întâmplat lui Iov. Să
se surpe sfatul lor, să fie prins în cursă piciorul lui. Adică este prins şi nu poate să scape. Şi să se încurce
în mreajă.
4.
Să vină peste el
capcane şi să-l înconjoare şi oameni însetaţi se vor întări asupra lui. Se
ascunde în pământ frânghia lui şi cursa lui este întinsă pe cărările sale. Jur
împrejur dureri să-l piardă. Să se târască la picioarele multora în foame
cumplită şi o cădere groaznică îi este pregătită. Să-i roadă tălpile
picioarelor. Să mistuie moartea frumuseţea lui. Şi aceasta i s-a
întâmplat lui Iov.
5.
Să fie smulsă din casa lui vindecarea. Şi aceasta i s-a întâmplat. Să-l cuprindă pe el strâmtorare şi pricină împărăteascăi.
Împărătească, adică cea de la Dumnezeu, mi se pare mie. Dar dacă se referă la o
pricină omenească, amestecă şi lucruri care nu i s-au întâmplat, ca să nu pară
că despre el vorbeşte.
pământ.„Prin copii", zice, „nu va fi cunoscut, ceea ce s-a întâmplat şi lui Iov." „Prietenii mei şi
vecinii mei în preajma mea s-au apropiat şi au şezut şi cei de aproape ai mei departe au stat."
7. Şi numele lui scos afară. Să fie împins de la lumină la întuneric. Nu va fi cunoscut în poporul său nici nu va fi păstrată casa lui sub cer, ci în curţile lui alţii vor trăi. Pentru el au suspinat vrăjmaşii, pe muritori uimirea i-a cuprins, adică şi cei dintâi veniţi, şi cei îndepărtaţi. Aşa sunt casele celor nelegiuiţi, aşa este locul celor ce nu cunosc pe Domnul
Capitolul XIX
1. Luând cuvântul, Iov a zis: Până când veţi osteni sufletul meu şi mă veţi zdrobi cu vorbe? Vezi-i pe aceştia, nu numai că nu aduc nici o mângâiere, ci fac contrariul, lucrând împreună cu diavolul şi luptând de partea lui şi zdrobind tăria lui Iov. Nu erau de ajuns evenimentele trecute. Vezi-i pe toţi trei spunând aceleaşi lucruri ca dintr-o singură gură.
2. Să ştiţi numai că Domnul mi-a făcut aşa. „Ruşinaţi-vă", zice, „de vrednicia celui care pedepseşte. Nu trebuie să calci în picioare pe cei pedepsiţi de Dumnezeu, ci trebuie să-i plângi şi să-i jeleşti. Şi mai ales nu trebuie să te bucuri de moartea nimănui. Căci aceasta nu va rămâne nepedepsit. Cine nu ar respecta nenorocirea măcar, dacă nu vrednicia celui ce pedepseşte?".
3.Voi vorbiţi împotriva mea, zice, şi nu vă ruşinaţi de mine şi vă năpustiţi asupra mea. Da, eu cu adevărat am rătăcit şi în mine s-a sălăşluit rătăcirea. Am spus o vorbă ce nu trebuia, cuvintele mele rătăcesc şi sunt nepotrivite. Aceasta a spus-o ca o concesie, şi pretutindeni face astfel, dând loc la multe concesii. Nu lasă cuvântul să zacă în el însuşi, ci iarăşi reîncepe lupta. „Să admitem că voi condamnaţi pe bună dreptate multa prostie şi vorbărie a cuvintelor mele, precum şi nepotrivirea lor, dar voi nu trebuia să mă atacaţi astfel, chiar dacă lucrurile ar sta astfel, ci trebuia să îmi respectaţi durerea şi să vă temeţi de Cel ce m-a lovit astfel şi să îmi acordaţi iertare din pricina mărimii chinurilor."
4. Vai, însă, fiindcă vă trufiţi asupra mea, zice, săriţi la mine cu ocară, cunoaşteţi că Domnul este Cel ce m-a tulburat. Ce înseamnă aceste cuvinte? Că trebuie să respecte şi să se teamă. Mie mi se pare că aici vrea să spună că nu pentru păcate a pătimit atâtea (oare dacă Dumnezeu loveşte pe cineva, acesta suferă întotdeauna pentru păcate? după cum nici Iov însuşi), ci pentru încercare şi prilej de mai multe cununi.
5. Fortăreaţa Lui împotriva mea Şi-a înălţat-o, iată, voi vorbi în chip şi nu voi mai vorbi deloc. „Adică voi vorbi pe faţă sau ca şi cum aş vorbi cu cineva." Voi striga şi nicăieri nu este judecată. Aceasta este culmea nenorocirii mele: nimeni nu aude, nimeni nu judecă, nimeni nu răspunde. Pe acesta nu trebuie să-l miluieşti? Nu văd pe nimeni. Sunt înconjurat din toate părţile, strig şi nimeni nu aude.
6. Sunt înconjurat de un zid şi nicidecum nu pot trece, pus-a întuneric pe cărările mele. Fie că este vorba despre cărările minţii, fie de căile vieţuirii sale, aceasta înseamnă: „M-a aruncat în întuneric. Nu am unde să plec, nici nu văd, sunt neputincios".
7. De slava mea m-a dezbrăcat, mi-a smuls cununa de pe cap, m-a tras în toate părţile şi am plecat. „M-a legat din toate părţile", zice, „şi nici pe El nu îl văd, nici pe nimeni altcineva."
8. A tăiat ca un copac nădejdea mea, cumplit s-a aprins de mânie împotriva mea, m-a socotit ca pe-un vrăjmaş al Său. Cetele Lui au venit de-a valma peste mine, în căile mele m-au înconjurat şi m-au pandit" Este vorba despre cei ce au uneltit împotriva lui şi i-au luat turmele. Mare este ispita diavolului. Cei rămaşi dintre casnicii lui făceau şi mai cumplită nenorocirea lui decât cei ucişi. Căci cei ucişi nu mai puteau face nimic de atunci înainte, dar aceştia îl ocărau, nu îl ascultau şi vorbeau împotriva lui.
9. De mine s-au îndepărtat fraţii mei, au cunoscut mai degrabă pe străini decât pe mine. Prietenii mei au devenit nemiloşi. Cei de aproape ai mei nu m-au luat în seamă. Cei care îmi cunoşteau numele m-au uitat. Vecini, apropiaţi, slujitori, slujnice ca pe un străin m-au socotit. De alt neam m-am făcut înaintea lor. Pe slujitorii mei i-am chemat, dar nu m-au ascultat, gura mea i-a rugat şi pe femeia mea o rugam stăruitor şi-i imploram linguşindu-i pe fiii ţiitoarelor mele, dar ei în veac m-au lepădat. Când mă ridic, ei împotriva mea grăiesc. Se scârbeau de mine cei ce mă vedeau şi cei pe care i-am iubit s-au ridicat împotriva mea. Sub piele a putrezit carnea mea. Oasele mele sunt măcinate de dureri. Apropiaţi-vă, fie-vă milă de mine, o, prieteni, fie-vă milă. Căci mâna Domnului e cea care s-a atins de mine. Pentru ce mă prigoniţi ca şi Domnul? De carnea mea nu vă săturaţi? Cine ar da ca să fie scrise cuvintele mele ? Fie vorbeşte despre nenorocirea lui, fie despre viaţa lui, despre faptele sale pline de virtute care mărturisesc despre el că nu era rău (şi aceasta este din conştiinţa lui). „Căci sunt atât de sigur", zice, „că nu am nedreptăţit pe nimeni, încât vreau ca după acestea să fie scrise cele ale nenorocirii mele. Fiindcă şi aceasta aduce oarecare mângâiere."
10. Să fie puse acestea într-o carte până în veac cu un condei de fier şi de plumb sau să fie săpate în stâncă. Iată: au fost scrise nu cu un condei de fier, ci mult mai bun decât a cerut. Căci acelea dacă s-ar fi scris astfel, timpul le-ar fi şters, dar aşa au fost scrise mult mai bine.
11. Ştiu că veşnic este Cel ce mă va dezlega pe pământ. Adică: „Cel ce mă va trimite în pământ, Dumnezeu". Şi ce înseamnă aceasta? Dacă nemuritor este Dumnezeu, pentru ce vrei tu ca vorbele tale să fie scrise şi să rămână pentru totdeauna spre pomenire veşnică şi nemuritoare? Vezi pătimirea celor ce se află în nenorocire. Vor ca nu numai cei prezenţi să fie martori ai nenorocirilor lor, ci şi cei ce vor fi după aceea, ca şi cum ar voi să-şi atragă de pretutindeni o oarecare compătimire. Ceea ce mi se pare mie că făcea şi bogatul din Evanghelie, care voia să vestească celor de pe pământ chinurile sale şi în ce situaţie se află cel ce mai înainte de asta trăia în desfătări.
12. Va ridica trupul meu care rabdă acestea. Căci de la Domnul s-au săvârşit acestea mie. Oare ştia despre înviere? Aşa mi se pare, chiar despre învierea trupurilor, afară numai dacă cineva nu ar spune că învierea de care vorbeşte este eliberarea din chinurile care îl cuprindeau. „Încât vreau", zice, „ca şi după eliberare chinurile mele să fie nemuritoare". Mare este această lecţie şi această filosofie, a avea mereu sub ochi pedepsele lui Dumnezeu, chiar şi pe cele trecute. Căci aceasta însuşi Dumnezeu a făcut-o cu cădelniţele cele de aramă, acelaşi lucru l-a făcut şi cu sodomiţii, la fel a făcut şi cu şarpele de aramă , la fel a făcut şi în privinţa locurilor care şi-au primit numele de la pedepse precum valea Emecahor , ca în zilele de demult. De la Domnul mi s-au săvârşit mie acestea. Bine zice că Domnul este pricina binecuvântată a schimbării. „El a lovit, El va şi vindeca".
13. Căci eu cunosc în mine însumi cele ce ochii mei au văzut şi nu altul. Toate sunt săvârşite în sânul meu. Căci nu este omenească lovitura. „Cele întâmplate cu vitele mele, ştiu din cele ce se întâmplă în trupul meu, sunt lovitura lui Dumnezeu." De aceea zice: Cele pe care eu le cunosc în mine însumi. Am un învăţător potrivit să mă înveţe că lovitura este de la Dumnezeu, şi anume, cele ce se întâmplă cu mine, ca atunci când spune: Văd că mâncarea mea miroase urât, ca duhoarea de leu. Acestea nu ţin de o boală naturală. Demult i-ar fi nimicit trupul. Ca să nu considere că spune acestea dintr-o conştiinţă vicleană, adaugă: „Păzit-am poruncile Tale", iar dacă nu mă credeţi, ci mă contraziceţi, temeti-vă, căci viitorul este nearătat. Fără îndoială că cel ce trăieşte în răutate trebuie să piară. Căci dacă eu fiindcă sunt în răutate pătimesc acestea, atunci şi voi trebuie să vă temeţi şi să vă înspăimântaţi. 14. Şi dacă ziceţi: „Ce vom zice înaintea lui?" şi rădăcina vorbirii vom găsi în el? temeţi-vă şi voi de judecată. Căci mânia va veni peste cei fără de lege şi atunci vor cunoaşte că tăria lor nu va fi nicăieri.
Capitolul XX
1.
Luând cuvântul Sofar mineul, a zis: Nu mă gândeam că
eşti astfel sau că astfel vei răspunde la acestea. Vezi iarăşi altă lovitură. Şi oare nu pricepeai tu mai mult decât mine ?
Adică nu credeam că tu ignori cele ce sunt şi eu cunosc ceea ce este atât de
evident şi care urmează propria lege fără abatere.
2. Certare spre ruşinea ta voi asculta şi un duh din
pricepere îmi dă răspuns. Nu ai cunoscut acestea până acum de când a fost pus
omul pe pământ ? Nu cumva s-a întâmplat ceva nou de când lumea a fost creată? Şi nu
s-a întâmplat nimic neobişnuit, nici o noutate, nici o schimbare.
3. Bucuria nelegiuiţilor, cădere groaznică şi veselia
celor fără de lege, pierzanie . Dacă, aşadar, bucuria lor este cădere groaznică şi veselia lor, pierzanie, cum vom socoti
pierzania lor, spune mie, cum vom socoti chinul şi deznădejdea lor?
4. Apoi, vrând să arate că
lovitura vine de sus, adaugă: Dacă
vor urca până la cer darurile lui şi jertfa lui va atinge norii, când i se pare
că de-acum s-a întărit, atunci se pierde până în sfârşit. Şi cei care l-au
văzut pe el vor spune: „Unde este?". Căci ca un vis care a zburat, nu se
va afla. A zburat ca o nălucă de noapte. Ochiul l-a văzut trecând, dar nu îl va
mai vedea, nici locul său nu-l va mai cunoaşte. Pe fiii lui să-i nimicească cei
din urmă oameni, mâinile lor să pipăie dureri. Ceea ce şi David s| spunea: „Şi am trecut şi iată nu
era, l-am căutat şi nu s-a aflat locul lui". Adică pierzania lor va veni
dintr-odată, ca să nu socoteşti că nenorocirea lor este o consecinţă naturală,
ci este după puterea şi minunea dumnezeiască. Şi nu îmi vorbi numai de
fărădelegea lor, ci, chiar dacă vor aduce jertfe, de nici un folos nu le va fi.
Pe fiii lui să-i nimicească cei din urmă oameni. Şi de
aici este evident că de la Dumnezeu este lovitura ca oamenii inferiori să îi
stăpânească pe cei mai puternici şi cei lepădaţi să biruiască pe cei care au
putere.
5.
Oasele lui s-au
săturat din tinereţea lui şi cu el vor zace în ţărână. Răul este dulce în gura
lui, îl va ascunde sub limba lui, nu va fi cruţat de el, nu-l va lepăda şi-l va
lipi de mijlocul gâtlejului său. Nu va putea să se ajute singur. Venin de
aspidă în pântecele său şi chin. Bogăţia adunată cu nedreptate o va vărsa din
pântecele lui . Chiar dacă ar
avea-o astfel în siguranţă ca în pântece, îndată o va lepăda cu chin. Căci
aceasta înseamnă o va vărsa. Aceasta se
întâmplă bogaţilor. Apoi este blestemat pentru bogăţia cu care se lăuda.
7. Aceste cuvinte fac iarăşi aluzie la Iov. Aceasta este partea celor nelegiuiţi de la Domnul şi câştigul bunurilor lui de la Veghetorul. Vezi pe fiecare din aceştia doi întâlnindu-se, în ciuda diferenţelor dintre ei, şi Iov, şi Sofar spun acelaşi lucru, că cei nelegiuiţi vor pieri.
Capitolul XXI
1.Luând cuvântul Iov, zice: Ascultaţi cuvintele mele, ca să nu-mi fie aceasta mângâierea de la voi. Aceasta înseamnă: „Ca să ştiţi că nu rodesc nimic de la voi, că lucrurile nu stau astfel".
2.
Ridicaţi-mă, iar eu voi vorbi. Apoi să nu râdeţi de
mine. Ce oare? Nu cumva cearta mea este cu un om? Şi pentru ce nu îmi voi arăta
mânia? Privind la mine, minunaţi-vă, ducând mâna la gură. Căci dacă îmi aduc
aminte, mă tulbur. Chinurile îmi cuprind trupul. „Să presupunem că sunt viclean şi nelegiuit, dar nu
voi rodi nimic de aici şi ştiu că veţi râde de mine, şi totuşi nu mă voi
abţine." Ce oare? Nu cumva cearta mea este cu un om?
Adică, nimeni nu mă poate mustra. Lupta mea nu este cu un om. Căci dacă îmi aduc aminte, mă tulbur. Chinurile îmi cuprind trupul.
Vezi cum mereu se apără, cum pune înainte chinurile, cum spune pricina
cuvintelor înfricoşătoare pe care le-a rostit, că nu de la el însuşi, nici din
vreo stare oarecare, ci spune acestea din pricina tulburării sufletului şi a
întunecării minţii.
3.
Pentru ce,
zice, trăiesc nelegiuiţii şi îmbătrânesc în bogăţie ?
Aceasta o spune pentru prietenul lui, fiindcă zicea: „Bucuria nelegiuiţilor,
pierzanie", şi că: „chiar dacă ar urca la cer darurile lor", se vor
nimici. Pentru ce trăiesc nelegiuiţii şi îmbătrânesc în
bogăţie? Seminţia lor este după sufletul lor, fiii lor înaintea ochilor lor.
Casele lor înfloresc. Frică - de nicăieri, biciuire de la Domnul nu este la ei,
vaca lor nu fată mai înainte de vreme, se izbăveşte cea care are în pântece şi
nu leapădă, rămân ca o turmă veşnică, copiii lor se joacă în preajma lor luând
harfa şi alăuta şi se bucură de glasul cântării. Se sfârşeşte în bunătăţi viaţa
lor, întru odihna locaşului morţii au adormit.
4.
Vezi cum nu spune că nu până în sfârşit, dar ceea ce e
mai cumplit e că cel nelegiuit
zice Domnului: Depărtează-Te de mine, nu vreau să cunosc căile Tale. Ce poate
să ne facă să-l slujim Lui? Şi ce folos avem că îi ieşim întru întâmpinare?
Căci în mâinile lor erau cele bune, iar El faptele celor fără de lege nu le ia
în seama. „Nu trebuie să ne mirăm", zice, „că în
schimbul unei asemenea răutăţi primesc răsplătiri, ci că această bunăstare îi
face şi mai răi."
5.
Căci zice Domnului: Depărtează-Te de mine. Pentru ce? Fiindcă în mâinile lor erau cele bune. Totuşi făclia celor nelegiuiţi va fi stinsă. (Şi aceasta
se întâmplă iarăşi.)
6.
Şi va veni asupra
lor nimicirea şi chinuri vor avea din pricina mâniei. Vor fi ca pleava în vânt
sau ca praful pe care-l spulberă vântul. Aşa cum se bucură
de bunăstare, la fel vor pătimi şi cele contrare.
7.
Să nu rămână
fiilor bunurile lui. Dumnezeu îi va răsplăti lui şi el o va şti. Ochii lui să
vadă pieirea lui, să nu fie izbăvit de Domnul, că voia lui rămâne în casa lui
după el. Căci numărul lunilor lui e socotit. Oare nu Domnul este Cel ce mă
învaţă pricepere şi ştiinţă? Fiindcă cel ce a
vorbit înaintea lui spunea că acestea se întâmplă „de când este omul pe
pământ" şi îl învinuia pe el, ca pe unul care
nu ştia cele ce erau limpezi şi evidente. Spui că nu se întâmplă numai acestea,
ci şi dimpotrivă? N i meni să nu
pretindă că ştie raţiunea ascunsă a lui Dumnezeu pentru care se întâmplă toate.
Spune mie: Cei ce nu sunt nelegiuiţi pentru ce sunt pedepsiţi? Unul este în
foame, altul în bogăţie, răutatea este aceeaşi.
8.
Apoi zice: Dar
El va judeca pe cei înţelepţi. Unul va muri în puterea nebuniei lui, altul în
bunăstare şi în plină înflorire, măruntaiele lui pline de grăsime şi măduva lui
se revarsă. Iar altul se sfârşeşte în amărăciunea sufletului, fără să fi mâncat
nimic bun. Laolaltă fiii lui zac pe pământ. Putreziciunea i-a acoperit în pământ.
Astfel încât eu vă ştiu pe voi că mă atacaţi cu îndrăznire şi spuneţi: Unde
este casa conducătorului? Şi unde este acoperământul corturilor celor
nelegiuiţi ? „Oare nu trebuia să cercetaţi în privinţa acestor
lucruri din cugete înţelepte şi cu minte dreaptă? Oare nu aţi venit să aduceţi
mângâiere?"
Capitolul XXII
1.
Luând cuvântul Elifaz din Teman, a zis: Oare nu Domnul
este Cel ce învaţă pricepere şi ştiinţă ? Şi Elifaz mărturiseşte aceasta, fiind biruit. Apoi
fiindcă din cele spuse se putea deduce că Iov nu era nelegiuit, nici că trebuie
să judecăm din pedepse modul de viaţă, vezi cu câtă răutate aproape că înlătură
pronia.
2.Ce va fi Domnului dacă tu
eşti fără prihană în faptele tale? Adică,
aceasta nu înseamnă nimic pentru Domnul. Sau îi este de
vreun folos că tu îţi îndrepţi calea? „Nu cumva aceasta îi aduce
vreun folos Lui", zice. Fiindcă Iov spunea mereu că Dumnezeu a făcut
acestea şi din pricina Lui suferă, Elifaz vrea să arate că aceste nenorociri nu
vin de la Dumnezeu.
3. Sau cerându-ţi socoteală, zice, te va mustra şi va
intra cu tine la judecată? Desigur, chiar dacă ai fi drept, nu îi
este Lui de nici un folos, nu ţine seama de tine, adică faptul nu este
vrednic de atentia lui Dumnezeu.
4. Totuşi dacă ar fi vrut
să te judece, multe păcate ţi-ar fi găsit. Oare nu este mare răutatea ta? Fără de număr sunt păcatele
tale. Luai zălog pe fraţii tăi pentru nimic, luai îmbrăcămintea celor goi,
nici nu ai dat apă celor însetaţi să bea, iar pe cei flămânzi i-ai lipsit de
îmbucătura lor. Ai căutat la faţa unora, iar pe săraci i-ai culcat pe pământ,
pe văduve le-ai trimis cu mâinile goale şi pe orfani i-ai prigonit. De aceea
te-au înconjurat curse şi un război îngrozitor te-a
tulburat. Şi de unde spune
acestea? „Fiindcă te pedepseşte", zice. Lumina ta s-a
întors în întuneric şi apa te-a acoperit pe când dormeai. Adică:
în singurătate, sub cerul liber, ai devenit vagabond şi fugar, fără adăpost.
5.Oare Cel ce locuieşte în înălţimi nu te vede? Pe cei
purtaţi de mândrie nu i-a smerit? Şi ai spus: Ce ştie Cel Puternic dacă nu să
judece în întuneric? Norii sunt ascunzişul Lui şi nu va fi văzut şi El trece
prin crugul cerului. Ai păzit tu calea pe care au umblat bărbaţii
<ne>drepţi care au fost luaţi înainte de vreme? Râu curgător temeliile
lor. Cei ce spun: Ce ne va face nouă Domnul sau Ce va aduce asupra noastră Cel
Atotputernic? Dar El a umplut casele lor de bunătăţi. Departe de El sfatul
celor necredincioşi. Văzându-i, drepţii au râs şi cel fără prihană şi-a bătut
joc de ei. Dacă nu le-a fost nimicit avutul lor, şi ce a mai rămas din ale lor
focul va înghiţi. Fii tare, aşadar, dacă poţi răbda, cu siguranţă, rodul tău va
fi întru bunătăţi. Primeşte din gura Lui graiul cu mărturisire şi păstrează
cuvintele Lui în inima ta. Adică, să răspunzi
împotriva Lui nu e cu putinţă cu nici un chip.
Capitolul XXIII
1.
Luând cuvântul, Iov a zis: într-adevăr, ştiu că
mustrarea mea vine din mâinile mele.Adică:
„Port cu mine însumi dovada care mă acuză. Dovada relelor o am de la mine
însumi". Mâna Lui s-a făcut grea peste mine, suspin în mine
însumi. Dacă ar fi cu putinţă să aduc judecata pedepselor
înaintea Lui, ar fi cu putinţă să îl găsesc. Dacă ar fi cu putinţă să ne
judecăm, să-L întâlnesc şi să aflu care erau răspunsurile Lui la acestea. Cele
pe care Dumnezeu avea să le spună. Vezi cum a obţinut exact ceea ce a cerut?
Căci aceasta s-a întâmplat la sfârşitul cărţii. „Voiam să aflu ce avea să-mi
spună şi dacă avea de asemenea să mă pedepsească. Acestea le-am spus nu ca să
acuz vreo nedreptate."
2.
Cine ar fi ştiut
că L-aş găsi pe El şi că aş ajunge la capăt. De mi-aş putea spune pricina, gura
mea s-ar umple de învinuiri, aş şti cuvintele pe care mi le-ar spune, aş
înţelege cele ce mi-ar vesti şi dacă ar veni asupră-mi cu putere multă şi dacă
nu se va folosi de ameninţare împotriva mea. „Şi chiar dacă se
va folosi de multă putere împotriva mea şi de ameninţare, totuşi ştiu că adevăr
este la El."
3.
Adevăr şi mustrare sunt la El, ar duce până la capăt
pricina mea. Asta se roagă - asta
este ceea ce spune - să pună capăt chinurilor mele. Apoi zice că voia să fie
astfel încât să moară, nu că El avea să îl judece acum.
4.
Dacă voi porni
spre cele dintâi, nu voi mai fi, iar cu privire la cele din urmă, ce ştiu
despre El? A lucrat la stânga mea, nu ini-am dat seama. De mă cuprinde de-a
dreapta, nu voi vedea. Căci El ştie deja calea mea, ca aurul m-a încercat. Voi
umbla după poruncile Lui, căci am păzit căile Lui, nicicând nu mă voi depărta
de poruncile Lui, nici nu mă voi abate ca să nu mor. Căci El ştie deja calea
mea, zice, şi că m-am străduit mereu să îi dau ascultare,
dar cine, când El judecă, poate să-I răspundă ?
5.
În sânul meu am
ascuns cuvintele Lui. Dar dacă El a judecat astfel, cine este cel ce poate
să-I răspundă? Căci ceea ce a voit a şi făcut. De aceea m-am tulburat înaintea
Lui. Mustrat fiind, la El am luat aminte. Pentru aceasta trebuie să iau aminte
în faţa Lui. Voi cugeta şi mă voi îngrozi de El. „Nu am păcătuit",
zice. Atunci ce înseamnă ceea ce mi se întâmplă? Nu numai din puterea pe care o
are asupra păcatelor îi este lui Dumnezeu cu putinţă să pedepsească, ci şi fără
acestea (fără păcate adică).
Capitolul XXIV
1.
Apoi iarăşi este în nedumerire şi zice: „Pentru ce nelegiuiţii
au parte de fericire?". Pentru
ce, Doamne, bărbaţii nelegiuiţi au tăinuit ceasul şi au trecut hotarele şi au
răpit turma cu tot cu păstor, au luat catârul orfanilor şi pe boul văduvei au
pus zălog, i-au abătut pe cei neputincioşi de la calea cea dreaptă şi s-au ascuns
laolaltă blânzii de pe pământ şi [nelegiuiţii] au plecat ca măgarii pe câmp,
s-au năpustit asupra mea în fapta lor. Ogorul ce nu era al lor l-au secerat mai
înainte de vreme, a fost plăcută pâinea tinerilor lor. Cei neputincioşi au
lucrat via celor nelegiuiţi fără mâncare şi fără plată. Pe mulţi i-au lăsat să
doarmă goi, fără veşmânt, acoperământul sufletului lor l-au luat. De la ploile
munţilor s-au udat şi pentru că nu aveau acoperământ, sub stâncă s-au
adăpostit. După cum suntem nedumeriţi pentru ce unul suferă
astfel de nedreptăţi şi pentru ce altul le face, tot aşa este firesc ca aceste
nedreptăţi, din ambele părţi, să tulbure şi să neliniştească. Au
plecat ca măgarii în câmp. Adică au dispreţuit
pe toţi şi şi-au bătut joc de toţi. Nimeni nu îi nedreptăţeşte, nimeni nu le
face rău. „Pentru ce El nu a vegheat asupra lor", dar va veghea după
aceea şi va cerceta păcatele lor şi nu le va trece cu vederea.
2.
L-au răpit pe
orfan de la sân şi au umilit pe cel căzut, i-au lăsat să doarmă goi pe nedrept,
celor flămânzi le-au luat îmbucătura, în întuneric au întins curse pe nedrept,
calea drepţilor nu au cunoscut-o. I-au scos afară din cetate şi din casele lor,
sufletele drepţilor, încă prunci, au suspinat puternic. Dar El pentru ce nu a vegheat
asupra lor pe când erau încă pe pământ şi nu ştiau? Calea dreptăţii nu au
cunoscut, nici pe cărările ei n-au umblat. Dar cunoscându-le faptele lor i-a
dat pe ei la întuneric. Adică, fiindcă a aflat faptele lor, sau mai
degrabă fiindcă le-a cercetat, aceasta înseamnă că „a cunoscut" faptele
lor.
Capitolul XXV
1.
Luând cuvântul Baldad sauhitul, a zis: Ce este la
început, dacă nu frica de El?
Adică toate sunt pline de frică şi de cutremur şi nu este nimeni care să poată
scăpa de mâna aceea.
2.
Cel ce a făcut lumea este întru cele înalte. Crede
oare cineva că este răgaz pentru tâlhari? Peste care dintre ei nu va veni
cursă de la El? Cum va fi un muritor drept înaintea Domnului? Sau cine, născut
din femeie fiind, se va curaţi pe sine ? Fiindcă Iov zicea: „Şi El nu a vegheat asupra
lor", Baldad răspunde: Da, zice, nu este răgaz
pentru tâlhari. Totuşi spune contrariul a ceea ce se întâmplă.
Este un răgaz. Dar spune acestea ca să îl contrazică pe Iov. Cum va fi un muritor drept înaintea Domnului? Fiindcă în
mod necesar se pedepseşte. Fiindcă Iov zicea că vrea să intre la judecată şi,
deşi nu a păcătuit, este pedepsit, Baldad răspunde că nimeni dintre oameni nu
este drept. Cum va fi cu putinţă aceasta, zice, să fie cineva drept pe
de-a-ntregul? Astfel încât în zadar ceri judecată şi cercetare.
3.
Căci, zice, cerul nu este curat. Cel ce zice soarelui să nu
răsară şi el nu răsare porunceşte lunii, şi ea nu îşi mai dă strălucirea sa,
stelele nu sunt fără vină înaintea Lui. Vai, orice om este putreziciune şi fiul
omului, un vierme.
Capitolul XXVI
1.
Luând cuvântul
Iov, a zis: De partea cui eşti şi pe cine vrei să ajuţi? Oare nu pe Cel ce are
multă putere şi braţul Căruia este puternic? Cui dai tu sfat? Oare nu Celui ce
are toată înţelepciunea? Sau pe cine urmezi? Nu pe Cel ce are cea mai mare
putere? Cui vesteşti cuvinte? A cui suflare este cea care iese din tine? Adică: „Nici eu nu te învinuiesc că ai luat partea lui Dumnezeu, căci
aşa trebuia. Dar nu trebuia să mă osândeşti". Căci era cu putinţă şi să
spui un cuvânt în apărarea lui Dumnezeu, şi să nu-l laşi pe Iov să fie supus
atâtor învinuiri.
Capitolul XXVII
1.
Iov a mai adăugat
la începutul vorbirii sale şi a zis: Viu este Domnul Care m-a judecat astfel şi
Cel Atotputernic Care a amărât sufletul meu, cu adevărat cât timp se mai află
în mine suflare - căci duh dumnezeiesc trece
prin nările mele - nu vor grăi buzele mele fărădelegi, nici sufletul meu nu va
cugeta nedreptăţi. Adică: „Mă voi opri la judecata mea. Nimeni
nu mă va putea abate, nimeni nu mă va putea clătina, nimeni nu mă va putea
întoarce de la hotărârea mea".
2.
Să nu-mi fie mie să vă dau dreptate până ce voi muri. Adică: „Nu mă voi osândi pe mine, nici nu mă voi schimba.
Chiar dacă aţi aduce mii de argumente, nu voi renunţa la judecata mea".
3.
Căci nu voi depărta nevinovăţia mea de la mine, ci,
luând aminte la dreptate, cu nici un chip nu o voi lepăda. Căci nu mă ştiu pe
mine să fi făcut lucru nelegiuit.
Ceea ce spune aceasta este: „Cel ce face nelegiuiri nu are îndrăznire nici să
vorbească, nici să spună acestea, pe care le spun eu acum, ci îndrăznirea i-a
fost luată şi a fost redus la tăcere. Dar eu nu am pătimit aceasta, ci vorbesc
şi dau răspuns. Cei nedrepţi nu fac astfel".
4.
Totuşi, de ar fi
duşmanii mei precum nimicirea nelegiuiţilor şi cei care se ridică împotriva mea
ca pieirea celor fără de lege. „Să piară
vrăjmaşii mei, că m-au învinuit pe nedrept."
5.Întradevăr, ce nădejde mai este pentru nelegiuit, că se agaţă de ea,
daca nu se încrede în Domnul, oare va fi mântuit? Sau Dumnezeu va auzi
rugăciunea lui? Dar când vine asupra lui nevoia, nu cumva are îndrăznire
înaintea Lui? Sau cum îl va auzi Dumnezeu, când îl va chema pe El ?
Ce nădejde mai este pentru cel nelegiuit, că se agaţă de ea? „Aşa cum eu mă aştept să fiu izbăvit şi spun că voi scăpa din această
primejdie", zice.
6.
Dar vă voi vesti
vouă ce este în mâinile Domnului, cele ce sunt la Cel Atotputernic. Nu voi
minţi. Adică: „ce face, ce rânduieşte pururea, care este
lucrarea Lui".
7.
Iată, acum toţi vedeţi că adăugaţi deşertăciuni la
deşertăciuni. Aceasta este partea omului nelegiuit de la Domnul, urgia celor puternici
va veni de la Cel Atotputernic asupra lor. „Aceasta este lucrarea Lui, să îi piardă pe cei nelegiuiţi. Ştiu asta
şi eu". De aceea pretutindeni susţine că îi pedepseşte pe cei răi, ca nu
cumva să socotească ei că îl acuză pe Dumnezeu de vreo nedreptate.
Capitolul XXVIII
1.
Este un loc de unde vine argintul şi un loc de unde se
scoate aurul pentru a fi lămurit. Căci fierul vine din pământ, iar arama,
precum piatra, este tăiată din stâncă. Rânduială a pus întunericului şi
cercetează cu de-amănuntul hotarul anotimpurilor. Fie aceasta spune că dacă Dumnezeu a pus o rânduială
în cele ce se întâmplă, cu atât mai mult a pus rânduială în cele omeneşti. Că
Dumnezeu proniază şi poartă de grijă de lucrurile omului, nimic nu se întâmplă
de la sine sau la întâmplare. Fie spune că toate celelalte lucruri sunt
vizibile, dar iconomia lui Dumnezeu este nevăzută. Căci aurul şi arama au un
loc, dar locul înţelepciunii nu îl cunoaşte nimeni, numai El singur cunoaşte
înţelepciunea şi oamenilor le spune că cinstirea lui
Dumnezeu este înţelepciune şi a face binele este ştiinţă.
2.
Rânduială a pus întunericului. Bine zice rânduială.
Căci întunericul ştie să se retragă şi să se oprească înaintea zilei. Cine va
risipi întunericul acela? De unde atâta rânduială într-un asemenea lucru? Apoi
Iov vorbeşte despre puterea Lui, despre înţelepciunea Lui, pentru a ne convinge
că el nu vrea să ceară socoteală lui Dumnezeu. „Pentru ce întunericul?",
zice, „Nu ştim? Pe toate le poate, pe toate le face cu înţelepciune".
3.
Apoi, după ce a vorbit multe între timp, zice: Iată cinstirea lui Dumnezeu este înţelepciune şi a te
depărta de rele este
știință .Nimic nu este asemenea cu
această artă, nimic nu este mai puternic decât această înţelepciune. „Începutul
înţelepciunii este frica de Dumnezeu şi conştiinţa bună este
a tuturor celor ce o lucrează". Acesta este cel mai mare bine, aceasta e
cea mai mare înţelepciune: a-L cinsti pe Dumnezeu, iar nu a se strădui în
zadar a aduce judecăţi şi a cere socoteală pentru cele întâmplate. Să nu
socotiţi că veţi descoperi o altă înţelepciune.
Capitolul XXIX
1.
Apoi Iov a adăugat la începutul vorbirii sale: Cine
mi-ar putea întoarce vreo lună asemenea cu luna din zilele mele de dinainte
? Ce înseamnă a adăugat la începutul vorbirii sale? Adică nu şi-a
încheiat cuvântul, ci revine la începutul vorbirii sale, neîngăduind acelora să
îl întrerupă, nici să îl contrazică. Ce spune deci? „Aş vrea să mai trăiesc o
lună din fericirea de altădată. Pentru a vă închide gurile voastre, pentru a vă
arăta cine eram." O lună asemenea cu o lună din zilele mele dinainte.
Nu cerea ceva mare. Numai treizeci de zile să mai fie în bunătăţile de mai
înainte, să se mai bucure de fericirea aceea, pe care nimeni cu nici un chip nu
i-o poate reda. Apoi o descrie prin cuvânt. Fiindcă aceasta era cu neputinţă,
să mai trăiască odată fericirea dinainte, după putere, o înfăţişează prin
cuvânt şi spune ce făcea şi în ce stare era mai înainte. Vezi evlavia
bărbatului. Atribuie totul lui Dumnezeu. Căci nu este cu putinţă ca un om
lipsit de ajutorul de sus să reziste încă.
2. În zilele în care Dumnezeu mă păzea, ca atunci când
candela Lui strălucea deasupra capului meu, când în lumina Lui umblam prin
întuneric, când eram greu pe cale, când Domnul veghea peste casa mea, când eram
înstărit foarte şi copiii mei erau împrejurul meu. Pentru aceea căuta fericirea de mai înainte, ca să arate purtarea de
grijă a lui Dumnezeu, este limpede din faptul că spunea: „Când Dumnezeu mă
păzea". Apoi spune dovezile pazei lui. Când candela Lui strălucea deasupra capului
meu. Adică „Tu vei face să strălucească lumina mea şi candela
meu" Căci cu adevărat este nevoie de candelă care să lumineze, atât de
mare este întunericul prezent, atât de mari sunt greutăţile stării de acum,
atât de mari asalturile suferinţelor trupeşti, uneltirile oamenilor răi,
luptele şi atacurile demonilor sălbatici, încât toate acestea arată că în lumina Lui umblam prin întuneric. Vezi că întunericul
cuprinde toate şi „lumina luminează în întuneric" ? Dar aşa cum
acest întuneric este de folos pentru odihnă, la fel acel întuneric ne este de
folos nu prin firea lui, ci prin înţelepciunea lui Dumnezeu Care le-a creat pe
toate. Când eram greu pe cale. Adică: „Eram
greu de roade". Când Domnul veghea asupra casei mele. Vezi
că aceasta doreşte? Să arate paza şi purtarea de grijă ale lui Dumnezeu.
3.
Când căile mele revărsau de unt şi munţii mei revărsau
de lapte. Vezi că nu aminteşte cu
nici un chip de vreo bogăţie nedreaptă, nici ostentativă, ci de una
folositoare şi raţională.
4.
Când ieşeam dimineaţa în cetate, în pieţe era aşezat
jilţul meu. Vorbeşte despre
îndrăznirea şi despre vrednicia de mai înainte. Apoi de slavă.
5.
Când mă vedeau, tinerii se dădeau deoparte, bătrânii
toţi se ridicau, mai-marii îşi curmau vorba, punându-şi degetul la gură. Mi se pare mie că Iov aici pe prietenii săi îi loveşte
şi la ei face aluzie, fiindcă îl insultau. „Căci mai înainte", zice, „eram
temut şi slăvit."
6.
Cei ce auzeau
despre mine mă fericeau şi limba lor li se lipea de gâtlej, fiindcă urechea lor
auzea şi mă fericeau şi ochiul lor văzându-mă se
pleca. Căci izbăveam pe cel sărac din mâinile ceuil puternic şi ajutam orfanului care nu avea ajutor. Pentru ce anume îl fericeau, o spun faptele lui. Căci am
izbăvit pe sărac din mâna celui puternic, dar mai întâi
atribuie lui Dumnezeu veghea şi paza şi apoi „se laudă în Domnul".
7.
Binecuvântarea celui pe moarte să vină peste mine.
Gura văduvei m-a binecuvântat, m-am îmbrăcat cu dreptatea, am încins judecata
ca o mantie, eram ochiul orbilor, piciorul şchiopilor, părinte celor
neputincioşi, pricina pe care nu o cunoşteam am urmărit-o, dinţii celor
nedrepţi i-am zdrobit şi ce-au prădat am smuls din dinţii lor. Vârsta mea va
îmbătrâni ca trunchiul de palmier, voi trăi multă vreme. Nu fiindcă făcea toate acestea cu această nădejde, ci
că aştepta o bătrâneţe lungă dintr-o conştiinţă bună şi cele mai bune nădejdi. Căci am izbăvit pe sărac din mâna celui puternic. Vezi-l
pe el că nu se mândreşte cu depărtarea de rele, nici cu jertfele precum
iudeii, ci cu ceea ce voieşte Dumnezeu. „Faceţi dreptate orfanului, apăraţi pe
văduvă!" Vezi-l pe el că nu era înfumurat, ci se folosea de puterea lui
cum trebuia, fiind liman de obşte şi scăpare pentru cei aflaţi în nevoi.
Părinte şi apărător obştesc era. Nu se folosea de bogăţie pentru nedreptate,
nici de slavă nu se folosea pentru mândrie, nici de înţelepciune nu se folosea
pentru a urzi răul, ci ca să izbăvească de chinuri pe cei prinşi de ele. Şi am ajutat orfanului care nu avea ajutor. Vezi-l pe el,
că şi pe acestea le spune cu reţinere. Gura văduvei m-a
binecuvântat. Ştiţi cât de nemulţumitor este neamul acesta de femeie,
nu prin firea ei proprie, nici din alegere, ci din constrângerea sărăciei. Şi
este un lucru greu ca să fie lăudat de cel e1 cel face bine. „Căci este cuptorul
nenorocirii." M-am îmbracat cu dreptatea.
Sunt şi unii care stau înaintea altora, dar adeseori nedreptăţesc. Dar nu la
fel este şi Iov. Ci el era neîncetat într-o viaţă dreaptă. La fel şi despre
Dumnezeu, când vei auzi că are mantia dreptăţii, să nu crezi că vreun veşmânt
îmbracă firea cea netrupească, nici că El are vreo mantie. Am încins judecata ca o mantie. „Astfel m-am împodobit.
Deşi alţii socotesc această activitate grea, se indignează şi o consideră o
povară şi o greutate. Dar nu şi eu", zice, „ci ca şi cum s-ar împodobi
cineva cu o mantie, aşa sunt şi eu neîncetat, nu azi da şi mâine nu, ci cum e
necesar să ai mantia cu tine mereu, aşa şi eu dreptatea". Şi cine l-a pus
pe el judecător? A devenit judecător prin sine însuşi, prin virtutea lui,
precum Moise. Astfel trebuia să fie toţi oamenii, dar fiindcă oamenii au
părăsit virtutea, Dumnezeu le-a rânduit judecători. Vezi cum faptul se află în
fire, adică mă refer la rolul Lui de apărător? În virtutea cărei legi l-a
învăţat pe Iov, spune mie. Cine l-a constrâns pe Iov? Cine l-a ales? Cine l-a
urcat pe tron? Căci zice, eram ochiul orbilor şi piciorul şchiopilor.
Nu a zis: „Le-am uşurat povara nenorocirii lor, nici nu le-am îndepărtat
simţirea orbirii lor. Vedeau prin mine, nu mai simţeau încercarea nenorocirii
lor, nu mai căutau oameni care să îi conducă de mână, care să îi călăuzească.
Pretutindeni întunericul lor l-am făcut lumină. Aşa cum mulţi care au ochi nu
văd decât întuneric, la fel şi Iov îi face pe orbi să vadă. Vezi „minune
apostolească"? Nu le-a dat vederea, căci încă nu era dat acest har, ci le
dădea lumină, deşi rămâneau orbi. Iar cei de astăzi şi pe cei ce văd îi fac
orbi. Nu a zis: „Prin slujitorii mei făceam asta", ci:
„eu însumi îndreptam păcatele firii, nu numai
cele de la oameni, ci şi cele de la însăşi firea". Eu eram părintele
celor neputincioşi. Vezi după cât timp spune aceasta. Nu ca să se laude,
nici ca să se mândrească, ci constrâns fiind să spună pronia lui Dumnezeu şi în
ce stare se bucura de ea şi în ce stare se află acum. Pricina pe care nu o
cunoşteam am urmărit-o. Vezi că apărarea lui nu mergea numai până la bogăţii,
până la hrană şi îmbrăcăminte, ci chiar până la a înfrunta pericole? „Am stat
înainte într-o luptă străină, care nu era a mea, într-un lucru care nu mă
interesa, am făcut cercetări, precum cel mai bun vânător. Nu numai că refuzam
să favorizez pe cunoscuţii mei, cum se obişnuieşte astăzi, nici nu îi respingeam
pe cei prezenţi, ci, ca şi cum aveam datoria asta şi ca cel mai bun vânător,
umblam neobosit veghind ca nu cumva cineva să fie asuprit." Am urmărit-o, zice. Şi vezi cum vorbeşte
despre pricinile tăinuite, ascunse şi care sunt greu de dezlegat. Dinţii celor nedrepţi
i-am zdrobit. Acel îndemn apostolic: „Cine stă în frunte să fie cu tragere de
inimă!". Şi ce-au prădat am smuls din dinţii lor. Vezi greutatea faptului?
Ceea ce era deja înghiţit şi apucat l-am îndreptat. Nu ca noi astăzi: „Nu se
poate, este inutil". Dinţii celor nedrepţi i-am zdrobit. Vezi că în ambele situaţii
virtutea deţine întâietatea şi când trebuia să pedepsească, şi când trebuia să
ajute. Pentru ce, oare? Dinţii celor nedrepţi i-am zdrobit. Căci ajuta până şi acelora
şi îi făcea incapabili de un alt asemenea exces şi lucrul minunat era că ei nu
aveau nici un resentiment, ci primeau tot ceea ce le spunea el.
8. Apoi
zice: Rădăcina
mea s-a deschis spre apă şi rouă se va aşeza pe secerişul meu. Şi slava mea
înnoită cu mine, şi arcul meu va propăşi în mâna Lui. Bătrânii, auzindu-mă,
luau aminte, tăceau la sfatul meu. La cuvântul meu nu mai adăugau şi deveneau
plini de bucurie, ori de câte ori le
grăiam. Precum primeşte ploaia pământul însetoşat, aşa aceştia primeau graiul
meu. Dacă le zâmbeam, nu le venea să creadă. Vezi ce zice:
bogăţia lui nu îl făcea urât, nici faptul că lua apărarea celor nedreptăţiţi,
nici nimic asemănător.