Sf.Maxim
Marturisitorul
Această nedumerire îşi
are o dezlegare limpede şi vădită. Căci dacă "nu toţi cei din Israel sunt şi
Israeliţi şi nu toţi sunt fiii lui Avraam, pentru faptul că sunt sămânţa lui
Avraam, ci Dumnezeu îi va socoti ca sămânţă pe fiii făgăduinţei",
dacă, pe de altă parte, chiar de-ar fi "numărul
fiilor lui Israel ca stelele cerului şi ca nisipul mării, numai rămăşiţa se va
mântui", e clar că prin Israel se înţelege poporul credincios, care
vede pe Dumnezeu prin faptele dreptăţii şi prin cunoştinţa cea adevărată din
credinţă, fie că după cum e din sămânţa lui Israel, fie că e din sămânţa
neamurilor. Pentru că cel ce poartă în el clară şi neştirbită pecetea
credinţei lui Avraarn, a lui Isaac şi a lui Iacob, nu e străin de chemarea şi
de harul adevăratului Israel.
Dar şi fericitul David
însuşi a împărăţit peste cei credincioşi din Israel. Din acestă pricină, îndată
ce şi-a stins Israel lumina credinţei, s-a desfăcut şi de împărăţia lui David
(l). Prin urmare este vorba de tronul duhovnicesc al
lui David şi de împărăţia spirituală a sufletelor raţionale, de casa
credincioasă a lui Iacob şi de poporul sfânt şi mare, despre care a făgăduit
Dumnezeu în chip profetic că se va naşte din Moise, luând locul lui Israel cel
trupesc care amărăşte necontenit pe Dumnezeu, despre acel popor căruia Israel
cel trupesc îi serveşte numai drept chip. Aceasta a arătat-o Dumnezeu
zicând: "Lăsaţi-mă şi voi nimici
poporul acesta dintrodată şi te voi face pe tine neam mai mare şi mai temut
decât acesta". Deci nu e vorba de casa necredincioasă a lui Iacob,
care supără neîncetat pe Dumnezeu, de neamul păcătos şi de sămânţă vicleană, de
fiii nelegiuiţi, de căpeteniile Sodomei şi de poporul Gomorei, de cei ce s-au
întors cu întoarcere vicleană şi au părăsit pe Domnul, de cei ce au mâniat pe
Sfântul lui Israel şi pe Dumnezeu nu L-au cunoscut şi nu L-au înţeles, de cei ce au fost răniţi de rana fără de leac a necredinţei,
care nu poate fi vindecată de nici o metodă de tămăduire raţională, care
să-i lecuiască de necredinţa sufletului. Nu e vorba de cei despre care zice: "Vai ţie neam păcătos, sămânţă
vicleană, fii ai fărădelegii, aţi părăsit pe Domnul şi aţi mâniat pe Sfântul
lui Israel. Cum vă mai puteţi răni, sporindu-vă fărădelegea? Nu mai este loc
unde să se pună vreo cataplasmă, nu mai ajută nici untdelemnul, nici legăturile".
Nu e vorba de cei ce şchioapătă de amândouă picioarele, de cei ce s-au întors
de la adevăr şi au fost scoşi din moştenirea dumnezeiască, asemenea lui Cain şi
Ismail, Esau şi Rubim, Er şi Onan, Manase, Eleaf şi Amon, toţi primii născuţi
ai Patriarhilor şi Proorocilor care au fost lepădaţi şi respinşi. De aceea zice: "'Fiul
Meu întâi născut, Israel", dar nu unul născut (2). Căci se aştepta
primirea spre înfiere a unui popor evlavios şi cucernic, zidit pe placul lui
Dumnezeu şi adus la înfierea cea după har, prin lepădarea poporului celui
dintâi născut şi necredincios al lui Israel. Pentru că acesta s-a
ridicat, din pizmă, împotriva lui Avel cel spiritual pe care l-a ucis ca şi
Cain; şi-a bătut joc de viaţa îndumnezeită a lui Isaac cel spiritual ca şi
Ismail; s-a înfuriat asupra lui Iacob cel spiritual ca Esau; a vărsat pe
pământul rătăcirii şi al patimilor sămânţa credinţii şi a dreptăţii ei,
asemenea lui Er şi Onan şi a respins Biserica lui Dumnezeu, ca aceia pe Tamara;
şi-a făcut uitate virtuţile ca Manase; s-a mâniat din pricina mândriei pe David
cel spiritual, care a primit împărăţia şi de aceea l-a dispreţuit ca Eliaf; şi
în sfârşit s-a făcut începătorul unei fărădelegi străine ca Amon (3). Nu e
vorba de aceşti fii înstrăinaţi, care s-au abătut şchiopătând de la cărările
lor, care răsuflă numai furie şi moarte, de aceşti fii trupeşti care sunt cu
adevărat numai trupuri şi sunt cu totul straini de har, "al căror Dumnezeu e stomacul şi a căror slavă e în ruşinea lor",
a căror amintire de oameni necredincioşi a pierit cu
sunet. Ci, precum am mai spus, e vorba de Israel
cel credincios şi duhovnicesc, de acel Israel care vede pe Dumnezeu prin
credinţă din toate neamurile prin alegerea harului, ca să-şi alcătuiască
un popor şi un neam sfânt şi o preoţie împărătească. Pe acesta a făgăduit
Dumnezeu, vorbind prin înger către Fecioară, să-l dea Mântuitorului care se va
naşte şi Dumnezeului tuturor, ca să împărătească peste el. Această făgăduinţă
şi-a primit adeverirea prin însuşi felul cum s-au petrecut lucrurile. Caci
Domnul a împlinit făgăduinţele făcute părinţilor, binecuvântând şi înfiind
toate neamurile lui Avraam cel spiritual şi făcând pe Avraam părinte în duh al
tuturor neamurilor prin credinţă, iar El asezându-Se pe tronul duhovnicesc al
lui David şi împărăţind peste casa credincioasă a lui Iacob în veci, împărăţia
lui neavând sfârşit.
Inşirarea
primilor născuţi lepădaţi de la începutul veacurilor, cărora li se aseamănă şi
poporul lui Israel. Putem admite că
despre el s-a spus mai pe ocolite: "Fiul Meu cel întâi născut,
Israel", arătându-se că în calitate de prim născut va fi lepădat, ca să
fie chemat prin credinţă poporul înfiat după el, ales dintre toţi pământenii.
DESPRE
CELE PATRU ÎNŢELESURI ALE SFINTEI SCRIPTURI
Iar alegoric, este chipul în care potrivim cele spuse în Sfânta
Scriptură la Hristos, la Trupul Său tainic şi la Biserica cea pământească. Adică: Avraam a avut, potrivit cuvintelor, deci potrivit
istoriei doi feciori, unul din Agar slujnica [Ismail] şi altul din Sarra cea
slobodă [Isaac]. Alegoric, adică după
chipul în care una se spune şi alta se înţelege, Avraam închipuie pe Dumnezeu,
Care are doi fii: iudeii din sinagogă şi creştinii din Biserică - creştini
care sunt în slobozenia darului lui Hristos -, iar iudeii sunt sub slujirea şi
robia închipuirii Legii lui Moise, după cum tâlcuieşte marele Pavel în
Epistola către Galateni (4, 22-30).
Sf.Chiril
al Alexandriei
«Dar
a dat, zice, Dumnezeu un semn lui Cain ca să nu-l omoare nimenea care-l va afla
pe el. Şi a ieşit Cain de la fața lui Dumnezeu».
Dar a fost supus îndată blestemului şi a urmat chipul pedepsii. Căci cum nu
l-ar urmări pe cel ce-a dus pînă la capătul răului firea preacurată şi
preasfîntă ?
Le-am spus acestea
într-un mod îngroşat şi istoric. Adăugind la liniile chipului culorile lui şi
trecînd umbra literii la adevăr şi pătrunzînd toate în mod subţire, vom spune
că taina lui Hristos ar putea-o vedea cineva închipuită la începuturi în cele
ce se petreceau ca într-o umbră. Căci trebuia, odată ce firea omului era
dispusă spre păcat şi prinsă fără voie în laturile morţii, să fie arătată de
mai înainte taina readucerii ei la bine. Deci nu se putea ignora nici Hristos
care va muri la vremea Sa pentru noi. Fiindcă protopărintele Adam s-a făcut
după credinţa Sfintelor Scripturi, după chipul, şi asemănarea lui Dumnezeu. Iar din el, s-au
născut şi au provenit întîi Cain, iar după el ca al doilea, Abel. Pe Cain îl
socotim reprezentînd pe Israel. Fiindcă şi Hristos însuşi a spus
poporului Iudeu că era prefigurat, datorită moravurilor lui, de Cain. Căci a
zis: «De ve-ți rămînea în cuvîntul Meu,
veţi fi ucenicii Mei şi veţi cunoaşte adevărul. Iar adevărul vă va face liberi»
(Ioan 8, 31—32). Dar aceia neînţelegînd frumuseţea libertăţii părinteşti,
încercau să se înfrumuseţeze cu laude trupeşti, zicînd : «Sîntem sămînța lui Avraam şi nu ne-am făcut robi niciodată nimănui.
Cum deci zici Tu : Veţi fi liberi ?» (Ibid. 33). Şi ce a răspuns la
acestea Hristos ? «Dacă ati fi copii ai
lui Avraam, ați face faptele lui Avraam. Dar acum căutaţi să Mă omorîţi pe
Mine, Omul care v-am grăit adevărul pe care L-am auzit de la Tatăl. Avraam n-a
făcut aceasta» (Ioan 8, 39—40). Iar tată al lor îl numeşte pe satana,
zicînd: «Voi faceţi faptele tatălui
vostru. Acela a fost ucigaş de oameni de la început şi întru adevăr n-a stătut,
pentru că e mincinos, precum e şi tatăl lui». Şi nu vom înţelege, cugetînd
drept, că Hristos s-a gîndit la demonul viclean şi începător al răului, ci li-l
arată Iudeilor înfuriaţi care plănuiau omorîrea Sa nelegiuită ca tată pe primul
ucigaş de om şi născocitor al minciunii, adică pe Cain, şi-al aceluia, pe
satana, tatăl păcatului. Iar întrucît unii întreabă : pe cine socotim tată al
diavolului, sau cine spunem că e arhetipul (modelul) răutăţii aceluia,
răspundem că Hristos îi socoteşte chipuri ale lui Cain ca arhetip pe cei
arătaţi de El ca bolind asemenea lui de nelegiuirea aceluia.
Că era obiceiul
Mîntuitorului Hristos să numească satana pe cel ce-şi însuşeşte purtările
aceluia, vedem foarte uşor şi din ceea ce spune ucenicilor: «Oare nu Eu v-am ales pe voi, cei doisprezece
? Şi iată unul dintre voi este diavol» (Ioan 6, 71). Deci trebuie de comparat cu Cain, Israil despre care s-a
spus: «Fiul meu întîi născut, Israel»
(Ieşire 4, 22).
Iar după
întîiul născut Israil, ca al doilea în timp şi cu totul nou s-a arătat Hristos,
Fiu şi El al lui Adam, fapt pentru care S-a numit şi El pe Sine pretutindeni în
chip înţelept şi cu iconomie Fiul Omului.
De fapt, dacă ar fi voit
Israel să părăsească jertfirea celor pămînteşti şi slujirea cea după lege ca
nefolositoare, făcîndu-şi conducător şi învăţător spre ceea ce e mai bine pe
Hristos, ar fi fost liber împreună cu noi şi înscris în «cartea celor vii», după Scripturi (Apoc. 20, 15). Dar fiindcă asemenea
lui Cain a făcut din buna primire a Mîntuitorului nostru motiv de pismă şi de
pricină de ucidere, a căzut în blestem şi s-a făcut vinovat de şapte pedepse.
Căci făcîndu-se vinovaţi de multe osînde şi fiind supuşi la asupriri sălbatice,
umblă nenorociţii gemînd şi tremurînd. Şi sînt pretutindeni străini, ocăriţi
şi înfricoşaţi, neavînd curajul propriu celor ce se bucură de libertate. Dar Cain a primit
semnul că nu trebuie omorît. Şi de fapt Israil n-a pierit cu totul. Ci rămăşiţa
lui s-a mîntuit, după cuvîntul proorocului Isaia, care ştiind-o
aceasta, a grăit zicînd : «Şi dacă nu
ne-ar fi lăsat nouă Domnul Savaot sâmînţă, am fi ajuns ca Sodoma şi ne-am fi
asemănat Gomorei» (Isaia 1, 9). De aceea şi dumnezeiescul Psalmist îl ruga pe Dumnezeul tuturor să nu
se piardă Israil în întregime : «Să nu-i
omori pe ei, ca nu cumva să se uite Legea Ta».
Dar Cain a ieşit de la
faţa lui Dumnezeu. Căci s-a scris: «Şi
Cain a ieşit de la faţa lui Dumnezeu» (Facere 14, 16). Şi aceasta au
pătimit-o cei din Israil, către care s-a zis prin glasul proorocului: «Cînd veţi întinde mîinile voastre spre
Mine, voi întoarce ochii Mei de la voi şi cînd veţi înmulţi cererea voastră, nu
vă voi auzi. Căci mîinile voastre sînt pline de sînge» (Isaia 2, 15).
Fiindcă au omorît pe Domnul tuturor şi au cutezat să declare cu multă
îndrăzneală nelegiuită : «Sîngele Lui
asupra noastră şi asupra fiilor noştri» (Matei 27, 25).
De fapt sîngele lui Abel
a strigat numai împotriva celui ce l-a ucis pe el. Iar preacinstitul Sînge al
Lui Hristos a strigat şi el numai împotriva cruzimii şi nerecunoştinţei
Iudeilor ; dar a şi eliberat lumea de păcat, fiind vărsat pentru ea([1]).
Că Iudeii sînt
chipurile lui Cain sînt cunoscuţi de Dumnezeul tuturor, iar că nu sînt scrişi
în cartea vieţii, e vădit din faptul că nu se vorbeşte de viaţa urmaşilor lui
Cain. Iar
că neamul cel în Hristos e scris şi se află în amintirea lui Dumnezeu o arată,
socotesc, faptul că s-a descris viaţa drepţilor, adică a urmaşilor lui Set şi
Enos, imediat al doilea după Cain şi a avut o cetate pe numele lui. Căci
osîndiţii Iudei cugetă numai la cele de pe pămînt, necunoscînd Biserica celor
întîi născuţi şi negrăbindu-se spre cetatea de sus.
Căci şi aceasta ni s-a
dat foarte clar ca chip în taina lui Isaac. Dar să le arătăm şi acestea pe cît
ne e cu putinţă, folosindu-ne de cunoştinţa ce ne-o dau Scripturile lui Moise.
Ele sună aşa: «După aceste cuvinte, a
fost cuvîntul Domnului către Avraam în vedenie, zicînd; Nu te teme Avraam, Eu
te voi păzi pe tine. Plata ta va fi mare foarte. Şi a zis Avraam: Stăpîne,
Doamne, ce-mi vei da? Eu mă pierd fără copii. Iar fiul slujnicii mele Masec
este Eliezer Damascul- Şi a zis Avraam: de vreme ce mi-ai dat sămînţă, sluga
mea mă va moşteni: Şi îndată s-a făcut cuvîntul Domnului către el, zicînd : Nu
te va moşteni acesta, ci cel ce va ieşi din tine, acesta te va moşteni. Şi l-a
scos pe el afară şi i-a zis: Priveşte la cer şi numără stelele, dacă le poţi
număra. Şi a zis: Aşa va fi sămînţa ta. Şi a crezut Avraam lui Dumnezeu şi i
s-a socotit lui spre dreptate» (Fac. 15, 1—6).
Iar că, chiar
dacă s-ar naşte unora un prunc din slujnică, va fi o odraslă rece şi deşartă,
şi nu ar pricinui bucurie celor liberi, o spune adăugind: «Iar fiul slujnicei Masec, este Eliezer Damascul». Adică: să-mi fie
mie deci cel născut din slujnica mea fiu iubit. Căci aceasta înseamnă Damasc.
El se va socoti şi ca ajutor şi sprijin de la Dumnezeu. Fiindcă aceasta
înseamnă Eliezer. Deci e una cu a zice clar : «Să-mi fie în loc de sînge adevărat şi de sărut al sîngelui şi ajutor
dat de Dumnezeu din necesitate sluga mea» ; deci să-mi fie şi moştenitor.
Israil cel după trup a fost în oarecare fel primul fiu al Dumnezeului
tuturor. Căci zice : «Fiu întîi născut al
Meu este Israil» (Ieş. 4, 22). Dar ca din roabă şi răscumpărat din Egipt.
Dar Dumnezeu nu l-a învrednicit să se socotească între fii (căci firea
este liberă şi iubitoare de ceea ce e legitim). Ci a
căutat mai degrabă poporul plăcut, pe cel prin credinţa în Hristos, potrivit
făgăduinţei, în care cei din jurul lui Avraam s-au făcut şi părinţi ai multor
neamuri 12. Căci au moştenit slava aceasta nu în Israil cel după trup, ci in
cei mîntuiţi dintre neamuri prin credinţă. O va mărturisi aceasta Pavel,
scriind : «Nu prin lege s-a primit de
Avraam făgăduinţa că va fi moştenitor al lumii, ci prin dreptatea credinţei»
(Rom. 4, 13) . Căci îl avem pe
Avraam ca părinte, cei ce am crezut din netăierea împrejur şi sîntem îndreptaţi
de Dumnezeu asemenea Lui. Această taină dumnezeiască ne-o lămureşte bine Pavel
cel învăţat în ale legii. Căci scrie Galatenilor care după ce s-au desăvîrşit
(botezat) în Hristos, s-au întors înapoi, certîndu-i : «Spuneți-mi voi cei ce voiţi să fiţi sub lege, nu auziţi legea ? Căci
s-a scris că Avraam a avut doi fii, unul din roabă şi unul din liberă. Dar cel
din roabă, s-a născut după trup ; iar cel din liberă, prin făgăduinţă»
(Gal. 4, 21—23). Acestea sînt alegorii. Fiindcă ele
sînt cele două legături; una, de la muntele Sinai, naşte spre robie. Ea este
Agar. Căci Sinai este un munte în Arabia. Şi zace in acelaşi rînd cu
Ierusalimul, dar ii slujeşte acestuia cu fiii ei. Iar Ierusalimul de sus este
cea liberă, care este maica noastră. Căci s-a scris: «Veseleşte-te tu, cea stearpă, care nu naşti;
izbucneşte de bucurie şi strigă cea care nu ai durerile naşterii, că mulţi sint
copiii celei sterpe, mai mulţi decît ai celei care are bărbat. Iar noi,
fraţilor, sîntem după (ca) Isaac, fii ai făgăduinţei. Dar precum atunci cel
născut după trup prigonea pe cel după Duh, aşa şi acum. Dar ce zice Scriptura ?
A izgonit pe roabă şi pe fiul ei. Căci nu va moşteni fiul roabei, ci al celei
libere. Iar noi, fraţilor, nu sîntem copii ai roabei, ci ai celei libere»
(Gal. 5, 27—31). «Staţi deci tari in
libertatea cu care Hristos ne-a eliberat pe noi şi nu vă lăsaţi iarăşi
stăpîniţi de duhul robiei» (Gal. 5, 1).
Înţelegi, deci,
că Agar şi Sara sînt chipurile celor două testamente. Şi pe slujnică o aseamănă
cu maica Iudeilor, adică cu Ierusalimul de pe pămînt, fiindcă era supusă
legilor robiei şi nu se distingea prin duhul liber. Iar de cea dintîi şi
liberă, adică de Sara, care se tălmăceşte de aceea şi Stăpină, zice că purta
chipul Ierusalimului înalt şi de sus şi ne spune în mod clar că s-a făcut maica
celor îndreptaţi prin credinţă şi chemaţi din făgăduinţa lui Dumnezeu ca sa
fie fiii lui Avraam. «Căci
noi, zice, sîntem ca Isaac : fii ai făgăduinţei» (Gal. 4, 28). Fiindcă
ne-am eliberat în Hristos, prin care şi în care îmbogăţiţi cu Duhul dumnezeiesc
şi de sus, am fost aşezaţi între fiii lui Dumnezeu. De aceea «strigăm : Avva Părinte» (Rom. 8, 15;
Gal. 4, 6), şi ne-am făcut moştenitori ai bunătăţilor făgăduite sfinţilor, cum
S-a jurat pe Sine însuşi Dumnezeu.
Despre Isaac şi Rebeca
Iar după ce s-a unit
Isaac cu Rebeca : «S-a mîngîiat de
durerea pentru maica lui». Ni se dă şi prin aceasta
să înţelegem că s-a întristat Hristos pentru moartea din necredinţă a Sinagogii
Iudeilor, din care s-a născut şi El după trup. Dar odată devenit Mire al
Bisericii din neamuri, a încetat într-un mod oarecare întristarea pentru aceea.
Despre Esau şi Iacob,
că s-au dat ca chipuri ale celor două popoare,
al lui Israil şi al lui Hristos
prin credinţă
că s-au dat ca chipuri ale celor două popoare,
al lui Israil şi al lui Hristos
prin credinţă
De aceea e de mare folos
tîlcuirea lui Isaac ca veselie în calitatea de chip al lui Hristos. Lui i-a
fost Rebeca soţie. Iar ea se tîlcuieşte cea mai mare răbdare. Deci şi persoana
ei înţelegînd-o drept, o vom vedea ca chip al Bisericii, a cărei frumuseţe se
arată în răbdare. Căci calea spre mîntuire prin credinţă şi în Duh a fiilor ei
se arată în răbdare. Aceasta li s-a spus în cuvinte sfinţite, ca : «În răbdarea voastră veți cîştiga sufletele
voastre» (Luca 21, 19), sau «Aveţi trebuinţă de răbdare, ca făcînd voia
lui Dumnezeu, să dobîndiţi făgăduinţa» (Evr. 10, 36).
Ia seama deci că Rebeca
de-abia cu întîrziere ia în pîntece (căci era stearpă), dar naşte totuşi din
bunăvoinţa şi iubirea lui Dumnezeu faţă de Isaac, pe Esau întîiul născut şi
îndată după aceea pe Iacob. Prin acestea sînt închipuite cele două popoare, cel din
Israil şi cel din neamuri. Întîiul născut e Israil (Ieş. 4, 22), căci a fost
întîiul chemat prin lege, iar al doilea după el, cel în credinţă prin Hristos.
Şi socotesc că ar putea vedea cineva deosebirea între cele două popoare în
cugetare şi în purtări şi din numele lor şi din înfăţişarea sau constituţia
trupurilor lor.
Căci Esau se tălmăceşte stejar,
adică dur şi neîncovoiat. Fiindcă se spune undeva de către Dumnezeu lui Israil:
«Te ştiu că eşti dur şi grumazul tău este
ca un drug de fier şi fruntea este de aramă» (Isaia 48, 4). Iar Iacob, cel
ce ţine călcîiul, sau priceput în a birui. Căci îi ţine călcîiul celui pe
care-l biruieşte. Dar biruieşte sigur nu poporul de sub lege, ci cel în Hristos
prin credinţă; căci scapă de vina păcatului şi slăbeşte stăpînirea morţii.
Şi «era roşu întreg». Aşa e scris. «Şi
cu piele păroasă». Iar Iacob, bărbat potolit. Roşeaţa e semnul iuţimii şi
al mîniei, dacă e adevărat că celor mînioşi le e proprie culoarea roşie. Şi cum
s-ar îndoi cineva că e propriu sălbăticiunii să fie acoperită de păr aspru ? Şi
socotesc că oricine poate vedea pe Israil avînd aceste moravuri şi fiind
cîrmuit mai mult de mînie, decît de cuvenita raţiune ; şi foarte aplecat spre ([2])
duritate şi asprime. De aceea au şi ucis pe proroci şi au arătat în ultimele
timpuri atita lipsă de evlavie faţă de Emanuil. Iar blîndeţea e semnul clar al
chipului cuvenit al omului. De aceea e foarte dulce şi iubitor de blîndeţe
poporul cel nou şi ajuns la credinţă. Iar buna-cuviinţă a gurii este o dovadă
clară a frumuseţii spirituale şi lăuntrice, precum am dat ca semn al
sălbăticiunii lui Esau chipul păros şi roşcat.
Dar mama ambilor este
una, adică Rebeca. Căci şi-a făcut Sie-şi Domnul nostru
Iisus Hristos Biserica fecioară neprihănită slujindu-i spre naşterea
duhovnicească a celor două popoare. Căci potrivit scopului venirii Lui
i-a zidit pe cei doi într-un om nou, făcînd pace şi împăcîndu-i pe amîndoi,
precum s-a scris, într-un Duh (Efes. 2, 16). Dar Israil
nu s-a pus de acord cu poporul cel nou, deşi a fost primul născut după vreme.
Socotesc că şi săltarea în pîntece a pruncilor arată duşmănia lor viitoare. Dar că cel mai tînăr va fi mai bun şi într-o slavă mai
vestită decît Israil cel întîi născut, a arătat-o îndată Cel ce toate le
ştie, zicînd : «Şi popor va întrece popor
şi cel mai mare va sluji celui mai mic». Şi taina
celor două popoare s-a vestit de mai înainte şi prin cuvîntul sfinţilor.
Ni s-a vestit de mai înainte şi că la urmă Israil va fi mai presus de neamuri
în multe feluri. Lucrul acesta ni l-a arătat Dumnezeu în însuşi actul naşterii.
Căci a ieşit din pîntece Esau şi i-a urmat Iacob. Dar acesta ţine călcîiul
fratelui şi-l va birui, arătînd-o aceasta prin prinderea lui de călcîi.
De aceea şi dumnezeiescul
Pavel a numit pe drept cuvînt desfrînat şi întinat ca pe Esau pe cel ce s-a
hotărît să vieţuiască atît de urît. Şi a dat pe Esau ca un chip al celor
rostogoliţi în destrăbălare, arătîndu-l ca pe o pildă a neînfrînării în poftele
trupeşii şi pămînteşti, zicînd : «Să nu
fie vreunul desfrînat şi spurcai ca Esau, care pentru o mâncare şi-a vîndut
naşterea sa cea dintii» (Evr. 12, 16, Fac. 25, 33). Deci bine vom zice de
vom compara întunericul vieţuirii iudaice şi curăţia şi libertatea mulţimii
neamurilor cu puterile celor doi tineri. Căci Israil avea o cugetare
pămîntească, era îngîmfat şi certăreţ şi foarte înclinat spre ucideri, potrivit
cu Esau care se ocupă cu lucrarea pământului şi cu uciderea fiarelor. De aceea
cuvîntul proorocesc le spune : «curse au
pus ca să omoare bărbaţi» (Ier. 5, 26). Dar şi Hristos însuşi a zis : «în zadar au ascuns de Mine străciunea
laţului lor, în deşert au osîndit sufletul Meu. Să vină asupra lor laţul pe
care nu-l cunosc şi cursa pe care au ascuns-o, să-i prindă pe ei» (Ps. 34,
6—7).
Căci au trimis pe unii
din Farisei, împreună cu cei numiţi Irodiani (care erau perceptori de dajdie),
care l-au ispitit zicînd : «De se cuvine
a da dajdie Cezarului, sau nu ?» (Marcu 12, 14). Deci şi Israil era
vînător. Iar lui Israil i-a spus unul dintre sfinţii prooroci: «Ai ostenit în mulţimea căilor tale»(Isaia
57, 10). Israil cel întîi născut se învrednicea de iubirea de sus, pentru că
oferea lui Dumnezeu ca pe o mîncare faptelor vieţuirii după lege şi ostenelile
pentru ele. Căci au fost sfinţi, iubitori de Dumnezeu şi păzitori ai legii şi
în Israil. De aceea proorocul Isaia se întrista ca de o desfrînată de cetatea
Ierusalimului. Căci spunea că «dreptatea
de altădată a adormit în ea» (Isaia 1, 21), adică a încetat şi s-a pierdut,
după ce au fost mulţi în ea vrednici de laudă pentru vieţuirea cea după lege. Deci fiind întîiul născut, Israil se afla întru slava cea de
la Dumnezeu, dar nu a păstrat pînă la sfîrşit cinstea dăruită ca un privilegiu
lui. A cedat poporului nou şi ivit mai pe urmă, adică celui din neamuri,
drepturile întîiei naşteri, aplecîndu-se spre cele ale trupului şi lumii.
Precum se citeşte în parabolele evanghelice : «A făcut împăratul nuntă fiului Său» (Matei 22, 2). Şi au venit
cei ce au chemat la cină, care au vestit celor invitaţi poftirea lui Dumnezeu,
spunîndu-le : «Veniţi că toate sînt gata».
Dar fiecare a refuzat, după cum i-a convenit. Unul a spus : «Femeie mi-am luat, nu pot veni. Altul: Am
cumpărat o ţarină, iartă-mă» (Luca 14, 18, 20).
Vezi cum au imitat pe
Esau, preferind plăcerea de cele trecătoare şi trupeşti slavei de la Dumnezeu,
propunînd să dea altora drepturile primei lor naşteri ? Şi au fost chemaţi
îndată în locul lor cei ce au crezut dintre neamuri şi au cîştigat slava
datorată lui Israil, ba şi binecuvîntarea pentru ascultarea lor şi pentru
hotărîrea statornică de-a împlini cele plăcute lui Dumnezeu. Căci e gata de
ascultare poporul îndreptat prin credinţă, deşi cei din Israil s-au îmbogăţit
înaintea lor cu învăţătura legii. Dar deşi mulţimea neamurilor a suferit de
sărăcia în învăţăturile dumnezeieşti, a îmbrăţişat mai repede credinţa şi şi-a
făcut urechea mai deschisă la poruncile date prin Hristos. E ceea ce s-a
mărturisit prin glasul aceluiaşi. Căci s-a zis prin lira Psalmistului : «Poporul, pe care nu L-am cunoscut Mi-a
slujit Mie, cu auzul urechii M-a auzit» (Ps. 17, 48). Iar despre Israil
deja căzut în înstrăinare şi neprimind să umble drept, ci avînd piciorul
înţelegerii şchiop, zice : «Fiii străini
M-au minţit, fiii străini au imbâtrînit şi au şchiopătat de la cărările lor»
(Ps. 17. 49). Căci învăţătura legii şi prezicerea sfinţilor prooroci sînt
cărări drepte şi nerătăcitoare ce duc la Hristos. Dar după ce prin lege şi
prooroci au ajuns la sfîrşitul (la ţinta) lor, s-au făcut şchiopi din
neînţelegere, ocărîndu-L pe El dintr-o minte nesănătoasă şi îndrăznind să
supună morţii pe căpetenia vieţii[3].
Iar că poporul cel nou prin credinţă a răpit binecuvîntarea datorată lui
Israil, arătînd o voinţă neşovăitoare în ascultarea poruncilor dumnezeieşti.
Dar s-a poruncit, cum am spus, mai
înainte lui Israil şi acesta a şi promis să împlinească aceasta. Căci a spus
în Horeb, unde era adunat poporul, şi pe muntele Sinai unde Dumnezeu s-a coborît
în chip de foc. «Toate cîte le va porunci
Dumnezeu, le vom face şi le vom asculta» (Ieş. 19, 8). Dar s-a dovedit
foarte nepăsător în fapte, deşi uşor în promisiune ([4]). De aceea îşi
lasă locul, şi i-o ia înainte apucătorul de călcîi Iacob, adică poporul cel nou
prin credinţă.
Căci el a adus lui
Dumnezeu cele dorite, după ce a răsărit ca poporul întîi născut, ca unul ce a
rodit de mai înainte în chip credinţa, pe care firea dumnezeiască şi-o face ca
o hrană. Şi de fapt aşa prevesteşte Mîntuitorul apostolilor convertirea
Samaritenilor, zicînd : «Eu am de mâncat
o mâncare, pe care voi nu o ştiţi» (Ioan 4, 32). Iar tălmăcind această
spusă, zice : «Mâncarea Mea este să fac
voia Celui ce M-a trimis pe Mine şi să săvirşesc lucrul Lui» (Ioan 4, 34),
Dar Hristos ne-a învăţat prin parabolă că celor din Israil li s-a făcut
nefolositoare promisiunea dată, neducînd la capăt lucrul încredinţat lor, şi că
întîrzierea în venirea la credinţă n-a nedreptăţit de loc neamurile, care L-au
cunoscut pe urmă pe Răscumpărătorul şi L-au cinstit prin împlinirea cu
ascultare a tot binele. Căci a zis : «Un
om oarecare avea doi fii. Şi venind la cel dintîi, i-a zis : Fiule, du-te azi
şi lucrează in via mea. Iar acela răspunzând a zis: Nu vreau. Pe urmă,
răzgîndindu-se, s-a dus. Venind apoi la celălalt, i-a zis la fel. Iar acela,
răspunzând, a zis : Da, Doamne. Şi nu s-a dus. Care dintre cei doi a făcut voia
Tatălui ?» (Matei 21, 28—31). Fără îndoială cel ce a plecat în vie, măcar
că înainte de aceea a simţit oarecare slăbiciune care l-a îndemnat să şovăiască
a promite. Poţi vedea în acestea pe Esau plecînd îndată la vînat şi promiţînd-o
aceasta, dar luîndu-i-o înainte Iacob, măcar la început a refuzat să o facă
aceasta, şi de aceea a fost binecuvîntat de către tatăl. Aşa şi poporul cel nou
răpeşte binecuvîntarea, deşi nu purta chipul vieţuirii iudaice, ca Esau. A
făcut ca Iacob, care s-a făcut cu înţelepciune asemenea lui Esau cel păros prin
pieile iezilor.
Înţelegi că cei în Hristos împlinesc legea,
primind tăierea împrejur în duh, în locul celei trupeşti. Ba intrînd şi în
odihna lui Hristos şi ţinînd Sîmbăta (sabatizînd) în Hristos, ei arată şi
astfel pe Iudeul cel ascuns. Aceasta înseamnă, socotesc, a avea mîini ca Esau,
dar alt glas decît el. Căci nu ne folosim de limba neînfrînată a Iudeilor ,
nici nu obişnuim să hulim pe Stăpînul care ne-a răscumpărat, tăgăduindu-L. Ci
mai degrabă îl slăvim împreună cu Dumnezeu şi Tatăl pe Fiul, numindu-L Domnul
şi Mîntuitorul Răscumpărător.
Aceasta e deci
binecuvîntarea lui Iacob, al cărei înţeles se referă la Emanuil şi la cei
îndreptaţi prin credinţă. Dar să privim şi la cealaltă, adică la cea dată celui
întîi născut, adică lui Israil, al cărui chip este Esau: «Căci iată, zice, din grăsimea pământului va fi locuirea ta şi din rouă
cerului de sus şi cu sabia ta vei trăi şi fratelui tău vei sluji. Dar va fi o
vreme cînd vei lepăda şi vei sfărîma jugul lui de pe grumazul tău» (Fac.
27, 30—40). Căci s-a dat ca binecuvîntare lui Israil, «legea prin Moise» (Ioan 1, 17). Căci ea era cuvîntul lui Hristos
slujit prin îngeri.... Iar că Israil avea să lepede jugul preaînţeleptului
Moise, chemîndu-l Hristos la harul prin credinţă, a mărturisit de mai înainte,
zicînd: «Dar va fi o vreme cînd vei
lepăda şi vei sfărîma legea lui de pe grumazul tău». Căci au lepădat de pe
grumaz jugul legii ca greu de purtat cei ce au crezut din Israil. Fiindcă au
fost chemaţi la demnitatea libertăţii prin credinţa în Hristos.
Rebeca încă înainte de
durerile naşterii, cît avea în pîntece perechea celor ce se vor naşte din ea,
purta cu greutate lupta între ei şi vedea în ei muşcăturile morţii, întrucît
embrionii se ciocneau prin salturile lor nepotolite. Apoi ce voia să afle
întrebînd pe Dumnezeu şi zicînd: «Daca va
fi să fie mie aşa, pentru ce mi-e aceasta ? » Şi ce răspunde Dumnezeu la
acestea ? Două popoare se vor despărţi
din pîntecele tău şi popor pe popor va întrece şi cel mai mare va sluji celui
mai mic» (Fac. 25, 22—23). Deci să primim pe Esau şi pe Iacob ca tipuri a două popoare,
al celui din Israil şi al celui prin credinţă. «Dar Esau, zice, era supărat pe Iacob »că l-a lipsit de drepturile
întîiului născut, pe care el i le-a vîndut, lăsînd altuia cinstea lui, şi pe
lîngă aceea aducînd al doilea vînatul său, a pierdut şi binecuvîntarea. De
aceea cocea gînduri sălbatice şi cugeta, din pricina pismei, la uciderea
fratelui.
Aşa era supărat
şi mîniat Israil cel întîi născut pe cei veniţi la credinţă după el, adică pe
poporul cel nou. Aceasta pentru că a primit de la Dumnezeu treapta întîia şi
s-a ridicat în starea întîiului născut, sau s-a umplut de binecuvîntarea de sus
,îmbogăţindu-se cu harul în Hristos prin Duhul.
Deci poporul
nou creat, după cuvîntul Psalmistului, socotesc că nu e altul, decît cel nou în
Hristos, adică cel ridicat prin credinţă la slava întiiului născut, fiind dat
la o parte şi pierdut cel dintîi, sau Israil. Astfel a ajuns coadă cel ce era
cap, adică cel ce era în frunte şi recunoscut ca întîiul urmînd chemării
celorlalţi. Căci s-au aşezat la spate şi merg după neamuri. Deci poporul în Hristos
prin credinţă ţine călcîiul şi a fost socotit în treapta dumnezeiescului Iacob.
De aceea a spus Dumnezeu
despre Sinagoga Iudeilor : «Iată Eu
închid căile ei şi nu va afla cărarea ei» (Osea 2, 8). Iar pe noi ne duce
în locaşurile de sus printr-o cale lină şi simplificată (uşurată). Căci
porunceşte sfinţilor slujitori : «Deschideţi
porţile, ca să intre poporul care păzeşte dreptatea şi vesteşte adevărul, care
apără adevărul şi păzeşte pacea» (Isaia 26, 2). Şi iarăşi: «Deschideţi cale poporului meu şi aruncaţi
pietrele din cale» (Isaia 26, 10). Deci Lia i-a născut pe cei răsplătiţi şi
binecuvîntaţi şi bine călăuziţi de Dumnezeu.
Iar Rahila luînd iarăşi
mandragore, a născut pe Iosif. Aceasta înseamnă că Biserica primind taina lui
Hristos prin sfinţii apostoli de la Sinagoga Iudeilor ca soră, s-a făcut maică
a poporului, pururea în adaus şi în înaintare spre o mulţime nenumărată. Căci
Iosif se tălmăceşte adaus al lui Dumnezeu. Fiindcă s-a adaus cetelor din Israil
Biserica din neamuri. De aceea a şi spus Hristos : «Am şi alte oi, care nu sînt din staulul acesta. Şi pe acelea trebuie
să le aduc. Şi ele vor auzi glasul Meu şi va fi o turmă şi un păstor» (Ioan
10, 16). Se adaugă deci, precum am spus adineauri,
turma din neamuri, turmelor mai vechi şi nesfîrşită este creşterea intr-o tot
mai mare mulţime pînă ce în timpurile din urmă se va naşte şi Veniamin însuşi,
adică poporul fiu al durerii
Şi cine este acesta, pe care ea
născindu-l moare şi se va muta la altă viaţă? Căci a murit Rachila chiar în
timpul naşterii lui Veniamin. Aceasta înseamnă că, cunoştinţa
deplină trebuie să o atribuim lui Dumnezeu şi celor ce ne întrec în
înţelegere. Şi nu ne întristează deloc a o spune aceasta. Şi socotesc că prin fiul durerii se cuvine să înţelegem
poporul sau mulţimea celor ce vor crede în timpurile din urmă ale veacului.
Căci în acele timpuri se va arăta şi fiul nelegiuirii, «potrivnicul, care se va înălţa mai presus de tot ce se numeşte Dumnezeu
sau I se cuvine închinare, aşa încît să se aşeze pe Sine în locaşul (templul)
lui Dumnezeu şi să se dea pe sine drept dumnezeu» (II Tes. 2, 4—5). Acesta
se va împotrivi sfinţilor şi împotrivindu-se nu se va deosebi întru nimic de
fiarele sălbatice. Căci precum a spus Mîntuitorul însuşi: «Va fi atunci strîmtorare mare, cum n-a fost de la începutul lumii,
nici nu va mai fi» (Matei 24, 21). Iar că minciunile şi pornirile
neomeneşti ale aceluia se vor revărsa nu asupra altora, ci asupra sfinţilor, ne
spune iarăşi Hristos. ([5])
([6])
«Şi
dacă nu s-ar scurta zilele acelea, nu s-ar mîntui nici un trup. Dar zilele
acelea se vor scurta pentru cei aleşi» (Matei 24, 22). Căci prigonirea
fiind aşa de mare împotriva tot celui ales şi sincer în credinţă şi tirania
cumplită şi de nesuportat împreună cu relele aduse asupra unora, socotesc că
timpul va fi scurtat, Dumnezeu cel îndurător măsurînd ispita după puterea
celor ce vor suferi. Aşa ne dă să înţelegem şi prea înţeleptul Pavel: «Dar credincios e Dumnezeu, care nu va
îngădui să fiţi ispitiţi mai mult decît puteţi, ci odată cu ispita va aduce şi
sfîrşitul ei ca să puteţi răbda» (I Cor. 10, 13).
Născîndu-se
deci Veniamin, adică poporul de la sfîrşit în dureri se va repauza Rahila.
Căci se va strămuta, cum am spus adineauri, la altă viaţă Biserica, adică noi,
care prin credinţă în Hristos am dobîndit unirea cu Dumnezeu prin Duh. Şi
să nu te miri dacă moartea a strămutat pe Rahila de la lucrurile din lume.
Acest lucru va tulbura uneori pe vreunul, ducîndu-l la cugetarea a ceea ce s-a
întîmplat odinioară. El va întreba: «Biserica va înceta cîndva şi se va stinge
într-un mod oarecare prin moarte ? Şi aceasta e strămutarea la cele mai înalte
?». La acestea răspundem : Cînd auzi de Biserică, să
ştii că vorbim de mulţimea sfîntă a credincioşilor, a cărei moarte pentru viaţa
trupească în spaţiul lumii, e cale spre creşterea petrecerii şi vieţii în
Hristos şi mod de strămutare spre cele mai bune şi mai înalte.
Deci moartea
Rahilei înseamnă moartea spirituală în Hristos a turmei celor credincioşi,
adică a Bisericii, care îi strămută la altă viaţă, dacă este adevărat că cele
ale noastre se vor strămuta de la stricăciune la nestricăciune, de la moarte la
viaţă, de la slăbiciune la putere, de la necinste la slavă, de la timpuri
măsurate la viaţa veşnică. Şi aşa vom fi împreună cu Hristos,
prin Care şi cu Care fie slava şi stăpînirea lui Dumnezeu şi Tatăl, împreună cu
Sfîntul Duh în vecii vecilor. Amin.
Iesire
4-22,23: Dar tu să zici
lui Faraon: Aşa zice Domnul Dumnezeul Evreilor: Israel este fiul Meu, întâi-născutul Meu.
Îţi zic dar: Lasă pe fiul Meu să Mi se închine; iar de nu-l vei lăsa, iată, îţi
voi ucide pe fiul tău cel întâi-născut".
Cuvantarea
si martiriul lui Stefan.
Voi
cei tari in cerbice si netaiati imprejur la inima si la urechi, voi pururea
stati impotriva Duhului Sfant, precum Si parintii vostri, asa si voi!.
Pe
care dintre prooroci nu l-au prigonit parintii vostri? Si au ucis pe cei ce au
vestit mai dinainte sosirea Celui Drept, ai Carui vanzatori si ucigasi v-ati
facut voi acum.
Voi,
care ati primit Legea intru randuieli de ingeri si n-ati pazit-o!
EPISTOLA
INTAIA CATRE TESALONICIENI
A
SFANTULUI APOSTOL PAVEL
Caci
voi, fratilor, v-ati facut urmatori ai Bisericilor lui Dumnezeu, care sunt in
Iudeea, intru Hristos Iisus, pentru ca ati suferit si voi aceleasi de la cei de
un neam cu voi, dupa cum si ele de la iudei,
Care
si pe Domnul Iisus L-au omorat ca si pe proorocii lor; si pe noi ne-au prigonit
si sunt
neplacuti lui Dumnezeu si tuturor oamenilor sunt potrivnici,
Fiindca ne opresc sa vorbim neamurilor, ca sa
se mantuiasca, spre a se implini pururea masura pacatelor lor. Dar i-a ajuns mania lui Dumnezeu pana in sfarsit.
SPITALUL,
CORANUL, TALMUDUL, KAHALUL ŞI FRANCMASONERIA
de Dr. Nicolae Paulescu
După Talmud, „Mesia va da imperiul lumii ovreilor, cărora vor servi şi se
vor supune toate popoarele”.
Ovreii au aşteptat multă
vreme pe Mesia, care trebuia să le dea dominaţia lumii, având un caracter material.
(C. Albancelli, Le drame maconnique, II, p. 440.)
Fraţii Leman au numărat
25 falşi-mesii. Astăzi,
iudeii admit că, sub numele de Mesia, viitorul rege al omenirii, trebuie
înţeles tot Israelul. De altfel, hahamii afurisesc pe cel ce ar
vorbi de apariţia vreunui Mesia.
„Blestemaţi să
fie cei ce calculează vremile Mesiei”, zice Talmudul din Babilon, - căci după
rabinul Rava, „toate timpurile care erau fixate, pentru venirea Mesiei, au
trecut”. p (Drumont La France juive, I, p. 128).
Iata ce ii spunea intr-o
scrisoare, Baruch Levi lui Karl Marx în 1879(scrisoare aparuta in “La revue de
Paris”, pag. 574, 1 iunie 1928): “Poporul evreu va fi propriul sau Mesia. El va
atinge dominatia mondiala prin dizolvarea celorlalte rase, prin abolirea
frontierelor, prin anihilarea monarhiilor si prin instituirea unei republici
universale in care evreii vor fi conducatorii de maine, fara a intampina vreo
opozitie. Guvernele diferitelor popoare care vor forma republica universala,
vor cadea fara nicio dificultate in mainile evreilor. Atunci va fi posibil
pentru conducatorii evrei sa desfiinteze proprietatea privata, facand peste tot
uz de proprietatea de stat. In acest fel, promisiunea din Talmud in care se
spune ca atunci cand va veni timpul sa vina Mesia, evreii vor avea in mainile
lor proprietatea intregii lumi, va fi indeplinita.”
Viaţa
unui evreu american în Israel(asasinat de Mossad) -
Jack Bernstein.
Jack Bernstein.
…”Înainte ca Israelul
să fi devenit stat în 1948, evreii de peste tot au fost copleşiţi cu propaganda
sioniştilor că Israelul va deveni un cămin al tuturor evreilor, un refugiu al
evreilor persecutaţi, va fi o ţară democratică care va fi împlinirea tuturor
profeţiilor.
Întoarcerea
la Hristos-Ioan Ianolide
De remarcat cateva fraze
foarte interesante :
Poporul evreu L-a dat pe Hristos dar e incapabil să-L urmeze, căci el însuşi se consideră Hristos – iată culmea demonismului la care a ajuns!
Evreii s-au declarat pe ei înşişi drept fiinţă sfântă, însuşi Mesia, deci rasismul lor este absolut.
– Fiinţa poporului evreu este sfântă şi va pieri oricine se va atinge de ea.
– Tocmai asta este greşeala rabinică, a spus W., rasismul de tip divin, dominaţia lumii de către evrei. Obsesia puterii mondiale îi satanizează pe iudei!
– Poporul evreu îşi dovedeşte mesianismul prin influenţa lui mondială şi prin crearea statului lsrael, a replicat cocoşatul.
– Nu cu puterea lui Dumnezeu au făcut ei aceste fapte, ci ca Antihrişti ce s-au închinat lui Satana.
– Evreii au fost capabili să creeze după 2000 de ani statul israelit şi vor fi capabili să conducă lumea întreagă.
W. i-a răspuns:
– Statul lsrael este o dovadă a vremurilor apocaliptice de sfârşit de lume, de venire a doua oară a lui Hristos. Puterea vi se va lua. …Acum însă când sunt îmbătaţi de putere, ei nu pot vedea adevărul, nu se pot pocăi.
– Vom rezidi templul lui Solomon şi vom şterge orice urmă de creştinism din lerusalim!
– Veţi fi din nou loviţi cumplit, a zis W…Evreii de azi sunt mai vinovaţi decât evreii care L-au ucis pe Hristos!
– Cum vreţi voi, vreo 15
milioane de evrei, să guvernaţi 4 miliarde de neevrei? îl întrebase W..
Iar fratele i-a răspuns:
– Avem prozeliţi suficienţi. Unii ştiu că ne sunt prozeliţi, alţii nu ştiu dar toţi sunt la dispoziţia noastră şi noi vom fi dumnezeul lor. Noi am creat francmasoneria iar prin comunism, capitalism, materialism şi umanitarism am dat deja o spiritualitate iudaică întregii lumi. Lumea se iudaizează zi de zi. Evreii sunt fermentul secolului XX.
– Dar Hristos a venit! zicea W.
– Nu a venit. Acela a fost un fur şi un trădător al poporului ales.
– De ce nu vine atunci Hristosul?
– Însuşi poporul evreu este Hristosul!...– Vă urâm, i-a strigat fratele lui, şi tu eşti un trădător al neamului nostru....– Pieirea ta prin tine, Israele! i-a replicat W... Voi nu mai aveţi cer, căci dincolo de pământ nu aveţi nici un ideal !
Iar fratele i-a răspuns:
– Avem prozeliţi suficienţi. Unii ştiu că ne sunt prozeliţi, alţii nu ştiu dar toţi sunt la dispoziţia noastră şi noi vom fi dumnezeul lor. Noi am creat francmasoneria iar prin comunism, capitalism, materialism şi umanitarism am dat deja o spiritualitate iudaică întregii lumi. Lumea se iudaizează zi de zi. Evreii sunt fermentul secolului XX.
– Dar Hristos a venit! zicea W.
– Nu a venit. Acela a fost un fur şi un trădător al poporului ales.
– De ce nu vine atunci Hristosul?
– Însuşi poporul evreu este Hristosul!...– Vă urâm, i-a strigat fratele lui, şi tu eşti un trădător al neamului nostru....– Pieirea ta prin tine, Israele! i-a replicat W... Voi nu mai aveţi cer, căci dincolo de pământ nu aveţi nici un ideal !
Evreii, îmi
spunea el, vor să stăpânească lumea. Ei cred că sunt aleşii lui Dumnezeu. Cred
că fiinţa lor naţională este sfântă. Întrucât nu a apărut „Hristosul” pe care-l
aşteaptă, au ajuns la teoria că însăşi fiinţa rasială a poporului evreu, deci
evreii înşişi în totalitatea lor sunt „Hristosul”.
Evreii însă manevrează
lumea şi prin alte mijloace. Francmasoneria este dominată şi dirijată de ei.
Capitalismul este în cea mai mare parte controlat de finanţa evreiască.
Influenţa lor politică este covârşitoare. Sunt orbiţi de putere şi au o forţă
revoluţionară care stârneşte admiraţie, dar nu au har. În aceste condiţii este
greu de crezut că se poate aştepta de la ei umilinţa care i-ar încreştina.
Acum evreii discută cu Vaticanul şi cer să nu se mai considere că poporul evreu L-a ucis pe Hristos, ci romanii şi câteva căpetenii ale iudeilor. În felul acesta vor să schimbe adevărul evanghelic. Ei ignoră faptul că de 2000 de ani nu fac altceva decât să-L urască pe Hristos şi să uneltească împotriva tuturor oamenilor Totuşi evreii radicali talmudici refuză orice fel de încreştinare şi vor să iudaizeze lumea . Dincolo de aceste orientări, evreii sunt solidari între ei în atingerea scopului final. Duhul minciunii satanice îi stăpâneşte. Ei sunt acei “câini scrijeliţi” cum îi numeşte Pavel, ei sunt duşmani ai tuturor oamenilor.
Acum evreii discută cu Vaticanul şi cer să nu se mai considere că poporul evreu L-a ucis pe Hristos, ci romanii şi câteva căpetenii ale iudeilor. În felul acesta vor să schimbe adevărul evanghelic. Ei ignoră faptul că de 2000 de ani nu fac altceva decât să-L urască pe Hristos şi să uneltească împotriva tuturor oamenilor Totuşi evreii radicali talmudici refuză orice fel de încreştinare şi vor să iudaizeze lumea . Dincolo de aceste orientări, evreii sunt solidari între ei în atingerea scopului final. Duhul minciunii satanice îi stăpâneşte. Ei sunt acei “câini scrijeliţi” cum îi numeşte Pavel, ei sunt duşmani ai tuturor oamenilor.
Sf.Ioan
Gura de Aur
La parabola cu cei doi fii care au fost
trimisi sa lucreze in vie .
Apoi
Domnul le-a grăit:
„Ce
vi se pare? Un om avea doi feciori; şi a zis celui dintîi: „Du-te astăzi şi
lucrează în via mea!" Iar el răspunzând a zis: „Nu vreau" dar mai pe
urmă, căindu-se, s-a dus. Şi mergînd la al doilea i-a spus la fel; iar acela
răspunzând, a zis: Doamne, voi merge" şi n-a mers. Care din aceşti doi a
făcut voia tatălui?" Iar ei au zis: „Cel dintîi" .
Îi mustră iarăşi prin
pilde! Arată în chip ascuns nerecunoştinţa iudeilor şi ascultarea neamurilor,
foarte mult osîndite de ei. Cei doi feciori sînt aceste două popoare: iudeii şi neamurile;
şi aşa s-a întîmplat şi cu neamurile şi cu iudeii. Neamurile, deşi n-au
făgăduit să asculte, deşi n-au auzit legea, au arătat, cu fapta, că ascultă;
iudeii, deşi au spus: „Toate cîte va
spune Dumnezeu vom face şi vom asculta", cu fapta n-au ascultat. Dar
ca nu cumva iudeii să creadă că legea le va fi de folos, Hristos le arată că
însăşi legea îi va osîndi. Acelaşi lucru îl spune şi Pavel: „Nu auzitorii legii sînt drepţi înaintea lui
Dumnezeu, ci făcătorii legii se vor îndreptăţi" . Şi pentru ca să-i
facă pe iudei să se osîndească singuri, îi pune pe ei să rostească hotărîrea de
osîndire, aşa cum a făcut în pilda următoare, cu lucrătorii cei răi trimişi să
lucreze în vie .
Sfântul
Ipolit al Romei :
Tot aşa şi
antihristul adună poporul risipit al iudeilor –anul 1948 .
Spuneţi-mi voi, care vreţi să fiţi sub lege: nu auziţi legea?
,,Căci scris este că Avraam a avut doi fii: unul dintr’o femeie roabă
şi altul din femeia liberă , dar cel din femeia roabă s’a născut după trup, iar
cel din femeia liberă s’a născut prin făgăduinţă. Acestea sunt spuse ca
alegorie ; căci aceste femei sunt două testamente: unul e cel din muntele
Sinai, care naşte spre robie şi care este Agar– căci Agar este muntele Sinai în
Arabia – şi-i corespunde Ierusalimului de-acum, care este rob împreună cu
copiii lui;dar Ierusalimul-cel-de-sus e liber, cel ce este mama noastră.**
Talcuire Sf.Teofilact al
Bulgariei :Avraam a avut, potrivit cuvintelor, deci potrivit istoriei doi
feciori, unul din Agar slujnica [Ismail] şi altul din Sarra cea slobodă
[Isaac]. Alegoric,
adică după chipul în care una se spune şi alta se înţelege, Avraam închipuie pe
Dumnezeu, Care are doi fii: iudeii din sinagogă şi creştinii din Biserică
– creştini care sunt în slobozenia darului Iui Hristos -, iar iudeii sunt sub
slujirea şi robia închipuirii Legii lui Moise, după cum tâlcuieşte marele Pavel
în Epistola către Galateni (4, 22-30).
Solomon :
Că cei ce toate nu le-au crezut pentru fermecaturi, cand
le-au perit cei intaiu nascuti, au
marturisit ca norodul easte fiiul lui Dumnezeu.
[1] Sîngele cel vărsat al lui Abel a cerut numai
răzbunare, sau dreptate pentru el. Sîngele vărsat al lui Hristos a avut efect
mîntuitor asupra lumii întregi. Ba are acest efect şi asupra evreilor care îl
primesc pe Hristos. Hristos ucis nu cere răzbunare, nici pentru cei ce L-au
ucis, sau continuă să-L ucidă, negîndu-L. Şi aceasta o fac oamenii din toate
neamurile şi-ar fi făcut orice neam în care ar fi trăit. Dacă nu-i mîntuieşte
şi pe aceştia, e nu pentru că cere răzbunare împotriva lor, ci pentru că ei
nu-L primesc.
[2] Esau a devenit chipul lui
Israel, clnd acesta n-a primit pe Hristos. Iar Iacob chipul neamurilor care au
primit pe Hristos.
[3] După ce au epuizat tot ce le putea da legea şi proorocii iar
prin poarta lor a intrat Hristos, au rămas şi fără înaintarea prin lege şi
prooroci, şi fără Hristos.
[4] In fond şi în vieţuirea de sub lege era
desenată pentru Israel viata In Hristos prin credinţă, la care putea să ajungă,
dar la care au ajuns înaintea lui neamurile, cum a ajuns Iacob înaintea lui
Esau. Aceasta rămîne să o caute acum Israel la neamuri, ca Isaac la Esau.
[5] Acesta ar fi, după
Sf. Chiril, poporul Israel, care se va adăuga celor ce cred in Hristos. Dar
tot, după el s-ar putea înţelege prin acest fiu al durerii şi cei ce vor crede
în timpurile din urmă în Hristos din Biserica supusă unor mari dureri, avind de
suportat moartea şi trecerea la viata viitoare, împreună cu lumea întreagă.