99. «Iată, Stăpânul, Domnul Savaot va îndepărta din Iudeea şi din Ierusalim
pe cel puternic şi pe cea puternică».
Poporul
iudeu a uneltit sfat rău împotriva Domnului, Care a fost răstignit de ei din
slăbiciune trupească, dar este viu prin puterea lui Dumnezeu Tatăl,
lăsându-le acelora slăbiciunea. Căci spune: «Veţi
muri în păcatele voastre»,
dar nouă ne-a dăruit puterea învierii. Căci: «Cel
ce crede în Mine, chiar dacă va muri, va trăi».
Necredincioşii sunt slabi din cauza necredinţei în cruce, dar drepţii
spun cu încredere: «Toate le pot în Hristos, Cel ce
mă întăreşte». Deci
cel care nu îl are pe Hristos, puterea lui Dumnezeu, nu are putere. De aceea «Domnul va îndepărta din Iudeea şi din Ierusalim pe cel
puternic şi pe cea puternică», aşa cum era Sarra, fiind puternică şi
conducându-l pe atât de puternicul
Avraam, după porunca Domnului, care i-a spus: «Toate
câte îţi va zice Sarra, ascult-o pe ea».
Aşa era Rebeca, scoţând apă din iubire de străini şi reuşind prin virtute,
Debora, care a condus oastea,
Iael fiind cea mai bravă,
Ana fiind ascultată
şi Elisabeta care a profeţit.
Nu mai sunt puternici [şi] nici puternice.
Este
adăugată şi cauza slăbiciunii. Pentru că nu este la ei puterea pâinii şi
puterea apei. Căci după cum trupurile noastre sunt întărite
prin mâncăruri potrivite, la fel este ceva care hrăneşte sufletul şi îi oferă
acestuia vigoarea pentru cele bune. Ce este aceasta? Ceea ce a spus Domnul că: «Trupul Meu este adevărată mâncare şi sângele Meu
adevărată băutură».
Celor cărora acestea nu le aparţin, nu au puterea pâinii şi puterea apei. Unde
mâncărurile sunt slabe, acolo şi cei care se hrănesc trebuie să fie tot aşa.
100.
Să nu fie ca Biserica să
pătimească de păcatele Ierusalimului, încât să-i fie îndepărtat cel puternic
în orice lucrare bună şi în cuvânt pentru adevăr, cel puternic în postiri, cel
puternic în rugăciuni, cel puternic în ispitiri, cel puternic în răbdare, în
smerenie, în esenţa poruncilor, [adică în] iubire; şi la fel cea puternică în
nestricăciune, în cuviinţă, în milostenie, în perseverenţa rugăciunilor, în
suferinţele privegherii. Să nu fie îndepărtată puterea pâinii şi a apei,
începutul pentru puterea cea mai hrănitoare a cuvântului, după cum puterea
duhului profetic i-a părăsit pe iudei şi au ajuns însetaţi de cuvânt, dorind
cuvântul lui Dumnezeu, dar neavându-l.
«Căci a îndepărtat Domnul puterea pâinii şi
puterea apei». La noi este şi o hrană care nu ne aduce putere, dar care nici nu ne
lasă să murim. Pe una ca aceasta Pavel o pregăteşte celor care erau încă prunci
în Hristos, corintenii.
Sunt şi legume, hrana celor slabi. Dar este şi hrana tare potrivită pentru cei
desăvârşiţi, care şi-au antrenat simţurile prin deprindere pentru discernerea
binelui şi răului. Şi dacă vreodată Biserica este lipsită de cei care transmit
învăţăturile tari şi ferme şi care sunt pline de raţiunea dumnezeiască, este un semn
că i s-a îndepărtat puterea pâinii. Dar şi în apă este putere şi slăbiciune,
după cele pe care le-a spus Domnul: «Oricine bea
din apa aceasta va înseta iarăşi, dar cel care bea din apa pe care i-o voi da
Eu, nu va înseta în veac».
După cum am primit hrană tare după cuvântul precedent, apoi lichidă ca să fie
ca un vehicul pentru cea uscată şi să o conducă pentru digestie, la fel este
cu hrana sufletului.
Raţiunea
este prima şi cea mai potrivită hrană a sufletului. Iar cuvântul, deschizând
prin lucrarea proprie calea pentru învăţături, produce înălţarea. Trebuie să
deschidem ochii, ca să ne umplem de pâine şi de apă. Căci, spune, «deschide-ţi ochii şi umple-te de pâine».
Şi în Facere: «S-au deschis ochii lui Agar şi a
văzut apa».
101. «Pe uriaş şi pe cel puternic şi pe omul războinic şi pe judecător».
Denumirea
de uriaş o întâlnim aici atribuită [în sens] bun, fiind rară în altă parte,
precum: «Se va bucura ca un uriaş care aleargă pe drum». «Îl va îndepărta pe
uriaş». Pe cei care au vreun avantaj de la fire şi se deosebesc de cei mulţi
prin alcătuirea trupului pentru înălţarea cunoştinţei sau pentru exercitarea
virtuţii, pe aceştia credem că îi numeşte uriaşi. Iar puternici pe cei care,
cu propria îngrijire şi atenţie, săvârşesc binele cel din fire.
Nu
mai sunt războinici la iudei, căci nu au fost număraţi în registrele militare.
Nici judecător, pentru că s-au predat judecătorilor care i-au luat prizonieri,
pentru că a lipsit conducător în Iuda.
Totuşi,
toate dintre cele care îi ameninţau din cauza necredinţei în Domnul pot să fie
şi asupra noastră, dacă nu credem. Căci ne lipsesc şi nouă războinici care să
ia armele Domnului şi să stea în chip nobil în faţa meşteşugurilor diavolului,
când necredinţa ne stăpâneşte şi suntem predaţi vrăjmaşilor. Dar să ne rugăm
Domnului ca războinicul să nu ne fie îndepărtat, bărbatul întărit cu platoşa
credinţei, având coiful mântuirii care îi păzeşte [părţile] vitale şi picioarele
întărite în pregătirea Evangheliei, având sabia trasă şi gata
să pedepsească orice neascultare
şi, într-un cuvânt, ca bun militar al lui Hristos care împreună suferă
pentru Evanghelie, nefiind implicat în lucrurile vieţii, ca să placă Celui care
l-a recrutat.
102.
Şi Biserica are judecători, care
pot să-i aducă împreună pe frate cu frate, de care şi lumea este judecată, care
şi pe îngeri îi judecă. De aceea, dacă vreodată sunt cei mai mulţi grăitorii
în deşert şi înşelătorii,
învăţând ceea ce nu trebuie, şi răzvrătesc case întregi de dragul câştigului
ruşinos
şi nu este cine să le închidă gura în Biserică unora ca aceştia şi nici care să
le coboare semeţirile ridicate împotriva cunoaşterii Iui Dumnezeu,
[atunci] trebuie să se ştie că [Biserica] a fost uitată din cauza înmulţirii
neascultării ei. Şi dacă nimeni nu este înţelept, care poate să judece între
frate [şi frate],
ci se judecă înaintea celor necredincioşi din cauza lipsei sfinţilor, şi
acesta este un semn al părăsirii; căci Domnul a îndepărtat şi pe judecător.
«Şi pe profet şi pe tâlcuitor». Întreaga profeţie a fost la iudei până la Ioan, iar începând cu acela
le-a lipsit. Şi tâlcuitor duhovnicesc al sensului Legii nu este între ei, din
cauza învârtoşării din Israel. Dar şi în Biserică este darul profetic, prin Cel
care a pus în Biserică mai întâi apostoli, apoi profeţi. De aceea, dacă vreodată
intră necredincioşi sau neştiutori şi nu sunt nici mustraţi, nici judecaţi,
şi aceasta este un semn al părăsirii. Căci spune: «Dacă
aţi profeţi şi ar intra vreun necredincios sau vreun neştiutor, el este
mustrat de toţi, el este judecat de toţi, cele ascunse ale inimii lui sunt vădite».
De aceea profetul este cel care, conform descoperirii Duhului, vesteşte ceea
ce va urma, iar tâlcuitorul este cel care prin înţelegerea din compararea cu
cele asemănătoare, prin experienţa celor de dinainte, anticipează ceea ce
urmează; cel care spune: „dacă vom face cele ale sodomiţilor, vom suferi
asemenea acelora” sau „dacă ne pocăim ca ninivitenii, vom fi miluiţi asemenea
acelora”.
103. «Şi pe bătrân».
Printre
ameninţări este şi îndepărtarea bătrânului, ca cel care aduce prin prezenţa sa
nu puţin folos. De aceea este oare bătrân cel care este învrednicit într-un fel
anume de întâietate şi numărat în prezbiterat (preoţie)? Sau cel care poartă
ireproşabil caracterul prezbiterului (bătrânului), mai ales cel fără experienţa
unei femei? Dar dacă într-adevăr, după legea Domnului, este «bărbat al unei singure femei, având copii credincioşi, nu
sub învinuire de desfrânate sau neascultători, neîngâmfat, nemânios, nebeţiv,
nepoftitor de câştig ruşinos, ci iubitor de străini, iubitor de bine,
înţelept, cuvios, drept, cumpătat, ţinându-se de cuvântul cel credincios al
învăţăturii, ca să fie destoinic şi să îndemne la învăţătura cea sănătoasă şi
să-i mustre pe cei potrivnici»,
acesta este bătrânul (prezbiterul, preotul) pe care Domnul îl îndepărtează de
la poporul cel păcătos.
Precum
pe cel puternic şi pe cea puternică, precum puterea pâinii şi puterea apei,
precum pe cel războinic, pe judecător, la fel şi pe bătrân. Când, deci, vezi pe
unii care sunt vrednici să fie număraţi între prezbiteri că sunt necunoscuţi
sau neglijaţi, şi în locul lor să fie propuşi cei nevrednici, să ştii că din
cauza unui asemenea popor a îndepărtat Domnul bătrânul. De ce fel de schimbător
de bani este nevoie ca cel încercat în acestea să nu rămână necunoscut o arată
Dumnezeu marelui Său slujitor, Moise, când i-a încredinţat alegerea unor
asemenea [oameni]. Căci, spune, «Adună-Mi şaptezeci
de bărbaţi, dintre bătrânii lui Israel, pe care îi ştii tu că sunt bătrâni (prezbiteri) ai poporului şi îi vei duce
la cortul mărturiei şi vor sta acolo cu tine. Şi voi lua din Duhul care [este]
peste tine şi voi pune peste ei şi vor primi împreună cu tine mânia acestui
popor şi nu îi vei duce tu singur».
104.
Dar trebuie ca aceştia să fie
înaintaţi în vârstă, încercaţi de multe de-a lungul timpului, iar statornicia
purtărilor arătând-o din cărunteţea care le-a apărut. Căci «slava bătrânilor este cărunteţea».
Dar dacă undeva şi la vârsta tânără este găsită o minte (cugetare) de
prezbiter, darul nu trebuie necinstit, ci trebuie crezut Cel ce
spune: «Cărunteţe este priceperea la oameni».
Pentru cel care este la statutul de prezbiter (preot) mai mult decât albeaţa
din păr [este] prezbiteratul din pricepere. Poate aceasta înseamnă cuvântul: «în faţa cârunteţii să te ridici [în picioare] şi să
cinsteşti faţa bătrânului».
Căci dacă cineva, ca înţeleptul Daniel, este tânăr la trup, dar cărunt la
pricepere, este mai drept să fie preacinstit decât cei care arată cărunteţi
trupeşti într-o uneltire neînfrânată, ca bătrânii aceia din Babilonia,
învechiţi în zile rele. De aceea harisma prezbiteratului a venit asupra lui
Daniel, care era un copil şi un tânăr după vârsta sensibilă, dar avea
cărunteţe înţelegătoare
în pricepere. Căci nu au minţit cei care au spus: «Vino şi şezi în mijlocul nostru, pentru că ţie ţi-a dat
Dumnezeu prezbiteratul». Astfel se poate ca uneori, când
cei bătrâni vieţuiesc cu uşurătate şi nepăsare, tinerii să fie găsiţi mai de
cinste. Mai mult, bătrânii dintre iudei sunt numiţi [aşa] în mod mincinos. Căci
Dumnezeu a îndepărtat, ca pe cel războinic şi pe profet, tot aşa şi pe bătrân,
de la poporul său. Iar Biserica să se roage să nu-i fie îndepărtat bătrânul
(prezbiterul) care este vrednic de această denumire. Cât de important este
acest lucru învăţăm din [istoria] lui Avraam, căci mulţi care au trăit mai mult
decât el sunt listaţi în generaţiile de dinainte; Adam a trăit nouă sute
treizeci de ani; şi Matusalem nouă sute şaptezeci de ani şi a murit; şi Noe nouă
sute de ani;
şi niciunul dintre aceia nu [a fost] bătrân (prezbiter). Dar Avraam era bătrân
după mărturia Sarrei, care spunea: «Nu mi s-a
întâmplat aceasta până acum, iar domnul meu e bătrân».
Era bătrân datorită virtuţii care îi încărunţea sufletul.
105.
«Şi pe conducătorul peste
cincizeci».
Domnul Savaot ameninţă că îi îndepărtează cu ceilalţi şi pe
conducătorii peste cincizeci ai iudeilor. Ce înseamnă aceasta? Că va lăsa
să se confunde toată administrarea şi rânduiala bine organizată de la ei,
vorbind de întreg [plecând] de la parte. Căci au fost puşi de către Moise
conducători peste o mie şi peste o sută şi peste cincizeci şi peste zece, la
sfatul lui Ietro,
ca aceştia să cântărească poporul şi să preia asupra lor pricinile mai mărunte
ale celor care au nevoie de judecată; ameninţarea către ei este că această
ordine va fi îndepărtată. De aceea ameninţă că îi îndepărtează de la ei şi pe
conducătorul peste cincizeci, şi pe războinic şi pe judecător şi pe tâlcuitor
şi pe profet şi pe bătrân.
106. «Şi pe sfetnicul minunat».
Mare
este necesitatea şi folosul din sfatuire pentru viaţa oamenilor, pentru că de
unul singur nimeni nu-şi este suficient sieşi pentru toate, ci are nevoie de
tovarăşi, mai mult pentru alegerea celor folositoare, decât pentru lucrările
trupeşti, încât omul nesfătuit este o corabie fără cârmaci, ca şi cum s-a
întâmplat să fie lăsată bătăilor vânturilor. De aceea, dacă primim sfetnici în
înţelegerile celor întâmplate, când ne hotărâm pentru suflet şi pentru cele
care ţin de acesta, cum să nu trebuiască să-i căutăm pe sfetnicii minunaţi?!
De
aceea, iudeilor, de când au făcut sfatul cel rău cum să-L vândă pe Domnul, le-a
îndepărtat Domnul Sfetnicul minunat, de ale Cărui sfaturi se minunau. Căci
«erau uimiţi de învăţătura Lui»,
dar nu luau aminte la îndemnuri. Cum să nu fie Sfetnic minunat Cel care în loc
de «ochi pentru ochi»
sfătuieşte [omul] ca celui care îl loveşte peste obrazul drept, să i se
întoarcă şi celălalt, să nu se mânie, să nu judece,
să nu dorească cele ruşinoase, să nu considere [pe nimeni] vrăjmaş, ci să-i
iubească pe cei ce îi urăsc, să nu se îngrijească de cele pieritoare, să nu se
neliniştească în cugetarea sa, să nu caute cele mărunte la Dumnezeu, să aibă în
cer inima, acolo mutându-şi comorile, să fie cu Dumnezeu, să fie iubitor de
fraţi, să arate compasiune, împărtăşind ceea ce are, nu în mâncăruri crezând
[că se află] ceea ce este întinat, ci în inimă şi în intenţie?! Pe Acesta,Care
sfătuia asemenea lucruri, atât de dumnezeieşti şi minunate, din cauză că nu a
fost primit de către ei, Domnul L-a îndepărtat. De aceea Sfetnicul minunat nu
mai este cu ei.
Să ne
rugăm ca Biserica aceasta să nu fie lipsită de Sfetnicul minunat, pentru ca ori
de câte ori îi vine cuiva timpul pentru sfatul despre cele de trebuinţă,
înfâţişându-se în această casă - locul comun de sfat al sufletelor -, să
găsească cuvânt de mângâiere, care aduce sufletelor, ca să zicem aşa, o lumină
pentru găsirea celor de trebuinţă. Iar cel care, deşi sfatul bun îi este la
îndemână, merge după voinţa inimii lui celei deşarte este asemenea lui Roboam,
care, desconsiderând părerea izbăvitoare a bătrânilor, a urmat celor mai
tineri, care fuseseră crescuţi împreună cu el, din cauza cărora a şi pierdut domnia
asupra celor zece triburi.
107. «Şi pe arhitectul înţelept».
După
ce a fost îndepărtat de la iudei ajutorul Sfetnicului minunat, Care s-a arătat
că este Domnul nostru Iisus Hristos, a fost îndepărtat de la ei şi arhitectul
înţelept, şi a devenit Apostolul neamurilor, evreu dintre evrei, după lege
fariseu,
Pavel, devenit slujitor al lui Iisus Hristos, pe Care L-a prigonit. Care este
argumentul cunoştinţei sale arhitectonice? El însuşi spune: «Ca un înţelept arhitect am pus temelia».
Dar cred că şi Duhul Sfânt este arhitect al Bisericii lui Dumnezeu, după cum
spune însuşi Pavel: «Sunteţi împreună zidiţi, spre
a fi locaş al lui Dumnezeu în Duhul»
şi sunteţi împreună zidiţi cu ajutorul Duhului şi creşteţi într-un templu sfânt
în Domnul. Deci pe cei care L-au lepădat pe Sfetnicul minunat, pe Dumnezeu
Cuvântul, i-a făcut pustii de Arhitectul înţelept, Duhul cel Sfânt. De aceea,
neavându-L pe Cel care îi armonizează şi îi întocmeşte împreună, sunt
dezlegaţi şi dezbinaţi unii de alţii, neputând să devină templu al lui
Dumnezeu prin zidirea duhovnicească.
Dar
noi să ne rugăm ca Biserica să aibă ajutorul Duhului, pentru ca să fie
ridicaţi pentru noi arhitecţi duhovniceşti, cum era Beţaleel,
pe care Dumnezeu l-a umplut de Duhul dumnezeiesc, de Duhul priceperii şi al
cunoştinţei,
pentru a zidi după toate obiectele de arhitectură.
«Şi pe
ascultătorul priceput».
Dacă
după Solomon, «un cuvânt preţios este în urechea
gata să asculte»,
acolo unde cuvântul nu se află, nu este nevoie nici de ascultare. Deci, dacă
Sfetnicul minunat a fost îndepărtat, prin urmare a fost îndepărtat şi
ascultătorul cel priceput. Căci unde nu se găseşte argint, schimbătorii de
bani stau degeaba. Este trist când cuvântul e plin de sensuri şi e rostit
potrivit faptelor, dar nu se găseşte cineva care să le asculte cu pricepere,
pentru că nu are urechile sufletului, pe care Domnul le caută pentru
ascultarea cuvintelor Sale, spunând: «Cel care are
urechi de auzit să audă».
108. «Şi le voi pune conducători ai lor tineri şi batjocoritori vor domni
peste ei».
Pedeapsa
este dublă: cele bune sunt îndepărtate, iar [ei] sunt lăsaţi pradă celor mai
rele. Căci după ce Stăpânul [şi] «Domnul a îndepărtat
din Iudeea şi din Ierusalim puterea pâinii şi puterea apei, pe uriaş şi pe cel
puternic, şi pe omul războinic şi pe judecător, şi pe tâlcuitor, şi pe
conducătorul peste cincizeci, şi pe sfetnicul minunat, şi pe arhitectul
înţelept, şi pe ascultătorul priceput»,
atunci Scriptura i-a ameninţat că le va trimite tineri drept conducători.
Astfel a considerat cea mai grea pedeapsă ca cetatea să fie condusă şi administrată
de cei tineri. Căci tinereţea este uşuratică şi uşor de mişcat către cele
josnice; dorinţe greu de ţinut în frâu, nervi animalici, nesăbuinţe,
obrăznicii, fumuri şi impertinenţe sunt patimi obişnuite tinereţii; invidii
faţă de ceea ce îi este superior, suspiciune faţă de cele proprii. Un roi de
nenumărate răutăţi este legat de tinereţe; de acestea toate au parte cei
conduşi, pentru că răutăţile conducătorilor devin nenorociri pentru cei
conduşi.
«Şi le voi pune conducători ai lor tineri». Cele bune sunt menţionate la singular - cel puternic şi cea puternică,
războinicul, judecătorul, profetul, tâlcuitorul, conducătorul peste cincizeci,
Sfetnicul minunat, Arhitectul înţelept, ascultătorul priceput -, dar
ameninţarea cu cele rele creşte la o mulţime: tineri drept conducători şi
batjocoritori vor domni peste voi. Nu cel care este tânăr ca vârstă este
acuzat, ci cel copil în purtare. Căci nu cel mai mic în ani este cumva
blamabil, ci cel care trăieşte după patimă. Aşa era Roboam, despre care s-a
scris: «Roboam era mai tânăr şi fricos la inimă».
De aceea şi Ecclesiastul spune: «Vai ţie, cetate, a cărui rege este mai tânăr şi
conducătorii mănâncă dimineaţa».
Căci nu cel tânăr la vârstă, ci cel nedesăvârşit la suflet este numit aici mai
tânăr, într-adevăr în privinţa vârstei, că nu este un obstacol celui care doreşte
să trăiască după virtute, a arătat-o Domnul în cuvintele către Ieremia,
spunând: «Să nu zici: sunt mai tânăr».
Căci nu a negat că el este tânăr, dar a spus că nu este un obstacol pentru el
tinereţea datorită desăvârşirii sufletului. „Căci la toţi, la care te voi
trimite, te vei duce. Căci te-am văzut că eşti bătrân în cuget, [Eu] Cel ce văd
nobleţea cărunteţii în ascuns”.
109.
«Batjocoritori
vor domni» peste cei care se înfăţişează pe sine slujitori păcatului. Căci dacă
vrăjmaşul comun devine domn al lor, nu se foloseşte ca de ai lui, ci îi
abuzează ca pe unii străini. Duşmanul nostru comun se făleşte cu cel prins cu
înşelăciune de păcat, călcându-ne şi semeţindu-se asupra noastră, dar nu numai
asupra noastră, ci şi asupra Domnului nostru, de la Care ne-a făcut să cădem şi
arătând public diformitatea noastră, nu încetează să triumfe cu cei captivi şi
să-i batjocorească pe cei supuşi. Căci de vreme ce el însuşi a fost făcut ca să
fie batjocorit, căci aceasta este, se spune, «începutul
lucrărilor Domnului, făcut ca să fie batjocorit de către îngerii Lui»şi
Psalmul: «Şarpele acesta, pe care l-ai făcut, ca să
fie batjocorit», întorcându-ne nouă cele de care trebuia să sufere el însuşi, domneşte
asupra noastră prin batjocură. De unde cel care percepe păcatul lucrat în el de
la diavol spune: «Coapsele mele s-au umplut de
batjocoriri».
Şi aproape ca Samson, devenit pradă celor de alt neam din cauza desfrânării,
fiind orbit de către ei, a fost prezentat pentru a fi batjocorit,
la fel oricine pe care păcatul l-a orbit este batjocorit de către cei de alt
neam.
Dar
pe aceşti batjocoritori Domnul nu ameninţă că îi va ridica El însuşi, ca pe
tinerii care conduc, ci spune că vor domni de la sine, de unde [reiese că]
fiecare se va pune prin [propriile] fapte pe sine să domnească la ei. Poate din
cauză că cei care urmează să-L răstignească îl vor batjocori pe Domnul în faţa
crucii, au fost daţi în mâinile stăpânirii mai tinere, a romanilor, iar
batjocoritorii, care nu au adevărul cu ei, au pus stăpânire pe ei. Dacă vezi că
Biserica este condusă de cei care înrobesc cu viclenie cuvântul şi de mincinoşi
cu făţărnicie, să ştii că batjocoritorii domnesc peste ea, care îi înşală pe
cei mai nevinovaţi cu vorbe frumoase şi convingătoare.
110. «Şi poporul se va năpusti, om asupra unui om şi om asupra aproapelui
său».
Profetul
relatează în mod direct despre cele de dinaintea cuceririi Ierusalimului -
ultima, după care au fost lăsaţi pradă împrăştierii -, fără să mai prezinte
prin pilde profetice, ci descriind întâmplările simplu şi pe faţă: când,
năpustindu-se unii asupra altora, au umplut cetatea de răzvrătire şi ucidere,
nu au fost mânaţi la înţelegerea necesară de duşmanii care îi asediau, ci,
luptându-se pentru cele de pe urmă, cetatea fiind deja cucerită, zidurile
dărâmate, iar vrăjmaşii năvălind înăuntru, se băteau între ei pentru setea de
conducere şi de întâietate. Şi au pătimit acestea pentru că le-au fost îndepărtaţi
profetul şi tâlcuitorul şi bătrânul şi Sfetnicul minunat şi le-au fost puşi
tineri drept conducători şi batjocoritori au domnit peste ei.
«Şi copilul se va ridica împotriva
bătrânului, cel fără cinste asupra celui cu cinste». Cercetează însuşirile încălcării. Căci propriu răzvrătirii este să nu
se mai facă deosebire, ci copilul să nu-l mai sufere pe bătrân şi să se ridice
împotriva învăţăturilor acestuia, iar cel fără onoare răzvrătindu-se în patima
necinstei, să dorească să fie socotit mai nobil decât cel cu cinste.
Mă
tem însă ca acestea să nu ni se aplice şi nouă, iar profeţiile să nu fie pentru
timpul prezent, când copii tineri la vârstă, mai tineri (imaturi) în
comportament, se ridică împotriva prezbiterilor (preoţilor) Bisericii,
neadmiţând nici slujbele lor, nepăstrând nici buna rânduială cuvenită a
Bisericii. Şi când cei care vieţuiesc cu răutate pornesc la război împotriva
celor bine organizaţi, cei fără cinste se ridică împotriva celor cu cinste.
Căci oare nu vedem oameni care în fiecare zi se ridică din beţie şi îmbuibare
[şi] din bordeluri, dar vorbesc despre Dumnezeu şi îi judecă pe cei cinstiţi ai
poporului?
111. «Căci un om îl va prinde pe fratele său şi pe aproapele tatălui său,
spunându-i: Ai haină, fii conducătorul nostru şi hrana mea să fie sub tine».
Acestea
se referă în mod clar la timpul captivităţii iudeilor, când fiind epuizaţi de
foame, au căzut în a se mânca unul pe altul, s-au apropiat de cei care păreau
că o duceau bine, cerându-le conducerea: «Ai
haină, fii conducătorul nostru». Adevăratul conducător nu este cunoscut
din simbolurile din exterior, precum porfira, mantia şi diadema, ci din faptul
că deţine virtutea de conducător. Cel care este condus de plăceri şi este
purtat de diferite pofte, fiind rob al păcatului, nu este potrivit
să conducă. Aici, totuşi, mărturia pentru putinţa de a conduce nu vine din
împodobirea sufletului, ci din acoperământul hainelor.
Noi
să ne rugăm ca cei care conduc Bisericile şi învaţă poporul să aibă mărturia nu
din acoperământul din exterior şi din aparenţa însuşită, ci din adevărul
însuşi, ca să spunem: „Nu pentru că exteriorul tău este împodobit şi pentru că
închipuirea dreptei credinţe ţi-a reuşit
de ajuns, ci pentru că Dumnezeu ţi-a îmbrăcat sufletul cu haina mântuirii şi
cu veşmântul veseliei şi te-a mărit cu orice bogăţie, fii
conducătorul nostru, pentru ca din plinătatea în cuvânt şi în înţelepciune şi
în fapte bune să ne găsim îmbelşugarea bucuriilor duhovniceşti din slujirea
ta”. «Şi hrana mea să fie sub tine», adică
partea de grâu să fie sub tine.
112.
«Şi
răspunzând în ziua aceea, va spune: Nu voi fi conducătorul vostru, căci nu
este pâine în casa mea şi nici haină».
Iarăşi, Scriptura vorbeşte în enigmă despre revoltă, după istorie, relatând
decăderea extremă a poporului, când cei târâţi de ei spre conducere nu aveau
nici măcar o haină. Se arată dezbinarea lucrurilor din revoltă, faptul că toţi
se grăbeau să pună pe cel care putea să-i conducă, dar fără învoială şi fără
înţelegere, ci fiecare îl oprea pe primul întâlnit şi nu-l alegea pe cel
vrednic, ci pe cel care îi era casnic, nici pe cel care putea să-i salveze, ci
pe cel distins faţă de el după neam. «Căci,
spune, îl va apuca omul pe fratele său sau pe
casnicul tatălui sau» .
Să nu
existe aceasta la întâietăţile din Biserici, ca cel care se întâmplă să deţină
ceva să fie lipsit de hainele de nuntă şi golit de podoaba cuvenită, sărăcit de
mâncărurile duhovniceşti şi să nu aibă în casa lui, adică în ascunsul inimii
sale, pâine adevărată şi vie, care poate să întărească inima omului.
Acum însă, mă tem ca nu cumva la revolta iudaică să fi fost unii care se
considerau nevrednici să-i conducă pe alţii din cauza simţirii sărăciei aflate
la ei. Iar despre cele de acum, chiar dacă unii nu sunt îmbrăcaţi în Hristos,
nici în milostivirea îndurării, după apostol, dacă
cineva îi apucă, nu îl refuză, iar dacă nu-i apucă, mulţi năvălesc, mulţi
auto-hirotoniţi care îşi fac propagandă, care urmăresc strălucirea prezentă,
fără să prevadă judecata care vine.
Dar Moise nu era aşa. Ci era în
toate gata să se supună şi să asculte, când a fost trimis la popor. «Rogu-mă, Doamne, spune, alege pe altul pe care să-l trimiţi». Prin aceasta a făcut ca Dumnezeu să-l ţină mai aprig, arătând prin
însuşi refuzul şi mărturisirea slăbiciunii că este vrednic de a conduce. De
aceea preceptul este bun: «Nu căuta să fii
judecător, ca nu cumva să nu poţi ridica nedreptăţile».
Totuşi, cuvântul profetic spune că refuzul celor târâţi de către răzvrătiţi să
conducă nu era întreg. Căci nu a spus simplu: „Nu voi fi conducător”, ci cu
adăugarea: «Nu voi fi conducătorul acestui popor»;
şi a adăugat motivaţia.
113. «Pentru că Ierusalim a fost
pustiit şi Iudea a căzut împreună şi limbile lor cu nelegiuiri sunt
necredincioase faţă de Domnul».
Căci
Ierusalimul, ţinut până acum de mâna Domnului cu legătura unităţii, a fost
acum pustiit şi aruncat. Şi Iudeea a căzut deopotrivă, când sprijinul ei au
fost luat. Nu sunt oare acestea suferinţele? Dar există oare grija de a
bineplăcea Domnului şi strădania spre pocăinţă, încât de aici să vină nădejdea
că suferinţele vor înceta? Dar «limbile lor cu
nedreptăţi sunt necredincioase faţă de Domnul», şi nu sunt doar
necredincioase, ci cu nelegiuiri. Astfel, prin faptul că inima se înstrăinează
de Dumnezeu şi este nesupusă legii dumnezeieşti, limba lor, care trebuia să se
ocupe ziua şi noaptea de legea Domnului, este răzvrătită şi nesupusă. „Ce să
conduc deci?, spune Ierusalimul? Dar a fost aruncat şi pustiit. Iudeea? Dar nu
mai stă drept, căci a căzut. Pe cei care se pocăiesc? Dar sunt nesupuşi cu
limbile lor”. Poate că datorită slavei de dinainte este demn să îi conduci pe
unii ca aceştia. Dar spune: «S-a smerit slava lor
şi ruşinea feţei lor a stat împotriva lor».
Adică aceştia nu au îndrăzneala să se uite în sus spre Dumnezeu, din cauză că
păcatul nu este întâmplător, ci este comparabil ca nivel cu cel al
sodomiţilor; nu era în ascuns, nici nu l-au făcut ruşinaţi, ci ca şi cum se
bucurau de lucrarea celor rele, îl vesteau tuturor şi îl arătau, ca aceia care,
grăbindu-se la plăcerile nelegiuite, nu-şi acopereau neruşinarea cu cuvinte
frumoase. «Unde, se spune, sunt bărbaţii, care au intrat la tine? Scoate-i la noi, ca sa ne împreunam cu ei!» .
Au
imitat acel păcat. «Căci păcatul lor, ca al
Sodomei, l-au vestit şi l-au arătat».
Cel care citeşte acestea în istoria care descrie suferinţele de dinaintea
căderii Ierusalimului, va fi surprins de claritatea profeţiei. Totuşi, erau
două cauze ale refuzului motivat al celor târâţi la conducerea poporului:
neputinţa lor personală şi dificultatea lucrurilor, cei din popor fiind greu
de îndreptat din cauza şuvoiului mare al păcatului. Cuvântul de dinainte le
conţine pe acestea amândouă: despre neputinţa proprie, cel care a refuzat
conducerea spunând: «Nu este pâine în casa mea,
nici haină», iar despre neputinţa poporului de a se vindeca, din faptul
că zice: «Nu voi fi conducător al acestui popor,
pentru că Ierusalim a fost pustiit şi Iudea a căzut împreună şi limbile lor cu
nelegiuiri sunt necredincioase faţă de Domnul. Căci nelegiuirea lor, ca a
Sodomei, au vestit-o şi au arătat- o». Căci nu putea unul singur să-i
izbăvească pe sodomiţi, ci era nevoie de zece drepţi cel puţin, care să se
roage pentru ei.
114. «Vai sufletului lor, pentru că au
sfătuit un sfat rău împotriva lor, spunând: Să-l legăm pe cel drept, pentru că
nu ne este de nici- un folos. De aceea vor mânca roadele faptelor lor».
Apoi
profetul, după ce a văzut că poporul aidoma Sodomei nu roşeşte să păcătuiască,
când cade fără ascundere sau acoperire, ci vorbeşte deschis fără ruşine şi se
mândreşte de cele ruşinoase, spune plângându-i pe aceştia: «Vai sufletului lor, pentru că au sfătuit un sfat rău
împotriva lor, spunând: Să-l legăm pe cel drept, pentru că nu ne este de niciun
folos». Sfaturile împotriva drepţilor se întorc asupra capetelor celor
care le-au sfătuit, după cum săgeţile aruncate se întorc de la corpurile tari
şi rigide asupra celor care le-au tras. De aceea spune: «Au sfătuit un sfat rău împotriva lor, spunând: Să-l legăm
pe cel drept, pentru că nu ne este de niciun folos».
Pe acestea le-au făcut iudeii la venirea Domnului. Căci L-au legat,
L-au dus la Caiafa.
Au legat mâinile binefăcătoare, care nu purtau
venirea judecăţii, pentru că [aceasta] era distrugătoare a răutăţii. Dreptatea
nu este de niciun folos celor nedrepţi, după cum nu este soarele celor care
suferă de oftalmie. De aceea spune: «vor mânca
roadele faptelor lor». Acestea sunt însă roadele acelor fapte: robie,
împrăştiere, distrugerea Templului, căderea din slavă, ruşinea feţei lor, care
nu le permite să se uite sus spre Dumnezeu, din cauza păcatului împotriva Celui
Unul-Născut. Au pierdut, deci, îndrăzneala de dinainte, nemaiavând profeţi,
nici cult; legând Cuvântul, legând adevărul, legând lumina, legând dreptatea,
legându-L pe Mântuitorul, legând doctorul, legând Izbăvitorul (Hristos este
toate acestea, după înţelegerea felurită despre El), au fost lipsiţi de lumină,
au fost lipsiţi de cuvânt, au fost lipsiţi de adevăr; trăiau împreună cu
nedreptatea, sufereau de boli de nevindecat. Acestea sunt roadele faptelor, pe
care le mănâncă.
115. «Vai celui nedrept Rele vor veni
asupra lui după faptele mâinilor lui».
Spunem
că acestea sunt zise despre judecata dumnezeiască, ce va răsplăti fiecăruia
după vrednicie. Dar dacă [se spune] de aceea: «Vai
celui nedrept, căci rele vor veni după faptele lui asupra lui», în care
nedreptatea nu a trecut în faptă, ci s-a împlinit în ascunsul inimii, oare nu
va fi adusă pedeapsa [şi asupra aceluia], încât i se potriveşte şi lui vai-ul?
Sau vorbind de ceea ce este săvârşit cu răutate, ţi-a lăsat ţie să te gândeşti
prin analogie la restul. Căci este un rău deplin să păcătuieşti în conştiinţă
şi în faptă,
dar o jumătate de rău când păcatul stă [doar] în pornirea cugetului. Cel care
păcătuieşte în cuget nu este deloc nesusceptibil de pedeapsă, ci pe cât este
lipsit de rău, pe atât i se ridică suferinţele. Deci, vai celui nedrept, căci
rele vor veni asupra lui după fărădelegile şi după faptele mâinilor lui,
pentru că mâinile sunt organe ale gândului. De aceea, după cum se mişcă partea
conducătoare, astfel se mişcă partea lucrătoare.
116. «Poporul Meu, perceptorii voştri
vă jefuiesc şi cei ce vă silesc domnesc asupra voastră».
Este
glasul Celui care cheamă poporul şi împărtăşeşte suferinţa cu cei afectaţi: «Poporul Meu». Până să-L legaţi pe Cel drept, până
să respingeţi folosul de la Acela, ce aţi suferit? Acum aţi devenit legaţi cu
multe datorii. De aceea aţi fost predaţi celor care recuperează datoria, care
pentru că nu găsesc la voi grâne, nici belşug de roade, vă jefuiesc pe voi,
cei mici şi neînsemnaţi, adunând roadele zdrobite ale sufletului vostru.
Asemenea suntem noi, când ne pocăim prea puţin şi neînsemnat şi fără roade. «Căci ceea ce seamănă omul, aceea va şi secera».
Cel care seamănă din belşug în Duhul cu pocăinţă vrednică de pomenire mila,
îndurarea, rugăciunea, dreptatea, lacrimile neîncetate, acela, semănând cu
lacrimi, va secera cu bucurie, ridicând snopii pocăinţei, ca să plătească
tot ceea ce trebuia perceptorului. Dar celui care, în pocăinţa pentru păcatele
de dinainte, seamănă puţin în milă, în rugăciune, cultivând un pai golit de
roade, nu i se va permite de către perceptor să-l aibă nici pe acesta.
Cine
este acest perceptor, învăţăm din îndemnul după Evanghelie, când Domnul spune:
«Şi când mergi cu acuzatorul tău la conducător,
dă-ţi silinţa să scapi de el pe cale, ca nu cumva să te târască la judecător,
şi judecătorul să te predea perceptorului, iar perceptorul să te arunce în
temniţă».
Observă, dar, aici acuzatorul şi calea, apoi conducătorul care are întâietate
asupra acuzatorului nostru. Căci calea este viaţa noastră, iar acuzatorul este
puterea care se luptă cu noi şi care ne însoţeşte în viaţă, uneltind prin orice
metodă să ne întoarcă de la calea care duce spre Dumnezeu. Iar conducătorul
[este cel] despre care Domnul a spus: «Acum a venit
conducătorul (stăpânul) lumii acesteia şi nu va găsi nimic în Mine».
Nu a găsit nimic în Domnul, pentru că «păcat nu a
făcut, nici vicleşug nu s-a aflat în gura Lui»,
Cel ispitit întru toate după asemănarea [noastră], afară de păcat.
117. De aceea, când găseşte în noi multe, ne predă Judecătorului prin multe
frânghii ale păcatului cu care ne trage după sine, [frânghii] cu care ne-am
legat noi înşine. Iar Judecătorul, Căruia Tatăl I-a dat toată judecata,
primindu-ne de la cel vrăjmaş şi răzbunător încărcaţi cu multe acuze, ne va
preda preceptorului, rânduit pentru pedeapsă. Acesta ne va arunca în temniţă,
adică în locul de pedeapsă, silindu-ne cu biciuiri chinuitoare şi recuperând
până şi de la cel mai mic păcat [făcut] de noi din nepurtare de grijă. De aceea
Domnul ne sfătuieşte cât timp suntem pe cale cu acuzatorul, să ne dăm silinţa să
scăpăm de el, adică să săvârşim fapte pentru eliberarea de vrăjmaş şi să nu
aşteptăm [până] când suntem duşi, când vine ceasul din urmă, în care
conducătorul stând ne va cerceta. Dacă acesta găseşte multe de ale lui în
viaţa noastră, ne va preda Judecătorului, acuzându-ne şi nelăsându-ne să
negăm, amintindu-ne despre locul în care am făcut păcatul, ca unul care se afla
cu noi şi lucra împreună cu noi răul, despre modul în care l-am săvârşit, despre
dispoziţia cu care am păcătuit. De aceea, câtă vreme suntem stăpâni pe ceea ce
facem, să ne dăm silinţa să scăpăm de acuzator.
«Şi cei ce vă silesc domnesc asupra
voastră». Cei care îi silesc pe cei săraci, care sunt supuşi multor datorii, îi
târăsc în robie. De aceea este bine să nu datoreze [nimic], iar în al doilea
rând să nu fie lipsit să îşi plătească datoria. Altfel, este neapărată
trebuinţă să ajungă rob când îi sunt prezentate cerinţele. Aceasta [se arată]
prin [cuvintele]: «Şi cei ce vă silesc domnesc asupra
voastră».
118. «Poporul Meu, cei ce vă fericesc vă înşală şi cărarea picioarelor
voastre o strică».
Cei
conduşi de tineri şi stăpâniţi de batjocoritori, cei jefuiţi de preceptori şi
duşi în robie din cauză că nu aveau [cu ce] să plătească şi care şi-au pierdut
libertatea din cauza sărăciei extreme, mai degrabă sunt vrednici să de milă,
decât să fie fericiţi. De aceea, cel care îi fericeşte pe unii ca aceştia,
săvârşeşte o faptă de linguşitor, depăşind din complezenţă ceea ce este
potrivit, [şi] vătămând peste măsură
îi duce la rătăcire, îndepărtându-le percepţia asupra păcatelor, iar cărarea
picioarelor celor pe care îi înşală cu fericirea peste cuviinţă este stricată.
De aceea necazurile îndeamnă la umilinţă, iar fericirea aduce îngâmfare.
A spus
în general, «popor», arătând că nu doar
acesta care se află în umilinţă, găsindu-se în suferinţele enumerate, ci orice
popor în general, fiind o adunare de oameni, formată din diferite profesii,
vârste şi vieţi [aparte], nu se poate în întregime încadra în fericire la
acelaşi nivel. Căci alte evenimente proprii îl afectează diferit pe fiecare:
pe unul chinurile bătrâneţii, pe altul răutăţile robiei; pe altul sărăcia, pe
alţii pierderea casnicilor, pe alţii bolile. De aceea, cum să nu fie
înşelătoare fericirea atribuită întregului popor?
Desigur
Domnul, chiar şi când indică mulţimea prin fericire: «Fericiţi cei săraci cu duhul»,
şi: «Fericiţi cei ce flămânzesc»,
şi: «Fericiţi cei ce plâng»,
adresându-se celor prezenţi, arată că fericirile sunt uşor de numărat. Căci
este clar că a făcut cuvântul despre ucenici, care învăţaseră lăudata smerenie
a cugetului şi care, după asemănarea cu El, «Care
sărăcise pentru noi»,
îşi asumaseră sărăcia în cugetare. De aceea spune: «A voastră este împărăţia cerurilor»,
şi: «Fericiţi cei ce flămânzesc acum, că aceştia
vor fi săturaţi».
Dacă «strâmtă este calea şi puţini sunt cei care o
găsesc»,
cum se poate ca mulţi să fie fericiţi? De aceea, cel care fericeşte întregul
popor duce cu totul la înşelare şi îl tulbură, nelăsându-l să meargă liniştit
pe cale.
Este
uşor ca cei care nu ascultă să fie prinşi în patima laudelor, din cauza iubirii
de sine fiecare fiind supus cu uşurinţă vicleşugurilor linguşirilor. Omul nu
trage foloase, nici dacă se umileşte şi se retrage când cade sub acuzaţiile
unora, nici dacă din ignoranţa despre cele ale sale se umflă şi se îngâmfă cu
uşurinţă prin laude. Dar de vreme
ce cărarea este un drum bătătorit mai înainte şi străbătut de cei care l-au
apucat anterior, cel care nu le permite celor lăsaţi în urmă de zelul celor
care merg în faţă să ajungă la simţirea întristării, ci îi fericeşte pe cei
care păcătuiesc ca şi cum ar fi drepţi, acela strică [deci] cărarea picioarelor
lor.
119. «Dar acum Domnul va sta la judecată şi va aduce la judecată pe poporul
Său».
Prin
judecata şi priceperea dumnezeiască, după nespusa înţelepciune, toate sunt
împărţite fiecăruia după merit, atât cele care intervin acum, cât şi cele din
veacul viitor. De aceea, spune, dacă poporul a făcut asemenea fărădelegi, Domnul
a adus asupra lui asemenea [pedepse]. Pentru că era nevoie ca cele care ţin de
dreptatea lui Dumnezeu să fie oarecum arătate că nu depăşesc măsura nedreptăţilor
prin mulţimea de pedepse, se spune: «Dar acum
Domnul va sta la judecată», încât acest «acum»
să fie deosebit de veacul viitor.
Sau
poate «acum» pentru noi înseamnă timpul
scurt şi neîmpărţit, dar pentru Dumnezeu toate sunt prezente în percepţia lui «acum». Căci nimic nu îi este trecut, nimic nu
urmează, ci toate sunt de faţă; şi toate cele aşteptate de către noi de departe
se arată ca deja prezente sub ochii dumnezeieşti, încât la Dumnezeu «acum» include şi veacul viitor. Pentru că timpul
hotărât pentru judecată nu este departe faţă de Dumnezeu, înţelegem că «acum» se referă la judecata universală. Va sta la
judecată, desfăşurând cuvintele judecăţii Sale, după care va da pentru faptele
înseşi răsplata dreaptă a unor asemenea pedepse, încât şi cei condamnaţi vor asculta
judecata rostită împotriva lor ca fiind cea mai dreaptă.
120. «Şi va aduce la judecată pe poporul israelit».
Căci
cei care au păcătuit sub Lege, prin lege vor
fi judecaţi,
dar nu şi celelalte popoare, căci cei care au păcătuit fără Lege, fără Lege vor
fi pierduţi
şi: «Cei necredincioşi nu se vor ridica la judecată» ci la osândă. Pentru orice legiuitor, judecata faţă de cei judecaţi
după legea scrisă de el se face prin comparaţia dintre faptă şi intenţia
legiuitorului. De aceea Domnul spune: «Cuvântul pe
care l-am spus, acela vă va judeca»,
pentru că gândurile se vor ridica unele împotriva celorlalte: cel insuflat de
la Domnul şi cel care îndemna spre păcat.
Căci
după Osea,
fiecare va fi înconjurat de sfaturile sale. Vom vedea deodată prin amintire
toate faptele ca şi cum ar sta înaintea noastră şi arătate faţă în faţă în
mintea noastră cu chipurile proprii, aşa cum a fost fiecare făcută sau cum a
fost spusă. De vreme ce Domnul va arăta fără vreo lipsă toate cele făcute de El
însuşi pe care le-a asumat cu privire la grija faţă de neamuri, se spune că va
birui în judecata faţă de noi.
Nu este potrivit să credem că va trece mult timp ca fiecare să se vadă pe sine
cu faptele sale şi pe Judecător şi consecinţele, căci în tribunalul
dumnezeiesc, mintea, printr- o putere de negrăit, îşi va plăsmui într-o
clipită, îşi va zugrăvi toate şi va vedea ca într-o oglindă în partea
conducătoare (raţiune) chipurile celor săvârşite.
Cum
arată Scriptura o mai mare tulburare prin: «Domnul
însuşi va veni la judecată».Căci despre popor se spune: «Domnul va sta la judecată şi va aduce la judecată pe
poporul Său», dar despre bătrâni (prezbiteri) şi conducători: «Domnul însuşi va veni la judecată». Mai întâi, ca
să învăţăm că fiecare vom fi judecaţi în tagma proprie: poporul, bătrânii
(prezbiterii), conducătorii. «Căci cel mai mic este
miluit, dar cei puternici vor fi încercaţi cu putere».
Este clar că Cel care vine la judecată, nu vine să judece, ci să discearnă.
Căci nu este [potrivit] celui care judecă să meargă la judecată cu cei
judecaţi, ci celor care se judecă între ei să se înfăţişeze înaintea celui care judecă.
Venind la judecată cu ei, îi va încrimina direct acuzator: «De ce aţi pus foc asupra viei Mele şi prada celui sărac de ce este în
casele voastre? De ce aţi nedreptăţit pe poporul Meu?».
Să
cumpănim, noi, bătrânii (prezbiterii) şi conducătorii poporului, ce vom
răspunde Acuzatorului. Dar mai degrabă să ne rugăm să nu ne fie găsite unele ca
acestea vrednice de a fi incriminate. Căci este clar că Scriptura se referă Ia
noi, cei puşi în fruntea poporului, atât în prezbiterat (preoţie), cât şi în
vreo cinste mai mare. „V-am încredinţat o vie îmbelşugată, cu totul adevărată,
ca să facă roadele necesare prin îngrijirea voastră. Dar voi nu numai că aţi
uscat-o, dar aţi şi incendiat-o”. Aceasta se întâmplă, când pe lângă faptul că
nu învăţăm cele de trebuinţă, primim în vie încă şi incendierea din necredinţă,
care ca o flamă se întinde pretutindeni şi le cuprinde mereu pe cele din
continuare.
Cei
care arată uscate, deformate şi fără roade ramurile până acum înflorite şi
îmbelşugate şi cei care nu sting patimile care vin din săgeţile aprinse ale
diavolului, ci permit prin slăbiciunea vieţii lor ca ele să fie multe, [unii ca
aceştia] incendiază via. Dar şi cel care prin lăcomia plină de plăcere îi
invită pe mulţi la dorirea lucrurilor străine, [şi acesta] incendiază via.
Continuă oricum: «prada celui sărac de ce este în
casele voastre». Încât şi cei care adună avere nedreaptă din pradă şi
violenţă dau o ocazie de incendiere viei, poporul întreg fiind condus la
lăcomie unii împotriva altora prin exemplul rău al celor care au întâietate.
Deci dacă suntem prezbiteri şi conducători care nu cultivă via prin învăţătura
sănătoasă şi prin exemplele bune din propria viaţă, suntem acuzaţi de acestea.
Pe bună dreptate vom şi auzi: «prada celui sărac
este în casele voastre», dacă avem în case [lucrurile] date în scopul
eliberării celor săraci, jefuindu-i astfel pe cei nevoiaşi.
122. «Pentru ce nedreptăţiţi poporul Meu şi faţa săracilor o ruşinaţi».
Este
un obicei al celor care nedreptăţesc şi jefuiesc, ca de câte ori sunt acuzaţi
de cei nedreptăţiţi, să-i ruşineze cu obrăznicii şi batjocuri,
bârfindu-i, ameninţându-i cu loviri şi calomniindu-i ca pe nişte pisălogi. De
aceea nu spune doar: „nu nedreptăţiţi pe cei săraci”, care sunt uşor de jefuit
şi uşor de uneltit împotriva lor din cauza izolării, ci şi „ruşinaţi feţele
celor săraci”. Ruşinea care vă vine din nedreptate, cea din tirania voastră [cu
care] întoarceţi spatele săracilor, influenţaţi martorii, angajând avocaţi,
păcălind judecătorii, până când pe lângă nedreptatea rămasă aduceţi celor
săraci şi ruşinea calomnierii.
Acuza
noastră se face şi altfel când îi ocărâm cu străşnicie pe cei săraci de
aceleaşi greşeli, arătându-le greşelile public şi necruţând niciun reproş,
demonstrând zelul lui Dumnezeu cu cei săraci şi din aceasta ruşinându-le
feţele.
Dacă
sunt unii săraci fericiţi, care prin credinţa în Dumnezeu le-au
dispreţuit pe toate şi în nădejdea bogăţiei după Dumnezeu au desconsiderat
belşugul lumesc, [atunci] cei care conduc în mod rău poporul, în loc să-i
fericească pe cei care sărăcesc astfel, calomniindu-i, considerându-i de nimic
şi bârfindu-le smerenia lăudabilă a cugetului, sunt pe bună dreptate acuzaţi,
mai ales dacă sunt prezbiteri sau conducători, că ruşinează feţele sfinţilor
săraci. Aşa de sărac era Ioan, neavând nici casă, nici slujitor, nici bou de
arat, nici lot de pământ, nici pat, nici masă, nici pâine. Aşa era Ilie. Aşa
era fiecare dintre sfinţi, care umblau «în piei de
oi, în piei de capră, lipsiţi, strâmtarăţi, rău primiţi».
123. «Acestea zice Domnul: Pentru că s-au semeţit fiicele Sionului şi umblă
cu gâtul semeţ şi cu semne din ochi, trăgându-şi în mersul picioarelor hainele
deopotrivă şi jucându-se deopotrivă cu picioarele, Dumnezeu le va umili pe
fiicele conducătoare ale Sionului».
Deşi
Scriptura arată în principal ceva mai important, totuşi cele spuse conţin şi
ceva folositor şi moralizator în sine pentru mulţimi. Căci restrânge viaţa
celor nestăpânite, care arată prin înfăţişare, chip, mers şi haine uşurinţa
spre desfrânare. Când se îngâmfă cu frumuseţea
trupului, se semeţesc peste celelalte, folosindu-se de obrăznicie zadarnică şi
falindu-se cu un lucru care înfloreşte şi trece degrabă, apoi îşi poartă semeţ
gâtul pentru ca faţa lor să fie vizibilă tuturor. Femeia demnă şi decentă,
plecându-şi de ruşine privirea spre pământ, îşi are faţa aplecată în jos, dar
cea care îşi propune să prindă mulţi în capcana frumuseţii umblă cu gâtul
semeţ.
«Şi cu semne din ochi». Este acuzarea unei femei care duhneşte a desfrânare, [aceea] că se
uită curioasă cu ochii, că îşi arată neruşinarea sufletului cu privirea, că
zâmbeşte, că incită cu ochii în mod desfrânat, aruncând prin ochi un venin
mortal. Ceva asemănător cu aceasta are şi povestea despre vasilisc*,
despre care spun că nimiceşte doar din privire cei la care se uită. De aceea
cuvântul se irită împotriva celor care umblă cu gâtul semeţ, adică [având] o
faţă neruşinată şi semne din ochi. Semeţia gâtului este o dovadă că nu se
supune jugului cumpătării, că dându-şi aere şi trăind în lux, păşeşte
trăgându-şi hainele şi îşi face mersul nenatural, urmând lasciv un ritm fals.
Pentru acestea «Dumnezeu le va umili pe fiicele
conducătoare ale Sionului».
Pentru că nu au ales de bună voie smerenia, ci au umblat cu gâtul semeţ, le va
umili, spune, pe conducătoarele lor, pe fiicele Sionului.
Încă
şi acum se pot vedea în multe locuri femei iudaice (evreice) jucându-se cu
picioarele şi neascultând de glasul profetului. Vai, fiicele Bisericii să nu
fie acuzate de acestea! Căci multe, ca într-o gloată în faţa celor care vin Ia
cuvântul dumnezeiesc, în zilele de sărbătoare, necunoscând bucuria
duhovnicească, se dedau jocurilor nedemne, tăvălindu-se în petreceri şi în
beţii şi nu păzesc porunca ce spune: «Ochii tăi să
privească drept».Întorcându-şi ochii pieziş şi mutându-i într-o parte, fac dovada intenţiei
[lor] rele. În multe locuri
semnele cu ochii sunt blamate, ca în Pilde, unde despre
unul rău se observă: «Face cu ochiul, dă din
picioare», şi iarăşi: «Cel care face cu ochiul cu vicleşug va aduna oamenilor supărări», şi: «Cei ce mă urăsc fără motiv şi fac semn cu ochiul».
Uneori
aceste acuze vin şi asupra bărbaţilor, care cu cuget lăudăros se îngâmfă faţă
de cei inferiori, care se poartă arogant în înfăţişare, şi cu semne de
sprâncene îşi arată aroganţa, care umblă ritmat cu mers mândru şi înălţat,
coborându-şi haina până la glezne, arătând aroganţă, care se dedică unor
jocuri fără măsură, dar pe care îi aşteaptă căderea de la semeţie prin umilire,
aşa cum s-a ameninţat.
124. «Şi Domnul va descoperi înfăţişarea lor».
Această
înfăţişare semeaţă, făcută pentru desfrâu şi orice gând nestăpânit, săvârşită
în inimile celor care nu se păzesc, Domnul o va descoperi, când la arătarea
celor ascunse acoperămintele de carne vor fi îndepărtate, iar sufletul se va
expune gol şi în sine cu faptele neruşinării. Uneori descoperirea
înfăţişării se face şi aici spre binele celor pentru care este lucrarea,
încât, fiind dezgolite cele care până atunci scăpau din vedere multora şi
neruşinarea cea faţă de păcate venind la cunoştinţa celor mulţi, să se întoarcă
ruşinaţi cei care până atunci rămâneau în rău din cauza ascunderii. De aceea,
este lucrarea Domnului să descopere înfăţişarea mincinoasă şi prefăcută.
Dacă
unii dintre noi, cei puşi în cinste, ascund sub aparenţă o viaţă nedemnă, să se
teamă de Cel care urmează să descopere înfăţişarea noastră şi să arate
sfaturile inimilor noastre, încât în ochii tuturor vor fi prezentate gândurile
rele care sunt în fiecare.
Pe fiecare dintre noi îl vor înconjura sfaturile lui şi faptele
vor sta de jur împrejur cu însuşirile proprii, aducându-ne ruşine şi ocară
veşnică,când
se vor dovedi cele contrare Scripturii, [anume] că cel care propovăduieşte să
nu se fure va fi găsit hoţ, cel care spunea să nu se comită adulter este
descoperit că are parte cu adulterii, cel care îi detestă pe
idoli că nu se îndepărtează de acest sacrilegiu. «Căci
nu este nimic ascuns care să nu se arate şi nimic tainic care să nu se descopere».
125. «În ziua aceea va îndepărta Domnul slava îmbrăcămintei lor şi podoaba
lor».
Pentru
că s-au folosit necuvenit de cele date spre folos, «va îndepărta Domnul slava îmbrăcămintei lor», cu
care s-au acoperit spre rău pe sine şi pe cei pe care i-au întâlnit. De aceea,
orice femeie care s-a folosit în mod rău de acoperământul hainelor este
ameninţată cu îndepărtarea [acestora]. De vreme ce umblă, se spune, trăgându-şi hainele laolaltă, nu folosindu-se de îmbrăcăminte, ci abuzând de ea, li se
porunceşte să se dezbrace de slava îmbrăcămintei. Totuşi, Domnul va îndepărta
şi de la noi slava îmbrăcămintei, dacă suntem arătaţi că ne folosim nevrednic
de ea, călcând pe ea şi umplând-o de necurăţii trupeşti. Dar cine este această
îmbrăcăminte, dacă nu haina sfinţilor, Domnul nostru Iisus Hristos? Căci «câţi în Hristos v-aţi
botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat»,
pe Care Domnul îl va îndepărta de cei care calcă prin păcătuire Trupul şi
socotesc [ceva] obişnuit Sângele Legământului. Simbolurile acestei
îmbrăcăminţi erau hainele lui Israel care nu se uzau, despre care s-a scris în
Deuteronom: «Hainele voastre nu s-au uzat şi
sandalele din picioarele voastre nu sau învechit».
Pentru că şi sandalele sunt simboluri ale pregătirii Evangheliei păcii.
Hristos
Iisus ne-a dat un Legământ Nou, care rămâne nou şi nu se învecheşte niciodată.
Căci pe cât ne folosim de acesta şi de sandale,
pe atât [ele] rămân şi mai noi, pregătirea Evangheliei în urcuşul credinţei în
Hristos fiindu-ne şi nouă mereu proaspătă.
«Şi
franjurile».
Domnul
ameninţă prin profet că îndepărtează de la femeile înfrumuseţate şi franjurile.
Termenul kosymbos (franj) nu este curent în
uzul limbii greceşti, din care cauză înţelesul lui nu este clar. Atât că, de
vreme ce găsim în pregătirea veşmântului arhiereşti o haină cu franjuri, având
rodii mici şi clopoţei,
înţelegem franjurile ca benzi de ciucuri, suspendaţi împreună cu clopoţei de
aur şi cu rodiile mici de poale, pe care în excesul de lux şi fiicele Sionului
le imitau în acoperământul propriilor haine. Prin acestea au batjocorit
însemnele preoţeşti, purtând tivuri albastre şi violete cu ciucuri suspendaţi
de margine.
126. «Şi semilunile şi colierul şi podoaba feţei lor».
Cercetează
podoaba feminină, pe fiecare în parte, destrămând migala înfrumuseţării. Căci
Domnul va îndepărta semilunile şi colierul. Altul redă mai clar „semilunile”,
spunând „şi salbele”, iar în loc de „colierul” spunând „lănţişoare”.
Semiluna este o podoabă de aur purtată în jurul gâtului, lucrată în cerc, pe
care o pun femeile dorind să-şi expună gâtul nud şi să dezgolească fără ruşine
ceea ce mai decent este să acopere. Şi „colierul” este o podoabă, iar el desigur
coboară şi descinde pe piept, suspendat de lanţuri largi, care ca să fie văzut,
trebuie ca cele din jurul pieptului să nu fie deloc acoperite decent.
«Şi podoaba feţei lor». Sunt şi unele culori dorite de femei pentru podoaba feţei: alb şi
roşu, iar altă [culoare] este negru. Una falsifică albeaţa trupului, roşul
îmbujorează obrajii, iar negrul desenează sprâncenele în semicerc în jurul
ochilor. Pe aceasta ameninţă Domnul că o va îndepărta, ca să nu fie răpită,
spune, cumpătarea bărbaţilor, nici ochii vrednici de milă ai celor mai tineri
să nu fie furaţi prin acest machiaj. Sau acestea vor fi îndepărtate atunci când
toate lucrurile vor sta goale în faţa Judecătorului, când sprâncenele vor fi căzute,
obrazul plecat, culoarea palidă de teamă. De aceea Domnul îndepărtează şi
podoaba, dar şi alcătuirea podoabei de slavă, ca şi cum [ar respinge] şi
materia care înfrumuseţează, dar şi priceperea din artă. Şi de vreme ce cugetul
trufaş nu se poate semeţi cu unul singur [din acestea], nici îngâmfa [numai] cu
el, ci vine cu toate puse deodată, [de aceea] Domnul ameninţă că va îndepărta
şi alcătuirea podoabei. în ce fel este podoaba, la fel este desigur şi slava
pentru ea. Dacă podoaba este trupească şi zadarnică, pieritoare şi fără
substanţă este şi slava pentru ea.
127. «Şi lanţurile şi brăţările şi plasele pentru păr».
Toată
podoaba enumerată este preocuparea unei femei care îşi dă aere, adică [este]
trufaşă şi destrăbălată. În special lanţurile, având acelaşi nume cu luxul,
erau probabil purtate în jurul braţelor. Brăţările sunt puse la încheieturile
mâinilor pentru a fi arătate. Dar câteodată există şi brăţări luate spre bine,
ca atunci când pe sfânta Rebeca bătrânul (prezbiterul) casei o înfrumuseţează.
Căci trebuia pentru cea care urma să devină soaţa patriarhului ca partea
lucrătoare a sufletului să îi fie învăţată mai înainte de către cel care o
logodise. De aceea i-a împodobit cu brăţări de aur mâinile, adică prin fapte de
cinste. Zece galbeni era greutatea lor, căci în zece capete este rezumată
întreaga păzire a Legii.
Şi cercei, având greutatea de câte o drahmă***,căci este potrivit ca
ascultarea să fie înfrumuseţată cu credinţa într-un singur Dumnezeu.
Aici,
totuşi, brăţările sunt scoase, din cauza celor care se îngâmfă cu podoaba
brăţărilor, când Scriptura ne arată în general că cel care se înfumura că le
poate [face lucruri] puternice este părăsit de grija [dumnezeiască] care îl
cuprindea. Iar plasa pentru păr pare a fi
ceva împletit cu firele ca prin fineţea ei proprie să evidenţieze culoarea
firelor. Nimeni să nu le considere pe acestea de mică valoare! Căci noi nu
suntem mai sfinţi decât Duhul, ca să dispreţuim a cerceta termenii din
Scriptură. Am învăţat în [Cântarea] Cântărilor că
plasa de păr a miresei cântate este slăvită. «Căci
capul tău, spune, este asemeni Carmelului,
iar plasa ta de păr
ca porfira».
128. «Şi cerceii şi inelele».
Am
învăţat o folosire lăudată a cerceilor la logodna Rebecăi, simbol al faptului
că învăţăturile bune despre adevărul din cele inteligibile urmează să-i fie
transmise când este în casa lui Avraam. Dar în multe locuri le-am observat pe
acestea blamate. în primul, când urmând să ajungă în Betel, femeilor li s-a
poruncit de către Iacob să le îndepărteze împreună cu dumnezeii străini,
fiind un obstacol din cauza idolatriei şi din cauza folosirii cerceilor la
intrarea în casa Domnului. Căci Betel se tâlcuieşte „casa lui Dumnezeu”.
Apoi în Ieşire, Aaron fiind nevoit să facă
un idol, a ales cerceii ca materie potrivită pentru pregătirea celor interzise.
«Căci tot poporul, spune, şi-a scos cerceii de aur care erau în urechile lor şi
i-au adus la Aaron şi a făcut din ei un viţel turnat».
Dar şi Ghedeon, luând cerceii de la popor din prada de la ismaeliţi, «a făcut din ei un efod şi l-a aşezat în cetate şi s-a
desfrânat tot Israelul în faţa lui acolo şi a fost o cursă pentru Ghedeon şi
pentru casa lui».
Iar aici aceşti cercei sunt blamaţi din cauză că au înălţat cugetul fiicelor
Sionului.
«Şi cele cu margini de porfiră sau cu fâşii
de porfiră». Blamează ca nefolositoare podoaba din îmbrăcăminte a femeilor care se
înfrumuseţează, uneori cosând porfiră la margini, iar alteori punând-o
la mijloc. Porfira
este simbolul vicleniei, acoperind culoarea după fire şi arătându-şi propria
strălucire, ca cei care sunt strălucitori în aparenţă, dar în adânc îşi ascund
răul. Aceasta trebuie evitată fie că este la marginile vieţii, fie în mijloc.
De aceea Scriptura le respinge şi pe cele cu margini de porfiră.
129. «Şi acoperămintele cele pentru casă şi pe cele transparente laconiene»".
Scriptura
arată excesul de risipă şi luxul abundent, spunând că acoperămintele pentru
casă sunt transparente din cauza subţirimii deosebite. Ceea ce este extravagant
la înfăţişare are ca scop preţuirea de către oameni. Dar [faptul] că cel care
petrece de unul singur în casă îmbracă [haine] transparente, când nimeni nu îl
vede, arată tot abuzul excesiv faţă de ceea ce ni s-a permis spre folosire,
încât imită acoperămintele laconienelor, care, refuzând ca necuviincios să se
dezbrace direct la dans, se îmbracă în haine de in de o subţirime extremă, prin
care arată cele pe care trebuia să le acopere de privirile bărbaţilor.
«Şi
pe cele de vizon şi pe cele violete şi pe cele de vizon cusute cu aur şi cu
[fir] violet».
Deja
imitaţii ale îmbrăcămintei preoţeşti, insultând sfinţii prin
viaţa lor necuviincioasă din cauza excesului de lux, fiicele Sionului poartă
[veşminte] de vizon şi violete; aceia (preoţii) îmbrăcând asemenea simboluri
ale stihiilor, din care sunt alcătuite toate, stăteau în cele sfinte făcând
prin ei ispăşire în faţa lui Dumnezeu pentru lume. Căci vizonul reprezintă
pământul, iar [firul] violet aerul,
porfira apa, iar stacojiul focul. Dar nefiind mulţumite cu
podoaba din ele, au cusut şi aur pentru o diversitate şi o extravaganţă şi mai
mare.
Pare
că voalul este un acoperământ de vară, care se presupune că
acoperă, dar nu îngreunează în [timpul] caniculei. După cum şi în Facere am învăţat că Rebeca la întâlnirea cu Isaac
era înveşmântată cu un voal.
Cele pe care le blamează aici Scriptura se numesc voaluri, fiind puse pe paturi
pentru odihnă din cauza excesului de lux. Şi totuşi, ceilalţi [traducători] nu
redau deloc „paturi”. De aceea sunt marcate cu un obelisc, ca neavând niciun sens.
130.
«Şi va fi în loc de miros plăcut
praf, în loc de brâu te vei încinge cu o funie şi în loc de podoaba de aur a
capului vei avea pleşuvie din cauza faptelor tale».
Parte
a luxului este şi plăcerea din parfumuri, când înmiresmează aerul cu vreo
licoare fumegată şi emană o prospeţime plăcută. De aceea celor risipiţi de
plăcere şi care îşi produc un parfum plăcut mirosului li se va da în loc praf
de către Cel care [îi] ameninţă. Praful este pământ fin, ridicat în aer, care
produce dificultate la respiraţie şi o mare neplăcere din cauza obstrucţiei.
Căci sufletul se bucură de miruri şi tămâie, dar de miruri duhovniceşti, precum
era cel
care spune: «Suntem bună mireasmă a lui Hristos»,
şi: «Mulţumire lui Dumnezeu, Cel ce descoperă
mireasma cunoştinţei Sale în orice loc».O asemenea mireasmă care emana din Iacob simţea tatăl Isaac: «Iată mirosul fiului meu este ca mirosul unui câmp plin,
pe care l-a binecuvântat Domnul».
Şi fetele în Cântarea [Cântărilor], simţind
mireasma cerească a Cuvântului, spuneau: «Vom fugi
spre mireasma mirurilor tale».
Ungerea arhierească era un mir bun şi plăcut, vrednic să fie asemănat
unirii dintre fraţi.
Un asemenea mir are nevoie de un meşter care să fi primit de la Dumnezeu arta
unguentelor pentru a face un unguent sfânt, care nu va fi pus pe trupul omului.
Totuşi,
când plăcerea miresmei este dorită din nestăpânire, calea simţului este blocată
de praf, pentru că Domnul binefăcător le-a administrat lor acestea. Poate
pentru că în Templu erau miresmele plăcute, mirul de ungere şi tămâia
amestecată, dar Templul a fost distrus şi este acum în praf, dărâmat şi întins
pe jos, în locul miresmei plăcute de atunci, după cultul conform Legii, acum
este în praf, din cauza sufletelor care umblau cu semeţie şi cu gât nesupus,
despre care se spune: «Iată casa voastră va rămâne
pustie».
Le stă totuşi în putinţă, dacă doresc să-şi scuture pulberea, să se umple de
buna miresmă a lui Hristos după îndemnul celui care spune: «Scutură-ţi pulberea şi ridică-te, Ierusalime, şi îmbracă
slava braţului tău».
131. «În loc de brâu te vei încinge cu o funie».
Cel
care se încinge pentru Dumnezeu îşi încinge coapsele în adevăr. Asemenea era
Petru, care şi-a întins mâinile şi a fost încins pentru războiul lui Hristos de
către cei care l-au chemat la mărturisirea
adevărului până la moarte. Astfel, sfântul se încinge cu putere. Căci, spune,
Dumnezeu este «Cel ce mă încinge cu putere»,
dar cel ce şi-a dezlegat acest brâu, se încinge cu legătura propriilor păcate,
căci «fiecare se leagă cu funiile propriilor
păcate».
Biciul din sfori, care a alungat din sanctuar pe cei care profanau cele sfinte,
era un simbol al acestora, Domnul arătând că pentru fiecare propriile împletituri
ale păcatelor se fac bice şi el este biciuit cu sforile păcatelor împletite în
jurul lui.
«Şi în loc
de podoaba de aur a capului vei avea pleşuvie din cauza faptelor tale».
După
cum cele care caută migala pentru arome contra firii şi le resping pe cele după
fire, fiindcă nu suportă să respire [doar] aer simplu, ci îl colorează cu
miruri şi cu tămâie, în cele din urmă au respirat nu aer curat, ci amestecat
cu praf, tot aşa, de vreme ce nu au rămas la podoaba după fire a părului, care
a fost dată femeilor ca acoperământ, ci şi-au împletit părul
în plase [şi] s-au înfrumuseţat în mod vulgar, vor fi lipsite şi de podoaba
după fire şi vor fi un spectacol de neprivit din cauza pierderii părului, care
de la firea însăşi a fost pus femeilor drept podoabă proprie din naştere. Căci
dacă este ruşinos pentru femeie să se tundă scurt sau să se radă,
oare nu este cu atât mai ruşinos să aibă pleşuvie, purtând [de data aceasta]
urâţenia cu folos pentru cei care îşi chivernisesc rău tinereţea?
«În loc de
haina cu fâşii de porfiră, te vei încinge cu sac».
Şi
lucrând aceasta spre folosul celor care se înfrumuseţează, Domnul porunceşte să
fie această schimbare. Pentru că haina de porfiră este o ocazie de opulenţă şi
lăudăroşenie, dar sacul este un mijloc de zdrobire şi smerire. Cel îmbrăcat
într-o tunică de purpură nu îndrăzneşte să cadă la pământ şi să se închine lui
Dumnezeu, din menajarea
podoabei, ca să nu strice strălucirea îmbrăcămintei, dar cel care se îmbracă în
sac, îşi are potrivit orice loc pentru închinare.
132. «Şi fiul tău cel preafrumos, pe care îl iubeşti, va cădea de sabie».
Pentru
cei care urmează să fie crescuţi în obiceiuri netrebnice este mult mai
avantajos să plece înainte de a ajunge în putere decât să se umple total de
vieţuirea rea a părinţilor. De aceea, dacă ai un fiu foarte frumos la trup sau
de arătos în ochii mamei, acesta va muri în putere şi în floarea vârstei, iar
ca sporire a răului, [va muri] nu de la sine, nici prin moartea firească, ci în
chip violent printr-o mână inamică, rănit de sabie.
«Şi cei
puternici ai voştri vor cădea de sabie».
Suferind
acestea, nu va avea puterea să se răzbune. Este o consolare în răutăţi să te
răzbuni pe cei ucişi şi să-i covârşeşti cu unele asemănătoare pe cei care au
făcut necazuri. Nu-ţi va sta în putere nici aceasta. Căci toţi de o vârstă vor
sfârşi în război, încât vor rămâne cei de o vârstă nefolositoare, care, din
cauză că sunt neajutoraţi, mai lesne suferă toate cele care le-ar fi în
intenţia duşmanilor.
«Şi vor fi
umilite şi vor plânge cuferele podoabei voastre».
Cuferele
de aur, de argint, cu îmbrăcăminte scumpă, cu pietre preţioase, cât timp conţin
bunurile, sunt socotite vrednice de multă strădanie şi grijă, fiind ţinute în
case întărite, în locuri înalte, fiindu- le concepute zăvoare, chei, peceţi,
paznici şi toate cele pentru stabilitate şi pază, dar dacă sunt arătate goale
de bunuri, vor sta deoparte neîngrijite şi aruncate.
Acestea
să ne fie şi nouă de folos, căci sufletele care au primit darul cuvântului
dumnezeiesc s-au făcut cămări pentru cele de cinste, vrednice să fie ţinute în
comorile dumnezeieşti, dar când se arată goale de podoabele dumnezeieşti, vor
fi umilite, fiind aruncate, condamnate ca inutile. De aceea, spune, «Iehonia a fost socotit nefolositor, ca un vas de care
nu mai este trebuinţă».
De aceea, ca să rămânem în cămările împărăteşti,
să nu predăm hoţilor mărgăritarul cel de mare preţ, cu care am fost
încredinţaţi.
[*] Animal fabulos, descris de
Pliniu cel Bătrân în Istoria naturală . Era un şarpe
cu coroană (de unde şi numele de „[şarpe] împărătesc”) din
Cyrenaica, înzestrat cu puteri neobişnuite, ucigând cu privirea, extrem de
veninos, încât şi plantele din jurul bârlogului său se ofileau. Putea fi însă
ucis de nevăstuică.
[***] Deşi greutatea drahmei a
variat chiar în Atena (între 5,30 g - 7,30 g ), în sec. VI îdHr. s-a impus
standardul atic sau atenian de 4,30 g .