După
delimitarea primei viziuni, a fost cuvântul acesta către Isaia, fiul lui Amos.
De ce însă acolo era «vedenie», iar aici
este «cuvânt»? Pentru că puterea dată de
Dumnezeu sfinţilor Lui după harul Duhului este una. Căci este o cunoaştere a
celor neînţelese, făcută în inimile sfinţilor prin descoperire şi iluminare.
Dar după diferenţa lucrurilor cu privire la cunoaştere, ceea ce este descoperit
se numeşte fie vedenie, fie cuvânt. Acolo au fost arătate cele trecute:
răutatea poporului, înstrăinarea de Dumnezeu, nerecunoştinţa faţă de binefacere.
Aici însă este profeţit viitorul. De aceea [este] «cuvânt»,
pentru că va fi în zilele din urmă. Totuşi, nici acolo nu este o vedenie cu
ajutorul ochilor, nici aici cunoaşterea cu ajutorul urechilor, ci este o
iluminare în inimă de la Duhul, Care fie arată cele trecute, fie spune de
dinainte viitorul. Totuşi, şi aici iarăşi este despre Iudeea şi despre
Ierusalim. Urmează să relateze ceva şi despre celelalte neamuri, căci Dumnezeu
nu este doar al iudeilor, ci şi al neamurilor. Dumnezeu este unul, Care va
îndreptăţi tăierea împrejur din credinţă şi netăierea împrejur prin credinţă,
dar aminteşte în principal şi în primul rând de partea Sa.
Vei
întreba însă dacă pentru vreo raţiune care necesită cercetare într-un loc se
adaugă la „cuvânt” „al Domnului”, iar într-altul este fără adăugarea
[sintagmei] „al Domnului”, precum: «Cuvântul
Domnului, care a fost către Oseea al lui Beeri», şi aici: «Cuvântul care a fost către Isaia». Şi despre
vedenia de la Iezechiel: «S-au deschis cerurile şi am văzut vedenia lui
Dumnezeu», iar la Isaia: «Vedenia pe care a văzut-o
Isaia». La Ieremia: «Cuvântul care a fost la
Ieremia».
Pentru că vorbeau unui popor necredincios, certăreţ şi îndepărtat de la
Dumnezeu, au trecut sub tăcere numele Domnului, îngrijindu-se ca ei să
primească cuvintele lor. Fiindcă ei credeau că pe Dumnezeu îl preocupă cele
omeneşti, îi batjocoreau pe cei care le vorbeau ca de la faţa
Domnului, cum arată Ieremia, care spune: «Toată
ziua fără încetare sunt batjocorit».
66. «Va fi în zilele din urmă că vor fi arătate muntele Domnului şi casa
lui Dumnezeu peste vârfurile munţilor».
Zile
din urmă sunt numite cele care se apropie de sfârşitul acestui timp. Fiindcă şi
natura timpului trecător corespunde cu această lume pieritoare, căci are
afinitate şi înrudire cu cele văzute, plecând împreună cu cele care pier,
subzistând împreună cu cele care sunt, fiind aşteptat şi nădăjduit împreună cu
cele care urmează încă. Deci, pentru că zilele şi nopţile, lunile şi anii,
perioadele de timp îşi au originea de la soare şi lună şi mişcarea
firmamentului, trebuie ca prin distrugerea acestora să fie şi sfârşitul
timpului. Înainte de sfârşitul lumii acesteia, «vor fi arătate muntele Domnului şi casa lui Dumnezeu peste
vârfurile munţilor». Iar cel care nu slujeşte doar expresia şi nu apără
litera simplă, va trebui să nu rămână la cele sensibile. Cum se va arăta
atunci muntele lui Dumnezeu? Cum va fi pe vârfurile munţilor casa lui Dumnezeu?
Căci Israelul trupesc nu aşteaptă nici facerea altui munte, nici zidirea unei a
doua case care să fie pe alte vârfuri. Ci muntele Sion şi templul erau arătate
în timpul profeţiei lui Isaia. Ce se spune deci? Nu că în zilele din urmă
acestea vor fi arătate, ci că în zilele din urmă pentru iertarea păcatului se
va arăta marea şi înalta iconomie pentru mântuirea oamenilor. Taina cea din
veci ascunsă a fost descoperită la sfârşitul timpurilor. Coborârea Domnului pe
pământ a fost asemănată cu un munte,
pentru că muntele este pământ înălţat. Şi trupul Domnului, fiind pământ după
firea comună, a fost înălţată prin unirea cu Dumnezeu.
Şi
casa lui Dumnezeu pe vârfurile munţilor este Biserica, după expresia
Apostolului. Căci spune: «Trebuie să ştii cum să
petreci în casa lui Dumnezeu, care este Biserica Dumnezeului celui viu»,
ale cărei «temelii sunt în munţii cei sfinţi»,
căci este «zidită pe temelia apostolilor şi a
profeţilor».
Unul dintre munţi era şi Petru, pe a cărui stâncă Domnul a făgăduit să
zidească Biserica Lui.
Căci gândurile înalte şi ridicate, care se înalţă deasupra celor pământeşti,
sunt în mod potrivit numite „munţi”. Sufletul fericitului Petru este numit
„stâncă înaltă”,
pentru că este înrădăcinat singur în credinţă, fiind tare şi neclintit faţă de
loviturile aduse de ispitiri. Deci toţi cei care cuprind cunoaşterea
Dumnezeirii prin măreţia minţii şi prin faptele minţii, care sunt desăvârşiţi
întru viaţa sănătoasă, sunt vârfuri ale munţilor, pe care este zidită casa lui
Dumnezeu.
Dealurile
sunt ridicături având o înălţare de la pământ moderată, depăşindu-le pe cele
joase, dar fiind întrecute de cele mai înalte. De aceea pentru că
superioritatea Domnului în omenitate este incomparabilă cu toţi [oamenii]
laolaltă, în orice realizări s-ar evidenţia ei la un moment dat, de aceea s-a
spus că muntele Domnului va fi arătat deasupra dealurilor. «Care s-a învrednicit de mai mare slavă decât Moise, după cum
are mai mare cinste decât casa cel care o zideşte». Dar cu
cât este mai mare faţă de Avraam? Avraam, spune, «s-a
bucurat să vadă ziua» întrupării şi «a văzut-o şi s-a bucurat».
Avraam a dat zeciuială lui Melchisedec, iar Melchisedec
era tip al Domnului. Acestea [au fost amintite], ca să dovedim superioritatea
trupească [a Domnului].
Să nu
să slăvim divinitatea datorită superiorităţii faţă de robi. Căci iconomia
omenităţii este deasupra celor drepţi dintre oameni. El singur nu a făcut păcat,
iar măreţia dumnezeirii a fost ridicată mai sus decât cerurile.
Cuvântul
continuând revelează şi mai descoperit profeţia, arătând venirea viitoare a
neamurilor la cunoaşterea lui Hristos. Căci toate neamurile sunt chemate prin
propovăduire la credinţă. «Evanghelia aceasta va fi
propovăduită în întreaga lume»şi în toată lumea a ieşit
glasul evanghelic
al Apostolilor.
Să nu
treci [mai departe] fără să cercetezi precizia expresiei. Cum la «vor veni» se spune «toate»,
iar la «vor merge» nu „toate”, ci «multe»? Pentru că «vor veni» se referă la „a
crede”, iar «vor merge» la „a vieţui”. Toţi
mărturisim credinţa, dar nu toţi vieţuim după porunci, de aceea «vor veni» toate popoarele, dar «vor merge» multe. Pentru că «a merge» este luat pentru „a trăi după Lege”. «Fericiţi, spune, cei
fără prihană în cale, care merg în Legea Domnului».
Cum însă, dacă Domnul zice că: «puţini sunt
cei care găsesc calea»,
noi spunem că multe neamuri vor merge? Toate neamurile sunt puţine după numărul
propriu-zis al neamurilor, dar oamenii din [aceste] neamuri sunt mulţi.
Scriptura
spune, deci, aici că multe neamuri, [dar] nu toate, primesc vieţuirea după
Evanghelie, deşi toate se numesc cu numele lui Hristos. Deşi multe neamuri sunt
numărate, [totuşi] oamenii, care sunt cuprinşi în denumirea comună a neamului,
nu urmează fiecare în parte în întregime numărului. Căci neamurile pot fi
numărate,
al capadocienilor şi al galatenilor şi al armenilor, sau al sirienilor sau al
egiptenilor, încât se spune cât de multe sunt neamurile care merg în Legea
Domnului. Dar neamul, în ce priveşte oamenii incluşi, fiecare dintre ei în
parte, nu a primit ţinta vieţuirii unanim. Cât despre cele şaptezeci şi două de
neamuri,
sau câte ar fi, numărate în întreaga lume, multe sunt cele care merg pe calea
vieţii. Dar în ce priveşte întregul număr al oamenilor de pe pământ, puţini
sunt cei mântuiţi. Astfel şi Evanghelia
spune adevărul, dar nici profeţia nu [o] contrazice. «Toate neamurile îi vor sluji Lui»,
dar I se vor închina puţini dintre cele multe. «Toţi,
spune, regii pământului».
Şi Sofonie [spune]: «Vor merge sâ-I slujească Lui
sub un singur jug».
Cei avansaţi în cunoaştere, ca şi cum ar anticipa cele de sus, îi
cheamă la un urcuş asemănător cu al lor pe cei care se mulţumesc cu şederea în
cele de jos şi se preocupă cu grijile umile ale vieţii. Cel care a înviat
împreună cu Hristos şi caută cele de sus să-i strige pe cei care
cugetă cele pământeşti şi să le călăuzească gândurile către cele de sus.
Poziţia trupească faţă de munte este dublă, o dată urcând de la poalele
muntelui spre piscuri, iar altă dată coborând din vârful muntelui spre poale,
după diferenţa poziţiei trupului şi a lucrării împlinite de noi în mod
diferit. Poate că acest sens dublu se va potrivi cu iconomia întrupării [lui
Hristos], încât înţelegem muntele ca întruparea: o dată trupul urcând spre cer
prin unirea cu Dumnezeu, altă dată dumnezeirea coborând în cele de aici prin
comuniunea cu omenescul.
70.
«Veniţi
să ne suim».
Să ne suim la înălţimea teologiei, începând
de la pătimire. «Şi în casa Dumnezeului lui Iacob».
Mai sus casa se numeşte simplu «a lui Dumnezeu»,
pe când aici «casa Dumnezeului lui Iacob». Care să fie deci cauza? Căci fie acolo lipseşte, fie aici este adăugat.
Dar nimic din cele ale Duhului nu fără lucrare. Căci Scriptura arată că primele
asocieri se fac după concepţiile comune despre Dumnezeu, dar acrivia credinţei
se împlineşte când lucrarea
lui Dumnezeu s-a făcut deja clară în inimile celor care avansează în
cunoaştere. De aceea, pentru cei [abia] introduşi în cunoaştere, se spune
simplu «casa lui Dumnezeu», pe când celor care
urmează [învăţăturii] continue [li se arată] şi al cărei Dumnezeu, că este al
lui Iacob, cel căruia i-a dăruit familiaritatea cu El. Fiindcă spune: «Eu sunt Dumnezeul lui Avraam şi Dumnezeul lui Isaac şi
Dumnezeul lui Iacob. Acesta este numele Meu veşnic».
Ca să facă cinstea pentru sfinţi pomenită veşnic, a asociat cu El numele
slujitorilor, ca ori de câte ori se face pomenirea lui Dumnezeu, de tot atâtea
ori să fie adusă şi pomenirea acelora. De aceea celor care s-au apropiat deja,
le adaugă ca o însuşire a lui Dumnezeu, spunând: «şi
în casa Dumnezeului lui Iacob». Dar pentru că Iacob este de asemenea
numele unuia şiret şi luptător - căci Iacob se numeşte şiret[1]
datorită luptei cu cele care îi erau ostile, iar apoi după victorie a
primit ca răsplată numele Israel
-, cel care avansează până acum învaţă despre casa Dumnezeului lui Iacob ca
despre cele inferioare şi accesibile lui, dar cândva după aceea va fi învăţat
şi despre Dumnezeul lui Israel, când îi sunt administrate cu cale şi rânduială
predaniile mai desăvârşite.
71.
«Şi ne va vesti calea Lui şi vom
merge pe ea».
Dacă
nu ne vom urca în munte, nu ne va vesti calea Lui. Şi dacă nu ne va vesti, cum
vom merge? Adică, dacă nu primim Evanghelia, cum să vieţuim după ea? Cei care
caută să înveţe calea, în mod evident nu au cunoscut-o. De aceea, cum ne vom
urca în munte, fără să cunoaştem calea? Sau «Veniţi
să ne suim în munte» arată scopul şi strădania celor care se grăbesc,
dar încă nu deţin realizarea celor dorite. Căci să presupunem că unii dintre
cei care se grăbesc spre credinţă se adresează şi se îndeamnă reciproc: „Veniţi
să stăm departe de cei care se târăsc pe pământ! Veniţi să cugetăm cele cereşti,
să intrăm în casa lui Dumnezeu! Acolo vom învăţa calea, prin care vom ajunge la
ţelul deopotrivă înaintea tuturor”.
72. «Căci din Sion va ieşi Legea şi cuvântul Domului din Ierusalim».
Întreabă
un om al tăierii împrejur, un iudeu după trup, despre ce lege vorbeşte şi
despre ce cuvânt. Despre Legea dată prin Moise? Dar [iudeii] să arate cum este
aceea din Sion. Căci Moise nu a intrat în pământul moştenirii, iar Sionul este
în Iudeea. De aceea, după ei Scriptura a greşit, spunând în locul unui nume
altul, căci în loc de Sinai sau Horeb a zis Sion. [Scriptura] vorbeşte însă de
Legea cea sfântă. Care [anume]? Când a fost dată? Când a fost scrisă? «Şi cuvântul din Ierusalim». Este cel profetic,
spune [iudeul]. Dar a fost în întreaga ludee, nu numai în Ierusalim, şi în
Israel, chiar şi în robie, în Ninive şi în multe locuri pe pământ. Să fie
constrânşi de adevăr şi să primească legiuirea Domnului, făcută din turnul de
veghe, din trupul purtător de Dumnezeu[2], din care veghea faptele
oamenilor. «Şi cuvântul Domnului din Ierusalim».
Căci începând de aici, vestirea a fost însămânţată în toată lumea.
73. «Şi va judeca între neamuri».
«Când a stat Dumnezeu în adunarea
dumnezeilor, i-a deosebit pe dumnezei». Dar la neamuri: «va judeca între neamuri».
Căci se cuvine ca sfinţii să fie deosebiţi pentru recunoaşterea vredniciei lui,iar
cei care au vieţuit în zadar să fie judecaţi[3]. Dar poate că de aici se
arată că pedeapsa neamurilor din afara dreptei credinţe este diferită, şi nu
una şi aceeaşi. Căci în măsura în care au căzut de la cunoaşterea lui
Dumnezeu, sunt vrednici de chinuri şi pedepse. În măsura în care practicile lor
de viaţă sunt diferite, în patimile necinstei şi în răutăţile faţă de
aproapele, este nevoie de judecata împotriva neamurilor, care să separe
greşelile faţă de aproapele.
«Şi va mustra popor mult». Pentru a ne arăta ceea ce este drept şi de netăgăduit în judecata cea
dreaptă, a adăugat: «Şi va mustra popor mult».
«Mustra-te-voi, spune, şi voi pune înaintea
feţei tale [păcatele]».
Aici acuzatorul prezintă martori pentru examinarea plângerilor împotriva
acuzatului, dar în tribunalul celor ascunse faptele înseşi ne stau alături în
înfăţişarea lor proprie, fiecare păcat fiind prezentat celor care au păcătuit.
Acolo examinarea este făcută pentru susţinerea dreptei judecăţi, aici însă
pentru îndreptarea celor reproşate. De aceea Apostolul îl îndeamnă pe Timotei
să se folosească de aceasta. Desigur, orice reproş adus în chip vădit celui
acuzat îl chinuieşte pe acela puternic, prezentându-i ruşinea păcatului,
pentru a-i face mult bine celui care nu percepe propriile greşeli, ducându-l la recunoaştere şi pocăinţă adevărată. Căci
ce rană trupească ar produce o durere aşa de ascuţită, cât chinul pe care îl
produce sufletului cuvântul tăios, care atinge conştiinţa celor cuprinşi de
ruşinea relelor făcute?
Acesta
este scopul folositor al mustrărilor, să-i schimbe pe cei războinici şi agitaţi
într-o stare paşnică. Este clar oricui că Legea şi cuvântul lui Hristos, care
sunt liniştite şi împăciuitoare, au propovăduit pacea celor de departe şi
celor de aproape, ca şi iudeii, şi cei dintre neamuri să lepede [lucrurile]
războinice, atât cele pentru contactul de aproape din luptele desfăşurate corp
la corp - acestora le
zice „sabie” cât şi cele pentru apărarea de la distanţă - acestea spune că sunt
„lăncile” şi „suliţele”. Pe acestea Cuvântul din Ierusalim le transformă în
unelte de agricultură, încât sabia distrugătoare oferă seminţe dătătoare de
viaţă, puse în sufletele raţionale de înţelepciune; devine plug care face
moale cele ce sunt întărite, care scoate spinii şi le face vase ale harului
ceresc. Iar suliţa care loveşte şi respinge de la distanţă [devine] ceva care
le strânge pe cele de aproape şi ţine împreună legături. Căci asemenea sunt
secerile care le adună împreună pe cele împrăştiate şi leagă împreună spicele
în legătura snopului. Este deci şi un seceriş raţional, pentru care este nevoie
de instrumente potrivite, de care se spune: «Ridicaţi
ochii voştri şi vedeţi, că ţarinile sunt bălane». Niciun războinic nu este
potrivit pentru seceriş. Dar la acest seceriş [Domnul] îi trimite pe proprii
Săi ucenici, despre care a şi spus: «Secerişul este
mult, dar lucrătorii puţini».
De aceea, acestor secerători, pentru că nu aveau vreo unealtă de război în
inimi, le-a dat puterea să aducă pacea în casele în care intrau.
Cât
timp cuvântul înţelepciunii acestei lumi lucrează înfocat, neamurile se ridică
unele împotriva celorlalte, aducându-şi împotrivă sabia cuvântului ascuţită
cumplit în exerciţiu şi strălucind de [puterea de] convingere. Dar de când a
venit pacea noastră
şi a fost vestită «slava întru cele înalte lui
Dumnezeu şi pe pământ pace»,
atunci deodată minciuna a fost redusă la tăcere de adevăr. După cum corul
păsărilor care ciripesc se amuţeşte deodată, când de undeva de sus se arată un
vultur deasupra lor, [tot aşa ei] nu îşi mai resping unul altuia cuvintele.
Unul spunând că nu este deloc pronie, altul că aceasta ajunge până la lună.
Nici despre suflet: unul considerând că este muritor, altul că este nemuritor.
Cele despre soartă, unul că ea le stăpâneşte pe toate, iar altul că ea nu
există absolut
deloc. Dar de când a venit nebunia propovăduirii şi Cel răstignit
este slăvit, învierea este crezută, şi judecata este nădăjduită, neamurile au
încetat războiul dintre ei şi este pace. Dar mă tem să nu devină apoi
spectatori al războiului nostru... Dacă până atunci toată viaţa li s-a irosit
cu învăţarea cuvintelor zadarnice, căci dialogul este o polemică argumentată,
[Scriptura] spune: «Nu vor mai învăţa să se
războiască» în loc de „Nu vor mai avea legătură cu învăţătorii
disputelor”.
76. «Şi acum, casă a lui Iacob, veniţi să mergem în lumina Domnului».
Este
a doua invitaţie, care îi cheamă spre cele mai desăvârşite pe cei cărora li s-a
făcut bine. Căci după ce s-a suit în muntele Domnului şi a trecut peste cele
pământeşti, fiind părtaş la o asemenea strălucire mai curată, [omul] trebuie
să ajungă la lumina dumnezeiască, ce luminează ochii sufletului spre
contemplarea vederilor fericite şi raţionale şi a viziunilor dumnezeieşti.
Asemănător cu aceasta este şi la Psalmist: «Apropiaţi-vă
de El şi vă veţi lumina şi feţele voastre să nu se ruşineze».
Căci nu vor fi ruşinaţi, cei asupra cărora s-a însemnat lumina feţei Domnului.
Iar cel ce face [fapte] necuviincioase, urăşte lumina.
Dar
de vreme ce casa lui Iacob a considerat în mod necinstit că învăţătura Legii
este o lumină suficientă şi o călăuză a orbilor, lumină celor care sunt în
întuneric, Scriptura spune, îndreptându-le ignoranţa: «Veniţi să mergem», nu în lumina profetică, nici
în lumina Legii, ci «în lumina Domnului».
Căci lămpile sunt utile, dar înainte de [răsăritul] soarelui; stelele sunt
plăcute, dar noaptea. Dacă cel care îşi pune alături o lampă, când soarele
străluceşte, este ridicol, cu mult mai ridicol este cel care rămâne în umbra
Legii, când Evanghelia este propovăduită.
Cea
mai grea pierdere este părăsirea de către Dumnezeu. Ca şi cum, dintr-o ţinere
puternică a mâinilor, prin destinderea degetelor, cu care până atunci cineva
strângea lucrul ţinut, l-a lăsat să cadă din propria păstrare, la fel Scriptura
arată că poporul nu mai este stăpânit de Dumnezeu. Din ce cauză, însă, este
lăsat cineva din mâinile lui Dumnezeu învaţă cele următoare:
«Pentru că
s-a umplut ca la început ţara lor de ghiciri, ca de oameni străini».
Vezi
cât de mare rău este să ghiceşti. Îl face pe cel care se dedică acesteia să
fie în afara grijii lui Dumnezeu. Dar multora dintre creştini le este
indiferent dacă ascultă [de ghiciri], vânează oracole şi dau atenţie
simbolurilor. A strănutat cineva, se spune, în timpul vorbirii, şi aceasta
semnifică [ceva]. M-a strigat cineva de la spate, şi aceasta încurcă. [La fel
dacă] piciorul dă [peste ceva] când sunt plecat; [dacă] haina se prinde [în
ceva].
Chiar
şi unii dintre cei foarte bine cunoscuţi şi care aşteaptă judecata din ceruri,
cad pradă în mod indiferent acestor lucruri vătămătoare. Dar ascultă că
poporul care îşi iroseşte puterile cu acestea este aruncat. În vechime chiar
şi din Legea lui Moise, ghicirile, prezicerile, augurii şi observările păsărilor
sunt defăimate ca invenţii ale demonilor. Căci spune: «Să nu prezici augurii, nici să observi zborul păsărilor».
«Căci neamurile, spune, pe care Domnul le va distruge dinaintea feţei Lui, acelea
vor asculta de ghiciri şi prevestiri; ţie însă nu ţi-a dat aşa Domnul Dumnezeu
tău».
Este
absurd ca cel care are sfatul îndreptărilor lui Dumnezeu să înţeleagă ceea ce
nu trebuie făcut şi să le ia drept sfetnici pe dobitoace (cele iraţionale),
dar, mai mult, nici ca sfetnici, ci să îi consulte ca învăţători şi
legiuitori. Pasărea nu a văzut pericolul care stătea lângă ea însăşi şi era în
ochii [ei], dar îţi vesteşte ţie viitorul. Zburând din cuib pentru a procura
hrană puilor, adeseori se întoarce fără succes, dar pentru tine mişcarea
zadarnică a păsării a devenit o prezicere nemincinoasă şi o descoperire a
viitorului. Dacă cele zadarnice
din lucrarea demonilor zboară în jur, să nu-mi stai cu gura căscată la
înşelăciunile demonilor, să nu te laşi pradă lucrărilor diavoleşti. Acela
odată ce prinde un suflet uşor de dus la pierzanie, nu încetează să abuzeze de
el în orice chip.
78.
Dar şi corbii care croncănesc şi
vulturii care colindă din lipsa prăzii, îngrozesc inima superstiţioasă. Şi aşa
de mare este nesăbuinţa [adusă] omului de la vrăjmaş, că până şi o nevăstuică
dacă se arată alături, un câine dacă se furişează, un om dacă se arată dis-de-dimineaţă, chiar şi dacă era dintre cei mai bine-dispuşi, dacă era lovit la
ochi sau la piciorul drept, [respectivul] sare înapoi şi se întoarce şi-şi
acoperă adeseori ochii. Ce este mai vrednic de milă decât o asemenea viaţă, să
le suspecteze pe toate, să fie împiedicat de toate, când trebuie ca din toate
părţile să-şi ridice sufletul lui spre Dumnezeu?
Când
vezi păsări zburând prin aer, nu-ţi irosi puterile cu figurile de zbor, dacă
fac cercuri deasupra capului nostru sau vin direct din faţă, sau zboară
deasupra din spate, sau trec spre laturi. Părăsindu-le pe acestea, să fii uimit
de înţelepciunea şi ordinea din ele a Creatorului. Cum este purtată o
asemenea greutate prin aer? Cum devine natura moale a aerului vehicul pentru
aripă, cum prin întinderea aripilor plutesc prin aer, iar prin coadă îşi
îndreaptă zborul asemenea unei cârme, cum cele care nu sunt adaptate să umble,
suplinesc prin aripă nevoia de picioare. Câte sunt înotătoare, câte răpitoare,
au construcţia corpului potrivită vieţii. Căci unele au organe pentru
prindere, ghearele, iar celelalte au ca nişte vâsle membranele picioarelor,
încât este mai uşor să împingă cu lăţimea labei apa pentru mişcare. Toate sunt
pline de înţelepciunea lui Dumnezeu.
«Căci pe toate cu înţelepciune le-a făcut».
Dar cel cu suflet mărunt şi care cugetă cele de jos, care încearcă să pună în
armonie mişcările dobitoacelor cu scopul său propriu, care îl părăseşte pe
Dumnezeu, s-a dat pe sine pradă demonilor uneltitori, care prin stăpânirea
asupra aerului plănuind să întoarcă păsările când aici şi când
dincolo, menţin de netămăduit înşelăciunea celor fără minte. Acestea chiar dacă
au fost spuse ca o digresiune, cuvântul s-a folosit deloc fără folos de ocazia
din cele spuse pentru vindecarea celor fără minte.
Trebuie
remarcat că Scriptura consemnează că ghicirea este o îndeletnicire specifică
filistenilor, adică palestinienilor, pentru că pe aceştia, şi doar pe aceştia,
îi numeşte în cuprinsul ei „de alt neam”. Căci după cum caldeii şi-au făcut
proprie astrologia, egiptenii folosirea de substanţe magice
şi incantaţiile, cretanii augurii, aşa şi cei de alt neam [şi-au făcut proprie]
ghicirea. De aceea, ţara s-a întors la relele proprii ei, fiind ca la început.
79. «Şi mulţi copii străini s-au născut în ea».
Când
o cetate, care primeşte obiceiuri netrebnice, a ales să trăiască după ele,
celor care se nasc apoi păcatul părinţilor li se face ca o lege, şi imediat
după naştere sunt copii străini, înstrăinaţi de poporul lui Dumnezeu prin
purtarea cea rea. Pentru că roadele sufletului sunt numite adesea „copii”,
cineva ar putea să spună că cel care adună dincolo de înţelesul dumnezeieştii
Scripturi cuvinte nesănătoase din cele de dinafară de credinţa în Dumnezeu
şi le acceptă, îşi face copii străini.
80. «Căci ţara lor s-a umplut de argint şi aur şi comorile lor nu au număr».
Ce
păcat mare este iubirea de bogăţie, că este înşirată în lista unor asemenea
păcate! Căci după ghicitorie şi copii străini, care probabil s-au născut în
Israel din cauza înmulţirii desfrânării, este numărat şi faptul că ţara s-a
umplut de argint şi de aur. Pentru sufletul cuvios bogăţia devine este un
imbold pentru facerea de bine prin milostenie, pe când pentru cel iubitor
de plăceri şi de trup, devine mijloc de slavă şi de obrăznicie. Sărăcia este un
pedagog spre dreapta credinţă, pe când bogăţia este un imbold pentru nesăbuinţă.
Dacă întregul neam este acuzat de averi în exces, să ia seama cei bogaţi,
cum se vor apăra pentru proprietăţile lor. Dacă cineva ar crede că nu ar
păcătui, îmbogăţindu-se dintr-o scuză oarecare considerată rezonabilă, să-şi
aducă aminte de porunca evanghelică, care interzice clar [ca omul] să-şi adune
comori pe pământ.
Peste
tot observăm că sfinţii refuză folosirea cailor atât pentru trupele de război,
cât şi în celelalte necesităţi ale vieţii. De aceea şi aici [folosirea] cailor
este înşirată cu celelalte acuze. Căci Dumnezeu dorind ca ei să depindă de
ajutorul de la El, şi în războaie să nu se încreadă în propriile pregătiri, de
aceea a interzis: «să nu-ţi înmulţeşti caii».
Atunci ei sunt acuzaţi că au intrat în posesia unei asemenea mulţimi de cai,
încât depăşeşte şi numărul. Dar aceasta fie o înţelegem la modul hiperbolic,
fie considerăm că, în loc de: „să nu fie numărate cele mărunte şi altfel de
necinste”, se spune: „să nu fie numărul carelor”. Observă că în Numeri
femeia nu este numărată, ca fiind slabă; nici copilul, ca uşor de dispreţuit,
afară de cel întâi născut şi de cel al leviţilor; nici slujitorul, pentru că
este fără cinste; nici cel născut din căsătorii mixte, pentru că este străin.
De aceea, credem că sunt în afara numărului carele dobândite prin răutate.
82. «Şi s-a umplut pământul de urâciunile faptelor mâinilor lor».
Practicile
neamurilor, luând început din ghiciri, continuând cu iubirea de argint şi mania
pentru cai, i-au purtat spre idolatrie. Pentru că s-au lepădat de sfatul lui
Dumnezeu şi i-au ascultat pe ghicitori, pentru că nu au crezut în Dumnezeu, ci
în întunericul averii, pentru că s-au sprijinit pe caii falşi pentru mântuire,
iar nu pe Cel ce poate să zdrobească războaiele, drept urmare au ajuns ca
pământul lor să fie umplut de urâciuni. Orice faptă deci, săvârşită dincolo de
cuvântul cel drept, este o urâciune pentru Dumnezeu.
După
cum cei care au un stomac sensibil şi vomită uşor se întorc la vederea
lucrurilor mizere, precum eliminarea excrementelor sau ulceraţii urât
mirositoare şi [altele] asemenea, aşa şi cele înfăptuite după necurăţie sunt
urâciune pentru Cel Sfânt. Fiindcă este un obicei pentru Scriptură să numească
idolii în mod propriu urâciuni, toate închipuirile netrebnice întipărite în
suflet prin reprezentare sunt urâciuni care umplu ţara, adică întregul spaţiu
deschis al raţionalului din suflet.
«Şi s-au închinat la cele pe care le-au
făcut degetele lor». O, ce nebunie extremă, să numeşti Dumnezeu ceea ce este făcut de tine
însuţi şi să nu înţelegi absurdul a ce s-a făcut. Căci dacă te minunezi de
materie, de ce atunci nu te închini bronzului fără formă sau pietrei? Dacă [te
minunezi] datorită tehnicii, închină-te propriilor mâini, care i-au dat forma
sau uneltelor prin care l-ai făurit. Cât de mare ignoranţă ai ca în timpul cât
este cioplită sau turnată statueta să nu dobândeşti înţelegerea a ce s-a făcut?
Aceasta arată [textul]: «Şi s-au închinat la cele
pe care le-au făcut degetele lor». Atunci, desigur, [omul] este obligat
să aleagă una din două: fie că nu avea niciun zeu până să fie modelat [unul] de
el însuşi, fie că cel de dinainte a îmbătrânit pentru că se simte lipsa
altuia. Dar «blestemat tot omul care îşi va face
[idol] cioplit sau turnat, lucrul mâinilor unui meşter».
83. «Omul s-a aplecat şi bărbatul s-a umilit».
Cred că acestea s-au spus cu
indignare, nesuportând decăderea oamenilor de la vrednicie. Omul s-a plecat,
spune, idolului pentru închinare, fiind cea mai de cinste dintre fiinţele de
pe pământ, fiind rânduit după îngeri între cele raţionale, [el] cel cinstit cu
chipul lui Dumnezeu, cel ce inventează meşteşuguri prin puterea raţiunii. Cel
care cunoaşte [lucrurile] de pe pământ, puterile plantelor, ale rădăcinilor şi
ale fructelor, cel care avântându-se pe mare, [cunoaşte] firea aerului,
naşterea vânturilor, aşezarea stelelor, mişcarea lor, intervalele [dintre ele]
şi constelaţiile [lor], rânduiala de pe pământ,
cetăţile, legile, campaniile militare, cele necesare dintre meşteşuguri atât
pentru trai, cât şi pentru împodobire şi paradă - acesta s-a plecat idolului,
ca şi cum ar avea nevoie de mântuire de la acesta, cel însufleţit de la cel
lipsit de suflet, cel raţional de la cel care nu simte. Cel care ţine sub mână
animalele, căruia toate dobitoacele iau fost supuse spre slujire - pentru că
Dumnezeu ni le-a supus, Cel care ne-a dat să fim după chip, prin faptul că le
stăpânim pe cele din apă deopotrivă cu cele de pe uscat -, acesta nu
îndrăzneşte să stea la acelaşi [nivel] nu în faţa unuia dintre dobitoacele
diferite de el prin forţă, ci a imitaţiei unei fiinţe dintre dobitoace, sau a
unei femei necuviincioase sau unui bărbat foarte dizgraţios, şi se
înfricoşează şi se pleacă la pământ, nefiind vrednic să se uite în sus spre cer
din cauza păcatului împotriva Celui ceresc.
Este
o sporire a răului, ca bărbatul, care este mai potrivit să fie conducător, mai
desăvârşit în înţelegere, mai puternic în fapte, uitând de demnitatea proprie,
să se înjosească în faţa idolului. Fiind chipul şi slava Iui Dumnezeu, având cap
al său pe Hristos, s-a înjosit în faţa idolului, el care faţă de acestea este
bărbat. Acesta este lucrul cel mai grav în situaţia [respectivă]. Căci dacă era
un copil, dacă era o femeie, cineva ar putea avea îngăduinţă faţă de unul din
cauza tinereţii, faţă de cealaltă din cauza slăbiciunii din fire. Dar acum bărbatul
s-a umilit, ceea ce depăşeşte orice exces al ruşinii.
«Nu îi voi ierta». O, ce ameninţări! Oare nu din cauza pedepsei veşnice sunt acestea:
«nu îi voi ierta»! Căci cât timp ghicesc,
cât timp îşi înmulţesc copiii străini, cât timp se agită pentru argint, cât
timp îşi echipează cavaleria, exista [încă] speranţă şi aşteptarea iertării.
Dar pentru că au căzut în idolatrie, cea din urmă dintre rele, şi înţelegând
propria lor demnitate, îi acordă idolului cinstiri egale cu ale lui Dumnezeu,
[de aceea s-a spus]: «Nu îi voi ierta». Cel
Bun înfăptuieşte aceasta spre facere de bine. Căci dacă iertarea este un imbold
pentru neînfrânare, «Nu îi voi ierta» pentru
ca necazul să le aducă acestora amintirea de Dumnezeu. încât a nu ierta nu este
o ameninţare
vătămătoare, ci o pedagogie mântuitoare. „Căci nu te voi lăsa,
spune, nici nu te voi părăsi”.
85. «Şi acum intraţi în pietre şi ascundeţi-vă în pământ de la faţa fricii
de Domnul şi de la slava tăriei Lui, când Se va scula să distrugă pământul».
O
altă invitaţie este cea către casa lui Iacob, care cheamă la ceea ce este
folositor. Căci după cum [s-a spus]: «Veniţi să ne
suim în muntele Domnului»,
«veniţi să mergem în lumina Domnului»,
aşa şi acum [se spune]: «Şi acum intraţi în
pietre şi ascundeţi-vă în pământ de la faţa fricii de Domnul». Cine este
oare un aşa de [mare] calomniator al Scripturii încât să creadă că îi
sfătuieşte pe unii să fugă de la faţa fricii de Domnul şi să se ascundă în crăpăturile
pietrelor? Fiindcă «unde să merg, spune, de la
Duhul Tău şi de la faţa Ta unde să fug? Dacă mă voi urca în cer, Tu acolo eşti».
Şi iarăşi Domnul: «Dacă se ascund în Cârmei, de
acolo îi voi lua. Dacă fug în mare, acolo voi porunci şarpelui şi îi va muşca».
De aceea cum a sfătuit ca piatra să fie pusă adăpost de la faţa fricii de
Domnul? Dar poate spune că singura scăpare de rele, care au fost enumerate mai
înainte este să fugă la adăpostul pietrei, adică trăinicia credinţei în Hristos.
Unde şi Moise a fost pus, când urma să-L vadă pe Dumnezeu. «Intraţi aici, spune, şi
ascundeţi-vă în pământ», adică îngropaţi-vă. Pentru ce? Pentru ca
îngropaţi fiind cu El prin Botez
şi murind împreună cu El, să mergeţi întru înnoirea vieţii, murind faţă de păcat.
Adună
[textele] despre piatră în Scriptură, ca să ţi se clarifice locul. «în piatră m-ai ridicat».
Poporul a băut din piatră,
dar şi miere
a avut din piatră.
Iar Psalmistul spune: «Piatra scăpare iepurilor».
Piatra tare a dat [apă] curată din belşug şi ulei, cu care sau uns, după
cântarea lui Moise.
Dacă deci intraţi în piatră, veţi putea evita frica de Domnul, când Se va scula
să distrugă pământul, când va urma să nimicească cele pământeşti, să distrugă
[omul] pământesc pentru a da viaţă fără piedică [omului] duhovnicesc. Trebuie
deci să anticipeze învierea Lui cu slavă şi putere, îngrijindu- se de ei înşişi
în acest fel.
Ca să
nu crezi că sfătuieşte o îndepărtare trupească de Dumnezeu, adaugă: «Ochii Domnului sunt înalţi, iar omul este smerit».
Nimic din cele de jos nu rămâne ascuns de Cel care veghează din înalt, toate
fiind sub privirea [Lui] şi nimic neîntunecându-I ochii-primul și singurul Big Brother. Iar omul smerit este
fie cel care se consideră pe sine nimic în comparaţie cu măreţia lui Dumnezeu,
fie cel care prin umilinţă îndepărtează cugetarea înfumurată, fie cel care
prin păcat se aruncă pe sine din înălţimea de dinainte.
«Şi se va smeri semeţia oamenilor». În cele de dinainte omul şi-a umilit înălţarea şi era vrednic de acuzare. «Omul s-a aplecat şi bărbatul s-a umilit». Aici
însă, umilinţa este folositoare. Căci îndepărtarea cugetării zadarnice şi
ridicarea din deşertăciune, din semeţia înfumurată şi din goala părere de sine
spre vrednicia proprie, [aceasta] este smerenia lăudabilă. Dacă se refugiază în
piatră şi îşi pun trupul în pământ în nădejdea învierii cu Hristos, înălţările
din cauza nesăbuinţei cad, iar părerea lor despre sine [rămâne] zadarnică. Iar
mărturia adevărată a înălţării este atribuită de ei doar lui Dumnezeu.
87. «Şi se va înălţa singur Domnul în ziua aceea».
Scriptura
ne indică ziua ca fiind cunoscută şi mărturisită de către toţi. în acea zi,
ultima dintre toate zilele, pe care noaptea nu o întrerupe, nici timpul nu o
limitează, nici lumina fizică nu îi dă început şi sfârşit, ci este una
singură, asemenea cu ea însăşi, nemişcată, neînserată şi neurmată [de altele];
în acea zi, «Se va înălţa singur Domnul»,
când orice cugetare semeaţă va cădea şi orice luminare a fericitelor puteri va
dispărea prin măreţia strălucirilor acelei slave. Fie că este profet, fie
apostol, fie că sunt puteri sfinte şi mai presus de lume, când se va arăta
măreţia adevărată, toate vor fi considerate umile.
Închipuie-ţi ceea ce s-a spus dintr-un exemplu de viaţă. Dacă ar fi o
cetate de meşteşugari, care abia îşi procură cele necesare pentru trai din
munca pe o zi; şi ar fi acolo unii cu mult mai înzestraţi decât [acei] zilieri,
fericiţi şi admiraţi până atunci de către cei sărmani. Apoi ar veni în cetate un
împărat, cel mai bogat dintre toţi regii, având mult aur, mult argint, multe
pietre foarte preţioase, unele puse în [veşmântul] împărătesc, altele expuse
pentru paradă. Frumuseţea şi mulţimea hainelor erau imense, mulţimea
slujitorilor şi paznicilor depăşea [orice] număr, cheltuiala negrăită, cămile
şi catâri nenumăraţi îi cărau bogăţia, cai împodobiţi cu aur şi ţesături de
purpură, unii slujind, iar alţii mergând înainte în procesiune. La această
privelişte, ce impresie ar primi acel popor sărac, care până atunci se minuna
de cei care îi erau superiori cu lucruri mici? Nu se ruşinează de propria lor
judecată? [Nu] le dispreţuieşte pe toate în comparaţie cu cele superioare? [Nu]
va mărturisi slava şi bogăţia pentru singurul cu adevărat bogat? De aceea tot
aşa cât timp măreţia şi slava înţelepciunii şi puterii lui Dumnezeu sunt
ascunse, multe par să fie înalte şi mari pentru cei care stau în sărăcie
extremă. Când însă se arată ceea ce este prin fire înţelept şi puternic cu
adevărat, nimeni nu mai este socotit nici înţelept, nici puternic. Astfel odată
şi Moise a mărturisit despre sine că este cu vocea stinsă şi limba greoaie,
după ce l-a auzit pe Dumnezeu vorbind cu el. Şi Avraam, când L-a văzut
pe Dumnezeu, a mărturisit despre sine că este pământ
şi cenuşă. Nimeni deci, învrednicindu-se să privească
la bunătatea şi înţelepciunea lui Dumnezeu, nu poate să afirme înţelepciunea
sau puterea nici a lui nici a altuia. Căci toţi sfinţii sunt ca lumina lămpii
în amiaza mare care este depăşită în strălucire de soare. De aceea «Se va înălţa singur Domnul în ziua aceea».
Poate
că primul păcat a fost nesăbuinţa şi semeţia, dacă diavolul, răzvrătindu-se
din belşugul bunurilor din jurul său, L-a părăsit pe Dumnezeu şi le-a făcut şi
pe puterile potrivnice să-L părăsească împreună cu sine, spunând:«Mai presus de stele voi pune tronul meu şi voi şedea în
muntele cel înalt peste munţii cei înalţi, dinspre nord. Mă voi sui deasupra
norilor, voi fi asemenea Celui Preaînalt».
De aceea a început de aici şi pedepsirea. Şi dacă totuşi, cineva pierzându-şi
minţile, a căzut în judecata diavolului, va fi condamnat împreună cu
începătorul şi făcătorul semeţiei. Căci «Domnul le
stă împotrivă celor semeţi».
Oarecum
pare că începutul semeţiei este nesăbuinţa. Cel care îi dispreţuieşte pe alţii
şi îi crede nimicuri, considerându-i pe unii săraci, pe alţii de neam modest,
pe alţii neînvăţaţi, din această nesăbuinţă alunecă spre a se socoti doar pe
sine că este înţelept, priceput, nobil, bogat, puternic, făcând din dispreţ
începutul purtării cu semeţie. Căci aceasta este să te porţi semeţ, să te
străduieşti să te arăţi deasupra multora. Făcând aceasta, îl dispreţuieşte pe
aproapele, iar pe sine se slăveşte.
Nesăbuinţa
este început al semeţiei şi semeţia este o odraslă rea a nesăbuinţei. De aceea
pedeapsa este asupra oricărui nesăbuit şi semeţ. Căci păcatele înrudite se
pedepsesc asemănător. De aceea vestita zi a Domnului va aduce pedeapsă asupra
oricărui nesăbuit şi semeţ. Dar noi, demni de milă, toată ziua alipiţi de
aceste rele, nu înţelegem cât de mari rele păcătuim. «Cei care batjocoresc nu vor moşteni împărăţia lui
Dumnezeu».
Şi noi batjocorim, dar batjocorind
nu înţelegem că aceste cuvinte pe care eu le rostesc, îmi vor sta împotrivă în
ziua Domnului, îmi vor tăia calea şi se vor face ca un zid, peste care nu pot
să trec. Cine dintre noi nu se slăveşte? Cine nu îl dispreţuieşte pe aproapele?
Dar nesăbuinţa este ceva mai mare decât batjocura. Căci una este doar necinstirea
de către limbă, dar nesăbuinţa are şi intenţia prin fapte de [a aduce] ruşinea
asupra celor nesocotiţi. Totuşi astăzi este cu putinţă celui semeţ, dacă doreşte,
să coboare la umilinţa celor smeriţi. Şi chiar acum este pericol pentru cel
smerit să se schimbe la trufia celor semeţi. Căci însuşi faptul de a crede
despre sine că a ajuns pe piscul smereniei este un început al semeţiei şi a te
purta arogant faţă de cel care pare a se afla în păcate constituie o teribilă
semeţire, de care suferea şi fariseul împotriva vameşului.
89. «Şi peste orice trufaş şi îngâmfat».
Cel
trufaş şi îngâmfat ţine de aceeaşi răutate, deosebindu-se de cel nesăbuit şi
semeţ doar în purtare. Căci unul se foloseşte de nesăbuinţă şi de semeţie
împotriva celorlalţi, pe când celălalt, şi singur fiind, se înalţă pe sine, se
îngâmfă în zădărnicia minţii [sale] şi se trufeşte. Ca să ţi-l închipui exact pe cel îngâmfat,
aminteşte-ţi de tine în zădărnicia tinereţii tale, dacă vreodată fiind de unul
singur te-ai gândit la viaţă şi la îndeletniciri; cum uşor în fantezia minţii
urmăreai demnităţi după demnităţi, oficii după oficii, te înconjurai de
bogăţie, construiai case, puneai deoparte aur şi argint, adunai averi, aduceai
atâţia şi atâţia talanţi [de marfă] pe an; aveai mii de slujitori, tot felul de
meşteşugari, venituri de la aceştia, herghelii de cai, turme şi cirezi şi bani
din acestea, femeie şi copii şi odraslele acestora; le făceai bine prietenilor,
te răzbunai pe duşmani; conduceai cetăţi, apoi popoare, iar în cele din urmă
ajungeai şi împărat! Vezi cum din cauza uşurătăţii o asemenea minte este
trufaşă şi îngâmfată? Nu este ţinută de nimic şi se duce dincolo de cele cu putinţă,
dincolo de fire.
Pericolele zilei [aceleia] îi ameninţă deci şi pe cei îngâmfaţi. Căci
îngâmfarea, spune, este un păcat. Ascultă-L pe Domnul, Care spune:
«Nu vă îngâmfaţi». Şi fericitul David
numără între realizări şi a nu fi îngâmfat şi a nu fi trufaş. Căci spune: «Doamne, inima mea nu s-a îngâmfat, nici nu s-au trufit
ochii mei».
Este totuşi şi o înălţare de lăudat, când nu eşti meschin, nici nu te
îngrijeşti de cele de jos, ci îţi înalţi cugetarea şi eşti împodobit cu
înălţimea virtuţii prin măreţia sufletului şi a minţii. Acea înălţare a
conştiinţei este acceptabilă, care nu este umilă în necazuri, care le
dispreţuieşte pe cele de pe pământ. Acela are cetăţenie în cele cereşti, a
cărui inimă este înflăcărată după comorile de acolo. Şi se pare că această
înălţime a cugetului are aceeaşi deosebire faţă de ridicarea cu aroganţă ca cea
pe care o are sănătatea adevărată faţă de umflarea cărnii făcută din cauza
hidropicii. Căci trupul se umflă, dar supurează pe dinăuntru şi este bolnav.
90. «Şi peste orice cedru al Libanului dintre cei trufaşi şi semeţi».
Ce
fel de rele, [se poate] spune, are cedrul, încât o asemenea înălţime, care îi
aparţine din fire, să fie adusă spre cercetare? Şi de ce Scriptura îi ameninţă
în general cu ziua [aceea] pe cedrii din Liban? Căci nimeni nu contestă că
Scriptura [vorbeşte] despre cele însufleţite, care se îngâmfa şi se înalţă cu
neînţelegere. Dar de ce cedrii? Şi de ce din Liban? Cedrii sunt plante care
produc fructe nefolositoare, ating cea mai mare înălţime şi cresc mereu cu
trecerea timpului, nici nu îmbătrânesc repede, nici nu devin lesne putrezi. Iar
Libanul era din vechime un munte al idolatriei. Deci, ca să ne indice puterile
nimicitoare care există acolo, a numit cedrii ai Libanului înălţimile
răutăţii, care se ridică împotriva cunoaşterii lui Dumnezeu, despre care şi Psalmul spune că: «Domnul
va zdrobi cedrii Libanului».
Dar
se poate ca prin cedri să fie sugerate obiceiurile înfumurate ale oamenilor
ridicate spre îngâmfare fără vreun motiv pe măsură. Căci în îngâmfare fie este
vreun motiv convingător care produce semeţia,
fie este complet iraţională. Spre exemplu, cineva gândeşte [semeţ] despre sine
din cauza abstinenţei, gândeşte din cauza cumpătării, gândeşte din cauza
perseverenţei în rugăciuni. Face rău, gândind dincolo de ce trebuie, atât că
semeţia are o corespondenţă. Unul ca acesta este o plantă semeaţă, dar una
roditoare. Dar cel care, fără vreo faptă bună, se îngâmfă din cauza bogăţiei
sau a naşterii nobile sau a puterii trupului este un cedru care se bucură de
viaţa neroditoare şi nefolositoare. Dar de ce şi al Libanului? Pentru că după
cum plantele sădite pe munţi se folosesc de o înălţime străină, tot aşa şi cei
care îşi asumă bogăţia sau puterea sau slava strămoşilor, abuzează de cele
care nu le aparţin ca ocazie pentru propria înălţare.
Există,
totuşi, şi cedri lăudaţi. «Sătura-se-vor copacii
Domnului, cedrii Libanului pe care i-ai sădit».
Pomii roditori şi toţi cedrii sunt invitaţi la doxologie, ca să se arate că nimic
nu este rău prin fire, nici înstrăinat de Dumnezeu, ci fiecare după propria
motivaţie, fie se îndepărtează de Dumnezeu, fie I se alătură Acestuia. De aceea
şi cedri finisaţi pentru pregătirea Templului erau aduşi din Liban, istoria
demonstrând că se poate să îi schimbe de la idolatrie la sfinţenie. De aceea
cedrul este sfărâmat atunci când nu este separat de Liban, iar atunci când le
părăseşte pe cele vechi, se face vrednic să fie sfinţit. Totuşi, în general,
obiceiurile animalelor şi felurile plantelor sunt luate drept varietate a
intenţiilor oamenilor.
91. «Şi peste orice copac cu ghindă din Basan».
Pomenirea
unei alte plante [se face] pentru a arăta că viaţa omenească este ameninţată de
judecată. Căci practica obişnuită compară cu stejarul caracterele tari şi
nezdruncinate, care sunt încăpăţânate faţă de toţi şi opuse. Copacul acesta
produce un fruct, dar ca hrană a porcilor. De aceea este numit copacul ruşinii.
Pentru că schimbă Basan cu „ruşinea”. Deci şi peste cei a
căror slavă de a aduce roade este de ruşine, şi peste aceştia este ziua
Domnului. De fapt,
găsim şi idolatria că este numită ruşine, după cum în cea de-a treia [carte] a Regilor Ilie îi spune lui Ahab: «Şi acum trimite şi adună înaintea mea întreg Israelul
în muntele Cârmei şi pe profeţii ruşinii şi pe profeţii dumbrăvilor, patru sute
de bărbaţi, care mâncau la masa Izabelei».
Deci, pentru că «orice pom care nu face roadă bună
este tăiat şi aruncat în foc»,
ziua Domnului îi ameninţă ca înfricoşătoare şi pe copacii ruşinii. De aceea şi
împăratul Basanului se numea Og, iar Og se tâlcuieşte „stavilă”,
faptele de ruşine fiind o oprelişte pentru noi în calea mântuirii.
Căci desfrânaţii, adulterii, efeminaţii, sodomiţii şi toţi cei ce fac
[lucruri] de ruşine sunt sub Og, care îi împărăţeşte, care lucrează [pentru ei]
despărţirea de Dumnezeu. Pe acesta Dumnezeu îl zdrobeşte pentru eliberarea
celor pe care îi stăpâneşte. «Mărturisiţi-vă
Domnului, că este bun, Cel ce a bătut împăraţi mari şi a omorât împăraţi tari,
pe Sihon şi pe Og».
După
cum munţii sunt diferiţi faţă de dealuri după mărime, dar în rest le seamănă,
tot aşa şi puterile potrivnice se aseamănă unele cu altele în intenţie, dar în
mărimea nedreptăţilor diferă. Şi împotriva lor se va ridica pe bună dreptate
ziua Domnului Savaot.
Dar
ce înseamnă «şi peste orice turn»? Turnul este
un post de veghe înalt pentru păzirea cetăţilor şi cunoaşterea potrivită a
atacurilor inamice. Asemenea ni s-a dat mintea, care le păzeşte pe cele bune
[şi] anticipează uneltirile. Nu trebuie ca ea să se preocupe de înălţarea spre
cer nici prin ea însăşi, nici prin cele pământeşti. Căci Domnul Se coboară la
ea, cea căzută prin cugetare şi rupe armonia ei cu răul spre binefacere şi
mântuire. Pentru zidirea acestuia Domnul ne porunceşte ca, şezând, să socotim,
dacă avem cele pentru terminare,
după cum arată chiar şi sfatul Evangheliei. Scriptura doreşte deci
ca mintea care cugetă semeţ, se îngâmfă, pe toate le bârfeşte şi pe sine se
fericeşte, să se teamă de ziua Domnului.
«Şi peste orice zid înalt». Iarăşi, zidul este un adăpost făcut pentru păzirea cetăţilor şi care
respinge asalturile inamice. Aşa sunt şi învăţăturile (cuvintele), unele ne
înconjoară cu adevărul însuşi, păzind curăţia învăţăturilor pentru mântuire;
altele, însă, sunt practicate de gândirea din afară pentru întărirea minciunii
şi păzirea zădărniciei. Căci puterea dialecticii este un zid pentru
învăţături, care nu permite ca ele să fie uşor de jefuit şi de cucerit de către
cei care vor. De aceea zidurile Ierusalimului sunt scrise pe mâinile Domnului,
dar ale Ierihonului sunt distruse de Iisus [Navi], fiind sfărâmate doar prin
glas.
Deci mai sus au fost acuzate doar cele înalte; aici însă, şi cele care au pe
lângă înălţime şi ceva putere, profetul numind figurat [puterea de] convingere
întărită şi înălţată în exces prin metodele doveditoare (apodictice) zid înalt,
ţinând ferm că acesta va fi distrus în ziua Domnului.
93. «Şi peste orice corabie a mării».
Sunt
pilde expuse pentru exerciţiul minţii noastre, ca să nu ascultăm Scriptura cu
lenevie [şi] ca să nu ne aplecăm mintea spre pământ. Vorbind despre mintea care
le cugetă pe cele înalte şi nu este îndepărtată de cele umile, în continuare
[Scriptura] discută în acelaşi chip al tăinuirii despre trupuri.
Căci ziua Domnului nu este înfricoşătoare pentru corăbiile neînsufleţite, ci pentru
cei care sunt clătinaţi în trup pe valul sărat al acestei vieţi. Căci după cum
corăbiile, îngreunate peste măsură cu încărcătură, sunt greu de condus şi
[ajung] uşor epave, tot aşa sunt numite corăbii ale mării şi trupurile care
s-au supraîncărcat până la obezitate prin multă şi abundentă desfătare,
fiind duse din cauza iubirii de plăcere în adâncul pierzării.
Totuşi,
sunt şi corăbii lăudabile, care slujesc celor care merg pe mare pentru a face
negoţ în ape multe
şi despre care se spune în Psalmul de laudă
că: «Acolo corăbiile umblă».
Căci sunt lăudate corăbiile care străbat marea, dar care nici nu rămân în ea,
şi nici nu sunt scufundate în valuri. Şi cei care trăiesc în trup, dar nu se
luptă trupeşte, [ci] călcând valurile vieţii şi fiind mai înalţi decât aceasta,
fac negoţ în ape multe. Aceştia merg în viaţă pentru a-i
câştiga pe vreunii dintre cei afundaţi. De aceea, [ei] cunosc faptele Domnului,
primind drept câştig al negoţului înţelegerea faptelor Domnului şi a minunilor
din adânc.
«Şi peste orice vedere a frumuseţii
corăbiilor». Să asculte cei care se ocupă cu împodobirea trupului şi cei care cu
migală se dedică aspectului lor. Căci nu vederea corăbiilor este vătămătoare,
ci vederea trupului spre dorinţă. Ziua Domnului va fi deci şi peste orice
vedere a frumuseţii corăbiilor, pentru că cel care se uită la femeie poftind-o
a comis adulter în inima lui,
iar femeia care se împodobeşte ca să atragă asupra ei dorinţa celor
nestăpâniţi a comis deja adulterul în inima ei.
94. «Şi se va smeri orice om».
Din
acestea, Scriptura arată că toate cele prezentate în pilde şi în chip ascuns
s-au spus despre oameni. Căci după cel nesăbuit şi semeţ, după cel îngâmfat şi
trufaş, după tot cedrul Libanului, după tot copacul cu ghindă al Basanului,
după orice turn înalt, după orice zid înalt, după orice vedere a frumuseţii
corăbiei, spune apoi: «se va smeri orice om»,
adică orice fel de rău din oameni va cădea.
[Noi],
oamenii, suntem introduşi în această lume ca într-o şcoală de obşte şi ni s-a
poruncit, primind minte şi având ochi pentru
simţire, să-L recunoaştem pe Dumnezeu după iconomia şi administrarea tuturor
ca din nişte scrieri, pentru ca cei care doresc să se ocupe cu căutarea
adevărului, luând din acestea imbold, după ce s-au pregătit suficient, să se şi
învrednicească de vederea faţă către faţă a celor pe care le-au căutat bine sau
ca cei conduşi foarte departe de adevăr, prin adevărul însuşi să fie ruşinaţi
de minciună. Căci «cunoscându-L pe Dumnezeu, nu
L-au slăvit ca pe Dumnezeu, nici nu l-au mulţumit». Mintea sfinţilor nu doar
vede, ci şi ascultă creaţia care spune cele despre slava lui Dumnezeu. Căci
zice: «cerurile spun slava lui Dumnezeu».
Dar cei care nu înţeleg mai mult decât cele arătate, «au ajuns deşerţi şi s-au închinat şi au slujit creaţiei în
locul Creatorului».
Când
lumina străluceşte, întunericul dispare, şi când sănătatea vine, tulburările
bolii încetează, şi când adevărul se arată, este ruşinată firea minciunii.
Când Cel înalt cu adevărat este cunoscut cu cât se află deasupra oricărei minţi
înalte şi trufaşe şi când orice contemplare adevărată este înţeleasă, cele
înalte şi trufaşe de dinainte vor părea demne de dispreţ. Deci înălţimea şi
mărirea vor fi mărturisite de către orice fiinţă raţională, când cei amăgiţi
până acum îndepărtează învăţăturile mincinoase despre fiecare [lucru].
96. «Şi pe toate cele făcute de mână le vor ascunde, băgându-le în peşteri
şi în crăpăturile pietrelor şi în găurile pământului de la faţa fricii de
Domnul şi de la slava tăriei Lui, când Se va scula să distrugă pământul».
Pentru
că adeseori Scriptura vorbeşte asemănător şi despre venirea Domnului în trup şi
despre cea pentru judecată, iar uneori anunţă împreună despre cele două veniri,
credem că cele de acum sunt spuse despre întrupare, pentru că sensul celor
expuse nu se îndepărtează de cele care urmează şi sunt aşteptate. Căci după
venirea lui Hristos, grija faţă de cele făcute de mână a fost aruncată. Făcătorii
de statui nu mai sunt grăbiţi, nici cele care erau slujite din vechime nu se
mai bucură de aceeaşi grijă, ci sunt aruncate în peşteri, în găuri şi în
locurile cele mai obscure. Căci au înţeles, când lumina a strălucit, cele
neobservate până acum din cauza întunericului ne- ştiinţei, lemnul ca lemn şi
piatra ca piatră, nemaifiind amăgiţi de acestea prin înfăţişarea care le
înconjura, ci cunoscându-le din firea subzistentă.
Căci
venirea mântuitoare pentru întreaga lume a lui Hristos este înfricoşătoare
demonilor. Acum [ei] au părăsit locurile scandaloase, atelierele înşelăciunii.
Delfi nu mai este, nici oracolele, iar profeteasa tace[4]; Castalia[5]
este băută, dar cei care beau îşi păstrează minţile. Amfiaraos[6]
a fugit, Afilohus[7]
nu [mai] este niciunde, statuile [zeilor] sunt distruse şi puterile nevăzute
s-au retras de la faţa fricii de Domnul şi de la slava tăriei Lui. De când a
fost numită crucea, idolii au fost surghiuniţi.
Totuşi,
idoli sunt şi aparenţele întipărite în fiecare suflet ale celor care primesc
minciuni fie despre Dumnezeu, fie despre vreun lucru din cele cercetate. Şi cât
timp lucrarea şi arătarea adevărului nu sunt observate, fiecare se îngrijeşte
de propriile născociri. Dar când înălţimea şi măreţia Celui care este adevărat
în realitate se arată, atunci fiecare, condamnându-şi propriile învăţături,
pentru că sufletul lui le-a închipuit în chip mincinos, se grăbeşte să nimicească
înţelesurile mincinoase, ca şi cum le-ar ascunde în peşteri şi găuri,
văzându-le apoi din lucrarea însăşi pe cele înfricoşătoare ale lui
Dumnezeu
şi că după distrugerea tuturor celor materiale, ca şi cum cele pământeşti s-au
clătinat, ca să se arate cele duhovniceşti, trebuie ca icoana celui pământesc
să fie distrusă, ca să se arate cea a celui ceresc. Încât şi cei care au
concepţii false despre Dumnezeu, slujind în ei înşişi o idolatrie
a minţii, considerându-le pe cele care nu există că există, facându-se pasibili
de blestemul, care spune: «Blestemat este orice om
care îşi va face [idol] cioplit sau turnat, urâciune pentru Domnul, lucrarea
mâinilor unui meşteşugar şi îl pune în ascuns».
97. «Căci în ziua aceea va lepăda omul urâciunile sale cele de argint şi de
aur, pe care le-a făcut ca să se închine celor deşarte şi liliecilor, ca să
intre în găuri de piatră tare şi în crăpăturile pietrelor de la faţa fricii de
Domnul şi de la slava puterii Lui, când Se va scula să distrugă pământul».
În
cuvintele de dinainte s-a spus că idolii sunt ascunşi, dar acum că sunt
aruncaţi, pentru că trebuie mai întâi să se ruşineze de minciună, apoi să o
arunce din inimă. Aruncă, deci, idolii de argint cel care scapă de cuvintele
celor ascunse din el care construiesc minciuna cu toată convingerea, iar pe cei
de aur cel care distruge imaginile formate în cugetul său despre minciună. Se
închină liliecilor cel care divinizează puterea demonilor, care este înrudită
cu întunericul. Căci liliacul este un animal prieten cu noaptea şi locuitor în
întuneric, care nu suportă strălucirea soarelui [şi] căruia îi place să stea în
pustietăţi.
Dar
ce sunt demonii? Nu la fel? [Nu sunt] pustiitori, fugind de lumina adevărată,
care este a întregii lumi? Liliacul are aripi, dar nu are pene, ci zboară prin
aer cu o membrană de carne. La fel şi demonii; sunt lipsiţi de trup, dar nu
sunt înaripaţi
cu dorul dumnezeiesc, ci ca şi cum ar avea trup, se lipesc de poftele pentru
cele materiale. Liliacul este şi înaripat şi patruped, dar nici nu este stabil
pe picioare, nici nu are zborul ferm. La fel şi demonii; nici îngeri nu sunt,
nici oameni; au căzut din vrednicie, dar nu au nici firea [oa-menilor].
[Liliecii] au dinţi, ceea ce păsările nu au. Şi demonii sunt răzbunători, ceea
ce îngerii nu fac. De asemenea [liliecii] nu depun nici ouă, ca păsările, ci
nasc imediat [pui] vii. La fel şi demonii; imediat şi cu multă iuţeală
săvârşesc răutatea. Încât cei care se închină demonilor se spune în chip
alegoric (tropic) că se închină liliecilor.
Dar
când cineva aruncă zădărnicia idolilor şi încetează să se mai închine
liliecilor, atunci caută să intre în găurile de piatră tare şi în crăpăturile
pietrelor. Cred că găurile sunt sălaşurile multe care sunt împărţite fiecăruia
după măsura credinţei în Hristos. Şi crăpăturile pietrelor sunt pătimirea Lui
cea după trup, la Care cei mântuiţi se roagă să fugă şi să se ascundă sub paza
Lui.
98. «Opriţi-vâ de la omul căruia îi este răsuflarea în nas. Căci în ce
[lucru] este numărat de ei?».
Aceasta
nu se găseşte în copiile versiunii comune, ci aflându-se în cea
ebraică, a fost transpusă de la alţii. Iar sensul este acesta:
„Abţineţi-vă de la om, de la a vă lupta cu el şi a mărşălui împotriva lui, care
este astfel cu o constituţie atât de slabă, încât are în nas răsuflarea de
viaţă, care după ce este ţinută puţin, nu mai este”. De aceea, pare că
porunceşte acestor puteri, pe care le-a numit alegoric (tropic) lilieci, să se
oprească puţin de la uneltirea asupra oamenilor. Aceştia sunt slabi după carne
(trup), dar sunt rânduiţi de Dumnezeu între cei de cinste, şi nimic din cele
împotriva lor nu este necercetat.
[1] În ebraică numele lui lacob,ya'aqov este legat prin etimologia populară de „călcâi” şi de verbul derivat de aici „a înşela”, „a se furişa în spatele cuiva”. Iacob l-a ţinut de călcâi pe
fratele său şi i-a luat chiar de la naştere dreptul de întâi născut. Ulterior,
prin şiretenie, va obţine dreptul de întâi născut chiar şi legal, când fratele
său Esav i l-a vândut pe un blid de linte fiartă. De asemenea, tot prin
şiretenie, va lua binecuvântarea tatălui său în locul lui Esav. Iacob
reprezintă efortul ascetic al omului, căci împărăţia cerurilor se ia cu sila (Mt. XI, 12).
[2] Sf. Vasile identifică deci Cuvântul cu
Mântuitorul Hristos, iar ieşirea din Ierusalim cu întruparea.
[3] Se face un joc de cuvinte între „a judeca” şi „a deosebi”, „a separa”.
[4] La Delfi, pe muntele Parnas, se
afla un sanctuar renumit în antichitate, dedicat zeului Apollo. Preoteasa de
acolo, numită generic Pythia, proorocea stând pe un tripod deasupra unei
crăpături în pământ de unde se ridicau aburi pestilenţiali, iar Pythia inhalând
aburii, intra în extaz, bolborosind oracole pe care preoţii le scriau în
hexametri .
[5] Castalia era o fântână pe muntele
Parnas, lângă Delfi, dedicată muzelor. Se credea că cel care bea din fântâna
aceasta dobândea darul poetic.
[6] Amfiaraos era un erou grec, care
participase la expediţia Celor Şapte împotriva Tebei. A scăpat cu viaţă
fugind în carul de luptă, dar a fost înghiţit de pământ. A devenit o divinitate
chtonică, al cărei sanctuar, Amfiareum, era la Oropus, în Atica
[7] Amfilohus era fiul lui Amfiaraos,
de asemenea cu dar profetic.