„Pentru că se descopere
mânia lui Dumnezeu". De şi aceasta se întâmplă de multe ori chiar în
viaţa prezentă, precum în boale, foamete şi râzboae, când fiecare în parte şi
în comun cu toţii sunt pedepsiţi, totuşi va fi şi atunci pedeapsă, şi încă mai
mare; comună şi aceia, de şi nu pentru aceleaşi fapte. Acum colo ce pătimim
sunt pentru îndreptarea noastră, pe când atunci vor fi pentru pedepsirea
noastră, ceiace şi Pavel arată, când zice: „Iară judecându-ne dela Domnul
suntem certaţi, ca nu cu lumea să ne osândim" (I. Corinth. 11, 32). Acum
celor mai mulţi li se pare că cele mai multe rele vin nu din mânia luî
Dumnezeu, ci din prigonirea oamenilor, atunci însă va stă de faţă pedeapsa lui
Dumnezeu, când dreptul judocătoriu şezînd pe tronul cel înfricoşat, va poronci
a fi tîrîţi unia în cuptorul cel arzătoriu, alţii în întunericul cel mai din
afară, alţii iarăşi în pedepsele cele mai neîmblânzite şi nepovestite.Şi de ce
oare nu a spus aceasta mai lămurit, ca adecă Fiul lui Dumnezeu va veni încunjurat
de milioane de îngeri, şi fiecare va dă samă de faptele sale, ci, că se
descopere mânia lui Dumnezeu? Pentru că auditorii erau încă neofiţi, şi de
aceia’i deşteaptă din chiar cele mărturisite de dânşii. Afara de cele vorbite,
mi se pare că se adresază aici şi Elinilor, pentru care chiar de aici’şi face
începutul, iară mai la urmă aduce vorba şi de judecata lui Christos.
„Preste toată
păgânătatea (necucernicia) şi nedreptatea oamenilor, cari ţin adevărul întru
nedreptate." Aici arată că mari şi nenumărate sunt căile necucerniciei, pe
când calea adevărului este una numai, căci rătăcirea este variată şi de multe
feliuri, în timp ce adevărul este unul şi acelaşi. Vorbind de credinţa, spune
şi despre viaţă, pe care o numeşte nedreptatea oamenilor, fiindcă şi
nedreptăţile sunt de multe soiuri. De pildă o nedreptate se petrece cu banii
sau cu averea cuiva, când el este nedreptăţit; altă nedreptate se petrece cu
femeile, când cineva lă- sându-şi pe femeia sa, surpă casa altuia, fiindcă şi
această neorânduială Pavel o numeşte tot lăcomie, dupre cum zice: „A nu trece
şi a se lacomi întru lucru asupra fratelui său" (I. Thes. 4, 6). Alţii
iarăşi în locul femeei sau a banilor defaimă cinstea aproapelui, ceiace este
tot nedreptate, dupre cum zice scriptura:„Mai bun este un nume bun, decât
bogăţia cea multă" (Prov. 12. 1). Unia zic că ceiace spune Pavel aici,
este tot pentru credinţă; deci, nimic nu ne împiedecă de a zice că el a vorbit
de amândouă.
Dară oare ce înseamnă „cari
ţin adevărul întru nedreptate ?" Aceasta o afli in cele ce urmează: „Pentru
că ce este cunoscut al lui Dumnezeu, arătat este întru dânşii, că Dumnezeu li-a
arătat lor" (Vers. 19). Însă această cunoştinţă ii au atribuit-o lemnelor
şi petrelor. Dupre cum cel ce are asupra sa bani împărăteşti şi i s’a ordonat
de a-i cheltui spre slava împăratului, iară el îi cheltuieşte cu curvele şi cu
înşelătorii, pe cari îi face străluciţi cu bani împărăteşti, este aspru
pedepsit pentru nedreptatea lui, tot aşa şi aceştia luând dela Dumnezeu
cunoştinţă de el şi de slava lui, au atribuit-o idolilor, şi deci ţin adevărul
întru nedreptate, ba încă ce este mai mult că se pleacă idolilor, nedreptăţind
cunoştinţa pe care n’au întrebuinţat-o dupre cum trebuie.
Aşa dară am lămurit
oare bine această expresiune, sau că trebuie mai bine a o lămuri? Deci, este
necesar a vorbi din nou asupra acestei chestiuni. Deci, ce este ceiace el spune
aici? Dumnezeu încă dela început a infiltrat în oameni cunoştinţa de dânsul,
însă oamenii această cunoştinţă au atribuit-o lemnelor şi petrelor, şi deci au
nedreptăţit adevărul, bine-înţeles că de partea lor numai, fiindcă adevărul în
sine rămâne neschimbat, şi are cu sine slava sa particulară nesmintită. Şi de
unde se învederează, Pavele, că a infiltrat în ii cunoştinţa?
„Pentru că, zice, ce
este cunoscut a lui Dumnezeu, arătat este întru dânşii." Dară acesta este
numai un pretext, şi nu o dovadă sigură; tu, dovedeşte-mi că cunoştinţa de
Dumnezeu eră arătată lor, şi totuşi ii de bună voe s’au abătut. Aşă dară, de
unde şi cum eră arătată? Poate că o voce de sus li-a spus? Nici de cum, ci, cel
ce putea să-i atragă spre sine trimiţând voce de sus, acelaşi lucru l’a făcut
punând înaintea noastră făptura întreagă, ca astfeliu şi înţeleptul, şi
Scitul, şi cel prost, şi barbarul, cunoscând prin privirea lui frumuseţa celor
ce se văd, să se ridice cu mintea la Dumnezeu. Ce vor putea zice în acea zi Elinii?
Că «noi nu te-am ştiut»? Dară apoi oare nu aţi auzit ceriul slobozând vocea în
însuşi văzul, adecă în privirea voastră? Nu aţi auzit acea voce, care strigă
mai frumos decât orice trâmbiţă, vestindu-ni armonia cea mai perfectă în totul?
Nu cunoaşteţi legile în puterea cărora ziua şi noaptea se succedează
încontinuu şi rămân nemişcate? Nu vedeţi ordinea cea perfectă în succedarea
anotimpurilor, şi care ordine este neschimbată? Nu vedeţi recunoştinţa mării
arătată în acele valuri? Nu vedeţi totul din univers rămânând in ordinea
destinată fiecăruia, şi cum prin frumuşeţea şi măreţia lor proclamă cu toatele
pe Creatoriu? Acestea toate reunindu-le la un loc Pavel, zice: „Că cele
nevăzute ale lui dela zidirea lumei, din făpturi socotindu-se se văd, şi
veşnica lui putere şi dumnezeire, ca să fie ii fără de răspuns" (Vers. 20).
După cele vorbite el
mai pune şi o altă cauză a rătăcirei lor, căci zice: „Zicându-se pre sine a fi
înţelepţi, au nebunit" (Vers. 22). Inchipuindu-.şi lucruri mari despre
dânşii, şi neprimind a călători pe calea poroncită de Dumnezeu, s’au acufundat
în raţionamentele prostiei lor, şi s’au prăbuşit. Apoi arătând şi descriind
naufragiul lor moral, cât este de grozav şi lipsit de orice îndreptăţire,
adaogă: „Şi au schimbat slava lui Dumnezeu celui nestricăcios întru asemănarea
chipului omului celui stricăcios, şi al pasărilor, şi al celor cu patru
picioare, şi al celor ce se târăsc" (Vers. 23). Aşă dară întâia, crimă
este, că nu au aflat pre Dumnezeu, a doua, că au avut înaintea lor motive
puternice şi lămurite despre existenţa lui, a treia, că s’au crezut a fi
înţelepţi, a patra, că nu numai nu l-au aflat, ci încă au scoborîţ respectul ce
trebuiau a’i arătă, la demoni, petre şi lemne. Şi în epistola cătră Corintheni
nimiceşte îngâmfarea lor, însă nu tocmai ca aici, căci acolo li aplică rana
dureroasă din crucea Domnului, zicând că: „Ce este nebun al lui Dumnezeu, mai
înţelept decât oamenii este" (I Cor. 1, 25), iară aici chiar şi fără vre-o
comparaţiune de acest feliu, ia în bătae de joc înţelepciunea lor, arătând că
este o nebunie şi o dovadă apriată de mândrie deşartă. Şi ca să afli că ii au
avut cunoştinţa de Dumnezeu, însă au trădat-o, zice: „au schimbat", — dară
cel ce schimbă cevâ, e dovadă că a prefăcut, sau mai bine zis a înlocuit ceiace
avea mai dinainte. Voiau să afli cevâ mai mult, însă nu se ţineau de hotarele
date lor, şi de aceia au căzut în încercările lor, fiindcă erau doritori de lucruri
nouă.
Dealtfeliu toate cele
Eliniceşti sunt aşa. De aceia s’au şi răsculat unii contra celorlalţi. De aceia
Aristotel s’a sculat contra lui Platon, de aceia şi Stoicii spumau de ură
contra aceluia, şi deci nu trebuie a’i admiră atâta pentru înţelepciunea lor,
pe cât a’i urî şi dispreţul, fiindcă prin aceasta chiar ii s’au făcut nebuni.
Dacă ii n’ar fi răsturnat totul prin silogisme false, prin raţionomente absurde
şi sofisme, de sigur că nu ar fi păţit ceiace au păţit.
Mai de parte apoi întinzând
acuzaţiunea lor, ia în batae de joc toată idoîolatria. Chiar expresiunea ,,au schimbat"
este o derâdere pentru dânşii, dară încă când ii au schimbat acea cunoştinţă pe
astfeliu de nimicuri, de sigur că sunt lipsiţi de orice îndreptăţire. Şi în ce
anume au schimbat, şi cui au atribuit slava lui Dumnezeu ? Trebuia ca ii să’şi
închipue despre acela că este Dumnezeu, stăpân al tuturor, că i-a făcut pro
dânşii din ceiace nu erau, că se îngrijaşte şi se interesează de dânşii, căci
acestea constituie slava lui Dumnezeu. Dară ii cui au atribuit această slavă?
Nici măcar oamenilor, ci unor chipuri intru asămănareaoamenilor. Şi nici aici
n’au stătut, ci au scoborît-o chiar la animale necuvântătoare, ba chiar şi la
chipurile acestora. Tu acum te gândeşte la înţelepciunea lui Pavel, cum el a
luat amândouă extremităţile: pe deoparte pe Dumnezeul cel mai înalt, iară pe
dealta pe târitoarele cele de pe pământ, ba chiar mai mult încă, până şi chipurile
acestora, ca astfeliu să dovedească în mod strălucit nebunia lor. Cunoştinţa
pe care ii trebuia să o aibă de cel ce covârşaşte fără asemănare totul din univers,
această cunoştinţă ii au atribuit-o celor ce fără asemănare sunt mai josnice
din toate vietăţile.
Şi de ce zice acestea
cătră filosofi—fiindcă toate cele vorbite sunt îndreptate contra lor? Căci ii
(filosofii) aveau de dascăli pe Egipteni, cari au inventat asemenea
absurdităţi. Chiar Platon, care s’ar păreâ că este cel mai respectat dintre
dânşii, se mândria cu astfeliu de absurdităţi, iară dascălul lui (Socrat) se
ingrozâ de asemenea nimicuri. Acesta este care a poroncit lui Asclipion de a
jertfi cocoşul, de când îşi au şi începutul imaginele acestor animale necuvântătoare
şi a târîtoarelor. De aceia l-ar putea cineva vedea adorat la un loc cu Apolon,
şi cu Dionisie (Bachus), şi cu târitoarele. Unia dintre filosofi au ridicat pe
tauri, pe scorpii şi pe balauri, până şi în ceriu, iară alţii alte absurdităţi
de feliul acestora. Pretutindeni diavolul a căutat să scoboare pe oameni la
nivelul imaginilor celor târîtoare, şi pe cel pe care Dumnezeu l-a făcut ca
să-l ridice la ceriu, sa’I supună chiar celor mai necuvântătoare dintre toate
vietăţile!
Şi nu numai de aici, ci
şi de aiurea ai putea vedea pe corifeul filosofilor lor supus şi robit
raţionamentelor celor false, căci când de pildă uneşte pe toţi poeţii la un loc,
şi spune că trebuie a crede în cuvintele lor cele cu privire la zei, ca cei ce
ştiu bine, nimic alta nu face prin aceasta, de cât că introduce un şir de
minciuni, şi provoacă un râs mare spunând că trebue a crede aceasta de
adevărată.
„Pentru aceia i-a dat
pre ii Dumnezeu intru patimi de ocară, că şi femeile lor ’şi-au schimbat
rânduiala cea firească, întru cei;ice este împotriva firei. Aşijderea şi
bărbaţii lăsând cea dupre fire rânduiala a părţii femeieşti, s’au aprins întru
pofta sa unul spre altul,, (Cap. 1,20. 27).
Toate patimile omeneşti
sunt necinstite, dară mai cu samă nebunia după copii, căci mai mult pătimeşte
sufletul şi se necinsteşte in păcate, decât trupul în boale. Priveşte cum îi
lipseşte şi aici de orice iertare, duprecum ’i lipseşte şi in cele ale
credinţei. Femeilor li zice: „au schimbat rânduiala firei,, şi prin urmare nu
au ce răspunde, sau să spună «că am fost împiedecate de împreunarea cea dupre
lege» şi nici că nu au avut cu cine să’şi împliniaseă pofta, şi au fost silite
de a se azvârli în această turbare nebună, căci expresiunea „au schimbat,, se
zice de cei ce au avut ce schimba, dupre cum atunci când vorbiâ de credinţă
zicea „Că au schimbat adevărul lui Dumnezeu întru minciună,,. Bărbaţilor
iarăşi li spune: „lăsând cea dupre fire rânduiala a părţii femeieşti,, ceiace
învederează acelaşi lucru. Din această cauză şi pe femei ca şi pe bărbaţi îi
lipseşte de orice iertare, învinovăţiţi idu-i deopotrivă, pentru că nu numai că
au avut prilejul de a’şi face poftele, şi că lăsând la o parte ceiace aveau au
ajuns la asemenea absurdităţi, dară încă că necinstind 'ceiace este dupre
natură, au alergat la ceiace este contra naturei. Cele ce sunt contra naturei
sunt şi mai grele, în acelaşi timp şi mai dezgustătoare, aşă că nici nu le-ar
putea cineva numi plăcere, fiindcă adevărata plăcere este acea dupre natură.
Dară când Dumnezeu părăseşte pe cineva, totul se răstoarnă pe dos! De aceia nu
numai credinţa lor eră satanicească, dară ,şi viaţa li era diavolică. Atunci
când li vorbiâ de credinţă, li-a pus în mijloc lumea şi cugetul omenesc,
spunându-li că, cu mintea cea dată lor de Dumnezeu, ar fi putut prin cele ce se
văd ca să se ridice la creatoriu, dară fiindcă nu au voit, au rămas fără nici o
justificare, — aici însă in locul lumei li pune la mijloc plăcerea cea după natură,
de care ar fi putut ca să se mulţămiască cu mai multă libertate şî linişte, si
ar fi scăpat de ruşine, dară n-au voit, drept care şi sunt lipsiţi de orice
iertare, fiindcă au defăimat natura. Şi ceiace este mai necinstit încă, că şi
femeile umblă după asemenea împreunări contrare naturei, în timp ce ar trebui
ca să se ruşineze de bărbaţii lor.
Este demn de a admiră
şi aici înţelepciunea lui Pavel, cum el aruncându-se cu vorba în două lucruri
contrare, pe amândouă le-a dezvoltat cu toată exactitatea. Voia a spune ceva
şi demn, în acelaşi timp însă şi muşcătoriu pentru auditoriu, dară acestea
amândouă nu eră cu putinţă, fără ca una din ele să se împiedece de ceialaltă.
Dacă vei spune ceva demn, nu vei putea atinge pe auditoriu, iară de voieşti a
te atinge de el tare, apoi atunci este nevoe de a desvâli lămurit ceiace spui.
Dară iată că înţeleptul şi sfîntul suflet al lui Pavel le-a putut uni pe
amândouă la un loc, şi le-a dezvoltat cu toată exactitatea, căci în numele
naturei a mărit învinovăţirea lor, în acelaşi timp -ca şi de o perdea oarecare—el
s’a servit cu multă înţelepciune în demnitatea povestirei sale.
După ce deci, mai
’ntâiu el se atinge de femei, de ’ndată păşeşte mai departe atingând pe
bărbaţi, căci zice: ,,Aşijderea şi bărbaţii, lăsând cea dupre fire rânduială a
părţii femeieşti,,, ceiace este dovada celei mai de pe urmă nebunii, căci când
amândouă genurile sunt conrupte, şi bărbatul care este pus ca dascal al femeei,
ca şi femeia caria i s’a poroncit de a fi de ajutoriu bărbatului, nu
îndeplinesc cu sfinţenie datoriile lor, apoi atunci ii se găsesc între dânşii
ca duşmani. Gândeşte-te apoi şi la cuvintele de care s’a servit, cât de
reprezentative sunt, căci nu zice: «s’au amorezat şi s’au poftit unul pre
altul» ci: „s’au aprins intru pofta sa unul spre altul,,. Vezi acum că totul în
pofta vine dela lăcomie, care nu poate răbda ca să stea în hotarele sale ? Aşa
dară, tot ceiace pofteşte cineva, din acele care covârşesc legile puse de Dumnezeu,
este absurd, şi prin urmare pofteşte din acele absurde şi nu din cele legiuite.
Dupre cum de multe ori mulţi lăsând la o parte pofta mâncărilor-se hrănesc cu
humă şi cu petre mici, iară alţii stăpâniţi de o sete nebună doresc până şi apa
din mocirla, tot’aşa şi aceia s’au înfierbântat de acel amor nelegiuit. Şi de
întrebi poate «de unde oare a venit întinderea boalei, sau mai bine zis a
poftei aceştia» ? — respunsul este: dela părăsirea lui Dumnezeu. Dară
părăsirea lui Dumnezeu de unde vine? Dela nelegiuirea celor ce l’au părăsit pre
el.
„Bărbaţi cu bărbaţi
ruşinea lucrând-o“ zice mai departe. «Dacă ai auzit spunând «că s’au aprins» să
nu-ţi închipui, zice, că boala aceasta provine numai din poftă, ci mai mult din
trândăvia lor, care a şi aprins pofta». De aceia nici nu zice «fiind târîţi,
sau căzând» dupre cum zice aiurea, ci „lucrând“ adecă că lucrul lor îl pusese
in păcat, şi nu un lucru întâmplătorii, ci studiat de dânşii mai dinainte. Şi
nu zice «pofta», ci „ruşinea lucrând,, , fiindcă şi natura au făcut-o de râs, şi
legile ei le-au călcat. Priveşte apoi şi confuzia cea mare venită din amândouă
părţile, fiindcă nu numai că capul a căzut jos la pământ, ci şi picioarele s-au
ridicat sus, şi au devenit duşmani între dânşii, întroducându-se o luptă mai grozavă
decât rezboiul civil, mai hâdă şi mai variată. Căci lupta aceasta o au împărţit
în patru feluri de lupte nouă şi nelegiuite; războiul acesta nu eră îndoit şi
întreit, ci chiar şi împătrit. Gândeşte-te bine: trebuiâ ca cei doi, adecă
bărbatul şi femeia, să fie unul, dupre cum zice: „Şi vor fi amândoi un trup“, iară
aceasta o face pofta de împreunare, care uneşte amândouă genurile. Insă,
această poftă nimicind-o diavolul, şi făurind un alt mijloc, a rupt genurile
unul de altul în acest mod, şi a făcut ca unul să devină doi, adecă unul şi
acelaş gen să ţină locul şi a celuilalt, ceiace este contra legei lui
Dumnezeu. Dumnezeu a zis: „Cei doi vor fi un trup,,, iară diavolul a împărţit
acel trup în două. Şi iată întâiul rezboiu. Apoi iarăşi aceste două părţi s’au
războit fiecare şi contra sa, ca şi contra celeilalte, căci şi femeile defăimau
pe alte femei, şi nu numai pe bărbaţi, şi bărbaţii la rândul lor stăteau unul
contra altuia, ca şi contra genului femeesc, ca şi într’o luptă de noapte. Ai
văzut al doilea, al treilea, al patrulea şi al cincilea rezboiu? Dară apoi mai
este şi un alt rezboiu, căci pe lângă cele vorbite ii au făcut nelegiuire şi
contra naturei. Fiindcă diavolul ştia bine că ceiace uneşte amândouă genurile
este mai ales această poftă, s’a gândit ca să rupă această legătură, aşâ ai să
se dezbine nu numai în a nu mai face copii, ci chiar în a se război unul pe
altul, şi a se răsculâ unul contra altuia. „Şi răsplătirea ce li se cădeâ a rătăcirei
lor, întru sine-şi luând-o. Priveşte cum iarăşi ajunge cu vorba tot la obârşia
răului, adecă la necucernicia lor, rezultată din credinţa cea falsă, spunând că
plata aceasta se trage dela nelegiuirea neevseviei dinainte.
') Partea morală.
Despre cei ce fac pederastie şi malachie, şi de câte rele sunt capabili unia ca
aceştia. Despre bărbaţii şi femeile cari vieţuiesc în păcate, despre gheena şi
judecată, şi dovada trasă din cele petrecute în Sodoma. Noi nu trebuie a ne
desmerdâ in plăceri trupeşti, ci a avea veşnic in minte teama de Dumnezeu. (Veron).
') Vorbind el de gheena
şi de pedeapsă, şi fiindcă celor neevsovioşi -şi cari preferau a trăi în astfeliu
de desfrânări nu li se păreâ poate demn de credinţă, ba chiar ridicol, de aceia
apostolul arată că chiar in însăşi această plăcere se găseşte osânda. Dacă
însă unia ca aceştia nu simţesc pedeapsa, ba încă simt mare plăcere în asemenea
fapte murdare, tu să nu te minunezi, căci şi nebunii şi cei ce sunt stăpâniţi de
vre-o boală mintală,de şi de multe ori se nedreptăţesc singuri cauzându-şi rele,
ii totuşi nu simţesc, ci râd şi se dezmiardă in fapte de acelea, de care cei
sănătoşi plâng. Însă prin asemenea exemplu nu voim a spune că aceia scapă de ( osândă,
ca şi nebunii, ci tocmai în acest faţă murdar ■pedeapsa li va fi mai grozavă,
fiindcă nici măcar nu vor a cunoaşte prăpastia relelor in care se găsesc. De altfeliu
nici nu trebuie a ne dâ părerea din faptele celor bolnavi, ci din a celor
sănătoşi. Iată că faptul acesta li se părea a fi vechiu, că eră chiar şi o lege
în fiinţă, iată că un legiuitoriu de al lor a poroncit prin lege ca slugile
nici sa-şi ungă trupul cu unt-de-lemn, şi nici să facă pederastie, acordând
presidenţia acestei murdării numai celor liberi (stăpânilor), sau mai bine zis
nu presidenţia, ci schimonosirea naturei. Cu toate acestea ii nu considerau
faptul de schimonosire, ci încă foarte cinstit, şi oarecum un drept mai mare
asupra slugilor, fiindcă aceasta eră legiuit de prea înţeleptul popor •
athenian şi de marele lor legislator Solon! Dară apoi şi alte multe cărţi de
ale filosofilor lor le-ar găsi cineva pline de această boală molipsitoare. Insă
de aici noi nu putem zice că faptul acesta este legiuit, ci pe cei ce au primit
o asemenea lege îi credem ca cei mai nenorociţi şi vrednici de multe lacrămi.
Ceiace pătimesc femeile cele desfrânate, aceiaşi pătimesc şi aceştia, ba încă
mai grozav ca ele, fiindcă deşi contra legei, cel puţin ele doresc împreunarea
naturală, pe când pederastii doresc cevâ şi contra legei, în acelaşi timp şi
contra naturei. Chiar de nu ar fi gheena, şi nici nu ne-ar fi ameninţat cu
osânda, totuşi acest fapt este mai grozav ca orice osândă. Dacă ii simt
plăcere de aceasta, după cum zici, ei bine, atunci îmi spui mai mult de
îngreuierea pedepsei lor. Când cu văd pe cinevâ alergând pe stradă gol şi cu
tot trupul plin de noroiu, şi el in loc să se acopere încă se şi mândreşte,
apoi nu numai că nu-1 laud pentru aceasta, ci chiar îl plâng. : fiindcă nu
simţeşte sărmanul, că singur se face de râs. Dară pentru ca să arăt mai lămurit
batjocura aceasta, să’mi daţi voie de a aduce şi alt exemplu. Dacă cineva ar
pedepsi o fecioară care ar fi avut relaţii cu animale necuvântătoare, şi ca în
loc să se ruşineze încă s’ar mândri de acea faptă, oare nu ar fi pentru aceasta
, vrednică de plâns, fiindcă deşi ar fi putut să scape de această boală dacă ar
fi voit, totuşi ea nici măcar nu simţeşte? De sigur că ar fi vrednică de jălit.
Deci dacă faptul acela este uricios, apoi nici faptul pederaştilor nu este mai
pe jos de acela, fiindcă a fi cineva batjocorit de ai săi este cu mult mai de
jălit decât dacă este batjocorit de străini. Pe unia ca aceştia eu îi consider mai răi decât pe omorîtorii de oameni, fiindcă
e cu mult mai bine de a muri, decât a trăi defăimat astfeliu de lume.
Omorîtoriul de oameni a despărţit sufletul de trup, iară aceştia împreună cu
trupul au pierdut şi sufletul. Ori şi ce păcat mi-ai spune, nu poate fi egal
cu această grozavă nelegiuire, şi dacă cei ce pătimesc de această boală ar simţi
grozăvenia faptului ce săvârşesc, de sigur că ar preferă o mie de morţi, mai
bine decât de a face asemenea fapte.
Nimic nu este atât de
uricios ca această batjocură. Dacă Pavel vorbind de curvie zicea: „Tot păcatul
pe care l-ar face omul, afară de trup este; iară cel ce curveşte păcătuieşte în
trupul său“ (ICor. 6, 18), apoi ce am putea spune de această nebunie, care este
cu atât mai rea decât curvia, încât nici nu mai avem ce spune? Nu zic numai că
prin acest păcat tu nu ai devenit femee, dară încă că ai pierdut şi dreptul de a
fi bărbat, căci nici nu te-ai schimbat în natura femeei, şi nici nu ai păstrat
natura bărbătească, ci amândurora te-ai făcut deopotrivă trădătoriu, vrednic
de a fi alungat şi bătut cu petre şi de femei, ca şi de bărbaţi, fiindcă ai
nedreptăţit şi necinstit amândouă genurile. Şi ca să afli cât de mişelesc fapt
e acesta, spune-mi te rog: dacă venind la tine un om ţi-ar spune în gura mare
că tu eşti câne, oare nu ai fugi de el ca de un om obraznîc? Dară iată că tu care
faci parte între oameni, nu numai câne te-ai făcut ţie sine-ţi, ci chiar mai
pe jos şi mai necinstit decât acest animal, căci cânele cel puţin este
folositorul omului, pe când cel ce curveste nu este folositoriu la nimic. Dară
ce? spune-mi : dacă cineva ameninţându-te ţi-ar poronci ca să naşti copii şi să
lehuzeşti, oare nu te-ai umplea de mânie asupra lui? Dară iată acum, că cei ce
turbează după astfeliu de păcate, singuri îşi făuresc relele cele mai grozave,
căci nu este acelaşi lucru, a te schimbă în natura femeiască, şi a rămânea şi
bărbat în acelaşi timp, sau mai bine zis, a nu fi nici femee şi nici bărbat.
Şi de voieşti ca şi de
aiurea să afli de grozăvenia acestui păcat, apoi întreabă, de ce oare
legiuitorii toți pedepsesc prin legile lor pe cei ce se scopesc singuri, şi vei
găsi că de nimic alt, decât pentru că ’şi ciuntesc singuri natura lor
omenească,—deşi aceştia cu nimic nu nedreptăţesc pe alţii prin asemenea fapt,
ba încă de multe ori după scopire ii sunt folositori, pe când curvariul şi
pederastul nu sunt folositori la nimic. Nu numai sufletul, ci şi trupul
pederastului este necinstit si vrednic de a fi alungat de pretutindeni. Şi de
câte gheeni sunt oare vrednici aceştia? Dară dacă poate râzi auzind de gheena,
şi nu crezi in focul cel veşnic, atunci adă-ţi aminte de Sodoma, fiindcă prin
acea nenorocire icoana gheenei ni stă de faţă chiar în viaţa prezentă. Fiindcă
sunt mulţi cari şi astăzi ca şi atunci, nu cred în învierea cea de apoi, şi în
cele ce vor urmă după înviere, şi râd când aud spunându-li-se de focul cel nestâns,
de aceia Dumnezeu ne-a cuminţit chiar prin întâmplările din viaţa prezentă. O astfeliu
de întâmplare este arderea Sodomei şi focul de acolo. Cei ce au fost acolo
ştiu, căci singuri au văzut cu ochii lor acea rană provenită din bătaea
dumnezeiască, şi urmările fulgerilor şi a trăsnitelor de sus. Acum tu judecă
singur cât de mare a fost păcatul lor, dacă Dumnezeu a fost silit de a li
arătă gheena mai ’nainte de timp. Fiindcă mulţi dispreţuiau cuvintele şi atunci
ca şi acum, de aceia Dumnezeu li-au arătat apriat icoana gheenei, şi încă
într’un mod unic în istoria omenirei. In adevăr, că curios a fost norul acela
care a plouat foc în loc de apă, dară şi păcatul ce ii îl săvârşise, adecă
pederastia, eră afară din legile firei, eră contra naturei; a ars pământul
acela, fiindcă şi sufletele lor erau arse de acea poftă spurcată. De aceia şi
ploaea aceia nu numai că n’a deschis pântecele pământului ca să'l facă de a dă
naştere roadelor, ci încă l-a făcut netrebnic chiar pentru primirea seminţelor
ce s’ar aruncă în el. Astfeliu eră şi împreunarea bărbaţilor din Sodoma, căci
şi acea nelegiuire li făcuse trupurile lor mai netrebnice decât pământul cel
ars al Sodomei.
Ce poate fi mai spurcat
ca un bărbat tăvălindu-se în curvii? Ce poate fi mai greţos? O! ce nebunie; O!
ce smintire! Dară de unde şi cum a pătruns în sufletul omului această poftă
nebună, care a adus natura in halul celor ce se războiesc, ba încă cu atât mai
rău decât ale acelora, cu cât şi
sufletul e mai înalt şi mai bun decât trupul? Vai nouă, dacă ajungem a fi mai
fără minte decât animalele necuvântătoare, şi mai neruşinaţi decât cânii, căci
nicăiri printre dânsele nu vei găsi astfeliu de împreunare, ci natura ’şi
cunoaşte hotarele sale! Voi însă, cari săvârşiţi acest păcat, aţi făcut
neamul nostru omenesc mai necinstit decât necuvântătoarele, căci îl
batjocoriţi prin asemenea fapte şi vă batjocoriţi şi înşi-vă.
Dară de unde şi cum
oare s’a născut acest rău ? Dela dezmerdare, şi dela necunoştinţa de Dumnezeu.
Când unia scot din sufletul lor teama de Dumnezeu, atunci toate colo bune fug
dela dânşii. Deci, pentru ca să nu se întâmple aceasta, să avem totdeauna
înaintea ochilor noştri frica de Dumnezeu. Nimic nu pierde pi om atât de tare,
ca atunci când el cade de pe această ancoră, dupre cum iarăşi nimic nu’l poate
salvă ca aceasta, dacă el îşi are necontenit ochii aţintiţi spre ea. Dacă noi
având înaintea ochilor pe un om şi totuşi ne sfiim de a face păcate, şi de
multe ori ne ruşinăm până şi de slugile cele mai liniştite, şi prin aceasta nu
facem nimic absurd, apoi de aici poţi pricepe câtă siguranţă am avea, dacă
veşnic ne-am gândi la frica de Dumnezeu. Când noi ne vom găsi aşă, atunci
diavolul nu se va putea aruncă asupra noastră, de vreme ce s’ar trudi în zădar;
dară dacă ne va găsi rătăciţi din calea cea dreaptă, şi mergând fară nici un
frâu, atunci şi el luând motiv chiar dela noi, va puteâ uşor ca să ne lege din
toate părţile şi să facă cu noi tot ceiace voieşte. Dupre cum păţesc şi slugile
cele leneşe, că ducându-se în piaţă să târguiască, ele insă lăsând la o parte
scopul pentru care fusese trimise de stăpânul lor, se alipesc de cei ce stau
degeaba acolo şi’şi pierd timpul fără rost, tot aşă păţim şi noi dacă ne
depărtăm dela poroncile lui Dumnezeu. Căci şi noi am stat ca şi acelea
admirând bogăţia, frumuseţa trupului, sau şi altele cari nu ni sunt folositoare
întru nimic, şi noi, zic, am stat privindu-le, dupre cum şi slugile cari
mergând în piaţă, în loc să’şi vadă de treaba lor, stau şi privesc la
ghiduşiile unora dintre cerşitori, şi care apoi venind acasă târziu primesc
lovituri dela stăpâni. Multe încă uită să se mai întoarcă acasă, fiindcă se iau
după cei ce se sluţesc şi fac astfeliu de comedii.
Însă, iubiţilor, să nu
facem şi noi aşa. Şi noi am fost trimişi aici de stăpânul a toate, spre a
îndeplini multe îndatoriri grabnice, şi dacă le lăsăm acelea şi stăm distraţi
privind la asemenea nimicuri, pierzându-ne tot timpul în zadar, apoi vom luă
pedeapsa cea mai greâ. Dacă tu voieşti să stai degeaba, apoi ai înainte-ți
ceiace eşti datoriu, să admiri, şi pentru care poţi să’ţi petreci tot timpul
vieţei tale; ai inainte-ţi lucruri de acelea, cari nu sunt vrednice de râs, ci
de admirat şi de laude nesfârşite. Cel ce admiră cele de râs, de mulţii ori şi
el este de râs, şi chiar mai rău decât bufonii. Deci, pentru ca nu cumva să
păţeşti de acestea, fugi degrabă la treaba ta. De ce ai stat, spune-mi,
uitându-te cu ochii holbaţi la bogăţie, şi te găseşti ca şi înaripat la ideia
de a o avea? Ce vezi tu acolo de admirat şi vrednic de a-ţi cuceri ochii? Caii
aceia împodobiţi cu aur, servitorii aceia, din cari unia barbari, iară alţii
eunuci, îmbrăcaţi cu haine luxoase pe dinafară, pe când sufletul lor e moleşit
cu desăvârşire, cu căutătura plină de mândrie, sau alergările acelea şi vuetul
de acolo? Şi cum pot fi acestea vrednice de- admirat? Că dânşii au ridicat în
picioare lumea întreagă, şi până chiar şi pe cerşetorii aceia cari joacă şi
şuieră prin târg? Fiindcă şi aceştia cuprinşi de lipsa cea mare de virtute, joacă
mai de râs decât jocul acelora, purtându-se in toate părţile, astăzi de pildă
la o masă luxoasă, mâine în lupanarele femeilor curve, altădată înaintea
roiului aceluia de linguşitori, sau înaintea unei mulţimi de paraziţi. Dacă
aceia sunt îmbrăcaţi în haine aurite, apoi tocmai pentru aceasta sunt de jălit,
fiindcă pentru dânşii sunt de preţ tocmai acele lucruri care nu preţuiesc
nimic. Să nu’mi spui de haine, ci desvăleşte sufletul lor, priveşte în el şi
vezi dacă nu cumvâ este încărcat de mii de rane, şi îmbrăcat cu zdrenţe, pustiu
şi nesprijinit de nimeni. Ce folos poate fi din nebunia cea de dinafară?
Fiindcă este mult mai bine de a fi cineva sărac şi să vieţuiască în virtute, de
cât să fie împărat şi să vieţuiască în păcate. Săracul se bucură de toată
mulţămirea sufletească, el nici nu simţeşte sărăcia cea dinafarnică, din cauza
bogăţiei dinăuntru, pe când împăratul dezmerdându-se în cele ce nu-i sunt de
nici un folos, este chinuit tocmai în cele ce-i sunt mai interesante, adecă în
suflet, în cuget şi în gândurile cele multe, care sunt nedespărţite de el.
Acestea ştiindu-le,
iubiţilor, să aruncăm dela noi hainele cele aurite, şi să îmbrăţişăm virtutea
şi plăcerea izvorită din ea, căci numai astfeliu ne vom bucura şi aici ca şi
acolo de adevărata mulţămire, prin charul şi filantropia Domnului nostru Iisus
Christos, căruia împreună cu Tatăl şi cu sf. Duch, se cade slavă, în vecii
vecilor. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu