Sf.Prooroc
Daniel
Antihrist [Daniel 7:15-28]
Pentru aceasta, eu, Daniel, am fost tulburat cu duhul
meu şi vedeniile pe care le-am avut mă înspăimântau. M-am apropiat atunci de
unul din cei de faţă şi l-am rugat să-mi spună adevărul privitor la toate
acestea. Şi el mi-a vorbit şi mi-a făcut cunoscut înţelesul acestor lucruri.
„Aceste fiare, patru la număr, înseamnă că patru regi se vor ridica pe pământ,
şi sfinţii Celui Preaînalt vor primi regatul şi îl vor ţine în stăpânire în
veci şi în vecii vecilor. "
[Daniel 7:15-18]
După aceasta l-am rugat să-mi spună adevărul despre
fiara a patra, care se deosebea de toate celelalte şi care era afară din cale
de înspăimântătoare, cu dinţi de fier şi cu gheare de aramă şi care mânca,
sfărâma, iar ceea ce rămânea călca în picioare; şi despre cele zece coarne care
erau pe capul său şi despre celălalt care creştea şi înaintea căruia au căzut
cele trei şi avea ochi şi gură care grăia lucruri mari şi care era mult mai
mare decât celelalte. M-am uitat, şi cornul acela purta război cu cei sfinţi şi
i-a biruit, până ce a venit Cel vechi de zile şi a făcut dreptate sfinţilor
Celui Preaînalt, până ce s-a împlinit vremea şi împărăţia a ajuns sub
stăpânirea sfinţilor [Daniel 7:19-22].
El a răspuns astfel: „Fiara a patra înseamnă că un al
patrulea rege va fi pe pământ, care se va deosebi de toate celelalte regate,
care va mânca tot pământul, îl va călca în picioare şi îl va zdrobi. Şi cele
zece coarne înseamnă că din acest regat se vor ridica zece regi, şi un altul se
va scula după ei; el se va deosebi de cei dinaintea lui şi va doborî la pământ
trei regi. Şi va grăi cuvinte de defăimare împotriva Celui Preaînalt şi va
asupri pe sfinţii Celui Preaînalt, şi îşi va pune în gând să schimbe
sărbătorile şi legea, şi ei vor fi daţi în mâna lui o vreme şi vremuri şi
jumătate de vreme. Şi judecata se va face şi i se va lua stăpânirea, ca să-l
nimicească şi să-l prăbuşească pentru totdeauna. Iar regatul şi stăpânirea şi
mărirea regilor de sub ceruri se vor da poporului sfinţilor Celui Preaînalt;
împărăţia Lui este împărăţie veşnică şi toate stăpânirile Ii vor sluji Lui şi
pe El II vor asculta. "
[Daniel 2:23-27]
Iată sfârşitul vorbirii mele cu el. Pe mine, Daniel,
gândurile mele m-au înfricoşat foarte şi faţa mi s-a schimbat şi am păstrat
cuvântul în inima mea [Daniel 7:28].
Cinstindu-l pe proroc, Sfântul Ioan Gură de Aur
notează: „Daniel arată cinstea de care vor avea parte cei drepţi, atunci când
scrie: [...]a venit Cel vechi de zile şi a făcut
dreptate sfinţilor Celui Preaînalt, până ce s-a împlinit vremea şi împărăţia a
ajuns sub stăpânirea sfinţilor [Daniel 7:22], Iar judecata se va
face prin foc. Maleahi spune: Căci El este ca focul topitorului şi ca leşia
nălbitorului [Maleahi 3:2], Iar apoi drepţii se vor cinsti. Şi Daniel
vorbeşte despre înviere atunci când spune: Şi mulţi dintre cei care dorm în
ţărâna pământului se vor scula, unii la viaţă veşnică, iar alţii spre ocară şi
ruşine veşnică [Daniel 12:2]".
Răspunsul Arhanghelului Gavriil cu privire la apariţia
celui de-al unsprezecelea corn, care creştea, şi care este unul şi acelaşi cu
cel fară de lege [cf. II Tesaloniceni 2:8-9], va fi lămurit de către Sfântul
Chiril (cca 315-386), patriarh al Ierusalimului (cu începere din anul 349):,
Antihristul va veni după căderea Imperiului Roman şi atunci când sfârşitul
lumii va fi aproape. Zece regi ai romanilor se vor ridica împreună, domnind în
locuri diferite, dar în acelaşi timp. După aceştia, un al unsprezecelea,
Antihrist, va pune stăpânire prin fapte necurate şi prin vrăjitorie peste
puterea Romei şi va birui pe trei dintre regi, în faţa sa, iar ceilalţi şapte i
se vor închina lui [cf. Daniel 7:24]. La început se va arăta şi se va purta ca
un conducător bine cumpănit şi binevoitor. Prin fapte amăgitoare şi fo-
losindu-se de puterile sale vrăjitoreşti, îi va înşela pe iudei, astfel încât
aceştia vor crede că el este mult aşteptatul Mesia. Dar după o vreme va săvârşi
atâta fărădelege şi nedreptate, încât va covârşi toată fărădelegea şi toate
nedreptatea care s-a săvârşit mai înainte de el, de când există lumea şi
pământul. împotriva tuturor oamenilor, dar a creştinilor mai cu seamă, va fi de
o cruzime, de o ferocitate si de o neîndurare cum nu s-a mai văzut. După trei
ani şi jumătate de răutăţi, va fi nimicit prin pogorârea plină de slavă şi de
putere a Unuia-Născut Fiul lui Dumnezeu, Domnul Dumnezeul şi Mântuitorul
nostru Iisus Hristos. El va nimici Atihristul cu suflarea gurii Sale şi îl va
arunca pe vecie în focul gheenei.
Învăţătura noastră nu este vreo invenţie sau vreo
închipuire, căci ea se desprinde din Sfintele Scripturi, şi mai cu seamă din
prorocia lui Daniel [...]. Va birui trei regi. în mod evident, aceştia trei
sunt dintre cei zece, iar ei vor fi detronaţi şi de bună seamă că el va domni
alăturându-şi-i pe ceilalţi şapte. Şi va grăi cuvinte de defăimare împotriva
Celui Preaînalt - spune Gavriil. Hulitor şi unul care încalcă legea este
cel ce nu a primit domnia de la părinţii săi, ci a apucat-o cu ajutorul
vicleşugurilor sale vrăjitoreşti.
Putem oare să vedem caracterul faptelor sale?
Lămureşte-ne pe noi, dreptule Pavel! Şi atunci se va arăta cel fără de lege,
pe care Domnul Iisus îl va ucide cu suflarea gurii Sale şi-l va nimici cu
strălucirea venirii Sale. Iar venirea aceluia va fi prin lucrarea lui satan,
însoţită de tot felul de puteri şi de semne şi de minuni mincinoase [II
Tesaloniceni 2:8-9]. Prin aceasta se referă la Satana şi la faptul că se va
folosit de acesta ca de un instrument al său. Dându-şi seama că judecata şi
condamnarea lui este iminentă şi că nu mai are scăpare, el nu mai face război
prin intermediul altora, nu se mai foloseşte de slujitorii săi, aşa ca până
acum, ci o face făţiş, cu semne şi minuni mincinoase; căci tatăl minciunii va
grăi în cuvinte amăgitoare şi plăsmuiri, spre a-i face pe oameni să creadă că
văd morţi care înviază, dar aceasta nu se va întâmpla în realitate; că văd
şchiopi care umblă sau orbi care primesc vederea, dar nimic dintre toate acestea
nu se va întâmpla cu adevărat.
Tot Pavel ne învaţă că omul păcatului, fiul pierzării,
este Potrivnicul care se înalţă mai presus de tot ce se numeşte Dumnezeu,
sau se cinsteşte cu închinare, aşa încât să se aşeze el în templul lui
Dumnezeu, dându-se pe sine drept dumnezeu [II Tesaloniceni 2:4], Care
templu? El se referă la Templul iudeilor, cel ce a fost dărâmat. Domnul opreşte
ca acesta să fie templul nostru (din Ierusalim)! [...] El va crea iluzia că
este din seminţia lui David şi că a venit spre restaurarea Templului lui
Solomon. Antihrist va veni atunci când din Templul iudeilor nu va mai rămâne
piatră pe piatră, după cum Mântuitorul însuşi a prevestit [Matei 24:2] [...].'
Dar adaugă Daniel: M-am uitat, şi cornul acela
purta război cu cei sfinţi şi i-a biruit [Daniel 7:21]. Şi într-altă parte:
Şi în vremea aceea se va scula Mihail, marele voievod care ocroteşte pe fiii
poporului tău, şi va fi vreme de strâmtorare cum n-a mai fost de când sunt
popoarele şi până în vremea de acum. Dar în vremea aceea, poporul tău va fi
mântuit şi anume oricine va fi găsit scris în carte [Daniel 12:1], El este
balaurul cel .cumplit, fiara cea de temut şi cu neputinţă de a fi biruită de
către om, gata să ucidă şi să înfulece. Multe locuri din Sfânta Scriptură
vorbesc despre aceasta, dar pentru moment ne vom mulţumi despre aceasta cu cele
deja arătate [...].
Dar Antihristul nu va domni decât trei
ani şi jumătate; afirmaţia aceasta nu se bazează pe vreo scriere oarecare
apocrifă, ci pe Cartea lui Daniel Prorocul, care spune: o vreme şi
vremuri şi jumătate de vreme [Daniel 7:25]. O vreme este răgazul de
timp de un an, în care puterea lui Antihrist va spori; dar vremuri înseamnă
încă doi ani de nedreptăţi, de unde rezultă un total de trei ani; iar jumătate
de vreme este şase luni. în alt loc, Daniel foloseşte aceleaşi cuvinte:
a jurat pe Cel ce este viu în veci: «Va mai ţine o vreme, vremuri şi jumătate
de vreme...» [Daniel 12:7]. Unii (şi anume Sfântul Hipolit) se poate să fi
interpretat în acelaşi sens şi următoarele: Şi din vremea când va înceta
jertfa cea de-a pururi şi va începe urâciunea pustiirii vor fi o mie două sute
nouăzeci de zile [Daniel 12:11]; şi cuvântul: Fericit va fi cel ce va
aştepta şi va ajunge la o mie trei sute treizeci şi cinci de zile [Daniel
12.12]. Aşadar, se poate că va fi trebuinţă, atunci, să fugim şi să ne
ascundem."
În rândurile de mai jos redăm cuvântul
profetic al Sfântului Efrem Şirul, referitor la cele ce se vor întâmpla după
căderea Romei, la venirea lui Antihrist: „După ce nedreptatea se va înmulţi şi
toată făptura se va pângări, atunci se va face judecata dumnezeiască, neamurile
vor pieri, iar bărbatul nedreptăţii va fi dat la iveală, amăgitorul oamenilor
şi pricina a toată tulburarea de pe pământ.
În ziua aceea, fiul pierzării se va arăta
pe pământ şi toate vor fi cuprinse de haos şi de neorânduială, tulburarea se va
întinde pretutindeni. Soarele se va Întuneca, stelele se vor desprinde şi vor
cădea din ceruri. Luminătorii cereşti se vor stinge şi Întunericul va acoperi
tot pământul. Pământul se va cutremura atunci din temelii [...]. Izvoarele şi
fântânile vor seca; valurile se vor fi mistuit În adâncurile mărilor, iar
peştii vor pieri cu totul. Ocârmuitorii vor Înceta să mai facă judecată, iar
preoţii se vor cutremura În altarele lor. Cei tari îşi vor pierde puterea.
Toate vieţuitoarele de pe pământ vor fi cuprinse de toropeală. Mâinile tuturor
vor atârna fără de vlagă. Cel rău se va pregăti şi venind va intra În
Ierusalim. El va construi şi va Înălţa Sionul, se va face pe sine ca Dumnezeu
şi intrând se va aşeza În Templu [cf. II Tesaloniceni 2:4].
Iudeii se vor strânge În jurul lui, îi
vor da slavă şi se vor aduna să-i fie alături. El va rosti cuvinte de hulă,
spunând despre sine: Eu sunt Tatăl şi Fiul, cel dintâi şi cel de pe urmă şi
nu este alt Dumnezeu în afară de mine. Dar În ceasul acela zece mii de
iudei se vor lepăda de el şi îi vor răspunde: Tu eşti amăgitorul lumii. Căci
Acela pe care părinţii noştri L-au legat pe cruce pe Golgota, Acela a mântuit
toată făptura şi S-a Înălţat la Cel care L-a trimis. Cuprins de furie, cel
rău va da poruncă deÎndată ca toţi cei ce îl tăgăduiesc să fie ucişi de sabie.
Şi din această pricină toţi vor prinde frică de el şi nu vor mai cuteza să-l
tăgăduiască.
Apoi, va Începe să facă semne amăgitoare
şi minuni mincinoase În cer şi pe pământ, În mări şi pe uscat. Va chema ploaia
şi va ploua. Va porunci seminţelor să răsară si seminţele vor răsări. Dar
acestea toate nu le va face Întru adevăr, ci prin farmece. Va potoli valurile,
iar acestea se vor linişti; vânturile îi vor da ascultare. Va face ca roadele
să stea În pomi şi va scoate apă din pământ. Va vorbi leproşilor, iar aceştia
se vor curăţi; orbilor, iar aceştia vor vedea; surzilor, iar ei vor auzi;
muţilor, şi vor vorbi. Va face toate semnele pe care Domnul nostru le-a
săvârşit În lumea aceasta. Dar nu va Învia morţii; căci putere asupra
duhurilor el nu are.
Fulgerele
vor fi slujitorii lui şi vor vesti venirea lui. Demonii vor fi puterea lui;
conducătorii acestora îi vor fi ucenici. Pe ei îi va trimite În tinuturi Îndepărtate
şi le va da puterea de a tămădui şi aşa vor amăgi ei lumea Întreagă. Apostolul
a scris deja despre acestea, să ne fie nouă spre luare-aminte [cf. II
Tesaloniceni 2:2-4].
Iar când blestematul acesta va fi fost
venit si se vor face semne si minuni mincinoase, poporul se va aduna la un loc
şi vor veni cu toţii să vadă dumnezeul şi mulţime multă se va alătura lui şi
oamenii În număr mare se vor lepăda de adevăratul Dumnezeu, iar cei din
mulţimea aceasta îi vor chema şi pe ai lor să laude pe fiul pierzării. Dar vor
cădea unii peste alţii şi se vor ridica unul asupra altuia cu săbii şi se vor
nimici unii pe alţii. Insă cei aleşi vor zbura de la faţa lui, spre vârfurile
munţilor şi pe stânci şi tulburare va fi În tot pământul, aşa cum nu s-a mai
văzut de când e lumea [cf. Matei 24:21]. Inimile oamenilor se vor umple de
spaimă şi confuzia îi va cuprinde pe toţi, din pricina dezordinii acesteia.
Copiii se vor lepăda de părinţii lor şi se vor lua după cel rău. Preoţii vor
părăsi altarele şi se vor face vestitori ai acestuia. Unii se vor ascunde În
morminte şi îşi vor căuta adăpost printre cei morţi, spunând că morţii sunt
fericiţi, pentru că au fost ţinuţi departe de asemenea necurăţii [...].
Enoh şi Ilie vor fi trimişi să-l Înfrunte
pe cel rău, printr-o Întrebare plină de blândeţe. Aceşti sfinţi bărbaţi vor
veni Înaintea lui şi, spre a-1 vădi pe fiul pierzării înaintea mulţimilor
strânse În jurul său, vor Întreba:
Dacă tu eşti cu adevărat Dumnezeu, arată-ne ceea ce îţi cerem acum. În ce loc
anume stau ascunşi Enoh şi Ilie, cei din vechime? Şi îndată cel rău va da
răspuns sfinţilor: De voiesc să-i caut în ceruri, în adâncurile mării,
toate sălaşurile şi ascunzişurile sunt deschise înaintea ochilor mei. Căci nu
este alt Dumnezeu afară de mine; iar eu pot să fac orice, în cer şi pe pământ.
Atunci ei vor răspunde fiului pierzării: De eşti tu Dumnezeu, cheamă morţii
şi ei vor Învia. Căci scris este în cărţile Prorocilor şi în cele ale
Apostolilor că Hristos, când va să vină, va învia morţii din morminte. De nu ne
vei arăta aceasta, atunci noi vom trage concluzia că Cel ce a fost răstignit
este mai mare decât tine; căci El a înviat morţii şi El însuşi S-a înălţat la
ceruri întru slavă. Auzind acestea, cel rău, cuprins de mânie împotriva
sfinţilor, va pune mâna pe sabie şi într-o clipită le va tăia amândurora
capetele.
Atunci, din tării se vor ridica Gavriil
şi Mihail, mai-marii cetelor celor cereşti; ei se vor pogorî şi îi vor readuce
pe sfinţi la viaţă. Arhanghelii se vor apropia şi îl vor Înşfăca pe blestematul
acela. Atunci se va auzi porunca Domnului din ceruri şi El va surpa toată
puterea blestematului aceluia şi a tuturor slujitorilor lui. Şi Într-o clipită
Arhanghelii îl vor prăvăli În gheena. Şi toţi cei ce au crezut în el vor fi
aruncaţi pe urmele lui, în mijlocul focului. Apoi Domnul Se va pogorî dintru
cele înalte, întru slava cea de temut a sfinţilor Săi Îngeri şi arhangheli, iar
carul Său se va opri între pământ şi ceruri. El va grăi către mare, iar marea
va seca şi peştii din mijlocul ei vor pieri. Cerurile şi pământul vor trece şi întuneric
va fi pretutindeni. Domnul va trimite foc pe pământ, vreme de patruzeci de
zile, şi îl va curăţi de toată nedreptatea şi de toată necurăţia păcatului.
Şi se va pregăti un divan, iar Fiul va
sta de-a dreapta şi douăsprezece tronuri vor fi, pentru cei doisprezece
Apostoli, precum şi aşezăminte împodobite pentru martiri şi un palat pentru
sfinţi. Îngerii vor suna din trâmbiţele lor şi morţii se vor ridica din
morminte. Iar când Îngerii îi vor aduna laolaltă pe toţi fiii lui Adam, grâul
se va aduna În hambare, iar neghina se va da focului. Cei buni vor intra În
împărăţie, iar cei răi În gheena. Drepţii se vor înălţa În ceruri, iar
păcătoşii vor arde în foc. Martirii vor intra în cămara de nuntă, iar cei răi
vor fi izgoniţi afară, în întuneric. Dar domnia lui Hristos va fi veşnică, iar
El va fi împărat în vecii vecilor."
Sf.Prooroc
Iezechiel
6. Spune celui ce domneşte în Tir... [Iezechiel 28]
Un cuvânt profetic este destinat şi regelui din Tir. Aici, prorocul
vorbeşte atât pentru cei din vremea sa, cât şi pentru viitor. Descrierea se
potriveşte sub câteva aspecte atât lui Antihrist, cât şi Satanei. În al său
Tratat despre Hristos şi Antihrist, Sfântul Hipolit (cca 170-cca 236)
exprimă convingerea că prorocul se referă aici la acel tiran, aspru judecător,
fiu al răului, ce va să vină şi să se înalţe pe sine: Fost-a cuvântul
Domnului către mine şi mi-a zis: Fiul omului, spune celui ce domneşte în Tir:
Aşa zice Domnul Dumnezeu: Inima ta s-a înălţat şi a zis: Sunt un dumnezeu şi
stau pe scaunul lui Dumnezeu în inima mărilor, dar tu, deşi nu eşti Dumnezeu,
ci om, îţi închipui în inima ta că eşti la fel cu Dumnezeu [Iezechiel 28:1-2].
În tratatul mai sus menţionat, Sfântul Hipolit scrie: „în vremurile acelea, el
se va ridica împotriva lor. Iar când va fi luat stăpânire şi se va împodobi cu
trei coarne, dintre cele zece, şi le va fi nimicit pe acestea, adică Egiptul,
Libia şi Etiopia, şi le va fi jefuit bogăţiile şi le va fi risipit toată
agoniseala, şi după ce le va supune şi pe celelalte sub stăpânirea sa, va
începe să se mândrească şi, plin de trufie, se va semeţi înaintea lui Dumnezeu,
numindu-se pe sine stăpân al întregii lumi. Atunci va porni mai întâi asupra
Tirului şi a Sidonului şi asupra ţinutului din împrejurimi. Căci distrugând cetăţile
acestea, va împrăştia spaima şi groaza în celelalte, după cum ne arată şi
Prorocul Isaia: Ruşinează-te, Sidonule [...]. Când Egiptul va prinde de
veste, va tremura la auzul nenorocirilor Tirului [Isaia 23:4-5]. Toate
acestea - continuă Sfântul Hipolit - se vor petrece în viitor, iubiţilor; şi de
îndată ce vor fi retezate cele trei coarne, el deja va începe a se arăta pe
sine asemenea cu Dumnezeu, după cuvântul Prorocului Iezechiel, care zice:
Inima ta s-a înălţat şi a zis: Sunt un dumnezeu şi stau pe scaunul lui Dumnezeu
[Iezechiel 28:2]."'
Şi a fost cuvântul Domnului către mine şi mi-a zis: „Fiul omului, plânge pe
regele Tirului şi-i spune: Aşa zice Domnul Dumnezeu: Tu erai pecetea desăvârşirii,
deplinătatea înţelepciunii şi cununa frumuseţii." [Iezechiel 28:11-l2]
„Unde eşti tu acum, întreabă Fericitul Ieronim, cel care propovăduieşti că
diavolul a fost creat de către diavol? Unde sunt acum toţi aceia care propovăduiesc
că Dumnezeu ar fi creat răul? [...] Cum s-a prăbuşit steaua dimineţii, fiul
zorilor? [cf. Isaia 14:12] [...] Aceluia îi sunt adresate cuvintele lui
Iezechiel: Tu erai pecetea desăvârşirii [Iezechiel 28:12], Dar ia aminte
la cuvântul profetului, care în traducere exactă spune: pecetea asemănării.
Aşadar nu-i spune diavolului tu erai semnul asemănării, ci pecetea
asemănării. Domnul a pus această pecete pe tine şi te-a făcut asemenea cu
El; dar tu ai stricat această asemănare."
Tu erai heruvimul pus ca să ocroteşti; te aşezasem pe muntele cel sfânt al
lui Dumnezeu, şi umblai prin mijlocul pietrelor celor de foc. Fost-ai fâră
prihană în căile tale din ziua facerii tale şi până s-a încuibat în tine
nelegiuirea [Iezechiel 28:14-l5].
Din pricina întinderii negoţului tău, lăuntrul tău s-a umplut de nedreptate
şi ai păcătuit, şi Eu te-am izgonit pe tine, heruvim ocrotitor, din pietrele cele
scânteietoare şi te-am aruncat din muntele lui Dumnezeu, ca pe un necurat [Iezechiel 28:16].
„Regele Tirului, arată
Sfântul Afraat, a avut stăpânire în zilele a 22 de regi din casa lui Iuda,
adică vreme de 140 de ani. Şi de vreme ce mulţi sunt anii acestui rege al
Tirului, înseamnă că de multe ori a grăit el în inima lui: Sunt un dumnezeu
şi stau pe scaunul lui Dumnezeu [Iezechiel 28:2], dar Iezechiel nu pregetă
a-i spune: tu eşti un om, iar nu Dumnezeu [Iezechiel 28:9]. Căci era o
vreme, pe când regele Tirului păşea fără teamă printre stâncile scânteietoare,
iar atunci el avea parte de mila lui Dumnezeu. Dar când inima lui s-a semeţit,
heruvimul care-l ocrotea l-a distrus [cf. Iezechiel 28:14-l5]. Şi ce alta
simbolizează stâncile scânteietoare, de nu tocmai pe fiii Sionului, pe fiii
Ierusalimului [cf. Plângeri 4:1-2; Zaharia 9:16; Ieremia 23:29]?"
Sf.Prooroc Agheu
Şi slava acestui Templu
de pe urmă va fi mai mare decât a celui dintâi, zice Domnul Savaot, şi în
locul acesta voi sălăşlui pacea, zice Domnul Savaot, pacea sufletului spre
ocrotirea fiecăruia care zideşte, ca să ridice cartea aceasta [Agheu 2:9].
Această prorocie [cf. Agheu 2:10] se referă la venirea
lui Mesia. Cel de-al doilea Templu va fi, probabil, mai modest decât Templul
construit în vremea lui Solomon, dar, pentru că va fi locul unde va intra şi va
învăţa Iisus Hristos Domnul, slava acestui Templu va depăşi slava celui dintâi.
Făgăduinţa de pace este, de bună seamă, Hristos însuşi. Şi în locul acesta
voi sălăşlui pacea, zice Domnul Savaot, pacea sufletului spre ocrotirea
fiecăruia care zideşte, ca să ridice cartea aceasta [Agheu 2:9].
Este de
remarcat ,de asemenea,că profetul indică clar doar două temple care se vor fi
construit.Primul,cel al lui Solomon,dărâmat de Nabucodonosor și cel de al
doilea al lui Zorobabel,refăcut în totalitate din temelii de Irod cel Mare,dărâmat
definitiv de către romani.Iar un al treilea templu ,profetul nu a lăsat sa se
intrevadă de nici un fel și în nici un timp în viitor ,măcar ca o umbră de
speranță pentru iudei,pentru că Dumnezeu în anul 70 a eliminat tot cultul
iudaic odată pentru totdeauna.
Alexandru Mavrocordat,
în lucrarea sa intitulată Judaica, afirmă că la finalul celui de al
doilea capitol al cărţii profetice a lui Agheu, unde aflăm o prorocie despre
Domnul Dumnezeul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos, prorocul se referă la
Zorobabel ca la o persoană care-L preînchipuie pe Mântuitorul. Aici i se spune
lui Zorobabel că slava acestui al doilea Templu va fi mai mare decât a celui
dintâi, pentru că Templul acesta va fi păstrat spre a vedea şi a găzdui
înlăuntrul său cuvântul şi învăţătura mult aşteptatului Mesia, Hristos.
Cum Templul fusese lăsat
în paragină, Domnul Dumnezeu i-a trimis pe Prorocii Agheu şi Zaharia să îndemne
poporul să ducă lucrările la bun sfârşit. Atunci, Prorocii Agheu şi Zaharia şi,
ulterior, Maleahi, au înţeles că poporul iudeu suferise o seamă de schimbări
profunde: iudeii din vremea lor ajunseseră să se deosebească foarte mult de
iudeii care au trăit înainte de exilul babilonian. Iudeii din vechime se
bizuiau mai mult pe împlinirea ritualurilor şi a ceremoniilor de la Templu,
care erau definitorii pentru ei; în acelaşi timp, ei nu socoteau de maximă
importanţă ascultarea şi supunerea faţă de Dumnezeu. Dar, de cealaltă parte,
iudeii contemporani cu aceşti proroci erau apatici, lipsiţi de voinţă. Erau
ispitiţi să creadă că, orice ar fi făcut ei, efortul lor nu avea nici un sens
din punct de vedere religios. Distrugerea Ierusalimului reprezentase pentru ei
o profundă umilinţă. Mai mult decât atât, erau în mod evident influenţaţi de
concepţia persană conform căreia toate religiile şi toate credinţele erau în egală măsură bune. În aceste condiţii, iudeii reveniţi în
patrie nu găseau nici un motiv suficient de întemeiat pentru a-şi relua Legea,
pentru a împlini din nou, aşa ca pe vremuri, rânduielile mozaice şi pentru a
reconstrui Templul. În mod evident, asimilarea lor în culturile păgâne în
mijlocul cărora trăiau era numai o chestiune de timp.
Construcţia Templului a fost încheiată
după patru ani şi jumătate, adică în cel de-al şaselea an al domniei lui Darius
[cf. Ezdra 6:14-l5]. Dar, când s-a făcut târnosirea, norul
cel luminos al slavei lui Dumnezeu nu a mai umplut Templul. Chivotul, cu obiectele
păstrate înlăuntru spre aducere aminte, precum şi Tablele Legii erau, de
asemenea, lipsă. Vechiul Legământ nu mai avea să fie refăcut în forma lui
sinaitică, ci potrivit cu făgăduinţă făcută către Ieremia, anume că Domnul va
încheia un Legământ Nou cu casa lui Israel şi a lui Iuda; Domnul va sădi Legea
în inimile lor şi o va scrie în cugetele lor. Totuşi se pare că poporul nu era
încă îndeajuns de pregătit pentru aceasta. Iudeii s-au întors din Babilon, dar
au continuat să trăiască sub stăpânire păgână şi să se conducă după preceptele
acestei lumi, până când se va plini vremea pentru Legământul cel Nou, când
Domnul va veni şi va intra în Templul Său.
Sf.Prooroc
Zaharia
12. Va fi străpuns şi doborât [Zaharia 12:10; 13:7]
Atunci [...] îşi vor
aţinti privirile înspre Mine, pe Care ei L-au străpuns şi vor face plângere
asupra Lui, cum se face pentru un fiu unul născut şi-L vor jeli ca pe cel întâi
născut [Zaharia 12:10; cf. Ioan 19:37]. Şi încă: Sabie, deşteaptă-te împotriva
păstorului Meu, împotriva tovarăşului Meu, zice Domnul Savaot [Zaharia
13:7].
Sfântul Hipolit vorbeşte
despre ziua când Domnul şi Dumnezeul nostru Se va întoarce. „Atunci, fiul
pierzării va fi scos înainte, el, batjocoritorul şi pârâşul, laolaltă cu
demonii şi cu slujitorii lui, va fi adus de către îngeri neînduplecaţi şi
nemitarnici. Şi aceştia îi vor da pe ei focului celui veşnic şi viermelui
celui neadormit şi întunericului de afară. Iar poporul evreilor îl va vedea cu
chip de om, aşa cum S-a arătat El atunci, în vremea când S-a întrupat din
Fecioara, iar ei L-au răstignit. Şi le va arăta lor urmele cuielor, în mâinile
şi în picioarele Lui; şi le va mai arăta rana de suliţă, din coastă, şi capul
rănit de spinii din cunună şi cinstita Sa Cruce.
Atunci, o dată pentru
totdeauna - continuă Sfântul Hipolit -, poporul evreilor va cunoaşte toate
acestea şi toţi vor plânge şi se vor tângui, după cum mărturiseşte şi prorocul:
îşi vor aţinti privirile asupra Lui, pe Care ei L-au străpuns [cf. Zaharia
12:10; cf. Ioan 19:37]; dar nimeni nu le va sări într-ajutor şi nimeni nu va fi
cuprins de milă, pentru că ei nu se pocăiesc şi nici nu se întorc de la
fărădelegile lor. Drept pentru care se vor duce la pedeapsa cea veşnică,
dimpreună cu demonii şi cu pârâşul."
Sfântul Ciprian
interpretează acest loc din Profetul Zaharia astfel: „îşi vor aţinti
privirile înspre Mine, pe Care ei L-au străpuns [Zaharia 12:10] - este o
prorocie referitoare la faptul că Hristos va fi răstignit pe Cruce."
Sfântul Ioan Gură de Aur
arată că „Sfânta Scriptură ne destăinuie de ce fel de moarte va muri Hristos,
anume că este o moarte a trupului, despre care Scriptura vorbeşte în mai multe
locuri. Căci străpuns-au mâinile Mele şi picioarele Mele [Psalm 21:18] -
spune El, apoi adaugă: Vor privi la Acela pe Care L-au împuns [Ioan
19:37; Zaharia 12:10]. Şi în multe alte locuri se vorbeşte [...], astfel încât,
parte prin cuvânt, parte prin preînchipuire, încetul cu încetul să ajungem a înţelege
[...] că a fost omorât în trup, a fost ucis pentru păcatele noastre".
Sfântul Chiril al Alexandriei scrie:
„Fiinţele acestea nenorocite vor privi la El, la Cel pe care ei L-au batjocorit
şi L-au spânzurat pe lemnul Crucii. Îl vor vedea încununat cu
slava cea cerească; şi, ca răsplată cuvenită pentru răutatea lor şi pentru
cele ce au făcut, vor cădea în adâncul pierzării. Cele ce ţin de Mine, spune
El, au un sfârşit, şi anume cele ce ţin de suferirea patimilor şi a morţii în
trup. Iar atunci, toate acestea care au fost prorocite prin prorocii din
vechime li se vor face acelora care L-au omorât."
13. Sinagoga iudeilor [Zaharia 11:1-3, 6, 8;
12:11]
A.
Deschide, Libane, porţile tale, ca focul să mistuie
cedrii tăi! [Zaharia 11:1] Sfântul Chiril al Alexandriei, într-o omilie la Evanghelia
după Sfântul Luca [cf. Luca 13:7-9], spune.că „Hristos compară sinagoga
iudeilor cu un smochin, căci adeseori Scriptura îi aseamănă pe ei cu diverse
plante, cum ar fi de pildă viţa-de-vie [cf. Osea 10:1], măslinul [cf. Ieremia
11:16] sau chiar cu pădurea [...]. Iar un altul dintre proroci, comparând-o cu
Muntele Liban, spune: Deschide, Libane, porţile tale, ca focul să mistuie
cedrii tăi! [Zaharia 11:1]. Căci pădurea care a fost în Ierusalim - adică
locuitorii cetăţii, atât de mulţi, încât era cu neputinţă să-i numeri - a fost
mistuită de foc. După cum spuneam aşadar [...], Domnul Hristos Se foloseşte de
imaginea smochinului, pentru a vorbi despre sinagoga iudeilor".
B.
Pedepsirea pilduitoare a lui Israel: Vaită-te,
chiparosule, căci a căzut cedrul şi cei mai falnici s-au prăbuşit la pământ.
Văitaţi-vă, stejari ai Vasanului, căci a căzut pădurea cea deasă [Zaharia
11:2], Sfântul Grigorie Teologul se referă la pilda acestor arbori într-un
cuvânt referitor la duşmanii lui Israel, care, spune el, ar fi trebuit să
manifeste compasiune atunci când necazul s-a abătut peste Iosif [cf. Amos
6:4-6]. Ar fi trebuit să-i trateze cu blândeţe pe cei loviţi de năpastă
înaintea lor, şi atunci, arătând milă faţă de ei, ar fi avut şi ei parte de
milă, la rândul lor. Ar fi trebuit să se vaiete urmând pilda chiparosului, care
a plâns la căderea cedrului [cf. Zaharia 11:2], şi să fie cu luare-aminte, să
înveţe ceva de folos de pe urma pedepsei care a căzut peste vecinii lor şi
astfel să-şi îndrepte căile şi viaţa, profitând de faptul că sunt avantajaţi
prin aceea că ei au posibilitatea să tragă învăţăminte din cele întâmplate
altora, în loc să fie ei în postura de a le da pildă acelora. Intr-altă parte,
Sfântul Grigorie de Nazianz reia tema aceasta şi spune: „Să te vaieţi,
chiparosule, căci cedrul a căzut [cf. Zaharia 11:2]! Să ia ei aminte la
nenorocirea aproapelui şi să înţeleagă că săracul nu va fi trecut cu vederea
până la capăt [cf. Psalm 9:18] ."
C.
Se aude vaietul păstorilor, căci mândrele lor păşuni
au fost pustiite; se aude răgetul puilor de leu, căci bogăţia desişurilor Iordanului
a fost pârjolită [Zaharia 11:3]. Sfântul Chiril al Alexandriei interpretează aceste cuvinte
ale lui Zaharia spunând: „Prin puii de lei, mândria Iordanului, se referă la
mai marii sinagogii iudeilor, care, ca o dreaptă răsplată pentru felul cum s-au
purtat cu Hristos, au parte de vaiete, împreună cu părinţii şi copiii lor. Căci
aceştia vor fi trecuţi prin foc şi prin sabie, Templul din Ierusalim va fi
distrus, iar cetăţile de pe cuprinsul Iudeii vor fi părăsite şi lăsate în
paragină. Aceasta a fost soarta lor. O, Hristoase, mântuieşte-ne pe noi!"
D.
Si Eu nu Mă voi mai îndura de locuitorii tării, zice
Domnul. Iată că Eu voi da pe oameni, pe fiecare în mâinile vecinului său şi ale
regelui său şi vor pustii ţara şi nu-i voi scăpa din mâinile lor [Zaharia 11:6]. Sfântul
Grigorie Teologul spune: „Dar cine este atât de curajos şi cu suflet de
diamant, ca să nu se cutremure şi să nu se înţelepţească singur, când aude
cuvintele acelea prin care Zaharia mustră şi învinuieşte cu înverşunare pre
preoţi? Glasul păstorilor ce plâng, spune prorocul, pentru că s-a dus
măreţia lor; glas de lei ce urlă că au păţit acestea [Zaharia 11:3].
Profetul aproape că aude plânsetele lor, ca şi cum i-ar fi în faţă; şi plânge
şi el cu cei ce suferă. Iar puţin mai jos, pe un ton mai mustrător şi mai
aspru, spune: Paşteţi oi date spre junghiere! Cei care le cumpără le junghie
şi nu le pare rău; iar cei ce le vând spun: Binecuvântat să fie Dumnezeu, că
ne-am îmbogăţit! Şi păstorii lor nu suferă deloc din pricina lor. De aceea nu
voi mai cruţa nici Eu pe cei ce locuiesc pământul, zice Domnul Atotputernicul[Zaharia 11:4-6].
E.
Şi într-o lună am stârpit pe cei trei păstori... [Zaharia 11:8].
Fericitul Ieronim scrie: „Moise a murit în pustie; Aaron a murit şi el; Miriam
a murit. Iar acum ia aminte la cele scrise de către Prorocul Zaharia: într-o
lună am stârpit pe cei trei păstori [Zaharia 11:8]. Au murit aceştia,
pentru că nu le-a fost îngăduit să intre în pământul făgăduinţei."
F.
Şi am grăit: „Nu vă mai pasc! Cea care este de murit
să moară, cea de pierit să piară, iar oile care vor mai rămâne să se sfâşie
între ele!" [Zaharia 11:9] Sfântul Chiril al Alexandriei, vorbind despre problema
căderii poporului lui Israel din harul legământului cu Dumnezeu, arată
următoarele: „Hotărârea sfântă, înţeleaptă şi dreaptă a Mântuitorului nostru
Iisus Hristos, i-a ridicat în această cinste pe păgâni. Iar pe Israel, vedem
bine, 1-a îndepărtat de la Sine, de la iubirea şi de la bunăvoinţa Lui. Căci
aceasta aflăm că le-a spus lor răspicat Păstorul cel mai mare, prin gura unuia
dintre proroci: Şi aşa am hotărât - spune El -, că nu vă mai pasc, pentru ca
acela care este de murit să moară, acela care este de pierit să piară, iar cei
rămaşi să se sfâşie cu sălbăticie unii pe alţii [cf. Zaharia 11:9]."
G.
În ziua aceea, plângerea în Ierusalim va fi foarte
mare, ca plângerea pentru crângul de rodii tăiat în câmpie [Zaharia 12:11]. Într-o
omilie la Luca 3:9, Sfântul Chiril al Alexandriei scrie: „Acest binecuvântat şi
fericit Botezător le propune spre meditaţie iudeilor încă un cuvânt: Acum,
securea este la rădăcina copacului [cf. Luca 3:9]. Dar, prin secure,
aici trebuie să înţelegem mânia ascuţită şi dreaptă a lui Dumnezeu-Tatăl,
revărsată asupra iudeilor din pricina răutăţii pe care au manifestat-o faţă de
Hristos, precum şi din pricina violenţei lor cu totul lipsită de ruşine; căci
mânia lui Dumnezeu s-a abătut asurpa lor aşa ca o secure. Aceasta ne lămureşte
Prorocul Zaharia, când spune: plângerea în Ierusalim va fi foarte mare, ca
plângerea pentru crângul de rodii tăiat în câmpie [Zaharia 12:11]. Dar
observăm că nu spune că securea a lovit în rădăcina copacului, ci la
rădăcină, ceea ce înseamnă foarte aproape de rădăcină. Căci ramurile au
fost tăiate, dar planta nu a fost smulsă din rădăcină; căci o rămăşiţă a fost
mântuită şi nu a pierit cu totul."(a se vedea visul lui Nabucodonosor
,Daniel 4,11-12;și acolo și aici este arătată cum împărăția păcătoasă a fost
tăiată din porunca lui Dumnezeu,până la un timp,când Nabucodonosor recunoscând atotstăpânirea
lui Dumnezeu peste toate și-a primit înapoi stăpânirea și împărăția iar iudeii
nerecunoscând pe Iisus Hristos-Dumnezeu totuși își vor primi împărăția înapoi
spre a lua mai mare osândă,făcând ei cu mult mai multe rele decât parinții lor
și covârșindu-i pe aceia în răutați.)
23. Cea de-a Doua Venire [Zaharia
12:12-14; 14:5-7]
A. Ţara se va
tângui, fiecare familie deosebit: familia casei lui David deosebit şi femeile
ei deosebit; familia casei lui Natan deosebit şi femeile ei deosebit; familia
casei lui Levi deosebit şi femeile ei deosebit; familia lui Şimei deosebit şi
femeile ei deosebit; toate familiile care rămân, fiecare pentru sine şi
femeile lor pentru sine
[Zaharia 12:12-14].
Sfântul
Iustin Martirul argumentează: „Ce vor face şi vor spune mulţimile iudeilor,
când Îl vor vedea pe El venind întru slavă, aşa cum prin Profetul Zaharia s-a spus
în formă de prorocie: Voi porunci celor patru vânturi să adune pe copiii cei
împrăştiaţi; voi porunci vântului de miazănoapte să-i aducă şi vântului de
miazăzi să nu-i împiedice [Zaharia 2:6]?
Şi atunci, în Ierusalim va fi geamăt mare; geamăt nu din guri sau din buze, ci
geamăt din inimă; şi nu-şi vor mai sfâşia veşmintele lor, ci cugetele lor. Se
vor tângui trib către trib şi atunci vor vedea pe Acela pe Care L-au
împuns şi vor zice: Pentru ce, Doamne, ne-ai rătăcit de la calea Ta? Slava pe care
au binecuvântat-o părinţii noştri facutu-s-a nouă spre defăimare
[Zaharia 12:13-14; Isaia 63:17; 64:11]."
Sfântul Iustin mai arată şi faptul că
„dacă toate neamurile se binecuvântează în Hristos şi dacă noi, care suntem
dintre toate neamurile, credem în Acesta, atunci El însuşi este Hristos, iar
noi suntem cei binecuvântaţi prin El. [...] Zaharia zice că: Răsărit este numele Lui
[Zaharia 6:12] şi, grăind tot despre El, a zis: Trib după trib îşi vor lovi
pieptul [Zaharia 12:12]. Căci, dacă în cea dintâi
arătare a Lui, care a fost necinstită, fară de chip şi plină de nimicnicie, El
a strălucit şi S-a arătat atât de puternic, încât nu mai este necunoscut de
nici un neam şi fiecare se pocăieşte de felul vechi şi rău de viaţă al fiecărui
neam, aşa că până şi demonii se supun numelui Lui şi toate stăpâniile şi
împărăţiile se tem de numele Lui, mai mult decât de toti morţii, oare, la
arătarea Lui cea slăvită, nu va nimici El cu totul pe
toţi cei ce L-au urât şi pe cei care s-au îndepărtat în chip nedrept de El, în
timp ce pe cei ai Lui îi va odihni, dându-le lor toate bunătăţile cele
aşteptate?"
Sfântul Chiril arată că „Crucea va fi un
semn al venirii Lui. Iar pentru ca nu cumva să ne lăsăm amăgiţi de vreo putere
potrivnică, care ar putea să ne amăgească prin vreo asemănare a ei, citim: Atunci se va arăta pe cer semnul
Fiului Omului şi vor plânge toate neamurile pământului şi vor vedea pe Fiul
Omului venind pe norii cerului, cu putere şi cu slavă multă
[Matei 24:30]. Vedem din acestea că semnul adevărat al lui Hristos este Crucea;
un semn de lumină, care se va arăta înaintea venirii împăratului şi care va
mărturisi răspicat că El este Cel care a fost Răstignit, astfel ca iudeii, care
mai înainte L-au străpuns şi au uneltit împotriva Lui, cât ce vor vedea semnul,
să plângă şi să se tânguiască, fiecare familie în chip deosebit [cf. Zaharia
12:12], spunând cuvinte precum acestea: «El este Cel ce a fost lovit, El este
Cel pe care L-au ocărât, El este Cel pe care în lanţuri L-au prins, El este Cel
pe care în vechime L-au răstignit şi L-au hulit.» Şi atunci vor zice în
cugetele lor: «Putea-vom oare fugi din calea mâniei Tale?» Dar cetele cele
cereşti îi vor înconjura, ca să nu poată fugi nicăieri. Semnul Crucii îi va
înspăimânta pe potrivnicii Lui, dar îi va umple de bucurie pe prietenii Lui, pe
aceia care au crezut în El, pe aceia care au propovăduit despre El şi pe aceia
care cu suferit pentru El".
Într-altă parte,
Sfântul Chiril ne încredinţează că „această cunună, Crucea, se va arăta înainte
de venirea împăratului. Aceasta, pe de o parte, pentru ca iudeii [...] să se
poată tângui şi să se pocăiască. Iar, pe de altă parte, pentru ca noi, cinstind
Crucea şi bucurându-ne întru ea, să dăm slavă lui Dumnezeu, care a fost trimis
şi S-a răstignit pentru noi şi, prin aceasta, să dăm slavă lui Dumnezeu-Tatăl,
Cel care L-a trimis, împreună cu Sfântul Duh, Cărora se cuvine slavă si
închinăciune, în vecii vecilor. Amin".
Sfântul Afraat scrie că „fiicele lui
Israel vor plânge şi se vor tângui pentru Iisus Hristos Domnul, după
cuvântul lui Zaharia Prorocul, care zice: Ţara se va tângui, fiecare familie deosebit
[Zaharia 12:12; vezi şi Luca 23:27-28]".
B. Atunci va veni
Domnul Dumnezeul meu şi toţi sfinţii împreună cu El. În vremea aceea nu va mai
fi lumină, ci frig şi ger. Va fi o zi deosebită pe care Domnul singur o ştie;
nu va fi nici zi şi nici noapte, ci în vremea serii va fi lumină [Zaharia 14:5-7]. Sfântul Ambrozie
remarcă: „Dacă voieşti să ştii că Fiul lui Dumnezeu
este atotştiitor şi pe toate dinainte le cunoaşte [...], află dar că Fiul ştie dinainte
ziua judecăţii [...]. El spune: Toate câte are Tatăl ale Mele sunt [Ioan
16:15]. [...] Ce poate fi mai lămuritor decât aceasta, în privinţa unităţii?
Anume că toate
câte are Tatăl sunt si ale Fiului? Citim la Zaharia: Atunci va veni Domnul Dumnezeul meu şi toţi sfinţii împreună cu El. În vremea aceea nu va mai fi
lumină, ci frig şi ger. Va fi o zi deosebită pe care Domnul
singur o ştie; nu vafi nici zi
şi nici noapte, ci în vremea serii va fi lumină [Zaharia 14:5-7]. Domnul Dumnezeu cunoaşte ziua aceasta, când El va
veni împreună cu sfinţii Lui spre a ne fi nouă lumină, la cea de-a Doua Lui
Venire."
24. Ziua Domnului
[Zaharia 14:8-9]
Iar în ziua aceea vor izvorî din
Ierusalim ape vii [...]. Şi va fi Domnul împărat peste tot pământul; în vremea
aceea va fi Domnul unul singur şi tot aşa şi numele Său unul
singur [Zaharia 14:8-9]. Prin ape vii se
înţelege aici viaţa cea veşnică şi bogăţia de daruri - spun Părinţii Bisericii.
Sf.Prooroc Maleahi
Profetul Maleahi s-a confruntat cu o seamă
de probleme deosebit de dificile: preoţi care se vădeau neglijenţi în
săvârşirea ritualurilor [cf. Maleahi 1:6-2:9]; neglijenţă manifestată de către
popor în achitarea îndatoririlor şi în aducerea prinoaselor [cf. Maleahi
3:7-12]; căsătorii mixte cu femei de neam străin [cf. Maleahi 2:10-16];
atitudine de desconsiderare faţă de femeile de neam evreu [cf. Maleahi 2:16]
(aspect care este considerat în sine ca un semn al slăbirii evlaviei faţă de
Dumnezeu, ceea ce eroda viaţa de familie); abuzuri de natură financiară [cf.
Maleahi 3:5-10]. Se presupune că Maleahi se afla în Iuda sau, poate mai exact
chiar, în Ierusalim, la vremea scrierii cărţii [cf. Maleahi 2:11], Majoritatea
celor cărora li se adresează prorocul erau fie foşti robi în Babilon, fie
urmaşi direcţi ai acestora, care aveau o educaţie religioasă precară şi, în
consecinţă, duceau o viaţă spirituală săracă. Ei cârteau împotriva lui Dumnezeu
şi începuseră chiar să se îndoiască de dreptatea rânduielilor şi conducerii
Domnului. Îşi doreau ca Dumnezeu să judece neamurile, trecând cu vederea faptul
că o astfel de judecată ar începe, de fapt, chiar cu Casa Domnului [cf. Amos
3:2; I Petru 4:17]. Astfel, aşteptau din ce în ce mai ardent împlinirea
făgăduinţelor mesianice, iar dezamăgirea de care aveau parte i-a lăsat în cele
din urmă în indiferenţă. Goliciunea lor s-a vădit pe de-a întregul atunci când
au început să săvârşească ritualurile fară simţire, ca pe nişte gesturi lipsite
de orice fel de semnificaţie.
După întoarcerea din
Babilon, iudeii au reconstruit Templul şi au refăcut locurile sfinte unde
puteau să-şi împlinească cele rânduite prin Lege. Dar acum, puterea lui
Hristos, puterea Celui care a întemeiat Biserica, a distrus şi acest Templu restaurat.
Prorocii au dezvăluit dinainte şi au spus lămurit că Domnul Dumnezeu va lepăda
iudaismul şi va aduce un nou fel de închinare, că sacrificiile se vor opri şi
un alt fel de jertfa se va aduce.
„Scriptura - spune
Sfântul Ioan Gură de Aur - nu a trecut sub tăcere lepădarea iudeilor. Ia
aminte la cuvântul lui Maleahi, care a prevestit aceasta: O, dacă cineva din
voi ar închide porţile ca voi să nu mai aprindeţi focul în zadar pe
jertfelnicul Meu! Nu simt nici o plăcere pentru voi, zice Domnul Savaot, şi
nu-Mi sunt plăcute nicidecum prinoasele aduse de mâinile voastre [Maleahi
1:10]. Maleahi a mai prevestit şi cine anume va sluji de acum înainte pe
Dumnezeu: de la răsăritul soarelui şi până la apusul lui, mare este numele
Meu printre neamuri şi în orice parte se aduc jertfe de tămâie pentru numele
Meu şi prinoase curate, căci mare este numele Meu între neamuri, zice Domnul Savaot
[Maleahi 1:11]. Vezi cât de bine lămureşte prorocul nobleţea slujirii si a închinăciunii? Si cât de elocvent arată
că noul fel de închinăciune nu se va mai limita la un singur loc sau la un
singur fel de jertfa, nici nu se va mai aduce cu fum şi cu miros de carne
friptă, ci va fi o rânduială cu totul şi cu totul deosebită?"
Tot Sfântul Ioan Gură de
Aur ne aduce la cunoştinţă că „într-adevăr, dacă Moise porunceşte să nu se
aducă jertfa în nici un alt loc, ci numai în locul pe care 1-a ales Dumnezeu,
şi dacă a mărginit jertfele acelea numai la acest singur loc, iar profetul zice
că are să se aducă tămâie şi jertfa curată în orice loc, urmează că Maleahi i
se împotriveşte lui Moise şi se luptă cu el. Dar între Moise şi Maleahi nu-i
nici luptă, nici ceartă! Despre altele a vorbit acela şi despre altele a
prorocit acesta mai târziu [...]. De altfel, dacă ai compara jertfa aceasta a
noastră cu aceea, vei vedea că mare şi nemăsurată deosebire este între una şi
alta, şi atât de mare că, la drept vorbind, potrivit comparaţiei, numai jertfa
noastră se poate numi curată. Şi ce spunea Pavel despre lege şi har, că nu este
slăvit ceea ce era slăvit din pricina slavei celei covârşitoare [cf. II
Corinteni 3:10], tot aşa şi aici îndrăznesc să spun că, în comparaţie cu jertfa
iudaică, numai jertfa aceasta a noastră poate fi numită, la drept vorbind,
curată. Jertfa noastră nu se aduce cu fum şi cu mirosuri de carne friptă, nici
cu sângiuri şi preţuri de răscumpărare, ci cu harul Duhului".
Sfântul Ioan Damaschin
(cca 675-cca 749) învaţă că „Aceasta este jertfa cea curată, adică
nesângeroasă, care a spus Domnul, prin profet [cf. Maleahi 1:11], să I se aducă
de la răsăritul soarelui până la apus".
Sfântul Iustin Martirul
(cca 100-cca 165) adaugă la aceasta că „Dumnezeu zice despre jertfele oferite
de voi atunci, după cum am spus, prin Maleahi, unul dintre cei doisprezece: Nu
e voia Mea la voi, zice Domnul, şi jertfele voastre nu le voi primi din mâinile
voastre; căci de la răsăritul până la apusul soarelui numele Meu a fost slăvit
întru neamuri si în tot locul se oferă tămâiere numelui Meu şi jertfa curată.
Că mare este numele Meu întru neamuri, zice Domnul, iar voi îl profanaţi [cf.
Maleahi 1:10-12], Despre jertfele oferite de noi, neamurile, în tot locul Lui,
adică despre pâinea euharistiei şi despre paharul de asemenea al euharistiei,
Domnul prezice, atunci când spune că numele Lui este slăvit de noi şi profanat
de voi [cf. Maleahi 1:12]".
Sfântul Irineu (cca
130-cca236), episcopul Lionului, scrie: „Aceste cuvinte arată în cel mai
lămurit chip cu putinţă că poporul cel de dinainte (al iudeilor) într-adevăr se
va opri de la a mai aduce jertfe lui Dumnezeu, dar, pe de altă parte, în tot
locul se va aduce jertfa lui Dumnezeu, şi încă jertfa curată; iar numele Lui va
fi cinstit între neamuri. Şi ce alt nume este cinstit astăzi între neamuri,
dacă nu tocmai numele Dumnezeului nostru, prin care se dă slavă Tatălui, ca
Dumnezeu şi ca Om în acelaşi timp? Şi pentru că este numele Fiului Său, pe Care
El însuşi L-a făcut Om, îl socoteşte al Său [...]. Ioan, în Apocalipsa, mărturiseşte
că tămâia este rugăciunea sfinţilor [cf. Apocalipsa 5:8]."
Aici se vorbeşte despre
cele două veniri: Una, în care Hristos S-a făcut om, supus durerilor şi
cunoscând ce înseamnă neputinţa [cf. Isaia 53:3]; „dar la a Doua — spune
Sfântul Irineu — El va veni pe norii cerului [cf. Daniel 7:13], aducând cu
Sine ziua care arde ca un cuptor [Maleahi 4:1/3:19], bătând cu toiagul
gurii Sale şi cu suflarea buzelor Lui omorând pe cel fără de lege [cf. Isaia
11:4], măturând tot pământul şi adunând în hambarele Sale numai grâul cel bun,
neghina arzând-o în focul cel nestins [cf. Matei 3:12; Luca 3:17]"'.
Profetul descrie a Doua Venire astfel: Căci iată vine ziua care arde ca un
cuptor. Şi toţi cei trufaşi şi care făptuiesc fărădelegea vor fi ca paiele, iar
ziua care vine îi va arde, zice Domnul Savaot. Şi nu va rămâne din ei nici
rădăcină, nici ramuri [Maleahi 4:1/3:19].
Sfântul Ciprian remarcă:
„Domnul Dumnezeu prevesteşte că tot cel străin se va arde si se va mistui în
flăcări; aceasta se referă la cei străini de neamul omenesc, la cei
necredincioşi, la cei care nu s-au născut din nou, duhovniceşte, şi nu s-au
făcut pe ei înşişi fii ai lui Dumnezeu. Căci doar aceştia vor afla scăpare,
care s-au născut din nou şi s-au însemnat cu semnul lui Hristos [...]. Căci
semnul acesta ţine de Patimile şi de sângele lui Hristos şi tot cel ce este
aflat sub semnul acesta este păzit nevătămat [...]."
Şi va răsări pentru voi,
cei care vă temeţi de numele Meu, soarele dreptăţii, cu tămăduire venind în
razele lui şi veţi ieşi şi veţi zburda ca viţeii de îngrăşat [Maleahi 4:2/3:20].
Sfântul Hipolit (cca 170-cca 236) interpretează cuvântul din Apocalipsă care
spune: voi da putere celor doi martori ai mei şi vor proroci, îmbrăcaţi în
sac, o mie două sute şi şaizeci de zile [Apocalipsa 11:3]- arătând că
aceasta se referă la cele 1260 de zile în timpul cărora tiranul va dobândi
putere şi va persecuta Biserica. „Ea fuge din cetate în cetate şi caută adăpost
în pustie, în munţi; nu are nimic care să o apere decât cele două aripi ale
vulturului celui mare, adică credinţa în Iisus Hristos, Care, Întinzându-Şi
mâinile Sale cele sfinte pe lemnul sfânt, deschide cele două aripi, cea de-a
stânga şi cea de-a dreapta, şi îi cheamă la El pe toţi cei ce şi-au pus
credinţa întru El şi îi acoperă aşa după cum găina îşi acoperă puii săi."
Sfântul Efrem afirmă: „Domnul
nostru este Soarele dreptăţii, căci El dă sănătate trupului şi tămăduire
sufletului omenesc."
Sfântul Chiril al
Ierusalimului învaţă: „Hristos este Soarele dreptăţii răsărind din ceruri,
circumscris naturii Sale văzute si întorcându-Se întru Sine întru totul egal şi
asemenea fiind cu Sine; şi nu doar aceasta, ci răsărind El dă viaţă la toată
vârtutea, pătrunzând şi amestecându-Se în firea fiecăreia, potrivit cu legea
iubirii şi a rânduielii [...]. Iar cel ce persecută Lumina care străluceşte nu
poate să o biruiască."
Fericitul Ieronim (cca
342-420), vorbind despre ziua Domnului şi despre Duminică, scrie: „Ziua
Domnului, ziua învierii, ziua creştinilor, este ziua noastră. Este numită ziua
Domnului pentru că în această zi Domnul S-a înălţat la Tatăl, biruitor; iar
dacă păgânii numesc ziua aceasta ziua soarelui, noi ne bucurăm pentru această
numire, căci astăzi a răsărit Soarele dreptăţii, cu aripile Lui tămăduitoare
[cf. Maleahi 4:2/3:20]. Dar are soarele cu adevărat aripi? [...] Noi spunem că
oricine ar intra sub aripile soarelui Acestuia, despre Care se spune în
Evanghelie: de câte ori am voit să adun pe fiii tăi, după cum adună pasărea
puii săi sub aripi, dar nu aţi voit [Matei 23:37], acela va fi ferit de
toată lucrarea cea vicleană şi se va afla în bună pază sub aripile marelui
vultur [cf. Iezechiel 17:3, 7], iar toate rănile păcatelor lui se vor
tămădui."
Sfântul Hipolit
menţionează: „Ţine de firescul lucrurilor ca Inainte-mergătorul să se arate mai
întâi, după cum spune Domnul prin gura lui Maleahi şi prin înger: Iată că Eu
vă trimit pe Ilie Prorocul, înainte de a veni ziua Domnului cea mare şi
înfricoşătoare; el va întoarce inima părinţilor către fii şi inima fiilor către
părinţii lor, ca să nu vin şi să lovesc ţara cu blestem! [Maleahi 4:56/3:23-24]
Aşadar acestea vor fi mai întâi şi vor face cunoscute arătarea lui Hristos din
ceruri; şi vor săvârşi semne şi minuni, pentru ca oamenii să fie vădiţi de
ruşine şi să se întoarcă la pocăinţă pentru răutatea şi fărădelegea lor, care
au întrecut orice măsură [cf. Apocalipsa 11:3]."
Sfântul Iustin îi spune
iudeului Trifon că „Domnul nostru ne-a arătat acelaşi lucru în învăţăturile
Lui, zicând: Va veni şi Ilie [Matei 17:11]. Şi noi ştim că lucrul acesta
va fi atunci când Domnul nostru Iisus Hristos va urma să vină întru slavă.
Propovăduitor al celei dintâi veniri a Lui a fost Duhul lui Dumnezeu, Care a
fost şi în Ilie şi în Ioan, care a fost profet în neamul vostru, după care nu
s-a mai arătat la voi nici un alt profet. [...] Nu ţi se pare însă că s-a
întâmplat acelaşi lucru şi cu Iosua Navi, care a urmat la conducerea poporului
după Moise, când i s-a spus lui Moise să-şi pună mâinile asupra lui Iosua?[...]
Deci, am continuat eu, după cum atunci când Moise se găsea încă printre
oameni, Dumnezeu a trimis din Duhul care era în Moise asupra lui Iosua, tot
asemenea Dumnezeu a fost în stare să facă să vină din Duhul lui Ilie asupra
lui Ioan".
Sfântul Ioan Gură de Aur
ne aduce aminte că „Scripturile vorbesc de două veniri ale lui Hristos;
aceasta care a avut loc şi cea viitoare. [...] Şi prorocii vorbesc de două veniri ale lui Hristos. Înainte- mergător al celei de-a
Doua Veniri va fi Ilie; al celei dintâi a fost
Ioan Botezătorul, pe care Hristos îl numea şi Ilie, nu pentru că era Ilie, ci
pentru că împlinea slujirea aceluia. După cum Ilie va fi înainte-mergătorul
celei de-a Doua Veniri a lui Hristos, tot aşa şi Ioan a fost înainte-mergătorul
celei dintâi. Cărturarii însă amestecau cele două veniri şi rătăceau poporul;
vorbeau poporului numai de Venirea cea de-a Doua a lui Hristos şi spuneau că
dacă acesta ar fi Hristos, atunci ar trebui ca Ilie să vină mai întâi. Pentru
aceasta ucenicii au întrebat: Pentru ce spun cărturarii că trebuie să vină
Ilie mai întâi? În acest scop şi fariseii au trimis la Ioan să-l întrebe: Dacă
tu eşti Ilie? [cf. Ioan 1:21] Nu pomenesc deloc de venirea Lui cea dintâi.
Care este dar dezlegarea
pe care a dat-o Hristos? Hristos spune că Ilie va veni înainte de a Doua Sa
Venire; dar Ilie a venit şi acum - numindu-l aşa pe Ioan Botezătorul - acesta a
venit ca Ilie. Dar dacă vrei să întrebi de Ilie Tesviteanul, va veni şi acesta
şi va aşeza la loc pe toate [cf. Matei 17:11-12; Marcu 9:12-13; Maleahi
4:5-6/3:23-24]. Ai văzut preciziunea cuvintelor profetice? Hristos a numit Ilie
pe Ioan Botezătorul, pentru că amândoi au aceeaşi slujire; şi ca să nu
socoteşti că profetul numeşte Ilie pe Ioan Botezătorul, a adăugat şi patria lui
Ilie, numindu-l Tesviteanul. [...] Profetul a grăit deci aşa pentru a
arăta că Tesviteanul are să vină înaintea acelei veniri, când va avea loc
judecata lumii [...]. De aceea şi Domnul le aduce aminte de cuvintele profetului,
spunând: Şi va aşeza la loc pe toate [Matei 17:11-12; Marcu 9:12-13],
adică va îndrepta necredinţa iudeilor care vor trăi pe vremea aceea. De aceea
şi cuvintele profetului sunt foarte precise; n-a spus că va întoarce inima
fiului spre tată, ci a spus că va întoarce inima tatălui spre fiu; pentru că
iudeii au fost părinţii Apostolilor, profetul spune că Ilie va întoarce inimile
părinţilor, adică cugetul poporului iudeu, la învăţăturile fiilor, adică ale
Apostolilor".
Sfântul Ioan Damaschin, referindu-se la
Apocalipsă şi la sfârşitul veacului acestuia, învaţă: „Vor fi trimişi Enoh şi
Ilie Testiveanul [cf. Matei 17:11-12; Marcu 9:12-13; Maleahi 4:5-6/3:23-24] şi
vor întoarce inima părinţilor către copii [Maleahi 4:6/3:24], adică
sinagoga către Domnul nostru Iisus Hristos şi către predica Apostolilor, dar ei
vor fi omorâţi de Antihrist. Şi va veni Domnul din cer, în chipul în care
Sfinţii Apostoli L-au văzut mergând la cer [cf. Fapte 1:11], Dumnezeu
desăvârşit şi Om desăvârşit, cu slavă şi cu putere [cf. Luca 21:27], şi va
omorî pe omul fărădelegii şi pe fiul pierzării cu Duhul gurii Lui [cf. II
Tesaloniceni 2:8]. Aşadar nimeni să nu aştepte pe Domnul de pe pământ, ci din
cer, după cum însuşi ne-a dat încredinţare [cf. Matei 16:27; 25:31; Luca
21:27]."'
Sf.Prooroc
Avacum
SEMNELE PROFETULUI AVACUM
Profetul Avacum a dat
semn celor din Iudeea, spunând că oricând va vedea poporul lumină în Templu, să
ştie că văd slava lui Dumnezeu. Cei care au alcătuit Sinaxarul arată că
semnul acesta se împlineşte atunci când Domnul Dumnezeu vine să înveţe în
Templul din Ierusalim şi, prin lumina învăţăturilor Sale, El luminează
sufletele întunecate ale iudeilor, care, prin aceasta, sunt conduşi spre
cunoaşterea slavei dumnezeirii Sale.
Avacum a prorocit şi sfârşitul Templului,
spunând că acesta avea să fie dărâmat de un popor venit de la Apus. Acest
popor este cel al romanilor. Atunci, catapeteasma lui David se va rupe în
bucăţi, iar acoperişurile celor doi stâlpi se vor lua şi nimeni nu va şti unde
se vor pune; îngerii îi vor duce în pustie, acolo unde a fost întocmit de la
început Cortul Mărturiei. La plinirea vremii, prin aceştia va fi cunoscut
Dumnezeu, căci ei îi vor lumina pe cei prigoniţi de vrăjmaşul omului, şarpele .
Profetul îşi încheie
cartea ţinându-se tare în credinţă şi în integritate şi spune: Smochinul să
nu mai înmugurească şi via rod să nu mai dea; înşelătoare să fie rodirea
măslinului, şi ogoarele nimic să nu rodească! Turme să nu mai fie în ţarcuri şi
vite în staule niciodată! Ci eu voi tresălta de veselie în Domnul, bucura-mă-voi
de Dumnezeu, Mântuitorul meu! [Avacum 3:17-18]
Ținând cont că smochinul(din
vie) simbolizează sinagoga,via este viețuirea iudaicească după Legea lui Moise
care nerodind înseamnă necunoaștere de Dumnezeu;măslinul neroditor,cel de-a
stânga, este poporul iudeu care dă mărturie falsă despre Dumnezeu,nemărturisind
pe Iisus Hristos-Dumnezeu și împotrivindu-se Lui și chiar încercând a nu lăsa
nici pe alții a-L cinsti pe Iisus Hristos ca Dumnezeu întrupat,ipostas al
Sfintei Treimi.Iar turmele din țarcuri(adică oile) și vitele din staule se
înțeleg tot prin alegorie a fi cei credincioși,adică poporul iudeilor care nu
se vor număra printre cei pecetluiți cu pecetea Sfântului Duh în numele Tatălui
și al Fiului și al Sf.Duh,afară de rămășița pomenită de Isaia,iar vitelele pot
fi cei ce erau lucrători ai poruncilor lui Moise trăgând în jugul cel greu al
legii,adică iudeii care nu o să mai poată ține vreodată Legea lui Moise."