CUVÂNTUL AL 6 -LEA
PENTRU NEOSÂNDIREA APROAPELUI
Fratilor, de am reciti
cuvintele sfintilor batrâni adesea si le-am tine minte totdeauna, n-am fi bagat
de seama de dânsele. Pentru ca de am fi cu luare aminte si la faptele cele mai
mici si de ne-am feri de dânsele cu paza, netrecându-le deloc cu vederea, n-am
cadea în cele mari si grele pacate. Pentru ca, va încredintez ca din aceste
greseli mici si din nebagarea de seama cu care ne obisnuim a zice: ce este
aceasta sau aceea, se face obisnuinta rea în suflet si începem a defaima si pe
cele mari. Mare pacat este osândirea aproapelui! Nu uraste Dumnezeu altceva mai
mult si nici nu este alt pacat mai rau decât osândirea, întru care rautate nu
cade cineva decât numai din nebagarea de seama a celor mici, cum am zis mai
sus. Ca, obisnuindu-te a primi cea mai mica meteahna asupra vecinului si a
zice: ce este de voi auzi ce graieste acest frate? Sau ce este de voi zice si
eu un cuvânt? Si ce este de voi iscodi ce merge sa faca acest frate, sau acel
strain? Începe mintea sa-si lase pacatele sale si cerceteaza pe ale altora. Din
aceasta se naste clevetirea, osânda, defaimarea si apoi, din parasirea lui
Dumnezeu, însuti cazi în cele ce ai osândit pe altul. Iar necercetând cineva
rautatile sale, nici plângându-si mortul sau, (precum au zis parintii), nici odinioara
nu se va putea îndrepta pe sine întru ceva, fiindca îsi pierde vremea iscodind
lucrurile vecinului sau. Si alt nimic nu atâta atâta mânia lui Dumnezeu, si
nici nu despoaie pe om de darul lui Dumnezeu ca sa caza în parasire, decât
grairea si osândirea aproapelui. Sa stiti si aceasta ca: alta este a cleveti,
alta a osândi si alta a defaima.
A cleveti este când
cineva zice ca cutare a spus minciuni, sau s-a mâniat sau a curvit, sau altceva
asemenea a facut. Acesta a grait rau împotriva aproapelui, adica a vestit
pacatul aceluia cu patima. Iar a osândi este când cineva zice ca cutare este
mincinos sau betiv, sau curvar. Unul ca acesta a osândit toata starea
sufletului aceluia si a hotarât pentru toata viata lui ca într-acest chip este,
încredintat ca este asa. Și greu lucru este! Ca alta este a zice ca s-a mâniat
si alta ca este mânios si a hotarî, precum am zis, asupra întregii lui vieti.
Iar osânda este cu atât mai grea decât tot pacatul, cu cât însusi Hristos zice:
Fatarnice scoate mai întâi bârna din ochiul tau si atunci sa cauti sa scoti si
gunoiul din ochiul fratelui tau. Luati seama ca pacatul vecinului l-a asemanat
cu gunoiul, iar pacatul osânditorului l-a asemanat cu bârna, atât este de rea
osânda ca întrece tot pacatul. Pentru aceea si fariseul acela, când se ruga si
spunea faptele sale cele bune multumind lui Dumnezeu, nu spunea minciuni, ci
adevarul spunea. Nu pentru aceasta s-a osândit, ca avem datoria sa multumim lui
Dumnezeu când ne învrednicim sa facem vreun bine, fiindca El ne ajuta. Ca,
pentru ca multumea lui Dumnezeu si îsi spunea faptele sale si pentru ca a zis
ca nu sunt ca ceilalti oameni, nu s-a osândit, ci numai pentru ca întorcându-se
catre vames, a zis: nu sunt nici ca acest vames. Atunci s-a maniat Dumnezeu ca
l-a osândit în fata si i-a hulit însasi starea sufletului aceluia si în scurt,
i-a defaimat toata viata. Pentru aceea zice: Vamesul s-a pogorât mai îndreptat
decât acela. Nu este dar, alt pacat mai greu, si nici mai rau, precum de multe
ori am zis, decât a osândi si a defaima si a necinsti pe aproapele.
Dar oare pentru ce nu
ne osândim mai degraba pe noi însine si rautatile noastre care le stim bine si
pentru care avem sa dam înfricosat raspuns la Dumnezeu? Pentru ce apucam mai
înainte judecata lui Dumnezeu? Ce avem cu faptura mâinilor sale? Cum de nu ne
înfricosam de ceea ce s-a întâmplat batrânului aceluia, care auzind de oarecare
frate ca a cazut în curvie, numai pentru ca a zis: o, ce rautate a facut, nu
stiti ce lucru groaznic spune la Pateric pentru dansul? Ca îngerul
luând sufletul acelui frate ce pacatuise l-a dus la el, zicându-i: „Iata, a
adormit acela pe care l-ai osândit, unde poruncesti sa fie dus sufletul sau: la
împaratia cerului sau la iad?”. Oare este alta înfricosare mai mare ca aceasta?
Cuvântul îngerului catre batrânul nu însemneaza altceva, decât numai aceasta:
de vreme ce tu esti judecatorul pacatosilor si dreptilor, spune ce hotarasti
pentru acest ticalos suflet? Îl miluiesti pe el, ori îl osândesti în munci?
Deci întru atât s-a înspaimântat acest sfânt batrân, încât în tot restul vietii
lui n-a încetat a lacrima si a suspina si cu mii de dureri a se ruga lui
Dumnezeu sa i se ierte pacatul acela. si aceasta pocainta o facea dupa ce a
cazut la picioarele îngerului si a luat iertare. Ati priceput dar din ceea ce a
zis îngerul catre acel batrân cât de grea este rautatea osândirii? A fost
iertat batrânul, dar sufletul lui nu s-a mai putut mângâia, nici n-au contenit
lacrimile lui pâna a murit.
Asa si noi, ce avem cu
fratele nostru? Ce avem cu greutatea straina? Fratilor, avem de ce sa ne
grijim. Fiecare sa ne cercetam pe noi însine si rautatile noastre. Numai lui
Dumnezeu i se cuvine sa îndrepteze si sa judece pe pacatosi. El, care stie starea, puterea, petrecerea,
darurile si firea fiecaruia. El stie a judeca pe fiecare dupa orânduirea starii
sale. Ca
într-un chip judeca gresalele arhiereului si într-altul pe ale boierului;
întru-un fel pe ale staretului si în altul pe ale ucenicului; într-un chip pe
ale bolnavului si în altul pe ale sanatosului. Cine poate sti judecatile lui
Dumnezeu, fara numai El singur, care pe toti i-a zidit si stie toate.
Sa va povestesc ceea ce
îmi adusei aminte ca am auzit.
O corabie a mers odata
cu robi, într-un oras oarecare, unde se afla o fecioara foarte duhovniceasca si
sfânta cu viata. Acesta, auzind de venirea robilor, mult s-a bucurat, caci
dorea sa cumpere o copila mica, cu gândul sa o creasca cu multa buna chibzuire
si sa o fereasca a nu se deprinde cu nici o rautate a lumii acesteia. Trimitând
la corabier si întrebându-l de are niscaiva copile tinere, a aflat doua fetite
precum dorea fecioara, si dând pretul cuvenit pentru una, a luat-o. De acolo,
de unde era sfânta aceea, pogorându-se corabierul, l-a întâmpinat o femeie
curva din oras, care vazând pe fetita cealalta cu dânsul, a dorit sa o cumpere.
Si tocmindu-se cu el si dând pretul, a luat-o si s-a dus. Acum vedeti
taina lui Dumnezeu? Vedeti judecata? Acea sfânta fecioara a luat prunca si a
crescut-o în frica lui Dumnezeu, învatând-o toate bunatatile, deprinzând-o
toata osteneala calugariei si îndeletnicindu-se la savârsirea tuturor
poruncilor lui Dumnezeu. A luat si curva pe ticaloasa aceea si a facut-o vas al
spurcaciunii, ca ce altceva era sa o învete curva, decât pierderea sufletului
ei? Ce putem zice de înfricosata judecata a lui Dumnezeu? Amândoua erau mici,
amândoua au fost vândute si nu stiau unde merg. Însa una s-a aflat în mâinile
lui Dumnezeu, iar cealalta a cazut în mâinile diavolului. Poate oare sa zica
cineva ca, ce cere Dumnezeu de la una, cere si de la cealalta? Cum este cu
putinta? Oare de vor cadea amândoua în pacatul curviei sau în alt pacat, putem
zice ca amândoua vor fi judecate în acelasi chip? Nu! Macar, desi în acelasi
fel ar fi caderea amândoura, negresit, nu în acelasi fel se vor judeca. Pentru
ca cea dintâi a învatat ale judecatii, a auzit cele ale împaratiei lui
Dumnezeu, ziua si noaptea a petrecut întru cuvântarea lui Dumnezeu, iar
cealalta ticaloasa, nici nu a vazut, nici nu a auzit vreodata ce este
bunatatea, ci dimpotriva, pururea toate rautatile, toate lucrurile diavolesti.
Cum este cu putinta sa le judece pe amândoua în acelasi chip? Pentru aceea, am
zis ca omul nu poate pricepe judecatile lui Dumnezeu. Singur El le stie pe
toate si poate judeca gresalele fiecaruia precum El însusi stie.
Adevarat, se întâmpla
de greseste vreun frate din prostime, dar are si o fapta buna, cu care place
lui Dumnezeu în toata viata sa, iar tu sezi si osândesti si-ti pierzi sufletul.
Ca desi se întâmpla de greseste ceva ca un om, dar ce stii cât s-a nevoit si
s-a silit luptându-se ca sa nu cada. Iar pentru ca nu i s-a întâmplat caderea
din lenevire, ci din slabiciunea firii, sau din biruinta razboiului celui mare,
pe care l-a suferit înainte de a se împila, sa stii ca greseala unuia ca
acestuia poate afla oarecare îndreptare înaintea lui Dumnezeu. Ca Dumnezeu a
vazut osteneala si scârba ce a avut pâna a cazut, si-i este mila de dansul si-l
iarta. Asa, ca Dumnezeu îl iarta, iar tu îl osândesti si-ti pierzi sufletul.
Dar oare stii tu câte lacrimi a varsat el înaintea lui Dumnezeu, pentru acea
greseala? Tu îi stii pacatul, dar pocainta nu i-o stii. Si de multe ori, nu
numai osândim ci si defaimam; ca alta este osândirea, precum am zis si alta
defaimarea. Defaimarea este când nu numai osândesti pe altul, ci te si
scârbesti de el, si-l urasti ca pe un spurcat. Iar aceasta este mult mai rea
decât osânda. Deci cei ce vor sa se mântuiasca, nici odata sa nu iscodeasca nici
sa nu osândeasca gresalele fratilor si ale vecinilor lor, ci mai degraba din
greseala altora sa se întelepteasca si, nedefaimând pe cel gresit, sa se
foloseasca pe sine, ca acel care vazând pe fratele sau pacatuind, suspina
zicând: „Vai mie ticalosul! Astazi greseste acesta, iar mâine cu adevarat eu”.
Vezi întarire? Vezi fericire? Cum îndata a aflat mijloc sa fuga de osândirea
fratelui sau? Ca zicând, caci cu adevarat si eu mâine voi cadea, si-a luat lui
si frica si grija spre cele ce putea sa greseasca. Si asa a scapat de a osândi
pe vecin! Si n-a statut acolo cu cuvântul ci si pe sine s-a socotit mult mai
prost decât acela, caci a adaugat zicând: „Acesta cred ca se va pocai de
pacatul sau, iar eu poate nu voi avea vreme, sau nu voi vrea, sau nu voi putea
a ma pocai”. Vezi lumina luminatului suflet? Care nu numai ca a putut a fugi de
osânda vecinului, ci si pe sine s-a smerit desavârsit, socotindu-se mai
neputincios decât acela. Noi, însa, ticalosii, cu defaimare osândim pe fratele
nostru si-l socotim cu totul pierdut, si de orice vedem, sau auzim, sau gândim,
ne scârbim. Dar nu ne oprim numai la stricaciunea noastra, ci întâlnim si pe
alt frate si-l smintim, povestindu-i si lui, ca aceasta, sau aceea s-a
întâmplat; îl stricam si pe acela, varsând si în inima lui otrava, netemându-ne
de cel ce a zis: „Vai de cel ce adapa pe fratele sau cu apa tulbure!” Facem
slujba dracilor si ca niste orbi, nu cunoastem ca, în ce chip vrajmasul de
obste nu face niciodata bine, ci numai tulbura, se sminteste si se strica, asa
si noi aflam ajutorul lui, spre pierzarea noastra si a vecinului: ca cel ce
sminteste suflet este diavol si ajuta dracilor. Dupa cum, dimpotriva, cel ce
foloseste este ajutor îngerilor.
Din ce patimim noi oare
aceasta? Desigur, nu din altceva, fara numai pentru ca nu avem dragoste. Ca de
am avea dragoste, am trece cu vederea toate marile gresale ale fratelui nostru,
precum zice, ca dragostea acopera multime de pacate. Si iar: dragostea nu
socoteste rautate, toate le sufera si celelalte. Daca am avea si noi dragoste,
precum am zis, aceasta dragoste ar acoperi toate pacatele fratelui nostru. Au
doara sunt orbi si nu vad pacatele oamenilor? Și cine uraste pacatul mai mult
decât sfintii? Dar nu urasc pe pacatos, nici nu se scârbesc de el, ci se întristeaza
si le este mila; îl mângâie si-l sfatuiesc, silindu-se în tot chipul sa-l
vindece ca pe un madular stricat si fac toata mijlocirea ca sa-l mântuiasca,
precum fac pescarii când arunca undita în mare, ca dupa ce simt ca s-a prins
vreun peste mare si începe a se arunca si a sari, nu-l trag îndata în sila, ca
sa nu se rupa ata si sa-l scape, ci lasa ata sloboda si merge unde voieste,
pâna când pricep ca a ostenit si s-a domolit din zvârcolirea lui si atunci
încep a-l trage putin cate putin. Asa si sfintii, cu îndelunga rabdare si cu
dragoste trag pe frate spre îndreptare si nu-l gonesc nici nu se scârbesc de
dansul, ci întocmai ca o mama, care oricât de urat i-ar fi copilul, nu se
scârbeste de dânsul, ci-l împodobeste cu bucurie si se sileste cu tot felul de
mijloace sa-l înfrumuseteze. Asa si cu sfintii, totdeauna acopera, ocrotesc si
ajuta pacatosului si asteapta cu îndelunga rabdare întoarcerea lui, silindu-se
ca si pe cel gresit sa-l îndrepteze si pe altii sa-i fereasca sa nu se
sminteasca si ei însisi mai mult sa sporeasca si sa procopseasca spre dragostea
lui Dumnezeu.
Ce a facut sfântul
Amona când au venit catre dansul fratii aceia tulburati si i-au zis: „Vino de
vezi parinte, ca în chilia cutarui frate este o muiere?” O, câta milostivire a aratat,
câta dragoste s-a aflat în sufletul acelui sfânt! Pentru ca dupa ce a simtit ca
fratele ascunsese pe muiere sub un butoi, a mers si a sezut deasupra si apoi
le-a zis: cercetati de gasiti pe muierea ce ati zis ca este în chilia acestui
frate. Si dupa ce au cercetat si nu au gasit, le-a zis: Dumnezeu sa va ierte,
si i-a înfruntat. Si povatuindu-i sa se fereasca de grairea de rau, i-a învatat
mult sa nu creada îndata la ponosul vecinului lor. Apoi si pe acel frate l-a
înteleptit si l-a îndreptat, nu numai prin faptul ca i-a acoperit greseala, ci
la vreme potrivita, în taina l-a sfatuit sa paraseasca pacatul, si apucându-l
de mâna, i-a zis: „Grijeste-te frate de sufletul tau!” si foarte s-a pocait
fratele, umilindu-se mult de iubirea cea de oameni si de blândetea ce a aratat
batrânul pentru dânsul. Deci sa câstigam si noi dragoste, sa aratam milostivire
spre aproapele, ca sa scapam de clevetirea cea rea de a osândi sau defaima sau
a scârbi pe cineva, ci mai vârtos sa ajutam unul altuia ca unor madulare ale
noastre. Oare de ar avea cineva vreo rana la mâna sau la picior, sau la alta
parte a trupului sau, s-ar scârbi de sine? Ar taia acea patimasa parte? Macar
si de ar fi si de tot stricata. Sau mai vârtos s-ar sili sa o curateasca, sa o
spele, sa puna alifie, sa o lege, sa o stropeasca cu sfânta aghiasma, înca va
nazui si la rugaciunile sfintilor ca sa-i ajute, (dupa cum sfatuia si avva
Zosima); în scurt, nu poate trece cu vederea, nici nu uraste madularul sau,
nici nu se scârbeste de împuticiunea lui, ci face tot ce-i sta în putinta ca
sa-l tamaduiasca. Asa trebuie sa ne întristam unul de altul si sa ne ajutam
între noi, adica cei mai puternici pe cei mai slabi si sa ne silim în tot
chipul sa folosim unul pe altul. Ca madulare suntem unul altuia, precum zice
apostolul ca toti un trup suntem, iar când patimeste un madular si celelalte
toate sunt în suferinta. Oare ce vi se par a fi obstile? Au nu sunt un trup si
madulare unul altuia? Proiestorul si chivernisitorii sunt cap, cei ce
privegheaza si se povatuiesc sunt ochi, cei ce folosesc cu cuvântul sunt gura,
cei ce au ascultare si supunere sunt urechi, cei ce lucreaza si se nevoiesc la
ascultari sunt mâini, iar cei ce alearga sunt picioare. De esti cap,
chiverniseste; gura esti, graieste; de esti ochi, ia aminte; ureche de esti,
asculta; mâna esti, lucreaza; picior esti, slujeste; fiecare madular ascultând
de trupul sau, dupa starea si puterea sa.
Pentru aceea, sârguiti-va, fratilor, sa va
ajutati pururi unul pe altul si cu învatatura si cu cuvântul lui Dumnezeu, sau
cu mângâierea luminând sufletul fratelui în vreme de scârba, sau cu ajutorul
mâinilor la ascultari, fiecare precum am zis, dupa puterea lui nevoindu-se a se
ajuta cu ceilalti. Caci cu cât se uneste cineva cu vecinul sau, cu atât se împreuna cu
Dumnezeu. Iar ca sa pricepeti puterea cuvântului, sa va spun o pilda a
parintilor. Faceti cu compasul un cerc pe pamânt, apoi socotiti ca cercul
dimprejur este lumea, punctul de mijloc, adica centrul, fapta cea buna, iar
razele cercului, drept vietile si petrecerile oamenilor. Deci, precum razele
începând de la cerc si mergând spre centrul lui se apropie tot mai mult ca sa
se uneasca în centru, tot asa si sfintii, cu cât sporeau în fapte bune, cu atât
se uneau si se alcatuiau unii cu altii în dragoste si prin unire se apropiau de
Dumnezeu. Si dimpotriva, cu cât se departeaza cineva de Dumnezeu, cu atât se
departeaza si de unire si de dragoste si de Dumnezeu. Precum vedem si la acele
raze, ce plecând din centru se tot departeaza putin câte putin, si cu cât
creste lungimea lor, si departarea dintre ele se face tot mai mare. Aceasta
este pilda, iar adevarul l-a aratat mai descoperit Sf. Apostol Pavel, zicând ca
fara de dragoste, toate sunt necurate. Deci cu cât cineva iubeste pe vecinul si
pe fratele sau, cu atât se uneste cu Dumnezeu; si cu cat se departeaza unul de
altul, cu atât se departeaza de Dumnezeu. Asa este firea dragostei. Drept
aceea, cu cât suntem afara si departe de dragostea lui Dumnezeu cu atât suntem
fiecare departati unul de altul; iar de vom iubi pe Dumnezeu, cu cât ne
apropiem de El prin dragostea Lui, cu atât ne apropiem si de dragostea
vecinului.
Domnul Dumnezeu sa ne
învredniceasca ca nu numai sa ascultam cele de folosul nostru, ci sa le si
facem, cu toate ca si, cu cât dorim a auzi cele de folos, cu atât si darul lui
Dumnezeu ne ajuta a le savârsi. si iarasi, cu cât ne sârguim a face binele, cu
atât si bunul Dumnezeu adauga luminarea Sa si ne învata voia Sa. Caruia se
cuvine slava si puterea în vecii vecilor!
Amin !
CUVANTUL AL 7 -LEA
TREBUIE SÃ NE DEFÃIMÃM PE NOI
ÎNȘINE
Sã cercetãm, fraților,
din ce pricinã uneori, auzind un cuvânt prost de la altul îl trecem cu vederea
fãrã a ne tulbura, ca și cum n-am fi auzit nimic, iar alteori nimic nu suferim și
din orice am auzi ne tulburãm. Care sã fie pricina deosebirii acesteia, sau mai
bine sã zicem aceasta se face dintr-o singurã pricinã sau din mai multe?
Fiindcã nouã ni se pare cã aceastã deosebire nu numai din una, ci din mai multe
pricini se face.
Uneori se întâmplã ca
cineva sã se afle într-o stare de liniște, din rugãciune, sau din așezarea
altor îndeletniciri. Atunci trece fãrã tulburare și suferã cuvântul cel aspru
al fratelui sãu fãrã mâhnire. Sau dacã are dragoste și prietenie cãtre vecinul,
primește și atunci graiul lui fãrã întristare și nu se mâhnește orice îi va
zice. Iar altul, defãimând pe cel ce-i grãiește cuvânt de scârbã și nebãgându-l
în seamã, nu ia aminte la cele ce îi zice și ca un netrebnic socotindu-l, orice
i-ar zice sau i-ar face, le socotește ca pe niște bârfeli și nu se tulburã.
Pentru care spre asemãnare, o sã vã spun o pildã ce mi s-a întâmplat a o vedea
eu însumi, ca sã o pricepeți și sã vã feriți.
Tot pe când eram în obște,
era acolo între frați unul pe care niciodatã nu-l vedeam sã se tulbure, sau sã
se întristeze, sau sã se scandalizeze, cu toate cã vedeam cã mulți frați îl
ocãrãsc și-i zic cuvinte proaste. Tânãrul acela însã pe toate le suferea fãrã
nici o tulburare. De aceea, pururi mã miram de rãbdarea lui cea mare și mult
doream sã aflu cum a câștigat o astfel de faptã bunã. Odatã, chemându-l deosebi
la o parte și fãcându-i metanie, l-am rugat sã-mi spunã cu ce cuget se împacã,
când îl defaimã unii și alții și-l scârbesc și cum suferã cu atâta rãbdare. Iar
el mi-a rãspuns cu mândrie, zicând: „Ți-nchipui cã stau sã ascult acele bârfeli
și netrebnice cuvinte ce îmi zic? Eu, nici nu le socotesc graiuri de om, ci ca
niște lãtrãturi de câini”. Acestea auzind, m-am îngrijorat și fãcându-i metanie
m-am depãrtat, zicând în gândul meu: „și-a aflat calea acest frate”. și
întãrindu-mã cu Sfânta Cruce, rugându-mã ca sã mã acopere Dumnezeu și pe mine și
pe acela.
Iatã dar, cã se
întâmplã, precum am zis, și din defãimare sã nu se tulbure cineva. Aceasta
însã, este pierzare desãvârșitã.
A se scârbi cineva spre
fratele care îl suparã, se întâmplã, uneori din negãtire spre rãbdare, sau cum
am zis, din neliniștitã așezare, sau din mâhnirea ce se întâmplã sã o avem
uneori; poate și din multe altele (pentru care v-am mai grãit), sã se
pricinuiascã scârbã și tulburare. Dar cea mai mare pricinã a oricãrei
tulburãri, de vom cerceta cu de-amãnuntul, nu este alta decât pentru cã nu ne
defãimãm pe noi înșine. Din aceasta nu aflãm niciodatã odihna, din aceasta se pricinuiește toatã
tulburarea și scârba. Nu-i de mirare dacã pãtimim noi aceasta; când auzim pe toți
sfinții grãind cu un glas, cã nu este alt drum decât acesta, și vedem cã nimeni
n-a putut sã-ți afle odihna pe altã cale, cum noi nedefãimându-ne și socotind
cã mergem bine, nãdãjduim repaus? În adevãr zic, ca de ar face cineva mii de
bunãtãți și nu va ține drumul acesta, niciodatã nu va scãpa de întristare, nici
nu se va putea pãzi sã nu scârbeascã pe altul, ci în zadar îi sunt toate
ostenelile. Iar cei ce se defaimã pe sine, oriunde s-ar afla, totdeauna este vesel și
liniștit, precum a zis avva Pimen: „Cel ce se defaimã pe sine, orice i s-ar
întâmpla, sau pagubã, sau scârbã, mai dinainte socotindu-se vrednic de ele,
niciodatã nu se tulburã”. Oare este altceva mai fãrã de grijã decât aceasta?
Poate va sa zicã cineva: „Cum voi putea sã mã defaim pe mine însumi, când mã
mâhnește vreun frate, dacã cercetându-mã, aflu cã nu i-am dat nici o pricinã
pentru aceasta”. Adevãrul vã zic, cã de se va ispiti cineva cu de-amãnuntul și
cu fricã de Dumnezeu, se afla pe sine vinovat și cã el a dat prilej acestui
frate, ori cu fapta, ori cu cuvântul, ori cu chipul. Iar de i se va pãrea cã,
cu nimic din toate acestea nu l-a mâhnit, atunci trebuie sã se socoteascã cum
cã poate altã datã l-a întristat, în alte împrejurãri, sau poate cã a întristat
pe alt frate și i se cãdea de atunci sã se scârbeascã, sau pentru vreun pãcat
ce a fãcut și nu i s-a întâmplat atunci scârba, se cuvenea a fi gata pentru a
primi întristarea. De aceea, în scurt zic, de se va cerceta cineva cu fricã de
Dumnezeu, totdeauna se gãsește vinovat. Chiar dacã uneori ni s-ar pãrea cã
suntem liniștiți și cã de nu ne-ar fi zis cutare frate cuvânt de întristare nu
ne-am fi tulburat și așa ne socotim cã, cu dreptate ne tulburãm asupra aceluia
zicând cã de n-ar fi venit cutare sã mã tulbure cu vorba, nu m-aș fi smintit. Și
aceasta este mare înșelãciune diavoleascã; oare cel ce ne-a grãit cuvântul a
sãdit patima în inima noastrã? Nu, nicidecum. Acela n-a fãcut altceva decât cã
a dezgolit patima noastrã ce o avem în suflet și putem sã ne folosim, de vom
vrea, din acest cuvânt. Putem sã ne îndreptãm de acel ponos, de vom primi
mustrarea cu gând liniștit. Dar pentru cã (precum de multe ori v-am grãit) nu
ne defãimãm pe noi înșine la orice, ba adesea gãsim acest fel de îndreptãțiri,
ne asemãnãm cu un vas, foarte curat pe dinafarã, iar înlãuntru plin de împuțiciune,
din care, dând cineva cu o pietricicã și spãrgându-l, iese afarã toatã
putoarea. Deci vã întreb: acea pietricicã a pricinuit putoarea în vas, sau
numai i-a dat prilej sã iasã afarã? Asemenea este și cel ce se îndreptãțește și
zice: eu ședeam cu pace și cutare cuvânt al fratelui, m-a tulburat. Lui i se
pare cã era liniștit, dar patima o avea în sufletul sãu și nu o simțea. Acel frate a aruncat cuvântul
ca o pietricicã, care numai fãcându-i loc, putoarea a început a ieși din inimã,
iar nu ea a pricinuit-o.
Deci cel ce își voiește folosul și îndreptarea și sporirea spre cele
mântuitoare, nu numai cã nu i se cade sã se tulbure de un cuvânt prost sau de o
faptã de întristare, ci mai vârtos se cuvine sã mulțumeascã și sã vadã în acel
frate un fãcãtor de bine și un doctor al inimii lui, ca unul ce cu acel cuvânt
ca, cu o doctorie, l-a fãcut sã-ți verse afarã veninul ce avea în inimã și cã
poate de acum înainte sã nu se mai supere lesne de ispite și sã sporeascã
înainte spre fapte bune fãrã poticnire. Ba se învrednicește a purta și sarcina
altui frate (oricât de grea), întocmai ca un dobitoc, care multã greutate
ridicã, de este sãnãtos și în putere și chiar de i se va întâmpla și poticnire,
îndatã se întoarce și nu cade, sau de va cãdea, singur se scoalã. Iar cei
necercați și neispitiți, nerãbdãtori și cârtitori sunt întocmai ca vitele cele
slabe și bolnave și mișele, care, nu numai cã nu pot sã ducã o sarcinã cât de ușoarã,
ci nici pe sine-și nu se pot purta; ba și fãrã de pricinã se poticnesc și
neînpinse de nimenea cad, nemaiputându-se scula fãrã ajutorul altora. Sufletul
nu slãbãnogește, nici se mârșevește din altceva, decât numai din pãcat. Și
aflându-se în aceastã neputințã, cea mai micã întâmplare i se pare grea și de
nesuferit. Iar când este neîmpilat de pãcat și nebiruit de patimi, atunci și
cele mai grele întâmplãri (care de multe ori ni se par nesuferite) le trece cu
veselie și fãrã cârtire.
Pentru aceea,
întorcându-ne la începutul cuvântului, zicem cã mare folos și neclãtitã odihnã
ne pricinuiește defãimarea ce ne-o vom face ori la ce ni s-ar întâmpla, mai
vârtos socotind cã nimic nu se clintește fãrã pronia dumnezeiascã. Dar va zice
cineva: cum pot sã nu mã scârbesc, când am trebuințã de ceva și cerând nu mi se
dã? Cu adevãrat, nici atunci nu se va mâhni cineva când va zice cã Ziditorul
meu știe mai bine ce-mi este de folos și poate darul sã-mi fie drept împlinirea
cererii mele. Evreii, patruzeci de ani au fost hrãniți cu manã, care un lucru
fiind, se prefãcea totuși dupã pofta gustului fiecãruia, adicã oricine ce
poftea, aceea i se prefãcea la gust. Așa și cineva, când va cere ou și nu i se
dã, ci îi dã legume, sã zicã cugetului sãu: de mi-ar fi fost de folos, mi-ar fi
trimis Dumnezeu cu adevãrat; și oare nu poate Dumnezeu ca și aceste ierburi sã
le prefacã în gust de ou? Sã știți cã acest cuget bun și înfrânarea cea fãrã
cârtire a poftei sale se socotește ca o mucenicie. Iar când cineva nu este
vrednic sã-și pricinuiascã însuși odihnã, sau nu știe sã-și chiverniseascã
folosul sãu, mãcar de i s-ar preface cerul și pãmântul, tot nu se va odihni;
cãci cu toate cã Dumnezeu, ca un milostiv, poartã grijã de trebuința fiecãruia,
însa uneori îi prisosește omului, alteori îi lipsește. când iconomisește
Dumnezeu ce ne prisosește, ne aratã iubirea Lui cea mare de oameni și se cade
sã-i mulțumim pentru prinosul darului; iar când nu ni se ajung nici cele
trebuincioase, ne învațã rãbdare, fãcând mângâiere lipsei lucrului celui
trebuincios, cu cuvântul cel negrãit al proniei sale. Pentru aceea, întru toate
și pentru toate sã avem ochii noștri sus, și de pãtimim ori bine ori rãu, sã
mulțumim lui Dumnezeu de toate câte ni se întâmplã și pururea sã ne defãimãm pe
noi. Când ni se va întâmpla vreun bine, sã zicem ca pãrinții noștri, cã iconomia
lui Dumnezeu este; iar de ni se va întâmpla vreun rãu, sã zicem cã pentru
pãcatele noastre. Cã orice vom patimi, adevãrat este cã pentru pãcatele noastre
pãtimim. Fiindcã sfinții, deși se ispiteau de vrãjmași, sufereau sau din
dragostea de Dumnezeu sau pentru ca sã se proslãveascã numele Lui cel sfânt,
prin strãlucirea faptelor lor celor bune spre folosul multora, sau pentru ca sã
li se adauge cununile și rãsplãtirea de la Dumnezeu. Iar pentru noi ticãloșii,
care în toate zilele pãcãtuim și urmãm voii patimilor noastre, nu putem zice
altceva, decât cã pe dreptate pãtimim, fiindcã am lãsat calea cea dreaptã ce
ne-au arãtat-o pãrinții și umblãm pe drum strâmt și rãtãcit, defãimând pe vecin
iar nu pe noi înșine, fiecare din noi aruncând pricina asupra fratelui sau la
orice lucru, și însãrcinând greutate asupra aceluia. Fiecare din noi, se
trândãvește și nu pãzește mãcar o poruncã, iar de la vecin cerem împlinirea
tuturora.
Sã luãm aminte fraților,
ca sã nu ne înșelãm sã osândim pe alții, pentru cã foarte rea deprindere se
face. Și de multe ori fiind întunecați cu totul și fãrã de nici o faptã bunã
(mãcar cât de micã) ba și obișnuiți cu pãcate grozave și legați de patimi
cumplite, pentru care s-ar cãdea ziua și noaptea sã plângem cu amar și sã ne
tânguim cu toatã smerenia crezând întru inimile noastre cã nu este altul mai
spurcat decât noi și mai întinat, ședem și iscodim vorbele și faptele și mișcãrile
altora, cãrora nu suntem vrednici nici curelele încãlțãmintei sã le dezlegãm,
dupã cum zice cuvântul. Și mãcar cã știm cã aceia au multe fapte bune, îi
osândim pentru cã nu fac cutare lucru așa și pentru cã nu sãvârșesc cutare
facere de bine mai cu alt chip (dupã socoteala noastrã), ca sã fie desãvârșiți.
Și zicem: bun este cutare, smerit, blând, are milostenie și altele dar este fãțarnic,
ori iubitor de argint, ori înșelãtor. Și mult atragem urgia lui Dumnezeu asupra
noastrã. Pentru cã neavând noi nici o fapta bunã din cele care mãrturisim cã au
aceia, îi osândim pe ei pentru cele ce le lipsesc, ca și cum noi am fi desãvârșiți.
De voim sã ne folosim, fraților, pe noi sã ne osândim, pe noi sã ne defãimãm, și
de orice, pe noi sã ne socotim vinovați și greșiți, iar nu pe fratele nostru.
Odinioarã au venit la
mine doi frați scârbiți unul asupra altuia. Cel mare zicea despre cel mai mic
cã îi poruncesc câte ceva și se mâhnește și mã întristez și eu, aducându-mi
aminte de cuvântul pãrinților: cã de ar avea credințã ar primi cuvântul cu
bucurie.
Iar cel mai mic zicea:
iartã-mã pãrinte, cã nu-mi zice cu frica lui Dumnezeu, ci cu poruncã și
socotesc cã de aceea nu se încredințeazã inima mea, precum zic pãrinții. Luați
aminte și vedeți cã amândoi s-au defãimat unul pe altul.
Alți doi frați,
gâlcevindu-se între ei, și-au pus apoi metanie unul altuia cerându-și
iertãciune, dar nu s-au împãcat sufletele lor pentru cã unul zicea cã nu i-a
fãcut metanie din toatã inima, de aceea nu s-a liniștit sufletul sãu, cã așa au
zis pãrinții. Iar celãlalt zicea dimpotrivã: pentru ca n-a fost gãtit și alcãtuit
mai înainte acela cu dragoste cãtre mine, înainte de a mã pleca eu lui, pentru
aceea nici eu nu m-am încredințat iertãciunii lui. Vedeți fraților, înșelãciune,
vedeți rãzvrãtire de socotințe omenești? Dumnezeu știe cât mã spãimântez când
vad cã însãși sfaturile sfinților pãrinți le întoarcem dupã voia noastrã cea
rea, spre pierzarea sufletelor noastre, iar nu spre folos. Cei doi despre care
v-am povestit acum, în loc sa zicã unul: pentru cã eu nu am pus metanie
fratelui cu plecãciune din inimã, pentru aceea nu a alcãtuit Dumnezeu adevãrata
dragoste cãtre mine; iar celãlalt sã rãspundã: pentru ca eu n-am fost cu râvnã
de dragoste cãtre fratele, pentru aceasta nu mi s-a liniștit sufletul meu și
fiecare sã se defaime pe sine ca sã se îndrepteze; ei amândoi s-au îndreptat în
cuvinte și au aruncat vinã unul asupra altuia. Precum și cei doi dintâi. De
unde se cuvenea sã zicã unul: pentru cã eu spun fratelui cu poruncã, de aceea
nu se smerește sã facã ceea ce îi zic; iar celãlalt sã zicã: mãcar cã fratele
cu blândețe îmi poruncește, dar eu sunt nesupus și neascultãtor, neavând fricã
de Dumnezeu și de aceea îl tulbur; - ei amândoi se fãceau buni, învinovãțind
unul pe celalalt. Aceasta este dar, precum am zis, pricina cã nu sporim spre
bine, nici nu ne folosim. Cã nu ne defãimam pe noi înșine și rãmânem smintiți și
întru tulburare neîncetatã totdeauna, osândind pe fratele nostru cã nu este
desãvârșit întru bunãtãți. Iar a noastrã nevrednicie, prostime și mișelie nu o
socotim, ca sã ne dojenim și ca sã ne mustram pentru ce facem cele
necuviincioase și netrebnice. Pentru aceea, bãtrânul acela, când l-a întrebat
un frate zicându-i: ce ai aflat mai de folos în cãlãtoria aceasta a mântuirii,
a rãspuns: nimic alta, decât a se defãima cineva pe sine. Și l-a lãudat foarte,
fiindcã adevãrat a grãit bãtrânul, cã aceasta este calea cea adevãratã a
mântuirii. Tot așa a zis și avva Pimen: „Cu mare suspin au intrat în aceastã
casã toate celelalte fapte bune, afarã de una”. Și fiind întrebat care este
acea faptã, a rãspuns: defãimarea de sine! Iar sfântul Antonie a zis: „Aceasta
este lucrarea cea mare a omului, adicã a pune asuprã-și greșeala sa înaintea
lui Dumnezeu, și a rãbda pânã la sfârșitul vieții ispitele ce îi vor veni”. Așa
aflãm în toate pãrțile: cã pãrinții ca sa pãzeascã aceasta, toate le lãsau în
grija lui Dumnezeu, pânã și cele mai mici, și așa se odihneau. Precum bãtrânul
acela care s-a îmbolnãvit și i-a pus un frate în bucate în loc de miere, ulei,
care era foarte împotriva boalei ce avea și pricinuitor de primejdie, nu s-a
tulburat și a mâncat fãrã cârtire, nepornindu-se nici mãcar cu cuvântul asupra
acelui frate, ca sã-i zicã cã și-a bãtut joc de el. Ba și dupã ce a simțit acel
frate ce a fãcut și a se tângui și a zice: te-am omorât pãrinte, și ai
îngreuiat pãcatul asupra mea, cã ai tãcut, i-a rãspuns cu blândețe zicând: nu
te întrista fiule, cã de ar fi vrut Dumnezeu sã mãnânc miere, ai fi pus miere.
Acum sã-i zicã cineva bãtrânului: o, pãrinte, fratele a greșit și îndreptare
este aceasta de zici cã de ar fi vrut Dumnezeu sã mãnânc miere, miere ar fi
pus. Gândiți-vã, cã era de atâta boalã supãrat și de atâtea zile nemâncat și nu
s-a supãrat asupra fratelui, ci a aruncat pricina la Dumnezeu și s-a odihnit. Și
bine zicea bãtrânul, știind cã de ar fi vrut Dumnezeu sã mãnânce miere, s-ar fi
prefãcut și acel ulei în miere. Iar noi, dimpotrivã, la tot lucrul învinuim pe
aproapele nostru și-l defãimãm ca și cum ne-ar fi ocãrât. Și mãcar cuvânt prost
de vom auzi, îndatã îl întoarcem zicând: de nu ar fi vrut sã se mâhneascã nu mi-ar
fi zis acel cuvânt. Unde este proorocul David, care zicea pentru Simei: „Lãsați-l
sã mã blesteme cã Domnul i-a poruncit lui”. Zice vreodatã unui om ucigãtor,
Dumnezeu sã blesteme pe prooroc? Pentru ce dar a zis: „Lãsați-l cã Domnul
a poruncit?” Proorocul era înțelept și știa cã alt lucru nu revarsã Dumnezeu
mai cu prisos în suflet decât ispitele și mai vârtos în vreme de scârbã și de
nevoie, pentru aceea, zice: lãsați-l sã mã blesteme, cã Domnul i-a zis. Pentru
ce? Pentru ca sã vadã Dumnezeu smerenia mea și sã-mi întoarcã bune în locul
blestemului lui. Vedeți cu câtã înțelepciune a fãcut aceasta proorocul? De
aceea se opunea celor ce voiau sã pedepseascã pe cel ce îl blestema, zicând: Ce
aveți cu mine, voi fiii Saroiei? Lãsați-l sã mã blesteme cã Domnul i-a zis. Noi însã de
vom auzi vreun cuvânt, îndatã ne asemãnãm câinilor, care când aruncã cineva în
ei cu o piatrã, lasã pe cel ce a aruncat și aleargã la piatrã și o mușcã. Așa
facem și noi: lãsam pe Dumnezeu, care cu voia Lui îngãduie sã vinã ispitele,
pentru ca sã curãțeascã pãcatele noastre și alergãm cãtre vecin zicând: pentru
ce mi-a grãit cutare vorbã, pentru ce mi-a fãcut cutare lucru? Și în loc sã ne
foloseascã dintr-aceasta noi facem dimpotrivã și ne smintim pe noi înșine,
nesocotind cã toate se fac cu pronia lui Dumnezeu pentru folosul nostru.
Domnul Dumnezeu sã ne înțelepțeascã, prin rugãciunile sfinților, Cãruia i se
cade slava, cinstea și închinãciunea,
Amin !
CUVANTUL AL 8 -LEA
PENTRU TINEREA DE MINTE A RAULUI
Parintii au zis ca nu se cade
nicidecum calugarilor a se mania, nici a intrista pe altul, adaugand ca cel ce
a biruit mania, pe insusi diavolul a supus ; si iarasi ca cel stapanit de
patima aceasta este cu totul strain de vietuirea calugareasca. Deci pentru noi,
care nu numai ca ne pornim spre manie, ci si suntem stapaniti de dansa, ce
ramane sa zicem ? Ca alta este a fi atatat de manie si indata a te potoli
si alta este a tine in inima foc nestins de manie. Aceasta este robirea de
manie si se numeste mnisikakia (tinerea de minte a raului) si de mult plans
este un ticalos suflet, care este robit de o rea si neomeneasca patima ca
aceasta. De care foarte sa ne ferim si dupa Dumnezeu, noi insine sa ne ajutam,
fratilor, unul pe altul, ca sa scapam de veninul acestei pricinuitoare de moarte
patimi. Pentru ca uneori, cand se intampla vreo tulburare sau sminteala, cineva
face metanie fratelui sau, dar si dupa metanie ramane neimpacat, avand cugetul
ranit spre acela. Nu se cade sa lasam sa se incuibeze aceasta rautate a inimii,
ci fara zabava, sa o scoata din gandul nostru, ca aceasta este tinerea de
manie, precum am zis. Si trebuie multa sarguire, mare pocainta, barbateasca
lupta sa punem, pentru ca sa nu se inradacineze intru noi aceasta patima. De
face cineva metanie, zi ca a facut-o ca sa implineasca porunca, si poate ca
intr-acel minut i-a incetat iutimea, dar netamaduindu-se de tinerea de patima
prin osteneala, ramane iarasi mahnit asupra acelui frate si nu se potoleste
scarba, ba se mareste. Pentru ca, precum am zis mai sus, alta este tinerea de
manie si alta mania, alta este cearta (sporovirea) si alta tulburarea. Sa va
spun o pilda, ca sa pricepeti. Socotiti cuvantul unui frate ce va sa-l spuna
altuia, ca un carbunas mic ce il baga cineva intr-un cuptor ca sa-l aprinda.
Deci, precum acest carbunas de-l va lasa singur si nu va sufla, nici nu va
spune surcele sau paie peste el, se stinge ; tot asa si acel cuvant al
fratelui, de-l va suferi celalalt, socotind ca l-a grait ori din prostime, ori
din nebagare de seama, iata ca a trecut si s-a potolit. Iar daca cel ce a auzit
cuvantul va incepe a se framanta in gandul lui si a se tulbura zicand :
pentru ce sa-mi zica mie aceasta ? sau pentru ce sa nu-i dau si eu cutare
raspuns ? si cum ca el nu oricum ci intr-adins mi-a grait acest cuvant ca
sa ma scarbeasca, iata ca a pus paie deasupra carbunelui. Intocmai ca atunci
cand se aprinde focul : intai se face fum, adica tulburare si intunecare a
mintii, iar din aceasta incep gandurile a se asmuti si a se lupta, din care se
pricinuieste inimii indarjire, iar aceea incepe a atata pe om spre razbunare
impotriva celui ce l-a scarbit. Aceasta indarjire indata naste salbaticiunea,
care este impotriva blandetei omenesti, precum a zis avva Marcu : “Cel
indarjit cu inima mestesugeste rautate in cugetele sale si nu i se va putea
infrange inima decat prin smerenie, rugaciune si rabdare”, iar de va rabda
cineva de la inceput, cuvantul cel mic al fratelui sau, stinge precum am zis,
acel mic carbune, inainte de a incepe a fumega. Insa de va vrea si atatarea
poate sa o potoleasca, pana este mica, prin tacere, prin rugaciune si prin
cainta din inima. Iar de va ramane fumegand, invalvatandu-si si aprinzandu-si
inima prin aducere aminte, galcevindu-se cu gandul : “De ce sa-mi zica
aceasta?” sau “Ii voi zice si eu cutare”, din aceasta galcevire si lupta a
cugetelor sale, inima e flacara si se aprinde focul maniei. Ca mania, precum
zice marele Vasile, este infierbantare a sangelui celui dimprejurul inimii.
Aceasta este iutimea fierii, oxinolia (grabnica maniere = irascibilitate). Si
pe aceasta, de va vrea cineva, poate cu lesnire sa o stinga pana nu se va face
urgie (manie grozava, ura). Iar de va ramanea tulburandu-se neincetat cu
cugetul si zdruncinandu-se, se aseamana celui ce baga lemne in foc si aprinzand
vapaie mare face jeratic si aceasta este urgia. Aceasta a spus avva Zosima ca
inseamna cuvantul care zice : unde nu este adaugire maniei se potoleste
razboiul. Ca de nu se va grabi cineva sa se defaime pe sine la inceputul
tulburarii, cand adica a inceput a se atata si a fumega, plecandu-se inainte de
a se aprinde mania, se potoleste. Iar neimpacandu-se si imboldindu-se neincetat
cu cugetul, ca la adaugirea de lemne peste foc, face in sufletul sau jeratec de
carbunii mari ai urgiei, care, chiar daca se sting, nu mai putrezesc ; ba
si sangele de-si va varsa, nu poate scapa de dansa.
Iata, v-am aratat
deosebirea si ati inteles ce este tulburarea, ce este mania, ce este urgia si
ce este mnisikakia, adica tinerea de minte a raului. Ca vedeti, pentru un
cuvant, la cata rautate ajunge omul. Iar de se va smeri de la inceput si va
pune vina asupra-si, de va rabda cuvantul fratelui si de nu se va partini, nici
nu va raspunde pentru un cuvant, doua sau cinci, de nu se va rasplati rau
pentru rau, lesne scapa de toate aceste rautati.
Drept aceea, mereu va
zic : siliti-va sa stapaniti patimile pana sunt mici, pana nu se
inradacineaza, nici nu s-au intarit si au inceput sa va asupreasca, ca apoi
multa sudoare veti suferi pana sa va izbaviti de dansele. Ca altceva este a
scoate din radacina o ierbusoara, si altceva a dezradacina un copac. Mult ma
mir cum de nu pricepem ceea ce cantam in toate zilele : ca ne blestemam pe
noi insine si nu luam aminte intelesul cantarilor. Fiindca zicem : de am
rasplatit celor ce mi-au facut rele, sa cad de la vrajmasii mei in desert. Ce
va sa zica : sa cad ? Cata vreme cineva sta pe picioarele sale, se
poate impotrivi vrajmasului sau, da razboi si este lovit, se lupta sa biruiasca
chiar daca este biruit, pentru ca inca sta. Iar de se va intampla sa cada, nu
se mai poate lupta cu vrajmasul. Deci noi ne blestemam singuri : nu numai
sa cadem in fata vrajmasilor nostri, si sa cadem si deserti. Si ce va sa zica a
cadea desert in fata vrajmasului ? A cadea, am zis, inseamna a nu mai avea
putere sa stai impotriva, zicand pe pamant. Iar desert, inseamna a nu mai avea
nici o putere ca sa te scoli macar de la pamant ; caci cel ce poate sa se
scoale, poate iarasi sa se ajutoreze si sa vina iarasi la razboi, cu orice
mijloc. Mai pe urma zicem : sa goneasca vrajmasul sufletul meu si sa-l
prinda, adica sa-l apuce in mainile lui si sa-l supuna intru toate. Toate
acestea ne blestemam a le patimi de vom rasplati rau pentru rau. Dar nu zicem
numai acestea, ci inca adaugam : sa calce jos pe pamant viata noastra. Ce
este viata noastra : faptele cele bune. Cerem sa fie calcata pe pamant,
adica sa ne facem cu totul pamantesti, avand tot gandul nostru impilat pe
pamant. Apoi zicem : slava mea in tarana sa locuiasca, adica mintea si
stiinta ce se nasc in suflet din paza sfintelor porunci, sa le ingroape in
pamant. Asadar, zicem sa faca slava noastra spre rusinarea noastra, adica sa o
arunce in tarana si sa se faca pamanteasca viata si slava noastra, ca sa nu mai
socoteasca nici un lucru dumnezeiesc, ci toate cele trupesti ; asemenea
celor pentru care zice Dumnezeu : “Nu va ramanea Duhul meu intru ei,
fiindca sunt trupesti”.
Acestea toate cantand, ne
blestemam pe noi, de vom rasplati rau pentru rau. Dar cate rele nu rasplatim
pentru rele si nu vrem sa stim, nici sa le bagam in seama ? Caci a
rasplati rau pentru rau nu se face numai cu fapta, ci si cu cuvantul si cu
chipul. Sa nu gandeasca cineva ca este indreptat, pentru ca n-a rasplatit rau
cu rau cu fapta ; ca poate face rasplatire precum am zis si cu cuvantul,
si cu chipul si cu privirea, suparand pe fratele sau. Ca si cu privirea si cu
orice alta miscare poti tulbura pe fratele tau. Toate acestea sunt rasplatiri
cu rau pentru rau. Dar chiar si cand se nevoieste cineva sa nu rasplateasca rau
pentru rau, nici cu fapta, nici cu cuvantul, nici cu chipul, nici cu miscarea,
dar de va avea scarba in inima sa asupra fratelui si se va mahni asupra lui,
tot e vinovat ca si cum ar rasplati rau pentru rau. Luati aminte ca sunt multe
stari si deosebiri ale acestui lucru : ca si de nu se scarbeste, nici nu
se mahneste cineva asupra fratelui sau, insa auzind ca altcineva l-a scarbit pe
acela, sau l-a hulit ori l-a ocarat, se va bucura, si cu aceasta se afla in
vina rasplatirii cu rau. Si iarasi : de este cineva care nici in inima nu
este mahnit asupra fratelui, nici nu se bucura de necinstea lui, ba inca se si
scarbeste, insa nu-i pare bine cand il va vedea sporind in vreo bunatate, slava
sau odihna, ci se mahneste, si aceasta este patima, macar ca este mai usoara.
La inceputul cuvantului am
zis ca este cineva care face metania fratelui, dar pe urma ramane totusi
scarbit asupra lui si zicem ca a tamaduit mania facand metanie, insa nu s-a
nevoit a face tamaduire si tinerii de minte a raului ; altul, intamplandu-se
sa fie scarbit de cineva, facand metanie se impaca cu acela si nici tinere de
minte a raului nu are in inima sa, dar de se va intampla mai pe urma sa-i zica
un cuvant atingator, iarasi isi aduce aminte de cel dintai si se tulbura. Unul
ca acesta se aseamana cu omul care a avut rana si puind alifie s-a inchis, dar
numai pe dinafara, iar inlauntru inca este slab locul, si oricand se va lovi la
acel loc, fiind mai slab se raneste mai curand decat daca s-ar lovi in alta
parte a trupului si indata incepe a curge sange. Asa patimeste si acesta :
a avut rana, a pus alifie, adica metania, si deocamdata rana, adica mania s-a
vindecat, insa nu s-a tamaduit de tot, ci inca mai are semn de vatamare, din
care acea rana indata se intarata, cand se va intampla vreo cat de mica
lovitura. De aceea, trebuie sa se nevoieasca omul cu tot dinadinsul si sa
tamaduiasca desavarsit acea rana, incat sa creasca, ca mai inainte si par pe
locul acela, sa nu mai ramana nici un semn, nici macar sa nu se cunoasca ca a
fost rana in acel loc. Dar aceasta nu o poate face altfel, decat numai
rugandu-se lui Dumezeu din toata inima pentru cel ce l-a intristat,
zicand : Dumnezeule, ajuta fratelui meu si mie pentru rugaciunile lui. Sa
nu inceteze rugandu-se pentru fratele sau pana cand nu i se va linisti
desavarsit inima. Fiindca este un semn de milostivire si de dragoste, ba si de
smerenie a cere ajutor pentru rugaciunile lui, si oriunde este milostivire,
dragoste si smerenie, ce poate face mania, tinerea de minte a raului, sau alta
patima ? Precum a zis avva Zosima : “De va intinde diavolul toate
cursele rautatii lui, de va mijloci cu toate uneltele lui, cu toti dracii lui,
toate raman zadarnice si se biruiesc cu smerenia poruncii lui Hristos”. Iar alt
sfant zice : “Cel ce se roaga pentru vrajmasii lui, numai acela nu are
tinerea de minte a raului”.
Lucrati, dar si pricepeti
cele ce auziti. Adevarul va zic : daca nu le veti face cu fapta, nu le
puteti pricepe cu cuvantul. Cine poate sa invete vreun mestesug numai din
cuvant ? Au nu intai se osteneste lucrand si stricand, silindu-se si de
multe ori neizbutind, pana cand, putin cate putin, ostenindu-se si avand
rabdare, invata acel mestesug. Pentru ca vazand Domnul, cugetul si osteneala
lui ii ajuta. Dar noi, voind sa invatam mestesugul mestesugurilor, cum vom
putea sa-l deprindem numai cu cuvantul, fara a ne sili cu fapta ?
Deci, o, fratilor, sa fim
cu grija si sa ne nevoim a lucra pana cand avem inca vreme. Iar Dumnezeu sa ne
lumineze ca sa ne aducem aminte si sa pazim cele ce auzim, ca sa nu ne osandim
in ziua judecatii Lui. Caruia ii este slava, cinstea si inchinaciunea, in vecii
vecilor,
Amin !
CUVANTUL AL 9 -LEA
PENTRU MINCIUNA
Fratilor, vreau sa va
graiesc putine cuvinte despre minciuna, fiindca vad ca nu prea va sarguiti sa
va paziti limba si din aceasta lesne alunecam spre multe rautati. Caci, precum de
multe ori v-am zis, din obicei se face si lucru bun si fapta rea, de aceea
trebuie sa fim cu multa purtare de grija sa nu ne furam de minciuna; fiindca
tot cel ce graieste minciuna, se departeaza de la Dumnezeu. Minciuna, dupa cum
zice Scriptura, este de la diavolul si el este tatal minciunii. Deci, daca pe
diavol il numeste tatal minciunii, apoi adevarul este Dumnezeu, dupa cum insusi
zice: „Eu sunt Calea, Adevarul si Viata”. Vedeti de cine ne despartim prin
minciuna si cu cine ne impreunam?
Asadar, de voim sa ne
mantuim cu adevarat, trebuie sa iubim adevarul cu toata silinta, si cu toata
puterea noastra, pazindu-ne de toata minciuna, ca sa nu ne despartim de adevar
si de viata.
De trei feluri este
minciuna: unul minte cu cugetul, altul minte cu cuvantul, iar altul minte cu
toata viata lui. Cel ce minte cu cugetul este cel ce are banuiala. Unul ca
acesta vazand pe cineva vorbind cu vreun frate, banuieste si zice: despre mine
vorbeste acela. Iar de va vedea ca a contenit a vorbi, iar banuieste ca din
pricina lui, a tacut. De-i va zice cineva vreun cuvant, banuind ca din pricina
lui, a tacut. De-i va zice cineva vreun cuvant, banuieste ca pentru ca sa-l
intristeze i-a zis. In scurt, la tot lucrul are banuiala asupra vecinului,
zicand ca pentru mine a facut aceasta, pentru mine a zis aceea, si pentru
aceasta a facut aceea. Acesta este cel ce minte cu cugetul. Fiindca nici un
adrvar nu gandeste, ci la toate are banuiala. Din aceasta se nasc iscodirile,
grairea de rau, neascultarea, vrajba si osandirea. Unuia ca acesta de se va
intampla vreodata sa i se adevereasca banuiala in vreun lucru, zice, ca si cum
s-ar indrepta in cuvant: de aceea iscodesc orice, ca afland greseala pentru
care sunt defaimat sa ma folosesc, parasindu-ma de ea. Deci intai aceasta
incepere este de la diavolul caci de la minciuna a inceput: ca nestiind a
banuit ceea ce nu stia. Cum ar putea pomul rau, sa faca roada buna? Iar de
voieste cineva cu adevarat sa se indrepteze, cand ii zice fratele: nu face
aceasta, sau de ce ai facut aceasta, sa nu se tulbure, ci sa-i faca metanie si
sa-i multumeasca, si asa se va indrepta. Caci de va vedea Dumnezeu ca in acest
chip este cugetul lui, nu-l va lasa niciodata sa se amageasca, ci va trimite pe
cel ce poate sa-l indrepteze. Iar a zice ca pentru a ma indrepta cred
banuielilor mele, aceasta este o indreptare a diavolului, care voieste sa-l
insele.
Intr-o vreme, cand eram
inca in obste eram suparat de diavolul ca sa pricep starea omului din miscarea
lui. Si ascultati ce mi s-a intamplat. Intr-una din zile, acolo unde stateam,
trece o femeie cu un vas de apa. Nu stiu cum m-am inselat, ca am cautat in
ochii ei si indata gandul imi banui ca este curva. Dar cum am gandit aceasta,
m-am intristat foarte tare si am intrebat pe batranul avva Ioan zicandu-i: cand
nevrand mi se va rapi vederea sa privesc la cineva si din miscarea aceluia imi
va banui cugetul de starea lui, ce mi se cade sa fac? Si-mi raspunse batranul:
oare nu sunt multi care au metehne si gresale si pe urma, cu mare truda si
osteneala se indrepteaza? Apoi, cum poti afla starea omului? Ci fereste-te sa
nu crezi niciodata gandurilor tale, ca insasi aceasta socoteala este gresita,
pentru ca indreptarul cel stramb si pe cele drepte le strambeaza. Si asa, de
atunci incoace, cand imi zice gandul despre soare ca este soare, sau despre
intuneric ca este intuneric, nu credeam.
Nu este fratilor, nimic
mai greu ca banuielile. Atat sunt de vatamatoare, incat de se vor invechi in
noi, incep a ne incredinta si a gandi adevarat ca vedem lucruri, care nici nu
sunt, nici nu pot sa fie. Sa va spun pentru aceasta un lucru minunat, pe care
l-am vazut eu insumi, tot pe cand eram in obste.
Era acolo, un oarecare
frate, care era suparat de aceasta patima si atat credea gandurilor sale, incat
nu se indoia de nici o parere a sa ca nu este asa cum ii zicea gandul. Deci, cu
vremea, crescand aceasta patima, la atata inselaciune l-a adus diavolul, incat,
intr-una din zile intrand in gradina si iscodind si priveghind ca sa vada ceva,
i s-a parut ca vede un frate furand smochine si mancand. Si era ziua aceea
vineri, nefiind inca doua ceasuri de zi. Dupa ce s-a incredintat de parerea
lui, caci, cu adevarat a vazut lucrul, s-a ascuns si iesind afara fara a zice
nimanui nimic, a pandit la vremea Sfintei Liturghii, sa vada ce va face acel
frate la pricestanie (ca unul ce furase smochine, dupa parerea lui si le
mancase). Vazandu-l ca isi spala mainile ca sa se impartaseasca, a alergat si a
spus egumenului zicand: iata cutare frate merge cu ceilalti frati sa se
cuminece. Ci porunceste sa nu-l impartaseasca, pentru ca eu l-am vazut astazi
de dimineata in gradina, furand smochine si mancand. Auzind egumenul acesta,
s-a grabit si l-a chemat, pana nu se apropiase de preotul care pricestuia si
luandu-l la o parte, i-a zis: spune-mi frate, ce este aceasta ce ai facut
astazi?, iar acela, se mira si-l intreba: unde stapane? Iar egumenul i-a zis
lui: cand ai intrat in gradina de dimineata. Fratele raspunse mirandu-se: nici
gradina n-am vazut-o astazi, nici aici nu am fost, ci acum am sosit de afara,
caci indata ce am iesit de la utrenie, m-a trimis economul la cutare ascultare.
Si era locul ce se spunea foarte departat si de-abia sosise acel frate, atunci
in vremea Liturghiei. Deci, chemand egumenul pe econom il intreb: unde ai
trimis pe cutare frate astazi? Economul raspunse aceea ce zisese si fratele, ca
la cutare sat l-a trimis. Egumenul zise: dar cum nu l-ai adus sa ia
blagoslovenie? Atunci economul facu metanie, zicand iarta-ma stapane, ca te
odihneai de osteneala deniei, pentru aceasta nu l-am adus sa ia blagoslovenie.
Egumenul incredintandu-se, l-a slobozit de a mers si s-a impartasit. Apoi,
chemand pe acel ce credea gandurilor sale, l-a canonisit si l-a oprit de la
Sfanta Impartasanie. Dar nu i-a facut numai atat. Ci dupa ce au iesit de la
Sfanta Liturghie, facand sobor, a spus intamplarea cu lacrimi si scotand pe
acel frate inaintea tuturor, l-a infruntat si greu l-a mustrat, pentru trei
lucruri: intai ca sa rusineze pe diavolul care ii semana acele banuieli; al
doilea, ca sa i se ierte pacatul prin necinstea aceea si sa se invredniceasca a
primi de aici inainte ajutor de la Dumnezeu; si a treia oara, ca sa invete si
pe ceilalti frati, ca niciodata sa nu creada parerilor lor. Si mult
invatandu-ne pentru aceasta si pe noi si pe fratele, zicea ca nu este alt pacat
mai greu, decat banuiala, incredintandu-ne cu ce s-a intamplat. Si multe
asemenea ne invatau parintii, ca sa ne ferim de stricaciunea banuielilor. Deci,
sa ne sarguim fratilor, cu toata puterea noastra, ca sa nu credem banuielilor.
Caci, cu adevarat alt pacat nu ne departeaze de Dumnezeu ca acesta, facandu-ne
nebagatori de seama de pacatele noastre si cercetatori de cele straine,
indeletnicindu-ne numai spre iscodirea celor ce nu ne sunt de folos, din care
nici un bine nu ni se pricinuieste, ci mai vartos scarbe de multe feluri, si
din aceasta se pierde frica de Dumnezeu. Deci, de se vor semana si la noi
banuiri rele, din pricina rautatii noastre, indata sa le intoarcem spre bine si
asa nu ne vom strica, ca aceste presupuneri nu lasa niciodata sufletul in pace.
Iata aceasta este
minciuna cu cugetul. Iar cel ce minte cu cuvantul este asemenea de pilda, cu
cel ce lenevindu-se a se scula la priveghere nu zice: iarta-ma, ca m-am lenevit
sa ma scol, ci zice ca a fost racit sau slabit de osteneala si alte feluri de
minciuni adauga, ca sa nu faca o metanie si sa se smereasca sa ceara
iertaciune. Si de-l va infrunta cineva la vreun lucru, se priceste si se
galceveste, ca sa-si acopere rusinea. Tot asemenea, si cand va avea discutie si
zicand: tu ai zis aceasta, tu ai facut aceasta, eu n-am zis nimic. Si cutare a
facut sau a zis aceasta si aceasta, numai ca sa nu se smereasca. Iarasi, de va
dori vreun lucru, nu vrea sa zica adevarul ca doresc cutare, ci pune pricina de
indreptare zicand ca are cutare neputinta si-i trebuie acel lucru. Si spune
atatea minciuni ca sa-si implineasca pofta. Ca precum tot pacatul, sau din
pofta, sau din iubirea de argint, sau din trufie se face, tot asa si minciuna
din aceste trei se face, adica: sau pentru ca sa nu se necinsteasca si sa se
smereasca, sau pentru ca sa-si implineasca pofta, sau pentru ca sa castige
ceva. Si nu se linisteste la un loc, ci neincetat inconjoara si totdeauna se
gateste ce sa graiasca, numai sa-si implineasca scopul. Pe unul ca acesta,
chiar si adevarul de ar spune, nu-l crede nimeni, ca si adevarul lui este cu
banuiala. Se intampla insa uneori sa fie trebuincioasa si iconomia cuvantului,
cand de nu se va ascunde cineva, lucrul se face pricina de si mai multa
tulburare, scarba si primejdie. Precum a zis avva Amona avvei Agaton spre
pilda: intre doi oameni s-a facut moarte inaintea ta si unul a intrat in chilie
la tine. Si fiind el cautat de judecatori te intreaba zicand: la tine s-a facut
uciderea? Deci, de nu vei iconomisi, il dai pe om spre moarte. La o nevoie mare
ca aceasta, de va grai cineva minciuna este iertat. Numai si atunci sa nu fie
fara de grija, ci sa se pocaiasca si sa planga inaintea lui Dumnezeu, si sa o
socoteasca si pe aceasta ca pe o intamplare de ispita. Insa nici aceasta sa nu
o faca adesea, ci, cum am zis, la o foarte mare nevoie. Ca precum leacul pentru
nervi si pentru curatenie de-l va lua cineva adesea, il strica, iar de-l va
intrebuinta rar, numai la vreme de trebuinta il foloseste, asa si tainuirea
adevarului, in multi ani odata sa o faca cineva, cand se va vedea la mare
nevoie, inca si atunci cu frica si cu cutremur, descoperind lui Dumnezeu si
cugetul si nevoia si asa i se poate ierta, ca intr-alt chip se strica si cu
aceasta. Iata, v-am spus cine este cel ce simte cu cugetul si cine cu cuvantul.
Deci, sa spunem acum si despre cel ce minte cu vietuirea sa.
Acela, minte cu
vietuirea sa, care altul este pe dinlauntru si altul pe dinafara; adica, cel ce
fiind lacom, se arata a fi postitor; sau fiind asupritor, graieste despre
milostenie si lauda milosardia; sau fiind mandru, fericeste smerenia. Si nu
face aceasta vrand sa laude fapta cea buna: ca de ar grai cu acest fel de scop
ar marturisi cu smerenie mai inainte neputinta lui, zicand: vai mie
ticalosului, ca sunt lipsit de toata bunatatea. Si numai dupa ce-si va
marturisi neputinta lui sa laude fapta cea buna; si nici ferindu-se sa nu
sminteasca pe cineva, pentru aceea o lauda. Ca nu se cuvine sa zica: eu sunt
pacatos si ticalos, pentru ce dar, sa smintesc si alt suflet, sa am si aceasta
greutate? Ca de ar face asa, macar ca pacatuieste ascuns, cel putin la aratare
s-ar vedea ca face bine, pentru ca nu sminteste pe altii. Ca a se osandi pe
sine este o fapta a smereniei, si ati fi mila de fratele tai ca sa nu-l
smintesti, este un semn de dragoste. Dar unul ca acesta nu lauda fapta cea buna
cu vreun scop din aceste ce am zis, ci numai ca sa-si acopere rusinea.
Fericeste numele faptei celei bune si graieste de dansa ca si cum si el ar fi
asa, sau si de multe ori ca sa insele pe altul si sa-l strice. Ca nici o
rautate sau eres, nici insusi diavolul nu poate sa amageasca pe cineva, de nu
se va fatarnici ca are fapta buna. Precum zice Apostolul: ca si diavolul se
preface inger luminat. Deci de se schimba stapanitorul, nu-i de mirare ca se
vor preface si slugile lui. Asadar, mincinosul sau temandu-se de rusine ca sa
nu se smereasca, sau, precum am zis, vrand sa insele pe cineva va sa-l strice,
graieste de fapta cea buna si o lauda si se minuneaza de dansa, ca si cum si el
ar fi asa si o stie. Acesta este cel ce minte cu vietuirea sa. Unul ca acesta
nu este cum se vede, ci viclean. Altul se arata in fata, si altul este in
ascuns. Toata vietuirea lui este fatarnica si mincinoasa.
Iata dar, v-am spus
despre minciuna ce este de la cel viclean. V-am grait si de adevar, cum ca este
insusi Dumnezeu.
Deci sa fugim de
minciuna, fratilor, ca sa scapam de alcatuirea vicleanului si sa ne nevoim a
castiga adevarul, ca sa ne unim cu Dumnezeu care a zis: Eu sunt Adevarul.
Dumnul Dumnezeu sa ne
invredniceasca adevarului sau; Caruia i se cade slava, puterea, cinstea si
inchinaciunea, in vecii vecilor,
Amin!
CUVÂNTUL AL 10 -LEA
PENTRU CA SÃ UMBLÃM PE
CALEA LUI DUMNEZEU CU LUARE AMINTE
Sã ne sarguim fratilor, pentru mantuirea noastra si sa fim cu luare
aminte ca sa nu pierdem vremea in zadar, caci cu adevarat, mult vom cauta
zilele acestea si nu le vom afla. Avva Arsenie zicea totdeauna catre sine:
Arsenie, nevoieste-te sa-ti castigi ceea ce ai cugetat cand ai iesit din lume!
Iar noi, ne aflam in mare lenevire, si nici pentru ce am lasat lumea nu stim,
nici ce lucru este ceea ce am hotarat sa savarsim. Pentru aceea, nu numai ca nu
sporim, ci si pururea ne scarbim. Aceasta ni se pricinuieste ca nu suntem cu
luare aminte si cu paza in inima noastra. Ca de am vrea cu tot dinadinsul sa ne
nevoim putin, nu ne-am scarbi atat de mult, nici nu ne-am obosi foarte. Pentru
ca desi are cineva osteneala la inceput, dar putin cate putin sporeste inainte
si apoi cu odihna savarseste faptele cele bune, ca vazand Dumnezeu osteneala
lui ii da ajutor. Deci, sa ne silim pe noi insine, sa punem incepere ca sa voim
binele. Caci cu toate ca n-am ajuns la fapta, dar si vointa aceasta este
inceputul mantuirii. Fiindca din vointa ajungem cu ajutorul lui Dumnezeu si
spre osardie si apoi cu osardia castigam faptele cele bune. De aceea zicea
oarecare dintre Parinti: da sange si primeste duh, adica nevoieste-te si vei
dobandi fapta cea buna. Eu cand invatam la scoala cea elineasca, la inceput
foarte mult ma osteneam si cand mergeam sa iau invatatura, adica (matihma), mi
se parea ca merg asupra unei jiganii salbatice. Iar daca nu am incetat
silindu-ma, mi-a ajutat Dumnezeu, si atat m-am deprins cu invatatura, incat nu
vroiam sa stiu nici de mancare, nici bautura, nici de somn, pentru multa
dragoste a invataturii. Si cu toate ca aveam prieteni si eram iubit de dansii,
dar niciodata nu mi-am lasat invatatura ca sa ma duc la vreo adunare a lor, ori
pentru mancare, ori macar pentru o vorba, fara cand ne slobozea dascalul de la
scoala, de mare nevoie ma scaldam, ca mi se usca tot trupul de multa nevointa a
citaniei si apoi ma intorceam iarasi la chilia mea, indeletnicindu-ma cu totul
la invatatura, incat nici de hrana vietii mele nu ma grijeam (neprisosindu-mi
vreme); fara numai de aveam pe vreun oarecare prieten credincios, care imi
gatea cate ceva, si asa, orice gaseam pranzeam, însa cartea nu lipsea de langa
mine, ci si mancand ma plecam si citeam pe dansa. Chiar si cand ma culcam dupa
pranz, tot langa mine o aveam pe un scaunas si de ma fura putintel somnul, îndata saream iarasi la citire. Seara, dupa ce ma intorceam de la vecernie si
aprindeam lumanarea, citeam pana la miezul noptii. Si atata eram cuprins de
ravana invataturii, încat nimic altceva nu ma îndulcea decat citania. Deci,
venind la manastire am cugetat in gandul meu ca de vreme ce spre invatatura are
cineva atata ravna si pofta ca sa se deprinda si sa se imbogateasca, cu atat
mai vartos spre fapta buna. Si asa simteam un indemn si o mare indraznire din
aceasta pilda.
Deci, si din voi, cel ce vrea sa castige fapta cea buna, nu trebuie sa se
leneveasca si sa glumeasca. Caci precum cel ce vrea sa invete zidaria, sau alt
mestesug, nu se mai indeletniceste si cu altceva decat cu acel mestesug, asa si
cei ce voiesc sa invete lucrarea cea duhovniceasca, nu trebuie sa mai gandeasca
alt lucru, ci ziua si noaptea sa se nevoiasca la aceasta, ca sa sa se deprinda
si sa se foloseasca. Fiindca, dimpotriva, cei ce nu se sarguiesc la dansa asa,
nu numai ca nu sporesc, ci se si tulbura totdeauna si se nevoiesc in zadar,
fara nici o chibzuire, iar ostenindu-se cineva fara luare aminte, pe nesimtite
se abate din drumul faptelor celor bune, care sunt totdeauna in mijloc si
greseste. Pentru aceasta si acel sfant batran a zis: Umblati pe calea cea
imparateasca si masurati si milurile (pluralul de la mila - unitate de masura
de circa 1500m) ei. Deci atat lucrul cel peste masura (adica ipervoli) cat si
cel ce nu e desavarsit, ci inca are lipsa (adica elipsis), nu se socoteste
fapta buna, ci numai masura de mijloc. Pentru aceasta zice Sfanta Scriptura:
"Nu te abate de la dreapta sau la stanga, ci umbla pe calea
imparateasca". Sfantul Vasile zice: "Cumpanire dreapta a inimii se
face, cand nu se abat gandurile nici spre prisos, nici spre lipsa, ci socotesc
numai cea de o masura, adica fapta cea buna". Ca si cum am zice: rautatea
din sinesi nu este, ca nu are vreo fiinta, nici stare; ci abaterea sufletului
din fapta cea buna este rautatea si aceasta ratacire munceste pe ticalosul
suflet, pentru ca nu se poate linisti, fiindca din fire rautatea nu are odihna.
Dupa cum lemnul, neavand din fire viermi, ci numai din putrezirea ce i s-ar
intampla se nasc si acei viermi apoi mananca lemnul; si precum fierul din
sinesi facand rugina, aceea il roade, si moliile strica hainele din care se
fac; tot asa si sufletul da nastere la rautate, care mai inainte nu era nimic,
nici nu avea vreo fire sau stare si apoi este muncit de rautate. Bine a zis
Sfantul Grigorie: "Lemnele fac focul, apoi el le mistuieste". Tot asa
si rautatea pe cei rai, pe care o vedem si la bolile trupesti. Cand cineva iese
din randuiala si nu-si chiverniseste sanatatea, isi strica masura starii sale
si din aceasta i se pricinuieste boala, care mai inainte nu era nimic. Precum,
dupa ce se insanatoseste trupul, iarasi piere boala, nefiind lucru cu vreo
fiinta. Asemenea este si rautatea: o boala a sufletului, fiindca il sminteste
din sanatatea cea fireasca, care este fapta cea buna. Pentru aceea, am zis ca
faptele bune sunt la mijloc, adica: smerenia este in mijlocul mandriei si al
fatarniciei; tot asa si cucernicia este in mijlocul rusinii si al obrazniciei,
asa si celelalte fapte bune. Deci, cand se va invrednici cineva de aceste fapte
bune, atunci este cinstit, este aproape de Dumnezeu si macar ca il vezi
mancand, band, dormind si el ca si ceilalti oameni, unul ca acesta, pazind
cumpana masurii, este cinstit pentru acele fapte bune. Iar cand nu va lua
aminte cineva, nici nu se va pazi, lesne se abate din cale, la dreapta sau la
stanga, adica spre prinos, sau spre lipsa si i se pricinuieste boala, care -
precum am zis, este rautatea.
Iara dar, aceasta este calea cea împarateasca, pe care au umblat toti sfintii,
iara milurile (plural de la mila), sunt starile cele de multe feluri, pe care
trebuie sa le numere cineva, adica unde se afla, la ce loc, a ajuns si la ce
stare a venit. Caci noi ne asemanam, precum am zis, celor ce vor sa
calatoreasca spre a merge la cetatea Ierusalimului. Si iesim toti dintr-un
oras, unii merg numai cinci mile de loc si raman, altii zece si inceteaza,
altii pana la jumatatea caii si ostenesc, iar altii abia ies din cetate si
raman imprejurul ei tavalindu-se pe gunoaie. Unii dintre calatori insa se
intampla de merg doua - trei mile de loc si apoi gresesc drumul si umbla
ratacindu-se cinci mile pana sa se intoarca. Altii merg aproape de cetate si
ramanand afara de porti nu apuca sa intre inauntru. Asa suntem si noi: toti ca
dintr-o cetate am iesit din lume si am venit la manastire, avand toti un cuget,
adica, sa castigam fapte bune. Însa unii am inceput putintel si am ramas, altii
mai mult si am statut, altii pana la jumatatea caii si ne-am oprit, iar altii
n-am facut nimic, ci numai ni s-a parut ca am iesti din lume, dar am ramas tot
in patimile lumii si in putoarea ei. Iar desi facem putintel bine, iarasi il
stricam, ba uneori stricam mai mult decat ceea ce am lucrat. Sau savarsind vreo
fapta buna, ne mandrim fata de aproapele nostru si ramanem afara din cetate si
nimic nu ne folosim, ca de am si ajuns pana la cetate, dar inlauntru nu intram.
Si astfel nu implinim cugetul cu care ne-am calatorit cand am iesit din lume.
Deci fiecare din noi sa se socoteasca unde este; daca a iesit din orasul sau si
s-a departat, sau a ramas afara la poarta, iarasi intru putoare, daca a umblat
putin sau mult; daca a ajuns la mijlocul drumului, sau daca umbla doua mile si
se intoarce cinci; daca a ajuns pana la poarta cetatii sau daca a intrat in
Ierusalim. Fiecare sa ia seama la starea sa unde se afla. În trei stari se
poate afla omul: unul este cel ce nu inceteaza a pacatui, altul care paraseste
pacatul si altul care il dezradacineaza. Cel ce lucreaza pacatul, este cel care
se afla pacatuind; cel ce se opreste este cel ce nici nu il face neintrerupt,
dar nici nu inceteaza cu totul; ci se lupta putin si iarasi se supune patimii.
Iar cel ce drzradacineaza patima este cel ce se nevoieste impotriva patimii
pana o biruieste si se izbaveste de ea. Însa aceste trei stari, au multa latime
de cercetare. Spre pilda, spuneti-mi ce patima voiti sa cercetam. Voiti sa
graim despre mandrie? sau despre curvie? sau mai bine sa vorbim despre
trufie, fiindca mai mult suntem biruiti de dansa? Cel ce afla intru aceasta
patimea, nu poate suferi nici un cuvant al fratelui sau, ci de aude un cuvant
se tulbura si-i zice cinci sau zece cuvinte pentru unul, iar dupa ce inceteaza
razboiul, sta socotind pentru ce sa-i zica acela ce i-a zis, se scarbeste
asupra-i si, cuprins de pizma, ii pare rau ca nu i-a zis si mai multe decat
cele ce i-a grait; gaseste cuvinte si mai amare ca sa-i raspunda si zice:
fiindca nu i-am zis cutare vorba, pentru ce sa-mi zica el aceasta? Deci am sa-i
zic si eu aceasta. Mereu se lupta cu acest fel de cuget, nepotolindu-si mania.
Aceasta este o stare a rautatii din indelungat obicei întarita. Dumnezeu sa ne
izbaveasca de acest fel de rautate: ca o stare ca aceasta este hotarata de
munca iadului, fiindca pacatul ce se face cu neincetata lucrare, este osandit
muncii celei vesnice. Unul ca acesta de va vrea sa se indrepteze, nu poate
singur sa-si biruiasca patima sa, de nu va avea ajutorul sfintilor. Drept aceea
se cade sa ne nevoim a dezradacina patimile, inainte de a le obisnui.
Este un altul, care, de asemenea, auzind un cuvant, se tulbura si zice si el
cinci sau zece pentru unul, si se scarbeste asemenea celui dintai, ca nu i-a
zis si altele mai rele si tine si manie, dar putine zile si apoi se intoarce;
unul tine numai o zi manie si se impaca, iar un altul indata se tulbura,
ocaraste, zice cate ii vine la gura, dar iarasi in graba se potoleste si se
linisteste. Toti acestia, ca si cel dintai cata vreme sunt cuprinsi de aceste
porniri, sunt in osanda de munca (asemenea celor ce se afla facand pacatul, cum
am zis mai sus), dar cu oarecare deosebire intre ei.
Sa spunem si despre cei ce inceteaza patima. Unul aude un cuvant si se
intristeaza intru sine si se scarbeste, nu pentru ca a fost necinstit, ci
pentru ca n-a suferit. Altul, macar ca e biruit de greutatea patimii, insa nu
lenevindu-se, ci silindu-se si ostenindu-se. Altul, nevrand sa raspunda cuvant,
este rapit de obicei. Altul se nevoieste ca nici sa nu graiasca cuvant prost,
dar se intristeaza pentru ca a fost necinstit, insa se defaima pe sine, pentru
ce sa se mahneasca, si-i pare rau de aceasta. Iata acestia sunt dintre acei ce
se sarguiesc sa inceteze patima, dar se afla inca in frica primejdiei, macar ca
si intre dansii este deosebire (adica cel ce este biruit ostenindu-se iar nu
lenevindu-se, cel ce este rapit de obicei si cel ce se osandeste pe sine ca n-a
suferit ocara cu multumita); si mai mare deosebire au decat cei ce se afla
intru lucrarea pacatului, caci toti acestia despre care am zis mai sus, sunt
dintre acei ce se silesc sa inceteze patima, fiindca nu voiesc sa faca rau, ci
se intristeaza. Pentru care si zic Parintii: ca tot lucrul pe care nu-l voieste
sufletul, nu tine multa vreme. Însa au datoria sa se cerceteze pe sine, daca nu
cumva, desi nu rasplatesc pentru ceea ce au patimit, dar poate cu altceva se
impotrivesc si de aceea se biruiesc si se ranesc. Sunt si unii care se
sarguiesc sa inceteze vreo patima, insa pentru alta patima: ca cel ce tace si
nu raspunde din trufie sau din placerea oamenilor, sau din alta patima
oarecare: acestia vor sa tamaduiasca rautatea cu alta rautate. Pentru aceasta
avva Pimen a zis ca niciodata viclesugul nu strica pe viclesug. Acestia se
numara cu cei ce lucreaza pacatul si in zadar se inseala pe sinesi.
Acum sa graim si despre cei ce dezradacineaza patima. Este unul care se bucura
daca va fi necinstit, insa ca sa aiba plata. Unul ca acesta este dintre cei ce
dezradacineaza patima, dar nu cu cunostinta. Altul se bucura fiind batjocorit,
insa pentru ca se socoteste vrednic a fi batjocorit si cum ca el este vinovat.
Acesta dezradacineaza patima cu pricepere. Caci a fi necinstit si a te invinui
pe sineti si a primi cele ce ti se intampla ca si cum ti s-ar cuveni, cu minte
faci lucrul: caci tot cel ce se roaga lui Dumnezeu sa-i dea smerenie, trebuie
sa stie ca aceasta este ceea ce cere, adica sa-i vina vreo necinste. Si cand va
fi batjocorit de cineva, se cuvine ca si el insusi pe sine sa se defaimeze si
sa se necinsteasca in gandul sau. Este si altul mai cu inalta intelepciune,
care nu numai ca se bucura cand este batjocorit de cineva, si se socoteste
vinovat, ci se intristeaza si-i pare rau pentru ce sa fie el pricina de
tulburare celui ce l-a ocarat. Dumnezeu sa ne invredniceasca de aceasta stare.
Vedeti cata latime au aceste trei stari? Deci, fiecare dintre noi, precum am zis, sa vedem in ce stare suntem. Daca savarseste cineva cele ale patimii sale din voie, sau nu
voieste sa faca rau, dar fiind biruit de obicei si rapindu-se il face si apoi
indata se scarbeste si se intristeaza ca a gresit; sau daca se nevoieste sa
inceteze patima, cu priceperea sau cu alta patima, precum am zis ca este atunci
cand cineva tace din trufie, sau din placerea oamenilor, sau pentru vreun cuget
omenesc, sau a inceput a dezradacina patima si o dezradacineaza cu pricepere.
Fiecare sa stie unde se afla si la ce mila de loc a ajuns: ca nu numai in toate
zilele se cuvine sa ne cercetam pe noi, ci si intr-un an sa facem cercare si
intr-o saptamana sa ne ispitim si intr-o luna sa iscodim starea noastra si sa
zicem: in saptamana cealalta nu eram ingreuiat de cutare patima, oare acum ma
aflu? Si iar: anul trecut eram biruit de cutare patima, oare acum cum sunt? Si
asa sa ne cercetam de am sporit ceva, sau tot in aceiasi stare ne aflam sau
spre mai rau mergem. Dumnezeu sa ne invredniceasca ca daca nu vom dezradacina
deodata de tot patima, macar sa ne oprim de la lucrarea pacatului si sa incetam
patima. În adevar, greu lucru este a se afla cineva faptuind pacatul si
nesilindu-se sa opreasca patima. Sa va spun cum se aseamana aceste trei stari,
ca sa pricepeti.
Cel ce face pacatul se aseamana cu cel ce fiind sagetat de vrajmasi, el insusi
cu mana sa impinge sageata in inima sa. Cel ce opreste patima se aseamana cu
cel ce este sagetat de vrajmasi insa fiind imbracat cu camasa de fier, nu-l
patrunde sageata. Iar cel ce dezradacineaza patima se aseamana cu cel ce prinde
sagetile vrajmasului sau si le frange sau le arunca inapoi, in inima
vrajmasului sau, precum zice psalmul: sabia lor sa intre in inima lor, iar
arcurile lor sa se sfarame.
Deci, fratilor, si noi sa ne silim si de nu putem sa intoarcem sabia lor in
inima lor, macar sa nu primim sagetile lor si sa le infigem noi insine in inima
noastra; ci sa ne imbracam in camasa de fier a smereniei ca sa nu fim raniti de
vrajmasul.
Domnul Dumnezeu cel bun sa ne acopere si sa ne dea pricepere si povatuire spre
calea Sa. Caruia i se cade toata slava, cinstea si inchinaciunea, in veci,
Amin!