CUVANTUL AL 11 -LEA
SA TAIEM PATIMILE DEGRABA PANA NU NE OBISNUIM CU ELE
Fratilor, luati aminte
cum sunt lucrurile si va paziti sa nu va trandaviti, ca o mica lene la inceput,
in cele din urma, ne duce la mare primejdie.
Deunazi, am mers la un frate
sa-l vad si l-am gasit bolnav. Întrebandu-l ce are, mi-a spus ca l-au prins
frigurile sapte zile si au trecut patruzeci de zile si tot nu poate sa-si vina
in fire. Vedeti, fratilor, la cata ticalosie ne aduce lenea si nepaza? Din
inceput nu baga cineva de seama un lucru mic si i se intampla din aceasta o
mica neputinta, dar fiind din fire neputincios si slab, multa vreme nu poate sa
se indrepte. Numai sapte zile l-au prins frigurile pe acel ticalos frate, si
iata, in atatea zile nu poate sa-si vada sanatatea.
Asa este si boala sufleteasca. Pacatuieste cineva un pacat mic si multa vreme patimeste ticalosindu-se si nu se poate izbavi de dansul altfel decat numai prin ajutorul doctorului, si prin doctorii. Si macar ca la boala trupeasca gasim multe pricini, sau ca doctoriile fiind vechi nu folosesc, sau ca doctorul este neinvatat si din nestiinta da alta doctorie in locul alteia, sau ca bolnavul nu pazeste ceea ce i-a poruncit doctorul. Dar la suflet nu este asa. Ca nu putem zice ca doctorul este neinvatat, nici ca n-a dat doctoriile ce se cuvin. Caci Hristos este doctorul sufletelor noastre care stie toate si la fiecare patima da doctoria cea folositoare si tamaduitoare. Adica la trufie - poruncile smereniei; la neinfranare - ale postirii; la iubirea de argint, ale milosteniei. Si in scurt, la fiecare patima are poruncile cele cuviincioase oranduite spre tamaduire, caci este doctor iscusit, iar doctoriile ii sunt folositoare, ca sunt totdeauna noi si proaspete si niciodata nu se invechesc, ci cu cat se intrebuinteaza, cu atat se innoiesc. Astfel nu este nimic care sa poata opri tamaduirea sufletului, decat numai nepaza noastra.
Deci, fratilor, sa ne sarguim
pana avem vreme, sa nu ne lenevim a face bine, ca sa aflam ajutor in vremea
ispitei; sa nu cheltuim viata noastra in zadar. Din atatea cate auzim, ma mir
ca nu ne ingrijim, ci toate le defaimam. Iata, vedem cum unii dintre noi se
rapesc din aceasta viata si cum nu ne punem silinta sa ne indreptam, stiind
prea bine ca putin cate putin ne apropiem si noi de moarte? Iata, de cand
vorbim, au trecut doua sau trei ceasuri, care s-au scazut din viata noastra si
ne-am apropiat de moarte. Apoi, cum nu ne infricosam, ci pierdem in zadar
vremea? Cum nu ne aducem aminte de cuvantul batranului acela ce a zis: ca de va
pierde cineva aur sau argint, poate iarasi sa-l puna la loc, iar vremea de o va
pierde, in zadar, nu o mai poate castiga. Cu adevarat va veni vremea sa cautam
un ceas al vremii acesteia si sa nu-l gasim. Oare cati doresc sa asculte
cuvantul lui Dumnezeu si nu se invrednicesc? Iar noi auzind atatea invataturi,
nu le bagam in seama ca sa ne sarguim. Dumnezeu stie cat ma mir de nesimtirea
sufletelor noastre: ca putand sa ne mantuim, noi nu voim. Putem sa ne taiem
patimile noastre cat sunt mici si nu ne silim, ci le lasam de se intemeiaza si
se intaresc asupra noastra, poate pentru ca sa ne ostenim pe urma foarte mult
si sa nu putem sa le taiem! Ca precum v-am zis de multe ori, alta este a
dezradacina o buruiana mica, care lesne se smulge si alta este a dezradacina un
copac mare intemeiat.
Oarecand, un batran din cei mari a iesit cu ucenicii sai la un loc unde erau multi chiparosi si mici si mari si zice unuia dintre ucenicii sai: "Scoate din radacina acest chiparos mic!". Si indata acel frate, numai cu o mana apucandu-l, l-a scos cu multa lesnire. Si iarasi i-a aratat batranul alt chiparos mai mare decat cel dintai si-i zice lui: "Scoate-l si pe acesta". Si apucandu-l cu amandoua mainile si clatinandu-l l-a tras cu putere si de abia l-a scos. Apoi i-a aratat alt chiparos mare, poruncindu-i ca sa-l scoata si pe acela. Si mult clatinandu-se si ostenindu-se, n-a putut sa-l dezradacineze. Vazand batranul ca singur nu poate, a poruncit si altui frate sa-i ajute si asa amandoi, cu mare osteneala l-au dezradacinat. Atunci le-a zis batranul: Vedeti? asa sunt si patimile, fratilor! Cat sunt mici, cu lesnire putem sa le taiem, de vom vrea, iar de ne vom lenevi nebagandu-le in seama ca sunt mici, se intaresc, si de abia cu multa osteneala vom putea a le taia. Iar de se vor intari cu totul si ne vor cuprinde, atunci singuri nu le mai putem dezradacina, oricat de mult ne-am osteni, daca nu vom avea, dupa Dumnezeu, pe cineva din sfinti ca sa ne ajute.
Vedeti cata putere au cuvintele sfintilor batrani? David asemenea ne invata zicand: Fiica Vavilonului cea ticaloasa, fericit este cel ce va intoarce tie rasplatirea care ne-ai rasplatit, fericit este cel ce va zdrobi pruncii tai de piatra. Sa cercam aceste graiuri cu luare aminte. Vavilon inseamna tulburare, caci asa se talmaceste, de la Vavel ce este Sihem. Iar fiica Vavilonului este vrajmasia: ca sufletul intai se tulbura, apoi naste pacatul. O numeste ticaloasa, pentru ca rautatea, precum v-am zis si alta data nu are nici o fiinta din fire, nici stare, ci prin lenea noastra se face de acolo de unde n-a fost si iar prin silinta noastra se strica si piere. Deci zice fericitul David ca si cum ar vorbi cu rautatea: Fericit este cel ce iti va rasplati tie rasplatirea ce ne-ai dat-o. Sa vedem dar ce am dat si ce am luat si ce vrem sa rasplatim. Ne-am dat voia noastra si am luat pacatul. Drept aceea cuvantul fericeste pe aceia care ii va rasplati ei, adica pe cei care isi zdrobesc voia lor si intorc pacatul inapoi, parasindu-l. Apoi, mai zice: fericit este cel ce va prinde pruncii tai si-i va zdrobi de piatra. Adica fericit este acel care nu primeste dintru inceput nicidecum gandurile cele rele, cand inca sunt mici ca niste copii, ca sa nu creasca intr-insul si sa savarseasca rautate, ci degraba cat sunt mici, pentru a nu creste si a ajunge in varsta, ii prinde si ii izbeste de piatra, care este Hristos, adica ii prapadeste, nazuind catre Hristos.
Vedeti cum si Scriptura si
batranii se unesc la cuvant si fericesc pe cei ce se nevoiesc a taia patimile
care sunt crude, inainte de a cerca durerea si amaraciunea lor.
Drept aceea, sa ne silim,
fratilor, ca sa castigam mila. Parintii au zis ca trebuie sa-si curateasca
cineva stiinta in tot ceasul, cercetandu-se seara cum a petrecut ziua, iar
dimineata cum a petrecut noaptea si sa arate pocainta catre Dumnezeu, pentru
tot ca a gresit. Iar noi, cei ce suntem mai mult gresiti, se cuvine a nu
astepta pana seara, ci sa ne cercetam si la al saselea ceas din zi, cum am
petrecut si ce am gresit si sa ne iscodim pre noi, nu cumva am zis vreun cuvant
spre sminteala vecinului nostru? Oare nu am vazut pe fratele meu facand ceva si
l-am osandit, sau m-am scarbit de el, sau l-am grait de rau? Oare n-am cerut
ceva de la chelar si nedandu-mi l-am ocarat sau am cartit? Oare cu cumva,
nefiind bucatele bune, am grait cuvant spre infruntarea fratelui si m-am
intristat? Sau mi s-a parut ca nu au fost bucatele bune si am cartit in gandul
meu? Ca si cu cugetul de va tanji cineva este pacat. Si iar sa zic: oare nu
cumva mi-a grait canonarhul sau alt frate si nu l-am suferit, ci m-am
impotrivit. Asa avem datoria sa ne cercetam pe noi insine in fiecare zi cum am
petrecut. De asemenea sa se cerceteze cineva pe sine cum a petrecut si noaptea,
adica, de s-a sculat cu bucurie la slujba, sau de s-a ingreuiat asupra celui ce
l-a desteptat, sau a tanjit. Ca trebuie sa se stie ca cel ce il desteapta la
slujba mult ii foloseste si se face pricinuitor de mari bunatati, caci il
desteapta ca sa graiasca cu Dumnezeu si sa se roage pentru pacatele sale si sa
se lumineze. Drept aceea, mare datorie are cineva sa multumeasca unuia ca
acestuia. În adevar, se cade sa-l socoteasca mare voitor de bine, ca
printr-insul isi castiga mantuirea sa. Sa va spun pentru aceasta un lucru
minunat ce am auzit de la un staret mare, care era inainte vazator. Stand in
biserica el, indata ce incepeau fratii sa cante, vedea iesind din altar un
oarecare imbracat cu haine luminoase, tinand in maini un vas cu mir si un
miruitor cu care miruia pe toti fratii de-a randul. Ba miruia si stranile celor
ce lipseau, ale unora numai, iar nu ale tuturor. Tot asa si la otpust il vedea
ca iesea si facea asemenea. Deci, intr-una din zile cazand batranul la
picioarele lui, l-a rugat sa-i arate ceea ce facea si cine este. Si ii zise
lui: Eu sunt ingerul Domnului si mi s-a poruncit sa insemnez cu aceasta pecete
pe cei ce vin la biserica de la inceputul slujbei si stau pana la sfarsit,
carora li se da darul Sfantului Duh pentru silinta si cugetul lor bun. Batranul
adaose: dar pentru ce miruiesti si stranile unora din cei ce lipsesc? Ingerul
ii zise: Si fratii care sunt sarguitori si cu cuget bun, dar pentru vreo
neputinta sau pentru vreo slujba sau ascultare n-au venit la biserica, cu
blagoslovenia parintilor, desi lipsesc, si ei se invrednicesc de aceasta
pecete, pentru ca, cu cugetul se afla impreuna cu cei ce canta in biserica. Iar
pe cei ce puteau sa fie de fata si din lenea lor s-au indaratnicit, mi s-a poruncit
sa nu-i insemnez, pentru ca ei singuri se lipsesc pe sinesi de acest dar.
Pricepeti, dar, fratilor, de cate bunatati ne este pricinuitor fratele cel ce ne desteapta la slujba bisericii. Deci sa ne sarguim ca sa nu ne pagubim de pecetea ingerului. Iar de se va intampla sa se leneveasca cineva si altul il va indemna, nu trebuie sa se manie, ci mai degraba sa-i multumeasca celui ce ii aduce aminte.
Cand eram la obste, egumenul,
cu sfatul batranilor, m-a oranduit pentru primirea strainilor, si eram atunci
de curand sculat dintr-o boala grea. Deci veneau strainii si privegeam cu ei,
si veneau si cei cu camilele si le slujeam si lor. De multe ori, cand mergeam
si eu sa ma odihnesc, se intampla iarasi vreo trebuinta si ma sculam si asa sosea
ceasul slujbei bisericesti. Dar abia de adormeam putintel si iata ca venea
canonarhul de ma destepta. Eu, fiind obosit de multa osteneala si de boala
zapacit, ii raspundeam cu buimaceala somnului: Bine, frate, nu-ti voi uita
dragostea! Dumnezeu sa-ti plateasca osteneala, de vreme ce poruncesti, viu.
Dar, dupa ce se ducea, iarasi ma fura somnul si mult ma scarbeam ca zaboveam sa
merg la biserica. Vazand ca acel frate nu putea sa ma destepte, m-am rugat de
alti doi frati, ca unul sa ma destepte, m-am rugat de alti doi frati, ca unul
sa ma destepte, iar altul sa nu ma lase sa adorm iarasi. Si, credeti-ma
fratilor, ca in multa cinste ii aveam pe acesti frati, ca pe niste pricinuitori
ai mantuirii mele. Asa trebuie sa va aratati si voi spre cei ce va desteapta la
slujba bisericii, sau va indeamna la orice alt lucru bun.
Dar, sa venim iarasi la
cuvantul ce vi-l graiam ca sa va cercetati cum ati trecut ziua si noaptea. Daca
ati stat la biserica cu luare aminte si cu gandul la rugaciune, sau vi s-au
robit cugetele voastre de rele; daca ati ascultat citirile cu intelegere, sau
lasand slujba ati iesit afara din biserica si v-ati netrebnicit in zadar. Asa,
daca se va cerceta cineva pe sine in toate zilele si daca se va sargui sa se
intoarca spre pocainta din cele ce a gresit si se va sili sa se indrepte,
incepe a-si imputina rautatea, de la noua la opt. Astfel, cu ajutorul lui
Dumnezeu, sporind spre bine putin cate putin, nu lasa patimile sa se
inradacineze; ca de nu se va sili cineva in acest chip, sa stapaneasca o patima
inainte de a se inradacina, ajunge la marea primejdie a obisnuintei celei rele,
incat (precum v-am zis) de va vrea sa se pocaiasca nu mai poate singur sa
biruiasca patima, de nu va avea ajutor pe cineva dintre sfinti. Sa va povestesc
despre un oarecare frate, care se obisnuise cu o patima, ca sa auziti lucru
foarte vrednic de plangere si sa va mirati.
Cand eram in obste, nu stiu cum se indemna unul dintre frati ca venea la mine, si-si marturisea gandurile. Si asa mi-a poruncit si egumenul, cu sfatul tuturor batranilor, sa am aceasta grija.
Deci, intr-una din zile, vine fratele si-mi zice: iarta-ma si te roaga pentru mine parinte, ca fur deale mancarii. Eu l-am intrebat daca pentru foame face aceasta, iar el mi-a raspuns: "Asa este, nu ma satur la masa cu fratii, dar nu indraznesc sa mai cer". Si i-am zis: "Dar pentru ce nu mergi sa-i spui egumenului?", iar el raspunse: "Mi-e rusine"! "Dar vrei sa-i zic eu?" l-am intrebat, iar el mi-a raspuns: "Cum vei gasi de cuviinta". Deci, am mers si am spus egumenului, care mi-a zis: "Fa dragoste, si-l indrepteaza cum stii". Si asa, luandu-l, am mers la chelar si i-am zis cu el de fata: "Fa dragoste, si in orice ceas va veni acest frate sa-ti ceara ceva, sa-i dai neoprit din toate". Chelarul ascultand porunca, a zis: "Sa fie blagoslovit". Dar n-au trecut multe zile si iarasi a venit acel frate la mine, zicandu-mi: "Iarta-ma parinte, ca iar am inceput sa fur". Eu, ii zic: "Dar pentru ce? Oare nu-ti da chelarul tot ce vrei?". Si iar imi zise: "Iarta-ma parinte, cu adevarat imi da tot ce cer, dar eu ma rusinez de el". "Dar de mine, ii zisei, iti este rusine?", si-mi raspunse: "Nu!" Deci i-am zis: "Orice vei vrea de acum inainte, vino si ia de la mine si sa nu mai furi". Asa a inceput a veni la mine si lua orice vrea, ca aveam de toate. Insa peste putine zile iarasi a inceput sa fure si iar venind scarbit mi-a zis: "Iarta-ma parinte, ca iar fur". "Dar pentru ce frate, i-am zis? oare nu-ti dau orice voiesti? sau te rusinezi si de mine?" "Ba nu", imi zise. "Dar apoi, pentru ce furi?" Si-mi raspunse: "Iarta-ma stapane, ca nu stiu nici eu pentru ce, dacat numai asa, din raul obicei fur". Indraznind a-l cerceta mai cu deamanuntul il intrebai, zicand: "Frate, spune macar adevarul, ce faci cu cele ce le furi?" El mi-a zis: le dau catarilor. Si stiti ce fura? bob, finice, smochine, ceapa, si alte asemenea legume pe care dupa ce le fura, le ascundea, fie sub asternut, fie in alt loc. Si neavand ce face cu ele, dupa ce vedea ca se vestejesc si se strica, le arunca, sau mergea de le da catarilor.
Vedeti, ce este obiceiul cel rau? Vedeti, ce ticalosie? Stia ca face lucru rau,
cunostea ca greseste, se mahnea si plangea, dar vrand nevrand, era impins spre
aceasta patima a furtisagului, din obiceiul cel rau, pe care il deprinsese
intaiasi data din lene si nu se silise sa-l lepede de la inceput. Bine zicea
avva Nisteron: "Daca, cineva va fi vreodata biruit de vreo patima, se face
de aici inainte rob al acelei patimi". Milostivul Dumnezeu sa ne izbaveasca
de naravul cel rau, ca sa nu auzim si noi acel grai al Scripturii: "Ce
folos este intru sangele meu, daca ma voi pogora intru stricaciune?".
Iata, in multe chipuri, v-am
aratat cum poate ajunge cineva putin cate putin la obiceiul cel rau. Caci, nu
se numeste manios, cel ce se va mania numai o data; nici cel ce va curvi odata,
nu se numeste curvar, dupa cum nici cel ce face numai odata milostenie nu se
poate numi milostiv. Ci si fapta cea buna ca si cea rea, savarsindu-se adesea,
se face in suflet un oarecare obicei, care, de este rau, munceste pe suflet,
iar de este bun il odihneste. In ce chip fapta buna odigneste pe suflet, iar
rautatea il munceste, v-am spus-o de multe ori, si acum iarasi v-o spun:
"Fapta cea buna este din fire sadita in noi si ravna pentru ea nu piere
niciodata de la noi. De aceea, cata vreme savarsim cele bune, deprindem
obiceiul cel bun si venim la starea fireasca a noastra cea dintai, ca dintru
intuneric iarasi la lumina, sau ca din vreo boala, la cea dintai a noastra
fireasca sanatate. Pe cand rautatea, nu este din fire, ci straina si
savarsind-o ne supunem stricaciunii ei, ca si cum am cadea intr-o boala,
neputand lesne a ne intoarce la sanatate, decat numai prin amare lacrimi care
pot imblanzi spre noi pe iubitorul de oameni Domnul si Mantuitorul nostru
Hristos. Si ca sa pricepeti ceea ce am zis, cum ca alunecand cineva numai o
data in pacat, nu este robit de patima lui, iar daca il va indesi si nu va
inceta, deprinde narav rau, va spun aceasta pilda: sunt unele legume
pricinuitoare de venin, ca de exemplu: varza, lintea si altele asemenea.
Mancand cineva din acestea odata sau de doua ori, nu-l strica; iar de va veni
de multe ori a le manca, se adauga veninul si-l arunca in friguri sau alta
boala, care rau munceste pe ticalosul trup. Asa si cu sufletul: de va indesi
cineva pacatul, se obisnuieste deprinderea rea, care robindu-l il tiranizeaza.
Sa stiti si aceasta: Se intampla ca este cineva pornit spre patima, si de va
cadea numai o data in lucrarea pacatului acelei patimi, indata primejduindu-se
se robeste de ea. Precum adeseori se intampla si cu cele trupesti: ca fiind
cineva melancolic (fiere neagra), si neputincios din fire sau din oarecare
intamplare, chiar si numai odata de va manca o mancare otravitoare,
vatamatoare, unuia ca aceluia i se poate inmulti veninul cel negru si sa cada
in boala. De aceea, trebuie sa avem multa luare de minte si sa depunem multa
silinta ca sa nu cadem in deprinderea vreunui obicei rau. Credeti-ma fratilor,
ca de va fi cineva cuprins numai de o patima obisnuita, fie ea cat de mica,
aceea singura il poate osandi la munca cea vesnica. Si de ar face cineva zece
fapte bune si numai o rautate obisnuita sa aiba, acea una care se face din
obiceiul cel rau, biruieste pe cele zece bune. Dupa cum un vultur, de va scapa
tot trupul lui din cursa si numai de o unghie va fi prins, din pricina acestei
mici particele a trupului lui, nu-i foloseste celalta putere, ci oricand va
vrea, merge vanatorul si-l prinde. Asa este si cu sufletul. Numai cu o patima
de se va fi obisnuit, ori in ce ceas va vrea diavolul il biruieste, caci prin
acea patima, il are in mainile lui.
De aceea, va zic pururea, nu
lasati vreo patima sa se inradacineze in voi, ci va nevoiti, rugandu-va lui
Dumnezeu noaptea si ziua, sa nu cadeti in ispita. Chiar de vom fi si biruiti
vreodata, ca niste oameni, si vom cadea in vreo greseala, sa ne sarguim a ne
pocai indata, sa o parasim si sa plangem inaintea lui Dumnezeu pentru ea, si sa
priveghem ca sa nu mai cadem. Iar Dumnezeu, vazand cugetul nostru cel bun,
smerenia si pocainta noastra, ne va da mana de ajutor si va face mila si cu
noi.
Ca Lui, I se cuvine slava, cinstea si inchinaciunea, in veci,
Ca Lui, I se cuvine slava, cinstea si inchinaciunea, in veci,
Amin!
PENTRU FRICA DE MUNCILE CELE VIITOARE SI CA CEL CE VREA SA SE MANTUIASCA SA NU SE LENEVEASCA NICIODATA DE MANTUIREA LUI.
Cand eram bolnav de
durerea picioarelor, unii din cei ce veneau sa ma vada si sa ma cerceteze la
neputinta ce sufeream, ma intrebau la le spun din ce pricina mi s-a intamplat
acea durere. Aceasta cercetare socotesc ca o faceau din doua pricini: una ca sa
ma mangaie la durerile ce aveam, iar alta ca sa-mi dea prilej sa le graiesc
cate ceva. Deci, se cade sa ascultati si voi fratilor, ca povestirea scarbei,
dupa ce te-ai izbavit de ea, este placuta. Ca si cei ce umbla pe mare: cand se
ridica furtuna, toti cei din corabie se intristeaza, dar dupa ce trece, isi
spun unul altuia intamplarile lor.
Bine este, fratilor, precum pururea va zic, ca tot lucrul sa-l aruncam in seama
proniei lui Dumnezeu, zicand ca nici un lucru nu se face fara voia lui
Dumnezeu, Care stiind caci cu adevarat aceasta ne este de folos, de aceea a
randuit in acest chip. Si macar de ar avea vreo alta pricina la vedere acel
lucru, noi tot la voia lui Dumnezeu trebuie sa-l aruncam. De pilda, puteam sa
le spun celor ce ma intrebau de durerile picioarelor ca mi s-a pricinuit
reumatism in picioare si ma dor, pentru ca m-am indeletnicit cu ospete straine
si m-am silit sa fac pe gustul acelor adunari, ingreunandu-mi stomacul cu
mancari. Sau si alte multe pricini puteam sa gasesc si sa le spun, ca sa nu fie
lipsit de pricina cel ce vrea s-o graiasca. Dar eu le-am zis ca cea mai
adevarata si mai de folos pricina este aceasta: ca asa stie Dumnezeu ca e de
folos sufletului meu si asa a facut, pentru ca nici un lucru din cate face
Dumnezeu nu este rau, ci toate sunt foarte bune.
Deci, acum va zic si voua fratilor, ca nu trebuie sa se intristeze cineva,
orice i s-ar intampla, ci toate, precum am zis, sa le socoteasca ca sunt din
pronia lui Dumnezeu, si sa se odihneasca: pentru ca sunt unii care asa de mult
se intristeaza la scarbele ce li se intampla, incat se deznadajduiesc si de
viata lor si doresc sa moara, numai sa scape.
Si patimesc aceasta nu din alta pricina, decat numai din slabiciunea sufletului
lor, si din multa nepricepere, nestiind ce nevoie mare si infricosata are
sufletul cand iese din trup. Iar a fi pedepsiti in aceasta lume este o mare
iubire de oameni a lui Dumnezeu. Insa noi nestiind cele mai infricosate, vedem
aceste ce ni se fac aici si ni se par grele, dar nu este asa. Nu stiti ce zice
la Pateric (otecenic)? Un frate mult silitor a intrebat pe un batran, zicand:
"Parinte, pentru ce sufletul meu doreste moartea?". Si-i zise lui batranul:
"Pentru ca sa scape de mahniri de aici, nestiind ca scarba cea viitoare
este fara de asemanare mai rea decat aceasta de aici". Altul, de asemenea
a intrebat pe un batran: "Stapane, care sa fie pricina ca ma cuprinde
trandavia sezand in chilia mea?". Si-i zise lui batranul: "Pentru ca
n-ai gustat pana acum inca nici odihna viitoare, nici munca, pentru ca de le-ai
fi putut simti pe acestea bine, macar de-ar fi chilia ta plina de viermi, incat
pana la gat sa fii cuprins de ei, ai face mare sarguire si nu te-ai lenevi,
nici nu te-ai birui de somnul trandaviei". Asa de mult erau ingrijorati
batranii pentru mantuirea lor, iar noi dormind voim sa ne mantuim. Pentru aceea
ne ingreuem la scarbele ce ni se intampla, de unde s-ar cadea mai degraba sa
multumim lui Dumnezeu, si sa ne fericim ca ne-a invrednicit a fi pedepsiti
putintel, pentru ca sa aflam odihna cea adevarata. Iar Evagrie, zice ca cel ce
este pacatos si se roaga lui Dumnezeu ca sa-i sfarame patul lui, socotind ca
patul ii pricinuieste boala. Precum si pacatosul socoteste ca trupul ii mareste
greutatea scarbei. Nestiind ca sufletul impreuna cu acest trup, se si lupta cu
patimile, dar se si mangaie, mancand, band, dormind si vorbind cu prietenii
sai. Iar dupa ce iese din trup, ramane singur numai cu patimile impreuna si
pururea este muncit de ele, mustrandu-se de ele, arzandu-se de chinuirea lor si
atat de mult fiind pedepsit de ele, incat nu-si poate aduce aminte nici de
Dumnezeu. Ca mare mangaiere ar avea, precum zice proorocul David:
"Adusu-mi-am aminte de Dumnezeu si m-am veselit". Ci si de aceasta
bucurie este lipsit de multa chinuire a muncilor. Ca sa pricepeti mai limpede
ceea ce va graiesc, inchipuiti-va daca ar fi unul din voi inchis intr-o casa
intunecoasa si numai trei zile sa nu manance, sa nu bea, sa nu doarma, sa nu
vorbeasca cu cineva, sa nu cante, sa nu se roage, nici sa nu-si aduca aminte de
Dumnezeu, cata greutate i-ar aduce patimile unuia ca acestuia, inca fiind in
aceasta lume. Cu cat mai mult cand va iesi sufletul din trup si va cadea sub stapanirea
muncilor si va ramane numai singur ticalosul suflet cu dansele, oare ce va
patimi atunci de la ele? Nemangaierea acelei scarbe puteti sa o pricepeti
oarecum din scarbele ce se intampla aici in viata: caci cand este cineva aprins
de friguri, oare ce este ceea ce il arde? Ce foc, sau ce materie face aceasta
arsura? Negresit nimic altceva decat melancolia firii si mahnirea inimii il
atata, il tulbura si-l scarbeste. Asa si sufletul pacatos, pururea este
pedepsit ticalosul de rautatile lui, aducandu-si totdeauna aminte de
amaraciunea si tulburarea patimilor, care il ard necontenit si-l usuca. Dar pe
langa tirania patimilor, cine poate povesti acele locuri infricosate si acele
puteri randuite a munci sufletele pacatosilor cu pedepse nesfarsite, dupa pacatele
ce a facut aici in lume! Si dupa cum Scriptura ne incredinteaza, focul acela
este nestins si infricosat, intunericul este groaznic si nesuferit si ingerii
cei nemilostivi, fara mangaiere. Iar peste toate acestea, aducerea aminte a
faptelor noastre cele rele, este mai amara decat toate. Caci, precum sfintii se
invrednicesc a straluci in locuri luminoase si se desfateaza intru veselie
ingereasca si fiecare se bucura si de insasi aducerea aminte a faptelor lor
cele bune, tot asa si pacatosii se chinuiesc in locuri intunecoase, pline de
frica si de cutremur, fiind mustrati si de constiinta lor pentru cele ce au
gresit. Din care osanda sa ne izbaveasca marea milostivire a lui Dumnezeu. Ca,
precum zic sfintii, ce altceva este mai grozav si mai infricosat decat acele
locuri la care sunt trimisi dracii? Si ce este mai amar decat munca in care
sunt osanditi? Insa si pacatosii acolo se vor osandi si se vor munci impreuna
cu dracii, precum zice Hristos. "Ducet-va de la mine, blestematilor, in
focul de veci, care este gatit diavolilor si slugilor lui". Dar mai amara
si mai ticaloasa munca decat toate este a fi lipsit de slava lui Dumnezeu si a
nu fi invrednicit de vederea fetei Lui. Dupa cum zice si sfantul Ioan Hrisostom
"Chiar de n-ar fi râu de foc muncitor, nici alta osanda de pedeapsa, este
destul numai a sta de fata la acel infricosat divan si a vedea ca unii se
invrednicesc a fi slaviti si laudati, iar altii a fi defaimati si osanditi ca
sa nu mai vada fata lui Dumnezeu". Aceasta este cea mai cumplita si mai
nesuferita pedeapsa, rusine, necinste si intristare. Ca atunci, si mustrarea
constiintei si aducerea aminte a faptelor, precum am zis, este mai rea decat o
mie de munci; pentru ca sufletul isi va aduce aminte de toate cate a facut
aici, precum zic Sfintii Parinti, si de cuvinte, si de fapte si de ganduri si
nu poate uita nici una din cate a gresit. Iar ceea ce se spune la psalm:
"In ziua aceea se vor pieri toate gandurile lor", e vorba de cugetele
acestui veac, adica de case, mosii, rudenii, copii, de dare si luare. Pe toate
acestea, dupa ce iese sufletul din trup le pierde si de nici unele dintr-insele
nu-si mai aduce aminte, decat numai de bunatatile sau rautatile pe care le-a
facut. De aceasta isi aduce aminte si nu pierde pe nici una din ele; ba si daca
a folosit pe cineva cu ceva, sau el s-a folosit de altul, isi aduce aminte si
de cel ce l-a folosit si de cel pe care l-a folosit. De asemenea, si daca a
facut rau cuiva, sau a primit de la altul, isi aduce aminte si de acestea si nu
uita, precum am zis, nici una din cate a facut in lumea aceasta, ci pe toate le
tine minte cand iese din trup; inca si mai vadit si mai limpede le tine minte,
fiindca se slobozeste din acest trup pamantesc. Vorbind cu un batran pentru
aceasta si zicand acel batran ca sufletul cand iese din trup isi aduce aminte
si de pacatul ce a facut si de obrazul cu care l-a facut, eu ii ziceam:
"Nu va fi asa, ci poate va fi tinand minte sufletul numai obiceiul cel rau
care l-a deprins din lucrarea pacatului, si de acela numai isi va aduce aminte nu
si de obraze!". Dar batranul nu se incredinta de aceasta si zicea ca tine
minte si locul unde a pacatuit, si chipul pacatului si obrazul cu care a facut
pacatul. Si ne-am pricit mult pentru cuvantul acesta, dar cu adevarat asa o sa
fie si vai de noi de nu de vom ingriji.
Drept aceea, va zic pururea: nevoiti-va sa castigati cugete bune, ca sa le
aveti acolo: ca orice are omul de aici, aceea ia cu dansul.
Deci, o, fratilor, sa ne grijim ca sa scapam dintru aceste nevoi si Dumnezeu
isi va face mila de noi. Ca El este nadejdea tuturor marginilor pamantului si a
celor ce sunt pe mare departe. Cei ce sunt la marginile lumii sunt cei ce se
afla in rautatea cea deplina; iar cei ce sunt pe mare departe, sunt cei ce se
afla intru multa necunostinta, insa si unora si altora Hristos le este
nadejdea, noi numai putina osteneala sa facem si Dumnezeu ne miluieste, de
vreme ce sufletul omului se aseamana unei holde: ca precum de are cineva o
tarina si nu o lucreaza, cu cat o lasa de se inteleneste, cu atat se umple de
maracini, pe care de va vrea sa o curateasca, va trebui sa-si sangereze
mainile, pana sa dezradacineze maracinii, ce i-a lasat sa creasca in vremea
lenevirii lui (ca asa se cuvine sa secere cele ce a semanat); insa cel ce vrea
sa-si curateasca holda sa negresit trebuie sa dezradacineze bine maracinii, ca
de nu-i va scoate din radacina, ci numai ii va taia pe deasupra, iar vor
creste. Si dupa ce o va curati bine de maracini, indata trebuie sa o are si sa
semene intr-insa samanta buna; ca daca numai o va curati sau o va si ara dar pe
urma nu o va semana ci o va lasa, gasesc maracinii loc moale lucrat si mai bine
se inradacineaza si se fac mai multi. Asa si in sufletul trandav se fac
maracini, adica patimi, pe care vrand cineva sa le curateasca, trebuie sa taie
din radacina pofta cea veche si obiceiurile cele inradacinate; ca nu este alt
lucru mai rau, decat naravul cel rau. Pentru care zice si Marele Vasile:
"Cu anevoie poate cineva birui obiceiul sau cel rau, fiindca un narav ce
s-a intarit de multa vreme, are putere ca o fire". Pentru aceea trebuie sa
tai, precum am zis, intai obiceiurile cele rele si patimile, ca si pricinile
lor care sunt ca niste radacini. De nu se vor usca radacinile acelor obiceiuri,
lesne odraslesc iarasi ca maracinii; ca sunt unele patimi, care nimic nu pot
lucra, daca vei taia pricina lor din care se atata, precum zavistia singura nu
este numic, dar are pricina si radacina slava desarta, fiindca vrand cineva sa
fie slavit, uraste pe cel ce este slavit si cinstit. Tot asa si mania are multe
pricini, dar mai vartos se naste din iubirea poftelor trupesti. Aceasta ne
aduce aminte si Evagrie, spunandu-ne despre un oarecare sfant, ca zice: pentru
aceea fug eu de poftele trupesti, ca sa pot taia pricinile maniei. Si toti
parintii zic ca fiecare patima se naste din aceste trei: din trufie, din
iubirea de argint si din iubirea poftelor trupesti care (cum de multe ori v-am
spus) este curvia si lacomia. Pentru aceasta trebuie a taia nu numai patimile
ci si pricinile lor si a ne indrepta prin pocainta si plangere. Si apoi sa
incepi a semana samanta buna, adica lucrarea faptelor celor bune. Ca precum am
zis pentru tarina, de nu o va semana indata cineva, dupa ce o va curati si ara,
iar cresc maracinii si afland locul slab de aratura, fac radacini si mai adanci
si mai mari. Asa este si duhul omului: dupa ce se va indrepta si se va cai de
faptele cele rele, de se va lenevi, si nu va incepe indata sa se osteneasca a
face fapte bune, i se intampla ce zice Sfanta Evanghelie: ca duhul necurat cand
iese din om, se duce in locuri pustii cautand odihna, si neafland-o se intoarce
in locasul sau din care a iesit. Si intorcandu-se de-l ca afla nepregatit si
curatit, adica pustiu de toate faptele bune, merge sa ia cu dansul alte sapte
duhuri, mai rele decat el si viind, se salasueste acolo si se fac cele de apoi
ale omului aceluia mai rele decat cele dintai. Caci, cu neputinta e ca sufletul
sa ramana in aceeasi stare, ci se sporeste spre mai bine, sau se porneste spre
mai rau.
Drept aceea, tot cel ce voieste sa se mantuiasca, trebuie nu numai de rautate
sa se lase, ci sa faca si bine, precum zice Psalmistul: "Fereste-te de
rau, si fa bine". Adica, de pilda, are cineva obiceiul sa faca nedreptate?
Trebuie nu numai sa nu faca strambatate ci sa faca si dreptate; este curvar si
lacom ori betiv? Nu numai sa le paraseasca pe acestea, ci sa se sileasca sa
castige si infranarea. De este manios, nu numai sa conteneasca mania, ci sa
dobandeasca si blandete; de se mandreste, nu numai sa nu se mai mandreasca, ci
sa se si smereasca. Aceasta insemneaza: "Fereste-te de rau, si fa
binele". Caci oricarei patimi rele se impotriveste o fapta buna: mandriei
- smerenia; lacomiei - infranarea poftei; osandirii - rabdarea; maniei -
blandetea; uraciunii - dragostea. Asemenea si celorlalte patimi li se
impotrivesc fapte bune. Deci, precum scotand faptele cele bune, am bagat patimi
in sufletul nostru, tot asa trebuie sa ne nevoim nu numai sa scoatem de la noi
patimile, ci in locul lor inlauntrul nostru sa sadim, faptele cele bune, pe
care le avem din fire, date de Dumnezeu. Pentru ca in ceasul in care a zidit
Dumnezeu pe om, a semanat intr-insul si faptele cele bune, precum zice:
"Sa facem om dupa chipul si asemanarea noastra". Dupa chip a zis,
pentru ca Dumnezeu a facut pe suflet curat, fara nici o stricaciune si singur
stapanitor; iar dupa asemanare zice, adica asemenea cu Dumnezeu in faptele cele
bune, caci zice: "Fiti milostivi, precum si Tatal vostru cel din ceruri;
fiti sfinti, ca si Eu sfant sunt". Apostolul zice: "Fiti buni intre
voi", iar psalmul: "Bun e Domnul celor drepti la inima" si
altele asemenea. Aceasta insemneaza: dupa asemanare. Din care cunoastem ca
faptele cele bune fireste sunt sadite in om, iar patimile nu sunt din fire,
caci nu au fiinta, nici vreun ipostas, ci precum intunericul nu are fiinta
fireasca, caci se face din lipsa luminii, precum zice Marele Vasile, asa si
patimile se nasc in suflet din parasirea faptelor celor bune. Cata vreme este
invaluit omul de poftele trupesti, savarseste patima si o intareste de da
razboi cu sufletul. Pentru aceasta se cuvine, ca si cu tarina, cand ne punem
toata silinta sa o curatim, indata sa o si semanam cu samanta buna ca sa faca
rod bun. Dar mai trebuie sa aiba si aceasta purtare de grija: cel ce seamana
tarina sa adica sa intre adanc samanta in pamant, ca sa nu vina pasarile sa o
manance. Si apoi, dupa ce o va semana asa adanc, sa astepte mila lui Dumnezeu,
pana ce va trimite ploaia ca sa creasca samanta. Pentru ca oricat de mult s-ar
osteni omul sa sape si sa semene, de nu va trimite Domnul ploaie semintei lui,
toata osteneala este desarta. Asa si noi, cand vom face fapte bune, trebuie sa
le acoperim cu smerenie, si slabiciunea noastra sa o aruncam la Dumnezeu,
rugandu-ne sa ne ajute si sa ne primeasca osteneala, iar de nu, in desert ne
ostenim. Dar se va intampla si dupa ce ploua sa rasara samanta, de nu va mai
ploua la vreme, se usuca rodul si se pierde, caci nu numai samanta are nevoie
de ploaie ca sa rasara, ci si vlastarul dupa ce rasare, iarasi are trebuinta ca
sa creasca. Dar nici atunci sa nu fie fara de grija omul; caci de multe ori, si
dupa ce creste si face spic, cade bruma sau piatra si pierde roada. Asa este si
cu sufletul: Sa poata cineva osteni sa-l curete de toate patimile aratate mai
sus si sa faca si fapte bune, dar iarasi trebuie sa ceara mila lui Dumnezeu si
acoperamantul Sau, ca sa nu-l lase sa piara; ca precum am zis despre samanta,
si dupa ce va face lastar si va creste facand spic, de nu va ploua la vreme, se
usuca. Asa este si cu omul: dupa ce va face acestea toate, se pierde, de-si va
ridica Dumnezeu mila Sa si de-l va parasi. Insa Dumnezeu paraseste pe om, cand
nu-si pazeste starea sa: adica, daca este cineva postitor si cade in desfranare
de mancari si bauturi si altele; sau fiind smerit, cade in mandrie. Dumnezeu
mai mult se scarbeste de acestia si-i paraseste, ca pe unii ce au gustat
dulceata binelui si se intorc la amaraciunea raului. Pentru care si zice Sfanta
Scriptura: "Cel ce va pune mana pe plug si se va intoarce inapoi, nu se indrepteaza
intru imparatia lui Dumnezeu". De aceea si Sfantul Vasile intr-un fel
judeca pacatul celui cucernic si in altul al celui ce se afla in greseala.
Deci, trebuie sa ia fiecare aminte la sinesi, ca orice fapta buna, oricat de
mica, sa nu o faca cu mandrie spre placerea oamenilor, sau cu alt scop lumesc,
ca atunci acea mica meteahna, face de pierde tot lucrul, precum am zis despre
bruma, piatra si altele. Chiar de nu se strica rodul din aceste intamplari, ci
sta pana la seceris, nici atunci sa nu fie fara de grija, ca se intampla de
multe ori si dupa ce secera cineva tarina si ispraveste toata osteneala, ca
vine un om vrajmas de da foc rodului si se prapadeste toata sudoarea lui. Deci,
nu poate sa fie fara grija, pana cand nu va baga roadele sale in jitnita. Asa
si omul, dupa ce va scapa din toate cele ce am zis, nici atunci nu trebuie sa
fie fara grija. Ca se intampla la urma tuturor acestora, ca afla diavolul ceva,
si-l inseala, sau cu indreptare, sau cu mandrie, sau aducandu-i ganduri de
necredinta. Si nu numai ca pierde toate ostenelile sale, ci il face sa se
departeze de la Dumnezeu. Si ceea ce n-a putut sa-i faca cu lucrul, il face cu
un gand rau; caci se intampla cateodata ca si numai un gand rau de-l va primi
cineva, sa-l indeparteze de Dumnezeu.
De aceea, va zic pe scurt: cel ce se nevoieste sa se mantuiasca, nu trebuie sa
fie fara de grija, pana la moarte.
Asadar, sa nu ne lanevim, fratilor, ci sa ne ostenim si sa avem mare grija si
sa ne rugam lui Dumnezeu pururea cu tot dinadinsul, ca sa ne acopere si sa ne
pazeasca, pentru bunatatea Lui, spre slava Tatalui, a Fiului, si a Sfantului
Duh, acum si pururea si in vecii vecilor,
Amin!
CUVANTUL AL 13 -LEA
PENTRU CA SA SUFERIM ISPITELE CU MULTUMITA SI FARA TULBURARE
Bine
a zis avva Pimen ca sporirea monahului se cunoaste in ispite. Monahul care vine
sa slujeasca lui Dumnezeu cu adevarat, trebuie negresit (precum zice Întelepciunea)
sa-si gateasca sufletul de ispite, ca sa nu-i para rau niciodata de cele ce i
se intampla, stiind ca nimic nu se face fara voia lui Dumnezeu din cele ce i se
intampla si ca toate cate se fac se fac cu voia lui Dumnezeu cu adevarat
trebuie sa fie si bune si spre folosul sufletului le face, fiindca ne iubeste
si-i este mila de noi. De aceea, sa multumeasca bunatatii Lui pentru toate,
precum zice Apostolul. Si niciodata sa nu se intristeze de orice i se va
intampla, ci fara tulburare sa primeasca cele ce-i vin, si cu smerenie si cu
nadejdecatre Dumnezeu, sa creada, precum am zis, ca toate cate face Dumnezeu, le
face fiindca ne iubeste, din bunatatea lui, si nu este cu putinta acestea sa
fie mai bunealtfel decat cum Dumnezeu le face. Daca cineva, avand un prieten,
care stie ca il iubeste, orice ar patimi de la el, fie si lucru de scarba, zice
ca aceasta o a facut prietenul meu pentru ca ma iubeste si niciodata nu crede
ca prietenul sau ii voieste raul, cu cat mai vartos suntem datori sa socotim
aceasta despre Dumnezeu, care ne-a zidit, ne-a socos dintru nefiinta si s-a
facut om pentru noi, sa credem, adica, ca toate le face pentru binele nostru.
Despre un prieten ar putea sa creada cineva, ca face acestea din dragoste si
mila pentru el, dar nestiind sa chiverniseasca cum se cade lucrul, greseste si
nevrand; dar despre Dumnezeu nu putem spune aceasta, ca El este izvorul
intelepciunii si cunoaste toate cele ce sunt pentru binele nostru si dupa folos
ne chiverniseste pana si la cele mai mici. Ar putea zice iarasi cineva despre
prieten: desi ma iubeste, ii este mila de mine si stie sa ma chiverniseasca,
dar nu poate sa-mi ajute la cele ce stie ca-mi sunt de folos. Despre Dumnezeu
nici aceasta nu o putem zice, ca toate le poate si nimic nu-i este cu
neputinta. Deci, daca stim despre Dumnezeu ca ne iubeste si-i este mila de
zidirea Lui, ca El este izvorul intelepciunii, ca stie sa ne chiverniseasca si
nimic nu-i este cu neputinta, ci toate slujesc Lui, trebuie sa credem ca tot ce
face, le face pentru folosul nostru si asa se cuvine sa le primim cu multumire,
precum am mai zis, ca de la un stapan bun si milostiv, chiar daca sunt
intristatoare, ca pe toate le face cu dreapta judecata si nu trece cu vederea
(fiind drept si milostiv) nici cea mai mica scarba a noastra.
Cineva ar putea sa se indoiasca adesea intru sine, zicand: Daca cineva
pacatuieste din pricina vreunei scarbe, cum este cu putinta a spune ca pentru
folosul sau este? Sa stiti insa ca nu din vreo nevoie intamplatoare greseste
cineva, ci din nerabdare si pentru ca nu vrem sa suferim nici cea mai mica
scarba, sau sa patimim ceva impotriva voii noastre. Caci, peste puterea voii
noastre, nu ne lasa Dumnezeu sa fim ispititi, precum zice si Apostolul:
"Credincios este Dumnezeu care nu ne va lasa sa fim incercati peste
puterea noastra". Noi suntem nerabdatori si lenesi, si fara smerenie, de
aceea suferim. Si cu cat ne silim sa scapam de ispite, cu atat ne ingreunam de
ele, ca neavand rabdare, niciodata nu ne putem mantui de ele.
Sunt unii care innoata pe mare, pentru vreo trebuinta. Cei ce stiu mestesugul innotarii, cand vad vreun val venind asupra lor, se pleaca sub dansul pana ce trece, si asa innoata fara vatamare; iar cei ce nu stiu, vrand sa stea impotriva valului, sunt aruncati afara si impinsi departe. Iar daca incep iarasi a innota, venind alt val, de-i va sta si acestuia impotriva, iarasi sunt aruncati afara. Si nu numai ca se ostenesc in zadar nesporind inainte, ci se zdruncina rau. Iar de se vor pleca sub val, precum am zis, si se vor smeri sub el, trec fara stricaciune si ajung unde le este gandul si-si fac treaba lor.
Asa
este si la ispite: de le va suferi cineva cu rabdare si smerenie, le trece fara
stricaciune, iar de se vor impotrivi si tulbura, gasind pricina la orice, si pe
sine se tulbura si ispita o adauga. Si in loc sa se foloseasca, mai mult se
pagubesc: ca ispitele mult folosesc pe cei ce le indura fara tulburare. Chiar
daca am fi suparati de vreo patima, tot nu trebuie sa ne tulburam, ca cine se
tulbura de supararea patimii, nu o patimeste din altceva decat din nebunie si
mandrie; pentru ca nu-si cunoaste starea si nici nu vrea sa se osteneasca,
precum zic Parintii. Iar pricina ca nu sporim aceasta este ca nu stim puterile
noastre, nici nu avem rabdare la ceea ce incepem, ci fara osteneala vrem sa
castigam faptele bune. Dar pentru ce te tulburi, o, pacatosule, fiind suparat
de pacat? Pentru ce te sperii? Daca l-ai facut, il ai, pentru aceea te tulbura;
arvuna pacatului o ai in tine, de ce zici: la ce ma supara? Decat sa cartesti,
mai bine rabda, nevoieste-te, roaga-te lui Dumnezeu ca sa te izbaveasca.
Fratilor, nu este cu putinta sa nu aiba scarba pacatului cel ce il face. Si
avva Sisoie a zis: "Lucrurile pacatului avandu-le intru noi, pacatul nu se
departeaza"; da-i arvuna ce ai luat-o, si asa o sa scapi. Lucrurile
pacatului nu sunt altceva decat pricinile care indeamna spre pacatuire. Iar
arvuna, unirea cu dulceata pacatului. Deci, atata vreme cat nu ne vom izbavi de
acestea, e cu neputinta a nu fi robiti de ganduri rele, care ne silesc sa facem
pacatul si nevrand noi, fiind inca de la inceput, de voie, ne-am dat in mainile
lor.
Aceasta este ceea ce zice proorocul despre Efraim: Ca a silnicit pe potrivnicul
sau adica constiinta sa, si a defaimat judecata, caci a poftit Egiptul si asa
fara voie a fost robit de Asirieni. Egipt, numesc Parintii voia trupului, care
ne atrage spre desfranari, deprinzand gandul nostru sa se plece la patimi
trupesti; iar Asirieni numesc cugetele cele rele, care ne tulbura mintea si o
umplu de idolii cei necurati, tragand-o cu sila si nevrand, spre faptuirea
pacatului. Deci, de se va deda cineva cu voia la odihna trupeasca, se sileste
si fara de voia sa a se duce la Asirieni, ca sa slujeasca lui Nabucodonosor.
Aceasta, stiind-o proorocul, il mustra, zicand: "Nu va pogorati in Egipt!
Ce faceti ticalosilor? Smeriti-va putin, plecati umerile voastre si slujiti
imparatului Vavilonului si sedeti in pamantul parintilor vostri". Apoi, il
si intareste zicand: "Nu va temeti de fata lui, caci cu voi este Dumnezeu
si va va scapa din mainile lui". De mai inainte de a spune necazul ce o sa
vina de nu se vor supune lui Dumnezeu: "De veti merge, zice, la Egipt,
veti fi robi, spre blestem si ocara". Iar ei au raspuns: "Nu sedem in
pamantul acesta, ci ne ducem in Egipt, ca sa nu vedem razboi, nici sa nu auzim
glasul trambitei si sa murim de foame". Deci s-au dus si au slujit lui
Faraon, iar pe urma si fara voia lor au ajuns robi Asirienilor.
Luati
aminte puterea cuvintelor: inainte de a face pacatul, desi te lupta gandurile,
dar fiind in cetatea ta, esti slobod si ai pe Dumnezeu in ajutor. Si de te vei
smeri si vei purta jugul scarbei cu multumire, nevoindu-te cat de putin, te
scapa ajutorul lui Dumnezeu. Iar de nu te vei osteni, si vei primi odihna
trupului, atunci cu sila vei fi dus in pamantul asirienilor, si le slujesti,
chiar nevrand. Atunci le zice proorocul: "Rugati-va pentru viata lui
Nabucodonosor ca in viata lui sta mantuirea voastra". Nabucodonosor
inseamna a avea rabdare la scarbele ce se intampla si a nu fugi de ea, ci a o
suferi cu smerenie ca si cum ar trebui sa fii mahnit, si a nu te socoti vrednic
sa scapi de greutatea ei. Chiar de se va prelungi acea scarba si se va inteti
si intari asupra-ti ispita, sa o rabzi fara cartire, fie ca stii sau nu pricina
din care a venit mahnirea, cu credinta ca nimic nu face Dumnezeu fara judecata
si dreptate. Intocmai ca fratele acela, caruia ridicandu-i Dumnezeu ispita,
plangea si se tanguia zicand: "Doamne, au nu sunt vrednic sa fiu ispitit
catusi de putin?". E scris de asemenea ca ucenicul unui mare batran era
foarte tare suparat de curvie. Batranul, vazandu-l ca se ostenea mult, ii zice:
"Vrei sa ma rog lui Dumnezeu sa te usureze de ispita?". Iar fratele
i-a raspuns: "Parinte, desi ma ostenesc, insa simt in mine rod de
osteneala. Mai degraba, roaga-te lui Dumnezeu sa-mi dea rabdare".
Vedeti, acestia vor sa se mantuiasca cu adevarat, asta insemneaza a purta cu
smerenie jugul supararii si a te ruga pentru viata lui Nabucodonosor, despre
care zice proorocul ca intru viata lui este mantuirea noastra. De asemenea,
ceea ce a spus fratele: ca simt rod din osteneala, inseamna: intru viata lui
este mantuirea mea. De aceea, i-a zis si batranul: "Frate, astazi am
cunoscut ca sporesti, ba m-ai si intrecut". Caci atunci cand se nevoieste
cineva sa nu faca pacatul si incepe a lupta cu gandurile cele rele, se
smereste, se umileste, se nevoieste si cu scarba ostenelii, putin cate putin se
curateste si-si vine in fire. Din nepricepere si din mandrie, dar, se tulbura
cineva cand se supara de vreo patima, cand mai degraba se cuvine (cunoscandu-si
cu smerenie puterile sale) sa sufere rugandu-se, pana ce va face Dumnezeu mila
cu dansul. Caci daca nu va fi ispitit cineva si nu va suferi scarba patimilor,
niciodata nu se va sili sa se curateasca. Precum zice si psalmul pentru
aceasta: "Cand rasar pacatosii ca iarba si se ivesc toti cei ce lucreaza
faradelegea, ca sa piara in veacul veacului". Cand, adica, se vor arata
patimile la cei ce se nevoiesc, atunci vor fi izgonite de la dansii.
Pricepeti
puterea cuvantului. Intai rasar gandurile cele rele, apoi se vadesc patimile si
atunci se izgonesc. Acestea toate se intampla la cei ce se nevoiesc; dar noi
facand pacatul si patimile lucrand totdeauna nu stim nici cand rasar gandurile
rele, nici cand se ivesc patimile, ca sa ne luptam impotriva lor, pentru ca
suntem inca impilati jos in Egipt, la lucrarea pamantului lui Faraon. Oare cine
ne va arata macar robia ca sa o pricepem, sa ne smerim si sa ne mantuim?
Evreii, cand erau in Egipt, in robia lui Faraon si lucrau caramizi, erau
impilati cu fata la pamant. Tot asa si sufletul, cand este stapanit de diavolul
si lucreaza pacatul, calca cugetul sau si-l face sa nu mai cugete la nimic
duhovnicesc, ci totdeauna cugeta si face lucruri pamantesti. Scriptura zice
caci, cu caramizile facute de evrei, s-au zidit trei cetati tari: Pito, Remesi
si On, adica Heliopolis... Acestea sunt: iubirea de pofta, alta, iubirea de
argint, iar a treia iubirea de slava, din care se nasc toate celelalte pacate.
Iar cand a trimis Dumnezeu pe Moisi sa scoata pe evrei din Egipt si mai mult ii
silea Faraon la lucru, zicandu-le: "De aceea, cereti a merge sa slujiti
Dumnezeului vostru, fiindca sedeti fara de lucru". Tot asa face si
diavolul cand vede ca i s-a facut mila lui Dumnezeu de vreun suflet si vrea
sa-l usureze de patimi, prin cuvantul Sau sau prin vreuna din slugile Sale.
Atunci vrajmasul ingreuiaza si mai mult patimile asupra lui si-i da mai tare
razboi impotriva. Insa parintii stiind acestea, intaresc pe om cu invataturile
lor si nu-i lasa se se infricoseze. Ci unul zice: ai cazut? Scoala-te iar de
vei cadea iarasi scoala-te, si altele. Altul: de aici se vede puterea celor ce
se sarguiesc spre savarsirea faptelor bune, ca de vor cadea, nu se tem, nici nu
se deznadajduiesc, ci iarasi se silesc. Si asa, fiecare dintre parinti, cu acest
fel de sfaturi, da mana de ajutor celor scarbiti de vrajmasi si se trudesc. Ca
si Parintii s-au invatat asa din Sfanta Scriptura care zice: "Au doara,
cel ce cade nu se scoala? Si cel ce se rastoarna, nu se va intoarce?
Intorceti-va spre mine, fiilor, si eu voi vindeca stricaciunile voastre"
zice Domnul. Si altele asemenea. Iar cand s-a ingreuiat mana lui Dumnezeu peste
Faraon si peste slugile lui si a voit sa slobozeasca pe evrei, a zis Faraon,
catre Moisi: "Duceti-va sa va inchinati Dumnezeului vostru, insa oile si
vacile voastre le lasati aici". Care inchipuiesc gandurile inimii, pe care
voia sa le stapaneasca Faraon, socotind ca pentru aceste vite, evreii se vor
intoarce iarasi la dansul. Moisi i-a zis lui: "Nu! Ci si tu sa ne dai
jertfe ca sa le aducem Dumnezeului nostru, iar lucrurile noastre le luam toate
cu noi si nimic nu lasam". Dupa ce a scos Moisi pe evrei din Egipt si i-a
trecut prin mare, vrand Dumnezeu sa-i duca la cei saptezeci de finici si la
cele douasprezece izvoare de apa, i-a dus intai la Mera, si se mahnea norodul
neafland apa sa bea, ca apa aceea era amara. Apoi, de la Mera, i-a dus la lucul
unde erau cei saptezeci de finici si cele douasprezece izvoare de apa. Asa si
sufletul: cand va inceta faptuirea pacatului si va trece marea cea intelegatoare,
intai trebuie sa se osteneasca a suferi multe scarbe si apoi asa prin scarbe sa
intre in sfanta odihna: caci cu multe scarbe trebuie sa intram intru imparatia
cerurilor, fiindca scarbele aduc mila lui Dumnezeu in suflet, precum vanturile
aduc ploaia. Si in ce chip, ploaia cea multa, daca semenaturile sunt tinere, le
putrezeste si-si pierd rodul lor, iar vanturile le zvanteaza putin cate putin
si le intaresc; tot asa si la suflet: odihna, negrija si lenea il imbolnavesc
si-l slabesc, iar ispitele il intaresc si unesc cu Dumnezeu, precum zice:
proorocul: "Doamne, intru necazuri mi-am adus aminte de Tine!".
Pentru aceasta, precum am zis, nu trebuie sa ne tulburam, nici sa ne ingreuiem
de suparari, ci sa le suferim si sa multumim intru necazuri, si totdeauna sa ne
rugam lui Dumnezeu cu smerenie, ca sa reverse mila Sa peste neputinta noastra
sa sa ne acopere de toata ispita. Ca Lui, i se cuvine slava, cinstea si
inchinaciunea, in veci, Amin!
CUVANTUL AL 14 -LEA
PENTRU
SAVARSIREA SI ALCATUIREA FAPTELOR CELOR BUNE ALE
SUFLETULUI
Zice
Scriptura despre moasele acelea care dadeau viata copiilor evreiesti, ca avand
moasele frica de Dumnezeu si-au zidit casele lor. Oare e vorba despre case
vazute? Si ce cuvant are, ca sa-si zideasca casele lor pentru frica de
Dumnezeu? Caci noi facem dimpotriva, pentru ca si casele ce le avem ne invatam
sa le lasam odata pentru frica lui Dumnezeu. Nu-i vorba deci de casa vazuta, ci
de casa sufletului, pe care o zideste cineva cu paza poruncilor lui Dumnezeu,
invatandu-ne Scriptura prin aceasta ca frica de Dumnezeu indeamna sufletul sa
pazeasca poruncile Lui, si cu aceste porunci se zideste casa sufletului.
Sa ne gandim si noi,
fratilor, ca se cade sa ne temem de Dumnezeu si sa ne zidim casele noastre, ca
sa aflam acoperamant in vremea iernii, in vreme de ploaie si de fulgere si de
tunete: ca nesuferita este iarna la cel ce nu are casa.
Dar cum se zideste casa
sufletului? Putem invata mestesugul lucrului de la casa cea vazuta. Cel ce vrea
sa-si zideasca, casa, trebuie sa o intareasca din toate partile, zidind deodata
toti cei patru pereti ai casei, iar nu numai dinspre o parte sa zideasca, iar
pe celelalte sa le lase, ca nimic nu foloseste, ci face numai osteneala si
cheltuiala in zadar.
Asa-i si cu sufletul. Cel ce
vrea sa-si zideasca casa sufletului, nu trebuie sa lase vreo parte din cele
patru ale zidirii, ci toate partile trebuie sa le zideasca si sa le faca
drepte. Asta este ceea ce zice avva Ioan: "Voiesc pe om sa aiba
impartasire cu toate faptele bune", iar nu cum fac unii ca tin numai o
fapta buna si silindu-se numai la aceea, nu poarta nici o grija de celelalte.
Poate ca acea fapta buna o au din fire, fie deprinsa din obicei si de aceea nu
se ingreuiaza de patima cea impotriva ei si fiind cuprinsi de alta patimi nu
pun nici o silinta impotriva lor, ci se rezema numai pe acea fapta buna,
socotind ca au un mare lucru. Acestia se aseamana cu cei ce zidesc numai un
perete si-l tot inalta, si numai la inaltarea acelui zid se semeteste, socotind
ca mare lucru face, nestiind ca de va sufla un vant tare, il surpa jos, fiindca
sta singur si nu-i legat cu altele. Insa nici acoperamant nu poate face
deasupra lui, ca nu are sprijin pe ce se rezema. Deci, nu trebuie sa faca asa
ceva cel ce vrea sa-si zideasca casa sufletului sau, ci mai vartos trebuie sa
zideasca casa din toate cele patru parti si sa o acopere. Cum se face aceasta?
Mai intai, trebuie o temelia buna, care este credinta, caci fara credinta,
precum zice Apostolul, nu este cu putinta sa inceapa a zidi. Si de se va
intampla sa aiba ascultare sa puna o piatra. De se va intampla tulburare
vreunui frate, sa puna o piatra de suferire. S-a intamplat sa aiba infranare?,
sa puna alta piatra. Si asa, din toata fapta cea buna ce se va intampla sa puna
cate o piatra la zidire. Sa mearga cu zidirea imprejur ingradind, cand cu cate
o piatra de milostivire, cand cu alta de taierea voii, cu alta cu blandete, si
cu altele asemenea. Peste toate acestea sa aiba rabdarea si vitejia, ca acestea
sunt colturile si cu acestea se leaga zid de zid si nu se darama, nici nu se
povarneste un perete de celalalt: ca fara de acestea nu poate face cineva nici
o fapta buna. Pentru ca de nu va avea rabdare si barbatie in sufletul sau, nu
poate face nimic. De aceea zice: "Intru rabdarea voastra, veti castiga
sufletele voastre". De asemenea, cel ce zideste trebuie sa puna mortar la
toata piatra; ca de va pune piatra pe piatra fara lut, cad pietrele si de
darama zidul. Mortarul este smerenia, pentru ca este jos pe pamant, sub picioarele
tuturor. Deci, toata fapta buna, fara smerenie, nu este nimic, cum au zis
batranii: "Precum nu-i cu putinta a se construi o corabie fara cuie, tot
asa nu-i cu putinta calugarului sa se mantuiasca fara smerenie". De aceea
trebuie ca orice bine ar face cineva, sa-l faca cu smerenie, ca smerenia sa-i
intareasca si sporeasca ceea ce face. Zidul trebuie sa aiba si barne, ceea ce
este cumpana priceperii, adica a chibzui lucrul care intareste casa, uneste
piatra cu piatra, strange zidirea si-i da si oarecare podoaba. Iar acoperamant
este dragostea, care este savarsirea faptelor bune, dupa cum acoperamantul este
savarsirea casei. Mai pe urma de acoperamant vine cea dimprejur incununare a
podirii, precum scrie si in lege: "De veti zidi case si le veti podi, sa
le intariti cu cea dimprejur incununare". Incununarea este smerenia,
caci aceasta incununeaza si pazeste toate faptele bune. Dupa cum fiecare fapta
buna trebuie sa fie pazita de smerenie (dupa cum am zis, ca toata piatra se
pune cu mortar), tot asa si savarsirea faptelor bune are trebuinta de smerenie,
care lucru cunoscand sfintii au marturisit ca pe masura ce sporeste fapta buna,
se adauga si smerenia.
V-am aratat si noi, ca, cu
cat se apropie cineva de Dumnezeu, cu atat se vede mai pacatos si se smereste.
Copiii pentru care scrie Legea sa nu cada de pe acoperamant, insemneaza
gandurile ce se nasc in suflet, pe care trebuie sa le pazim cu smerenie, ca sa
nu cada de pe acoperamant, care este, precum am zis, savarsirea faptelor bune.
Iata ca s-a ispravit casa cu
toate cele trebuincioase ale ei. Oare nu mai lipseste ceva? Inca am mai lasat
una. Si care este aceasta? Iscusinta mestesugului. Ca de nu va fi un mester bun
sa lucreze bine si drept, cat de putin stramb de va fi zidul, se pleaca si cade
casa. Mester destoinic este acela care face faptele bune cu intelepciune. Ca se
intampla de face cineva o fapta buna, dar fiindca nu a facut-o cu cuget bun, o
pierde, ba de multe ori nici nu o poate savarsi, ce zideste azi, surpa maine,
puind o piatra si scotand doua. Cum am zice de pilda: Vine un frate si-ti zice
cuvant de mahnire sau de tulburare, si taci si-i faci metanie: iata, ai pus o
piatra. Apoi mergi si spui altui frate: cutare m-a ocarat si mi-a zis cutare
cuvant, iar eu nu numai ca am tacut, dar i-am facut si metanie. Iata ca ai pus
o piatra, dar ai scos doua, caci te-ai falit. Sau face cineva metanie unui
frate din fatarnicie. Inseamna ca pune o piatra si iar a o scoate. Iar cel ce
face metanie cu pricepere, convins ca el a gresit si numai el este vinovat,
zidirea acestuia este buna. Iarasi, altul are tacere dar nu pricepere, pentru
ca se socoteste ca face bine. Iar cel ce se socoteste nevrednic sa graiasca,
acela tace cu pricepere, precum au zis parintii. Un altul se socoteste pe sine
intru nimic, insa cugeta ca face lucru mare, ca se smereste adica, nestiind ca
nu este nimic aceasta, fiindca nu o face cu pricepere. Iar a se micsora pe sine
cu pricepere, inseamna a se socoti mai misel decat toti, a se numi om de nimic,
defaimandu-se ca nu este vrednic nici a se numara printre oameni. Precum a
facut avva Moise Arapul zicandu-si: "O, piele neagra si incarbunita, tu nu
esti om, de ce te amesteci cu oamenii?". Altul slujeste unui bolnav si
socoteste ca slujeste ca sa aiba plata. Iata nici aceasta nu este cu minte,
pentru ca de i se va intampla vreo intristare, indata paraseste lucrul inainte
de a-l fi terminat, fiindca o face cu o anumita socoteala. Iar cel ce slujeste
cu minte, slujeste ca sa castige milosardie si indurare de milostivire. Unul ca
acesta, orice i s-ar intampla, fie din afara, fie ca insusi bolnavul s-ar porni
spre dansul, sufera fara tulburare, avand multa luare aminte in cugetul sau,
stiind ca mai mult ii foloseste lui bolnavul cu aceasta, decat el bolnavului.
Si cu aceasta buna cugetare se usureaza si el de patimi, se izbaveste si de
razboi. Ca eu am vazut un frate ce se lupta foarte tare de pofte si fiindca
slujea cu pricepere unui bolnav de dizenterie, s-a mantuit de razboi. Spune si
Evagrie despre un batran mare ca a izbavit pe un frate de nalucirile ce vedea
noaptea, poruncindu-i sa posteasca si sa slujeasca unui bolnav. Fiind intrebat
batranul despre aceasta, zicea ca acest fel de patimi nu se potoloesc cu
altceva, decat cu milosardia. De se va pustnici cineva din trufie, sau un cuget
inalt, ca adica face fapta buna, unul ca acesta nu se nevoieste cu pricepere.
De aceea din te miri ce incepe a se scarbi asupra fratelui sau si a-l ura,
cugetand in sine ca este ceva. Acesta cu osandirea fratelui sau nu numai ca
pune o piatra si scoate doua, ci este in primejdie a surpa toata zidirea. Iar
cel ce se osteneste cu stiinta, nu socoteste ca face o fapta buna, nici nu vrea
sa fie laudat ca un sarguitor, ci se sileste prin infranare sa scape de patimi,
si, izbavindu-se de dansele se smereste mai mult, tamandu-se totdeauna de
caderea un trufie. Pentru aceasta zis Parintii: "Calea smereniei sunt
ostenelile trupesti, care se fac cu pricepere". In scurt, orice fapta buna
nu trebuie facuta cu alt cuget, decat ca sa o castigi si sa o deprinzi. Unul ca
acesta poate fi socotit, precum am zis, mester si zidar bun, care poate sa
zideasca casa temeinica. Deci, cel ce vrea sa ajunga la aceasta buna stare, cu
ajutorul lui Dumnezeu, nu trebuie sa zica: sunt mari faptele cele bune, cum
putem sa le savarsim?, pentru ca cel ce zice aceastea, sau nu nadajduieste la
ajutorul lui Dumnezeu, sau se leneveste a se ruga pentru vreun bine. Ce fapta
buna vreti sa o cercetam, ca sa vedem ca de noi depinde daca vrem s-o facem?
Scris este sa iubesti pe aproapele tau ca insuti pe tine. Sa nu zici cum pot sa
ma ingrijesc de scarbele lui ca de ale mele? Si mai vartos de cele ascunse in
inima lui, pe care nici nu le vad, nici nu le aud ca pe ale mele?
Nu-ti lasa mintea sa cugete
la acestea, nici nu gandi ca fapta buna este grea si cu anevoie de facut, ci
cauta mai intai sa crezi in Dumnezeu si pune inceput bun; descopere-ti cugetul
si silinta ta celui prea Inalt, si vei vedea ajutorul lui Dumnezeu, spre
lesnirea savarsirii acelei fapte bune. Însa lucrul peste putinta si fara
randuiala sa nu încerci nici a incepe. De pilda: de ar fi o scara cu un capat
pe pamant si cu celalalt în cer, iar tu stand in mijlocul ei ai zice: cum sa
zbor de la pamant si sa ma aflu tocmai in vraful scarii? Acest lucru nu-i cu
putinta si nici Dumnezeu nu-l cere de la tine. Ci deocamdata stai pe loc,
silindu-te sa nu te pogori jos. Adica a nu face intai rau vecinului, nu-l
ocara, nu-l grai de rau, nu te scarbi de el, nu-l necinsti si dupa ce te vei
deprinde cu acestea, incepe a-ti fie mila de dansul, a-l mangaia cu cuvantul,
apoi sa-l si ajutorezi la vreo lipsa ce va avea. În acest chip, cate o treapta
suindu-te, ajungi cu ajutorul lui Dumnezeu la varful scarii. Ca ajutand
vecinului tau cate putin, incepi sa iubesti si binele lui ca si cum ar fi al tau
si folosul lui ca al tau. Asa se implineste porunca care zice: sa iubesti pe
aproapele tau ca pe tine.
Fratilor, de vom cerceta,
aflam, si de vom cere de la Dumnezeu, ne da luminare. Ca zice la Sfanta
Evanghelie: "Cereti si vi se va da, cautati si veti afla, bateti si vi se
va deschide". Cereti insemneaza sa ne rugam si prin rugaciune sa cerem;
iar cautati insemneaza sa luam aminte cum vine aceasta fapta buna, ce lucru
este cel ce o aduce si ce trebuie sa facem ca sa o castigam. Daca vom cerceta
asa in toata ziua, vom afla; iar bateti si vi se va deschide inseamna sa facem
poruncile lui Dumnezeu, ca tot cel ce va bate, cu mainile bate, iar mainile
inchipuiesc lucrarea. Dumnezeu vrea nu numai sa cerem, ci sa si cautam cu luare
aminte si apoi sa ne ostenim, nevoindu-ne a fi gata la tot lucrul bun, precum
zice Apostolul. Iar sa fim gata, ce insemneaza? Cand cineva vrea sa faca
corabie, intai gateste toate cele trebuincioase, pana si curele, smoala si cel
mai mic lucru, apoi incepe lucrarea. Asa trebuie sa fim si noi gatiti la toata
fapta cea buna, sa avem toata gatirea spre a face voia lui Dumnezeu cu minte,
cum vrea El si-i place. Dar oare ce insemneaza ceea ce zice Apostolul:
"Voia lui Dumnezeu cea buna, placuta si deplina?" Toate cate se fac,
se fac cu voia lui Dumnezeu, precum zice proorocul: "Eu, Domnul cel ce fac
lumina si zidesc intunericul", sau cu lasare, precum zice: "Nu este
rautate in cetate, care sa nu o fi facut Domnul", rautate numind lucrurile
cele intristatoare, care se fac pentru pedeapsa noastra, precum este: foametea,
ciuma, seceta, bolile, razboaiele. Toate acestea nu se fac cu voia lui
Dumnezeu, ci cu lasare, fiindca le lasa Dumnezeu sa ni se intample pentru
folosul nostru. Pe acestea nu vrea Dumnezeu sa le voim, nici sa nu ne silim ca
sa ne vina. Cum am zice de pilda: Prin slobozirea lui Dumnezeu o cetate este
pradata, dar nu-i voia lui Dumnezeu ca noi insine sa-i dam foc s-o ardem, sau
s-o daramam. Dumnezeu lasa sa vina asupra cuiva vreo boala sau scarba, dar nu
voieste ca si noi sa scarbim pe acela, sau sa zicem: "De vreme ce este
voia lui Dumnezeu sa se imbolnaveasca, pentru ce sa-mi fie mila de
dansul?". Sau insusi cel cu ispita sa nu zica in inima sa: "De vreme
ce Dumnezeu vrea sa patimesc fie boala, fie scarba, pentru ce sa ma pazesc eu,
sau pentru ce sa primesc mangaiere". Dumnezeu nu voieste nicidecum acest
lucru de la noi. Dar ce voieste El sa vrem noi? Voia Lui cea buna se savarseste
in cele ce se fac dupa poruncile Lui, adica: sa ne iubim unul pe altul, sa
facem milostenie, si altele asemenea. Aceasta este voia lui Dumnezeu cea buna.
Dar cea placuta care este? Orice bine ar face cineva, nu poate sti daca il face
precum este placut Domnului. Se intampla sa gaseasca cineva o saraca frumoasa,
fara parinti; ii place si o ia si o hraneste ca pe o saraca. Acesta bine a
facut, pentru ca a implinit porunca lui Dumnezeu. Acest bine insa fiind cu
oarecare patima omeneasca, nu este placut lui Dumnezeu. Placut este cand face
cineva milostenie fara nici un gand omenesc, cu numai din insasi bunatatea, din
insasi milostivirea, atunci cand este placut. Iar desavarsirea este cand face
cineva milostenie sau orice alta fapta buna, fara indoiala, fara pregetare,
fara greutate, ci din toata puterea, cu toata voia si cu atata dragoste, incat
socoteste ca el se foloseste din acea facere de bine si nu ca pe altul
foloseste, iar dand milostenie se bucura ca si cand ar lua, iar nu ar da el.
Atunci se socoteste ca face voia lui Dumnezeu cea buna, placuta si deplina.
Aceasta insemna a face poruncile lui Dumnezeu cu pricepere. Negresit, nu este
fapta mai buna ca milostenia, caci aceasta singura poate mantui pe om, precum
zice poroorocul: "Mantuirea sufletului este bogatia omului". Si
iarasi in alt loc: "Cu milostenia sterget-ti pacatele tale". Însusi
Domnul a zis: "Fiti milostivi, precum si Tatal vostru cel ceresc este
milostiv". N-a zis: postiti, precum posteste si Tatal vostru cel ceresc;
nici n-a zis: fiti curati, precum si Tatal vostru este curat, ci zice:
"Fiti milostivi, precum si Tatal vostru cel ceresc este milostiv".
Pentru ca numai aceasta fapta buna se aseamana cu Dumnezeu. Înca si in Sfanta
Evanghelie unde arata despre a doua venire a Domnului, numai pentru milostenie
si nemilostivire arata. Cu toate acestea, si aceasta se cuvine sa o facem cu pricepere,
ca scopul milosteniei este de multe feluri. Unul face milostenie ca sa i se
indestuleze tarina cu bogata roada si Dumnezeu ii blagosloveste tarina, si nu
iese din scopul lui; altul face milostenie ca sa nu i se primejduiasca corabia,
si Dumnezeu o pazeste; altul pentru sanatatea copiilor lui, si Dumnezeu ii
indeplineste cererea; altul face numai ca sa fie slavit si Dumnezeu nu-i trece
cu vederea facerea lui de bine, si-l cinsteste. Si orice voieste fiecare ii da
(cand stie ca nu i se pagubeste sufletul din aceasta). Dar acestia toti si-au
luat plata lor si cu nimic nu le este dator Dumnezeu, fiindca si scopul lor n-a
fost pentru folosul ce viitor al sufletului, ci pentru acest vremelnic si
fiindca fiecare din cei de mai sus si-au luat plata pentru milostenia facuta,
Dumnezeu nu le mai este cu nimic dator. Este si unul care face milostenie numai
ca sa scape din munca vesnica. Acesta numai pentru sufletul sau a facut binele,
insa nu este precum vrea Dumnezeu, caci inca se afla in starea fiului, ci ca un
argat slujeste stapanului sau ca sa ia simbrie si sa castige. Asa face si
acesta, ca sa ia plata de la Dumnezeu. Caci trei sunt starile din care facem
binele, precum zice Marele Vasile, dupa cum v-am spus si alta data: starea
slugilor, cand facem bunatatea temandu-ne de Dumnezeu si de munca; starea
argatilor cand o facem cu nadejde de plata; sau cand o facem pentru insusi
binele si pentru dragostea de Dumnezeu; atunci suntem in starea fiilor, caci
fiul nu face voia parintelui sau de frica, si nici ca sa aiba plata de la el,
ci iubindu-l se sileste sa-l cinsteasca si sa-l odihneasca pentru ca sa-l
veseleasca. Asadar, suntem datori sa facem milostenie pentru insusi acest bine,
fiindu-ne mila unul de altul, ca de niste madulare ale noastre; sa facem bine altuia
ca si cum noi insine am fi ajutati de el, si asa sa dam ca si cum noi am lua de
la acela. Aceasta este milostenia ce se face cu pricepere. Atunci ne
aflam in starea fiului precum am zis. Sa nu zica cineva ca eu sunt sarac si
n-am cu ce sa fac milostenie; ca de nu poti da cat bogatii aceia de care scrie
Sfanta Evanghelie, da macar doi banuti, ca femeia aceea vaduva si saraca, si
Dumnezeu ii primeste de la tine mai mult decat darurile acelora, iar de nu ai
nici atat, milostiveste-te spre vecinul tau, si-l ajuta macar cu lucrul. Nu
poti nici aceasta? Mangaie pe fratele tau cu cuvantul. Nu poti nici cu aceasta
sa-l ajuti? Cel putin cand se va tulbura fratele tau asupra ta si se va mania,
fa mila cu dansul si sufera mania lui, vazandu-l suparat de vrajmasul. În loc
sa-i zici un cuvant ca sa-l tulburi mai mult, taci, si cu aceasta miluiesti si
sufletul lui si-l scoti de la vrajmasul. Asemenea, de-ti va gresi fratele,
milostiveste-te si-i iarta greseala, ca sa iei si tu iertare de la Dumnezeu,
care zice: "Iertati si vi se va ierta!". Si cu aceasta, faci mila
sufletului fratelui tau, iertandu-i greseala cu care ti-a gresit; caci ni s-a
dat putere sa iertam unul pe altul la gresale. Iata, neavand nimic cu care sa
miluiesti trupul, de vei vrea, poti sa miluiesti sufletul si faci mai mare
mila; caci cu cat sufletul este mai cinstit decat trupul, cu atat si mila
facuta de el este mai mare decat cea facuta trupului. În scurt, nimeni nu poate
sa zica ca nu poate sa faca milostenie, caci, fiecare, dupa puterea lui si dupa
starea lui poate face binele, numai sa se sileasca ca ceea ce face sa faca cu
pricepere, precum am zis, ca cel ce lucreaza cu pricepere este mester iscusit
si zideste casa lui cu temei. Drept aceea zice si Evanghelia, ca întelepciunea
zideste casa ei pe piatra si nu o poate misca nici un vant potrivnic.
Iubitorul de oameni Dumnezeu,
sa ne dea sa intelegem si sa facem cele ce auzim, ca sa nu fie spre osanda
cuvintele acestea in ziua judecatii.
Ca Lui i se cuvine slava in
veci,
Amin!
Amin!