Prolog. Despre
profeţie
Întrucât ţi-ai exprimat dorinţa, iubite
frate Teofil, să fii lămurit cu precizie asupra subiectelor pe care ni le-ai
propus, am socotit înţelept ca, adăpându-ne din belşug, ca dintr-un sfânt
izvor, din Scripturile dumnezeieşti, să-ţi punem sub ochi rodul cercetărilor,
pentru ca să te bucuri nu numai adunând aceste [lucruri] în auz, ci, examinând
faptele înseşi, să poţi slăvi întru toate pe Dumnezeu. Aceasta să fie merindea
neprimejdioasă, dăruită de noi în viaţa de acum, pentru ca tu, însuşindu-ţi,
dintr-o expunere potrivită, cele greu de cunoscut şi de priceput de către cei
mulţi, pe de o parte, să le semeni în ogorul inimii tale, ca-ntr-un pământ
curat şi afânat, iar pe de altă parte, să-i faci de ruşine, cu ajutorul
expunerii, pe toţi câţi stau şi vorbesc împotriva Cuvântului mântuitor.
Tare mă tem să nu încapă tot [ce-ţi
scriu] pe mâinile necredincioşilor şi hulitorilor, căci primejdia nu-i puţină.
[Iată de ce te rog], transmite aceste învăţături numai bărbaţilor grijulii şi
de bună credinţă, care vor să trăiască drept şi sfânt (2 Tes. 2, 10-11) şi cu frică de Dumnezeu.
Căci nu degeaba apostolul îl îndeamnă pe Timotei scriindu-i: O, Timotei,
păzeşte comoara, depărtându-te de vorbăria deşartă, precum şi de împotrivirile
gnozei cu nume mincinos, pe care unii, anunţând-o, s-au rătăcit de credinţă. Şi încă: Tu, deci, fiul
meu, întăreşte-te în harul care este în Iisus Hristos şi ce-ai auzit de la
mine, prin multe mărturii, pe acestea încredinţează-le oamenilor credincioşi,
care se vor destoinici să înveţe şi pe alţii.
Dacă aşadar sfântul apostol însuşi
transmitea cu grijă anumite învăţături - nu uşor de înţeles de către toată
lumea - văzând dinainte, în duh, că nu a tuturora e credinţa (2 Tes. 3, 2), cu cât
mai mare va fi primejdia pentru noi, dacă vom transmite cuvintele lui Dumnezeu
la nimereală unor persoane neîncercate şi fără vrednicie!
Fericiţii profeţi erau ca nişte ochi ai
noştri, pre-văzând, prin credinţă, tainele Cuvântului. Ei au slujit acestor
taine chiar şi în vremea generaţiilor următoare lor, dezvăluind nu numai
trecutul, ci anunţând şi prezentul şi viitorul, pentru ca nu doar o dată să se
arate profetul profet, ci să fie socotit ca atare de către toate generaţiile.
Şi într-adevăr, cu toţii aveau duh profetic şi erau cinstiţi de Cuvântul însuşi.
Se armonizau între ei ca nişte instrumente, căci fiecare purta în sine
Cuvântul, în chip de plectru, Care-i atingea uşor făcându-i să prevestească
după voia lui Dumnezeu.
Pentru
că nu vorbeau dintr-o putere proprie - să nu te laşi amăgit cumva! - şi nici nu
anunţau ceea ce doreau ei să anunţe, ci mai întâi primeau înţelepciune de la
Cuvântul şi abia pe urmă dezvăluiau, prin viziuni, viitorul, atunci când
trebuia. Trimişi deci fiind
spuneau cele descoperite numai lor de către Dumnezeu. De ce oare un profet se
numeşte profet dacă nu pentru că pre-vede în duh viitorul? Într-adevăr, dacă
profetul ar vorbi despre ceva întâmplat deja, el n-ar fi profet, căci ar spune
lucruri pe care toţi le-au putut vedea cu ochii. Dacă însă povesteşte pe larg
viitorul, pe bună dreptate va fi socotit profet. Prin urmare, în chip firesc
profeţii erau numiţi, la început, „văzători”.
La
fel şi noi, instruiţi cum se cuvine de profeţiile lor, nu vorbim după capul
nostru şi nu încercăm să inovăm nimic faţă de profeţiile rostite în vechime.
Invocând textele acestora, le vom pune la îndemâna drept-credincioşilor, pentru
ca şi unii şi alţii să tragem câte un folos: vorbitorul, prin faptul că,
stăpânind bine subiectul cu ajutorul memoriei, l-a expus corect; ascultătorul,
prin faptul că a luat bine aminte la cele spuse. Fiindcă aşadar amândoi trudesc
cot la cot - vorbitorul expunând subiectul fără nici o primejdie, ascultătorul
primind cele spuse cu credinţă - te rog ca şi tu să mă însoţeşti în rugăciunea către
Dumnezeu (Rom.
15, 30).
În aşa fel încât
[tainele] pe care Cuvântul le-a dezvăluit odinioară fericiţilor profeţi, acum,
din nou, acelaşi Fiu al lui Dumnezeu - odinioară Cuvânt, acum însă arătându-se
şi ca om, în lume, pentru noi - să-ţi lămurească prin mijlocirea noastră cele
cerute prin rugăciune. Cuvântul se arată darnic şi generos prin faptul că se împărtăşeşte
tuturor sfinţilor adaptându-se, asemenea unui medic price- put, nevoilor
fiecăruia. Cunoaşte foarte bine slăbiciunea firii omeneşti. Pe neştiutori
încearcă să-i înveţe, pe rătăciţi să-i întoarcă pe calea Lui cea adevărată (Iac. 5, 19-20); se
descoperă uşor celor care-L caută cu credinţă; se deschide îndată celor ce cu
trupuri neîntinate şi inimă pură vor să bată la uşă.
Nu
alungă pe nici unul dintre robii Săi; de nimenea nu se scârbeşte socotindu-l
nevrednic de tainele Sale dumnezeieşti; pe bogat nu-l preţuieşte mai mult
decât pe sărac; pe sărac nu-l dispreţuieşte pentru sărăcia sa; pe barbar nu-l
răneşte făcându-l nepriceput; pe eunuc nu-l dă deoparte, ca nefiind om; femeii
nu-i poartă ranchiună pentru nesupunerea ei de la începuturi; de bărbat nu se
scârbeşte fiindcă şi-a încălcat [legământul]; ci de toţi se milostiveşte şi pe
toţi vrea să-i mântuiască. Pe toţi fiii lui Dumnezeu El ţine să-i cureţe şi pe toţi
sfinţii îi cheamă să alcătuiască un singur om desăvârşit. Căci unul este Fiul
lui Dumnezeu, prin care noi toţi, renăscuţi în Duhul Sfânt, vrem să devenim un
singur om desăvârşit şi ceresc.
Cuvântul lui Dumnezeu, fără trup fiind,
a îmbrăcat sfânta carne din Sfânta Fecioară - aşa cum un mire îmbracă haina de
mire -, terminându-şi-o de ţesut în patimile de pe cruce, pentru ca, punând
laolaltă trupul nostru cel muritor cu puterea Lui, amestecând stricăciunea cu
nestricăciunea şi vlăguirea cu puterea, omul dat pierzării să se poată mântui.
Războiul de
ţesut al Domnului este pătimirea de pe cruce; urzeala este puterea Duhului
Sfânt; pânza, sfânta carne ţesută în Duh; firul de aţă, harul care, prin
iubirea lui Hristos, leagă făcând una carnea şi Duhul; andreaua, Cuvântul;
lucrătorii, patriarhii şi profeţii, care ţes haina frumoasă, desăvârşită, până
la pământ, a lui Hristos. Cuvântul, străpungându-i pe dânşii ca o andrea, ţese
cu ajutorul lor tot ceea ce doreşte Tatăl.
Fiindcă
însă momentul ne cere să intrăm în subiect, destule
fiind spuse până
acum întru slava lui Dumnezeu, se cuvine ca ţinându-ne strâns de dumnezeieştile
Scripturi să arătăm, cu ajutorul lor, ce şi cum va fi parusia Antihristului, în
ce moment şi perioadă anume vădi-se-va nelegiuitul (2 Tes. 2, 8), de unde şi din care trib, ce
nume va purta - nume amintit în Scriptură printr-un număr (Apoc. 13, 18) -, cum
va duce el poporul în rătăcire adunându-i pe toţi de la marginile pământului (Mat. 12, 42) şi cum
va stârni strâmtorare
şi prigoană (Mat.
13, 21) împotriva sfinţilor; cum el însuşi va fi slăvit ca dumnezeu (2 Tes. 2, 4); care-i
va fi sfârşitul; cum se va arăta din ceruri strălucirea Domnului; arderea
întregii lumi; slăvita şi cereasca împărăţie a sfinţilor, care vor domni
laolaltă cu Hristos; osândă
veşnică (Mat.
25, 46), prin foc, hărăzită nelegiuiţilor.
Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos,
Fiul lui Dumnezeu, datorită firii Sale regeşti şi pline de slavă a fost
preanunţat [simbolic] printr-un leu (Gen. 49, 9); tot ca pe un leu Scripturile l-au vestit şi
pe Antihrist (1 Petru 5, 8; Deut. 33, 22),
datorită firii sale tiranice şi violente. Într-adevăr, amăgitorul vrea să fie
întru totul asemenea Fiului lui Dumnezeu. Leu Hristos, leu Antihristul. Rege Hristos,
rege pământesc Antihristul. Mântuitorul a fost arătat ca un miel (Ioan 12, 31); şi
celălalt va apărea ca un miel, dar lup pe dinăuntru (Mat. 7, 15). Tăiat împrejur (Luc. 2, 21) a venit
Mântuitorul în lume; şi celălalt va veni aidoma.
A
trimis Domnul apostoli la toate neamurile (Mat. 28, 19); lafel şi celălalt,
va trimite apostoli mincinoşi. A adunat Mântuitorul laolaltă oile risipite (In. 11, 52); şi
celălalt aidoma, va strânge împrejuru-i poporul risipit. A dat Domnul pecete (Apoc. 13, 16) celor
ce cred într-Însul; şi celălalt va face aşijderea. Cu chip de om a venit Domnul (Fil. 2, 7); şi
celălalt va veni cu chip de om. A înviat Mântuitorul arătându-şi trupul ca un templu (In. 2, 21); şi
celălalt va reînvia templul de piatră din Ierusalim. Toate aceste trucuri amăgitoare
le vom prezenta mai încolo; deocamdată să revenim la ce-am spus mai înainte.
Antihristul
leu
Fericitul Iacob, în binecuvântările ce prefigurează faptele
Domnului şi Mântuitorului nostru, spune: Iuda, pe tine să te laude fraţii
tăi. Mâinile tale în ceafa vrăjmaşilor tăi! Închina-se-vor ţie fiii tatălui
tău. Pui de leu, Iuda! Dintr-un mugure, fiul meu, ai crescut! Ai căzut şi ai
dormit ca un leu, ca un pui de leu. Cine-l va trezi? Nu va lipsi o căpetenie
din tribul lui Iuda, nici un conducător din mădularele sale până când va veni
cel căruia i s-a pus deoparte. Pe acesta îl aşteaptă neamurile. El îşi va lega
de viţă asina, de funie mânzul asinei sale; îşi va spăla în vin haina sa şi în
sânge de strugure veşmântul său. Veseli îi vor fi ochii de la vin; albi îi vor
fi dinţii, ca laptele!
Ţie, care ştii
să interpretezi foarte bine acest pasaj, cuvine-se numai să ţi-l citez. Dar
pentru că înseşi cuvintele ne îndeamnă să le citim pe îndelete, nu ne vom da în
lături s-o facem. Căci, într-adevăr, dumnezeieşti şi slăvite [sunt cuvintele
acestea] şi mult folositoare sufletului. Cu expresia pui de leu profetul se
referă la Fiul lui Dumnezeu, născut din Iuda şi David, după trup. Zicând dintr-un mugure, fiul meu, ai crescut arată rodul
înmugurit din Sfânta Fecioară, născut nu din sămânţă [omenească], ci prins în
pântece de la Duhul Sfânt, acesta, la rându-i, izvodit ca un mugure sfânt din
pământ.
Doar şi Isaia spune: Un lujer va
creşte din rădăcina lui lesei şi dintr-însa va ieşi o floare (Is. 11, 1). Ceea ce Isaia a numit floare, Iacob a numit mugure. Căci mai întâi Cuvântul a
înmugurit în pântece şi apoi a înflorit în lume. Când spune căzând ai
adormit ca un leu şi ca un pui de leu profetul arată somnul cel de trei zile al lui Hristos, după cum
zice şi Isaia: Cum
s-a făcut o târfă cetatea credincioasă, Sioane plin de judecată? Dreptatea a
adormit într-însa, iar acum ucigaşii (Is. 1, 21).
La
fel grăieşte şi David: Eu m-am culcat şi am adormit; sculatu-m-am, că Domnul mă va
sprijini (Ps.
3, 6), ca să arate prin aceste cuvinte adormirea şi învierea [Domnului]. Iacob
zice: Cine-l va
trezi?
Adică se referă la Tatăl, cum zice şi Pavel: De la Dumnezeu Tatăl care l-a
trezit din morţi (Gal. 1, 1).
Când zice: Nu va lipsi o căpetenie din tribul
lui Iuda, nici un conducător din mădularele lui până când va veni Cel căruia i
s-a pus deoparte. Pe Acesta îl aşteaptă neamurile, arată că drumul
stirpei regeşti a lui Iuda se împlineşte în Hristos. Într-adevăr, pe El îl aşteaptă neamurile, adică noi. Căci
noi aşteptăm să vină din ceruri, cu putere, văzându-L încă de pe acum cu ochii
credinţei.
La chemarea lui îşi va lega de viţă asina, adică poporul
tăiat împrejur. Căci El era viţa. Şi de funie mânzul asinei Lui, aducând la
sine, ca pe un mânz tânăr, poporul provenit dintre păgâni şi chemând la una şi
aceeaşi credinţă tăierea împrejur şi necredinţa/prepuţul.
Îşi va spăla în vin haina Sa, adică harul pământesc al Duhului
Sfânt pogorât peste Dânsul la Iordan. Şi în sânge de strugure veşmântul Său. Despre care
strugure [să fie vorba], dacă nu despre sfântul Său trup, asemenea unui
ciorchine zdrobit pe cruce? Dintr-în- sul au ţâşnit două izvoare, unul de sânge
şi altul de apă, cu care spălându-se păgânii se vor curăţi. Păgânii sunt
consideraţi ca un veşmânt pentru Hristos.
Veseli vor fi ochii Lui de vin. Cine sunt ochii
lui Hristos,dacă nu fericiţii profeţi, care au proorocit în Duh şi au vestit
dinainte patimile. Aceştia tare s-au mai veselit văzându-L pe El cu ochi
duhovniceşti, căci tot timpul erau instruiţi de către însuşi Cuvântul şi de
către harul Său.
Când
spune dinţii Lui
albi ca laptele
se referă la poruncile ieşite din sfânta gură a lui Hristos, curate ca laptele.
De vreme ce Scripturile l-au prevestit
pe Hristos ca pe un leu şi ca pe un pui de leu, la fel s-a
spus şi despre Antihrist. Moise grăieşte aşa: Dan este pui de leu şi se va
năpusti din Basan (Gen. 49, 9). Pentru ca nimeni să nu se poticnească
socotind că vorbele acestea au fost spuse despre Mântuitorul, să ia seama bine!
Dan, zice, este pui de leu. Numind tribul,
al lui Dan, [profetul] a lămurit ceea ce căutam noi, adică locul de unde
urmează să se nască Antihristul.
Căci
aşa cum Mântuitorul s-a născut din tribul lui Iuda, tot aşa Antihristul se va
naşte din tribul lui Dan. O spune şi Iacob: Dan va fi şarpe întins pe drum, muşcând călcâiul calului (Gen. 49, 17). Cine
altcineva este şarpele, dacă nu amăgitorul de la început, amintit în Cartea Genezei, cel care a
înşelat-o pe Eva şi l-a amăgit pe Adam? Cum însă trebuie să venim cu cât mai
multe mărturii în sprijinul subiectului, să nu ezităm.
Că într-adevăr
din tribul lui Dan urmează să se nască şi să se ridice un tiran, un rege, un
judecător rău, un fiu al diavolului o spune profetul: Dan va judeca poporul său ca un
singur trib în Israel (Gen. 49, 16). Cineva o să ne răspundă însă:
„Aceste cuvinte se referă la Samson, care s-a născut din tribul lui Dan şi a
judecat poporul timp de douăzeci de ani”. [Noi însă vom răspunde că profeţia]
s-a realizat numai în parte sub Samson; în întregime se va împlini abia cu Antihristul.
Aşa zice şi Ieremia: De
la Dan vom auzi ropotul cailor lui şi de nechezatul cailor lui se va cutremura
întreg pământul.
Alt profet zice aşa: Va aduna toată
puterea lui de la răsăritul şi până la apusul soarelui. Cei chemaţi şi cei
nechemaţi vor merge împreună cu dânsul. Va înălbi marea de pânzele corăbiilor
sale şi va înnegri câmpia de scuturi şi de lănci. Şi oricine i se va împotrivi
în război, va cădea ucis de sabie. Că toate acestea au fost rostite nu despre altcineva decât
despre acel tiran neruşinat şi vrăjmaş al lui Dumnezeu, vom arăta prin cele ce
urmează.
Tiranul
eschatologic
Într-adevăr, Isaia zice aşa: Şi după ce Domnul va împlini
totul pe muntele Sion şi la Ierusalim, El se va ridica asupra minţilor trufaşe,
asupra regelui asirienilor şi asupra semeţiei slavei ochilor lui. Căci a zis: Voi lovi cu
putere şi cu înţelepciunea minţii voi distruge hotarele păgânilor şi puterea
lor o voi nimici. Voi cutremura cetăţile locuite şi-ntreaga lume o voi
cuprinde cu mâinile mele ca pe un cuib; ca pe nişte ouă părăsite o voi înhăţa.
Şi nimeni n-o să-mi scape. Nimeni n-o să-mi spună vreun cuvânt de împotrivire.
Nu-i
aşa? Domnul Adonai va
trimite necinstire asupra cinstei tale; asupra slavei tale va împroşca flăcări
mistuitoare. Lumina lui Israel va sfârşi în flăcări şi Israel va fi spurcat în
vâlvătăi şi mâncat ca şi cum n-ar fi fost decât un snop de paie.
Şi-ntr-un alt loc se spune: Cum s-a potolit
cel care se lăcomea? Cum
s-a oprit în loc cel care se zorea? Dumnezeu
a frânt jugul căpeteniilor; a lovit poporul cu furie, cu bubă fără leac; a
lovit poporul cu bubă-ncrâncenată, care nu iartă. S-a potolit plin de credinţă.
Tot pământul izbucneşte în strigăte de bucurie. Lemnul din Liban şi cedrul din
Liban s-au bucurat [de căderea] ta: De când tu te-ai culcat, nimeni nu s-a mai
ridicat să ne doboare. Iadul, acolo jos, s-a mâniat ieşind împotriva ta; s-au
dezmorţit împreună cu tine toţi giganţii, stăpânitorii pământului, toţi cei
care au ridicat de pe tronurile lor pe împăraţii păgânilor. Toţi îţi vor
răspunde zicându-ţi: Şi tu ai fost prins ca şi noi; ai fost socotit de-ai
noştri.În iad s-a pogorât mărirea ta, bucuria
ta cea mare. Sub tine vor aşterne putregaiul; acoperământul tău vor fi viermii.
Cum a căzut din cer Luceafărul, cel care se ivea în zori de ziuă? Zdrobit a fost,
culcat la pământ cel care poruncea tuturor neamurilor. Ai spus în cugetul tău:
Ridica-mă-voi la cer, deasupra stelelor cerului îmi voi aşeza tronul. Voi sta
pe muntele cel înalt, mult mai sus decât munţii cei înalţi de la miazănoapte;
sui-mă-voi deasupra norilor şi asemenea Celui Preaînalt voi fi. Şi acum te vei
pogorî în iad, la temelia pământului. Cei care te vor vedea se vor minuna şi
vor zice: Oare acesta să fie omul care a cutremurat pământul, care i-a
răsturnat pe împăraţi, care a prefăcut întreaga lume în pustiu, care a doborât
cetăţile şi n-a dat drumul robilor săi?
Toţi împăraţii păgânilor au adormit în
cinste, fiecare la casa lui. Tu însă vei fi zvârlit în munţi, ca un stârv
puturos, împreună cu mulţi alţii, străpunşi de sabie, care coboară în iad. Aşa
cum o haină muiată în sânge nu este curată, nici tu nu vei fi curat, pentru că
mi-ai pustiit ţara şi mi-ai ucis poporul. Să nu trăieşti veşnic, sămânţă rea! Pregăteşte-ţi
pruncii, să fie gâtuiţi pentru păcatele tatălui tău, ca să nu se mai ridice şi
să moştenească pământul.
La rândul său Iezechiel profeţeşte
despre acelaşi: Aşa
zice Domnul Dumnezeu! Inima ta s-a înălţat şi a spus: Sunt un Dumnezeu şi stau
în locuinţa lui Dumnezeu în inima mării, când tu eşti om, nu Dumnezeu. Socoţi
că ai o inimă ca a lui Dumnezeu. Eşti oare mai înţelept decât Daniel? Cu
ştiinţa lor nimic nu te-au învăţat cei înţelepţi. Oare prin înţelepciunea şi
iscusinţa ta ai câştigat puterea şi aurul şi argintul din cuferele tale? Cu
marea ta ştiinţă şi pricepere ţi-ai întărit puterea? S-a îngâmfat inima ta cu
puterea dobândită?
De aceea aşa zice Dumnezeu: Pentru că socoţi
că ai o inimă ca a lui Dumnezeu, iată, Eu voi aduce asupra ta boli neştiute, de
la păgâni. Aceştia vor scoate săbiile lor împotriva ta şi a frumoasei tale
înţelepciuni, se vor năpusti şi vor împinge frumuseţea ta la moarte. Te vor
înjosi şi vei muri, în inima mării, de moartea celor sfârtecaţi. Oare şi atunci
vei spune: Eu sunt Dumnezeu!
dinaintea ucigaşilor tăi? Om eşti, nu Dumnezeu. În mijlocul unei mulţimi de
netăiaţi împrejur vei muri, de mâna străinilor, căci aşa am zis Eu, grăieşte
Domnul.
Acum,
după ce am citat aceste pasaje, să vedem cu de-amănuntul ce spune Daniel în
viziunile sale. Căci descriind domniile viitoare el a arătat şi parusia Antihristului
şi sfârşitul lumii în vremea din urmă. Iată cum desluşeşte viziunea lui
Nabucodonosor: Tu, rege,
priveai şi ai văzut o statuie mare stând în faţa ta. Capul ei era de aur curat,
braţele şi umerii de argint, pântecele şi coapsele de aramă, pulpele de fier,
iar picioarele, o parte de fier şi o parte de lut.
Ai
privit până când o piatră s-a desprins, fără nici o mână, şi a lovit statuia
peste picioarele de fier şi de lut şi le-a sfărâmat de tot. În aceeaşi clipă
s-au sfărâmat lutul, fierul, arama, argintul şi aurul şi s-au făcut ca praful,
vara, pe mirişte. Şi vântul le-a luat şi nu s-a mai ştiut de ele. Iar piatra
care a lovit statuia a devenit un munte uriaş şi a umplut întreg pământul.
De acest pasaj
vom lega viziunile propriu-zise ale lui Daniel. Vom face astfel o singură
povestire, arătând că ambele concordă şi sunt adevărate. Prin urmare zice aşa:
Eu, Daniel, am privit cu
luare-aminte şi, iată, cele patru vânturi ale cerului s-au abătut peste marea cea necuprinsă şi patru fiare uriaşe au
ieşit din mare, deosebite una de alta. Cea dintâi semăna cu o leoaică şi avea
aripi ca de vultur. Am privit până ce aripile i-au fost smulse. Şi s-a ridicat
de la pământ şi s-a aşezat pe picioare de om. Şi inimă de om i s-a dat ei. Şi,
iată, o a doua fiară, asemenea unui urs, stând într-o rână, cu trei coaste în
gură.
Am
privit şi, iată, o altă fiară, asemenea unui leopard, având pe spate patru
aripi de zburătoare; fiara
avea patru capete. Am privit în spatele acesteia şi, iată, o a patra fiară,
înspăimântătoare, înfricoşătoare şi nespus de puternică. Avea dinţi de fier şi
gheare de aramă. Mânca şi sfărâma şi apoi călca resturile în picioare. Se
deosebea foarte mult de toate celelalte fiare de dinainte şi avea zece coarne.
M-am uitat cu luare-aminte la coarnele ei şi, iată, un alt corn, mic, a apărut
în mijlocul lor. Şi trei din coarnele din faţa lui au fost smulse de el. Şi,
iată, acest corn avea ochi ca de om şi gura lui vorbea semeţii.
Am
privit până când au fost aduse tronuri şi s-a aşezat Cel vechi de zile; îmbrăcămintea Sa
era albă ca neaua, iar părul de pe capul Său, curat ca lâna; tronul Său, pară
de foc; roţile Sale, foc
mistuitor. Un râu de foc ţâşnea dinaintea Sa. Mii de mii îi slujeau şi miriade
de miriade stăteau împrejuru-i. Tribunalul a luat foc şi s-au deschis cărţile.
Eu priveam în continuare, din pricina vorbelor semeţe rostite de cornul acela,
până când fiara a fost înjunghiată şi a pierit. Şi trupul ei a fost azvârlit în
vâlvătăile focului. Atunci a fost schimbată şi stăpânirea celorlalte fiare.
Am privit în vedenia de noapte şi, iată,
pe norii cerului venea cineva ca un Fiu al omului. El s-a apropiat de Cel vechi
de zile şi a fost adus înaintea Lui. Şi i s-a dat stăpânirea şi cinstea şi
slava şi împărăţia. Toate popoarele, triburile şi limbile pământului au început
să-l slujească. Puterea Lui va dura veşnic şi nu va trece; împărăţia Lui nu
va fi nimicită nicicând.
Fiindcă aceste cuvinte, rostite
în chip tainic, par să fie, pentru unii, greu de înţeles, nu vom ascunde nimic
dintr-însele, aşa încât să le poată înţelege toţi cei înzestraţi cu minte
sănătoasă. Când spune leoaică ieşind din mare, [profetul] se referă la împărăţia de
odinioară a babilonienilor; aceasta este una şi aceeaşi cu capul de aur al
statuii. Cuvintele aripile
sale ca de vultur
[arată faptul] că regele Nabucodonosor s-a trufit avântându-se împotriva lui
Dumnezeu.
Pe
urmă zice: Şi i-au
fost smulse aripile, întrucât i s-a luat slava şi a fost alungat din
propria sa împărăţie. Spune inimă de om i s-a dat şi s-a aşezat pe picioare de om, deoarece s-a
pocăit recunoscând, într-un sfârşit, că om este, şi L-a slăvit pe Dumnezeu.
După
leoaică vede o a doua
fiară, asemenea unui urs. Aceştia sunt perşii. Căci după
babilonieni, perşii au luat puterea. Când zice şi trei coaste ţinea în gură, arată cele trei
neamuri: perşi, mezi şi babilonieni, adică, după aur, argintul din statuie.
Urmează a treia fiară, leopardul, care sunt elenii. Căci după perşi a domnit
Alexandru, învingătorul lui Darius - arama din statuie.
Fraza
fiara avea patru aripi de
zburătoare şi patru capete arată cât se poate de limpede cum a fost
împărţită în patru împărăţia lui Alexandru: într-adevăr, spunând patru capete a ţinut să amintească
cele patru regate ivite din împărăţia lui Alexandru. Murind, Alexandru şi-a
fărâmiţat împărăţia în patru.
Apoi,
zice, [a văzut] o a patra
fiară, înspăimântătoare şi înfricoşătoare. Avea dinţi de fier şi gheare de
aramă.
Cine să fie dacă nu romanii, adică fierul, împărăţia de acum. Pulpele ei de fier, zice. După
aceasta ce mai rămâne, iubitule, decât tălpile de la picioarele statuii, care în parte sunt de fier, în parte de
lut, amestecate între ele.
În chip tainic [profetul] arată prin
degetele de la picioare cele zece regate ivite din prima [împărăţie]. Zice
Daniel: M-am uitat
cu luare-aminte la fiară şi, iată, zece coarne în spatele ei, între care va
răsări altul mic ca un cucui şi va smulge trei dintre cele din faţa lui. Acesta nu-i
nimeni altul decât Antihristul, care se va scula şi va ridica împărăţia
iudeilor.
Cele trei coarne
despre care se spune că vor fi smulse de el se referă la regii Egiptului,
Libiei şi Etiopiei. Pe aceştia îi va nimici prin război. Stăpânind peste toţi şi
fiind un tiran crud şi înfricoşător va porni strâmtorare şi prigoană împotriva
sfinţilor. Căci spune Daniel:Mă uitam cu luare-aminte şi, iată, cornul acela a
pornit război cu sfinţii şi-i biruia până când fiara a fost înjunghiată şi a
pierit. Iar trupul
ei a fost zvârlit în vâlvătăile focului.
După care va veni din ceruri piatra care a lovit statuia şi a sfărâmat-o, schimbând
împărăţiile şi dând domnia sfinţilor Celui de sus. Acesta este Cel care a
devenit munte uriaş şi a umplut întreg pământul. Despre El zice Daniel: Am privit în
vedenia de noapte şi, iată, pe norii cerului venea cineva ca un Fiu al omului.
Şi s-a apropiat de Cel vechi de zile. Şi Lui i s-a dat stăpânirea şi cinstea şi
împărăţia. Toate popoarele, triburile şi limbile pământului au început să-l
slujească. Puterea Lui va dura veşnic şi nu va trece; împărăţia Lui nu
va fi nimicită nicicând.
[Profetul]
se referă la toată puterea dată de Tatăl Fiului, care este arătat drept împărat
şi judecător al tuturor celor cereşti, pământeşti şi subpământeşti (cf Mat. 28, 18). Al
celor cereşti, întrucât, ca şi Cuvânt, s-a născut din inima Tatălui înaintea
tuturora; al celor pământeşti, întrucât s-a născut şi ca om, între oameni,
plăsmuindu-l, încă o dată, prin El însuşi, pe Adam; şi al celor subpământeşti,
întrucât a fost socotit şi între morţi, ducând vestea bună sufletelor sfinţilor
şi biruind moartea prin moarte.
Aşa stând
lucrurile - adică cele zece degete ale statuii însemnând împărţirea în zece
democraţii, iar cele zece coarne ale bestiei, fărâmiţarea în zece regate - să
clarificăm subiectul cuprinzându-l oarecum într-o privire de ansamblu.
Recapitularea
sintetică a profeţiilor lui Daniel
Capul de aur al statuii - leoaica - au
fost babilonienii. Umerii şi braţele de argint - leopardul - elenii care au
avut puterea de la Alexandru. Pulpele de fier - fiara înspăimântătoare şi
înfricoşătoare - romanii care stăpânesc acum. Tălpile picioarelor, de lut şi
fier - cele zece coarne - cei ce vor veni. Cornul mic răsărit printre ele - Antihristul.
Piatra care loveşte statuia făcând-o praf şi umple apoi întreg pământul - Hristos
pogorându-se din ceruri şi aducând cu sine judecata lumii.
Pe
acestea, iubitule, cu frică ţi le împărtăşim pe larg din dragostea neţărmurită a lui Hristos
(Ef.
3, 19). Căci dacă fericiţii profeţi de dinaintea noastră, care au văzut aceste
lucruri, n-au vrut să le spună pe faţă, ca să nu tulbure sufletele oamenilor,
înfăţişându-le în chip tainic prin parabole şi enigme şi zicând aici trebuie o minte înţeleaptă
(Apoc.
17, 9), cu cât mai mare va fi primejdia pentru noi, care îndrăznim să aducem la
lumină ceea ce ei au spus în chip învăluit! Să vedem ce i se va întâmpla la
sfârşitul vremurilor acelei târfe mârşave (Apoc. 17, 1). Ce fel de pedeapsă parţială se
va abate asupra ei din mânia lui Dumnezeu?
a)
Anticipată de soarta celorlalte imperii
Fericitule Isaia, ridică-te acum şi spune limpede ce-ai profeţit
în legătură cu marea cetate a Babilonului! Căci şi ce ai spus în legătură cu
Ierusalimul s-a împlinit. Ai vorbit pe şleau: Să fie pământul
vostru pustiit, cetăţile voastre arse cu foc; ţinutul vostru
să fie înfulecat de alţii sub ochii voştri; a rămas pustiit,
răscolit de mulţi străini. Fiica Sionului va fi lepădată ca o colibă într-o
vie, ca o covercă într-o bostănărie, ca o cetate împresurată.
Oare
nu s-au împlinit toate acestea? N-a rămas pustiit ţinutul lor, Iudea? Altarul
n-a fost oare pârjolit? N-au fost dărâmate zidurile? N-au fost făcute praf
cetăţile? Nu le mănâncă ţara străinii? Pământul nu li-l stăpânesc romanii?
Pentru că aveau ură pe tine, nelegiuiţii te-au tăiat cu fierăstrăul. Şi pe Hristos
l-au răstignit. Ai murit în lume, dar trăieşti cu Hristos.Pe cine voi iubi mai
mult decât pe tine? Şi Ieremia a fost ucis cu pietre. Oare am să-l iubesc mai
mult pe Ieremia? Şi Daniel a fost martir. Pe tine, Daniele, am să te laud mai
mult decât pe ceilalţi? Nici Ioan nu minte. Cu câte guri, cu câte limbi să vă
slăvesc? Mai bine [slăvesc] Cuvântul care a vorbit prin voi toţi. Căci aţi murit
împreună cu Hristos, dar veţi trăi în Dumnezeu. Ascultaţi şi bucuraţi-vă! Toate
câte le-aţi spus s-au împlinit la soroc.
Întâi
şi-ntâi le-aţi văzut pe toate; apoi aţi vestit neamurilor cuvintele lui
Dumnezeu, slujind astfel tuturora. Aţi fost aleşi profeţi ca să-i puteţi mântui
pe toţi. Un profet e cu adevărat profet când ceea ce a vestit că se va întâmpla
se şi întâmplă. Ca ucenici, buni învăţători aţi avut! Vă vorbesc, cu
îndreptăţire, ca unora aflaţi încă în viaţă. Căci aveţi cununa vieţii şi a nestricăciunii
pusă deoparte pentru voi, în ceruri.
Spune-mi, fericitule Daniel,
încredinţează-mă deplin, rogu-te! Prooroceşti despre leoaica din Babilon. Te
găseai acolo ca ostatic. Ai arătat ce i se va întâmpla ursoaicei. Erai pe lume
încă şi ai văzut că toate [profeţiile tale] s-au împlinit. Îmi vorbeşti apoi
despre leopard: de unde le cunoşti pe acestea, căci dormeai deja somnul morţii.
Cine altul ţi le-a arătat dacă nu Cel care te-a plăsmuit în pântecele mamei,
Cuvântul lui Dumnezeu.
Într-adevăr,
ai grăit şi n-ai minţit. Căci s-a ridicat leopardul; a venit ţapul turmelor, a
lovit berbecul, i-a zdrobit coarnele şi l-a călcat în picioare. L-a biruit şi
s-a înălţat pe sine. Când a căzut, patru coarne s-au ridicat de sub el.
Bucură-te, fericitule Daniel, nu te-ai înşelat. Toate s-au întâmplat întocmai.
După aceea mi-ai
povestit: O a patra
fiară înspăimântătoare şi înfricoşătoare. Avea dinţi de fier şi gheare de
aramă. Mânca şi sfărâma şi apoi călca resturile în picioare. Iată, acum
stăpâneşte fierul; iată, el înrobeşte şi sfărâmă totul; iată, îi
îngenunchează pe toţi cei care se împotrivesc; iată, noi vedem cu ochii toate
acestea şi-L slăvim pe Dumnezeu, pentru că am fost înştiinţaţi de către tine.
b)
Profeţii despre pedepsirea romanilor
Însoţeşte-ne, fericitule Isaia,
căci ne-am propus să vorbim despre târfă. Să vedem ce spui despre Babilon!
Coboară-te şi stai pe pământ,
fecioară, fiică a Babilonului; aşează-te, fiică a caldeenilor; nu vei mai fi
numită gingaşă şi plăcută. Ia râşniţa şi macină făină; dă-ţi la o parte vălul;
dezgoleşte-ţi albeaţa trupului; dezveleşte-ţi coapsele; treci râul. Ruşinea ţi
se va descoperi; ţi se vor vedea faptele de ocară. Am să iau de la tine ce mi
se cuvine. N-am să te dau pe mâna oamenilor. Cel ce s-a îndepărtat de tine e
Domnul Savaot, iar numele Său - Sfântul lui Israel. Aşează-te spăşită, intră în
beznă, fiică a caldeenilor. Nimeni nu te va mai chema pe tine stăpâna
împărăţiei.M-am mâniat pe poporul Meu. Pângărit-ai
moştenirea Mea. Eu am dat-o în mâinile tale, ţie însă nu ţi-a fost milă de
dânşii. Ai îngreunat şi mai mult jugul bătrânului şi ai zis: Fi-voi pe veci
stăpână! N-ai cugetat la
acestea în inima ta, nu ţi-ai adus aminte de sfârşit. Acum, dar, ascultă,
gingaşo, care şedeai fără grijă zicându-ţi în adâncul inimii: Eu sunt, nu va fi
alta; văduvă n-am să rămân; n-am să ştiu ce-nseamnă lipsa de copii.
Acestea
vor veni peste tine într-o singură zi; văduvia şi lipsa de copii vor veni
dintr-odată asupra ta, în mijlocul vrăjitoriei tale, în mijlocul farmecelor
tale puternice, în mijlocul nădejdii tale răutăcioase. Fiindcă ai zis: Eu sunt
şi nu va fi alta. Curvia ta te va face de toată ruşinea, căci ai grăit în inima
ta: Eu sunt. Şi va veni peste tine pieirea şi nu vei vedea groapa şi vei cădea
într-însa. Şi va veni peste tine suferinţa şi n-o să te poţi curăţi. Se va
năpusti asupra ta din senin şi n-o să ştii. Hai, ajută-te cu farmecele şi
vrăjitoriile tale fără număr, pe care le-ai deprins în tinereţe, să vedem de-ţi
aduc vreun folos.
Ai
obosit de atâtea sfaturi. Să iasă la iveală şi să te izbăvească astrologii
cerului. Cei care cercetează stelele să-ţi spună ce ţi se va întâmpla! Ca nişte
vreascuri puse pe foc, aşa vor arde cu toţii; nici sufletul nu le va scăpa din
flăcări. Fiindcă ai cărbuni încinşi, aşează-te peste ei. Aşa îţi vor fi de
ajutor. Ai obosit tot schimbându-ţi felul din tinereţe. Fiecare a rătăcit după
cum l-a tăiat capul. Pentru tine însă nu va fi izbăvire. Aşa prooroceşte Isaia.
Să vedem
dacă Ioan a spus lucruri asemănătoare!
Acestuia, pe când se afla în insula
Patmos, i se revelează nişte taine înfricoşătoare, pe care, povestindu-le pe
larg, îi instruieşte şi pe alţii. Spune-mi, o, fericitule Ioan, apostol şi
ucenic al Domnului, tot ce-ai văzut şi ai auzit despre cetatea Babilonului!
Scoală-te şi vorbeşte, căci aceasta doar te-a exilat!
Iar
unul dintre cei şapte îngeri care aveau cele şapte potire a venit şi a vorbit
cu mine zicându-mi: Fii cu luare-aminte, îţi voi arăta judecata Târfei celei
mari care şade pe noian de ape, cu care s-au desfrânat împăraţii pământului,
iar locuitorii pământului s-au îmbătat cu vinul stricăciunii sale. După aceea
îngerul m-a purtat, în duh, în pustie. Acolo am văzut o Femeie care şedea pe o
Fiară stacojie, scrisă toată cu nume, având şapte capete şi zece coarne. Femeia
era îmbrăcată în veşminte purpurii şi stacojii şi împodobită cu aur şi cu
nestemate şi cu mărgăritare; ţinea
într-o mână un potir de aur plin cu scârbăvnicii, precum şi murdăriile
stricăciunii pământului. Iar pe fruntea ei stătea scris un nume, o taină:
Babilon cea mare, mama târfelor şi scârbăvniciilor pământului.
Şi
am văzut-o pe femeia aceea îmbătându-se cu sângele sfinţilor şi cu sângele
martirilor lui Iisus. Şi privind-o m-a cuprins o uimire adâncă. Atunci îngerul
mi-a spus: De ce te
minunezi? Îţi voi spune
taina Femeii şi a Fiarei cu şapte capete şi zece coarne, care o duce în
spinare. Fiara pe care ai văzut-o era şi nu este şi are să iasă din abis şi va
merge la pierzanie. Iar locuitorii pământului ale căror nume nu se află scrise,
de la întemeierea lumii, în cartea vieţii vor fi cuprinşi de uimire văzând cum
Fiara era şi nu este şi-apoi va fi din nou.
Aici
trebuie o minte înţeleaptă! Cele şapte capete sunt şapte munţi, pe care şade
Femeia, şi mai sunt şi şapte împăraţi: cinci
dintre ei au căzut, unul este acum, cel din urmă n-a venit încă, iar când va
veni îi va fi dat să rămână scurtă vreme. Cât despre Fiara care era şi nu este,
ea face parte, ca al optulea, dintre împăraţi şi merge la pierzare.
Şi
cele zece coarne pe care le-ai văzut sunt zece împăraţi, care încă n-au primit
împărăţia, dar care vor primi puterea împărătească timp de un ceas în vremea
Fiarei. Aceştia zece sunt cu toţii într-un gând şi îi dau Fiarei puterea şi
mărirea lor. Ei se vor lupta cu Mielul şi Mielul îi va birui, deoarece El este
stăpânul stăpânilor şi împăratul împăraţilor, şi vor birui şi cei ce sunt
alături de El, chemaţi şi aleşi şi neclintiţi în credinţă.
Şi
mi-a mai spus: Apele pe care le-ai văzut şi pe care şade Târfa sunt noroade şi
mulţimi şi neamuri şi limbi. Iar cele zece coarne pe care le-ai văzut, precum
şi Fiara, o vor urî pe Târfă şi o vor pustii şi o vor lăsa goală şi îi vor
mânca trupul şi o vor arunca în foc. Dumnezeu a sădit în inimile lor să-i
îndeplinească voia şi să fie într-un gând şi să dea Fiarei împărăţia lor până
când se vor împlini cuvintele sale. Iar Femeia pe care ai văzut-o este Cetatea
cea mare, împărăteasă asupra împăraţilor pământului.
După
aceea am văzut cum coboară din cer un alt înger, având putere mare, iar
pământul s-a umplut de lumina slavei sale. Cu glas puternic îngerul a strigat: A căzut, a căzut
cetatea cea mare a Babilonului şi s-a făcut adăpost pentru demoni şi vizuină a
tuturor duhurilor necurate şi nesuferite, vizuină a tuturor fiarelor necurate
şi nesuferite, căci din vinul patimei desfrânării sale au băut toate noroadele,
iar împăraţii pământului s-au dedat desfrânării cu ea, şi negustorii pământului
s-au înavuţit din puterea risipei sale. Apoi am auzit un alt glas din ceruri
care spunea: Ieşi din ea [din
cetatea Babilonului], popor al meu, ca să nu fii părtaş la păcatele sale şi
urgiile sale să nu te cuprindă, pentru că s-au îngrămădit până la cer păcatele
sale, iar Dumnezeu şi-a amintit de nedreptăţile ei.
Plătiţi-i după cum v-a plătit, daţi-i de
două ori preţul faptelor sale. În potirul în care v-a turnat, turnaţi-i de două
ori pe atât. Cu câtă slavă şi risipă s-a trufit ea, cu tot atâtea cazne şi jale
de moarte s-o răsplătiţi. Căci ea îşi spune în inima ei: Şed în scaun
împărătesc şi văduvă nu sunt, şi de jale de moarte n-o să am parte. De aceea,
urgiile hărăzite ei se vor năpusti asupră-i într-o singură zi: molimă şi
cernire şi foamete. Şi va arde în foc până la temelii, pentru că preaputernic
este Domnul Dumnezeu, judecătorul ei.
Şi
vor plânge şi se vor bate cu pumnii-n piept de jalea ei împăraţii pământului,
cei ce s-au dedat desfrâului împreună cu ea şi s-au împărtăşit din risipa ei,
aşa vor face văzând fumul pieirii sale în foc. Vor sta deoparte de ea, de frica
chinurilor sale, spunând: Vai, vai ţie, Cetate mare, Babilon, cetate
preaputernică, cum a venit asupră-ţi judecata într-un singur ceas? Iar
neguţătorii pământului o vor jeli şi se vor tângui de soarta ei, pentru că
nimeni nu mai cumpără marfa lor: marfă de aur, de argint şi pietre scumpe şi
mărgăritare; şi pânză subţire de in şi purpură şi mătase şi pânză stacojie şi
lemn înmiresmat de toate soiurile şi fildeş lucrat în fel şi chip şi lucruri
făcute din lemnul cel mai de preţ; şi
din aramă şi fier şi marmură; şi
scorţişoară şi mirodenii şi smirnă şi tămâie şi vin şi untdelemn şi făină din
cea fină şi grâu şi vite şi oi şi cai şi căruţe şi trupuri şi suflete de
oameni. Iar poamele cele poftite de sufletul tău s-au dus de la tine, iar toate
câte sunt pe lume alese şi strălucite au pierit de la tine şi nu vor mai fi de
găsit niciodată.
Cei ce negustoreau toate acestea, cei ce
s-au îmbogăţit datorită cetăţii vor sta departe de ea, de frica chinurilor
sale, şi vor jeli şi se vor tângui, spunând: Vai, vai Cetăţii
celei mari, cea înveşmântată în pânză subţire de in şi în purpură şi în pânză
stacojie şi împodobită cu aur şi cu pietre scumpe şi mărgăritare, că într-un
singur ceas s-a pustiit atâta avuţie!
Şi
toţi cârmacii şi toţi ce-şi poartă corăbiile de-a lungul ţărmurilor şi toţi
corăbierii şi toţi cei ce trăiesc din roadele mării stăteau să privească de
departe cum urcă fumul pieirii sale în foc şi strigau: Care cetate a
mai fost pe potriva Cetăţii celei mari? Şi şi-au pus ţărână în cap şi strigau,
plângându-se şi tânguindu-se de moarte: Vai,
vai de Cetatea cea mare, în care s-au înavuţit toţi cei ce au corăbii pe mare,
s-au înavuţit din belşugul ei, că într-un ceas a fost pustiită!
Bucură-te,
cerule, din pricina ei, şi bucuraţi-vă voi, sfinţi şi apostoli prooroci, pentru
că Dumnezeu a judecat-o şi v-a făcut dreptate! Şi atunci un înger puternic a
ridicat o piatră mare cât o piatră de moară şi a aruncat-o în mare spunând: Aşa, dintr-o
dată, va fi aruncată Cetatea cea mare a Babilonului şi nu va mai fi de găsit pe
pământ, iar izvorul cântăreţilor din alăută şi cu glasul şi din fluiere şi din
trâmbiţe nu va mai fi auzit în cuprinsul tău niciodată. Şi nici un meşteşugar
al vreunui meşteşug nu va mai fi găsit în cuprinsul tău niciodată, şi râşnetul
pietrelor de moară nu va mai fi auzit în cuprinsul tău niciodată, şi lumina
lămpilor nu va mai străluci în cuprinsul tău niciodată şi glasul mirelui şi al
miresei nu va mai fi auzit în cuprinsul tău niciodată, pentru că negustorii tăi
erau cei mai mari de pe pământ, pentru că toate neamurile au fost duse în
rătăcire de vrăjitoria ta, pentru că în ea a fost găsit sângele proorocilor şi
al sfinţilor şi al tuturor celor ce au fost înjunghiaţi pe pământ.
Împrejurările
venirii Antihristului
Aşadar despre pedeapsa şi despre
judecata parţială pe care i-o vor face, la sfârşit, tiranii de atunci, s-a
vorbit cât se poate de limpede în cele de mai sus. Acum, noi trebuie să
expunem, cercetând amănunţit, când anume se vor întâmpla acestea şi cum va
răsări cornul cel mic printre tirani. După ce pulpele de fier, stăpânitoare
în momentul de faţă, se vor strămuta în tălpile şi degetele picioarelor - precum arată
statuia şi fiara cea înspăimântătoare (aşa s-a demonstrat în cele de mai
înainte!) - [să vedem] când anume se vor amesteca şi vor fi una fierul şi
lutul?
Tot Daniel ne va desluşi subiectul. Căci
spune el: Şi va
încheia un legământ cu mulţi vreme de o săptămână. Iar la mijlocul săptămânii
vor înceta jertfa şi prinosul pentru mine (Dan. 9, 27). Când
spune o săptămână se referă, de
bună seamă, la ultima, de la capăt, adică de la sfârşitul întregii lumi.
Jumătate din această săptămână o vor stăpâni cei doi profeţi, Enoh şi Ilie. Ei
vor predica o mie două
sute şaizeci de zile, îmbrăcaţi în haine de sac (Apoc. 11, 3) şi vor
îndemna la pocăinţă poporul [ales], precum şi toate neamurile [păgâne].
Cei doi
înaintemergători
Căci aşa cum în Scripturi se arată două
parusii ale Domnului şi Mântuitorului nostru - una, cea dintâi, după trup, fără
cinstire, întrucât El a fost batjocorit, cum prezisese Isaia (53, 2-3): L-am văzut şi nu avea chip plăcut,
nici frumuseţe, ci înfăţişarea Lui era fără cinstire şi mai hidoasă decât a
tuturor oamenilor: om al durerilor şi cunoscător al suferinţelor, dispreţuit şi
neluat în seamă;
a doua parusie însă a fost vestită ca fiind plină de slavă: din ceruri se va
pogorî cu o oaste îngerească şi însoţit de slava Tatălui, cum zice profetul: o împărăţie slăvită veţi vedea (Is. 33, 17) şi am văzut pe norii cerului pe cineva
ca un Fiu al omului. El s-a apropiat de Cel vechi în zile şi a fost dus
înaintea Lui. Şi i s-a dat stăpânirea şi cinstea şi slava şi împărăţia. Toate
popoarele, triburile şi toate limbile îl vor sluji. împărăţia lui va fi veşnică
şi nu va fi nimicită niciodată (Dan. 7, 13-14) - ei bine, [revin], tot aşa
au fost pomeniţi doi înaintemergători. Primul a fost Ioan, fiul lui Zaharia,
înaintemergător în toate şi vestitor al Mântuitorului nostru. A vestit la toţi
lumina cerească ce s-a arătat în lume. A fost înaintemergător încă din
pântecele maicii sale, căci Elisabeta l-a conceput pe dânsul mai înainte [decât
Maria pe Iisus], pentru ca şi pruncilor aflaţi încă în pântece, nenăscuţi, să
li se arate noua naştere din Duh şi o fecioară.
[Ioan aşadar]
auzind salutarea Mariei a tresăltat de bucurie în pântecele maicii sale (Luca 1, 41), căci
L-a văzut pe Cuvântul lui Dumnezeu în pântecele unei fecioare. Apoi a predicat
în pustie, îndemnând poporul la botezul pocăinţei şi prevestind în felul acesta
mântuirea neamurilor ce locuiesc în deşertul lumii. Pe urmă, la Iordan, îl
arătă chiar el pe Mântuitor zicând: Iată Mielul lui Dumnezeu, care ia păcatul lumii (In. 1, 29). Fiind
ucis de către Irod a mers înaintea Domnului şi în iad, ca să ducă vestea cea
bună. Aşadar şi aici a fost înaintemergător, arătând că Mântuitorul se va
pogorî în iad pentru a răscumpăra sufletele sfinţilor din mâna morţii.
Deoarece Mântuitorul a fost pârga
învierii tuturor oamenilor, trebuia ca numai El, Domnul, să învie din morţi.
Prin El judecata va ajunge la toată lumea, aşa încât cei ce s-au luptat cu
osârdie vor primi o cunună vrednică din partea Lui, agonotet minunat, cel
dintâi câştigător al întrecerii, luat la ceruri şi aşezat la dreapta lui Dumnezeu
Tatăl (Marcu
16, 19), care iarăşi se va arăta, ca judecător, la săvârşirea lumii.
Trebuie
neapărat ca mai întâi să se arate înaintemergătorii Săi, după cum vorbeşte
îngerul prin Malachia: Eu vă voi trimite pe Ilie thesbitanul, înainte de a veni şi a se
înfăţişa ziua cea mare a Domnului. El va întoarce inimile părinţilor către fii
şi pe necredincioşi către înţelepciunea drepţilor, ca să nu vin şi să
răscolesc pământul din adâncimi. Prin urmare aceştia vor vesti
apropiata epifanie a lui Hristos, din ceruri. Vor face semne şi minuni,
doar-doar îi vor întoarce pe oameni la pocăinţă, din pricina uriaşei lor
răutăţi şi necredinţe.
Spune Ioan: Le voi trimite doi martori ai mei şi ei
vor prooroci o mie două sute şaizeci de zile, îmbrăcaţi în sac, adică, jumătate
de săptămână, cum a zis Daniel (9, 27): Aceştia sunt cei doi măslini şi cele două sfeşnice
care stau în faţa Celui ce stăpâneşte pământul. Şi dacă încearcă cineva să-i
vatăme, din guri le va ţâşni foc şi îi va mistui pe vrăjmaşii lor. Dacă cineva
va voi să-i vatăme în chipul acesta va trebui să fie omorât. Aceşti doi martori
au puterea de a fereca cerul, astfel încât să nu plouă în zilele proorocirii
lor, şi au putere să prefacă apele în sânge şi să lovească pământul cu orice
urgie, de câte ori vor voi ei. Şi când îşi vor fi terminat cursa şi vor fi
îndeplinit mărturia, ce spune profetul? Fiara care urcă din abis va face război
cu ei şi îi va înfrânge şi-i va omorî, pentru că nu au vrut să aducă slavă Antihristului, adică, micului
corn încolţit [între celelalte], care cu inimă trufaşă va începe să se înalţe
şi să se proslăvească în chip de Dumnezeu, prigonindu-i pe sfinţi şi hulindu-L
pe Hristos, după cum zice Daniel: Eu priveam cu luare-aminte la cornul
acela; şi, iată, cornul
avea ochi ca de om şi gura lui vorbea semeţii; şi a deschis
gura ca să-l hulească pe Dumnezeu. Şi cornul acela a pornit război împotriva
sfinţilor şi i-a biruit, până când Fiara a fost lovită de moarte şi a pierit.
Iar trupul ei a fost zvârlit în flăcările focului.
Dar pentru că se cuvine să vorbim pe
îndelete şi în amănunt despre [Fiară], atâta vreme cât însuşi Duhul Sfânt i-a
arătat în chip tainic cifrul şi numele, să o prezentăm mai clar! Ioan zice aşa:
Apoi
am văzut o altă Fiară, ieşind din pământ, care avea două coarne ca ale unui
miel şi scotea sunete ca de balaur. Şi toată puterea Fiarei celei dintâi
aceasta o punea în faptă în faţa aceleia; şi
face ca pământul şi toţi locuitorii lui să se închine Fiarei dintâi, cea a
cărei rană de moarte a fost vindecată. Şi a făcut semne mari, şi chiar să cadă
foc din cer pe pământ, în faţa oamenilor. Şi, prin minunile pe care i-a fost
îngăduit să le facă în faţa Fiarei, i-a împins la rătăcire pe locuitorii
pământului, spunându-le să-i înalţe chip cioplit Fiarei care, înjunghiată cu
sabia fiind, a rămas totuşi în viaţă. Şi i s-a dat puterea să-i sufle duh
chipului cioplit al Fiarei, astfel încât chipul să vorbească, şi de asemenea
puterea să-i dea pieirii pe toţi cei ce nu se închinau chipului Fiarei.
Apoi face astfel ca toţi, mici şi
mari, bogaţi şi săraci, oameni slobozi şi robi, să fie înfieraţi cu un semn pe
mâna lor dreaptă sau pe frunte, [şi a dat poruncă] să nu poată nimeni cumpăra
sau vinde dacă nu e înfierat cu numele Fiarei sau cu numărul numelui Fiarei.
Tot tâlcul e-aici. Cine are minte să socotească numărul Fiarei! Căci este un
număr de om. Şi numărul acesta este 666.
Aşadar
numeşte Fiara
ieşind din pământ
viitoarea împărăţie a Antihristului. Cele două coarne sunt Antihristul şi
profetul mincinos, tovarăşul său. Când spune: cele două coarne ca nişte coarne de
miel,
însemnă [că Antihristul] vrea să fie asemenea Fiului lui Dumnezeu, arătându-se
pe sine însuşi drept împărat. Cuvintele scotea sunete ca un balaur arată că [Antihristul] e un
înşelător, departe de adevăr.
Fraza Şi toată puterea Fiarei celei
dintâi Fiara aceasta o punea în faptă; şi a făcut ca pământul şi toţi locuitorii lui să se închine acelei
Fiare dintâi, cea a cărei rană de moarte a fost vindecată arată faptul că
[Fiara] va porunci şi va rândui totul după legea lui Augustus, părintele
împărăţiei romanilor. Ea va stăpâni pretutindeni, umplându-se pe sine însăşi de
slavă. Aceasta e a patra Fiară, care a fost rănită la cap şi s-a vindecat,
adică, mai întâi capul i-a fost doborât şi batjocorit, împărţit între zece
coroane, dar pe urmă, ea [Fiara], din cale-afară de şireată, va face să apară
un cap ca şi vindecat, nou-nouţ.
Despre aceasta
vorbeşte şi profetul: va da un duh chipului şi chipul va vorbi. Îl va învigora
şi-l va întări iarăşi prin legile sale, făcând în aşa fel încât toţi cei ce
n-ar voi să se închine chipului Fiarei să fie ucişi. Atunci se va arăta credinţa şi răbdarea sfinţilor. Căci spune: Apoi a făcut ca toţi, mici şi mari,
bogaţi şi săraci, oameni slobozi şi robi să fie înfieraţi cu un semn pe mâna
lor dreaptă sau pe frunte, pentru
ca nimeni să nu poată cumpăra sau vinde dacă nu e înfierat cu numele Fiarei sau
cu numărul numelui Fiarei.
Întrucât e vicleană şi pornită împotriva
robilor lui Dumnezeu şi întrucât doreşte să-i oropsească şi să-i alunge pe
aceştia din lume pe motiv că nu-i aduc slava cuvenită, porunceşte să se înalţe
jertfelnice pretutindeni, în aşa fel încât nimeni dintre sfinţi să nu poată
cumpăra sau vinde dacă mai întâi n-a jertfit. Acesta e semnul de pe mâna lor dreaptă. Cuvintele de pe frunte arată obligaţia
ca toţi să poarte pe cap o cunună de foc, o cunună a morţii, nu a vieţii.
Asemenea lucruri a urzit împotriva
evreilor şi Antiochus Epiphanes, regele Siriei, care era din stirpea lui
Alexandru Macedon. Semeţindu-şi inima el a legiuit ca toţi [locuitorii Siriei]
să jertfească pe câte un altar aşezat în faţa porţii, iar apoi, încununaţi cu
iederă, să ia parte la cortegiul dionisiac. Şi cei ce nu se vor fi supus vor fi
fost ucişi în chinuri şi pătimiri, fiind siliţi să mănânce din cărnurile
animalelor sacrificate. La urmă însă a primit şi el răsplata cuvenită de la
Domnul, dreptjudecătorul şi atoatevăzătorul Dumnezeu - tot un chin năprasnic:
şi-a dat duhul mâncat de viermi. Dacă cineva doreşte să afle amănunte, toate
faptele acestea sunt înfăţişate în Cărţile macabeilor.
Acum, să revenim la subiect! Aceleaşi
urzeli le coace şi Antihristul, din dorinţa de a-i prigoni pe sfinţi cu orice
chip. Zice profetul şi apostolul: Aici este tâlcul: cel ce are minte să socotească numărul Fiarei.
Căci este numărul unui om şi acest număr este 666 (Apoc. 13, 18).
Despre acest nume, aşa cum ne-a povăţuit şi învăţat fericitul Ioan, nu trebuie
să aflăm prea multe amănunte. Ajunge să-l intuim doar. Atunci când [Antihristul]
se va arăta, împrejurările ne vor dezvălui, de la sine, şi numele căutat.
Să
spunem totuşi, păstrându-ne îndoială, ce-am reuşit cât de cât să pricepem.
Într-adevăr, găsim multe nume alcătuite din litere a căror sumă este egală cu
numărul respectiv, ca de pildă, TEITAN, nume vechi şi slăvit, sau EUANTHAS. Şi
acesta din urmă este conţinut în valoarea numărului 666, precum se pot găsi şi
altele.
Dar pentru că
mai înainte spuneam că rana Fiarei dintâi a fost vindecată şi ea va face chipul cioplit
să vorbească,
cu alte cuvinte, s-a înzdrăvenit, este limpede pentru toţi că [textul se
referă] la latinii care stăpânesc şi acum, în zilele noastre. Dacă transferăm
numele lor [colectiv] în numele unei singure persoane, obţinem LATEINOS. Aşa
încât nu trebuie să anunţăm cum că acesta [Imperiul roman] este cu adevărat [Antihristul],
nici să ignorăm că el se poate numi şi altfel, ci adăpostind taina lui Dumnezeu în
inimă curată (1 Tim. 3, 9) cu teamă şi credinţă să păstrăm cele spuse de
fericiţii profeţi, pentru ca, ştiind dinainte cele ce se vor întâmpla, să nu
fim clintiţi din loc. Când va veni timpul şi cel vestit se va arăta [în carne
şi oase], atunci şi numele său va fi dezvăluit direct tuturora.
Ca
să-i convingem însă deplin pe cei ce râvnesc să înţeleagă cuvintele lui
Dumnezeu, să continuăm demonstraţia adunând şi alte argumente, pe lângă cele
deja înfăţişate. Daniel zice: Aceştia vor scăpa de mâna lui: Edom, Moab şi capul fiilor lui
Ammon (Dan.
11, 41). [De ce?] Pentru că aceştia îl vor sprijini, fiind de-un neam cu el,
şi-l vor proclama împărat al lor. Edom,
adică fiii lui Esau; Ammon
şi Moab, fiii născuţi din cele două fiice
ale lui Lot, al căror neam există încă şi astăzi. Spune şi Isaia: Se vor împrăştia
care-ncotro pe corăbiile străinilor pustiind împreună marea şi pe cei de la
răsărit. Mai întâi vor pune mâna pe Moab; cei
dintâi se vor supune fiii lui Ammon.
Aşadar,
în vremurile acelea [Antihristul], după ce va fi aclamat de către aceştia şi va
zdrobi în război trei dintre cele zece coarne şi le va smulge - adică Egiptul,
Siria şi Etiopia -, după ce va lua toate leşurile şi prăzile, supunând pe urmă
şi celelalte şapte coarne, va începe să se mândrească în inima sa şi să se
semeţească împotriva lui Dumnezeu, socotind că are stăpânire peste întreaga
lume locuită de oameni.
Mai întâi se va năpusti asupra Tirului şi Sidonului, precum şi a
ţinuturilor dimprejurul lor. După ce le va prăda pe acestea, va stârni spaimă
printre celelalte cetăţi, cum zice Isaia: Ruşinează-te, Sidonule, a vorbit
marea. Puterea mării a vorbit: Tu
n-ai avut dureri de naştere, n-ai născut, n-ai adus pe lume băieţi şi n-ai
crescut fecioare. Când Egiptul va prinde de veste, va suferi din cauza Tirului.
Aşadar după ce se vor întâmpla
toate acestea, iubitule, şi după ce va smulge din rădăcină cele trei coarne, el
va începe să se creadă dumnezeu, precum spusese Iezechiel (28, 2): De ce s-a trufit
inima ta şi ai zis: Eu sunt dumnezeu!? La fel Isaia (14, 13-15): Ridica-mă-voi la cer, deasupra
stelelor cerului îmi voi aşeza tronul. Asemenea cu Cel Preaînalt voi fi. Şi
acum te vei pogorî în iad, la temelia pământului. Aidoma şi Iezechiel (28, 9): Oare aşa vei
spune celor ce te vor ucide: Sunt
dumnezeu? Tu om eşti, nu
dumnezeu.
Faptele Antihristului
După ce am expus
aceste fragmente privitoare la tribul său, la înfăţişarea sa, la măcelul pe
care-l va săvârşi, la numele-i sugerat în chip tainic, să vedem şi care-i vor
fi faptele propriu-zise. El va chema la sine tot poporul [ales] din toate
ţinuturile diasporei,socotind că aceştia sunt propriii săi copii. Le va făgădui
că le va da înapoi patria [strămoşească] şi le va ridica iarăşi împărăţia şi
templul. Va face aşa doar pentru ca ei să i se închine precum unui dumnezeu.
Zice profetul: Va aduna
toată puterea lui de la răsăritul şi până la apusul soarelui. Şi cei chemaţi şi
cei nechemaţi vor merge împreună cu dânsul.
La
rândul său Ieremia, folosindu-se de o parabolă, spune despre el: Prepeliţa a
ţipat şi şi-a adunat la ea pui pe care nu i-a născut. Fiindcă îşi strânge bogăţie
fără dreptate, la jumătatea zilelor [puii] o vor părăsi şi în cele din urmă ea
va înnebuni.
Nu strică, pentru lămurirea subiectului
nostru, să descriem un obicei al acestei vietăţi. Căci nu degeaba a rostit
profetul cuvintele de mai sus, folosindu-se de o parabolă. Într-adevăr, prepeliţa
este un animal tare ţanţoş. Ori de câte ori ocheşte prin preajmă un cuib al
altei prepeliţe, plin cu pui - tatăl fiind plecat prin mirişte [după mâncare] -
ea începe să imite vocea acestuia din urmă şi să cheme puii. Puii, crezând că e
chiar tatăl lor, dau fuga-fuga la ea.
Şi
ea tare se mai mândreşte cu puii altuia, de parc-ar fi ai săi. Când însă
adevăratul părinte se întoarce la cuib şi ţipă cu propriu-i glas,
recunoscându-l îndată puii îl părăsesc pe părintele vitreg şi se grăbesc să
ajungă la cel adevărat. Profetul s-a folosit de o astfel de analogie pentru a
vorbi, de fapt, despre Antihrist, care cheamă la el întreaga omenire,
socotindu-i ai săi pe nişte străini şi făgăduind tuturora o eliberare deşartă,
el, care nu e în stare să se mântuiască pe sine.
După
ce va aduna împrejuru-i, de pretutindeni, întreg poporul [ales] devenit
necredincios lui Dumnezeu, aţâţat de aceştia începe să-i prigonească pe sfinţi
ca pe nişte duşmani şi potrivnici ai săi, precum zice evanghelistul: Într-o cetate era un judecător care
de Dumnezeu nu se temea şi de om nu se ruşina. Şi era, în cetatea aceea, o
văduvă care tot venea la el şi-i zicea: Fă-mi dreptate faţă de potrivnicul meu. O vreme însă acela n-a voit. Pe
urmă însă şi-a zis în sinea lui: Deşi de Dumnezeu nu mă tem şi de om nu mă ruşinez,
totuşi, fiindcă văduva aceasta nu-mi dă pace, am să-i fac dreptate.
Judecătorul nedreptăţii care de Dumnezeu nu se teme şi de om nu se
ruşinează
este fără îndoială Antihristul, fiu al diavolului şi instrument al Satanei.
După ce va ajunge împărat, el va începe să se ridice chiar şi împotriva lui
Dumnezeu cu adevărat netemându-se
de El şi neruşinându-se nici de Fiul lui Dumnezeu, Judecătorul tuturora. Văduva despre care
zice că locuia într-o
cetate
simbolizează cetatea Ierusalimului, rămasă într-adevăr văduvă, după ce a fost
părăsită de mirele cel desăvârşit şi ceresc. Ea caută dreptate la un muritor
[plângându-se] cum că ar fi fost nedreptăţită de Hristos.
Căci potrivnic îl numeşte pe Acesta, nu
Mântuitor, nerecunoscând cele spuse de profetul Ieremia: Fiindcă nu s-au
încrezut în adevăr, atunci un duh al rătăcirii va vorbi poporului acestuia şi
cetăţii Ierusalimului. Şi Isaia: Acest popor, fiindcă nu vor să bea apa
Siloamului, care curge liniştit, şi-l vor atrage asupra lor pe Raasson, regele
asirienilor. Regele
asirienilor îl simbolizează pe Antihrist, după cum zice alt profet: Şi va fi pace de
la mine, când asirianul va năvăli în ţinutul vostru şi va trece peste hotarele
voastre.
Şi Moise ştiind dinainte că poporul
[ales] îl va dispreţui şi nu-l va primi pe adevăratul Mântuitor al lumii şi că
va sta împreună cu rătăcirea alegând un împărat pământesc şi înlăturându-l pe
cel ceresc, spune: Oare
acestea nu se află la mine, pecetluite în cuferele mele? În ziua răzbunării voi
da răsplată, atunci când piciorul lor va luneca.
Au
lunecat în toate, nefiind întru nimic deopotrivă cu adevărul: nici după Lege,
întrucât au încălcat-o; nici după profeţi, întrucât pe aceştia i-au ucis; nici
după cuvântul Evangheliei, întrucât pe Mân-tuitorul însuşi l-au răstignit; nici
credincioşi apostolilor, întrucât pe aceştia i-au prigonit, dovedindu-se
pretutindeni perfizi şi trădători ai adevărului. Mai degrabă hulitori decât
iubitori de Dumnezeu, chiar şi atunci [în vremurile de pe urmă] prinzând
momentul şi porniţi fiind împotriva robilor lui Dumnezeu, se vor milogi de un
om muritor, ca să-i răzbune.
Iar acesta, lăudat şi tămâiat de ei în fel şi chip, începe să dea
decrete împotriva sfinţilor, poruncind să fie ucişi pretutindeni cei ce nu vor
să-l venereze şi să i se închine lui ca unui dumnezeu, precum zice Isaia: Vai, pământule,
pânze de corăbii de dincolo de râurile Etiopiei! Tu, care trimiţi pe mare
ostateci şi scrisori din papiri la un neam de sus, la un popor străin şi rău!
Cine este dincolo de el? Un neam care nădăjduia şi a fost călcat în picioare.
[Cine să fie acest neam], dacă nu noi,
care, fiindcă nădăjduim în Fiul lui Dumnezeu, ne vedem prigoniţi şi călcaţi în
picioare de către răi şi necredincioşi? Căci pânzele corăbiilor sunt
bisericile; marea este lumea în
care biserica, asemenea unei corăbii în larg, e zguduită [de furtuni], dar nu
se scufundă. Doar are cu ea pe Hristos, cârmaci destoinic! Apoi, în mijlocul ei
mai duce şi trofeul morţii - crucea Domnului. Răsăritul îi este prora, iar
Apusul, pupa; cala, miazăziua; cârmele - cele două testamente; funiile, iubirea
lui Hristos care ţine strâns unită Biserica; duce cu ea şi un bazin uriaş, ca
pe o baie a naşterii de-a doua, menită să-i
înnoiască pe credincioşi.
Are
o pânză strălucitoare sub forma Duhului Sfânt pogorât din ceruri, cu care sunt
pecetluiţi credincioşii întru Dumnezeu. O întovărăşesc şi câteva ancore de fier
- sfintele porunci ale lui Hristos, solide precum fierul. Are şi vâslaşi, în
dreapta şi-n stânga - sfinţii îngeri păzitori, care apără şi păzesc necontenit
biserica. O scară ce duce până în vârful [catargului] - icoana pătimirii lui Hristos,
care-i suie pe credincioşi la înălţimile cereşti. Velele care se unesc în
vârful catargului sunt grupurile de profeţi, martiri şi apostoli care odihnesc
în împărăţia lui Hristos.
Despre strâmtorarea şi prigoana stârnite
împotriva Bisericii
de către Potrivnic vorbeşte şi Ioan:
Şi am văzut un semn mare şi
extraordinar: o Femeie înveşmântată în soare, şi luna sub picioarele ei, iar pe
capul ei o cunună de douăsprezece stele. Şi avea în pântece prunc şi ţipa de
durere şi se chinuia să nască. Şi balaurul a stat înaintea femeii care sta să
nască, pentru ca, de cum îşi va naşte pruncul, să-l înghită. Şi a născut femeia
un copil de parte bărbătească, menit să păstorească toate neamurile cu un toiag
de fier; pruncul acesta
al ei a fost răpit în cer şi dus în faţa lui Dumnezeu şi a tronului său. Iar
femeia a scăpat cu fuga în deşert, într-un loc pregătit pentru ea de Dumnezeu,
unde avea să i se poarte de grijă timp de o mie două sute şaizeci de zile.
Şi
când a văzut, balaurul a început s-o prigonească pe femeia care născuse
pruncul. Dar femeii i s-au dat două aripi ale Vulturului celui mare, ca să
zboare în pustietate, la locul sorocit ei, să i se poarte de grijă acolo,
departe de faţa Şarpelui, o vreme, nişte vremi şi încă o jumătate de vreme. Dar
Şarpele a făcut să-i ţâşnească pe gură, în urma femeii, apă multă cât a unui
râu, ca femeia să fie târâtă de ape. Însă pământul a sărit în ajutor femeii şi
pământul şi-a deschis gura şi a înghiţit râul pe care îl vărsase Balaurul pe
gură. Iar Balaurul s-a umplut de mânie împotriva femeii şi s-a dus să pornească
război împotriva celorlalte odrasle ale ei, adică împotriva tuturor celor ce
păzesc poruncile lui Dumnezeu şi poartă mărturie pentru Iisus.
Femeie înveşmântată în soare indică limpede Biserica,
îmbrăcată în Cuvântul Tatălui, Care este mai strălucitor decât soarele însuşi. Şi luna sub picioarele ei, zice, adică
[Biserica] este împodobită cu lumină cerească, precum luna. Iar pe capul ei o cunună de
douăsprezece stele
îi arată pe cei doisprezece apostoli pe care se ţine Biserica. Şi avea în pântece prunc şi ţipa de
durere şi se chinuia să nască, deoarece Biserica nu pridideşte să
izvodească Logosul din inima ei, cu toate că lumea o prigoneşte. Şi a născut femeia, zice, un copil de parte bărbătească,
menit să păstorească toate neamurile, adică, L-a născut pe Hristos, de
parte bărbătească şi desăvârşit, copil al lui Dumnezeu, Dumnezeu şi om, pe care
îl anunţaseră profeţii şi pe care Biserica, născându-L mereu, îl arată tuturor
neamurilor.
Pruncul acesta al ei a fost răpit şi dus
în faţa lui Dumnezeu şi a tronului său, adică, Cel născut veşnic de Biserică este împărat ceresc, nu
pământesc, precum vestise şi David: Zise Domnul către Domnul meu: Şezi la
dreapta Mea, până ce voi pune pe vrăjmaşii tăi aşternut la picioarele tale (Ps. 110, 1). [Apoi zice profetul
Ioan:] Şi
când a văzut balaurul a început s-o prigonească pe femeia care născuse pruncul.
Dar femeii i s-au dat două aripi ale Vulturului celui mare, ca să zboare în
pustietate, să i se poarte de grijă acolo o vreme, nişte vremi şi încă o
jumătate de vreme.
Acestea
sunt cele o mie două
sute şaizeci de zile (Apoc. 11, 3), jumătatea de săptămână (Dan. 9, 27) cât
tiranul va ţine puterea şi va prigoni Biserica fugărind-o din cetate în cetate (Mat. 23, 24). Se va
ascunde în munţi şi în pustie fără să aibă cu ea decât două aripi ale Vulturului cel mare, adică credinţa
în Iisus Hristos, care întinzându-şi sfintele braţe pe cruce formează două
aripi, una în dreapta, alta în stânga. Astfel îi cheamă la sine pe toţi cei
care cred într-Însul acoperindu-i aşa cum o pasăre îşi acoperă puii (Mat. 23, 37). Şi
Malachia zice: Pentru voi,
care aveţi teamă de numele Meu, va răsări un soare al dreptăţii şi vindecare va
fi în aripile lui.
Zice şi Domnul: Când veţi vedea urâciunea pustiirii
stând în locul cel sfânt - cine citeşte să înţeleagă - atunci cei din Iudeea să
fugă în munţi. Cel ce va fi pe casă, să nu se coboare ca să-şi ia lucrurile din
casă. Iar cel ce va fi pe câmp să nu se întoarcă înapoi, ca să-şi ia haina. Vai
de cele însărcinate şi de cele ce vor alăpta în zilele acelea! Căci va fi atunci
strâmtorare mare, cum n-a fost de la începutul lumii şi nici nu va mai fi. Şi
de nu s-ar fi scurtat acele zile, n-ar mai scăpa nici un trup. La rândul său, Daniel zice: Şi vor da
urâciunea pustiirii vreme de o mie două sute nouăzeci de zile. Fericit cine va
răbda şi va ajunge la o mie trei sute treizeci şi cinci de zile.
Iar fericitul
Pavel, apostolul, scriind tesalonicenilor, zice:
În
privinţa venirii Domnului nostru Iisus Hristos şi a adunării noastre împreună
cu El, vă rugăm, fraţilor, să nu vă clintiţi degrabă cu mintea, nici să vă
înspăimântaţi, nici de vreun duh, nici de vreun cuvânt, nici de vreo scrisoare
ca venind din partea noastră, cum că ziua Domnului a şi sosit! Să nu vă
amăgească nimeni, cu nici un chip; căci
ziua Domnului nu va sosi până ce mai întâi nu va veni lepădarea de credinţă şi
nu se va da pe faţă omul păcatului, fiul pierzării, potrivnicul, care se înalţă
mai presus de tot ce-i dumnezeiesc şi se slujeşte cu închinare, până
într-acolo încât se va aşeza el în templul lui Dumnezeu, dându-se pe sine drept
dumnezeu.
2. Nu vă aduceţi
aminte că, pe când mă aflam încă la voi, vă spuneam aceste lucruri? Şi acum
ştiţi ce-l opreşte, ca să nu se arate decât la vremea lui! Pentru că taina
fărădelegii se şi lucrează, până când cel care o împiedică acum va fi dat la o
parte. Şi atunci se va arăta nelegiuitul, pe care Domnul Iisus îl va ucide cu
suflarea gurii Sale şi-l va nimici cu strălucirea venirii Sale. Venirea aceluia
se va săvârşi prin lucrarea Satanei, şi va fi însoţită de tot felul de semne
puternice şi minuni mincinoase, de tot felul de rătăciri ale nedreptăţii
pentru cei pierduţi, fiindcă n-au primit iubirea adevărului ca să se
mântuiască. De aceea Dumnezeu le trimite o lucrare de rătăcire, ca să creadă în
minciună, ca să fie osândiţi toţi cei ce n-au crezut în adevăr, ci le-a plăcut
nedreptatea.
Şi Isaia
zice: Să
dispară necredinciosul, ca să nu vadă slava Domnului !
După ce se vor întâmpla acestea,
iubitule, după ce o săptămână se va împărţi în două şi se va arăta urâciunea deşertăciunii, după ce
profeţii cei doi şi înaintemergătorii Domnului îşi vor isprăvi cursa şi
întreaga lume va ajunge, de fapt, la sfârşit, ce altceva mai rămâne decât să se
arate [pogorând] din ceruri Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Fiul
lui Dumnezeu, în care am nădăjduit! El va aduce cu sine pârjolul cel mare,
precum şi dreapta judecată pentru toţi cei care n-au crezut într-Însul.
Zice Domnul: Când vor începe să fie acestea prindeţi
curaj şi ridicaţi capetele, pentru că răscumpărarea voastră se apropie. Şi: nici un fir de
păr din capul vostru nu va pieiri. Căci precum fulgerul iese de la răsărit şi se arată până
la apus, aşa va fi şi venirea Fiului Omului. Că unde va fi stârvul, acolo se
vor aduna vulturii.
Acum, stârvul se află în rai. Doar acolo a căzut Adam, prin amăgire. Cum zice
iarăşi [Domnul]: Şi
va trimite Fiul Omului pe îngerii Săi şi-i vor aduna pe cei aleşi ai Lui din
cele patru vânturi ale cerului.
Şi David, proorocind Judecata şi
Venirea Domnului, zice: De la capătul cerului ieşirea Lui şi sosirea Lui la
capătul cerului; şi nu este cine
să se ascundă de căldura Lui. Numeşte căldură pârjolul final. La fel vorbeşte şi Isaia: Hai, poporul
meu, intră în locuinţele tale, încuie-ţi uşile, ascunde-te puţin, până va veni
urgia Domnului. La
fel Pavel: Mânia
lui Dumnezeu se descoperă din cer peste toată fărădelegea şi peste toată
nedreptatea oamenilor care ţin nedreptatea drept adevăr.
Învierea
şi domnia sfinţilor
Cât despre
învierea şi împărăţia sfinţilor, Daniel zice: Şi mulţi dintre cei care dorm în ţărâna pământului se
vor scula, unii la viaţă veşnică, iar alţii spre ocară şi ruşine veşnică. Isaia: Vor învia morţii
şi se vor scula cei din morminte, căci roua de la tine este leac pentru ei. Domnul zice: Mulţi în acea zi
vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu şi cei ce-l vor auzi vor trăi.
Profetul: Deşteaptă-te, tu, care dormi, trezeşte-te din morţi.
Hristos va străluci pentru tine. Ioan zice: Fericit şi sfânt este cel ce are parte
de învierea cea dintâi. Peste aceştia moartea cea de-a doua nu are putere. Iar moartea cea de-a
doua este balta de foc arzând (Apoc. 20, 14). Şi iarăşi zice Domnul: Atunci drepţii
vor strălucii precum străluceşte soarele cu lumina sa. Şi sfinţilor le va spune:
Veniţi,
binecuvântaţii Tatălui Meu, moşteniţi împărăţia cea pregătită vouă de la
întemeierea lumii. 3.
Nelegiuiţilor însă ce-o să le spună? Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în
focul cel veşnic, pregătit pentru diavol şi pentru îngerii săi. Ioan zice: Afară cu câinii
şi cu vrăjitorii şi cu desfrânaţii şi cu ucigaşii şi cu închinătorii la idoli
şi cu toţi cei ce îndrăgesc şi săvârşesc minciuna, fiindcă partea lor este
în balta de foc.
Aidoma zice şi Isaia: Şi vor ieşi şi vor vedea trupurile moarte ale celor
care s-au răzvrătit împotriva Mea, căci viermele lor şi focul lor nu se va
stinge. Şi vor fi o sperietoare pentru toate trupurile.
Apostolul Pavel, scriind
tesalonicenilor despre învierea drepţilor, zice: Fraţilor, despre
cei ce au adormit, nu voim să fiţi în neştiinţă, ca să nu vă întristaţi, precum
toţi ceilalţi care nu au nădejde. Dacă vom crede că Iisus a murit şi a înviat,
tot aşa credem că Dumnezeu îi va aduce împreună cu El pe cei adormiţi întru Iisus.
Căci
aceasta vă spunem, după cuvântul Domnului, că noi cei vii care vom fi rămas
până la venirea Domnului, n-o vom lua înaintea celor adormiţi, pentru că
însuşi Domnul, la poruncă, la glasul arhanghelului şi la trâmbiţa lui Dumnezeu
Se va pogorî din cer, iar cei morţi întru Hristos vor învia întâi. Pe urmă noi,
cei vii care vom fi rămas, vom fi răpiţi împreună cu ei, pe nori, ca să
întâmpinăm pe Domnul în văzduh şi aşa pururea vom fi cu Domnul.
Acestea
[învăţături] culese, cu iubire pentru Domnul, din sfintele scripturi cu bun
miros şi împletite într-o cunună cerească, ţi le dăruiesc ţie, iubitul meu
frate Teofil, pentru ca, păzind cu credinţă cele scrise aici şi ştiind dinainte
câte se vor întâmpla, să nu greşeşti nici faţă de Dumnezeu, nici faţă de
oameni, aşteptând fericita nădejde şi venirea lui Dumnezeu şi a Mântuitorului
nostru (Tit.
2, 13), când, înviindu-i pe sfinţi, împreună cu dânşii se va bucura lăudându-L
pe Tatăl, a cărui slavă e veşnică. Amin.