doktoru

sâmbătă, 4 ianuarie 2025

PSALMUL 50

 

PSALMUL 50

/V                                                                                                                                                                                                                       A

Intru sfârşit. Psalm al lui David. In vremea când a intrat la dânsul Natan Proorocul, după ce intrase el la Batşeba, femeia lui Urie.

           Intru sfârşit adică se suprascrie psalmul acesta, deoarece cuprinde proorocii care trimit mintea celor ce le citesc întru sfârşit, de vreme ce dumnezeiescul David cu psalmul acesta a alcătuit o doctorie, prin mărturisire, potrivită rănii cu care s-a ales, atât pentru preacurvia Virsaviei, cât şi pentru uciderea lui Urie, bărbatul ei. Dar prin psalmul acesta prooroceşte şi pentru alte lucruri, adică pentru a doua zidire a Ierusalimului, care s-a făcut în urmă, după ce s-au întors iudeii din sclavia (robia) Babilonului. Pentru că [chiar] şi după păcat, nu a lipsit cu totul de la David darul cel proorocesc, fiindcă Dumnezeu cunoştea că David în grabă va spăla întinăciunea păcatului său şi se va face mai strălucit decât întâi [era mai-nainte], pentru aceasta nu a ridicat nici cu totul darul proorociei de la dânsul.

Şi aceasta este arătată din înseşi cuvintele lui David, pentru că el nu a cerut de la Dumnezeu să ia din nou Duhul cel Sfânt ce [de ca şi cum] L-ar fi pierdut, ci se roagă numai să nu-l lipsească de Acela, că aşa a zis: Şi Duhul Tău Cel Sfânt nu-L lua de la mine. Se potriveşte însă mărturisirea ce este în psalmul acesta şi tuturor oamenilor care au păcătuit76, care atunci s-a scris şi s-a isprăvit de David, când a mers Proorocul Natan şi l-a mustrat, deoarece atunci a venit David întru simţirea păcatului său, iar în trecuta vreme [ce a urmat păcatului] se afla fără îngrijire. Iar zicerea după ce intrase el la Batşeba se înţelege nu că atunci când a preacurvit David cu ea a mers Natan către dânsul - fiindcă a trecut destulă vreme în mijloc [între timp, după aceea], precum istoriseşte Cartea a Il-a a împăraţilor -, ci zicerea după ce arată aici în mod nehotărât timpul din urmă, adică după ce a intrat David la Batşeba şi o a îngreuiat pe ea.77

1.    Miluieşte-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta.

Miluieşte-mă, zice, după vrednicia milei Tale celei mari, fiindcă tare foarte am greşit 78. Şi precum eu am făcut foarte mari păcate, aşa şi Tu, cu mare milă, miluieşte-mă.”

2.    Şi după mulţimea îndurărilor Tale, şterge fărădelegea mea.

Ceea ce a zis mai sus - mare milă - însăşi aceea o zice aici [ca] mulţime de îndurări, îndoind cererea cu potrivite ziceri, pentru că acesta este obicei al celor ce se roagă: a îndelunga rugăciunea lor cu multe potrivite cuvinte, ca prin acestea mai mult să-l îndemne pe cel pe care îl roagă spre a plini cererea lor. Iar fărădelege zice călcare de lege a preacurviei şi a uciderii, fiindcă amândouă acestea le opreşte legea lui Dumnezeu, zicând: Să nu ucizi, să nu preacurveşti (leş. 20: 15). Fărădelege însă, călcarea de lege o a numit David, fiindcă şi el, ca unul de altă seminţie ce nu are lege, a păcătuit .73

            3. Mai vârtos spală de fărădelegea mea,

Şi măcar că s-a iertat David prin Proorocul Natan, când a zis lui: Domnul a înlăturat păcatul tău (II împăraţi 12: 12). Cu toate acestea, David, din multa fierbinţeală ce avea pentru pocăinţă, roagă pe Dumnezeu încă mai mult să se spele şi să se curăţească. Ori mai vârtos este în loc de „foarte”, adică roagă pe Dumnezeu mult şi cu covârşire să-l curăţească de fărădelegea lui.

               şi de păcatul meu mă curăţeşte.

Ceea ce a zis mai sus David fărădelege, aceasta aici o numeşte păcat, fiindcă chiar păcat este călcarea dumnezeieştii legi; însă David întrebuinţează de mai multe ori cu neosebire şi din alăturare numele fărădelegii, şi a călcării de lege, şi apăcatului*, şi [sau] pe unul îl zice în loc de altul80.

4. Că fărădelegea mea eu o cunosc, şi păcatul meu înaintea mea este pururea.

„Miluieşte-mă, zice, Doamne, şi spală-mă, şi curăţeşte-mă, pentru că nu am uitat, nici am defăimat păcatul meu din pricina greutăţii şi grijilor celor multe ale împărăţiei mele, căci păcatul meu n-a fost vrednic de uitare şi de nebăgare de seamă*, ci, deşi de oameni l-am ascuns şi n-au aflat relele ce am făcut, eu însă cunosc cât de mare este păcatul meu şi văd înaintea mea ziua şi noaptea cu ochii conştiinţei mele care-mi loveşte şi-mi răneşte sufletul”. Care aceasta [lucru] - adică a-şi aduce aminte omul totdeauna de păcatul său - este semn de adevărată şi curată pocăinţă şi pricinuitor de iertarea păcatelor. Drept aceea, aceasta o porunceşte Dumnezeu şi prin Isaia: Eu sunt Cel ce şterg fărădelegile tale, şi păcatele tale, şi nu le voi pomeni (Is. 43: 25)81.

           5. Ţie Unuia am greşit,

„Ţie, zice, numai lui Dumnezeu am greşit, pentru că şi numai Ţie, Domnului şi Stăpânului a toate, sunt supus, căci eu, împărat fiind pe pământ, pe Tine numai Te am judecător al faptelor mele, iar al oamenilor celor supuşi mie, eu sunt domn şi stăpânitor. Drept aceea, şi după stăpânirea mea fac cele ce voiesc, fără să fiu oprit de altul.” Ori şi într-alt fel se înţelege: „Că eu, de vreme ce am călcat legile Tale, Doamne, pentru aceasta numai Ţie, Dătătorului de lege, am greşit”82.

              şi rău înaintea Ta am făcut,

„înaintea Ta, zice, Doamne, am făcut păcatul, pentru că Tu vezi toate, şi nu numai când se fac, ci şi mai-nainte de a se face.” însă acest cuvânt l-a zis David, pe sine ruşinându-se, că de Dumnezeu nu s-a ruşinat atunci când făcea păcatul şi îl vedea. Vezi însă, o cititorule, că David, măcar că a făcut două păcate, însă pretutindeni se vede zicând nu că a făcut păcate, şi nelegiuiri, şi rele la plural, ci cu nume [la] singular: păcat, nelegiuire şi rău; iar pricina este aceea că uciderea ce a făcut lui Urie atârna de preacurvia Virsaviei [Batşebei], femeia lui, că preacurvia acesteia a pricinuit uciderea bărbatului ei şi, după chipul acesta, ambele acestea se arată ca unul, căci unul s-a făcut pricină celuilalt.

ca să Te îndreptezi întru cuvintele Tale şi să biruieşti când Te vei judeca Tu.

„Am făcut, Doamne, zice, răul înaintea Ta, împotriva capului meu, că atunci când Tu mă vei judeca, şi vei arăta faptele de bine câte mi-ai făcut - că Tu adică m-ai făcut împărat, şi atât de mult m-ai slăvit, iar eu, ca un nemulţumitor, am călcat legile Tale, şi atâta Te-am amărât, încât zic că atunci când Te vei judeca cu mine pentru acestea, Tu adică să Te îndreptezi, iar eu, ticălosul, să mă osândesc, pentru că m-am arătat nemulţumitor către făcătorul meu de bine. Că acestea au fost scopul şi socoteala vicleanului Diavol, care m-a silit oarecum şi m-a biruit cu căderea în păcat. Care scop? Ca adică eu însumi să mă fac pricinuitor osândirii mele.''83 Şi cum că acesta este înţelesul zicerii acesteia, mărturiseşte şi dumnezeiasca Scriptură, că se vede într-însa că S-a îndreptat Dumnezeu către David, oarecum judecându-Se cu dânsul prin Proorocul Natan, şi l-a mustrat, pentru că Dumnezeu, cioban şi păstor de oi luând pe David, l-a făcut împărat, şi l-a izbăvit de nenumărate primejdii, iar David, prin fapta aceasta a păcatului, a răsplătit Făcătorului său de bine: Eu sunt Cel ce te-am uns împărat peste Israil, şi Eu sunt Cel ce te-am izbândit din mâna lui Saul. (...) Pentru ce dispreţuieşti cuvântul Domnului, ca să faci rău în ochii Lin? (II împăraţi 12: 7, 9). După urmare dar adaugă Dumnezeu osândire asupra lui, zicând: lată, Eu ridic rău asupra casei tale...(II împăraţi 12: 11). Şi iarăşi: Nu se va depărta sabia din casa ta până în veac (II împăraţi 12: 10) şi celelalte.

6. Că iată, întru fărădelegi m-am zămislit, şi întru păcate m-a născut maica mea.

Vrând David a trage pe Dumnezeu spre îndurare şi milă, se suie cu cugetarea la naşterea oamenilor cea afară de fire, că de n-ar fi păcătuit Adam, nu s-ar fi amestecat trupeşte cu Eva, drept care, păcatul a născut amestecarea cea trupească, iar amestecarea aceea a născut pe strănepoţii lui Adam şi ai Evei, iar strănepoţii  acelora au născut pe cei din urmă, şi aceia pe alţii, până la David84. Că deşi nunta s-a făcut pentru naşterea de fii, dar însă [cu toate acestea], după fire, din păcat îşi  are începutul pentru pătimaşa îndulcire. Drept aceea, bine zice că din păcat s-a zămislit şi s-a născut.

7.    Că iată, adevărul ai iubit,

Aceasta s-a zis de David pentru adevărata mărturisire ce a făcut, a păcatului, zicând că: „De vreme ce Tu iubeşti adevărul, pentru aceasta şi eu am mărturisit adevărul acesta, şi am spus că am păcătuit”. Iar zicerea că iată este de prisos, atât la stihul acesta, cât şi la stihul de mai sus, după obiceiul limbii evreieşti, care întrebuinţează multe ca acestea.

             cele nearătate şi cele ascunse ale înţelepciunii Tale mi-ai arătat mie.

Cuvântul acesta l-a zis David spre a sa ruşinare şi înfruntare, de ca şi cum ar zice că: „Tu, Doamne, atât de mult m-ai iubit, încât mi-ai descoperit tainele ascunse ale purtării Tale de grijă şi ale înţelepciunii Tale prin Sfântul Tău Duh, iar eu m-am arătat nemulţumitor faţă de atâta dar; şi nu am greşit întru neştiinţă, ci având cunoştinţa legii Tale, şi ştiinţa tainelor Tale”.

8.    Stropi-mă-vei cu isop, şi mă voi curăţi;

Mulţi au zis multe cuvinte despre graiul acesta, nici unul însă nu a zis ceva arătat şi neîmpotrivit. Iar eu zic că David, prin cuvintele acestea, prooroceşte pentru sine, cum că se va ierta păcatul lui mai desăvârşit, şi că pentru iertarea aceasta i se va umple inima de bucurie, deoarece legea curăţa, prin stropirea cu isop, pe unii care se  spurcau care este un fel de plantă (buruiană) foarte curăţitoare: „Pentru aceasta, după asemănarea buruienii acesteia curăţitoare, nădăjduiesc că mă vei stropi cu curăţitoare stropire”. Iar aceasta este [una cu] un cuvânt de iertare de la Dumnezeu, ori şi lacrima pocăinţei, fiindcă şi lacrima, de la Dumnezeu se dăruieşte, şi mai ales ceea ce iese fără osteneală85.

                 spăla-mă-vei, şi mai vârtos decât zăpada mă voi albi.

Ceea ce a zis mai sus - mai vârtos mă spală de fărădelegea mea - aceasta o zice şi aici, îndoind [repetând] cuvintele pentru îndulcirea sufletului său86.

            9. Auzului meu vei da bucurie şi veselie *,

„Doamne, zice, Tu vei răsuna în urechile sufletului meu bucurie şi veselie, cum că s-au iertat desăvârşit păcatele mele.”

            bucura-se-vor oasele mele cele smerite.

„Oasele mele, zice, cele ce s-au smerit şi s-au ticăloşit de greutatea păcatului, se vor bucura, uşurându-se prin iertarea lui.” Iar [pornind] de la oase, se arată David în întregime. Hrisostom încă şi Chirii zic cum că aceasta o a zis David pentru înomenirea Domnului, adică cum că: „îmi vei vesti, Doamne, bucuria cea a toată lumea ce se va face tuturor pentru negrăita înomenire a Fiului Tău, şi că smeritele mele oase, îndată cu vestirea aceasta, vor sări oarecum şi vor sălta de multa dulceaţă”87.

          10. întoarce faţa Ta de către păcatele mele,

„Arătate, zice, se află înaintea atotvăzătoarei Tale cercetări, Doamne, păcatele mele, întoarce dar cercetarea Ta aceasta de către păcatele mele şi, trecându-le cu vederea, şterge-le toate din cartea faptelor mele.”88

              şi toate fărădelegile mele şterge-Ie.

         11. Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule,

Inima însemnează multe lucruri, uneori însemnează pe ea însăşi ca parte trupească, iar alteori pe cea mai din adânc stăpânitoare parte, după zicerea: Pentru ce se suie gânduri în inimile noastre (Lc. 24: 38). Uneori însemnează socotinţa" şi voinţa", precum aceasta: Iar inima lor departe este de Mine (Is. 29: 13). Alteori însă, buna-voinţă şi plăcere, precum aceasta: Aflat-am pe David, fiul lui lesei, om după inima Mea (I împăraţi 13: 14; fapte 13: 22). Uneori însemnează sufletul, după zicerea aceasta: Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule, adică „rogu-Te, Dumnezeule, nu să înfiinţezi şi să zideşti alt suflet întru mine, ci pe acesta ce este întru mine să-l înnoieşti şi să-l faci să fie în frumuseţea lui cea dintâi şi firească, căci de vei depărta Tu de la sufletul meu vechimea pe care o a dobândit din spurcăciunea păcatului, vei zidi întru mine inimă curată”. Deci zicerea zideşte se înţelege aici în loc de „prefa-l precum era” *89.

               şi duh drept înnoieşte întru cele dinlăuntru ale mele.

Innoieşte se înţelege în loc de „pune din nou”, adică: „De acum înainte, pune, Doamne, duh drept, adică dar de dreptate întru măruntaiele mele pentru ca să îndrepteze mişcările cele strâmbe şi sucite pe care dracu’ le-a pus într-însele”. Iar prin cele dinăuntru, David numeşte părţile sufletului. Zice însă şi Dumnezeu prin Iezechiil pentru iudeii ce se aflau robiţi în Babilon: Şi voi da vouă inimă nouă, şi duh nou voi da întru voi, şi voi lua din trupul vostru inima cea de piatră, şi voi da inimă de carne (Iez. 36: 26), adică: „Voi înnoi inima voastră care s-a bolnăvit, şi osârdia voastră care a slăbit”90.

12. Nu mă lepăda de la faţa Ta, şi Duhul Tău Cel Sfânt nu-L lua de la mine.

„Să nu mă lepezi, zice, Doamne, de la cercetarea dumnezeieştii Tale feţe, cu toate că eu m-am făcut nevrednic de cercetarea Ta, nici să mă lipseşti de Sfântul Tău Duh, adică să nu iei darul proorociei din pricina păcatului.” Drept aceea, din zicerea aceasta se încheie cum că şi după păcat nu a lipsit cu totul şi desăvârşit de la David darul proorocesc, precum am zis la începutul psalmului91.

13.    Dă-mi mie [înapoi] bucuria mântuirii Tale,

„Dă-mi, zice, Doamne, bucuria aceea de mântuire pe care o aveam mai-nainte de păcat, de la Tine luând-o.” Vezi însă, o cititorule, că David, pentru proorocescul dar - pe care nu-1 pierduse - se ruga mai sus ca să nu-l ia de la el, iar aceasta ce a pierdut, adică bucuria conştiinţei cea mai-nainte de păcat, aceasta se roagă să i se dea iarăşi, fiindcă mai-nainte de păcat se bucura cu conştiinţa, [anume pentru] că are un astfel de mare Mântuitor al Său, pe Dumnezeu.92

                 şi cu duh stăpânitor mă întăreşte.

„întăreşte-mă, zice, Doamne, cu stăpânitorul dar al Sfântului Duh, ca adică să stăpânesc patimile, şi să mă povăţuiască către faptele bune.” Prin dar de îndreptare şi dar stăpânitor se înţeleg puterile şi lucrările ce de Duhul Sfânt se dau sufletului.

14.    învăţa-voi pe cei fărădelege căile Tale, şi cei necredincioşi la Tine se

                vor întoarce.

Şi această zicere este proorocie a lucrului ce urma a se face: că după ce propovăduirea Evangheliei s-a lăţit între neamurile cele nelegiuite, atunci şi cartea aceasta a psalmilor lui David s-a făcut tuturor celor fărădelege şi necinstitorilor de Dumnezeu învăţătoare de fapte bune şi de cunoştinţa de Dumnezeu, fiindcă în toate zilele se citeşte aceasta în Biserică93.

15.     Izbăveşte-mă de vărsarea de sângiuri, Dumnezeule, Dumnezeul

                   mântuirii mele;

După istorie şi după literă, sângiuri numeşte David uciderile cele nedrepte, şi mai ales uciderea nedreaptă a lui Urie. Iar anagogic (mai cu înaltă înţelegere), sângiuri se zic demonii, pentru că se bucură şi se tăvălesc în sângiuri, atât când se ucid oamenii, cât şi când se jertfesc celelalte vietăţi. Iar Dumnezeul mântuirii zice în loc de „Mântuitorul meu”. Iar repetarea zicerii Dumnezeule, Dumnezeul... arată rugăciunea lui David cea din inimă şi covârşitoare.

                    bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta.

„Şi însăşi limba mea, zice, se va bucura pentru vestirea judecăţii Tale, Doamne.” Dreptate însă numeşte aici David pe aceea pe care Dumnezeu o a dat lui, adică slobozenia [libertatea] şi neînvinovăţirea* păcatului şi a osândei. Căci cel ce se sloboade, acela se şi îndreptează94.

16.     Doamne, buzele mele vei deschide, şi gura mea va vesti lauda Ta.

„Fiindcă, zice, m-am învăţat de la darul cel proorocesc al Sfântului Tău Duh, pentru aceasta ştiu că iarăşi vei învrednici buzele mele şi gura mea spre slavoslovirea[*] [†] şi lauda numelui Tău, precum le deschideam şi mai-nainte de păcat, care acum sunt închise de prihănirile şi mustrarea conştiinţei mele.”95

17.    Că de ai fi voit jertfă, Ţi-aş fi dat, arderile de tot nu le vei binevoi.

Vezi, o cititorule, că şi aici iarăşi leapădă David jertfele cele legiuite ale dobitoacelor celor necuvântătoare, zicând: „De ai fi voit Tu, Doamne, jertfa, eu Ţi-aş fi dat Ţie, dar Tu nu numai că nu doreşti simplu jertfa, ci nici arderi de tot nu primeşti, pentru că arderile de tot, adică jertfele cele ce ardeau de tot înaintea lui Dumnezeu, acelea erau mai cinstite decât celelalte”. Drept aceea, David, deşi mai în urmă aducea jertfe lui Dumnezeu, aceasta o făcea întâi [pe de-o parte] fără buna-voinţă*, pentru singură porunca legii (care după pogorământ poruncea aceasta, precum mai-nainte am zis la Psalmul 49, stih 9), şi alta încă [pe de altă parte], că nu venise vremea jertfei celei noi ale Evangheliei Darului, care este jertfa cea de laudă şi cea fără de sânge a dumnezeieştilor Taine96.

18.    Jertfa lui Dumnezeu: duhul zdrobit,

„Jertfă, zice, bine-primită lui Dumnezeu este sufletul acela ce din smerenia sa cea de bunăvoie se zdrobeşte şi se sfărâmă.”

                  inima zdrobită şi smerită Dumnezeu nu o va defăima.

Scriptura numeşte de multe ori prin inimă sufletul (şi vezi înapoi la Inimă curată, în acelaşi psalm), fiindcă inima este prea-unită cu sufletul, aşijderea şi sufletul este prea-înfiinţat* cu inima, pentru aceasta, şi când pătimeşte vreo  vătămare inima, îndată sufletul zboară şi se duce din trup: „Sufletul dar, zice, cel zdrobit şi smerit, Dumnezeu nu-1 va defăima, adică [deoarece] nu-1 urăşte” .

            19. Fă bine, Doamne, întru bunăvoirea Ta, Sionului,

Cu aceste cuvinte se roagă David pentru zidirea cea de-a doua şi înnoirea Ierusalimului - care urma a se face în urmă după slobozirea iudeilor din Babilon. Să-i facă bine întru bunăvoinţa Sa, adică cu împreună-lucrarea Sa.

                şi să se zidească zidurile Ierusalimului.

Se roagă să se zidească zidurile Ierusalimului, care au fost risipite de babilonieni.

            20. Atunci vei binevoi jertfa dreptăţii, prinosul şi arderile de tot;

„Atunci, zice, vei primi jertfa dreaptă, Doamne.” Fiindcă în alt loc afară de Ierusalim nu era drept ca iudeii [nu le era îngăduit iudeilor] să aducă jertfa, că aşa poruncea legea. Iar prinos numeşte părţile cele ce se luau din fiecare dobitoc ce se aducea jertfa. Iar arderi de tot zice de acele jertfe ce se ardeau întregi [în întregime] pe jertfelnic, adică se jertfea tot trupul vitei98.

                  atunci vor pune pe altarul Tău viţei.

Aici iarăşi aceeaşi zice David, de multa bucurie a sufletului său, cum că, atunci când se vor slobozi iudeii din Babilon, vor aduce viţei întregi la jertfelnicul cel din Ierusalim99.

Aceasta este cu adevărat tâlcuirea psalmului acestuia după istorie şi după slovă, iar după mai-înalta înţelegere, prooroceşte David în psalmul acesta despre Biserica creştinilor şi de jertfa Evangheliei, după tâlcuirea dumnezeiescului Chiril şi a lui Eusebie. Şi bunăvoinţă [v. 20] adică numeşte înomenirea Mântuitorului (după Isihie), ca pe un bun sfat şi mai întâi voinţa* lui Dumnezeu. Iar Sion numeşte petrecerea creştinilor100. Iar ziduri ale lui numeşte pe episcopi şi pe învăţători101, şi aceasta în vremea petrecerii creştinilor: „Va primi, zice, Dumnezeu, de la Biserică, jertfa de dreptate, adică de faptă bună, şi ca un prinos va primi oarecari arderi de munciri [mucenicii] pe care pentru Hristos le-au luat mărturisitorii, iar ca arderi de tot va primi pe mucenici care, desăvârşit muncindu-se şi jertfmdu-se, au murit”. Ori ca prinos va primi Dumnezeu de la Biserică fapta bună cea din parte [particulară] şi întreaga-înţelepciune [cumpătarea], adică pe ceea ce este în nuntă, ori într-altă ceată lumească. Iar arderi de tot [numeşte] fapta bună cea desăvârşită, adică fecioria şi singuratica [monahiceasca] petrecere102 .

Iar prin viţei se înţelege credincioşii creştini, că lucrează fapta bună şi sunt îngrăşaţi cu darurile Sfântului Duh, şi că bat cu cornul patimile şi pe Diavol şi, pe scurt, toti câţi sunt desăvârşiţi în faptă, în cuvânt şi în vedere, aceia sunt vitei, şi se aduc la cerescul jertfelnic al lui Dumnezeu întru bună mireasmă .103











* .

95   Că zice dumnezeiescul Hrisostom: „Păcatul fireşte urmează a lega limba şi a astupa gura, a o sugruma şi a o sili pe ea să tacă”. Asemenea întocmai şi Teodorit zice. încă şi Isihie zice: „Vezi că buzele lui David erau închise din pricina păcatului, dar iarăşi s-au deschis cu pocăinţa şi povestesc lauda lui Dumnezeu (La Nichita)”.

[†] = fară voia sa, fără a prefera să facă aceasta, nefiind alegerea lui.

96    Iar oarecare [] nenumit zice că aceste zise David vederat le-a arătat, că în vremea pocăinţei sale nu a adus nici o jertfa dintr-ale legii. Pentru aceasta, nici în Cartea împăraţilor nu o aflăm pe aceasta a fi. Şi pentru ce? Pentru că, prooroc fiind, el ştia că Dumnezeu într-acest fel de jertfe nu binevoieşte, căci jertfele de acest fel nici nu erau îndestulate [suficiente] pentru a-1 curăţa de ucidere şi de curvie, că [de altfel,] nici legea nu a făgăduit aceasta, ci pentru a se pedepsi totdeauna (La Nichita).

*  = (este) strâns legat de, lipit de, credincios, fidel; dar şi lămuritor, tălmăcitor al... Inima este izvorul trăirilor sufletului înţeles ca minte ce se ocârmuieşte prin raţiune sau judecată din datele culese de simţuri. Judecând din cele ale inimii,


76     Zice însă Sfântul Grigorie al Nyssei: „David arată tuturor oamenilor (prin psalmul acesta) cale de mântuire pocăinţa, ca un oarecare meşteşug de neîncetată biruinţă împotriva vrăjmaşului, că cel ce cugetă meşteşugul acesta de-a pururea, şi-l isprăveşte, totdeauna se face biruitor al necontenitului său luptător”. A zis însă şi dumnezeiescul Ambrozie marelui Teodosie împăratul - atunci când el a făcut stricăciunea aceea în Tesalonic - acestea: „Cel ce a urmat celui ce s-a amăgit urmează şi celui ce s-a pocăit (adică lui David)”.

77     Zice Grigorie al Nyssei: „Nu numai după ce o a îngreunat, ci şi după ce l-a născut pe copilul cel din preacurvie, atunci a mers Proorocul Natan şi l-a mustrat pe el; că zice dumnezeiasca Scriptură: Şi s-a făcut (Batşeba lui David) întru femeie, şi s-a născut lui fiu, şi rău s-a arătat în ochii Domnului ceea ce a făcut David (II împăraţi 11: 27). Drept aceea, după preacurvia lui David, au trecut cel puţin zece luni până l-a mustrat pe el Natan Proorocul”. Iar Eusebie zice că după un an a mers, fiindcă nu se cuvenea să-l mustre în vremea când era beat de patimă şi sufletul lui era tulburat, şi [de altfel] nu ar fi primit mustrarea, că poate ar fi făcut rău şi Proorocului, ca şi cei ce pătimesc de vreo boală covârşitoare şi stau împotriva doctorilor şi a născătorilor lor. Că se vede însă că de o diavolească putere s-a răpit David şi a făcut aceste două rele, precum zice acelaşi Eusebie, după pilda ce a adus Proorocul Natan, zicând că: «A mers la un bogat un oaspete străin (că străin era diavolul) căruia s-a îngăduit a se da David», pentru că a fost zis acel cuvânt mândru: Nu mă voi clătina în veac (Ps. 29: 6). S-au scris însă păcatele sfinţilor ca precum ni s-au făcut ei nouă învăţători şi pildă de faptă bună, aşa să ni se facă şi pildă de pocăinţă, după Hrisostom. Al 50-lea însă se numără psalmul acesta, care este despre iertarea păcatelor fiindcă, după Eusebie, numărul 50 are potrivire şi asemănare cu mila, că şi Anul Jubileu (pe care îl păzeau [ţineau] evreii în legea veche) se numără după cincizeci de ani, când se făceau curmări de datorii şi sloboziri de robi, şi lăsări de câştig. Adaugă însă Hrisostom zicând că psalmul acesta este trebnic şi celui drept şi celui păcătos, celui drept adică pentru ca să nu fie lenevos, iar păcătosului pentru a nu se deznădăjdui de mântuirea sa. Şi Isihie a zis: „David, la mântuire privind, a scris psalmul acesta, neruşinându-se a-şi vădi de obşte rănile sale [tocmai] ca să arate păcătoşilor doctoria pocăinţei”.

78 Zice însă şi Marele Atanasie: „Pentru păcat mare, mila cea mare a lui Dumnezeu se roagă să o dobândească, că de mare iubire de oameni au trebuinţă păcatele cele mari (La Nichita)”. Iar alţii, prin mare milă, înţeleg pe Hristos, precum şi Biserica la sfârşitul a multor tropare obişnuieşte a-L numi pe El; deci mila cea mare a lui Hristos o cere David, ca printr-însa mărit să se miluiască, precum şi mărit a păcătuit. Zice însă şi Sfinţitul Augustin: „Cel ce cere mare milă, mare nenorocire mărturiseşte”. Şi iarăşi: „Câţi au păcătuit întru neştiinţă, să ceară şi milă mică”. Cu luare-aminte însă a tâlcuit un dascăl, zicând că: „David n-a cutezat a numi Dumnezeu al său pe Dumnezeu în psalmul acesta, precum în altă parte prin alţi psalmi îl numeşte, pentru că, păcătuind, s-a lipsit de Dumnezeu, de ca şi cum ar zice: «Eu nu cutez a Te numi Dumnezeu al meu, pentru că, păcătuind, Te-am pierdut; numească-Te Dumnezeu al lor nevinovaţii şi drepţii, iar eu, păcătosul, aceasta zic numai: o Dumnezeule, miluieşte-mă»”.

79 Iar Teodorit zice: „Rănile cele mari au trebuinţă de o doctorie de aceeaşi măsură [pe măsura rănilor]: cel ce a făcut păcate mari, de mare iubire de oameni are trebuinţă”. Iar altul zice: „Cei care cer mare milă, pentru mare păcat mărturisesc că cer aceasta, şi nimic nu trage aşa de mult pe Stăpânul spre milostivire ca mărturisirea păcatului; pentru aceasta şi David, toată mila se roagă să toarne asupra sa, tot izvorul îndulcirilor, că precum la milă, pe cea mare o a cerut, aşa şi la îndulciri, mulţimea [îndulcirilor] o a cerut, precum şi greşeala mare este, iar amintirea nu se poate şterge de nu va dobândi potrivită iubire de oameni”. Iar dumnezeiescul Chirii zice: „Poate că mai-nainte cunoscând David că la vreme va străluci peste cei de pe pământ Hristos, ştergând tot păcatul lumii, darul cel aşa de strălucit îl numeşte mare milă, că scris este că toată fărădelegea îşi va astupa gura sa (Ps. 106: 42), iar după Apostolul: Dumnezeu este cel ce îndreptează, cine poate a ne osândi? (Rom. 8: 34)”. Iar Isihie: „A se şterge fărădelegea se roagă, încât nu numai a se vindeca rana, ci voieşte ca nici semn de rană să rămână; pentru aceasta adaugă cerând mulţimea îndulcirilor, că nici de o singură îndurare, adică de iertarea cea pentru un păcat, poate păcătosul a se mântui, ci avem trebuinţă şi de multe îndurări pentru multele păcate ca să scăpăm de îngrozire şi de muncă”. Şi Didim zice: „Precum vopselele cele ce cu anevoie se spală nu cu o spălare, ci cu multe se şterg, aşa şi păcatele cele mari cu multe îndurări ale lui Dumnezeu se şterg (La Nichita)”. Zice însă şi Sfinţitul Augustin: „De la mila cea mare, multe sunt îndurările”. Şi dumnezeiescul Ieronim tâlcuieşte: „De vreme ce păcatul lui David a fost un nod împletit cu multe alte păcate, pentru aceasta, precum erau multe păcatele lui, aşa ruga pe Dumnezeu să le şteargă cu mulţimea îndurărilor Sale, adică cu osebite chipuri ale milei Sale. Şi, fiindcă păcatul, de îndată ce se face, se scrie în cartea lui Dumnezeu şi în cartea Diavolului, şi în cartea conştiinţei noastre, pentru aceasta se roagă să se şteargă acestea din cele trei, pentru ca desăvârşit să se uite şi să nu se mai pomenească (La tâlcuirea aceluiaşi psalm)”.

* Le foloseşte fie făcând un paralelism sinonimic („din alăturare”), fie echivalând termenii („cu neosebire”), sau, cum zice mai apoi, folosind un termen în locul celuilalt (...).

80 Zice Marele Vasile: „Iar fărădelegea cea pentru preacurvie zice că are trebuinţă de spălare, iar păcatul cel pentru ucidere are trebuinţă de curăţire. Să se ştie că păcatelor celor pe deasupra [obişnuite, superficiale] asemănându-se cu oarecare întinăciune, şi care strică faţa sufletului, spălare le trebuie, iar cele ce întru adânc se păcătuiesc din aşezarea cea către răutate a celor ce le fac, cu sângele potrivindu-se, de curăţire au trebuinţă” [o dată ce s-au imprimat adânc în sângele (sau fiinţa, sufletul) omului, au nevoie de curăţire]”. Iar dumnezeiescul Chirii zice: „Zicând însă mai vârtos mă spală, iarăşi la taina lui Hristos după cuviinţă priveşte, că şi puterea cea prin Botez - covârşind curăţirea care se făcea în legea veche spre singură curăţirea trupului - mai cu desăvârşire spală, şi mai cu seamă şi cu totul face curăţirea şi a însuşi sufletului”. Zice însă şi Teodorit: „«Deci şi iarăşi spală-mă, Stăpâne, ca pe toată întinăciunea păcatului să o razi de la mine, că, după Proorocul: Va spăla Domnul întinăciunea fiilor şi a fiicelor Sionului cu Duh de judecată şi cu Duh de ardere (Is. 4: 4)”. Şi Isihie: „Precum haina cea puţin întinată cu lesnire se spală şi se curăţeşte, iar cea mult şi de multe întinată are trebuinţă de o spălare mai sârguitoare şi mai ostenicioasă, aşa şi sufletul: cel ce o dată a şi măsurat [judecat], [sau] a păcătuit, cu măsurată pocăinţă se curăţă, iar când păcatele lui se fac multe şi cumplite, nu oricum trebuie a se face pocăinţa, ci cu multă osteneală şi cu fapte bune. Şi bine a numit păcatul fărădelege, vrând să arate cum că nici lui nu-i era cu neputinţă a călca legea, cu toate că era împărat, că a greşit împăratului Celui mai înalt decât toate (La Nichita)”. Iar Sfinţitul Augustin, în loc de mai vârtos mă spală, a zis „mai mult şi mai mult [uAeov kou nXeov] mă spală”. Iar Origen zice că: „Cel ce se va curăţa de păcat, de nevoie [musai] trebuie a se curăţa şi de urmele păcatului; iar urme şi rămăşiţe ale păcatului sunt obişnuirea, deprinderea şi lesnirea în păcat [înclinaţia, uşurătatea prin care se face păcatul]. Pentru aceasta şi David ruga pe Dumnezeu să-l spele de rămăşiţele păcatului iertat”.

* „A fost atât de covârşitor şi m-a străpuns atât de mult, încât uitarea a fost cu neputinţă.” Oare cine ar trebui să ne vestească şi nouă covârşirea (gravitatea) păcatelor noastre? Dar poate că mulţi o cunosc, dar nu îi doare, nu sunt străpunşi de ea, drept care şi uită de ele. De ce? Pentru că simt plăcere faţă ele. Conştientizarea acestei plăceri înşelătoare nu se face decât prin întâlnirea cu focul curăţitor al iubirii lui Dumnezeu, pe care-1 vom găsi fie prin mijlocirea unor oameni sfinţi, fie prin pocăinţă şi rugăciune cu fierbinţeală, cum zice David mai sus.

81 Isihie zice: „Fericit e cineva atunci când ştie păcatul [îl conştientizează], şi totdeauna îşi are în vederea sa greşealele; că cel ce le ştie, le şi pomeneşte, şi cu ochii sufletului priveşte rănile greşealelor sale; se ruşinează de aducerea-aminte şi sufletul i se străpunge, şi de ruşine fiind silit, vine în căinţă; iar cel ce pătimeşte de uitare, se aduce iarăşi la alte păcate, de ca şi cum n-ar fi făcut nici un rău (La Nichita)”. Şi Hrisostom: „Păcatul, dacă dă peste om, nimeni pârându-1, nimeni prihănindu-1, face pe păcătos fricos”. [Păcătosul devine fricos, nu mai nici o siguranţă a zilei de mâine sau de azi, nu mai crede că lucrurile vor fi bune, deoarece nu mai simte acoperământul de har protector al lui Dumnezeu. Prin urmare, va căuta prin toate mijloacele deşarte ale acestei lumi să-şi alunge frica prin dobândirea de cât mai multe avuţii ce i-ar putea asigura niscai siguranţă în viaţă].

82 Altul însă zice că Ţie unuia am greşit se înţelege în loc de „numai Ţie s-a făcut cunoscut păcatul meu”. De ochii tuturor fiind ascuns, de ai lui Dumnezeu nu s-a ascuns, ci s-a mustrat prin Proorocul, căci de vreme ce nu era cunoscut de mulţi ceea s-a făcut de el, o arată Natan, zicându-i că: Tu ai făcut într-ascuns, iar eu voi face graiul acesta [cunoscut] înaintea a tot Israilul, şi înaintea însuşi soarelui (II împăraţi 12: 12). Zice însă Sfântul Chiril: „Necinstitor este cel ce , zice împăratului, faci călcare de lege’’, zice oareunde dumnezeiasca Scriptură (Iov 34: 18). Deci, fiindcă nu era nimeni care să mă poată mustra pentru că am greşit, Tu însă singur văzându-mă, Ţie Unuia am greşit”', şi bine a adăugat şi rău înaintea Ta am făcut, că aceasta Natan o a zis lui David: Pentru ce ai dispreţuit cuvântul Domnului, ca să faci rău în ochii Lui? (II împăraţi 12: 9)”. Iar Hrisostom zice [parafrazând]: „«împărat eram, numai de Tine mă temeam, împărat eram, [dar] de cel nedreptăţit nu mă temeam; ostaş al meu era, a mă pedepsi nu putea; dar de Tine mă îngrijesc, ca nu cumva să-mi iei dare de seamă; multe şi mari faceri de bine de la Tine luând, cu cele dimpotrivă am răsplătit darurile, îndrăznind a face cele lepădate de lege». Că nu zice aceasta: «pe Urie nu l-am nedreptăţit», că l-a nedreptăţit şi pe acela şi pe femeia lui, ci călcarea de lege cea mare este că o a cutezat către însuşi Dumnezeu, Cel ce l-a ales, şi împărat l-a făcut”. Aceleaşi le zice şi Teodorit, ca Hrisostom. Iar Isihie zice: „Ţie Unuia am greşit, zice, fiindcă singur lui Dumnezeu a nu păcătui noi îi place, ca Făcătorului a toate, Cel ce îşi cruţă făptura. Poate însă că zice şi «răutatea înaintea Ta am făcut», căci toţi, ca unui împărat, îi iertau păcatul, cu tăcerea acoperindu-i păcatul. Dumnezeu însă pe Natan l-a trimis, şi rea fiindu-i fapta lui, l-a mustrat (LaNichita)”.

83 Hrisostom şi Teodoră şi Origen zic: „Zicerea aceasta - ca - nu este arătătoare de pricină [cauzală], ci de ispravă [de scop], că nu pentru aceasta a păcătuit David, ca să se îndrepteze Dumnezeu, ci dimpotrivă, pentru că nu a fost cunoscător de facerile de bine ale lui Dumnezeu, avea dreptatea a-1 învinovăţi pe el: «Că cercetându-se, zice, cele din partea Ta, şi cele din partea mea, biruirea se face de la Tine»”. Zice însă şi Marele Vasile: „Nu trebuie cu adevărat a socoti că urmează a se cheltui vreme spre a şti fiecare după faptele sale, şi pe Judecătorul, şi pe cele ce urmează la dumnezeiasca Judecată. Căci cu o putere negrăită, întru o clipă a minţii, cei ce-şi nălucesc [imaginează] şi toate le închipuie întru sine ca întru oglindă în mintea cea stăpânitoare privesc închipuirile [tuitouc; = întipăririle, imaginile, copiile] celor făcute”.

84 Alţii însă zic, precum se vede la Meletie Pigas [patriarh al Constantinopolului şi cunoscut istoric bisericesc din secolul XVI], că oamenii s-ar fi născut fără de patimă [adică fără plăcerea pătimaşă, strict trupească, şi suferinţele pe care le implică apropierea bărbatului de femeie şi urmările acesteia]. Dar scrie şi Marele Atanasie la întrebarea 50 către Antioh aşa: „Oarecari însă zic că: «Dumnezeu, după ce a făcut parte bărbătească şi parte femeiască, arătat este că prin naşterea cea semănată a voit Dumnezeu a se alcătui neamul oamenilor, însă nu voia prin neascultare, ci cu cinste să se facă aceasta». Această socotinţă se vede ajutând-o şi [e sprijinită şi de] domnul Evghenicos [Evghenie Voulgaris (1716-1804), cleric monah şi mare cărturar contemporan Sfântului Nicodim Aghioritul] în tipărită sa carte teologhicească [e vorba de un compendiu de teologie numit Theologikon, publicat postum, Veneţia, 1872], aducând [vorba de] ceea ce mai-nainte de neascultare s-a zis de Dumnezeu către strămoşi, adică aceasta - creşteţi şi vă înmulţiţi, şi cuvântul acela al lui Adam - pentru aceasta va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va alipi de femeia sa (Fac. 2: 24)...”. Iar dumnezeiescul Maxim zice aşa: „...Fiindcă scopul cel mai dintâi şi cu dinadinsul al lui Dumnezeu era a nu ne cunoaşte noi prin amestecare trupească şi stricăciune, iar aceasta o a introdus călcarea de poruncă, şi toţi cei întru Adam întru fărădelege se zămislesc, căzând în strămoşeasca osândire; ori fiindcă Eva cea dintâi a zămislit păcatul de ca şi cum ar fi stârnit îndulcirea, pentru aceasta şi noi, întru a maicii osândire căzând, ne zicem că ne-am zămislit întru păcate”. Iar Hrisostom zice că: „De nu ar fi păcătuit aceia şi nu ar fi primit pedeapsa morţii, şi nefiind [nedevenind] muritori, ar fi fost mai buni decât stricăciunea, şi împreună cu nestricăciunea negreşit ar fi fost şi nepătimirea; şi de s-ar fi urmat nepătimirea, încăpere [loc] nu ar fi avut păcatul. Iar prin toate acestea învăţăm că lucrarea păcatului nu este firească (că de ar fi fost aşa, am fi fost slobozi de pedeapsă), ci că se pleacă firea spre a greşi, de patimi îngreuindu-se. Biruieşte însă socotinţa [], întrebuinţând osteneli ajutătoare”. Foarte frumoase sunt şi acelea ce dumnezeiescul Chiril al Alexandriei zice la aceasta: „Obicei este sfinţilor însă şi prin alte glasuri a atrage spre milostivire pe Dumnezeu, dar şi prin graba de a prihăni neputinţa loruşi. Deci se pot auzi oameni care strigă: Adu-Ţi aminte că ţărână suntem (Ps. 102: 14), şi adu-Ţi aminte care este ipostasul meu (Ps. 88: 46). Mai puternic însă mult pătimitorul Iov a strigat către Dumnezeu: Au nu ca pe un lapte m-ai scos, şi ca pe un caş m-ai închegat? (Iov 10: 10). Una ca aceasta însă şi David arată acum, că şi însuşi începutul naşterii noastre nu fără de spurcăciunea iubirii de trup zice că se face; [dar] că cinstită cu adevărat este nunta (Evr. 13: 4), şi departe de prihănire întrebuinţarea ei înaintea lui Dumnezeu. însă de ar lua cineva aminte bine la prihănirea însoţirii, afară că pofta trupului [lit. cărnii] îndeamnă spre aceasta, măcar deşi nu opreşte legea, păcat este ceea ce se face. însă împreunarea e pedepsită dacă nu are [în vedere] legea care răsplăteşte şi dorinţa facerii de copii ca adevărată pricină a lucrului. Deci, după ceea ce este numai pentru pofte şi pentru mişcare trupească [lit. carnală], întru fărădelegi este zămislirea noastră, şi în păcate ne nasc maicile; iar dacă naşterea pruncilor are ca rădăcină iubirea de trup [came], bolesc oareunde cu adevărat de aceasta şi cele ce se nasc dintr-însele. (...) Deci prea spurcă firea stricăciunea ceea ce se adaugă, şi [respectiv] moartea ceea ce stăpâneşte din pricina diavoleştii pizme, iar aceasta o cântă David: Că iată, întru fărădelegi m-am zămislit..., că necurată este firea, ca una ce suferă stricăciunea din călcare de poruncă şi din blestem, fără de a voi Dumnezeu”. Şi Isihie zice: „Maică a păcatului a obişnuit Scriptura cea insuflată de Dumnezeu a numi poftele; şi iarăşi, naştere a amândurora: moartea. Şi mărturiseşte Iacov zicând: Pofta, zămislind, naşte păcatul, iar păcatul, săvărşindu-se, naşte moartea (Iacov 1: 15). Drept aceea, când păcătuim, întru păcate ne zămislim”. [Se face aici o distincţie subtilă între came (oâpE) şi trup (acopa), în sens de persoană, deşi termenul nu e pomenit. în Antichitate, dar şi la Apostolul Pavel, carnea este purtătoarea simţămintelor şi dorinţelor păcătoase, precum şi mijloc al desfătărilor senzuale de diferite tipuri. în schimb, trupul - care se întemeiază pe came şi pe suflet — este forma organizată a acesteia, expresia, ansamblul ei, personalitatea. Când ne gândim la trup, avem în vedere mai mult persoana umană, cu minte, raţiune, afectivitate, voinţă etc; lipsa ocârmuirii lui Dumnezeu, sau a vieţii noastre în El, duce la o slăbire a părţii carnale, ce nu-şi mai trage astfel viaţa din izvorul vieţii, manifestată în principal prin mintea cea conducătoare prin raţiune, automat omul căutând o susţinere din afară, o plăcere revitalizantă, ce nu se poate compara cu plăcerea plinătăţii de viaţă pe care ne-o dă Dumnezeu. în privinţa aspectului păcătos al împreunării, unii teologi spun că nu acest act e cel care mijloceşte transmiterea păcatului strămoşesc, mai ales atunci când soţii sunt creştini. Acest păcat vine deosebit de voinţa părinţilor, venind de la primii oamenii, fiind curăţit prin Botez. Problema poate fi pusă şi altfel: în ce măsură ne putem (sau nu) identifica - fie ca nou-născuţi, fie ca părinţi - cu primii oameni, cu alegerea lor? Aspectul juridic (vinovăţia ce atrage pedeapsa) nu ne spune prea multe. Relaţia dintre Dumnezeu şi primii oameni se dorea una de iubire, dar fiindcă omul a refuzat, s-a alăturat gândirii dobitoacelor, pentru revenirea lui în sine fiind necesar un fel de „dresaj” întemeiat pe legea veche, pentru ca omul să se mişte cât de cât raţional. După Apostolul Pavel (Rom. 8), aşa-numitul păcat strămoşesc pare a fi legat de legea (sau deprinderea) păcatului şi a morţii, introdusă de om prin neascultare, adică, după Sfântul Maxim, prin abaterea conştientă de către om a puterilor firii (fizice şi intelectuale) de la viaţa cu Dumnezeu la viaţa de sine şi pentru sine. Legea păcatului e modul greşit de raportare al omului faţă de Dumnezeu şi lume, respectiv neascultarea de El, mod prin care omul îşi creează - din îndemnul Satanei şi prin propriile închipuiri - o lege proprie de existenţă, legea păcatului. Păcatul e în primul rând depărtarea de Dumnezeu, poruncile Lui, dreptatea Lui etc., celelalte înţelesuri ale lui fiind strict legate de acest sens de bază. Legea păcatului închipuită de el duce la toate nenorocirile ce se pot închipui, sfârşind în moarte. Fără Dumnezeu, care să semene viaţa dumnezeiască în suflet, omul seamănă numai moarte. Ce sunt exact aceste două legi pomenite mai sus, o poate afla numai cel ce a prins gândul Apostolului, care la rândul lui a prins gândul lui Hristos. Prin urmare, aşa judecând, împreunarea cea din păcat de care se zice mai sus e binecuvântată în măsura în care nu se resimte de legile mai sus-zise; dar aceasta nu se va putea face desăvârşit niciodată. Ce ştim din notele Părinţilor de mai sus e că slăbiciunea, înclinaţia spre păcat nu îi este firească omului, nu e stăpânit în mod necesar de ea, altminteri el n-ar mai fi fost liber, ci controlat ca o marionetă de ceva sau cineva din afara lui (Diavolul); totuşi, ea constituie o lege de care, până la învierea cea de obşte, cu greu se pot lepăda desăvârşit oamenii.]

85 Iar dumnezeiescul Chiril zice: „Lăturiş dar [indirect] (prin fierbinţeala şi curăţirea isopului) arată lucrarea Sfântului Duh ceea ce se face întm noi, al Cărui dar ne face pe noi fierbinţi cu duhul, şi toată spurcăciunea cea dintru noi o şterge, ca un foc nevăzut intrând întru noi. Pentru aceasta dar zic purtătorii de Duh că ne botezăm de Hristos cu Duhul Sfânt şi cu foc (cf. Mt. 3: 11). Căci cinstitul sânge al lui Hristos nu numai de stricăciune ne izbăveşte, ci şi de toată necurăţia cea înăuntru ascunsă, şi de a ne răci către lenevire nu ne lasă”. Zice însă şi Teodorit: „Isopul este o ghicitură de alte lucruri, amintind că în Egipt au stropit pe praguri cu sângele oii cu mănunchi de isop, scăpând de mâinile pierzătomlui [cf. leş. 12: 26, 27; atunci s-a aşezat Sărbătoarea Paştilor], Iar acelea erau închipuire a mântuitoarelor patimi, că şi aici, sânge şi lemn mântuitor este, şi mântuire care se dăruieşte celor ce vin către Domnul cu credinţă”. încă şi dumnezeiescul Atanasie: „«Tu, Doamne, zice, Cel ce eşti adevărul şi iubeşti adevărul, vrând să petrecem noi întru adevăr, ne vei curăţa de păcatul cel din început». Cu isopul însă aseamănă lucrarea Sfântului Duh, ca una ce înfierbântă [încălzeşte] şi toată spurcăciunea cea dintru noi o curăţeşte”. Şi Isihie: „Precum şi noi, întru darul Botezului, cu apa ne spălăm, iar cu Duhul ne luminăm (La Nichita)”.

86     Iar Marele Vasile zice: „Pentru ce, întru cele albe, zăpada s-a luat pentru închipuirea albeţii? Căci zăpada, apă fiind cu lucrul [de fapt], prin adăugirea văzduhului [prin trecerea prin aer, prin amestecarea cu el] se face albă, tot aşa şi sufletul, pricinuirile [prilejurile, temeiurile] cele fireşti, cu ajutorul Duhului împreună crescând el, se face vrednic de luminarea ceea ce se dă sfinţilor”. Zice însă şi Teodorit: „Singur damlui Botezului poate să lucreze această curăţire; şi aceasta şi prin Isaia Proorocul făgăduia a o da Domnul a toate: De vor fi, zice, păcatele voastre ca finicul, ca zăpada le voi albi (Is. 1: 18). Acesta şi însuşi Marele David le pre-vesteşte, zicând: Când împăratul Cel ceresc va aduna pe împăraţi în ţara Sa, ei vor fi albi ca zăpada în Selmon (Ps. 67: 15). Deci aceasta o zice şi aici: «De darul acesta ce se va da tuturor oamenilor am trebuinţă, că singur acela cu scumpătate [cu de-amănuntul] poate a mă curăţi şi a-mi da albirea zăpezii [şi a mă face alb ca zăpada]»”.

* Lit. Auzită îmi vei face mie bucuria şi veselia. Sau Bucurie şi veselie mă vei face să aud.

87     Iar dumnezeiescul Chiril zice: „Şi care ar fi această bucurie, fără de cât cunoştinţa cea despre înviere? Dar când altcândva se vor bucura oasele noastre, dacă nu în vremea învierii, când, precum zice proorocia: Oasele noastre ca iarba vor răsări (Is. 61: 14)? Cu cuviinţă însă după zicerea stropi-mă-vei cu isop a adăugat acestea, căci nădejdea învierii urmează cu harului Sfântului Duh, aducând pe cei ce au crezut în Hristos la începuturile vieţii nesfârşite şi de trei ori fericite. Drept aceea, curăţirea cea prin Sfântul Botez se face îndată; iar că darul Sfântului Duh Celui ce sfinţeşte şi uneşte inimile credincioşilor se dă întru Hristos şi se aude este o nădejde nemincinoasă, [adică] bucuria şi veselia cea pentru bunătăţile ce vor să fie”. Iar altul zice că prin oase se înţeleg aici puterile sufletului, pe care le înnoieşte Hristos după ce au pătimit zdrobire. Iar mai simplu: „Voi auzi, zice, glasul bucuriei, că mi se iartă păcatul cel îndoit”. A zis însă şi Isihie: „Se smeresc cu adevărat oasele sufletului, adică puterile, şi se zdrobesc de păcat, şi, cu pocăinţă schimbându-se dinăuntru, înfloresc şi se întorc la bucuria cea din început (La Nichita)”.

88 Isihie însă zice: „«Şterge nu unul, ci toate păcatele mele, că îndestul e şi unul a trimite în Gheena». Deci noi să nu ne lenevim dinspre îngrijirea vreunui păcat în care s-ar întâmpla să cădem, că de s-ar afla haina noastră întinată prin orice fel de întinăciune, în cămara cea de nuntă a împăratului a intra, sau în cartea Lui a călca nu putem. Şi Pavel, adeverind-o, zice: Nu vă amăgiţi, nici curvarii, nici malachienii, nici lacomii de averi, nici ocărătorii, nici răpitorii împărăţia lui Dumnezeu nu o vor moşteni (I Cor. 6: 9). Se roagă însă Proorocul, zicând: Întoarce faţa Ta de către păcatele mele; că de nu va trece cu vederea Dumnezeu greşealele noastre, nu putem a ne mântui. Dar cum se isprăveşte aceasta? Când noi ne vom iscusi în fapte bune şi în virtuţi, căci către acestea să tragem ochiul Domnului, că aşa vom putea a-L depărta şi de la privirea păcatelor noastre (La Nichita)”. Iar Augustin zice: „De voieşti să te asculte Dumnezeu şi să întoarcă faţa Sa de la păcatele tale, şi să nu le vadă, trebuie ca tu să le ai totdeauna înaintea ta şi să le plângi, pentru că dacă tu vei arunca înapoia ta păcatele tale şi le vei uita, Dumnezeu le vede înaintea ta şi îşi aduce aminte ca să te muncească (în tâlcuirea aceluiaşi psalm)”. Şi Hrisostom zice: „Adună toate păcatele tale, şi ca întru o carte scrie-le, că, de le vei scrie tu, Dumnezeu le şterge, şi de nu le vei scrie tu, Dumnezeu Şi le va scrie, şi seama îţi va cere [şi-ţi va cere socoteală]. Deci mult mai bine este de către noi a se scrie, şi de sus a se şterge decât, dimpotrivă, noi uitându-le, Dumnezeu înaintea ochilor noştri a le aduce în ziua aceea”. [Hrisostom pare a propune să ne „scriem” pe tablele minţii păcatele noastre; este o chemare la conştientizarea amărăciunii şi rănilor pricinuite de păcat; cine nu cugetă bine la păcate până în momentul mărturisirii sau nu le vede în gravitatea lor, pe acela nu îl doare pentru ele, înseamnă că încă se îndulceşte sau se foloseşte de „leacurile” patimilor şi ale plăcerilor, care i se par mai la îndemână, prin care îşi închipuie că-şi poate obloji rănile şi îndulci amărăciunea pricinuită de păcat. Dar la această conştientizare se ajunge prin cunoaşterea a ceea ce am pierdut şi la ce am ajuns. Fără o călăuzire puternică, duhovnicească din partea unui duhovnic este puţin probabil ca credinciosul sau omul în general să ajungă la o asemenea conştientizare; totuşi, o simplă ascultare a păcatelor din partea unui duhovnic şi acordarea iertării lui Dumnezeu printr-o scurtă rugăciune şi recomandarea unui canon nu sunt în general suficiente. Cel ce caută iertarea lui Dumnezeu prin duhovnic trebuie, sau este de dorit, pe lângă rostirea rugăciunilor personale, să găsească sau să recunoască în acesta Duhul lui Dumnezeu, nevoinţa şi viaţa lui sfântă, de unde să ia pildă de sfinţenie, cuvânt cu putere în stare să cutremure patimile celui zdrobit de ele; se poate întâmpla ca slăbiciunea unui duhovnic să fie pricinuită şi de delăsarea fiilor săi duhovniceşti care îl dezamăgesc adesea, dar dacă el într-adevăr are o viaţă sfântă, e mai puţin probabil să slăbească aşa de uşor; este până la urmă o interdependenţă, dar responsabilitatea cea mai mare cade totuşi pe duhovnic, căci el trebuie să fie călăuzitor dumnezeiesc sau să nu fie deloc.]

*      = capacitatea de judecată şi cunoaştere; mintea, judecata.

*      = hotărâre, alegere în vederea unui scop.

*      = a restaura, a rândui lucrurile după cum erau iniţial.

89 Iar Marele Vasile aşa tâlcuieşte: „Aici, zidirea nu însemnează fiinţa, ci îmbunătăţirea: «Zideşte, zice, adică nu mă înfiinţa acum, ci sufletul meu cel învechit şi putrezit din răutatea păcatului înnoieşte-1»”. Şi Chiril zice: „în Scriptură, zidirea nu se zice numai aducerea din nefiinţă la fiinţă, ci şi prefacerea întru îmbunătăţire a lucrului ce este [cu pricina]. Aici, zidirea este prefacerea lucrului spre mai bune. (...) Că, de vreme ce David era cu inima lui zidită, a căzut însă împreună în preacurvie şi ucidere, şi se povâmea spre stricăciune; zice inimă curată zideşte întru mine nu despre fiinţa sufletului, ci despre petrecerea mai bună”. Zice însă şi Teodorit: „«De vreme ce am primit bătrâneţea păcatului, cu iubirea Ta de oameni întinereşte-mă». (...) Acestea şi prin Proorocul Iezechiil le făgăduieşte Stăpânul: Că voi da lor, zice, inimă nouă, şi duh nou (Iez. 36: 26). Aceasta şi Fericitul David o a cerut aici: inima sa cea vătămată să se înnoiască, [la fel] şi cuvântărimea [raţionalitatea], ca să curăţească socotinţa sufletului şi să o îndrepteze, spurcată fiind cu îndulcirile şi cu bântuielile Diavolului. Că «a zidi» în dumnezeiasca Scriptură de multe ori se zice în loc de «a îndrepta» (La Nichita)”. [O sistematizare foarte precisă a antropologiei biblice nu va fi posibilă niciodată. De altfel, Părinţii n-au încercat să facă tratate de antropologie, aşa cum înţelegem noi astăzi, prin care să pretindă că omul se poate defini exact într-un fel sau altul. Omul se înţelege pe sine cel mai bine în relaţie cu Dumnezeu (şi cu aproapele în general) în suspinurile rugătoare, în contemplaţie. S-a spus de către cineva că evreul din Scriptură gândea cu inima (înţeleasă aici ca cer duhovnicesc sau spaţiu al întâlnirilor cu Dumnezeu, sau ca mijloc al robiei în care ne aduce Satana), adică având-o ca temei de inspiraţie pe aceasta, starea duhovnicească a acesteia fiind determinantă pentru funcţionarea raţionalităţii şi a socotinţei [] sufletului. Nu întâmplător zice Zigabenul mai sus că prin inimă se înţelege uneori în Scriptură mintea. Omul biblic, religios gândeşte în primul rând prin legile duhovniceşti sau gânditoreşti ce vin pe diferite căi de la Dumnezeu, restul realităţilor fiind de ordin secundar, în schimb, pentru omul necinstitor de Dumnezeu, legat de realităţile acestei lumi, ordinea este inversată, realităţile secundare fiind criterii de evaluare şi de viaţă ale celor superioare, duhovniceşti. Toate remediile pe care psihologia păgână actuală sau omul secularizat în general le caută pentru „îndreptarea” disfuncţionalităţilor psihicului uman s-au soldat şi vor solda cu eşecuri şi dezamăgiri. întunericul lipsei de discernământ în propriile acţiuni şi gânduri nu poate fi risipit decât prin lumina Dumnezeului celui viu ce voieşte a con-vieţui şi împreună-lucra cu noi, El este Logosul, Raţiunea, Cuvântul Suprem, Călăuză adevărată a socotinţei şi raţionalităţii noastre; El, Cel ce este Lumină, ne poate face şi pe noi lumini şi călăuze ale celorlalţi prin identificarea de simţăminte cu El, adică prin împărtăşirea în Sfânta Euharistie; părinţii ne nasc cu trup neputincios, omenesc, supus slăbiciunilor, El ne naşte din nou cu trup plin de puterea Dumnezeirii Lui, şi a puterii Lui prin care a biruit toate ispitele şi slăbiciunile trupeşti.]

90 Iar Grigorie Teologul zice: „Prin inimă şi cele dinăuntru socotesc că zice lucrarea cea înţelegătoare, pornirile [lit. mişcările] ori gândirile acesteia; şi le cere pe acestea nu ca şi cum nu le-ar avea - că cine altul putea să le aibă, fără de David cel atât de mare? - ci ca pe un nou cunoscând pe acesta [duhul] ce i se adaugă acum [cerând să aibă lucrarea înţelegătoare (Suxvotţcikov = intelectuală) a inimii înnoită prin duh drept sau stăpânitor]; şi s-a zis duh drept, adică fiindcă este dimpotrivă [contrar] suciturii [strâmbătăţii, încovoierii, vicleniei] şarpelui, că, după Scriptură, Duhul Sfânt al învăţăturii va fugi [Sau: va pune pe fugă vicelşugul] de vicleşug (înţel. 1: 5); şi ca Cel ce este însuşi Dreptatea, şi însuşi Adevărul, abateri şi plecări într-o parte şi într-alta neavând, puterea stăpânitoare şi domnească [de control] şi stăpânitoarea minte poate a o îndrepta”. După Marele Atanasie însă, mintea o a numit duh, iar drept, întărirea minţii, de ca şi cum ar fi zis: „întăreşte-mi mintea mea, ca să nu mai fie lesnicioasă a cădea în păcat”. Iar dumnezeiescul Maxim zice: Jnimă curată e aceea ce-I înfăţişează lui Dumnezeu pomenirea cu totul neştiutoare (pomenire socotesc însă a fi mintea), şi gata fiind a însemna în sine numai închipuirile [] cele plăcute lui Dumnezeu prin care fireşte [Dumnezeu] este a Se face arătat; întru care minte, ca pe o tablă bine netezită, pentru nemărginita strălucire, intrând Dumnezeu, scrie într-însa legile Sale; de se va zidi de Dumnezeu întru noi inimă curată, îndată are încăpere [loc] Duhul a Se înnoi în cămările cele mai dinăuntru ale sufletului nostru”. Iar Teodorit zice: ,Duh însă nu pe Cel Preasfânt îl zice, ci repejunea [pornirea] puterii celei cuvântătoare [raţionale]”. Iar Atanasie: „«Sufletul meu, zice, cel ce s-a învechit şi s-a făcut came de către păcat, înnoieşte-1»; că închipuirile cele din păcat ştergându-se, se zideşte inimă curată. Iar cele dinlăuntru ale sufletului sunt dreptele înţelegeri, despre care zice [psalmul]: ...şi toate cele dinlăuntrul meu binecuvântează numele cel sfânt al Lui (Ps. 102: 1). Iar duh drept ori este Sfântul Duh, ori conştiinţa cea dreaptă, despre care zice Pavel: Duhul omului, cel ce este într-însul (I Cor. 2: 11) (La Nichita)”. [Cuvintele Părinţilor de mai sus par să se contrazică, dar nu este aşa: Teodorit zice că duhul omului nu este una cu Preasfântul Duh, iar Atanasie zice că aceasta este cu putinţă, deşi oferă şi o alternativă, asemănătoare cu cea emisă de Teodorit. Dacă duh drept se referă la Preasfântul Duh, atunci David cheamă cumva Duhul pentru a-i înnoi, îndrepta sau întări duhul său, care înnoire e menită a zidi o conştiinţă dreaptă (după Atanasie) şi o putere cuvântătoare, raţională (după Teodorit), ca expresie a acestei conştiinţe. Iată cum cugetul Părinţilor e întotdeauna unul.]

91 Iar Marele Atanasie zice dimpotrivă, anume că l-a părăsit pe el Duhul din pricina păcatului. Şi Hrisostom zice: „Darul Duhului îl cer, darul cel mare; s-a dus de la mine darul, ca o porumbiţă văzând noroi; ca pe o albină îl voiesc să se întoarcă”. Poate însă după aceasta se învoiesc aceste două socotinţe ce se arată potrivnice una alteia, că Eftimie zice că nu s-a dus de la David darul Duhului desăvârşit şi pentru totdeauna. Iar Atanasie şi Hrisostom zic că în parte s-a dus de la dânsul, măcar că iarăşi însuşi Hrisostom în tâlcuirea aceluiaşi stih zice: „Luminat învăţăm prin aceste cuvinte că nu s-a dezbrăcat de darul Sfântului Duh, că nu ca dezbrăcat se roagă să-l dobândească, ci a nu se lipsi de el cere”. însuşi aceasta o zice şi Teodorit, aceleaşi ziceri ale lui Hrisostom, pentru aceasta se  şi conglăsuiesc [se pun acord] cu socotinţa domnului Eftimie. Vezi însă şi la stihul 43 al Psalmului 118, adică la tâlcuirea zicerii: Şi să nu iei din gura mea cuvântul adevărului. Unde zice însuşi Eftimie: „Să nu ridici, Doamne, de la mine darul cel proorocesc în vreme îndelungată, că, deşi s-a oprit după iconomie la o vreme, iarăşi [cer] să mi se dea”. Iar Isihie zice: „Cu adevărat, rău este slugii când se păgubeşte de faţa stăpânului său, aşijderea şi fiului de a părintelui, şi a ostaşului de a împăratului, că unul ca acesta se află izgonit. Iar la Dumnezeu aceasta pricinuieşte pierire celui ce o pătimeşte, că nici Părinte numai, nici Stăpân şi împărat este nouă Dumnezeu, ci tot din ce-ai zice din cele ce ajută vieţii şi mântuirii noastre se află. Drept aceea, când îşi întoarce faţa Sa de la noi Duhul cel Sfânt, întru Care este toată darea bunătăţilor noastre, de toate păgubindu-ne, îndată pierim (La Nichita)”. [Sfinţitul Augustin, în Comentariul său la Psalmi, zice că în versetele 12, 13a şi 13b se găsesc pomeniţi Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt.]

 92     Iar Atanasie zice: „Bucurie de mântuire zice pogorârea Mântuitorului, de toată bucuria fiind plină”. Asemenea şi Didim zice.

93     Acelaşi Atanasie zice: ,,«Izbăvindu-mă, zice, Tu, de păcat, îndată dă-mi mie Sfântul Tău Duh, şi atunci iarăşi voi învăţa căile Tale pe cei ce calcă poruncile Tale, şi celor ce  păcătuiesc le voi fi pildă de pocăinţă, şi pe toţi îi voi întoarce la bunătatea Ta». Că asemenea cel ce se curăţeşte şi cel ce se întoarce prin pocăinţă se făcură pildă la mulţi”. Zice însă şi Isihie: „Şi precum acela zice despre vindecare, mai mult se crede [este crezut] cel ce a fost bolnav, luând iscusire de doctorie, aşa şi cei ce s-au mântuit prin pocăinţă se află uşă de întoarcere şi de mântuire altor păcătoşi, încât şi Pavel cu îndrăzneală strigă: Hristos a venit în lume ca pe păcătoşi să mântuiască, dintre care cel dintâi sunt eu (I Tim. 1: 15), adică: «De nu credeţi propovăduirii propovăduind mântuirea păcătoşilor, de la mine, propovăduitorul, învăţaţi-vă, că prigonitor al Bisericii lui Hristos fiind, mi s-a încredinţat a mă face slujitor al Evangheliei»”. De unde şi Hrisostom zice: „Naufragiul dreptului (sfărâmarea corăbiei) este port (liman) al păcătoşilor”.

*  neînvinovăţire sau nepedepsire.

94 Chiril însă, prin dreptate, înţelege darul cel ce îndreptează prin credinţă pe păgâni şi şterge pe cei întinaţi. Adică pe însuşi Hristos, Care S-a făcut nouă, de la Dumnezeu şi Tatăl, Dreptate, şi Sfinţenie, şi Izbăvire”. Iar Teodorit zice: „Aceasta aşa o a tâlcuit Simmah: «Limba mea va povesti dreptatea Ta, că dobândind iertare, nu voi tăcea, ci voi petrece lăudându-Te, şi darurile Tale povestindu-le»”.

* .

95   Că zice dumnezeiescul Hrisostom: „Păcatul fireşte urmează a lega limba şi a astupa gura, a o sugruma şi a o sili pe ea să tacă”. Asemenea întocmai şi Teodorit zice. încă şi Isihie zice: „Vezi că buzele lui David erau închise din pricina păcatului, dar iarăşi s-au deschis cu pocăinţa şi povestesc lauda lui Dumnezeu (La Nichita)”.

[1] = fară voia sa, fără a prefera să facă aceasta, nefiind alegerea lui.

96    Iar oarecare [] nenumit zice că aceste zise David vederat le-a arătat, că în vremea pocăinţei sale nu a adus nici o jertfa dintr-ale legii. Pentru aceasta, nici în Cartea împăraţilor nu o aflăm pe aceasta a fi. Şi pentru ce? Pentru că, prooroc fiind, el ştia că Dumnezeu într-acest fel de jertfe nu binevoieşte, căci jertfele de acest fel nici nu erau îndestulate [suficiente] pentru a-1 curăţa de ucidere şi de curvie, că [de altfel,] nici legea nu a făgăduit aceasta, ci pentru a se pedepsi totdeauna (La Nichita).

*  = (este) strâns legat de, lipit de, credincios, fidel; dar şi lămuritor, tălmăcitor al... Inima este izvorul trăirilor sufletului înţeles ca minte ce se ocârmuieşte prin raţiune sau judecată din datele culese de simţuri. Judecând din cele ale inimii, înţeleasă şi ca mijloc sau putere de comunicare sau influenţare între Dumnezeu şi om sau intre vrăjmaş şi om, sufletul, credincios ei (sau Lui), are nevoie de judecată plină de eesluşire, pe care şi-o ia numai de la persoana cu care comunică sau cu care se cuminecă — fie Dumnezeu, fie Diavolul. Dar asta nu presupune neapărat ca în orice acţiune, cuvânt ieşi n-am face rău dacă am face şi astfel) să căutăm prin cereri şi rugăciuni voia lui Dumnezeu pentru a face cutare şi cutare lucru. La un moment dat, lucrurile ar trebui să meargă de la sine, o dată ce această „maşină” conştientă numită om este bine întreţinută rrin ajutorul lui Dumnezeu, numai că, spre deosebire de maşinile obişnuite, în om este, rimâne întotdeauna un loc şi o sete de „combustibil” sau viaţă de la Dumnezeu. Despre inimă s-a vorbit mult mai nuanţat ceva mai-nainte, la Psalmul 50: 11.

* Zice însă Marele Vasile: „Zdrobirea inimii este pierzarea omeneştilor cugetări. Căci cel ce a defăimat pe cele de aici, şi s-a dat pe sine Cuvântului lui Dumnezeu, şi mintea sa o a sdâncit în înţelesurile cele mai presus de om şi mai dumnezeieşti, acesta ar fi care are inima zdrobită şi care o ar face pe ea jertfa nedefaimată de Domnul. Că aceia cărora Dumnezeu le face bine, voindu-i a umbla întru înnoirea vieţii, zdrobesc pe omul lor cel vechi; pentru aceasta, jertfa (plăcută) lui Dumnezeu este zdrobitul duh că se zdrobeşte fudul lumii care lucrează păcatul ca să se înnoiască întru cele dinăuntru cel drept, şi trebuie inima cea mândră şi falnică să o zdrobim, ca smerirea ei să se facă jertfa lui Dumnezeu”. Zice şi Cuviosul Marcu [Marcu Ascetul, cunoscut scriitor filocalic, ale cărui scrieri se găsesc în Filocalia, Voi. I]: „Fără zdrobire de inimă, cu neputinţă este a ne izbăvi de răutate, iar inima o zdrobeşte întreita înfrânare: a somnului, a pântecelui, şi a trupeştii odihne”. Zice însă şi Teodorit: „Dumnezeiescul glas auzindu-1 Preadumnezeiescul David - nu voi primi din casa ta viţei, şi din turmele tale ţapi (Ps. 49: 10) -, zice: «Jertfa, jertfa plăcută Ţie şi poftită este smerirea cugetării; pentru aceasta, foarte smerind inima mea, şi ca cum [ aşa-zicând, cu alte cuvinte] zdrobind-o şi s_bţiind-o, jertfa plăcută Ţie o aduc». Aceste cuvinte şi fericiţii tineri din cuptor le-au Întrebuinţat, că ziceau: întru inimă zdrobită şi întru duh de smerenie ne rugăm să fim primiţi înaintea Ta, ca nişte arderi de tot de berbeci şi de ţapi graşi (Dan. 3: 9)”. Asemenea şi Isihie zice: „Smerita cugetare o numeşte Duhul a fi jertfa primită lui Dumnezeu, zicând: Fericiţi cei săraci cu duhul, că acestora este împărăţia lui Dumnezeu Ml 5: 3). Cum însă vom zdrobi duhul nostru spre a se smeri? Atunci când, făcând noi cu adevărat binele, nu ne vom înălţa, şi necurmată pomenirea păcatelor de o vom avea (La Nichita)”. însemnează că Sfinţitul Augustin numeşte lacrimile sudori ale inimii şi sânge; sufletului; iar cel ce plânge pentru păcatele sale, prin lacrimi aduce lui Dumnezeu jertfa bine-primită sudoarea inimii sale şi sângele sufletului său. Pentru aceasta, un sfânt, la aceasta privind, a zis: „Mai bine primeşte Dumnezeu pocăinţa celui smerit când se pe căieşte, decât nevinovăţia dreptului celui leneş şi neosârdnic”.

98     Prin jertfă a dreptăţii, Sfântul Ambrozie înţelege jertfa cea mare a Mântuitorului, pe care preoţii darului o aduc pe sfintele Mese, după predanisirea însuşi Domnului la cină zicând: Faceţi aceasta întru pomenirea Mea.

99     Iar dumnezeiescul Dionisie zice: „Pe dumnezeiescul jertfelnic însă este Hristos, întru Care, după cuvântul (poate acesta) afierosindu-ne şi tăinuitor [poaiucoi; = cu taină, în mod tainic] de tot aprinzându-ne, apropierea o avem, întru Care cele ce se săvârşesc se împlinesc şi se sfinţesc - căci Preasfântul Iisus Se sfinţeşte pe Sine pentru noi, şi ne umple pe noi de toată sfinţenia. Cele ce la Dânsul cu iconomie s-au săvârşit au trecut apoi la noi prin facere de bine la cei de Dumnezeu iscusiţi”.

* Voinţa primă a lui Dumnezeu, adică înomenirea Fiului Său, comuniunea Acestuia cu lumea întru slava lui Dumnezeu, indiferent dacă aceasta cădea sau nu în păcat prin primul om.

100    Chiril şi Eusebie înţeleg însă prin Sion iar Biserica, iar Sion era Ierusalimul.

101    După aceiaşi, Zid mare şi nebiruit al Bisericii şi cuprinzător al celorlalte este însuşi Hristos, iar ziduri ale ei, altele, adică îngereştile şi înţelegătoarele puteri care păzesc Biserica.

102    Iar Teodorit zice: „Fiindcă a arătat că Dumnezeul a toate jertfele legii nu le voieşte, se roagă să se arate noul Sion şi cerescul Ierusalim [şi] pe pământ să se zidească, şi că degrabă foarte să se dăruiască vieţuirea cea nouă, care va aduce jertfe nu din cele necuvântătoare, ci prinosul şi jertfa dreptăţii, şi arderi de tot pe cele cuvântătoare şi vii, despre care zice Fericitul Pavel: Vă rog, fraţilor, pentru îndurările lui Dumnezeu, să arătaţi trupurile voastre jertfa vie, sfântă, bine-plăcută lui Dumnezeu, cuvântătoarea voastră slujbă {Rom. 12: 1)”.

10j Şi Didim a zis: „Pe duhovnicescul jertfelnic vor aduce noi arători, trăgând plugul, adică suflete, acestea nefiind altele decât sufletele mucenicilor care se vor arăta pe jertfelnicul cel din cer, aducându-se pe el ca nişte viţei. Că în Apocalipsa lui Ioan, sufletele celor îmbunătăţiţi pentru numele lui Iisus şi pentru mărturisirea Lui s-au văzut sub cerescul jertfelnic”. Iar după Eusebie, jertfa dreptăţii este cea duhovnicească şi curată, ce se aduce în Biserica lui Dumnezeu în toată lumea, despre care a zis Maleahi: în tot pământul se va aduce numelui Meu tămâie şi jertfă curată (Mal. 1: 10) [dar] şi fiindcă viţelul este după lege dobitoc sfinţit şi curat, şi după trup mai mare decât capra şi oaia, care şi acestea se aduceau lui Dumnezeu, după dumnezeiescul Chiril. Ori prin viţei se înţeleg şi propovăduitorii popoarelor, pentru duhovniceasca şi gândita lor vitejie, după acelaşi Chiril. De unde şi Pavel a zis despre aceştia: Să nu legi gura boului care treieră, apoi, adăugând, zice: Au doară pentru boi se îngrijeşte Dumnezeu? (I Cor. 9: 9-10)”.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu