doktoru

marți, 1 octombrie 2024

PSALMUL 47

 

PSALMUL 47

Psalmul de cântare fiilor lui Core, la a doua a Sâmbetei.

 

Ce vrea să zică adică psalm de cântare, am zis mai-nainte, în Precuvântarea cărţii (la Capitolul 9), unde am tâlcuit şi ce însemnează aceasta. Iar despre fiii lui Core în capitolul 5. Iar a doua a sâmbetei însemnează ziua întru care s-a cântat psalmul acesta. Cuprinde însă psalmul acesta mulţumiri dinspre faţa iudeilor, care s-au izbăvit din robia Babilonului şi s-au întors iarăşi în patria lor, Ierusalim. Se potriveşte însă acesta şi la creştinii care, slobozindu-se din robia idolilor şi a demonilor, s-au întors întru cunoştinţa de Dumnezeu11.

1. Mare este Domnul şi lăudat foarte

„Mare, zice, este Domnul, după puterea şi înţelepciunea şi bunătatea Sa12. Şi mult vrednic, iar mai ales, cuvenit a se lăuda pentru lucrurile cele minunate pe 

care le-a făcut întru noi, fiindcă noi eram uitaţi pentru robirea cea de mulţi ani, şi în chip minunat ne-a chemat înapoi dintr-însa, şi am sporit cu iubirea de oameni a Domnului.”

în cetatea Dumnezeului nostru, în muntele cel sfânt al Lui.

„Vrednic este, zice, a se lăuda Domnul în cetatea Ierusalimului care Il cunoaşte de Dumnezeu adevărat, pentru că cei ce nu cunosc pe Dumnezeu nici nu-L laudă. Iar după ce a zis cetatea Dumnezeului nostru, şi-a adus aminte de muntele Sion, deoarece acesta este unit cu cetatea Ierusalimului pentru multa apropiere ce o au, că de multe ori şi prin singur muntele acesta numeşte David toată cetatea Ierusalimului, zicând: Ales-a Domnul Sionul (Ps. 131: 13). Se înţelege însă prin cetatea lui Dumnezeu şi Biserica creştinilor, întru care se crede că locuieşte Dumnezeu. Aceeaşi Biserică este şi munte sfânt, fiind mai presus de toată mârşava răutate, şi-şi întinde cugetarea sa şi petrece în cer.”

 

2. Cu bucurie bine-înrădăcinat a tot pământul,

Aici iarăşi se înţelege zicerea pe dinafară: în munte adică mare este Domnul în muntele cel bine-înrădăcinat şi întărit, care munte, aşa bine-înrădăcinat, este bucurie şi veselie a tot pământul. Şi înţelege iarăşi Muntele Sion. Iar la zicerea înrădăcinat trebuie să-i punem virgulă, adică curmare, şi apoi să citim aceasta: Cu bucurie13.

munţii Sionului, coastele crivăţului [de miazănoapte], cetatea împăratului Celui mare.

Lucrul cel ce este împrejur alături cu mine, acela poate a se zice şi „coasta mea”, pentru că cel de alături [locul cu pricina], în partea de alături de află. Căci şi Muntele Sion, adică Ierusalimul, nu se află de-a dreptul, ci lăturiş, către partea vântului crivăţului (că crivăţul nu se află spre Ierusalim de-a dreptul, ci lăturiş). Pentru aceasta, prin coastele crivăţului a numit Munţii Ierusalimului, zicând: „O, Munţi ai Sionului, cei ce sunteţi alături cu crivăţul şi, pentru aceasta, de-a lungul coastelor crivăţului vă aflaţi, o, cetate a Marelui împărat...” Şi cheamă cu mare bucurie munţii şi cetatea Ierusalimului poporul evreilor, care întrebuinţează plurale în loc de singulare, precum de multe ori am zis14. Iar împărat mare numeşte pe Dumnezeu, fiindcă singură cetatea Ierusalimului era atunci afierosită numai lui Dumnezeu. Anagogic (adică cu mai înaltă înţelegere) aşa se înţelege graiul acesta: crivăţ numeşte de multe ori Scriptura pe Diavolul pentru răceală (şi deoarece către Crivăţ se află Babilonul din partea Ierusalimului de către care s-a robit*). Pentru aceasta a zis şi Ieremia: Dinspre faţa crivăţului se vor arăta răutăţile peste toţi cei ce locuiesc pământul (Ier. 1: 14). Şi Ioil a zis: [Prăpădul duşmanului] îl voi depărta de la voi de la crivăţ (Ioil 2: 20). Iar coaste ale Diavolului, adică mădulare ale lui, erau neamurile. Zice dar psalmul că neamurile acelea ce mai-nainte erau ale Diavolului, şi pe care le stăpânea Diavolul, acelea s-au făcut apoi Munţii Sionului, adică înălţime şi zid apărător al Bisericii creştinilor, atât pentru că ele s-au făcut mai presus decât lucrurile cele zadarnice şi pe jos trecătoare ale lumii, cât şi pentru vitejia şi mărimea de suflet ale lor. Dar ce zic că neamurile s-au făcut ziduri de apărare ale Bisericii? Că ele s-au făcut însăşi cetatea aceea a lui Hristos, fiindcă din neamuri s-a alcătuit Biserica lui Hristos13.

3.     Dumnezeu în palaturile ei se cunoaşte, când o sprijineşte pe ea.

Am zis la subînsemnarea zicerii din palaturile de fildeş de la Psalmul 44 că prin aceasta se înţeleg palaturile cele mari şi înaltele şi vestitele ziduri care se zidesc pe lângă cetăţi, acestea însă [palaturile] aici se pot înţelege a fi [constitui] vestita Biserică a Ierusalimului înăuntru, întru care, locuind Dumnezeu, Se arăta preoţilor, când voiau să-i ajute în vreme de oştiri [război]. Iar anagogic şi cu mai înaltă înţelegere, prin [*] cetate, se înţelege şi vieţuirea creştinilor celor ce se află pretutindeni, că, după Teodorit, aceasta este una, pentru unirea şi conglăsuirea credinţei, şi pentru buna-cinstire a lui Dumnezeu pe care o au. Zidiri dar şi palaturi sunt templele şi bisericile cele ce se află în toate locurile, întru care Se arată Hristos când ajută şi apără pe creştini în vreme de prigoane16. Că trebuie a şti cum că Biserica credincioşilor una se zice, şi multe: una adică, pentru o credinţă şi bună-cinstire de Dumnezeu, precum am zis; iar multe, pentru mulţimea templelor şi a dumnezeieştilor locaşuri ce se află în multe şi osebite locuri, precum şi fiecare cetate şi oraş are multe locaşuri împărţite, dar însă una sau unul se numeşte, după Teodorit17.

4.     Că iată, împăraţii pământului s-au adunat, strânsu-s-au împreună.

5.     Aceştia, văzând-o aşa, s-au mirat, s-au tulburat, s-au clătinat,

„împăraţii pământului, zice, împreună s-au adunat pentru ca să bată Ierusalimul şi Biserica creştinilor, şi au venit împreună împotriva acestora, ajutând unul pe altul şi împreună luptându-se, apoi, după ce au văzut dumnezeiasca putere pe care o are Biserica, s-au mirat; şi nu numai că s-au mirat, ci şi s-au tulburat de frică, şi nu numai că s-au tulburat, ci şi s-au clătinat, adică şi-au întors mândra lor cugetare cea dintâi ce o aveau.”

cutremur i-a cuprins pe ei.

6. Acolo sunt dureri ca ale celeia ce naşte;

„Vrăjmaşii cei mai de sus ai Bisericii, zice, văzând puterea ei, s-au cutremurat de frică, şi precum apucă durerile de pântece pe femeia îngreunată, aşa i-a apucat şi pe vrăjmaşii Bisericii chinuri şi dureri şi suspiciuni* că au să se primejduiască prin prigoana ce îi facea.”18

cu duh silnic va sfărâma corăbiile Tarsisului.

„Tu, Doamne, zice, vei zdrobi pe vrăjmaşii Bisericii Tale, cu silnică pornire a dumnezeieştii Tale urgii, şi-i vei zdrobi cu atâta lesnire, precum sfarmi cu furtuna corăbiile Tarsisului.” Tarsis este însă un loc întru care se înjghebau şi se alcătuiau caicele* cele mari şi preafrumoase. Ori zice că „şi pe însăşi caicele Tarsisului le vei sfărâma când vor intra într-însele luptătorii şi vrăjmaşii Bisericii”. Unii însă zic că Tarsis se numeşte Carhidonul* cel din Libia19.

7.     Precum am auzit, aşa am şi văzut, în cetatea Domnului puterilor, în cetatea Dumnezeului nostru.

Aceste cuvinte le zic după prigoană acei creştini care au scăpat de vrăjmaşii Bisericii, adică cum că, cu adevărat, unite sunt acelea pe care le-am auzit cu acestea ce acum le vedem în lucru în cetatea puternicului Dumnezeului nostru, căci am văzut cum că Dumnezeu din vechime a făcut multe minuni pentru poporul Său şi pentru Biserica Sa, dar am văzut cu ochii şi acum, în zilele noastre, facerile Sale de minuni, pentru că acestea ce am văzut adeveresc şi pe cele ce le-am auzit20.

8.     Dumnezeu o a întemeiat pe ea în veac;

Acest cuvânt se potriveşte la singură Biserica creştinilor, şi nu la cetatea Ierusalimului, fiindcă după cuvântul Domnului: Porţile iadului nu vor birui Biserica (Mt. 16: 18), deoarece cetatea Ierusalimului s-a săpat din înseşi temeliile ei*, iar la aceasta nu au ce zice iudeii, adevărul astupându-le gurile.

Diapsalma.

luat-am, Dumnezeule, mila Ta în mijlocul poporului Tău.

„Noi, zice, aşteptăm ajutorul Tău, Doamne, de unde şi nu ne-am nenorocit la dobânzi.* Unii însă zic, adică Hrisostom, că: Am luat aici însemnează pe am cunoscut”21.

 

9.     După numele Tău, Dumnezeule, aşa şi lauda Ta peste marginile pământului;

„Precum sunt, zice, minunile Tale întinse şi vestite în toată lumea, Doamne, aşa şi lauda se va întinde peste tot pământul, şi toţi oamenii Te vor binevesti de Dumnezeu mare şi puternic.”22


de dreptate plină este dreapta Ta.

„Dreapta Ta, zice, Doamne, este plină de toată dreptatea, pentru că prin dreptatea Ta ajuţi şi izbândeşti pentru noi, cei ce ne nedreptăţim.”23

10.     Veselească-se Muntele Sionului şi să se bucure fiicele Iudeii, pentru

judecăţile Tale, Doamne.

Prin numirea Muntele Sionului, îndeamnă David pe oamenii cei ce locuiesc într-însul să se bucure şi să se veselească. Iar fiice ale Iudeii numeşte ori pe femei - fiind mai fricoase şi mai mâhnicioase* decât bărbaţii -, ori cetăţile cele dimprejurul Ierusalimului pe care le îndeamnă să se bucure. Iar mai după înalta înţelegere, munte adică este Biserica creştinilor cea una, iar fiice ale Iudeii, adică ale credinţei, sunt sufletele creştinilor, ori şi bisericile şi dumnezeieştile lăcaşuri cele de pe alocurea24. Dar pentru care pricină le zice acestora să se bucure? „Pentru că Tu, Doamne, zice, ai făcut judecată şi nouă, celor ce ne nedreptăţeam, ne-ai ajutat şi ne-ai izbândit, iar pe vrăjmăşii cei ce ne nedreptăţeau i-ai judecat şi i-ai pedepsit.”

11.     înconjuraţi Sionul, şi-l cuprindeţi pe el,

Fiindcă cetatea Ierusalimului se făcuse mai-nainte ruină, adică stricată şi risipită, atunci când a fost robită de babilonieni, după care iarăşi a fost locuită şi prin minune s-a întărit, pentru această pricină, David, aici, îndeamnă poporul să-l cuprindă şi să vadă cum s-a luat iarăşi puterea şi podoaba ce a avut-o mai-nainte25

Iar înconjuraţi şi cuprindeţi este în loc de „cuprindeţi-l împrejur”, ori amândouă aceeaşi însemnează26.

povestiţi în turnurile lui.

„In turnurile Ierusalimului, zice, şezând voi, locuitorii lui, povestiţi în ce fel de necinste şi risipire căzuse din pricina babilonienilor, şi cât de slăvită şi strălucită s-a făcut acum cetatea”. Iar Hrisostom a înţeles zicerea povestiţi în loc de „număraţi turnurile Ierusalimului [şi vedeţi] câte sunt”27.

12. Puneţi inimile voastre întru puterea lui, şi împărţiţi turnurile lui,

„Puneţi, zice, mintea voastră şi socotiţi bine ce fel de putere are acum Ierusalimul, şi împărţiţi-i fiecare turnurile Ierusalimului, voi, alcătuitorii lui, şi aşa luaţi-le aminte, cu mai multă scumpătate şi fără grabă, cât sunt de tari! Cât de mari! Şi cât de frumoase!”28    

Iar înconjuraţi şi cuprindeţi este în loc de „cuprindeţi-l împrejur”, ori amândouă aceeaşi însemnează26.

povestiţi în turnurile lui.

„In turnurile Ierusalimului, zice, şezând voi, locuitorii lui, povestiţi în ce fel de necinste şi risipire căzuse din pricina babilonienilor, şi cât de slăvită şi strălucită s-a făcut acum cetatea”. Iar Hrisostom a înţeles zicerea povestiţi în loc de „număraţi turnurile Ierusalimului [şi vedeţi] câte sunt”27.

12. Puneţi inimile voastre întru puterea lui, şi împărţiţi turnurile lui,

„Puneţi, zice, mintea voastră şi socotiţi bine ce fel de putere are acum Ierusalimul, şi împărţiţi-i fiecare turnurile Ierusalimului, voi, alcătuitorii lui, şi aşa luaţi-le aminte, cu mai multă scumpătate şi fără grabă, cât sunt de tari! Cât de mari! Şi cât de frumoase!”28

ca să povestiţi la alt neam.

13. Că Acesta este Dumnezeul nostru în veac şi în veacul veacului,

„Toate acestea zise mai sus, zice, faceţi-le voi, locuitorii Ierusalimului, ca, după ce veţi înţelege cu de-amănuntul puterea şi minunile lui Dumnezeu ce le-a făcut în Ierusalim, să povestiţi şi urmaşilor voştri, că Acesta este Dumnezeul nostru, atât în veacul acesta vremelnic, cât şi în cel nesfârşit, adică totdeauna acesta este.”

Aceasta este tâlcuire a zicerilor psalmului după slovă şi după istorie, iar după mai înalta înţelegere, îndeamnă Proorocul David pe Apostoli şi pe următorii lor - pe Arhierei şi pe dascăli - să înconjure Biserica creştinilor pentru ca să cerceteze şi să afle pe văzuţii şi nevăzuţii ei vrăjmaşi. Iar prin turnuri ale Bisericii soborniceşti se înţeleg bisericile cele din parte [locale], ce se află prin osebitele locuri, pe care şi turnuri le numeşte. Asemenea îndeamnă şi pe Arhierei şi pe învăţători să povestească şi să propovăduiască înlăuntru prin biserici măririle lui Dumnezeu şi, ca unul, fiecare din ei să-şi împartă luişi o biserică pentru ca să o apere pe ea, după Teodorit, şi să pună mintea şi inima sa, adică bine să ia aminte spre a întări acea biserică cu învăţătura sa, şi cu pilda cea bună a vieţii sale, ca, dregând şi cu toată dreptatea ocârmuindu-şi fiecare biserica sa, să povestească şi urmaşilor lor măririle lui Dumnezeu, întrebuinţând la aceasta de unealtă slujitoare limbile creştinilor celor ce-i aud.

Acesta ne va paşte pe noi în veci.

„însuşi Hristos, zice, ne va păstori pe noi veşnic.” Că însuşi a zis: Eu sunt Păstorul Cel bun (In. 10: 11), şi iarăşi: Şi se va face o turmă şi un păstor (In. 10: 16)29.


11 Iar Atanasie zice că psalmul acesta se cântă şi dinspre faţa Apostolilor, povestind ei prigoanele ce au suferit prin propovăduire şi biruinţele pe care le-au făcut ei.

12 Iar dumnezeiescul Dionisie zice: „Mare se numeşte Dumnezeu, după osebita Sa mărime, că tuturor celor mari ai Săi le-o împarte, şi este decât toată mărimea, dinafară covârşind [revărsându-Se dincolo de toate marginile], şi mai presus întinzându-Se, toate locurile covârşindu-le, toate numerele covârşindu-le, toată nemărginirea întrecând-o, după firea Sa cea mai presus de plinătate şi de lucrarea cea mare, şi după izvorâtoarele Sale daruri”. Iar Hrisostom zice: „Că mare este, spune, iar cât, încă nu, că aceasta nimeni nu o ştie”. Iar altul zice: „Că este mare să înţelegi uitându-te le cer, adunând împreună şi toată podoaba Lui, după Isaia, care zice: Ridicaţi ochii voştri şi vedeţi: Cine a arătat toate acesta? (Is. 40: 26). Că din mărimea şi frumuseţea zidirilor, anagogic se priveşte cu mintea Făcătorul lor; ...mare însă şi ca Unul Ce S-a născut din Marele Dumnezeu şi Părintele. Că a zis: Tatăl, Cel ce Mi-a dat Mie toate (In. 11: 27)(La Nichita)”. Iar dumnezeiescul Augustin, la capitolul 26 al Cugetărilor sale, zice: „Mare este Domnul, că putere este El, necuprinsă cu mintea, cu totul neavând trebuinţă de limbă să-L laude, mână pentru El să scrie; şi în cugetări mai dumnezeieşti gândul credincioşilor cu totul îndeletnicindu-se... Că prea cu dreptate este [se cuvine cu adevărat] ca Ziditorul să fie lăudat de zidirea Sa, că El ne-a făcut pe noi, şi măcar că de laudele noastre nicicum nu are trebuinţă”.

13 Şi bucurie a toată lumea s-a făcut Muntele Sionului, fiindcă, după Hrisostom, acela este izvorul bunei cinstiri de Dumnezeu, că învăţătoria [şcoala] pământului era atunci Ierusalimul, şi cei ce voiau a dobândi bucurie şi a se îmbunătăţi, şi a se împodobi de acolo învăţau cele trebuincioase, iar de voieşti a o lua aceasta şi după o înaltă înţelegere [anagogic], vei vedea adevărul lucrurilor, că de acolo bucuria s-a făcut în toate părţile lumii, de acolo veselia şi bucuria şi mângâierea, de acolo izvoarele filosofiei, unde Hristos S-a răstignit, de unde Apostolii s-au pornit. [Cred că este de prisos a mai întări zicând că orice biserică ortodoxă - ba poate şi locul în care este aşezată, dacă ne gândim la Ierusalim - este un Ierusalim unde Hristos Se răstigneşte şi înviază la fiecare dumnezeiască Liturghie. Din Liturghie şi din slujbe în general vine „bucuria şi veselia”, în care biserică (sau localitate), El - şi cei ce sunt în El, care se identifică cu El şi care se umplu de El prin Sfintele Taine - este (sunt) în continuare ucis(şi) de co-naţionalii Lui şi de „romanii” acestei lumi, sau cei gândiţi, dar veselia şi bucuria de care se vorbeşte mai sus nu ne vor veni decât dacă dăm un sens amărăciunii, răutăţii ce ne-o arată ucigaşii sau prigonitorii noştri, cei ce ne chinuiesc în osebite feluri, precum şi pe Hristos oarecând, Care pe toate le-a îndurat, dar Care, paradoxal, întru sfârşit, pe toate le-a stăpânit.]

14     Iar după alţii, patru sunt dealurile deasupra cărora era zidită cetatea Ierusalimului: cel dintâi, Muntele Sionului, care este din partea de amiază-zi a cetăţii; al doilea, Akra, în partea de miază-noapte; al treilea, Moria; al patrulea Bezeta, care pleacă [este orientată] către partea apusului. Şi alţi munţi încă se află împrejurul cetăţii (precum se arată în Proschinitarul lui Hrisant Camaraşu).

* Altfel spus: „Deoarece la nord de Ierusalim se află Babilonul de către care a fost robit Ierusalimul”.

15     Altul însă zice că pentru aceasta şi legea cea dată prin Moise, ce porunceşte ca mielul să fie junghiat alături de jertfelnic, privind el către miazănoapte, însemnând în acest chip că, după junghierea lui Hristos ceea ce se va face în Iudeea, Hristos Se va întoarce în părţile cele dinspre miazănoapte ale lumii, şi din acelea vor încăpea [intra] neamurile, şi acestora le va dărui privirea peste ele (adică cercetarea Sa), după ceea ce este scris în psalmi: Ochii lui peste neamuri privesc (Ps. 65: 7). Iar Teodorit zice: „Munţii însă, care gonesc crivăţul şi păzesc cetatea nevătămată, ar putea zice cineva potrivit pe Apostoli şi pe Prooroci în învăţăturile acestea cele de tot felul, pe lângă aceştia, şi pe îngerii păzitori ai celor ce au crezut”.


[*] într-adevăr, prin extensie, sau după o mai înaltă înţelegere, termenul denotă şi vieţuirea, modul de viaţă, în general, al cetăţenilor. Cu acest sens era folosit termenul şi de scriitorii necreştini din Antichitate, dar şi astăzi, de asemenea; numai că aşa-zisul comportament „civic” propus de „conducătorii” noştri se confundă cu ataşamentul faţă de morala pe care astăzi nu o mai putem numi doar seculară sau păgână, ci antihristică.

16   Iar altul zice că: palate ale Bisericii sunt Apostolii şi dascălii sfintelor biserici, şi cateheţii [deci nu simpli învăţători, ci şi îndrumători duhovniceşti ai catehumenilor pe calea mântuirii; oare câte palate mai are astăzi Biserica? Şi cine mai îndrumă pe cine? Cel ce caută îndrumător va găsi, chiar dacă teoretic se află mai peste tot şi pare uşor de găsit, practic îl va găsi cu multă greutate], şi oamenii cei mari şi aleşi şi covârşitori din Biserică, la care se află ca nişte palaturi înalte şi tari lucrările faptelor bune, că întru aceia şi întru cei ca aceştia se cunoaşte Dumnezeu, apărându-i şi izbăvindu-i pe ei de ispite (La Nichita)”.

17   Unde adaugă acelaşi Teodorit: „Pentru aceasta şi rugându-ne, zicem pentru Una, şi Sfânta, şi Soborniceasca (adică peste-tot-cuprinzătoarea), şi Apostoleasca Biserică cea de la margini şi până la marginile pământului” [în toată lumea locuită].

*   Mitropolitul Veniamin pune „prepusuri”; în gr. e  = pizmă, gelozie, invidie.

18     Pentru aceasta, şi după Marele Atanasie: „Prigoana care s-a făcut asupra Apostolilor pentru propovăduire, atât de către împăraţii neamurilor cei simţiţi, cât şi de către nevăzuţii demoni cei ce împărăţeau din vechime. Se însemnează aici şi care s-au cutremurat şi s-au mirat văzând ajutorul ce se facea sfinţilor de la Dumnezeu”.

*  Caic = vas de transportat mărfuri şi persoane; luntre uşoară şi îngustă, cu cele două capete încovoiate, folosită de turci; barcă.

*    E vorba de Cartagina.

19     în Cartea a IlI-a a împăraţilor, cap. 10, se scrie despre o corabie de la Tarsis a împăratului Solomon, o corabie a lui Hiram ce venea împăratului pentru trei ani de la Tarsis, aducând aur, argint şi pietre scumpe. Pentru aceasta, acum, prin sfarâmatele corăbii ale Tarsisului, pierderea bogăţiei şi a puterii [autorităţii] mai-nainte zişilor lor împăraţi o au arătat, adică a prigonitorilor Bisericii. Iar Teodorit, fiind întrebat care cetate este Tarsisul, zice: „Aici a numit o oarecare ţară indiană, iar cei ce l-au tâlcuit pe Iezechiil, Carhidonul îl numesc mitropolia [capitala] Libiei (întrebarea 36 la Cartea a IlI-a a împăraţilor). Iar Ipolit a zis că prin Tarsis se înţelege Etiopia, iar Eudoxie a zis că Tarsis este o piatră ca cea de aur [crisolit, topaz].

20     Teodorit zice că: „Potrivit este a se zice aceasta - precum am auzit, aşa am şi văzut - şi de către vrăjmaşii Bisericii: că adunându-se ca să o lupte şi privind nebiruirea ei, s-au înspăimântat, şi încetând bătălia, strigă că pre-zicerile cele pentru dânsa nevrând a le primi, ei înşişi adeveresc puterea Bisericii, că de nu ar fi crezut, nu ar fi zis în cetatea Dumnezeului nostru”.

* De către romani, în asediul Ierusalimului de la anul 70 d.Hr.

* N-am fost lipsiţi de ele.

21     Că Hrisostom a zis: „Ce vrea să zică luat-am? Am nădăjduit, am aşteptat, am cunoscut iubirea Ta de oameni”.

22     Iar Teodorit zice: „Pseudo-numiţii zei [zeii cei ce în mod mincinos sunt numiţi zei, aşa-zişii zei] nu au puterea potrivită numirii lor, nu sunt ceea ce se numesc, iar numelui Tău, Stăpâne, îi urmează lucrurile ce propovăduiesc adevărul numirii, pentru care pricină dar, cu dreptate, Ţie, de către toată lumea, Ţi se cuvine lauda”.

23     Iar Hrisostom zice: „Arată că cele ce s-au făcut nu au fost ale vredniciei celor ce li s-a făcut binele, ci ale fiinţei Domnului, că însăşi fiinţa Lui de dreptate se bucură, şi de iubirea de oameni se veseleşte, acesta este lucrul Lui, şi pentru aceasta dobândeau sfinţii atâtea faceri de bine, că precum lucrul focului este a înfierbânta, şi al soarelui a lumina, aşa, cu adevărat, şi al Domnului este a face bine, dar nu în acelaşi fel, ci într-o măsură mai mare, căci pentru aceasta zice de dreptate plină este dreapta Ta, arătând covârşirea bunătăţii”.

* irascibile, problematice; sensibile la suferinţă. Nu cred că termenul are aici accente negative, de învinovăţire a femeii, deşi el, ca atare, poate sugera şi acest lucru.

24     Iar Atanasie zice: ,.fiice ale Iudeii numeşte sufletele Apostolilor care se trăgeau cu neamul din Iudeea”. Iar Teodorit numeşte bisericile cele din toată lumea, ca unele ce sunt întemeiate de Apostoli, care din iudei se trăgeau cu neamul.

25     Iar Grigorie al Nyssei zice: „Muntele Sion este cel ce se vede dincolo de fortăreaţa [limita, vârful cel mai înalt al...; Mitropolitul Veniamin redă prin „marginea”] Ierusalimului. Deci cel ce îndeamnă pe acesta a-l cuprinde porunceşte a se împreună- înfiinţa [a spori împreună] cu înalta vieţuire, ca să ajungă la însăşi cetatea cea de sus a faptelor bune, pe care cu numirea Sionului prin ghiciturâ o arată. Iar acestea le porunceşte Apostolilor Duhul Cel Sfânt”.

26     Iar Origen zice: „Se bucură Muntele Sionului şi se veselesc fiicele Ierusalimului pentru judecăţile lui Dumnezeu, privind cu mintea isprăvile acestora şi lucrurile după cuvinte, iar cei ce au înţeles Sionul îl înconjoară şi, suindu-se în turnurile lui, povestesc de sus celor ce încă nu au putut a se sui, zicându-le: «Puneţi în inimile voastre ca să înţelegeţi puterea, şi fiecare prin cele ce face vieţuind, potrivită pomenire să ia din împărţirea cetăţii [.. .]»(La Nichita)”.

27     Că la Hrisostom se zice aceasta: „Altul [altă variantă manuscrisă] zice număraţi turnurile lui în loc de povestiţi în turnurile lui”. Altul însă tâlcuieşte aceasta zicând: „Turnuri ale Bisericii lui Hristos zicem că sunt Sfinţii Apostoli şi Evangheliştii, [iar noi] povestim întru aceia, ale lor urmări zicându-le cu gurile noastre, şi glasurile lor întrebuinţându-le, şi strălucitele învăţături cele despre taine, ca să fim după ceea ce zice: ...ca nişte porumbiţe cercetătoare (Iez. 7: 16)”. Iar Teodorit zice: „Turnuri ale Ierusalimului zice pe cei ce au ajuns la vârful faptei bune, şi pe cei ce pe pământ urmează viaţa îngerească, care ca nişte turnuri îl înconjoară şi-l păzesc”. Iar la Ieronim se scrie „număraţi palaturile lui”.

28     Iar altul zice: „Puterea Bisericii sunt cuvintele cele ce o întăresc pe ea, pe care şi din toată inima porunceşte Sfinţilor Apostoli a le sfătui [a le folosi pentru a sfătui şi îndruma]. Iar turnuri ale Sionului, adică ale Sfintei Biserici, mai ales acum, Apostolii sunt şi Evangheliştii, că pe aceştia, noi, învăţătorii tainelor cei de după dânşii, numai cât nu împărţim cele de dânşii zise, drept şi curat primindu-le, spre adeverirea cuvintelor pe care le facem [împlinim], vrând împreună a vorbi despre dogmele adevărului”. Iar Eusebie zice că: „Bisericile cele din toate părţile poruncesc cuvântul acesta, [adică] să le împartă, că voieşte ca fiecare din îngerii bisericilor, cu deosebire păzindu-le pe ele, să stea aproape (La Nichita)”.

29 Zice însă Teodorit că: „Trebuie fiecare neam a predanisi celui de după dânsul cele ce le-am luat de la cel mai-nainte de noi, încât întru toate neamurile să se povestească mântuitoarea propovăduire şi să cunoască toţi oamenii că Acesta este Dumnezeu şi Domn, şi Păstor bun, şi veşnic, că de vreme ce a zis împărţiţi-vă turnurile lui, şi le-a încredinţat păstoria lor, de nevoie ne-a învăţat că Unul este păstorul Cel bun, Care păstoreşte în veac, şi nu numai oile, ci şi pe cei ce numesc păstori ai oilor”.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu