doktoru

marți, 18 martie 2014

Degeaba asteapta evreii reconstructia tempului lor ,el a fost construit de trei ori si tot de atatea ori daramat,ultima oara definitiv de catre romani...





  Iosif Flavius in cartea sa Antichitati iudaice vol2 ,cartea XV a ne povesteste cum al doilea templu al iudeilor a fost daramat din temelii si reconstruit din nou ca apoi romanii sa-l darame a treia oara pentru totdeauna...indubitabil...

1. După înfăptuirea construcţiilor menţionate mai sus, în cel de-al optsprezecelea an al domniei sale, Herodes a plănuit o lucrare mai grea: să treacă la reconstruirea templului lui Dumnezeu, căruia să-i confere un perimetru mai amplu şi o înălţime mult mai impunătoare. Opera fusese astfel concepută încât, dacă apuca s-o desăvârşească, cum se şi cuvenea negreşit, urma să fie mai renumită decât tot ce făcuse până atunci, asigurându-i o glorie veşnică. Dar fiindcă a priceput că poporul nu era prevenit şi nu va fi lesne înduplecat să se înhame la o întreprindere atât de mare, Herodes s-a gândit că, mai înainte de a trece la treabă, să- 1 pregătească sufleteşte printr-un discurs.

Şi-a chemat aşadar supuşii şi le-a vorbit în felul următor: „Mi se pare că n-are rost, dragi compatrioţi, să vă vorbesc despre lucrările înfăptuite de mine la începutul domniei, mai ales că ele au fost făcute mai degrabă pentru a spori siguranţa voastră decât pentru a fi podoabele renumelui meu. De vreme ce în vremuri grele n-am şovăit să sar în ajutorul vostru, ca să vă uşurez nevoile, şi nici prin construcţiile mele n-am urmărit decât să vă pun la adăpost de primejdii, am convingerea că prin voinţa lui Dumnezeu am condus poporul iudeu până la prosperitatea pe care n-a mai cunoscut-o vreodată mai înainte. Găsesc că este de prisos să vă amintesc pe îndelete ceea ce am realizat în ţară şi faptul că, prin construirea de oraşe atât în ţinutul vostru cât şi în provinciile megieşe, am sporit mult prestigiul neamului iudeu, deoarece acestea vă sunt bine cunoscute. Vreau să vă arăt acum pe scurt că şi lucrarea pe care o plănuiesc este cea mai pioasă dintre toate şi vă va da aureola gloriei. Acest templu închinat atotputernicului Dumnezeu a fost clădit de străbunii noştri la întoarcerea lor din Babilon: din înălţimea lui lipsesc însă şaizeci de coţi, căci cu atât mai înalt era primul templu construit de Solomon. Nu trebuie să ne învinuim înaintaşii că au fost lipsiţi de evlavie: n-a stat la îndemâna lor să egaleze mărimea acestuia. Cirus şi Darius, fiul lui Hystaspe, le-au dictat în scris felul cum să-şi construiască templul: ca supuşi ai lor şi ai fiilor lor, apoi ai macedonenilor, ei n-au avut posibilitatea să dea aceeaşi înălţime edificiului lor, aşa cum le cerea evlavia. Fiindcă am ajuns să cârmuiesc acum, prin voia Domnului, am parte de pace şi am agonisit mari bogăţii, dar mai presus de toate, mă bucur de prietenia şi favoarea romanilor, cei ce sunt, ca să zic aşa, stăpânii lumii, mă voi strădui să duc la capăt opera pe care strămoşii n-au putut s-o desăvârşească din pricina lipsurilor şi a stării de robie, aducând astfel piosul tribut de mulţumire lui Dumnezeu pentru binefacerile pe care mi le-a făcut în timpul domniei mele!" 

2.       Aşa grăit-a Herodes poporului şi mulţi au rămas uluiţi, deoarece nu se aşteptau la o asemenea cuvântare. Nu-şi puneau nici o speranţă în planul de realizarea căruia se îndoiau, nefiind deloc bucuroşi, ci mai degrabă temători şi îngrijoraţi ca nu cumva, după dărâmarea construcţiei întregi, regele să nu mai fie în stare să facă ce şi- a propus. Primejdia era cu atât mai mare cu cât lucrarea li se părea extrem de grea şi uriaşă. Când a văzut că erau abătuţi, regele şi-a îmbărbătat supuşii, spunându-le că nu se va apuca de demolarea templului mai înainte de a pregăti tot ce avea nevoie pentru reclădirea lui. După ce a spus asta, el s-a ţinut de cuvânt. Căci a făcut rost de o mie de care pentru aducerea materialelor de construcţie şi a ales zece mii de meşteri destoinici, cumpărând veşminte pentru o mie de preoţi, unii fiind pricepuţi în arta cioplirii pietrelor, alţii la tâmplărie, şi s-a apucat de treabă de îndată ce a procurat toate cele necesare.

3.       După ce înlăturat vechile temelii şi în locul lor le-a pus pe cele noi, Herodes a înălţat deasupra lor un templu cu o lungime de o sută de coţi şi o înălţime de o sută şi douăzeci de coţi, din care s-au redus douăzeci de coţi, datorită faptului că s-a lăsat temelia; am hotărât să le punem la loc în vremea domniei lui Nero(1). Templul a fost construit din marmură albă şi dură; fiecare piatră avea o lungime de douăzeci şi cinci de coţi, o lăţime de opt coţi şi o înălţime de doisprezece coţi. Aidoma porticurilor regale, întregul templu era mai scund pe ambele laturi, mijlocul fiind în schimb mai înalt, încât putea fi zărit de la câteva stadii de către oamenii ţinutului, mai ales de cei ce locuiau vizavi sau se îndreptau spre sanctuar. Porţile de la intrare, împreună cu lintourile lor, erau împodobite, la fel ca interiorul templului, cu draperii multicolore, pe care erau ţesute flori de purpură şi columne. Deasupra lor, sub coronamentul zidului, şerpuia viţa de vie făcută din aur, cu ciorchini de struguri care atârnau la mare înălţime, fiind întruchipaţi din materiale atât de scumpe, încât stârneau uimirea privitorilor prin mărimea şi arta lor desăvârşită. Templul era înconjurat de uriaşe porticuri, armonios proporţionate de fiecare parte cu edificiul şi mult mai frumoase decât predecesoarele lor, lăsând impresia că nici un alt sanctuar nu mai fusese gătit cu o asemenea măiestrie. Ambele porticuri se sprijineau pe un zid imens; zidul însuşi era rodul unei lucrări de o mărime cum nu mai auziseră oamenii niciodată. Era vorba de o colină stâncoasă şi abruptă care urca lent dinspre partea răsăriteană a oraşului, până ce ajungea o culme înaltă. Solomon, primul nostru rege, inspirat de Dumnezeu, a înconjurat creştetul acestei culmi cu un zid construit cu trudă. Colina, mărginită în latura ei de miazănoapte de o râpă adâncă, a fortificat-o apoi de la poalele ei cu stane de piatră bine legate cu bucăţi de plumb, lăsând mereu un oarecare spaţiu interior, şi astfel a avansat spre culme, încât a obţinut o construcţie a cărei mărime era egală cu adâncimea ei, de forma unui patrulater. în exterior se vedeau doar dimensiunile stanelor de piatră, dar în interior ele fuseseră prinse cu scoabe de fier, parcă pentru a nu se mai desprinde în vecii vecilor. Când lucrarea a ajuns în vârful colinei, culmea a fost netezită iar golurile din perimetrul zidurilor, acoperite, părţile ţuguiate fiind nivelate până s-a îndreptat toată suprafaţa, întreaga incintă măsura patru stadii, fiecare latură avea lungimea unui stadiu. în interior s-a mai înălţat în jurul culmii un alt zid de piatră care în partea lui răsăriteană avea un portic dublu, la fel de lung ca şi zidul şi orientat spre intrarea templului construit la mijloc. Mulţi dintre regii de mai înainte au împodobit porticurile. De jur împrejurul templului erau atârnate armurile popoarelor străine, luate ca pradă de război; Herodes le-a pus acum înapoi şi le- a adăugat pe cele obţinute de el de la arabi. 

4.  In partea de nord a sanctuarului se înălţa o fortăreaţă pătrată, bine întărită. Ea fusese construită de înaintaşii lui Herodes din neamul Asamoneilor, regi şi preoţi deopotrivă, care o denumiseră Baris, ţinându-şi acolo veşmântul sacerdotal, purtat de Marele Preot numai cu prilejul jertfelor divine. Herodes a păstrat veşmintele în acelaşi loc, care, după moartea lui, a încăput în mâinile romanilor până în vremea lui Caesar Tiberius. Atunci când Vitellius, guvernatorul Siriei din timpul domniei acestuia, a sosit la Hierosolyma şi a fost primit de popor cu cele mai înalte onoruri, fiindcă iudeii au cerut să li se restituie veşmântul sacerdotal, el a fost dornic să-i dea satisfacţie. I­a scris despre asta lui Caesar Tiberius, care a încuviinţat cererea, aşa că veşmântul sacerdotal a stat la îndemâna iudeilor până la moartea regelui Agrippa. 

   După aceea Cassius Longinus, care cârmuia Siria, şi Cuspius Fadus, guvernatorul de atunci al Iudeei, au dat iudeilor ordinul să depună veşmântul sacerdotal în fortăreaţa Antonia: el trebuia să reintre în posesia romanilor, ca mai înainte. De aceea, iudeii au trimis soli la Claudius Caesar, ca să-şi ceară veşmântul înapoi. Când aceştia au sosit la Roma, tânărul rege Agrippa, care tocmai era acolo, a intervenit pe lângă împărat în favoarea restituirii veşmântului sacerdotal, acesta trimiţându-i ordinul corespunzător lui Vitellius, cârmuitorul Siriei. Până atunci veşmântul era primit sub pecete de Marele Preot şi de vistiernicul templului şi, cu o zi înaintea unei sărbători, vistiernicii se duceau la comandantul garnizoanei romane, ca să ia veşmântul după prezentarea pecetei. Cum trecea sărbătoarea, ei aduceau veşmântul în locul de unde îl luaseră, dându-1 în păstrare comandantului, după recunoaşterea pecetei. Aşa se explică numeroasele peripeţii prin care a trecut veşmântul sacerdotal. Herodes, regele iudeilor, a întărit şi mai mult turnul, hărăzindu-1 pazei şi siguranţei templului şi, de dragul lui Antonius, prietenul său şi comandantul romanilor, 1-a numit Antonia.

5.  În partea apuseană a zidului incintei erau patru porţi: una ducea spre palatul regal, drumul trecând printr-o vale despărţitoare; două duceau spre periferie, iar ultima, spre restul oraşului, coborând în vâlcea prin nenumărate trepte, care urcau iarăşi în cealaltă parte. Situat faţă în faţă cu templul, oraşul avea înfăţişarea unui amfiteatru, o râpă adâncă înconjurându-1 în partea de miazăzi. A patra latură a incintei templului, orientată spre miazăzi, avea ea însăşi la mijloc o poartă, precum şi un triplu portic regal, care se întindea de la valea apuseană la cea răsăriteană: nici nu putea să meargă mai departe. Era cea mai remarcabilă lucrare care a văzut lumina zilei. Căci în mijlocul văii, de o adâncime în stare să înceţoşeze privirile celui dornic să-i zărească fundul, fusese construit un uriaş portic, care se ridica deasupra ei, astfel încât cel ce încerca de pe acoperişul porticului să cuprindă cu ochii ambele înălţimi deodată, era cuprins de ameţeală, mai înainte ca să dea de capătul genunii de sub dânsul. Patru rânduri de coloane se înşirau de la un capăt la celălalt al porticului, aşezate una în faţa celeilalte (cel de-al patrulea rând fiind inclus într-un zid de piatră). Grosimea coloanelor era aşa de mare încât trei oameni, ţinându-se de mână, nu izbuteau să le cuprindă cu braţele lor întinse. înălţimea lor atingea douăzeci şi şapte de picioare şi ele se sprijineau pe ciubuce duble. Erau în total o sută şaizeci şi două de coloane, care aveau capiteluri în stil corintic, lucrate cu o artă desăvârşită. Şirul coloanelor fiind patru la număr, spaţiul porticului era împărţit în trei galerii. Două dintre ele, aşezate faţă în faţă, erau identice, astfel că fiecare măsura treizeci de paşi în lăţime, un stadiu în lungime şi mai mult de cincizeci de paşi în înălţime. Galeria din mijloc avea o lăţime o dată şi jumătate mai mare, înălţimea fiind dublă: ca atare, le întrecea pe celelalte două. Acoperişul era împodobit cu adânci cioplituri în lemn, împrumutând forme felurite; acoperişul din mijloc le întrecea pe celelalte două. Zidul care se înălţa la mijloc, în faţa triglifelor, era prevăzut cu colonete lustruite cu atâta măiestrie încât cine nu le zărea, nu putea să-şi facă o părere despre frumuseţea lor, dar cine le vedea, era cuprins de admiraţie. Astfel arăta prima incintă. La mijloc, se afla, nu prea departe, o altă incintă, la care ajungeai urcând câteva trepte. Ea era împrejmuită de un zid pe care stătea scris că străinilor le era interzisă intrarea sub ameninţarea pedepsei cu moartea(2). îngrăditura interioară avea. în partea de miazăzi şi în cea de miazănoapte trei porţi, iar în partea răsăriteană, o poartă mare, pe unde puteau să intre cei purificaţi, împreună cu soţiile lor. Dar înlăuntrul sanctuarului femeile nu aveau voie să pătrundă deloc. în interior exista un al treilea lăcaş în care nu aveau acces decât preoţii. Acesta era templul propriu-zis şi în faţa lui se afla jertfelnicul pe care se făceau arderile de tot. în nici unul dintre cele trei spaţii interioare n-a putut pătrunde regele Herodes (i s-a interzis acest lucru fiindcă nu era preot); el s-a ocupat totuşi de construirea porticului şi a incintelor exterioare, a căror înălţare a durat opt ani. 

6.  După ce templul însuşi a fost clădit de preoţi într-un an şi şase luni, s-a bucurat întregul popor şi a adus mulţumiri lui Dumnezeu, mai întâi pentru că a fost terminat atât de repede, apoi pentru râvna de care a dat dovadă regele lor, încununând sfinţirea sanctuarului cu ceremonii şi binecuvântări. Regele a jertfit Domnului trei sute de boi, celelalte prinosuri fiind făcute de fiecare, după puterile sale. Numărul sacrificiilor nu pot să-1 precizez: îmi lipsesc datele, ca să spun adevărul. întâmplarea a făcut ca ziua urcării lui pe tron, pe care regele o celebra îndeobşte cu pompă, să coincidă cu cea în care a fost terminat templul. Sărbătorirea a avut aşadar îndoite motive să fie mai strălucitoare. 

7. În afară de asta, s-a mai săpat o tainică galerie care ducea de la fortăreaţa Antonia până la poarta răsăriteană a templului. Deasupra acesteia, regele a înălţat un turn, ca să poată urca din galerie în vârful Iui, punându-se la adăpost de popor, dacă izbucnea cumva vreo răscoală împotriva cârmuitorului ţării. Se zice că în timpul cât a durat construcţia templului n-a căzut nici un strop în timpul zilei, ci a plouat numai noaptea, ca să nu se întrerupă lucrările. Această legendă, transmisă de strămoşii noştri, nu mi se pare greu de crezut, dacă ţinem seama de prilejurile prin care Dumnezeu şi-a dezvăluit prezenţa. Astfel s-a desfăşurat aşadar construirea noului templu.

1.      Chiar dacă noul Templu a fost sfinţit la un an şi jumătate de la începerea construcţiei (20-19 î.e.n), lucrările au continuat în deceniile următoare, ultimele retuşuri fiind efectuate abia în anul 64 e.n.(iar in 70 romanii l-au mozolit definitiv si iremediabil,ironic,nu!!!)

2.      Inscripţiile erau redactate în limbile greacă şi latină. Flavius Josephus a realizat o detaliată descriere a celui de-al doilea templu, reclădit din temelii de Herodes cel Mare, în cap. V din Cartea a cincea a Istoriei războiului iudeilor împotriva romanilor (ed. cit., p. 392-398).
3.       

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu